Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 08:39
Ik heb de oplossing gevonden in EncFS, hiermee kan ik een folder mounten en de gegevens direct encrypted wegschrijven. Zodoende ben ik niet afhankelijk van een truecryptfile van een vaste grootte en kan ik intern alles unencrypted verwerken. :)

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131790

Elke dag fullbackup

Tapes;

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag I t/m IV
Eind van de maand; maand tape
Eind van het jaar; jaar tape

Alles op LTO-2 tapes (200gb ongecomprimeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen
  • Laatst online: 09-08-2024
Leuk topic dit! Ik heb @work 2 Netware 6.5 dozen. Het gaat ongeveer zo:

Ik heb een Dell Powervault 124T tapestreamer. Deze streamer maakt gebruik van LTO 200GB/400GB tapes. Ik maak gebruik van het programma Brightstor ARCserve Backup.

Elke week worden er 5 jobs gedraaid:

”Maandag back-up”; incremental; retention 5 dagen.
”Dinsdag back-up”; incremental; retention 5 dagen.
”Woensdag back-up”; incremental; retention 5 dagen.
”Donderdag back-up”; incremental; retention 5 dagen.
“Week back-up”; full; retention 21 dagen.

Ook is er een maandelijkse back-up:

“Maand back-up”; full; retention 6 maanden.

En ten slotte is er nog een jaarlijkse back-up:

“Jaar back-up”; full ; retention 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131790

Janssen schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:00:
Leuk topic dit! Ik heb @work 2 Netware 6.5 dozen. Het gaat ongeveer zo:

Ik heb een Dell Powervault 124T tapestreamer. Deze streamer maakt gebruik van LTO 200GB/400GB tapes. Ik maak gebruik van het programma Brightstor ARCserve Backup.

Elke week worden er 5 jobs gedraaid:

”Maandag back-up”; incremental; retention 5 dagen.
”Dinsdag back-up”; incremental; retention 5 dagen.
”Woensdag back-up”; incremental; retention 5 dagen.
”Donderdag back-up”; incremental; retention 5 dagen.
“Week back-up”; full; retention 21 dagen.

Ook is er een maandelijkse back-up:

“Maand back-up”; full; retention 6 maanden.

En ten slotte is er nog een jaarlijkse back-up:

“Jaar back-up”; full ; retention 12 maanden.
Vergelijkbaar met het mijne dus :) Alleen doe ik full.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Backups hier thuis gaan erg simpel, namelijk als volgt. Er staat een debian servertje (zuinig, 10 watt oid, helemaal dichtgetimmerd met iptables & fail2ban) die fungeert als http/ftp/ssh/download geval waar ook een rsync daemon op draait. De (meerdere }) ) laptops van mij connecten bij user logon met die daemon, zodat de homedir van de server word gedownload. Daarna word via een cron ieder kwartier de boel weer gesynced met de server. Dus eerst server -> laptop, daarna laptop -> server. Het voordeel hiervan is dat ik overal dezelfde bestanden heb, maar toch ook alle data lokaal op de pc. Eens in de zoveel tijd plug ik dan een externe schijf in de server, welke door middel van een udev rule gelijk een rsync script met de harddisk start.
Het eigen bedrijf van mijn vader (woninginrichtingen) doe ik anders. Gezien het feit dat ze een detaillisten programma met erg gebrekkige backup functie hebben, zorg ik ervoor dat er automatisch backups van de klantendata gemaakt worden, via een externe tool (cobian backup). Tevens worden alle 3d-tekeningen, emails, enz, enz meegenomen. Deze backup word dan encrypted (althans, zip met wachtwoord) opgeslagen, en via sftp geupload naar diezelfde server. De gebruiker waar de ftp beland, heeft echter ook een stuk HD gemount als encfs (zie eerder in dit topic), waar deze (al eerder beveiligde) backup in beland. De klantgegevens staan dus zeker veilig. Verder worden deze soms handmatig in een truecrypt container gezet voor verdere opslag (extern van de server & client in de zaak).

Al met al een redelijk nette manier vind ik zelf :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-06 12:16

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Vond dit wel een grappig topic en wil graag ook mijn antwoorden erin gooien:

Backup je eigenlijk wel?
Jazeker en nog steeds niet genoeg. Ik merk dit goed op mijn hudige werkplek waar ik dagelijks mensen zie binnenlopen met die oude Diamondmax Plus 9 die de geest heeft gegeven. Dan denk ik bij mezelf dat ik ook nog een schijf in 2 van mijn systemen heb zitten, waarop allerlei data die nergens gebackupt staat, op staat. En dan heb ik het nog niet over een RAID0 Array waarop de nodige informatie is verzameld. Gelukkig is het belangrijkste wel gebackupped. Misschien backup ik te weinig, omdat ik in al die jare nog nooit zelf een kapotte harde schijf heb meegemaakt (klop af)

Waarop backup je dan? Op tape? Op disk? Op beide? Heeft (bijna) elke server een eigen backup device of heb je dit centraal?
Mijn server, die op een andere locatie staat als mijn andere sytemen gebruikt RAID als een backup tegen schijfuitval. Bestanden die op mijn server staan, staan ook op mijn andere systemen. Server alleen essentiele data, rest alle data. Verder gebruikt ik geen tapedrives/revdrives o.i.d.

Hoe vaak backup je? Werk je met incremental of differential backups?
Als ik ergens een bloedhekel aan heb dan is het wel aan incremental backups. Dit ligt aan mij, omdat ik backups CLEAN wil hebben. Ik wil ze dus clean en volledig aanmaken en daarom worden handmatige backups altijd FULL. Overige backups worden gedaan als losse bestanden en niet als images o.i.d.

Waarmee backup je? Gebruik je shell scripts, ntbackup of bijvoorbeeld backupexec?
Compaq Smart Array 3200, 13x9,1GB scsi harde schijven en RAID 5 :P Oh ja, windows verkenner. Heel af en toe gebruik ik wel eens ghost/acronis.

Restore je ook wel eens? Verplicht om dat je data kwijt bent of heb je een regelmatig restore test schema?
Nee, gelukkig nog niet hoeven doen. In ieder geval geen gedwongen backups.

Kunnen gebruikers zelf bestanden terug zetten (bijv. met previous versions)?
Gebruikers in mijn domein hebben het niveau van de gemiddelde pinda wat betreft computers. Als er een venster zich opent waarin staat "klik op OK" dan weten ze het nog voor elkaar te krijgen om op annuleren te drukken. Dus backuppen en backups terugzetten doe ik wel voor ze anders gaat het helemaal fout.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat is jullie mening over to disk backups?

Sata schijven kosten tegenwoordig geen drol meer en ik zit er aan te denken om twee relatief goedkope servers in te richten, sata 5x 500gb in raid 5 en deze als backup te gaan gebruiken naast een tape oplossing.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:37

DinX

Motormuis

Audi-Addict schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:06:

Sata schijven kosten tegenwoordig geen drol meer en ik zit er aan te denken om twee relatief goedkope servers in te richten, sata 5x 500gb in raid 5 en deze als backup te gaan gebruiken naast een tape oplossing.
DinX in "Thematopic: Backuppen"

Ik moet er niet aan denken dat ik tapes zou moeten wisselen en in een kluis gaan steken en dergelijken :p Laat staan ze terug moeten gaan halen en wachten op de restores ervan.

[ Voor 6% gewijzigd door DinX op 28-03-2008 09:12 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Audi-Addict schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:06:
D2D2T is over het algemeen in grote omgevingen toch wel standaard :)

Al was het maar omdat restore from disk stukken sneller loopt, en je via VSS en ShadowCopies kan werken.
Daarnaast heb je dan op je backupnetwerk geen (of in ieder geval minder) last van backup windows.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
DinX schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:11:
[...]

DinX in "Thematopic: Backuppen"

Ik moet er niet aan denken dat ik tapes zou moeten wisselen en in een kluis gaan steken en dergelijken :p Laat staan ze terug moeten gaan halen en wachten op de restores ervan.
D2D2T is fijn, want dan heb je voordelen van disk (snel), en de voordelen van tape (mobiel)..

Tapes zijn makkelijker off-site te halen.. Je hebt geen hot-swap bays nodig, je kunt er mee gooien, ze zijn goedkoop (50 euro voor 400/800GB LTO3 tape?), etc.

En moet je wel iets off-site halen? Naja, misschien niet, maar dan ben je ook niet beschermd tegen brand, inbraak, waterschade, etc..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Disc to Disc is leuk inderdaad maar je kunt deze weer lastig op slaan in een kluis inderdaad.

Maar stel dat ik inderdaad ga werken met 2 disk to disk servers waarvan 1 op een andere remote locatie en deze laten sycnen met elkaar is dit dan veilig genoeg denken jullie?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

alt-92 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:18:
[...]

