Duurzame Energie deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 58.011 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Misschien iets voor zonneboilergebruikers, het buis in buis principe.

http://www.uneto-vni.nl/A...FromDB=1&Obj=40010447.pdf

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

hjs schreef op woensdag 31 december 2008 @ 11:14:
Groot of kleine boiler, bij flitspaal stond ooit een mooie berekening voor hoeveel liter hij wilde.
Kan hem alleen niet zo snel terug vinden op de site :(

oeps, zelfs een eigen stukje
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?page_id=101
Zelf ook druk aan het rekenen geslagen aan de hand van gevens op de site van flitspaal.

Volgens die gegevens in combinatie met die op de site van solar2all zou dat uitkomen op:

27,25 MJ/dag -> 92,34 l van 90oC -> temp vat na dagelijksverbruik 200l 54,45oC
Uitgaande van iets meer rendement dan site van flitspaal voorrekend, ook gezien zijn aannames en slagen om de arm, zou ik uit moeten kunnen met ongeveer 200l vat voor tapwater/hotfills

200l x1,3 = 26 buizen
Dak 55o op 240-250 (behoorlijk west)
Installatie zou dan 200l met 25 of 30 buizen zijn. €1780 resp. €1910. (ik neem aan ex BTW?)

Totaal:
Installatie zelf: € 2275 (installatie 30 buizen)
Installatie kosten: €1500
Subsidie €200 per GJ: € 1460 (aangenomen 200 incl BTW en dan 7,3 GJ van de site van Solar2all)

€2315 zou alles uiteindelijk ongeveer moeten kosten? Heb ik alles dan goed doorgerekend? Zo ja, dan lijkt het een zeer verdedigbaar project voor komend jaar! :)

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 10:37
flitspaal.nl schreef op woensdag 31 december 2008 @ 11:07:
Nog een update over de aanpassingen in m'n meterstanden. De variabele b bij het bepalen van de graaddagen is nu ook ineens stukken minder grillig.

Een enkele uitschieter daargelaten ( januari 2008, december 2008 ) zitten alle warden tussen de 0,57 en 0,64.
Als ik voor alle stookmaanden een gemiddelde neem kom ik uit op 0,574.
Hoe heb jij "a" bepaald? Ik heb dat gedaan op basis van een schatting van hoeveelheid kuubs voor douchen plus wat voor warm afwaswater. Ik vind je b nog wat aan de hoge kant, bij ons is die nu (een maand metingen) 0,53 en aangezien we nog aan het verbouwen zijn verwacht ik dat die nog wat lager wordt (nu bijvoorbeeld nog geen gordijnen en de aannemer heeft in de achterpui dubbel glas ipv HR++ geplaatst 8)7 wordt nog vervangen.

@mistraller, gefeliciteerd!

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:36
Wij hebben onlangs ook een zonneboiler systeem laten installeren.
Na veel Googlen en oa lezen op de website van Flitspaal hebben we gekozen voor een HRSolar systeem dat geinstalleerd is door firma Walraven en zoon.

Het betreft de HRSolar 2.5 met een 100 liter boiler.
Waarom deze?
We wilden eigenlijk groter want de mogelijkheid om ook je CV via een tweede warmtewisselaar aan te kunnen sluiten leek ons erg aantrekkelijk. Maar hiervoor is een dermate groot boilervat nodig (300 liter of meer) en daarvoor hadden we geen plaats in ons huis...
Verder hadden we een tweede kind op komst waardoor zelf klussen even niet zo goed uitkwam.

In een dag installeerde het installatieteam van Walraven zowel de nieuwe CV ketel als de zonneboiler en collector.
Alles werkt als een zonnetje en ziet er prima aangelegd uit.

De hoogste temperatuur in het boilervat is 45 graden. Dat was na twee dagen zon en weinig warmwater getapt.
Ik vermoed dat onze ligging (op ZW - W) niet ideaal is maar zie uit naar een zonnige zomer :-)

De subsidieaanvraag is in principe goedgekeurd (de installatie staat ook op de SenterNovem site) en de officiele aanvraag is bijna de deur uit. 900 euro subsidie op een totale aanschaf van 2400 is een mooie bijdrage om eea rendabel te maken.

Nu nog eens goed kijken naar die berekingen over hoeveel de besparing is en eens zien of we aan zo'n MS1002 hotfill apparaat voor de wasmachine kunnen komen (WOW, da's niet goedkoop!).

[ Voor 18% gewijzigd door Leader98 op 31-12-2008 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 12:43
Alvast eenieder een duurzaam, gezond en vooral zonnig 2009 toegewenst!!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 17:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op woensdag 31 december 2008 @ 16:33:
[...]

Hoe heb jij "a" bepaald? Ik heb dat gedaan op basis van een schatting van hoeveelheid kuubs voor douchen plus wat voor warm afwaswater. Ik vind je b nog wat aan de hoge kant, bij ons is die nu (een maand metingen) 0,53 en aangezien we nog aan het verbouwen zijn verwacht ik dat die nog wat lager wordt (nu bijvoorbeeld nog geen gordijnen en de aannemer heeft in de achterpui dubbel glas ipv HR++ geplaatst 8)7 wordt nog vervangen.

@mistraller, gefeliciteerd!
a heb ik een educated guess voor gemaakt. We verbruiken in alle zomermaanden ongeveer 17m3 gas terwijl de verwarming dan volledig uit staat ( Celcia 20 staat in zomerstand ). Dan kom je ongeveer op 0,5 a 0,6m3 gas per dag uit voor koken en douchen.

mijn b vind ik inderdaad ook erg hoog. Ik kan alleen er op dit moment niet echt een verklaring voor vinden, de voorpui is vernieuwd, extra geisoleerd en bevat HR++ glas.

Twee grote ramen achter zijn oud dubbelglas en de bijkeuken bevat HR+ glas uit m'n hoofd. Enige waar de verwarming aan staat is de woonkamer en de slaapkamer van m'n zoontje ( ietsje ). Voor mijn gevoel moet er een lek zijn waar ik al mijn warmte verlies. Mijn gok is mijn vloer.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mijn achterramen met dubbelglas de hoofdoorzaak zijn. Beide gaan overigens nog wel worden vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 01-01-2009 11:09 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

flitspaal.nl schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 10:40:
[...]

a heb ik een educated guess voor gemaakt. We verbruiken in alle zomermaanden ongeveer 17m3 gas terwijl de verwarming dan volledig uit staat ( Celcia 20 staat in zomerstand ). Dan kom je ongeveer op 0,5 a 0,6m3 gas per dag uit voor koken en douchen.

mijn b vind ik inderdaad ook erg hoog. Ik kan alleen er op dit moment niet echt een verklaring voor vinden, de voorpui is vernieuwd, extra geisoleerd en bevat HR++ glas.

Twee grote ramen achter zijn oud dubbelglas en de bijkeuken bevat HR+ glas uit m'n hoofd. Enige waar de verwarming aan staat is de woonkamer en de slaapkamer van m'n zoontje ( ietsje ). Voor mijn gevoel moet er een lek zijn waar ik al mijn warmte verlies. Mijn gok is mijn vloer.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mijn achterramen met dubbelglas de hoofdoorzaak zijn. Beide gaan overigens nog wel worden vervangen.
Heb je al eens aan je dak gedacht?
Een thermofles zonder dop koelt ook snel af! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-04 20:02
Ik heb recent een Nefit Solarline 2-110 Boiler/Collector laten installeren. Werkt prima en ik ben tevreden over de opbrengst (http://fitzcarraldo.xs4al...lar/Zonneboiler+opbrengst). Buiten wat ik nu meet (T in en uitkomend water en hoeveelheid) wil ik ook graag de temperatuur van de boiler meten. Weet iemand of het mogelijk is als het ware 'mee te liften' met de thermistors die door de TCU worden gebruikt? Dat zou ik willen proberen met mijn Labjack (AD converter). Iemand ervaring met dit soort dingen?

gr -- Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 281733 schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 11:15:
[...]

Heb je al eens aan je dak gedacht?
Een thermofles zonder dop koelt ook snel af! 8)
Heb ik inderdaad aan gedacht alleen denk ik niet dat mijn dak de hoofdoorzaak is. Ik heb december 2007 een vliering gemaakt op mijn zolder. Hierdoor is mijn zolder veranderd van 1 grote ruimte in een complete verdieping. met een aantal kamers.

Ondanks dat de zolder dus nu afgesloten is door de vliering en de deuren merk ik daar helemaal niets van in mijn stookkosten. Dat terwijl de constructie van de vliering en het afsluiten van een groot deel van de zolder in mijn ogen welk merkbaar had moeten zijn.

Ik wil het dak nog wel zelf verder isoleren alleen twijfel ik heel erg aan hoe ik dit moet aanpakken. Ik heb aan de buitenkant van mijn dak al isolatie ( circa 4cm ) en vermoedelijk al een dampwerende laag. Ik weet alleen niet hoe ik nu mijn dak het beste verder kan isoleren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

december is qua opbrengst toch een mooie maand,
uit de pv kwam 31,2 kwh, bijna gelijk aan november (32kwh)
dat is toch mooi 35% van mijn maandverbruik, en niet zoals overal word gesteld 10%....
heel 2008 gaf 949Kwh uit elke Kwp, een dekkingsgraad van 92% van mijn jaarverbruik.
het gasverbruik is precies zoals verwacht na alle isolatie werkzaamheden, dik 30% lager dan 1 jaar eerder,
(155 m3 ipv 228 m3)
iedereen een zonnig 2009 !

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-01-2009 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

schjjaap schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 11:32:
Ik heb recent een Nefit Solarline 2-110 Boiler/Collector laten installeren. Werkt prima en ik ben tevreden over de opbrengst (http://fitzcarraldo.xs4al...lar/Zonneboiler+opbrengst). Buiten wat ik nu meet (T in en uitkomend water en hoeveelheid) wil ik ook graag de temperatuur van de boiler meten. Weet iemand of het mogelijk is als het ware 'mee te liften' met de thermistors die door de TCU worden gebruikt? Dat zou ik willen proberen met mijn Labjack (AD converter). Iemand ervaring met dit soort dingen?

gr -- Jaap
Mooi gedaan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:09

ericplan

5180 Wp PV

schjjaap schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 11:32:

gr -- Jaap
Mooie installatie, al wil ik best meer foto's zien :) Wie heeft 'm geïnstalleerd? Plat dak of schuin?

