Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Topicstarter

Thema topic: Backups

Introductie
Welkom in het derde thema topic! Drie maanden geleden zijn we gestart met een nieuw item in de Softe Goederen fora om ook de andere aspecten van een ICT omgeving te belichten. Het eerste topic ging over monitoring, in het tweede thema topic bespraken we het toekennen van rechten.

Deze maand hebben we gekozen voor het thema "Backups". Iedereen maakt backups (of denkt toch dat hij ze maakt! :P ) maar we vergeten dat onderdeel graag :)
Thema: Backups
Vertel eens hoe jij backups maakt - je kan het hier onder gepostte voorbeeld lijstje gebruiken maar gewoon een verhaaltje typen kan natuurlijk ook en is misschien wel net zo leuk.

Interessant voor in dit topic kan bijvoorbeeld zijn welke backup software je gebruikt, of je het GFS rotatie systeem gebruikt, welke soorten servers je allemaal moet backuppen, waar je precies naar toe backed up etcetera.
Voorbeeldje
  • Backup je eigenlijk wel?
  • Waarop backup je dan? Op tape? Op disk? Op beide? Heeft (bijna) elke server een eigen backup device of heb je dit centraal?
  • Hoe vaak backup je? Werk je met incremental of differential backups?
  • Waarmee backup je? Gebruik je shell scripts, ntbackup of bijvoorbeeld backupexec?
  • Restore je ook wel eens? Verplicht om dat je data kwijt bent of heb je een regelmatig restore test schema?
  • Kunnen gebruikers zelf bestanden terug zetten (bijv. met previous versions)?
Het volgende thema topic...
Bestanden delen - hoe doe je dat en waarom?

Mocht je suggesties hebben voor een volgend thema-topic, laat het ons dan weten op softegoederen @ tweakers.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126470

Heb afgelopen weekend de Onetouch4 van Maxtor gekocht. 500 gb externe harde schijf.
Op zich prima (hoewel beetje cheape behuizing). 1 x instellen wat je wil back-uppen en wanneer, en een kind kan de was doen. Speciaal voor mijn vriendin gekocht, die bang is voor de enorme collectie foto's die we inmiddels hebben (en die zij allemaal uitgezocht heeft). Bedienings gemak stond dus op 1. Er zit een knopje op de voorkant van de drive, die als je hem indrukt, meteen een backup maakt. Supereasy.
Hier worden de "mijn documenten" map en mijn foto's / digitale video's mee ge-back-upped. Ik twijfel nog of ik mijn muziek er ook aan toe zal voegen, ruimte zat op zich.
Backup trouwens 1 keer per week (zondag 18:00). Totale grootte van backup is nu nog 50 gb.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 126470 op 18-02-2008 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Ha, leuk topic. Maandagavond 10 uur is mijn wekelijkse backup moment. Ik backup alleen data naar een interne harde schijf. Mijn main harde schijf bevat onder andere 3 data partities (documenten, fotos, video) en mijn tweede harde schijf die als backup dient bevat ook die 3 partities. Elke maandagavond worden de nieuwe documenten van de eerste harde schijf naar de tweede harde schijf gekopieerd door middel van een SyncBack schedule.

Deze zijn zo ingesteld dat op de backup schrijf nooit iets wordt verwijderd en er wordt alleen overschreven als het nieuwe bestand qua omvang groter is dan het oude. Het werkt prima zo en het heeft mij al een paar keer uit de brand geholpen. Zo een beetje halfjaarlijks maak ik nog een kopie van de backup schijf op DVD's. En deze DVD's heb allemaal nog bewaard, dus ook van de eerste backups in 2005.

Ik ben over de werkwijze op zich wel tevreden maar dat de backupschijf intern zit voelt op de een of andere manier niet zo lekker. Ik ben binnenkort toe aan een nieuw systeem en dan ga ik er ook zeker een externe harddisk bij nemen die dan als backup gaat dienen. Maar daar heb ik mij nog niet zo in verdiept.

Het nadeel van het verouderd systeem en backup schijf is dat ik nooit plek had om mijn muziekcollectie te backuppen. Dat heeft nu al 2x een totale verlies van mp3's gekost (20Gb) waarna ik mijn CD's opnieuw mocht gaan rippen met EAC.

Edit:
Dan vergeet ik helemaal te vertellen dat ik op dit moment ook (als een soort test) het meest belangrijke via Jungle Disk online te back-uppen. Jungle Disk maakt gebruik van Amazon's S3 service. Lekker goedkoop online backupruimte.

[ Voor 17% gewijzigd door ma9ma op 18-02-2008 09:44 ]

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mijn weekelijkse back-up is zondag morgen om 01.45u. Back-up dan de config dirs, logs, spool en www directories. Ook back-up ik elke dag mijn maildirs. Dit doe ik naar een partitie op dezelfde schijf, dit dient dan ook als back-up voor als ik iets naar de klote help :+
De maildirs back-up ik elke dag omdat die erg belangrijk zijn hier.
Verder heb ik een deonet in m'n server hangen, en wissel om de week van schijf.

Dit werkt prima moet ik zeggen, en ben erg blij dat ik zo'n ding heb aangeschaft :)

voor degene die niet weten wat een deonet is: http://www.deonetbackup.com/

[ Voor 8% gewijzigd door weijl op 18-02-2008 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:36
Zelfde opstelling en methode als Magma hierboven.

'k heb vier snelkoppelingen naar syncbackprofielen op mijn bureaublad staan. Af en toe gewoon aanklikken en de rest gebeurt automatisch van eerste naar tweede (backup)schijf. (al kan je het met dat (freeware) progje ook automatisch op een bepaald tijdstip laten gebeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:16
Prive:
De belangerijkste mappen zoals de MijnDoc's en de Public worden elke nacht naar Idrive.com gebackupped (12GB storage via het eigen tooltje van Idrive). De overige data wordt regelmatig naar een externe hd gekopieerd via een robocopy script.
Daarnaast is ShadowCopy geactiveerd voor het gebruik van vorige versies. (Dit gebruik ik zelf regelmatig)
Het enige wat nu niet wordt gebackup is de exchange omgeving, met Ex2003 werden de postvakken (4) naar pst gebackupped (Exmerge) maar dat werkt nog niet helemaal met Ex2007.

Zakelijk:
3x servers, waarvan 1 met een LTO drive (200/400GB). Hierop worden elke nacht backups gemaakt volgens het GFS rotatie systeem (nooit geweten dat die naam ervoor was). Dit wordt gedaan met de MS Backup tool, verder weinig bijzonders.

Ook hier ShadowCopy geactiveerd, scheelt ons toch weer tijd nu mensen zelf back-to-the-future kunnen gaan. Dit alles voor een 25 gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik doe aan een hele simpele backup:

Ik heb op m'n pc een schijf voor windows en applicaties. Daarnaast een RAID-1 opstelling voor alle documenten die me dierbaar zijn. In de praktijk komt dat neer op "My Documents" en een paar directories in "C:\Documents and Settings\*\Application Data". My Documents staat overigens standaard naar die RAID-1 schijf te wijzen ipv de standaard "C:\Documents Settings\*\My Documents". In het ketelhok staat een pc met dezelfde harde schijf opstelling.

Als ik aflog gaat er automatisch een batch file draaien dat robocopy aanslingert. Robocopy struint die directories af naar wijzigingen welke weer worden doorgevoerd op m'n servertje. Bij een schone windows install kan ik meestal de gebackupte directories gewoon weer terugzetten. Simpel, maar voor mij voldoende.

Een nadeel is dat het afsluiten van de pc af en toe wel eens erg lang kan duren als ik veel nieuwe bestanden heb toegevoegd in bijvoorbeeld "Mijn Afbeeldingen". Daarnaast kan ik ook niet terug naar de situatie van een bepaalde datum, maar eerlijk gezegd heb ik daar ook nog nooit behoefte aan gehad.

Ik doe het dus wel, maar heb me nooit echt verdiept in het maken van backups. Misschien is dit daar wel een mooi moment voor :)

En het enige wat ik nu echt nog zou willen is een hogere upload snelheid zodat dat die server op een andere lokatie kan staan, want bij brand ben ik nu nog alles kwijt.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

Tsja, Backup:

Voor exchange / fileserver heb ik 2 licenties voor backupAssist. (www.backupassist.com).

Werkt prettig, nette reports ook al is het 'maar' een schil om ntbackup heen.
Verder trek ik dagelijks een 6tal Mysql DB's naar de 1TB NAS, maar da's allemaal scripting spul.
De overige machines gaan gewoon dagelijks via NTbackup (zonder backupassist) richting de NAS.

Elke 4 weken gaan de schijven uit de NAS en gaan er 4 nieuwe schijven in. De gebruikte schijven gaan mee naar huis. Elke maand roteren zodat er altijd een redelijk recente backup buiten het pand aanwezig is.

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Elke dag op werk de persoonlijke netwerkdrive synchroniseren met 1) harde schijf laptop en 2) externe harde schijf, via het programma Allway Sync. Externe POP3-mail wordt verzameld via POPBeamer op een Exchange server, die de werkmail daarnaast gewoon op de server. Twee laptops halen via POP3 alle emails dagelijks op, ik backup mijn Exchange server niet. Verder wordt er een tweede externe harde schijf gebruikt eens per twee weken, en eens per half jaar DVDs branden met data.

Verder een Norton Ghost image van de systeemdrive (C) van al mijn PCs, elke 6 maanden. Als er files kwijt zijn is het toch meestal user-error :D :P

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:42
Ik gebruik (dagelijks) een maxtor onetouch III 300GB usb schijf voor completesystembackup. Verder maak ik van mijn belangrijke bestanden (documenten en foto's) een online backup met Mozy (2GB+ gratis serverruimte!)

[ Voor 5% gewijzigd door jochie79 op 18-02-2008 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

hier richten wij servers in dan met snapshot.exe trekken wij complete images ervan die bewaren we dan fijn. Verder al naar gelang wat klant heeft gebruiken wij online backup, arc server ,backup exec etc met dagelijks full backups. Sommige klanten hebben disk to disk en dan naar tape backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:56

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Wij backuppen met Backup Exec op de fileserver en enkele agents op member servers. De backup schrijven we weg naar LTO tape en naar een tweede server via DFS op een remote locatie. De tapes hebben dagelijks een fullbackup. Elke maandag en donderdag tape bewaren we een maand. De tape welke op de eerste van de maand gemaakt wordt blijft een jaar in storage liggen. Aan het einde van het jaar maken we een jaartape welke permanent offsite opgeslagen ligt.

Van de servers maken we images welke op dvd opgeslagen liggen. Binnenkort gebruiken we VMware converter om van alle servers een virtueel image te maken welke we op een remote locatie in een ESX server inladen. Hierdoor kunnen we bij een calamiteit snel met corebusiness applicaties en up to date data door draaien. Uiteraard zal dit periodiek getest gaan worden.

Gebruikers kunnen zelf geen files terug zetten. Hier moet ik nog naar kijken of we dit aanpassen. Restore acties worden net als UPS tests periodiek uitgevoerd. Gebruikers vragen er echter zelden om.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 22:07
Onze backup procedure is zoals onderstaand:

Job 1: DLT; backup van enkele server, full backup. Backup Exec
Job 2: LTO2; backup van 6 servers, full backup, Backup Exec icm Remote plugins.
Job 3: LTO2 (append); backup van (ERP) db, welke wordt aangemaakt tijdens job 2.

Tapes worden dagelijks verwisseld. Schema wat we gebruiken is zoals onderstaand:

- ma, di, wo en vrijdag.
- donderdag wisselt; week 1, 2 + 3 en maand 1, 2 en 3.

Owja -- Restore test wordt wekelijks uitgevoerd (van verschillende tapes; naar eigen inzicht), cleaning tapes 2 wekelijks. Gebruikers die een restore willen doen dit op aanvraag.

[ Voor 17% gewijzigd door Masch op 18-02-2008 12:20 ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Simpel systeem hier om backup te maken van 1 server met ongeveer 30GB belangrijke data:

Iedere dag een disk-to-disk backup met RoboCopy. Daar wordt elke week een tape backup van gemaakt met ntbackup naar een DAT72 tape. Deze tapes worden offsite bewaard. Ook worden er natuurlijk kwartaaltapes gemaakt.

Eerder deden we elke dag een tape backup, maar dan zijn die HP drives wel erg snel versleten... Gelukkig geven ze wel een goede garantie bij HP.

Backups testen doe ik ongeveer 1 keer in het half jaar, zou eigenlijk wel wat vaker mogen.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:58
Ik heb en tijdje geleden een Buffalo Linkstation voor de backup van mijn fotos en documenten aangeschaft. Gebruik syncback om de belangrijkste directories te backuppen, die draai ik minimaal 1 keer per week.
Ik heb hem wel precies op het juiste moment aangeschaft, 2 weken nadat ik hem had aangeschaft begaf mn notebookschijf het. hij heeft zn geld dus in ieder geval wel opgebracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 08:35
Ik heb alleen te maken met prive backuppen en dat gaat zo:
mijn machine maakt zondag middag een backup naar een Nas
mijn vriendin doet dit op maandag avond.

De backup bestaad uit mail, documenten, foto's en websites die ik ooit gemaakt heb.
Geen incremental, gewoon de full monthy.

de nas staat op een andere locatie in huis, niet in de studeerkamer.

1x per kwartaal gaat er ook nog een 40gig schijf met documenten en foto's naar een locatie buitenhuis. (schoonouders > kluis) deze data staat in een truecrypt image zodat als het ooit verloren mocht gaan (lees gestolen) niemand iets met de data kan.