D2D2T is over het algemeen in grote omgevingen toch wel standaard :)

Al was het maar omdat restore from disk stukken sneller loopt, en je via VSS en ShadowCopies kan werken.
Daarnaast heb je dan op je backupnetwerk geen (of in ieder geval minder) last van backup windows.
Klopt. Je kan dat wel best gebruiken als je 2 datacenters:serverrooms hebt zodat je een dubbel kan hebben in een ander gebouw. Wij hebben bijvoorbeeld de primary backup server hier bij ons staan, en de secondary (die niet zelf backups maakt maar een kopie ontvangt van de primary) in een serverroom in een ander gebouw. Voor ons is dat geen probleem omdat we toch een volledig MAN hebben door de hele stad op Gbit fiber.
Al kan met ons backup systeem (PureDisk) ook over tragere lijnen gebackuped worden.
Audi-Addict schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:44:
Disc to Disc is leuk inderdaad maar je kunt deze weer lastig op slaan in een kluis inderdaad.

Maar stel dat ik inderdaad ga werken met 2 disk to disk servers waarvan 1 op een andere remote locatie en deze laten sycnen met elkaar is dit dan veilig genoeg denken jullie?
Ik zie nu je post pas, maar we doen het hier zo inderdaad. 's nachts maakt de primary backup server de backups en overdag stuurt hij die door naar de secondary.
axis schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:29:
[...]

D2D2T is fijn, want dan heb je voordelen van disk (snel), en de voordelen van tape (mobiel)..

Tapes zijn makkelijker off-site te halen.. Je hebt geen hot-swap bays nodig, je kunt er mee gooien, ze zijn goedkoop (50 euro voor 400/800GB LTO3 tape?), etc.

En moet je wel iets off-site halen? Naja, misschien niet, maar dan ben je ook niet beschermd tegen brand, inbraak, waterschade, etc..
Wel als je het geluk hebt meerdere locaties te hebben :)
de backup van de backup staat bij de brandweer hier, dat is vrij safe :p

[ Voor 41% gewijzigd door DinX op 28-03-2008 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 19:19
1x file, 1x sql en 1x exchange server,
Ieder met deonet tapeless backup system (wat gewoon een hotplug mirror raid is).

Alle servers backuppen naar fileserver, fileserver hdd wordt dagelijks gewisseld met totaal 3 schijven in de roulatie. Fileserver backupt de verzamelde data weer naar de mailserver. (Zodat zowel mail als fileserver alle data hebben)

Mail en SQL servers worden wekelijks gewisseld met 2 schijven in de roulatie.

Daarnaast op iedere server Shadow copy service op dagelijks interval en ongeveer 2 weken aan snapshots.

De meest kritieke data daarnaast nog om de maand op DVD en dan in de kluis.

[ Voor 10% gewijzigd door JasperE op 28-03-2008 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 243579

Ik heb een beetje een vreemde schijfindeling.

Een RAID 0 opstelling (1,5 TB) met 9 partities; Startup, Pagefile, Flightsim, Games, Program files, Audio, Video, Downloads, Installs. (in fysieke volgorde)

Op deze manier blijt mijn systeem altijd netjes zonder er veel onderhoud aan te plegen. Bovendien fragmenteert de boel niet en is alles lekker snel.

Ik maak 1 keer per maand een volledige kloon met Norton Ghost, plus incrementele backups op maandagavond 10 uur en donderdagavond 10 uur. Dit doe ik naar een 3e hardeschijf van 750GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Anoniem: 243579 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 13:54:
Ik heb een beetje een vreemde schijfindeling.

Een RAID 0 opstelling (1,5 TB) met 9 partities; Startup, Pagefile, Flightsim, Games, Program files, Audio, Video, Downloads, Installs. (in fysieke volgorde)

Op deze manier blijt mijn systeem altijd netjes zonder er veel onderhoud aan te plegen. Bovendien fragmenteert de boel niet en is alles lekker snel.

Ik maak 1 keer per maand een volledige kloon met Norton Ghost, plus incrementele backups op maandagavond 10 uur en donderdagavond 10 uur. Dit doe ik naar een 3e hardeschijf van 750GB
Vindt je dat niet gevaarlijk dan ondanks dat je backups maakt? :)

1 schijf uit je array en alles is weg he. Zou mij iets te zonde wezen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 13:55:
[...]

Vindt je dat niet gevaarlijk dan ondanks dat je backups maakt? :)

1 schijf uit je array en alles is weg he. Zou mij iets te zonde wezen imo.
Of even een kortsluiting in de pc en poef, ook de backup schijf kapot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 243579

DinX schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 14:08:
[...]

Of even een kortsluiting in de pc en poef, ook de backup schijf kapot :)
Enige risico is inderdaad dat 2 van de 3 schijven tegelijk kapot gaan.

Externe drive dan maar?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 243579 op 29-03-2008 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
trouwens, je pagefile op een aparte partitie op dezelfde diskset levert je helemaal geen voordeel op, maar dat terzijde.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 16-06 14:22
Ik gebruik Syncback free om data te syncen tussen verschillende systemen en externe harddisks. Nu merk ik dat bij het syncen van foto's/mp3's vanuit een FAT32 schijf met een NTFS schijf dat ALLE files één uur verschil hebben met de timestamp ten gevolge van de zomertijd omschakeling.... en dus wil Syncback ALLE files gaan syncen. Da's niet handig.

Hoe los ik dit op/voorkom ik dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jota
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
catchingfire schreef op zondag 30 maart 2008 @ 19:02:
Ik gebruik Syncback free om data te syncen tussen verschillende systemen en externe harddisks. Nu merk ik dat bij het syncen van foto's/mp3's vanuit een FAT32 schijf met een NTFS schijf dat ALLE files één uur verschil hebben met de timestamp ten gevolge van de zomertijd omschakeling.... en dus wil Syncback ALLE files gaan syncen. Da's niet handig.

Hoe los ik dit op/voorkom ik dit probleem?
SyncBack Free kan dit niet,wel SyncBackSE.

[ Voor 4% gewijzigd door jota op 30-03-2008 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 16-06 14:22
Sigh... da's duidelijk. Handig om zoiets triviaals uit de freeware versie te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Op zoek naar een tooltje waarmee ik m'n C partitie 1:1 kon dupliceren naar een andere fysieke schijf, kwam ik dit topic tegen. Een tooltje dat ik nog niet ben tegen gekomen is SyncToy. Tooltje van Microsoft zelf waarbij je een paar folders kunt instellen om te backuppen. Je kunt per folder backuppen of allemaal tegelijkertijd. Ook hoe je wilt backuppen (synchronisatie van beide zijden, van bron naar source of andersom, nieuwe bestanden ouderen laten overschrijven, evt met behoud van oude bestand, etc etc). Deze tool moet je downloaden van de MS site en zit niet standaard ingebakken in de windows versies. In princiepe werkt dit alleen met incrementele backups, super handig omdat het lekker vlot gaat, daarnaast backup je naar een andere schijf die ook nog eens zoals je gewend bent door te bladeren is.
Ik gebruik het zelf momenteel alleen op m'n laptop om bepaalde bestanden (foto's) te backuppen naar externe schijven. Heb een paar 500GB jongens liggen, een NAS van 750 GB en nog wat zut.
Voorheen deed ik het met DVD's, maar bij de almaar groter wordende bestanden uit m'n camera's moest ik op een gegeven moment iets te vaak DVD's branden. Daarnaast is het iedere keer weer een hele onderneming om een foto op te zoeken als er een vraag was om die uit te leveren. Deze DVD's branden ik in tweevoud, waarbij ik bij mij thuis een setje bewaarde en op een 2e locatie nog een set. Het is de bedoeling dat ik ook zoiets met die externe schijven ga doen en deze eens in de zoveel tijd om te wisselen. Zit er zelfs aan te denken om het versturen van de bestanden via internet te gaan doen. Mijn NAS (Qnap TS109) zou dit moeten kunnen ondersteunen. Nu nog een 2e NAS scoren, of wellicht mijn huidige laptop als die vervangen is gaan inzetten als file/printserver/download/backup bak oid.

Mijn ervaringen met het verliezen van bestanden;
-aantal keren crashende harde schijven, veelal tot gevolg dat ik mijn MP3 verzameling verloor (in den beginnen 20 GB, tegenwoordig laatste keer 60 GB op een gloedjenieuwe NAS)
-RAID mirror setup, waarop partitie C (windows en apps) en D (data/persoonlijke documenten/foto's) stonden. Om eens een image van C te maken net na een frisse installatie gebruikte ik een tooltje. Wilde meteen ook even testen of ik de partitie goed terug kon zetten. Maar wat gebeurde er uiteindelijk? Niet alleen partitie C werd overschreven, de gehele hdd werd overschreven met het verlies van data op de D tot gevolg.

