[probleem] Systeem komt steeds vaker niet tot aan post.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-10-2024
Systeem:
processor: Intel E6600
processor koeler: Boxed
moederbord: MSI P6N SLI PLatinum
werkgeheugen: Kingston KVR667D2N5K2/2G + 4G setje van hetzelfde soort
videokaart: Club 3D GeForce 8600 GT
behuizing: 3RSystem R220
voeding: Be Quiet Straight Power 550 Watt
harde schijf: 3x Seagate Barracuda harde schijf varierend in leeftijd
van 3 tot 6 jaar.
geluidskaart: Prodigy HD2

Vista Ultimate

Randapparatuur:
muis, keyboard, etc. Ik heb zoveel mogelijk los gemaakt.

Probleem:

Sinds enkele weken heeft mijn systeem kuren. Het begon met dat als ik op de power button drukte ik iets hoorde tikken in de kast en er verder niks gebeurde. Power button 5 seconde ingedrukt houden en nadat het systeem uit was gegaan het opnieuw proberen werkte om dit te verhelpen. Later kwam dit euvel terug, maar elke keer bleef deze oplossing helpen. Het tikken klonk alsof het diskettestation kuren had en omdat ik deze niet echt nodig heb en de workaround niet echt moeilijk was besloot ik later eens te kijken voor een oplossing. Sinds een paar dagen is het probleem ernstiger geworden, er is nu een aantal keer nodig voor het systeem wil starten en in tegenstelling tot eerder toen hij het eigenlijk altijd de rest van de dag goed deed gebeurt het nu ook dat hij na een keer goed starten best daarna een keer vast kan lopen (eerder kon ik ook niet goed testen ook omdat als ik 1x het probleem had gehad het probleem zich niet meer voor deed).

Ik heb mijn kast opengemaakt om te kijken wat het nou precies is dat ik hoor. Dit bleek inderdaad het diskette station te zijn. Deze heb ik los gehaald, opnieuw geprobeerd en zelfde probleem, ik hoor ook een van mijn harde schijven tikken en een lampje op het moederbord knippert met dezelfde frequentie. Power van de schijf af, zelfde, power van alle schijven en dvd brander af, zelfde, alle randapperatuur
los, hey, leek even goed te gaan, helaas, probleem keerde toch weer terug na een paar keer proberen. Toen geprobeerd wat geheugen bankjes los te halen. Geen effect. Ik heb het bios gereset, maar ook dit leverde geen merkbaar verschil op.

Bij mijn moederbord komt een 4-tal lampjes die de status aangeven bij het opstarten. De eerste stap zou zijn dat ze alle 4 rood oplichten als het moederbord begint met de processor controleren. Zo ver komen
we niet, alle 4 de lampjes blijven uit. Wat ik wel zie is dat alle fans gaan draaien, het oranje ledje dat aangeeft dat het moederbord stroom heeft brandt en een 2e groene led knippert (tekst er bij zegt dat dit system led 2 is, ik zie geen beschrijving van deze led in de gebruiksaanwijzing van het moederbord).

Hierna heb ik het moederbord uit de kast gehaald en los aangesloten met alleen voeding, processor en geheugen (op een plastic ondergrond). Het probleem blijft. Pas bij het loshalen van alle geheugenbankjes zie ik het probleem niet. Hierop heb ik bankjes van beide setjes in het eerste slot geprobeerd, elke keer zag ik het probleem weer. Het lijkt alsof als er ook maar iets stroom gevraagd wordt het probleem zich voordoet. Ik heb de voeding in een oud P4 systeem getest, hier had ik geen problemen.

Omdat het systeem niet eens bij de processor check lijkt te komen zou mijn gok zijn dat het moederbord kuren heeft, alternatief lijkt de processor als schuldige. Probleem is dat als het systeem eenmaal gestart is er zich geen enkel probleem voordoet, wat lijkt aan te geven dat de onderdelen goed zijn. Is er misschien een manier waarop ik uit kan sluiten welke van de twee het is? Ik heb helaas geen toegang tot een ander moederbord om de processor op te testen of een andere processor om het moederbord mee te testen.

In het kort, symptomen:

- diskettestation en harde schijf klinken alsof ze steeds maar proberen te starten maar niet verder komen.
- ledje op het moederbord knippert in dezelfde frequentie mee
- soms start het systeem, vaak niet
- apparaten loshalen lijkt geen effect te hebben
– probleem lijkt zich alleen niet voor te doen als alleen voeding, moederbord en processor zijn aangesloten, maar alle geheugenbankjes defect lijkt weinig waarschijnlijk.

Wat mij vooral voor een raadsel stelt is het soms wel en soms niet werken van het systeem. Heeft iemand misschien een idee waar ik de oplossing van dit probleem in zou kunnen zoeken?

