Thematopic: Naamgeving van systemen en accounts

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Hier thuis gebruik ik de namen van de processoren om een systeem aan te duiden omdat alle hardware toch verschilt. O-)

PC1 - Agena
PC2 - Spitfire
PC3 - Palermo

Oude Servertje - Thunderbird
Oude Test client - Tualatin

ESXi Servertje - Toliman
ESXi Virtual servertje - DDS01 (Domein - Server - Nmr.)
ESXi Virtual client - DDC01 (Domein - Client - Nmr.)

Laptop 1 - Yonah
Laptop 2 - Merom

Playstation 3 - Cell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6153

Heb een tijdje terug voor thuis de naamgeving omgegooid, omdat ik ook een aantal machines uitgefaseerd en/of gevirtualiseerd heb.

Ben nu voor alle fysieke machines/componenten voor 'quotes' gegaan ( uit films, muziek en reclame : antwoorden op vragen, woorden uit uitspraken, enz.)... Zo heb ik o.a. :
  • naam : infinity
    doel : studio-pc kantoor
    oorsprong naam : catchphrase van Buzz Lightyear, Toy Story is "To infinity and beyond"
  • naam : beyond
    doel : werk/studiepc slaapkamer zoon
    oorsprong naam : catchphrase van Buzz Lightyear, Toy Story is "To infinity and beyond"
  • naam : humbug
    doel : rommelpc
    oorsprong naam : eerste woorden uit "Blackadder's Christmas Carol", slang voor nonsens, flauwekul maar ook bedrog en schijnvertoon
  • naam : albedo
    doel : router/firewall ( met o.a. ipaddressen eindigend op .37 .38 en .39 )
    oorsprong naam: naar een nummer/album van Vangelis ( Albedo 0.39 ), de term betekent "weerkaatsingsvermogen van een oppervlakte, de verhouding tussen de gereflecteerde en de inkomende straling", wat wel past bij de funktie >:)
  • naam : asjemenou
    doel : server
    oorsprong naam : DE uitspraak van Loeki de Leeuw ( wel toepasselijk want er staat ik weet niet wat op, en hij heeft ik weet niet wat voor taken )
De humbug en de asjemenou ( beiden linux-machines ) bevatten ook enkele VMs ( linux/bsd ).
Deze hebben weer een ander naming-scheme ( verbasteringen van de distro : debby-ann, redhead, susie, bunny )...

Voor wat betreft werk zie ik daar veel naming-schemes voorbij komen. Ik vind het in zulke omgevingen aan de ene kant handig, maar aan de andere kant een risico om de functie van de server in de naam terug te laten komen ( dat is toch een security-risico... )

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 6153 op 05-02-2009 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Bij onze studievereniging hebben we ooit in een melige bui besloten dat we de servers voornamen van bekende fysici geven :P

Zo hebben we nu al wolfgang (Pauli), werner (Heisenberg) en irene (Curie) gebruikt het afgelopen jaar.

Wat betreft accounts hou ik zelf het liefst de eerste letter van de voornaam + eerste 7 van achternaam aan, omdat dat eenvoudig te onthouden is. Zelfs op mijn desktop en laptop heb ik mezelf dus zo'n username gegeven, omdat ik gewend ben die te gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door G33rt op 07-02-2009 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Op mijn werk hebben alle servers namen van wiskundigen. Voorlopig kunnen we wel voort :P

Wikipedia: List of mathematicians

Mijn werkstations hebben op mijn werk hebben de latijnse benamingen van de seven deadly sins:

Wikipedia: Seven deadly sins

Thuis noem ik al mijn computers naar goden uit de noorse mythology:

Wikipedia: Norse mythology

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 20:13
Op het plaatselijke gemeentehuis waar ik stage liep gaven ze de servers sprookjesnamen. Dus Doornroosje, Sneeuwwitje enzovoorts. Komt vaak voor dus. Zeer irritant als je daar nieuw binnenkomt, je hebt de eerste weken vaak geen flauw idee wat wat nu eigenlijk is.

Bij Philips vond ik het nog vervelender, maar ook wel logisch omdat het een zeer groot bedrijf is en alle namen wereldwijd toch uniek moeten zijn. 2 letters landcode, vervolgens 1 letter waarvan ik geen idee had waarvoor die stond, dan 3 letters voor de lokatie (als in naam van dorp of stad), dan een combinatie van een letter en cijfers voor de lokatiecode dacht ik.

Hoe dan ook, dit resulteerde in (voor ons) NLYMRHR019DT044. DT044 stond dan voor DeskTop nummer 044 bijvoorbeeld.