Met name vanwege de RAID mirror ervaring, met het verlies van 5 jaar schooldocumenten en 3 jaar foto's heeft mij eindelijk eens verzet tot het maken van backups, niet alleen interne hardware matige oplossingen, maar toch wel wat robuuster werk. Dit resulteert uiteindelijk in dat ik mijn bestanden minimaal in tweevoud heb staan op verschillende media en ook zo veel mogelijk op verschillende locaties.

Ook ben ik bezig om bestanden meer en meer online te gaan plaatsen. Een goed voorbeeld is mijn gehele mail gebeuren; mijn domeinen laat ik afhandelen door Gmail. Er staan van 3 jaar mails online. En zelfs daarvan heb ik offline backups in mijn mail client, mocht er iets misgaan bij Gmail.

Ik was zojuist weer eens met Partition Magic aan de gang gegaan, niet wetende dat het progsel eigenlijk niet goed meer functioneert en sterker nog, je partities fucked up kan maken.... 2 Partities, ieder op een schijf kaput. Zoekende naar een tool om dit te repareren kwam ik het volgende tegen; TestDisk tegen. Binnen een zucht had ik de minst belangrijke (test) partitie gerecovered. Nu bezig met de 2e partitie, heb daar iets meer moeite mee...

[ Voor 7% gewijzigd door jules op 22-05-2008 09:20 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
Ik heb slechte ervaringen met synctoy, als geplande taak wilde het programma nooit goed draaien. Werkte in principe wel maar vaak errors.

Robocopy kan hetzelfde trucje en werkt wel altijd (gratis bij windows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Gisteren dus mooi terug kunnen vallen op mijn 1e lijns back-up.
Harddiskcrash :(

Gelukkig beschik ik over 2 schijven en is de SCSI schijf de gene die nog in de lucht is. Sinds 2005 zijn beide IDE-schijven dood, de SCSI rateld vrolijk door en hetgeen die schijf te kauwen heeft gehad kan geen enkele IDE schijf aan. Helaas maar 72,2 GB.

Ik kon zo alles terugrollen dankzij een goede back-up strategie en ik ben een klein tekstdocumentje kwijt, degene die ik aan het tikken was.

Mijn favoriet zijn USB sticks, ik heb er een handvol van liggen en geen van allen hebben ooit een kick gegeven itt diskettes waar altijd iets mee was.
Ik koop 4 sticks van 4 GB en ik kan vooruit :) Plug & Play letterlijk :)

Sticks verlies ik niet want die liggen of in de lade of zitten in mijn tas die ik altijd bij me heb.

Inbreken in dit huis valt ook niet mee want eer ze de voorportiek binnen zijn staat heel het blok buiten. Ik woon boven en de trap is de grens want bij mijn onderbuurvrouw hebben ze al 3x ingebroken, maar hier nog nooit. Althans, ik mis niets.

Synctoy gebruik ik niet, ik maak een back-up uit mijn hoofd en vooralsnog ben ik nooit iets vergeten. Dat krijg je na 8 jaar in het vak; je gaat in nullen en enen denken :?

[Computer is inmiddels overleden :'( ]
[Na 2,5 jaar trouwe dienst]

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 25-05-2008 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 23:28
Ik gebruik secondcopy en mijn familie syncback. Syncback is in het nederlands, en gratis. Een stuk beter als de synctoy imho.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-06 11:48

SpamLame

niks

Thuis gebruik ik Dataprotector Express op werk is het veelal Dataprotector.
Beide zijn van HP overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77601

Op het werk maken we gebruik van een online backup systeem, alle servers en clients draaien een client die automatisch, zowel vanuit de server als vanaf de client op aanvraag kan backuppen.
Er worden 3 backups per machine gemaakt, een dag, week en maand backup, deze worden op een server in het datacenter in amsterdam opgeslagen en daarna nog eens op een offsite server in capelle opgeslagen. Via de software kunnen we ook een backup pull doen, wat erg handig is als je weet dat een machine down gaat voor bijv. onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:44

_Apache_

For life.

MIjn backups gaan alsvolgt, heb eigenlijk alleen een map met office documentjes die k wil backuppen.

Automatische incrementeele backup van deze map werd door scheduled tasks + winrar op een andere partitie gezet + usb stick.

Deze backup van 1 week (1 week incrementeel, andere week = andere backup).

Deze rar files worden dan in een TrueCrypt container gezet en maandelijks op mijn desktop gebackups..

Niet heel spannend, maar voldoende voor mij, en heeft zijn nut al bewezen tijdje geleden.
_
Ohja, backups worden gemaakt in men pauzes, dus heb er totaal geen last van en gebeurd automatisch, set and forget _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 23-05-2008 09:39 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 10:24
-

[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

jules schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 06:14:
Ik was zojuist weer eens met Partition Magic aan de gang gegaan, niet wetende dat het progsel eigenlijk niet goed meer functioneert en sterker nog, je partities fucked up kan maken.... 2 Partities, ieder op een schijf kaput. Zoekende naar een tool om dit te repareren kwam ik het volgende tegen; TestDisk tegen. Binnen een zucht had ik de minst belangrijke (test) partitie gerecovered. Nu bezig met de 2e partitie, heb daar iets meer moeite mee...
Zo, en de update van de 2e schijf; bleek dat de eerste partitie net een overlap van 1 sector maakte met de andere partitie. Daar waar partitie 1 eindigde begon partitie 2, op dezelfde sector. De theorie was simpel; backup de gehele schijf, bit voor bit, maak partitie 2 iets kleiner, restore partitie 1 en voila, klaar.
De praktijk; voorheen deed ik ontzettend veel met partition magic, d'r was nog nooit iets verkeerds gegaan. Vandaar dat ik er ook vertrouwen in had dat het in Vista goed ging. Jammer maar helaas. Verder kende ik zo 1-2-3 geen tools die het konden fixen, knoppix image gedownload en gebrand, maar daarvoor heb ik toch nog even via de Windows installatie cd een repair uit willen proberen. Iets wat ik dus beter niet had kunnen doen. Windows runde er een chdsk over, herkende het als 50 GB partitie ipv 100 GB, vond 5 files en 3 mappen. Verder heb ik er maar geen aandacht meer aan geschonken. Daar viel toch weinig meer aan te redden, naast dat er op die windows/app schijf weinig boeiends stond. Uiteindelijk een verse Vista installatie gedaan. Nu nog een applicatie zoeken waarmee ik een image kan bakken van deze vers geïnstalleerde windows versie. Bespaard me een volgende keer een hoop tijd en energie...

TestDisk ga ik wel nog over een andere schijf heen gooien waar ik een paar jaar geleden data van ben verloren. Heb in de tussentijd weinig energie/tijd gehad om daar achteraan te gaan en dat te fixen. De meeste programma's die ik tegen kwam waren gebasseerd op files terughalen, niet op complete partities. Het kwam er op neer dat ik van 20 GB verloren data opeens 180 GB in allerlei dubbele bestanden zou hebben, waarvan het gros alsnog beschadigd/niet bruikbaar was. Later hier een update over :)

[ Voor 12% gewijzigd door jules op 23-05-2008 13:55 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Prachtig, maar dit topic is eigenlijk niet echt bedoeld als blog voor jouw 'zelf-veroorzaakte' probleem (want het was te voorkomen door te controleren welke besturingssystemen en filesystems PM8 nog ondersteunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77601

Nog als update voor ons esx cluster, deze backuppen we via VMBK, een heerlijk tooltje dat je vm snapshot en dat upload naar een offsite server. in dit geval een server in capelle en in hilversum. Geografisch zo ver mogelijk van Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Prachtig mijn back-up systeem :Y

Mijn PC is dus helemaal dood en ik ga de onderdelen die goed zijn apart verkopen. Nieuw gamerslaptopje gekocht en met USB sticks de zaak binnen 10 minuten volledig teruggezet. Gewoon de inhoud kopiëren naar D:\ en dan in de persoonlijke map de links wijzigen naar D:\ en hoppa, ik heb alles weer. Even AppData/Roaming terugzetten en klaar. Sneller als synctoy en beter als elke andere van een bedrijf afhankelijke back-up utility ;)

Mijn laptop heeft 2 aparte fysieke harde schijven, dus dat is makkelijk.

Niets kwijt.

Mocht de USB stick falen dan heb ik nog een laptop van het werk waar de gegevens opstaan en als die laptop ook niets doet dan nog alles op CD's. 3 voudig dus en daarom een 3-lijns back-up

(op de laptops gebruik ik voor beide EFS en een heel sterk wachtwoord, ook voor BIOS)
Op het werk en voor de werklaptop gebruiken wij deze software.

Software van cliënten op mijn werk enzo mag nooit in handen komen van derden. Ik draag een beroepsgeheim en dat is de intrigiteit van die data en geen lekkage van wachtwoorden en locaties. USB-sticks liggen altijd op één plek ergens opgeborgen met de Cd's en Dvd's.
Ik neem datarestoratie serieus want het is mijn vak namelijk, serieus.

