Asus P5K - "Overclocking failed"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Zoals gewoonlijk heb ik al gezocht enzo.

Als eerste het systeem (Bold is de harware die ik gebruikt heb om te testen):

Moederbord: Asus P5K-E WA rev.1.00G, Asus P5K-E WA rev.1.02G
Geheugen: 2GB (2x 1GB) G.Skill F2-6400PHU2-2GBHZ
Videokaart: ECS 8800GTS 320MB, 7900GTO, MSI HD3450
Voeding: Corsair HX520, Codegen 400W, Recom PE600CF
Processor: E2160 (1MB 1,8GHz)
Koeler: Thermaltake Big Typhoon

Het probleem: Ik heb al een tijd het probleem dat ik eerst de voeding uit moet zetten om op te kunnen starten, als ik dit niet doe dan blijft het beeld zwart en gaat de fan van de videokaart op 100% draaien (bij de 8800GTS en 7900GTO, de HD3450 is passief gekoeld), sinds wanneer ik dit probleem heb durf ik niet te zeggen aangezien de PC meestal weken of maanden aan één stuk aan staat en het me toen blijkbaar niet stoorde.
Als ik de voeding wel uitgeschakeld heb dan start ie wel op maar krijg ik de melding "overclocking failed", vervolgens druk ik F1 om in BIOS te komen en ga ik eruit via "Exit and discard changes" waarna hij gewoon opstart.
Nu zou je denken dat ie té ver is overgeklokt, maar toen ik het systeem in Juni 2007 samen heb gesteld heb ik 'm op 3158MHz (350x9) @ 1.4V gehad, vs ~2GHz (220x9) nu, en toen had ik dat probleem niet, daarna heeft ie altijd op een véél lagere snelheid (200-250x9) en een iets lagere spanning gedraaid.

Het vreemde: Gisteren heb ik een andere P5K-E WA geinstalleerd omdat ik, na het testen van div. HW, het vermoeden kreeg dat het moederbord niet helemaal lekker was, maar zelfs als ik alleen de instelling "AI Overclocking" verander van Auto naar Manual dan blijft ie al hangen (Alles (op Mem voltage na) staat dan op auto, wat volgens mij overeen komt met de standaard snelheid (200x9)), als ik de PC dan uitzet en de voeding uitschakel en vervolgens weer opstart krijg ik weer de melding "overclocking failed" :?

Overige zaken: Ik diverse BIOS' geprobeerd, ook met alleen de hoogstnodige HW (CPU, Mem, Videokaart) blijft het probleem zich voordoen, geaard of ongeaard is hetzelfde.
Memtest gaf na 1 uur geen fouten (beetje kort, zal 'm vanacht laten draaien), Orthos draait nu 2u07m @ 220x9 zonder problemen 8)7

Ik weet het niet meer, als het goed is heb ik ergens nog wat geheugen liggen dat ik kan proberen maar ik word er wel een beetje gek van :X
Ik zal (hopelijk binnenkort) wel een nieuwe processor + geheugen kopen (je moet toch wat met het andere moederbord ;) ), of zou ik toevallig 2 gare moederborden hebben?

Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het is wel zo dat een processor min of meer harder 'slijt', wanneer je deze hebt overclocked. De prestaties/kwaliteit neemt af na verloop van tijd.

Even om wat duidelijkheid te scheppen; Krijg je de "Overclocking failed" melding ook wanneer je niet overclocked?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
Dat de CPU wat harder 'slijt' (elektromigratie) weet ik, maar nog geen 1½ jaar vind ik wel erg kort gezien hij ook maar zeer korte tijd op een veel hogere snelheid en amper hogere Vcore heeft gedraaid.

Zoals hierboven staat, als ik "Ai overclock tuner" van auto op manual zet dan begint het gezeur (Alles staat dan op auto, multiplier staat op 6, FSB op 200), van overklokken is dus totaal geen sprake.

Ondertussen heeft ie 10u23m probleemloos Orthos gedraaid, memtest zal waarschijnlijk ook niks opleveren... :O

**EDIT** Net even "Ai overclock tuner" van Manual op Auto gezet...zwart beeld, fan op 100%, voeding uit gezet, opnieuw opstarten...overclocking failed ;(

[ Voor 13% gewijzigd door KILLorBE op 11-11-2008 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik verdenk dat je bord gewoon niet helemaal in orde is, misschien is de BIOS chip niet helemaal lekker.