DT = DeskTop
WS = WorkStation (de zwaardere CAD bakken, ook verwarrend omdat gewone PC's bij veel bedragen al aangegeven worden als WS)
NB = NoteBook
PR = Printer
MS = <1e letter plaatsnaam>Server

Vroeg mij toch vaak af of dat nu niet makkelijk kon maarja... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 13:24
hier thuis de namen van dictators en andere illustere staatsmannen:

Mao
Qhadaffi
Berlusconi
Stalin
Lenin
Mugabe
Pinochet
Mussolini

Enige eigenschappen waar deze aan moeten voldoen is één woord en redelijk ondubbelzinning te schrijven (dus geen onuitspreekbare dubbele namen). Nog mogelijkheden genoeg dus... de volgende kandidaat is Erdogan, deze toont wel wat rare trekjes...

Op mijn werk houd ik me aan de bij de klant geldende notaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li0nHeart
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-05 13:48
Op het werk doen we het volgende binnen ons AD:

2 voor LAND
3 voor LOKATIE
2 a 5 voor functie
volgnummer

Dus bv. NLAMSDC00001 (=domain controller), NLAMSMS00001 (=exchange).

We zitten alleen in Nederland, dus enige grootheidswaanzin kan ons niet ontzegd worden. De extra nullen was ook een discussiepunt, en inmiddels worden nieuwe servers meestal met 2 cijfers (02) geinstalleerd.

Dat zijn we ook nog bezig een hele nieuwe applicatie omgeving op te tuigen. Die servers kwamen binnen voor het opzetten van het AD, dus die hebben een iets andere naamgeving, en soms loopt het door elkaar heen:

3-4 voor OS
2-4 voor functie
volgnummer
1 voor dmz/lan (d/l)
1 voor lokatie (x voor lokatie hoofdkantoor of u voor uitwijk) (x is gefaked uiteraard voor dit voorbeeld)
1 voor letter in OTAP

Dus : RH4AS1DXP , AppServer 1, RH4 in het dmz op ons hoofdkantoor die produktie draait.
Of : W2K3WS4DUP, Webserver 4, W2K3 die op de uitwijklokatie in het dmz produktie draait.

En deze worden meestal bij hun ip-adres genoemd. Zo van, reboot de 17 even.

Oh ja, en werkstations heten : Eerste 3 letters bedrijfsnaam + MAC adres.
Maar dat is vooral omdat de unattended install op die manier veel makkelijker is.

[ Voor 6% gewijzigd door Li0nHeart op 09-02-2009 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 10:24
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li0nHeart
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-05 13:48
Ja, het is natuurlijk een fluitje van een cent om een systeem te renamen, maar dat hebben we nog niet bij de hand gehad, dus ook nog geen beleid voor :)

Maar mijn eerste gedachte nu is : uit AD halen (jaja, via samba voor makkelijke login), renamen, DNS aanpassen en weer joinen aan AD.

Maar ik vermoed tegen de tijd dat RH5 geinstalleerd gaat worden, de machines afgeschreven zijn, en er gewoon nieuwe komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Toen ik vroeger mijn bedrijfje begon droegen de werkstations de namen van wie er achter zat. Maar al vrij snel bleek dat niet echt makkelijk, omdat er nogal eens van plek werd gewisseld, vooral toen we met stagiairs gingen werken.

Een rode iMac had al de bijnaam 'Aardbei' dus dat werd ook de naam in het netwerk. Omdat de meeste werkstations van Apple waren, lag het voor de hand om de bestuivingslijsten erbij te pakken om wat leuke namen uit te zoeken: Calville, Discovery, Elstar, Fiesta, enzovoort. De Windows NT bak werd vernoemd naar een stoofpeer: Winterjan.

Toen we later met een grotere studio gingen samenwerken hebben die het idee overgenomen, en het personeel kon zelf namen kiezen uit een grotere rassenlijst waardoor we ineens met namen zaten als 'Red Dutchess of Oldenburg' en 'Directeur Van De Plassche'... wat voor in het netwerk dan maar snel werd ingekort tot een goed te onderscheiden naam van maximaal 8 tekens, dus 'dutchess', 'plassche' enzovoort. Naast appel- en perennamen worden ook wel andere koosnaampjes en acronymen gebruikt. Daarbij zijn sommige beginletters gereserveerd voor bepaalde servers, zoals de x voor Xserves (Xantippe, Xixin). De grijze Linux-met-Citrix bakken heten allemaal 'Citrus' met een nummertje erachter. Onze webservers heten Xen, niet omdat ze virtueel draaien (al komt dat misschien nog wel), maar omdat ze door Xentronix worden gehost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djangoster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-08-2024

djangoster

Mista D

Onze servers en werkstations zijn door de vorige systeembeheerder naar allemaal bekende architekten genoemd. (Ik werk namelijk bij een Architektenburo, hoe kan het ook anders).
Een paar van onze servers:
Berlage, Rietveld, Kramer enz.

