Toon posts:

Duurzame Energie deel 9 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 55.888 views

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:37
Rukapul schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 22:48:
[...]

[...]

Een kruipruimte hoort door te tochten in verband met de ophoping van onder andere radongas, vocht, etc. De kruipruimte is bij mij ook flink koud wat zelfs te voelen is bij het luik en de buisdoorvoeren.

Ook ik vraag me echter af of isolatie er voor gaat zorgen dat de temperatuur van de betonnenvloer hoger zal blijven. Het lijkt me moeilijk voor te stellen. Ookk via de fundering rondom en tussendoor zal de kou toch omhoogkruipen naar de rest, maar het contactoppervlak is dan wel zeer sterk beperkt.
Bij mij is bij oplevering een grote (piepschuimen) cirkel gesneden, die precies past in het gat naar de kruipruimte.
Middels een stukje installatiedraad & passend houten latje zorg ik dat het gat afgedicht blijft en niet naar beneden kan vallen.
Dikte van die piepschuimen "plug" circa 20-25 cm dik.

Misschien een tweak-idee:
x aantal platen (4-5 stuks) op elkaar verlijmen, en op maat maken?

[Voor 0% gewijzigd door NielsTn op 27-12-2008 23:30. Reden: typo hersteld.]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• zonnigtype
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 01-11 20:23

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Speksteenkachel schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 21:25:
En de komende week wordt het al maar kouder...
Jammer dat je daar geen schoorsteen en/of zonneboiler kunt plaatsen, dan maar iets dichter tegen de vrouw des huizes aan kruipen.
Ik zie mezelf al verzoekschrift aan de verhuurder schrijven om schoorsteen dwars door vier verdiepingen heen (of langs de buitengevel, langs 4 appartementen...) aan te laten brengen... }:O

Tegen de dame in kwestie aan kruipen doe ik natuurlijk maar wat graag :X , alleen gebeurt dat de laatste tijd veel te laat (wel lekker warm natuurlijk, wordt niet altijd op prijs gesteld... :P ). "De site" in kwestie heeft daardoor ook helaas "onduurzame gevolgen". Als "we" EZ nou eventjes direct op gaan heffen, kan dat "minor problem" ook meteen uit de wereld geholpen worden, en kan ik ook weer vroeger naar bed/minder lang achter den kompjoet... >:)

Oh ja. Oudejaarsdag staat de verwarming uit hier. Dan gaan we weer "ergens in de Nederlandse bossen" in een tentje rustig afscheid van alweer een "verloren jaar voor duurzame energie" nemen. Ik zal wat PV-tijdschriften meenemen om bij te lezen... 8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:52
Speksteenkachel schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:26:
Hallo Zonneboilergebruikers,

Is het mogelijk om de na-verwarming van het tapwater ivm legionella uit te schakelen in de periode april-september?
Er van uitgaande dat het water in de boiler het grootste gedeelte van de dag boven de 65'C is.
Met andere woorden wanneer moet de na-verwarming aktief zijn, is deze ook nodig als je bijvoorbeeld 1 of 2 dagen onder die 65'C zit?
Ik heb geen idee in welk tijdsbestek de legionella ontstaat.
Als je een NZ ketel hebt (naverwarming zonneboiler) dan heb je daar geen omkijken naar toch? Immers, de ketel slaat alleen aan als het water te koud is.
Om legionella te voorkomen moet er dagelijks water stromen als het tussen de 50 en 60 graden zit, meen ik.
Onze ketel blijft dus gewoon aanstaan. Je zal maar net op een dag onder de douche staan, terwijl vrouwlief al in bad is geweest, de wasmachine op hotfill gedraaid heeft, en het water is ineens op..... Brr! Dat kleine beetje stroom dat de ketel zelf nog verbruikt neem ik voor lief. En onze ketel doet ook 1x per 24 uur even een korte test, om te voorkomen dat pomp en ventilator startproblemen krijgen.

Over onze zonneboiler; ik vermoed dat ik de klus zal moeten gaan uitbesteden. Het zou zomaar kunnen dat ik in 2008 nog vader wordt, want mijn vrouw wordt misschien ingeleid.

Of wellicht doe ik het zoetjesaan, en draait het zaakje tegen april wel een keertje... :D

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:47
Mistraller schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 23:59:
[...]

Het zou zomaar kunnen dat ik in 2008 nog vader wordt, want mijn vrouw wordt misschien ingeleid.

Of wellicht doe ik het zoetjesaan, en draait het zaakje tegen april wel een keertje... :D
Mocht je om begrijpelijke redenen niet meer voordien online zijn... alvast gefeliciteerd :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Mistraller
TD-er schreef op zondag 28 december 2008 @ 00:28:
[...]

Mocht je om begrijpelijke redenen niet meer voordien online zijn... alvast gefeliciteerd :)
Tja als het aan mij ligt duurt het nog een weekje of anderhalf/2/3...maar goed. Ik ga de tent nu niet meer op z'n kop zetten :) Tja, en zolang ze in het ziekenhuis ligt, zal ik toch mijn tijd een beetje moeten doden met GoTten...

[Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 28-12-2008 00:55]

---------------

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op zondag 28 december 2008 @ 00:54:
[...]

Tja als het aan mij ligt duurt het nog een weekje of anderhalf/2/3...maar goed. Ik ga de tent nu niet meer op z'n kop zetten :) Tja, en zolang ze in het ziekenhuis ligt, zal ik toch mijn tijd een beetje moeten doden met GoTten...
Nieuwjaarskindje?

Alvast feli!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:01

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

[...]

Heb je een houten of betonnen vloer?

Ik ben aan het inventariseren wat te doen om het energieverbruik omlaag te brengen en het comfort omhoog. Vloerisolatie heb ik in gedachten voor komend voorjaar.

Als ik het goed begrepen heb doe je dat bij een systeembetonvloer door EPS met klembeugels aan de balken te maken. Isolatie zit dan dus niet direct tegen het beton op de meeste plaatsen, maar er komt een laag lucht tussen de balken stil te staan neem ik aan.
Ik heb een betonnenvloer. Daar zit op dit moment dus een cm of 5 isolatie onder meteen tegen het beton aangelijmd. De bedoeling is ( dus ) om daar 12cm in totaal aan vast bij te lijmen.
Met piepschuim bedoel je EPS? Heb je ergens een bron voor deze getallen?
Ik heb de R cijfers uit het Gamma blaadje aangaande isolatie. Hierin stond een tabel van allerlei isolatiesoorten. Daarin staat dus ook dat een 6cm dikke plaat van piepschuim een R waarde heeft van 1,5.
12cm zal ( dus? ) een R waarde hebben van 3,0.
Een kruipruimte hoort door te tochten in verband met de ophoping van onder andere radongas, vocht, etc. De kruipruimte is bij mij ook flink koud wat zelfs te voelen is bij het luik en de buisdoorvoeren.

Ook ik vraag me echter af of isolatie er voor gaat zorgen dat de temperatuur van de betonnenvloer hoger zal blijven. Het lijkt me moeilijk voor te stellen. Ookk via de fundering rondom en tussendoor zal de kou toch omhoogkruipen naar de rest, maar het contactoppervlak is dan wel zeer sterk beperkt.
Het hoort inderdaad te tochten in de kruipruimte.

Ik heb mijn gegevens van iemand van de Nuon, die is hier langs geweest voor het na-isoleren van het huis. Volgens hem was het naisoleren van de vloer nog een goede optie.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
Over het uitzetten van de naverbrander heb ik nog niet nagedacht. Ik moet dan instellingen op de CV ketel aanpassen. *MOCHT* dan de temperatuur een keer niet op 60 graden staan dan sta ik onder een koude douche.
ehm nou dat gebeurt niet hoor,
douchen doe je op 40c, je ketel mixed af, en een zonneboiler van 200+ liter daar zit 300+ liter douchewater in.
zelfs met 2x de hotfill heb ik niet koud gedouched, eerder te warm en te lang.
spaar gewoon je ketel, en ruk die stekker eruit vanaf 1 april, wat ik je brom, het werkt gewoon ! ;-)
of zet je afmixer iets hoger, bijv 65 graden, anders slaat die ketel alsnog stiekum aan.

de isolatie doet hier goed zijn werk, http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg
en dan te bedenken dat het vorig jaar kerst ongeveer even koud was,
de isolatie is verder verbetert, en met dit zonnetje levert de zonneboiler zeker 40% van de ltv warmte, overdag.

[Voor 22% gewijzigd door 238103 op 28-12-2008 10:07]

• hhints
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19-10-2019
[...]

Situatie:
• jaren '70 tussenwoning, energielabel F als ik het me goed herinner
• systeembetonvloer (betonnen balken met betonnen leggers daar overheen), geen isolatie, kruipruimte is droog
• glazen puien op overgrote deel eerste en tweede verdieping
• dubbelglas beneden, aluminum puien (incl. koudebrug)
• enkelglas boven in aluminium puien (incl. koudebrug)
• geen spouwmuurisolatie (maar zeer weinig buitenmuur)
• VR ketel uit jaren '90
• dakisolatie waarschijnlijk niet (er zit wel een paar cm onbekend materiaal achter de afwerking en voor de rest, maar ik betwijfel de isolerende werking ervan)

CV en vloerisolatie staan het hoogst op de lijst. De puien en beglazing op termijn (volgens een expert is het technisch nog in goede staat), dakisolatie wanneer de zolder intensiever gebruikt zou worden. Spouwmuurisolatie lijkt me vrij zinloos voor de resterende paar m2 (ca 1/6e van buitenmuren).

