'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin
Verder wil het me niet lukken, terwijl ik al tig combinaties geheugen heb geprobeerd, om alle 4 banken bezet te krijgen.
Ik kan maximaal 2x2gb er in krijgen daarboven : error en geen beeld noch piepjes.
Bios 0704 werkt bij mij overigens het stabielst, een latere versie die ik ook gebrobeerd heb werkt beduidend instabieler met spontane reboots.
adr opleidingen en meer adr opleidingen
Zowel duur non-QVL-geheugens als goedkoop QVL-geheugens, en allemaal met MemTest86+ getest tot in den treure.
Het helpt gewoon niet. Het bord is gewoon brak, waarschijnlijk mechanisch (ivm cold vs warm) maar bij mij lijken oudere BIOS versies het beter te doen (zowel op de P5K als de P5KR). De nieuwsten zorgen voor bijna nul boots.
Ik ben inmiddels maar een stapje teruggegaan naar een P5B Plus Vista, en die werkt (vooralsnog) als een zonnetje!
Het systeem van mijn vader draaide altijd stabiel, cold boots e.d. was geen probleem. Alleen heeft dat bordje nu de geest gegeven, ik ga geeneens garantie claimen, ik heb direct voor hem een Intel P35 Dragontail bordje besteld.
Mijn eigen systeem blijft problemen geven, of ja, eigenlijk maar 1 probleem: cold boot werkt niet. Ik zet mijn PC 's nachts altijd uit als ik naar bed ga. de volgende dag als ik thuiskom van mijn werk loop ik eerst naar mijn pc, die zet ik aan. Dan doe ik mijn jas uit, zet de verwarming wat hoger, doe wat kleine dingen enz. Na ongeveer 10 minuten druk ik dan op de reset knop, waarna mijn systeem zonder problemen boot, en retestabiel is. De dag erna is het weer hetzelfde liedje.
Het is nu zover dat ik geen Asus bordjes meer wil (onderbuik ik weet het) en met MSI en Gigabyte heb ik ook slechte ervaringen qua moederborden betreft, dus daar ben ik ook niet zo kapot van. Daarom ga ik voor mijn volgende PC toch uitwijken naar een Intel bordje. Ik zelf heb nog nooit issues gehad met een Intel bord, en dat geldt voor iedereen in mijn omgeving.
Needless to say dat ik deze thread wel blijf volgen, want ik hoop dat ik op een dag toch mijn huidige systeempje zonder cold boot problemen kan gaan gebruiken tot ik mijn nieuwe PC aanschaf.
Verwijderd
Hier ook geen problemen. Super bord. Gebruik hem als server.Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 17:00:
Zelf heb ik hier ook een P5K Deluxe WiFi maar ik heb nog geen 1 probleem gehad met dit bordje, en ik heb er van allesop gehad van core2duo E4500 tot quad met verschllende merken geheugen reepjes en videokaartjes
ik probeer altijd onderdelen uit op dit bord voordat ik ze in een andere pc bouw, vandaar zoveel harware verloop op mijn P5K Deluxe WiFi.
ben ik zeker 1 van de gelukkige met een mainbordje zonder geklooi ?
P5K-E
4x 2GB KVR PC5300
Core 2 Duo 6420
ATi vga kaartje
Areca 1210 controller
Ik lees op het hele internet, en in dit topic, juist exact dezelfde problemen! De oorzaak is alleen nog niet gevonden, maar met zon specifiek probleem lijkt de oorzaak me gelijk...
Aangezien niemand een "structurele oplossing" gevonden heeft, alleen "workarounds" vermoed ik dat het niet uitsluitend een software/firmware of BIOS configuratie issue is, maar een combinatie van de "anti-crash" BIOS code en b.v. vervuild-materiaal in het soldeerwerk/printbanen of een partij rotte ICs, of een fout/miniscule afwijking in 1 van de productielijnen. Dat zou verklaren waarom het alleen bij "coldboots" plaatsvind en bij meerdere types en revisies.
Het symptoon "mobo aan, fans 100%, geen beeld/post/boot" lijkt namelijk op een "clean CMOS" jumper switch; volgens mij exact wat de BIOS uitvoert als het een niet-werkende OC "detecteert". Na deze "clear" krijg je de "overclocking failed" melding.
Blijkbaar gaat in dat proces soms iets fout (clean CMOS mislukt/blijft hangen) en/of wordt er dus soms "spontaan" een false-positive van "overclocking failed" gegeven terwijl de PC gewoon functioneerde. Daar dit dus uitsluitend bij coldboots van - verder 100% stabiele configuraties - optreedt, vermoed ik dat er inferieure hardware en/of een fout in het produktieproces aan ten grondslag ligt ...
'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin
Verwijderd
Het opstart gedrag is niet echt constant, soms werkt alles in 1 keer prima vooral na wissel van hardware en dan een tijd later gaat een simpele reboot al fout.
Het probleem zit echt ergens in het moederbord, mijn vermoeden is dat het in de communicatie tussen bios en chipset ergens fout gaat.
Waarom niet elk exemplaar er last van heeft, is me ook een raadsel.
*edit:
- 4 verschillende voedingen,verschillende A merken vanaf 500W. ----> 0 effect.
- Geheugen in allerlei soorten en maten. -----> valt af als oorzaak.
- Alle biosversies vanaf de orginele ----> geen verschil.
- Alle fans afkoppelen ----> maakt niet uit.
- CPU's E6300, E6600, E6550, E8200, E8400, Q9400 ----> allemaal hetzelfde.
- 6 verschillende boot HD's, S-Ata, P-Ata ----> bootprobleem blijft.
Ben inmiddels wel handig geworden om 'm op te starten.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2009 03:25 ]
Ik maak een PC, Quad Core, 8800 GTS, P5K. Start allemaal leuk en aardig op, werkt een half jaar meer dan perfect. Echter blijkt na 'n half jaar het beestje niet meer op te starten. Daarna een nieuw mobo gekocht, want ik ging er direct van uit dat het mobo kapot was (videokaart blaasde ook harder dan normaal, vervangen, had geen nut, geheugen eruit had geen nut etc.). P5K EPU besteld, precies hetzelfde probleem... Toen besloten alles uit de kast te halen, op het hout te draaien, draait de hele dag perfect, boot constant, dus ik denken dat ik sluiting maakte met de kast... Rubbertjes tussen de schroeven gezet, ding start weer goed op. Enkele dagen erna, weer hetzelfde... Stroom van de PSU uit, na 10 sec weer aan, en hij boot weer... Voorheen moest ik het ding 50x herstarten (niet overdreven) voor hij 'm 'n keer pakte en normaal boot.
Toen de BIOS maar weer eens geupdate (voorheen ook al gedaan, maar er was inmiddels ALWEER een bios uitgekomen. Sindsdien het geheugen wat lager getimed (DRAM frequentie laag gezet, en dus niet op auto gezet) en sindsdien werkt hij (tot dusver) goed. Of terwijl, waarschijnlijk heb ik die EPU voor niks gekocht want die P5K zal wel precies dezelfde oorzaak hebben... Nu bij 'n vriend is precies hetzelfde aan de hand (videokaart blaast harder dan normaal bij booten, geen beeld, standaard verhaal... Gisteren ook daar de BIOS geupdate, geheugen wat anders getimed... Laten we hopen dat het nu daar ook werkt want ik heb voor nog iemand (naast hem) een PC gebouwd met ook de P5K (werkt ook al 'n maand of 2 goed, maar bij die eerste maat werkte het ook al 'n jaar perfect.) Het lijkt 'n probleem dat zich pas na enige tijd lijkt voor te doen, erg raar allemaal... Ook kreeg ik laatst nog 'n mail van iemand die exact hetzelfde had met de P5Q.
@Sig000, communicatie tussen chipset en BIOS? Lijkt mij nogal stug.
[ Voor 8% gewijzigd door za3redrum op 07-01-2009 16:50 . Reden: wat toevoegingen ]
mijn P5K heeft de o zo fijne eigenschap.. om zo kaal mogelijk. met mn 3870 er in gewoon in een soort beveiliging te springen? voor 2 a 3 seconden is er spanning, en daarna valt het uit. om weer 2 a 3 sec te draaien en dan weer uit te gaan
druk ik er X600 in dan boot het bordje wel gewoon

