Duurzame Energie deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 58.234 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:11

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:17:
Gisteren zijn mijn collectoren het dak op gegaan! Ondanks het slechte weer...We waren de draagbeugels aan het monteren, en tja, toen waren we toch al natgeregend. Toen hebben we de klus maar geklaard. Je hebt niet zomaar even 3 man hulp opgetrommeld...

Ik ben blij dat deze fase erop zit, want hier zag ik wel tegenop. Nu de aansluitingen naar binnen nog maken, en betere foto's maken ;) Maar dat kan ik allemaal alleen, de boiler staat ook inmiddels op zolder.

[afbeelding]
Lekker klussen...

[afbeelding]
Bijna klaar!

(Clickable)
Ik ben benieuwd hoe het verder allemaal gaat. Dit ziet er goed uit. (en ik ben jaloers) Het plaatsen van de collector lijkt me inderdaad een flinke klus, en ik kan me voorstellen dat je er tegenop zag. Het verder aansluiten is allemaal niet zo ingewikkeld en bovendien kan je daar op elk moment mee stoppen, behalve het waterzijdig aansluiten, dat moet je even goed timen, zeker in jouw situatie :) .

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woehoe!

Als kerstkado van de gemeente a'dam heb ik toch nog de zon op je dak subsidie gehad voor mn PV installatie.
Het is maar 600Wp maar goed je moet ergens beginnen ;)

Het vrouwtje nog ff overhalen; maar dat moet wel lukken.

Daarnaast komt er morgen nog een installateur langs (via tip van Sunsystems) die gaat kijken wat er mogenlijk is met onze stadsverwarming.
'k ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

droog je de was ook op gas? ik overweeg een gasdroger aan te schaffen namelijk
door de zonneboiler is het lekker warm op zolder,
ik heb wel een droger, maar die staat al een jaar uit,de ventilatie daar is erg goed.
ik gebruik nu een waslijn type kruidvat, en die is bijna even snel, en gebruikt tot nu toe 0 kwh.
met de null, nulluh 0, ik zeg nul van essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

ericplan schreef op maandag 22 december 2008 @ 17:10:
[...]

Het meest "shitte" is dat je, bij zo'n afgewezen bouwvergunning, toch nog de helft van de legeskosten moet betalen. Dat bedrag had ik beter direct in de windvogel oid kunnen investeren. :'(
Belachelijk, en stevig balen. Kun je niet eens bij VROM navragen of je stadsdeel eikeltjes hier niet nationaal beleid zitten te doorkruisen, want ik vind dit bij de beesten af. Je zou ook eens kunnen proberen via via mevrouw Cramer te schrijven, of ze die meute randdejeweetwellen even aan een kort lijntje kan gaan strikken.

Sterkte, ik leef met je mee. Hier begon de verhuurder opeens beren op de weg te zien toen ik wat al te voortvarend doordenkend nog twee moduultjes d'r bij wilde, toen kon er opeens (vrijwel) niks meer. Dat was toen ook even diep slikken geblazen. Ik telde mijn knopen (en de schriftelijke overeenkomst voor de oorspronkelijke installatie), en trok mijn conclusies: als je op eieren loopt, niet te hard stampen...