MIjn advies in volgorde van belangrijkheid:
- HR ketel aanschaffen, let wel op dat hij voldoende vermogen heeft.
- Vloerisolatie, tegen de onderkant aan, als vlakke PS platen, tonzon of iets anders.
- Ook evt warme leidingen isoleren.
- Dak isolatie ook richting 10 cm aanpassen (dampdichte laag aan de binnenkant)
- Kijk naar de ventilatie, zijn er veel kieren (is het kouder bij harde wind?), dicht die dan af, ook op zolder.
- Overweeg dubbel glas op de bovenverdieping, evt kun je enkel glas isolerender maken met een plexiglas voorzetraam. Kan in combinatie met de koudebrug isolatie van de kozijnen. Er is ook folie die je voor een raam spant.
- De koudebruggen in van de kozijnen, zou je aan de binnenkant kunnen reduceren, door er een isolerende lijst overheen te maken. Bijvoorbeeld van lichtgewicht hout zoals een western red cedar schroot.
Zeker als er condens aan de binnekant van het kozijn komt, of als het behoorlijk koud aanvoelt, zal dat helpen.
- De panelen van de puien isoleren
- De stukjes spouwmuur moeten ook geisoleerd worden, zie dat als een kachel van 2 tot 4 kw die altijd aan moet staan.
Wellicht kun je dat met de hele wijk doen, dan is het betaalbaar. Anders zelf aan de binnenkant isoleren. Bijv steenwol of PS met gipsplaat of EPS met stucwerk.

Nog een opmerking over ventilatie.
Oude huizen worden geventileerd dmv de vele kieren.
Bij het dichten van die kieren, moet je wel blijven zorgen voor voldoende ventilatie.
Ook beton en binnenmuren geven een beetje radon af, en natuurlijk moet vocht en CO2 afgevoerd worden.
Kijk dus vooraf, waar na de kierdichting de grotere "ventilatie" lekken blijven. Of overweeg een mechanische afzuiging als je de kierdichting heel goed aanpakt.

Ventilatie mogelijkheden:
- De bestaande roosters
- Afzuigkap, de pijp doet zelf al wat, afh van de lengte
- Kieren bij buiten- en binnendieren, meestal blijft er wat aan de onderkant over
- De afzuiging/ventilatie van de WC.
- Bijna altijd zitten de meest effectieve kieren op zolder, bij de randen van het dak.
- De stroming binnen het huis is dus ook belangrijk, is er een open trap naar de zolder, of sluit de deur naar zolder alles goed af? En is de tussenwand op de zolder overloop ook goed dicht?

Een simpele tocht detector,
ook geschikt om ventilatie stromen in beeld te brengen, is een reepje plastic zak.
Zoek het dunste plastc zakje dat je kunt vinden, bijvoorbeeld een boterham zakje.
Knip daar strook van 25 cm lang van, 1 cm breed, en aan het eind een groter vlak van ca 4x4 cm.
bevestig dat strookje aan het einde van een stok van ca 1 m. (dunne eind aan de stok)
Dat stukje plastic hou je op alle plaatsen waar je tocht vermoed. Je kunt er ook mee kijken of roosters echt iets doen.

Er zijn 3 interessante meetmomenten
- bij harde wind, waar waait het naar binnen, of waar zuigt de wind de warme lucht naar buiten. Dit kun je bij ramenendeuren al vaak zien aan de zwarte roet aanslag
- bij windstil koud weer en een lekker warm huis verwarming. Kijk bijvoorbeeld op de zoldervloer randen, en kieren op de begane grond
- als de mechanische afzuiging aan staat,en alle ramen en deuren dicht zijn. Je kunt dan zien waar de verse lucht binnenkomt, en hoe die lucht zich door het huis beweegt.

Koop een hygro meter.
Als die hoger aangeeft dan 60% is er waarschijnlijk te weinig ventilatie, of een extra vochtbron in huis.

[Voor 4% gewijzigd door hhints op 28-12-2008 11:04]

• SpeksteenWP
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 01-04 23:16

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Mistraller

Succes met de bevalling, je krijgt er veel voor terug van die kleine koters.
(En een klein beetje meer stookkosten :) )

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• mkleinman

mkleinman

Ietsje off-topic.

Mijn huidige site is puur statisch HTML. ( http://www.familie-kleinman.nl/energie ). Gisteren even wat met Wordpress lopen prutsen. Wat vinden jullie van deze opzet? http://www.familie-kleinman.nl/martin .

Ik moet bijna alle postings nog overzetten overigens.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 10:28
flitspaal.nl schreef op zondag 28 december 2008 @ 11:24:
Ietsje off-topic.

Mijn huidige site is puur statisch HTML. ( http://www.familie-kleinman.nl/energie ). Gisteren even wat met Wordpress lopen prutsen. Wat vinden jullie van deze opzet? http://www.familie-kleinman.nl/martin .

Ik moet bijna alle postings nog overzetten overigens.
Ziet er goed uit, zoiets wil ik ook voor mijn site. Die is nu ook statisch html en dat wordt onbeheersbaar. Ik ben aan het spelen met typo3, joomla en wordpress, maar ik ben er nog niet uit welke het moet gaan worden. Om eerlijk te zijn vind ik ze allemaal ingewikkeld... Maar dat is een leerproces natuurlijk.

Mistraller: alvast gefliciteerd en veel succes! Zal een drukke tijd worden :)

Illusion is the ultimate weapon

• TD-er
Een tip voor Joomla:
Zorg dat je vrijwel meteen de SEF-url's kunt gebruiken (Search Engine Friendly).
JoomlaSEF.org
Bijv van de site van mijn werkgever:
code:
1
http://www.conoship.com/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=51

werkt nog steeds, maar alle linkjes op de pagina zien er als volgt uit:
code:
1
http://www.conoship.com/press/english-press/the-netherlands-discovery-of-a-new-india.html

Als je dat meteen vanaf het begin doet, werkt dat een stuk makkelijker en het scheelt enorm in de Google-ranking.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Resistor
  • Registratie: april 2001
  • Niet online
Niet echt energie, maar een gedachte die door mijn hoofd schoot:

Spoelt iemand hier zijn toilet door met regenwater?
Grote via de regenpijpen gevulde tank/ton in de tuin met een pomp, kleiner vat op zolder (watertoren idee), pomp pompt vat op zolder vol (vlotterschakelaar gestuurd), en vanuit vat op zolder (eventueel met een kleiner pompje met drukvat voor wat druk) naar de stortbakken van de toiletten (of in ieder geval het toilet op de begane grond)

3x per per persoon 300 dagen in een jaar 5 liter is toch zo'n 4500 liter water per persoon per jaar, en er valt (afgerond) 750 liter per m2, op een huis van 40m2 is dat 30.000 liter, goed voor een huishouden van 6 personen (en nog wat water om de tuin/kamerplanten water te geven)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• SpiceWorm
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 29-11 15:32
Ik probeer inzicht te krijgen wat voor onze situatie het handigst is, qua zonneboiler.
We zitten te kijken naar een zonneboiler van Sunsystems, in totaal 7 m2 oppervlakte en 12,6 GJ aan opbrengst.

Ons gasverbruik is ongeveer 800 kuub (zweeds huis -> zweedse isolatie, wtw, ltv, HR+ ketel, owja een houtkachel), waarvan (geschat) +/- 400 kuub warm water en 400 kuub verwarming.

In de zomermaanden gebruiken we 30 kuub per maand (incl. koken), per jaar geschat dus 360 plus extra voor het koude aanvoer water in de winter.

De set kost na subsidie ongeveer 1000 euro, exclusief installatie. Op jaarbasis levert deze ongeveer 12,6 GJ aan warmte op, mits alles gebruikt wordt. Ons warmtegebruik via aardgas is 24GJ (800 kuub x30 MJ).

Subsidie warmte energie is per GJ, dus hoe meer collectoren, hoe meer subsidie. De rest van de installatie wordt naar verhouding niet veel duurder, dus dat zou pleiten (eigenbelang) voor een grote installatie.

Het rendement van de boiler is het hoogst als je hem continue leeg trekt --> dus onderin het boilervat verwarmen. Midden in het boilervat de lvt verwarming aansluiten, en bovenin het tapwater onttrekken. Het jammere hiervan is alleen dat je pas tapwater van 60graden hebt als bijna het hele vat die temperatuur bereikt heeft. Nu zal dat in de zomer niet zo'n probleem zijn (ruim voldoende warmte productie), maar vooral in de maanden dat er verwarmd moet worden en de productie dus niet zo hoog is. Ik ga nu trouwens uit van een gesloten zonneboiler systeem met doorstroom, dus koud water uit de grond -> zonneboiler warmtewisselaar -> CV die eventueel nog moet verwarmen.

En ten tweede nog een kort vraagje: ik lees weinig over vacuumbuis collectoren, en veel meer over vlakke plaat, terwijl het rendement van de eerste (vooral bij lagere buitentemperatuur) een veel hoger rendement heeft. En de sets van sunsystems lijkt mij super, het gevoel "te mooi om waar te zijn" bekruipt mij...?

En nog een laatste vraag -> hoe goed is het praktisch mogelijk (ruimtegebruik) om warm water voor een paar dagen op te slaan? Kun je 3 dagen overbruggen? Een 300 liter ketel staand is sowieso mogelijk, misschien nog een tweede liggende van hetzelfde formaat. (iemand een website met verschillende modellen?)

• mkleinman

mkleinman

SpiceWorm schreef op zondag 28 december 2008 @ 17:01:

En ten tweede nog een kort vraagje: ik lees weinig over vacuumbuis collectoren, en veel meer over vlakke plaat, terwijl het rendement van de eerste (vooral bij lagere buitentemperatuur) een veel hoger rendement heeft. En de sets van sunsystems lijkt mij super, het gevoel "te mooi om waar te zijn" bekruipt mij...?

En nog een laatste vraag -> hoe goed is het praktisch mogelijk (ruimtegebruik) om warm water voor een paar dagen op te slaan? Kun je 3 dagen overbruggen? Een 300 liter ketel staand is sowieso mogelijk, misschien nog een tweede liggende van hetzelfde formaat. (iemand een website met verschillende modellen?)
Nederland is een vlakkeplaat land, en onbekend maakt onbemind.

Ik heb een vacuumbuis collector van Sunsystems sinds 24 november van dit jaar. Ik heb 2x24 vacuumbuizen met een 300liter boiler. De collector ligt op nagenoeg west ( 260 graden ).

Het systeem werkt verder prima. Op dagen zoals dit wordt mijn gehele boiler ( 300 liter ) boven de 20 graden. Vandaag is mijn gehele boiler opgewarmd tot 22 graden ( vanaf 10 ). En dat is best een aanzienlijke prestatie. Het is voor mij wachten tot half februari wanneer de zon weer wat hoger aan de hemel komt te staan.