Dat lijkt me wel voldoende voor een thuis situatie ;)

op kantoor wordt dat allemaal geregeld, met tape units en externe opslag van tapes e.d.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ik maak wekelijkse backups van mijn (web)server door alle belangrijke gegevens naar een aparte patitie te kopieeren en dat vervolgens met rsync te versturen naar 2 andere servers op andere locaties.
Mijn backupscript zorgt ervoor dat in ieder geval /home volledig mee genomen wordt (waar ook de websites van klanten staan) verder maak ik per table in mysql een aparte volledige dump en ook neem ik de mysql bin log files mee in de backup.

Voor mail is het vrij makkelijk, aangezien dit allemaal in de database zit (ik draai een Zarafa server), maar aangezien ik mail erg belangrijk vind doe ik wel voer ik wel dagelijks een incremental zarafa-backup uit waarmee ik losse mailtjes eventueel weer terug kan zetten indien noodzakelijk. Deze dagelijkse incremental backup stuur ik vooralsnog niet door naar een andere server. Echter deze backup files gaan wel mee met de normale backup procedure.

Voor de rest hoeft er weinig gedaan te worden, hoewel alle config files ook meegenomen worden zodra deze zijn veranderd ten opzichte van de vorige keer (als er een wijziging is dan worden ze allemaal meegenomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

-Jaap-io schreef op maandag 18 februari 2008 @ 12:29:
1x per kwartaal gaat er ook nog een 40gig schijf met documenten en foto's naar een locatie buitenhuis. (schoonouders > kluis) deze data staat in een truecrypt image zodat als het ooit verloren mocht gaan (lees gestolen) niemand iets met de data kan.
Maar de kans lijkt me groter dat je uncrypted pc met data wordt gestolen, dan een crypted schijf in een kluis? :P

Bij ons thuis lopen twee systemen door elkaar:
  • Computers die 1x per dag een backup gooien naar een thuisserver
  • Computers die sowieso alleen data op de server opslaan
's Nachts worden alle documenten incremental (als ik het nu goed onthouden heb :P ) naar een externe backupserver geupload in een datacenter. 1x per week gaat er ook nog een full-backup heen (maandag).

Grote zaken, zoals mijn foto-archief gaan als backup (als er weer wat nieuwe files zijn) op een externe schijf die daarna in de garage twee straten verderop wordt bewaard.

Als er een Boeing op ons huis neerstort verliezen we dus max 1 dag aan data (mits hij de garage mist :P ).

Dit overigens allemaal met SyncbackSE. Aan clones van windowsinstallaties doen we niet, omdat ik al twee jaar geen windows opnieuw heb moeten installeren, het tijd kost en opslagruimte.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 08:35
Gizz schreef op maandag 18 februari 2008 @ 12:38:
[...]

Maar de kans lijkt me groter dat je uncrypted pc met data wordt gestolen, dan een crypted schijf in een kluis? :P
zit wat in, maar ik vind het voor de hand liggender dat er bij mijn schoonouders wordt ingebroken ipv bij ons ;)
plus dat het risico dat iemand anders aan die schijf komt groter is omdat ik er zelf geen toezicht op kan houden.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Prive / Lokale files:
Homedirs worden via rsync elke shutdown gesynced naar mijn fileserver. Eens in de week kopieert mijn fileserver die backup nogmaals intern naar een andere hard disk. Alles staat ingesteld om in mijn homedir terecht te komen (WWW root, email, etc.)

Servers: (1 dedicated waarop ook in vmware een mailomgeving draait)
Mijn eigen email word ook dagelijks(nouja, veel vaker zelfs waarschijnlijk) via imap gesynced, waardoor het dus ook in mn lokale backup proces terecht komt.
www-root word wekelijks gekopieerd naar een backup server van een provider. Databases worden dagelijks gedumpt en eens in de week mee gekopieerd naar de backup server.
Databases die op de email server staan worden ook dagelijks gedumpt en gelijktijdig meegekopieerd naar de backup server.
Vmware disk images worden eens in de 2 weken gebackupped naar een public ftp (omdat ik daar toevallig veel ruimte heb en hij snel is.) Ik heb een script wat de image eerst door openssl gooit en het met een key encrypt met aes-256. Zonder de key zijn de files dus niet te herkennen als vmware images en heeft niemand er wat aan.

That's about it als ik niks over het hoofd zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 10:51
één sbs server met tapestreamer en een aantal applicatie/file servers.

met robocopy worden de wijzigingen van de andere servers naar de sbs server gezet, die dagelijks full backup op Ultrium tapes wordt gezet (ook weektapes en maandtapes die gecycled worden). Qua software gebruik ik de Data Protector Express software die erbij zat, uitgebreid met een sbs licentie voor exchange/sql. Ben niet zo kapot van de beperkte mogelijkheden en de brakke interface, maar goed genoeg voor wat we er mee willen.

Waarom full back-up? Het gaat me voornamelijk om disastery recovery. Server repareren/vervangen -> tape erin -> knopje inhouden bij opstarten en hoppa. Die one-button disaster recovery mogelijkheid kan ik helaas niet testen (wel na de inrichting gedaan), maar anders kan een normale restore ook. Hierboven las ik dat HP drives snel slijten.. Ik hoop het niet ;) Maar goede ervaringen met de HP service en het service contract betreft ook de tapestreamer. Ook is het bij full back-ups minder problematisch als iemand vergeet de tape te wisselen.

Als andere servers mochten sneuvelen kan ik simpel de mappings veranderen naar de robocopy versie.

Sinds het gebruik van shadowcopies heb ik de tapes zelden nodig om bestanden terug te zetten. Het gaat voornamelijk om hbo'ers die goed met de standaard previous versions interface kunnen omgaan. Elke maand die ik wel een test restore, al zou ik dat wat meer random moeten doen (heb nog geen random afspraken in outlook gezien :P). Vroeger ging het wel regelmatig via tapes en zul je net zien dat werknemers vragen om een versie die extern ligt: waste of time voor meerdere personen.

Wat ik nog zou willen doen? In de toekomst misschien zoveel mogelijk virtueel maken, zodat het helemaal niks meer uitmaakt op wat voor machine je het restored. Ik denk dat een backup trekken van een VM ook een stuk sneller gaat (back-up&verify)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:40

DinX

Motormuis

Privé:
Hier backup ik eigenlijk veel te weinig. Af en toe eens een kopie manueel van m'n pc naar een externe harde schijf. Ik heb niet zo enorm veel kritieke data. Dingen die ik niet kwijt wil zitten in m'n email. Dat is toch imap bij gmail.
Ik zou nog eens een keer een automatische backup moeten instellen, maar het komt er niet van, ben er al genoeg mee bezig op m'n werk.

Werk:
We backuppen iets van 25 servers bij ons op het werk. Gaande van fileservers tot applicatieservers. Van debian naar windows naar redhat,.....
Voor bijna al de servers gebruiken we Veritas NetBackup Puredisk. Vroeger (en nu nog voor een paar oude servers) gebruikten we DataProtect van DataCenter Technologies. Het nieuwe systeem werkt soortgelijk.
Dan is er nog 1 server die gebackuped wordt met Bacula.

We gebruiken bij ons enkel disk-based backup, geen tapes dus. We hebben 1 backupmachine in de serverrooms bij de andere servers, en een dubbel hiervan op een externe locatie.
De Puredisk werkt niet meer echt met full / incremental / differential; allez, je moet niet meer om de zoveel tijd een full maken met dit systeem.

Wat PureDisk doet is alle bestanden in stukjes van 128KB kappen waarvan hij dan een hash maakt. Voor het backuppen maakt hij een index van al de bestanden en gaat hij al die hashes vergelijken met degene die hij reeds gebackupped heeft in het verleden. Heb je bijvoorbeeld een bestand van 2MB vol met platte tekst, waarin 1 KB aan data gewijzigd is, dan gaat hij maar 1 blokjes van 128KB naar de backup server versturen in plaats van e volle 2MB. In een dataset van 1GB gewijzigde data (vnl office bestanden) wordt zo 350MB gebackuped in 1 van onze backup jobs die ik random kies nu. Dit vergelijken doet hij zelfs over verschillende servers. Heb je bijvoorbeeld 10 identieke windows servers draaien, dan gaan bijvoorbeeld dingen onder system32 (voorbeeldje) maar 1 keer moeten gebackuped worden omdat die in vele gevallen identiek zijn aan elkaar.
Zo is er nu op 2 weken (reïnstal geweest) tijd 540GB van de backup server in beslag. Onze fileserver alleen is iets van 700-800GB schat ik. Dan komen daar nog eens een hele hoop applicatieservers, sql servers,... bij.

Op ons systeem stel je dus niet in 1 maandelijkse, 1 wekelijkse en 1 dagelijkse backup, maar werk je met removal policies. De backup jobs blijven dus elke dag een incrementele/differentiele backup maken (weet niet wat hij juist doet op de achtergrond) maken. Daarnaast draaien er aparte policies die data gaan verwijderen uit de backup. Bij ons gaat dat afhankelijk van de server na 7dagen, 14 dagen en 56 dagen. Hij verwijdert dus niet hele backup jobs uit de backup, maar de versies van bestanden ouder dan de tijd ingesteld in de removal policy. Je kan ook instellen dat hij een bestand x aantal versies lang moet bijhouden. Dus dat er maar 10 wijzigingen moeten bijgehouden worden van een bestand, ongeacht de tijd.

Backups worden elke avond/nacht genomen, een beetje verspreid over de servers (al hoeft het niet echt met een volledig Gbit-netwerk). Door de dag loopt dan de replicatie van de backup server naar z'n dubbel op de andere locatie.

De Bacula werkt dan wel weer met het klassieke systeem van full, differential en incremental. Daar doe ik maandelijks een full, wekelijks eendifferential en dagelijks een incremental backup.

Testen van backups terugzetten gebeuren maar af entoe eigenlijk. we hebben hier (nog) niet echt een vaste policy/scheduling voor. De fileserver moeten we sowieso geregeld wat van terugzetten, al gebeurt dat meestal via Salvage (Novell fileserver). Dat zouden we eigenlijk eens een keertje moeten vastleggen op vaste momenten.

[ Voor 4% gewijzigd door DinX op 18-02-2008 14:16 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 15:36

jelly

Arch Linux

Voor mijn computer gebruik ik een 2de harde schrijf die ik incremental (dagelijks) + full (wekelijks) backup met SimpleBackup. Om de drie dagen backup mijn home directory naar mijn externe hardeschrijf (rsync). Heb eigenlijk nog nooit iets moeten restoren, maar je weet maar nooit ;)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:44

M2M

medicijnman

nvmd... server-related, not client

[ Voor 95% gewijzigd door M2M op 18-02-2008 16:27 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 08:41
ik heb hier op het werk een servertje of 8 te backuppen, en totaal zo'n 350 GB aan data.

We hebben hier een sony AIT LIB81 tape library, passen 8 tape's in.

Elke vrijdag avond draait er een full-backup op 3 tape's (weekly backup).
Elke zondag draait er wederom een full-backup op 3 tape's (sunday backup)

's maandags gaan de 3 tape's van de weekly backup naar de bank.

Verder draait er maandag t/m donderdag een differential backup welke op 1 tape pas.

Weekly tape's hebben we van week 1/tm 5
Eind van het jaar een volledige jaar backup.

De VM's van VMWARE worden dmv esx ranger gebackupt op een externe HDD.

Software is Veritas BackupEXEC.

Eigenlijk wel tevreden over zoals het nu gaat.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 07:59

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik maak 2 wekelijks een backup van mijn iMac naar een Firewire schijf. Gewoon de /Users (/home in linux-land) met rsync. Een paar bestand-formaten heb ik uitgesloten binnen het scriptje.

Het werkt snel en effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Prive maak ik eigenlijk geen backups: ik heb geen data om te verliezen, al mijn prive werk staat op diverse servers verspreid over internet.

voor een hostingbedrijf heb ik me gisteren tot Bacula gezet:
- machine met 140GB vrije diskruimte als director en storage daemon
- elke server draait een file daemon

Voor elke dag een pool uitgetrokken, waarbij de MondayPool de full-backup is. De full backup blijft 13 dagen bestaan, wat betekent dat er 2 weken backup beschikbaar is. Voor de overige dagen wordt er met differential backup gewerkt, welke nu nog 13 dagen blijven staan, maar desnoods ook na 6 dagen opgeruimd kunnen worden.

Elke nacht om 02:00 wordt er opdracht gegeven aan de servers om hun backup op de bewuste storageserver neer te dumpen, voor Linux machines geen speciale dingen, voor Windows servers gewoon VSS gebruiken, waardoor je MSSQL databases niet speciaal gedumpt hoeven te worden. Er wordt gebruik gemaakt van gzip compressie, waardoor ik nu voor een full backup van 5 servers slechts 30GB kwijt ben. Voorheen met de oude rsync oplossing was ik hier 58GB voor kwijt en zat de vorige server met 60GB ruimte aan de rand toe vol.

Zoals het er nu uitziet ben ik tevreden met Bacula: het is opensource, het kost niks, het ondersteunt Windows met een native client en het bespaart mooi wat ruimte tov de ouderwetse rsync methode, waardoor ik met gemak een week retentie kan houden. Enige nadeel is dat het ondanks de upgrade naar een Gbit ethernet aansluiting, de backupsnelheid niet hoger is dan 4-5MB/s.

Voorheen gebruikte ik hier een oude IBM server met 2 DDS4 tapestreamers voor, hier paste de data helaas niet meer op. Aangezien we nu alle dozen vervangen hebben door 1U dozen, en aangezien er toch nooit iemand de tapes kwam verwisselen, zie ik de waarde van een tape backup in dit geval niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 22:19
cd /home;tar -cvf - * | tar -C /mnt/hdd/Backup/home/ -xv
cd /var/www;tar -cvf - * | tar -C /mnt/hdd/Backup/www/ -xv
cd /mnt/md0/Music;tar -cvf - * | tar -C /mnt/hdd/Backup/Music/ -xv

Oftewel elke nacht via cron een backup van /home, /var/www en de muziek :)
Misschien nog wel een idee om /etc er nog bij te mikken, ivm config-files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

Voor mijn Ubuntu desktop gebruik om mijn /home te backuppen rsync naar een externe harde schijf: rsync -av /home/foo/ /mnt/usbdisk/backup/ Op mijn werk gebruiken we voor het backuppen van de Linux desktops en servers Bacula en Netvault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Laatst online: 18:28

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik heb hier een windows home server staan die dagelijks van alle pc's in huis (stuk of 8, grote familie) een back-up maakt. Is incremental, alleen de data die verandert is word weer overgezonden. Dit is dus van alle pc's de volledige hd, kost wat ruimte maar is o zo ideaal als er problemen zijn. Restoren cdtje invoeren, even wachten en alles is weer zoals het was.