Wat een truttenlandje is dit toch geworden.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsjongejonge, zeg, ja en ook die windmolens bij de coentunnel zijn erg lelijk.... ughe ughe...
welstand ?
ik zie het verschil niet met een zolderraam van velux.
het is sowieso vergunningsvrij, alleen bij monumenten niet.
voor monumenten heb je nu niet destructieve systemen.
zijn ze gek geworden daar ?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2008 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:10:
tsjongejonge, zeg, ja en ook die windmolens bij de coentunnel zijn erg lelijk.... ughe ughe...
welstand ?
ik zie het verschil niet met een zolderraam van velux.
het is sowieso vergunningsvrij, alleen bij monumenten niet.
voor monumenten heb je nu niet destructieve systemen.
zijn ze gek geworden daar ?
Ook voor het Velux raam (we hebben er 5) moest een bouwvergunning worden ingediend. En ja, die Unesco lijst.... We zitten in de zg bufferzone, een gebied dat de overgang moet bewaken tussen de echte grachtengordel en de wijken eromheen. Toch wordt er met twee maten gemeten. GSM antennes worden vrijwel altijd toegestaan, vanwege hogere (landelijke) wetgeving. En er staan ook nogal wat buitenunits van airco's in het zicht, ook in het centrum, soms zelfs tegen de voorgevel geplakt. Maar in de welstandscommissie zitten de hoeders van het "historisch daklandschap" die te vuur en te zwaard het aanzicht vanuit de lucht verdedigen. En blijkbaar kan je dan niet met beide benen bij de grond komen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn best heel veel dagen dat ik niet over je dak vlieg, ehm zeg maar 365 dagen per jaar....
nou daar ben je lekker klaar mee zeg.....
ik zou het eerder opvallend en verstandig vinden oogen.
in porto (.pt) barst het van de zonneboilers in het historisch centrum,
juist een historische stad onder nap zou toch wat beter moeten weten.
/offtopic -ik maak me best heel ernstige zorgen om de waanzin van alledag in de politiek- /offtopic.

ontopic :
de zonneboiler is tot 30c gekomen vandaag, daar kan ik goed van douchen,
vanmorgen was de boiler nog 16c onderin.(200liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op maandag 22 december 2008 @ 18:21:
[...]

Belachelijk, en stevig balen. Kun je niet eens bij VROM navragen of je stadsdeel eikeltjes hier niet nationaal beleid zitten te doorkruisen, want ik vind dit bij de beesten af. Je zou ook eens kunnen proberen via via mevrouw Cramer te schrijven, of ze die meute randdejeweetwellen even aan een kort lijntje kan gaan strikken.

Sterkte, ik leef met je mee. Hier begon de verhuurder opeens beren op de weg te zien toen ik wat al te voortvarend doordenkend nog twee moduultjes d'r bij wilde, toen kon er opeens (vrijwel) niks meer. Dat was toen ook even diep slikken geblazen. Ik telde mijn knopen (en de schriftelijke overeenkomst voor de oorspronkelijke installatie), en trok mijn conclusies: als je op eieren loopt, niet te hard stampen...

Wat een truttenlandje is dit toch geworden.
Ik heb m'n knopen ook geteld en ga eerst met de projectleider van de gemeente praten, om te kijken hoe we de zaak vlot kunnen trekken. Als dat niet lukt kan ik altijd nog naar het Parool, AT5 en de politiek. De journalisten zijn altijd in voor een potje stadsdeel bashen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk, daar sta ik subsidie aan te vragen.....(aug 2008)
http://www.webregio.nl/Content/Images/XL/Energiemarkt.jpg
helemaal links....
binnen was het hopeloos vol, en er waren ook al campers vanaf 7 uur smorgens.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2008 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alle gloeilampen uit mijn woning,
http://van.wijk.net/pvt/gloeiers.jpg
+/- 2800 watt aan peertjes, en halo`s.
allemaal naar de werf, bye bye.
voor alles bestaat een vervanger, en het ziet er hier goed uit,
zelfs de vrouw des huizes vind het goed zo, en die is kritisch.
savonds draait de meter bijna niet, met de verlichting en tv aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:05

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 21:05:
Een mooie verzameling. Ik zie dat jij ook een flink aantal flame (die oranjekleurige) lampen hebt vervangen. Kun je vertellen waarmee? Ik zoek nog steeds naar gelijkkleurige vervangers (liefst dimbaar), maar kan ze nog niet echt vinden.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Achteraf redenerend denk ik dat het stadsdeel heeft zitten slapen bij het vaststellen van de welstandsnota. Dit is de letterlijke tekst.

