Algemeen Studio/Strobist Topic

Pagina: 1 ... 19 ... 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-07-2023
Ik heb een Hahnel Combi TF icm een 430EXII en 580EX.

De 580 staat op de ontvanger van Hahnel ingesteld als master. Zendertje uiteraard op mijn camera (Canon 60D). De 430 staat ingesteld als slave.

Wanneer ik een foto maak flitst de 430 niet mee. Als ik de 580 rechtstreeks op mijn camera plaats flitst de 430 wel mee.

Beide flitsers staan trouwens handmatig ingesteld.

Het probleem lijkt dus te liggen aan het trigger setje. Iemand ervaring met deze set van Hahnel? Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door mc-koenoe op 07-03-2011 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 15:46:
Ik heb vandaag mijn lumodi beautydish voor hotshoe flashes ontvangen. Ik kan hem morge testen.. Ben eens benieuwd wat het verschil is tegenover een softbox!
En? Wat zijn je ervaringen? Ik ben razend nieuwsgierig....

(Had je die lumodi ook gezien bij Neil van Niekerk?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst een paar foto's geschoten in een zelfopgebouwde studio.

Alle foto's zijn op wit achtergrondpapier en met twee flitsers op ca. 45 graden geschoten.
Recht een flitser met diffuser en links een flitser met reflectie plu.
http://www.flickr.com/groups/tweakerstrobist
Ik heb 6 foto's toegevoegd.
De foto's moest ik wel wat bewerken, dus ze hebben iets meer belichting gekregen en een graduated filter met extra belichting, zodat de achtergrond egaler is geworden. Linkers flitser was namelijk ca. een stopje lager ingesteld.

Hoe zou ik de achtergrond mooi egaal wit kunnen krijgen?

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:02
Leuk, een FLickr group! Maar waar zijn nu de foto's?

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Nu online
mmmmm.....de foto's zijn alleen zichtbaar als je ingelogd bent op Flickr.
Moet eens kijken hoe dat zit. :?

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Leuk stuk in de DFP! Wel leuk om te lezen/zien dat je het ene moment gewoon je full-size "Elichrom" studio set gebruikt en het andere moment de Speedlites, of door elkaar...

Weet niet of ik dat zo snel zou doen, zou het zelf meer bij één systeem houden denk ik. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik niet verder ben met flits fotografie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjtdevries schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 15:20:
[...]

En? Wat zijn je ervaringen? Ik ben razend nieuwsgierig....

(Had je die lumodi ook gezien bij Neil van Niekerk?)
Ik had hem gewoon via google gevonden. Veel kan ik er nog niet echt over zeggen, ik heb hem eigelijk nog maar vooral in combinatie met de softbox gebruikt. Ik merk wel dat hij minder stops licht verliest en net wat harder licht geeft dan de softbox. Heb je voorstellen om hem uit te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:13
Pat-Juh schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:17:
Leuk stuk in de DFP! Wel leuk om te lezen/zien dat je het ene moment gewoon je full-size "Elichrom" studio set gebruikt en het andere moment de Speedlites, of door elkaar...

Weet niet of ik dat zo snel zou doen, zou het zelf meer bij één systeem houden denk ik. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik niet verder ben met flits fotografie :P
Thanks!

Licht = Licht, of dat nou van een reportageflitser komt of van een studiolamp van 1800 euro, zolang je maar rekening houdt met de eigenschappen/beperkingen van je hardware.

Hoop dat je er iets van hebt "geleerd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

GerardHenninger schreef op maandag 14 maart 2011 @ 20:25:
[...]

Thanks!

Licht = Licht, of dat nou van een reportageflitser komt of van een studiolamp van 1800 euro, zolang je maar rekening houdt met de eigenschappen/beperkingen van je hardware.

Hoop dat je er iets van hebt "geleerd".
Helemaal waar :). Ik zou me zelf alleen verdiepen in één keuze systeem... hoe stom dat ook klinkt :P! Ga eerst wat met reguliere rapportage-fliters werken op M... goedkoper en je leert er net zoveel van met belichting :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 13:42
Pat-Juh schreef op maandag 14 maart 2011 @ 21:55:
[...]

Helemaal waar :). Ik zou me zelf alleen verdiepen in één keuze systeem... hoe stom dat ook klinkt :P! Ga eerst wat met reguliere rapportage-fliters werken op M... goedkoper en je leert er net zoveel van met belichting :).
Je geeft toe dat licht, licht is, maar zegt daarna dat je wilt verdiepen op 1 systeem. Wat eigenlijk erg vreemd is.

Het 'enige' wat duurdere systemen geven:
- Snelle flits duratie
- Consistente vermogen (output)
- Consistente kleur (wit balans)
- Meer vermogen
- Grotere scalla aan producten (Battery packs, Power Packs, Mono lights, en een hele reeks light modifiers).

Maar of je nou een Studio lamp aan een Power Pack hangt met een paraplu of nou je Speedlight pakt en een paraplu, wat is dan het verschil?

Waar je imho in zou moeten verdiepen is hoe je de lampen met modifiers op stelt.

offtopic:
@Gerard: Congrats!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

NeOTheMaTriXM schreef op maandag 14 maart 2011 @ 22:28:
[...]

Waar je imho in zou moeten verdiepen is hoe je de lampen met modifiers op stelt.
Daar doelde ik op dat ik zou leren met opstellingen e.d. en wat mijn stijl is van schieten. Iedereen heeft zn eigen stijl van schieten... Laat twee fotografen los in een zelfde situatie en je krijgt twee visies.... Voordat ik veel geld uit geef aan iets wil ik eerst leren omgaan met de basics en setups en mijn stijl vinden voordat ik voor een tamelijk fors bedrag het diepe in duik om er vervolgens achter te komen dat het niet werkt voor mij.

Ik heb al een SB-600 en ga hier een tweetal SB-2x bijhalen met wat triggers, zo kan ik op een goedkope manier beginnen, een 80cm softbox is het zelfde of ik er nu een Speedlight of een Elinchrom in hang (naar verhouding) het doet het zelfde in principe, zacht licht geven alleen de hoeveelheid en temperatuur is anders met de verschillende flitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

waarom ga je er nog 2 flitsers bij halen? Ik zou zeggen; ga maar eerst lekker met 1 flitser spelen. Niet dingen voor jezelf moeilijker maken wat al moeilijk genoeg is ;)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 10:43

JanvD

Portretfotograaf

Inderdaad, met 1 flitser heb je al 2 lichtbronnen! Je kunt altijd je omgevingslicht gebruiken als je meer lichtrichtingen wilt. Dit is ERG leerzaam. Wil je dit niet, dan gebruik je je flitser om omgevingslicht weg te flitsen. Ideaal.

Verschillende witbalansen is niet erg, want je kunt daar gels voor gebruiken. Veel goedkoper dan een nieuwe flitser + ontvanger.

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 19:45:
Ik had hem gewoon via google gevonden. Veel kan ik er nog niet echt over zeggen, ik heb hem eigelijk nog maar vooral in combinatie met de softbox gebruikt. Ik merk wel dat hij minder stops licht verliest en net wat harder licht geeft dan de softbox. Heb je voorstellen om hem uit te testen?
Ik ben wel benieuwd naar vergelijkende shots tussen die beautydish en een softbox van dezelfde grootte. (als je dit hebt) en een vergelijking met een softbox waar je de buitenste diffusor verwijderd hebt en de binnenste hebt laten zitten. Dat heb ik namelijk nog nergens op internet gevonden.
En dan bv een shot in butterfly lighting en een shot in rembrandt of zo.

Nou ja, en verder je algemene gevoelens bij dat ding. gebruiksgemak, stevigheid, zou je 'm aanraden aan anderen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
NeOTheMaTriXM schreef op maandag 14 maart 2011 @ 22:28:
[...]

Maar of je nou een Studio lamp aan een Power Pack hangt met een paraplu of nou je Speedlight pakt en een paraplu, wat is dan het verschil?

