• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Topicstarter

Thema topic: Naamgeving

Introductie
Welkom in het alweer zevende thema topic! Iets meer dan een jaar geleden zijn we gestart met een nieuw item in de Softe Goederen fora om ook de andere aspecten van een ICT omgeving te belichten. De vorige thema topics vind je hieronder onder het kopje 'Vorige thematopics' :)

Deze maand hebben we gekozen voor het thema 'Naamgeving', en dan naamgeving in de zin van hoe noem je je accounts, je servers, je domain, je clients en ga zo maar door.
Thema: Naamgeving van systemen en accounts
Welk systeem je ook gebruikt, het meeste wil graag een naam hebben. Servers, switches, printers, clients en zelfs ruimtes moeten vaak een naam hebben, al is het maar zodat je zelf onderscheid kan maken tussen welke het is.

Iedereen die een computer omgeving beheert zal hier dus een keuze moeten maken - noem je je server namen naar cartoonfiguren, of kies je voor <COUNTYRY>-<CITY>-<BUILDING>-<DEPARTMENT>-<SERIAL> achtige naamgeving, hoe doe je dit met user accounts, mailadressen, printers en hoe noem je je clients, je switches, je server- en patchruimtes?

Hoe wordt dit gedaan in de omgeving waar jij werkt (of thuis, als je meer dan een paar 'devices' hebt :P)? Moet je inloggen met je voornaam, mailadres of gebruik je mensen hun personeelsnummer ? :)
Voorbeeld reactie
Een voorbeeld reactie zou kunnen bestaan uit het volgende - het staat je natuurlijk vrij dit over te nemen, of - wat veel leuker is - zelf een verhaaltje er van te maken :)
  • Hebben jullie een standaard voor naamgeving of mag je zelf iets kiezen?
  • Heb je voor alles standaarden, of enkel voor bepaalde zaken?
  • Wat is het idee achter de standaard? Ben je er blij mee, of zou je het liever helemaal anders willen?
  • Hoe noem je useraccounts, en hoe ga je hier om met conflicten (mits mogelijk)?
  • Hoe geef je mailadressen uit?
Vorige thema topics
Het volgende thema topic...
Mocht je suggesties hebben voor een volgend thema-topic, laat het ons dan weten op softegoederen @ tweakers.net of post het in dit topic.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Voor servers hou ik zelf dit aan: NL001DC002 met als format <2:land><3:locatie><2:functie><3:systeemnr>.

Functielijst: DC: DomeinController, TS TerminalServer, FS FileServer, WS Webserver, DB DataBase, GW GateWay, RT RouTer, TC ThinClient, FC FatClient, PT PrinTer, WF WiFi-toegangspunt. Modems vallen ivm de VPN's er buiten.

Voor de rest gebruik ik een VPN voor communicatie tussen werkplekken en servers, deze hebben eigen IP-ranges en ook een eigen domein en nameservers (.lan). Ook de locatienummers bepalen de IPv4-adresranges (waar ik dan een lookup table voor heb als je het fysieke adres wil weten). Omdat ik voorlopig nog geen 200+ remote locaties heb is dat voorlopig geen probleem. De locatienummers onder de 10 heb ik gemakshalve gereserveerd voor datacenters.

Laptops die 'van de zaak zijn' gaan mee in deze nummering op de locatie waar ze zijn geleverd. Een aantal klanten die zelf een laptop hebben (MacBook e.d.) maar wel gebruik maken van VPN/TS echter qua support niet binnen het netwerkbeheer vallen derhalve dus ook niet binnen het naamgevingsstramien.

Omdat vrijwel alle gebruikers op een TS werken heb ik nauwelijks werk op de locaties zelf, dus het is misschien wat overrated op deze wat kleinere schaal maar voor het traceren van problemen uiteraard verdomd handig.

[ Voor 9% gewijzigd door LauPro op 25-12-2008 14:38 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-07 11:54

Blonde Tux

Advertentieboer

Zelf geef ik namen aan mijn compters die uit de bijbel komen, met name de namen die afgebeeld worden als zedig en waar vele zondaren woonden (volgens het boekje dan).

Zo heet mijn Wireless netwerk Pentapolis, naar de 5 steden die vernietigd werden. De server heet Sodom, terwijl twee andere Pc's Segor en Admah heten. Mijn Macbook Pro luistert naar de naam Gommorah en mijn telefoon is te benaderen via de naam Babylon. Zelf mijn iPod heeft een naam: Armageddon Uiteindelijk heb ik nog mijn printer die luistert naar de naam Zeboim.

Zelf woon ik in de bijbelbelt, dus het gedeeltelijk bedoeld om tegen schenen te schoppen, maar ook gewoon om weer wat anders als naamgeving te hebben dan PC-0002 en LAP-04.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:58
Ík geef mijn pc en laptop meestal namen uit films die me aan spreken.
zo heet mun vaste pc z3r0c00l na een char uit de film hackers.
mijn laptop heet whitewizard naar gandalf uit de film lord of the rings.
en mijn virtuele netwerk heeft namen uit de lord of the rings trilogie. met mun router/firewall genaamt helmsdeep en mun host met x genaamt shire enz.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik ben sinds mijn bezoek aan New Zealand verliefd op Maori onderwerpen en noem dus ook mijn computers zo.

Server: Aotearoa
WS1 : Tutanekai
WS2: Hinemoa
Laptop: nog geen goede naam gevonden :P

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:46
Zo doen wij het bij onze klanten, we proberen het ook overal hetzelfde in te richten. Zo hebben we ook een template inlogscript.

Voorbeeld bedrijf Stolk
<3 letters bedrijfsnaam><3 type hardware><nr> bijvoorbeeld Servers:StoSrv01 Werkstations: StoWks23 Laptops: StoLpt11

Ip plan bijna altijd is een standaard subnet voldoende. We houden meestal aan:
1 tot 10 Server
50 to 100 Printers en andere ip connected randapparatuur
100 tot 190 DHCP scope
191 tot 200 DHCP scopte voor SSL VPN
240 tot 253 Extra routers, accesspoints e.d.
254 Router

Gebruikersnamen en mailadressen worden standaard via voorletter + achternaam uitgevoerd. Als namen dubbelvoorkomen is het een kwestie van overleg wat er moet gebeuren.

Op zich een redelijke recht-toe-recht-aan opzet maar de meeste klanten waar wij komen zijn ook bedrijven waar gemiddelde een server of 2 á 3 komen te staan, aantal gebruikers zit meestal rond de 20 to 25.

Op zich ben ik wel tevreden met de manier waarop het wordt gedaan. Het belangerijskte vind ik dat de opzet die je als je standaard ziet ook echt overal gelijk inzet. Ik vind het ideaal dat de netwerken overal gelijk zijn van opzet, als ik ergens kom waar ik nieuw ben kan ik als nog makkelijk mijn weg vinden. Tuurlijk zijn er ook omgevingen die totaal niet hierin passen of migraties waardoor je niet alles kan uitvoeren zoals je zou willen maar daarvoor heb je je documentatie.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Lekker simpel, kort krachtig, geen bedrijfsnamen of os namen erin.

DC01 (domaincontroller)
FS01 (fileserver)
CX01 (citrix server)
TS01 (terminalerver)
EX01 (exchange server)
DB01 (database server)
HV01 (Hyper-V host)
SP01 (SharePoint)

Het mooie is dat je dat die server kan verplaatsen of upgraden zonder dat je problemen krijgt met namen.

A wise man's life is based around fuck you

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:46
Ik ben weinig orgineel, voorheen gebruikte ik namen uit de griekse mythologie (net zoals tweakers) :P ,
namen zoals:
Athena, Arthemis, Orion.

Maar laatst ben ik overgegaan naar Amerikaanse staten, (Utah, Arizona, Texas, Kansas) :)

*Deze namen uiteraard alleen op prive spul, als ik zoiets op de servervloer gebruik wordt ik onder de datavloer vloer gepropt door collega's :+

[ Voor 26% gewijzigd door CrashOverDrive op 25-12-2008 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb een beperkt aantal computers in huis, en dat zijn allemaal bakken. Ik hoef dus niet honderden goden/personages/plaatsen uit mijn hoofd te kennen of te verzinnen.