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
cerietke schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:30:
Het lijkt alsof als er ook maar iets stroom gevraagd wordt het probleem zich voordoet.
Hier geef je volgens mij de oplossing: ik zou beginnen met een nieuwe voeding even verkeerd gelezen

Het kan zijn dat de voeding niet meer helemaal goed werkt, je hebt neit toevallig een andere liggen die je kan testen?

[ Voor 29% gewijzigd door Rupie op 25-08-2009 10:17 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Ik heb helaas geen andere die dit moederbord van power kan voorzien (alleen een oudere met 20 ipv 24 pins main power), wel kon ik de voeding in een P4 systeem testen. Deze heb ik een aantal keer geboot zonder problemen. Ik zou verwachten dat als het de voeding was ik daar iets vergelijkbaars zou zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Zou kunnen, maar ik zou mij ook voor kunnen stellen dat de P4 iets minder vermogen vraagt waardoor het daarin wel goed gaat, vandaar mijn opmerking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Mee eens, maar in de C2D zie ik het probleem al bij alleen het toevoegen van een geheugenbankje, de P4 had eigenlijk alles aangesloten zitten behalve een harde schijf (3x geheugen, 3-4 pci kaarten, cd drive, diskette, misschien mis ik nog iets). Het lijkt me niet heel waarschijnlijk dat dat minder power vraagt dan een C2D met alleen 1x geheugen er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Hoeveel dat allemaal vraagt ben ik niet heel erg in thuis, maar ik kan mij wel voorstellen dat een nieuwer systeem (er zit ook niet voor niets verschil tussen een 20 en een 24 pins stekker lijkt mij) meer vraagt van bepaalde kabels (+5V lijn ofzo?). Bind me er niet op vast hoor, maar ik verdenk je voeding, als je die eenvoudig uit had kunnen sluiten door een ander te testen was dat mooi makkelijk geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Ik heb wat rond gevraagd en kan vanavond wat dingen lenen van een vriend om verder mee te testen, daar zou iig een voeding bij moeten zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door cerietke op 25-08-2009 11:49 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Nou, feest. eerst het geheugen geprobeerd, het geheugen dat ik geleend had maakt niks uit op het probleem, met dat geheugen zie ik het ook. Toen naar de voedingen gaan kijken. Hmm. in het systeem dat ik kon lenen zit een 24 pins aansluiting, maar de voeding van het systeem heeft er maar 20. Daarnaast heb ik een 8 pins gat voor naast de processor en heeft die voeding maar een 4 pins aansluiting. Doordat in dat systeem de 20 op de 24 zat besloot ik toch maar te proberen of ik de voeding aan kon sluiten. Dit lukte, hoewel dus niet alle gaatjes op mijn moederbord gevuld waren.

In deze opstelling kon ik het probleem niet reproduceren op mijn moederbord, terwijl wel het lampje dat normaal het probleem aangeeft aan ging en duidelijk geen problemen aangaf. Toen mijn voeding in het andere systeem. Ook hier geen problemen. :S

De enige combinatie die dus voor problemen zorgt is mijn voeding + mijn moederbord (+ mijn processor), maar de systemen die ik vergeleek matchten dus niet helemaal goed. Ik zou bijna denken dat een van de twee het aan he begeven is, maar zou niet weten hoe ik vast moet stellen welke? :(

[ Voor 5% gewijzigd door cerietke op 25-08-2009 20:17 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Met je orginele setup, alle kabels, maar dan ook ALLE kabels loshalen.
Alleen cpu, mobo, mem (evt videokaart) aansluiten. Geen audio, usb (ook niet onboard), firewire kabels of pci kaarten, zo kaal als het maar kan, geen hdd geen cdrom (niet alleen de data, ook de voeding kabels niet gebruiken)

Doet het probleem zich in deze uiterst minimale opstelling ook voor?
Ja, dan heb je dus nog maar een beperkt aantal onderdelen die het veroorzaken, ik zou zeggen moederbord of voeding (kan ook het voedingsgedeelte op je mobo zijn :) )
Nee, dan een voor een de zaken weer aansluiten, volgorde opschrijven en als het zich weer voordoet stapje terug.

Het kost je wat tijd, maar vaak de enige manier om van deze vage problemem opgelost te krijgen.

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Het probleem doet zich voor met alleen voeding, moederbord, processor en geheugen. Sorry, in de startpost had ik al beschreven tot zo ver getest te hebben, ik had er niet aan gedacht om dit in mijn latere posts er bij te zetten, excuus. Je kunt aannemen dat ik met alleen deze opstelling test.