Ik heb sinds kort een SB-800 opzetflitser maar vind het licht vergeleken met een studioflitser (Linkstar LF400a) door dezelfde paraplu of softbox veel harder. De schaduwen zijn donkerder, de overgang van licht naar schaduw is veel abrupter. Zelfs met een softdome diffusor en een softbox met een extra interne diffusor erop blijft het licht veel harder dan een studioflitser met een softbox met een enkele diffusor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjtdevries schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:14:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar vergelijkende shots tussen die beautydish en een softbox van dezelfde grootte. (als je dit hebt) en een vergelijking met een softbox waar je de buitenste diffusor verwijderd hebt en de binnenste hebt laten zitten. Dat heb ik namelijk nog nergens op internet gevonden.

Nou ja, en verder je algemene gevoelens bij dat ding. gebruiksgemak, stevigheid, zou je 'm aanraden aan anderen....
de softbox die ik heb is de ezybox 60x60. Ik post later nog wel eens shots die op dezelfde flitskracht gemaakt zijn op dezelfde afstand van het onderwerp.

Qua gebruiksgemak is deze wel goed. Gewoon een rubberen band rond je flitser, en je hoeft maar gewoon met klitteband de dish vast te maken rond het flitshoofd. Hij voelt nogal vrij plastik aan, maar dat is hij ook. Ik denk dat hij wel tegen een stootje kan. Al bij al is de afwerking hier en daar wat minder, maar het is gewoon 1 van de weinige beschikbare opties, en hij is vrij betaalbaar. Ik heb met de huidige koers 74 euro betaald inclu verzending, en heb van de douane nog 10 euro mogen bijleggen, al bij al 84 euro voor een plastieke saladekom maar er is niet veel anders op de markt. Ik zou hem zeker wel aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 13:42
Pat-Juh schreef op maandag 14 maart 2011 @ 22:44:
[...]

Daar doelde ik op dat ik zou leren met opstellingen e.d. en wat mijn stijl is van schieten. Iedereen heeft zn eigen stijl van schieten... Laat twee fotografen los in een zelfde situatie en je krijgt twee visies.... Voordat ik veel geld uit geef aan iets wil ik eerst leren omgaan met de basics en setups en mijn stijl vinden voordat ik voor een tamelijk fors bedrag het diepe in duik om er vervolgens achter te komen dat het niet werkt voor mij.

Ik heb al een SB-600 en ga hier een tweetal SB-2x bijhalen met wat triggers, zo kan ik op een goedkope manier beginnen, een 80cm softbox is het zelfde of ik er nu een Speedlight of een Elinchrom in hang (naar verhouding) het doet het zelfde in principe, zacht licht geven alleen de hoeveelheid en temperatuur is anders met de verschillende flitsers.
Ah in dag geval zitten we op 1 lijn ;)
ATOR schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:55:
[...]

Ik heb sinds kort een SB-800 opzetflitser maar vind het licht vergeleken met een studioflitser (Linkstar LF400a) door dezelfde paraplu of softbox veel harder. De schaduwen zijn donkerder, de overgang van licht naar schaduw is veel abrupter. Zelfs met een softdome diffusor en een softbox met een extra interne diffusor erop blijft het licht veel harder dan een studioflitser met een softbox met een enkele diffusor.
Ik zal toelichting proberen te geven (ben ook geen flits expert :P)
  • Harder/zachter licht: Relatief grote lichtbron geeft zachter licht, kleine lichtbron harder licht. Waarom is dit relatief: Omdat een 2 meter Octa op 8 meter afstand harder light zal geven dan een beauty dish van 50cm op een meter afstand.
  • De schaduwen zijn donkerder, de overgang van licht naar schaduw is veel abrupter: Dit heeft te maken met de afstand tussen je flitser en je onderwerp:
    Dichtbij: veel schaduw.
    Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11822969/Tnet/Fotos%2010/LightingSetup-Close.png

Ver weg: minder schaduw
    Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11822969/Tnet/Fotos%2010/LightingSetup-Far.png
    Bovenstaande is niet berekend maar even uit de losse hand!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Nieuw speelgoed in huis, een DIY HiViz multitrigger. Om m'n camera/flitsers te triggeren bij hard geluid of het doorbreken van een lichtstraal. Kost een middagje weerstandjes en condensatortjes klussen, en het ziet er alles behalve professioneel uit:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5017/5537478894_9d993451c5.jpg

Maar het is verschrikkelijk leuk om mee te spelen! Als ik de ballon doorprik met de naald gaat de flitser af omdat de trigger de harde knal hoort:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5016/5537699970_3b66d83ed3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5014/5537128331_a92ddc6975.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5132/5537125117_8e8091f78c.jpg

Sigma 500DG Super links van de ballon op 1/128 aan de trigger, Canon 350d op statief voor de ballon op ISO 400, f/11 en 1 seconde sluitertijd. Ik gebruik een shutter cable om de camera te starten en prik dan de ballon door, de multitrigger zorgt ervoor dat de flits dan afgaat.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 14-09 01:12
Leuk speelgoed, maar de foto's zijn (naar mijn mening) toch iedere keer net te laat gemaakt :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:22

ThunderNet

Flits!

Ik heb paar jaartjes geleden iets soortgelijks gemaakt :) echter via een veel simpeler principe:
Nikon 10-pin connector gepakt (kortsluiten van 3 draden zorgt voor een foto), dit versimpeld naar 2 draden.
Deze 2 draden een ballon gevuld met water (met wat extra zout) kapot laten prikken). Zodra de ballon doorgeprikt wordt kan er elektriciteit lopen door het water wat voor een trigger zorgt:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/3260643/DSC_6021.jpg

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Hahn schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 18:11:
Leuk speelgoed, maar de foto's zijn (naar mijn mening) toch iedere keer net te laat gemaakt :P
Eerste testshots, als het een shoot was zou ik natuurlijk ook geen kastdeur en statief in beeld hebben ;)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Maar het verplaatsen van het statief heeft geen invloed op de snelheid waarmee je het geluid detecteert :)

Wellicht heb je je geluid detector te ver af staan?
Ik kan me zo voorstellen dat geluid langzamer gaat dan stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Net even de opstelling omgebouwd zodat ik de mic kon verplaatsen (die zit met 5cm draad aan het circuit vast, maar de flits mag natuurlijk niet verplaatsen en zit ook met een kabel eraan vast, dus dat is wat bewerkelijker dan het zo klinkt). Je kunt hem zelfs te dichtbij zetten:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5292/5537371251_c3c7d0808a.jpg

Deze ballon plofte wel maar de flits is te vroeg :) mic zit net buiten beeld, precies onder de ballon. Een beetje afbouwen:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5293/5537922668_be04f39ce3.jpg

Maar dan doet het rubber niet zoveel interessants... Nog lager:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5299/5537345613_3ac0e867ce.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5133/5537928484_358fc25a2d.jpg

Ik denk dat het ook uit zou kunnen maken waar je de ballon prikt, omdat het geluid van die plek komt? Als 10 centimeter al zoveel kan schelen in deze shots zal dat ook wel meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkCantPark
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-12-2023

MarkCantPark

Stay awhile and listen...

Erg gaaf artikel om te lezen! Bedankt voor de inspiratie!

d:)b

MarkdeBruin.net | "Bigger Lens, Better Picture"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
MarkCantPark schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 09:20:
[...]

Erg gaaf artikel om te lezen! Bedankt voor de inspiratie!

d:)b
Graag gedaan :)

Je resultaten zien we hier wel in het topic verschijnen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjtdevries schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:14:
[...]