Dit zijn van die leuke problemen, waar o waar zit de oorzaak...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153419

Ik heb zelf ook een P5K bord met zeer eigenwijze opstart problemen,
even opnieuw opstarten is steeds weer een kunst, reset knop indrukken werkt maar niet altijd.
Stroom eraf en dan doet ie 't ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-05 10:44

Dani86

AeroGeek

Je moet clear CMOS doen, en vervolgens je BIOS updaten/flashen. Kijk wat er gebeurt.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
PD2JK schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 02:46:
Ik verdenk dat je bord gewoon niet helemaal in orde is, misschien is de BIOS chip niet helemaal lekker.

Dit zijn van die leuke problemen, waar o waar zit de oorzaak...
Mja, zou ik 2 bordjes met hetzelfde probleem hebben? die kans lijkt me erg klein (maar niet onmogelijk).

Overigens is het rev. 1.00G bordje stiekem een P5K Deluxe waar het e.e.a. niet op zit, en er zit volgens mij een andere WLAN chip op.

Ik vind het helemaal niet zo'n leuk probleem ;) ...alhoewel, straks hoef ik, als het probleem is opgelost, m'n HTPC niet meer af te maken (kastje verbouwen en SW installeren) , dan kan ik er wat nieuwere HW in stoppen :P
Dani86 schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 11:10:
Je moet clear CMOS doen, en vervolgens je BIOS updaten/flashen. Kijk wat er gebeurt.
Helaas peanutbutter ;) Ik had dit volgens mij al geprobeerd, na het flashen start ie gewoon opnieuw op, maar als ik vervolgens de tijd en boot volgorde aan pas dan begint het gedonder weer -> Save and Exit -> zwart scherm en de fan op 100%, resetten helpt niet, dus de voeding weer uit schakelen...etc. :X

@ Sig000: Ik hoop dat het voor jou, net zoals voor mij, een schrale troost is om te weten dat je niet de enige bent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KILLorBE schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 14:49:

@ Sig000: Ik hoop dat het voor jou, net zoals voor mij, een schrale troost is om te weten dat je niet de enige bent :+
Ik heb er inmiddels met leren leven, moederbord draait verder prima en mijn PC gaat niet vaak uit.
Het is alleen een lastige feature met overclocken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
Ik probeer de laatste tijd m'n PC wat vaker uit te zetten (beter voor het milieu en m'n porte-met-niks), zodoende begon ik me er wel een beetje aan te ergeren.
Dergelijke "features" mogen ze van mij achterwege laten :+

Net even bezig geweest met flashen omdat ik me bedacht dat ik misschien niet de eerste 2-3 BIOS'en heb geprobeerd, helaas zit het nieuwere bordje (rev. 1.02G) in m'n PC (met standaard ondersteuning voor 45nm CPU's) en kreeg ik een melding in de trant van "ROM is older than current board", toen probeerde ik een andere en kreeg de melding dat er iets met de boot block fout was. Opnieuw opgestart en alle BIOS'en gedownload.

Nu dacht ik dat ik vorige week, nadat ik het rev. 1.02G bordje in ontvangst had genomen, al snel de laatste (1102) BIOS geflashed had aangezien er een oude versie uit 2007 in zat en het probleem niet verholpen was, nu bleek dat er ook een 1202 versie beschikbaar was (Dat mis je toch niet? die staat immers bovenaan :? ).

Hoe dan ook, geflashed waarna ie automatisch opnieuw opstart, BIOS in gegaan en CV op 1.4V gezet, save and exit -> BIOS weer in en FSB op 300 gezet...lo and behold! hij bleef niet hangen en starte in een keer door op 2,7GHz, voorheen had ik al moeite met een FSB hoger als 240 (terwijl ik in het begin tegen de 350 zat).

Laten we hopen dat het zo blijft en dat ik 'm weer zonder gezeur op 350FSB kan krijgen (Al is het maar voor even), ondertussen draait ie ~30m Orthos blend @ 2,7GHz (9x300) 1,4V en het geheugen @ 500MHz 1,8V 5-5-5-15 2T.

Natuurlijk moet ik het "oude" bordje ook weer zonder gezeur op minimaal 300FSB krijgen, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik straks weer hetzelfde gezeur heb (Misschien heeft het geholpen dat ik de ROM files op de USB stick in een map genaamd "P5K Troep" heb geplaatst ;) ).

