Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Doel van dit topic is een lange en uitgebreide actuele thread waarin iedereen met de omschreven problemen met opstart / boot / no post, met de P35 borden, de Asus P5K series in het bijzonder, zijn ervaringen kan delen en hopelijk eindelijk een oplossing of work-around kan worden gevonden. Asus lijkt er ondanks de ontelbare RMA's weinig oog voor te hebben.

Het probleem:
Moederbord boot of post niet, of onder zeer bijzondere, toevallige/willekeurige omstandigheden of alleen als ie al warm is of 1 reep geheugen bevat.
Meestal gaan en blijven alle fans draaien, LEDs branden en schijven aan (voeding is sterk genoeg), er is alleen geen beeld en geen error code (piepjes)(dus memory en videokaart worden gezien of daar komt de BIOS niet eens aan toe).
Wordt overal omschreven als het P5K no-post problem, of de P5K cold boot issue of dergelijken.
Wanneer het systeem wel boot is het bord oneindig solide en stabiel en kan goed onder load en stress worden gebruikt.

Onderzoek:
Ruime week alle fora lezen (zoals GoT, TomsHardware, ASUS, etc.) en alle onderdelen vervangen/wisselen en oplossingen proberen.

Mijn pers. config:
Asus P5KR rev. 1.02G (of P5K rev. 1.02G), C2D E6750, GeIL Dragon 2 x 1GB DDR2 (of QVL Kingston 2 x 1GB), Ati HD3870 PCIe (of Ati X300 PCIe), Coolermaster Extreme Power 450W, Zalman 7700 AlCu.

Standaardoplossingen: (allen uitgebreid gedaan / getest!)
  • De boel staat op een los karton met de voeding ernaast.
  • Alles verwijderen behalve CPU en kijken of het bord piepjes geeft omdat RAM ontbreekt (doet ie na CMOS clear altijd wel).
  • Alles loshalen behalve videokaart, CPU en geheugen. Dan onderdelen toevoegen.
  • Andere onderdelen proberen zoals (zwaardere) voeding, andere CPU, ander geheugen, ander moederbord
    etc. (zie mijn config hierboven)
  • BIOS update of downgrade doen (zat met op 0403 en nu op de nieuwste 0703 (P5KR), 0201 lijkt nog de beste 8)7 ).
  • CMOS clear / reset (batterij verwijderen en jumper 5 min verplaatsen, jumper terugzetten en dan de batterij) en/of batterij vervangen.
  • BIOS default settings laden.
  • In BIOS alles op manual zetten en je geheugen onderklokken (DDR2-667) en de voltages omhoog gooien (DRAM Voltage van 1.8 naar 2.0 of 2.2 volt (op eigen risico!)).
  • Geheugen testen met bijv. MemTest86+ (hele nacht gedaan, beide repen 100% ok).
  • CPU testen / stressen met bijv. Prime (hele nacht gedaan, geen probleem).
  • Moederbord RMA of repareren of vervangen (had een P5K met dit probleem, mijn nieuwe P5KR is helaas identiek).
Resultaten:
Na bovenstaande allemaal te hebben uitgevoerd met alle diverse onderdelen, heb ik het probleem geisoleerd tot het volgende.
Het bord boot alleen als de CMOS gecleared is en vervolgens (maximaal) 1 reep geheugen wordt gebruikt. Vanaf dan boot het bord soms wel, soms niet, en met veel geluk is tussendoor een 2e reep geheugen bij te prikken. Systeem boot dan soms wel, soms niet, ongeachte BIOS-versie of -instellingen.
Dual channel lijkt het systeem overigens lastiger te maken.

Conclusie:
De P35 is erg kritisch op geheugen en is een lastige booter, met name de Asus P5K borden hebben echt problemen. Er is alleen te booten na een CMOS clear en met 1 reepje, vanaf daar is het allemaal vrij willekeurig.
Ik hoop op recentere BIOS updates die dit gaan verhelpen, dat lijkt me toch wel mogelijk.
Anders zal ik net als de enorme meute (bij veel winkels wordt dit bevestigd) het bord moeten RMAen al blijven bij geretourneerde borden vaak dezelfde problemen.

Graag jullie leed, of liever, oplossingen of work-around voor deze beruchte en wijdverspreide problemen!
Verzeker je van de aard van het probleem door goed de Hangen en Opstarten FAQ en PMG FAQ te lezen!

[ Voor 1% gewijzigd door Stan op 28-12-2008 12:48 . Reden: Bordrevisie added ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een topic met hetzelfde probleem.

Opstart probleem "Overclocking failed" CPU kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 23:36
Ik heb dit probleem ook met mijn P5K-E WifiAP. Wanneer ik de computer heb draaien en restart of als ik het uitschakel en na een paar seconden weer inschakel is er geen probleem. Als ik de computer een langere tijd uit laat staan moet ik eerst de voeding aan de achterzijde uit zetten en dan weer aan om vervolgens de computer te kunnen opstarten. Als ik hem direct aanzet hoor je alles aanspringen maar komt er niks op het scherm. Het is niet altijd even handig dat je eerst achter je pc moet duiken voor die stomme schakelaar. Verder is hij wel rete stabiel wanneer hij draait.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Er zijn zoals gezegd honderden topics (Google maar), die ik zeker niet allemaal zal opsommen (al zijn enkele groten in de TS al gelinkt), ook op GoT.

Ik heb ook onderzoek gedaan naar de revisies, maar het ligt zeker niet aan de revisie of een slechte batch borden, want het probleem doet zich voor bij alle P5K types en revisies, en ook bij een enkel non-Asus P35-bord.

Het probleem dat in die andere topic wordt omschreven lijkt inderdaad overeen te komen, en ik heb die topicstarter dan ook gevraagd mijn symptoomlijst te checken op zijn config.

[ Voor 3% gewijzigd door Stan op 27-12-2008 17:08 . Reden: Typfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Stan schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 17:05:
Het probleem dat in die andere topic wordt omschreven lijkt inderdaad overeen te komen, en ik heb die topicstarter dan ook gevraagd mijn symptoomlijst te checken op zijn config.
Ik zal wel het e.e.a. testen als ik zin en tijd heb, maar ik weet bijna 100% zeker dat het probleem bij mij veroorzaakt werd door het geheugen, vorige week (20-12) heb ik er namelijk ander geheugen in geprikt en sinds toen heb ik geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hiero ook met een p35 msi neo fir 2 , als de vidoekaart eruit is geweest of het geheugen , moet ik um eerst 10x kickstarten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

hier ook een p5k bordje en heeel veel ram problemen, echter zijn ze nu achter de rug.

Ik draaide 4x 1gb @ 1066Mhz (transcend 5-5-5-18 - 2.1v) voor ongeveer een half jaar, zonder problemen
Daarna 2x 2gb @ 800Mhz (corsair 4-4-4-12 - 2.1v) gaan draaien voor 2 maanden, zonder problemen
Daarna wilde ik weer terug naar m'n 4x 1gb 1066Mhz, dat bleek echter onmogelijk. Wat ik ook maar clearde, resetten, hij bleef initieel niet booten, ik moest hem iedere keer 30 secs laten draaien en daarna opnieuwe aanzetten om hem op te laten starten. Ook met enkele DIMM andere bios versies en al die dingen lukte het niet om het weer te herstellen naar hoe het was.

Omdat ik het echt beu was heb ik 2x 2gb 1066Mhz van Corsair's Dominator series gekocht, sindsdien loopt alles weer zonder problemen. Ik blijf er nu ook gewoon compleet vanaf totdat er een hardware upgrade voor deze pc komt...

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchj
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-08-2019
Ik heb met mijn MSI P35 Neo3 dit probleem ook gehad. Het systeem bootte toen niet met het Kingston DDR2-800 geheugen dat bij het samenstellen had gekocht. 3 Keer gecheckt of alle kabels goed aangesloten waren, werkte het nog steeds niet. Terug naar de winkel, 2 andere plankjes geheugen erin en ja hoor. Tot nu toe doet ie het als een zonnetje. ( Behalve zonet, toen kreeg ik een overclock failed, maar dat komt dan ook omdat ik m'n geheugen aan het overclocken ben ;) )

Ook vermeld ik graag even dat ik toen ik later nieuw geheugen erbij heb gekocht, ik op de website van MSI heb gekeken welk geheugen compatible is met dit moederbord. Ik raad dit dan ook aan als er een dergelijke compatibiliteitslijst bestaat, want dan ben je vrijwel zeker dat het geheugen gaat werken.

[ Voor 24% gewijzigd door Dutchj op 30-12-2008 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

indd, en je moet goed opletten want de ocz pc 6400 wordt wel ondersteunt , en pc 5300 weer net niet , gevolg mijn ocz geheugen werkte dus niet

msi neo fir 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Klinkt allemaal behoorlijk overeenkomend.

Zoals gezegd, kijk ook eens op het ASUS Forum, want er zijn zo veel mensen met deze problemen, en omgekeerd is meer dan de helft van alle problemen dit probleem!

