Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 20:17
De laatste dagen blijkt m'n PC, met Asus P5K, moeilijkheden te krijgen. Sinds vanochtend startte de pc op, maar geen post. Vanmiddig opnieuw geprobeert, lukt het wel. (na CMOS clear).

EDIT:

Systeem werkte opnieuw niet, maar opeens na het verwijderen van alle usb-apparaten (muis/stick/toetsenbord) bootte het moederbord opeens wel :)

Komen de problemen, waar andere users hier ook over klagen, door het moederbord of de chip?

[ Voor 22% gewijzigd door Stef42 op 31-03-2010 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:13
Ik heb sinds juli 2007 een Asus P5K-E Wifi AP...

In het begin liep het systeem feilloos, na circa een jaar kreeg ik de coldboot problemen. Vaak was het 1x aanzetten, weer uitzetten en dan weer aan genoeg om het te laten werken.

Na verloop van tijd lijken de problemen steeds erger te worden, met name als het systeem geruime tijd koud is moet ik soms tot wel 10x de stroom eraf halen om hem aan de praat te krijgen.

Vandaag heb ik nieuw geheugen ontvangen; (ik had 2x1GB 6400 C4 Corsair) en heb identieke modules besteld.
Na het plaatsen van de vier modules wil de PC wel aan, maar blijft hij hangen op "Initializing USB Controllers".

Als ik 1 van de modules eruit haal, en dus met 3GB loop, dan gaat ie aan (nog steeds met coldboot problematiek) en start hij verder probleemloos door naar Windows

Ik denk er nu ernstig over om een nieuw S775 mobo te kopen (GEEN P35) omdat ik echt horendol wordt van dit ding :'(

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
BIOS update? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
De allerlaatste staat er al op (1305)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 23:36
ScuL schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:40:
Ik heb sinds juli 2007 een Asus P5K-E Wifi AP...

In het begin liep het systeem feilloos, na circa een jaar kreeg ik de coldboot problemen. Vaak was het 1x aanzetten, weer uitzetten en dan weer aan genoeg om het te laten werken.

Na verloop van tijd lijken de problemen steeds erger te worden, met name als het systeem geruime tijd koud is moet ik soms tot wel 10x de stroom eraf halen om hem aan de praat te krijgen.

Vandaag heb ik nieuw geheugen ontvangen; (ik had 2x1GB 6400 C4 Corsair) en heb identieke modules besteld.
Na het plaatsen van de vier modules wil de PC wel aan, maar blijft hij hangen op "Initializing USB Controllers".

Als ik 1 van de modules eruit haal, en dus met 3GB loop, dan gaat ie aan (nog steeds met coldboot problematiek) en start hij verder probleemloos door naar Windows

Ik denk er nu ernstig over om een nieuw S775 mobo te kopen (GEEN P35) omdat ik echt horendol wordt van dit ding :'(
Ik had hetzelfde probleem met hetzelfde moederbord. Tot nu toe opgelost door het geheugen te vervangen (1 bleek defect te zijn van de 4) en el cheapo usb hub van de usb poorten te verwijderen.

Nu boot hij weer zoals vroeger, eigenlijk sneller zelfs maar dat komt omdat ik nu een SSD heb met Win 7 Pro :9~ _/-\o_ Gruwlijk snel i.c.m. Q6600 en 6GB DDR2 (2x2GB 2x1GB OCZ Reaper 1066 MHz)

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 19:23

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Ik ben zelf ook in het bezit van een Asus P5Kc. Die zit namelijk in mijn "secondary" PC. In principe heb ik er geen problemen mee m.u.v. het starten van Windows. Hier kom ik zo nog even op terug.

Specs:
Chieftec 450W
ASUS P5Kc
Core2Duo E6550
2x GEIL 1GB DDR2-800
2x Corsair 1GB DDR2-800
Radeon HD3850

Het geheugen draait in Dual-channel. Post komt hij altijd zonder problemen door en ik heb nog nooit BSODs op de bak gehad met betrekking tot geheugen (of welke andere BSOD dan ook for that matter). Het enige waar dit bord last van lijkt te hebben is dat mijn Windows soms niet wil booten, die blijft dan wanneer hij begint met het laden van Windows opeens compleet hangen.