Ik heb ook al zitten kijken. Er was iemand die suggereerde om een extra sensor in de boilerdompelbuis te voeren, die zit dan niet helemaal, maar wel bijna op dezelfde plek. Maar dan weet je nog niet wat je collectortemp doet. Het mooist zou zijn om de TCU uit te breiden met een datauitgang, of maar gewoon te vervangen. ΔT regelingen zijn tenslotte gewoon te koop.

Mix jij trouwens vóór of ná je ketel af?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:07

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Deze reactie is mogelijk licht off-topic, maar dit topic is wel volledig de aanstichter hiervan :o

Ik heb naar aanleiding van speksteenkachel een Voltcraft IR-360 gekocht, eigenlijk in eerste instantie om de verschillende temperaturen in ons nieuwe huis (wonen er nog geen 2 maanden) eens te bekijken omdat het op sommige plekken wel erg koud wordt.

Daarbij viel het op dat de radiatoren in sommige ruimtes niet echt heet worden, dus ik ben, mede door het mooie isolatiewerk van filtspaal de verschillende radiatoren in huis eens langs gegaan nadat ik de kachel een 30min heb laten draaien.

Hieronder zie je het lijstje radiatoren met hun 'leidingen', waarbij R staat voor Radiator, het getal erna voor de verdieping, en de letter het volgnummer van de radiator. Tussenhaakjes staat de gemeten temperatuur ongeveer in het midden van de radiator. De aanvoer is ongeveer 5 graden warmer.

=====
[Kachel (67)] -- [R2a (65)] -- [R1a (67)] -- [R1b (60)] -- [R0a (62)]

[Kachel (67)] -- [R2b (53)] -- [R1c (45)] -- [R0b (42)] -- [R0e (40)]

[???] -- [R0f (53)] -- [R0d (49)]
=====

Juist ja. Ik meet dus zo'n 20 graden verschil tussen de verschillende radiatoren :?
Het verschil ontstaat dus al bij de 1ste radiator, R2b, die net als R2a als eerste op de kachel zelf is aangesloten. Richting beganegrond wordt dit verschil zelfs nog groter :?

Nu lopen 'toevallig' de leidingen naar de R2b tak via de vliering die in 2 delen is verdeeld door een dragende muur. Voor elk gedeelte zit een klein luik in het plafond op de 2de verdieping. Ik heb dus mijn meter eens door de luikjes geduwd om de temperatuur te meten.
Op het ene deel meet ik dus 17 graden 8)7 8)7 8)7 en het andere deel 10-12 graden (geen tot nauwelijks (1cm PS) dakisolatie tegen dakbeschot...)!

3x raden wat ik zag toen ik mijn hoofd door het warme luik deed: volledig ongeisoleerde leidingen O-)

Het lijkt er hier dus op dat de ongeisoleerde leidingen voor een verlies van zo'n 15 graden zorgen! Toch wel even scrhikken moet ik zeggen en ik vraag me af hoe dik ik die dingen moet isoleren om dit op te lossen.
Als ik zo op de site van flitspaal kijk, dan is dat hele dikke isolatie die ik volgens mij in de bouwmarkt nog nooit ben tegengekomen, of lijkt dat zo??

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mars Warrior schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 14:21:

Het lijkt er hier dus op dat de ongeisoleerde leidingen voor een verlies van zo'n 15 graden zorgen! Toch wel even scrhikken moet ik zeggen en ik vraag me af hoe dik ik die dingen moet isoleren om dit op te lossen.
Als ik zo op de site van flitspaal kijk, dan is dat hele dikke isolatie die ik volgens mij in de bouwmarkt nog nooit ben tegengekomen, of lijkt dat zo??
Welke isolatie bedoel je precies? Die gebruikt is bij mijn zonneboiler? Die kan je waarschijnlijk wel krijgen bij Warmteservice, Raab Karcher of de Technische Unie.

De isolatie die ik voor mijn CV installatie heb komt gewoon bij de Gamma en de Doeland weg.

Overigens. ook iets off-topic. De mensen van De Reus hadden gladde 4cm brede tape bij zich ( die grijze rondom de isolatie ). Die tape kan ik niet vinden bij de lokale bouwmarkten. Iemand enig idee wat voor tape dat is? Dan kan ik specifiek gaan zoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 01-01-2009 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-04 20:02
ericplan schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 12:30:
[...]

Mooie installatie, al wil ik best meer foto's zien :) Wie heeft 'm geïnstalleerd? Plat dak of schuin?
Is door Besseling in kader van Zon op Je Dak geinstalleerd.. Het is een plat dak op een woonark.
Ik heb ook al zitten kijken. Er was iemand die suggereerde om een extra sensor in de boilerdompelbuis te voeren, die zit dan niet helemaal, maar wel bijna op dezelfde plek. Maar dan weet je nog niet wat je collectortemp doet. Het mooist zou zijn om de TCU uit te breiden met een datauitgang, of maar gewoon te vervangen. ΔT regelingen zijn tenslotte gewoon te koop.
Ik ga misschien toch eens kijken of ik er een tweede sensor bij kan plaatsen, al denk ik dat het proppen zal worden.... Als ik toch een ander Delta-T regeling plaats dan doe ik dat via mijn servertje en de labjack....
Mix jij trouwens vóór of ná je ketel af?
Na de ketel met een ventiel dat naar 65oC mengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 14:27:
[...]

....
Overigens. ook iets off-topic. De mensen van De Reus hadden gladde 4cm brede tape bij zich ( die grijze rondom de isolatie ). Die tape kan ik niet vinden bij de lokale bouwmarkten. Iemand enig idee wat voor tape dat is? Dan kan ik specifiek gaan zoeken.
Ducktape wellicht?? Of is het gewoon echt GLAD zonder relief van het 'linnen' wat in ducktape zit?
Heb hier een rol PVC-tape liggen, die glad is, en ca 3-4 cm breed.
Gehaald bij Multimate (voorheen BigBoss) bouwmarkt.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoc
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 17:03

remoc

Q25SC380N

Zijn er hier nog mensen met een huis wat standaard voorzien was van een WTW voor lucht ? Ik heb momenteel in mijn huis een centraal afzuigsysteem voor lucht, met luchtroosters boven de ramen, en afzuiging in de wc, keuken en douche. Mijn vraag is : waar zitten bij een WTW installatie de uitblaasopeningen ? In deze thread is het al een paar keer over lucht WTW gegaan, maar daar staat dat niet bij.

Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:46:
[...]

Ducktape wellicht?? Of is het gewoon echt GLAD zonder relief van het 'linnen' wat in ducktape zit?
Heb hier een rol PVC-tape liggen, die glad is, en ca 3-4 cm breed.
Gehaald bij Multimate (voorheen BigBoss) bouwmarkt.
Nee absoluut geen ducttape, dat had ik herkend :) Het is volkomen glad en een cm of 4 breed. De kleur is grijs en het is erg dik.

Ik zal eens kijken of het PVC tape is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Vooral door de Duurzame Energie reeks, ben ik december 2007 begonnen met het bijhouden van de meterstanden.

Dit jaar kan ik dus kijken welke effecten bepaalde maatregelen (in oktober een paar radiatoren dicht gedraaid, radiatorfolie geplakt beneden en eind december flink wat sluipverbruik uitgeschakeld) hebben op het gebruik bij ons thuis.

Ik heb als resultaat van de metingen een verschil tussen december 2007 en december 2008. Nu wil ik graag weten welk gedeelte van dat verschil te maken heeft met bewuster gebruik van energie en welk gedeelte door andere factoren (weer bijvoorbeeld voor het verschil bij het stoken).

De 33 kWh aan elektra verschil dicht ik toe aan "besparen/uitschakelen sluipstroom en gebruik laptop ipv pc". Toch heb ik afgelopen december minder gas gebruikt dan in 2007. Hoeveel % verschil hebben jullie bij gelijkblijvend stookgedrag en huis?

Mijn cijfers:
december 2007: 233 m3
december 2008: 208 m3 (-11%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Cheese_man schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 16:30:

Mijn cijfers:
december 2009: 208 m3 (-11%)
Mijn cijfers

December 2006 : 239m3
December 2007 : 266m3
December 2008 : 272m3

December 2008 was vele malen kouder dan de voorgaande jaren en ondanks dat nauwelijks meer verbruik dan het voorgaande jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

flitspaal.nl schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 17:40:
[...]

Mijn cijfers

December 2006 : 239m3
December 2007 : 266m3
December 2008 : 272m3

December 2008 was vele malen kouder dan de voorgaande jaren en ondanks dat nauwelijks meer verbruik dan het voorgaande jaar.
Even gekeken HOE veel kouder het was. Conclusie: het scheelde echt veel
december 2006: gemiddeld 6,5o http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/dec06.html
december 2007: gemiddeld 3,8o http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/dec07.html
december 2008: gemiddeld 2,6o http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/dec08.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

remoc schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:55:
Zijn er hier nog mensen met een huis wat standaard voorzien was van een WTW voor lucht ? Ik heb momenteel in mijn huis een centraal afzuigsysteem voor lucht, met luchtroosters boven de ramen, en afzuiging in de wc, keuken en douche. Mijn vraag is : waar zitten bij een WTW installatie de uitblaasopeningen ? In deze thread is het al een paar keer over lucht WTW gegaan, maar daar staat dat niet bij.
WTW-unit staat op zolder met direct de in- en uitlaat naar buiten toe.

Gefeliciteerd Mistraller!!!
Alles goed met moeder en dochter?
Heel veel geluk met zijn allen! *O*

Verder wens ik iedereen hier een duurzaam en zonnig 2009!
Met uiteraard genoeg wind voor de windmolens en om de panelen te koelen 8)

Wat wij hier met ons allen hebben bespaard aan vuile uitstoot hebben ze er afgelopen nacht (en dag) dubbel en dwars de lucht weer ingeknald. 7(8)7
Financiële crisis? My ass!!

Er zou een ecotax op die troep moeten zitten. (8>

[ Voor 29% gewijzigd door Punkrocker op 01-01-2009 20:43 ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Cheese_man schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 16:30:

Ik heb als resultaat van de metingen een verschil tussen december 2007 en december 2008. Nu wil ik graag weten welk gedeelte van dat verschil te maken heeft met bewuster gebruik van energie en welk gedeelte door andere factoren (weer bijvoorbeeld voor het verschil bij het stoken).
[...]