Ik weet toch inmiddels echt wel 80% zeker dat het geheugen (althans, het moederbordgedeelte ervan; de banken, het voltage of de BIOS settings etc.) de bottleneck is.
Ik heb overigens ook al repen Kingston gedraaid die wel op de Qualified Vendor List (QVL) staan, maar dat levert me maar een enkele keer booten extra op.
Daarnaast staan mijn GeIL modules bij andere fabrikanten weer wel op de QVL van de P35 bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ook ik had overlaatst een vreemd probleem met mijn P35 moederbord. Geen POST met een bepaalde videokaart maar wel met een andere en de kaart werkte ook op een ander moederbord. Zie ook Geen POST met HD4670

Moederbord omgeruild en geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophon
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 21:37
Ik heb nog een K8V liggen die dezelfde symptonen vertoond als de topic starter omschrijft. Ik zal hem weer eens tevoorschijn halen en kijken of ik hem weer aan de praat krijg als ik wat met de geheugen reepjes ga wisselen. Ik dacht dat mijn bord gewoon kapot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik hier ook een P5K Deluxe WiFi maar ik heb nog geen 1 probleem gehad met dit bordje, en ik heb er van allesop gehad van core2duo E4500 tot quad met verschllende merken geheugen reepjes en videokaartjes :S

ik probeer altijd onderdelen uit op dit bord voordat ik ze in een andere pc bouw, vandaar zoveel harware verloop op mijn P5K Deluxe WiFi.

ben ik zeker 1 van de gelukkige met een mainbordje zonder geklooi ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmity
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 14:12
Ik heb hier een Asus p5k moederbord en ik heb niet zo'n erge problemen gehad. Helaas komt het vaak voor dat als ik iets in het BIOS verander en save dat bij de volgende reboot er geen keyboard meer gevonden kan worden. 8)7
Dit was gelukkig makkelijk op te lossen door een BIOS reset.

Ik draait het in combinatie met een q6600, kingstone valueram 4x1 GB (667 mhz) en een asus 8800 gts (g80)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-03-2024
soort gelijk probleem had ik ook met mijn P5E3 Deluxe,

na een aantal wijzigingen in de BIOS waren de problemen opgelost

ik draai em op een E6850, 2 GB DDR3 en een 8800 GT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphax
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-06 21:48
Ik heb hetzelfde mogen ervaren met mijn MSI P35 Neo2-FIR. Althans, vaak kreeg ik geen POST, en als die wel POSTte, liep de computer binnen enkele seconden vast. Mijn enige oplossing was mijn PC6400 geheugen (standaard timings, rated voor standaard voltage) langzamer in te stellen op 333MHz (hoger voltage, lossere timings en dergelijke wouden niet baten), wat nog een behoorlijke taak was omdat ook in de BIOS setup de computer vastliep.

Heb 't geheugen zelf grondig getest met memtest86+, maar nooit fouten gevonden. Volgende keer als ik m'n PC upgrade zorg ik maar gewoon dat ik geheugen aanschaf dat volgens de fabrikant compatible is :/

Gek genoeg precies hetzelfde gehad met een andere MSI plank/geheugen met een compleet andere chipset (MSI P6N SLI v2 was het geloof ik), maar dat zal wel toeval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
zelfde hiet met een p5kr.
kan gewoon 10x 333 of 8x400 draaien met een 4400 c2duo stabiel.
alleen booten na dat hij ff uitgestaan heeft zit er niet bij :(
probleem is dat de bus van de 4400 is 200 en het geheugen dan op 667,als je via setfsb gaat overclocken,het geheugen veel te hoog word.het houd gewoon op bij 500@2.2v
dan kom ik op 2700.
met geheugen lager wil die ook niet starten(cold)
ik heb alle biossen erin gehad.
ocz en crucial erin gehad
met mn gigabyte p35 totaal geen last.

ik heb soms ook last dat mn pll blijft hangen.dus ik stel de fsb in de bios op bv 300,lijft ie bij het booten gewoon 200.
alleen een clear cmos help dan

[ Voor 13% gewijzigd door erikdeperik op 02-01-2009 21:10 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch allemaal wel jammer dat er toch zoveel mensen blijken te zijn die met een P35 problemen hebben.

het stomste is , ik heb hier 5 Asus borden waarvan 4 met de P35 en nog een oudje draaien de Asus P4P800 Deluxe met de 865PE chipset.

ik heb 3x een Asus P5KPL-VM
de 1e zit 2048MB Geil geheugen DDR2 PC8500 met een E-4500@2.7gig Nvidea 8800GTS
de 2e P5KPL-VM zit 2048MB Kingstone Valeu ram PC6400 met een E-4300@2.4gig ATI3850
de 3e P5KPL-VM zit 2048MB value ram Kingstone PC6400 met een E-6600@3.0gig ATI3850
op de P5K Deluxe zit 4096MB Kingstone HyperX DDR2 PC8500 en een E-8400@4.0gig ATI4870
op de P4P800 Deluxe 2500MB DDR PC3200 Kingstone HyperX P4 3.0HT@3.460Mhz MSI X1950PRO

oww ik heb ook nog een ShuttleX pc de G51 met 2048MB Kingstone HyperX DDR PC2700 P4 2.53@2.720Mhz

alles draaid hier regelmatig met het Koetje van DPC ofwel RC5-72 project maar staan niet 24uu te stampen dus elke dag wel een Cold reboot.

Geen van de moederborden hebben problemen of vage boot problemen.

ik vermoed toch dat het met condensatoren te maken heeft aangezien er in het verleden veel borden waren met bolle condensatoren.
is dat niet het geval dan geef wijs ik toch de spanningsregelaars aan op het moederboord als verdachten, waneer iets niet stabiel is zoals het op stock hoord te draaien en kapot geheugen of een CPU is uitgesloten dan kan dat niet anders zijn dan gare spanningsregelaars die niet de voltage op het mainbord stabiel houden of zo slecht zijn dat ze te heet worden.
andere conclusie kan ik niet trekken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2009 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Op mijn gigabyte P35-DS4 heeft alles altijd vlekkeloos gelopen.
Op 1 puntje na en dat is dat ie soms de FSB niet meer wou veranderen en dan gelocked stond op 200.
Alleen stekker eruit en dan CMOS clearen hielp dan. Maar starten deed ie altijd. Lijkt me toch een gevalletje van gare of slechte kwaliteit condesatoren. Wat dat betreft zit het op de Gigabyte borden wel snor.
Ik draai zelfs 2 verschillende merken geheugen door elkaar. Namelijk GEIL en G.SKILL. met een totaal van 8GB. Dus zo kritisch is een P35 niet volgens mij kwa geheugen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jortjuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-07-2023
ik heb hier ook een msi p35 neo-f met 2gb kingston valueram en soms moet ik hem eerst weer een keer uitzetten en dan weer aanzetten voordat hij helemaal doorstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Ik heb ook een P5K SE draaien welke ook dit soort verschijnselen vertoond. Enkel in de zomer toen het erg warm was deed hij een koude boot in 1x goed. Toen heeft hij het tijdens de koudere dagen altijd met een reset moeten opstarten (dus eerst aanzetten, 15sec wachten, en dan resetten).

Maar het vreemde is dat hij nu al een hele tijd gewoon normaal boot (half jaar ofzo) en ik heb er helemaal niets aan gedaan.

Hij geeft nog wel altijd dat de bios is gereset nadat hij slecht is afgesloten, maar ik denk dat dit er niets mee te maken heeft? De bios staat gewoon standaard / alles automagisch dus dat boeit me niet zo.

(ook kingston valueram btw, 2x 1gb)

[ Voor 3% gewijzigd door HammerT op 03-01-2009 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsRay
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-07 21:35
Dit is apart. Een heel recente topic hierover.

Ik ben net 2 dagen terug ook ineens geconfronteerd met dit probleem. Ik was voor de lol W2K8 erop aan het zetten wat allemaal prima verliep. Normaal laat ik mijn pc altijd 24x7 draaien overigens. Nadat de installatie van Windows server klaar was en ik bij aanloggen geconfronteerd werd met de activatie (wat met pre SP1 van Windows 2K8 mandatory is) maar nog geen geinstalleerde netwerkkaart driver had dacht ik even via de power button mijn pc te rebooten om dit in safe mode te proberen.

Hij ging uit, om daarna nooit meer aan te gaan!!! Terwijl mijn systeem daarvoor weken aaneen fijntjes werkte.

Mijn setup:
P5K Premium/WiFi AP
Q9550 met Thermalright Ultra 120 Extreme koeler
X1950XT met Thermalright HR03a koeler
4 x 1GB PC8500 Corsair geheugen
En nog wat andere spulletjes.

Uiteindelijk heb ik vanmiddag na heel veel klungelen hem idd met 1 Dimm erin kunnen laten booten en ik heb zelfs de laatste nieuwe BIOS erop kunnen zetten. Alleen daarna moest ik even een boodschap doen dus de boel uitgedaan. Kom ik terug, nix meer. Na veel 5en en 6en toch weer een boot, maar zodra ik ook maar 1 Dimm erbij stop (dus 2 in totaal) helemaal niets meer.

Ik word helemaal gek. Ik bouw al jaren (14 jaar) mijn eigen pc's en heb nog nooit zo'n vreemd en persistent probleem mogen meemaken :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsRay
Volgens mij heb ik het opgelost. Na heel veel testen en proberen kwam ik erachter dat niet elke Dimm zomaar, als enkele in het 1e slot wilde booten. Dus ik de manufacturer voltages instellen in het BIOS (voor mijn TWIN2X8500's is dat 2.20V). Maar van de 4 Dimmen die ik heb wilde er maar 1 booten met 2.2V.

Voordat ik met deze problemen te maken kreeg had ik trouwens mijn Ram altijd op 2.1V draaien, met een cooler erbovenop. Maar ik verdenk toch wat circuitry degradation hier en daar, zeker nu ik het heb weten op te lossen......................want...............elke Dimm losstaand in slot 1 wilde WEL booten met 2.3V.

