Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Topicstarter

Thema topic: Bestanden delen

Introductie
Welkom in het vierde thema topic! Drie maanden geleden zijn we gestart met een nieuw item in de Softe Goederen fora om ook de andere aspecten van een ICT omgeving te belichten. Het eerste topic ging over monitoring, daarna bespraken we het toekennen van rechten. In het derde thema topic hadden we het over backups maken en dat laat ons in het vierde thema topic belanden.

Deze maand hebben we gekozen voor het thema "Filesharing en fileservers". Dit is een op het eerste oog wat vaag thema maar er zijn maar weinig organisaties welke niet bestanden delen, zelfs thuis hebben de meeste Tweakers een fileserver of kleine NAS draaien!
Thema: Bestanden delen
Filesharing of fileservers, voor de meeste bedrijven nog de meest geëigende plek om bestanden op te slaan, bestanden te delen met collega's, maar ook om programmatuur van te starten en dergelijke.

Gebruik jij traditionele fileservers of heb je alles in Sharepoint libraries zitten?

Heb jij je gebruikers zo ver gekregen dat ze je fileservers nog gebruiken, of heeft elke gebruiker maar een mailbox van tientallen gigabytes omdat de documenten er niet meer uit komen?

Hoe ga je om met het opruimen van oude documenten? Vraag je je collegas regelmatig hun oude documenten weg te gooien, of is dit juist ten strengste verboden?

Hebben je gebruikers een homefolder en is die ook echt prive of moet iedereen daar aan kunnen? Beheer jij als systeembeheerder een stricte mappen structuur voor het gehele bedrijf, of heeft elke afdeling juist zijn eigen stukje waar ze mee mogen doen wat ze willen?
Voorbeeld reactie
Een voorbeeld reactie zou kunnen bestaan uit het volgende - het staat je natuurlijk vrij dit over te nemen, of zelf een verhaaltje er van te maken :)
  • Hoe worden bij jullie de meeste bestanden gedeeld? Is dat op fileservers, voornamelijk via mail of heb je FTP servers draaien, een combinatie?
  • Hoeveel van dat soort systemen draai je ongeveer? Welk platform draai je?
  • Hoe deel je je gegevens op? Is er een grote map waarin iedereen alles mag of heb je verschillende mappen?
  • Wie is er verantwoordelijk voor het 'opgeruimd' houden van de documenten? Doet IT dat of de mensen zelf?
  • Archiveer je gegevens actief? Doe je dat handmatig of bijvoorbeeld met software?
  • Hoe is de toegang geregeld - mag iedereen overal bij?
Het volgende thema topic...
Mocht je suggesties hebben voor een volgend thema-topic, laat het ons dan weten op softegoederen @ tweakers.net of post het in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Wij werken hier met home dirs voor alle gebruikers met een quota van 2gb, eventueel uit te breiden, maar niet zonder goede redenen. Hierop hebben de gebruikers als enige full control rechten.
Deze mappen worden gecontroleerd op extensies als .mp3, mp4, avi, mpg, mpeg etc.

Daarnaast hebben wij department shares die beheerd worden door aangewezen personen (managers, supervisors, teamleaders), deze personen hebben de eindverantwoording over de inhoud.
Hier wordt geen quota op toegepast, maar wel weer een bestandsfiltering.

Daarnaast hebben wij nog een public share, waar iedereen kan plaatsen wat hij wil. De praktijk wijst uit dat gebruikers voorzichtig zijn met wat ze hier plaatsen omdat dit voor iedereen zichtbaar is. Ook weer bestandsfiltering.

De mailboxen zijn 1gb. Dit kunnen wij ook niet uitbreiden zeggen we tegen gebruikers. Beperking in de software ;) Daardoor worden archives worden tegenwoordig veel gebruikt. Deze gebackupped naar de department shares.

Dit alles wordt via DFS gepubliceerd en staat opgeslagen op 2x 8TB Powervaults die via DFS-R repliceren (W2K3 storage server). Door deze hoeveelheid aan opslag capaciteit zijn wij nog niet genoodzaakt mensen te laten archiveren. Misschien iets om over na te gaan denken. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:15

DinX

Motormuis

Hier hebben we een Novell server die instaat voor de opslag van de diensten en homefolders.