Nu hoor ik sommige al zeggen, ja, dat is nogal makkelijk he? Hoeft toch niet aan het moederbord te liggen? Nou dat dacht ik dus ook. Zowel Windows XP en Windows 7 hebben het probleem op zowel een Maxtor Diamondmax 10 alsmede een Seagate 7200.12 500GB. Harde schijf lijkt me dus uitgesloten. Het moederbord heeft het probleem met zowel het GEIL geheugen alsmede het Corsair geheugen. Ik ben dus ook vrij zeker van het feit dat het geheugen zelf geen problemen geeft (Tevens heeft het GEIL geheugen altijd prima zijn werk gedaan op een eVGA nForce 680i SLI). Wat blijft er dan over? Videokaart? Lijkt me onwaarschijnlijk, nooit problemen met het apparaat gehad. Voeding? Dat zou eventueel nog kunnen. Voor de rest zit er niets in wat eventueel spannend zou kunnen zijn. BIOS is de laatste versie voor zo ver ik weet.

Maar goed, wat ik van dit topic gelezen heb is mijn probleem nog het minstergste. Al helemaal gezien het feit dat ik twee merken geheugen door elkaar gebruik zonder issues (m.u.v. het Windows issue dan).

Ik weet in ieder geval geen oplossing!

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Sir_Hendro schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 00:30:
[...]

Ik had hetzelfde probleem met hetzelfde moederbord. Tot nu toe opgelost door het geheugen te vervangen (1 bleek defect te zijn van de 4) en el cheapo usb hub van de usb poorten te verwijderen.

Nu boot hij weer zoals vroeger, eigenlijk sneller zelfs maar dat komt omdat ik nu een SSD heb met Win 7 Pro :9~ _/-\o_ Gruwlijk snel i.c.m. Q6600 en 6GB DDR2 (2x2GB 2x1GB OCZ Reaper 1066 MHz)
Ik denk dat het bij mij niet aan het geheugen ligt. Beide modules werken namelijk, en ik blijf hangen op de USB controller zelfs als er geen enkel USB apparaat is aangesloten.. (ook na een CMOS reset)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het ook met een Asus P5K-C bord gehad. Als die koud was wilde die vaak niet opstarten. Die heb ik RMA gestuurd en ook de dagwaarde teruggekregen.

Het systeem was niet echt zwaar genoeg om problemen te kunnen vaststellen met de overige hardware of wat daar aan te verwijten zou zijn. Het moederbord kon nog het enige probleeem zijn. Er zat een 9600GT PNY videokaart in met een 520 watt Cooler Master voeding. Er was 1 reepje 2 Gb geheugen aanwezig dus dat konden echt de problemen niet zijn. Ik heb nu het bord vervangen door een S1156 processor met bijbehorend moederbord en geheugen en de rest gewoon behouden en dat geeft geen problemen dus het lag echt aan het moederbord.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Ik heb de 4x 1GB modules nu eindelijk gezamenlijk aan de praat gekregen!

De nieuwste modules (v6.1) heb ik in slot 1 & 3 geplaatst (geel) en de oudere modules (v5.3) in slot 2 & 4.. nu start het wel met 4GB (zonder "initializing USB controller") .. Ik moet alleen nog ff afwachten of het coldboot probleem weg is.

Ik merk overigens ook op dat de DRAM timings in de BIOS die automatisch gedetecteerd worden nu anders zijn.

Het was 5-5-5-18-3-42-6-3-3 en nu staat er 5-5-5-18-3-52-6-3-3

-edit-

De timings sporen sowieso niet 8)7 (ik heb vier identieke modules, slot 2&4 zijn alleen uit 2007 en 1&3 uit 2009!)