Uiteindelijk heb ik mijn pc nu weer volledig aan het booten met 2 tikkies extra op de VDimm, van 2.1V naar 2.3V. Het is natuurlijk geen fijn idee dat het zo hard gaat met "slijtage", maarja, daarentegen draai ik mijn Q9550 ook een dikke 1 GHz sneller dan standaard ( 2.83GHz@3.85GHz).

Hopelijk hebben jullie hier wat aan. Ik ga nu maar slapen......... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsRay
Nou helaas, ik word net wakker en hij boot weer niet. G0dv3rd............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Laatst online: 03-09 19:39
itsRay schreef op zondag 04 januari 2009 @ 12:37:
Nou helaas, ik word net wakker en hij boot weer niet. G0dv3rd............
Probeer het met een iets lagere snelheid/lossere timings.
Je hebt tenminste wel goed kunnen slapen, met de gedachte dat het gefixed was ;)

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsRay
Hehehe, ja idd lekker geslapen ja ;)

Maarre, hieronder hoe het stap voor stap gaat:
1. Als de pc wat langere tijd uitstaat dan boot hij niet. Om de pc startende te krijgen moet ik eerst 3 vd 4 Dimms eruit trekken en de power echt van het mobo afhalen.
2. Dan start de pc op en kan ik het BIOS in. Daarin stel ik alles in zoals ik het wil. Vervolgens laat ik 'm 1x normaal booten in Windows en doe een power-off met behulp van de power button. De pc gaat uit.
3. Stop ik nu de 3 Dimms er weer bij dan boot ie netjes. Ik ga nog even het BIOS in voor de zekerheid en ik sla de settings opnieuw op. Geen probleem. Ik kan zelfs de CPU weer omhoog trekken qua snelheid.
4. Vista en ook Windows 2008 booten vlekkeloos. Alleen als ik 'm nu weer voor een tijd uitzet dan zegt ie bekijk het maar........ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsRay
Hij staat nu alweer een uur stabiel PrimeV95 te draaien onder Vista x64. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
itsRay schreef op zondag 04 januari 2009 @ 16:37:
Hij staat nu alweer een uur stabiel PrimeV95 te draaien onder Vista x64. :?
ik word er ook 8)7 van
het loopt perfect maar cold booten homaar :(
ik hoef gelukkig geen dims eruit te halen ,maar wel minimaal 2 keer aan/uit zetten met de startknop.
booten @ deafaults en dan pas weer instellen en door booten.
ik ga nog een keer ander geheugen lenen/proberen ,als dat niet lukt pak ik de hamer :X

[ Voor 9% gewijzigd door erikdeperik op 05-01-2009 16:29 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Geheugen ging mij niet helpen; heb zowel Corsair PC-6400 @1.8v stock en OCZ PC-64000 @2.1v stock geprobeerd, alswel hogere voltages (tot 2.3v) , lagere snelheden, tragere timings, etc... Beide typen geheugen staan op de Asus VQL, dus daar kan het niet aan liggen.

Heb uiteindelijk het mobo vervangen door een P5K Deluxe WiFi (en een andere voeding; overige componenten zijn hetzelfde gebleven) en sindsdien zijn al m'n problemen over; geen enkele coldboot issues meer *O*

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Hmmmm erg herkenbaar allemaal. Mijn Asus P5K wil ook alleen maar booten als ie niet te lang uit is geweest... :S
Verder wil het me niet lukken, terwijl ik al tig combinaties geheugen heb geprobeerd, om alle 4 banken bezet te krijgen.
Ik kan maximaal 2x2gb er in krijgen daarboven : error en geen beeld noch piepjes.

Bios 0704 werkt bij mij overigens het stabielst, een latere versie die ik ook gebrobeerd heb werkt beduidend instabieler met spontane reboots.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Ik heb ook al diverse geheugenmodules getest hoor.
Zowel duur non-QVL-geheugens als goedkoop QVL-geheugens, en allemaal met MemTest86+ getest tot in den treure.

Het helpt gewoon niet. Het bord is gewoon brak, waarschijnlijk mechanisch (ivm cold vs warm) maar bij mij lijken oudere BIOS versies het beter te doen (zowel op de P5K als de P5KR). De nieuwsten zorgen voor bijna nul boots.

Ik ben inmiddels maar een stapje teruggegaan naar een P5B Plus Vista, en die werkt (vooralsnog) als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:13
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Asus P5K. Ik heb mijn systeem zelf gebouwd, en tegelijkertijd ook een nieuwe PC voor mijn vader. Beide exact dezelfde PC's, alleen mijn videokaart is een 8600GT vs zijn 8500GT, allebei van Asus. 2 x 1 GB Kingston geheugen (welke op de QVL stond, want ik weet van de geheugen issues bij Asus bordjes)

Het systeem van mijn vader draaide altijd stabiel, cold boots e.d. was geen probleem. Alleen heeft dat bordje nu de geest gegeven, ik ga geeneens garantie claimen, ik heb direct voor hem een Intel P35 Dragontail bordje besteld.

Mijn eigen systeem blijft problemen geven, of ja, eigenlijk maar 1 probleem: cold boot werkt niet. Ik zet mijn PC 's nachts altijd uit als ik naar bed ga. de volgende dag als ik thuiskom van mijn werk loop ik eerst naar mijn pc, die zet ik aan. Dan doe ik mijn jas uit, zet de verwarming wat hoger, doe wat kleine dingen enz. Na ongeveer 10 minuten druk ik dan op de reset knop, waarna mijn systeem zonder problemen boot, en retestabiel is. De dag erna is het weer hetzelfde liedje.

Het is nu zover dat ik geen Asus bordjes meer wil (onderbuik ik weet het) en met MSI en Gigabyte heb ik ook slechte ervaringen qua moederborden betreft, dus daar ben ik ook niet zo kapot van. Daarom ga ik voor mijn volgende PC toch uitwijken naar een Intel bordje. Ik zelf heb nog nooit issues gehad met een Intel bord, en dat geldt voor iedereen in mijn omgeving.

Needless to say dat ik deze thread wel blijf volgen, want ik hoop dat ik op een dag toch mijn huidige systeempje zonder cold boot problemen kan gaan gebruiken tot ik mijn nieuwe PC aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 17:00:
Zelf heb ik hier ook een P5K Deluxe WiFi maar ik heb nog geen 1 probleem gehad met dit bordje, en ik heb er van allesop gehad van core2duo E4500 tot quad met verschllende merken geheugen reepjes en videokaartjes :S

ik probeer altijd onderdelen uit op dit bord voordat ik ze in een andere pc bouw, vandaar zoveel harware verloop op mijn P5K Deluxe WiFi.

ben ik zeker 1 van de gelukkige met een mainbordje zonder geklooi ?
Hier ook geen problemen. Super bord. Gebruik hem als server.

P5K-E
4x 2GB KVR PC5300
Core 2 Duo 6420
ATi vga kaartje
Areca 1210 controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik ben er ook niet zeker van dat het een structureel probleem is. P35 moederborden zijn gewoon erg populair geweest en dan zeker de P5K reeks. Dan komen er natuurlijk vreemde problemen naar boven drijven maar als ik het hier zo lees hebben ze geen eenduidige oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Juist wel!? :?
Ik lees op het hele internet, en in dit topic, juist exact dezelfde problemen! De oorzaak is alleen nog niet gevonden, maar met zon specifiek probleem lijkt de oorzaak me gelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik durf ook wel te spreken van een structureel issue. Verschillende mobo-types, verschillende revisies, verschillende voedingen, cpu's, RAM-bankjes, etc. De enige gemene-deler is dat het P35 mobo's met "anti-crash" BIOS opties zijn, voornamelijk (uitsluitend ?) de Asus P5K<iets> serie.

Aangezien niemand een "structurele oplossing" gevonden heeft, alleen "workarounds" vermoed ik dat het niet uitsluitend een software/firmware of BIOS configuratie issue is, maar een combinatie van de "anti-crash" BIOS code en b.v. vervuild-materiaal in het soldeerwerk/printbanen of een partij rotte ICs, of een fout/miniscule afwijking in 1 van de productielijnen. Dat zou verklaren waarom het alleen bij "coldboots" plaatsvind en bij meerdere types en revisies.

Het symptoon "mobo aan, fans 100%, geen beeld/post/boot" lijkt namelijk op een "clean CMOS" jumper switch; volgens mij exact wat de BIOS uitvoert als het een niet-werkende OC "detecteert". Na deze "clear" krijg je de "overclocking failed" melding.

Blijkbaar gaat in dat proces soms iets fout (clean CMOS mislukt/blijft hangen) en/of wordt er dus soms "spontaan" een false-positive van "overclocking failed" gegeven terwijl de PC gewoon functioneerde. Daar dit dus uitsluitend bij coldboots van - verder 100% stabiele configuraties - optreedt, vermoed ik dat er inferieure hardware en/of een fout in het produktieproces aan ten grondslag ligt ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn P5K DeLuxe WiFi die ik al 2e hands had, draait nu met dit opstartprobleem al ruim anderhalf jaar zo stabiel als wat met inmiddels een heleboel verschillende hardware.
Het opstart gedrag is niet echt constant, soms werkt alles in 1 keer prima vooral na wissel van hardware en dan een tijd later gaat een simpele reboot al fout.

Het probleem zit echt ergens in het moederbord, mijn vermoeden is dat het in de communicatie tussen bios en chipset ergens fout gaat.
Waarom niet elk exemplaar er last van heeft, is me ook een raadsel.