YouTube: Understanding the Beauty Dish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Dat ziet er interessant uit. Die ga ik vanavond eens op mijn gemak bekijken. (nu geen geluid...)
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjtdevries schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 12:45:
Dat ziet er interessant uit. Die ga ik vanavond eens op mijn gemak bekijken. (nu geen geluid...)
Bedankt!
is het ook, ik ben zelf niet zo'n held in het uitvoeren van dergelijke test en vergelijkingen, kwam deze net tegen op Fstoppers! Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1972
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 11:48
Ik ben nu een beetje aan het experimenteren met meerdere flitsers, maar loop eigenlijk tegen een 'basic' probleem op: voor sommige foto's wil ik alleen gebruik maken van het licht afkomstig van m'n flitsers en niet van ander aanwezig licht. Maar ja, ik heb natuurlijk altijd (continue) licht nodig om m'n camera te focusseren, maar juist dit licht wil ik niet terug zien om m'n foto's. Of tenminste zo min mogelijk...

Hoe kan ik dit het beste aanpakken, ik ben vast niet de eerste die hier tegenaan loopt... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xanderh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03-2023
Kwestie van experimenteren.

Ik begin meestal met de volgende strategie:

Camera en speedlite op manual
sluitertijd op x-sync tijd (1/180 voor pentax, 1/200 - 1/250 voor canon/nikon) i.c.m. flitslicht drukt dit al
heel aardig je omgevingslicht weg.

ISO op zo laag mogelijk (100 meestal)
Dan diafragma + speedlite settings zodanig instellen dat je een goede belichting krijgt.

Bijv als je f8 nodig hebt bij je x-sync tijd om je frame zwart te krijgen zonder flits en je speedlites
kunnen bij f8 een goede belichting halen (hebben dus genoeg vermogen) dan ben je er.

Heb je hinderlijke licht spill van je flitsers naar de achtergrond (dus achtergrond niet zwart bijv.) dan afstand
tussen onderwerp en achtergrond vergroten.

Zo kom je al een heel eind.

Canon 400D | EF 28/1.8 | EF 50/1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Nu online
Nogmaals een poging mijn strobist foto's te tonen.
Wat zijn tips om de achtergrond mooi egaal wit te krijgen?
Nu heb ik wat moeten nabewerken, omdat ik rechts een stop minder licht liet afgaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.flickr.com/search/?w=60038284@N06&q=tweakerstrobist&m=text[img]

Afbeeldingslocatie: http://www.flickr.com/photos/jellezeijl/5523782176/

[ Voor 37% gewijzigd door Bontje Blauw op 25-03-2011 23:00 ]

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ik zou de fotos met die stop verschil wel willen zien.
Schaduwen zijn niet erg, sterker nog die zijn heel gewenst. Daarmee geef je vorm en diepte aan gezichten.

Maar je vraag ging over de achtergrond.
Je zult daar ook een lamp op moeten zetten. Je hebt nu de kinderen goed belicht, maar die achtergrond staat verder weg. Doordat het verder weg staat krijgt het minder licht, en wordt de achtergrond grijs ipv wit.

Je zou bv een speedlight met een optische trigger (of zo'n ebay radiotrigger) achter een van de kinderen kunnen zetten en gericht op de achtergrond.

Maar als ze staan word het moeilijk die te verbergen. Om het dan gelijkmatig te belichten zou je dan aan beide kanten van het papier een lamp neer moeten zetten gericht op de achtergrond.

Je zou je "key-light" en je "fill" (ik ken de nederlandse termen niet... triest he? :)) meer naar beneden kunnen richten zodat die ook het papier op de voorgrond wat feller belichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Nu online
Zo, ik heb 2 onbewerkte versie geupload op flickr.

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Een klein duo-vraagje over advies in het kader van gear advies; ik heb nu twee maal de LumoPro LP604. Die gebruik ik altijd samen met de Manfrotto 026 swivels. Meestal in combinatie met shoot through paraplus, maar soms reflect of bouncen.
Anyway, nu wil ik graag nog één lichtstandaard die iets compacter mag zijn, maar vooral wat lichter. De Lumopro is al niet echt zwaar, maar als ik daar 3 van zou moeten mee sjouwen dan wordt dat toch wat teveel van het goede. Heeft iemand advies voor een lichtstandaard die tot ca. 1.80 meter uitgeschoven kan worden?

Los daarvan wil ik ook meer met softboxen gaan werken. Ik had zelf de Lastolite Ezybox hotshoe in gedachte. De vraag is nu eigenlijk wat voor (budget) boom arm in daarbij het beste kan gebruiken. Er hoeft dus geen kilo's aan te gaan hangen, maar denk aan de categorie een SB-80DX + softbox.
De boom arm gaat vooral gebruikt worden voor product fotografie (dus op tafel hoogte), maar in een butterfly setup (denk aan staand portret dus max ca. 2 meter hoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

Klein vraagje voor de kenners..

Klopt mijn aanname dat als mijn trigger (Phottix Atlas) een PC Sync hotshoe heeft, mijn flitser (SB-700) dit niet meer nodig heeft?

En is er iemand die ervaring heeft met de SB-900 en 700? Ik heb de 900 in mijn handen gehad en vond hem eigenlijk lomp groot, vandaar dat mijn voorkeur uit gaat naar de 700, te meer omdat ik denk dat ik er voldoende aan heb.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39
ja klopt., Je pc-sync stuurt hem gewoon door naar de hotshoe. Tenminste, dat lijk mij 100%, anders zou die pc-sync aansluiting heel onlogisch zijn dat die er uberhaupt is.

Ik heb een tijdje met zo'n NPS medewerker gepraat en hij gaf heel duidelijk aan dat de 700 veel meer bang-for-the-buck geeft als de 900 en dat hij er lyrisch over is. Gezien de specs list e.d., geloof ik dat ik het wel met hem eens ben. Een mooie flitser en een mooi tussenmaatje :)

[ Voor 45% gewijzigd door Nomad op 06-04-2011 23:09 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 19:29
Afgelopen weekend in Maastricht in de grotten geweest. Testje gedaan met 1 x 300ws flitser en 3 reportageflitsers in een grot. Uiteindelijk een fotoshoot gedaan in een grot, waar je echt niks kon zien. D.m.v. een zaklamp wel kunnen scherpstellen op het model haha.

Komt toch wel een bak licht uit de Nikon SB-28 flitsers.

Fototje van de setup (300ws flitser staat links achter een muur, naar beneden gericht):
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5300/5582572099_d5b5379362_z.jpg
DSC_0500 by Jeroen Zelle | Fotoshoot op locatie.nl, on Flickr

[ Voor 4% gewijzigd door jeroenzelle op 08-04-2011 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Nu online
Iemand ervaring met Menik flitssets? Ik zoek eigenlijk iets met 400 of 500ws filtsers.
Eenmaal met Bowens gewerkt maar verder geen ervaring met die dingen.
Menik wordt verkocht bij Folux ??
http://www.folux.nl/flitssets

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Jeroenz18 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 08:10:
Afgelopen weekend in Maastricht in de grotten geweest. Testje gedaan met 1 x 300ws flitser en 3 reportageflitsers in een grot. Uiteindelijk een fotoshoot gedaan in een grot, waar je echt niks kon zien. D.m.v. een zaklamp wel kunnen scherpstellen op het model haha.

Komt toch wel een bak licht uit de Nikon SB-28 flitsers.

Fototje van de setup (300ws flitser staat links achter een muur, naar beneden gericht):
[afbeelding]
DSC_0500 by Jeroen Zelle | Fotoshoot op locatie.nl, on Flickr
Ga je daar nog wat van posten (van die fotoshoots in de grot)? Ben ik wel benieuwd naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Bontje Blauw schreef op donderdag 14 april 2011 @ 19:37:
Iemand ervaring met Menik flitssets? Ik zoek eigenlijk iets met 400 of 500ws filtsers.
Eenmaal met Bowens gewerkt maar verder geen ervaring met die dingen.
Menik wordt verkocht bij Folux ??
http://www.folux.nl/flitssets
Als je het wat goedkoper dan Bowens en Elinchrom e.d. wilt, kan je ook kijken naar Linkstar. Een kwalitatief goede kop (geheel metaal, traploos instelbaar vanaf 1/32 etc, en alle andere gewenste instellingen).