Mijn probleem is voornamelijk identificeren wat het nu is, psu of mobo, beide doen het goed in combinatie met onderdelen uit een andere pc, maar deze had niet precies dezelfde aansluitingen voor power (zie mijn vorige post voor details).

[ Voor 29% gewijzigd door cerietke op 26-08-2009 17:18 . Reden: Tweede paragraaf ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

n 20 pins voeding past ook in een 24 pins moederbord hoor :) het grootste probleem is als je een system hebt met een dikke quadcore en 1, 2 of meer stroomzuipende videokaarten, etc.. een moederbord, 1 latje ram en en core 2 duo en een niet al te onzuinige videokaart kunnen ook prima met een willekeurige 20 pins voeding werken, zolang er een p4 (4 pins cpu) stekker aan zit.. :)

en aangezien je je voeding al in een andere pc getest hebt, is de kans vrij groot dat je moederbord toch wel degelijk stuk is, (hoewel het ook de combinatie bord-voeding kan zijn die problemen geeft..

[edit:] lees t nog n keer door, en zie dat je dat al gedaan had.. blijkbaar toch de combinatie die niet lekker werkt, dat kan, een voeding heeft een bepaalde tijd tussen het inschakelen van de stroom en het 'power good' signaal dat aangeeft dat alles klopt en het systeem kan opstarten, sommige borden zijn dr kritisch op, als het te laat (of zelfs te vroeg, maar dat lijkt me nu niet het geval) komt, start de boel niet op..

[ Voor 26% gewijzigd door AlexanderB op 26-08-2009 23:09 ]

• cerietke
Dat zou inderdaad wat ik zie verklaren, dat MoBo + andere voeding en ander MoBo + voeding beide werken, maar beide van mij niet werken. Maar kan zoiets veranderen in de loop der tijd, namelijk het systeem is nu 2.5 jaar oud?

• Rupie
Ik denk nog altijd dat het je voeding is die zijn beste tijd gehad heeft. Het syteem dat je geleend hebt, wat zijn daar de specs van? Zit er een processor in die een vergelijkbaar vermogen vraagt?

• cerietke
Dat kan ik nu niet nakijken, maar zal het morgen even doen. Mijn vermoeden is dat het een recentere, minder zware C2D is. Aan de andere kant hingen er wel ook een schijf, cd-speler, videokaart en zo aan dat ik ging testen. Ik had het vermoeden dat ie lichter zou zijn en wilde er daarom wat meer aan hangen. Mogelijk is het een specifiek deel van de voeding die meer belast wordt bij een zwaardere CPU en maakt het weinig uit wat je er nog meer aan hangt?

Is er een manier om de voeding door te testen?

(Staat dit topic nog wel goed? Het lijkt er op dat voeding een waarschijnlijke kandidaat is, maar denk niet dat ik moederbord helemaal uit kan sluiten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Er zit een E4400 in op een ASUS mATX bordje, preciese specs daarvan weet ik niet. Als ik kijk in de prijswatch zouden die en mijn E6600 een zelfde TDP moeten hebben. Het is een of andere Medion pc, dus ik verwacht dat de componenten niet heel bijzonder zijn verder. Als er andere zijn de relevant zijn wil ik natuurlijk best nog wat nauwkeuriger kijken.

[ Voor 0% gewijzigd door cerietke op 28-08-2009 09:48 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

voeding kan inderdaad na verloop van tijd rot worden, echter datzelfde geld ook voor het moederbord eigenlijk. (maar daar is het vaak duidelijk, als je opgeblazen condensators hebt, die kun je in een voeding een stuk minder makkelijk zien van de buitenkant)

ik zou zeggen, als de boel werkt met een andere voeding, dan lijkt mij het probleem vrij gemakkelijk opgelost, haal n andere voeding :) is waarschijnlijk goedkoper dan een ander bord.. (en ik heb meer vertrouwen in een asus bord dan in een be quiet voeding eerlijk gezegd, ik vermoed dat die voeding niet helemaal meer 100% is..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Het blijkt dat ik nog garantie op de voeding heb, dus als het de voeding is dan kan ik daar gebruik van maken. Ik heb sowieso een mailtje naar Azerty (de leverancier) gestuurd met de vraag hoe een garantieregeling zou werken. Daarnaast oogt het bord alsof alles nog goed is (al weet ik dat dat niet alles zegt, sowieso oogt de voeding ook zo).

Mijn eigen bord is overigens MSI, het alternatieve bord waarop ik de voeding getest heb is een ASUS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier geef je volgens mij de oplossing: ik zou beginnen met een nieuwe voeding even verkeerd gelezen
Meteen goed.

De TS is keurig en je geeft ruim voldoende informatie. Ik zal kijken of ik je kan helpen.