*edit:
- 4 verschillende voedingen,verschillende A merken vanaf 500W. ----> 0 effect.
- Geheugen in allerlei soorten en maten. -----> valt af als oorzaak.
- Alle biosversies vanaf de orginele ----> geen verschil.
- Alle fans afkoppelen ----> maakt niet uit.
- CPU's E6300, E6600, E6550, E8200, E8400, Q9400 ----> allemaal hetzelfde.
- 6 verschillende boot HD's, S-Ata, P-Ata ----> bootprobleem blijft.

Ben inmiddels wel handig geworden om 'm op te starten. :+

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2009 03:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Ik heb inmiddels ook de nodige problemen gehad met dit moederbord. Het begon met het volgende:

Ik maak een PC, Quad Core, 8800 GTS, P5K. Start allemaal leuk en aardig op, werkt een half jaar meer dan perfect. Echter blijkt na 'n half jaar het beestje niet meer op te starten. Daarna een nieuw mobo gekocht, want ik ging er direct van uit dat het mobo kapot was (videokaart blaasde ook harder dan normaal, vervangen, had geen nut, geheugen eruit had geen nut etc.). P5K EPU besteld, precies hetzelfde probleem... Toen besloten alles uit de kast te halen, op het hout te draaien, draait de hele dag perfect, boot constant, dus ik denken dat ik sluiting maakte met de kast... Rubbertjes tussen de schroeven gezet, ding start weer goed op. Enkele dagen erna, weer hetzelfde... Stroom van de PSU uit, na 10 sec weer aan, en hij boot weer... Voorheen moest ik het ding 50x herstarten (niet overdreven) voor hij 'm 'n keer pakte en normaal boot.

Toen de BIOS maar weer eens geupdate (voorheen ook al gedaan, maar er was inmiddels ALWEER een bios uitgekomen. Sindsdien het geheugen wat lager getimed (DRAM frequentie laag gezet, en dus niet op auto gezet) en sindsdien werkt hij (tot dusver) goed. Of terwijl, waarschijnlijk heb ik die EPU voor niks gekocht want die P5K zal wel precies dezelfde oorzaak hebben... Nu bij 'n vriend is precies hetzelfde aan de hand (videokaart blaast harder dan normaal bij booten, geen beeld, standaard verhaal... Gisteren ook daar de BIOS geupdate, geheugen wat anders getimed... Laten we hopen dat het nu daar ook werkt want ik heb voor nog iemand (naast hem) een PC gebouwd met ook de P5K (werkt ook al 'n maand of 2 goed, maar bij die eerste maat werkte het ook al 'n jaar perfect.) Het lijkt 'n probleem dat zich pas na enige tijd lijkt voor te doen, erg raar allemaal... Ook kreeg ik laatst nog 'n mail van iemand die exact hetzelfde had met de P5Q.

@Sig000, communicatie tussen chipset en BIOS? Lijkt mij nogal stug.

[ Voor 8% gewijzigd door za3redrum op 07-01-2009 16:50 . Reden: wat toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
* SMSfreakie mee lift op topic :D

mijn P5K heeft de o zo fijne eigenschap.. om zo kaal mogelijk. met mn 3870 er in gewoon in een soort beveiliging te springen? voor 2 a 3 seconden is er spanning, en daarna valt het uit. om weer 2 a 3 sec te draaien en dan weer uit te gaan :?

druk ik er X600 in dan boot het bordje wel gewoon :/

Specs:
P5K
E8200
480w Tagan voeding
2x 1GB DDR2,800

voeding werkt probleemloos op mn oudere AMD X2 4400+ met die zelfde 3870 en nog een batterij aan schijven er extra bij aan ook :+

ook als ik de 3870 in het 2de slot druk.. en de x600 in het eerste wil die niet starten :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
@SMSfreak:
Dat lijkt dan toch meer op een vermogensprobleem. Zeker omdat het systeem niet wel of niet boot, maar gewoon wel maar uitvalt na enkele seconden. Je voeding lijkt niet krachtig genoeg, wellicht alleen op sommige rails. Bij ´ons´ maken verschillende (wel of niet gepowerde) videokaarten ook geen verschil en boot het systeem bijna nooit, en als ie boot draait ie prima.
Lees zeker even dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 17-07 01:45
@SMSFreakie
Een 480 watt Tagan voeding moet meer dan voldoende zijn voor een C2D + HD3870. Ik draai een qua stroomverbruik vergelijkbare setup op een 380 watt voeding. Maar verder ben ik het wel eens met Stan dat jouw probleem niet overeen lijkt te komen met die van dit topic. Dus wellicht toch meer even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en zelf een topic maken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tower410
  • Laatst online: 10-09 19:13
Heb een Gigabyte P35C-DS3R. Ik kom hier altijd heelhuids de POST door, maar zodra de POST (of hoe dat scherm ook heet) van de RAID zou moeten komen, heb ik alleen een zwart beeld, en gebeurt er niks meer. Dan moet ik een harde reset doen, en start hij wel gewoon door na de POST. Soms ook niet, en moet ik 2 of 3 keer resetten voordat hij het doet. Maar soms start hij 3 dagen achter elkaar gewoon perfect op :?
Dit is trouwens altijd een koude start, ik haal er altijd de stroom vanaf. Tot nu toe heeft hij het trouwens nog nooit gedaan als ik gewoon herstartte via Windows (maar zo vaak doe ik dat niet)
Het lijkt er wel op dat het steeds erger wordt, eerste maanden had ik er nooit last van, toen is het langzaam steeds vaker op komen spelen, en moest ik soms zelfs 2x resetten voordat hij het deed. Nu (weer een paar maanden later) heb ik al een paar keer 3x moeten resetten.

Zou dit ook bij dit P35 probleem horen of is het weer iets heel anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
goed nog ff verder gespeeld gister.

ben er achter dat de P5K zelf! de voeding weer uitzet.

nog 2 andere voedingen geprobeerd, antec 700 watter en een noname 300.

met de 300 watt noname starte het bord een aantal keer wel gewoon op?!

met de 2 andere voedingen dus gewoon niet. lijkt me stug dat ik 2 voedingen kapot heb.
omdat bijde in andere systemen perfect werken.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 17-07 01:45
Waarschijnlijk heb je problemen met de Turn-On Delay.

Zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 21

En nogmaals, wellicht kun je er beter een eigen TS van maken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
kalizec schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:42:
Waarschijnlijk heb je problemen met de Turn-On Delay.

Zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 21

En nogmaals, wellicht kun je er beter een eigen TS van maken.
Turn on delay is een goede kanshebber.

nog ff wat meer informatie opsnorren, dingen testen en dan maar een eigen topic maken :7

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pstalman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:27
sinds zaterdag heb ik ineens ook een probleem.
Eerst system info:
p5k se
e8400
asus 8800gt
2x 1 GB crucial ballistix tracer (dualled)
2x 1 GB crucial ballistic tracer (enkel rij led)
400 GB sata ii samsung schijf
ATA DVD speler

Dit allen werkte super vanaf februari ong. Later die crucial met enkele rij leds erbij gekocht zonder problemen.

Zaterdag een nieuwe HD gekocht.
Oude HD eruit, nieuwe erin en ff in de bios gecheckt of het er allemaal goed staat.
En hier begon de fun :(

Bios ging flippen, drukte bijv pijltje rechts en het leek net of de knop vast zat van het toetsenbord.
Na een reset, was het bios ineens ook gereset en bootte niet meer.
Bleek te hangen op "Initializing usb controllers".
Alle USB spul eraf gehaald en met PS2 keyboard geboot... kwam iets verder maar bleef hangen voor dat de HD kan bootten (naja nog geen OS). Laatste wat ik kon lezen was iets met NVRAM.

Vervolgens dacht ik dat het misschien zou kunnen liggen (ik wou vista installeren) aan het 4 GB installatie probleem. Dus haal 2 reepjes eruit en systeem loopt ineens weer zoals het hoort.
Kan vista installeren en na een aantal uur kon ik eindelijk sp1 installeren.
Systeem uitgezet, 2 reepjes er bij in... en helaas weer initializing usb controllers.
Gezocht met google, zie wel meerdere mensen met het probleem (zonder oplossing :( ).

hier zit ik dus nu vast. het systeem werkt super zonder de extra 2 GB.
Zelfs 1 reepje extra er bij in helpt niets, hij blijft vastzitten.
Inmiddels heb ik mogelijk zelfs een reepje geheugen kapot gemaakt, de ledjes branden niet meer... maar ja dat weet ik vanavond pas met zekerheid.

edit:
net weer de 2 extra reepjes ingebracht. En pc wil niet eens booten. Blijft op zwart scherm hangen.
Haal 1 reepje eruit en prompt zit in WIndows. Eerste keer sinds zaterdag dat ik met meer dan 2 GB kan booten. Ledje werkt btw wel, had eerder gemeld dat ie mogelijk kapot is. Maar de 2 reepjes geheugen met 1 rij ledjes gaat pas branden als Windows boot (weet niet als dit eerst anders was... nooit opgelet).

edit2:
Nou ik zit eindelijk weer in een OS met 4 GB :)
Het heeft me tijd gekost... maar dan heb je ook wat.
Hoe het opgelost is weet ik niet, maar het is of de volgorde van het geheugen in de bankjes of de bios update richting versie 1008. Ik ga er niet meer aanzitten.. het werkt :)

[ Voor 17% gewijzigd door pstalman op 12-01-2009 18:04 ]

https://d4armory.io/Player/803500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

BIOS update is meestal stap 1 :)

Ik heb trouwens wel nieuws over m'n P5K coldboot en "overclock failed" problemen. De P5K (van m'n vriendin) met kuren is vervangen door een P5K Deluxe WiFi en dat werkt vlekkeloos. Een mooi moment dus om die P5K nog een laatste kans te geven voordat ie in de prullebak verdwijnt ...