• Superbak, mijn vaste computer, de snelste computer in huis.
• Bedbak, een computer die _in_ mijn bed zit. Nu zit ik ook heerlijk in bed, scherm voor mijn neus, toetsenbord op schoot, trackball er naast, heerlijk genieten :z
• Databak, een NAS
• Printbak, technisch gezien niet een 'bak', maar een aan het netwerk geknoopte printer.
• Rommelbak, een computer waar ik veilig mee kan prutsen, er staat zo'n beetje alleen een OS op de schijf, als ik te veel verkloot is het gewoon formatteren en opnieuw beginnen
• Brakke Bak, ook een rommelbak, ik denk dat ik deze binnenkort weg doe.
• Vuilnisbak, een Pentium 233mmx voor de old-school DOSgames

Binnenkort krijg ik er vermoedelijk weer 2 oude computers bij, waarvan 1 een antieke Compaq alles-in-1 (computer, monitor en speakers), geen idee wat voor naam ik die ga geven na een mod (mini-itx moederbord er in), ik denk dat dat de Borgbak gaat worden. En van die andere weet ik helemaal niets, als hij langzamer is dan 'Rommelbak' gaat hij weg, als hij sneller is dan gaat dat 'reservebak' worden, omdat ik 2x VooDoo II kaarten toch beter in een PIII850 vind passen dan in een snellere computer.

En verder zijn er nog 2 laptops, die heten gewoon Flaptop en Mini-Flaptop. Mijn telefoon heet 'Manus', mijn bijnaam ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 26-12-2008 09:16 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Tja ik gebruik zelf Disney namen voor server (8>

pluto.domein.com
mickey.domein.com
donald.domein.com

PC naam is vaak hetzelfde als hostname. Voordeel is dat het makkelijk te onthouden is + dat de servers een plaatje hebben van desbetreffend figuur :+

Workstations die hebben wel een normale naam, Wks01 etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Megamind op 26-12-2008 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Ook wij gebruiken goden voor onze servers:

Domain Controller = Zeus
Backup Domain Controller = Hera
Mail Server = Hermes
Firewall = Apollo
Database 1 = Hades
Database 2 = Persephone
Web Server = Aether
File Server = Themis
Backup Server = Cratos
Terminal Server = Artemis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:00
Mijn systemen (thuis, op mijn werk ben ik geen sysadmin ;)) hebben astronomie-namen:

Sirius
Mijn hoofdsysteem, C2D E4600, 7600GT, 2 GB RAM. Mijn beste pc, al wat verouderd maar nog goed genoeg voor alles wat ik erop doe.

Titan
Mijn remote bak, Pentium D 920, 2 GB RAM, deze zet ik aan als ik van huis ben en toch via RDP wat wil checken en/of downloaden.

Eris
Mijn torrentpc, een Compaq Evo met P4 2.4 ghz, 1 GB RAM, deze is nl. fluisterstil. Erg prettig voor een PC die dag & nacht aanstaat.

En mijn laptoppie heet erg orgineel: Laptop... :+

[ Voor 3% gewijzigd door Richub op 26-12-2008 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 23:36
Ikzelf zweer ook bij Griekse goden en figuren uit de Griekse mythologie.
  • Server: Zeus
  • Desktop1: Apollo
  • Desktop2: Hera
  • Laptop1: Hermes
  • Laptop2: Ares
Ook bij mij op het werk zweren ze bij de Griekse mythologie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 18:12
Ben nog studerende voor Netwerk Infrastructuur Design, maar heb al een vooropleiding MBO Niv.4 ICT-Beheerder waar ook mijn naam-stijl vandaan komt.
Prive:
exss-ws01 - m'n werkstation
exss-nb01 - m'n notebook
exss-pr01 - m'n printerT
exss-sv01 - m'n server
Ik heb momenteel maar een server, maar ik geef soms ook aan wat een server doet (exss-dc01 bijvoorbeeld, als ik een domein op zet)

Op het werk gebruikte ik de volgende benaming:
RMWS01-NL - Bedrijfsnaam-Werkstation-01-Nederland.

De benaming is eigenlijk hetzelfde als mijn prive benamingen, maar omdat het bedrijf internationaal werkt heb ik hier landnamen aan toegevoegd voor Europa(NL/DE). De locaties in India worden aangeduid met DEH(Dehradun) en DEL(New Delhi)
Werk hier helaas niet meer, maar heb wel veel geleerd bij dit bedrijf :)

Verder, best wel leuk deze thematopics! Ik denk dat ik de ander topics maar eens moet gaan doorlezen, om zodoende te leren van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik heb na een boel geprutst met mooie mythische namen en een rijtje uit het periodiek systeem gekozen voor de volgende naamgeving: LLL-FFF-NN waar L locatie is, F functie, en N volgnummer. Tot nu toe nog erg handig gebleven met 100+ servers over 5 locaties.

Bijvoorbeeld een fileserver in Tilburg heet TIL-FIL-03, een db server in Hannover heet HAN-SQL-02, etc.

Probleem met de mooie rijtjes, is dat nieuwe collega's er altijd maanden over doen voordat ze weten welke rollen de servers 'BROOM' en 'KRYPTON' hebben, ook al ziet het er zo leuk uit. Daarnaast is het niet echt scalable.

Als je de functie van de server in de naam opneemt kan dat lastig zijn als je die server een andere rol wilt toebedelen (daar was ik in het begin bang voor), maar dat doe ik eigenlijk nooit, blijkt. Wordt toch altijd geformatteerd en opnieuw opgezet (of gewoon vervangen door een andere virtual machine).

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
eXSs schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 14:27:
De benaming is eigenlijk hetzelfde als mijn prive benamingen, maar omdat het bedrijf internationaal werkt heb ik hier landnamen aan toegevoegd voor Europa(NL/DE). De locaties in India worden aangeduid met DEH(Dehradun) en DEL(New Delhi).
Is dat niet vreselijk onhandig?
DE, DEH en DEL?

Edit:
Ik ben niet zo gestructureerd, ik heb 'laptop', 'desktop' en dat was het so far :P

Maar het is leerzaam om te zien hoe iedereen het aanpakt! :)

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 26-12-2008 18:14 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 12:05
Ik ga meestal voor gewoon simpele decimale getallen:P

1, 2, 3, 4, 5 met een D voor desktop, of een S voor server ervoor.

Mits goed gedocumenteerd prima systeem ;)

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Kent: Werkstation
Banner: Laptop
Wayne: Server
Parker: HTPC

Ik denk dat je wel kunt raden waar deze benamingen vandaan komt.
Wat is dat trouwens toch met die namen uit de Griekse mythologie? Ook bij mij op het werk maken ze er gebruik van. :o :D

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

Gewoon thuis:
PC1 PC2 PC3 etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 14:30
Voor de namen van computers gebruiken we namen van Lord of the Rings personages, verzonnen door mijn zus en mij:

• Server: gandalf
• Backupserver: saruman
• Router: aragorn
• FON router: theoden
• PC: gimli
• HTPC: bilbo
• Mijn laptop: frodo
• Pa's laptop: merry
• Mijn telefoon: samwise
• Nintendo Wii: bombadil

Eigenlijk geen standaardnaamgeving, servers worden vernoemd naar tovenaars en ik probeer om laptops en telefoons te vernoemen naar hobbits, maar andersom worden pc's en apparaten gewoon vernoemd naar mensen, elfen en dwergen en hobbits.

De accountnamen zijn simpel: gewoon de voornaam. Voor een thuissituatie het makkelijkste en name clashes zijn geen probleem. Ook is er 'htpcuser', die gelimiteerd bewegingsvrijheid heeft binnen het domein omdat op bilbo automatisch wordt ingelogd met dat account.

De poel van personages is groot zat, je zou met gemak een class C subnet vol kunnen krijgen ermee en ook wel een flink deel van een class B subnet.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Eerst vernoemde ik mijn bakken allemaal naar manen.
Io, Phobos, Deimos, Luna, Sycorax, Hyperion, Adrastea, Ananke, Elara, Oberon en dat soort namen. Op een gegeven moment ben ik daar vanaf gestapt en sindsdien is het een zooitje.

M'n Tombraider bak heette Tombraider (duh) en de knuffelkubus heette knuffelkubus. Maar de rest van de systemen heeft niet echt een naam meer. M'n werkbak heet nu deepthought, maar dat is ook weinig inspiratieloos. Mijn notebook heet untitled.

Ik moet eens wat leuks bedenken.
Werkgroep heette voorheen Galaxy, maar jaren geleden heb ik het maar Terw_LAN genoemd :)

[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 26-12-2008 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

thuis

mijn pc: Elvis

broers pc : Anodara

laptop: the greek

mediacenter: gewoon mediacenter

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Prive probeer ik altijd een naam te bedenken die de lading wat dekt:
• shadow3: kopieert alle relevante bestanden van clients naar zichzelf, is dus een soort schaduw-proces; 3 is omdat het de derde inrichting is (die deze keer wel goed stand houdt *O*);
• dopey: is laptop van mijn vrouw, is wat n00berig ingericht vandaar de naam dopey :P
• danewone: mijn nieuwste laptop (is alweer drie jaar oud :X), ik kon toen geen betere bedenken
• graveyard: was een allegaartje van hardware, is inmiddels uitgefaseerd
• inferno: shadow2 was in de fik gevlogen, waarna ik er dit maar van hebben gemaakt (uiteraard na reparatie)

Zakelijk heb ik er al veel gezien, voor alles valt iets te zeggen:
• namen van planeten
• namen van stripfuren
• namen van typetjes uit films
• <land><plaats><functie><volgnummer>
• <klant><functie><OTAP><volgnummer)

En zo zijn er nog velen te bedenken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door pven op 26-12-2008 19:20 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Heb thuis niet echt een benaming, heb dan ook maar 2 computers en daar weet ik de statische ip adressen van.