Ik denk namelijk wel dat het de voeding is. De voeding is toerijkend en dat is het probleem niet, maar ik heb eerst een vraag:

Heeft de voeding nog garantie?
Zo nee, maak hem open en kijk of er condensatoren bol staan en/of lekken (vaak bruin spul). Bij het inschakelen van het systeem wordt de voeding het zwaarst belast. De condensator: deze buisjes hebben bovenop een inkeping en deze moet volkomen vlak zijn.
Raak niets aan in de voeding. Alleen kijken dus en eventueel stof wegblazen.
Kapotte condensatoren veroorzaken bij het inschakelen een rimpelspanning en dan slaat het systeem af of er treden de raarste klachten op.

Hoe oud is de voeding?

Ook het tikken van je harddisk samen met je LED kan aan rimpelspanning liggen want als de schijf echt defect is en gaat calibreren licht de LED niet op.
Dit is niet makkelijk te meten met een multimeter. De voltages kunnen nog steeds in orde zijn.

De voeding zit met 4 kruiskoppen vast aan de systeemkast. Op de voeding zitten zelf ook 4 kruiskoppen en na verwijderen kun je het deksel opliften. Dit is een redelijk eenvoudig klusje.

Wat is rimpelspanning?
Normaal levert een PSU gelijkstroom, dus de spanning is constant. Bij het belasten van een voeding zorgen de condensatoren ervoor dat de spanning vlak blijft. Rimpelspanning zijn rimpels in de spanning omdat oudere condensatoren hun werking verliezen. 1% per 100 uur is een gemiddelde.
Rimpelspanning is dus min of meer wisselspanning.

Bijna niemand weet het, maar het is wijs om na 1500-2000 uur een voeding te vervangen. Dat is 1 jaar 40 uur per week. In het duurdere segment kan dit veel langer uitgesteld worden. Deze indicatie is als een voeding 80% inzet moet leveren en vaak wordt dat niet gehaald, dus pin je er niet op vast.

Afbeeldingslocatie: http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/data/media/_pms/new/bn084/sp_1_b.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2009 11:57 . Reden: Afbeelding invoegen van deksel; uitdiepen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Ik heb nog garantie op de voeding, daarom zou ik hem liever niet open maken. Op de voeding zelf staat niet aangegeven wanneer hij gebouwd werd, maar hij was dacht ik vrij nieuw toen ik het systeem kocht, wat 2.5 jaar geleden is. Ik gebruik mijn pc vrij intensief, meestal staat hij een goed deel van de avond aan en ook wel een paar uur per dag in het weekend. Op vrijdag werk ik thuis en staat hij de hele dag aan. Oftewel, het zou goed kunnen dat ik de 40 uur per week haal, dat 2.5 jaar lang dan zou ik best in de buurt kunnen zitten van het moment waarop jij aangeeft dat de voeding vervangen zou moeten worden. Ik weet niet of deze voeding in het duurdere segment zou valen, toendertijd was het een van de duurdere niet modulaire voedingen dacht ik, maar pin me daar niet op vast.

Ik heb door de openingen in de voeding zitten kijken, maar ik zag niet echt iets geks, maar ook niet iets wat leek op de condensatoren die je beschreef, dus erg veel helpt dat niet. Wel klinkt je uitleg goed, maar wat ik me af vraag is waarom ik het probleem soms wel zie en soms niet, stel dat de condensatoren het aan het begeven zijn, zou ik dan niet altijd hetzelfde moeten zien, of anders verschillende problemen moeten zien?

Probleem voor mij is misschien vooral hoe ga ik de RMA afdeling van Azerty overtuigen dat de voeding stuk is wanneer ik het probleem alleen kan reproduceren op mijn eigen moederbord en dan lang niet altijd? Ik ben erg bang dat hij terug wordt gestuurd met de bevinding dat hij gewoon in orde is.

[ Voor 0% gewijzigd door cerietke op 30-08-2009 10:38 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cerietke schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 10:36:
Ik heb nog garantie op de voeding, daarom zou ik hem liever niet open maken. Op de voeding zelf staat niet aangegeven wanneer hij gebouwd werd, maar hij was dacht ik vrij nieuw toen ik het systeem kocht, wat 2.5 jaar geleden is. Ik gebruik mijn pc vrij intensief, meestal staat hij een goed deel van de avond aan en ook wel een paar uur per dag in het weekend. Op vrijdag werk ik thuis en staat hij de hele dag aan. Oftewel, het zou goed kunnen dat ik de 40 uur per week haal, dat 2.5 jaar lang dan zou ik best in de buurt kunnen zitten van het moment waarop jij aangeeft dat de voeding vervangen zou moeten worden. Ik weet niet of deze voeding in het duurdere segment zou valen, toendertijd was het een van de duurdere niet modulaire voedingen dacht ik, maar pin me daar niet op vast.