<--Een vreemde één in de bite--> Life is not as easy as most people live it....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hier op het werk splitsen we alles op in groepen, workstations, printers en servers. (WS, PRN, SRV).

Workstation is WS-XXX (verdieping, volgnummer, bv 312 = 3rde verdieping PC nr 12).
Helaas door het veel verschuiven van mensen in het pand zijn we afgestapt van verdieping.

Printer is PRN-domein-volgnummer (gewoon eerst volgende beschikbaar :P).
Server is SRV-domein-volgnummer (deze zijn vrij statisch, het IP is gekoppeld aan volgnummer).
En de nieuwe ESX servers volgen zelfde principe, ESX-domein-volgnummer.

Namen doen we niet echt aan, al is mijn dummie-account altijd 'bassie' genaamd :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bij ons op het werk is het allemaal redelijk standaard naamgeving qua servers betreft; nlrysopmt01.werelddeel.domain.tld met daarin NL, R(Y)ijen, Server, Operational, rol(Preventive Maintenance Tool), volgnummer(01). Workstations worden iets minder handig genoemd, dat begint met een E, met daarachter een 15 character hex string (E01A628B623EC263 bijvoorbeeld).

Thuis is het echter een ander verhaal :+ :
Switches: sw01/02/03
Servers: srv01/02/03/04/05
Routers: rt01/02
Printers: naar merknaam01/02 (bv. hp01, epson01)
Special purpose servers: tta01 (tarantella), sr01 (sunray), fs01 (fileserver), ed...
Workstations zijn karakters uit het Gallische dorp uit Asterix zoals obelix, panoramix, asterix, maar ook iets creatievere namen als macosix, macminix, ifrix.
Embedded devices worden ook in de "crea"-categorie geschaard; diarrix (thin client), playix (ps3)

En alles natuurlijk de domainname .gallische.dorp :D
VPN network is .walhalla en binnen de DMZ heten de hosts .romeinse.rijk

Ja, ik heb best een dikke LDAP database voor al deze zooi...

Ik ga echter binnenkort het ouderlijk huis verlaten, en om nou obelix.ie.gallische.dorp en panoramix.nl.gallische.dorp te gaan voeren zie ik niet zitten. Als iemand nog leuke ideeën heeft hoor ik ze graag.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 16:34
Op het werk is het per klant verschillend.

Thuis benoem ik mijn systemen naar koffie-soorten. Mn werkstation (daar begon het mee) heet Coffee, mn netbook heeft netcoffee, telefoon heet espresso, PSP heet cappuccino, en de enige "vaste" virtuele machine die ik heb heet senseo (nep-computer, nep-koffie!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tenzij ik ergens overheen heb gelezen, ben ik de eerste die vliegtuignamen uit WO2 gebruikt :)

Spitfire: Server
Mustang: Mijn workstation
Thunderbolt: Mijn laptop
Hurricane: PC van broertje
Schwalbe: PC van ouders

En een buitenbeentje omdat het geen PC is (en ik de naam toepasselijk vond):
Airport: WLAN access point

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Niet online
Mr. B. schreef op zondag 15 februari 2009 @ 17:07:
Tenzij ik ergens overheen heb gelezen, ben ik de eerste die vliegtuignamen uit WO2 gebruikt :)

Spitfire: Server
Mustang: Mijn workstation
Thunderbolt: Mijn laptop
Hurricane: PC van broertje
Schwalbe: PC van ouders

En een buitenbeentje omdat het geen PC is (en ik de naam toepasselijk vond):
Airport: WLAN access point
Ook niet verkeerd :) alleen zou ik de WLAN dan ControlTower noemen :P Ideale bron van inspiratie is dit trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273091

Ik verzin altijd ter plekke iets

Server (ubuntu linux server edition)
> Linux logo = pinguin
> Bekendste leefomgeving pinguins = Antarctica
- > System name: Antarctica (http://status.easy-upload.nl)

Macbook
- > System name: Macbook van Sven van de Scheur (tja, zo kwam 'ie binnen :) )