Foto's en andere belangrijke zaken worden op dvd gebrand. Ik weet dat dat ook niet de meest veilige opslag is maar ik denk dat data op 3 verschillende plaatsen wel veilig genoeg is. Alle foto's staan zoiezo op mijn pc (slaapkamer), op de server in de schuur en op dvd in de woonkamer. Kan niets mis gaan toch?

Van mijn web/gameservers in amsterdam maak ik wekelijks een backup, deze word ook weer lokaal op mijn pc opgeslagen en daarna weer gesynced met de homeserver.

Het is allemaal best easy met zo'n homeserver en dat was eigenlijk ook de bedoeling. Het werkt vrij out of the box, ik had niet echt zin om weer avonden aan een stuk te gaan zwoegen om een linux server te krijgen. Daarvoor had ik wel een linux samba server maar dat heeft nooit zo lekker gewerkt als nu met de homeserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-06 21:58
Ten eerste synchroniseer ik 'Mijn Documenten' tussen m'n notebook en pc (SyncBack).
Ik doe elke kwartaal een full backup ervan dmv. rar en quickpar (dmv. een eigen script).
(Quickpar garandeerd de integriteit van de data als het backup medium leesfouten vertoond).
Deze backup gaat naar cd of dvd. (Ong. 500MB). Deze neem ik meestal ook mee naar de zaak.
Een keer per jaar zet ik deze op twee verschillende dvd's.
Daarnaast doe ik minstens elke week een differential backup hiervan (ong. 100MB).

Foto's zet ik apart op dvd (ook met quickpar).
Mp3 en video's backup ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_JGC_ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 20:02:

Zoals het er nu uitziet ben ik tevreden met Bacula
Wij zijn op mijn werk ook heel erg tevreden met Bacula. We backuppen daarmee circa 100 Linux servers en nog een aantal Linux desktops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Ik las dit topic en ik dacht: 'oops'... :p

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik sla al mn belangrijke data op 1 partitie op en die synchroniseer ik regelmatig (eens per maand ofzo, niet op vaste tijden) met een externe schijf dmv. SyncBack.
Ook heb ik een tweede pc (op een andere locatie) die ik af en toe synchroniseer met die genoemde backup.

Mocht mn harddisk crashen dan ben ik dus hoogstens dingen kwijt die ik de laatste weken gemaakt heb en das gewoon pech hebben. Strikt elke dag/week backuppen wordt me veel te omslachtig. Waar het me vnl. om gaat is dat ik mn mp3's, foto's etc. die ik in de loop der jaren heb opgeslagen niet verloren gaan.

Verder heb ik mn mail op Gmail staan (archief van zo'n 8 jaar), dus dat is ook wel redelijk veilig. Ga binnenkort nog even alles via pop3 lokaal downloaden en backuppen, voor het geval Gmail mn account per ongeluk verwijderd ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:33

m0nk

16-09-2003 15.15

Backup software: TSM Tivoli van IBM
Tape Library: IBM 3200 LTO4 (2 drives en 48 slots)

Backups gebeuren volgens client schedules, deze zijn bij ons om 19:00PM en om 02:00AM. Zodra er een client in de schedule wordt gehangen maakt TSM een "differential" backup (noemen ze zo maar eigen is het een full). Daarna elke nacht volgens de schedule een differential. In de verschillende maintainance plans die onder de schedules en nodes hangen wordt aangegeven hoeveel versie er van een bestand bewaard moet worden, en hoeveel dagen hij bewaard moet blijven na een delete etc. Wij gebruiken de Data Protector voor onze SQL instances.

Voor degene die TSM niet kennen, TSM maakt gebruik van verschillende storagepools en een database. In deze database staan alle verwijzingen naar alle bestanden die op de tapes staan. TSM backupped eerst alles naar zn diskdata (feitelijke data) en diskdirs (directory structuur) volumes. Overdag lopen er een aantal reclamation processen die de data van de storagepools naar de tapes verplaatst (disaster recovery). Simpel gezegd staat onze hele omgeving dan op tapes die de kluis in gaan. Daarbij ook een database backup uiteraard. Zonder deze database zijn de tapes useless en kan je ze weg gooien. Uiteraard is dat natuurlijk een van de eerste checks de wij doen (datum wanneer de laatste database backup is gemaakt).

Eigenlijk is TSM zo uitgebreid dat ik er momenteel nog niet alles vanaf weet, maar het is wel erg interessant. :P

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:00

SpamLame

niks

Mijn huidige opdracht als voorbeeld nemend;

Hier wordt gebruik gemaakt van meerdere pakketten, waarbij dataprotector en backupexec de grootste omgeving zijn, arcserve is onlangs uitgefaseerd. De backup vind plaats naar de volgende media, schijf en tape en virtual tape.
Van de fysieke tapes zijn er helaas verschillende types, AIT, DDS3,4 & 72, DLT4,VS-DLT160?,SDLT1 & 2, LTO2,3,4.
Voor het decentrale datacenter wordt gebackupped naar disk, waarna deze middels HP storage mirror gesynced worden naar het datacenter op het hoofdkantoor waar ze weer op tape gezet wordt. De meeste backups vinden echter plaats naar (virtual) libraries in het SAN, een deel van de backups vindt plaats de direct attached tapedrives. Deze laatsten worden ook gebruikt voor recovery tapes (ingite en fbackup). Roulatie schema's zijn afhankelijk van wat de klant wilt evenals bewaartermijnen.
De oorzaak van deze verscheidenheid is te vinden in het feit dat elke BU zijn eigen ICT moest regelen. Zodoende zijn er zaken buiten de deur geplaatst of het beheer was uitbesteed of het werd zelf gedaan.

Gebruikers kunnen zelf hun bestanden terugzetten, maar dat gaat niet via een traditionele restore.
Voor Novell is Salvage (heet dat zo) aangezet en een aantal Windows machines doen aan shadow copies.

Een zeer diverse omgeving, wat opzich een leuke uidaging kan zijn, maar het algemene gevoel hier is dat het een blok aan je been is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-06 12:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Mijn thuisserver backup ik als volgt:
ma t/m za: naar file op harddisk
zo: backup naar tape (DDS3 tapestreamer :9)

En wat backup ik dan?
- OS
- Internet zut (FTP, forum, www spul)
- mail
- profielen en user-directories

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-06 22:54
Me eigen data backup ik eigenlijk niet, misschien toch maar eens verstandig om te doen.
De data van me vriendin wordt als we eraan denken gebackuped naar een debian server, en dan voornamenlijk de map "Mijn Documenten" waar al haar werk en schoolwerk instaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 13-06 15:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Backup is hier redelijk standaard. Dagelijks Full backup op tapes, waarvan de zondagbackup offsite gehaald.

Wat wel intressant is, is dat wij onlangs begonnen zijn met de AD Agent van Symantec Backup Exec. Ik meende dat deze Agent iets van 300 euro heeft gekost, maar deze heeft als voordeel dat authoritive restores uit te voeren zijn, waarbij het niet nodig is om een DC te rebooten in AD restore mode :)

Van de site:
Symantec Backup Exec 12 Agent for Microsoft Active Directory dramatically reduces the time to recover from small disasters, ..... by giving them the ability to restore such critical data as individual user accounts, organizational units, even individuals from a single pass backup while Active Directory remains online - no reboots!
  • Online, granular recovery of individual Active Directory objects
  • Restore objects without rebooting AD Domain Controllers
  • Single Pass Backups for complete AD or object level recovery from single backup
  • Support for 2008 Active Directory Domain Services
  • Centralized System State and Active Directory protection
Wel verschijnt na een restore een foutmelding in je eventlog van een DC dat er op een "niet supported wijze" een restore heeft plaatsgevonden :P.

Het is hierbij dus ontzettend eenvoudig om users, groupen, OU's en dergelijke te restoren, zelfs op property niveau van het object.

Overigens worden bij "ons" elke maand disaster recovery scenario's getest. Het op de traditionele wijze uitvoeren van een authoritive restore was/is goed gedocumenteerd. Toch heeft deze nieuwe methode veel voordelen, die opwegen tegen de extra (mi. minimale) kosten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Ik gebruik een 3-lijns back-up strategy voo rmijn data en dat heeft me wel eens de kop bespaard.

Lijn 1: 2e vaste schijf waar alle custom data op huisvest is een stand-alone schijf met eigen partitie en bescherming. Deze data is altijd consistent en up to date
Lijn 2: USB stick. Op deze stick staat ook een recente kopie van alle belangrijke data en deze 2 GB stick raakt vol en ik koop binnenkort een nieuwe Lijn 2 back-up device, een USB harddisk.
Lijn 3: DVD's met alles erop. Deze data is niet altijd even courant, maar 80% is bruikbaar om op te bouwen mocht ik ooit terug moeten vallen naar deze lijn.

Voor data van het werk (en een beetje mijn data) is er ook nog een 4e lijn en dat is de hoofdserver op ons werk waar ik vanaf thuis direct mee kan connecten en remoten. Daar gaat ook het een en ander naar toe wat me erg belangrijk is.

Ik ben dus nog nooit iets verloren. Zelfs savegames en gamemods gaan mee met deze back-up.
Ook programma's en drivers zoals OpenOffice en meer staan op Lijn 1 gereed.

En zoveel werk om het bij te houden kost het niet. Kwestie van Copy en Paste. Dus als ik 3 uur heb zitten thuiswerken spendeer ik 5 minuten om mijn 3 uur veilig te stellen. Ga het niet opnieuw doen.

Daarbij is mijn huis voorzien van een diefstal politiekeurmerk en woon ik boven, dus hier is sinds de 10 jaar dat ik er woon nog nooit een poging tot inbraak gedaan. Bij mijn benedenburen al 4x in die tijd, maar de trap naar boven is voor hun net iets te ver van de vluchtroute.

Ik neem geen genoegen met één back-up. Dan is je data in principe nog gevoelig voor een "single point of faillure" en dat moet je nu juist niet hebben :)

Leuk topic van Elevator :)

PS: De hoofdtaak is het vrijhouden van mijn PC van malware en virussen, maar sinds 2001 heb ik er geen een meer gehad. Nothing unusual. Ik ben misshien iets te voorzichtig op internet want ik klik op niets en als ik dan niet verder kan lezen op een of andere site, jammer dan, maar ik klik niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 20-02-2008 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:23
al mijn documenten, en de documenten (inclusief foto's) van mijn vrouw worden opgeslagen in een vmware machine, deze heeft zijn vhd files op een raid 5 array staan. als de server softwarematig crashed dan kan ik in ieder geval snel ergens vmware workstation installeren, de image overpakken en verder gaan met alle security instellingen en dergelijke

daarnaast worden de docs via offline files gesynchroniseerd met de laptops die we hebben.

de backups is een lastiger verhaal, eerst verliep dit met een dagelijkse sync job naar een ftp server maar dat was niet helemaal vlekkenloos.

via een script wordt er maandelijks een full back-up gemaakt met winrar. deze wordt vervolgens ook in batch via par2 aangevuld met pariteitsinformatie.

dit hele zwikkie wordt via command line ftp software op mijn server gezet (in Collo)

vervolgens wordt er dagelijks (door middel van de Archive Bit) een differential backup gemaakt met winrar om vervolgens weer te fpt-en. dit verloopt zonder pariteitsinformatie

de full backup kan niet op 1 dag plaatsvinden omdat de data te groot is, daarom heb ik deze verspreid over 4 dagen:
Dag 1 mijn Foto's
Dag 2 docs en foto's vrouw
Dag 3 gezamelijke foto's
Dag 4 Setup files

[ Voor 3% gewijzigd door LinuZZ op 20-02-2008 10:57 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook netjes zo verspreid, maar zelf doel ik meer op thuiswerken waarbij je een hoop data verandert en deze data dan ook direct veilig wilt stellen.
Zelf heb ik geen vaste tijdstippen, maar mninimaal eens per week 10 minuten de zaak bijwerken kost me ook niet alle tijd.
Eenmaal aan het kopiëren gaat het best snel met back-uppen.

*En natuurlijk laat Rogresalor zijn USB-key niet in het slot zitten, maar deze gaat er meteen weer uit via de optie "veilig verwijderen". Dingetje is nog nooit kapotgegaan en is al zovaak gebruikt.

Mocht er een kwaad virus uitbreken dat danig destructief schijnt te zijn dat het ook je on-line places kan achterhalen ben je alles kwijt, maar een USB-key in de lade, daar kan niets bij.
Even Hijackthis draaien voordat alle media gekoppeld word kost 20 seconden (kleine lijst) en weet ik of hetveilig is.

Ik neem het woord back-up ook heel serieus. Ik zou niet weten hoe je aan het balen bent als je alles kwijt bent; savegames, settings, documenten, spreadsheets, databases, presentaties :o

Edoch lees ik het hier op GoT vaak genoeg dat iemand letterlijk om hulp smeekt nu zijn harddiks dood aan het gaan is want ze hebben geen back-up. Tja, snap ik wel, maar ik vind het een loze kreet.

In Amerika is nu zo'n reclamecampagne bezig
"You already makes a copy of your value data??" met een schrikbarend plaatje eronder van een huilende man.