Niet zo goedkoop als Menik zo te zien, maar kwalitatief denk ik wel een stukje beter:
http://www.cameranu.nl/nl...php?hg_id=347&sg_id=20544
(kijk naar de LFK serie, dat zijn de fijnere flitsers van ze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

DeFeCt schreef op woensdag 06 april 2011 @ 20:59:
Klopt mijn aanname dat als mijn trigger (Phottix Atlas) een PC Sync hotshoe heeft, mijn flitser (SB-700) dit niet meer nodig heeft?
Gisteren mijn SB-700 binnen gekregen en vandaag geprobeerd of ik de boel werkend kreeg met mijn phottix atlas triggers.

De SB-700 werkt, maar alleen als deze op M staat, als de flitser op TTL staat reageert hij wel op de trigger, maar gaat alleen het controle lampje knipperen en gaat hij niet af. De SB-800 kan ik wel gewoon op TTL laten staan. Nu werkt TTL ansich volgens mij sowieso niet zonder pocketwizards, dus volgens mij kan ik de flitser gewoon houden.

Enige vreemde vind ik dat de SB-800 het wel doet op de TTL stand, deze hoef ik niet naar M te zetten. Iemand hiervoor een verklaring?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
Hahn schreef op donderdag 14 april 2011 @ 19:41:
[...]

Ga je daar nog wat van posten (van die fotoshoots in de grot)? Ben ik wel benieuwd naar :)
Het zijn niet de meest interessante/beste foto's die ik heb gemaakt ;) maar voor de lichtsituatie meer dan prima haha.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5054/5582644931_facfd28d1d.jpg
2april_NaomiMelanie_0536 by Jeroen Zelle | Fotoshoot op locatie.nl, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5094/5583231094_c3fa3e6229.jpg
2april_NaomiMelanie_0533 by Jeroen Zelle | Fotoshoot op locatie.nl, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Eigenlijk valt het niet echt op dat ze in een grot genomen zijn. Dat vind ik wel jammer.
Vooral na die eerdere foto waarbij dat wel zo duidelijk is. Dat eerdere shot was denk ik wel interessant geweest als achtergrond. (waarbij je diep de grot in kan kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkCantPark

MarkCantPark

Beste Strobisten,

Ik ben me aan het oriënteren in flitser land, mede door het artikel van Gerard Henninger. Bij het off-shoe flitsen met een reportage flitser is het mogelijk om softbox of een paraplu te gebruiken. Mijn vraag is eigenlijk wat is nu het wezenlijke verschil bij het gebruik van een softbox en een paraplu? Komen daar compleet verschillende resultaten uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
MarkCantPark schreef op zondag 17 april 2011 @ 08:51:
Beste Strobisten,

Ik ben me aan het oriënteren in flitser land, mede door het artikel van Gerard Henninger. Bij het off-shoe flitsen met een reportage flitser is het mogelijk om softbox of een paraplu te gebruiken. Mijn vraag is eigenlijk wat is nu het wezenlijke verschil bij het gebruik van een softbox en een paraplu? Komen daar compleet verschillende resultaten uit?
Welk artikel van Gerard Henninger heeft je in de verleiding gebracht?

Het verschil is niet "heel groot", maar waar je aan moet denken is :
- Een paraplu geeft je minder controle over het licht, d.w.z. dat het licht alle kanten op schiet. Met een goede softbox kan je makkelijker de licht de juiste kant op sturen
- Een softbox geeft vaker egaler/meer diffuus licht (meerdere factoren spelen daar echter wel een rol in). Het licht is dus vaak wat zachter.
- Een softbox is over het algemeen duurder en minder makkelijk mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkCantPark

MarkCantPark

GerardHenninger schreef op zondag 17 april 2011 @ 09:00:
[...]

Welk artikel van Gerard Henninger heeft je in de verleiding gebracht?

Het verschil is niet "heel groot", maar waar je aan moet denken is :
- Een paraplu geeft je minder controle over het licht, d.w.z. dat het licht alle kanten op schiet. Met een goede softbox kan je makkelijker de licht de juiste kant op sturen
- Een softbox geeft vaker egaler/meer diffuus licht (meerdere factoren spelen daar echter wel een rol in). Het licht is dus vaak wat zachter.
- Een softbox is over het algemeen duurder en minder makkelijk mee te nemen.
Bedankt voor de uitleg! d:)b Je Masterclass in de Digifoto Pro :) Maakt het voor een beginner nog uit waar je het beste mee kan beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
MarkCantPark schreef op zondag 17 april 2011 @ 10:03:
Bedankt voor de uitleg! d:)b Je Masterclass in de Digifoto Pro :) Maakt het voor een beginner nog uit waar je het beste mee kan beginnen?
Ik weet niet wat voor apparatuur je nu al hebt, maar ik zou hiermee beginnen :
- 1 flitser (studio of reportage, maakt niet uit)
- 1 paraplu wit
- 1 paraplu silver (geeft meer contrast) - is niet nodig, maar plu's kosten toch geen drol
- 1 statief
- 1 reflectiescherm
- 1 statief + reflectieschermhouder
- 1 triggerset om je flitser vanaf je camera te triggeren (duh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkCantPark

MarkCantPark

GerardHenninger schreef op zondag 17 april 2011 @ 10:07:
[...]

Ik weet niet wat voor apparatuur je nu al hebt, maar ik zou hiermee beginnen :
- 1 flitser (studio of reportage, maakt niet uit)
- 1 paraplu wit
- 1 paraplu silver (geeft meer contrast) - is niet nodig, maar plu's kosten toch geen drol
- 1 statief
- 1 reflectiescherm
- 1 statief + reflectieschermhouder
- 1 triggerset om je flitser vanaf je camera te triggeren (duh)
Ah ja zo kan je het ook opvatten :+ Doelde meer op de keuze softbox of paraplu... maar dat is in bovenstaande reactie wel duidelijk denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
MarkCantPark schreef op zondag 17 april 2011 @ 10:19:
Ah ja zo kan je het ook opvatten :+ Doelde meer op de keuze softbox of paraplu... maar dat is in bovenstaande reactie wel duidelijk denk ik ;)
Laatste tip :
Als je meer artikels wil zien in dat ene magazine (mag geen reclame magen :) ) dan moet je ze even mailen, spammen op Facebook en spammen op Twitter. Wie weet komt er dan een vervolg.
Ideeën zijn dan uiteraard welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkCantPark

MarkCantPark

GerardHenninger schreef op zondag 17 april 2011 @ 10:22:
[...]
Laatste tip :
Als je meer artikels wil zien in dat ene magazine (mag geen reclame magken :) ) dan moet je ze even mailen, spammen op Facebook en spammen op Twitter. Wie weet komt er dan een vervolg.
Ideeën zijn dan uiteraard welkom :)
Zal ze zeker mailen. Het artikel is heerlijk uitgebreid ten opzichte van de soms wat oppervlakkige artikelen van andere magazines.

Ik zou wel is een artikel in een andersom_perspectief willen zien. Dus niet vanuit de master(class), maar vanuit de newbie. Wat een nieuw iemand in dag of dagen kan leren bijvoorbeeld.

Of is dat misschien meer een idee voor GH tv O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Iemand hier die ervaring heeft met die wit/zilver paraplu's ? Aangezien je, als je de zilveren hoes gebruikt, door de witte plu heen flitst vraag ik me af of ze dan nog wel zoveel nut hebben. Of is het slimmer om voor die paar tientjes gewoon een 'dedicated' zilveren plu te halen ? Zouden die multifunctionele plu's even contrastrijk zijn als een dedicated, ik betwijfel dat namelijk ?