Kan er niet duidelijk genoge over zijn. Maak je geen back-up voor jezelf dan ben je aardig dom bezig.

Wel een heel goed advies.

Mocht je inbraakgevoelig wonen of ben je zelf niet zo van al die enge professionele software die ik gebruik, het kan ook heel simpel en toch veilig. Ik kan wel commentaar hebben, maar ook iets nuttigs natuurlijk ;)

Download 7-zip en als je een zeer snelle computer hebt Paqar ofwel PAQ8O8 en gebruik de -1 parameter in de snelkoppeling die je van de exe maakt en sleep alle in te pakken items op dat icoon en daar gaan ze. Waarom zo diep inpakken? Paqar is ongeveer de beste compressiesoftware op aarde en ook de traagste met een excessief geheugenverbuik.
Dan meld je je aan bij een on-line back-up hoster zoals Guardian Angel. Back-up de meest primaire gegevens en kijk welke ruimte je op de site nodig hebt. Upload dan je Paqar of 7-zip bestanden naar die pagina en zelfs als je huis afbrand ben je niets kwijt.
Het kost je vlug 10 euro per maand, maar als je om je data geeft zoals je foto's en brieven aan je vriendin, weet ik het, dan stel je die veilig en dat kost iets, maar dan heb je zekerheid.

Paqar; paq8o8 (geen 808) met de -1 optie lust ongeveer 1783 MB dedicated vrij geheugen en pakt in met ongeveer 70 KiloByte per seconde! (geen tikfout). Met de -5 optie kun je beter voor 8 GB intern gaan, maar paqar gaat stukken dieper als 7-zip. Het scheeld het dubbele in omvang met reguliere zip bestanden en met documenten en repeterende data nog wel meer. 1800 documenten op een diskette :)
En nog een edit: mochten ze je back-up data vinden: 99,9% van de mensen weet niet wat dotpaq8o8 bestanden zijn.

[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 25-05-2008 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
Op zich een goede manier die USB sticks maar zou voor mij niet werken, dan moet je telkens handmatig dingen gaan backuppen en ik zou dat niet consequent dagelijks volhouden.
Het voordeel van die DVD's is natuurlijk wel dat die mensen waar jij om lacht nog snapshots van maanden terug tot hun beschikking hebben.

Zelf gebruik ik thuis een rsync port voor windows die als geplande taak mijn belangrijke bestanden mirrorred naar een externe server. Deze server maakt dagelijks een snapshot van deze gemirrorde kopie (met rsnapshot). Zo heb ik snapshots van de laatste 6 dagen, de laatste 4 weken en de laatste 5 maanden. Dat is een mooie manier, maar het nadeel is natuurlijk wel dat je de beschikking moet hebben over zo'n externe server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 23:46

jvdb1975

tsja.........

Ik heb een 80GB Western Digital passport op mijn server zitten. Iedere nacht loopt er een cronjob die een backup maakt van mijn homedirs, mail, web. Los daarvan worden mijn fotoś er ook op gebackupped (scrabble, 3 x woordwaarde).
Het is puur voor de zekerheid dat ik bij een crash mijn bestanden nog heb.
In vakanties wordt de disk afgekoppeld en ergens opgeborgen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-06 13:00

Blonde Tux

Advertentieboer

Voor mijn server back-up ik alles op tape, standaard elke dag een backup om 7.06 pm (6u66min heheh)
altijd een full backup.

Voor mijn pc's gebruik ik Jungle Disk, deze online dienst backupt alles naar de Amazone servers en kost €0.08 per gig per maand. De keuze is zo gekomen omdat er verschillende pc's hier in het netwerk staan met verschillende OS'en(Linux,Windows en OSX), deze support alles dus vandaar. Hij start op mijn eigen pc de backup op vrijdags, ouweluis pc op donderdags en beide flaptops op maandag.
Alles natuurlijk op tijden waarop mijn normale internet gebruik laag is

[ Voor 0% gewijzigd door Blonde Tux op 25-05-2008 19:28 . Reden: prijs ff bij gezet ]

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:26
Even een kick, maar dacht dat het hier wel in kon.

Wij zitten op de zaak te kijken naar nieuwe backup software.
Momenteel wordt zoals in een post hierboven gebackupt met NTBackup.
Werkt opzich aardig, maar met een plusminus 10/15 tal servers een beetje onoverzichtelijk.

We zijn nu aan het zoeken naar nieuwe software waarin eea meer gecentraliseerd gelogd wordt en van waaruit ook alles "aangestuurd" kan worden.

Momenteel kijken we naar Acronis True Image en Backup Exec. Heeft iemand hier ervaringen mee? En zo ja, zou je die willen delen, goed of slecht. :Y)
Heb net Acronis True Image geinstalleerd om eea te testen, maar ervaringen zijn vaak ook handig.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Ervaring daarmee kan ik je waarschijnlijk binnen een paar weken geven. We hebben hier een 36-slots ML6020 taperobot klaar staan om te gebruiken met de net aangekochte Backup Exec. We gebruiken nu wel al NetBackup Puredisk (Symantec Veritas). Ervaringen daarmee zijn heel erg goed. Ik zal je binnen een paar weken wat laten weten over de BackupExec als het dan nog nodig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 15:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MADG0BLIN schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:09:
Wij zitten op de zaak te kijken naar nieuwe backup software.
Zorg dat allereerst de eisen en wensen mbt backup en restore boven water komen en zorg dat daar je backup-software (+ agents) bij aansluit.

Een ander kan ontzettend goede ervaringen hebben met BE, maar als hij totaal andere eisen stelt aan backup-software heb je daar weinig aan....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:00
Thuis Backup:

2 PC's: Mijn Doc's en foto mappen gaan middels een scriptje kruislinks naar mekaar elke avond en echt belangrijke documenten van mijn vader (eigen zaak) gaan ook nog naar een (jaja) Zip Drive van uit mijn hoofd 500Mb . Hier wisselt de tape 1 keer per week van .

Werk (unix):
Momenteel nog via scripting naar aparte tape-units (LTO of DLT4) en hier wissel ik nog elke dag tapes van. Elke 4 weken een maandset en elk kwartaal een set en elk jaar een set.

Dit wordt waarschijnlijk Netvault Backup naar een TS3310 tape library met 2 drives en 30 slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Question Mark schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:54:
[...]

Zorg dat allereerst de eisen en wensen mbt backup en restore boven water komen en zorg dat daar je backup-software (+ agents) bij aansluit.

Een ander kan ontzettend goede ervaringen hebben met BE, maar als hij totaal andere eisen stelt aan backup-software heb je daar weinig aan....
Eens. Daarom hebben wij bijvoorbeeld PureDisk. Wij willen gewoon snel een bestand kunnen backuppen dat de user die week (retentie is 56 dagen bij ons) per ongeluk verwijderd heeft ofzo. Dan willen we niet dat er eerst een taperobot aan het werk moet gaan om dat bestand te zoeken. We willen dan gewoon een vinkje zetten via een web interface en 5 seconden later dat bestand terug op de server hebben staan terwijl je de gebruiker soms nog aan de lijn hebt.
In zo'n geval heb je meer aan een kleinere disk-based backup oplossing bijvoorbeeld.

Als je echter met ettelijke terrabytes aan data zit die voor jaren moet bewaard blijven is het al interessanter om enkele tientallen tapes te hebben en maakt het niet direct zoveel uit als je er 10 minuten op moet wachten. Allemaal heel erg persoonlijk.

Je begint normaal al met een lijst op te stellen met alle servers, pakketten, soorten data, mogelijke retenties,.... op te stellen en te analyseren voordat je zoiets beslist.

Ik zal je nu bijvoorbeeld kunnen zeggen dat PureDisk geweldig is als backup-oplossing, maar binnen enkele weken ook dat BackupExec dat is, maar elk in hun domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Misschien een kleine schets van onze omgeving en eisen om zo beter aan te sluiten op mijn vraag.

We hebben hier een omgeving met een aantal servers staan.

2DC's. Windows 2003
Hier draaien AD, DNS, DHCP, Print & File services op. Niet echt spannend.
1 Database server met een applicatie. Deze wordt elke dag 2 keer gebackupt door de database software zelf. Dit levert dan een zip bestand op.
1 Exchange 2007 server. (120 mailboxen)
2 IIS webservers met w2k3.
3 terminal servers met w2k3 en citrix PS 4.
1 Citrix Secure Gateway.
1 mail server met Argosoft. Een simpel mail programma waar mensen vanaf poppen.

Voorheen werd alles gebackupt met NTBackup. Eerst naar lokale schijf of NAS schijf en dan naar 2 tapestreamers.
Met bandjes van ma t/m do en dan op vrijdag week 1, 2, 3, maand 1 en maand 2.
Je kan dus redelijk ver terug. Er wordt vrij weinig gevraagd om dingen terug te zetten dus als ik een keer een half uur aan het zoeken ben is dat wel ok. Gebeurt namelijk niet al te vaak.