Afbeeldingslocatie: http://www.scul.net/tmp/ddr/ddr1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.scul.net/tmp/ddr/ddr2.png
Afbeeldingslocatie: http://www.scul.net/tmp/ddr/ddr3.png
Afbeeldingslocatie: http://www.scul.net/tmp/ddr/ddr4.png

[ Voor 26% gewijzigd door ScuL op 14-05-2010 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vier "identieke" modules zegt weinig als ze niet in één pak gekocht zijn. Vaak verandert men van chips en zelfs van timings in één serie. Je zegt zelf al dat het verschillende versies zijn.

Overigens kan je beter bij zulke modules de timings én de spanning handmatig instellen. Anders neemt het moederbord de standaard SPD settings, die normaal wel altijd bij 1.8V moeten werken, maar dat helaas niet altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamianW
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 20:17
zelf heb ik net een pc in mekaar gezet.

specificaties zijn:
e5300 2.6 ghz
asus p5kc
antec 430 watt
ati radeon x1950xt
2 gb apacer
seagate 400gb 7200 rpm

Bij het installeren van windows 7 loopt die goed. Als ik ga rebooten dan start hij niet meer op en geeft geen foutmelding. bios versie ondersteund de processor. hij blijft haken bij het stuk dat hij windows moet gaan laden. Krijg alleen linksbovenin een streepje.

Iemand een idee wat dit kan zijn.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crosspost van hier: [probleem] Systeem komt steeds vaker niet tot aan post.

Stil in dit topic, ik hoop toch dat er nog mensen zijn die het lezen want ik heb een vraagje:

Als iemand het P35 probleem, of het hierboven genoemde no-boot probleem hebben gehad, EN die het hebben opgelost willen die 1 ding voor mij nagaan ? Of op jullie ATX stekker de witte -5v draad nog erop zit ?

Deze -5V spec is al jaren geleden niet meer verplicht gesteld, maar tot op 2004 werd er nog naar gerefereerd in de white-papers te halen. Het verschil tussen mijn niet werkende Enermax en mij wel werkende Tagan in alleen maar die witte -5V draad. Bij de Enermax (ATX2.3, zonder witte draad) ziet die niet, en die voeding werkt niet; Bij de tagan (ATX2.01) zit die wel, en die werkt dus wel.

Vaak zitten problemen in een heel simpel iets, ben benieuwd of die het zal zijn.
[...]
ATX12V v2.01
This is a minor revision from June 2004. An errant reference for the -5V rail was removed. Other minor changes were introduced.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Ik heb op een andere site gelezen dat er in de ATX versie waarop de meeste P35 mobo's gebaseerd zijn er ook een ander soort POWER UP commando wordt verstuurd om het mobo aan te slingeren.
Het kan zijn dat een nieuwe revisie voeding deze problemen oplost... ik zit nu ernstig te twijfelen of ik niet eens een nieuwe voeding zou moeten halen.

Het verklaart alleen niet waarom al onze systemen eerst wekenlang cq maandenlang feilloos hebben gefunctioneerd alvorens spontaan met POST-problemen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ScuL schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 14:44:
Ik heb op een andere site gelezen dat er in de ATX versie waarop de meeste P35 mobo's gebaseerd zijn er ook een ander soort POWER UP commando wordt verstuurd om het mobo aan te slingeren.
Het kan zijn dat een nieuwe revisie voeding deze problemen oplost... ik zit nu ernstig te twijfelen of ik niet eens een nieuwe voeding zou moeten halen.

Het verklaart alleen niet waarom al onze systemen eerst wekenlang cq maandenlang feilloos hebben gefunctioneerd alvorens spontaan met POST-problemen te komen.
Jup, maar één voorbehoud: Mijn systeem geeft pas problemen bij een nieuwe voeding, met de oude doet ie het feilloos. Dus er zit een verschil tussen die twee wat een probleem veroorzaakt. Dat probeer ik uit te vogelen, en het enige verschil wat ik ontdek is de aanwezigheid van de -5V witte drad op de oude, en die ontbreekt bij de nieuwe.

Ik zit al te googlen en te googlen om maar een hint te krijgen van wat er loos kan zijn. Nu heb ik mijn Mobo een half jaar geleden een nieuwe BIOS versie gegeven met als omschrijving "new super i/o". Dat leidde me naar de ITE 8716F ISA sensor.