Specs:
P5K
E8200
480w Tagan voeding
2x 1GB DDR2,800
voeding werkt probleemloos op mn oudere AMD X2 4400+ met die zelfde 3870 en nog een batterij aan schijven er extra bij aan ook
ook als ik de 3870 in het 2de slot druk.. en de x600 in het eerste wil die niet starten
404 Signature not found
Dat lijkt dan toch meer op een vermogensprobleem. Zeker omdat het systeem niet wel of niet boot, maar gewoon wel maar uitvalt na enkele seconden. Je voeding lijkt niet krachtig genoeg, wellicht alleen op sommige rails. Bij ´ons´ maken verschillende (wel of niet gepowerde) videokaarten ook geen verschil en boot het systeem bijna nooit, en als ie boot draait ie prima.
Lees zeker even dit topic!
Een 480 watt Tagan voeding moet meer dan voldoende zijn voor een C2D + HD3870. Ik draai een qua stroomverbruik vergelijkbare setup op een 380 watt voeding. Maar verder ben ik het wel eens met Stan dat jouw probleem niet overeen lijkt te komen met die van dit topic. Dus wellicht toch meer even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en zelf een topic maken.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Dit is trouwens altijd een koude start, ik haal er altijd de stroom vanaf. Tot nu toe heeft hij het trouwens nog nooit gedaan als ik gewoon herstartte via Windows (maar zo vaak doe ik dat niet)
Het lijkt er wel op dat het steeds erger wordt, eerste maanden had ik er nooit last van, toen is het langzaam steeds vaker op komen spelen, en moest ik soms zelfs 2x resetten voordat hij het deed. Nu (weer een paar maanden later) heb ik al een paar keer 3x moeten resetten.
Zou dit ook bij dit P35 probleem horen of is het weer iets heel anders?
ben er achter dat de P5K zelf! de voeding weer uitzet.
nog 2 andere voedingen geprobeerd, antec 700 watter en een noname 300.
met de 300 watt noname starte het bord een aantal keer wel gewoon op?!
met de 2 andere voedingen dus gewoon niet. lijkt me stug dat ik 2 voedingen kapot heb.
omdat bijde in andere systemen perfect werken.
404 Signature not found
Zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 21
En nogmaals, wellicht kun je er beter een eigen TS van maken.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Turn on delay is een goede kanshebber.kalizec schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:42:
Waarschijnlijk heb je problemen met de Turn-On Delay.
Zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 21
En nogmaals, wellicht kun je er beter een eigen TS van maken.
nog ff wat meer informatie opsnorren, dingen testen en dan maar een eigen topic maken
404 Signature not found
Eerst system info:
p5k se
e8400
asus 8800gt
2x 1 GB crucial ballistix tracer (dualled)
2x 1 GB crucial ballistic tracer (enkel rij led)
400 GB sata ii samsung schijf
ATA DVD speler
Dit allen werkte super vanaf februari ong. Later die crucial met enkele rij leds erbij gekocht zonder problemen.
Zaterdag een nieuwe HD gekocht.
Oude HD eruit, nieuwe erin en ff in de bios gecheckt of het er allemaal goed staat.
En hier begon de fun
Bios ging flippen, drukte bijv pijltje rechts en het leek net of de knop vast zat van het toetsenbord.
Na een reset, was het bios ineens ook gereset en bootte niet meer.
Bleek te hangen op "Initializing usb controllers".
Alle USB spul eraf gehaald en met PS2 keyboard geboot... kwam iets verder maar bleef hangen voor dat de HD kan bootten (naja nog geen OS). Laatste wat ik kon lezen was iets met NVRAM.
Vervolgens dacht ik dat het misschien zou kunnen liggen (ik wou vista installeren) aan het 4 GB installatie probleem. Dus haal 2 reepjes eruit en systeem loopt ineens weer zoals het hoort.
Kan vista installeren en na een aantal uur kon ik eindelijk sp1 installeren.
Systeem uitgezet, 2 reepjes er bij in... en helaas weer initializing usb controllers.
Gezocht met google, zie wel meerdere mensen met het probleem (zonder oplossing
hier zit ik dus nu vast. het systeem werkt super zonder de extra 2 GB.
Zelfs 1 reepje extra er bij in helpt niets, hij blijft vastzitten.
Inmiddels heb ik mogelijk zelfs een reepje geheugen kapot gemaakt, de ledjes branden niet meer... maar ja dat weet ik vanavond pas met zekerheid.
edit:
net weer de 2 extra reepjes ingebracht. En pc wil niet eens booten. Blijft op zwart scherm hangen.
Haal 1 reepje eruit en prompt zit in WIndows. Eerste keer sinds zaterdag dat ik met meer dan 2 GB kan booten. Ledje werkt btw wel, had eerder gemeld dat ie mogelijk kapot is. Maar de 2 reepjes geheugen met 1 rij ledjes gaat pas branden als Windows boot (weet niet als dit eerst anders was... nooit opgelet).
edit2:
Nou ik zit eindelijk weer in een OS met 4 GB
Het heeft me tijd gekost... maar dan heb je ook wat.
Hoe het opgelost is weet ik niet, maar het is of de volgorde van het geheugen in de bankjes of de bios update richting versie 1008. Ik ga er niet meer aanzitten.. het werkt
[ Voor 17% gewijzigd door pstalman op 12-01-2009 18:04 ]
Ik heb trouwens wel nieuws over m'n P5K coldboot en "overclock failed" problemen. De P5K (van m'n vriendin) met kuren is vervangen door een P5K Deluxe WiFi en dat werkt vlekkeloos. Een mooi moment dus om die P5K nog een laatste kans te geven voordat ie in de prullebak verdwijnt ...
Even voor correctheid: zelfde kast, zelfde voeding, een al eerder met dit bord gebruikte C2D E6600, zelfde type RAM als er eerst in zat (2 GB Corsair PC-6400) en dus alleen een andere GPU (oude PCI backup kaart). En nog zonder HDD en/of optische drive.
Alles ingebouwd, CPU overgeklokt naar 3.6GHz en kast in een hoekje laten staan om later de coldboots te kunnen testen. En ja hoor, de volgende dag (zeg maar 12 uur later), cold-boot issue --> geen beeld. Aan/uit/reset --> geen beeld --> rommel, rommel, aan/uit/reset --> beeld met "overclock failed".
CMOS clear jumpertje geprobeerd, CMOS batterij fysiek eruit gehaald, BIOS (de nieuwste v1201 dacht ik) opnieuw geflashed (stond er namelijk al op), maar helaas, de volgende dag weer dezelfde kuren.
Nu wilde de 4-pins CPU voedingstekker eruit halen & terugstoppen bij mij soms "geen beeld" boots oplossen (als voedingsstekker eruit alleen niet genoeg was, doch niet altijd) en was dus "verdacht". Direct onder die 4-pins stekker zit een dikke solid-cap elco, vrijwel tegen de 4-pins stekker aan. Daar heb ik heel voorzichtig een paar mm. extra speling tussen "geduwd" (onder het mom van: 2 sterk elektrisch velden kunnen elkaar beinvloeden ?).
En als 2e actie: de BIOS chippie uit z'n printvoetje gehaald (naast de CMOS batterij) en PC laten booten. Dat leverde als grappig effect op: fans & led op mobo gaan 3s. aan, dan gaat ie uit, 3s. later gaan de fans dan weer 3s. draaien, en weer 3s. uit, etc, etc. Vervolgens BIOS chippie weer stevig teruggedrukt en hij bootte weer
Inmiddels heb ik al 2x een coldboot na 12 uur gedaan en ook 1x na 24 uur ... en tot nu toe geen coldboot-en/of "overclock failed" issues meer
Momenteel gebruik ik trouwens 2x1GB G-skill (was als eerste erin zat), en nu 2x1GB Kingston erbij gezet. Echter nog steeds hetzelfde probleem, ik ga morgen denk ik nog proberen om even met 2x1GB Kingston geheugen te booten, volgens mij heb ik dat nog niet geprobeerd... Het probleem is trouwens pas ontstaan nadat ik de PC een paar maanden had, zover ik weet heb ik toen niks aan de PC verandert... erg raar.
Ik heb trouwens een GA-P35-S3. Fijn dat er hier eindelijk een duidelijk topic over is, handig om te zien wat bij andere wel/niet helpen.
[ Voor 10% gewijzigd door zeromussov op 13-01-2009 19:19 ]
Ik vind het behoorlijk vervelend gezien mijn pc niet 24/7 draait en dus altijd koud moet opstarten.
Een ander mobo is volgens mij ook zinloos want bijvoorbeeld de p5q komt op verschillende fora ook naar voren.
Welk mobo zou eventueel een goed alternatief zijn?
Naja na ongeveer 10x was ik het zat en liet ik hem even een hele minuut ofzo in de bios warm lopen. Toen weer save en exit gedaan en toen wilde hij eindelijk booten pfffffff.... schijt bord.
GTA VI - All aboard the hype train!!
Verwijderd
Zal je altijd zien.. post ik bovenstaande.. reboot ik van de week mn server.. "Overclock failed.." Draait al tijden stabiel zo. Bios in, save & exit. En weer draaien.Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 16:06:
[...]
Hier ook geen problemen. Super bord. Gebruik hem als server.
P5K-E
4x 2GB KVR PC5300
Core 2 Duo 6420
ATi vga kaartje
Areca 1210 controller