4.2.10 Zonnecollectoren en zonnepanelen
a bij plaatsing aan rijks-, of gemeentelijke monumenten of in het
beschermd stadsgezicht mogen geen architectuur-historische
of anderszins monumentale waarden worden aangetast;
b de zonnecollector wordt geplaatst aan de achterzijde in het
vlak van het dak;
c meerdere zonnecollectoren worden op een horizontale lijn
gerangschikt;
d de gezamenlijke breedte van de zonnecollectoren bedraagt
niet meer dan 1/3 van de beschikbare dakvlakbreedte.

In het standaarddocument van de federatie welstand volgt dan meestal een artikel over een platdak, waarbij men stelt dat een collector evenver van de dakrand af moet staan als de collector hoog is, maar dit artikel ontbreekt in stadsdeel Centrum. Punt a is niet van toepassing, maar het plan voldoet niet aan b,c en d. Daarom moet de commissie wel oordelen dat het plan niet voldoet aan redelijke eisen van welstand.

Hier een plaatje zoals het zou moeten worden. De panelen staan pal zuid, de straat loopt van rechtsonder naar linksboven. Je kijkt dus tegen de achterzijde van het complex.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3291/3129145866_da02b6db19.jpg?v=0

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een mooie verzameling. Ik zie dat jij ook een flink aantal flame (die oranjekleurige) lampen hebt vervangen. Kun je vertellen waarmee?
`t kan reclame zijn..... maar ja
maar de calex flame e34 van 3 watt bij de action bevalt erg goed als sfeer verlichting,
ik heb er 4 in de huiskamer.(lekker cheap en so far so good)
ze zijn er ook dimbaar, en het viel mij op dat deze ook snel aanslaan.
licht is persoonlijk, dus dat word voor iedereen uitproberen.
met de stroomprijs a 21%+ per 1-1 mag je er best een paar uitproberen dacht ik....
ik had ze eerst gekocht voor de schuur en buitenverlichting,
maar toen bleek ineens de mooie zachte lichtkleur.
ps : ze zijn somehow vaak uitverkocht ... ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2008 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mars Warrior schreef op maandag 22 december 2008 @ 15:46:
[...]
Kun je iets zeggen over de afstand waarover je kunt meten?
In de specificatie is hierover niks te vinden en ik wil wel eens wat muurtjes en dakbeschotten meten, maar dan heb ik het soms wel over een meetafstand tot een meter of 4-5...
De temperatuur van ramen is volgens spec geen probleem, dus het effect van enkel/dubbel/HR etc. zou mooi te meten zijn met dit ding.
Meetafstand staat niet genoemd in de specs, maar even uit getest op de kamermuur.
Afstand 1 meter meet ik 20'C
Afstand 5 meter meet ik 21'C

Ook even getest op de speksteen.
Afstand 1 meter meet ik 135'C
Afstand 5 meter meet ik 125'C

Nog even doorstoken tot de wand 180'C is en dan stop ik er mee want veel meer warmte wordt er niet opgenomen door de speksteen.
In de woonkamer is het nu een comfortabele 22'C :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:00
JakeNL schreef op maandag 22 december 2008 @ 14:06:
[...]

Ik zie wel dat je niet meer vanuit je dakkapel het dak op kunt stappen doordat de pv panelen daar liggen. ...
Ja dat is wel lastig inderdaad, daar was ik al achter gekomen. Want ik moet het borgboutje tussen de collectoren nog vastzetten, en het koppelstuk tussen de panelen isoleren. We waren te koud en te nat om dat nog af te werken. Ik kan er nog wel bij als ik ga hangen aan de rails van de collectoren, met een tuigje durf ik dat wel alleen.
ericplan schreef op maandag 22 december 2008 @ 17:37:
[...]
Het verder aansluiten is allemaal niet zo ingewikkeld en bovendien kan je daar op elk moment mee stoppen, behalve het waterzijdig aansluiten, dat moet je even goed timen, zeker in jouw situatie :) .
Helemaal ook mijn idee...ik klus gewoon op mijn gemakje verder. Ik wil wel zo snel mogelijk een warmwaterkraantje (tijdelijk) aanleggen zodat ik in elk geval hotfill op mijn wasmachine heb.
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 18:11:
[...]
door de zonneboiler is het lekker warm op zolder,
Scheelt dat zoveel?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>door de zonneboiler is het lekker warm op zolder,
Scheelt dat zoveel?>