Mijn cijfers:
december 2008: 208 m3 (-11%)
Om te kunnen vergelijken hanteren ze bij het KNMI en andere instanties zg. graaddagen of gewogen graaddagen Bij het KWA zijn voor een stuk of 15 plaatsen in Nederland graaddagentabellen te downloaden. De tabellen gaan terug tot 1997 en bij de versie van 2007 staat ook het langdurig gemiddelde. December 2008 is overigens nog niet toegevoegd, dat zal komende week wel gebeuren. Eerder in deze thread is er ook al over gepost

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 01-01-2009 20:43 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Punkrocker schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 20:39:
[...]

Wat wij hier met ons allen hebben bespaard aan vuile uitstoot hebben ze er afgelopen nacht (en dag) dubbel en dwars de lucht weer ingeknald. 7(8)7
Financiële crisis? My ass!!

Er zou een ecotax op die troep moeten zitten. (8>
Er zijn er meer die het iets bescheidener willen. Burgerinitiatief

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Flitspaal

zou het deze tape misschien zijn:
http://www1.conrad.nl/scr...ub10&aktiv=10&navi=oben_2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn

de URL klopt niet.. kun je het artikel niet selecteren en dan de optie "direct link" kopieren?

[ Voor 1% gewijzigd door NielsTn op 01-01-2009 23:06 . Reden: URL hersteld door Sunhacker, comment aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik kan het artikel inderdaad niet benaderen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108023

remoc schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:55:
Heb je dan een WTW systeem?
Centrale afzuiging zuigt (vieze) lucht uit het huis naar buiten toe.
Via de ventilatie roosters komt er dan verse lucht weer naar binnen toe.

Als je een WTW installatie hebt, dan moet je op zolder aan de buizen kunnen zien waar ze naartoe gaan. Of waar ze vandaan komen.
Bijvoorbeeld bij de WC, keuken en en badkamer vandaan, en via de unit naar buiten, en een andere buis die verse lucht van buiten aanzuigt, in de WTW unit opwarmt en verder het huis in leidt, die buis moet ergens in huis in een uitblaas opening eindigen, die opening (of meerdere) zijn te herkennen aan de lucht die je er uit voelt komen.

Dus je moet voelen welke kant de lucht op gaat.
Je kunt ook een reepje heel dun plastic (1 cm bij 25 cm) van een boterham zakje, op een stokje plakken, en daarmee gaan kijken welke kant het op wappert.

Laat even weten wat je hebt gevonden, lijkt me interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry, is op een of andere manier afgeschermd

wwww.conrad.nl
Gereedschap / Plakband / Electro-isoleerbanden / pag3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Anoniem: 281733 schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 22:36:
Sorry, is op een of andere manier afgeschermd

wwww.conrad.nl
Gereedschap / Plakband / Electro-isoleerbanden / pag3
Kijk anders wat het bestelnummer is.
De link van conrad (onder "Directe Productlink") wijst bijvoorbeeld naar: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=541232
Die laatste cijfers zijn het productnummer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TD-er schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 22:49:
[...]

Kijk anders wat het bestelnummer is.
De link van conrad (onder "Directe Productlink") wijst bijvoorbeeld naar: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=541232
Die laatste cijfers zijn het productnummer.
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=607756

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoc
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 17:03

remoc

Q25SC380N

Anoniem: 108023 schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 22:12:
[...]
Heb je dan een WTW systeem?
Centrale afzuiging zuigt (vieze) lucht uit het huis naar buiten toe.
Via de ventilatie roosters komt er dan verse lucht weer naar binnen toe.
Sorry, mijn vraag was blijkbaar niet duidelijk genoeg. Mijn huis heeft geen WTW systeem, maar heeft nu een centrale afzuiging, en ik wil weten wat er nodig is om een lucht-WTW installatie te plaatsen. De afzuigbuizen zitten dus al in het huis, en voor een WTW-unit moeten er dus buizen bij en uitblaasopeningen in het huis, en er zal waarschijnluik een luchtinlaat op het dak moeten worden geplaatst. Bij Itho (http://www.itho.nl/Document/CONSMECHVENT.aspx) staan wel wat varianten getoond, alleen zijn daar de plaatjes eigenlijk te klein om goed te kunnen zien hoe alles loopt. De vraag is dus ook: waar ga je in het huis de uitblaasopeningen met de verse verwarmde lucht plaatsen ?

Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 02-05 17:21

Mentalist

[avdD]

Ik wil binnenkort een kleine autonome zonnestroominstallatie maken met een paneel (5-20W, gewoon om wat te knutselen/ervaring op te doen), laadregelaar en accu. Nu moet ik daar wel een zekering bij gebruiken voor het geval de accu berserk gaat en vraag me af of Glaszekering - 5x20mm - snel - 2 Ampere geschikt is. Die zou dan bij +/- 24W moeten klappen, lijkt me goed?

Ik heb overwogen een systeem met accu èn netinvoeding te maken (dan zou ik een paneel van 40-80W nemen, misschien zelfs meer), maar ik heb nergens een omvormer voor één paneel kunnen vinden (heb wel de Soladin 120 gevonden maar prijs is onbekend en die is toch nergens te koop). Jammer, want dan zou het paneel het net kunnen voeden wanneer de accu vol is. En het hele dak vol panelen leggen is voorlopig helaas geen optie.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 02-01-2009 01:47 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Kun je niet gewoon beter een accu-lader omvormer nemen voor dat zonnepaneel?
Daar zitten dan als het goed is alle veiligheidsmaatregelen in zoals overbelasting, overladen, etc. en dan kun je een autoaccu oid gebruiken. Waarschijnlijk wel een speciale gel-accu, omdat autoaccu's kennelijk niet zo geweldig goed overweg kunnen met constant laden, wat ik vreemd vind, omdat je dat tijdens het rijden ook hebt. Maar misschien dat iemand anders daar wat zinnigers over kan zeggen dan ik ;)

Voor autoaccu's (of in elk geval 12 of 24V spanning) heb je allerlei omvormers, mocht je 220V nodig hebben, gescheiden van het net.

[ Voor 12% gewijzigd door TD-er op 02-01-2009 02:26 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

TD-er schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 02:25:
Kun je niet gewoon beter een accu-lader omvormer nemen voor dat zonnepaneel?
Wat voor iets bedoel je nu met een accu-lader omvormer?
Daar zitten dan als het goed is alle veiligheidsmaatregelen in zoals overbelasting, overladen, etc. en dan kun je een autoaccu oid gebruiken.
Ik wou al een laadregelaar gebruiken tegen overladen, maar als er een beter alternatief is..
Voor autoaccu's (of in elk geval 12 of 24V spanning) heb je allerlei omvormers, mocht je 220V nodig hebben, gescheiden van het net.
Nee, 220 juist niet. Een accu at all gebruiken is al inefficiënt genoeg, ik wil er allerlei DC-spul mee voeden wat anders adapters of batterijen gebruikt. Maar het is vooral om wat te experimenteren en ervaring op te doen, want het milieu schijn je door die batterij sowieso al niet te helpen.

Maar weet je ook of die glaszekering geschikt is, of is die alleen voor 220V?

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 02-01-2009 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:42
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 01:45:
Ik wil binnenkort een kleine autonome zonnestroominstallatie maken met een paneel (5-20W, gewoon om wat te knutselen/ervaring op te doen), laadregelaar en accu.
Moet je doen, zo ben ik ook begonnen. Nu, vijf jaar later, ligt er 1365Wp op mijn dak. Je leert er veel van. Eén van de dingen die ik geleerd heb is dat voor een normaal huishouden een autonome installatie in Nederland zonder ondersteuning niet goed mogelijk is. Tussen zomer- en winteropbrengsten zit een factor acht tot tien, en omdat je elektriciteit niet een half kunt opslaan is dat een probleem. Oplossingen kunnen zijn: kleine windturbine, generator, brandstofcel, of toch netkoppeling maar die hebben allemaal zo hun eigen problemen. Ook hebben accu's niet het eeuwige leven, als je ze goed behandelt is tien jaar een reële levensduur. Daarom is netkoppeling ook zo briljant, er gaat dan geen energie verloren. Maar ja, het werkt het beste en is het meest kosten-efficiënt op vrij grote schaal (vanaf ongeveer 500-600Wp), maar als dat geen optie is houdt het op.
Nu moet ik daar wel een zekering bij gebruiken voor het geval de accu berserk gaat en vraag me af of Glaszekering - 5x20mm - snel - 2 Ampere geschikt is. Die zou dan bij +/- 24W moeten klappen, lijkt me goed?
Klinkt goed. Zeker inderdaad alles goed af, loodaccu's kunnen enorm hoge piekstromen leveren en dan is brand geen ondenkbaar gevaar.
Ik heb overwogen een systeem met accu èn netinvoeding te maken (dan zou ik een paneel van 40-80W nemen, misschien zelfs meer), maar ik heb nergens een omvormer voor één paneel kunnen vinden (heb wel de Soladin 120 gevonden maar prijs is onbekend en die is toch nergens te koop).
Is dit niets voor je? Marktplaats. Dat lijkt mij een mooie beginnersset voor echt niet te veel geld, 3 euro per Wp. Ook komt de Soladin 120 (en de OK4, ook een kleine omvormer) nog wel eens voorbij op Marktplaats. Ik heb er wel eens eentje gekocht maar omdat ik er niets mee deed (met winst) doorverkocht. Marktplaats is fantastisch :)
Jammer, want dan zou het paneel het net kunnen voeden wanneer de accu vol is. En het hele dak vol panelen leggen is voorlopig helaas geen optie.
Maak zo'n kleine autonome installatie niet al te complex. Je hebt al niet heel veel energie om mee te werken. Ga lekker 12V-apparaten voeden, en doe op die manier ervaring op. Wie weet waar het toe leidt... Ik heb zelfs nog een 12V spaarlamp liggen die ik niet meer gebruik, kopen?
TD-er schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 02:25:
Waarschijnlijk wel een speciale gel-accu, omdat autoaccu's kennelijk niet zo geweldig goed overweg kunnen met constant laden, wat ik vreemd vind, omdat je dat tijdens het rijden ook hebt. Maar misschien dat iemand anders daar wat zinnigers over kan zeggen dan ik ;)
Of het zinniger is weet ik niet, maar ik heb wel wat te zeggen (het zal eens niet ;)). Auto-accu's zijn inderdaad volledig ongeschikt voor zonnestroominstallatie's, en wel hierom:

- Hoge zelfontlading
- Hoge minimale laadstroom
- Zeer slecht bestand tegen diepontladen (dieper dan 50-60% en je sloopt de accu met elke cyclus)
- Slechte laad/ontlaad-efficiëntie
- Primair gemaakt om kortstondig zeer hoge stromen te leveren en daarna direct weer opgeladen te worden

Veel beter zijn de accu's die speciaal gemaakt zijn voor zonnestroominstallaties. Die hebben veel dunnere loodplaten en hebben daardoor bovenstaande nadelen niet of minder. Auto-accu's hebben maar één voordeel: hun aanschafprijs is lager, maar omdat ze veel korter meegaan ben je op termijn veel duurder uit.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 02-01-2009 15:46 ]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Vandaag in de volkskrant een artikel/bijlage over groen/duurzaamheid en energie.