De gebruikers zijn als het goed is een N-schijf en een H-schijf. De H-schijf is hun persoonlijke schijf, de N-schijf de schijf van hun dienst.
We gebruiken hier voor d N-schijf een té fijne structuur imho, maar dat wordt aangevraagd door de directie. Hoe het hier onderverdeeld is is het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
N
  - Dienst1
    - Subdienst1
      - Algemeen
      - Middelen
      - Taken
     - Subdienst2
       - Algemeen
       - Middelen
       - Taken
  - Dienst2
    - Algemeen
    - Middelen
    - Taken

Dus eerste mappen per dienst en daaronder eventueel nog verdere onderverdelingen in "Subdiensten". De laatste mappen van de vaste structuur zijn altijd Algemeen, Middelen en Taken. Daaronder kunnen de diensten dan weer zelf een klassering gebruiken.

De structuur onder die 3 mappen bepalen de diensten volledig zelf. Ze moeten zich echter wel aan enkele regels van ons houden. Zo mogen ze bijvoorbeeld geenvreemde tekens gebruiken, geen spaties, datumgebruik vanvoor (indien nodig) best yymmdd_bestand,... We hebben ook een tolltje waarmee ze "hun" hele N-schijf kunnen controleren daarop en eventueel automatisch aanpassen.

De rechten worden bepaald door 1 rechtenbeheerder per dienst (vaak het diensthoofd). Met behulp van Excel sheets kunnen zij dan aanvragen welke rechten welke gebruiker mag hebben. Dit gaat echter enorm ver. Zo mogen sommige gebruikers van een dienst wel leesrechten maar geen schrijfrechten op bepaalde mappen, sommigen dan weer wel,...
Voordeel van Novell is dan weer dat gebruikers die geen leesrechten hebben op een bepaalde map die map niet eens zien in hun filebrowser. Zo zien 95% van de gebruikers bijvoorbeeld alleen N:\<hun dienst> en de dingen die ze daaronder weer mogen zien. Die gebruikers hebben geen weet van andere mappen.

In principe moeten gebruikers alles van hun werk opslaan op de N-schijf. Pesoonlijke dingen kunnen ze altijd op hun H-schijf plaatsen. We maken ze dan ook duidelijk dat indien ze bestanden lokaal opslaan, en hun schrijf crasht, dat het dan puur onze godwill is om die bestanden te recupereren. Ze hebben de middelen om alles centraal op te slaan, die moeten ze dan ook maar gebruiken.

Verder hebben we ook N:\Iedereen. Dat is een map waar iedereen leesrechten op heeft, en sommige mensen ook schrijfrechten. Daar staan dan bijvoorbeeld documenten van de personeelsdienst, aankoopdienst, secretariaat, ...

Daarnaast is er ook nog een N:\Tijdelijk. Dat is een soort van doorgeefluikje. Op die map heeft iedereen lees- en schrijfrechten. Elke nacht wordt de inhoud daarvan gewist.

De inhoud van de N-schijf is puur de verantwordelijkheid van de diensten zelf. Zij kunnen alles beheren onder hun map. als zij besluiten er een mesthoop van te maken waar je niks terug vindt dan is dat hun zaak. Daar hebben we als IT noch de tijd noch de middelen voor.

Voor het delen van bestanden met externen hebben we dan weer een FTP servertje draaien. Dat wordt voornamelijk gebruikt wanneer mensen grote bestanden proberen door te mailen met externen. Dan komen ze meestal klagen en dan maken we ze een FTP account aan :p

[ Voor 4% gewijzigd door DinX op 01-04-2008 10:35 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

Op dit moment 1 fileservertje win2k3 waar userprofiles en de mydocs folders terecht komen. runt op een raid 5 sata array van 1TB.

Full Daily backup daarvan gaat richting backup machine met 2tb aan hot swap schijven. (home made spul).

De groupdata (zelfde server) is gelinked aan de E schijf. Daar heb je een aantal mappen zoals finance, sales, development, etc.

Nu nog geen DFS, maar daar wil ik wel naar toe.

Basic, maar het werkt.

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 19:10

smokalot

titel onder

Ik gebruik bijna alleen nog maar SFTP om bestanden heen en weer te slepen.