Het 2 jaar oude rotte P5K bordje is inmiddels bij het grof vuil beland; ik had geen zin in gezeur meer
Verwijderd
Asus biedt toch 3 jaar garantie op zijn moederborden? Mijn P5B van 2,5 jaar met BIOS problemen is naar Asus voor reparatie in ieder geval.SKiLLa schreef op zondag 18 januari 2009 @ 19:53:
Het 2 jaar oude rotte P5K bordje is inmiddels bij het grof vuil beland; ik had geen zin in gezeur meer
Verwijderd
Lukt dat ook zonder bon en doos? Beide zijn niet aanwezig bij mijn gare P5B-E met southbridge die heetloopt daardoor mobo laat crashen en de P5K-DL met hardnekkig coldboot probleem.Admiral Freebee schreef op zondag 18 januari 2009 @ 21:32:
[...]
Asus biedt toch 3 jaar garantie op zijn moederborden? Mijn P5B van 2,5 jaar met BIOS problemen is naar Asus voor reparatie in ieder geval.
[ Voor 23% gewijzigd door Admiral Freebee op 19-01-2009 09:15 ]
Ik had gewoon geen zin om garantie te claimen (om een eventueel nieuw mobo direct weer door te verkopen voor een paar tientjes), daar ik al een vervangend mobo had.