Even voor correctheid: zelfde kast, zelfde voeding, een al eerder met dit bord gebruikte C2D E6600, zelfde type RAM als er eerst in zat (2 GB Corsair PC-6400) en dus alleen een andere GPU (oude PCI backup kaart). En nog zonder HDD en/of optische drive.

Alles ingebouwd, CPU overgeklokt naar 3.6GHz en kast in een hoekje laten staan om later de coldboots te kunnen testen. En ja hoor, de volgende dag (zeg maar 12 uur later), cold-boot issue --> geen beeld. Aan/uit/reset --> geen beeld --> rommel, rommel, aan/uit/reset --> beeld met "overclock failed".

CMOS clear jumpertje geprobeerd, CMOS batterij fysiek eruit gehaald, BIOS (de nieuwste v1201 dacht ik) opnieuw geflashed (stond er namelijk al op), maar helaas, de volgende dag weer dezelfde kuren.

Nu wilde de 4-pins CPU voedingstekker eruit halen & terugstoppen bij mij soms "geen beeld" boots oplossen (als voedingsstekker eruit alleen niet genoeg was, doch niet altijd) en was dus "verdacht". Direct onder die 4-pins stekker zit een dikke solid-cap elco, vrijwel tegen de 4-pins stekker aan. Daar heb ik heel voorzichtig een paar mm. extra speling tussen "geduwd" (onder het mom van: 2 sterk elektrisch velden kunnen elkaar beinvloeden ?).

En als 2e actie: de BIOS chippie uit z'n printvoetje gehaald (naast de CMOS batterij) en PC laten booten. Dat leverde als grappig effect op: fans & led op mobo gaan 3s. aan, dan gaat ie uit, 3s. later gaan de fans dan weer 3s. draaien, en weer 3s. uit, etc, etc. Vervolgens BIOS chippie weer stevig teruggedrukt en hij bootte weer :)

Inmiddels heb ik al 2x een coldboot na 12 uur gedaan en ook 1x na 24 uur ... en tot nu toe geen coldboot-en/of "overclock failed" issues meer :? 8) . Het is nog te vroeg om er enige conclusies uit te trekken, maar misschien is het iets dat jullie ook eens kunnen proberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ook ik heb precies hetzelfde probleem zoals velen het hier beschrijven. De PC boot niet als die een tijdje heeft uitgestaan. Ik heb inmiddels ook al van alles geprobeerd (bios flashen, andere videokaart, ander geheugen etc.), maar nog steeds niet verholpen.

Momenteel gebruik ik trouwens 2x1GB G-skill (was als eerste erin zat), en nu 2x1GB Kingston erbij gezet. Echter nog steeds hetzelfde probleem, ik ga morgen denk ik nog proberen om even met 2x1GB Kingston geheugen te booten, volgens mij heb ik dat nog niet geprobeerd... Het probleem is trouwens pas ontstaan nadat ik de PC een paar maanden had, zover ik weet heb ik toen niks aan de PC verandert... erg raar.

Ik heb trouwens een GA-P35-S3. Fijn dat er hier eindelijk een duidelijk topic over is, handig om te zien wat bij andere wel/niet helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door zeromussov op 13-01-2009 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisg
  • Laatst online: 03-07 11:24
Toevallig genoeg staat mijn PC nu al een tijd bij CoolPrices waar ze dus dit "probleem" aan het bekijken zijn. Ik had/heb namelijk identiek hetzelfde probleem. Maar wat ik hieruit begrijp is dat alle P35 mobo's dit probleem hebben en niet alleen de asus modellen?

Ik vind het behoorlijk vervelend gezien mijn pc niet 24/7 draait en dus altijd koud moet opstarten.
Een ander mobo is volgens mij ook zinloos want bijvoorbeeld de p5q komt op verschillende fora ook naar voren.

Welk mobo zou eventueel een goed alternatief zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Zo hey vandaag was mijn P5K-E WifiAP echt een zeur piet bij het opstarten. Aanzetten -> no boot, reset -> wel boot, OC failed, save and restart -> no boot, reset -> wel boot, OC failed, save and restart -> no boot, reset -> wel boot, OC failed, save and restart -> no boot, reset -> wel boot, OC failed, save and restart -> no boot....

Naja na ongeveer 10x was ik het zat en liet ik hem even een hele minuut ofzo in de bios warm lopen. Toen weer save en exit gedaan en toen wilde hij eindelijk booten pfffffff.... schijt bord. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 20:29
Ik heb een GA-P35-DS3 rev 2.0 icm 2x1 GB corsair standaard geheugen en heb dit probleem ook. Alles is nieuw, ongeveer 4 maanden oud. In het begin waren er geen problemen. Het is nu sinds 2 a 3 weken dat ik regelmatig bij het aanzetten van de pc een zwart scherm te zien krijg. Ik moet dan de pc handmatig uit en opnieuw aanzetten en dan start hij wel goed door. Gezien dit topic lijkt het mij niet een probleem dat alleen bij asus borden voorkomt. Turn-On Delay kan inderdaad de boosdoener zijn maar ik kan de p35 chipset zeker niet uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 16:06:
[...]

Hier ook geen problemen. Super bord. Gebruik hem als server.

P5K-E
4x 2GB KVR PC5300
Core 2 Duo 6420
ATi vga kaartje
Areca 1210 controller
Zal je altijd zien.. post ik bovenstaande.. reboot ik van de week mn server.. "Overclock failed.." Draait al tijden stabiel zo. Bios in, save & exit. En weer draaien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Heb helaas wel te vroeg gejuicht - wet van Murphy waarschijnlijk - 2 dagen na m'n opgetogen post kreeg ik toch weer coldboot issues. Als ik 'm weer eens uit elkaar haal en daarna in elkaar zet, lijkt het meestal tijdelijk even beter te gaan, tot de eerste mislukte boot-poging, daarna zijn ze er vrij consequent bij coldboots ...

Het 2 jaar oude rotte P5K bordje is inmiddels bij het grof vuil beland; ik had geen zin in gezeur meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat me bij mijn Aus P5K DeLuxe met dit probleem opvalt is dat hoe langer deze uitgestaan heeft des te meer pogingen nodig zijn om 'm te laten booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
SKiLLa schreef op zondag 18 januari 2009 @ 19:53:
Het 2 jaar oude rotte P5K bordje is inmiddels bij het grof vuil beland; ik had geen zin in gezeur meer :)
Asus biedt toch 3 jaar garantie op zijn moederborden? Mijn P5B van 2,5 jaar met BIOS problemen is naar Asus voor reparatie in ieder geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op zondag 18 januari 2009 @ 21:32:
[...]

Asus biedt toch 3 jaar garantie op zijn moederborden? Mijn P5B van 2,5 jaar met BIOS problemen is naar Asus voor reparatie in ieder geval. :)
Lukt dat ook zonder bon en doos? Beide zijn niet aanwezig bij mijn gare P5B-E met southbridge die heetloopt daardoor mobo laat crashen en de P5K-DL met hardnekkig coldboot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik had nog wel de bon en de doos dus daar kan ik niet veel over zeggen. Je kan natuurlijk altijd Asus eens contacteren. Als het bord nog geen 3 jaar op de markt is, is het misschien geen probleem. Wat eerder een probleem zal zijn is dat het normaal gezien via de winkel waar je het gekocht hebt moet opgestuurd worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Admiral Freebee op 19-01-2009 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 15:57
Coldboot is bij mij geen probleem. Ik krijg juist "overclock failed" bij een reset met de reset knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Voor garantie zul je de doos niet nodig hebben lijkt me, hoogstens een bon (al zal waarschijnlijk alleen de winkel daarom vragen en niet de fabrikant lijkt zelf, die heeft aan een serienummer wel voldoende) en de dummy-cpu-houder.