Of een van "Starting today? Today is too late, yesterday ought be better"*
Sommige smerige crackers gebruiken die zin ook wel eens, maar dan wat te letterlijk als je snapt wat ik bedoel. Ik snap de essentie van de zin direct.

Edit:

Ik kan het me niet permitteren data kwijt te raken al praat ik zo makkelijk erover. Er staat data tussen van het werk van van cliënten en daar ga ik niet mee over straat. Alle media blijft in huis en ik heb een 2e key van 1 GB voor het uitwisselen van data tussen andere mensen.
Ik weet niet of het waar is wat ik nu zeg, maar een verlies van al mijn data kan ontslag opleveren voor mij omdat het ook bedrijfsdata is. Ik heb mijn werk goed te doen, punt.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 20-02-2008 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 09:41

Eijkb

Zo.

Bedrijf: Hosting
Backupmethode: tar / mysqldump
Naar: NFS gemounte backupschijf
Versies: 2 voor de webdocumenten, 7 voor de databases. Backup draait iedere nacht.
Aantal servers: 40+
Backupdata: 500GB+

Voor het backuppen heb ik generieke scripts gemaakt welke gestart worden met cron vanaf de NFS mount. Zo kan ik de backup procedure makkelijk aanpassen (1 script op 1 lokatie). De scripts worden gestart uit een "start" script welke dus in iedere crontab op iedere server staat. Handige hieraan is dat ik in het startscript af en toe ook eenmalige statements kan zetten welke uitgevoerd moeten worden op servers (van een "yum install" tot aan een verandering in configfiles).

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eijkb schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 13:13:
Bedrijf: Hosting
Backupmethode: tar / mysqldump
Naar: NFS gemounte backupschijf
Versies: 2 voor de webdocumenten, 7 voor de databases. Backup draait iedere nacht.
Aantal servers: 40+
Backupdata: 500GB+

Voor het backuppen heb ik generieke scripts gemaakt welke gestart worden met cron vanaf de NFS mount. Zo kan ik de backup procedure makkelijk aanpassen (1 script op 1 lokatie). De scripts worden gestart uit een "start" script welke dus in iedere crontab op iedere server staat. Handige hieraan is dat ik in het startscript af en toe ook eenmalige statements kan zetten welke uitgevoerd moeten worden op servers (van een "yum install" tot aan een verandering in configfiles).
Blij te horen dat je er echt werk van maakt. Dat doe ik op het werk ook, maar voor thuis houd ik mijn eigen strategy aan van 3 exacte kopiën.
Mochten lijn 2 en lijn 3 beide slechte sectoren hebben dan is het wel heel toevallig als op beide media dezelfde sector slecht is zodat je alsnog al je data hebt. DVD's willen wel eens lastig zijn en soms heb ik een onleesbare (en mijn brander mankeerd niets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44741

Voor thuis gebruik worden mijn waardevolle bestanden, om de 12 uur gesynced met mijn 2hd in deze computer.
Die data wordt dan weer elke dag gesynced met een server, en op die server wordt dan nog eens wekelijks de data geschreven naar een 2de schijf op die pc. Ga er vanuit dat er wel 1 van de 4 schijven het overleeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-06 17:59

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Sinds kort heb ik thuis ook een backup methode.
Time Machine.
(Ik denk dat dit voor consumenten een hele vriendelijke methode is!)

Ik heb het nog niet nodig gehad, maar je weet nooit.
Ook heb ik elke ma avond een backup draaien van foto's etc. naar een ipod.

Sinds kort heb ik ook nog een NASje, en daar misschien nog wat leuks mee gaan doen!

Op het werk wordt TSM gebruikt.

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:48

Lief Adje

Love is in the air

Ongeveer elke maand een complete image van al me systemen :) (Acronis)
En die images sla ik op een raid 1 config

Belangerijke data altijd ook nog eens op een losse usb schijf

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:55
Via SyncBack SE kopiëren alle Windowsbakken hier hun 'Documents and settings'-map uurlijks naar m'n MacBook en daarop wordt het meegenomen in Time Machine @ 500GB HDD.

^ Wat hij zegt.

Anoniem: 146043 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 13:03:
Ik kan het me niet permitteren data kwijt te raken al praat ik zo makkelijk erover. Er staat data tussen van het werk van van cliënten en daar ga ik niet mee over straat. Alle media blijft in huis en ik heb een 2e key van 1 GB voor het uitwisselen van data tussen andere mensen.
Ik weet niet of het waar is wat ik nu zeg, maar een verlies van al mijn data kan ontslag opleveren voor mij omdat het ook bedrijfsdata is. Ik heb mijn werk goed te doen, punt.
Je gebruikt toch wel encryptie hoop ik :X Al mijn gevoelige data op USB media is geencrypt met LUKS en DM-Crypt.

Anoniem: 58485

AKGBackup.
This must be seriously the best backupprogram there is, esp using the Java-platform which is almost compatible on any machine running on Java. This program backups and you can make default profiles. Combine this with a batch file into your Windows scheduler with a low-task priority and your set! No need to worry about losing data again. Only warning i give you is to not use compression if your backing up data that's very valuable. The best method would be backup all your files into 1 location, and use a second mirror for redunant backup.
^^ :) Aldus van 1 van m'n eigen websites.

Ideaal programma. Werkt onder Java (multiplatform dus), doet aan compressie, je kan een backup draaien en alleen de nieuwe / aangepaste files bijwerken, combineer dit met bijv Windows Time scheduler en je hebt een prima backup systeem :)

Ik heb er een tijdje mee gewerkt,maar m'n eigen fout was om compressie in te schakelen. Toen de originele 'jobs' verloren gingen was het nauwelijks mogelijk om de bestanden gecomprimeerd en wel terug te draaien. Beter is het dan dat je compressie uitzet.

Maak bijv wat locaties aan (outlook, My documents, Favorites en dergelijk). Schedule deze elke 24 uur op meerdere schijven, en je hebt de meest recente backups zonder al te veel moeite :Y)

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 08:16
Bij klanten hebben wij veelal een tapestreamer staan of voor de kleinere klanten een REV drive.
Hierop wordt elke nacht een full backup gemaakt en s'ochtends wordt de backup van afgelopen nacht meegenomen. Wij controleren elke ochtend of hij goed gegaan is. Het meenemen is de verantwoordelijkheid van de klant zelf, maar dat gaat haast altijd goed.

Hier op de zaak staan een stuk of 13 servers die ook gebackupt worden.
Elke nacht maakt iedere server zelf een backup naar of zijn eigen schijven of direct naar de NAS schijf in het netwerk.
Daarnaast staan er 2 Ultrium's die de server backups verdelen onderling. Deze halen de data van de NAS of de servers zelf. Zo staat het op 2 plekken.
Deze bandjes worden elke dag meegenomen door mij.
Het zijn allemaal full backups en gaat om rond de 700GB aan data. Alles wordt gedaan met NTbackup.

1 server draait een database die van essentieel belang is. Deze wordt ook tussen de middag gebackupt en deze backup wordt via internet naar een collega thuis gestuurd.

Heel af en toe wordt er gevraagd om een file terug te zetten, dit is geen probleem.
Voor exchange items gebruiken we ontrack.
Users kunnen zelf geen backup terugzetten van files. Moeten ze ons om vragen. We zitten er wel aan te denken om dit te gaan implementeren maar er wordt zo weinig om gevraagd dat het misschien toch zo blijft.

De backups lopen van maandag t/m donderdag. De vrijdag tape is week 1 /tm 3 en daarna maand 1 en 2 en dan kwartaal 1 en 2. Dan begint alles weer overnieuw.

Thuis heb ik het iets minder geregeld. Heb 4 500GB schijven in RAID 0+1 hangen. 1x in de maand kopieer ik al mijn prive data naar een externe schijf die op mijn werk ligt. Als thuis alles afbrand heb ik daar nog foto's en mail en data staan.
Ik zit er aan te denken om een externe hd te kopen om elke dag/week te backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Gezien het aantal downloads van m'n website af vermoed ik toch wel dat er een hoop gebruikers AKGBackup gebruikt hebben (ofniet). Ben wel eens benieuwd naar de ervaringen? :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MmIW45Fp6GozHSzdNWifqRRi/full.jpg

Omdat het gebaseerd is op Java is het dus multiplatform. Mac, Windows, Linux. Het is vrij makkelijk te gebruiken en het werkt nog snel ook. Bij nieuwere versies van de bestaande backup worden de oudere bestanden dus overschreven met de nieuwere. Erg handig voor als je graag je Documents folder bij wilt houden, of je outlook express folder.

Ik werk er al een tijdje mee en vindt de manier waarop erg eenvoudig. Al zou mijn schijf nu stukgaan, heb ik altijd een binnen 24uurs laatst gemaakte backup waarop ik terug kan vallen. De compressie-methode onder het backuppen door, is opzich heel handig als je ruimte besparen wilt, maar een pain in the ass al ben je je originele jobs kwijtgeraakt. Volgens de maker is dat opzich prima op te lossen, maar ik moest het doen met 80% wat verloren was helaas. :/ De truuc is juist om een nieuwe job in te voeren, met compressie, en bij de 'herstel-folder' je kopie van je gecomprimeerde files te plaatsen en vervolgens op "restore' te klikken.

Een nog handigere functie is om per commandline al op te geven wat deze doen moet:
code:
1
C:\AKG>java -jar AKGBackup.jar BackupAll

Hierdoor voert deze automatisch alle jobs uit in je tasklist, en combineer je deze met een scheduler ben je helemaal geautomatiseerd. Handige is is dat je alles nummer, wat het hoogste prioriteit heeft, en als allerlaatst je mirror natuurlijk. Anders klopt je mirror niet meer met het origineel. Vooral de functie om te controleren op oud/nieuw is erg handig. Zo is de eerste backup tijdintensief, maar erna werkt het alleen de nieuwe bestanden bij.

Je kan het op elk medium gebruiken, behalve DVD'rw's aangezien dit programma geen support ervoor heeft. Wel kan je het in een folder plaatsen en vervolgens op media branden. Aangezien ik dit toch wel een super-progje vindt, heb ik de maker ook een donatie van 25 USD gedaan, heb er op zijn beurt een leuke serial voor teruggekregen waardoor elk nagscreens wegzijn natuurlijk.

Ik vindt het een topprogramma d:)b

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 23-02-2008 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Question Mark schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 20:29:
Wat wel intressant is, is dat wij onlangs begonnen zijn met de AD Agent van Symantec Backup Exec. Ik meende dat deze Agent iets van 300 euro heeft gekost, maar deze heeft als voordeel dat authoritive restores uit te voeren zijn, waarbij het niet nodig is om een DC te rebooten in AD restore mode :)
Dat is leuk spul :)

Bij één van de opdrachtgevers van mijn vorige werkgever wilden ze liefst niks uitgeven voor dat soort grappen als backups (vreemd...Als daar één dag niet gewerkt kon worden verloren ze plm. 50.000 euro, maar een behoorlijke oplossing was te duur. Zal wel aan mij liggen dan :P ).

Twee sites/locaties, met ieder een eigen DC, DBserver, applicatie/fileserver (en een DTA server op de hoofdlocatie).

Uiteindelijk is daar op elke locatie een storagebox neergezet die filebased backups naar binnen trok.
Dat was eigenlijk een heel simpel ding, samba client en een scheduler, twee 250GB disks in RAID1, bzipped tar, en een gigabit netwerkaansluiting.

Geen AD/exchange clients aanwezig.

Om in ieder geval ervoor te zorgen dat in geval van nood iets uit de AD of Exchange teruggezet moest worden heb ik daar een apart Gbit backupnetwerk voor ingericht met dagelijkse NTbackup voor die twee services.
De .bkf's zijn dan snel te restoren, en vervolgens mag je dan met het handje vanuit NTbackup de boel recoveren.
De applicatie DB zette zelf een dump neer (a la SQL) die meegenomen werd.
Om tijd te winnen hebben we voor nearline restore gewoon Shadow Copies ingezet, dat scheelde een paar keer in de maand ritjes van 100+ kilometer om een restore van een lullig Excelsheetje van Financiële Zaken te regelen :+

Maar ja, da's MKB for you :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Laatst online: 02-01 09:26
Hier thuis hebben we een server waar een 3 tal computers hun backups op plaatsen.
Dit gebeurt 2-3 keer per week.
De mappen die gebackupt worden zijn mijn documenten en alles wat eronder staat.
Via het programma Second Copy.

Op mijn laptop is het meer zelf controle, wanneer ik eraan denk om backup te nemen. Normaal gebeurt dit 1 keer per week.
gewoon rsync van /home naar server. Simpel

Een keer om de 2 weken wordt er een backup van de backups gebackupt naar een externe HD.

Op het werk bij mijn ma waar ik de informatica doe, gebeuren de backups + virusscan + spyware scan van 3 pc's om 19 uur. Daarna sluiten de pc's vanzelf af.
De backups worden weggeschreven naar een NAS.
De email server wordt iedere nacht gebackupt (/opt, ik gebruik zimbra) naar een USB en NAS schijf.
En iedere zondag wordt er een snapshot gemaakt van het systeem en weggeschreven naar de NAS.
Er is geen budget voor een tape streamer, dus moet ik het zo maar doen.
Van de emails staat er ook altijd een off-site backup op de servers van het hoofdbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Back-ups die afhankelijk zijn van een programma van derde zijn niet lucratief. Als de maker failliet gaat of de applicatie werkt niet onder een nieuwere Windows dan hang je.
Ik kopieer een op een omdat datacompressie hier weinig uithaald.
Windows back-up is leuk en wie onder XP een mooie back-up erop nahoud en overstapt naar Vista zit met heel wat peren te kijken. Als je de data in een single file stopt, neem dan een extrentie die wereldwijd supported is zoals 7z, tar, zip enz.