Op het werk verzin ik voor server DC1, FS1, WS1 enzovoorts. voor de desktops vaste computers pc-NAAMVANPERSOON. Voor flexibele vaste computers pc-AFDXX oplopend en voor laptops lt-NAAMVANDEPERSOON (iedereen heeft een vaste laptop). Mocht het vervangen worden dan gebruik ik de zelfde namen weer dus makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-06 00:05

tim427

Turbulence!

Thuis gebruik ik het als volgt:

<kamernaam/eigenaar-kamer>-<soort>

Dus op mijn kamer:
tim-server
tim-desktop
tim-laptop
tim-switch
tim-accesspoint
tim-printer
tim-ups
tim-modem

Bij me zusje:
kelly-desktop
kelly-printer

Huiskamer:
hk-mediacenter
hk-nettop
hk-xbox (ik weet, deze kan ik geen Netbios naampje geven, maar in mijn Windows server 2008 bak wel (DHCP))

Kelder:
kelder-desktop (voor voorraad beheer (A) )

Hobby-kamer:
hobby-desktop

Printers, switch, accesspoint, modem en ups kan ik gewoon netjes een naam geven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Topicstarter
Ik pas even de topic titel ietsjes aan (van: Thematopic: naamgeving van systemen naar Thematopic: Naamgeving van systemen en accounts) zodat het duidelijker is dat account naamgeving ook wel leuk zou zijn om hier uit te wisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
Ik gebruik eigenlijk al jaren een startrek-thema voor het benoemen van PC's in mijn huis, waarbij ik de namen van schepen gebruik.

Workgroup: Starfleet. (Als ik met AD knoei, momenteel geen thuis domain, dan wordt het starfleet.federation)

Mijn machine: Enterprise
Serverbak: Defiant
Laptop vrouw: Deepspace9
Laptop Maarten: Voyager
PC in de huiskamer voor DivX en online TV: Stargazer

Virtual Machine 1 voor Debian: Equinox
Virtual Machine 2 voor XP: DeltaFlyer

Ik heb nog wat namen achter de hand, zoals Intrepid, Constellation, Excelcior, Galaxy, Akira, etc.... en ergens online staat een database met een paar honderd startrek schipnamen, al zijn ze maar 1 keer genoemd in een obscure, vergeten aflevering ergens... Dus ik kan nog wel even vooruit.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

elevator schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 21:54:
account naamgeving ook wel leuk zou zijn om hier uit te wisselen :)
Tja, dat is hier thuis heel simpel.
Gewoon de voornamen van iedereen, behalve op mijn bak, daar staat alles op Terw_Dan

Op mijn werk is het gewoon alleen de voornaam van 'iedereen' (ofwel, 3 mensen :P).

Op mijn voorgaande banen was het altijd een inlognaam. Bij de bank was het TE1650 en bij Packard Bell was het TERW_DAN (goh, waar zou m'n nick vandaan komen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
maartena schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 22:35:
Ik gebruik eigenlijk al jaren een startrek-thema voor het benoemen van PC's in mijn huis, waarbij ik de namen van schepen gebruik.

Workgroup: Starfleet. (Als ik met AD knoei, momenteel geen thuis domain, dan wordt het starfleet.federation)

Mijn machine: Enterprise
Serverbak: Defiant
Laptop vrouw: Deepspace9
Laptop Maarten: Voyager
PC in de huiskamer voor DivX en online TV: Stargazer

Virtual Machine 1 voor Debian: Equinox
Virtual Machine 2 voor XP: DeltaFlyer

Ik heb nog wat namen achter de hand, zoals Intrepid, Constellation, Excelcior, Galaxy, Akira, etc.... en ergens online staat een database met een paar honderd startrek schipnamen, al zijn ze maar 1 keer genoemd in een obscure, vergeten aflevering ergens... Dus ik kan nog wel even vooruit.
Oeh, goeie :D Dat ga ik denk ik thuis ook maar aanhouden bij de volgende update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Check m'n specs pagina :P
* alt-92 heeft hetzelfde schema - al heet mijn Wm5 smartphone in dit geval Deltaflyer ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07 07:37
Mijn pc's hebben allen vogelnamen, als in mus, roodborstje etc. De accesspoint is dan de voederbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
alt-92 schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 23:40:
Check m'n specs pagina :P
* alt-92 heeft hetzelfde schema - al heet mijn Wm5 smartphone in dit geval Deltaflyer ;)
Dat is inderdaad een erg indrukwekkende floot die je daar voor anker hebt liggen. Daar zou Sisko de Dominion wel mee aan kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Laatst online: 15-06 00:05

tim427

Turbulence!

Account name:

tsja, gewoon de voornaam :)

Ook de administrator van Windows Server 2008 is renamed naar tim :)

Ben nog de naam vergeten van mijn telefoon (HTC Touch Pro):

tim-phone :+)

Mijn volgende projectje wordt: Asterisk servertje + sip telefoontjes:

sip-tim
sip-kelly
sip-kelder
sip-hobby
sip-hk

dat lijkt me wel wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik gebruik de (achter)namen van auteurs an anatomiegeschriften. (o.a. Harvey, Netter, Galenus, Sobotta, Heitzmann, Gray, Alkmeon, Gosling, Verheyen, Martin, Vesalius, Platzer, Fabricius, Lippert, Swammerdam, Tulp, Malpighi, Benninghoff, Sylvius, ...) Ik denk niet dat dit 'systeem' frequent wordt gebruikt.

Maar goed, 't is niet zo praktisch als een echt systematische naamgeving.

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 27-12-2008 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 18:12
anandus schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 18:13:
[...]
Is dat niet vreselijk onhandig?
DE, DEH en DEL?

Edit:
Ik ben niet zo gestructureerd, ik heb 'laptop', 'desktop' en dat was het so far :P

Maar het is leerzaam om te zien hoe iedereen het aanpakt! :)
Valt reuze mee joh, het is duidelijker dan RMSV01-ID en RMSV02-ID. Probeer daar maar eens uit te halen welke van de twee Dehradun of New Delhi is ;)

Qua account naamgeving gebruik ik voor mij eigen pc m'n nickname (eXSs) en op het werk werdt er gebruik gemaakt van de standaard eerste letter v/d voornaam . achternaam. (in mijn geval zou dat dus l.dermois worden). Ik verwacht ook niet al te veel variatie op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 20:38

jelly

Arch Linux

Bij mij thuis, is het systeem door mijn vader bedacht, eerste computer was een pentium 1, tweede pentium 2 etc. De namen waren dan ook p1..p* . Dit hebben we gewoon volgehouden. virtuele machine die ik nu installeer heet p_Virtueel. Aangezien ik niet zoveel met netwerken te maken heb en nodig heb maakt de naamgeving niet zoveel uit. Mijn nas heet Lacie maar dat is ook gewoon de standaard fabrieksnaam en wel logisch.

Ook wel grappig is natuurlijk processornaam, linux distro's...

[ Voor 7% gewijzigd door jelly op 27-12-2008 18:12 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Thuis :

Servers : SRVxx
PC's : PCxx
Laptop;s : Lapxx
Switches zijn Dom dus geen naam.

Oude Stage :+ :

Servers : SRVxxxx
Pc's : DTPxxxx
Laptops : NBKxxxx
Routers , Beheerde we niet :+
Switches op IP
Firewall op ip of eigen hostname.

Dit houden we in allebei de gevalle bij in een Excel File met de lokatie + Taak+ Fysiek of virtueel + IP voor de statische pc's

X = Getal van 0-9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Thuis heb ik niet echt een systeem. Op mn studentenvereniging hebben de workstations een kleur als naam. Zo hebben we dus Magenta, paars, geel etc. De computer die ooit gestolen is vlak nadat ie gekocht was is toen maar transparant genoemd :). De servers hadden als naam een mooi woord dat eindigd op "eer", wat iets te maken heeft met de functie. Zo hebben we bijvoorbeeld Trotseer voor de firewall, Superponeer voor DNS, etc.