Ik had gewoon geen zin om garantie te claimen (om een eventueel nieuw mobo direct weer door te verkopen voor een paar tientjes), daar ik al een vervangend mobo had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Het is nu sinds kort bij mij standaard geworden om de computer aan te zetten, cold boot, weer uit... 10 sec wachten, hij gaat wel netjes aan maar geeft dan een OC failed bericht. Vervolgens moet ik hem 1 minuut ofzo laten warm lopen en dan kan ik save & exit doen met een succesvolle boot. Wat een gedoe zeg! :/

Gelukkig is hij daarna rock-solid en ook restarten gaat perfect tot de pc een langere tijd heeft uitgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echt vervelend allemaal zeg, vind ook een raar probleem een oplossing ? nee ik heb er geen idee van.
Hier draaien nog steeds 4 borden van Asus met een P35 chipset met verschillende voedingen en geheugen en CPU's en grafischekaarten en gelukkig ben ik het probleem nog niet tegen gekomen.
alle pc's zijn overclockt en gaan nooit van het netstroom en soms staan ze een paar uur uitgeschakeld en met de coldboot gewoon doorstarten :S

kan ook eigelijk nergens op internet concreete informatie vinden om het probleem die jullie allemaal hebben op te lossen ,en dat is erg jammer wand je koop een moederbord om mee te draaien en niet te klooien om het opgestart te krijgen.

sterkte allemaal in de strijd met de P35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Laatst wederom een PC van 'n vriend gefixt, ook weer 'n P5K. Booten onmogelijk nog, 50x aan en uit en hij boot toevallig weer 'n keer... Dat werkt natuurlijk niet dus simpelweg alles uit de kast gehaald, booten buiten de kast, werkt perfect. Daarna de PC weer terug gezet en rubbertjes tussen de bevestigingsschroeven van het mobo gezet, werkt inmiddels al zo'n 2 weken goed (houd vingers crossed). Dat werkte ook goed bij mijn eigen PC, wat ook 'n P5K is (EPU weliswaar). Echter wil die niet altijd uit standby komen en heeel soms boot hij ook niet. Ding uitzetten, weer aanzetten, schakelt zichzelf weer uit, en weer aan, boot weer goed. Het is gelukkig niet meer het oude geval waarbij je 50x meer aan- en uitschakelen voordat hij weer start maar het is alsnog een vrij raar geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Laatst online: 22-08 08:59
Zou het misschien ook te maken kunnen hebben met het afschakelen van de netspanning als de pc uit staat. In het begin had ik ook altijd het koude boot probleem waarbij ik altijd de netspanning er af haalde. Later heb ik dat een tijd niet meer gedaan, en gewoon aan een geaard stopcontact aangesloten. Sinds dien doet hij het normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
za3redrum schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 11:42:
Laatst wederom een PC van 'n vriend gefixt, ook weer 'n P5K. Booten onmogelijk nog, 50x aan en uit en hij boot toevallig weer 'n keer... Dat werkt natuurlijk niet dus simpelweg alles uit de kast gehaald, booten buiten de kast, werkt perfect. Daarna de PC weer terug gezet en rubbertjes tussen de bevestigingsschroeven van het mobo gezet, werkt inmiddels al zo'n 2 weken goed (houd vingers crossed). Dat werkte ook goed bij mijn eigen PC, wat ook 'n P5K is (EPU weliswaar). Echter wil die niet altijd uit standby komen en heeel soms boot hij ook niet. Ding uitzetten, weer aanzetten, schakelt zichzelf weer uit, en weer aan, boot weer goed. Het is gelukkig niet meer het oude geval waarbij je 50x meer aan- en uitschakelen voordat hij weer start maar het is alsnog een vrij raar geval.
Ik kan dit bevestigen. Ik werd er zo moe van dat ik alles op takel heb gelegd en zonder problemen kon werken. Toen weer in de kast en opnieuw problemen. Dit gaat ook samen met de USB melding tijdens het booten. Misschien dat er iets op de P5K-bordjes kortsluiting maakt... Dat aanzetten, uitgaan en aangaan kan ik goed mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Mja ik heb die ringetjes eens nagekeken op het moederbord waar je de bevestigingsschroeven bevestigd en het viel me op dat bij sommige zeg maar die soldeerpuntjes ontbreken, misschien maken die de sluiting? Zonder die rubbertjes start m'n pc 90% van de keren goed op, al dan niet, hoef ik 'm maar 1 keer uit te schakelen via de voeding en hij boot weer goed. Sinds ik m'n geheugen ook wat hoger heb gezet (DRAM frequentie) had ik vaker last van dit probleem, erg weird allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

za3redrum schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 11:04:
Mja ik heb die ringetjes eens nagekeken op het moederbord waar je de bevestigingsschroeven bevestigd en het viel me op dat bij sommige zeg maar die soldeerpuntjes ontbreken, misschien maken die de sluiting? Zonder die rubbertjes start m'n pc 90% van de keren goed op, al dan niet, hoef ik 'm maar 1 keer uit te schakelen via de voeding en hij boot weer goed. Sinds ik m'n geheugen ook wat hoger heb gezet (DRAM frequentie) had ik vaker last van dit probleem, erg weird allemaal.
Ik ga het proberen, dat is zowat het enige wat ik nooit veranderd heb. O-)
Post mijn bevindingen na een grote ombouw die daarvoor noodzakelijk is. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 13:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb een P5K-VM bord (omgeflashte V-P5G33) en ik heb geen herhaaldelijke bootproblemen zoals omschreven door TS, maar wel een reproduceerbaar bootprobleempje:
Als de voeding uit is gegaan of anderzijds de spanning er compleet af is geweest gaat mijn PC altijd eerst 1x aan en na een seconde weer uit. Tweede keer werkt feilloos.

Ik draai met een HD3870 en heb dit zowel met Kingston ValueRAM als Corsair Dominators (2x2Gb beiden) gehad. Ander RAM nog niet getest omdat het geen enorm probleem is in mijn ogen.
CPU is een E6750, cooler is PWM en draait prima.

Ik vermoed dat het in mijn geval (ook) te maken heeft met ongeaarde contactdozen, maar dat kan ik op dit moment nergens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Dat klinkt eerder als een soort "turn on delay" (tussen mobo en voeding) die maar net goed gaat ...

Maar kortsluiting heb ik ook gedacht, maar dat vind natuurlijk niet alleen tijden booten plaats. Verder heb ik mijn coldboot-problemen ook buiten de kast (minimale setup) kunnen reproduceren :( Ik blijf een rotte componenten vermoeden ...

Coldboot-issues zijn zo oud als de PC zelf, maar zo hardnekkig consequent als in dit topic moet wel een structureel iets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 11:28:
[...]

Ik ga het proberen, dat is zowat het enige wat ik nooit veranderd heb. O-)
Post mijn bevindingen na een grote ombouw die daarvoor noodzakelijk is. :|
Excuses, ik bedoelde dus MET rubbertjes, dat hielp bij mij erg goed, sinds het geheugen sneller draait heb ik het probleem echt significant vaker, en met voltages spelen heb ik ook niet echt zin in aangezien ik straks 4 modules dan de puin in werk, of overload met te veel spanning, dus gewoon wat trager laten draaien is mijn aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zo mijn P5K is weg.

heb maar een bordje met een X48 chip besteld :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ELLENDE die P5k!!!!!!!

Heb BIOS V1005, 4 x 1Gbyte GEIL DDR2-800 en draai Flightsim. Niks dan problemen met booten:geen beeld whatsoever, zoals hier al uitgebreid beschreven.

Wie kan me vertellen waar in de BIOS ik de geheugen voltages kan instellen of met welke Versie BIOS dat wel kan?? Ik kan m niet vinden en wil dit als laatste redmiddel testen.

Btw systeem nog geen jaar oud via Alternate gekocht.

Dank!!

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2009 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Niet online
Even tussendoor - Iemand ondertussen een oplossing heeft gevonden voor dit probleem? (boot)

Is het bij iemand opgelost? Of is de enige optie om het board op te sturen en een nieuwe aan te vragen/kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enigmatic
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-09 06:21
zeromussov schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:22:
Even tussendoor - Iemand ondertussen een oplossing heeft gevonden voor dit probleem? (boot)

Is het bij iemand opgelost? Of is de enige optie om het board op te sturen en een nieuwe aan te vragen/kopen...
Op het Asus support forum heeft een persoon onlangs dezelfde vraag gesteld: Asus forum
Blijkbaar is het geheugen telkens de boosdoener. Ofwel moet je het voltage verhogen ofwel een ander setje RAM kopen dat toevallig wél 100% compatibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
2 weken terug was het feest hier. Ik was een weekend naar Duitsland gegaan en toen ik terug kwam wilde ik mijn PC welke is uitgerust met een P5K-E wifi-AP weer opnieuw aanzetten. Normaal gesproken 1 a 2 maal de power supply trick doen maar nee helaas. De computer bleef keer op keer weigeren om te booten. Soms laat ik hem bij een cold boot nog even warm draaien meestal lukt het daarna wel om dat kreng aan te zetten maar ook dat lukte niet. Het was ook vrij koud in mijn kamer dus besloot ik maar eens de hele kamer te verhitte met een 1000watt lamp. Na 3 kwatier was mijn kamer 30 graden en toen ben ik weer begonnen met het starten van de pc. De eerste keer weer geen geluk maar toch nog even laten opwwarmen en niet meteen uitschakelen. Naar enkele minuten weer met de PSU gereset en yup hij doet het... na een heel fucking uur!!!!!! Echt belachelijk.

Ik wil echt zo graag een nieuw moederbord kopen maar aan de andere kant ook weer niet. Hij doet het opzich prima alleen het aanzetten van de PC is zo klote met deze plank. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn P5K DeLuxe werd te lastig met opstarten en heb 'm weggedonderd. :/
Een GigaByte P35 DQ6 met verder precies dezelfde hardware draait nu zonder probleem.

Probleem werd steeds groter, na nachtje uitstaan was ik kwartier bezig. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
De P5K van mijn vader heeft het nu blijkbaar ook begeven. De stroom springt op en bijna direct terug af, terug op en weer af en zo oneindig verder. Nu kan het natuurlijk ook ergens kortsluiting zijn of een defecte voeding maar gezien de kwalijke reputatie van de P5K... Ik zal het jullie laten weten als ik meer weet. Het ligt in ieder geval al niet aan de HDD, USB apparaten en de grafische kaart :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Ik heb zelf ook een P5K en heb hier totaal geen last van... Ik heb wel het probleem gehad... Ik geloof dat ik toen maar de nieuwste beta bios in windows environment heb geinstalleerd...