Ik heb door de openingen in de voeding zitten kijken, maar ik zag niet echt iets geks, maar ook niet iets wat leek op de condensatoren die je beschreef, dus erg veel helpt dat niet. Wel klinkt je uitleg goed, maar wat ik me af vraag is waarom ik het probleem soms wel zie en soms niet, stel dat de condensatoren het aan het begeven zijn, zou ik dan niet altijd hetzelfde moeten zien, of anders verschillende problemen moeten zien?

Probleem voor mij is misschien vooral hoe ga ik de RMA afdeling van Azerty overtuigen dat de voeding stuk is wanneer ik het probleem alleen kan reproduceren op mijn eigen moederbord en dan lang niet altijd? Ik ben erg bang dat hij terug wordt gestuurd met de bevinding dat hij gewoon in orde is.
Even duidelijk als TS :)

Na 2,5 jaar vrij intensief gebruik zou de voeding het nog wel aan moeten kunnen.
Een capacitor aging van 25% haal je misschien al.

Aan de buitenkant kun je ook niets zien of heel erg moeilijk.

Oké.

Pak een multimeter en meet eerst alle lijnen op correcte spanning.
Ga nu een wisselstroommeting doen en geef aan welk voltage je meet.

Laat ik het duidelijk zeggen. De klachten die je omschrijft doen mij denken
aan een voeding die niet helemaal top meer is en een computer bevat
klasse 1 electronica en is gevoelig voor afwijkingen in de geleverde stroom.

Nu de vraag of je na 2,5 jaar het aandurft om toch even de voeding open
te maken. Zolang je niets aanraakt is er totaal geen gevaar.

Hoelang zit er garantie op?

Zoals je omschreef zag je niets geks vanaf de buitenkant en waarom je er
niet altijd last van hebt.
Heb je gekeken met een felle LED-lamp?

Dit kan toch. Het betekend dat de voeding het net trekt.
Jouw voeding is geen budget voeding.
Een voeding geeft het vaak als eerste op bij het inschakelen van je systeem.

Mijn advies: houdt het in de gaten en als de problemen erger worden
laat het ons dan even weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
De garantie is 3 jaar, het is dus nog een half jaar. Punt is beetje dat er een sticker op zit die als ie stuk is duidelijk maakt dat je hem open hebt gehad en dat er dna gene garantie meer is. (Ik ben overigens niet bang van het openmaken zelf, het is de ganrantie die ik niet wil verpesten).

Doormeten heb ik weinig kaas van gegeten, multimeter heb ik als het goed is wel ergens, zitten geloof ik 2 kabeltjes bij, de een moet in de + en ander in de -, maar dan houdt het wel op wat mijn kennis betreft. Als ik bv de 24-pins kabel pak zou ik echt geen idee hebben wat ik waarop aan moet sluiten om hem door te meten.

Ik heb niet gekeken met een felle led lamp, maar heb je misschien een plaatje van zo'n condensator zodat ik een idee heb van waar ik naar kijk? Dan pak ik er een sterke lamp bij.

De problemen worden momenteel niet erger omdat ik het te erg vond om het systeem te gebruiken, ik moest vaak al iets van 4-5 keer aan-uit doen voor hij wilde booten. Ik werk nu op de pc die ik hiervoor gebruikte die ondertussen 8 jaar oud is. Was onder de indruk dat ie na 2.5 jaar stil staan startte en nog steeds loopt zonder problemen, maar ideaal is het toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-01 13:16
@freijman

Pas op met opmerkingen om "even" een voeding open te maken, die dingen zijn voor de doorsnee gebruiker levensgevaarlijk. Er hoeft maar iets in te vallen en contact te maken met de behuizing...

Mijn regel voor een PSU is altijd; Bij twijfel koop een nieuwe, vraag eventueel de verkoper of je hem terug mag brengen omdat je een probleem hebt. Het geld staat niet in verhouding met het risico wat je loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Bedankt voor de bezorgdheid, ik ga hem zeker niet open maken, simpelweg in verband met de garantie.

Ik mag eventueel de voeding RMA sturen, alleen zou ik toch bij voorkeur op de een of andere manier zeker weten dat het echt de voeding is die stuk is (alleen al omdat als er niks kapots aan te wijzen is ik bang ben dat de leverancier hem me zo weer terug stuurt). Het doormeten klonk als een aardige optie, maar hoe doe ik dat? En hoe ziet zo'n condensator er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Heeft iemand hierover misschien meer info voor mij? Alvast bedankt.