[ Voor 11% gewijzigd door Jay-P op 07-05-2011 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernst Hartwich
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-08-2020
Leuk topic. Dat ga ik eens even volgen. :-)

@Jay-P er zit wel wat verschil in die plu's, maar het is meer wat je handiger vindt werken. En zelf heb ik altijd ruzie met die combidingen omdat ze altijd losschieten.

Website | ModelMayhem | Facebook | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:47
Jay-P schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 18:12:
Iemand hier die ervaring heeft met die wit/zilver paraplu's ? Aangezien je, als je de zilveren hoes gebruikt, door de witte plu heen flitst vraag ik me af of ze dan nog wel zoveel nut hebben. Of is het slimmer om voor die paar tientjes gewoon een 'dedicated' zilveren plu te halen ? Zouden die multifunctionele plu's even contrastrijk zijn als een dedicated, ik betwijfel dat namelijk ?
Over het contrast kan ik niet zo veel zeggen, maar als jij een zilver laagje achter een wit doorzichtig laagje hebt, gaat je lichtrendement gewoon een stuk omhoog, vergeleken met een puur witte plu. Dat betekent sneller achter elkaar schieten, of langer doorgaan op een accu, of je diafragma dicht, of je iso omlaag, of een combinatie van dat allemaal :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jay-P schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 18:12:
Als je zo'n "doorzichtige" witte plu hebt, dan is het juist de bedoeling dat je "door" de plu heenschiet.

zie ook http://strobist.blogspot....ghting-101-umbrellas.html

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Hij heeft het over een convertible umbrella geloof ik, waarmee je dus een afneembaar zilver laagje hebt. Heb er zelf ook eentje gehad, erg praktisch/compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
Gaat inderdaad echt om die convertible plutjes. Heb hem ondertussen al binnen, morgen even testen. Aangezien ik een shoot met een newfoundlander hond heb wil ik denk ik dat ik het beste resultaat krijg met wat contrastrijker licht. Ben nog nieuw in het strobist gebeuren dus we zien wel. @ernst, grappig zat even op je site te kijken en die foto van je die in de Zoom (Gentle) is gepubliceerd is zo ongeveer wat ik in gedachten heb. Het lijkt mij dat met een grote witte plu het licht te diffuus wordt waardoor de vacht er wat minder goed uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernst Hartwich
Jay-P schreef op maandag 09 mei 2011 @ 21:39:
Gaat inderdaad echt om die convertible plutjes. Heb hem ondertussen al binnen, morgen even testen. Aangezien ik een shoot met een newfoundlander hond heb wil ik denk ik dat ik het beste resultaat krijg met wat contrastrijker licht. Ben nog nieuw in het strobist gebeuren dus we zien wel. @ernst, grappig zat even op je site te kijken en die foto van je die in de Zoom (Gentle) is gepubliceerd is zo ongeveer wat ik in gedachten heb. Het lijkt mij dat met een grote witte plu het licht te diffuus wordt waardoor de vacht er wat minder goed uit komt.
:)

Die foto is gemaakt met 1 flitser zonder een paraplu. Volgens mij met een Lumopro 160, die gebruik ik het meest. Om het (avond)licht een stop of 2 onder te belichten heb ik 1/250 bij F11 gebruikt (ISO200). Flitser van rechts iets schuin boven het model en zonlicht van achteren.

Afbeeldingslocatie: http://www.ernsthartwich.nl/wp-content/gallery/gentle-strobist-style/leonberger_9398.jpg

O ja de natte poten van de hond dragen bij aan het effect, maar dat moet bij een newfoundlander geen probleem zijn. Die zijn net zo gek op water als leonbergers. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
Ernst bedankt ! Natte poten was inderdaad een hele goeie, daar had ik nog niet aan gedacht. Voor een eerste keer ben ik wel tevreden met het resultaat maar het is nog flink voor verbetering vatbaar. Volgende keer toch maar even proberen een assistent te regelen want dat viel niet mee moet ik zeggen (zelfs zonder plu ;)). Wat betreft pose en compositie misschien niet de sterkste (staan nog twee andere op m'n flickr), maar vond hem wat betreft belichting toch de beste denk ik. Donkere partij bij de rechter achterpoot is wel voor verbetering vatbaar denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2580/5710380551_78082d4ed4_z.jpg

Strobist info: Flash rechts van camera hoog, fill flash links van camera (gezoomd op de kop van het 'beest' )

[ Voor 19% gewijzigd door Jay-P op 11-05-2011 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernst Hartwich
Wat een gave hond is dat! Hij gaat ook echt zitten voor de foto. En dat tongetje... :-)

Als statief heb ik een "voice activated light stand" gebruikt en die werkt in dit soort situaties toch het handigste. ;-)

Doordat de voorgrond op jouw foto erg licht is krijg je een beetje de indruk dat de foto ingeflitst is vanaf de camera. Ik zie dat je dat niet hebt gedaan. Misschien de flitser niet teveel naar beneden richten en op de voorgrond? Of wat minder fillflash wat ook het "strobist" effect een beetje teniet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik ben echt een grote beginneling op het gebied van studio/strobist ;) Eén deze dagen ga ik denk ik het volgende simpele setje aanschaffen om eenvoudig met de SB-900 off-camera te kunnen flitsen (zeker voor buitendeurs lijkt me het erg handig):
- Linkstar Lampstatief LS-806 114-260 cm
- Linkstar Parapluhouder BH-4M4FUR 1/4
- Linkstar Flitsparaplu PUR-102T Diffuus Wit 100 cm

Die statief kan ik eventueel nog achterwege laten (heb nog een Manfrotto statief). De D700 kan ik wel als commander gebruiken, maar er zal ooit wel een RF-602 (of soortgelijke) trigger bijkomen.

Zijn er nog "goedkope" mogelijkheden om een reportage flitser aan een softbox te mounten? Ik zie op sites zoals Neil vN aardig dure oplossingen. Anders voorlopig eerst maar eens met een paraplu proberen :)

Daarnaast ga ik denk ik nog één (of meer) van de onderstaande boeken bestellen (om wat beter kennis te krijgen over licht, studioflitsen wat ik misschien wil ga doen, enz.):
- Master Lighting Guide for Portrait Photographers
- Light: Science and Magic: An Introduction to Photographic Lighting
- Minimalist Lighting: Professional Techniques for Location Photography

De boeken van Neil van Niekerk lijken me ook wel mooi, alleen volgens mij kun je heel veel uit zijn boeken al wel terugvinden op zijn website zelf :)

[ Voor 26% gewijzigd door Nordlys op 22-05-2011 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

jvdgeest schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 23:53:
- Linkstar Parapluhouder BH-4M4FUR 1/4
Die zou ik niet aanschaffen. Daarmee kan je paraplu alleen onder een hoek van 90 graden op je statief plaatsen, en dan niet eens met flitser.

Handiger is een bracket, waar je zowel de flitser als plu op kan monteren, en de plu te kantelen is

[ Voor 5% gewijzigd door Muthas op 22-05-2011 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ah, kijk, dat zag ik dus al over het hoofd. Bedankt voor de tip! Ik heb zojuist twee van de volgende besteld van e-bay: http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Edit: ik ga er denk ik ook een softbox bij nemen. Het meest ideale lijkt mij een softbox die ik later ook in een studio zou kunnen gebruiken. Dat is wel lastiger in elkaar te zetten dan bijv. de Lastolite Ezybox, maar wel goedkoper (je hoeft geen 2 x een softbox aan te schaffen). Ik zat zelf te denken aan de Linkstar 60x90 softbox (S-type). Deze video zag er best interessant uit, en anders is er nog een kant-en-klare oplossing zoals de Interfit Strobies XS Bracket. Iemand ervaring met één van deze oplossingen? :)

Wanneer de reportage flitser in de softbox zelf komt zou ik uiteraard ook even een trigger-setje er bij moeten bestellen.