Leesvoer dus op deze grauwe vrijdag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Mars Warrior schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 14:21:
...

Let inderdaad goed op welk isolatiemateriaal je voor die buizen gebruikt. Zit veel verschil in. Standaard bouwmarkt zut is in de regel veel minder isolerend dan spul van bijvoorbeeld Armaflex, Sanflex oid. Armaflex is top maar moeilijk als particulier te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 03:03:
[...]

Wat voor iets bedoel je nu met een accu-lader omvormer?
Van die sets die je in campers plaatst.
Mijn ouders hebben ook zo'n set in de camper (geen idee van het vermogen van het paneel) en er zit een complete laadregelaar in. De paneel kan wel een hogere spanning leveren dan nodig is voor het laden van de accu, dus die moet efficiënt omgezet worden.
[...]

Ik wou al een laadregelaar gebruiken tegen overladen, maar als er een beter alternatief is..
Nee, niet beter, zo ongeveer precies wat ik bedoelde, alleen wist ik niet dat ze zo voordelig waren ;)
Let alleen wel even op dat deze een max spanning van de PV-cellen heeft van 22V, dus kijk wel even van te voren of dat voldoende is voor de cellen die je wilt gaan gebruiken.
[...]

Nee, 220 juist niet. Een accu at all gebruiken is al inefficiënt genoeg, ik wil er allerlei DC-spul mee voeden wat anders adapters of batterijen gebruikt. Maar het is vooral om wat te experimenteren en ervaring op te doen, want het milieu schijn je door die batterij sowieso al niet te helpen.

Maar weet je ook of die glaszekering geschikt is, of is die alleen voor 220V?
Een zekering smelt alleen door een te hoge stroom. In principe maakt de spanning van de verbruiker niet uit, omdat je de zekering gewoon in serie plaatst met je verbruiker. (dus de spanning over de zekering is afhankelijk van de weerstand van de zekering en de stroom die erdoor gaat, U=I*R)
Uiteraard heeft de max. spanning wel een beetje invloed, maar dat is meer omdat de afstand tussen de contacten groot genoeg moet zijn (nadat 'ie is doorgebrand) om niet alsnog een vonkenregen te trekken tussen beide aansluitingen. Zekeringen voor hogere spanningen zie je dan ook vaak dat ze een iets anders gemonteerde smeltdraad hebben die terugveert als 'ie doorbrand om die afstand te vergroten. (al zie je vrijwel nooit meer glaszekeringen voor > 230V, dus zie je het niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb nog een behoorlijk forse rol ondervloerisolatie liggen voor laminaat ( onderzijde is iets wat op piepschuim lijkt ) Bovenzijde lijkt op alluminiumfolie. Gesteld ik zou dit aan de binnenkant van m'n dak monteren met de alufolie zijde naar de binnenkant.

Zou dat nog iets uitmaken?

Ik heb namelijk op mijn vliering nauwelijks ruimte voor isolatiemateriaal. Mijn zonneboilerleidingen lopen namelijk redelijk strak langs mijn daklangs.

Overigens merk ik ook dat het behoorlijk doortocht op m'n vliering. Het lijkt wel weg te komen bij de nok. Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-04 13:07

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

remoc schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 23:39:
[...]
De vraag is dus ook: waar ga je in het huis de uitblaasopeningen met de verse verwarmde lucht plaatsen ?
Slaapkamers en woonkamer

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Overigens merk ik ook dat het behoorlijk doortocht op m'n vliering. Het lijkt wel weg te komen bij de nok. Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen?
trek de nok-planken uit je vliering los,(dus niet de beplaating)
leg stroom aan voor verlichting daar waar je het wilt,
stop de nok vol met isofer,
haal bij de bouwmarkt een schuimen vliering lambrisering,(buigbaar)
kit deze in de nok,
pak je oude plank,
boor een gat voor het nieuwe stroomdraad,
zet de plank terug,
en koop mooie vliering lampen met 3 calex 3 watts lampen van de action,
klaar.

(scheelt een berg kost een beetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

/optie :

-trek de planken uit je vliering los,
kijk of je schuimvlokken of schuim bolletjes onder het panlat zijl ~(als het er zit) kan laten vallen via een slang, voor dakisolatie.
hier ging er 6 kuub vlokken in ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 17:20:
[...]

trek de nok-planken uit je vliering los,(dus niet de beplaating)
leg stroom aan voor verlichting daar waar je het wilt,
stop de nok vol met isofer,
haal bij de bouwmarkt een schuimen vliering lambrisering,(buigbaar)
kit deze in de nok,
pak je oude plank,
boor een gat voor het nieuwe stroomdraad,
zet de plank terug,
en koop mooie vliering lampen met 3 calex 3 watts lampen van de action,
klaar.

(scheelt een berg kost een beetje)
Hoe bedoel je dat precies? Ik heb een behoorlijk hoge bovenverdieping. Ik heb daar een extra plafond in gemaakt waardoor er bovenin nog een kleine vliering ontstond. ( max 160cm hoog ). Dus bovenop die kleine vliering daar tocht het behoorlijk. dat komt bij de nokbalk weg lijkt het.

Jij bedoelt om een extra plank op de nok te monteren met hierin led spots en hierboven de volledige ruimte vol te proppen met glaswol/steenwol? Zou nog een goed idee kunnen zijn!
/optie :

-trek de planken uit je vliering los,
kijk of je schuimvlokken of schuim bolletjes onder het panlat zijl ~(als het er zit) kan laten vallen via een slang, voor dakisolatie.
hier ging er 6 kuub vlokken in ;-)
Dat zou dus inhouden dat ik mijn eigen plafond extra ga isoleren toch? De isolatie komt dan op m'n gipsplaat te liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Joba schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 14:20:
[...]

Let inderdaad goed op welk isolatiemateriaal je voor die buizen gebruikt. Zit veel verschil in. Standaard bouwmarkt zut is in de regel veel minder isolerend dan spul van bijvoorbeeld Armaflex, Sanflex oid. Armaflex is top maar moeilijk als particulier te verkrijgen.
Dank je voor de info. Ik vroeg me al af waar dat prijsverschil toch vandaan komt :X

Na wat zoeken is Armaflex wel te koop, maar meer voor professionele toepassingen (zeer ruim temperatuurbereik voor bijv. airco's en biertapinstallaties) en **duur, nl rond de € 5,-- / meter. Met 30m wordt dat toch wel een beetje heeeeeeeeeel duur.

Climaflex XT zou ongeveer dezelfde isolatie moeten geven, is zelfklevend, en is een stuk goedkoper, zo rond de €2 bij warmterservice en €1,21 bij stopet. Denk dat ik die maar bestel, met de beloofde besparing van 3m3 gas per meter isolatie heb ik dat er in 1 jaar al weer uit :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mars Warrior schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 18:37:
[...]

Climaflex XT zou ongeveer dezelfde isolatie moeten geven, is zelfklevend, en is een stuk goedkoper, zo rond de €2 bij warmterservice en €1,21 bij stopet. Denk dat ik die maar bestel, met de beloofde besparing van 3m3 gas per meter isolatie heb ik dat er in 1 jaar al weer uit :*)
Als je verder niets met die vliering van plan bent kan je er na de climatube ook nog een glaswoldeken omheen vouwen/binden. Dat kost niet echt veel en als het toch uit het zicht is...

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

CanonG1 schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 08:53:
[...]

Is dit niets voor je? Marktplaats. Dat lijkt mij een mooie beginnersset voor echt niet te veel geld, 3 euro per Wp. Ook komt de Soladin 120 (en de OK4, ook een kleine omvormer) nog wel eens voorbij op Marktplaats. Ik heb er wel eens eentje gekocht maar omdat ik er niets mee deed (met winst) doorverkocht. Marktplaats is fantastisch :)
Ziet er idd mooi uit, maar ik heb wel gelezen dat je op moet passen met 2dehands zonnepanelen. Ik weet (nog) niet goed hoe ik moet zien of dat paneel in orde is dus ben toch wat huiverig. Ik heb wel gelezen op welke dingen je moet letten, maar ik weet niet of ik het ook goed zal kunnen zien IRL.
[...]