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik kan alleen het advies geven om hem RMA te sturen.
Het gepruts en gedoe, specifieke apparatuur enz enz weegt niet op tegen de eventuele verzend kosten van 10 euro die het je kost om hem te rma-en, laat die fabrikant het gewoon uitzoeken.

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na zoeken vind ik dit topic, en mijn verhaal lijkt erg op die van TS. Jammer genoeg heeft TS nooit de eindconclusie gemeld, dus vandaar de

Kick

Mijn systeem
processor: Intel QX9650
processor koeler: Boxed
moederbord: Gigabyte P35-DS3R
werkgeheugen: 4x1Gb DDR2 Ballistix
videokaart: Radeon HD 5770
behuizing: Coolermaster Stacker STC-01
voeding: Tagan 480 Watt
harde schijf: 1x Seagate 7200 Rpm 300 Gb
harde schijf: 2x WD Green 5400 Rpm 1000 Gb
geluidskaart: Asus Xonar HDAV1.3 Slim

Win7 Pro (x64) / Dual boot met Xp-sp3 (x86)

Randapparatuur:
De normale zaken als muis, keyboard, etc.

Wat van belang is om te weten dat de problemen begonnen voordat ik mijn systeem aanpaste tot hierboven. De problemen bestonden dus al.

De aanpassing was de toevoeging van de bovengenoemde WD-green HD's, ter vervanging van een Seagate 500 Gb @ 7200 rpm. Maar ook de vervanging van de Videokaart van een 1950 XT naar de 5770.

Het verhaal is duidelijk gelijk aan die van TS. Ik start mijn systeem op, maar niets gebeurt. Fans gaan draaien, en wat met name opviel is dat de fan van de grafische kaart (dus toen nog de Radeon 1950 XT) op volle toeren bleef draaien.

Systeem uit gezet, helemaal uit elkaar geschroefd, zelfs de voeding open gemaakt. Al het stof eruit gehaald, alle koelers schoon gemaakt en opnieuw alles in elkaar gezet; Zeg maar een heel erg grote 10000-KM beurt.

Wonder boven wonder, hij deed het weer tijdje. Totdat, ineens hetzelfde probleem; Niet doorstarten.

Op dat moment bedacht ik me dat het wel eens een probleem met de voeding kon zijn; Het systeem gaf gewoon geen "Power good" signaal, maar het kon ook de videokaart zijn, want die ventilator bleef tenslotte op volle kracht draaien.

Afijn: Een 1950 Xt da's toch niet helemaal meer van deze tijd, en ik wil toch over naar Win7, dus ik denk laat ik dan maar meteen aan de update gaan. Dus de videokaart vervangen, en de 2e harde schijf vervangen.

Afijn: Het systeem draait weer. Niets aan het handje, alleen 1 dingetje. Ik lijk wel een zacht gepiep te horen, wat varieert al naar gelang de processorbelasting toeneemt.

En deze week: Midden in een ingelogde sessie opeens de mededeling dat write-back caching faalde.

Dus ik weer terug naar de voeding, daarop kan ik de 12-v rails apart als combined/separated schakelen. Ik die op separated geschakeld en het werkt. Maar als ik x264 eens lekker laat crunchen, weer dat gepiep van de chockes. En wat jullie ook moeten weten is dat de voeding helemaal niet eens warm wordt.

De veranderingen die ik in mijn PC heb gedaan hebben vlgs mij alleen de noodzaak voor de voeding uitgesteld; De nieuwe videokaart en de HD's vragen bij elkaar minder stroom dan de oude. Dat wat ook 1 van de redenen om dit te doen, leuke PC is prima, maar dan wel zo weinig mogelijk stroom gebruiken :)

Lang verhaal kort: Volgens mij zit ik goed met mijn deductie dat de voeding een beetje op is. Maar feedback stel ik op prijs. Aangezien het oorspronkelijke topic nooit is afgerond, zou het leuk zijn als de oorspronkelijke TS laat weten wat er is gebeurt.

Ik heb intussen een Enermax 87+ gold 600 watt besteld, met zo'n 92% rendement. Ik zal terugkoppelen of dat werkt (en ook de stroombesparing haalt die ik zag bij de vervanging van de HD's/Videokaart). Tot die tijd heb ik mijn CPU teruggeklokt en het voltage lager gezet, om maar zo weinig mogelijk stroom te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou voeding ingebouwd, prima machien, de piepgeluiden in de chockes zijn er niet meer. Dus mijn gedachten dat ik mss een te krappe voeding had lijken goed geweest.