Ik houd jullie op de hoogte.

**EDIT** Net zonder problemen de FSB van 300 naar 320 verhoogt, geheugen is meegegaan naar 533MHz 5-5-5-15 2T, Orthos draait.....

**EDIT2** 1u25M Orthos blend...geen probleem, ga nu de PC uitschakelen en opnieuw opstarten, BIOS in en de FSB op 330 ofzo zetten...be right back (of niet).

**EDIT3** PC uitgeschakeld, aan gezet...geen foutmelding...BIOS in en FSB op 330 gezet, exit and save changes -> start gewoon door op 2970MHz...Orthos draait..geheugen draait overigens op 550 1,8V 5-5-5-15 2T

Het probleem lijkt dus opgelost te zijn, maar de vraag is of het door de BIOS update kwam of iets anders vaags en of m'n oude bordje er hetzelfde op reageerd, is dat niet het geval dan is het probleem ook niet opgelost.
Voorlopig ben ik iig weer tevreden, als ik een nieuwe CPU heb (wss Q6600, Q6700 of Q9450) dan kijk ik wel wat m'n oude bordje doet (If it aint broke don't fix it ;) ),

BTW: Sig000 welke BIOS en CPU (45nm/65nm) heb je? rev. van je MOBO is misschien ook handig, alle info kan handig zijn, want tot nu toe is niks duidelijk behalve dat het héél misschien aan de BIOS kan liggen.

[ Voor 21% gewijzigd door KILLorBE op 13-11-2008 00:08 ]

Ik heb een Asus P5K deLuxe met laatste bios maar alle andere ervoor hadden hetzelfde euvel.
Heb er E6700 op gehad,Q6600, een E8200 ES, E8400 laatste stepping en Q9400.
Moederbord blijft met alle CPU's nukken houden met opstarten.
OCZ geheugen, Corsair, Kingston maakt ook niet uit.
Op dit moment gaat het helemaal vreemd, heb de E8200ES weer teruggezet na Q9400 zonder bios reset.
Nu kan ik die ineens niet meer overclocken, wat ik ook invoer in de bios maakt niet uit, blijft op 2.66 draaien. 8)7

Nog vreemder is dat mobo nu wel elke keer goed opstart. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
KILLorBE schreef op woensdag 12 november 2008 @ 22:05:
Het probleem lijkt dus opgelost te zijn, maar de vraag is of het door de BIOS update kwam of iets anders vaags en of m'n oude bordje er hetzelfde op reageerd, is dat niet het geval dan is het probleem ook niet opgelost.
Het lijkt dus iets anders vaags te zijn, zaterdagavond een andere (PATA) HDD en DVD brander eraan gehangen, de andere (PATA) CD en DVD brander op het MOBO losgekoppelt en de SATA HDD losgekoppelt.

Zondagavond de PC uitgezet en vanmorgen (maandag ochtend) wou hij helemaal niet meer opstarten, de voeding uitzetten hielp niet en CMOS resetten (met en zonder batterij) hielp ook niet, alle schijfstations losgekoppelt en een andere graka erin...niks (niks = zelfde als altijd, zwart beeld en fan op 100%).

Op een gegeven moment besloot ik om de netwerkkabel en een PS/PS2 converter eruit te trekken, en de PC starte weer op, alles hetzelfde aangesloten zoals het vóór zaterdagavond zat, en na wat veranderingen in BIOS was het weer mis.

Ondertussen lijkt het weer te werken....de overgeklokte PC 2 keer uitgezet met de netwerkkabel en converter aangesloten en 1 keer zonder converter :/

Achteraf had ik beter 1 van de 2 los kunnen trekken, maar het ging mij er vooral om dat ie uberhaubt weer opstarte, de volgende keer zal ik er zeker aan denken om 1 van de 2 los te trekken en kijken wat er gebeurt.

Overigens lijkt de converter naar behoren te werken (Onder spelbesturingen word ie normaal aangegeven als MP-8866 Dual USB Joypad, Status is OK en bij eigenschappen werkt alles), en de netwerkkabel was zonder router aangesloten.

De opstart problemen deden zich ook voor zonder de converter aangezien ik die, tot zaterdagavond, niet meer aangesloten had sinds ik het MOBO heb vervangen, de kans dat het daaraan ligt lijkt me dus erg klein, zeker gezien het feit dat ie daarna wel 2x zonder problemen opstarte.