Gelukkig is hij daarna rock-solid en ook restarten gaat perfect tot de pc een langere tijd heeft uitgestaan.
Verwijderd
Hier draaien nog steeds 4 borden van Asus met een P35 chipset met verschillende voedingen en geheugen en CPU's en grafischekaarten en gelukkig ben ik het probleem nog niet tegen gekomen.
alle pc's zijn overclockt en gaan nooit van het netstroom en soms staan ze een paar uur uitgeschakeld en met de coldboot gewoon doorstarten
kan ook eigelijk nergens op internet concreete informatie vinden om het probleem die jullie allemaal hebben op te lossen ,en dat is erg jammer wand je koop een moederbord om mee te draaien en niet te klooien om het opgestart te krijgen.
sterkte allemaal in de strijd met de P35
Ik kan dit bevestigen. Ik werd er zo moe van dat ik alles op takel heb gelegd en zonder problemen kon werken. Toen weer in de kast en opnieuw problemen. Dit gaat ook samen met de USB melding tijdens het booten. Misschien dat er iets op de P5K-bordjes kortsluiting maakt... Dat aanzetten, uitgaan en aangaan kan ik goed mee leven.za3redrum schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 11:42:
Laatst wederom een PC van 'n vriend gefixt, ook weer 'n P5K. Booten onmogelijk nog, 50x aan en uit en hij boot toevallig weer 'n keer... Dat werkt natuurlijk niet dus simpelweg alles uit de kast gehaald, booten buiten de kast, werkt perfect. Daarna de PC weer terug gezet en rubbertjes tussen de bevestigingsschroeven van het mobo gezet, werkt inmiddels al zo'n 2 weken goed (houd vingers crossed). Dat werkte ook goed bij mijn eigen PC, wat ook 'n P5K is (EPU weliswaar). Echter wil die niet altijd uit standby komen en heeel soms boot hij ook niet. Ding uitzetten, weer aanzetten, schakelt zichzelf weer uit, en weer aan, boot weer goed. Het is gelukkig niet meer het oude geval waarbij je 50x meer aan- en uitschakelen voordat hij weer start maar het is alsnog een vrij raar geval.
Verwijderd
Ik ga het proberen, dat is zowat het enige wat ik nooit veranderd heb.za3redrum schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 11:04:
Mja ik heb die ringetjes eens nagekeken op het moederbord waar je de bevestigingsschroeven bevestigd en het viel me op dat bij sommige zeg maar die soldeerpuntjes ontbreken, misschien maken die de sluiting? Zonder die rubbertjes start m'n pc 90% van de keren goed op, al dan niet, hoef ik 'm maar 1 keer uit te schakelen via de voeding en hij boot weer goed. Sinds ik m'n geheugen ook wat hoger heb gezet (DRAM frequentie) had ik vaker last van dit probleem, erg weird allemaal.

Post mijn bevindingen na een grote ombouw die daarvoor noodzakelijk is.
Als de voeding uit is gegaan of anderzijds de spanning er compleet af is geweest gaat mijn PC altijd eerst 1x aan en na een seconde weer uit. Tweede keer werkt feilloos.
Ik draai met een HD3870 en heb dit zowel met Kingston ValueRAM als Corsair Dominators (2x2Gb beiden) gehad. Ander RAM nog niet getest omdat het geen enorm probleem is in mijn ogen.
CPU is een E6750, cooler is PWM en draait prima.
Ik vermoed dat het in mijn geval (ook) te maken heeft met ongeaarde contactdozen, maar dat kan ik op dit moment nergens testen.
Maar kortsluiting heb ik ook gedacht, maar dat vind natuurlijk niet alleen tijden booten plaats. Verder heb ik mijn coldboot-problemen ook buiten de kast (minimale setup) kunnen reproduceren
Coldboot-issues zijn zo oud als de PC zelf, maar zo hardnekkig consequent als in dit topic moet wel een structureel iets zijn.
Excuses, ik bedoelde dus MET rubbertjes, dat hielp bij mij erg goed, sinds het geheugen sneller draait heb ik het probleem echt significant vaker, en met voltages spelen heb ik ook niet echt zin in aangezien ik straks 4 modules dan de puin in werk, of overload met te veel spanning, dus gewoon wat trager laten draaien is mijn aanraden.Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 11:28:
[...]
Ik ga het proberen, dat is zowat het enige wat ik nooit veranderd heb.![]()
Post mijn bevindingen na een grote ombouw die daarvoor noodzakelijk is.
Verwijderd
Heb BIOS V1005, 4 x 1Gbyte GEIL DDR2-800 en draai Flightsim. Niks dan problemen met booten:geen beeld whatsoever, zoals hier al uitgebreid beschreven.
Wie kan me vertellen waar in de BIOS ik de geheugen voltages kan instellen of met welke Versie BIOS dat wel kan?? Ik kan m niet vinden en wil dit als laatste redmiddel testen.
Btw systeem nog geen jaar oud via Alternate gekocht.
Dank!!
[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2009 13:39 ]
Is het bij iemand opgelost? Of is de enige optie om het board op te sturen en een nieuwe aan te vragen/kopen...
Op het Asus support forum heeft een persoon onlangs dezelfde vraag gesteld: Asus forumzeromussov schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:22:
Even tussendoor - Iemand ondertussen een oplossing heeft gevonden voor dit probleem? (boot)
Is het bij iemand opgelost? Of is de enige optie om het board op te sturen en een nieuwe aan te vragen/kopen...
Blijkbaar is het geheugen telkens de boosdoener. Ofwel moet je het voltage verhogen ofwel een ander setje RAM kopen dat toevallig wél 100% compatibel is.
Ik wil echt zo graag een nieuw moederbord kopen maar aan de andere kant ook weer niet. Hij doet het opzich prima alleen het aanzetten van de PC is zo klote met deze plank.

Verwijderd

Een GigaByte P35 DQ6 met verder precies dezelfde hardware draait nu zonder probleem.
Probleem werd steeds groter, na nachtje uitstaan was ik kwartier bezig.

Ofwel; google.de -> Asus P5K -> Eeerste hit -> Download Asus Bios & Asus Bios Update tool
N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)
Eerst een Asus P5K WS, daarna nog een P5K (met nog iets) en een Gigabyte P35C-DS3R.
Met die Asus'en had ik boot problemen, rare was dat als op mijn HD XP stond, het bord niet goed wou booten.
Terwijl er Ubuntu opstond, die wil vlekkeloos bootte, dus ik dacht eerst de HD is naar de knoppe.
Heb ik vervangen, maar nee nu deed die het onder Linux ook niet, toeval?
Ik heb ook geprobeerd om telkens 'kortsluiting' te maken om het moederbord te starten, ipv op de powerknop te drukken, misschien was die kapot.
Zowat al het verschillende geheugen geprobeert dat er was, Crucial Ballistx, Corsair Dominator, geIL, en Kingston, had niks verschil.
Alle BIOS versies geprobeert, ook niet-officiele.
Processor's vervangen, gaf soms bevredigend effect, ging het beste met een E6600, quad-cores gingen buitende slechter.
Andere voedingen, van oud tot nieuw, en al, echt alle merken (zelfs Trust
Ik heb hier in de winkel een paar P5K's terug gekregen, we geven nu gewoon P45'tje terug.
Maar er zijn toch veel gebruikers die er geen last van hebben, en die echt met plezier hun bord gebruiken.
Die Gigabyte was gewoon rot, nieuw exemplaar gekregen en werkte super (en klokte zalig over! 4Ggz met Q6600)
Maar omdat het altijd met koude boots was dat het niet werkte heb ik iets geprobeert, klinkt gek maar het werkte (beter).
Dus ik heb veel hardware prulletjes tot mijne beschikking, als er iets kapot ging, geen probleem dus.
Airco heel hard gezet, en wat spotjes en bureaulampen op het moederbord gericht.(was echt behoorlijk warm, warmwater overkappen was geen goed idee dacht ik bij mezelf