gemiddeld altijd 22c op zolder zonder cv,
gelukkig zomers niet, de collector&pv vangt de warmte af op mijn donderblauwe pannen en daardoor is het zomers redelijk koel nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:06
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 21:05:
Wat wil je nu met dit plaatje zeggen? Als ik al mijn gloeilampen op ga zoeken dan krijg ik ook wel zo'n mandje vol. Terwijl ik ze alleen tijdens de verbouwing heb gebruikt. Daarna zijn ze de schuur in gegaan en hebben we ze nooit meer gebruikt. En daarbij zet je ze nooit allemaal tegelijk aan (ik niet althans)
Ik heb nu op zolder allemaal Led spots, kon ze op mijn werk krijgen, maar ik vind het niet overhouden hoor, zo'n 3 watt led lamp. Als het net zo veel licht geeft als een 20 w halogeen dan is het veel.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
QuestionMarc schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 07:49:
[...]

Wat wil je nu met dit plaatje zeggen? Als ik al mijn gloeilampen op ga zoeken dan krijg ik ook wel zo'n mandje vol. Terwijl ik ze alleen tijdens de verbouwing heb gebruikt. Daarna zijn ze de schuur in gegaan en hebben we ze nooit meer gebruikt. En daarbij zet je ze nooit allemaal tegelijk aan (ik niet althans)
Ik heb nu op zolder allemaal Led spots, kon ze op mijn werk krijgen, maar ik vind het niet overhouden hoor, zo'n 3 watt led lamp. Als het net zo veel licht geeft als een 20 w halogeen dan is het veel.
De betere LED lampen zijn op het punt gekomen dat ze redelijke vervangers kunnen zijn. Probleem vaak is de kleur, hoek. Qua efficiency staan ze momenteel ongeveer gelijk aan spaarlampen. Ik denk dat het voor LED's op grote schaal nog 1 a 2 jaartjes te vroeg is. Zie ook het grote LED topic hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Net een Pompschakelaar besteld.
Ik schakel nu de pomp met een tijdsklok, maar zo'n pompschakelaar lijkt me toch wel handig.
De vloerverwarming zal wat meer stroom gaan verbruiken nu, maar ik hoop dat de verwarming wat minder aan slaat omdat de vloer nu constanter warm gehouden wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Wat mij vooral verbaasde aan een pompschakelaar is de langere tijd dat de vloer warm blijft. Ik had verwacht dat dit niet zoveel uit zo maken, maar blijkbaar wel. Achteraf natuurlijk wel logisch, je CV water koelt natuurlijk erg snel af en als je dat dan weer door de vloer heen pompt....
Ik heb hem zelf bij http://www.heatnet.nl/indexpompschakelaar.html vandaan. Nadeel van die van Tercal vond ik dat 1 keer per 14 dagen dat me dat wat weinig lijkt (een CV ketel zet in de zomer ook 1 keer per dag de pomp aan). Maar dat ding is er natuurlijk wel voor ontworpen, dus het zal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wil je nu met dit plaatje zeggen?
dat plaatje wil zeggen, en laat zien, wat ik zoal doe in deze pruimentijd in relatie tot de cijfers die ik af en toe laat zien.
besparen + opwekken = resultaat netto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:05

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 21:38:
[...]

`t kan reclame zijn..... maar ja
maar de calex flame e34 van 3 watt bij de action bevalt erg goed als sfeer verlichting,
ik heb er 4 in de huiskamer.(lekker cheap en so far so good)
ze zijn er ook dimbaar, en het viel mij op dat deze ook snel aanslaan.
licht is persoonlijk, dus dat word voor iedereen uitproberen.
met de stroomprijs a 21%+ per 1-1 mag je er best een paar uitproberen dacht ik....
ik had ze eerst gekocht voor de schuur en buitenverlichting,
maar toen bleek ineens de mooie zachte lichtkleur.
ps : ze zijn somehow vaak uitverkocht ... ;-)
Ah! Dankjewel voor de verwijzing. Gek dat ik met al het zoeken op internet nog nooit dat merk en type heb kunnen vinden, maar ik heb dan ook meer bij de reguliere winkels gezocht. Ik ga er in ieder geval even kijken!