[ Voor 103% gewijzigd door Nordlys op 22-05-2011 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
@Ernst: "voice activated light stand" Ha! heb gelukkig eerst gegoogled want ik stond op het punt een domme vraag te stellen. Thx voor de tips, ik ga het over een tijdje weer is proberen in een iets andere setting. Heb trouwens al rietjes gekocht voor een DIY snoot, ik hoop daarmee het licht wat minder te morsen. Blijft nog even experimenteren voor me.

@jvdgeest: laat even weten wat je uiteindelijk voor oplossing voor die softbox hebt gevonden. Ik heb er voorlopig nog geen geld en/of behoefte voor maar wil uiteindelijk toch ook wel een leuke softbox hebben voor portretjes. Ik heb voorlopig nog het idee dat een grote plu in de meeste gevallen ook wel voldoet. Het verschil is niet zo heel erg groot (meer light spill (softbox is wat meer te 'richten') voornamelijk van wat ik heb gelezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik fotografeer graag auto's met mijn 580EXII gewoon bovenop mijn 7D, maar dan krijg je nogal vaak te maken met de flits die op de auto wordt gereflecteert : Wat zou ik hieraan kunnen doen ?

Zo'n mini softbox erop of zo :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Dan zul je een reflectie van de softbox krijgen.

Beschouw die auto als een spiegel. Alles wat je er direct voor zet zul je zien.
als je de lichtbron niet gereflecteerd wilt zien, dan zul je 'm naar de zijkant moeten verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Daar was ik al bang voor ... misschien dan maar wat vaker remote triggeren met de 7D flash :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Nu online
Ben nog steeds aan het wikken en wegen.
Sta er nu als volgt voor:
Elinchrom BiRX serie 2x 500 w/s flitskoppen, de set met statieven en softboxen, ipv Linkstar o.i.d.
Eventueel direct met Tronix XT batterij of een derde BiRX flitskop van 250 w/s

Goedkope Chinese meuk (Lastolite, Falcon eyes en alles waar king achterstaat) zie ik inmiddels wel vanaf.
Volgens ingewijden komen die toch wel vaak terug voor reparatie.
Zal niet voor niets zijn dat Elinchrom en Bowens haast niet 2e hand te krijgen zijn.

Voordelen Elinchrom:
- degelijk
- constant licht
- snelle oplaadtijd
- snelle flitstijd
- remote in te stellen met skyport
- skyports ingebouwd
- compact
- waardevast?
- Cameratools is reseller en zit markant om de hoek.

Nadeel:
- prijs € 999,-
- geld even op voor extra accessoires

Voordeel Linkstar:
- veel voor minder geld
- goekopere accessoires

Nadelen Linkstar:
- duurzaamheid / kwaliteit ?
- LFK koppen redelijk groot.
- minder waardevast ?
- minder snelle flitstijd
- langzamere oplaadtijd
- minder constant licht
- geen reseller in de buurt

Ik zal er ca. 2x per maand iets mee doen en voornamelijk kinderen en gezinnen fotograferen.
En ook lokatiefotografie, dus niet alleen binnen.
Goede triggers, snelle oplaadtijd en beweging vast kunnen leggen vind ik wel een voorwaarde.

Kortom ben geneigd advies van GH op te volgen: betere flitskop en dan maar goedkopere modifiers aanschaffen.

Ik heb geen haast met aanschaffen, zijn er nog ontwikkelingen in flitskoppenland die het wachten waard zijn?
En wanneer bedenkt iemand een app om flitslicht te meten, scheelt weer een lichtmeter. :9~

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Zit aan hetzelfde te twijfelen Bontje Blauw. Voorlopig ga ik het even heel basic doen met één reportageflitser, om de basics onder de knie te krijgen, maar daarna is wel mijn plan om in de toekomst een redelijk set te kopen. Ik denk dat je de voor- en nadelen wel aardig goed hebt opgesomt. De Elinchrom Ranger Quadra lijkt me ook een erg fijn ding, met slechts 3 kilo heb ontzettend goede portable accu bij je. De Tronix variant weegt rond de 8 kilo, maar is wel stukken goedkoper. Ik denk dat ik er, wanneer het eenmaal zo ver is, een 300 RX en/of 600 RX bijneem, aardig compacte flitsers. Het Skyport systeem van Elinchrom lijkt mij ook erg fijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Snelle flitstijden van de BXRI zijn zeker voor kinderen een groot voordeel, met Linkstar regelmatig net niet lekker scherp daardoor.

Accessoires voor Elinchrom kun je prima via ebay aankopen, heb zelf een beauty dish en een snoot daarvandaan voor een paar tientjes die prima werken.

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Geweldige DVD van OneLight Workshop trouwens (thanks citruspers voor het aanraden), ik wil er nu na het kijken echt zo gauw mogelijk mee bezig gaan. Lekker simpel eerst: lichstatiefje, paraplu + reflector. Rest komt later wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Die DVD ook maar eens bekeken, zeker #2 biedt aardig wat inspiratie en inzicht :) Goede tip! En inderdaad, paraplu, swivel, statief, en het liefst een wireless trigger setje (RF-602 is wat dat betreft trouwens ideaal, kost niks), is als eerste stap meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Nu online
Over flitsduur, is dit hoe het is?
Dan valt de •1/520 Elinchrom BX 500Ri wel wat tegen.

Van DPreview forum;

Im a fairly glad owner of 4 Elinchrom BXRi 500 heads with lots of Elinchrom accessories.

But new clients demand the possibility of freezing action and Im uncertain if the BXRi500 can produce this.

That depends entirely on what sort of "action" that they're interested in "freezing". yOOrek asked the right question.

The BX 500Ri will do fine with leaps that involve a fairly static "look at me" phase at the top of the leap, like in the review that yOOrek linked.

It will (like any flash with a 1/1500 or 1/2000 sec t.5 speed) not suffice if there's a lot of hand motion in the leap, or if there's any type of spin (leap and spin, gymnastic moves, martial arts). For that, you need to be about 1/3,000 sec t.5. And if the action involves swinging anything (sword, baseball bat, golf club, tennis racket) think more like 1/6,000 sec. Also really "whipping" wind blown hair or clothes gets up into that speed, as does a spray of anything wet.

Basically, you take that t.5 spec (an "engineering" number which tells you how to get at least half the power from the flash) and multiply by 3 to get the t.1 spec, which tells you how much "motion stopping" power the flash has.

The BX 500Ri is pretty typical of flashes in the 500-600 w-s class, its 1/1558 sec t.5 time translates to 1/519 sec t.1, so it stops motion just like a 1/500 sec shutter speed.

You typically will get shorter durations by going to a flash in the 250-300 w-s class. The smaller capacitors drain quicker. BX 250Ri has a t.5 of 1/2762, which makes the t.1 about 1/920 sec. It's a lot like shooting outdoors at 1/1000 sec, a good speed for most sports.

The thing to remember is that turning a big flash down does not make it work faster, like a smaller flash. It actually makes it work slower. yOOrek gave the numbers for the BX 500Ri

•1/1558 at full power

•1/1395 at 1/2 power

That trend continues as you turn down the power, every stop you turn it down makes it about 15% slower, until by the time you hit the lowest power, you've doubled the duration.

So, you might find that 2 BX500Ri and 2 BX250Ri makes a better "kit" for you.

The other way to improve things is by getting an IGBT flash. There aren't very many of those on the market (Broncolor Scoro is available worldwide, but is insanely expensive, think $15,000-20,000 for a 3 head system. Paul Buff "Einstein" is definitely the wave of the future, but availability outside US and Canada sucks. Photogenics Solair is a bit outdated, they haven't introduced any new products since the company was bought about 6 years ago).

I did something involving water whipping off hair that required renting one of those Scoros.

Ive been trawling the net for weeks to find videos or test of this combination but without any luck.

Has any of you succeded in freezing action with Elinchrom BXRi heads og do I need RX heads for this?

Actually, the RX and the BXRi are almost identical in this respect. The speed difference is only about 25%, you'll never notice that in actual shooting. If you want to stay in the same power range as your BX 500Ri, the flashes to look at are Bowens and Profoto.