Ik heb mijn gehele aanschaftraject + alle foto's op mijn site staan. zie http://www.familie-kleinman.nl/energie

Ik ben overigens bezig met een migratie naar Wordpress nog niet alles staat erop.

• Punkrocker
  • Registratie: september 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Resistor schreef op zondag 28 december 2008 @ 13:05:

...
Check.

Waren alle vragen maar zo makkelijk te beantwoorden :P

"What do you get if you multiply six by nine..."

• JeroenH
Punkrocker schreef op zondag 28 december 2008 @ 20:35:
Check.

Waren alle vragen maar zo makkelijk te beantwoorden :P
Volgens mij zonnigtype ook... maar die doet het met een emmer. Zodra ik de thermische zaken op orde heb (isolatie, zonneboiler) ga ik met regenwater aan de gang, maar dan high(er)-tech; met een pompje zodat we er in het gebruik niets van merken.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:59

ericplan

5180 Wp PV

Ik ben even aan de haal gegaan met het graaddagen gebeuren. De gegevens van 1997 tot nu staan op de site van KWA. Voor Amsterdam komt dit neer op onderstaande tabel. Als je het langjarig gemiddelde (1970-2000) een index 100 geeft, kan je van de rest berekenen of het meer of minder is. En als je dus al sinds 2003 gas bespaart, komt dat vooral omdat het minder koud was. :)

Amsterdamongewogen graaddagengewogen graaddagen index
langjarig 3039 3093 100
1997 2930 2997 97
1998 2755 2817 91
1999 2609 2676 86
2000 2623 2672 86
2001 2786 2840 92
2002 2651 2720 88
2003 2790 2889 93
2004 2760 2828 91
2005 2675 2730 88
2006 2626 2686 87
2007 2442 2528 82

Wil je weten hoe een graaddag berekend wordt kan het best even googlen. Gewogen graaddagen geven een betere weergave van je stookgedrag.

ZonPHP PVOutput

• zonnigtype

zonnigtype

Resistor schreef op zondag 28 december 2008 @ 13:05:

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MWC.htm#MWC

(inderdaad: met emmers, no problem...)

:*)

[Voor 53% gewijzigd door zonnigtype op 28-12-2008 21:53]

• NielsTn
Zojuist een RF-uitbreiding voor de ITHO Ecofan2 mechanische ventilatie gemonteerd.
Letterlijk: fluitje van een cent, plug-and-play :9
Scheelt mij weer conditietraining als ik van ventilatiestand ga wisselen 8)

[Voor 1% gewijzigd door NielsTn op 29-12-2008 10:54. Reden: URL typo hersteld]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• JeroenH
Dit is mogelijk een leuke aanbieding voor een zonnestroom-beginner die er eens aan wil 'snuffelen':

105Wp paneel + OK4 omvormer

Als je de omvormer binnen monteert* heb je hier een leuke set aan die op jaarbasis zo'n 80kWh zou moeten kunnen leveren als hij optimaal wordt opgesteld. De prijs is netjes, stel dat je hem met wat praten voor € 300 mee mag nemen heb je het over € 3 per Wp. Een frame is makkelijk zelf te maken van aluminium strips of hoekprofielen.

Ik zit al met een zonnestroom-overschot en ik wil mijn geld in mijn zak houden voor isolatie, anders had ik hem zelf gekocht.

* OK4 is bedoeld voor buitenmontage, achterop paneel maar dat is in de praktijk problematisch gebleken. Bij binnenmontage is het een uiterst betrouwbare omvormer die nog met de computer uitgelezen kan worden ook.

• NielsTn
CanonG1 schreef op maandag 29 december 2008 @ 11:11:
Dit is mogelijk een leuke aanbieding voor een zonnestroom-beginner die er eens aan wil 'snuffelen':

105Wp paneel + OK4 omvormer

Als je de omvormer binnen monteert* heb je hier een leuke set aan die op jaarbasis zo'n 80kWh zou moeten kunnen leveren als hij optimaal wordt opgesteld. De prijs is netjes, stel dat je hem met wat praten voor € 300 mee mag nemen heb je het over € 3 per Wp. Een frame is makkelijk zelf te maken van aluminium strips of hoekprofielen.

Ik zit al met een zonnestroom-overschot en ik wil mijn geld in mijn zak houden voor isolatie, anders had ik hem zelf gekocht.

* OK4 is bedoeld voor buitenmontage, achterop paneel maar dat is in de praktijk problematisch gebleken. Bij binnenmontage is het een uiterst betrouwbare omvormer die nog met de computer uitgelezen kan worden ook.
Leuk om boven je voordeur te hangen als 'dakje' .....
helaas heeft mijn huis reeds een meter overhangende goot O-)

• mkleinman

mkleinman

NielsTn schreef op maandag 29 december 2008 @ 11:47:
[...]

Dat dakje ben ik nu mogelijk van plan. Ik vraag me alleen af of je hier een kleine bouwvergunning voor nodig hebt? Ik zou graag over de gehele voorgevel ( pal zuid ) wel een lijst met zonnepanelen willen als zonwering.

Ik vraag me alleen af of je hier een vergunning voor nodig hebt of dat er een welstandscommissie begint te sputteren.

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:23

Mars Warrior

Earth, the final frontier

SpiceWorm schreef op zondag 28 december 2008 @ 17:01:
[...]
De set kost na subsidie ongeveer 1000 euro, exclusief installatie. Op jaarbasis levert deze ongeveer 12,6 GJ aan warmte op, mits alles gebruikt wordt. Ons warmtegebruik via aardgas is 24GJ (800 kuub x30 MJ).

Subsidie warmte energie is per GJ, dus hoe meer collectoren, hoe meer subsidie. De rest van de installatie wordt naar verhouding niet veel duurder, dus dat zou pleiten (eigenbelang) voor een grote installatie.
Kun je aangeven hoeveel die set feitelijk kost, oftewel je prijsopbouw?
Dat is wat ik nl nog wel eens in dit topic :X, maar mogelijk kijk ik er wat anders tegen aan: ik zou het liefst mijn investeringen er in een tijdsbestek van 2-5jr uit willen hebben...

Maar goed. Je hoopt hiermee dus 300m3 per jaar gas te besparen als ik het goed lees. Met een gasprijs van € 0,67, een € 200 op jaarbasis, waarmee je de set er in 5jr uit denkt te hebben :D

Hoe zit dat met de ervaring van anderen? Is die 5jr reeel???
flitspaal.nl schreef op zondag 28 december 2008 @ 19:31:
[...]
Nederland is een vlakkeplaat land, en onbekend maakt onbemind.

Ik heb een vacuumbuis collector van Sunsystems sinds 24 november van dit jaar. Ik heb 2x24 vacuumbuizen met een 300liter boiler. De collector ligt op nagenoeg west ( 260 graden ).
Dat verbaasd me eerlijk gezegd een beetje: dat je op het westen nog zoveel eruit kan halen. Ligt dat aan het vacuumbuis systeem?
Bij ons huis heb ik ook enkel de keuze tussen of op het westen, of op het oosten, en daar kreeg ik eerder het advies om het niet te doen omdat de opbrengst niet hoog zou zijn :? Lijkt met jou cijfers een verkeerd advies :X

https://www.home-assistant.io/ | https://www.instagram.com/amoebelabs/

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op maandag 29 december 2008 @ 12:23:
[...]

Dat dakje ben ik nu mogelijk van plan. Ik vraag me alleen af of je hier een kleine bouwvergunning voor nodig hebt? Ik zou graag over de gehele voorgevel ( pal zuid ) wel een lijst met zonnepanelen willen als zonwering.

Ik vraag me alleen af of je hier een vergunning voor nodig hebt of dat er een welstandscommissie begint te sputteren.
Zo'n afdakje neemt natuurlijk ook licht weg, waardoor je binnen eerder een lamp aan moet doen :?

En als ik me de foto's van je huis voor de geest haal, zou de welstand wel eens flink tegen kunnen zijn, tenzij al je buren in het blok meedoen.

ZonPHP PVOutput

• JeroenH
NielsTn schreef op maandag 29 december 2008 @ 11:47:
Nou, dat is ook wat ik stiekem wel wilde, het paneel is op de cm af exact even groot als ons huidige luifeltje boven de voordeur - en die vinden we lelijk. Maar zoals gezegd wil ik het geld in mijn zak houden.

• mkleinman

mkleinman

Mars Warrior schreef op maandag 29 december 2008 @ 12:37:
[...]

Kun je aangeven hoeveel die set feitelijk kost, oftewel je prijsopbouw?
Dat is wat ik nl nog wel eens in dit topic :X, maar mogelijk kijk ik er wat anders tegen aan: ik zou het liefst mijn investeringen er in een tijdsbestek van 2-5jr uit willen hebben...

Maar goed. Je hoopt hiermee dus 300m3 per jaar gas te besparen als ik het goed lees. Met een gasprijs van € 0,67, een € 200 op jaarbasis, waarmee je de set er in 5jr uit denkt te hebben :D

Hoe zit dat met de ervaring van anderen? Is die 5jr reeel???
5 jaar is voor mijn situatie niet reeel ( 2x24 buizen, 300 liter boiler ) met subsidie.
Ik ga uit van 150m3 gasbesparing per jaar en 400kWh ( hotfills voor wasmachine en vaatwasser ).
Mijn gehele set heeft 3985 euro gekost inclusief het plaatsen. Ik heb recht op 1680 euro subsidie. Dan blijft er 2255 euro staan voor de aanschaf.

Ik ga in mijn berekening uit van een stijging ( gemiddeld ) van 10% per jaar voor gas en 15% voor electriciteit. De stijging van 2009 ( 11/21% resp ) heb ik hierin als reeele cijfers al meegenomen.
Mijn installatie verdien ik dan in het 6e jaar terug met subsidie. Zonder subsidie 3 jaar later.