Moet toch weer heel wat KWhtjes schelen, al staat mijn stroomprijs volgend jaar vast op het huidige tarief :*)
Speksteenkachel schreef op maandag 22 december 2008 @ 21:42:
[...]

Meetafstand staat niet genoemd in de specs, maar even uit getest op de kamermuur.
Afstand 1 meter meet ik 20'C
Afstand 5 meter meet ik 21'C

Ook even getest op de speksteen.
Afstand 1 meter meet ik 135'C
Afstand 5 meter meet ik 125'C

Nog even doorstoken tot de wand 180'C is en dan stop ik er mee want veel meer warmte wordt er niet opgenomen door de speksteen.
In de woonkamer is het nu een comfortabele 22'C :)
Mooi. Nauwkeurig genoeg voor mijn doel, o.a. het controleren of/hoeveel extra comfort de verschillende isolatie diktes nu geven: mijn hand geeft ook wel een indicatie, maar echt nauwkeurig is die niet moet ik zeggen :X
Maar even bij Conrad bestellen, die hebben nu een 10% eindejaarsactie en gratis verzenden als je betaalt met iDeal, dus dat komt mooi uit!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mars Warrior schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 13:37:
[...]
Ah! Dankjewel voor de verwijzing. Gek dat ik met al het zoeken op internet nog nooit dat merk en type heb kunnen vinden, maar ik heb dan ook meer bij de reguliere winkels gezocht. Ik ga er in ieder geval even kijken!
Van het merk Calex heb ik vorige week 3 led lampen gekocht van 1,6 Watt (peertjes).
Bevalt prima maar iets minder warm licht als een flame lamp maar wel weer warmer licht als een standaard led lamp.
Voor sfeerverlichting voldoen ze, ook al omdat ze bij mij in een flame-achtige glazen kelk zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
http://buitenland.nieuws....edkoop_aardgas_is_voorbij
Poetin: tijd van goedkoop aardgas is voorbij

Mail naar:

Naam afzender
Email afzender

Opmerkingen
Annuleren Verstuur

(Novum/AP) - Door de wereldwijde financiële crisis en stijgende kosten zal de prijs van aardgas omhooggaan. Dat heeft de Russische premier Vladimir Poetin dinsdag gezegd.
Poetin: tijd van goedkoop aardgas is voorbij

"De kosten van onderzoek, productie en transport stijgen. Dat betekent dat de ontwikkelingskosten voor de industrie omhoogschieten", zei Poetin. "De tijd van goedkope energievoorraden -van goedkoop gas- komt zonder twijfel ten einde."

Poetin deed zijn uitspraken op een ontmoeting van zo'n tien landen die aardgas exporteren. Het is een officieus gezelschap, waartoe naast Rusland onder andere Qatar en Iran behoren. De drie landen besloten begin dit jaar tot de oprichting van een 'gas-trojka' om gezamenlijk te werken aan onderzoek en gaswinning.
En je weet wat ze doen als je zegt dat je niet met de verhoging eens bent....

* IJsbeer hoopt dat de laatste offerte van de zonneboiler snel komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Deze jongen gooit nog een paar pallet houtjes op het vuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speksteenkachel schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 14:32:
[...]