Directory recurse is niet altijd gewenst.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 23-02-2008 16:15 . Reden: Windows back-up ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Laatst online: 17:19
Thuis: Backup op externe hdisk die ik loskoppel, via de vista backup tool. Een keer per week makkelijk en eenvoudig

Servers prive: Elke nacht volledige backup via tar en gzip compressed, mysqldumps en backups worden ook tussen de servers heen getransporteerd. Zodoende als 1 server nietmeer te bereiken is er een volledige backup staat op de ander. Wekelijks en maandelijks kan ik nog teruggaan.

Werk: Tapestreamer AIT3+ Netvault backup programma. Werkt onder linux en windows, makkelijk centraal beheer voor de servers. Taperotatie met 4 weektapes, en dan nog 4 wekelijkse tapes. Worden tevens volledige backups gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anoniem: 146043 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 16:13:
Windows back-up is leuk en wie onder XP een mooie back-up erop nahoud en overstapt naar Vista zit met heel wat peren te kijken.
Mja, datzelfde had je ook met win98 hoor :)
Die .qic files kon je ook niet onder 2000 of anders uitlezen.

Als je op lange termijn restorable backups wil houden zul je altijd moeten zorgen dat je op tijd van medium en tooling omschakelt.

Hetzelfde geldt voor de door jouw genoemde DVD's - ook deze zijn aan verval onderhevig, en je hebt geen garanties dat over 20 jaar jouw DVD nog leesbaar is met off-the-shelf componenten.
Al was het maar omdat opticals dan bijvoorbeeld compleet uit de mode zijn :P

Leuk leesvoer:
http://www.csa.com/discoveryguides/cyber/overview.php - The BBC Domesday Project and the Challenge of Digital Preservation

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 23-02-2008 16:45 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
vervalt

[ Voor 101% gewijzigd door Haaglander op 23-02-2008 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25735

mutsje schreef op maandag 18 februari 2008 @ 11:33:
hier richten wij servers in dan met snapshot.exe trekken wij complete images ervan die bewaren we dan fijn. Verder al naar gelang wat klant heeft gebruiken wij online backup, arc server ,backup exec etc met dagelijks full backups. Sommige klanten hebben disk to disk en dan naar tape backups.
Ik zat zo te kijken in dit topic welke backup software er bij verschillende partijen werden gebruikt.
Nu gebruik Mutsje het programma snapshot.exe. Na wat google werk kwam ik bij http://www.drivesnapshot.de/ terecht. Is dit ook het programma wat je daadwerkelijk gebruikt?

Ik begin aardig nieuwsgierig te worden naar de ervaringen van dit pakketje.
Ik gebruik zelf dan nog Acronis, maar voor een Server licentie betaal je al gauw rond de 900 euro.

Nog meer mensen die snapshot.exe gebruiken en er iets wat meer over kunnen vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33810

Sinds ik erg lang geleden mijn muziek verzameling eens kwijt ben geraakt maak ik ook van alles backups tegenwoordig.
Nu maak ik geen gebruik van professionele oplossingen, het gaat dan ook om een thuissituatie.

Van de vaste PC's/laptops bij ons thuis worden de belangrijkste gegevens (muziek, documenten, foto's) met Allway Sync naar een netwerklocatie weggeschreven (pc'tje in de meterkast). Wanneer dit gebeurt is meer afhankelijk van wijzigingen in de te-backuppen data, dit regelt Allway Sync dus.

Aan die 'backup' pc heb ik dan weer een externe schijf hangen, waar de echt belangrijke (onvervangbare) data nogmaal gebackupt wordt. Deze schijf kan bijvoorbeeld in geval van nood direct ontkoppeld worden en in veiligheid worden gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Onze backup is als volgt geregeld:

Omgeving: 12 Windows 2003 servers (4 fysiek, 8 op Vmware ESX), AS/400
Backupsoftware: HP Dataprotector 6.0, Vm's worden met Consolidated Backup gedaan via de integratiemodule met HP Dataprotector, ESX machines met de Unix agent van HP direct op de ESX host.
Library's: Magstar 24-tapes en HP MSL6030 30 tapes LTO2
Backupschema: 4 even en 4 onevenweek - dagtapes, 4 weektapes, 11 periodetapes en 1 jaartape.
Aantal Gb in backup: ongeveer 450Gb

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Nu online

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Nou, ik mag morgen maar eens met spoed op zoek naar een externe harde schijf (en een setje DVD;s). Mijn interne 2 schijf die als backup diende is volgens mij zo dood als een pier. Computer start niet meer op zolang deze schijf aan de voeding hangt. Een riedel piepjes tot gevolg. En natuurlijk ook geen DVD's in huis om het laatste halfjaar te backuppen.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 20:42
Thuis backup ik alles (op het moment) als volgt:

1x Linksys NSLU met 2x harddisk van 250gb/stuk, deze backupped (incedimenteel) alle vooraf ingestelde mappen naar de 1e harddisk. Denk hierbij mijn documenten/email/foto's noem het maar op.
lekker simpel je hoeft er niets aan te doen geen software op de pc en nog eens makkelijk als je toch iets hebt weggegooid.

Deze schijf wordt iedere nacht gekopieerd naar de 2e schijf die aan de nslu hangt.

Nu heb ik sinds enkele maanden een Ubuntu servertje draaien dus ik ben daar nog ff aan het stoeien hoe ik het hele backup gebeuren daarheen kan verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Valt me op hoeveel er nog op tape gebackuped wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Laatst online: 17:19
DinX schreef op maandag 25 februari 2008 @ 11:20:
Valt me op hoeveel er nog op tape gebackuped wordt ?
Klopt, maar ik denk voor MBK dat een tape relatief makkelijk en goedkoop is. Wat zou je als alternatief aandragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Freezerator schreef op maandag 25 februari 2008 @ 12:05:
[...]Klopt, maar ik denk voor MBK dat een tape relatief makkelijk en goedkoop is. Wat zou je als alternatief aandragen?
Ik denk dat je schrikt van de prijzen voor een fatsoenlijke LTO-drive....

Het grote voordeel van een tape is dat er eigenlijk minimale onderdelen inzitten en daardoor behoorlijk robuust is. Een tape die bv. van mijn bureau flikkert functioneerd nog, datzelfde durf ik niet van bv. een harddisk te zeggen.

Datzelfde geld als je gebruik maakt van offsite storage van je backups. Tapes kunnen rustig in een auto vervoerd worden, je weet dat ze blijven functioneren. Een diskdrive heeft veel meer bewegende onderdelen en kan defect raken tijdens een ritje.

Juist van backups verwacht je dat de data toegankelijk blijft en wil je eigenlijk voor een zo hoog mogelijke zekerheid gaan.
alt-92 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 12:53:
[...]Bij één van de opdrachtgevers van mijn vorige werkgever wilden ze liefst niks uitgeven voor dat soort grappen als backups (vreemd...Als daar één dag niet gewerkt kon worden verloren ze plm. 50.000 euro, maar een behoorlijke oplossing was te duur. Zal wel aan mij liggen dan :P ).
Waarom heb ik nu het vermoeden dat het opzetten van de 'alternatieve' backupstrategie duurder was dan een fatsoenlijke oplossing? :+

[ Voor 22% gewijzigd door Question Mark op 25-02-2008 12:29 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Freezerator schreef op maandag 25 februari 2008 @ 12:05:
[...]

Klopt, maar ik denk voor MBK dat een tape relatief makkelijk en goedkoop is. Wat zou je als alternatief aandragen?
Mja, hangt natuurlijk af van wat er moet gebackuped worden.
Een grafisch ontwerpstudio of bedrijf dat constant met video aan het werken is, of een massaal aantal GIs-data die dagelijks wijzigen dan zit je inderdaad vast aan tape.

Qua prijs per GB zit je met tapes erg goedkoop. Als je niet veel wijzigingen hebt te backuppen elke dag/nacht kom je ook lang toe met harde schijven.

Tapes kan je ook makkelijk op een externe locatie bewaren. Ideaal als je maar 1 vestiging hebt als bedrijf. Dan kan je tapes als het moet in een kluis in de bank, ofvoor mijn part bij iemand thuis in een kluis steken.
Wij hebben hier het voordeel met een hele hoop locaties te zitten, waarvan er op 2 plaatsen een "serverroom" is. Dat worden er binnen een dik half jaar zelfs 3. Wij hebben dus disk-based backup die op 2 plaatsen staat. De primaire backup server staat hier op kantoor in de serverroom. Die maakt elke nacht de backups van de servers. 's middags stuurt deze dan z'n data door naar een secondary backup server op een andere locatie (brandweerkazerne zelfs :p). Moest de primaire hier uitvallen dan kunnen we nog altijd restoren vanaf de secondary.

Maar natuurlijk heeft niet iedereeen die luxe. Wij zitten hier met een MAN dat volledig Gbit fiber is. Dan maakt die paar GB aan data per dag niet bepaald veel uit. Een KMO met hun 20/1 Mbit lijntje kan het al wat moeilijker hebben met zulke constructies.

Ook retentie speelt voor een groot deel mee. Als je je data jaren in de backup wil houden dan zit je okbijna vast aan tape (of je moet veel HD ruimte hebben op je backup servers). Wij hebben bijvoorbeeld maar een retentie van max 56 dagen (en sommige bakken zelfs maar 14 of 7 dagen), dan kom je erg lang toe. Zeker met de zuinige backup methoden van disk-backup-pakketten.

Bij 1 dataselection is er bijvoorbeeld 140MB nieuw en 620MB gewjzigd aan data. Door zijn manier van werken moet er uiteindelijk maar 33MB opgeslagen worden :) Zo'n dingen heb je niet met tape backups (buiten de normale compressie dan).

[ Voor 4% gewijzigd door DinX op 25-02-2008 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 11:36
In onze huidige situatie hebben we nu 3 Win2k3 Servers draaien, 1 unix en 1 NT4 server ( :') ).
Backup gaat via Veritas BackupExec 9 dagelijks een full backup |:(
De backup start om 11 uur 's avonds en is om 12 uur klaar. Er is dan zo'n 80GB weggeschreven.

Aangezien dit best een idiote manier van werken is (elke dag een full, en dan kunnen we niet alles op tape zetten 8)7 ) gaat dat op heel korte termijn veranderen. Er komen 2 zware VMWare-servers voor de bestaande 3 machines in de plaats, en een SAN (moet alleen nog even kijken of ik deze op iSCSI of FC wil hebben) en 1 van de bestaande machines gaat als backup-server dienen. Daarnaast komt er een nieuwe tapeunit; ik verwacht een library waarmee we uiteindelijk dan kunnen doorgroeien in de komende paar jaar tot ergens tussen de 750GB en 1TB aan data.
Backup gaat dan 1x per week een full backup worden, en elke dag een differential. Tapes worden dan de volgende dag naar de andere vestiging gebracht. Verder gaan we de software upgraden naar BackupExec 11 of misschien al wel naar 12, en alle OS-en naar Win2k3 R2 Standard. Grootse plannen dus voor de toekosmt *O*

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Question Mark schreef op maandag 25 februari 2008 @ 12:27:
[...]
Waarom heb ik nu het vermoeden dat het opzetten van de 'alternatieve' backupstrategie duurder was dan een fatsoenlijke oplossing? :+
:+
Lolbroek :+

Echt, zo'n blackbox backup oplossing met twee diskjes en wat gammele software kost net zoveel als één LTO-4 drive, en dan heb je nog geen backup software, agents en tapes voor dat ding.
En twee 8-poorts aggenebbish gigabit switchjes voor je backup netwerk zijn ook de kosten niet toch?
Qua uren: 2 uurtjes totaal voor het configgen en aansluiten @ 75 euro (call me cheap - al had ik daar toen geen invloed op..)

Ik zou het alleen geen enterprise-level oplossing willen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zelf geloof ik niet zo in DAT, SAN en andere media die afhankelijk zijn van enkele tot een fabrikant. Als systeemanalist heb ik me hiermee ook beziggehouden, maar al snel kwamen er klachten binnen van de o zo hoog geprezen OnStream TAPE met superECC. Kon niet misgaan, maar bedrijf X belde ons want wij zijn ook servicepunt dat ze een oude OnStream media wilden terugzetten en zowaar was OnStream niet meer te bereiken en belande ze bij het goede, maar het hele dure Ontrack Data Recovery Services.
SuperECC of Super de truper ECC zegt me helemaal niets.

Als ik persoonlijk mag zijn vind ik de beste back-up een back-up op 2 onafhankelijke FAT
(ja, good old FAT) mediums zoals USB-sticks of een externe harde schijf (ook die dingen schijnen soms dubieus te zijn), dus hier is het een overmaatse USB stick en een losse harddisk met FAT32.(Of ze in verkeerde handen komen; dat is op te lossen door je kop te gebruiken, zal hier niet vlug gebeuren...)
Over DVD's ben ik helemaal niet te spreken want het lezen van een archief ging op mijn Plextor ineens met 0,5 speed en ik bekeek de DVD en jawel, DVDrot, donkere kleine puntjes in je laag die op vetvlekjes lijken. Aandrukken wil wel een shelpen. Geen optie dus }:| , ja, dat ging nét goed.

Ik kan mijn lach niet inhouden als een maat verteld dat hij trots een keurige image heeft getrokken met een span van 7 DVD's :N

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 25-02-2008 15:11 . Reden: Add ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

@Rogresalor:

Ook FAT en USB zijn technieken die er ooit eens uitgaan. Ik ben het wel met je eens dat je zo platformwide mogelijk moet gaan, met technieken die door zo veel mogelijk leveranciers ondersteund worden. Maar toch komt er een moment dat je gebruikte techniek obsolete is.

Bottomline is dat er niet alleen gebackupped moet worden, maar dat je ook bv eens per maand recovery testen uit moet voeren of bv je backups van een jaar oud nog te restoren zijn. Als tweede zul je op tijd over moeten stappen op nieuwere media.

Beide bovenstaande zaken zullen afgedicht moeten worden in procedures binnen je IT-beleid.