Een collector bij Sunsystems ( 24 buizen ) levert 4,2GJ per jaar op en kost 700 euro. Met 200 euro per GJ subsidie krijg je dus per collector 840 euro subsidie. Vandaar dat meer collectoren zeker uit kunnen.
Dat verbaasd me eerlijk gezegd een beetje: dat je op het westen nog zoveel eruit kan halen. Ligt dat aan het vacuumbuis systeem?
Bij ons huis heb ik ook enkel de keuze tussen of op het westen, of op het oosten, en daar kreeg ik eerder het advies om het niet te doen omdat de opbrengst niet hoog zou zijn :? Lijkt met jou cijfers een verkeerd advies :X
Dat ik nog zoveel opbrengst heb ligt niet aan het vacuumbuis systeem maar gewoon aan pure science. Je kan op pal west op een helling van 45 graden nog steeds tussen de 80-85% rendement halen t.o.v. ideaal zuid. Ik heb in mijn setup wel rekening gehouden met meer vacuumbuizen om het verlies aan rendement hiermee op te vangen.
Zo'n afdakje neemt natuurlijk ook licht weg, waardoor je binnen eerder een lamp aan moet doen

En als ik me de foto's van je huis voor de geest haal, zou de welstand wel eens flink tegen kunnen zijn, tenzij al je buren in het blok meedoen.
Dat met dat lampje valt wel mee denk ik. Met een lage zonnestand zoals nu zou de zon er gewoon onderdoor schijnen.

De welstandcommissie heb ik nog geen idee van. hiervoor moet ik langskomen op een spreekuur om dit te bespreken. Dat is nog buiten het feit of ik wel of geen bouwvergunning hiervoor nodig heb.
Mocht dit idee wel concreet worden dan ga ik dat uiteraard met de buren opnemen :P

• JeroenH
Jullie weten, ik hou het graag positief... maar dat valt niet mee als je dit soort praktijkverhalen van de Sabotageregeling Duurzame Energie (SDE) leest:

Lisa en haar gezeik met de SDE.

Onbegrijpelijk. :N

[Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 29-12-2008 20:00]

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:16
Bedankt voor de uitgebreide reactie :)
[...]

MIjn advies in volgorde van belangrijkheid:
- HR ketel aanschaffen, let wel op dat hij voldoende vermogen heeft.
Komend jaar op de planning en overdimensionering zit wel in m'n aard :P
- Vloerisolatie, tegen de onderkant aan, als vlakke PS platen, tonzon of iets anders.
Komend jaar op de planning, maar waarom tegen de onderkant aan? Met een systeembetonvloer zou dat inhouden dat je alleen tussen de balken (ca 60-80cm afstand) isoleert. Online geeft men aan onder de balken te isoleren. Is er verschil in isolatiewaarde voor direct tegen de onderkant vs. tussenlaag lucht? Hoe zou zich dat verhouden via het verlies via de ongeisoleerde balken?
- Ook evt warme leidingen isoleren.
Is op zolder al grotendeels gedaan voor de CV leidingen. Restjes zijn voor als de zolder aan de beurt is.
- Dak isolatie ook richting 10 cm aanpassen (dampdichte laag aan de binnenkant)
Goed idee voor op termijn.
- Kijk naar de ventilatie, zijn er veel kieren (is het kouder bij harde wind?), dicht die dan af, ook op zolder.
Kieren vallen mee, op enkele duidelijke punten na die wat afwerking en kitwerk behoeven.
- Overweeg dubbel glas op de bovenverdieping, evt kun je enkel glas isolerender maken met een plexiglas voorzetraam. Kan in combinatie met de koudebrug isolatie van de kozijnen. Er is ook folie die je voor een raam spant.
- De koudebruggen in van de kozijnen, zou je aan de binnenkant kunnen reduceren, door er een isolerende lijst overheen te maken. Bijvoorbeeld van lichtgewicht hout zoals een western red cedar schroot.
Zeker als er condens aan de binnekant van het kozijn komt, of als het behoorlijk koud aanvoelt, zal dat helpen.
Op dit punt hanteer ik het principe van je doet het goed of niet en dus zal op termijn al het puiwerk wel aangepakt worden. Poor mans solutions als voorzetramen komen er niet in. Nou heb ik enigszins makkelijk praten omdat er vrijwel geen spake is van condensvorming en metalen screens de koude oostenwind tegen kan houden voor het de grootste ramen bereikt.
- De panelen van de puien isoleren
- De stukjes spouwmuur moeten ook geisoleerd worden, zie dat als een kachel van 2 tot 4 kw die altijd aan moet staan.
Wellicht kun je dat met de hele wijk doen, dan is het betaalbaar. Anders zelf aan de binnenkant isoleren. Bijv steenwol of PS met gipsplaat of EPS met stucwerk.
Nog een opmerking over ventilatie.
Oude huizen worden geventileerd dmv de vele kieren.
Bij het dichten van die kieren, moet je wel blijven zorgen voor voldoende ventilatie.
Ook beton en binnenmuren geven een beetje radon af, en natuurlijk moet vocht en CO2 afgevoerd worden.
Kijk dus vooraf, waar na de kierdichting de grotere "ventilatie" lekken blijven. Of overweeg een mechanische afzuiging als je de kierdichting heel goed aanpakt.

Ventilatie mogelijkheden:
- De bestaande roosters
- Afzuigkap, de pijp doet zelf al wat, afh van de lengte
- Kieren bij buiten- en binnendieren, meestal blijft er wat aan de onderkant over
- De afzuiging/ventilatie van de WC.
- Bijna altijd zitten de meest effectieve kieren op zolder, bij de randen van het dak.
- De stroming binnen het huis is dus ook belangrijk, is er een open trap naar de zolder, of sluit de deur naar zolder alles goed af? En is de tussenwand op de zolder overloop ook goed dicht?

Een simpele tocht detector,
ook geschikt om ventilatie stromen in beeld te brengen, is een reepje plastic zak.
Zoek het dunste plastc zakje dat je kunt vinden, bijvoorbeeld een boterham zakje.
Knip daar strook van 25 cm lang van, 1 cm breed, en aan het eind een groter vlak van ca 4x4 cm.
bevestig dat strookje aan het einde van een stok van ca 1 m. (dunne eind aan de stok)
Dat stukje plastic hou je op alle plaatsen waar je tocht vermoed. Je kunt er ook mee kijken of roosters echt iets doen.

Er zijn 3 interessante meetmomenten
- bij harde wind, waar waait het naar binnen, of waar zuigt de wind de warme lucht naar buiten. Dit kun je bij ramenendeuren al vaak zien aan de zwarte roet aanslag
- bij windstil koud weer en een lekker warm huis verwarming. Kijk bijvoorbeeld op de zoldervloer randen, en kieren op de begane grond
- als de mechanische afzuiging aan staat,en alle ramen en deuren dicht zijn. Je kunt dan zien waar de verse lucht binnenkomt, en hoe die lucht zich door het huis beweegt.

Koop een hygro meter.
Als die hoger aangeeft dan 60% is er waarschijnlijk te weinig ventilatie, of een extra vochtbron in huis.
De ventilatie is gelukkig goed op orde (mechanische ventillatie, roosters) zonder dat er sprake is van echte storende tocht tot op heden. Dit weten we vrij zeker aangezien we de afgelopen maanden door middel van hygrometers en een actief stook- en ventillatiebeleid de luchtvochtigheid van >50% tot ca 40% hebben teruggebracht (en daarmee ook de zilvervisjeserfenis van de vorige bewoners hebben uitgeroeid :X)

De tips om tocht en stromingen vast te stellen zullen we binnenkort ook wel een keer proberen :)

• SpiceWorm
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 29-11 15:32
Mars Warrior schreef op maandag 29 december 2008 @ 12:37:Kun je aangeven hoeveel die set feitelijk kost, oftewel je prijsopbouw?

[...]

De normale prijs is 3300 euro http://www.sunsystems.nl/subsidie%20aanbieding, met 12,6 GJ subsidiale opbrengst is dat goed voor 2268 euro subsidie. Blijft over 1032 euro.
Ik ga uit van 1000 euro installatiekosten, misschien 1500.

Als we de set gebruiken voor verwarming (geen idee wat dat doet met de installatiekosten ;)) dan heb ik een gasbesparing van 300 kuub per jaar berekend (zal ik later nog een keer plaatsen). Met een boiler op het westen heb je avondzon en dus warmte voor de avond en ochtend douche.

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op maandag 29 december 2008 @ 19:59:
Jullie weten, ik hou het graag positief... maar dat valt niet mee als je dit soort praktijkverhalen van de Sabotageregeling Duurzame Energie (SDE) leest:

Lisa en haar gezeik met de SDE.

Onbegrijpelijk. :N
Gaat al vele jaren zo. Het begint alleen bij steeds meer mensen door te dringen dat het "goed fout" zit bij diverse netbeheerders (ik kan je verhalen vertellen...).

Enne... de blog schrijfster werkt bij een werkgever die zeeeeeer dicht op het witheet gloeiende SDE vuur zit. Dichterbij kan eigenlijk niet...

It's a small world...

• 238103
...lisa werkt bij.......
Senter novum.
(en das geen grap)

[Voor 20% gewijzigd door 238103 op 29-12-2008 22:58]

• NielsTn
eric-pvt schreef op maandag 29 december 2008 @ 22:57:
...lisa werkt bij.......
Senter novum.
(en das geen grap)
tja ach.... ik kan als gedetacheerde ook dadelijk bij 'opdrachtgevers' terecht komen die voor mij als 'gewetensbezwaarde' lastig zijn...

Heb met haar en de vele SDE klanten te doen als het zo'n heibel geeft.
Nee.... dan is mijn keuze nog altijd goed voor heerlijke nachtrust: Truste! :z

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Weet iemand of het verstandig is om de boiler temperatuur in te stellen op 70'C ipv 90'C.

- Doordat de temperatuur lager is minder kalkaanslag in de leidingen.
- De elektrische pomp stopt eerder met circuleren (stroombesparing) het uitgaande water wordt immers toch teruggeregeld naar 60 a 65'C

Van snelle afkoeling van het boilervat in de maanden april-september zal geen sprake zijn.

• NielsTn
Speksteenkachel schreef op maandag 29 december 2008 @ 23:15:
Weet iemand of het verstandig is om de boiler temperatuur in te stellen op 70'C ipv 90'C.