Ofwel; google.de -> Asus P5K -> Eeerste hit -> Download Asus Bios & Asus Bios Update tool :) En dan even de bios installeren. Indien je zoekt naar de beta bios, geen idee waar ik die overigens vandaan heb :D

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarondk1
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik heb ondertussen al 3 verschillende P35 moederborden gehad, 3 waren na een paar maand kapot.
Eerst een Asus P5K WS, daarna nog een P5K (met nog iets) en een Gigabyte P35C-DS3R.
Met die Asus'en had ik boot problemen, rare was dat als op mijn HD XP stond, het bord niet goed wou booten.
Terwijl er Ubuntu opstond, die wil vlekkeloos bootte, dus ik dacht eerst de HD is naar de knoppe.

Heb ik vervangen, maar nee nu deed die het onder Linux ook niet, toeval?
Ik heb ook geprobeerd om telkens 'kortsluiting' te maken om het moederbord te starten, ipv op de powerknop te drukken, misschien was die kapot.

Zowat al het verschillende geheugen geprobeert dat er was, Crucial Ballistx, Corsair Dominator, geIL, en Kingston, had niks verschil.
Alle BIOS versies geprobeert, ook niet-officiele.
Processor's vervangen, gaf soms bevredigend effect, ging het beste met een E6600, quad-cores gingen buitende slechter.

Andere voedingen, van oud tot nieuw, en al, echt alle merken (zelfs Trust :D ) geen effect.

Ik heb hier in de winkel een paar P5K's terug gekregen, we geven nu gewoon P45'tje terug.
Maar er zijn toch veel gebruikers die er geen last van hebben, en die echt met plezier hun bord gebruiken.

Die Gigabyte was gewoon rot, nieuw exemplaar gekregen en werkte super (en klokte zalig over! 4Ggz met Q6600)

Maar omdat het altijd met koude boots was dat het niet werkte heb ik iets geprobeert, klinkt gek maar het werkte (beter).
Dus ik heb veel hardware prulletjes tot mijne beschikking, als er iets kapot ging, geen probleem dus.
Airco heel hard gezet, en wat spotjes en bureaulampen op het moederbord gericht.(was echt behoorlijk warm, warmwater overkappen was geen goed idee dacht ik bij mezelf :O )
CPU, RAM, Graka, voeding, snel verandert uit een ander systeem dat aan het stressen was.
Dus onderdelen zouden redelijk warm moeten zijn, alles mooi (vooral snel) geinstalleerd.
Moederbord starte vanaf de eerste keer, mijn mond viel open van verbazing, ik kon het niet geloven, toeval zeker.
Dus al die onderdelen een nacht laten liggen, en volgende ochtend proberen te boote werkte niet.
Alles opnieuw verwarmt werkte wel, en toen aan het gamen geweest op het bord(zonder al die extra verwaring) en toen klapte die eruit.
Temperaturen waren in orde! Stond mooie waterkoeling op, en wat fans op NB en SB enzo, dus daaraan lag het niet.

Slecht contact ergens, ofterwijl was het puur toeval, ik weet niet, aan julile de keus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Vandaag had ik een externe hdd casing gehaald omdat ik nog een 500GB HDD los had hangen in mijn kast. Dus toen ik thuis kwam heb ik de PC uitgezet om de HDD eruit te halen. Nog geen 10 minuten later was ik klaar. Normaal gesproken zou de PC dan meteen aanspringen maar in tegen deel. De PC wilt nu weer lekker eigenwijs zijn en start dus weer eens niet op. Ik ben er al 45 minuten ofzo mee bezig geweest maar nu is het wel even mooi geweest. Straks nog maar eens proberen dat kreng te starten. Zodra ik eindelijk het mobo heb vervangen verbrand ik dat grafding!!

//edit
Pleuris ding bleef weigeren. Na het verwijderen van 2 van de 4 geheugen modules (twee setjes van twee OCZ 2GB Reaper HPC 1066MHz) wilde hij wel aan gaan, althans met het setje wat ik er later nog bij had geprikt. Met mijn oude setje wilde hij ook niet booten. Maar goed, hij draait nu weer.

[ Voor 21% gewijzigd door Sir_Hendro op 27-03-2009 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secretworld
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-06 12:04
Vorige week nieuwe P5K gekocht op PC dump. Zelfde probleem als hier omschreven. Zeer moeizame boot vaak pas na 10 talle keren en alweer een bios reset (terwijl die nog op default stond) Bovendien zat de FSB vast op 266 en crashde setFSB in een poging the fsb te lezen. De verkoper ruilde zonder morren om (stuurde zelf een nieuwe terwijl ik mijne nog later mag terugsturen) en deze werkt zonder problemen. Alleen mijn corsair XMS 2 moest op 4 4 4 15 ipv 4 4 4 12 @2.1V. Dat is tenminste zo, tot ik de FSB op 333 zette, toen draaide het wel op 4 4 4 12, misschien een ander fsb strap. Misschien is dat het issue met dit mobo, de auto strap, heeft iemand ooit de strap op 266 of 333 gezet met de rest op auto?
Succes allemaal
Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Bij mij bleek het toch een geheugen probleem te zijn. Eerst had ik er 4x 1GB van OCZ op 1066MHz erin zitten maar 2 waren defect geraakt waardoor hij moeilijk te booten was. Na het verwijderen van de 2 defecte modules ging alles weer perfect. Echter heb ik reeds de andere 2 modules van OCZ ook verwijderd en er nu 2 dominator modules van Corsair erin geplaats welke ook weer op 1066MHz draaien. Nu werkt alles gelukkig weer als een zonnetje.

Het enige wat ik nog steeds heel erg jammer vind is de plaatsering van de sata aansluitingen. Mijn GTX260 is zo groot dat deze over 4 van de 6 aansluitingen hangt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat probleem heb ik ook met 9800gx2, je kan van die haakse sata kabels krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 15:27:
ja dat probleem heb ik ook met 9800gx2, je kan van die haakse sata kabels krijgen ;)
Dat is ook waar ja. Daar had ik even niet aan gedacht. Ik zal eens kijken of er genoeg ruimte tussen zit voor een haakse kabel. Zo ja, dan zeg ik w00000t :o

//edit
Mijn onboard gbit lan doet het tevens ook niet meer echt lekker. Om de zoveel tijd flikkerd de verbinding eruit. Dit moet ik dan oplossen door de router te resetten. Voorheen ging hij dan weer een paar dagen mee maar nu is het zo dat ik dan om de 2 minuten de router moet resetten. Andere systemen in het netwerk werken wel gewoon perfect verder. Nu had ik laatst een ICIDU gbit kaart gekocht en nu werkt het weer vlekkeloos. Wel jammer dat ik hier nu een pci slot voor moet verspillen.

//edit
*O* vreugde, haakse sata kabel past net. Nu kan ik 4 van de 6 toch nog gebruiken! *O*

[ Voor 46% gewijzigd door Sir_Hendro op 07-06-2009 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:13
Toevallig heb ik van het weekend mijn moederbord omgeschroefd voor een andere P5K (uit RMA van een vorig defect aan de PC van mijn vader, hij heeft nu een Intel P-35 bord) en het werkt perfect.

Ik ben er erg tevreden over, systeem start 's ochtends meteen op, loopt stabiel, kortom totaal geen problemen meer. En het enige wat ik veranderd heb is dus het moederbord, dus dat het een geheugen issue zou zijn durf ik ook niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Een tijdje terug had mijn P5K-E wifiAP twee van de vier 1GB OCZ 1066MHz reaper modules gekilled. Een maandje terug een 2x2GB Corsair Dominator 8500 kitje gekocht. Werkte 4 weken goed. Nu in week vijf ineens random BSOD die steeds vaker voor kwamen. Eerst nog met Prime wat geheugen testen gedaan maar die gaf niks fouts aan na een paar uur testen. Ook tijdens een reinstall van Windows bleven de BSOD terug komen.

Nu maar weer de twee OCZ 1GB reaper modules erin gedaan die nog wel werkte en tot zover geen BSOD meer. Waarschijnlijk zijn de Dominator modules ook kaduuk. Morgen dan maar omruilen voor een 2x2GB OCZ Reaper 1066MHz kitje.

Misschien is het verstandig om eens een nieuwe mobo te kopen en deze P5K-E van mij uit het raam te gooien. Dat gezeik met het geheugen wordt ik nu een beetje beu. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
  • Laatst online: 10-09 19:50
Ik heb/had dit probleem ook met mijn P5K Premium. 's avonds de PC uitgezet en de volgende dag opstarten maar geen beeld. Eerste denk je dat de videokaart stuk is en lees je op forums allerlei verhalen dat de PSU te weinig stroom zou geven ( YEAH RIGHT ). Trap niet in zulke smoesjes want het is duidelijk een Asus Bug!!

Ik heb dagen ALLE hardware getest en als laatste remedie heb ik een reepje Kingston geheugen gekocht van 256 Mb 667mhz voor 6 euro :) (Dit reepje staat ook in de Asus handleiding).
ps; Ik heb zelf Team 1200Mhz geheugen er normaal inzitten.
De Kingston reep ging in de Gele strook ( de buitenste ) en ik probeer het enkele keren maar helaas niks. Ook heb ik nog een keer de CMOS gecleared. Jumper dus op de clear stand en toen de power AAN gezet. De jumper toen de power weer uit was een paar keer erop gezet en weer eraf gehaald
.
Ik heb geen FLAUW idee wat er de oorzaak van is maar als een wonder en nog voordat ik het board weg wou doen starten ik de pc nog een keer op en kon spontaan de CMOS herstellen. Ik kreen een Corrupt CMOS error.
Dit opstarten ging net zoals voorheen maar deze keer 1x een piep en na 15 seconden BEELD!! :D YES!
Ik vermoed dus een corrupt gaande cmos + snel 1x00Mhz DDR2 geheugen combi.