Maak zo'n kleine autonome installatie niet al te complex. Je hebt al niet heel veel energie om mee te werken. Ga lekker 12V-apparaten voeden, en doe op die manier ervaring op. Wie weet waar het toe leidt... Ik heb zelfs nog een 12V spaarlamp liggen die ik niet meer gebruik, kopen?
Ik denk dat dat door de verzendkosten tegen gaat vallen. :P Ik wou al wel wat 12V LED-lampen eraan hangen.
TD-er schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 15:04:
Een zekering smelt alleen door een te hoge stroom. In principe maakt de spanning van de verbruiker niet uit, omdat je de zekering gewoon in serie plaatst met je verbruiker. (dus de spanning over de zekering is afhankelijk van de weerstand van de zekering en de stroom die erdoor gaat, U=I*R)
Uiteraard heeft de max. spanning wel een beetje invloed, maar dat is meer omdat de afstand tussen de contacten groot genoeg moet zijn (nadat 'ie is doorgebrand) om niet alsnog een vonkenregen te trekken tussen beide aansluitingen. Zekeringen voor hogere spanningen zie je dan ook vaak dat ze een iets anders gemonteerde smeltdraad hebben die terugveert als 'ie doorbrand om die afstand te vergroten. (al zie je vrijwel nooit meer glaszekeringen voor > 230V, dus zie je het niet meer)
Ok, zekering is dus goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ericplan schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 18:52:
[...]
Als je verder niets met die vliering van plan bent kan je er na de climatube ook nog een glaswoldeken omheen vouwen/binden. Dat kost niet echt veel en als het toch uit het zicht is...
De vliering wordt voor opslag gebruikt, dus daar vind ik zo'n glas/steenwoldeken direct naast het luik niet echt lekker, maar waar de leidingen achter de knieschotten zitten (waar het nu 23 graden is |:( ) vind ik het een heel goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jij bedoelt om een extra plank op de nok te monteren met hierin led spots en hierboven de volledige ruimte vol te proppen met glaswol/steenwol? Zou nog een goed idee kunnen zijn!
het pakt hier erg goed uit in comfort en besparing,
ik was daar eens een (gloei)lamp (60 watt ook nog) aan het ophangen aan die vliering plank, en het leek wel een afzuigkap, zodoende.
bij het plaatsen van de panelen op het dak, met wat pannen eraf,zag ik dat de pannen op latten lagen, daaronder zijl,en daaronder matigjes wat isofer dekens, en die waren naar beneden gezakt.(bouwjaar 1974)
in de nok was het dus gewoon houtplaat 10cm lucht en dakpan...open en wel met kieren.
na het vullen van het dak op de beplating maar wel tussen het zijl, met isofer vlokken en het dichten van de nok, is het er nu gewoon lekker.
en lekker is ook wel 100e aan energie denk ik.
Dat zou dus inhouden dat ik mijn eigen plafond extra ga isoleren toch? De isolatie komt dan op m'n gipsplaat te liggen?
ja, en meer lucht/winddicht maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-01-2009 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
Nu de vloerverwarming wordt gevoed met 55'C water vanuit de ketel, ben ik op zoek naar LT radiatoren. Het lijkt wel of die dingen echt niet te vinden zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wanneer ik een normale radiator wil selecteren, dan moet ik zomaar een correctiefactor van 1.8 of hoger toepassen. De normale aanvoer / retour is 75/65, maar bij een 55/45 blijft er van de warmte afgifte bar weinig over.
Een LT-radiator schijnt ook veel minder water te bevatten en uit andere materialen opgebouwd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 19:09:
[...]

het pakt hier erg goed uit in comfort en besparing,
ik was daar eens een (gloei)lamp (60 watt ook nog) aan het ophangen aan die vliering plank, en het leek wel een afzuigkap, zodoende.
bij het plaatsen van de panelen op het dak, met wat pannen eraf,zag ik dat de pannen op latten lagen, daaronder zijl,en daaronder matigjes wat isofer dekens, en die waren naar beneden gezakt.(bouwjaar 1974)
in de nok was het dus gewoon houtplaat 10cm lucht en dakpan...open en wel met kieren.
na het vullen van het dak op de beplating maar wel tussen het zijl, met isofer vlokken en het dichten van de nok, is het er nu gewoon lekker.
en lekker is ook wel 100e aan energie denk ik.

[...]

ja, en meer lucht/winddicht maken.
Mijn dak bestaat uit spaanplaat platen waarop 4cm schuim is gespoten. De isolatie zit dus vast aan de platen zelf. Ik zal 1 dezer dagen het dak eens op gaan, kijken of ik kan vinden bij de nok constructie hoe het daar zit.

Overigens heb ik ( denk ik )? geen nokplanken? Althans aan de binnenkant zie ik meteen mijn nokbalk and thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
JakeNL schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 20:09:
Nu de vloerverwarming wordt gevoed met 55'C water vanuit de ketel, ben ik op zoek naar LT radiatoren. Het lijkt wel of die dingen echt niet te vinden zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wanneer ik een normale radiator wil selecteren, dan moet ik zomaar een correctiefactor van 1.8 of hoger toepassen. De normale aanvoer / retour is 75/65, maar bij een 55/45 blijft er van de warmte afgifte bar weinig over.
Een LT-radiator schijnt ook veel minder water te bevatten en uit andere materialen opgebouwd te zijn.
Ik heb me ook rot gezocht en alleen jaga gevonden. Of inderdaad zoals je zegt normale radiatoren overdimensioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-04 16:30
Heeft er iemand een idee wat voor isolatie je het beste kunt gebruiken voor het isoleren van de leidingen van de zonneboiler? Ik heb nu overal van die el-cheapo grijze buisisolatie gebruikt, maar die blijft niet lekker zitten. Ook denk ik niet dat die tegen de hoge temperaturen van de zonneboiler bestand is...
Overigens...vandaag weer bezig geweest met de installatie van de Nefit 2-110...de pomp is geinstalleerd en het expansievat, en wat leidingwerk gedaan. Het valt tot nu toe nog best mee allemaal, maar het wordt toch wel spannend als ik de boel moet aansluiten op de waterleiding vind ik. Dan zit je toch een tijdje zonder water :)

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

QuestionMarc schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 21:37:
Heeft er iemand een idee wat voor isolatie je het beste kunt gebruiken voor het isoleren van de leidingen van de zonneboiler? Ik heb nu overal van die el-cheapo grijze buisisolatie gebruikt, maar die blijft niet lekker zitten. Ook denk ik niet dat die tegen de hoge temperaturen van de zonneboiler bestand is...
Overigens...vandaag weer bezig geweest met de installatie van de Nefit 2-110...de pomp is geinstalleerd en het expansievat, en wat leidingwerk gedaan. Het valt tot nu toe nog best mee allemaal, maar het wordt toch wel spannend als ik de boel moet aansluiten op de waterleiding vind ik. Dan zit je toch een tijdje zonder water :)
De Reus heeft het gedaan met Armaflex bij mij thuis. Het voordeel van dit spul is dat er geen naad in zit. Je moet het dus ten tijde van de installatie al rondom de buis doen. Werkt echt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
flitspaal.nl schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 21:44:
[...]

De Reus heeft het gedaan met Armaflex bij mij thuis. Het voordeel van dit spul is dat er geen naad in zit. Je moet het dus ten tijde van de installatie al rondom de buis doen. Werkt echt super!
Helaas...dat gaat dus niet meer werken, de buizen zijn al vastgekneld :(
Hebben ze dat ook voor het buitengedeelte gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:32
Ik heb de naam Solesta op dit forum al eens langs zien komen. Heeft iemand ervaring met de zonneboilers van Solesta. Zijn deze geschikt voor doehezelf installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

QuestionMarc schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 21:55:
[...]

Misschien is opensnijden monteren en dan vastlijmen met bisontix een optie, wordt ook veel in de koelindustrie gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ziet er idd mooi uit, maar ik heb wel gelezen dat je op moet passen met 2dehands zonnepanelen.
shell rsm/acn 95/105/110/115 watt is niet kapot te krijgen,
en historisch gezien, zo goed als geen problemen met cellen en soldeerpunten.
gewoon goed, en daarom is shell er ook mee gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

QuestionMarc schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 21:55:
[...]

Opensnijden dan en met PVC tape of ducttape weer vastmaken?

Ik was er zelf niet bij maar volgens mij hebben ze het ook voor de buitenzijde gebruikt?

[ Voor 12% gewijzigd door mkleinman op 02-01-2009 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2023
JakeNL schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 20:09:

Heb je die vloerverwarming naderhand aangelegd en zijn je radiatoren berekend op een ruimte zonder ? Niks aan veranderen. Ik heb hier ook na de oplevering zelf vloerverwarming ingefreesd ( is dus niet zo optimaal als bij bouw geïnstalleerde, maar ruim voldoende) en ik heb het idee dat het juist daardoor optimaal werkt. Op het moment dat de "straling" van de radiatoren iets daalt word de vloer juist warm en kan ik hier bij temperaturen van 18C het hier qua gevoelstemperatuur erg aangenaam hebben. Ik overweeg zelfs om mijn ketel van de stand -vloerverwarming als bijverwarming- (55C) naar -vloerverwarming als hoofdverwarming- (45C) over te zetten

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-05 22:55
QuestionMarc schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 21:37:
Kijk, dan gaat jouw set nog eerder draaien als de mijne.
Wat ik me nu nog afvraag, mag je solderen voor de leidingen van het solarcircuit? Ik soldeer liever dan dat ik knelfittingen pak, want dan schuif je er de buisisolatie er zo omheen. Voor de bochten ga ik een buizenbuiger huren. Een ander punt wat ik me afvraag, is er een aftapmogelijkheid op de boiler? Anders is het wel lastig om de boiler leeg te maken, als je de leidingen aan de bovenzijde aansluit.
Maar ik heb mijn collectoren al geplaatst!!! *O*
Verder ligt de klus compleet stil. -O-

Over het vader worden kan ik in elk geval het volgende zeggen;

Er gebeurt iets geks in je hoofd. En dat is heel goed voor de kleine, maar niet voor de duurzaamheid...Ik stook al dagen het huis lekker warm, want de kleine zou toch zomaar ineens naar huis mogen...De wasmachine staat aan voor piepkleine wasjes (Wat wil je met kleertjes maatje 44), en in het ziekenhuis heerst helemaal een weggooimentaliteit niet-te-zuinig. Als je ziet wat daar verder gestookt en verwarmd wordt...

En tja, daar wordt ik dus momenteel helemaal niet warm of koud van. Dat was een paar weken geleden wel anders...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 22:25:
[...]

shell rsm/acn 95/105/110/115 watt is niet kapot te krijgen,
en historisch gezien, zo goed als geen problemen met cellen en soldeerpunten.
gewoon goed, en daarom is shell er ook mee gestopt.
Nou.... volgens mij snapten ze niet dat ze genoeg silicium in moesten kopen in een rap groeiende markt. De module fabriek in Camarillo (California) draaide daardoor op halve kracht, dus die kon Solarworld (wel genoeg silicium voorhanden en ook eigen productie) gewoon opkopen en draait nu met winst. NUON heeft met het Sunpower project (inderdaad, allemaal Shell spullie) leveringsproblemen gehad met Shell. Kregen we i.p.v. de eerste 4 93 Wattpiekers opeens, zonder dat dat uit de bestelpapieren bleek, 108 Wattpiekers geleverd voor de tweede ronde. Zijn waarschijnlijk rap met andere cellen gemaakt die ze in België of Frankrijk hebben gescoord... Zooitje ongeregeld, maar de modules zijn (nog steeds) toppie, groot gelijk... (en over de op Wp gebaseerde aanschafsubsidies uit die wilde jaren zullen we het maar helemaal niet hebben, wie daarvan het lekkerste stukkie heeft mogen opsouperen... :D ).