Van het merk Calex heb ik vorige week 3 led lampen gekocht van 1,6 Watt (peertjes).
Bevalt prima maar iets minder warm licht als een flame lamp maar wel weer warmer licht als een standaard led lamp.
Voor sfeerverlichting voldoen ze, ook al omdat ze bij mij in een flame-achtige glazen kelk zitten.
Ik heb hier m'n halogeen verlichting ( 50W per stuk ) vervangen voor Philips spaarlampen van 7W met GU10 aansluiting. Het duurt een paar minuten voordat ze vol op gang zijn maar ze geven bijna het zelfde soort gele licht als de halogeenlampen die erin zaten.

van 4x 50W ( 2x 50W met dimmer, 2x50W aan/uit ) zijn we terug gegaan naar 4x7W aan/uit zonder dimmers.

Scheelt gigantisch in energieverbruik van de lampen en de lichtopbrengst en kleur is nagenoeg hetzelfde. En het scheelt een dimmer.

Update

Net de eindafrekening binnen gekregen voor de periode 22 november 2007 t/m 17 november 2008.

Groenstroom hoog : 1918kWh ( -30% )
Groenstroom laag : 1603kWh ( -45% )
Nuon Gas : 1561 m3 ( -1% )

Verschillen t.o.v. de vorige periode staan erachter.

Wat ik niet snap is dat mijn maandbedrag is VERHOOGD! van 174 euro per maand naar 176,78 per maand.

[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 23-12-2008 15:42 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
flitspaal.nl schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 15:22:
[...]

Net de eindafrekening binnen gekregen voor de periode 22 november 2007 t/m 17 november 2008.

Groenstroom hoog : 1918kWh ( -30% )
Groenstroom laag : 1603kWh ( -45% )
Nuon Gas : 1561 m3 ( -1% )

Verschillen t.o.v. de vorige periode staan erachter.

Wat ik niet snap is dat mijn maandbedrag is VERHOOGD! van 174 euro per maand naar 176,78 per maand.
Verhogen is nu nog wel interessant voor de energie-bedrijven. Geld teruggeven achteraf is namelijk voordeliger dan geld bij laten betalen. Pas als zij rente zouden moeten terugbetalen aan de klant, zul je zien dat de schattingen stelselmatig te laag worden berekend. Dit omdat rentes natuurlijk 2 kanten op gaan.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Prijzen stijgen gigantisch in 2009.
Stadsverwarming per GJ gaat 18,5% omhoog en vastrecht met 4%.
Als reden wordt opgegeven naijlend effect van de hoge brandstofprijzen.
Hoge prijzen heeft wel als voordeel dat meer mensen overstappen op duurzamenenergie zoals zonneboilers etc.
Dus laat maar stijgen die prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speksteenkachel schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:09:
Prijzen stijgen gigantisch in 2009.
Stadsverwarming per GJ gaat 18,5% omhoog en vastrecht met 4%.
Als reden wordt opgegeven naijlend effect van de hoge brandstofprijzen.
Hoge prijzen heeft wel als voordeel dat meer mensen overstappen op duurzamenenergie zoals zonneboilers etc.
Dus laat maar stijgen die prijzen.
Ik ben rustig aan het rekenen geslagen. Mijn jaarverbruik gaat zakken naar ongeveer 2000kWh en 1400m3 gas.

Ik ben uitgegaan van 2400kWh en 1600m3. En daarbij uitgerekend wat mijn maandbedrag zou zijn. Dan kom ik ongeveer op 140 euro als maandbedrag. In de werkelijkheid zal dit dus nog wat lager zijn.

Aan stroom ben ik inmiddels wel uitbespaard. Nu nog die 1400m3 gas nog verder naar beneden krijgen.

Update:

Ik zit een inventarisatie te maken welke mogelijkheden er zijn om nog meer gas te besparen. Voorwaarde hierbij is uiteraard wel dat alle dingen die ik nog kan isoleren ik moet isoleren ( oa HR++ glas ).

code:
1
1. CV installatie op zonneboiler aansluiten dmv driewegklep en evt wat regelelectronica.

Voordelen. Zonneboiler staat al dus relatief lage investering.

Nadelen. Nog geen enkel idee hoeveel warmte ik overhoud in voor en najaar. Dus totaal niet te inventariseren hoeveel dit gaat besparen. Daarnaast wordt dit een buizenknoeiboel ben ik bang

code:
1
2. Luchtwarmtepomp / airco installatie tesamen met PV op het dak.