Windows krot
> Doet niet veel meer
> Kan niet veel meer
> word zelden gebruikt (voor een paar spelletjes)
- > System name: ZinloosXP

andere systemen in dit huis krijgen namen van hun eigenaars (die niet onder de categorie 'ik' vallen)

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 273091 op 22-02-2009 20:31 . Reden: systeem vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:57
Ik ben niet zo heel erg orgineel. :P
Mijn pc heet wernerPC mijn telefoon is wernerHTC :+

Nog niet gekeken of ik de naam van mijn wii kan veranderen, die heet nog steeds 'wii'.. :P

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppevs
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10-2024
Binnenkort wordt dit de nieuwe naamgeving van m'n thuis netwerk:

Sins
= Netwerk naam, dus ook de naam van essid & samba workgroup enz ...
Al twijfel ik nog tussen Sins en se7en :)

Pride (hoogmoed, ijdelheid)
M'n Macbook Pro (late 2008), de computer die ik het meest gebruik. Hij is mooi en de snelste in huis, dus hij mag best wel wat ijdel zijn. :)

Greed (hebzucht)
M'n Ubuntu server + ook de naam van z'n hoofd samba share'.
Dit is oa m'n file server en bevat vrij veel films, muziek, games, ... hij doet ook werk als torrent & usenet client.

Lust (onkuisheid)
Een bijkomende samba share op Greed.

Sloth (gemakzucht, traagheid)
M'n oude compaq desktop, wordt door m'n vriendin gebruikt. Is al wat ouder (P3 800 Mhz) en voor mij te traag.

Gluttony (gulzigheid)
M'n GSM, en ik wil een GSM die zo veel mogelijk kan (GPS, agenda, telefoon, ...). Helaas is dit nog een vrij standaard Nokia exemplaar :)

Wrath (woede)
M'n oude laptop, tot voor kort m'n 'eerste keuze computer', totdat ik Pride had. 'Woede' omdat ik er soms kwaad op werd dat hij te traag ging :)

Envy (afgust, jaloezie)
De laptop van m'n werk. Afgust & jaloezie is hoort hier eigelijk helemaal niet thuis, maar ik moest het toch ergens aan toewijzen he :)
Bovendien kan ik deze laptop z'n hostname zelfs niet wijzigen (network policy op 't werk enz ...).

Ik heb nog gedacht om de latijnse namen te gebruiken, maar 'k vind het in het engels eigelijk beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
of grieks (al is dat in ascii wat lastig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDutch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-06-2024

McDutch

[N]ooitgedeugd

Heb niet echt een systeem voor computernamen, het is afhankelijk van de situatie welke naam ik bedenk..

Mn laptop draagt mijn nickname, net als mn telefoon. [lekker makkelijk :D ] Dit wil ik nog wel veranderen, maar nog geen originele ideeen voor..

Mn Ubuntu testbak heet Omen, omdat ik na het opduikelen van de hardware hiervoor weer helemaal in de computerwereld ben 'gedoken'

De 'algemene' pc [waar iedereen van het gezin gebruik van maakt] heet Phoenix, omdat deze al tig keer opnieuw geinstalleerd is geweest, en alleen geupgrade word als het hele ding stuk is. [vergaan tot as]

Een dezer dagen zet ik nog een bak in elkaar die als werkstation moet gaan dienen.. daar heb ik dus nog geen naam voor bedacht, maar het zal wel iets werkgerelateerds worden.

Moet het nog zien, haha :+

If I ever meet u, I'll Ctrl + Alt + Del u ! :: A train stops at a trainstation, a bus stops at a busstation. I own a workstation...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:18
gone

[ Voor 110% gewijzigd door HyperBart op 26-10-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273091

Ik wacht trouwens nog altijd op de Mac Pro die Big Mac heet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:33

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Zelf heb ik hosts altijd plaatsnamen gegeven, en schijven jongensnamen, thuis iers, en op mijn werk zweeds.
En als domeinnamen (voor zover het in de infrastructuur past) provincienamen.

Thuis dus PC's met Ierse plaatsnamen, allemaal uit de provincie Leinster:
Dublin: webserver
Tullamore: werkstation
Lanesborough: werkstation
Enniscorthy: mobiele telefoon
Maynooth: SSID van mijn draadloos
Samba-workgroup is dan dus ook Leinster.

Harde schijven: Beagan, Fionn, Eoghan, Keegan, Ravelyn, Feidhelm, Turlough
Twee identieke schijven heb ik trouwens Melvyn en Kelvyn genoemd.