- De elektrische pomp stopt eerder met circuleren (stroombesparing) het uitgaande water wordt immers toch teruggeregeld naar 60 a 65'C

Van snelle afkoeling van het boilervat in de maanden april-september zal geen sprake zijn.
Ik heb hier mijn Intergas CV/HR ketel inmiddels al vanaf begin dit jaar aardig 'teruggeschroefd':
Tapwater-comfort staat nu op (ik meen uit mijn hoofd) 55 graden Celsius,
Verwarmingsdeel voor radiatoren staat nu op 70 (ipv 90) (in de zomer zelfs minimaal, ca 60).
of dit kalkaanslag tegen gaat: no idea. Ervaar dat mijn woonkamer aangenamer warm wordt ipv
de bekende 'schroeilucht' (en ja de radiatoren zijn stofvrij 8) )

• sander817
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 28-11 21:37

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ook hier een remeha avanta cw5 teruggezet, cv 55 graden, tapwater 58 graden
geen comfortverlies, het duurt alleen wat langer voordat de ingestelde temp bereikt wordt bij handmatige instellingen. Met de bijbehorende thermostaat is dat echter geen probleem als het programma loopt

• Mistraller
Speksteenkachel schreef op maandag 29 december 2008 @ 23:15:

Kalk ontstaat IMHO alleen dáár waar de temperatuur aan het kookpunt geraakt=op de verwarmingselementen.
(Of daar waar het water verdampt en de kalk achterblijft)
Bij een zonneboiler is het circuit water normaliter ook geen 100 graden dus kalkaanslag zal je volgens mij niet snel hebben.

Is het een zonneboiler? Dan kan je beter zorgen voor een vol vat, want dan heb je tenminste voldoende voor een volgende dag, als die bewolkt is. Niets zo grillig als het weer...

[Voor 20% gewijzigd door Mistraller op 30-12-2008 00:06]

---------------

• maxtrash
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:24
hhints schreef op zondag 28 december 2008 @ 10:53:
[...]

ik hoorde eerder van een vriend van me dat iemand die hij kende dit had (folie). Heb jij of iemand anders wellicht een link of adres of zo van bedrijven die dit leveren?

ps. ik ben terug, ben blij dat het onderwerp van discussie wat opgevrolijkt is

[Voor 5% gewijzigd door maxtrash op 30-12-2008 02:00]

• 238103
de cv terugregelen, haalt het hier nu net niet, dus ik ben teug naar 60c zolang het vriest,
het boilervat wil je zo warm mogelijk, dat is meer-opbrengst,
bij een lagere temeratuur gaat ook de naverbrander eerder aan.
het hr++ glas doet hier perfect zijn werk,
ongekend hoe goed dat isoleert, en wat een comfort,
echt een goeie beslissing om het te nemen.
vergelijking : buurman gemiddeld 92m3 per week nu, ik 38m3 nu.
(oftewel 42 euro per week, en het blijft vriezen)

• QuestionMarc
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 26-11 19:43
Helaas was HR++ bij ons niet echt een optie (lees: veel te duur) omdat wij heel veel kleine raampjes hebben. We hebben alleen aan de voorkant al 14 ramen en achter zelfs 34 (2 openslaande deuren met 2x 6 kleine raampjes). Daarom zit er nu eenvoudig dubbel glas in, wat het op zich zeer goed doet vind ik. Het enige wat ik echt zou willen is beneden de vloer vervangen (nu hout) door een betonnen vloer. Wij hebben een nogal vochtige kruipruimte en daarom kunnen we niet echt isoleren, als je dat doet staat er binnen de kortste keren schimmel op de balken. :(

Op de fiets vervuil je niets!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

De nefit Solarlines zijn nu ook te koop bij Warmteservice :) . Ik heb zelf al jarenlange goede ervaringen met die zaak. Als je het allemaal zelf kan en mag installeren heb je de aanschaf er snel uit, zeker met de SDE subsidie.

@Mistraller. Hoe lang zijn de bijgeleverde leidingen van collector naar boiler? En wat voor materiaal is dat? Is het een beetje soepel?

[Voor 9% gewijzigd door ericplan op 30-12-2008 10:17]

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

QuestionMarc schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 08:07:
Helaas was HR++ bij ons niet echt een optie (lees: veel te duur) omdat wij heel veel kleine raampjes hebben. We hebben alleen aan de voorkant al 14 ramen en achter zelfs 34 (2 openslaande deuren met 2x 6 kleine raampjes). Daarom zit er nu eenvoudig dubbel glas in, wat het op zich zeer goed doet vind ik. Het enige wat ik echt zou willen is beneden de vloer vervangen (nu hout) door een betonnen vloer. Wij hebben een nogal vochtige kruipruimte en daarom kunnen we niet echt isoleren, als je dat doet staat er binnen de kortste keren schimmel op de balken. :(
Je kan je kruipruimte ook laten afsluiten door een speciaal bedrijf. Die lossen dan het vochtprobleem op en daarna sluiten ze je gehele kruipruimte af waardoor die droog blijft.

Daarna kan je ook je vloer extra laten isoleren met bijvoorbeeld TonZon of steenwol.

• Sunhacker
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 23-04-2012

Sunhacker

ZB25,2GJ /21kW cvhoutk /2000Wp

@Flitspaal en Eric-pvt

Er zijn nu een paar mooie zonnige dagen op rij in de winter, kunnen jullie nu een verschil zien met 2 week terug in boilertemperaturen

www.zonpower.nl zonpowerforum

• mkleinman

mkleinman

Sunhacker schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:44:
@Flitspaal en Eric-pvt

Er zijn nu een paar mooie zonnige dagen op rij in de winter, kunnen jullie nu een verschil zien met 2 week terug in boilertemperaturen
Ik niet echt. Voor mij staat de zon er op dit moment gewoon niet goed voor. Vanaf een uur of 3 staat mijn collector goed in de zon te bakken en dan zie je de temperatuur snel oplopen. Alleen is de tijd dat de zon er op staat te kort om daar goed gebruik van te kunnen maken.

Ik moet het straks hebben wanneer de zon wat verder in het westen onder gaat.

Mijn boilervatsensor ( onderaan in het vat ) blijft rond de 20 a 22 graden schommelen. Dat is dus de beneden temperatuur. Ik heb helaas geen informatie over de temperatuur bovenaan in het vat. Die sensor moet ik nog plaatsen.

• Sunhacker

Sunhacker

flitspaal.nl schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:53:
[...]

Ik niet echt. Voor mij staat de zon er op dit moment gewoon niet goed voor. Vanaf een uur of 3 staat mijn collector goed in de zon te bakken en dan zie je de temperatuur snel oplopen. Alleen is de tijd dat de zon er op staat te kort om daar goed gebruik van te kunnen maken.

Ik moet het straks hebben wanneer de zon wat verder in het westen onder gaat.
1,5 uur zon is ook niet veel :'(

• Sunhacker

Sunhacker

Is er iemand die wel een goed vergelijk heeft van zonneboilertemperaturen van de laatste dagen en pakweg eeen week of 2 terug?

Is er een goede manier om de temperaturen te loggen op een pc?

[Voor 20% gewijzigd door Sunhacker op 30-12-2008 11:01]

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:23

Mars Warrior

Earth, the final frontier

eric-pvt schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 07:20:
[...]
het hr++ glas doet hier perfect zijn werk,
ongekend hoe goed dat isoleert, en wat een comfort,
echt een goeie beslissing om het te nemen.
vergelijking : buurman gemiddeld 92m3 per week nu, ik 38m3 nu.
(oftewel 42 euro per week, en het blijft vriezen)
Scheelt dat echt zoveel? Wij hebben nu normaal isolatieglas (is van 14-12-1995) en dat is nu steenkoud als ik me hand erop leg. Ook komt hier nog steeds heel veel koude 'wind' vanaf.
Kun je zeggen hoe dat met HR++ glas zit? Voelt dat dan niet koud aan bijv.??
QuestionMarc schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 08:07:
Helaas was HR++ bij ons niet echt een optie (lees: veel te duur) omdat wij heel veel kleine raampjes hebben. We hebben alleen aan de voorkant al 14 ramen en achter zelfs 34 (2 openslaande deuren met 2x 6 kleine raampjes).
HR++ glas kost, wat ik op internet kan vinden, zo'n €50 per m2. Echter men hanteert vaak een minimale prijs van €50 bij ramen kleiner dan 0,5m2, en dan kan het wel aardig oplopen ja als je raampjes hebt van bijv. 30x30cm (0.1m2): je betaalt dan het 10-voudige tov één raam van 1m2 :(

Of kent hier iemand een zaak die geen ondergrens hanteert, want dat zou wel heel veel geld schelen 8)

https://www.home-assistant.io/ | https://www.instagram.com/amoebelabs/

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mistraller schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 00:03:
[...]

Kalk ontstaat IMHO alleen dáár waar de temperatuur aan het kookpunt geraakt=op de verwarmingselementen.
(Of daar waar het water verdampt en de kalk achterblijft)
Bij een zonneboiler is het circuit water normaliter ook geen 100 graden dus kalkaanslag zal je volgens mij niet snel hebben.
Ben ik niet met je eens, moet je bij ons in de wijk eens kijken naar de warmtewisselaars van de stadsverwarming, watertemp. is 65'C maar die dingen zitten naar een paar jaar vol met kalkaanslag.
Ik zie het ook optreden bij de waterbegrenzer op de waterslang van de vaatwasser, inkomend water is ook 65''C (hotfill) en ook hier treed kalkvorming op.
Ik zal de link eens opzoeken maar op een ander forum is een hele discussie gaande over meer kalkaanslag bij hogere temperaturen.

• 238103
ondergrens 12c bovengrens 36 graden als ik thuiskom met de cv uit.
collector ZW 40 graden (vlakke plaat 5m2)
bij slecht weer tussen de 12 en 18c

ik betaalde per draairaam compleet 300 euro voor hr++ glas, het oude enkelglas was inclusief kozijn aan vervanging toe. hr++ condenseert niet en dat is een genot, het voelt ook niet koud aan.
de qsolar is redelijk goed uit te lezen op de display,
de cv door het vat op de zon nu geeft ongeveer ~20 / ~30 minuten warme ltv cv,
best redelijk gezien het jaargetijde.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zie hier de link van de discussie over kalkafzetting.

http://zonstraal.forumup.be/about899-zonstraal.html

• mkleinman

mkleinman

Sunhacker schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:57:
[...]