Voordelen. Kan vooraf goed gedimensioneerd worden, verbruik luchtwarmtepomp vs de PV en de CV ketel. Bij wijze van spreke zelf beslissen om de luchtpomp aan te zetten wanneer de zon volop schijnt ( en stroom dus donkergroen is van eigen PV ).

Nadelen. PV installatie is reteduur in verhouding tot puntje 1. En in hoeverre zit ik met mijn aansluiting?

code:
1
3. Water/Warmtepomp

Voordelen : heel erg structureel

Nadelen : Kan ik praktisch m'n hele huis gaan verbouwen ben ik bang, vloer of wandverwarming. En duur.

....

Zie ik nog een optie over het hoofd?

[ Voor 42% gewijzigd door mkleinman op 23-12-2008 18:50 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/useless mode on
Wat ik niet snap is dat mijn maandbedrag is VERHOOGD!
mijn hele terugverdientijd gaat aan diggelen, ik moet het nu wekelijks herrekenen....
ik sta nu op 3 jaar en 2 maanden met de energieprijs van 1-1-2009, terwijl er 8 jaar in de folder staat,
mijn wollen sokken slijten er flink van....dat heen en weer lopen naar de rekenmachine....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 14:32:
[...]

Bevalt prima maar iets minder warm licht als een flame lamp maar wel weer warmer licht als een
Waar heb je deze gekocht ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

calex heb ik gezien bij leenbakker en action.(rode verpakking)
Het FD over de tarieven van de grote energiebedrijven: 'Hoewel Nuon nog steeds het duurste is, voert Eneco verreweg de hoogste absolute prijsstijging door versus juli 2008. (...) De prijs voor stroom van Eneco stijgt hiermee 'stilletjes' met 20% en die van gas met 15% ten opzichte van juli 2008. Essent meldde eerder een prijsverhoging van bijna 9% voor zowel gas en stroom en Nuon verhoogde de tarieven met 22% voor stroom en 11% voor gas.
http://www.algemene-energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=6323
je zou bijna vergeten dat 1 juli een prijsverhogingsdatum was zo....en 1-1 ook.
ik zou morgen nog effe op me fiets stappen ... voor wat calexjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:15

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Speksteenkachel schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 15:17:
Deze jongen gooit nog een paar pallet houtjes op het vuur :)
ik hoop niet dat het in jouw buurt net zo stinkt naar die houtkachels als hier in de straat, vreselijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de hvc in alkmaar, 4Mwh biomassa centrale, die stinkt pas echt.....
oh.. ik zie het al : http://www.hvcgroep.nl/ni...er_tankt_goedkoop_bij_hvc

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2008 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:26:
[...]

Zie ik nog een optie over het hoofd?
- WTW unit voor douche (die doet het goed in de winter, slecht in de zomer, ideaal in combi met)
- Vergeet je ITHO ventilatie niet
- Speksteenkachel :) (ook weer aan te sluiten op je boiler)

[ Voor 5% gewijzigd door IJsbeer op 23-12-2008 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij de doehetzelf keten Superdoe, ze hebben twee uitvoeringen liggen, die van 1,6 watt en 3 watt.
Ik heb er 3 gekocht van 1,6 watt, zit 10 jaar garantie op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

sander817 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 21:04:
[...]

ik hoop niet dat het in jouw buurt net zo stinkt naar die houtkachels als hier in de straat, vreselijk
Houtkachel of open haard is niet te vergelijken met speksteen of tigchelkachel.
Bovendien mag je ze wel eens gaan vragen of ze met droog hout stoken (vochtigheidspercentage <20%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ik heb hier ook eens naar gekeken, maar ik zag alleen een WTW met een lange buis, waarvoor heel veel breekwerk noodzakelijk was. Maar goed, ook onze waterleidingen zijn ingemetseld dus dat is niet zomaar opengelegd. (Badkamer is 3 jaar oud nu...)