Ik heb een laptop (OSX), een desktop met linux (meestal gnome) en een server (linux), en op deze manier is het extreem eenvoudig om bestanden heen en weer te pompen. Ik hoef geen serversoftware te installeren, want SSH draait toch al, en ik hoef maar 1 port te forwarden, die ik toch al wil forwarden.

Op linux gebruik ik meestal gewoon de ingebouwde SFTP mogelijkheden van KDE/Gnome, en heel soms, als ik net iets meer transparantie nodig heb (streaming video kijken) SSHFS van het Filesystem in User Space project. Op de mac gebruik ik de mac-port van fuse, met mooie GUI: MacFusion.

De snelheid is niet 100%, maar het scheelt niet zo veel, dus daar ben ik wel tevreden over. Nadeel is dat er niet meer gerapporteerd wordt hoeveel ruimte er vrij is op de disk, nu moet ik daarvoor toch nog ssh'en naar die bak.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-08 10:15

EMP

Krulloos!

Gevalletje thuisnetwerk hier. Puur voor compatibiliteit tussen Win en Linux (ofwel het gemak waarmee het te realiseren is) gebruik ik alleen Samba.

Ben nog wel opzoek naar een makkelijkere, uniforme en transparante manier van de mogelijkheden tot het delen van bestanden. Situatie is 1 Windows workstation, 1 Linux (Ubuntu) workstation, Debian server en Windows laptop. Bestanden worden van en naar bijna elke computer verzonden, en vaak ook direct afgespeeld van netwerkshare.

Het werkt op het moment, maar configureren (zeker onder Linux) is soms wat rommelig met Samba, een uniforme manier van bestandsdeling (NFS?) is op Windows weer lastiger... ben benieuwd hoe anderen dit (in thuis-situaties) doen, dus zal het topic goed in de gaten houden :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik deel bestanden zowel thuis als op het werk met ssh/scp/sftp (wel ssh met keys gebruiken natuurlijk). Werkt perfect en veilig. Clear text password protocollen zoals ftp zou ik nooit voor dit soort dingen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Empie schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:54:
Gevalletje thuisnetwerk hier. Puur voor compatibiliteit tussen Win en Linux (ofwel het gemak waarmee het te realiseren is) gebruik ik alleen Samba.

Ben nog wel opzoek naar een makkelijkere, uniforme en transparante manier van de mogelijkheden tot het delen van bestanden. Situatie is 1 Windows workstation, 1 Linux (Ubuntu) workstation, Debian server en Windows laptop. Bestanden worden van en naar bijna elke computer verzonden, en vaak ook direct afgespeeld van netwerkshare.

Het werkt op het moment, maar configureren (zeker onder Linux) is soms wat rommelig met Samba, een uniforme manier van bestandsdeling (NFS?) is op Windows weer lastiger... ben benieuwd hoe anderen dit (in thuis-situaties) doen, dus zal het topic goed in de gaten houden :)
Waarom gebruik je geen ssh/scp/sftp i.c.m winscp (voor je windowsbak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 01-08 10:15

EMP

Krulloos!

Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 12:24:
Waarom gebruik je geen ssh/scp/sftp i.c.m winscp (voor je windowsbak).
Zit het zo even snel te bekijken van mijn werk, maar het lijkt er op dat ik dan een aparte file browser moet gaan gebruiken. Qua gebruikersgemakt zoek ik iets dat simelweg gemapt kan worden als partitie in Windows, en dat files kan streamen.

De website zegt natuurlijk maar een deel, maar ik zal vanavond eens kijken of het een werkbaar alternatief is :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Laatst online: 09-08 09:04

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

ik heb zelf een website in elkaar geknutseld op basis van Coldfusion waarbij men de mogelijkheid heeft om een bestand te uploaden en die dan door iemand te laten downloaden. De 'ontvanger' krijgt een mail met daarin alle zaken die nodig zijn (op het wachtwoord na).
Een soort van dropload.com/yousendit.com dus.
De reden om voor Coldfusion te kiezen was dat ik daar nu eenmaal wat kennis in had.