Ondertussen heb ik het lef nog niet gehad om 'm uit te zetten of om weer het e.e.a. te veranderen, maar ik denk dat ik straks weer een gok waag.

PS: Ben maandag aan de post begonnen (vandaar "(maandag ochtend)") maar twijfelde om 't te posten, bij deze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Update van mijn belevenissen met F1 "Overclocking failed" probleem.

Draai op XP SP3 en momenteel met E8200 ES die wat ik ook instel in de bios gewoon trouw op standaard snelheid blijft draaien. F10 en of save en exit in bios maakt niet uit.
Reboot met XP geeft zwart scherm maar geen volle toeren van fans.
Na reset start PC dan wel weer ok op, meestal dan, schakelt wel even uit en moet ook weer F1 drukken.
Kortom het is een vreemd probleem, draait de PC dan is ie 100% stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
Draai ook XP SP3, ondertussen draait ie alweer ruim 6 dagen op 2970MHz met het geheugen op 550MHz 1,8V 5-5-5-15 2T.
Lijkt mij dus aardig stabiel te zijn, evt. BSOD's komen door 1000 en 1 programma's die ik in de afgelopen 17 maanden heb geinstalleerd (OK 1001 is overdreven, 150 komt in de buurt).

Ik hou het even voor gezien, een andere CPU en geheugen moet even wachten aangezien ik (zo goed als) een versterker heb gekocht, maar wie weet wat ik nog verkoop...

Zal trouwens een mod vragen of die de TT kan veranderen in "P5K overclocking failed problemen" o.i.d., of als een mod dit leest...Dank U ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik krijg op dit moment geen OC meer in de bios.
Moederbord wordt wel flink belast met alle S-Ata poorten en IDE in gebruik.
Hangt een Enermax Liberty 620W voeding in nu en met andere voeding hetzelfde.
Ook heb ik inmiddels 2x 2 Gig OCZ PC6400 erin nu, werkt perfect maar raar opstarten blijft.

Ik blijf speuren naar de oorzaak. ;) Dit moederbord zet me weer voor nieuwe raadsels. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281791

Ik heb dit probleem ook gehad
ook met een asus moederbord.
Probeer eens een andere CMOS batterij.
Dit helpt vaak.
De melding overklocking failed verschijnt namelijk ook als de bios word gewist dankzei een lege/kapotte batterij.

Met vr gr

• KILLorBE
@ Mezitii: Als de CMOS batterij leeg zou zijn dan zou die volgens mij nog steeds gewoon op moeten starten. Het lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk dat beide bordjes van mij, en die van Sig000, nu al een lege batterij zouden hebben.

Ik heb net maar weer een oude PC opgebouwd.....
Gisteravond de PC uitgezet en vanmorgen deed ie niks meer, behalve het oude liedje ;(
Alles losgetrokken (HDD, CD/DVD, floppy, toetsenbord, muis...etc), clear CMOS (zonder en met batterij, 5, 10 seconden en 10 minuten de jumper erop laten zitten), graka in een ander slot, andere voeding.
Uiteindelijk het andere MOBO maar weer uit de doos gehaald....niks :(
Het andere geheugen heb ik net gevonden en dat zal ik vanavond of morgen nog even testen, helaas heb ik geen andere CPU om te testen en het zal waarschijnlijk nog wel een paar weken duren voordat ik een nieuwe/andere heb (vanavond ga ik een versterker ophalen (en betalen) en morgen komen ze een PS3 brengen die ik nog moet betalen).

:/ $#!+@$$

Ik word inmiddels erg handig om de Asus P5K-DL toch steeds weer te laten opstarten. :+

Dat was wel weer lastig na HD wissel en herinstall van Win XP SP3.
Rebooten is de trucendoos weer openhalen door reset, werkt dat niet dan stroom er ff af en dan is 't ook weer afwachten. Uiteindelijk met wat geduld start mobo wel op met de F1 melding.
F10 en bios opslaan werkt ook niet altijd goed, 50% start ie meteen door
Veranderingen in de bios zijn daarna wel opgeslagen dus bij volgende poging doe ik dan F1 en exit without saving.