Shell heeft nu een nagelneue CIS module fabriek (dunnelaag) in Torgau (oost Duitsland). 11% modulerendement al bij de beste modules. Denk niet dat Shell zich afzijdig gaat houden als de industrie verder gaat groeien. Zijn ze veel te centengeil voor...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:36
Mistraller schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 01:11:
[...]

Volgens de installateur van onze zonneboiler mogen de collectoren niet zomaar op het dak liggen zonder dat het leidingwerk is afgemaakt.
Eea zou dan veel te heet worden als de zon erop schijnt zonder dat de warmte wordt afgevoerd!
[...]

Er gebeurt iets geks in je hoofd. En dat is heel goed voor de kleine, maar niet voor de duurzaamheid...Ik stook al dagen het huis lekker warm, want de kleine zou toch zomaar ineens naar huis mogen...De wasmachine staat aan voor piepkleine wasjes (Wat wil je met kleertjes maatje 44), en in het ziekenhuis heerst helemaal een weggooimentaliteit niet-te-zuinig. Als je ziet wat daar verder gestookt en verwarmd wordt...

En tja, daar wordt ik dus momenteel helemaal niet warm of koud van. Dat was een paar weken geleden wel anders...
Hehehehe, DAT ken ik :-)
Onze dochter is nog net geen maand oud.
De wasmachine draait overuren (dus die zonneboiler zou zich nu snel terugverdienen als ik de wasmachine aansluiting zou kunnen regelen :-(

Sterkte ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Leader98 schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 09:21:
[...]Volgens de installateur van onze zonneboiler mogen de collectoren niet zomaar op het dak liggen zonder dat het leidingwerk is afgemaakt.
Eea zou dan veel te heet worden als de zon erop schijnt zonder dat de warmte wordt afgevoerd!
Goede installateurs in Duitsland dekken de zooi dan ook af voordat het systeem definitief aangesloten wordt. Zoiets kwam ik tijdens mijn Mega PV Radtour in juni in Beieren tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/download/DSCF5526_25pct.jpg

Foto van pas op het dak gemonteerd dubbel Paradigma vacuumbuis collector systeem, totaal 42 buizen, in Unterbergen zuidelijk van Augsburg (vlakbij een 3,2 Megawattpiek zonnestroompark, een van velen...).

De afdekking wordt weggehaald als de hele zooi intern is aangesloten.

Overigens niet "typisch Duits". Bij een presentatie van Econok in Nederland, jaren geleden, werd ook al van afdekplastic gerept, wat er pas af mocht als het systeem intern door de Econok installateur was aangesloten. Heeft ook met garanties e.d. te maken: de leverancier is verantwoordelijk, en de installateur mag geen roet in het eten gooien, tenzij hij specifiek voor het betreffende type installatie door de leverancier is gecertificeerd. Econok is, na slechte start, inmiddels onderdeel van Inventum.

Is natuurlijk veel eerder een probleem bij zonnecollector systemen (hoop buizen werk, koppelingen, instellingen, etc.) dan bij PV, waar je gewoon een draadje doortrekt (bij de in NL gemaximeerde sets niet al te ingewikkeld) naar binnen en stekkeren maar, in de 230 volt van het huisnet, via een standaard omvormer... (beetje overtrokken gesteld, maar hopelijk de pointe weergevend)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vanaf welk vermogen aan zonnestroom moet je een aparte groep in je meterkast aanbrengen?

ps
Vandaag is een ingezonden brief van me geplaatst in de plaatselijke krant over de stadsverwarmingstereur.
Zal mij benieuwen wat de reakties zullen zijn.
Op het ecologie forum wordt al gerept over het verbieden van het plaatsen van een schoorsteen bij nieuwbouw woningen die op de stadsverwarming worden aangesloten.
Dmv het capaciteitstarief wordt de warmtepomp ook al de nek omgedraaid.

[ Voor 32% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-01-2009 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221003

[...]

Erg herkenbaar :). Onze dochter is net 2 jaar geworden (ook in december geboren). Ook hier ging het elektriciteits- en gasverbuik de maanden rond haar geboorte de hoogte in. De wasmachine, koffiezetter en waterkoker (kruikjes!) maakten overuren. Het verbruik van december 2006 paste niet eens in m'n tabel :') , maar ik kon me er toen (en nu) niet druk om maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.herbergpv.nl/Images/elek06-07.jpg

Het beste met je dochter en nog gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-05 22:52
Speksteenkachel schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 12:45:
Vanaf welk vermogen aan zonnestroom moet je een aparte groep in je meterkast aanbrengen?
Volgens mij al vanaf 2.5 A, dus ongeveer 600 Wpiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
[...]

Kijk, dan gaat jouw set nog eerder draaien als de mijne.
Wat ik me nu nog afvraag, mag je solderen voor de leidingen van het solarcircuit? Ik soldeer liever dan dat ik knelfittingen pak, want dan schuif je er de buisisolatie er zo omheen. Voor de bochten ga ik een buizenbuiger huren. Een ander punt wat ik me afvraag, is er een aftapmogelijkheid op de boiler? Anders is het wel lastig om de boiler leeg te maken, als je de leidingen aan de bovenzijde aansluit.
Volgens mij is solderen geen probleem hoor. Waar zou je bang voor zijn dan? Ik soldeer ook liever maar veel dingen kun je alleen maar knellen zoals het mengventiel en de aansluitingen van de boiler. Over die boiler...dat begrijp ik ook niet helemaal, hoe kun je die nu aftappen als alle leidingen boven zitten? Ik ga ervan uit dat als hij leeg moet, dan doe ik dat wel met een pomp oid. Schoonmaken zie ik ook niet echt zitten, door een gat van 5 cm :)
Vandaag weer bezig geweest, ik heb het thermostatisch mengventiel geinstalleerd. Maar nu lekt 1 van de snelkoppelingen :( Ik kijk het even aan, anders moet er een nieuwe poging gedaan worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speksteenkachel schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 12:45:
Volgens mij al vanaf 2.5 A, dus ongeveer 600 Wpiek.
maar dan wel meteen max 3600Wp op die aparte stop.

vraagje :
ik heb nu 1250Wp op het dak, op een aparte stop,
nu komt daar 1000Wp bij met een sunny boy sb1100,
zal ik deze op de bestaande leiding stoppen,
of een nieuwe draad vanaf de sunny boy naar de 2 stopkontakten trekken,
de 1250Wp zit nu op 1 stopkontakt,
en de sunny boy dan in de andere.
dan zit er 2250Wp op 1 aparte stop, met aarde.

anders : dan zitten ze allemaal op 1 draad de omvormers, naar de stekker toe.
(aka 1 verlengsnoer met 4 stekkers erin, en dan 1 stekker in de muur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 14:39:
[...]

maar dan wel meteen max 3600Wp op die aparte stop.

vraagje :
ik heb nu 1250Wp op het dak, op een aparte stop,
nu komt daar 1000Wp bij met een sunny boy sb1100,
zal ik deze op de bestaande leiding stoppen,
of een nieuwe draad vanaf de sunny boy naar de 2 stopkontakten trekken,
de 1250Wp zit nu op 1 stopkontakt,
en de sunny boy dan in de andere.
dan zit er 2250Wp op 1 aparte stop, met aarde.

anders : dan zitten ze allemaal op 1 draad de omvormers, naar de stekker toe.
(aka 1 verlengsnoer met 4 stekkers erin, en dan 1 stekker in de muur)
Wat voor draad heb je vanaf de meterkast op die groep naar boven getrokken? 2,5mm2? of 1,5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Als de installatieautomaat van de groep 230VAC/16A is niet onder 2,5mm2 gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat voor draad heb je vanaf de meterkast op die groep naar boven getrokken? 2,5mm2? of 1,5?
vreselijk dikke > 4mm onbuigbare vdt, de vorige bewoner had een electrische sauna op zolder,
en ik heb nu 4 stoppen op zolder ;-)
no worry over de capaciteits stop, die heb ik al direkt laten weghalen(3x50)
want ik nam mijn dubbele meter mee, dat was gratis bij verhuizing(2001)....en heb nu 1 klein capaciteits stopje.

1 stop voor de zonneboiler (met apc ups bridge 1400vac) (10A)
1 stop voor de pv (16a) en aparte edisun display
1 stop voor wassen drogen (10A)
1 vrij

ps :
kent iemand deze nu al ?
http://shop.conrad.nl/ele...ekosten-meter/125310.html
lijkt me een leuke huiskamer display voor de pv.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-01-2009 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 18-04 15:27
flitspaal.nl schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 14:27:
De Reus haalt het bij Warmteservice weg.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Sjit man...heb vandaag dus het thermostatisch mengventiel geinstalleerd, maar nu is de hoeveelheid warm water veel minder dan eerst (ik had dus een lekkere ruime straal warm water voorheen), en beneden wordt het zelfs niet eens warm, een beetje lauw en dan houdt het op! :( Boven gelukkig nog wel. Iemand een idee hoe dat komt?

Edit: oeps....je moet natuurlijk wel de kraan naar de ketel goed opendraaien!!!

[ Voor 28% gewijzigd door QuestionMarc op 03-01-2009 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Volgens de voorschriften mag je niet meer dan 2,25A terug voeden op een bestaande groep.
Als het meer wordt, is een aparte groep verplicht.
Op die aparte groep mag alleen maar PV worden aangesloten en geen andere verbruikers.

Let opverigens ook op met een verlengsnoer.
Deze zijn in de regel maar met 1,5mm uitgevoerd.
En uit ervaring weet ik, dat ze bij 2375 Wp in vol bedrijf wel warm worden. :*)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 15:22:
[...]

ps :
kent iemand deze nu al ?
http://shop.conrad.nl/ele...ekosten-meter/125310.html
lijkt me een leuke huiskamer display voor de pv.
Jawel, heb ik... maar niet voor de PV. Bevalt prima, heb een gastellersensor en elektrasensor, dus voor totaal huishouden verbruik voor elektra en gas, geinstalleerd in de meterkast. Er is ook een aparte sensor voor PV. Bijgeleverde software is aardig maar niet meer dan dat. Software slaat de meetwaarden op in een access-db, dus daar kan je dan zelf aardig wat om heen knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Joba schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 17:17:
[...]

