Al eerder genoemd:
Nokia gaat meer voor de algemene kwaliteit dan voor de specificaties.
Hier een stukje uit de HTC TP 2 review van Tweakers.net:
Ook de videofunctionaliteit stelt weinig voor. De resolutie, 640x480 pixels, is weliswaar vrij hoog, maar met een fps van 15 is het zo goed als onmogelijk om filmpjes van acceptabele kwaliteit te maken. Dat blijkt ook in de praktijk: de filmpjes worden al snel schokkerig.
Ik denk dan bij mezelf: Waarom zit het erop, als het maar half werkt? (Beter dan geen vga-resolutie? Ik vind dan weer van niet). En dan denk ik dat dat bij de N97 anders is: Functies die erop zitten, werken goed. Dus niet in de reclame: Je kunt in VGA-kwaliteit opnemen! Wat vervolgens in de praktijk weinig bied.
Daarachter zit dan weer deze redenering:
Fabrikanten weten/denken dat de consument graag nummers ziet:
MHz, MB ram, GB interne opslag, 3,5" scherm, 12 megapixel.
Twaalf. Wat moet je ermee? Goed, de desbetreffende telefoon maakt aardige foto's. Maar dan vraag ik me af:
Waarom geen 3 megapixel-sensor zonder ruis? Waarom leuke nummers, en niet de pure kwaliteit?
Daarachter zit: Waarom zulke mooie getalletjes, wat doet dat nou ècht met de gebruikerservaring?
Nokia heeft met de N97 zuinig gedaan met de specs. Misschien zal het nog uitwijzen dat ze energiezuinig zijn, goedkoper om te maken (nu niet, maar dat is de early-adopters-prijs). En aan de objectieve reviews te lezen valt het oordeel niet geheel positief, maar toch wel zeker goed gestemd.
Wat wel jammer is dat de N97 hype er 1 is geweest met de gedachte van een ongelooflijke telefoon en de specs schieten daarbij te kort. Ik had ook graag een camera gezien met wat meer megapixels om met de concurrenten mee te gaan, maar...het blijft een telefoon...
[
Voor 8% gewijzigd door
Nas T op 17-06-2009 19:28
]