CPU, RAM, Graka, voeding, snel verandert uit een ander systeem dat aan het stressen was.
Dus onderdelen zouden redelijk warm moeten zijn, alles mooi (vooral snel) geinstalleerd.
Moederbord starte vanaf de eerste keer, mijn mond viel open van verbazing, ik kon het niet geloven, toeval zeker.
Dus al die onderdelen een nacht laten liggen, en volgende ochtend proberen te boote werkte niet.
Alles opnieuw verwarmt werkte wel, en toen aan het gamen geweest op het bord(zonder al die extra verwaring) en toen klapte die eruit.
Temperaturen waren in orde! Stond mooie waterkoeling op, en wat fans op NB en SB enzo, dus daaraan lag het niet.
Slecht contact ergens, ofterwijl was het puur toeval, ik weet niet, aan julile de keus
//edit
Pleuris ding bleef weigeren. Na het verwijderen van 2 van de 4 geheugen modules (twee setjes van twee OCZ 2GB Reaper HPC 1066MHz) wilde hij wel aan gaan, althans met het setje wat ik er later nog bij had geprikt. Met mijn oude setje wilde hij ook niet booten. Maar goed, hij draait nu weer.
[ Voor 21% gewijzigd door Sir_Hendro op 27-03-2009 04:03 ]
Succes allemaal
Vincent
Het enige wat ik nog steeds heel erg jammer vind is de plaatsering van de sata aansluitingen. Mijn GTX260 is zo groot dat deze over 4 van de 6 aansluitingen hangt
Dat is ook waar ja. Daar had ik even niet aan gedacht. Ik zal eens kijken of er genoeg ruimte tussen zit voor een haakse kabel. Zo ja, dan zeg ik w00000tVerwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 15:27:
ja dat probleem heb ik ook met 9800gx2, je kan van die haakse sata kabels krijgen
//edit
Mijn onboard gbit lan doet het tevens ook niet meer echt lekker. Om de zoveel tijd flikkerd de verbinding eruit. Dit moet ik dan oplossen door de router te resetten. Voorheen ging hij dan weer een paar dagen mee maar nu is het zo dat ik dan om de 2 minuten de router moet resetten. Andere systemen in het netwerk werken wel gewoon perfect verder. Nu had ik laatst een ICIDU gbit kaart gekocht en nu werkt het weer vlekkeloos. Wel jammer dat ik hier nu een pci slot voor moet verspillen.
//edit

[ Voor 46% gewijzigd door Sir_Hendro op 07-06-2009 16:16 ]
Ik ben er erg tevreden over, systeem start 's ochtends meteen op, loopt stabiel, kortom totaal geen problemen meer. En het enige wat ik veranderd heb is dus het moederbord, dus dat het een geheugen issue zou zijn durf ik ook niet met zekerheid te zeggen.
Nu maar weer de twee OCZ 1GB reaper modules erin gedaan die nog wel werkte en tot zover geen BSOD meer. Waarschijnlijk zijn de Dominator modules ook kaduuk. Morgen dan maar omruilen voor een 2x2GB OCZ Reaper 1066MHz kitje.
Misschien is het verstandig om eens een nieuwe mobo te kopen en deze P5K-E van mij uit het raam te gooien. Dat gezeik met het geheugen wordt ik nu een beetje beu.

Ik heb dagen ALLE hardware getest en als laatste remedie heb ik een reepje Kingston geheugen gekocht van 256 Mb 667mhz voor 6 euro
ps; Ik heb zelf Team 1200Mhz geheugen er normaal inzitten.
De Kingston reep ging in de Gele strook ( de buitenste ) en ik probeer het enkele keren maar helaas niks. Ook heb ik nog een keer de CMOS gecleared. Jumper dus op de clear stand en toen de power AAN gezet. De jumper toen de power weer uit was een paar keer erop gezet en weer eraf gehaald
.
Ik heb geen FLAUW idee wat er de oorzaak van is maar als een wonder en nog voordat ik het board weg wou doen starten ik de pc nog een keer op en kon spontaan de CMOS herstellen. Ik kreen een Corrupt CMOS error.
Dit opstarten ging net zoals voorheen maar deze keer 1x een piep en na 15 seconden BEELD!!
Ik vermoed dus een corrupt gaande cmos + snel 1x00Mhz DDR2 geheugen combi.
Het clearen van de CMOS heb ik dus ook niet zo gedaan zoals in de handleiding staat. Ik heb de jumper van clear afgehaald en weer op default stand gestoken en weer terug etc met de power uit en de pc gestart met dus de clear jumper. Daarnaast heb ik 1 reepje traag DDR2 geheugen gebruikt..
ik heb in mijn HTPC bovengenoemd moederbord icm een Core 2 Duo E6750 en 4 GB (OCZ 6400 2 x 2 GB), Ati 3850 en een 460W Coolermaster voeding.
Sinds enige tijd (vermoedelijk sinds het kouder is) heb ik veel problemen dit ding aan te krijgen. Als ik hem aanzet, gaat de CPU fan eventjes een kleine draai geven en verder niets. Ook de fan op de grafische kaart springt niet aan. Overige fans draaien wel.
Als ik het systeem vervolgens laat warmdraaien, duurt het eventjes voordat ik hem wél kan booten. Als het ding warm is heb ik 0,0 problemen, dan kan ik hem zo vaak als mogelijk uit- en weer aanzetten. Dit lijkt dan toch duidelijk op een probleem met het moederbord die pas als het warm is werkt.
In de ochtend loop ik ook veel vaker tegen dit probleem aan dan 's avonds, als de hele dag de verwarming aanstaat in huis. Ik zet straks de nieuwste BIOS erop, maar ben bang dat dit bord niet veel meer in zn mars heeft (lees: geen oplossing). Als het zo door blijft gaan knal ik er wel een P45 bord in ofzo.
In mijn PC boven, met hetzelfde bord, geen problemen. Geheugen, voeding en grafische kaart zijn al omgewisseld maar problemen zijn blijvend. Dit ter info op dit topic.
/edit
Laatste BIOS er inmiddels opgezet. Systeem bootte net in 1x na een dag of 10 te hebben uitgestaan. Lijkt dus goed
[ Voor 4% gewijzigd door Exorcist op 06-01-2010 23:22 ]
Verwijderd
Als de computer aan staat werkt het allemaal prima. Toetsenbordje wat er aan zit ook.
Boot ik hem echter (koud of warm) dan hoor ik wel de piep en alles gaat aan...., maar ik krijg compleet geen beeld (niet eens post) en er gebeurd verder ook niets. Unplug ik de USB repeater dan werkt alles weer als een zonnetje. En kan ik de USB repeater na het eerste beeld weer inpluggen.
Erg lastig en heb nog geen oplossing (als die er uberhaupt is) kunnen vinden.
Uiteraard draai ik laatste bios. En alle HW is wel compatible. Goede voeding ook (Antec 4xx watt)
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2010 19:43 ]
Nu draai ik het oude en mijn nieuwe OCZ 8500 reaper modules samen voor een totaal van 6GB. Ook wel leuk
Zodra ik in mijn nest lig zal ik de PC wel aanlaten en Prime95 de hele nacht laten draaien, kijken of morgen nog steeds alles zo goed werkt.
//edit
Nou, 10 uur later nog steeds alles top. Komt 2 uurtjes later mijn nieuwe voeding binnen (binnenkort videokaart upgraden) waardoor ik alle kabels eruit moest halen. Had ik voor het gemak ook even het geheugen eruit gehaald...
Nu doet die het weer dus ineens niet meer. Ik heb nog even alle modules stuk voor stuk getest maar blijft slechts met 1 van de 4 modules opstartproblemen hebben (1 van mijn oude 1GB OCZ 8500 reaper modules). Of beter gezegd, hij start helemaal niet. Nu wil ik ze toch maar RMA sturen maar als ze het daar ineens wel weer doen mag ik geld dokke voor niks. Eens even kijken of ik ze kan keihard ESDen ofzo.
[ Voor 39% gewijzigd door Sir_Hendro op 06-02-2010 22:55 ]
Ik in de overtuiging dat het geheugen defect was maar ik vertrouwde het niet helemaal. Na een paar dagen met 1 reepje te hebben gedraaid dacht ik, laat het nog eens proberen. En warempel, hij draaide prima weer met 2GB in dualchannel