Jawel, heb ik... maar niet voor de PV. Bevalt prima, heb een gastellersensor en elektrasensor, dus voor totaal huishouden verbruik voor elektra en gas, geinstalleerd in de meterkast. Er is ook een aparte sensor voor PV. Bijgeleverde software is aardig maar niet meer dan dat. Software slaat de meetwaarden op in een access-db, dus daar kan je dan zelf aardig wat om heen knutselen.
Maar is de meter stabiel en kan deze data intern loggen zolang je PC niet aan staat?
Ik wil eigenlijk altijd nog een goedkope zwerm aan loggers hebben die incl logger max een Watt of 5 trekt en waar je makkelijk een maand logdata in kwijt kunt en het liefst ook nog wat gedetailleerdere info dan 1x per minuut een enkele sample. (zoals de EnergyLogger 3500)
Qua prijs hooguit 100 euro incl. voldoende sensoren om alle groepen in huis te meten en niet alleen beperkt tot meten via een Windows PC (die andere software maak ik dan zelf wel ;)) en het liefst nog een enkele losse meter die op afstand uitgelezen kan worden.
Dat zou IMHO ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jawel, heb ik... maar niet voor de PV. Bevalt prima,
laat ie ook momentaan vermogen zien ? dwz wattage wat er loopt ?
is het bereik een beetje goed vanaf de sensor tot de display ?

het concept bevalt me wel, heb nu een forse edisun display,
maar die heeft een erg laag huiskamergehalte.....

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-01-2009 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg
.....
http://www.nu.nl/algemeen...ekt-zonnerecord-1963.html

eerst vermoedde ik nog dat het de extra isolatie was,
totdat ik para 205 opvroeg in de zonneboiler, en daar stond 79 uur cv zonbijdrage in december,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 18:24:
[...]

laat ie ook momentaan vermogen zien ? dwz wattage wat er loopt ?
is het bereik een beetje goed vanaf de sensor tot de display ?

het concept bevalt me wel, heb nu een forse edisun display,
maar die heeft een erg laag huiskamergehalte.....
Aantal KWH's laatste 5 minuten, uur, dag, week en jaar.
Sensorbereik heb ik wat wisselende ervaringen mee. Ik vermoed dat ik in de gevallen dat ik metingen mis last heb gehad van interferentie met andere apparatuur. Dat was in ieder geval het geval toen de display op het stereomeubel stond (TV, receiver, DVD-speler, wifi access point, router, set-top-box, telefoon en kabel-modem, uiteraard allemaal netjes achter een oranje knop ;-) ) De display heb ik ook op zolder gehad en leek toen geen missers te geven. Sensoren hangen in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Obama schetst economisch herstelplan
Hij wil de productie van duurzame energie verdubbelen en publieke gebouwen energiezuiniger maken.
Er is in ieder geval een wil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en het gaat hem lukken ook,even 4miljard voor chrysler maakt 3miljard in wind en zon dan ineens simpeler,
Aantal KWH's laatste 5 minuten, uur, dag, week en jaar.
dus geen wattage ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Speksteenkachel schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 20:45:
Obama schetst economisch herstelplan
Hij wil de productie van duurzame energie verdubbelen en publieke gebouwen energiezuiniger maken.
Er is in ieder geval een wil. :)
Amerikanen willen met populaire maatregelen nogal eens doorslaan. Laten we hopen dat het voor een keer positief is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Iemand wel eens gedacht over het volgende: In elke heetwaterinstallatie is een inlaatcombinatie verplicht. Het ding bestaat in principe uit twee zaken, een terugslagklep en een ontlastklep. Tijdens het opwarmen van de boiler druppelt bij mij voortdurend water uit dit ding. Stel dat je deze twee functies uit elkaar zou kunnen halen en de ontlastklep in het keukenkastje zou plaatsen. Dan zou je warmwaterleiding vanuit je boiler langzaam vullen waardoor je eerder/sneller heet water hebt op je kraan en dat zou weer een besparing kunnen opleveren, zowel op water als op energie. Of zou dit volledig verloren gaan als stilstandverlies?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
@flitspaal...

Ik zag op de foto's van jouw zonneboiler dat er flexibele slangen zijn gebruikt bij de dakdoorvoer. Heb je toevallig enig idee wat voor merk/type die zijn? Je kunt een set van Nefit bestellen, voor 120 euro, maar volgens mij is dat niet meer dan 2 standaard slangen en een koppeling.

De enige die ik heb kunnen vinden is deze:
http://www.gho-online.nl/...mm-7286158-p-7286158.html

Ik weet alleen niet of die overweg kan met de hoge temperaturen van de zonnecollectoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

QuestionMarc schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 21:22:

Ik weet alleen niet of die overweg kan met de hoge temperaturen van de zonnecollectoren...
Bedoel je deze?:
http://www.solarheizungss...lar-Kollektoren::880.html

Is wel een duitse site ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb unipipe (flexibel persbaar en buigbaar) gebruikt, na 2,5 jaar nog geen probleem gehad.
het kan een handige optie zijn, als je dak kan buigen door de wind.
koperen knietjes zeggen dan knal.

ik zag in mijn leverancierspagina trouwens dit :

Greenchoice
Dag tarief kwh € 0,3150 € 0,3244
Prijs per m3 € 0,5226 € 0,7233

no kidding ook op nuon staan die prijzen,
grofweg 30ct/kwh 75ct/m3
bij 2000m3 en 2000kwh betaal je dus 2000 euro netto.
in 2000 betaalde je voor deze afname nog geen 650 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 21:43:
[...]

Greenchoice

grofweg 30ct/kwh 75ct/m3
Wow, wat een prijzen. Dat wil je toch alleen maar hebben als je het teruglevert het net op...
Op de Essent-site (trouwens wel lastig te vinden, want de helft van de links op de site verwijzen naar niet bestaande domeinen (.local)) staat dat enkeltarief 23,51 cent per kWh kost.
Piek/Dal tarief is resp. 26,38 cent en 20,65 cent.
Dat scheelt nogal met Greenchoice.

De gasprijs staat zelfs in PDF-vorm netjes uitgelegd.
In mijn regio (Groningen) is dat 68,36ct/kuub. (incl belastingen)

Trouwens, in die PDF staat ook nog eens dat er voor gas kennelijk ook een capaciteitstarief bestaat:
• Bovenstaande leveringstarieven gelden voor individueel bemeten aansluitingen met een
aansluitcapaciteit t/m 40 m3/uur.
Enig idee hoe je kunt achterhalen wat je aansluitingscapaciteit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

QuestionMarc schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 21:22:
@flitspaal...

Ik zag op de foto's van jouw zonneboiler dat er flexibele slangen zijn gebruikt bij de dakdoorvoer. Heb je toevallig enig idee wat voor merk/type die zijn? Je kunt een set van Nefit bestellen, voor 120 euro, maar volgens mij is dat niet meer dan 2 standaard slangen en een koppeling.

Om heel eerlijk te zijn. Ik heb werkelijk waar geen enkel idee. Het enige waar ik dit type slang eerder heb gezien is als flexibele slang voor het aansluiten van een normale kraan in bijvoorbeeld de keuken. Alleen die zijn 12 of 15mm. Deze is 22mm als binnendiameter. Mijn vermoeden is dat deze of bij Warmteservice wegkomt of bij de zonneboilerset via SunSystems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bij essent is het een zootje op de site, en dat is natuurlijk met reden,
de terugverdientijd van nietsdoen ziet er vrij kansloos uit.....;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:42
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 22:32:
de terugverdientijd van nietsdoen ziet er vrij kansloos uit.....;-))
Dat vind ik een mooie uitspraak :)

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ik heb unipipe (flexibel persbaar en buigbaar) gebruikt, na 2,5 jaar nog geen probleem gehad.

Greenchoice

grofweg 30ct/kwh 75ct/m3
Heb net ook effe in mijn dossier gegluurd. Volgens mij klopt er helemaal niks van die tarieven!

28,25 eurocent/kWh (incl. BTW) voor continu tarief staat daar voor ons... Ik heb berekend, met de actuele data van NUON Energie (voor GC in ons geval de zogenaamde "regioleverancier"), en energiebelasting en vaste korting GC, dat ik op 24,11 eurocent/kWh all-in, incl. BTW (dat is dus voor NUON Energie continu tarief een halve eurocent "GC korting" hoger, dus 24,61 ct/kWh) moet uitkomen (is ook "marktwaarde" van onze gesaldeerde zonnestroom). Da's bijna 3 en een halve eurocent/kWh lager!!!

Ze rekenen nota bene nog met een variabele post voor transportkosten, die met het cap. tarief (en de er aan gekoppelde omzetting van variabele systeemdiensten tarief TenneT in een capaciteit-gerelateerde vaste (berekende...) waarde, dus ook "vastrecht") juist verdwenen moet zijn! Ook vastrecht berekening is een puinhoop. Dat gaat weer lekker stoeien worden. Ik heb vorig jaar meer geld terug gekregen dan ik middels een zeer gedetailleerd spreadsheet opgeeist had: hun jaarnota klopte niet bij vastrecht voor gas transport, en ze hebben zitten rotzooien met de correctienota om van de kritische vragen af te zijn, zo lijkt het...

Gasprijs berekening (kwart eurocent korting incl. BTW t.o.v. "regioleverancier" NUON Energie): 71 eurocent/kuub gas, voor Greenchoice (in ons geval met kookgas aansluiting, G1,6) 70,75 eurocent/kuub. Let op dat die berekening voor zone C (Leiden) geldt, maar daar valt ook Almaar/regio eric-pvt in. NUON Energie laat op sommige pagina's alleen all-in prijs voor regio A (Groningen, geen regiotoeslag...) zien.

Greenchoice maakt er in mijn dossier doodleuk 66,47 eurocent/kuub van voor ons (NB: dat is incl. een kwart eurocent/kuub korting incl. BTW t.o.v. tarief "regioleverancier"). Leuk natuurlijk, maar volgens mij klopt d'r geen bal van...

Tarieven die eric-pvt noemt zijn waarschijnlijk vaste contract tarieven ???, maar die kWh prijs vind ik onwaarschijnlijk hoog (heeft EZ soms die tarieven voor het nieuwe SDE correctiebedrag (zogenaamde "gemiddelde elektra marktprijs"...) van een bezopen 27,3 cent/kWh als uitgangspunt genomen????). Zelfs voor NUON Natuurstroom (een van de duurste in de "markt") betaal je geen 30 eurocent/kWh, zelfs niet in het hoge dagtarief...

Mijn gedetailleerd berekende tarieven zijn gebaseerd op standaard, direct opzegbare contracten en op basis van de harde leveranciers-, netbeheerders-, Min. Fin., etc. data (vandaar dat ik ook meer geld terug kreeg van GC dan gevraagd: ze weten dat ze fout zaten...).