Nu komen we in problemen met de tijd, er staat zoveel data die gebackupt moet worden en het wordt zo onoverzichtelijk dat we naar een centralere oplossing toe willen.

Nu leek het mij handig om vanaf 1 plek de backups te kunnen regelen, agent op de servers, waar moet het naar toe, en gaan met die banaan. Ook dat je dan direct kan zien of er iets gelukt is of niet, waarom en dit soort dingen.

Zo info genoeg? :Y) Ik ga straks ook dit verhaal maar eens sturen naar de leverancier. Kijken of die wat heeft.

Maar persoonlijke ervaringen zijn toch vaak beter als die van de leverancier. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Over wat voor volume spreek je dan ? Een "zip" kan 1 MB zijn maar ook 1TB :p

Wil je de backups offsite kunnen bewaren ?

Wat voor verbinding ligt er tussen de servers en backup server (1Gbps op dezelfde switch <> domain controller op een externe locatie over een 2Mb lijntje) ?

Heb je al backup storage ter beschikking, indien ja tape of HD ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251333

Elke 15 minuten: (via apart 1Gbit backup netwerk)
Backup van fileserver, exchange server, sql server en sharepoint d.m.v. MS Data Protection Manager 2007.

Elke avond (via 50/50 Glasvezel)
Backup van fileserver, exchange server en sql server bij Perfect Backup (online backup).

Elke week (via SCSI)
Backup van Active Directory, fileserver, exchange server, sql server, sharepoint en video beelden (600GB) op tape unit (Sony S-AIT 1.3TB).

Replication
Door middels FRS worden tevens alle documenten gerepliceerd tussen fileservers.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 251333 op 27-06-2008 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
DinX schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 14:14:
Over wat voor volume spreek je dan ? Een "zip" kan 1 MB zijn maar ook 1TB :p

Wil je de backups offsite kunnen bewaren ?

Wat voor verbinding ligt er tussen de servers en backup server (1Gbps op dezelfde switch <> domain controller op een externe locatie over een 2Mb lijntje) ?

Heb je al backup storage ter beschikking, indien ja tape of HD ?
Rond de 2.5GB over die database.
Backups moet inderdaad ook offsite kunnen. Wordt momenteel met tapes gedaan.
Servers zitten op dezelfde switch. 1Gbps. We hebben momenteel 2 tapestreamers aan 2 servers hangen.
Beide ultriums, 1 van 200/100GB en een van 400/200GB.
Uncompressed ligt de data rond de 450GB totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

catchingfire schreef op zondag 30 maart 2008 @ 20:24:
[...]

Sigh... da's duidelijk. Handig om zoiets triviaals uit de freeware versie te laten.
Je kan wel bestanden negeren die een x aantal seconden qua tijd verschillen in de gratis versie van syncback. Vul daar 3600sec. in en je hebt hetzelfde effect :)

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 27-06-2008 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facepalm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:13
Ik heb niet echt veel belangrijke dingen waar ik veel waarde aan heb, maar ik maak af en toe wel backups. Wel handmatig, maar binnenkort wil ik wel automatisch een backup laten maken. Heb nu toch vakantie, dus tijd genoeg om dat te gaan regelen. :) Momenteel staat het belangrijkste online, en de rest offline op een andere HD. Misschien dan ook maar eens op een centrale plek, want nu staat alles op andere locaties.

Mijn foto's gaan altijd direct online in mijn Google Picasa Webalbum, pas als ze daar staan gaan ze van het kaartje af.

Email heb ik gewoon in Gmail, en alle mail van forums, nieuwsbrieven e.d. gaan direct weg als ze gelezen zijn. Mocht er dan iets gebeuren dan log ik in op Gmail en stel ik in dat alle aanwezige mail via POP3 wordt verzonden als er mail wordt opgehaald in mijn cliënt.

Documenten sla ik altijd op op een andere harde schijf, en als mijn USB stick in de PC zit sleep ik die hele map naar mijn USB stick.

Verdere gegevens, zoals savegames, CD/DVD images e.d. staan gewoon op de 1e en 2e HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255280

_Apache_ schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 09:32:
Automatische incrementeele backup van deze map werd door scheduled tasks + winrar op een andere partitie gezet + usb stick.
Wat is het nut van een backup op een andere PARTITIE om je data veilig te stellen bij een DISC CRASH ?

Ik begrijp niet waar mensen nog steeds zo moeilijk over doen de dag van vandaag.

Een 320gig schijf kost bijna niets meer, koop een extra schijf, en dupliceer dagelijks al je belangrijke data domweg van je werkdisc naar je extra backupdisc.

Waarom de zaken altijd zo moeilijk maken als het toch zo simpel kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 11:31
heb op me eigen pc een 2e hdd die een directe kopie is van me 80GB C disk, daar zet ik ongeveer maandelijks een backup op, data staat in de DFS dit over 2 server verspreid, server backup via acronis true image

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 255280 schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 14:50:
[...]

Wat is het nut van een backup op een andere PARTITIE om je data veilig te stellen bij een DISC CRASH ?

Ik begrijp niet waar mensen nog steeds zo moeilijk over doen de dag van vandaag.

Een 320gig schijf kost bijna niets meer, koop een extra schijf, en dupliceer dagelijks al je belangrijke data domweg van je werkdisc naar je extra backupdisc.

Waarom de zaken altijd zo moeilijk maken als het toch zo simpel kan...
Wat ik niet helemaal begrijp zijn mensen die dan klaar denken te zijn. Tuurlijk, een groot deel van je risico ben je kwijt. Maar bij bijv. een spanningspiek heb je grote kans dat beide schijven doorbranden en ben je nog alles kwijt.

Ik heb zelf ook 2 schijven in m'n pc, maar elke maand ofzo kopieer ik dit nog naar een 2e computer. Goed met brand ben ik nog alles kwijt want deze computers staan in hetzelfde pand, maar mocht het zover komen dan is die data niet m'n grootste zorg.

Op m'n werk ben ik bezig met het opzetten van een redundante fileserver met DFS en DPM, met nachtelijke tape backups. Fileservers staan op verschillende locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Thuis gebruik ik een DDS4 drive van HP, en maak backups op mn server sowieso. DDS4 wordt nu alleen erg krap, dus ik zoek nog een DAT72 driveje.

(TapeWare)

Op mn werk IBM Ultrium drives van 400GB, voor iedere server één.

(Arcsoft)

[ Voor 6% gewijzigd door Exorcist op 27-06-2008 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255280

Aikon schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 20:43:
Wat ik niet helemaal begrijp zijn mensen die dan klaar denken te zijn. Tuurlijk, een groot deel van je risico ben je kwijt. Maar bij bijv. een spanningspiek heb je grote kans dat beide schijven doorbranden en ben je nog alles kwijt.
Ik heb dan ook nergens geschreven dat je dan 100% safe bent. Maar het zou in 98% van de gevallen al een hoop ellende besparen.

Een een spanningspiek die heel je pc naar de knoppen helpt... Zoiets heb ik in de bijna 20 jaar dat ik in de pc's zit nog nooit gezien. Een defecte voeding die dan soms het MB of in heel zeldzame gevallen een HD in zijn val meesleurt komt soms voor ja, maar het eerste systeem waarin ALLES defect gaat door een spanningspiek moet ik nog tegenkomen.

Maar op zich heb je een punt.

Daarom heb ik ook nog een externe 500gig staan die ik zo ongeveer wekelijks een 3de backup op zet van al mijn data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 23:28
Anoniem: 255280 schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 12:35:
[...]

Ik heb dan ook nergens geschreven dat je dan 100% safe bent. Maar het zou in 98% van de gevallen al een hoop ellende besparen.

Een een spanningspiek die heel je pc naar de knoppen helpt... Zoiets heb ik in de bijna 20 jaar dat ik in de pc's zit nog nooit gezien. Een defecte voeding die dan soms het MB of in heel zeldzame gevallen een HD in zijn val meesleurt komt soms voor ja, maar het eerste systeem waarin ALLES defect gaat door een spanningspiek moet ik nog tegenkomen.

Maar op zich heb je een punt.

Daarom heb ik ook nog een externe 500gig staan die ik zo ongeveer wekelijks een 3de backup op zet van al mijn data.
De laatste 3 jaar bij familie en vrienden het volgende meegemaakt:

1) blikseminslag
2) inbraak
3) virusuitbraak
4) diskcrash

gevolg:

1) Alles, tot de koffiezetter aan toe, was kapot. ook de pc dus. En dit huis stond midden in een woonwijk met rijtjeshuizen. Ook de buren hadden schade overigens.
2) De usb harddisk, met die mooie backups hadden ze ook meegenomen want die lag altijd op de computertafel....
3) De netwerk backup disk was helaas ook geheel useless geworden. (NDAS)
4) backup maken op een acronis backup partitie is toch niet zo heel handig als de harddisk de geest geeft......