Here's a quick breakdown of the t.1 (motion stopping) times of some popular monolights in the 400-600 w-s class.

•1/966 Bowens Gemini 500 Pro

•1/883 Profoto D1

•1/683 Elinchrom Style RX 600

•1/600 White Lightning X1600

•1/533 Paul Buff Einstein 640

•1/520 Elinchrom BX 500Ri

•1/266 Elinchrom D-Lite it 400

The Einstein probably shouldn't be in that list, since it's an IGBT flash. At full power, it's comparable to the BX 500Ri and slightly slower than the RX 600. But if you turn all those flashes down to half power, the Einstein gets faster, 1/2,000 sec in its "action" mode, while everything else on the list gets slower. Even if you turn it down 1/3 stop (it's a 640 w-s flash, so 1/3 stop down is 500 w-s, same as a BX 500Ri at full power) it ends up at about 1/1,200 sec, twice as fast as either the BX or the RX.

I expect that all flash manufacturers will switch over to IGBT flashes in the near future.

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik ben ook bezig om een klein strobist setje samen te stellen. Tot nu toe was dit hetgene ik ging kopen:

Stand: http://cgi.ebay.com/Light...ain_0&hash=item19be45fbcb
Umbrella swivel: http://cgi.ebay.com/360-S...ories&hash=item4cec331515
Yongnuo RF-603 trigger: http://cgi.ebay.com/RF-60...ories&hash=item45fa4f001c
43'' shoot-trough paraplu: http://cgi.ebay.com/43-Ph...ories&hash=item4840b6ed5d

Ik was ook nog aan het twijfelen of ik er een reflectiescherm bij ging kopen, is dit nodig? Ik ben van plan om deze set te gebruiken met mijn Canon 430EXII, vooral voor productfotografie en portretfotografie, binnen en buiten.
http://cgi.ebay.com/43-5-...ain_0&hash=item1c182031fa

Al bij al, lijkt dit jullie een goede keuze of zijn er elementen hierin die volgens jullie niet goed zijn? :) Ik wil er namelijk niet te veel geld tegenaan gooien omdat ik niet goed weet hoeveel ik hier nu mee bezig ga zijn.
Waar ik ook over twijfel, is of de swivel past op de stand? Ik vond nergens of die twee gingen passen... Iemand tips? :)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Je weet dat je twee van die RF-603's moet aanschaffen? Eén als trigger en één als reciever. Wel een mooie update van de RF-602 trouwens, multifunctioneel i.p.v. dedicated aan een taak. Zouden ze backward compatible zijn met de 602?

Wat betreft swivel: dat past wel, allemaal standaard maten. Die 360 graden ook niet nodig: je statief optillen is sneller en makkelijker. Zolang je je paraplu samen met de flitser kan tilten is het goed.

[ Voor 57% gewijzigd door Muthas op 11-06-2011 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Muthas schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 17:00:
Je weet dat je twee van die RF-603's moet aanschaffen? Eén als trigger en één als reciever. Wel een mooie update van de RF-602 trouwens, multifunctioneel i.p.v. dedicated aan een taak. Zouden ze backward compatible zijn met de 602?

Wat betreft swivel: dat past wel, allemaal standaard maten. Ik zou persoonlijk een swivel met schroefdraad in plaats van cold shoe nemen: daar kan je je reciever in vast draaien en is steviger. Verder heb je die 360 graden ook niet nodig: je statief optillen is sneller en makkelijker. Zolang je je paraplu samen met de flitser kan tilten is het goed.
Heb je de links bekeken? :) De RF603 triggers die ik geselecteerd had, zijn al een paar ;)
Sowieso, de swivel, ik had hem niet geselecteerd op basis van die 360 graden kunnen draaien maar vooral dat hij vooral uit metaal bestond, dat leek mij beter voor de stevigheid en duurzaamheid. :)

[ Voor 0% gewijzigd door LaurentS op 11-06-2011 17:29 . Reden: 3060 graden --> 360 graden ;) ]

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
3060 graden, ga je een draaimolen fotograferen? :+

Mijn Pixel TTL review triggers zijn na 2 maanden nog steeds niet binnen, dus de review moet nog maar even wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 00:14

Wok

Dakloos...

Strobist newbie meldt zich :)

Ik wil ook aan de slag met 'off camera' flitsen en daarom heb ik vanavond de knoop doorgehakt en de volgende spulletjes aangeschaft:
- set van 4x RF-603 transceiver voor Nikon (eBay)
- setje oplaadbare 1000mAh LR03 AAA batterijen voor de RF-603's
- 2x Nikon SB-28 via Marktplaats

Dit ga ik gebruiken i.c.m. de volgende gear:
- Nikon D90+MB-D80
- Metz 44AF-4i N flitser
- Nikkor AF-S 18-105 f/3.5-5.6
- Sigma 30 f/1.4
- Sigma 70-200 f/2.8

Nu nog even zoeken naar bruikbare stands/statieven en bruikbare mounts en swivels en paraplu's. Hiervoor ontvang ik dan ook graag tips :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 15:00

CasGas

.

Iemand die eigenlijk weet waar je die el cheapo lampen kan krijgen die die gozer van prophotolife.com ook gebruikt? Zal wel weer iets Amerikaans zijn, maar is er ook een goed alternatief in Nederland?

Als ik hier kijk bij de lokale lampenboer kan ik beter een prof setje kopen van Elinchrom qua prijs..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Zo, eindelijk is mijn bestelling van CameraTools.nl geleverd (overigens geen blaam richting CT; de levering van LumoPro liet op zich wachten). Mijn strobist set is nu (voorlopig) compleet 8)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Kirv6WbpmfcvNSMiBtQUQVdC/full.jpg

• Falcon Eyes W804 Lampstatieven (86-205cm)
• LumoPro LP633 swivels met hotshoe adapter
• Westcott 2001 43" paraplu's wit
• Nikon SB-28's
• RF-603's

In actie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5BqBwQaxhvsRdMjHwQKXIUZl/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DBROnxLFHV5IRu8eSj1SWCUE/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
Van het weekend een DIY ipad stand gemaakt, voor gebruik op locatie. Ik schiet d.m.v. een Eye-fi kaartje direct de foto's draadloos naar mijn ipad, zodat de modellen/mensen de foto's kunnen bekijken na/tijdens de fotoshoot. Echter voorheen moest ik hem altijd ergens neerleggen, wat gewoon niet handig is.

Onderdelen: klein statiefje, Belkin 360 ipad case en een Falcon Eyes wallmount

Ik heb de wallmount uit elkaar gehaald, zodat ik alleen de flens had die op een statief paste. Deze heb ik dmv 2 schroefjes aan de standaard die bij de Belkin hoes bijgeleverd was vastgeschroefd. En voila! Een handige ipad stand. Is ook goed stabiel, valt niet om.

Grote voordeel van die Belkin 360 ipad case is dat je diverse koppelstukken aan de achterkant kan bevestigen, zoals een handgrip of een standaard.
Afbeeldingslocatie: http://cultofmac.cultofmaccom.netdna-cdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/11/belkinipad-2.jpg Afbeeldingslocatie: http://caraudiomag.com/sites/default/files/images/00001/46/53/belkin_grip_360_stand.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6145/5922634955_181e3ea113.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6011/5922636085_843d4c8cbc.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door jeroenzelle op 11-07-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
He mensen,

Vind studio fotografie super vet, al heb ik meer intresse in het op locatie dan echt IN een studio.

nu heb ik al een tijdje een EX430, en begin en ben verstandig geweest en heb eindelijk maar eens een boek of 2 gelezen over externe flitsers en snapt me flitser nu eindelijk een beetje.

Lang verhaal maar waar ik eigenlijk advies over zoek, zijn er nog low buget kwalitatief goede remote triggers (uit China?) die ik eventueel kan uitbreiden voor studio flitsers in de toekomst.