Als de PC opstart is dat de sensor die de power meet etc. Wellicht is eenfirmware-downgrade in mijn geval een optie. Maar ik moet goed kijken of de lagere versie BIOS wel ondersteuning biedt voor mijn CPU. Maar het is het proberen waard wellicht (alhoewel .... moet ik weer een voeding eruit,- en erin bouwen .... Ik denk dat ik de nieuwe maar los naast de PC op een kruk ga leggen. Dan kan ik hem aansluiten en blijft ie volledig onbeschadigd :) )

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook last van het cold boot problem(het bordje ook zo overgekocht van een medetweaker) om wat mee te klooien, ik heb er nu 2 lowbudget kingston ram modules in zitten, wat eerst ook niet echt werkte, tot ik het voltage naar 1.90 zette, nu loopt ie als een zonnetje, en ik heb op het internet wat opgezocht pas, en daar nog wat gevonden over dat het ook kan liggen aan 2 condensatoren bij de processor die schijnbaar niet goed functioneerde... ik zou niet weten of het zou kloppen, maar als het bordje weer problemen krijgt, ga ik eens alle condensatoren vervangen, en kijken of dat werkt...

• berhav
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2024
Hier de laatste tijd hetzelfde probleem (cold boot). Iki vraag mij af of er schade wordt toe gebracht aan de HD.
Lijkt mij niet fris dat je elke keer 7x moet booten. Dat doet een schijf volgens mij dan niet lang meer.

Ander item: kennelijk zijn er mensen die na een mislukte cold boot hun systeem kunnen resetten dmv de resetknop.

Bij mij lukt dat nooit. Kan iemand hierover iets zeggen.

Ik distaleer uit di topic dat een noodoplossing zou kunnen zijn na een mislukte cold boot het systeem even aan te laten staat en dan nog een keer te starten omdat hij is ''opgewarmt'' is.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:46

The Legend

*Plop*

Ik heb mijn P35 systeem inmiddels in gebruik als HTPC en ervaar ook daar het coldboot probleem. Die zet ik nu gewoon aan, ga koffie zetten en een rondje lopen :P Na een 5-10 minuten zet ik hem uit en direct weer aan, en dan boot hij prima.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Vandaag eindelijk, na meer dan 2 jaar heb ik mijn coldboot probleem opgelost. Een nieuwe voeding (600W) en het opnieuw verdelen van al mijn (10) USB-apparaten over de poorten heeft het opgelost... :D
Als er nog steeds mensen met problemen zijn kan ik van harte aanbevelen een andere voeding te proberen!

• Sir_Hendro
ScuL schreef op woensdag 29 december 2010 @ 19:28:
Vandaag eindelijk, na meer dan 2 jaar heb ik mijn coldboot probleem opgelost. Een nieuwe voeding (600W) en het opnieuw verdelen van al mijn (10) USB-apparaten over de poorten heeft het opgelost... :D
Als er nog steeds mensen met problemen zijn kan ik van harte aanbevelen een andere voeding te proberen!
Dit kan zeker kloppen. Ik was namelijk van een Corsair HX520W naar een HX850W overgestapt naast dat ik het geheugen vervangen heb evenals een cheap usb hubje weggegooit heb. Sinds dien geen problemen meer met opstarten.

Vroeger leek het net een auto die niet wilde starten. :9

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Vervangen van mijn Coolermaster 460w door een Enermax 460w én een Cougar 400SE bood geen oplossing. Heb gelukkig wat minder last nu van het cold boot probleem, maar er waren dagen bij dat het ding urenlang niet aan wilde en ineens wel.

• ScuL
Te vroeg gejuigd!! :( :(

Gisteren heb ik mijn PC wel 30x gepowercycled om te kijken of het probleem zou terug komen. Vandaag wil ik m'n PC aanzetten en... boem.. zwart scherm. Dus zelfs met de nieuwe voeding wil hij uit coldboot nu niet meer :( Het lijkt wel dat e.e.a. verbeterd is.