Verder hanteer ik als regel dat een naam altijd vast zit aan de hardware, een PC zal dus wanneer het een andere funktie of OS krijgt nooit een andere naam krijgen, een naam van hardware die niet meer is, zal ook nooit meer gebruikt worden voor een nieuw stuk hardware.

Op mijn werk zelfde systeem, alleen dan Zweedse plaatsnamen, zoals oa.:
Hagfors, Uddeholm, Sodertalje
Twee servers die hetzelfde doen, daarom dus beiden eindigend op 'berg': Varberg en Falkenberg

Harde schijven heb ik Zweedse jongensnamen gegeven, dus oa.:
Alrik, Birger (was backupschijf, Birger betekent ook nog eens redder, heb ik dus echt over nagedacht :)), Carson, Davin

En een schijf die uit 2 partities bestond kreeg dus de namen: Nils Noll en Nils Ett
(Noll betekent 0, Ett betekent 1)

De Xbox thuis als uitzondering een russische toepasselijke naam gegeven: Tsjernobyl. :)
(Dit zou ooit een linuxserver worden, maar is nooit wat van terechtgekomen)

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Waarom je dat zweedse jongensnamen vindt mag je wel uitleggen. Ze zullen vast wel in Zweden voorkomen, en behalve Carson wat 'keltoïde' is zijn het plausibele germaanse namen of vormen, maar Zweeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ikzelf heb voor m'n eigen niet echt een beleid die ik volg voor de naamgeving, wel vind ik namen van griekse goden bijster interesant. bij mij is het als volgt:

Laptop = Dionysus (griekse god van wijn en feesten) omdat ie tot voor kort ook op school gebruikt werdt wilde ik 'm een algemenere naam geven dan "stephan" of "shameete"

desktop pc thuis 1 = Zeus (oppergod)
desktop pc thuis 2 = Wenny (verbastering van m'n vriendin's naam, tevens is het 'haar' pc :P
NAS = NAS_500GB (eigenlijk alleen voor het gemak)
PSP = NYX (griekse oergod van de nacht) meestal omdat ik savonds even een uurtje biljart speel op het ding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Topicstarter
En we zijn klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 16:24
latijnse namen van vleermuisen

myotis
barbastellus
pipistrellus
plecotus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Eerst nummer serverkast dan volgorde in het rek en dan functie + naam uit sesamstraat\
Bijvoorbeel 0105FS-Pino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Heel simpel alles heeft hier wel wat bij onze achternaam,
Of zomaar wat ik intik, eigenlijk nisk moeilijks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

PC van m'n pa en ma: <naam pa en ma>
PC van m'n broertje: <naam broertje>
PC van mij: <mijn naam>
PC in de woonkamer: <woonkamer + AMD>

:') Redelijk simpel dus...

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297140

hier Semi-Japanse namen.
Lets go!

Hakoya
PentiumD - 2,6GHZ @3ghz
2GB DDR2
Radeon HD 2900 GT
1800GB Storage.
(Dit is mijn knuffeleboepsie <3 ze is al een oudje,maar voor mij nog perfect!)

Sendai
CeleronD 2,6GHZ
2GB DDR2
Geforce (type weet ik even niet uit het hoofd)
80GB hdd
(de pc van me vader)

Akushiwo
Pentium3 900MHZ
256MB pc133
Geen (onboard)
2x200GB RAID
(backup van de OSjes)

Yamakoyo
Celeron 900MHZ
512MB Ram
GeforceFX 5200
1x 80GB IDE
(Compaq Presario 4000 (legacy) - Thuis servertje)

Hiroto
Asus-EEE pc 701.

en nog AE194812 (geen zin om te veranderen)
staat klaar om verkocht te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatLoaf
  • Laatst online: 06-04 20:06
Voor thuis maak ik gebruik vogelnamen, alleen dan in het Engels. Bij het bedenken van een naam houd ik rekening met bijzonderheden van de computer.