Bios batterij wisselen heeft geen enkel effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 15:11
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn MSI mobo. Oplossing was een oudere processor gebruiken, of je kan natuurlijk de bios flashen.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
Dannydeman schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 11:42:
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn MSI mobo. Oplossing was een oudere processor gebruiken, of je kan natuurlijk de bios flashen.
Ik heb natuurlijk geen P35 bordje gekocht om er een nog oudere CPU als de E2160 op te prikken, en staat er in de TS niet dat ik diverse BIOS' heb geprobeerd?

Ik heb net het zaakje maar weer aangesloten omdat ik met een ander systeem nu ook al vage problemen heb, ook had m'n G15 kuren (0-_+= en nog wat toetsen deden het bijna niet meer) :X :(

Aangezien het andere geheugen boven water was heb ik dat meteen geprobeerd....no problem, geheugen verwisseld en er blijkt 1 reepje gaar te zijn (2x getest met beide reepjes) :(

Helaas zijn de problemen daarmee nog niet verholpen, omdat sommige toetsen van m'n G15 bijna niet meer werken had ik er even een ander toetsenbord aan gehangen, de eerste poging om op te starten gaf het aloude probleem :O maar het opstarten gaat iig weer wat makkelijker, maar nu doet ie ook vaag zonder overklok of wat dan ook :/

Van de week maar een paar RMA's aanvragen (geheugen + LCD monitor/TV), of zal ik het geheugen maar in de vriezer gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:03

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik heb dus het zelfde met mn p5k, heel af en toe die OC failed melding. Bios opnieuw instellen en booten maar....

Bij mij lijkt het meer op een coldboot probleem, alleen als de pc langere tijd uit heeft gestaan geeft ie dit probleem :/

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
Vorige week (20-12) heb ik 2x1GB A-Data PC2-6400 gekocht omdat het andere reepje slechts 512MB was en ik er maar 1 heb, sinds toen heb ik geen problemen meer :)

De CPU draait nu op 9x300 en het geheugen op 400MHz 5-6-6-18 1T :X , misschien test ik nog even of het probleem terugkomt als ik het zaakje iets verder overklok, en dan met name het geheugen, maar liever laat ik het zo totdat ik een andere CPU heb omdat dit snel genoeg is voor m'n HTPC.

Natuurlijk test ik ook nog even of ik problemen krijg als ik er b.v. een andere HDD bij hang of andere veranderingen maak, alhoewel ik geen problemen had toen ik er afgelopen vrijdag een andere (IDE) DVD brander bij hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

M'n vriendin's PC heeft exact hetzelfde; P5K (rev weet ik even niet) met een E6600. Lijkt inderdaad een soort coldstart issue te zijn, soms boot ie niet; geen beeld + geen beep + fans 100% en soms ook "Overclock failed".

Dacht eerst ook aan een instabiele OC, maar dat lijkt het niet te zijn en zoals al eerder gezegd; eenmaal geboot is ie rock-stabiel. Als ie niet wil booten helpt de USB-Wifi dongle eruit halen vaak, maar "vroegah" hielp de vorige videokaart (Geforce 5200) eruit halen ook en ook het booten met 1 RAM bankje komt bekend voor. Nu zit er al een tijdje een ATI HD3450 (ofzo) graka in en die eruit halen lijkt niets uit te maken.

Het zwart-beeld wordt bij mij meestal verholpen door of 220v voedingsstekker en/of de 4-pins CPU-voedingsstekker op het mobo even los te halen en weer aan te sluiten. Stroom eraf alleen is dus niet altijd voldoende. Komt b.t.w. uitsluitend bij coldboots voor.

Heb er trouwens nog een soortgelijk coldboot issue mee; Windows hibernate werkt vlekkeloos, mits de laatste boot niet meer dan ~12 uur geleden is ofzo. Is het langer geleden dan loopt Windows de 1ste boot bij de hiberate-restore-balk-op-100% vast, een reset verder en een retry later werkt het dan weer wel. Hibernate-opslaan-en-computer-uit werk wel altijd 100%.

Ook meerdere BIOS versies geprobeerd, ander geheugen, andere graka, andere CPU, andere wifi-adapter. Geheel niet OC'en lijkt wel een oplossing te zijn, maar b.v. een OC naar 3.0, 3.2 en/of 3.4GHz (E6600) met verschillende multipliers, etc. lijkt allemaal niets uit te maken ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

MetaFrame schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:36:
Ik heb dus het zelfde met mn p5k, heel af en toe die OC failed melding. Bios opnieuw instellen en booten maar....