Op mn werk hebben alle computers namen die iets te maken hebben met vermogenselektronica, en elektriciteitsleer. Zo hebben we Henry, B-field, etc.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-06 15:38

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Op het werk doen we 3 letters locatie, 3 letters voor functie en 2 getallen voor een nummer.
Bijvoorbeeld ijmstra01 dit is dus een server in ijmuiden, functie stratix (staal erp pakket) en server nr 01.
Waarbij we als afspraak hebben dat nummers in de 5x range in ons 2de datacentre staan. Bijvoorbeeld ijmstra51 staat dus in 2de datacentre.

thuis heb ik een netwerk friends, met als namen rachel, chandler, phoebe etc..

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:21

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Op het werk gebruiken we gewoon herkenbare namen (SRVCSB is de CSB-Server bijvoorbeeld).

Thuis gebruik ik Griekse/Latijnse goden/termen. Het WLAN heet Eleftheria, wat staat voor vrijheid. Hoe ik daar bij ben gekomen moge duidelijk zijn ;)
De server heet Metis. Metis was een dochter van 2 griekse goden, en stond voor 'wijsheid'. Sja, veel vergaarde info/documenten staat er op die server, dus...

De PC/laptops hebben geen namen meer welke in deze lijn liggen. Eenvoudigweg omdat dat na een eerdere herinstall niet meer voortgezet is. Wellicht dat ik dat nog wel weer doe, om het een beetje in dezelfde lijn te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Wat mij opvalt is dat niemand de OS verwerkt in de namen.

Niet dat dat echt belangrijk is, maar ik had toch verwacht dat sommigen dat misschien zouden doen :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Enkel in de deployment setup (RIS) :)
Voor de rest gebruik ik in m'n testomgeving meer een schema als:
F = fysiek
V = virtueel
S = Server
W = werkstation
gevolgd door
INF = infrastructure (DC's)
APP = applicatieserver
en een viercijferig volgnummer.

Dus een virtuele 2003 SQL server krijgt dan een naam als VSAPP0004, een fysieke machine FSAPP0001 (en dat is dan een VmWare Server waar de rest in draait :P )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51473

Wat een creatieve namen allemaal, maar in een enterprise lijkt het mij niet handig om Donald Duck als servernaam aan te houden :P

Hier mijn mening:

Wat wil je bereiken met je servernamen? Wil je weten waar een DC staat aan de hand van de servernaam? Wil je de rol weten? Volgnummer? Hoe ver wil je gaan?

Ik heb het liefst een locatie en rol in een servernaam. Denk hierbij aan een DC die staat in Amersfoort die dan komt te heten ( AMDC01 ).

Let op dat hostnamen 15 characters mogen bevatten.

In een enterprise is het lastiger wanneer je gebruik maakt van misschien wel 50 webservers. Handig is het dus niet wanneer je krijgt AMWEB01, AMWEB02 etc. Je kan er dan voor kiezen om de rol verder uit te schrijven zoals AMSHRPNT01 ( Amersfoort, Sharepoint, 01 ). Je kan zelfs een landcode toevoegen zoals:
NLAMDC01 ( Nederland, Amersfoort, Domain Controller, 01 ).

Als je iets virueel draaid word het een extra toevoeging als -VM of -V. Dus een virtuele DC in Nederland/Amersfoort die Sharepoint draaid word het:

NLAMDC01-VM

Je kan je Exchange uitschrijven als:

NLAMEX01-FE ( Nederland, Amersfoort, Exchange, 01, Front-End )

Je kan de extra toevoeging gebruiken om een duidelijkere naam aan te houden als je dat zou willen. Ik zou graag mijn Front-End en Back-End willen onderscheiden b.v.

Naam die word aangehouden is dus als volgt:

Land / Locatie / Rol / Volgnummer / Eventuele Toevoeging

Je kan ook zeggen dat aan de hand van een subnet je de lokatie bepaald, maar dat is aan ieder. Het blijft best lastig vind ik hoe groter de enterprise word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Anoniem: 51473 schreef op zondag 28 december 2008 @ 20:09:
Let op dat hostnamen 15 characters mogen bevatten.
Toch alleen als je nog NetBIOS nodig hebt? Een modern netwerk met Active Directory, DNS, en geen oude NT4 of oude Linux systemen kan prima zonder NetBIOS, en het is eigenlijk beter.

Wij gebruiken bijvoorbeeld de FQDN's voor systemen, dus iets van:

servernaam.lokatie.bedrijf.lan

bijv:

sa-exchange1.santa-ana.company.lan

En dit werkt perfect op al onze Windows 2000, 2003, Fedora, en CentOS systemen.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Pim. schreef op donderdag 25 december 2008 @ 20:08:
Ik ben sinds mijn bezoek aan New Zealand verliefd op Maori onderwerpen en noem dus ook mijn computers zo.
[...]
Laptop: nog geen goede naam gevonden :P
Haka? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278674

In de benaming van domeinen,servers en aanverwante devices probeer geen plaatsnamen / locaties mee te nemen, dus ik kies voor "algemene" benamingen die bijvoorbeeld bij verhuizingen geen problemen geven. Heb meegemaakt dat bij een verhuizing / fusie het management alles hernoemt wilde hebben (logische natuurlijk). Bij algemene benamingen zoals domein01 / FS001 is het oppakken en weer neer zetten. In kleinere bedrijven kies in plaats van FS001 voor andere benamingen omdat de role van een server nogal snel kan veranderen.

Moet er wel bij zeggen dat bovenstaande betrekking heeft op het MKB.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 278674 op 29-12-2008 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51473

maartena schreef op zondag 28 december 2008 @ 21:11:
[...]

Toch alleen als je nog NetBIOS nodig hebt? Een modern netwerk met Active Directory, DNS, en geen oude NT4 of oude Linux systemen kan prima zonder NetBIOS, en het is eigenlijk beter.

Wij gebruiken bijvoorbeeld de FQDN's voor systemen, dus iets van:

servernaam.lokatie.bedrijf.lan

bijv:

sa-exchange1.santa-ana.company.lan

En dit werkt perfect op al onze Windows 2000, 2003, Fedora, en CentOS systemen.
Helaas heeft dit niet te maken met NetBIOS. NetBIOS mag volgens mij ook 16 ASCII characters bevatten en een hostnaam op b.v. Win2003 15 characters. Het heeft niet met legacy OS'en te maken dus.

Of jij een FQDN wil gebruiken of een DNS naam moet je zelf weten natuurlijk :)
Normaal doet DNS dat voor je, maar als jij het helemaal wilt uitschrijven is geen probleem natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:25

Qwerty-273

Meukposter

Hier gebruiken we (in de nieuwe opzet) het volgende voor servers LLlllRrr(rrrr)xxx

LL = land
lll = plaats
R = type (bijvoorbeeld S van server of W van workstation etc.)
rr(rrrr) = rol zoals exchange/file/dc of iets anders (van 2 tot 6 tekens)
xxx = een nummering - ingeval van een cluster bijvoorbeeld A01 voor de eerste node, en A02 voor de tweede. De eerste node uit het volgende cluster is dan B01, etc. etc. etc.

Naamgeing van accounts is grotendeels afhankelijk op het eerste teken van de voornaam, gevolgd door de achternaam. Bij dubbelen worden daar dan extra tekens voor gebruikt, zoals de eerste twee tekens van de voornaam, het toevoegen van een tussenvoegsel etc. etc.. De e-mail addressen zijn voornamelijk voornaam.achternaam@bedrijf.tld en worden aangevuld met een tweede voornaam als er een dubbele zou komen, dus dan wordt het voornaam.tweedenaam.achternaam@bedrijf.tld - of men gebruikt ipv de officele voornaam de roepnaam etc. etc. Bij situaties waar er geen uniek e-mail adres gevormt kan worden komt er een ticket voor HR om meer info aan te leveren om een uniek e-mail adres te vormen voor de gebruiker (valt dus buiten verantwoordelijkheid IT - gelukkig)
Service accounts worden vooraf gegaan door de aanduiding "sa", met meestal gevolgd door het registratie nummer (cmdb geneuzel) van de toepassing van het service account. En accounts voor gebruikers die adminrechten nodig hebben beginnen met "pa" (privileged account) gevolgd door de normale gebruikersnaam.
Verder hebben we nog een onderverdeling met verschillende domeinen per 'regio' waardoor dubbele accounts al minder snel zullen voorkomen wereldwijd.