Servers:
Falcon - DC + Fileserver
Albatross - Hyper-V server
Pigeon - Mailserver
Parrot - Webserver
Owl - Database server
Nightingale - Multimedia server

Overige:
Crow - Mijn eigen werkstation
Robin - Laptop (Acer - Ferrari)
Cuckoo - Laptop die overal gebruikt wordt
Kingfisher - Kleuren printer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:42

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Netwerknaam: whieee.int
werkgroepnaam (smb): WHIEEE
wifi AP: StuntWAN

verder is het erg fruitig (met al die Apple's ;) ), dus .. FRUIT! :)
server: lemon (Mac Mini G4 met OSX 10.4 Server)
prutsmachine: tangerine (Mac Mini C2D met OSX 10.5 Server)
primaire machine: mango (MacBook Pro met OSX 10.5)
werklaptop: lychee (MacBook unibody met OSX 10.5)
oude PC: pineapple (AXP 2600+, 1.8GB RAM met Ubuntu 8.10)
netbook: banana (HP Mini 2140 met WinXP (wat vrijwel gebruikt wordt) en Ubuntu 8.10)

useraccounts: voornaam van de persoon in kwestie.

Bij klanten houd ik me aan de geldende policy.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Laatst online: 25-05 09:10
Ik geef ze meestal de naam van de processor of fabrikant.
Mijn pc: AMD5200
Van mijn broertje: DELL
Mijn netbook: 1000H
PC ouders: AMD2600

Dit is overzichtelijk met maar een x aantal pc, waarvan ik de specs weet.
SSID en werkgroep: Thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Ik heb griekse (half)goden gebruikt:

Zeus, Aphrodite, Perseus, Ares, Jason.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93798

De data pc : eisbaer
De game pc : pinguin
De laptop : macbook O+ (zou deze eens moeten veranderen)

en het netwerk : wifipole

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mijn systemen hebben namen uit de Griekse mythologie (een klassieker):

Zeus
De router, rules mah network :P.
Draait OpenWRT, en een Linux box verdient een hostname :+.

Amalthea
Naam van de server. Geen speciale reden voor de naam - klinkt gewoon leuk, veel a's O+. In de Griekse mythologie is het de naam van één of andere geit (leuk als je met Grieken praat :/) maar het is ook een maan van één of andere planeet.

Hermes
Sony Vaio TZ flaptop - een naam de laptop waardig, een lichtgewicht van 1,3 kg, 11,1" screen. Licht en mobiel... De naam is een logische keuze ;).

Okeanos
Desktop (die bijna nooit aanstaat), was oorspronkelijk het systeem met de meeste opslagruimte (achterhaald door de server die nu 3x 1 TB in RAID 5 heeft staan :9). Okeanos moest dus verwijzen naar de 'zee' van ruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 13-04-2009 22:18 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-05 09:07
hierinn ben een echte trekkie, ik vernoem alle computers in m'n netwerk naar star trek schepen/stations;

mijn laptop: NCC-74656 (USS Voyager)
mijn zus haar laptop: NCC-1701 (de originele USS Enterprise)
mijn erg oude desktop: DY-100 (SS Botany Bay, uit star trek 2)
mijn server: Memory-Alpha (groot data centrum in star trek)

andere apparaten;
mijn telefoon: NCC-74205 (USS Defiant uit DS9)
mijn zus haar telefoon: NCC-1701-A (de 2e USS Enterprise uit de films)

jammer genoeg wil m'n moeder niet dat ik haar pc hernoem, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Gewoon in een aparte network group zetten, zal haar leren!

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298615

Ligt aan me inspiratie, hier thuis geïnspireerd door de uiterlijke kenmerken ;)
- PurpleHaze
- BlackWidow
- SilverSurfer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Ik heb tegenwoordig wel een coole ,servers krijgen gewoon een naam uit Puk van de Petteflat. We hebben al de Lispeltuut en zaza :D

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244462

Ik gebruik md5sums :+
(822d17199e56b3ec127e345eb5c46dd2, 4c721ddaae475207e9fc80701749a272 ...)

OT:
Ik gebruik meestal gewoon mijn voornaam of zo iets dergelijks, maar met meerdere computers word dat een beetje vervelend dus ik ben nog even zoekende naar een nieuw systeem. Die griekse goden lijken mij wel redelijk handig, zeker omdat je ook nog iets van hiërarchie kan aanbrengen voor "krachtigheid" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik zit ook aan de griekse goden, probeer zo veel mogelijk een passende god bij de pc te vinden:

Router: Zeus (spreekt voor zich ;))
AP+switch: Hera (Vrouw van zeus)
SSID: Hermes (boodschapper van de goden)
Mijn PC: Ares (heb er nogal vaak ruzie mee)
PC zusje: Dionysus (de zuiplap)
PC ma: Hestia (godin van huis en haard)
PC pa: Hephaestus (de harde werker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285942

Ik laat gewoon Windows een naam genereren, (bij de installatie)

ik voer als bedrijfsnaam alleen de eerste letter van het bedrijf op, ga vervolgens naar volgende, krijg een code computer naam (code) toegewezen door microsoft.
druk op vorige, verander de bedrijfsnaam weer naar een volledige naam. en klaat

example bedrijf heet : mic
komt er bijv uit : M-AN42695HE enz.