Het clearen van de CMOS heb ik dus ook niet zo gedaan zoals in de handleiding staat. Ik heb de jumper van clear afgehaald en weer op default stand gestoken en weer terug etc met de power uit en de pc gestart met dus de clear jumper. Daarnaast heb ik 1 reepje traag DDR2 geheugen gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Schop, want dit topic lijkt sterk op de symptomen die ik zie met mijn Gigabyte EP35-DS3L.

ik heb in mijn HTPC bovengenoemd moederbord icm een Core 2 Duo E6750 en 4 GB (OCZ 6400 2 x 2 GB), Ati 3850 en een 460W Coolermaster voeding.

Sinds enige tijd (vermoedelijk sinds het kouder is) heb ik veel problemen dit ding aan te krijgen. Als ik hem aanzet, gaat de CPU fan eventjes een kleine draai geven en verder niets. Ook de fan op de grafische kaart springt niet aan. Overige fans draaien wel.

Als ik het systeem vervolgens laat warmdraaien, duurt het eventjes voordat ik hem wél kan booten. Als het ding warm is heb ik 0,0 problemen, dan kan ik hem zo vaak als mogelijk uit- en weer aanzetten. Dit lijkt dan toch duidelijk op een probleem met het moederbord die pas als het warm is werkt.

In de ochtend loop ik ook veel vaker tegen dit probleem aan dan 's avonds, als de hele dag de verwarming aanstaat in huis. Ik zet straks de nieuwste BIOS erop, maar ben bang dat dit bord niet veel meer in zn mars heeft (lees: geen oplossing). Als het zo door blijft gaan knal ik er wel een P45 bord in ofzo.

In mijn PC boven, met hetzelfde bord, geen problemen. Geheugen, voeding en grafische kaart zijn al omgewisseld maar problemen zijn blijvend. Dit ter info op dit topic.

/edit

Laatste BIOS er inmiddels opgezet. Systeem bootte net in 1x na een dag of 10 te hebben uitgestaan. Lijkt dus goed :)

[ Voor 4% gewijzigd door Exorcist op 06-01-2010 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een P5K-E Wifi/ap bordje. Heb laatst een USB repeater kabel gekocht zodat ik naar 10m usb kan.
Als de computer aan staat werkt het allemaal prima. Toetsenbordje wat er aan zit ook.

Boot ik hem echter (koud of warm) dan hoor ik wel de piep en alles gaat aan...., maar ik krijg compleet geen beeld (niet eens post) en er gebeurd verder ook niets. Unplug ik de USB repeater dan werkt alles weer als een zonnetje. En kan ik de USB repeater na het eerste beeld weer inpluggen.

Erg lastig en heb nog geen oplossing (als die er uberhaupt is) kunnen vinden.

Uiteraard draai ik laatste bios. En alle HW is wel compatible. Goede voeding ook (Antec 4xx watt)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2010 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Ook weer vaag hier. Haal ik het dode DDR2 8500 OCZ Reaper 2GB geheugen kit uit de kast om het RMA te sturen, besloot ik het eerst nog een keer te testen voor het op te sturen. Ineens doen ze het weer?!! wtf... (had een uur Prime95 gedraait)

Nu draai ik het oude en mijn nieuwe OCZ 8500 reaper modules samen voor een totaal van 6GB. Ook wel leuk :P

Zodra ik in mijn nest lig zal ik de PC wel aanlaten en Prime95 de hele nacht laten draaien, kijken of morgen nog steeds alles zo goed werkt.

//edit
Nou, 10 uur later nog steeds alles top. Komt 2 uurtjes later mijn nieuwe voeding binnen (binnenkort videokaart upgraden) waardoor ik alle kabels eruit moest halen. Had ik voor het gemak ook even het geheugen eruit gehaald...

Nu doet die het weer dus ineens niet meer. Ik heb nog even alle modules stuk voor stuk getest maar blijft slechts met 1 van de 4 modules opstartproblemen hebben (1 van mijn oude 1GB OCZ 8500 reaper modules). Of beter gezegd, hij start helemaal niet. Nu wil ik ze toch maar RMA sturen maar als ze het daar ineens wel weer doen mag ik geld dokke voor niks. Eens even kijken of ik ze kan keihard ESDen ofzo. })

[ Voor 39% gewijzigd door Sir_Hendro op 06-02-2010 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Ik heb een Gigabyte P35-DS3R met een setje Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 draaien sinds januari 2008. Sinds afgelopen week ineens bootproblemen. Normaal zet ik m'n pc eigenlijk bijna nooit uit maar toen savonds uitgezet, sochtends wilde hij niet booten. Geen alarmpiepjes, wel draaiende fans en spinnende schijven maar geen beeld. Na een tijdje klooien bedacht om het geheugen te testen. Beide reepjes eruit, 1 reepje terug, geen beeld, andere reepje terug -> wel beeld!

Ik in de overtuiging dat het geheugen defect was maar ik vertrouwde het niet helemaal. Na een paar dagen met 1 reepje te hebben gedraaid dacht ik, laat het nog eens proberen. En warempel, hij draaide prima weer met 2GB in dualchannel 8)7. Memtest een uurtje gedraaid op beide modules afzonderlijk, geen problemen gedetecteerd. Ik had inmiddels een RMA aangemeld op de geheugenmodules maar deze maar weer geannuleerd.

Ik heb inmiddels de BIOS geupdate van F6 naar F13. Gisteren Windows 7 opnieuw geinstalleerd en vanochtend wilde m'n PC niet uit de slaapstand komen... weer beide geheugenmodules eruit gehaald en 1tje teruggestopt -> nu werkt het weer.... :X

Waar ligt het nu aan?? Brak mobo of toch brak geheugen? Ik wil misschien upgraden naar C2Q 9550 maar met een brak mobo lijkt me dat geen goed plan!

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wat als je je voltage van je RAM iets omhoog gooit? Ik heb het idee dat de P35 dan ook wat makkelijker boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Met hoeveel kan ik dat verhogen zonder dat er schade ontstaat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

The Legend schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 11:02:
Met hoeveel kan ik dat verhogen zonder dat er schade ontstaat? :P
Niet al te veel..pak het rustig aan in ieder geval (stapjes van 0,1v)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Heb vanochtend het voltage op +0,2v gezet en daarna de pc uitgezet. Nu op m'n werk. Vanavond dus testen met een koude start, kijken wat hij dan doet :)

[edit]

Nou, met 1x 1GB geheugen op +0,2v start hij prima. Zo direct de 2e module weer plaatsen en morgenochtend weer testen :P

[ Voor 30% gewijzigd door The Legend op 27-03-2010 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Ik snap er geen reet meer van. Ik prik net de 2e geheugenmodule erbij, geen boot. Haal de module er weer uit, geen boot. Eerste module eruit, 2e er in, geen boot. Beide modules eruit, 1e module in een andere geheugenbank en hij start weer. 2e er weer in, geen boot.

Logica lijkt nu toch te wijzen naar die geheugenmodule, maar uit eerdere testen blijkt dat als de pc weer een paar dagen aan blijft staan en ik dan de 2e module er bij plaats, hij prima draait.

Moet ik nu op de gok het geheugen RMA'en (dan moet ik eerst 2e hands tijdelijk vervangend geheugen regelen) of is het toch het mobo dat nu ineens brak is na 2e jaar prima draaien en moet ik dat tijdelijk vervangen. Of misschien wel beide :? 8)7

Heeft iemand verdere tips om uit te sluiten waar het probleem precies zit? Ik zit nu op het punt dat ik het liefst een nieuw mobo + cpu + geheugen regel maar ik wil graag deze setup gebruiken in m'n HTPC en dan moet het toch echt werken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik kende dit topic niet; lijkt erg op wat ik hier net postte asus p5nt start niet meer, geen bios beeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Jouw probleem is niet waar dit topic over gaat, dit topic is voor de cold boot problemen met een P35 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 20:17
Als ik zo lees dat iedereen problemen heeft, heb ik daar nooit last van gehad.
Laatst een Asus P5k gekocht, was al ongeveer 2/2,5 jaar oud, en die loopt als een zonnetje!

Bij m'n vorige moederbord, de P5B ging het mis na 2 jaar doordat die het uiteindelijk begaf.
Problemen met de bios waarschijnlijk, want die wilde niet starten/geluidjes/iets laten zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Stef42 op 28-03-2010 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Nog even aanvullende informatie. Ik draai met een C2D E2140 die de afgelopen 2 jaar op 3Ghz heeft gedraaid. Een paar maanden geleden wilde de pc ineens niet meer booten. OC teruggedraaid maar sindsdien kom ik met geen mogelijkheid verder dan 2Ghz (8x250).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:54
Ik ook nog nooit problemen gehad met een Asus P5K wat betreft het booten en door de POST heen komen. G.Skill 2GBNQ draait al meer dan een jaar zonder problemen en sinds een maand probleemloos 2GB van GeIL erbij geprikt.

Wel komt het soms voor dat: 'Windows starten' (windows 7) tekst verschijnt, zónder bewegend vlaggetje... Pas na 2 minuten ofzo komt het vlaggetje en boot de PC door. Hoe ik het oplos: muis bewegen tijdens POST, dan gebeurd het niet. Don't ask.
Pagina: 1 2 Laatste