1,5 uur zon is ook niet veel :'(
De pomp draait wel langer hoor. Zoals nu staat de zon vanaf 12 uur half 1 op mijn collector. Vrijwel meteen daarna is het temperatuurverschil zo groot dat de pomp begint te draaien.

Daarna loopt de temperatuur in de collector gestaag op. Alleen is de periode van zeer groot delta t dus vrij kort helaas met dit weer.

Dat is het nadeel van een collector op 260 graden ( meer west dan zuid west ). Echt wakker kan ik er niet van liggen. Ik ga er zelf vanuit dat pas ergens in maart ik echt grote stappen ga maken.

• QuestionMarc
ericplan schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:16:
De nefit Solarlines zijn nu ook te koop bij Warmteservice :) . Ik heb zelf al jarenlange goede ervaringen met die zaak. Als je het allemaal zelf kan en mag installeren heb je de aanschaf er snel uit, zeker met de SDE subsidie.

@Mistraller. Hoe lang zijn de bijgeleverde leidingen van collector naar boiler? En wat voor materiaal is dat? Is het een beetje soepel?
Er zitten helemaal geen leidingen bij. Ook heb je echt nog wel het een en ander nodig, bijvoorbeeld koppelingen voor de aansluiting op het boilervat, en misschien ook nog wat andere zaken. Vanavond gaan we de boiler hangen, dan kan ik a.s. vrijdag het binnenwerk gedeeltelijk doen (pomp installeren, exp vat installeren en leidingen voorbereiden voor aansluiting op de ketel.)

Oeps...bij mij zaten er geen leidingen bij, bij Mistraller wel. Die zijn ongeveer 1 meter lang!

[Voor 5% gewijzigd door QuestionMarc op 30-12-2008 12:09]

• Sunhacker

Sunhacker

Bij het isloeren van de vloer in de kruipruimte moet je volgens mij wel opletten dat er geen knaagdiertjes in de kruipruimte wonen.
Tempex wonen ze graag in in purplaten minder

• guus.assmann
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 27-04 13:05
Mijn zonneboiler doet het de laatste dagen heel goed. :)
Vandaag heb ik 47 graden water retour zien komen.
En zojuist ging er 37 graden naar de collector en dat kwan als 46 graden weer terug.
Er ligt een 4,2 m2 vlakke plaat collector in het dakvlak.

Kortom, de laatste dagen zijn ook qua warmwatervoorziening prima.
Steeds heb ik s'avonds een boiler vol met water van zo'n 37 á 38 graden.
De pomp start tussen 10:30 en 11:00 (Collector ligt echt pal zuid)
Zo rond deze tijd is het uit met de pret. De zon verdwijnt achter de huizen.

Guus Assmann

• TD-er
Ik zit me af te vragen of het voor deze koude dagen niet uit zou kunnen om toch een spiegel-achtige constructie te hebben.
Juist nu heb je namelijk erg veel voordeel van elk streepje zonlicht, omdat het juist zo schaars is en je vrij veel warm water verbruik hebt.

• mkleinman

mkleinman

De zonneboiler doet het hier redelijk goed.

Bovenin het vat is het nu 28 graden, onderin het vat 21. Collector piekte om 15:45 op 30 graden.

Het verschil in ligging met guus is nu erg duidelijk.

• 238103
de 5m2 collector hier op 200liter vat scoorde 41c onderin...
ik denk dat ik even ga douchen..de draaistroom meter staat op -1 kwh

/update : ik heb gedouched met de naverwarmer uit,
niet echt onaangenaam, maar ook niet echt lekker warm.....
de naverwarmer uitzetten is hier makkelijk :
http://van.wijk.net/pvt/ctower.jpg
middelste toets uit, en klaar.

• Joba
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13:24
SpiceWorm schreef op maandag 29 december 2008 @ 22:26:
[...]

De normale prijs is 3300 euro http://www.sunsystems.nl/subsidie%20aanbieding, met 12,6 GJ subsidiale opbrengst is dat goed voor 2268 euro subsidie. Blijft over 1032 euro.
Ik ga uit van 1000 euro installatiekosten, misschien 1500.

Als we de set gebruiken voor verwarming (geen idee wat dat doet met de installatiekosten ;)) dan heb ik een gasbesparing van 300 kuub per jaar berekend (zal ik later nog een keer plaatsen). Met een boiler op het westen heb je avondzon en dus warmte voor de avond en ochtend douche.
We zitten hier in dezelfde situatie (huis west-oost) en staan op het punt de bestelling bij sunsystems te plaatsen. Wij gaan voor 4 collectoren en 300 liter boiler. Collectoren 2 west en 2 oost, onafhankelijk van elkaar. Ik heb voor ons huishouden een besparing van 200 kuub gas voor warm water en 300 kuub voor verwarming berekend. Die 1000 euro die je noemt lijkt me reeel. Ik heb nog wat moeite om een geschikte installateur te vinden die ook nog tijd heeft in regio Utrecht.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• 238103
Met een boiler op het westen heb je avondzon en dus warmte voor de avond en ochtend douche.
zeker ! reken op 25% cv gas besparing in lente en herfst,
en nog steeds 80% warm water in deze jaargetijden.
het koude voorjaar q1-2008 is cv-technisch volledig aan mij voorbij gegaan.
zelfs in een hollandse zomer zet je weleens de cv aan, temperaturen van 11c savonds zijn vrij normaal.
ik heb mij het afgelopen jaar verbaast over de effectiviteit van de zon-cv.
de qsolar logt het aandeel zon in de cv (eerder gepost) in joules.

• QuestionMarc
eric-pvt schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 18:37:
[...]

zelfs in een hollandse zomer zet je weleens de cv aan, temperaturen van 11c savonds zijn vrij normaal.
Maar jij hebt dan ook het ultieme zon-cv systeem... :O

• TD-er
QuestionMarc schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 20:24:
[...]

Maar jij hebt dan ook het ultieme zon-cv systeem... :O
Ach je moet maar zo denken... De helft van hetzelfde systeem heb jij ook al. ;)
Had ik al eens gemompeld dat ik bij de aanschaf van een huis ook gelijk een dergelijk systeem ga aanleggen... Ik ben al lang overtuigd, nu nog een eigen huis...

• Banjy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 29-11 22:06
eric-pvt schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 18:37:
[...]
Nog nooit aan gedacht (lees dit topic meestal enkel vluchtig mee) dat het systeem natuurlijk ook aan te sluiten valt op de centrale verwarming! Maar ik neem aan dat het primair dan nog steeds voor het douchen enzo is en dat er dan een aftakking uit dat vat naar de CV loopt, of juist andersom?

Zijn er eigenlijk al mensen die een gat in de tuin graven om daar het warme water voor de winter op te slaan :+ ?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• mkleinman

mkleinman

Vandaag is het eindejaarskadootje binnengekomen.

Een Liebherr klasse A++ tafelmodel diepvriezer. Ter vervanging voor het Beko geval ding ( klasse B ) die we nu in de schuur hadden staan. Gaan we van 350kWh per jaar terug naar 135kWh ( opgave fabrikant ).

• Sunhacker

Sunhacker

Banjy schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 20:40:
[...]

Nog nooit aan gedacht (lees dit topic meestal enkel vluchtig mee) dat het systeem natuurlijk ook aan te sluiten valt op de centrale verwarming! Maar ik neem aan dat het primair dan nog steeds voor het douchen enzo is en dat er dan een aftakking uit dat vat naar de CV loopt, of juist andersom?

Zijn er eigenlijk al mensen die een gat in de tuin graven om daar het warme water voor de winter op te slaan :+ ?
Zat er serieus over te denken ( heb net verbouwd en de tuin nog overhoop liggen).
Maar dan moet je toch aardig grote tank(s) ingraven, ik schat zo'n 15.000 tot 20.000 liter en goed isoleren en ze moeten van RVS zijn of zeer goed beschermen tegen roest.

Maar dan kan je in combinatie met vloerverwarming(lvt) de hele winter door!!! niks gas *O*

Kijk eens op: http://www.sunsystems.nl/...eboiler%20vloerverwarming

[Voor 4% gewijzigd door Sunhacker op 30-12-2008 20:57]

• 238103
Maar ik neem aan dat het primair dan nog steeds voor het douchen enzo is en dat er dan een aftakking uit dat vat naar de CV loopt, of juist andersom?
het loopt dan zo : http://van.wijk.net/pvt/combisolar.jpg

[Voor 32% gewijzigd door 238103 op 30-12-2008 21:30]

• mkleinman

mkleinman

Ik ben bij Warmteservice hier geweest in Lelystad. Die hebben me doorverwezen naar Remeha voor meer informatie om ook de CV installatie op de boiler aan te sluiten.

Die moet ik nog ff bellen, met een beetje geluk is er een standaard aansluitset om ook de CV installatie aan te sluiten op mijn boiler.

• TD-er
Dus je gebruikt de koude terugloop van de CV dan ook als warmtewisselaar in je boilervat, met een driewegschakelaar zodat je het terugloopwater niet nog verder afkoelt als je boiler leeg is of niet warm meer.

• mkleinman

mkleinman

Mijn boiler heeft maar twee warmtewisselaars. Ik zal mijn CV circuit dus op die 1e overgebleven wisselaar moeten aansluiten. Ik hoop dat Remeha hier iets op weet.

• Banjy
Prachtig! Maar ook die ingegraven tanks uit eerder genoemde link. Kan niet wachten tot ik een eigen huis heb en mij ook met dit soort dingen bezig kan houden. Momenteel zal dat nog wel even duren. In het huidige huis (woon nog thuis) hebben we wel zonnepanelen op het dak, maar mijn vader doet daar echt niks mee dus vraag mij af in hoeverre deze nog efficiënt zijn. Er zit ook geen meter tussen of wat dan ook en mijn omgedraaide voltcraft hield het ook niet echt lang vol zonder vast te lopen/stuk te gaan :'(

• remoc
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 19:23

remoc

Q25SC380N

Sunhacker schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 20:52:
[...]
Maar dan moet je toch aardig grote tank(s) ingraven, ik schat zo'n 15.000 tot 20.000 liter en goed isoleren en ze moeten van RVS zijn of zeer goed beschermen tegen roest.