Het systeem heeft de volgende eigenschappen:
- upload maximaal 700MB per file
- Na 7 komt de download te vervallen (dus het systeem ruimt zichzelf op)
- Aanmelden vanuit een gedefinieerd mail domein, zodat niet iedere malloot van de functionaliteit gebruik kan maken.
- Mogelijk tot het creeren van een guest account (werkt maar 7 dagen), zodat ook externen grote bestanden bij ons kunnen krijgen (uploaden).
- Voor download is geen account nodig. Alleen een geldige URL en het bijbehorende wachtwoord.
- Alle site-specifieke parameters zijn via ini-files aan te passen zodat het ook flexibel.

Dit had de voorkeur ten opzichte van een (s)ftp server omdat dit systeem zichzelf opschoont. Iets wat bij FTP nog wel eens vergeten werd. Het scheelt in ieder geval een hoop zinloze (grote) mails versturen wat in het verleden dan maar gedaan werd.

Overigens wordt het wel aangeraden om de bestanden te zippen en te voorzien van een additioneel wachtwoord, omdat alles (nog) plaintext het internet over gaat.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-08 10:24

Duinkonijn

Huh?

Bij ons hebben we 2 file servers staan

gebruikers hebben 2, 3 of 4 shares waar ze bij kunnen

de eerste is H hun eigenshare met een ruimte van 50 mb.

de 2e, 3e, 4e zijn gezamelijke map afhankelijk van welke functie de gebruiker heeft

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 09:17
Hier 1 fileserver staan. Daarop staan de bestanden van alle gebruikers.
Het zijn diverse vestigingen. Elke vestiging heeft een eigen schijf waarop centrale bestanden staan.
Ook heeft elke user een eigen schijf waarop ze bestanden kunnen zetten.
Zit geen limiet op, maar eens in de zoveel tijd wordt er gekeken of het niet de spuigaten uit loopt. Over het algemeen valt dat wel mee.
De homedir kan alleen door de gebruiker zelf geopent worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij ons zit dit nogal ingewikkeld in elkaar, maar ik probeer het eenvoudig te verwoorden.

Iedere gebruiker heeft standaard 4 shares:
  • W: Dit leg ik verder uit
  • X: dit wordt gebruikt voor uitwisseling tussen diensten onderling. Iedereen heeft hier lees- en schrijfrechten en als men hier een bestandje plaatst wordt het 14 dagen later automatisch gewist.
  • Y: Iedereen heeft hier leesrechten en een beperkt aantal mensen heeft ook schrijfrechten. Dit wordt aanzien als een soort van "bedrijfsbibliotheek" waar allerlei informatie komt zoals opleidingen, verkoopsvoorwaarden, handleidingen, telefoonlijst, ...
  • Z: dit is de homedir van iedere gebruiker, enkel de gebruiker zelf heeft hier rechten op (en ik natuurlijk :p)
De W: volgt de 4 peilers van de groep en onder die peilers vindt iedere werknemer zijn dienst.

Per dienst heb ik 2 security groups aangemaakt, 1 heeft schrijfrechten en 1 heeft leesrechten.

Mbv "Access-based Enumeration" ziet een gebruiker enkel de peilers en mappen waar hij rechten op heeft en via AD kan ik iemand bijkomend lees/schrijfrechten geven.

Op de mailboxen staat momenteel een limiet van 500 mb, maar voor het gros van de gebruikers zullen we dit terugschroeven naar 300 mb. Het is de bedoeling dat men zoveel mogelijk zaken koppelt in het ERP pakket of anders beschikbaar maakt voor de dienst via de W: drive

Mails groter dan 10 mb wordt niet toegelaten om extern te versturen, hiervoor heb ik een ftp server opgezet. Intern zou ik dit graag ook verhinderen, dat men hiervoor de X: drive gebruikt, maar hoe je dit moet limiteren heb ik nog niet gevonden.

Technisch gezien werken we met windows 2003, exchange 2003 en een MSA 1500 als dataopslag die over fiber communiceert met de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

@ work:
Groeps/Afdelingsdata en Projectdata wordt ontsloten via Windows Server 2003 Fileserver clusters over DFS.
Elke cluster heeft een aantal LUNs die via ClusterAdmin als virtual node beschikbaar is gesteld.
In de design guidelines is ook vastgelegd wat de folderstructuur is, dus een share ziet er dan zo uit:
\\virtualnodename\datatypefolder\foldernummer

Afhankelijk van het datatype heeft de genummerde folder de bijbehorende gelijk genummerde securitygroups, éénmaal read/execute, éénmaal read/write.
Afwijkingen in de ACLs op dieper gelegen folders zijn niet toegestaan en worden gereset (commandline scripts) waardoor je een mooie vlakke ACL structuur houdt.