En thuis is het gewoon de lekkernijen van de bakker. Zoals appelflap, oliebol, pizzabroodje, bajaderka, sernik, etc. etc.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-07 08:36
Citrix: CTX-SVR-1
Domeincontroller: DC-SVR-3
Mail server : MAIL-SVR-1
Applicatieserver: APP-SVR-6
Fileserver : FILE-SVR-1
Printserver : PRINT-SVR-1

Relatief kleine omgeving dus geen behoefte aan land-codes e.d. ;)

[ Voor 53% gewijzigd door the-edge op 29-12-2008 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Topicstarter
Anoniem: 51473 schreef op maandag 29 december 2008 @ 12:04:
Helaas heeft dit niet te maken met NetBIOS. NetBIOS mag volgens mij ook 16 ASCII characters bevatten en een hostnaam op b.v. Win2003 15 characters. Het heeft niet met legacy OS'en te maken dus.
Volgens mij wel - het 16e karakter van een netbios naam moet namelijk gebruikt worden voor het resource type (je weet wel, de 1d en 1e's van deze wereld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Anoniem: 51473 schreef op maandag 29 december 2008 @ 12:04:

Of jij een FQDN wil gebruiken of een DNS naam moet je zelf weten natuurlijk :)
Normaal doet DNS dat voor je, maar als jij het helemaal wilt uitschrijven is geen probleem natuurlijk :)
Ja... het punt was meer eigenlijk dat je niet perse de lokatie etc binnen die 15 characters hoeft te frotten, maar dat dat best met de volledige FQDN kan. Scheelt weer wat in benaming, met nslookup weet je meteen waar die bak zich bevindt. ;)

servernaam/type/functie.lokatie.bedrijf.domain dus zegmaar :)

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Laatst online: 01-07 15:29

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Mijn thuisnetwerk is het fruitschaal.local domain.

Deze bevat de volgende apparaten:

Modem/Router: peer
GamePC: banaan
Mediacenter: aardbei
24/7 Server: appel
Laptop: mandarijn
Laptop vriendin: abrikoos
Linksys WRT54GL als wireless bridge: framboos

En op mijn werk hanteren we de volgende naamgeving van 8 tekens:

1e 2 letters:
Sx=Server (waarbij voor x geldt :F=File, M=Mail, C=Citrix, A=Applicatie, S=SQL)
WS=Werkstation
PR=Printer

3e t/m 6e/7e letter: Bedrijfsnaam (of afkorting daarvan, max 5, meestal 4 tekens)

7e/8e letter: volgnummer

Dus bijv. het machinepark voor DynaMikeY BV 8) zou er uit zien als:

SFDYNA01
SMDYNA01
SCDYNA01

WSDYNA01
WSDYNA02
WSDYNA03

PRDYNA01
PRDYNA02
etc.

DHCP scopes:

0-10 voor servers
11-50 voor printers en andere meuk
50-200 voor de werkplekken
250-253 voor UPS'en
254 Firewall

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalush
  • Laatst online: 00:01
Heb afgelopen paar jaar meerdere conventies mee gewerkt, voornamelijk als serverbeheer. Dus ik focus me hier meer op.

Situatie1;
<Afkorting bedrijf><3 letters van locatie><letters in postcode><S van Server>-<Volgnummer>
Dus
ABCAMSGZS-FS01
Bedrijf ABC in AMSterdam postcode 1031 GZ Server - File server 01

Naamconventie accounts;
1voorletter tussenvoegsels en achternaam
Dus bv voor Pieter van den Hoogenband is het pvandenhoogenband. Bij dubbel gewoon een 2 erachter.

Situatie2;
<Lokatie (3 letters)>-<Eerste letter dan domein><Otap functie><Serverfunctie>-<volgnummer>
Dus bv DME-DPFS-01
De Meern - Domein "Domein" - Produktie - File Server - 01

Naamconventie accounts;
1voorletter tussenvoegsels (afgekort) en achternaam
Dus bv voor Pieter van den Hoogenband is het pvdhoogenband. Geen duidelijke regels bij dubbel

Situatie3;
<Afkorting bedrijf, 2 letters><Srv voor standalone server, SC voor cluster en VMH voor ESX bakken><Bij standalone aangeven of het virtueel of fysiek is in nummer, 5=fysiek, 6=virtueel><Volgnummer>
Dus bv ABSRV50001 voor een standalone machine nummer 0001.
Bij clusters ABSC001N01/N02/etc en CLU

De bedoeling was ook om locatienummer toe te voegen, maar dat is helemaal vastgelopen na 300+ servers op een foute conventie..

Naamconventie accounts;
U bent een nummer, gewoon letter en volgnummer. Internen met landcode en externen met een A
Dus bv voor Pieter van den Hoogenband (intern) is het NL06873

Situatie4;
Srv<locatienummer><Volgnummer>
Srv2001
Server 001 in locatie 2

Naamconventie accounts;
1voorletter + achternaam
Dus bv voor Pieter van den Hoogenband is het phoogenband. Geen duidelijke regels bij dubbel.

Ik vind het, het makkelijkst om gewoon volgnummers te gebruiken; als een machine verplaatst/migreert wordt heb je geen rotzooi met servernamen. Het is namelijk erg vervelend om servers met benaming "DME" in een andere locatie te hebben staan (niet dat het wenselijk is om dat überhaupt te doen).

Thuis gewoon KISS; <Naam gebruiker><PC of LAP>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 16:59

Sebazzz

3dp

Mijn naamgeving is vooral wat het representeert. Er is hier een computer in huis die in een te goedkope kast zit en daardoor nogal vibreert: Rammelbak. Een oude laptop die een keer gevallen was en hier en daar los zit: Rammelbook. Mijn computer, een hittestoker: Lucifer (en ook wel een beetje naar de zoon van de duivel genoemd >:) ). En de gamebak: SuperFlop (TeraFlops, PetaFlops...). Livebox: Livekots! Muzieklaptop waar mijn vader ziek zuinig op is: ZiekTop, Acer schoollaptop: Kutintel :P . Lokaal domein is gewoon onze achternaam.

[ Voor 16% gewijzigd door Sebazzz op 29-12-2008 23:57 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:33

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ik heb ze zo:

Server: Andromeda (groot ding, staat ver weg)
Werkbak: Earth (daar woon ik :P)
Mediacenter: Visica3 (naar z'n voorgangers)
Laptop: Thany4 (ook naar z'n voorgangers)

Vroeger had ik twee servers toen ik VMware nog niet ontdekt had: Sun en Moon :P

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Ik houd het ook lekker simpel:
  • Isis
    Mijn do-it-all servertje. Het is een van de belangrijkste goden, en hey, wat is een netwerk zonder server?
  • Anubis
    Mijn muziek-pc'tje. Anubis is de god van mummificatie, en het is de pc die als reserve gebruikt word, dus als laatste 'aan de beurt' is. Mummificeren gebeurt ook als laatst in het leven.
  • Bastet
    Mijn (jaartje of vier) oude acer laptop. De god is een oude zon en oorlogsgodin, en straalt daardoor kracht uit. Dit omdat het mijn primaire bak is, en hij voorlopig ook nog blijft leven. Omdat hij nog zo goed werkt, vind ik de overeenkomst tussen Bastet - Basterd ook wel relevant :p . Deze laptop houd ik ook tot zijn dood.
  • Bes
    God van moeders, kinderen en bijhorend vermaak. Wat is nu een betere naam voor een entertainment-georienteerde popcornhour? Moeders moet er mee kunnen werken, en vermaak is natuurlijk ook wel een pre
  • Maahes
    Mijn EEEPC, welke in navolging op Bastet ook een oorlogs-gerelateerde naam heeft gekregen. De tweede goede reden vind ik dat hij werd gezien als beschermer van de priesters. De EEEPC is ook mooi wit, dus ik vond de link wel grappig.
Systemen die niet van mij zijn, maar die ik wel 'beheer' (het is een thuis situatie ;) ) hebben gewoon de naam van de persoon + type computer gekregen. Mijn familie vond dit zelf ook wel prettig, dus dat is allemaal standaard.

[ Voor 7% gewijzigd door icyx op 30-12-2008 18:54 . Reden: Linkjes toegevoegd :+ ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Laatst online: 14:47

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Privé heb ik:
- Wacko (server)
- Yakko (Laptop 1)
- Dot (Laptop 2, EEE pc)
- Pinky (Oude server)
(dat zijn dus namen uit de TV Animatieserie The Animaniacs)

Zakelijk gebruiken we voor alle machines de namen van Windows virussen (het bedrijf waar ik werk doet aan security en werkt dus alleen maar met Linux en Mac). Voorbeelden: Hakdev, Melissa, Wesber :P

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Laatst online: 04-07 11:51
Gebruik prive niet een bijzondere naamgeving eigenlijk. Enigste uitzondering is mijn host server, die heeft een naam uit het verre verleden nog steeds. maar alle nieuwe machines krijgen een naamgeving als $domain-$service dus:

* IDR-DC: Domain Controller
* IDR-EXCH: Exchange Server
* IDR-INET: IIS/SharePoint/Exchange CAS

De Host server zelf heet Rahxephon, naam van 1 van mijn meest favoriete anime series :)

Op het kantoor gebruiken we voor alle Windows machines de naamgeving $stad$$bedrijf$$nummer$. Ziet er zo mischien raar uit, maar ze vinden het niet fijn als dat soort info op het net verschijnt dus moet het hierbij laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:14

fub

Alleen thuis heb ik iets over computernamen te zeggen. :) Daar gebruik ik namen van niet-menselijke wezens uit Studio Ghibli-films voor -- we zijn beiden nogal gecharmeerd van die films.