Geen wonder dat er zoveel fout gaat. Leve de "liberalisering"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Zie ook mijn voorgaande opmerkingen, volgens mij klopt er een hoop niet in de GC dossiers...
De gasprijs staat zelfs in PDF-vorm netjes uitgelegd.
In mijn regio (Groningen) is dat 68,36ct/kuub. (incl belastingen)
Regiotoeslag zoals die op NUON site in apart document staat vermeld maakt all-in prijzen per kuub buiten Groningen/Friesland/Drenthe duurder: van 0,19 (zone B - plm. Overijssel) tot en met 2,58 (zone J - Deltaland Zeeland) cent per kuub incl. BTW. Let op dat er "geritseld" wordt met de wijze waarop regio worden weergegeven en waarop de regiotoeslag in de "leveringsprijzen" worden verwerkt bij verschillende leveranciers! Bovenstaande geldt voor tarieven NUON Energie.
Trouwens, in die PDF staat ook nog eens dat er voor gas kennelijk ook een capaciteitstarief bestaat:
Klopt. Groot deel transportkosten gas is al jaren op capaciteit berekend. Het zeer geringe deel variabele transportkosten is ook per 1-1-2009 komen te vervallen. Scheelde bij Liander (ex Continuon) bij 30 kuub (zeg maar: ons kookgas verbruik) zo'n 33 eurocent/jaar, bij een (nu gemaximeerd voor kleinverbruik) verbruik van 4.000 kuub ongeveer 44,60 Euri/jaar. Is nu dus in het "all-in capaciteitstarief" voor gas verwerkt, met veel minder impact dan die idiotie bij elektra.
Enig idee hoe je kunt achterhalen wat je aansluitingscapaciteit is?
Staat op je gasmeter. Ons microscopische kookgasmetertje heeft capaciteit G1,6. Meeste mensen hebben G4 of, minder vaak, G6. Al deze meters vallen nu binnen twee "verbruikscategorieën": t/m G6 met verbruik minder dan 500 kuub (normaal kubieke meter), meestal kookgas aansluitingen of niet bemeten aansluitingen. Of t/m G6 met verbruik tussen 500 en 4.000 kuub/jaar. Daarboven ga je al vet meer aan capaciteitstarief ook voor de gasaansluiting betalen. (Liander: 2,90 ex BTW/mnd kookgas, 5,79 500-4.000 kuub, 11,58 Euro ex BTW/mnd voor G6 meters hoger dan 4.000 kuub/jaar, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc

Greenchoice

grofweg 30ct/kwh 75ct/m3
Hoe kom jij nou aan 30ct ? Want op deze pagina staat een prijs van 11,7 cent excl belasting, en 24,6 cent incl...
Gas heb ik 2.5 jaar geleden vastgezet voor 34 cent per m3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het zijn all in prijzen he,
ik heb greenchoice 3 jaar vast sinds 1 juni 2008,
dus het zou helemaal niet mogen veranderen, want vast is vast... op z`n nederlands.
dwz er zijn toch variabele componenten.
andersom, ik zou wel heel graag 31,5 cent betalen voor dagtarief hoor,
maar dan ga ik wel volgende week al het dak op om die 1kwp erbij te leggen,
pure opbrengst, en ik haal dan die sde`ers al bijna in, en sde`ers gaan dan bij betalen over een jaar of 2 ?
met een gemiddelde prijs van 2 euro per Wp betekend dat grid parity binnen 2 jaar voor mijn hele pv set.
ik zal dan op ongeveer -1250kwh in de min komen, dus wat stroom kost interesseert me niet zoveel meer,

http://van.wijk.net/pvt/gc2009.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Anoniem: 238103 schreef op zondag 04 januari 2009 @ 11:12:
dus het zou helemaal niet mogen veranderen, want vast is vast... op z`n nederlands.
Ben zeer benieuwd. Ik heb half december GC aangevraagd met stroom 1jr vast, dus bij mijn weten tegen het tarief op het moment dat ik de aanvraag heb ingediend (werd bevestigd door gaslicht.com), en dat was 6,9ct excl. al die toeslagen. Gas is/was wel variabel, dus dat wordt even schrikken geloof ik.

Aan de andere kant wordt de terugverdientijd van isolatie/duurzame energie wel steeds korter.
Met wat subsidie is het bijna zeker dat wij hier de ramen beneden allemaal door HR++ gaan vervangen waarbij nog een tweede maatregel genomen moet worden: spouwmuurisolatie (indien dat kan) of een zonneboiler (ook even afhankelijk van toestemming om die zooi op het dak te mogen plaatsen).
pure opbrengst, en ik haal dan die sde`ers al bijna in, en sde`ers gaan dan bij betalen over een jaar of 2 ?
met een gemiddelde prijs van 2 euro per Wp betekend dat grid parity binnen 2 jaar voor mijn hele pv set.
ik zal dan op ongeveer -1250kwh in de min komen, dus wat stroom kost interesseert me niet zoveel meer,

PV systemen vond ik tot nu toe altijd veel te duur (te grote investering/te lange terugverdientijd), maar als dit soort kWh prijzen in de toekomst een feit gaat worden, dan is dat natuurlijk andere koek: Met een opbrengst van 500kWh van een 600Wp set ga je al van 500*0,22 = €110 naar €150. Zonder SDE ga je dan al van een terugverdientijd van 27jr naar 20jr :D

Dus, eric-pvt, ik snap niet helemaal wat jij nu hier schrijft dat je eea binnen 2jr terugverdient?????

Wel een hele mooi gas grafiek overigens! Hoeveel bespaar jij nu met je zonneboiler op gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

dwz er zijn toch variabele componenten.

Eric: laat die zogenaamde uitsplitsingen maar eens zien, dan. Er klopt echt geen BAL van, en ook van de andere tarieven niet. En dan heb ik het nog niet over de vastrecht posten gehad, dat is helemaal janken met de pet op. Volgens mij zitten ze bij GC compleet verkeerde tariefcomponenten in hun database te proppen, dit is een ongeregeld zooitje.

M.a.w.: billen bloot over die zogenaamde "variabele componenten", dus.

Dat zijn:

kale leveringsprijs/kWh ex BTW
energiebelasting/kWh ex BTW
subtotaal ex BTW
19% BTW
TOTAAL incl. BTW

Meer is er niet. Variabele transportkosten zijn met invoering cap. tarief d'r uit gegooid, ook het variabele systeemdiensten tarief wordt vervangen door een vaste post, al kan ik nergens op TenneT site het definitieve getal daarvoor vinden (heb al mail gestuurd). Volgens STEDIN, die het over nog niet definitieve tarieven voor systeemdienst heeft, zou het voor aansluitingen t/m 3x 25 A op 4,39 Euri incl. BTW/jaar (dus: VAST bedrag, niet in var. tarieven op te nemen!!!) gaan komen. Pagina 3 in dit document. Geldt voor alle regionale netbeheerders. Maar: nog niet definitief, blijkbaar (wat een zooitje...).

Die 31,5 "hoog tarief" euricent is gelogen, en ook die 32,44 "hoog tarief" bij jouw "regioleverancier". Dat is onze goeie ouwe NUON Energie. Die zelfs voor natuurstroom niet zoveel rekent.

Conclusie: tarieven BAGGER, en GC moet haar huiswerk opnieuw doen. Jammer voor de netinvoeding dus.

Op TROS RADAR forum energiebedrijven wordt ook meer en meer geklaagd over de compleet ondoorzichtige tariefstelling (nooit op papier vastgenageld, wat wel zou moeten, maar wat te maken heeft met de wijze waarop GC "een standaard korting t.o.v. de regioleverancier" geeft, zonder "eigen" tarieven te voeren) van Greenchoice. Zie o.a. dit draadje. En deze...

Als ze dit laten versloffen, gaat het een rel worden, want rotzooien met tarieven is vragen om problemen. Zeker als blijkt (zoals uit mijn keiharde basisgegevens blijkt), dat die tarieven zoals wij nu in ons elektronisch dossier te zien krijgen, op drijfzand berusten...

Met dank aan Laurens Jan Brinkhorst, overigens... (en het grootste deel van de Tweede Kamer die het allemaal prachtig vonden, die liberalisering...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee, nee het is geen bagger, ik hoop dat het waar is, echt...
het zou veel goeds betekenen, op deze manier gaat otto vielverbraucher keihard tegen de muur, en dat is goed.
Dus, eric-pvt, ik snap niet helemaal wat jij nu hier schrijft dat je eea binnen 2jr terugverdient?????
Wel een hele mooi gas grafiek overigens! Hoeveel bespaar jij nu met je zonneboiler op gas?
ik betaalde 2 euro per wp over 3000Wp (subsidie en slim ingekocht)
ik betaalde 2116 euro voor een complete qsolar met 5m2 collector,(actieprijs en zelf geinstalleerd)
fors isoleren, en allemaal zuinige nieuwe spullen kopen.
dit alles in 05-2007 tot vandaag.
hierdoor is mijn energieprijs bekend voor jaren.
ik bespaar 98% stroom in 2008 en 78% gas.
voorheen betaalde ik zonder duurzame middelen 235 per maand of rondweg 3000 netto per jaar,
dit zou nu ongeveer 4000+ zijn. (echter ik betaalde all in 710 euro aan energie in 2008)
<big silence........>

ja daar zit een fors gat tussen....
een terugverdiengat misschien ? ik wil alleen over 10 jaar denken, dus tot 2017.
als je veel verbruikt in een oudere woning(voor 1975) kan je een hoop scoren,
het zijn jouw centen, dus denk goed na wat je met je laatste rolo doet.

al met al een heel normale beslissing dus tegen leuke prijzen, nu de vraag naar duurzame middelen stijgt,
kan je dus ook dikke prijzen verwachten.
hoe dan ook, vergeet dat terugverdienen,
denk : "wat doet elke 1000 euro van mij waar op jaarbasis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ps : ik betaalde met een ouwe ketel en enkelglas, in een woning van 1974 in 2001 816,10 euro aan nuon op jaarbasis, dus dan zie je een beetje waar het heengaat, sluiperig en gluiperig met die prijzen.
als je dan je auto en energiekosten bij elkaar opteld, in 2009, werk je dus als het tegenzit,
(auto 1 op 12, en huis van voor 1975) zomaar een heel kwartaal voor joker.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.