Deze shares worden vervolgens opgenomen in een DFS root met een namespace per datatype.
\\DFSrootserver\namespace\foldernummer

Dat zorgt er onder meer voor dat je snel de data van serverclusters kan heen en weer schuiven want de clients benaderen de data via deze DFS links.
Hierbij maakt het logonscript shortcuts aan door de securitygroups uit te lezen van de gebruiker (memberOf).
@ Home
Tja.. DFS natuurlijk :)

Mijn shares zijn samengevat in een aantal namespaces afhankelijk van het type data.
D:\>dfsutil /server:bozeman /view

Microsoft(R) Windows(TM) Dfs Utility Version 4.2
Copyright (C) Microsoft Corporation 1991-2005. All Rights Reserved.

Roots on machine bozeman

\ALT-92\INFRA
        \ALT-92\Data
        \ALT-92\Media
        \ALT-92\prd
        \ALT-92\series

Een voorbeeld van een DFS share met meerdere links is de eerste:

D:\>dfscmd /view \\alt-92.net\infra /full
\\ALT-92\INFRA
        \\BOZEMAN\INFRA
\\ALT-92\INFRA\appinstall
        \\ENTERPRISE\appinstall
        \\BOZEMAN\Appinstall

Hier bevinden zich de installers die via Software Deployment policies worden gebruikt.
Aangezien deze MSI based zijn kun je niet zomaar zonder gevolgen de server veranderen - dat zou betekenen dat de installatie nooit meer hersteld zou kunnen worden via een GPO.

Door de appinstall shares ook via DFS aan te bieden heb je in ieder geval altijd de mogelijkheid de onderliggende links te verwisselen zonder dat dat voor de geinstalleerde software nadelige gevolgen heeft.

En als we dan toch bezig zijn :P
Ook m'n media archief waar bijvoorbeeld MCE van gebruik maakt zijn via DFS nu als één share beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4gkFFTKNgiO3VVABHInehm0r/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WYpstqPnGOBmpGoGrIx9MhPr/full.jpg

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-07 18:45

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

bestanden delen.
voor alles wat gewoon moet pakken gebruik ik sftp/fish (kio)
en op het werk:
Natuurlijk samba voor mijn desktop om met andere te delen. Of aan mijn armada van vm's)
veel verschillende servers met cifs
beetje nfs
en svn
Veel bestanden en documentatie worden ook met sharepoint gedeelt.
webdav is daarbij erg makkelijk

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-08 23:02
Heb jij DFS op Vista draaien of heb je Aero aangezet op Server 2008? Als je het op Vista hebt draaien zou je mij kunnen vertellen hoe je dit hebt gedaan?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mentox schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:58:
Heb jij DFS op Vista draaien of heb je Aero aangezet op Server 2008?
Neuh, Vista is gewoon DFS client, maar ik gebruik de DFS management snapins (2003 Admin Tools).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biest
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 16:52
Mentox schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:58:
[...]

Heb jij DFS op Vista draaien of heb je Aero aangezet op Server 2008? Als je het op Vista hebt draaien zou je mij kunnen vertellen hoe je dit hebt gedaan?
Ik vermoed dat hij enkel Server 2003 R2 admin tools draaien heeft op zijn Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
alt-92 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:51:
[...]

Neuh, Vista is gewoon DFS client, maar ik gebruik de DFS management snapins (2003 Admin Tools).
Ik heb geprobeert om uit te vinden wat een DFS Client precies is maar ik kan geen informatie vinden via Google. Zou je me kunnen vertelen wat zo`n DFS Client inhoud?

Is het dat je bronnen op de server gelijk houdt met de Vista PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mentox schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 12:32:
[...]

Ik heb geprobeert om uit te vinden wat een DFS Client precies is maar ik kan geen informatie vinden via Google.
Dan mag je je zoektechnieken wel een beetje aanscherpen ;)

http://www.microsoft.com/.../storage/dfs/default.mspx

http://www.microsoft.com/.../overview/dfsfaq.mspx#E4F

Vista is gewoon een client PC die gebruik maakt van de DFS shares zoals die aangeboden worden door de DFS root.