Voor deze punten is 1 hele simpele oplossing: men neme een usb harddisk, sluit deze wekelijks aan, en berg hem naderhand op in je kledingkast, of whatever, in elk geval niet bij de pc. Leg je hem bij iemand anders, desgewenst ook nog met trueimage encrypted of zo, dan ben je zelfs tegen brand beveiligd.

Bij mij in de familie, en zeker bij de bovenste vier gevallen, volgen ze mijn raad inmiddels op met een losse harddisk, en mijn ouders backuppen online met Idrive.com.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-06 11:53
De back-ups gaan hier met een HP tape library, deze is echter niet gemaakt om het verwisselen van tapes makkelijk te maken.
Onze data (full zo'n 300 GB) wil ik elke dag op tape hebben en in een kluis gaan gooien.

Mijn vraag is :

Heeft er iemand ervaring met een IBM Tape drive ULTRIUM 3 LVD Half-high ? Deze wil ik namelijk aanschaffen. De back-ups worden overigens aangestuurd door BackupExec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-06 11:48

SpamLame

niks

the-edge schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 09:15:
De back-ups gaan hier met een HP tape library, deze is echter niet gemaakt om het verwisselen van tapes makkelijk te maken.
Onze data (full zo'n 300 GB) wil ik elke dag op tape hebben en in een kluis gaan gooien.

Mijn vraag is :

Heeft er iemand ervaring met een IBM Tape drive ULTRIUM 3 LVD Half-high ? Deze wil ik namelijk aanschaffen. De back-ups worden overigens aangestuurd door BackupExec.
welke library zou dat zijn dan, want de meeste zijn utgerust met mailslots (althans dat moet je dan configureren. versimpeld de tapewissel.

Belangrijkste van backup dus ook LTO en vendor boeit niet echt, zorg dat je drive in streaming mode blijft anders is die of de tape binnen de kortste keren stuk of andere problemen. Voor LTO3 dien je 160 Megabyte/sec. aan te leveren voor optimale performance, kan je disk sud system dat leveren rekening houdend met type files en groote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:13
Mijn data staat centraal op mijn NAS, een CH3SNAS. De harddisk van deze NAS wordt dagelijks volgens het GFS principe gebackup naar de tweede harde schijf in de NAS. De maandelijkse backups worden op DVD's gebrand als backup van de NAS.

Mijn GFS script voor de CH3SNAS: http://forum.dsmg600.info...er-father-son-backup.html

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Laatst online: 22:03
Kan je een NAS bijvoorveeld ook backuppen met bijvorbeeld idrive?

Stel je hebt 2 pc's vol met data, die backup je naar je NAS en je NAS backup je weer met Idrive kan dat?

Dan heb je niet alleen een centraal punt voor als je data maar ook meteen een goede backup

[ Voor 24% gewijzigd door Dracula op 07-05-2009 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Ik gebruik voor mij backup Jungledisk. Daarmee maak ik off-site backups naar Amazon, met de mogelijkheid om oude versies te bewaren. Ik bewaar nu de huidige + 1 oude versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 20:51
Leuk topic, Ik doe voorlopig enkel nog maar een backup op een externe HD, maar ben aan het uitzien naar een betere oplossing. Ik dacht aan het volgende:

Lijn 1 : Server+werkstation copy naar een RAID10 (of RAID 5) --dagelijks
Lijn 2 : Backup naar externe HD. --wekelijks
Lijn 3 : Backup naar DVD. --maandelijks

Nu zit ik nog met enkele vraagjes:

Ik zoek een progje voor incrementele backups, maar met de volgende functies, desnoods uit te breiden met eigen scriptjes.

Voor de backup moet het een lijst genereren van de bestanden met bestandsgrootte.
Het moet ook een lijst bijhouden van de bestanden die het overgezet heeft (met bestandsgrootte)
Na de backup moet het een lijst genereren van de huidige situatie en deze vergelijken met de lijst van voor de backup. En dit resultaat te vergelijken met de lijst van bestanden die hij effectief heeft overgezet. en de resultaten hiervan in een rapportje gieten :D

Voor veranderde bestanden (die dus eigenlijk overschreven moeten worden), wil ik dat hij de huidige versie eerst kopieert naar dezelfde bestandsnaam + timestamp
voorbeeldje:
"file" was gemaakt op 08/05/2009 om 11u50
bij backup wordt dit dus "file_200905081150" en overschrijft de backup "file".

Bestaat dit? of moet dit uitgebreidt worden met eigen script?

PS. De servers zijn linux, maar ik heb ook windows werkstations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Om even terug te komen op het backupsysteem waar ik het eerder in dit topic over had:
- 140GB was te klein
- Backups horen offsite gemaakt te worden, als je rack leeggejat wordt of het serverhok in de fik vliegt heb je niks aan een on-site backup

Ofwel: de backupmachine heeft nu een andere taak en inmiddels draait er hier een oude PowerEdge 750 server met 2x1.5TB in RAID1 als offsite backupserver. Backups van de linuxservers worden nu gemaakt met rsync ipv bacula. Reden hiervoor is dat ik maar 1x een full backup trek en vervolgens met rsync elke nacht de verschillen binnen kan trekken, wat enorm veel bandbreedte bespaart. Tot nu toe wordt voor elke backup de vorige backup gekopieerd dmv hardlinks, waardoor een 2e backup alleen voor nieuwe of gewijzigde bestanden ruimte inneemt.

Voor Windows servers gebruiken we nog steeds bacula. Mijn ervaringen met rsync op windows zijn niet super, en dan met name mbt internationale bestandsnamen die volledig de mist in gaan. Mounten via smbfs/cifs is evt een optie, maar dan mis je de voordelen van VSS, waarmee we ook live MSSQL databases kunnen backuppen. Elke eerste zondag van de maand wordt er een full backup getrokken, elke volgende zondag wordt er een differential backup getrokken en elke andere dag wordt er een incremental backup getrokken. Voor het restoren gebruiken we de bwx-console vanaf de server die de restore nodig heeft. Toevallig vorige week voor het eerst iets mogen restoren, ging zonder problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kickje van een oud topic, maar het lijkt me hier het meest op z'n plaats:

Ik zoek een online backupprovider waarbij je ook gewoon netwerkshares kunt backuppen. Veel providers ondersteunen dit niet, omdat ze bang zijn dat je met 1 account meteen 100 pc's gaat backuppen :P

Maar ook providers die juist adverteren met het feit dat je één account op oneindig veel computers mag gebruiken (Livedrive) klagen dat je geen shares mag backuppen als ik alles aan het instellen ben.

Graag betaal ik wel een normale consumentenprijs. Een gangbare prijs (bij providers die geen shares ondersteunen) is €5 per maand voor onbeperkte storage.

Wil je bij bijvoorbeeld KPN wel shares kunnen backuppen, dan kost het gelijk €25 per maand per 25GB voor een zakelijk account. Dat wordt dus een gigantisch bedrag, alleen maar omdat ik een laptop heb met de meeste data op de nas ipv een desktop met een grote harde schijf ingebouwd. Terwijl ik in beide gevallen net zoveel data heb..

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ik heb uiteraard zelf al even gezocht, maar wellicht dat iemand hier een goede tip heeft: ik ben voor mijn ouders op zoek naar een externe HDD met backupmogelijkheden. Voor mijzelf is een setup niet zo'n probleem, maar voor mijn ouders moet het allemaal zo simpel mogelijk zijn. Nu is mijn vader wel een beetje computervaardig, maar toch lijkt mij een zo simpel mogelijke oplossing geschikt. Nu had ik gehoord dat er schijven zijn die zoiets aanbieden, wellicht dat iemand hier daar meer van weet of eventuele alternatieven weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Opslagmedia & I/O Controllers
Daar even gericht gaan zoeken is handiger dan een thematopic gebruiken ;)
Iets als pricewatch: Synology Disk Station DS111 ligt voor de hand.

[ Voor 40% gewijzigd door alt-92 op 17-03-2011 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een NAS vind ik nogal overkill, naast dat ik dan moet gaan uitleggen wat en NAS is en waarom dat handig is. Ik zoek een wat simpelere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christoforius
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-11-2021
@ Home

In mijn desktop PC zit een RAID0 van 3 keer 2TB, hier staan al mijn persoonlijke data op (films, foto's,Muziek, ...). Dagelijks word dit met Synctoy gesyncroniseerd over een Gb netwerk naar mijn server die ook 3 keer 2TB zitten heeft.

Andere PC's in het huis (6 stuks) syncroniseren ook met synctoy naar een extra harde schijf van 1TB in mijn servertje. Zaken die echt belangrijk zijn (documenten en foto's) worden nog eens extra weggeschreven naar een USB schijf.