Bij mij lijkt het meer op een coldboot probleem, alleen als de pc langere tijd uit heeft gestaan geeft ie dit probleem :/
Of bij een freezed kernel van een dag... kan hetzelfde probleem opleveren.

Ik weet dat de laatste BIOS een goede oplossing is, tevens je hele BIOS een clearen werkt soms ook.

Ik heb ook het idee dat als je Vcore te laag staat, je systeem dus crashed dit gebeurt... tenminste dat had ik in het begin, kernel freeze... Vcore omhoog... daarna opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat Overclocking Failed is volgens mij een bekend Asus probleem. Heb er ook last van bij een P5VDC-X (Via PT880) met het laatste bios er in. Naar mijn weten is dan gewoon je bordje defect. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Yep, te lage Vcore kan soortgelijke symptonen veroorzaken, maar kan ik in mijn geval echt uitsluiten.

De E6600 die erin zit doet 3.4GHz al Prime95 stabiel op 1.28v, heb de Vcore in stapjes opgehoogd tot 1.35v, maar het maakte niets uit. Ook de andere (NB/ICH/RAM/PLL) voltages ophogen maakte hierbij geen verschil.
Ook minder OCen (b.v. 3.0GHz) maakte geen verschil, uitsluitend niet-OCen lijkt "de oplossing" bij mij.

Heb het mobo trouwens wel ge-pencil-mod i.v.m. de Vdroop, die was namelijk wel erg gortig. Ga 'm vanavond trouwens vervangen door een P5K Deluxe WiFi (in een andere kast en met een andere voeding, de rest wordt overgezet), kijken of dat mobo wel oke is ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

SKiLLa schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 16:36:
Yep, te lage Vcore kan soortgelijke symptonen veroorzaken, maar kan ik in mijn geval echt uitsluiten.

De E6600 die erin zit doet 3.4GHz al Prime95 stabiel op 1.28v, heb de Vcore in stapjes opgehoogd tot 1.35v, maar het maakte niets uit. Ook de andere (NB/ICH/RAM/PLL) voltages ophogen maakte hierbij geen verschil.
Ook minder OCen (b.v. 3.0GHz) maakte geen verschil, uitsluitend niet-OCen lijkt "de oplossing" bij mij.

Heb het mobo trouwens wel ge-pencil-mod i.v.m. de Vdroop, die was namelijk wel erg gortig. Ga 'm vanavond trouwens vervangen door een P5K Deluxe WiFi (in een andere kast en met een andere voeding, de rest wordt overgezet), kijken of dat mobo wel oke is ...
Ik hbe hem zonder mod op 1,5.x draaien op de Vcore, dit geeft normaal gesproken 1,5V op 3,4Ghz, iets van 1,45 met hoge load.

Ik raad je echt aan dat te doen, ik heb het idee dat die Vdrop niet zo'n ramp is en je aan wat schommelende marge echt geen overbodige luxe hebt... dat ervaar ik in stabiliteit in vergelijking met meer slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:35
Ik heb een oudere asus moederbord en had vroeger af en toe "overclock failed".
In de bios was toen een setting van standaard en turbo, op turbo gaat bios proberen om apparaten sneller te zetten, dus ik denk dat het hier fout gaat. Dacht dat ik toen op normaal gezet, en probleem was weg. Zelf had ik niet overclocked, maar blijkbaar als je hem op turbo zet gaat het moederbord misschien zelf proberen om sneller te zetten.

P4C800-E Deluxe was het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:03

KneoK

Not in a million lightyears

Ik heb een P5K gehad die alleen heel even exact deze kuren gaf als ik nieuwe hardware plaatste (1 keer nieuw mem geplaatst, 2 keer videokaart verwisseld, 1 keer videokaart bijgeplaatst). Dan had ik een paar dagen tot een week dit probleem, vooral als de pc even uit had gestaan. Op een gegeven moment werd het minder en uiteindelijk na een week was er niets aan de hand en kon ik, tot ik weer iets verwisselde (of even verwijderde en terug plaatste), 100 van de 100 keer booten (coldboot, reboot, maakte niet uit).

Heb een Q6600 erop gehad, die heeft een poos op 9x333 gelopen, op 9x400, 8x450 en met benchen wilde het bordje zo rond de 9x420 stoppen, nooit daadwerkelijk problemen gehad met de overkloks, alleen die melding.