Voorlopig zoek ik dus 1 trigger voor alleen mijn 430.

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Cactus v4 of v5 zijn leuke dingetjes voor de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik (en velen met mij) zijn erg tevreden over de RF-602's, helemaal voor dat geld.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
Bedankt voor de reacties!

Ik gok zomaar dat je Cactus niet kan mengen met Yongnuo en andersom.
Denk dat mijn keuze puur prijs technische zal vallen op de RF-602.

Onder het motto "jij heb toch een goeie camera", heeft een maatje afgelopen weekend de opmerking naar mij geplaatst "dat ik komende weekend toch wel de foto's zou maken tijdens het eten en feest van zijn Trouwerij *zucht*
Ik ben echt een nOOb op gebied van softboxen en paraplu's (enkel veel gelezen nooit gebruikt) maar denken jullie dat dit http://www.kamera-express...eyes-fga-sb2030s-softbox/ bruikbaar is voor trouwerij? of gewoon lekker "hard" flitsen en geld steken in de grotere "studio" softbox met statief enz.

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
@broederM
Met zo'n softbox loop je wel te koop, ik zou het niet doen. veel te onhandig op een bruiloft.
Je zou het eventueel wel kunnen gebruiken als je portret foto;'s gaat maken, kwestie van uitproberen.
Zet gewoon je diffuser op je flits of anders 45 of 90 graden kantelen, maar liever niet direct. maak gebruik van muren en plafonds om te reflecteren.
Als je alleen foto;'s gaat maken van het eten en feest moet je rekening houden met weinig licht als het binnen is. Goodluck !

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

BroederM schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 02:17:

Dan adviseer ik om voor de opvolger van de RF-602 te gaan: de RF-603 :) De voordelen hiervan zijn onder meer dat je geen aparte zender en trigger hebt (elk device kan als zender of trigger functioneren), ze zijn uitschakelbaar (spaart batterijen) en ze slikken AAA-batterijen (de zender van de RF-602 heeft een wazig formaat batterij die ook nog eens snel leeg schijnt te raken).

Ook de RF-603 is zeer schappelijk geprijsd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 15:30

roelbb

knorretje

weet iemand wat de afmetingen van de filters zijn van een lee swatchbook?

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
BroederM schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 02:17:

Onder het motto "jij heb toch een goeie camera", heeft een maatje afgelopen weekend de opmerking naar mij geplaatst "dat ik komende weekend toch wel de foto's zou maken tijdens het eten en feest van zijn Trouwerij *zucht*
Ik ben echt een nOOb op gebied van softboxen en paraplu's (enkel veel gelezen nooit gebruikt) maar denken jullie dat dit http://www.kamera-express...eyes-fga-sb2030s-softbox/ bruikbaar is voor trouwerij? of gewoon lekker "hard" flitsen en geld steken in de grotere "studio" softbox met statief enz.
Ik zou vooral vermelden dat je geen professional bent en dat de foto's dus tegen kunnen vallen. En ook zeker vragen of er een echte fotograaf is. Een bruiloft oid zou me erg leuk lijken om een keer te doen, maar dan wel als backupfotograaf, want je kan het niet overdoen als blijkt dat je een fout hebt gemaakt waardoor je foto's niet goed gelukt zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Heren mede-strobist gebruikers, ik ben al een tijd op zoek naar een fijne tas waarin ik ca. twee lichtstatieven, paraplues en ca. twee flitsers kwijt kan. Onlangs kwam ik terecht op Standbagger.com en hun product - de Grab - n - Go model 6 (en model 8­) zijn perfect voor wat ik nodig heb.
De standbagger tassen zijn speciaal gemaakt voor lichtstatieven en paraplues mee te nemen. Vooral de grab - n- go 6 en 8 modellen spreken mij erg aan als ik een compacte shoot wil doen.
Hierbij is het mogelijk om één compacte cameratas mee te nemen (schoudertas of rugzak) en één licht-tas waar je dus het volgende in kwijt kan (in geval van model 6):
- 2 x 6' statief (LumoPro LP604/605 of Manfrotto Nano)
- 2 x paraplue (met gemak, als je double folding gebruikt dan past er bijv ook nog wel een gorillapod bij).
- 2 x flitser of een hele zooi triggers / kabeltjes / sekonic etc).
Voor mij is de model 6 groot genoeg, en voor veel grotere zou ik ook oprolversies nemen.

Het gaat om deze producten:
Afbeeldingslocatie: http://www.standbagger.com/images/featuresplus296.jpg

http://www.standbagger.com/gngfeatures.htm

Voor 90% van mijn locatie shoots ben ik dan gedekt, zeker als er nog een gorillapod oid extra bij of aan hangt.
*snip*

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2011 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Even een vrij duidelijke break. Inkoopacties zijn op GoT niet toegestaan! Onder geen enkele voorwaarde eigenlijk.

Inkoopacties niet toegestaan

Omdat dit in het verleden VAAK is misgegaan en tweakers geen enkele partij hierin wil spelen heb ik reacties die over een IA gingen verwijderd. Gaarna zelfs de DM niet voor dit soort zaken gebruiken. Tweakers accepteert geen enkele verantwoording voor deze activiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Mijn excuses, daar was ik niet van op de hoogte -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

No problemo :)

Dat houd alleen niet in dat ik de boel niet even heb aangepast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:36
Hee, dat ziet er goed uit :)
Eigenlijk precies waar ik naar op zoek ben....

Ik heb de discussie met de inkoopactie gemist, moet ik daaruit opmaken dat die dingen anders niet / moeilijk te krijgen zijn? Of ging dat ergens anders om?

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Wel te krijgen, maar verzendkosten die even hoog zijn als de prijs van het product zelf bijna ;). Daarentegen is de koers goed, en de prijs niet al te hoog, dus valt volgens mij wel te overzien.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Voor de mensen die het gemist hebben (en Mig29, ik hoop dat het akkoord is als ik hier nog toelicht hoe of wat, anders feel free om deze post te verwijderen).
De verzendkosten voor één tas zijn tegen de 30 dollar en voor twee stuks ca 34 (afgerond naar boven omdat ik geen details bij de hand heb). Voor meer stuks gaat dat richting de $14 tot $19 per stuk mits een aantal stuks per zending.
Puur informatief: ik organiseer geen inkoop actie meer, en zal deze ook niet via DM organiseren (wordt me te chaotisch en ik respecteer het verzoek om dit niet te doen). De precieze prijzen en voorwaarden wil ik best op verzoek via DM beantwoorden. Eerlijk gezegd is het ook een hoop ellende voor een paar euro verschil (grofweg 15-20 euro excl tnt verzending ook nog eens).

In plaats van een inkoopactie ben ik op dit moment in contact met de leverancier en probeer te regelen dat één van de grotere camera winkels een aantal stuks op voorraad wil halen. Voor zover ik kan zien is het op dit moment nog een uniek product waar redelijk veel vraag naar is.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakMDS op 16-08-2011 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Maar jongens, als jullie zoiets willen doen, mag tweakers dan wel niet de plek zijn om het te regelen, laat het je niet afschrikken om elkaar even te mailen en te kijken wat jullie voor elkaar kunnen doen.
We zitten hier ten slotte allen met dezelfde hobby en een beetje slim inkopen is nooit verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Ik heb op zich wel interesse in zo'n tas, dus ik hou dit topic even in de gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xcalibur schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 08:59:
Ik heb op zich wel interesse in zo'n tas, dus ik hou dit topic even in de gaten :)
Zoals Nomad al aangeeft kun je beter mailen... Hier is helaas geen plek voor IAs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
We gaan even buiten dit topic om verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 15:30

roelbb

knorretje

Xcalibur schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 11:17:
We gaan even buiten dit topic om verder :)
op samenkopen.net?

roelbb

Pagina: 1 ... 19 ... 26 Laatste

Let op:
Laat je set-up zien als je een foto plaatst!