@ Work

De data die van de werkstations komt word tijdelijk op drie backups servers bewaard, 's nachts schrijft één van de drie servers alles weg naar een tape. Elke dag word er een andere tape in het tape device gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

Ik kwam er vandaag achter dat ik van oude data (die ik maar 1x per jaar nodig heb en aanpas) geen backup maak.
Dit staat gewoon op een losse harde schijf, en is dus bijna nooit verbonden met mijn computer.

Wat raden jullie aan voor backup voor de langere termijn? Gewoon een harde schijf kopen, data er op zetten, en bij iemand anders in huis dumpen? Of hebben jullie betere ideeën?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 22:39

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Onbekend schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 13:28:
Wat raden jullie aan voor backup voor de langere termijn? Gewoon een harde schijf kopen, data er op zetten, en bij iemand anders in huis dumpen? Of hebben jullie betere ideeën?
Zodat ie bij die vriend van je op een onbedacht moment op de grond stuitert? Van de andere kant, voor 4 tientjes heb je 1terra. Dat kan prima buiten de deur en kost dus niet zoveel als een andere backup-methode (bijv. online backup). Echter waar je je doorgaans geen zorgen hoeft te maken bij iets als Online backup, moet je maar hopen dat je maat je personal files niet gaat doorspitten. Ik weet niet wat ik liever zou hebben.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 21:53
Ikzelf maak gebruik van een ATOM WHS1 systeem.
Er zitten 2 harde schijven in (1,5TB p/s).
Beide in de pool. Foto's, homedir's en muziek worden op beide schijven bewaard (optie in WHS).
Daarnaast nog een 1TB schijf waarop foto's, homedir's en muziek extra worden gezet.
Deze schijf gaat de kluis in.

Uiteindelijk wil ik het hele spul in mijn CM-Stacker zetten.
Dit met een tray systeem zodat ik makkelijk schijven kan wisselen. Maar dat komt later. zolang foto's iig veilig zijn, vind ik het op dit moment goed genoeg.
We zijn met z'n tweëen nu.

Het enige in de huidige situatie is dat bij die automatisch up 2 schijven zetten. Als een bestand beschadigd raakt, dan zet hij dat ook op 2 schijven. Maar het zou kunnen dat dat niet gebeurd. Dat is iets waar ik me wel druk om maak. Moet er echt nog eens goed en rustig naar kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door Arunia op 09-09-2011 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12

Sherlock

No Shit

We hebben thuis 1 pc, 1 laptop en 1 htpc. Ik denk er wel sterk over na om een NAS aan te schaffen zodat we de backup (en ook de bereikbaarheid van de bestanden kunnen verbeteren).

Huidige situatie:
Op de pc (1TB + 500GB) staat het volgende "backupwaardig materiaal":
*Mijn Documenten (Op dit moment niet gesynchroniseerd of elders opgeslagen) - ca. 500MB
*Foto's (Handmatig gesynchroniseerd via SyncToy met de htpc) - ca. 10GB
*Muziek (Handmatig gesynchroniseerd via SyncToy met de htpc) - ca. 50GB

Op de htpc (1TB + 1,5TB) staat:
*Foto's (Handmatig gesynchroniseerd via SyncToy met de pc) - ca. 10GB
*Muziek (Handmatig gesynchroniseerd via SyncToy met de pc) - ca. 50GB
*Films (Op dit moment niet gesynchroniseerd of elders opgeslagen) - ca. 800GB
*Series (Op dit moment niet gesynchroniseerd of elders opgeslagen) - ca. 500GB

Op de laptop staat niks wat waard is om te backuppen.

Ik denk dat het backuppen van de films en series (vooralsnog) een te duur grapje gaat worden, dus die zou ik in eerste instantie buiten beschouwing willen laten.

Zou het nu handig zijn om een NAS neer te zetten en zowel de pc als de htpc te laten syncen met de NAS, of is het juist aan te raden om alle data op de NAS te zetten en hier een backup van te maken?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:45
Schopje om dit topic wat nieuw leven in te blazen :P

Ik ben op zoek naar wat goede software om van meerdere PC's hier in huis mappen zoals mijn documenten weg te schrijven naar server.

Wat gebruiken jullie voor zoiets? Ik klooide eerst zelf altijd met robocopy scriptjes, werkte wel redelijk, maar ik zoek eigenlijk ook iets met logging erin (mailtje bij error ofzo). Zo kwam ik er laatst achter dat ik de netwerkshare-naam had veranderd, en dat het script dus al een maand of 4 niet meer werkte |:(

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 12-11-2012 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Welk OS gebruik je ? Ik gebruik zelf Unison om (mijn ingestelde mappen) van mijn Macbook naar mijn FreeBSD server te pushen. Werkt heel prima en ook cross platform. Volgens de site moet Unison ook op windows werken en ff snel googlen leert dat het vrij makkelijk is om em iets te laten mailen bij errors.

[ Voor 5% gewijzigd door d1ng op 12-11-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

loewie1984 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 13:35:
Zodat ie bij die vriend van je op een onbedacht moment op de grond stuitert? Van de andere kant, voor 4 tientjes heb je 1terra. Dat kan prima buiten de deur en kost dus niet zoveel als een andere backup-methode (bijv. online backup). Echter waar je je doorgaans geen zorgen hoeft te maken bij iets als Online backup, moet je maar hopen dat je maat je personal files niet gaat doorspitten. Ik weet niet wat ik liever zou hebben.
Jij vertrouwt een online bedrijf met onbekende beveiliging en onbekend personeel dan één goede vriend? Lekkere vrienden heb je dan :p

Ik vertrouw juist het cloudgebeuren niet zo. Geen idee wie wanneer wat in handen krijgt, bedoeld of onbedoeld. Bij die vriend van mij is het nog te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
d1ng schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:07:
Welk OS gebruik je ? Ik gebruik zelf Unison om (mijn ingestelde mappen) van mijn Macbook naar mijn FreeBSD server te pushen. Werkt heel prima en ook cross platform. Volgens de site moet Unison ook op windows werken en ff snel googlen leert dat het vrij makkelijk is om em iets te laten mailen bij errors.
Windows op de server, en Windows op de clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 12 november 2012 @ 21:53:
Ik ben op zoek naar wat goede software om van meerdere PC's hier in huis mappen zoals mijn documenten weg te schrijven naar server.

Wat gebruiken jullie voor zoiets? Ik klooide eerst zelf altijd met robocopy scriptjes, werkte wel redelijk, maar ik zoek eigenlijk ook iets met logging erin (mailtje bij error ofzo). Zo kwam ik er laatst achter dat ik de netwerkshare-naam had veranderd, en dat het script dus al een maand of 4 niet meer werkte |:(
Ik vind zelf Windows Home Server hiervoor perfect. Centrale opslag, en automatische backups van je clients (max 10) en server. (bijvoorbeeld naar USB disks)
Restoren is mogelijk op file/folder niveau, maar ook als bare-metal recovery van een hele machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ken Windows Home Server inderdaad, maar dan moet je clients installeren etc. Dat is niet helemaal wat ik zoek. Het is zeker mooi, maar Server 2008 heeft voor mij toch meer voordelen (Hyper-V).

Of ik moet Windows Home Server in een VM gaan draaien :S , maar dat maakt het weer een beetje omslachtig allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 21:12
Ik maak gebruik van MacOSx, en heb twee (gecrypte) schijven waarop Time Machine draait. Time Machine is de backup van MacOSx, en werkt tot nu toe prima.

De schijven wissel ik elke twee weken om, en 1 daarvan ligt standaard in de achterbak van mijn auto. Knappe jongen als mijn auto EN mijn huis gejat worden/afbranden/whatever :)

Binnenkort ga ik een zelfde setup bouwen voor mijn dinnetje, draaiend op Windows 7. Synctoy wordt daar wrsch de oplossing :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

Is dat op den duur niet slecht voor hier harde schijven om ze steeds in een auto te verplaatsen? Gaat de levensduur/betrouwbaarheid niet erg achteruit? Die data is juist voor backupdoeleinden. :)

Een ander vraagje: Hoe leg je aan andere mensen het beste uit (m.a.w. wat is de makkelijkste manier) om een backup van hun e-mail en contactpersonen te maken als ze dus Windows Live Mail gebruiken o.i.d..

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zorgen dat het niet op de PC wordt opgeslagen, maar in de cloud ;) Gmail of Hotmail ofzo gebruiken dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onbekend schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 19:31:
Is dat op den duur niet slecht voor hier harde schijven om ze steeds in een auto te verplaatsen? Gaat de levensduur/betrouwbaarheid niet erg achteruit? Die data is juist voor backupdoeleinden. :)
Een HDD in een auto lijkt mij een flink suboptimaal scenario. Rammelen en ketsen is nu juist niet wat ik met HDD's wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik gebruik nu een tijdje Crashplan, en het werkt eigenlijk best goed.