lekker makkelijk :), en die naam gebruik ik dan ook weer op het netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-05 09:19
Na volledig weg geweest te zijn van BSG en Firefly heb ik met er ook laten door inspireren voor computernamen :) Mijn (momenteel enige) server heet Serenity, terwijl twee van mijn desktops respectievelijk Galactica en Pegasus gedoopt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25
Ik heb al mijn spul heel simpel:

Server: (land)-(plaats)-(functie)-(ID*)
*ID: server01 server02 server03 (etc. etc.)

Client: (land)-(plaats)-(afdeling+kamernummer)-(ID*)
*ID: 0001 - 0002 - 0003 (etc. etc.)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 22:39

Vae Victus

Awesome God

Het bedrijf waar ik nu ben houdt er de volgende regel op na.
2 letters van de landnaam 3 letters van de plaats naam 3 letter afkorting type machine 0 4 cijferig nummer.

voorbeeld:
Server in Rotterdam:
NLROTSRV01234
Dus NederLand ROTterdam SeRVer 0 1234

Er zijn voor de diverse typen de volgende afkortingen:
Server = SRV
Printer = PRT
Desktop = DTP
Laptop = LTP

Nummers worden gewoon doorgenummerd het kan dus nooit zo zijn dat een Laptop of Desktop hetzelfde nummer hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door Vae Victus op 22-04-2009 16:20 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82404

Vorige generatie computers/netwerken werden bij mij thuis vernoemd naar personages/plaatsen uit 'Enders Game':

Domain: battleschool
Wireless: buggers
Server: bean
Desktop: ender
Laptop #1: peter
Laptop #2: dink
Vriendin desktop: petra
Vriendin laptop: valentine

Deze generatie is vernoemd naar Battlestar Galactica :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
Leuk topic, werkt behoorlijk inspiratievol :-)

Systemen voor klanten van het type 'thuisgebruiker' hebben 'dt' met een 4-cijferig-volgnummer. dt0001, dt0002, ... Vooral bedoeld om de configuratiegegevens te kunnen bijhouden.

Ik heb een schoolnetwerk in beheer, de eerste server verleden week in test gezet.
Een 20-tal 'werkstations' in gebruik, PCxxxx.
De server is een Compaq EN SFF Pentium 2 350Mhz met 2x 80GB erin. FreeNAS als OS.
Deze bak heet nu tijdelijk bijster origineel 'stor01'.
Als deze life gaat, en de volgende servers voor oa. mail, AD, ... er bij komen, wordt een naamschema ingevoerd dat gebaseerd is op de Italiaanse regio's:
Router: Sicilia
Mail server: Toscana
File server: Veneto
AD: Lazio

Verder een aantal KMO's waar ik het netwerk ook mag beheren, daar gebruikte ik voorheen een relatief eenvoudig schema:
SV voor servers; GW voor routers, modems of andere 'gateway'-apparaten, PR voor printers, ST voor storage of NAS devices.
Met een volgnummer erachter.
Met .local altijd geworsteld, tot ik het geniale idee had om daar .int of .lan van te maken.
Workgroup of domein is de naam van het bedrijf.

Maar ik denk er aan om voortaan ook voor deze klanten de naamgeving op basis van de Italiaanse regio's of steden te gebruiken.

En m'n thuisnetwerk is - hoe kan het ook anders - helemaal in het teken van de smurfen:
Router: Asrael
Wireless: Gargamel
Laptop (mail, Internet, MSN): Kleinesmurf
Laptop (Mac PowerBook Titanium, huiskamer, DVD/Muziekspeler): Droomsmurf
Knutsel-PC (downloads, software proberen, "speeltuin"): Knutselsmurf
File server: Grotesmurf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06
kleinesmurf schreef op donderdag 30 april 2009 @ 11:23:
Met .local altijd geworsteld, tot ik het geniale idee had om daar .int of .lan van te maken.
.int geniaal :?

http://www.iana.org/domains/int/

niet echt geniaal. ntergovernmental site's gebruiken deze namelijk :+

http://blogs.sepago.de/he...-name-mission-impossible/

RFC 2606 contains the solution to our problem. It defines the following four TLDs as reserved for private testing:

•.test
•.example
•.invalid
•.localhost
Additionally, the following second level domains are reserved:

•example.com
•example.net
•example.org

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
@Powershell:

Thx voor de links en vewijzigingen.
Ik had bij de ingeving niet verder stilgestaan.