Backuppen is meer dan alleen maar het kopieren van data...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-04 19:24
Anoniem: 25735 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 13:55:
[...]

Nog meer mensen die snapshot.exe gebruiken en er iets wat meer over kunnen vertellen?
Wij gebruiken snapshot voor 3 maandelijkse images bij een aantal klanten en voor een backup bij 1 klant die met NTBackup bijna 2 dagen duurt en met snapshot 3 uur. Het programma is alleen erg kritisch bij het restoren, je kan niet op een kleinere partitie restoren als waarvan je de backup gemaakt hebt, maar verder werkt het perfect en snel. Je kan veel commandline parameters meegeven voor bv naamgeving.

Daarnaast gebruiken we bij de overige klanten Backupassist met veelal backups naar DAT-tapes in een dagelijkse werkweek cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ParaNoiMia schreef op maandag 25 februari 2008 @ 19:46:
[...]

Wij gebruiken snapshot voor 3 maandelijkse images bij een aantal klanten en voor een backup bij 1 klant die met NTBackup bijna 2 dagen duurt en met snapshot 3 uur. Het programma is alleen erg kritisch bij het restoren, je kan niet op een kleinere partitie restoren als waarvan je de backup gemaakt hebt, maar verder werkt het perfect en snel. Je kan veel commandline parameters meegeven voor bv naamgeving.

Daarnaast gebruiken we bij de overige klanten Backupassist met veelal backups naar DAT-tapes in een dagelijkse werkweek cyclus.
Wij gebruiken veel NTBackup zonder de Backupassist en het verloopt allemaal prima. Alleen de logging vind ik een beetje bagger aangezien je met Veritas braaf de bestanden ziet die in gebruik zijn zie je bij NTBackup alle bestanden die hij meeneemt in de backup.

Je kunt je voorstellen als er meer dat 10.000 bestanden mee worden genomen in een backup dat je niet gaat zoeken in die file of je x bestand wel meegenomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 08:16
Anoniem: 25735 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 19:55:
[...]

Wij gebruiken veel NTBackup zonder de Backupassist en het verloopt allemaal prima. Alleen de logging vind ik een beetje bagger aangezien je met Veritas braaf de bestanden ziet die in gebruik zijn zie je bij NTBackup alle bestanden die hij meeneemt in de backup.

Je kunt je voorstellen als er meer dat 10.000 bestanden mee worden genomen in een backup dat je niet gaat zoeken in die file of je x bestand wel meegenomen is.
Dat vind ik inderdaad een groot nadeel van NTBackup. Hoe controleren jullie vaak de backups die hiermee gemaakt zijn? Je kan moeilijk even een server restoren om te kijken of ie wel goed gelukt is. :Y)

Heb het gelukkig nog maar 1x meegemaakt dat ik hele server restore moest doen en dat ging goed, maar heb soms toch een beetje een naar gevoel bij NTBackups controleren.
Files restoren testen we wel eens in de zoveel tijd en dat gaat wel goed, maar hele servers terugzetten is toch wat anders.

[ Voor 6% gewijzigd door MADG0BLIN op 25-02-2008 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MADG0BLIN schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:50:
[...]

Dat vind ik inderdaad een groot nadeel van NTBackup. Hoe controleren jullie vaak de backups die hiermee gemaakt zijn? Je kan moeilijk even een server restoren om te kijken of ie wel goed gelukt is. :Y)

Heb het gelukkig nog maar 1x meegemaakt dat ik hele server restore moest doen en dat ging goed, maar heb soms toch een beetje een naar gevoel bij NTBackups controleren.
Files restoren testen we wel eens in de zoveel tijd en dat gaat wel goed, maar hele servers terugzetten is toch wat anders.
Hetzelfde als jij doet, af en toe een restore op file niveau doen. Gelukkig op heden nog geen complete restore nodig geweest van een hele server. Uiteraard wel getest of alles foutloos verloopt.

Vandaar ik ook aandachtig dit topic in de gaten ga houden met betrekking tot potentiele alternatieven voor NTbackup en geen backup software van duizenden euro's.

Daarnaast werken we veel met Online Backup en die rapporten zijn dan wel weer uitgebreid.

Maar om even terug te komen op de backupassist, deze heeft toch geen andere log functie die beter is? Als ik de screenshots zo bekijk is er een programma om NTbackup heen gebouwd, maar nog geen verbeterede log functies. Of heb ik dat nou mis?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 25735 op 25-02-2008 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fighting Power
  • Laatst online: 11-05 22:17
Backupassist heeft wel degelijk een verbeterde log functie want je kan precies zien wat er wel lukt en wat niet bijvoorbeeld als er een tape niet in zit geeft hij dit duidelijk aan in een log

Afbeeldingslocatie: http://img178.imageshack.us/img178/9177/backupassistpe9.png

Wij gebruiken dit pakket bij veel van onze klanten en zijn er eigenlijk zeer over te spreken in vergelijking met de logs van NTBackup

PSN: FightingPower, Gamertag: Fighting Power7, System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fighting Power schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 20:52:
Backupassist heeft wel degelijk een verbeterde log functie want je kan precies zien wat er wel lukt en wat niet bijvoorbeeld als er een tape niet in zit geeft hij dit duidelijk aan in een log

[afbeelding]

Wij gebruiken dit pakket bij veel van onze klanten en zijn er eigenlijk zeer over te spreken in vergelijking met de logs van NTBackup
Deze fouten kan ik ook wel uit het NTbackup orginele log halen. Maar waar ik op doel is als er bijv. het accountview pakket open staat heeft deze een hele reeks bestanden in gebruik.
Dan zou ik in het log bestand willen zien dat deze bestanden niet zijn meegenomen in de backup omdat ze in gebruik waren.

Dit kan ik nog niet uit je screenshots op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Question Mark schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:59:
@Rogresalor:

Ook FAT en USB zijn technieken die er ooit eens uitgaan. Ik ben het wel met je eens dat je zo platformwide mogelijk moet gaan, met technieken die door zo veel mogelijk leveranciers ondersteund worden. Maar toch komt er een moment dat je gebruikte techniek obsolete is.

Bottomline is dat er niet alleen gebackupped moet worden, maar dat je ook bv eens per maand recovery testen uit moet voeren of bv je backups van een jaar oud nog te restoren zijn. Als tweede zul je op tijd over moeten stappen op nieuwere media.

Beide bovenstaande zaken zullen afgedicht moeten worden in procedures binnen je IT-beleid.

Ja, ooit :), maar migreren naar een ander medium is niet zo moeilijk :)
Een op een kopie werkt hier perfect want essentiële systeembestanden pak ik in met 7-zip want dat is eenmalig per maand. Data gaat wel als een op een hier en zo is dat vlug en goedkoop want als ik elke week 2 uur moet spenderen aan een back-up kost dat het bedrijf onnodig geld. Nu ik het in 10 minuten doe reken ik die tijd niet eens mee.

Op het werk hebben we een roaming back-up techniek. De tapes rouleren tussen al de afdelingen van het GGZ en we hebben voorraad, maar voor thuis houd ik mijn 3-lijn strategy aan omdat deze nog nooit gefaald heeft. Dus van de cliënten waarvan ik de data heb is veilig hier.

*Kijkt naar bovenstaand screenshot :/

*Rogresalor is geen NTbackup liefhebber. Met mijn handmatig werk ben ik niets vergeten.

PS: FAT is nog lang niet dood. Vista SP1 intrroduceert exFAT, dus ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 27-02-2008 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Anoniem: 146043 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 07:07:
*Rogresalor is geen NTbackup liefhebber. Met mijn handmatig werk ben ik niets vergeten.
Sorry hoor, maar handmatig==kans of fouten. Waarom niet die hap scripten?

En je bent altijd afhankelijk. Stuk meer kans dat je je externe schijf laat donderen dan dat je tape-drive fabrikant failliet gaat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _H_G_ op 27-02-2008 15:21 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 16:42

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Ik was weer eens aan het googelen en telde eens een paar dingetjes op.
Linux (Debian) geörienteerd maar ja het topic staat ook in nos ;)

wat je eigenlijk wilt backupen is /etc,/home en /usr/local. eventueel een sqldump (var??)
de rest (de zachte goederen) worden geherinstalleerd door het package systeem (dpkg --get-selection > dpkglijstje)

Voor /etc,/home en /usr/local zijn er leuke incremental backup tooltjes als rsnapshot. (kan zelfs exotischer) Naar een backup Server. Die van de laatste increment zijn tapie draait.

Voor het opnieuw installeren van een box gebruik je FAI installeert je systeem vol automatisch met het dpkglijstje. (ontworpen om rap een cluster te installeren maar dit kan Zeker)
en start een scriptje dat het laatste snapshot weer terug zet.
en de sqldump :)

Erg leuk als out of de blue je HD sterft. als je niet veel data genereert kan zo'n snapshot eens per uur nieuwe disk => netboot => koffie pauze => waar was ik.

Maar zeker als je met een koffertje met tapes naar een brandend pand kijkt en denkt moet ik dat allemaal weer installeren.
nieuwe locatie => kabel boeren + Nieuwe hardware => untape Backup server => ren door pand alle pc's aan.

>.< >.< >.< >.<

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:38
_H_G_ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:55:
één sbs server met tapestreamer en een aantal applicatie/file servers.

met robocopy worden de wijzigingen van de andere servers naar de sbs server gezet, die dagelijks full backup op Ultrium tapes wordt gezet (ook weektapes en maandtapes die gecycled worden). Qua software gebruik ik de Data Protector Express software die erbij zat, uitgebreid met een sbs licentie voor exchange/sql. Ben niet zo kapot van de beperkte mogelijkheden en de brakke interface, maar goed genoeg voor wat we er mee willen.

Waarom full back-up? Het gaat me voornamelijk om disastery recovery. Server repareren/vervangen -> tape erin -> knopje inhouden bij opstarten en hoppa. Die one-button disaster recovery mogelijkheid kan ik helaas niet testen (wel na de inrichting gedaan), maar anders kan een normale restore ook. Hierboven las ik dat HP drives snel slijten.. Ik hoop het niet ;) Maar goede ervaringen met de HP service en het service contract betreft ook de tapestreamer. Ook is het bij full back-ups minder problematisch als iemand vergeet de tape te wisselen.

Als andere servers mochten sneuvelen kan ik simpel de mappings veranderen naar de robocopy versie.

Sinds het gebruik van shadowcopies heb ik de tapes zelden nodig om bestanden terug te zetten. Het gaat voornamelijk om hbo'ers die goed met de standaard previous versions interface kunnen omgaan. Elke maand die ik wel een test restore, al zou ik dat wat meer random moeten doen (heb nog geen random afspraken in outlook gezien :P). Vroeger ging het wel regelmatig via tapes en zul je net zien dat werknemers vragen om een versie die extern ligt: waste of time voor meerdere personen.

Wat ik nog zou willen doen? In de toekomst misschien zoveel mogelijk virtueel maken, zodat het helemaal niks meer uitmaakt op wat voor machine je het restored. Ik denk dat een backup trekken van een VM ook een stuk sneller gaat (back-up&verify)?
toon volledige bericht
Dataprotector Express Single server edition zeker?

Ik heb hier wel een uitgebreide test mee gedaan (hp ml350 met dat40 usb tape drive) en kwam tot de onthutsende conclusie dat ik niet kan restoren als ik niet de originele tapedrive gebruik. Nu heb ik de ervaring dat ook tapedrives stuk kunnen dus dat product is in mijn ogen knap waardeloos. Ben in overleg met HP, de engineer in NL meent dat het een fout in het product is, de engineer in UK meent dat ik het product oneigenlijk gebruik om servers te clonen. (Terwijl het dus een test is om een afgefikte server te simuleren, servers staan namelijk in industriële omgevingen)
Beetje doorgeschoten in het "Single server" idee imho.

Maar goed, daarom gebruiken wij nog altijd ntbackup, want het mag verder niets kosten.

Thuis:

USB 500GB disk, die nadrukkelijk losgekoppeld wordt na de backup, vanwege gevaar voor bliksem, virussen en diefstal, helaas ervaring met al deze disasters.

Secondcopy kopieert netjes alle files van de datapartities, en trapt een script af om de C partitie met acronis true-image te maken. Zo kan ik files simpel kopieren mocht het nodig zijn, en een restore doen van mijn C partitie. Secondcopy slaat ook een aantal old versions op.
Data van mijn ouders gaat tegenwoordig naar online backup op Idrive.com met 12GB gratis ruimte.
Question Mark schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:59:
...
Sterker nog: Backuppen is het creeëren van een mogelijkheid tot restoren van files. Bedenk dat backuppen altijd gepland is, en een restore is altijd ongepland! Snel, goed kunnen restoren is dus veel belangrijker omdat je dan meestal het moment niet kan kiezen, en murphy zorgt er wel voor dat het niet zo gelegen komt...
Anoniem: 146043 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:03:
Zelf geloof ik niet zo in DAT, SAN en andere media die afhankelijk zijn van enkele tot een fabrikant. Als systeemanalist heb ik me hiermee ook beziggehouden, maar al snel kwamen er klachten binnen van de o zo hoog geprezen OnStream TAPE met superECC. Kon niet misgaan, maar bedrijf X belde ons want wij zijn ook servicepunt dat ze een oude OnStream media wilden terugzetten en zowaar was OnStream niet meer te bereiken en belande ze bij het goede, maar het hele dure Ontrack Data Recovery Services.
SuperECC of Super de truper ECC zegt me helemaal niets.