Ik heb inmiddels de BIOS geupdate van F6 naar F13. Gisteren Windows 7 opnieuw geinstalleerd en vanochtend wilde m'n PC niet uit de slaapstand komen... weer beide geheugenmodules eruit gehaald en 1tje teruggestopt -> nu werkt het weer....

Waar ligt het nu aan?? Brak mobo of toch brak geheugen? Ik wil misschien upgraden naar C2Q 9550 maar met een brak mobo lijkt me dat geen goed plan!
Ik ben toch malle pietje niet!
Niet al te veel..pak het rustig aan in ieder geval (stapjes van 0,1v)The Legend schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 11:02:
Met hoeveel kan ik dat verhogen zonder dat er schade ontstaat?
[edit]
Nou, met 1x 1GB geheugen op +0,2v start hij prima. Zo direct de 2e module weer plaatsen en morgenochtend weer testen
[ Voor 30% gewijzigd door The Legend op 27-03-2010 23:06 ]
Logica lijkt nu toch te wijzen naar die geheugenmodule, maar uit eerdere testen blijkt dat als de pc weer een paar dagen aan blijft staan en ik dan de 2e module er bij plaats, hij prima draait.
Moet ik nu op de gok het geheugen RMA'en (dan moet ik eerst 2e hands tijdelijk vervangend geheugen regelen) of is het toch het mobo dat nu ineens brak is na 2e jaar prima draaien en moet ik dat tijdelijk vervangen. Of misschien wel beide

Heeft iemand verdere tips om uit te sluiten waar het probleem precies zit? Ik zit nu op het punt dat ik het liefst een nieuw mobo + cpu + geheugen regel maar ik wil graag deze setup gebruiken in m'n HTPC en dan moet het toch echt werken