Maar dan kan je in combinatie met vloerverwarming(lvt) de hele winter door!!! niks gas *O*
Of kijk eens op http://www.jenni.ch/ voor een flinke boiler. Klik op de hoofdpagina op "Heizen nur
mit Sonne", dan op "Das 100%-solar beheizte MINERGIE-P-Mehrfamilienhaus in CH-Oberburg wurde eingeweiht (August 2007)" en dan kom je op http://www.jenni.ch/index.html?html/Heizen mit Sonne/MFH/mfh.htm uit, en dan moet je eens rechtsonder kijken naar de 205000 liter boiler die in die flat is gezet.

Op http://www.jenni.ch/Fotos.htm foto's van het vervoer en de plaatsing van de boiler.

[Voor 5% gewijzigd door remoc op 30-12-2008 23:01]

Meten is weten

• NielsTn
remoc schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 22:58:
[...]

Of kijk eens op http://www.jenni.ch/ voor een flinke boiler. Klik op de hoofdpagina op "Heizen nur
mit Sonne", dan op "Das 100%-solar beheizte MINERGIE-P-Mehrfamilienhaus in CH-Oberburg wurde eingeweiht (August 2007)" en dan kom je op http://www.jenni.ch/index.html?html/Heizen mit Sonne/MFH/mfh.htm uit, en dan moet je eens rechtsonder kijken naar de 205000 liter boiler die in die flat is gezet.

Op http://www.jenni.ch/Fotos.htm foto's van het vervoer en de plaatsing van de boiler.
Grin.... kunnen we niet beter dan zo'n (transport)oplegger van graan/veevoer ingraven in de tuin...
DAT zijn toch jetsers van voorraadvaten wat ik zo op de foto's van jenni.ch zie.... :+

• remoc

remoc

Q25SC380N

@Mistraller: Op http://mystery.reinieren.net/solar/ kijk ik ook altijd even naar de netspanning en netfrequentie die de omvormer aangeeft. Het valt me op dat er nog regelmatig spanningen tussen de 216 en 220 volt voorkomen. Eigenlijk zou ik ook graag een grafiek van de gemeten netspanning en netfrequentie zien. De reden daarvoor is dat er in discussie over duurzame energie weleens wordt gezegd dat windenergie en zonnepanelen zorgen voor 'onbalans op het netwerk'. Volgens de cijfers van jouw omvormer is het nu al zo dat de netspanning niet altijd 220 volt is. (Ik weet uit eigen ervaring dat als de airco op het werk wordt aangezet, dan we dan ook de 220 volt al niet meer halen.)

Meten is weten

• Banjy
remoc schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 22:58:
[...]

Als ik het goed zie is dat gehele dak ook bedekt met zonnepanelen! Het lijken echter PV panelen, maar dat zal wel niet met zo een tank midden in de flat, maar waarom deze midden in de flat staat is mij niet helemaal duidelijk. :? Als ik het goed lees is het ook maar 1 compartiment van 205k liter. Mij lijkt twee behoorlijke tanks ingraven toch echt handiger en dan dus zomers koelen met het koude water :)

Edit\ Wel mooi om te zien trouwens dat ze het er met enkel mankracht in hebben gezet :)

Edit 2\ @ Hieronder. Dat doet mijn vader wel, maar de panelen hebben niet meer dan een lichte afvlakking van de stijging laten zien :+ Verder zal ik binnenkort eens wat foto's maken, als is het echt maar een kleine installatie van 4 panelen, hoeveel Wp weet ik niet eens, zoek ik dan ook wel even op :)

[Voor 16% gewijzigd door Banjy op 30-12-2008 23:14]

• NielsTn
Banjy schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 22:15:
[...]

Prachtig! Maar ook die ingegraven tanks uit eerder genoemde link. Kan niet wachten tot ik een eigen huis heb en mij ook met dit soort dingen bezig kan houden. Momenteel zal dat nog wel even duren. In het huidige huis (woon nog thuis) hebben we wel zonnepanelen op het dak, maar mijn vader doet daar echt niks mee dus vraag mij af in hoeverre deze nog efficiënt zijn. Er zit ook geen meter tussen of wat dan ook en mijn omgedraaide voltcraft hield het ook niet echt lang vol zonder vast te lopen/stuk te gaan :'(
Misschien gewoon eens starten met het registreren van meterstanden electriciteit/gas/water...
Dat heeft al wat houvast voor basis-statistieken (en daarop plannen uitvoeren als spaarlampen/LED, isolatie/ventilatie, etc.etc.).
Kun je evt. de omvormer niet uitlezen van de panelen? Jammer: meten=weten... enne...
foto van PV-installatie is altijd welkom hier op dit topic 8)

• remoc

remoc

Q25SC380N

NielsTn schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 23:08:
[...]
DAT zijn toch jetsers van voorraadvaten wat ik zo op de foto's van jenni.ch zie.... :+
En daar wordt dus wel de complete flat (en huizen) omheen ontworpen. Als je het wil, kan het dus best... In bestaande bouw wordt het wel wat lastiger.

Meten is weten

• remoc

remoc

Q25SC380N

Banjy schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 23:10:
[...]
Als ik het goed zie is dat gehele dak ook bedekt met zonnepanelen! Het lijken echter PV panelen, maar dat zal wel niet met zo een tank midden in de flat, maar waarom deze midden in de flat staat is mij niet helemaal duidelijk. :? Als ik het goed lees is het ook maar 1 compartiment van 205k liter. Mij lijkt twee behoorlijke tanks ingraven toch echt handiger en dan dus zomers koelen met het koude water :)
De panelen zijn zonnecollectoren, voor warm water dus. De reden dat de boiler rechtopstaat, is omdat die hetzelfde concept heeft als de fameuze qsolar van eric-pvt, alleen... 683 keer groter.

Meten is weten

• gp500
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik zie hier allemaal grote boiler systemen voorbij komen.
Ik wil denk in 2009 een zonneboiler plaatsen:

2 vragen:
Zijn de kleinere (100-150 liter) boiler-systemen ook aan te raden om te nemen.

En moet je het verplicht door een erkende monteur laten doen.
(DHZ zou ik dan voor willen gaan)

Ps: ben bezig met mijn 1e woning te rehabiliteren, voormalige (hoek)huurhuis 300m2 grond.
Dak op het zuiden ;)
Zal net als rakapul veel kunnen doen.

• Mistraller
remoc schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 23:09:
@Mistraller: Op http://mystery.reinieren.net/solar/ kijk ik ook altijd even naar de netspanning en netfrequentie die de omvormer aangeeft. Het valt me op dat er nog regelmatig spanningen tussen de 216 en 220 volt voorkomen. Eigenlijk zou ik ook graag een grafiek van de gemeten netspanning en netfrequentie zien. De reden daarvoor is dat er in discussie over duurzame energie weleens wordt gezegd dat windenergie en zonnepanelen zorgen voor 'onbalans op het netwerk'. Volgens de cijfers van jouw omvormer is het nu al zo dat de netspanning niet altijd 220 volt is. (Ik weet uit eigen ervaring dat als de airco op het werk wordt aangezet, dan we dan ook de 220 volt al niet meer halen.)
Onze netspanning is hier gewoon veel te laag. Heb daar al eens een klacht naar essent over gedaan, want ik had dat al eens eerder gemeten voor we PV hadden. (Niet verbeterd uiteraard)
Het is zelfs zo erg dat de omvormer regelmatig afschakelt vanwege een te lage netspanning.
gp500 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 23:36:

2 vragen:

Ps: ben bezig met mijn 1e woning te rehabiliteren, voormalige (hoek)huurhuis 300m2 grond.
Dak op het zuiden ;)
Ik heb de Nefit solarline 2-110, met nog wat andere tweakers, en dat is 4,4 m2 collectoren, en 110 liter boiler. Prima keus denk ik, zeker icm hotfill om de boel wat efficienter te maken.

De collector ligt op het dak, maar het aansluiten laat nog op zich wachten. DHZ is voor de subsidie geen probleeem, volgens nefit is het ook te doen als je weet hoe je met waterleidingen moet werken.

Ik hou de vorderingen van onze set bij op dit topic en op onderstaande site. Maar het gaat wat langer duren als gepland want....

het echte grote nieuws is:

Mistraller is vader geworden van een dochter!

[Voor 32% gewijzigd door Mistraller op 31-12-2008 00:28]

---------------

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Gefelciteerd Mistraller :D

• mkleinman

mkleinman

Mistraller schreef op woensdag 31 december 2008 @ 00:22:
[...]

Onze netspanning is hier gewoon veel te laag. Heb daar al eens een klacht naar essent over gedaan, want ik had dat al eens eerder gemeten voor we PV hadden. (Niet verbeterd uiteraard)
Het is zelfs zo erg dat de omvormer regelmatig afschakelt vanwege een te lage netspanning.

[...]
Same here,

Mijn netspanning in mijn huis komt regelmatig niet hoger van 218V. ( Gebied Nuon ). Mijn pa werkt bij Essent en hij heeft al eens test/meet apparatuur in mijn huis geplaatst om te kijken of het aan mijn installatie ligt of aan de aansluiting van de Nuon.

Conclusie : installatie in huis is prima, spanningsval in huis is te verwaarlozen. Er komt simpelweg niet meer prik binnen bij de meterkast. Verder viel het aantal kortstondige storingen op. Ik heb een paar keer per dag dips naar 150!!V in van een maar microseconden. Dit valt helaas allemaal nog *NET* maar dan ook *NET* binnen de specificaties die door de DTE zijn opgesteld.

Met andere woorden, ik heb geen poot om op te staan als ik ga klagen bij de Nuon :(
GEFELI!!!!!!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gefeliciteerd, goed te horen :) . Dat klussen gaat dus even op een laag pitje.

ZonPHP PVOutput

• QuestionMarc

2 vragen:
Dak op het zuiden ;)
Ik zou natuurlijk gek zijn om daar nee op te antwoorden (heb de nefit 2-110). Deze set is alleen voor warm water te gebruiken. Voor CV ondersteuning kun je kijken naar de 3-300 van Nefit of een systeem van SunSystems. Ik had geen ruimte voor een groter systeem, dus heb nu alleen warmwater.
Installatie is zelf goed te doen, maar je moet wel aardig wat uitzoeken en regelen vind ik. Maar misschien is dat omdat ik niet veel ruimte heb in mijn huis (boiler moet op de 1e verdieping bijvoorbeeld)
Overigens leuke ideeen, een opslag van 10000 liter water voor verwarming, alleen kijken we dan even niet naar de prijs van zo'n vat. ;)

• QuestionMarc
[...]