** kleinesmurf belooft plechtig dat hij de .int niet zal gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een update kwa computers en namen.

/*servers thuis*/
OpenBSD 4.3 (sparc) Zeus
Solaris 8 (sparc) Ares
Solaris 10 (sparc) Jason
Solaris 9 (sparc) Aphrodite
FreeBSD 6.1(sparc) homerus
Solaris 8 (sparc) Perseus
AIX 5.3 (PowerPC4) Hades
AIX 5.3 (PowerPC4) Kratos

/*client*/
Windows XP/Debian 4.0 Hermes

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 294759 op 05-06-2009 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Niet online
Vesper64 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 01:13:
Vroeger kregen ze de namen van de hoofd gebruiker mee, niet veel later de namen van verschillende planeten. Tegenwoordig vernoem ik de door mij in elkaar geknutselde pc's naar Startrek Classes. Servers zijn dan 'starbase xxx' of 'xxx station' en normale pc's en laptops afhankelijk van de kracht naar een 'vergelijkbaar' schipklasse (sovereign, intripid, defiant, prometheus). Overigens heb ik een keer in de verveling al mijn partities naar quadrant's en nebula's vernoemd.
En tegenwoordig heten ze nog wel Starbase, alleen dan afgekort naar SB en dan de naam van de kast of de functie van de pc. Voorbeelden zijn:
SB-X500B (Lian-Li X500 Black)
SB-Satellite (toshiba satellite laptop)
SB-Server (lijkt me duidelijk)
etc.

Indelingen van hardeschijven is ook helemaal overhoop gehaald. de 'C:\' drive heet Local cluster, en andere hdd's zijn er niet meer want alles word van mijn server gestreamed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wh33ly
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
Wij noemen alles,
WSVXXXXX
vb.
WSV00001
Aangezien we met onze vorige naamgeving door met 3 cijfers te eindigen vol waren hebben we bovenstaande bedacht. WSV staat voor Windows SerVer. Wij gebruiken geen andere functies/locaties etc in de naamgevingen. Ook worden namen die eenmaal een keer gebruikt zijn en afgevoerd zijn niet hergebruikt.
- Locatie niet omdat bijna alles virtueel is en dus wel eens van fysieke locatie kan veranderen
- Functie niet zodat het moeilijk is voor buitenstaanders om te gokken welke functie welke server heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 19:09

World Citizen

FreeReef.nl

We hebben het een tijdje met MCDonalds hamburgers gedaan... Maar heel af en toe kwam er dan een melding bij de gebruiker dat er iets niet goed was met zijn QuarterPounder...

Dat levert toch wel vreemd calls op bij de helpdesk, dus nu hebben we ook een logische naamgeving..

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarco5000
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-04 13:58
Space marine chapters hier:

Desktop: Space Wolves
TV: Dark Angels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423265

Ik heb de grootste moeite met het verzinnen en onthouden van namen. Bij mij thuis heten ze dan ook gewoon server1, server2, server3, desktop1, desktop2, laptop1, laptop2, etc. Soms naar gebruik: fileserver1, office1, hosting1, vm1, htpc1, router1, pbx1, etc. verbindingen heten, lan1, lan2, lan3, vpn1, vpn2, wan1, wan2, etc,en de users heten user1, user2, user3, etc. Scheelt me een hoop tijd en nadenken ;)

//

Ook voor m'n username hier kon ik niks verzinnen, daarom was ik ook zo blij met dit:

http://www.rinkworks.com/namegen/fnames.cgi?d=1&f=0 :+

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 423265 op 11-12-2012 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Laatst online: 19-05 14:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Heel flauw, maar tegenwoordig begint alles met BDK9001, gevolgd door PC of Mobile, afhankelijk van of het een PC of laptop is, eventueel gevolgd door een nummer. Virtuele machines beginnen met Virtua, gevolgd door de OS-naam.

Vroeger was ik hier een stuk ambitieuzer in en hadden alle apparaten ook een wallpaper passend bij hun naam, zo heette mn laatste pc Anubis en mn zwaar-overklokte P4 machientje Berserker

Mn telefoon en MP3 speler heten overigens allebei gewoon BDK9001

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 18:37:
Even een update kwa computers en namen.

/*servers thuis*/
OpenBSD 4.3 (sparc) Zeus
Solaris 8 (sparc) Ares
Solaris 10 (sparc) Jason
Solaris 9 (sparc) Aphrodite