Maar ik begin nu bang te worden dat ik dit heb: [P5K / P35] Het grote boot en no post probleem

Dus voordat ik hier meer inhoudelijk terugkoppel, of een review doe voor de voeding, onderzoek ik dat eerst.

kortom;

bbl ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2010 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denkisnaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 14:58
Dit is een foto van lekkende condensatoren:
http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1052734326.jpg

En zo horen ze er uit te zien (steep bovenop kan afwijken)
http://fixitnow.com/wp-co...al-capacitor-polarity.jpg

Als je de voeding zelf wilt doormeten kan dit, maar brengt wel het risico met zich mee dat je de voeding zelf beschadigd!
Bijvoorbeeld als je de de metalen meetpennen van je mulimeter tegen elkaar aan houd tijdens het meten van 2 pinnen naast elkaar: kortsluiting!

Mocht je het toch (voorzichtig) willen proberen, let dan op dit:

Als je je 20/24 pins uit je moederboard haalt kan je de voeding niet meer aanzetten.
Dit kan je doen door met iets van metaal (paperclip), een doorverbinding te maken tussen 2 pinnen van je 24/20 pins stekker, bij mij (24 pins) de groene en de zwarte. Ik heb er even een foto van gemaakt:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QCDJDB8O.jpg

Haal eerst de stekker uit je voeding, maak dan de doorverbinding,
liefst met een wat minder ver uitstekende paperclip omdat dit de kans op kortsluiting maken vergroot.

Doe de stekker weer in de voeding en kijk of de fan van de voeding gaat draaien.
Als deze draait staat de voeding aan en kan het meten beginnen.

Stel je multimeter in op spaning meten gelijkstroom V, ~V is voor wisselstroom en die moet je niet hebben (later mischien)
Nu kan je met de pennen van je multimeter in je 24pins stekker meten.

Let op als je 2 pennen naast elkaar in de stekker meet: je meetpennen van je multimeter mogen elkaar NIET raken kans op kortsluiting, ook mogen ze de doorverbinding niet raken!

meet nu bijvoorbeeld eerst of er tussen alle zwarte en gele draden 12 volt staat.
Dus met 1 meetpen in de gele draad v/d 24pin en met de 2e meetpen alle zwarten langsgaan.
Dan met de 1e pen in de volgende gele en dan weer alle zwarten langs.
Kijk of er iets afwijkt.

Als je het nog ziet zitten hoor ik het wel, maar als ik jou was zou ik hem gewoon opsturen.
En niet zelf aan je voeding gaan klooien want het zou zonde zijn als je garantie samen met je voeding opblaast.

Succes

i7 920@4GHz - 6 Gb 1800Mhz Kingston DDR3- MSI Eclipse SLI - 5970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2010 @ 10:46:
Nou voeding ingebouwd, prima machien, de piepgeluiden in de chockes zijn er niet meer. Dus mijn gedachten dat ik mss een te krappe voeding had lijken goed geweest.

Maar ik begin nu bang te worden dat ik dit heb: [P5K / P35] Het grote boot en no post probleem

Dus voordat ik hier meer inhoudelijk terugkoppel, of een review doe voor de voeding, onderzoek ik dat eerst.

kortom;

bbl ;)
Naja, inderdaad dus. Ik had last van het P35-opstarten probleem. Met de nieuwe voeding niets opstarten, tenzij er een CMOS-clear had plaatsgevonden. Dan draaide die, tot de volgende koude opstart. Dan weer niets. Fans draaien, HD's spinnen op, maar de videokaart initialiseert niet; Exact zoals beschreven in het topic in de link.

Oude voeding er weer in, en zonder enig probleem opstarten, meteen de eerste keer goed. Dus aan de spullen ligt het niet.

Jammer dus. Morgen meteen in contact met de leverancier voor een overleg. Want ik vind het wel zonde, had graag gebruik gemaakt van die voeding. Want alles bij elkaar is die volgen mij erg goed. Bouwkwaliteit ziet er subliem uit, en absoluut geen geluid van de fan.

Mgoed, ik kan er dus nu geen gebruik van maken :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2010 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stil in dit topic, ik hoop toch dat er nog mensen zijn die het lezen want ik heb een vraagje:

Als iemand het P35 probleem, of het hierboven genoemde no-boot probleem hebben gehad, EN die het hebben opgelost willen die 1 ding voor mij nagaan ? Of op jullie ATX stekker de witte -5v draad nog erop zit ?

Deze -5V spec is al jaren geleden niet meer verplicht gesteld, maar tot op 2004 werd er nog naar gerefereerd in de white-papers te halen. Het verschil tussen mijn niet werkende Enermax en mij wel werkende Tagan in alleen maar die witte -5V draad. Bij de Enermax (ATX2.3, zonder witte draad) ziet die niet, en die voeding werkt niet; Bij de tagan (ATX2.01) zit die wel, en die werkt dus wel.

Vaak zitten problemen in een heel simpel iets, ben benieuwd of die het zal zijn.
[...]
ATX12V v2.01
This is a minor revision from June 2004. An errant reference for the -5V rail was removed. Other minor changes were introduced.
[...]