Niks meer, niks minder :)

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 18-04-2008 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
alt-92 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 12:49:
[...]

Dan mag je je zoektechnieken wel een beetje aanscherpen ;)

http://www.microsoft.com/.../storage/dfs/default.mspx

http://www.microsoft.com/.../overview/dfsfaq.mspx#E4F

Vista is gewoon een client PC die gebruik maakt van de DFS shares zoals die aangeboden worden door de DFS root.

Niks meer, niks minder :)
Blijkbaar zocht ik naar verkeerde infromatie. Maar ik snap het nog steeds niet :S

Elke computer in het netwerk kan de DFS bronnen benaderen (toch?) dus wat is het nut om een apparte console te hebben? Alleen om de DFS mappen te bekijken of kan je ze hieruit ook beheren?

Verder had ik even de hoop dat DFS ook gebruikt kon worden op Vista :z

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mentox schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 12:58:
Blijkbaar zocht ik naar verkeerde infromatie. Maar ik snap het nog steeds niet :S
Dat was me wel duidelijk ondertussen ;)
Elke computer in het netwerk kan de DFS bronnen benaderen (toch?)
Correct.
dus wat is het nut om een apparte console te hebben? Alleen om de DFS mappen te bekijken of kan je ze hieruit ook beheren?
Beheer dus. Vandaar ook de mededeling dat ik de DFS management snapins op Vista heb staan.
Verder had ik even de hoop dat DFS ook gebruikt kon worden op Vista :z
Tja, je kan gewoon een share op een client PC opnemen als (non-DFS-R) DFS link als je dat wil hoor, dat verandert alleen niets aan de max 10 connectie limiet die een client OS kent.
Dus echt een reele optie voor een bedrijfsnetwerk is het niet - wel LVT (leuk voor thuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
En zo leer ik elke dag weer een beetje :*)

Bedankt voor de opheldering Alt-92 (☻)

[ Voor 5% gewijzigd door Mentox op 18-04-2008 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@ Home

2 TB zelfbouw Fileserver en Download station.
6. Folders namelijk :
  • NZB hotfolder ; Gooi er een nzb in en word gedownload en uitgepakt.
  • Films ; map vol met films
  • Series ; map met al mijn series
  • HD-Content ; Al mijn hd materiaal Film's+serie's
  • Applicaties ; Alle Applicaties installers (msi en exe's)
  • Osystems; Hier staan allemaal verschillende os'en van linux tot apple
Binnenkort van Enterprise 2k3 naar SBS 2k3 en dan de server me netwerk volledig laten regelen.
Moet nog een systeem gebruiken voor Backup's maar als ik daar een server inzet gaat die toch als storage dienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-08 09:53
Thuisnetwerkje.

Vier gebruikers pc's met XP.
Een vijfde systeem werkt als fileserver (W2K) en is zo ingesteld dat deze alleen maar aanstaat zolang er één van de gebruikers pc's aanstaat. Het aan en uit "zetten" loopt automatisch zodat je er geen omkijken naar hebt, het enige wat de rest van de familie er van merkt zijn de X en Y drive mappings. Het systeem staat in de garage en ik kom er zelf ook nooit bij, eventueel beheer doe ik via VNC.

De X mapping verwijst naar één map die voor iedereen toegankelijk is. Deze bevat foto's, beeld, geluid en installatiebestanden van diverse software. Dus alles wat gedeeld mag/moet worden.
De Y mapping is een usershare die alleen voor de gebruiker toegankelijk is. Wordt voornamelijk gebruikt voor backuppen met Synctoy. E.e.a. heb ik ingericht m.b.v.de prachtige filesharing faq van GoT.

De fileserver heeft dus totaal 5 mappen op de dataschijf. Deze wordt periodiek gesynchroniseerd naar een NAS, ook met synctoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 14:13

Blonde Tux

<advertisement>

Thuis momenteel een fileservertje staan, FreeBSD 6, met 3 schijven.
1 x 20gb "os disk"
2 x 500gb diskjes voor opslag

Deze 1 tb staat in raid 1 en heb de volgende structuur:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-Data-backup
   -Foto's
   -Doc's
-Downloads
   -Films
   -Muziek
   -Overig
-School
  -Samen werken
  -Eigen Werken

Zo kan ik altijd via mun ftp bij al mijn spullen, overal en waneer ik wil.
Alleen de Samen Werken map in mij School directory is beschikbaar voor mensen waar ik samen me werk/leraren. Allen natuurlijk met bijpassende rechten ;)

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quo_ schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 21:22:
Thuisnetwerkje.

Vier gebruikers pc's met XP.
Een vijfde systeem werkt als fileserver (W2K) en is zo ingesteld dat deze alleen maar aanstaat zolang er één van de gebruikers pc's aanstaat. Het aan en uit "zetten" loopt automatisch zodat je er geen omkijken naar hebt, het enige wat de rest van de familie er van merkt zijn de X en Y drive mappings. Het systeem staat in de garage en ik kom er zelf ook nooit bij, eventueel beheer doe ik via VNC.

De X mapping verwijst naar één map die voor iedereen toegankelijk is. Deze bevat foto's, beeld, geluid en installatiebestanden van diverse software. Dus alles wat gedeeld mag/moet worden.
De Y mapping is een usershare die alleen voor de gebruiker toegankelijk is. Wordt voornamelijk gebruikt voor backuppen met Synctoy. E.e.a. heb ik ingericht m.b.v.de prachtige filesharing faq van GoT.

De fileserver heeft dus totaal 5 mappen op de dataschijf. Deze wordt periodiek gesynchroniseerd naar een NAS, ook met synctoy.
Het aan en uit zetten, hoe doe je dat?
sorry voor de offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 23:49:
Het aan en uit zetten, hoe doe je dat?
sorry voor de offtopic
offtopic:
Dat kun je zelf ook vinden door middel van iemands post history, hij heeft het in quo_ in "energiezuinige fileserver (nas) en wol" uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blonde Tux schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:06:
1 x 20gb "os disk"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-Data-backup
   -Foto's
   -Doc's
-Downloads
   -Films
   -Muziek
   -Overig
-School
  -Samen werken
  -Eigen Werken

Zo kan ik altijd via mun ftp bij al mijn spullen, overal en waneer ik wil.
Lekker veilig 8)7

ftp = insecure kl*te protocol. Als je dit soort dingen goed wil doen gebruik dan open-ssh.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2008 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 14:13

Blonde Tux

<advertisement>

tsja, ik moet er ook aan denken dat er niet altijd even computerbekende mensen zijn op de wereld. SSH gebruik ik zelf altijd, echter als mijn leraren wat werk tussentijdig willen in zien, heb ik niet zo veel goesting om eerst uit te leggen hoe ze met ssh moeten werken

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een onzin. Winscp is een van de meest noob vriendelijke programma's.

http://winscp.net/eng/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:34

The Zep Man

🏴‍☠️

Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 00:05:
Wat een onzin. Winscp is een van de meest noob vriendelijke programma's.

http://winscp.net/eng/index.php
Maar wordt niet standaard meegeleverd met het meest gebruikte besturingssysteem. Hierdoor kost het meer tijd om te installeren: iets wat veel mensen er niet voor over hebben. FTP werkt voor noodgevallen zelfs in je browser als je bestanden moet hebben:
ftp://gebruikersnaam:wachtwoord@hostnaamofip:poortnummer/folder/subfolder

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:30
Thuis:
1 main Linux PC: geen shares (1 * 36 Gb Raptor [systeem]; 1* 120 GB; 1* 160 GB; 1* 200GB)
1 server + MediaPC (TV-kaart) + Download machien (1 * 500 GB)

Delen wordt via FTP en SSH gedaan.
Binnenkort zou daar samba bij moeten komen voor mijn muziek te delen met andere windoos gebruikers... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thuisnetwerkje.
Een nas server in mirror.
Met 1 TB schijven er in.
Beetje hetzelfde als luckyY

Voor iedereen een eigen map met 100GB aan ruimte.
Totaal 5 gebruikers.
Dan een standaard share die op elke pc als z is geshared is.
Hierin staat een aantal mappen.
Zoals Software, films en series
En een map tor in elke user als je hier een torrent in zet word deze automatisch gedownload en in de betreffende map gezet.
Iedereen heeft schrijf rechten in de z share.
Maar niemand kan in de prive mappen kijken/schrijven oid.

edit:
typos en opmaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 19:33

Sosabowski

nerd

Blonde Tux schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:06:
1 x 20gb "os disk"

Als jij 1 tb hebt met twee keer 500 gb dan heb je geen RAID 1 maar RAID 0. Niet echt veilig dus.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Laatst online: 07-08 12:47
LuckyY schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 18:49:
@ Home

2 TB zelfbouw Fileserver en Download station.
6. Folders namelijk :
[list]
• NZB hotfolder ; Gooi er een nzb in en word gedownload en uitgepakt.

steem gebruiken voor Backup's maar als ik daar een server inzet gaat die toch als storage dienen :)
En hoe heb je die NZB hotfolder gefixxed? Klinkt wel intressant. Via DM mag ook, dan vervuilen we dit topic niet zo erg ;)

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Mijn persoonlijke bestanden zijn wereldwijd bereikbaar via ssh/sftp. Daar hoef ik verder niets aan uit te leggen ;). Verder willen meerdere gebruikers thuis in 'mijn' muziek komen. Dit heb ik opgelost door op mijn microclient (Debian) mt-daapd / firefly media server te installeren. Hiermee kan iedereen via het DAAP protocol de muziek benaderen (voor wat meer achtergrond info: klik). Deze share is als volgt:
code:
1
2
3
4
'Root' met 'algemene' muziek (lees mijn muziek^^)
  -userA's eigen muziek
  -userB's eigen muziek
  -userC's eigen muziek

Op deze manier is de muziek dus makkelijk te benaderen.

Verder is alles op het interne netwerk nog bereikbaar via ftp, en kunnen er op commando nog dingen in een password-protected apache dir gezet worden. (voor wereldwijde beschikbaarheid).

Downloads (nzb's) zijn via een wereldwijde, password protected subpage van mijn server te uploaden. De nzb's worden natuurlijk automatisch gedownload, geparred, gerarred en naar een custom dir verplaatst :).

[ Voor 5% gewijzigd door icyx op 27-05-2008 23:16 ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Laatst online: 31-07 01:02
Werk situatie:

Bij klanten richten wij vaak standaard een server in met windows 2003 SBS, daarop een data partitie met de mappen:

- Users
- Profiles
- Data

Onder de map data hebben wij vaak de mappen Huisstijl, klanten, en mappen van afdelingen. Al deze mappen zijn beveiligd via NTFS rechten op basis van security groups. Op dit moment geven bij profielen de ruimte van 32 mb en de user schijven (homedirs) een quota van 2 GB.

Thuis heb ik een NAS staan met 1 terabyte aan storage draaiende op Debian.
Hierop staan vooral dvd's / mp3tjes. Documenten en dergelijken worden gebackupt via ons online backup product van de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-08 06:04

Hmail

Doet ook maar wat.

Sinds kort ben ik afgestapt van SFTP. Wat een trage zooi is dat zeg. Gewone divx bekijken over SFTP gaat nog, maar zodra je een betere kwaliteit wilt hebben kun je beter de film eerst maar naar je lokale systeem kopieren, en vanaf daar hem bekijken. Sowieso was WinSCP niets voor me, omdat ik dan ineens een andere file manager moet gebruiken. SftpDrive was dan de tweede keuze, alleen is dat betaalde software, en Windows Media Player wil er niet prettig mee omgaan, mp3 bestanden kunnen dan ineens niet meer mee afgespeeld worden, etc.

Dus nu maar toen ik m'n servertje overzette van Ubuntu naar Slackware gelijk Samba en NFS geïnstalleerd. Samba om met m'n Windows client te gebruiken, en NFS voor Linux (En omdat ik dat nog nooit gebruikt had, en benieuwd was hoe het werkte :P)
Heerlijk, onder Windows gewoon de shares mounten als netwerkschijf, en onder Linux standaard de NFS shares mounten (OpenSUSE doet dat zonder problemen).

Ik geloof alleen dat Samba en NFS geen van beide encrypted zijn, maar voordat m'n huisgenote de computer daadwerkelijk begint te begrijpen hoef ik me geen zorgen te maken :P

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Topicstarter
En stucky af :)
Pagina: 1