Heel erg vaag, alsof het bordje moest wennen aan nieuwe hardware. Voedingsprobleem kan ik sowieso uitsluiten, er heeft een Enermax 385Watt voeding aangehangen en een 600Watt Topower. Videokaarten ook, er heeft een Ati X1950Pro op gedraaid, een nVidia 8800GTS512, en een (en later twee) HD4870.

Heb 'm uiteindelijk voor Crossfire de deur uit gedaan en een P5Q Pro gekocht, verwaarloosbare vdroop (zeker vergeleken met de P5K), hogere fsb overklok (zo rond 8x491 stopt mijn processor of geheugen,de moeite niet gedaan om te testen welke) en beter nog, nog nooit bootproblemen gehad.

Altijd plezier gehad van mijn P5K, maar een probleemserie zo blijkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-05 17:05
SKiLLa schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 16:36:

Haha als het goed is doet die p5k deluxe wifi het perfect! Want dat deed hij bij mij iig wel ism een e8400 en later een q9550, beiden met 4x2gb en overgeclockt naar 4ghz en 3,6ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik heb zelf al 2 jaar een P5B Deluxe Wifi AP en die doet 't ook perfect; een simplere P5K voor m'n vriendin leek een logische keuze, maar helaas dus alleen maar gezeur. Heb echter ook goede "hopes" voor de P5K Deluxe ;)

@RutgerM: Nog meer Vcore gaat me echt niet helpen, die CPU is op 1.28v al ~12 uur Prime95 stabiel, dus 1.35v is dan al enorme overkill, laat staan 1.45v. Door de pencil-mod heb ik al geen Vdroop meer, 1.2875v in de BIOS geeft dus echt 1.28v bij full load.

Heb trouwens nog een andere E6600 die wel 1.41v (!) nodig heeft om op 3.4GHz stabiel te zijn, maar ook met die CPU (en een dus ruim .10v hogere Vcore) had het mobo dezelfde kuren. Alle (andere) spanningen op AUTO of manueel 1 of 2 stapjes hoger zetten, andere RAM timings hadden allemaal ook geen enkel effect ...

Die P5K is - vrees ik - gewoon een mobo met bitrot; slechte batch materialen of firmware of zoiets vermoed ik ;(

PS: Die P5K Deluxe WiFi werkt vlekkeloos; geen gezeur meer, de oude P5K gaat de prullebak in ...

[ Voor 5% gewijzigd door SKiLLa op 04-01-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SKiLLa schreef op zondag 04 januari 2009 @ 00:11:

Die P5K is - vrees ik - gewoon een mobo met bitrot; slechte batch materialen of firmware of zoiets vermoed ik ;(

PS: Die P5K Deluxe WiFi werkt vlekkeloos; geen gezeur meer, de oude P5K gaat de prullebak in ...
Tsja mijn DeLuxe Wifi heeft wel opstartnukken, als ik de OC in de bios weet te krijgen gaat ie wel goed hard.

E8200ES simpel naar 4.0 Ghz en E8400 zonder probleem op 4.2 met 1.3 Vcore.
Ook een Q9400 wilde prima draaien, een avondje tweaken was goed voor 3.8 Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhazeD
  • Laatst online: 31-03 16:18
Ik heb eenzelfde probleem, ook met een Asus P5K (SE) bordje. Alleen net iets anders: als je 'koud' opstart komt 'ie tot aan de windows xp desktop, maar daarna gaat m'n scherm op zwart en moet ik hard rebooten.

Het gekke is: enkel en alleen als ik koud opstart. Voor de rest is de pc 100% stabiel. Heb 'm al meer dan een jaar. Nooit een hardware crash gehad en de processor wordt niet heet (max 56 graden).

De oplossing voor mij was iets minder overclocken. In plaats van mijn Core 2 Duo 2.4 GHz op 2.88 te draaien (fsb van 320), heeft 'ie bij een fsb van 300 geen last. Ook had ik de vcore teruggezet van 1,4 naar default.

Geen idee of dit voor andere mensen een oplossing is, maar speel eens met de instellingen, wellicht is het coldboot probleem zo op te lossen. Ik heb zelf het vermoeden dat het iets met het mobo is. Lijkt wel alsof 'ie moet opwarmen...
Pagina: 1