Mijn MSI Wind Desktopje heet Calcifer -- klein en staat altijd aan, wel toepasselijk;
Mijn P4 desktop heet Sootball -- verstookt nogal wat vermogen en produceert dus veel warmte en 'roet';
De PC van mijn vrouw heet Ohmu -- redelijk grote kast met een blauw 'oog' (LEDje) d'r op;
De HTPC heet Jiji -- toen het nog een Mini-ITX machientje was, was het klein en zwart en hing het in de woonkamer rond;
Mijn Asus EeePC heet Kodama -- klein en wit.

Mijn prive wifi accesspoint heet 'HetAdres' -- meer omdat de vorige bewoners van ons huis een vaag BVtje hadden met die naam, en we na drie jaar nog steeds (zakelijke!) post voor 'Het Adres' krijgen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Servers:

SP(NL/BE)IAPP = Applicatieserver
SP(NL/BE)INF = DC's

Accounts:
Service-accounts=zz_naam
Groep= GS(NL/BE)
User-accounts= Gegeneerde ID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Voor thuis gebruik ik "family" als domeinnaam omdat "workgroup" al zo vaak gebruikt wordt. Als je dan workgroup als domeinnaam hebt en je sluit je computer aan op internet geeft dit misschien problemen met andere computers die ook die naam gebruiken.

verder: father of main (hangt er vanaf) (= hoofdcomputer), laptop, renderer (wordt vooral gebruikt om 3d dingen te renderen), en dan had ik ook nog mother maar waar die gebleven is weet ik niet. Father & mother komen uit Aliens.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 23:15
Hmmm, ik ben thuis bezig met:

Obelix: Server (den dikke)
Asterix: Desktop
Panoramix: Mijn laptop en overal helpend handje als wijsheid in huis
Idefix: Laptopje van broer
Nestorix: de oudste pc in huis, de desktop in de bureau
Tekenis: Mijn HP C5180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chratnox
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01 13:23
Thuis niet echt bijzondere namen, ik heb liever overzicht dan allerlei hippe naampjes 8)

<S/W><Taak><Nummer>

S/W staat voor Server of Werkstation
Taak staat voor wat de server primair uitvoert, bijv VMH, MSG, WEB noem maar iets, nummer is 3-cijferig.

Op mijn werk werken we met het volgende systeem:

Per klant een domein, gedeelde services komen in een shared service domein en krijgen ook geen klantnaam mee, maar een reguliere naam. Verder wordt de afkorting van het bedrijf in de naam verwerkt. Je krijgt dan bijv:

S_<bedrnaam>_<taak>_<nummer>

Bijvoorbeeld:

S_<KLT>_WEB_001
S_<KLT>_DCO_001

Daarnaast wordt er ook onderscheid gemaakt tussen laptops en desktops (en vdi's), waardoor daarvoor het volgende bestaat:

W_<bedrnaam>_<nummer>
M_<bedrnaam>_<nummer>
V_<bedrnaam>_<nummer>

De account naamgeving (Pre-Windows 2000 logon name) is <voorletter><tussenvoegsel><achternaam>, we maken echter vooral gebruik van UPN. Deze naam is hetzelfde als het email adres van de gebruiker.

Service accounts worden geprefixed met SA_ en groepen met GS, LS, US of UD, naar gelang het type groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op werk grossieren wij in Terminal Servers welke de naam PTSE<xx> hebben. PTSE staat voor Primaire Terminal Server. Dus PTSE01, PTSE02 etc.
Verder hebben we dan nog de STSE'e (Secundaire Terminal Server) : STSE01 STSE02 etc.
De PTSE's zijn de daadwerkelijke frontend / desktop servers. De STSE's zijn de machines waar alleen maar PubApps draaien die men vanuit het desktop opstart.
De andere servers zijn redelijk makkelijk naar hun functie met als regel dat daar vrijwel altijd een nummer achter staat.
Redelijk overduidelijke voorbeelden: DC01, DATASERVER01, SQLNODE01 etc.

Thuis probeer ik het vaak bij Sesamstraat te houden 8)7 ERNIE, BERT, TOMMIE, etc.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-07 10:43

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Ik klus in het MKB wel eens bij als systeembeheerder.
Was iemand ooit begonnen met de eerste 3 pc's naar planeten te noemen en ik ben daar vrolijk mee verder gegaan. Niet al te lang daarna moest wikipedia er al aan te pas komen omdat ik door mn planeten heen was en met manen moest beginnen.
(na verloop van tijd begonnen ook die op te raken)

Ben nu van de leuke namen afgestapt; het is leuk als je zelf de enige bent die er mee werkt maar voor de gemiddelde werknemer is het alleen maar irritant als alle servers van die "wazige" namen hebben.
Ik doe nu alleen nog maar aan SRV-** met Desktop-** en Laptop-** met bij de servers een ingevulde omschrijving. Dat snapt iedereen tenminste.

Maar thuis kan ik gelukkig helemaal los. Beetje wazige benamingen maar ik heb al jaren "gamer" namen aan mn systemen gegeven: pr0ner, l4gger, n4der, sw33per, ch34ter etc...
domein is altijd "zoax"... geen idee waar ik dat ooit vandaan heb gehaald. Gamen doe ik trouwens al tijdje niet meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Nou, eigenlijk heb ik nog weinig naamgeving. Ik vernoem mijn computers meestal naar. Functie/type en processorfamilie.

{SRV/LAPTOP/HTPC/WS}-{Processorfamilie}.

SRV-Mendocino -> Mijn NAS server
WS-Thunderbird -> PC Ouders
HTPC-Mendocino -> MuziekPC
WS-Presler -> Workstation van mij, voor de rest word die te veel gebruikt door mn zusje omdat ik haar pc nog steeds niet gerepareerd heb :P

Werkgroep noem ik Hobbelt (jup, da's mijn achternaam :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 23:15
En we hebben een nieuwe telg *O*

Cacofonix, de VM die op Obelix draait en die verantwoordelijk is voor de transcoding van mediafiles met TVersity zodat de PS3 deze kan afspelen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 09:10
Bij ons is het een beetje een allergaartje qua namen door diverse overnames.
De yanks willen graag de volgende naamgeving:
bijv: SDCFISAMS01
S = Single (anders C van Cluster)
DC = Domain Controller (functie, anders bijv MB (Mail Bridge) of FP (File and Print) etc.)
FIS = bedrijf, gezien die yanks ook support doen voor bepaalde clients
AMS = Amsterdam, de locatie dus. De bedoeling is airport code maar daar komt niet altijd iets van terecht.
01 = volgnummer. bij elke (re)instal of nieuwe bak nummer eentje omhoog.

ander voorbeeld zijn CMBFISLTC09 dat is bijvoorbeeld een clustered exchange server in het Littlerock (AR) Tech centre van ons.

in europa houden we er een iets andere naamgeving op aan. Bijv. de fileserver hier heet AMSFIL01. De nieuwe file server in polen heet bijvoorbeeld WAWFIL02. lekker simpel.

laptops of desktops zijn AMSACHTERNAAM01 etc.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226379

Thuis is het ook allemaal geïnspireerd door Griekse mythologie:

Chimaera: monster bestaande uit verschillende dieren. Gebruikt voor de primaire pc (die ook het krachtigst is).

Bellerophon: versloeg het monster Chimaera voor hij zelf aan zijn einde kwam door hoogmoed. Gebruikt voor "test-pc" met allerhande rommel op.

Pegasus: gevleugeld paard. Gebruikt voor immidels stokoude laptop.

Kandidaten voor volgende pc's: Odysseus, Scylla (lekker actueel met Prison Break), Charybdis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
alle servers en desktops (en daarmee ook laptops) zijn bij mij allemaal genoemd naar oud Formule1-wereldkampioenen:

servers: senna, hill
desktops: piquet, rosberg, andretti, moss

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-07 10:10

Hmail

Doet ook maar wat.