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2010 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik heb de Enermax omgeruild voor een Seasonic X-650. Ook een zuinige 87+ gold voeding, tikkie duurder, maar dan wel modulair. Die heb ik ingebouwd, en nu start mijn systeem gewoon op. Geen gedoe met het moeten veroorzaken van een CMOS error, of een ontzettend gedoe met BIOS-resetten en verliezen van instellingen. Met mijn originele grafische kaart loop het systeem als een zonnetje. Kortom, de Enermax voeding is idd het probleem geweest in combinatie met mijn moederbord. Raar, nooit gedacht dat een voeding een compatibiliteitsprobleem zou kunnen hebben ... ik vindt het bijzonder.

En dan te bedenken dat ik dit hele gedoe ben begonnen omdat ik een instabiel systeem had. Ik verdacht toen mijn voeding, en dus begon ik aan de upgrade van de voeding. Maar omdat ik meteen maar alles tegelijkertijd wilde gaan updaten werd eea wat onoverzichtelijk :/

Nu met de oude videokaart er weer in, ben ik terug gegaan naar mijn startpunt. Heb ten opzicht van dat startpunt nu alleen maar de Seasonic ingebouwd, en dat systeem is dus nu weer stabiel. Gelukkig weer een stabiel systeem om weer vanuit verder te werken :)

Nu heb ik jammer genoed dus ook geconstateerd dat er dus een 2e probleem speelde; Dat de tegelijkertijd met de Enermax ingebouwde nieuwe videokaart ook niet meewerkt (dat maakte het hele diagnose stellen zo ingewikkeld). Maar gelukkig heb ik daarvan vlgs mij de diagnose vast staan; Want met m'n oude videokaart + de seasonic (startpunt, maar met nieuwe voeding dus) loopt het systeem helemaal stabiel, zelfs OC stabiel.

Met de oude videokaart + Seasonic prima stabiel :)
Met de nieuwe videokaart+Seasonic niet stabiel

Met die oude videokaart + Enermax niet stabiel
Met de nieuwe videokaart + Enermax niet stabiel

Hieruit volgt imho dat dat de Seasonic goed is. Daarmee kan ik dus een stabiel lopend systeem maken, zonder opstartproblemen, dat kon met de Enermax niet. Maar ook volgt hieruit dat m'n nieuwe HD5770 niet helemaal jofel is, want die veroorzaakt sowieso een instabiel systeem.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2010 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denkisnaa
Ik weet niet hoelang die kaart al uit is, maar mischien is het gewoon een driver probleem.
Mijn 5970 icm de drivers die ik op cd erbij kreeg, resulteerd ook in een instabiel systeem.
Nieuwere driver gedownload en weg probleem.
Oude drivers zouden de gpu's van te weinig stroom voorzien heb ik wel eens ergens gelezen.

Heb je de nieuwste drivers/catalyst geïnstaleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denkisnaa schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 20:57:
Ik weet niet hoelang die kaart al uit is, maar mischien is het gewoon een driver probleem.
Mijn 5970 icm de drivers die ik op cd erbij kreeg, resulteerd ook in een instabiel systeem.
Nieuwere driver gedownload en weg probleem.
Oude drivers zouden de gpu's van te weinig stroom voorzien heb ik wel eens ergens gelezen.

Heb je de nieuwste drivers/catalyst geïnstaleerd?
Met de HD5770 erin komt het systeem er niet eens aan toe om op te starten. Dus als er al geen OS wordt ge laden, hebben drivers dus geen enkele invloed op de storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denkisnaa
Dan kun je je viedeokaart nog in een andere pc proberen.
Werkt het niet? Kaart terug sturen.
Het zit je niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denkisnaa schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:06:
Dan kun je je viedeokaart nog in een andere pc proberen.
Werkt het niet? Kaart terug sturen.
Het zit je niet mee.
Inmiddels reactie op de RMA. Er is een defect geconstateerd, en een nieuwe kaart is opgestuurd. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 17:50:
[...]

Inmiddels reactie op de RMA. Er is een defect geconstateerd, en een nieuwe kaart is opgestuurd. Ben benieuwd :)
En inderdaad, vandaag nwe kaart ingebouwd, en het lijkt erop dat alles soepeltjes gaat; PC start op, en CPU- instellingen/OC blijven gewoon goed lopen. Het zat schijnbaar niet mee, 2 apparaten die tegelijkertijd om één of andere reden niet juist werkten. Moeilijk een diagnose te stellen op die manier, maar goed het is in orde gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denkisnaa
Altijd fijn als de boel (weer) werkt :)

Pagina: 1