Vandaag dan toch maar een nieuw X58 mobo met i7 bestellen ..

Verwijderd

ScuL schreef op donderdag 30 december 2010 @ 14:02:
Te vroeg gejuigd!! :( :(

Gisteren heb ik mijn PC wel 30x gepowercycled om te kijken of het probleem zou terug komen. Vandaag wil ik m'n PC aanzetten en... boem.. zwart scherm. Dus zelfs met de nieuwe voeding wil hij uit coldboot nu niet meer :( Het lijkt wel dat e.e.a. verbeterd is.

Vandaag dan toch maar een nieuw X58 mobo met i7 bestellen ..
Ik heb er ook last van gehad, en misschien heb ik iets bedacht;
Op welk voltage staat jouw geheugen standaard ?

• ScuL
Zonder te rebooten om in de bios te kijken kan ik aan m'n screenies hierboven afleiden dat dat 1.8V moet zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Heb net even in het BIOS gekeken, ik heb ze handmatig op 2.05V staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ScuL schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 14:26:
Heb net even in het BIOS gekeken, ik heb ze handmatig op 2.05V staan
Dan acht ik het niet onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt. Ik had geheugen dat ik handmatig op 2.1 moest opstarten. Dat geheugen moest langzaam aan steeds meer hebben (was 2.0, 2.1, en uiteindelijk startte het al niet meer op 2.2). Ik heb nu geheugen dat gewoon op 1.8 opstart & werkt. Meteen geen cold-boot probleem meer.

Mijn hypothese (let wel: hypothese !) is dat wanneer je systeem opstart er eerst opgestart wordt volgens SPD, en pas na een korte tijd de voltage-instellingen van het BIOS worden toegepast, of dat de VRM's van het geheugen pas wat later reageren. Of zoiets, in die richting. Of dat om een andere reden aan de voltage-instellingen van je geheugen ligt (wie weet moet jij ook steeds een tikkie meer geven. Totdat het helemaal niet meer werkt, net als bij mij.)

Als je de kans hebt om het met een latje standaard DDR2 die werkelijk op 1,8 werkt kan testen zou dat een mogelijkheid zijn om te onderzoeken. Ik zou niet meteen nieuwe kopen, maar eerst testen ... het is tenslotte een hypothese die is gebaseerd op mijn ervaringen.

Zou misschien ook interessant zijn om de voltage-instellingen te weten van de anderen die last hebben van dit cold-boot probleem. Wie weet zitten we op de goede weg ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Tsja, ik kan het wel iets opschroeven maar ik heb ook geen zin om m'n geheugen te frituren. Ik heb inmiddels een X58 plank met bijbehorende i7 besteld die ik hopelijk volgende week binnen krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Mijn OCZ Reaper latjes draaien op 2.2 volt. Deed heeft voor mij mogelijk ook de boel stabieler gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-09 22:48
Ik heb er sinds kort ook last van.
Het begon met dat mijn pc niet meer uit S3 wou opstarten.
Nadien werd het erger door dat ik zelfs mijn pc niet meer opgestart kreeg na een koude start.
Hier heb ik het een tijdje kunnen opvangen duur enige tijd de voedingskabel uit te trekken en te wachten..
Dit hielp nadien ook niet meer zo geweldig..

Toen kwam het zo ver dat ik eerst even de voedingskabel moest uit trekken, een tijdje wachten, terug in steken en dan de powerknop 10 tellen moest inhouden (soort van opladen 8)7 ), los laten, en dan weer even moest induwen zodat mijn pc startte..

Ook dit werkte na een week niet meer..

Momenteel heb ik het dan volledig kunnen oplossen, door in de bios in te stellen dat ie enkel in S1 in standby mag gaan. Niet meer in S3 of auto.

Hierdoor heb ik geen enkel probleem meer ondervonden. Lastiger is nu wel dat mijn pc nog steeds lawaai maakt in S1 ;)

Hoop dat sommige ermee geholpen zijn!
Pagina: 1 2 Laatste