Privé:
Hier backup ik eigenlijk veel te weinig. Af en toe eens een kopie manueel van m'n pc naar een externe harde schijf. Ik heb niet zo enorm veel kritieke data. Dingen die ik niet kwijt wil zitten in m'n email. Dat is toch imap bij gmail.
Ik zou nog eens een keer een automatische backup moeten instellen, maar het komt er niet van, ben er al genoeg mee bezig op m'n werk.
Werk:
We backuppen iets van 25 servers bij ons op het werk. Gaande van fileservers tot applicatieservers. Van debian naar windows naar redhat,.....
Voor bijna al de servers gebruiken we Veritas NetBackup Puredisk. Vroeger (en nu nog voor een paar oude servers) gebruikten we DataProtect van DataCenter Technologies. Het nieuwe systeem werkt soortgelijk.
Dan is er nog 1 server die gebackuped wordt met Bacula.
We gebruiken bij ons enkel disk-based backup, geen tapes dus. We hebben 1 backupmachine in de serverrooms bij de andere servers, en een dubbel hiervan op een externe locatie.
De Puredisk werkt niet meer echt met full / incremental / differential; allez, je moet niet meer om de zoveel tijd een full maken met dit systeem.
Wat PureDisk doet is alle bestanden in stukjes van 128KB kappen waarvan hij dan een hash maakt. Voor het backuppen maakt hij een index van al de bestanden en gaat hij al die hashes vergelijken met degene die hij reeds gebackupped heeft in het verleden. Heb je bijvoorbeeld een bestand van 2MB vol met platte tekst, waarin 1 KB aan data gewijzigd is, dan gaat hij maar 1 blokjes van 128KB naar de backup server versturen in plaats van e volle 2MB. In een dataset van 1GB gewijzigde data (vnl office bestanden) wordt zo 350MB gebackuped in 1 van onze backup jobs die ik random kies nu. Dit vergelijken doet hij zelfs over verschillende servers. Heb je bijvoorbeeld 10 identieke windows servers draaien, dan gaan bijvoorbeeld dingen onder system32 (voorbeeldje) maar 1 keer moeten gebackuped worden omdat die in vele gevallen identiek zijn aan elkaar.
Zo is er nu op 2 weken (reïnstal geweest) tijd 540GB van de backup server in beslag. Onze fileserver alleen is iets van 700-800GB schat ik. Dan komen daar nog eens een hele hoop applicatieservers, sql servers,... bij.
Op ons systeem stel je dus niet in 1 maandelijkse, 1 wekelijkse en 1 dagelijkse backup, maar werk je met removal policies. De backup jobs blijven dus elke dag een incrementele/differentiele backup maken (weet niet wat hij juist doet op de achtergrond) maken. Daarnaast draaien er aparte policies die data gaan verwijderen uit de backup. Bij ons gaat dat afhankelijk van de server na 7dagen, 14 dagen en 56 dagen. Hij verwijdert dus niet hele backup jobs uit de backup, maar de versies van bestanden ouder dan de tijd ingesteld in de removal policy. Je kan ook instellen dat hij een bestand x aantal versies lang moet bijhouden. Dus dat er maar 10 wijzigingen moeten bijgehouden worden van een bestand, ongeacht de tijd.
Backups worden elke avond/nacht genomen, een beetje verspreid over de servers (al hoeft het niet echt met een volledig Gbit-netwerk). Door de dag loopt dan de replicatie van de backup server naar z'n dubbel op de andere locatie.
De Bacula werkt dan wel weer met het klassieke systeem van full, differential en incremental. Daar doe ik maandelijks een full, wekelijks eendifferential en dagelijks een incremental backup.
Testen van backups terugzetten gebeuren maar af entoe eigenlijk. we hebben hier (nog) niet echt een vaste policy/scheduling voor. De fileserver moeten we sowieso geregeld wat van terugzetten, al gebeurt dat meestal via Salvage (Novell fileserver). Dat zouden we eigenlijk eens een keertje moeten vastleggen op vaste momenten.
[
Voor 4% gewijzigd door
DinX op 18-02-2008 14:16
]