Ik had ooit een hele collectie (rete-oude) pc's, met allemaal modellen-namen, daar is alleen nog de desktop: Nikki (Next Door Nikki) en de server: Tiffany (Tiffany Teen) (beide NSFW :P) van overgebleven.
De eeepc heet gewoon eee iirc. Moet binnenkort nog maar eens gaan denken over die namen.

Hoewel, ik heb het nu eindelijk goed geconfigureerd, straks verkut ik het weer :P

offtopic:
Woeii, ik kick 2 topics met 1 reply :P

[ Voor 7% gewijzigd door Hmail op 06-01-2009 16:03 ]

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-07 07:38

rimpeldinky

nani?

rimpelbak (workstation (win64))
rimpelfoon (HTC telefoon (WM6.1))
rimpelserver (algemene server (gameserver, vpn en teamspeak (win32))
rimpeldc (DC en speelbakje (win32))
maildinky (mailserver (ubuntu))

rimpel* = windows
*dinky = unix :)

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:23
Naamgeving is altijd zéér simpel gehouden bij mij:

AMD = AMD bak
Mythtv = Linux server / MythTV/ ...

Allemaal zeer inspiratieloos, ik weet het, maar wel duidelijk voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-04 13:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Op het werk gaat de naamgeving als volgt:
<land><stad><functie><nummer>
Met een handvol servers valt dat nog wel te onthouden.
NLROTEXC01 voor de Rotterdamse exchangeserver

Accounts: voornaam.achternaam (achtervoegsels als 1 of 2 kan ook voorkomen bij veel voorkomende namen)
Mail adressen zijn ook zo ingedeeld, voornaam.achternaam@bedrijfsnaam.com

Thuis is het een ander verhaal.
De Noorse mythologie is geweldig voor namen
Server heet Odin
Laptops Hugin en Munin
Desktops heten Byggvir, Yggdrasil, Mjollnir, Sleipnir.
Mijn werkstation heet Thor

Accounts: voornamen van mijn familieleden, sr en jr voor m'n broer en vader die dezelfde naam hebben
Voor mijzelf zijn het mijn initialen, zitten naast elkaar op het toetsenbord en is lekker makkelijk.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Laatst online: 02-07 13:17
Damn, net toen ik dacht de eerste te zijn die de Noorse mythologie gebruikt.... :)

Maar ook hier dus:
DC: Odin, chief god (deze regelt alles)
Firewall: Heimdall, the watchman and guardian
Werk-PC: Thor, god of thunder and battle (zwaarste, beste PC die ik heb)
Vriendins PC: Freyja, goddess of love and sex ( ;) )
Mediacenter: Baldr, god of innocence and beauty
Domein: Asgard.Idavoll, Asgard is the realm of the Gods & the plain of Idavoll is the centre of Asgard
WiFi SSID: Ginnungagap, ("seeming emptiness" or "gaping gap") was a vast chasm that existed before the ordering of the world

Het kost soms wat moeite om passende namen te bedenken.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 11:16
Zelf gebruik ik voor mijn systemen twee verschillende schema's voor de Linux en Windows partities (multi-boot, een windows en meerdere Linux distro's), waarbij ik voor Windows meestal de codenaam van de processor gebruik (Barton, Windsor, Samuel). Voor de Linux systemen gebruikte ik tot voor kort Startrek planeten/verschijnselen :X (Viridian, Nimbus, Denobula, Nebula). Een lijst is bijvoorbeeld te vinden op: Wikipedia: List of Star Trek planets.
Nu gebruik ik de "letter" van de meest recente Ubuntu-versie op het moment om een leuke naam te verzinnen (sinds oktober 2008 de "I"), zoals Gremlin, Idefix, Indigo, Isis.

In de tijd dat ik Linux systeembeheerder was, mocht ik van de hogere hand geen interessantere namen gebruiken dan "server02", "linux-ws11", "windows-ws13". (En het IP adres moest dan ook nog overeenkomen met het nummer.)

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
DynaMikeY schreef op maandag 29 december 2008 @ 22:45:
Mijn thuisnetwerk is het fruitschaal.local domain.
Grappig, ik heb sinds afgelopen jaar ook zo'n soort benaming voor mijn diverse aparaten: groente en fruit. Als het gek klinkt, heeft het de voorkeur, verder wel op alfabet.
  • Server - aardpeer
  • Telefoon - bakbanaan
  • Laptop - courgette
  • Netbook - doperwt
Er gaan in de toekomst nog een paar interessante nam aankomen, pastinaak, handpeer oid _O-

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286523

Ik geef al mijn computers namen uit flora en fauna:
  • bos-pc
  • heide-pc
  • savanne-laptop
  • taiga-server
Enkel mijn gitaar heet Marina, vraag me niet waarom...

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 286523 op 15-01-2009 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Laatst online: 18:52

krietjur

Where am I?

Desktops en laptops: PCxxx
Servers: naar functie. Zo heet onze webserver "web", onze afas server "afas", onze printserver "printsvr" etc. Niet erg origineel dus :) Maar vind naamgeving ook niet erg boeiend.. bij ons moederbedrijf gebruiken ze namen van dieren.. owl.. lion.. pigeon.. vind het maar onzinnig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175386

Waarom gebruikt iedereen namen uit de Griekse mythologie en niemand namen uit de Griekse filosofie? Is dat een stukje cultuur (ik als sysadmin ben God en dus vernoem ik mijn machines naar goden) of zit er meer achter? Naamgeving via het Griekse alfabet (alpa, bèta, gamma) is ook een optie ;)

Eigenlijk moet ik gewoon mijn mond houden, want ik beheer te weinig machines om me met naamgeving bezig te houden. Thuis draait niets 24/7 en is (nog) weinig gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273091

Antarctica voor mn linux server :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 16:59

Sebazzz

3dp

Dildo met WiFi aansluiting? :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Laatst online: 03-07 11:54

Blonde Tux

Advertentieboer

QFT ^

Ik heb weer een kleine toevoeging. Ik heb er nu een iPod Touch bij die naar de naam: Ghede, demoon die zombies creert (komt waarschijnlijk omdat ik Resident Evil films heb zitten kijken vorige week)

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Thuis; alpha, beta, gamma, mu, etc etc

In bedrijfsomgevingen heb ik diverse conventies gezien. De mooiste vind ik altijd dat je gewoon snel kan zien waar hij staat en wat hij doet. Nu zit ik ergens waar het OS type plus een nummer gebruikt wordt. Dus bijv W0735..voor een windows bak. Echt totaal useless en onwerkbaar. (clustertje bouwen?) Zit je daar..met je excell sheet er naast.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285072

thuis: beneden1, beneden2, zolder, woonkamer, laptop1 etc
voor de server oude-server en file-server..

op het werk: namen van spongebob (patrick, octo, sandy, dutchman)
alleen deze raakten snel op.
nu is het gewoon win2k3-file, win2k3-ts1, win2k3-ts2, win2k3-dc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Thuis is het altijd heel simpel. Mijn pc staat boven dus dan wordt het al gauw "Boven" als pc naam.
Pc die beneden staat.. ja, juist.. "Beneden"

Heb er nogsteeds niet iets op kunnen verzinnen wat makkelijker is. Namen is zooo, mja, weet niet.. :P

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorchor
  • Laatst online: 24-06 15:28
voor werkstations/laptops bij klanten pak ik vaak het jaar van aanschaf in de computer naam en dan een opvolgend nummer van het aantal nieuwe pc's wat er al is aangeschaft dat jaar
bijv. ws0913 pc van 2009 nummer 13
zo kan ik makkelijk zien welke aan vervanging toe zijn en zit ik niet met onlogische benamingen.
ws0101 moet dus onderhand echt wel vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Werk:
* Hebben jullie een standaard voor naamgeving of mag je zelf iets kiezen?
* Heb je voor alles standaarden, of enkel voor bepaalde zaken?
Standaarden voor *alles*.
* Wat is het idee achter de standaard? Ben je er blij mee, of zou je het liever helemaal anders willen?
Heerlijk.
* Hoe noem je useraccounts, en hoe ga je hier om met conflicten (mits mogelijk)?
1e 5 letters achternaam + 1e 3 letters voornaam. bij conflicten, laatste positie in een cijfer veranderen.
* Hoe geef je mailadressen uit?
voornaam.achternaam@bedrijf.com

:+ oh moet het uitgebreider?

De naamgeving van computers is de naam van de houdend gebruiker met -lt voor laptop en -dt voor desktop modellen. Servers heten sitecode-servertype-nummer. (HEL-NT01, PAC-PR03, etcetera) en UNIX dozen zijn vernoemd naar sterrenbeelden. Computers in een mahcine sturende rol hebben sitecode-afdeling-nummer-MF als naam.
Gebruikers worden zoals gezegd benoemd in 5.3 formaat met conflict resolutie dmv nummertjes (krijg je soms boze mails over) en hun computer krijgt ook hun naam. userloze accoutns (i.e. kiosk-achtige Pcs) krijgen een accountje met de naam van de PC dat vanzelf aanmeldt, alleen aan die ééne PC mag aanmelden, en op die PC en in het netwerk geen bal mag.
Ik vind het heerlijk. Iemand belt, vertelt me wie hij is, en vijf klikken later heb ik al zijn gegevens, inlognaam, computernaam en zijn scherm op m'n beeld. Tevens kan ik direct zien welke (rand-)mongool er vandaag weer denkt dat dat 2 mbit lijntje naar het internet bedoeld is voor zijn persoonlijke Youtube verslaving >:)
Echte servers (dus Datacenter dozen ipv de file/print/virus server van de lokale beheerder) heten naar hun functie en lokatie alsmede hun volgnummer en soms bijzondere taken. Dan krijg je hele uitspreekbare namen als SAP-ANT-OTC-RPRT-04... lang leve het CAS waarmee het beheer van het DC niet bij mijn team ligt. Uiteraard gaat dit wel eens fout met UNIX doosjes.

Verder standaard naampjes voor alles wat in de AD komt - vergaderruimtes, bedrijfswagens, printers you name it we standardized it. Alleen, één of andere slimmerd heeft bedacht dat elke site zelf invloed moet hebben op de naam van deze lokale geneugten.
Ruimtes: lokatie.random naam.random cijfer...
Autos: lokatie.kenteken (of lokatie.merk.type.kleur.brandstof...
Printers: tot voor kort: lokatie.afdelingscode.cijfer. afdelingscode ergens tussen de 1 en de 9 tekens lang.
Printers: nadat wij geruimd hebben: lokatie+afdelingcode+cijfer. Afdelingscode is ook gestandaardiseerd.
Beamers: lokatie.beamer.nummer

Thuis is het leven zoveel makkelijker. Mijn normale bak heet KnetterGek, m'n antieke roestbakje heet, als ie ooit nog aangezet wordt, Rammelbak, de router heet Router, de printer heet Printer en de verdere dozen hebben de naam van de gebruiker als naam.
Dit maakt het leven zoveel makkelijker. ten eerste hoef je nooit te denken "wat zal ik deze gaan noemen" en ten tweede hoef je niet uit te leggen waarom mensen hun netwerkshares niet meer terug vinden.

In VMs en testmachines op het werk en thuis heb ik wel een persoonlijke naamgevingsstandaard: alle machines vernoemd naar Discworld figuren. Database machines worden naar tovenaars genoemd, speeldoosjes naar goden, installatie en image machines naar City Watch leden, linuxbakkies naar zwervers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Niet online
Vroeger kregen ze de namen van de hoofd gebruiker mee, niet veel later de namen van verschillende planeten. Tegenwoordig vernoem ik de door mij in elkaar geknutselde pc's naar Startrek Classes. Servers zijn dan 'starbase xxx' of 'xxx station' en normale pc's en laptops afhankelijk van de kracht naar een 'vergelijkbaar' schipklasse (sovereign, intripid, defiant, prometheus). Overigens heb ik een keer in de verveling al mijn partities naar quadrant's en nebula's vernoemd.

(en ik kijk eigenlijk amper startrek.. vind de namen gewoon leuk :p)

[ Voor 7% gewijzigd door Vesper64 op 29-01-2009 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Bij ons op de zaak hebben we geen eigen keuze. Er wordt onderscheid gemaakt in plaats van vestiging, type computer, equipment nr en instance.

Voorbeeld:

Een notebook in onze vestiging in 's-Hertogenbosch heet dan:

HTBN60123456A

HTB = Hertogenbosch
N = Notebook
nummer = equipment tag v.h. device
A = eerste instantie

Als iemand een dualboot wil met W2K3S dan eindigt de hostname met een B.

Quizvraag :P Waar staat dit device en wat voor device is het?

LOND6054321A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 02:48

silverstorm

tearing me apart

Het is een draaibank (met UTP aansluiting voor de aansturing) die in Longerhouw of Lonneker staat.

gewoon <bedrijfsnaam><typemachine><volgnummer>
Bij andere/meervoudige functies geen problemen.
Geen <OTAP> vermeldingen, wat die kunnen veranderen.

[ Voor 43% gewijzigd door silverstorm op 29-01-2009 14:02 ]

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

silverstorm schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 14:00:
Het is een draaibank (met UTP aansluiting voor de aansturing) die in Longerhouw of Lonneker staat.
Jij mag niet meer raden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Vesper64 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 01:13:
Tegenwoordig vernoem ik de door mij in elkaar geknutselde pc's naar Startrek Classes. Servers zijn dan 'starbase xxx' of 'xxx station' en normale pc's en laptops afhankelijk van de kracht naar een 'vergelijkbaar' schipklasse (sovereign, intrepid, defiant, prometheus).
Ik heb een WM5 PDA phone die DeltaFlyer heet :+

Gaat dat ver genoeg? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 10:24
-

[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixard
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-06 21:00
Ik heb een Hyper-V server die ik "Matrix" heb genoemd. De Virtual Machines die er op draaien hebben namen als: Neo, Trinity, Tank, Morpheus, Cypher, Mouse etc. Vond het wel toepasselijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:50
Thuis heet het netwerk 'Universe' hebben alle pcs een naam van een hemellichaam uit het duin-universum:
- Arrakis (server, daar haal je de spice ;))
- Caladan (workstation/gamepc)
- Kaitain (laptop)
Vroeger had ik er nog een stuk meer (o.a. Giediprime, Salusa, Ix, Tleilax) maar ik heb op een gegeven moment het hele arsenaal aan Pentium120's, Pentium166 laptops, 486's, etc. verkocht.
Alleen voor telefoon en Wii heb ik die lijn niet doorgezet. Die heten gewoon 'N95' en 'Wii'.

Op het bedrijfsnetwerk (dat de naam heeft van het bedrijf) is de benaming zakelijker:
BEDRIJFSNAAM-WS0 (werkstation 1)
BEDRIJFSNAAM-WS1 (werkstation 2) etc.
BEDRIJFSNAAM-NAS (tsja, NAS)
BEDRIJFSNAAM-WWW (webserver/gateway)
BEDRIJFSNAAM-PRINT (printer)
BEDRIJFSNAAM-AP1 (access point)
etc.

[ Voor 3% gewijzigd door d3vlin op 01-02-2009 13:11 ]

Leaping Lab Rats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
De running gag binnen mijn famillie is dat mijn pc mijn vriendin is. Dit gaat zo ver dat ze zelfs een naam gekregen heeft van mijn famillie en dat zelfs mijn oma vraagt hoe het met Tina is :') en mijn 'echte' vriendinnen niet erkennen.

Mijn pc heet dus Tina. Mijn pc is zwart en Tina is een echte 'blanke naam' met een t. Nu heb ik ook een MacBook die wit is en dus een echte 'zwarte' naam moest hebben met een t en daarom Trisha is gedoopt. Mijn iPod is zwart en die heeft weer een 'blanke' naam namelijk Thea. Ik zoek nog een een 'zwarte' naam voor mijn server met een t dus als iemand suggesties heeft :P Eigenlijk zou ik mijn xbox ook nog moeten dopen maar dat is er nog niet van gekomen.

Jaja, ik ben een nazi en racist blablabla. Ik vind het humor en als je je beledigd voelt spijt me dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-07 23:57
Mijn servernamen hebben de wijken van new york (Vraag me niet waarom, vind het leuk :) )
manhattan = webserver
bronx = testmachine
harlem = mailserver
brooklyn = ESXi Hostserver (voor alle bovengenoemde vm's ) :P

Op mijn werk doen wij standaard namen:

workstations: klantnaam-type-nummer

dus bijv: klantwks01 voor workstation

voor servers doen wij : sbs2003 (= sbs server bij mkb klanten) windows 2003 standard = win2k3 enz.
Citrix = ctx01, exchange = ex01, esx servers = esx01 enz :P

[ Voor 39% gewijzigd door Newjersey op 02-02-2009 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 10:24
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210390

Ook ik (mis)bruik de Noorse goden voor mijn netwerk.

Server: Odin
De server die dient als file server en name server die al het verkeer route door mijn netwerk.

Desktop1: Freya
Desktop2: Thor
Desktop3: Freyr

Laptop1: Loki
Laptop2: Týr

Modem: Njors

Kort maar krachtige namen met aardig wat inhoud :)
Pagina: 1 2 Laatste