Als ik persoonlijk mag zijn vind ik de beste back-up een back-up op 2 onafhankelijke FAT
(ja, good old FAT) mediums zoals USB-sticks of een externe harde schijf (ook die dingen schijnen soms dubieus te zijn), dus hier is het een overmaatse USB stick en een losse harddisk met FAT32.(Of ze in verkeerde handen komen; dat is op te lossen door je kop te gebruiken, zal hier niet vlug gebeuren...)
Over DVD's ben ik helemaal niet te spreken want het lezen van een archief ging op mijn Plextor ineens met 0,5 speed en ik bekeek de DVD en jawel, DVDrot, donkere kleine puntjes in je laag die op vetvlekjes lijken. Aandrukken wil wel een shelpen. Geen optie dus }:| , ja, dat ging nét goed.

Ik kan mijn lach niet inhouden als een maat verteld dat hij trots een keurige image heeft getrokken met een span van 7 DVD's :N
Externe harddisks en sticks zijn gewoonweg te klein. Daarnaast heb je met fat32 het probleem van de max filesize van 4GB, en aangezien fat geen journal gebruikt is het gevoeliger voor datacorruptie.
Media in verkeerde handen komen...? Ik heb thuis een inbraak meegemaakt, en verschillende op het werk. Reken maar dat ze dan alles meenemen wat er ligt.
Iedereen kan daarnaast een zwak moment hebben dat je je stick oid vergeet, truecrypt is een van de antwoorden.
DVD als backup is niet aan te raden inderdaad, en spanning is helemaal niet zo handig. Soms kan het echter niet anders, beter iets dan niets.

[ Voor 27% gewijzigd door Mistraller op 28-02-2008 00:57 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Fighting Power
  • Laatst online: 11-05 22:17
Anoniem: 25735 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 21:55:
[...]

Deze fouten kan ik ook wel uit het NTbackup orginele log halen. Maar waar ik op doel is als er bijv. het accountview pakket open staat heeft deze een hele reeks bestanden in gebruik.
Dan zou ik in het log bestand willen zien dat deze bestanden niet zijn meegenomen in de backup omdat ze in gebruik waren.

Dit kan ik nog niet uit je screenshots op maken.
hier bij screenshot van open files

Afbeeldingslocatie: http://img175.imageshack.us/img175/6272/backupassist2zs5.jpg

PSN: FightingPower, Gamertag: Fighting Power7, System Specs

Op zich inderdaad een verbetering, maar als dit een schil om NTBackup is dan zou het dus ook op een andere manier zichtbaar moeten zijn welke bestanden hij niet mee kon nemen in de backup.
Het gaat mij alleen om die log functie en niet het vereenvoudigen van een taak aanmaken want dat is al extreem simpel.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 16:42

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Zucht.. Je Kan DataBase Files niet direct van de partitie backupen. Of je moet die exchange server uit gooien. Maar ik denk dat exchange wel een db dump kan maken. (ken dat systeem eigenlijk niet)

>.< >.< >.< >.<

daft_dutch schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 23:41:
[...]

Zucht.. Je Kan DataBase Files niet direct van de partitie backupen. Of je moet die exchange server uit gooien. Maar ik denk dat exchange wel een db dump kan maken. (ken dat systeem eigenlijk niet)
Het is gewoon een voorbeeld, wie weet wat hij voor Exchange gebruikt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Leuk topic! Ben benieuwd trouwens naar de improvements in win2k8! Heb al wel wat machines draaien, maar nog geen tijd gehad om naar de nieuwe windows server backup te kijken. Iemand al ervaring mee?

Op het werk heb ik op 2 locaties dezelfde setup. Dedicated backupmachine met BackupExec 11D, en een Dell PowerVault 124T library (16 LTO3 tapes).. Leuke setup, en werkt uitstekend.. Leuk om te zien dat ie backups met 3.5GB/minuut doorvoert :)

Heb dus BackupExec draaien die direct allerlei webservers en sql server backupped, wekelijks full, dagelijks differentieel, en elke maand nog een aparte full naar aparte tapes. Die maand backup ga ik dan ophalen (op en neer naar A'dam vanuit Tilburg). Erg omslachtig allemaal, en die eens per maand is ook niet meer genoeg. En daarnaast heb ik soms ook mijn buik vol van backupexec, en zijn de agent licenties pokkeduur.

Mijn plan voor binnenkort is alle SQL server met maintenance plans hun .bak files (elke nacht) en .trn files (elk uur) naar een NAS te laten wegschrijven. Vervolgens gebeuren er 2 dingen. De files op dat NAS worden dan elke nacht naar tape gegooid (en zolang mogelijk bewaard, zolang de 16 400/800GB tapes aan kunnen), en daarnaast wil ik die .bak en .trn files met rsync over de lijn gaan gooien naar een ander datacenter. We kunnen dan met onze verschillende klanten SLA's gaan afspreken, wat de recovery time moet zijn, en daar een prijskaartje aan hangen (storage en dataverkeer).. Lijkt me een goede verbetering. We hebben disaster recovery, point-in-time SQL restores, en mijn collega's of ik hoeven niet meer telkens naar Amsterdam te rijden en voor jukebox te gaan spelen.

Het liefst zou ik als NAS aan machine pakken zoals een Solaris/FreeBSD bak met ZFS en built-in compression, maar ik krijg die pokke-backup-exec niet zover dat ie samba shares backupped. In Backup Exec 10 schijnt het te werken volgende de fora, maar 11D blijft zeuren over het feit dat de remote agent niet geinstalleerd is. Waarschijnlijk ga ik nu een doos bestellen en daar Windows Server 2003 op draaien, die PowerVault library eraan hangen, en cwRsync gebruiken om makkelijk met compressie te synchroniseren naar 2e locatie. (Gebruiken cwRsync al jaren in productie, geweldig open source pakket, die cygwin en rsync combineert in een simpele windows installer.)

Thuis maak ik gewoon met ntbackup backups naar een extra schijf in mijn server, en die rsync ik elke maand naar de zaak. Gaat niet snel met 1Mbit up, maar het is ook maar een paar GB.. Vooral pdf'jes, exchange store, administratie, etc.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Onze backup is op volgende manier ingeregeld:

WIj gebruiken op dit moment nog LTO-3 tapes. Wij hebben:
4 dc's
1 exchange server
4 sql server
2 citrix servers
1 intranet server
Een beetje overkill voor 70 man kantoorpersoneel :)

Op de hoofdvestiging waar de meeste servers staan doe ik van maandag tot en met donderdag een incremental backup en op vrijdag een full-backup (die ging steeds fout om er iets veel data was (net meer dan 400GB, maar toen heeft de DTP-er haar data opgeschoont en nu gaat het weer goed).
Op de andere vestigingen doe ik gewoon iedere dag een full-backup omdat daar de data niet zo heel veel is.

Wij gebruiken nu nog een Dell Powervault 100T/110T voor de backup, maar zelf ben ik niet zo te spreken over Dell apparatuur, heb een tijdje met HP gewerkt, en die had veel minder storingen,heb het gevoel dat de hardware van Dell van iets slechtere kwaliteit is.De servers zijn meestal Poweredge 2950. Qua software gebruiken we Backup Exec 10/10d,wil dit eigenlijk door migereren naar 11d, nu toch bezig ben met de hele strategie om te gooien.

Ik moet nu op zoek naar een andere methode op onze data in komende tijd ook nog wel gaat groeien (digitaal archief).Nu zit ik denken aan een tape libary,maar kan deze echt zoveel meer data aan?

[ Voor 4% gewijzigd door Turdie op 29-02-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
guidovb999 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 16:40:
Onze backup is op volgende manier ingeregeld:

WIj gebruiken op dit moment nog LTO-3 tapes. Wij hebben:
4 dc's
1 exchange server
4 sql server
2 citrix servers
1 intranet server
Een beetje overkill voor 70 man kantoorpersoneel :)

Op de hoofdvestiging waar de meeste servers staan doe ik van maandag tot en met donderdag een incremental backup en op vrijdag een full-backup (die ging steeds fout om er iets veel data was (net meer dan 400GB, maar toen heeft de DTP-er haar data opgeschoont en nu gaat het weer goed).
Op de andere vestigingen doe ik gewoon iedere dag een full-backup omdat daar de data niet zo heel veel is.

Wij gebruiken nu nog een Dell Powervault 100T/110T voor de backup, maar zelf ben ik niet zo te spreken over Dell apparatuur, heb een tijdje met HP gewerkt, en die had veel minder storingen,heb het gevoel dat de hardware van Dell van iets slechtere kwaliteit is.De servers zijn meestal Poweredge 2950. Qua software gebruiken we Backup Exec 10/10d,wil dit eigenlijk door migereren naar 11d, nu toch bezig ben met de hele strategie om te gooien.

Ik moet nu op zoek naar een andere methode op onze data in komende tijd ook nog wel gaat groeien (digitaal archief).Nu zit ik denken aan een tape libary,maar kan deze echt zoveel meer data aan?
toon volledige bericht
Wij hebben dus die PowerVault 124T, en dat is een LTO3 drive (kost los 3000 piek?), in een behuizing met 2 cardridges, waardoor er in totaal 16 tapes in kunnen, en er zit een ingebouwde barcode-reader in. Die hele doos inclusief 20*400/800MB tapes, kostte 5000 piek. Ik vind het een koopje als je het vergelijkt met een losse tapedrive.

En het handige is dat je nooit met de hand hoeft te juke-boxen. Het ding verwisselt zelf zijn tapes wanneer de vorige tape vol is, etc. En je kunt ook een cleaning tape aangeven, en dan cleaned hij zelf wanneer het nodig is.

Je kunt ook partities maken, waarbij je bijvoorbeeld 2 tapes in een aparte groep stopt die bijvoorbeeld 'month' heet, kun je die laten spannen over die 2 tapes.

Het enige nadeel is dat het eruit halen van tapes en het erin stoppen een klein beetje omslachtig is, je moet eerst in backupexec een tape exporteren, dan de library unlocken, bij de library de tape eruit laten spugen, andere erin, library locken, en tape weer importeren. Maar misschien ben ik wel onnodig complex bezig.

Het fijne van die library vind ik dat ik nu dus 15 tapes (in totaal dus 6TB/12TB) tot mijn beschikking heb, en dat ik fijn elke dag kan laten backuppen, zonder ooit naar het ding te hoeven kijken. Alleen af en toe een tapeje eruit halen voor off-site storage.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
Je zegt:
Die hele doos inclusief 20*400/800MB tapes, kostte 5000 piek.

Denk eerder dat dat 400/800GB tapes moet zijn - anders kom je nooit aan 6 TB ;)

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 01-03-2008 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Topicstarter
axis schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 02:32:
Heb dus BackupExec draaien die direct allerlei webservers en sql server backupped, wekelijks full, dagelijks differentieel, en elke maand nog een aparte full naar aparte tapes. Die maand backup ga ik dan ophalen (op en neer naar A'dam vanuit Tilburg). Erg omslachtig allemaal, en die eens per maand is ook niet meer genoeg. En daarnaast heb ik soms ook mijn buik vol van backupexec, en zijn de agent licenties pokkeduur.
Staan jouw webservers ook in een soort van DMZ of is dat allemaal een netwerk bij jullie?

Wij backuppen onze DMZ servers niet vanuit het LAN maar via een eigen (niet-dedicated) backup server in het DMZ, wel backuppen we zowel DMZ als LAN via BackupExec.

Kan je globaal eens vertellen waar je van baalt met BackupExec? Ik ben zelf niet verantwoordelijk voor de backups waar ik werk dus heb er geen eigen ervaring mee, maar mijn collega was er wel positief over dacht ik :)
Mijn plan voor binnenkort is alle SQL server met maintenance plans hun .bak files (elke nacht) en .trn files (elk uur) naar een NAS te laten wegschrijven.
Wij backuppen sommige van onze mini SQL servers met een klein stukje VBScript dat ook een .bak file wegschrijft en copieert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
elevator schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 10:58:
[...]

Staan jouw webservers ook in een soort van DMZ of is dat allemaal een netwerk bij jullie?

Wij backuppen onze DMZ servers niet vanuit het LAN maar via een eigen (niet-dedicated) backup server in het DMZ, wel backuppen we zowel DMZ als LAN via BackupExec.
Vooralsnog 1 netwerk.. (Wel alle hosts ipsec-policy als portfilter, maar goed)..

Als we straks die netwerken gaan opslitsen zouden we ook voor elk segment een backupdoos neerzetten. Of waarschijnlijker: NAS in de DMZ waarop de webservers backuppen, en dat NAS vanuit het interne netwerk backuppen met BackupExec.
Kan je globaal eens vertellen waar je van baalt met BackupExec? Ik ben zelf niet verantwoordelijk voor de backups waar ik werk dus heb er geen eigen ervaring mee, maar mijn collega was er wel positief over dacht ik :)
  • De backup-to-disk functionaliteit gaat erg raar doen als je in de buurt van de max komt, jobs gaan hangen, etc.
  • Backup-to-disk functionaliteit heb ik naar een 2e locatie gerepliceerd, maar daar krijg ik het spul nooit meer gerestored op een failover Backup Exec machine. Is me wel eens een keer gelukt, maar dat is niet iets wat ik nog een keer wil doen in 'the heat of the moment'.
  • Eens in de paar weken hangt een van onze backupexec machines, BackupExec engines reageren soms niet meer.
  • Soms cancel je een backup job, en dan heeft ie 8 uur nodig om te stoppen, of soms stopt ie nooit meer.
  • Soms komt BackupExec met de meest geweldige meldingen dat SQL db's corrupt zouden zijn, terwijl ze de dag erna correct backuppen, en SQL server weet van niets.. DBCC Checkdb's lopen ook goed door.
  • Ik probeer BackupExec al een week (als test) een samba share op een FreeBSD host te laten backuppen door user shares. Blijft failen op error "V-79-57344-3844 - The media server was unable to connect to the Remote Agent on machine TESTBAK. The media server will use the local agent to try to complete the operation.", en hij backupped 0 bytes. Logisch dat ie die melding geeft, want die agent is ook niet geinstalleerd, maar ik wil dat ie gewoon via SMB vanaf die share data trekt.. Hij lijkt het niet te snappen, volgens de fora had versie 10 van BackupExec hier geen problemen mee.
  • Sommige DB's willen niet goed backuppen, met de melding "V-79-57344-851 - The path for this database is invalid because it contains extra backslash characters. You must remove the extra backslash characters before the database can be backed up.". Dit is omdat Microsoft het pad naar zijn SharePoint databases ergens voorziet van een slash teveel. Leuk allemaal, maar moet ik daar weer in gaan duiken. Hoe moeilijk kan het voor BackupExec zijn om daar omheen te werken.. De zoveelste zucht.
  • Kijk eens op https://forums.symantec.com/syment?category.id=be11da en scroll eens door de lijst met problemen heen. Er zijn vast heel veel mensen zonder problemen, maar zo te zien ook een heleboel met.. En de meeste vragen worden nooit opgelost, of als je geluk hebt door een mede-forummer.
Dit trouwens allemaal op 'schone' dedicated Dell PowerEdge 860 machines met Backup Exec 11D, allemaal geupdate naar de laatste versies en hostfixes.