Proficiat! Je zonneboiler zal tot het uiterste gebruikt worden met die kleine :)

• TD-er
Gefeliciteerd Mistraller, met de kleine :)
flitspaal.nl schreef op woensdag 31 december 2008 @ 08:01:
[...]

Same here,

Mijn netspanning in mijn huis komt regelmatig niet hoger van 218V. ( Gebied Nuon ). Mijn pa werkt bij Essent en hij heeft al eens test/meet apparatuur in mijn huis geplaatst om te kijken of het aan mijn installatie ligt of aan de aansluiting van de Nuon.

Conclusie : installatie in huis is prima, spanningsval in huis is te verwaarlozen. Er komt simpelweg niet meer prik binnen bij de meterkast. Verder viel het aantal kortstondige storingen op. Ik heb een paar keer per dag dips naar 150!!V in van een maar microseconden. Dit valt helaas allemaal nog *NET* maar dan ook *NET* binnen de specificaties die door de DTE zijn opgesteld.

Met andere woorden, ik heb geen poot om op te staan als ik ga klagen bij de Nuon :(
Ik heb hier regelmatig dat mijn Conrad meters (Energy Monitor 3000 en Energy Logger 3500) als minimale spanning zo'n 87 Volt aangeven. Vaak al binnen een halve dag. Ook fluctueert de spanning hier behoorlijk door de dag, maar wel met een gemiddelde wat rond de 227,5V:
http://energycheck.meterstand.info/EnergyLogger_commandlinetool/ExampleOutput/Voltage_Grafiek_met_Sinus.png
Meting is gedaan door de EnergyLogger 3500.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

2 vragen:
Wat je nodig hebt hangt natuurlijk erg van je woonsituatie af. Woon je alleen of met een gezin enz. Verder zal je genoeg kosten hebben, want in een eigen huis is altijd wat te doen.

Uiteraard moet je ketel geschikt zijn voor naverwarming, soms heb je daar nog extra zaken voor nodig. Als je ketel niet geschikt is en aan vervanging toe kan je ook aan combi's denken. Die Nefit 2-110 die Questionmarc en Mistraller hebben (en ik graag wil) kan je voor onder de 2000,- kopen en dan kan je nog 960 subsidie krijgen bij senternovem.

Moeilijk is het installeren niet, maar wat je wel van te voren moet bedenken hoe je het wil gaan doen (in dak/op dak versie). Een goede planning scheelt echt veel werk. Neem er bovendien de tijd voor.

Als je de systemen gaat vergelijken zul je grote verschillen ontdekken. Met terugloop of zonder, warmtewisselaar in collectorcircuit of in tapwatercircuit (of beide, vooral bij grote systemen). Uiteraard benadrukken de leveranciers alleen de voordelen.

Een goed overzicht is er helaas niet.

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Ik ben bezig geweest met de eindbalans voor 2008. Ik kwam er achter dat mijn grafieken van geen kant kloppen. Ik ben verkeerd bezig geweest met het vertalen van de meterstanden naar verbruik per dag naar verbruik per maand. En dat niet alleen voor 2008. 2007 en 2006 waren net zo fout.

De foutmarge was behoorlijk fors. Voor 2007 zat ik met electriciteit er 200 kWh naast. Inmiddels de grafieken gecorrigeerd

• Sunhacker

Sunhacker

Ik kwam er zojuist achter dat er via de afzuigkap in de keuken veel koude lucht naar binnen komt.
De afvoerpijp gaat recht omhoog 160mm doorsnee.

Heeft iemand een oplossing?

Ps: hij staat wel uit _O-

• mkleinman

mkleinman

Sunhacker schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:25:
Ik kwam er zojuist achter dat er via de afzuigkap in de keuken veel koude lucht naar binnen komt.

Wat dacht je van zelf een terugslagklep maken van plastic met 1 scharnier? Deze rust op een afgesloten rubberen rand.

Wanneer je de afzuiging aanzet wordt dmv de overdrukde klep open gedrukt. Als je de afzuiging weer uit zet valt door z'n eigen gewicht de klep weer terug op z'n plek tegen het rubber.

Het rubber zorgt voor een goede afsluiting en zorgt er ook voor dat je niet iedere keer een klap hoort als de klep terugvalt.

• Sunhacker

Sunhacker

Ik ga 'm gelijk halen

• mkleinman

mkleinman

Nog een update over de aanpassingen in m'n meterstanden. De variabele b bij het bepalen van de graaddagen is nu ook ineens stukken minder grillig.

Een enkele uitschieter daargelaten ( januari 2008, december 2008 ) zitten alle warden tussen de 0,57 en 0,64.
Als ik voor alle stookmaanden een gemiddelde neem kom ik uit op 0,574.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Groot of kleine boiler, bij flitspaal stond ooit een mooie berekening voor hoeveel liter hij wilde.
Kan hem alleen niet zo snel terug vinden op de site :(

oeps, zelfs een eigen stukje
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?page_id=101

[Voor 21% gewijzigd door hjs op 31-12-2008 11:18]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Sunhacker schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:25:

Itho heeft ook kant en klare degelijke metalen terugslagkleppen, speciaal voor wasemkappen.

ZonPHP PVOutput

• Sunhacker

Sunhacker

ericplan schreef op woensdag 31 december 2008 @ 11:14:
[...]

Itho heeft ook kant en klare degelijke metalen terugslagkleppen, speciaal voor wasemkappen.
Ik heb 'm al besteld een Itho

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Sunhacker schreef op woensdag 31 december 2008 @ 11:26:
[...]

Ik heb 'm al besteld een Itho
Monteer 'm wel zover mogelijk van de wasemkap, dan heb je minder snel last van vervuiling/vervetting. (Dat is een klusje wat ik nog moet doen, maar geen zin/tijd, het werkt en niemand ziet 't)

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

hjs schreef op woensdag 31 december 2008 @ 11:14:
Groot of kleine boiler, bij flitspaal stond ooit een mooie berekening voor hoeveel liter hij wilde.
Kan hem alleen niet zo snel terug vinden op de site :(

oeps, zelfs een eigen stukje
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?page_id=101
Site draait inmiddels op wordpress, dus eea kan op een andere plaats staan :)

• 238103
Proficiat! Je zonneboiler zal tot het uiterste gebruikt worden met die kleine
van je jaarbesparing een loekiefiets kopen is ook heel wat duurzamer dan afstorten bij je leverancier,
gefeliciteerd!
en dat je je dochter maar lekker kan laten poedelen en dobberen op zonverwarmd water.
(zwembadje vullen over 2 jaar word ook een optie)

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op woensdag 31 december 2008 @ 08:01:
[...]

Same here,

Dat denk ik ook niet, dat geldt niet alleen voor NUON, maar voor elke netbeheerder.
Die 218V zit nl. net tegen 5% verschil aan t.o.v. de streefspanning en zal als alleszins redelijk worden beschouwd. Stapje hoger zetten van een transformator zal leiden tot klachten van anderen, dichter bij die trafo, wegens een veel te hoge spanning. En voor zo'n geringe klacht zullen ze nooit een zwaarde kabel gaan leggen.

• mkleinman

mkleinman

Techneut schreef op woensdag 31 december 2008 @ 13:54:
[...]
Dat denk ik ook niet, dat geldt niet alleen voor NUON, maar voor elke netbeheerder.
Die 218V zit nl. net tegen 5% verschil aan t.o.v. de streefspanning en zal als alleszins redelijk worden beschouwd. Stapje hoger zetten van een transformator zal leiden tot klachten van anderen, dichter bij die trafo, wegens een veel te hoge spanning. En voor zo'n geringe klacht zullen ze nooit een zwaarde kabel gaan leggen.
Het is wat je gering genoemd. Er is hier al eea aan electronica en lampen gesneuveld. Ik had op een gegeven moment 3 UPS'en in huis om de pc's en de adslmodem/telefoon te beschermen voor al dat puin van het netwerk. 1 daarvan stond naast de bank en die hoorde ik zeker een paar keer per week aanschakelen.

De spanning is hier overigens nu nog steeds erg laag alleen is gelukkig de hoeveelheid rotzooi aan pieken en dippen nu een stuk minder.

Bijna definitieve gegevens van december 2008

Electriciteit : 234kWh
Gas : 273m3
Water : 7m3

Totalen over 2008

Electriciteit : 3285kWh ( -2400kWh t.o.v. 2007 )
Gas : 1571m3 ( +150m3 t.o.v. 2007 )
Water : 97m3 ( +5m3 t.o.v. 2007 )

Schatting voor 2009

Electriciteit : 2000-2200kWh
Gas : 1300-1400m3
Water : 90-95m3

[Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 31-12-2008 14:52]

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Ik bedoelde met mijn bericht je problemen niet te bagatelliseren. Maar ik zou je willen adviseren de dingen wel uit elkaar te houden. Een spanning van 218V is niet buitensporig laag, "vroeger" toen de nominale spanning nog 220V was, zou dit zelfs een prachtwaarde zijn geweest. In elk geval hoort dáár een UPS niet paniekerig op te reageren.

Die dipjes en piekjes vormen daarentegen een heel ander verhaal. Heel simpel een kortsluiting veroorzaakt al zo'n dip. Normaliter hoort dit zelden voor te komen, maar als een gammele gebruiker in de buurt zoiets regelmatig veroorzaakt kan geen enkele netbeheerder daar (direct) iets aan doen. Zelfde verhaal geldt ook voor piekjes. Het regelmatig een flinke inductie in- en uitschakelen kan dit heel gemakkelijk veroorzaken. Hoort uiteraard niet zo te zijn dat de hele omgeving hier last van ondervindt.
Hooguit kun je het energiebedrijf tippen als het extreme vormen aanneemt, zodat ze misschien met metingen en sectionering iets op kunnen sporen. Te denken valt b.v. aan een hobbyist (een bedrijf heeft een voeding die zoiets gemakkelijk aan kan) met een lasapparaat.
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee