Eens in de twee jaar koop ik een game. Meestal viel de keuze op Rockstar GTA omdat ik 't wel nobel vond om hun te blijven steunen door de controversies heen. Prachtige spellen met dingen die je in het echte leven maar beter niet kan doen. Daarom denk ik trouwens ook dat games bij veel meer mensen de druk er af haalt, dan inspireert tot geweldadigheden. Maar da's een andere discussie.
3 december kwam hij dan eindelijk uit voor de PC. Consoles heb ik nooit trek in gehad, ik ben veel beter met al mijn vingers dan met alleen mijn duimen. Geldt natuurlijk voor wel meer dingen

Anyway, het moest dus de PC versie worden.
28 maart 2007, de bon ligt er nog, upgrade ik eindelijk mijn 1400 AMD naar een moderne machine, een 4000+ AMD 64 X2 met Vista en een GB intern. Alles ging smooooth! Dat was ik nog niet gewend na bijvoorbeeld FS2000 te spelen op mn 120MHz crappy machine
Terug naar GTA. De spellen tot nu toe werden elke keer beter en uitgebreider, en steeds mooier. Alleen jammer dat de schroevendraaier in SA geen wapen meer is. Omdat ik wel verrast wilde blijven heb ik nooit veel naar preview's, review's, screenies gekeken voor het maximale jaw-drop effect.
Na college langs 't winkelcentrum gereden, alwaar ze 'm bij de Dixons niet hadden. Ik zag een andere jongen de winkel binnengaan en wist dat die natuurlijk voor GTA zou komen. Immers, wat moet je anders kopen om 17.30 op een regenachtige woensdagavond.
Mijn pc voldeed inderdaad niet aan de specs, maar in mijn leven heb ik weinig spellen gehad die dat wel deden. Laatst had ik nog een gig extra intern erbij gepropt en een TeringByte harde schijf, dus die 18 GB mochten wel mijn gast zijn. Vista was recent gereïnstalled dus weer lekker snel. Na het naar binnen schuiven van de pizza was het dan zo ver, de DVD ging in de drive.
En bleef daar, PC deed niks. ^%$#@, in de winkel had ze laten zien dat er geen krassen oid op zaten en dat ik 'm niet kon ruilen ivm serial. Eruit, erin. Mooi! Autorun. Social Club? Bah, multiplayer doe ik toch nooit, maar goed het is vereist had ik gelezen, dus maar installeren. Alsof gamers super sociaal zijn,.. Mooi! Klaar. Maar dan! De tweede fout van de dacht. "Your system is not compatible with %P".
Wtf. Klikken op het plaatje dat geleverd werd maar niks gebeurde. ^%$#@. Uiteindelijk naar de GTA installer gebrouwsed op de DVD en 'm daar handmatig gestart, daar runde hij wil. Na 2 uur installen en in de tussentijd maar wat werk gedaan te hebben, waren pc en ik er klaar voor. Het GTA IV icoontje prijkt op mn desktop dus Yes, let's go!!
Dacht je. Popupje: "GTA IV FATAL ERROR: RMN20" Fatal error

Nog voor we begonnen. Ik had toch alle windows updates gedaan, dus dan had ie toch ook wel SP1 gedraaid? Dankzij de foutlijst van Rockstar dus achterhaald dat het daaraan lag, ok, nou dat was een spec dus wel beetje m'n eigen schuld. SP1 en weer 2 uur later kon het dan beginnen.
Opstarten, dit dat, "GTA IV FATAL ERROR: MMA10". Man!

Niet ingelogd met 't een of ander, ik ben ook al lid geworden van het social gebeuren dus dat hoeft toch zeker niet? Nou wel dus, maar een account aangemaakt bij Rockstar die alles totaan je geboortedatum moesten weten. Over een week ben ik jarig dus ik verwacht minimaal een bloemenboeket van Rockstar, ook m'n postcode moesten ze dus kom maar op.
Daarna nog de Windows Game Dit Dat Live account en de moed begon me in de sokken te zakken (draag geen schoenen thuis). Hier gekeken en gelezen dat je 't via die Social Club (echt, die naam alleen al doet me denken aan een praatgroep) moest opstarten. Zo gezegd zo gedaan, welkom in GTA IV, welkom in de world of blurries.
Performance is vrij slecht, maar ik kan nog wel redelijk vloeiend spelen. Sure, niet zoals jullie, maar goed ik kon even van de nieuwe genieten. Niko, mmm, vage gast ik had er niets mee. Auto's rijden realistisch! Gaaf. Alleen met je linkerhand sturen, komop, als je in een echte auto zit ga je ook niet links schakelen en rechts koppelen. Gauw de pijltjestoetsen toewijzen, waarna het PlayStation karakter zich toonde. Aanklikken kan je, maar komop: Esc to go Back, Space to Apply? Het is 2008, zelfs Windows Vista neemt je niet zo bij de hand. Enfin maar ingesteld, alles bleef schokkerig.
Intussen ben ik 3 uur spelen (drukke week gehad) verder en sommige dingen zijn zoo super. Niet meer door je autodeur heen lopen, ik loop er nog steeds tegenaan. De scherven van de auto's bij botsingen. Ik heb me kapot gelachen om het bloed dat op auto's bleef zitten en dat iedereen op straat wel iets aan het doen is, behalve bezig zijn met het verkeer. Totdat ik er aan kom natuurlijk

Heerlijk, super. Telefoontje is handiger dan ik dacht, dus ik kan me de komende tijden nog wel redelijk vermaken
Altijd is het zo dat PC gamers door de zure appel van de installatie en het wennen heen moeten. Helaas, tis niet anders. Maar een tweede blik op deze game laat toch wel vleugjes van zijn klasse zien. Goed, het is snel als drogende verf of dikke stront door een kleine trechter, maar goed.
Straks maar een nieuwe processor bestellen, 75e is dan wel een halve Xbox maar die processor gebruik ik ook voor andere dingen. Nieuwe videoplank bekijk ik later wel, die krengen zijn duur. Al met al ben ik nu wel meer gecharmeerd van de game dan eerst. Het is als de vlammen die je krijgt wanneer je met de shotgun op een auto schiet; het begint klein, maar voor je het weet staat de wagen in vuur en vlam. (de vlammetjes zijn zo mooi!)
Wilde nog wel m'n benchmark's posten, leuke functie van GTA, hebben ze best aardig gedaan, maar jullie zitten er niet zo op te wachten hier