Daarnaast vind ik de agents vrij duur, en voor elke poep en scheet mag je betalen. Mede door bovenstaande, wil ik daarom binnenkort de SQL servers ook laten backuppen met maintenance plans naar NAS, en die weer naar tape moven. Idee opgedaan bij een grote klant van ons die hetzelfde doen voor een stuk of 300 SQL Servers, en dat bevalt ze goed..

Maar vergis je niet, ik ben niet anti-backup exec, ik vind het afgezien van bovenstaande punten een goed pakket, en ik moet er ook niet aan denken om bijvoorbeeld alle webservers met ntbackup te backuppen, en restoren. Naja, vooral het management en reporting van de jobs vind ik handig in BE.

Maar als ik een beter pakket vind dat niet al die nadelen heeft, net zo makkelijk te managen is en goedkoper, dan ben ik over :)
Wij backuppen sommige van onze mini SQL servers met een klein stukje VBScript dat ook een .bak file wegschrijft en copieert :)
Die SQL Server maintenance plans werken uitstekend, zeker in 2005. Geen omkijken meer naar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Laatst online: 13-06 22:19
Naar aanleiding van dit topic heb ik m'n tar methode omgebouwd naar de rsync methode, en ik moet zeggen dat dit nog beter (en sneller) werkt ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Mistraller schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 00:32:
[...]

Dataprotector Express Single server edition zeker?

Ik heb hier wel een uitgebreide test mee gedaan (hp ml350 met dat40 usb tape drive) en kwam tot de onthutsende conclusie dat ik niet kan restoren als ik niet de originele tapedrive gebruik. Nu heb ik de ervaring dat ook tapedrives stuk kunnen dus dat product is in mijn ogen knap waardeloos. Ben in overleg met HP, de engineer in NL meent dat het een fout in het product is, de engineer in UK meent dat ik het product oneigenlijk gebruik om servers te clonen. (Terwijl het dus een test is om een afgefikte server te simuleren, servers staan namelijk in industriële omgevingen)
Beetje doorgeschoten in het "Single server" idee imho.
Fijne berichtjes die je plaatst. Als je nog eens iets weet :X

Met moeite een andere lto2 drive kunnen lenen, maar het werkt gewoon hoor. Kon catalog rebuilden en restores uitvoeren.

[ Voor 27% gewijzigd door _H_G_ op 03-03-2008 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
axis schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 12:26:
[...]

Vooralsnog 1 netwerk.. (Wel alle hosts ipsec-policy als portfilter, maar goed)..

Als we straks die netwerken gaan opslitsen zouden we ook voor elk segment een backupdoos neerzetten. Of waarschijnlijker: NAS in de DMZ waarop de webservers backuppen, en dat NAS vanuit het interne netwerk backuppen met BackupExec.

[...]
  • De backup-to-disk functionaliteit gaat erg raar doen als je in de buurt van de max komt, jobs gaan hangen, etc.
  • Backup-to-disk functionaliteit heb ik naar een 2e locatie gerepliceerd, maar daar krijg ik het spul nooit meer gerestored op een failover Backup Exec machine. Is me wel eens een keer gelukt, maar dat is niet iets wat ik nog een keer wil doen in 'the heat of the moment'.
  • Eens in de paar weken hangt een van onze backupexec machines, BackupExec engines reageren soms niet meer.
  • Soms cancel je een backup job, en dan heeft ie 8 uur nodig om te stoppen, of soms stopt ie nooit meer.
  • Soms komt BackupExec met de meest geweldige meldingen dat SQL db's corrupt zouden zijn, terwijl ze de dag erna correct backuppen, en SQL server weet van niets.. DBCC Checkdb's lopen ook goed door.
  • Ik probeer BackupExec al een week (als test) een samba share op een FreeBSD host te laten backuppen door user shares. Blijft failen op error "V-79-57344-3844 - The media server was unable to connect to the Remote Agent on machine TESTBAK. The media server will use the local agent to try to complete the operation.", en hij backupped 0 bytes. Logisch dat ie die melding geeft, want die agent is ook niet geinstalleerd, maar ik wil dat ie gewoon via SMB vanaf die share data trekt.. Hij lijkt het niet te snappen, volgens de fora had versie 10 van BackupExec hier geen problemen mee.
  • Sommige DB's willen niet goed backuppen, met de melding "V-79-57344-851 - The path for this database is invalid because it contains extra backslash characters. You must remove the extra backslash characters before the database can be backed up.". Dit is omdat Microsoft het pad naar zijn SharePoint databases ergens voorziet van een slash teveel. Leuk allemaal, maar moet ik daar weer in gaan duiken. Hoe moeilijk kan het voor BackupExec zijn om daar omheen te werken.. De zoveelste zucht.
  • Kijk eens op https://forums.symantec.com/syment?category.id=be11da en scroll eens door de lijst met problemen heen. Er zijn vast heel veel mensen zonder problemen, maar zo te zien ook een heleboel met.. En de meeste vragen worden nooit opgelost, of als je geluk hebt door een mede-forummer.
Dit trouwens allemaal op 'schone' dedicated Dell PowerEdge 860 machines met Backup Exec 11D, allemaal geupdate naar de laatste versies en hostfixes.

Daarnaast vind ik de agents vrij duur, en voor elke poep en scheet mag je betalen. Mede door bovenstaande, wil ik daarom binnenkort de SQL servers ook laten backuppen met maintenance plans naar NAS, en die weer naar tape moven. Idee opgedaan bij een grote klant van ons die hetzelfde doen voor een stuk of 300 SQL Servers, en dat bevalt ze goed..

Maar vergis je niet, ik ben niet anti-backup exec, ik vind het afgezien van bovenstaande punten een goed pakket, en ik moet er ook niet aan denken om bijvoorbeeld alle webservers met ntbackup te backuppen, en restoren. Naja, vooral het management en reporting van de jobs vind ik handig in BE.

Maar als ik een beter pakket vind dat niet al die nadelen heeft, net zo makkelijk te managen is en goedkoper, dan ben ik over :)

[...]

Die SQL Server maintenance plans werken uitstekend, zeker in 2005. Geen omkijken meer naar..
toon volledige bericht
Veel dingen uit dit verhaal van je komen me erg bekend voor :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:38
_H_G_ schreef op maandag 03 maart 2008 @ 14:11:
[...]

Fijne berichtjes die je plaatst. Als je nog eens iets weet :X

Met moeite een andere lto2 drive kunnen lenen, maar het werkt gewoon hoor. Kon catalog rebuilden en restores uitvoeren.
hmm dan heb je geluk. Bij mij werkt het echt niet...Zie ook de thread bij HP:

http://forums11.itrc.hp.c...28353475&threadId=1201456

Mijn case is nog steeds in behandeling helaas...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wij gebruiken DFS op een remote locatie (mag je dit wel back-up noemen??)

en daarnaast een DEONET Sata disk array samen met Microsoft DPM 2006.

Ik wil eigenlijk naast DFS nog een SAN gaan plaatsen op de externe locatie.. maar die zijn zo duur.

We zijn namelijk bezig met de conversie naar Vmware, maar gezien het feit dat we beginnen met Vmware Server kunnen we niet live back-uppen van de vm's.

De data uiteraard wel. Maar 20 VM's uit zetten elke week zie ik niet zo zitten :(

Ik denk dat ik geen keus heb tenzij ik naar een ESX omgeving ga kijken.

Iemand enige idee wat ik kwijt zou zijn aan licentie kosten voor 2 vmware machines (met quad cores)?

Ik heb expres 2 exact dezelfde machines dus in de toekomst zou ik deze real time kunnen inzetten met vmware met vmotion/real time load balancing etc.

[ Voor 25% gewijzigd door Workaholic op 05-03-2008 14:35 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Audi-Addict schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 14:34:
Wij gebruiken DFS op een remote locatie (mag je dit wel back-up noemen??)
Neuh. Da's gewoon storage ontsluiten richting je gebruikers.
DFS-R (want ik denk dat je dat bedoelt) is geen backup.
Iemand enige idee wat ik kwijt zou zijn aan licentie kosten voor 2 vmware machines (met quad cores)?

Ik heb expres 2 exact dezelfde machines dus in de toekomst zou ik deze real time kunnen inzetten met vmware met vmotion/real time load balancing etc.
Waarom kijk je dan niet naar de reeds lopende Virtualisatie topics ?
In het verband met dit topic is het gewoon zwaar off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Laatst online: 08:39
Alhoe wel ik al een tijdje tarretjes trek van bepaalde directories ben ik momenteel bezig mijn backups thuis beter te organiseren. Het grootste gedeelte is inmiddels uitgedacht maar ik loop tegen 1 stuikelblok aan waar ik hoop dat jullie wellicht een idee hebben.

Ik heb 5 computers waarvan 1 server met daarop verschillende gevirtualiseerde servertjes (voornamlijk openVZ). Ik heb via mijn werk de beschikking gekregen over een stuk ruimte op de centrale backup server in Amsterdam welke ik kan benaderen via NFS. Het maken van de backup zal gaan verlopen via rsnapshot (feitelijk dus rsync).

Mijn persoonlijke data zal dus echter wel extern komen te staan. Daar mijn mail (en andere gegevens) uiteraard persoonlijk is wil ik deze niet plaintekst weg gaan schrijven, dit moet dus enctypted opgeslagen gaan worden.

Aangezien ik hier vast niet de enige in ben vraag ik me af hoe anderen dit zouden doen en waarom er voor die specifieke oplossing is gekozen.

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

sPENKMAN schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 17:20:
Aangezien ik hier vast niet de enige in ben vraag ik me af hoe anderen dit zouden doen en waarom er voor die specifieke oplossing is gekozen.
Zelf geen ervaring mee, maar hoe ik het zou doen voor thuisgebruik is het volgende:

Alles dat persoonlijk is (mail, documenten,..) op je lokale schijf op een truecrypt volume zetten. Dus gewoon je Documents folder en mail folder van je mail client laten verwijzen naar een map in dat truecrypt volume.

Als je backup moet gebeuren dan nog enkel:

- truecrypt volume unmounten
- het truecrypt bestand tarren/gzippen
- bestand naar je backup server rsyncen
- truecrypt volume weer mounten

Een mogelijk nadeel is wel dat je 1 bestand backupt, wat ook nog eens elke keer verandert. Dan moet je dus elke keer alles volledig naar de backup sturen. Maar in het geval van mails is dat meestal toch het geval omdat je daar maar over een paar bestanden spreekt die ook elke keer veranderd zijn. Mail bestanden zijn sowieso maar klein, het zijn vnl de bijlagen die ruimte in nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Laatst online: 08:39
Dat is uiteraard een optie maar die mailbestanden staan dan in een truecrypt volume die elke dag wijzigt. Dit houd dus in dat ik iedere dag het truecypt bestand moet gaan uploaden welke is gewijzigd, dit is dus praktisch altijd en zal daarmee teveel ruimte en dataverkeer gaan gebruiken.

Al zou je een truecrypt file gaat comprimeren haal je geen winst. 1GB aan e-mail blijft 1 GB aan e-mail. De encryptie zal dus pas tussen mijn server en de storage plaats moeten gaan vinden.

Nou dacht ik zelf aan een truecrypt volume op de NFS mount welke ik gewoon mount en vervolgens de gegevens inzet. Nou is het alleen de vraag wat truecypt doet wanneer je een bestand van 20 GB gaat openen via een NFS mount...

De encryptie hoeft op zich niet hoog te liggen alsin 256 bits aes, het moet alleen niet mogelijk zijn mijn gegevens zo in te kijken :)

EDIT
Om een idee te geven van de situatie:
Fysieke server
- VPS ns1
- VPS ns2
- VPS db
- VPS webserver
- VPS mailserver
- VPS svn repo
- Vmware Windows 2k3

WS1
- mijn documenten
- 10 GB aan foto's
WS2
- mijn documenten
WS3
- mijn documenten

Met rsnapshot kan je backup pullen via SSH of een locale mount/drive, deze wordt geinitieerd vanaf de fysieke server.
Voor ieder werkstation wordt er gekeken of deze online is waarna deze wordt gemount en een backup wordt gemaakt. Voor de VPS-en zal de backup via SSH worden gemaakt.

Op de fysieke server is dus een mount aanwezig (/stor) welke dus een NFS mount naar de externe backupserver is. Deze mount is de default locatie om de backups in weg te schrijven in de vorm van snapshots.

Het mooiste zou zijn als mijn stukje ruimte op de backup server encrypted zou zijn, echter moet je mijn stukje ruimte op de externe backupserver dan mounten met de juiste sleutel. Dit kan uiteraard geautomatiseerd worden door middel van SSH keys maar het heeft de voorkeur dit lokaal op mijn fysieke server te doen.

[ Voor 44% gewijzigd door sPENKMAN op 08-03-2008 19:20 ]

Eve char: Warock <TEST>

Pagina: 1 2 Laatste