Laatst een Asus P5k gekocht, was al ongeveer 2/2,5 jaar oud, en die loopt als een zonnetje!
Bij m'n vorige moederbord, de P5B ging het mis na 2 jaar doordat die het uiteindelijk begaf.
Problemen met de bios waarschijnlijk, want die wilde niet starten/geluidjes/iets laten zien.
[ Voor 14% gewijzigd door Stef42 op 28-03-2010 09:32 ]
Wel komt het soms voor dat: 'Windows starten' (windows 7) tekst verschijnt, zónder bewegend vlaggetje... Pas na 2 minuten ofzo komt het vlaggetje en boot de PC door. Hoe ik het oplos: muis bewegen tijdens POST, dan gebeurd het niet. Don't ask.
EDIT:
Systeem werkte opnieuw niet, maar opeens na het verwijderen van alle usb-apparaten (muis/stick/toetsenbord) bootte het moederbord opeens wel
Komen de problemen, waar andere users hier ook over klagen, door het moederbord of de chip?
[ Voor 22% gewijzigd door Stef42 op 31-03-2010 20:25 ]
In het begin liep het systeem feilloos, na circa een jaar kreeg ik de coldboot problemen. Vaak was het 1x aanzetten, weer uitzetten en dan weer aan genoeg om het te laten werken.
Na verloop van tijd lijken de problemen steeds erger te worden, met name als het systeem geruime tijd koud is moet ik soms tot wel 10x de stroom eraf halen om hem aan de praat te krijgen.
Vandaag heb ik nieuw geheugen ontvangen; (ik had 2x1GB 6400 C4 Corsair) en heb identieke modules besteld.
Na het plaatsen van de vier modules wil de PC wel aan, maar blijft hij hangen op "Initializing USB Controllers".
Als ik 1 van de modules eruit haal, en dus met 3GB loop, dan gaat ie aan (nog steeds met coldboot problematiek) en start hij verder probleemloos door naar Windows
Ik denk er nu ernstig over om een nieuw S775 mobo te kopen (GEEN P35) omdat ik echt horendol wordt van dit ding
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Ik had hetzelfde probleem met hetzelfde moederbord. Tot nu toe opgelost door het geheugen te vervangen (1 bleek defect te zijn van de 4) en el cheapo usb hub van de usb poorten te verwijderen.ScuL schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:40:
Ik heb sinds juli 2007 een Asus P5K-E Wifi AP...
In het begin liep het systeem feilloos, na circa een jaar kreeg ik de coldboot problemen. Vaak was het 1x aanzetten, weer uitzetten en dan weer aan genoeg om het te laten werken.
Na verloop van tijd lijken de problemen steeds erger te worden, met name als het systeem geruime tijd koud is moet ik soms tot wel 10x de stroom eraf halen om hem aan de praat te krijgen.
Vandaag heb ik nieuw geheugen ontvangen; (ik had 2x1GB 6400 C4 Corsair) en heb identieke modules besteld.
Na het plaatsen van de vier modules wil de PC wel aan, maar blijft hij hangen op "Initializing USB Controllers".
Als ik 1 van de modules eruit haal, en dus met 3GB loop, dan gaat ie aan (nog steeds met coldboot problematiek) en start hij verder probleemloos door naar Windows
Ik denk er nu ernstig over om een nieuw S775 mobo te kopen (GEEN P35) omdat ik echt horendol wordt van dit ding
Nu boot hij weer zoals vroeger, eigenlijk sneller zelfs maar dat komt omdat ik nu een SSD heb met Win 7 Pro
Specs:
Chieftec 450W
ASUS P5Kc
Core2Duo E6550
2x GEIL 1GB DDR2-800
2x Corsair 1GB DDR2-800
Radeon HD3850
Het geheugen draait in Dual-channel. Post komt hij altijd zonder problemen door en ik heb nog nooit BSODs op de bak gehad met betrekking tot geheugen (of welke andere BSOD dan ook for that matter). Het enige waar dit bord last van lijkt te hebben is dat mijn Windows soms niet wil booten, die blijft dan wanneer hij begint met het laden van Windows opeens compleet hangen.
Nu hoor ik sommige al zeggen, ja, dat is nogal makkelijk he? Hoeft toch niet aan het moederbord te liggen? Nou dat dacht ik dus ook. Zowel Windows XP en Windows 7 hebben het probleem op zowel een Maxtor Diamondmax 10 alsmede een Seagate 7200.12 500GB. Harde schijf lijkt me dus uitgesloten. Het moederbord heeft het probleem met zowel het GEIL geheugen alsmede het Corsair geheugen. Ik ben dus ook vrij zeker van het feit dat het geheugen zelf geen problemen geeft (Tevens heeft het GEIL geheugen altijd prima zijn werk gedaan op een eVGA nForce 680i SLI). Wat blijft er dan over? Videokaart? Lijkt me onwaarschijnlijk, nooit problemen met het apparaat gehad. Voeding? Dat zou eventueel nog kunnen. Voor de rest zit er niets in wat eventueel spannend zou kunnen zijn. BIOS is de laatste versie voor zo ver ik weet.
Maar goed, wat ik van dit topic gelezen heb is mijn probleem nog het minstergste. Al helemaal gezien het feit dat ik twee merken geheugen door elkaar gebruik zonder issues (m.u.v. het Windows issue dan).
Ik weet in ieder geval geen oplossing!
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
Ik denk dat het bij mij niet aan het geheugen ligt. Beide modules werken namelijk, en ik blijf hangen op de USB controller zelfs als er geen enkel USB apparaat is aangesloten.. (ook na een CMOS reset)Sir_Hendro schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 00:30:
[...]
Ik had hetzelfde probleem met hetzelfde moederbord. Tot nu toe opgelost door het geheugen te vervangen (1 bleek defect te zijn van de 4) en el cheapo usb hub van de usb poorten te verwijderen.
Nu boot hij weer zoals vroeger, eigenlijk sneller zelfs maar dat komt omdat ik nu een SSD heb met Win 7 Pro![]()
Gruwlijk snel i.c.m. Q6600 en 6GB DDR2 (2x2GB 2x1GB OCZ Reaper 1066 MHz)
Het systeem was niet echt zwaar genoeg om problemen te kunnen vaststellen met de overige hardware of wat daar aan te verwijten zou zijn. Het moederbord kon nog het enige probleeem zijn. Er zat een 9600GT PNY videokaart in met een 520 watt Cooler Master voeding. Er was 1 reepje 2 Gb geheugen aanwezig dus dat konden echt de problemen niet zijn. Ik heb nu het bord vervangen door een S1156 processor met bijbehorend moederbord en geheugen en de rest gewoon behouden en dat geeft geen problemen dus het lag echt aan het moederbord.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
De nieuwste modules (v6.1) heb ik in slot 1 & 3 geplaatst (geel) en de oudere modules (v5.3) in slot 2 & 4.. nu start het wel met 4GB (zonder "initializing USB controller") .. Ik moet alleen nog ff afwachten of het coldboot probleem weg is.
Ik merk overigens ook op dat de DRAM timings in de BIOS die automatisch gedetecteerd worden nu anders zijn.
Het was 5-5-5-18-3-42-6-3-3 en nu staat er 5-5-5-18-3-52-6-3-3
-edit-
De timings sporen sowieso niet