Configuratie is als volgt:
Een server (2008R2) die (zo-goed-als) 24/7 draait. Hier draait Crashplan op en accepteert inkomende backups.

Dan een stel clients:
  • Laptop van m'n zusje
  • Laptop van m'n broertje
  • Eigen laptop
  • Eigen desktop
Deze slaan hun backups op naar de server. Dat is ook de enige backuplocatie die ik heb ingesteld in Crashplan. Cloud e.d. doe ik niks mee.

Verder heb ik op de clients Crashplan afgeschermd met een wachtwoord, zodat ze niks kunnen verprutsen aan de instellingen. Verder de netwerkinstellingen nog wat getweaked (compressie uitgezet, buffers wat grotere waarden ingevoerd), zodat hij m'n gigabit netwerk tenminste een beetje belast :)

Werkt erg goed, de status mailtjes vind ik ook erg handig ("Warning <naam PC> has not been backed up for 4 days"). En een groot voordeel is dat je verschillende versies van bestanden terug kan halen.

Ik werkte eerst altijd met zelfgeknutselde robocopy scriptjes, maar dat was:
  1. Lastiger in te stellen
  2. Gaf geen output terug of de backup gelukt was of niet
  3. Werkte alleen in het interne netwerk
  4. Unencrypted, iedereen kon zo bij de backups
Deze 4 punten heb ik nu allemaal weg kunnen strepen :)

De backups die vervolgens naar de server zijn geschreven kopieër ik eens in de zoveel tijd naar een externe hardeschijf, die ik daarna wegleg achterin een kast ergens in huis. Dit is de enige stap die nog handmatig moet.

Volgens mij heb ik dan behoorlijk wat risico's weg kunnen nemen lijkt mij :)

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 06-12-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 16:11

markvt

Peppi Cola

ThinkPadd schreef op donderdag 06 december 2012 @ 22:34:

De backups die vervolgens naar de server zijn geschreven kopieër ik eens in de zoveel tijd naar een externe hardeschijf, die ik daarna wegleg achterin een kast ergens in huis. Dit is de enige stap die nog handmatig moet.

Volgens mij heb ik dan behoorlijk wat risico's weg kunnen nemen lijkt mij :)
Volgens mij is je back-up nog niet off-site in dit geval ;)

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Klopt. Ik zal de externe HDD bij m'n vriendin thuis neerleggen. Kan ik dat puntje ook wegstrepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 21:12
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:41:
[...]

Een HDD in een auto lijkt mij een flink suboptimaal scenario. Rammelen en ketsen is nu juist niet wat ik met HDD's wil doen.
Och ja, dan zou ik foutmeldingen moeten krijgen bij het schrijven. Ik maak me nu eerder zorgen over de kou...

Wellicht toch maar op de zaak leggen...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DiedX schreef op donderdag 06 december 2012 @ 22:57:
Och ja, dan zou ik foutmeldingen moeten krijgen bij het schrijven. Ik maak me nu eerder zorgen over de kou...
Dat hoeft natuurlijk niet; als de beschadigingen na het schrijven zijn ontstaan zie je ze pas als je je data probeert te lezen (en dus als het mogelijk te laat is). Het helpt wel dat ze niet draaien tijdens het rammelen (geparkeerde leeskoppen), maar ideaal is het zeker niet.

Temperatuur op zich is niet zo'n probleem, de bijbehorende condens en andere vochtigheid wel. Een auto is prima voor een transport mits goed beschermd, maar een HDD voor langere tijd in een auto bewaren schreeuwt wat mij betreft problemen! Ook omdat je met een auto een ongeluk kunt krijgen, het ding gejat kan worden of ze nog wel eens uitbranden (meer dan bij huizen het geval is) lijkt het me geen ideale opslaglocatie.

Als je het dan echt in de auto wilt doen zou ik aan een SSD gaan denken, die hebben veel minder kans op brokken bij alles behalve brand en dergelijke catastrofale gebeurtenissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb de PC's hier nu goed op orde qua backups: ThinkPadd in "Thematopic: Backuppen"

Nu wil ik m'n telefoon ook graag meenemen in de backup ronde (Whatsapp berichten database & foto's gemaakt met telefoon). Ik denk dat Google Play: Dropsync PRO Key daar wel geschikt voor is. Dan kan ik het naar Dropbox kopieren. Van Dropsync is ook een gratis variant, maar die ondersteunt helaas maar 1 map.
Hier staat ook een verhaal beschreven van iemand die het op die manier doet: http://cheesefather.com/?tag=dropsync

Of kennen jullie nog andere programma's om in Android van zelfgekozen mappen een backup te maken? Liefst een beetje foolproof, wil er geen omkijken naar hebben. Zoiets als rsync/ssh gebeuren voor Android heb ik ook wel naar gekeken, maar is mij te omslachtig.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 15-12-2012 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
@Thinkpad
Foldersync werkt erg goed moet ik zeggen :) Zo goed zelfs dat ik hem heb aangeschaft, maar er is ook een gratis Lite versie. Ondersteund o.a. Google Drive, Google Docs, Dropbox, Amazon S3, SugarSync, Ubuntu One, Box.net, SkyDrive, FTP, FTPS, SFTP, WebDAV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nice, zal hem eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ben op zoek naar een programma om images te maken van m'n systeem (Server 2008R2). Heb de trialversie van Acronis geprobeerd, dat werkte opzich wel goed, maar vind het een beetje te duur.

Gewoon een pakket wat periodiek een image van m'n systeem maakt en die wegschrijft. Liefst gratis

Edit: Hmm Macrium Reflect gevonden, http://www.macrium.com/reflectfree.aspx maar die mist dan net weer de ondersteuning voor Server 2008 :|

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 28-01-2013 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 16-06 15:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Open hier even een nieuw topic voor. Het is de bedoeling van dit topic dat verteld wordt hoe en op wat voor wijze gebackupped wordt.

Het is niet echt de bedoeling dat hier een quest gestart wordt om een backupprogramma te vinden.

Let er wel op dat je bij de topicstart wel even iets beter omschrijft wat je nu precies zoekt, welke opties je zelf gevonden hebt en waarom je de gevonden opties niet vind voldoen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-06 11:53
Ik heb de volgende backup situatie: laptop en een desktop met allerlei data die bewaard moet worden.

Ik vertrouw de providers van mijn e-mail accounts en laat alles daar op de servers staan. Ik gebruik windows live mail en benader alle accounts via IMAP. Contacten staan daar ook.

Het is met name handig om de hele boel gesynchroniseerd te houden tussen laptop en desktop.

Gegevens
De overige gegevens worden gesynchroniseerd tussen beide computers via dropbox.
Ik gebruik het programma Allway sync om elke dag automatisch een backup te maken. Dagelijks een backup met versiebeheer en verwijderde bestanden retentie. Afhankelijk van het type data verschilt de policy. De bestanden worden onversleuteld opgeslagen.

Ik backup ook mijn dropbox folder dagelijks omdat ik de backupfunctionaliteit binnen dropbox onvoldoende vind, met name groepsprojecten met meerdere mensen zijn gevoelig voor dataverlies in mijn ogen. Verwijderde bestanden zijn maar 30 dagen terug te halen bijv.

Ik backup naar een aparte partitie naar tweede harde schijf in de desktop en via het netwerk naar een raspberry pi met externe schijf.

Backup op een aparte partitie is op zich niet een hele goede backup. De meerwaarde is toegangelijkheid en versiebeheer e.d.

Alle belangrijke data is dus op twee aparte plaatsen opgeslagen (incl versiebeheer) en sommige data op 3 plekken.

Ik heb verder ook gebruiksklare image van desktop, laptop en raspberry pi (ook gebackupped). maar ik vind het onzin om steeds nieuwe images te maken bij kleine veranderingen.

Ik heb een 320 gb schijf aan de raspberry pi hangen en daar is nu ongeveer 150 gb van in gebruik.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernie op 03-06-2014 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 22:39

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Zo'n beetje 3 jaar later na mijn laatste reactie in dit topic, en nog steeds best tevreden over KPN backup online. Doet netjes incrementele updates. Restoren gaat ook goed, en zowat onbeperkte storage voor 6 eu per maand excl. btw. Dus mijn 300 Gb aan RAW bestanden staan nog steeds prima. Af en toe eens een restore testen (60 dagen retentie tijd), geen probleem.

En aangezien ik mijn foto bibliotheek nog wel eens van een andere indeling en bestandsnamen voorzie, wordt ook dat netjes meegenomen.

Voor de rest heb ik andere zaken (voornamelijk werk gerelateerd) op een externe met bitlocker geëncrypte disk. Net als mijn werklaptop waarvan de C gebitlockered is, en de D alleen maar VM's erop staan.

Daarnaast maak ik nog gebruik van OneDrive en OneDrive Pro, maar dat is geen backup.

discogs

Pagina: 1 2 Laatste