[ Voor 26% gewijzigd door ScuL op 14-05-2010 18:49 ]
Overigens kan je beter bij zulke modules de timings én de spanning handmatig instellen. Anders neemt het moederbord de standaard SPD settings, die normaal wel altijd bij 1.8V moeten werken, maar dat helaas niet altijd doen.
specificaties zijn:
e5300 2.6 ghz
asus p5kc
antec 430 watt
ati radeon x1950xt
2 gb apacer
seagate 400gb 7200 rpm
Bij het installeren van windows 7 loopt die goed. Als ik ga rebooten dan start hij niet meer op en geeft geen foutmelding. bios versie ondersteund de processor. hij blijft haken bij het stuk dat hij windows moet gaan laden. Krijg alleen linksbovenin een streepje.
Iemand een idee wat dit kan zijn.
mvg
Verwijderd
Stil in dit topic, ik hoop toch dat er nog mensen zijn die het lezen want ik heb een vraagje:
Als iemand het P35 probleem, of het hierboven genoemde no-boot probleem hebben gehad, EN die het hebben opgelost willen die 1 ding voor mij nagaan ? Of op jullie ATX stekker de witte -5v draad nog erop zit ?
Deze -5V spec is al jaren geleden niet meer verplicht gesteld, maar tot op 2004 werd er nog naar gerefereerd in de white-papers te halen. Het verschil tussen mijn niet werkende Enermax en mij wel werkende Tagan in alleen maar die witte -5V draad. Bij de Enermax (ATX2.3, zonder witte draad) ziet die niet, en die voeding werkt niet; Bij de tagan (ATX2.01) zit die wel, en die werkt dus wel.
Vaak zitten problemen in een heel simpel iets, ben benieuwd of die het zal zijn.
[...]
ATX12V v2.01
This is a minor revision from June 2004. An errant reference for the -5V rail was removed. Other minor changes were introduced.
[...]
Het kan zijn dat een nieuwe revisie voeding deze problemen oplost... ik zit nu ernstig te twijfelen of ik niet eens een nieuwe voeding zou moeten halen.
Het verklaart alleen niet waarom al onze systemen eerst wekenlang cq maandenlang feilloos hebben gefunctioneerd alvorens spontaan met POST-problemen te komen.
Verwijderd
Jup, maar één voorbehoud: Mijn systeem geeft pas problemen bij een nieuwe voeding, met de oude doet ie het feilloos. Dus er zit een verschil tussen die twee wat een probleem veroorzaakt. Dat probeer ik uit te vogelen, en het enige verschil wat ik ontdek is de aanwezigheid van de -5V witte drad op de oude, en die ontbreekt bij de nieuwe.ScuL schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 14:44:
Ik heb op een andere site gelezen dat er in de ATX versie waarop de meeste P35 mobo's gebaseerd zijn er ook een ander soort POWER UP commando wordt verstuurd om het mobo aan te slingeren.
Het kan zijn dat een nieuwe revisie voeding deze problemen oplost... ik zit nu ernstig te twijfelen of ik niet eens een nieuwe voeding zou moeten halen.
Het verklaart alleen niet waarom al onze systemen eerst wekenlang cq maandenlang feilloos hebben gefunctioneerd alvorens spontaan met POST-problemen te komen.
Ik zit al te googlen en te googlen om maar een hint te krijgen van wat er loos kan zijn. Nu heb ik mijn Mobo een half jaar geleden een nieuwe BIOS versie gegeven met als omschrijving "new super i/o". Dat leidde me naar de ITE 8716F ISA sensor.
Als de PC opstart is dat de sensor die de power meet etc. Wellicht is eenfirmware-downgrade in mijn geval een optie. Maar ik moet goed kijken of de lagere versie BIOS wel ondersteuning biedt voor mijn CPU. Maar het is het proberen waard wellicht (alhoewel .... moet ik weer een voeding eruit,- en erin bouwen .... Ik denk dat ik de nieuwe maar los naast de PC op een kruk ga leggen. Dan kan ik hem aansluiten en blijft ie volledig onbeschadigd
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2010 15:34 ]
Verwijderd
Lijkt mij niet fris dat je elke keer 7x moet booten. Dat doet een schijf volgens mij dan niet lang meer.
Ander item: kennelijk zijn er mensen die na een mislukte cold boot hun systeem kunnen resetten dmv de resetknop.
Bij mij lukt dat nooit. Kan iemand hierover iets zeggen.
Ik distaleer uit di topic dat een noodoplossing zou kunnen zijn na een mislukte cold boot het systeem even aan te laten staat en dan nog een keer te starten omdat hij is ''opgewarmt'' is.
Als er nog steeds mensen met problemen zijn kan ik van harte aanbevelen een andere voeding te proberen!
Dit kan zeker kloppen. Ik was namelijk van een Corsair HX520W naar een HX850W overgestapt naast dat ik het geheugen vervangen heb evenals een cheap usb hubje weggegooit heb. Sinds dien geen problemen meer met opstarten.ScuL schreef op woensdag 29 december 2010 @ 19:28:
Vandaag eindelijk, na meer dan 2 jaar heb ik mijn coldboot probleem opgelost. Een nieuwe voeding (600W) en het opnieuw verdelen van al mijn (10) USB-apparaten over de poorten heeft het opgelost...
Als er nog steeds mensen met problemen zijn kan ik van harte aanbevelen een andere voeding te proberen!
Vroeger leek het net een auto die niet wilde starten.
Gisteren heb ik mijn PC wel 30x gepowercycled om te kijken of het probleem zou terug komen. Vandaag wil ik m'n PC aanzetten en... boem.. zwart scherm. Dus zelfs met de nieuwe voeding wil hij uit coldboot nu niet meer
Vandaag dan toch maar een nieuw X58 mobo met i7 bestellen ..
Verwijderd
Ik heb er ook last van gehad, en misschien heb ik iets bedacht;ScuL schreef op donderdag 30 december 2010 @ 14:02:
Te vroeg gejuigd!!![]()
Gisteren heb ik mijn PC wel 30x gepowercycled om te kijken of het probleem zou terug komen. Vandaag wil ik m'n PC aanzetten en... boem.. zwart scherm. Dus zelfs met de nieuwe voeding wil hij uit coldboot nu niet meerHet lijkt wel dat e.e.a. verbeterd is.
Vandaag dan toch maar een nieuw X58 mobo met i7 bestellen ..
Op welk voltage staat jouw geheugen standaard ?
Verwijderd
Dan acht ik het niet onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt. Ik had geheugen dat ik handmatig op 2.1 moest opstarten. Dat geheugen moest langzaam aan steeds meer hebben (was 2.0, 2.1, en uiteindelijk startte het al niet meer op 2.2). Ik heb nu geheugen dat gewoon op 1.8 opstart & werkt. Meteen geen cold-boot probleem meer.ScuL schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 14:26:
Heb net even in het BIOS gekeken, ik heb ze handmatig op 2.05V staan
Mijn hypothese (let wel: hypothese !) is dat wanneer je systeem opstart er eerst opgestart wordt volgens SPD, en pas na een korte tijd de voltage-instellingen van het BIOS worden toegepast, of dat de VRM's van het geheugen pas wat later reageren. Of zoiets, in die richting. Of dat om een andere reden aan de voltage-instellingen van je geheugen ligt (wie weet moet jij ook steeds een tikkie meer geven. Totdat het helemaal niet meer werkt, net als bij mij.)
Als je de kans hebt om het met een latje standaard DDR2 die werkelijk op 1,8 werkt kan testen zou dat een mogelijkheid zijn om te onderzoeken. Ik zou niet meteen nieuwe kopen, maar eerst testen ... het is tenslotte een hypothese die is gebaseerd op mijn ervaringen.
Zou misschien ook interessant zijn om de voltage-instellingen te weten van de anderen die last hebben van dit cold-boot probleem. Wie weet zitten we op de goede weg
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2010 14:41 ]
Het begon met dat mijn pc niet meer uit S3 wou opstarten.
Nadien werd het erger door dat ik zelfs mijn pc niet meer opgestart kreeg na een koude start.
Hier heb ik het een tijdje kunnen opvangen duur enige tijd de voedingskabel uit te trekken en te wachten..
Dit hielp nadien ook niet meer zo geweldig..
Toen kwam het zo ver dat ik eerst even de voedingskabel moest uit trekken, een tijdje wachten, terug in steken en dan de powerknop 10 tellen moest inhouden (soort van opladen

Ook dit werkte na een week niet meer..
Momenteel heb ik het dan volledig kunnen oplossen, door in de bios in te stellen dat ie enkel in S1 in standby mag gaan. Niet meer in S3 of auto.
Hierdoor heb ik geen enkel probleem meer ondervonden. Lastiger is nu wel dat mijn pc nog steeds lawaai maakt in S1
Hoop dat sommige ermee geholpen zijn!