Zijn er ook WTW units die je onder een douchebak kan wegwerken?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
Mistraller schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 21:49:
Ja.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

IJsbeer schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 21:13:
[...]

- WTW unit voor douche (die doet het goed in de winter, slecht in de zomer, ideaal in combi met)
ITHO ventilatie, andere diepvriezer en HR++ glas komen er zowiezo. Hoogstwaarschijnlijk binnen 2 tot 6 weken.

De badkamer staat nog niet op de nominatie om de komende twee jaar verbouwd te worden. Maar wordt zeker overwogen tegen die tijd. Zeker in het najaar/winter gaat dit een hoop gas besparen. Maar dit is nog steeds maar een piepklein deukje in een hele grote pak boter ( lees aardgas ).

Speksteenkachel komt er hier niet in. Ik heb een gruwelijke pesthekel aan de geur van verbrand hout in m'n woonkamer en ik heb een hekel aan open vlammen. Ik ben dus geen open haard/kachel of moederhaard fan.

Dus geen optie voor mij persoonlijk.

Buiten de ontzettende mega investering die ik in mijn huis moet doen om een speksteen in m'n huis te krijgen. Echt ALLES in m'n huis is gewapend beton. En op de locatie waar die optimaal zou zijn ( halverwege de woonkamer ) zit loodrecht erboven al mijn zonneboiler collector.

Heeft iemand hier een idee hoeveel kW stroom een airco met warmtepomp verbruikt? Uitgaande van een goed geisoleerde woonkamer van circa 100m3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.vertommen.com/...rinfooverwarmtepompen.pdf
(met een paar erg coole plaatjes erin pagina 8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Poe. 15kW met een COP van 3.3 levert nog steeds dik 4kW op aan opgenomen electrisch vermogen. Dat betekent hoe dan ook een 3 fasen aansluiting voor 400V. Want een normale groep kan geen 4+kW leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 22:32:
Poe. 15kW met een COP van 3.3 levert nog steeds dik 4kW op aan opgenomen electrisch vermogen. Dat betekent hoe dan ook een 3 fasen aansluiting voor 400V. Want een normale groep kan geen 4+kW leveren.
Onze elektrische oven heeft een maximum opgenomen vermogen van 4,5kW, en die zit op twee groepen aangesloten. We hebben gewoon normaal enkelfase.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben met iets bezig waar ik een hele tijd ook al eens aan gewerkt heb en waarmee ik de afgelopen paar dagen flink verder gekomen ben. Ik wil op mijn website een schematische tekening van een woning met daarin allemaal clickable items van wat mensen in een bestaande woning kunnen doen om hun energieverbruik te reduceren. Het is nog niet af, ik wil er nog een regenwateropvangsysteem in tekenen, een warmtepomp, een kleine windturbine, en nog wat kleine dingetjes. Uiteraard wordt alles gelabeld met text. Tips en commentaar zijn welkom.

http://www.solarwebsite.n...1219Energiezuinighuis.svg

-edit-

Forum snapt svg-plaatjes kennelijk niet inline, aangepast naar link. SVG werkt prima in firefox, geen idee van de andere browsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

IJsbeer schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 21:13:
[...]

Bij een Tigchelkachel of Finovens heb je ook de optie om een warmtewisselaar in te bouwen, zie link.

http://www.tigchelkachels...fotos/afb_31_5858_big.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Dat is dus een nee ;)

Want ik vroeg mij af of hij ónder een douchebak in te bouwen is...Wij hebben beperkte ruimte, daarom een halfronde bak 80x80 met naar binnen wegklapbare deuren. Die gaat de komende 10 jaar nog niet vervangen worden...Ik kan er wel gewoon onder. Maar goed, dit ziet er al wel beter uit dan die buis die ik eerder zag.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Speksteenkachel schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 21:26:
[...]
Wedden dat m'n energiemaatschappij Greenchoice net zo hard de prijzen mee verhoogd ondanks dat ze geen uitstoot hebben, zijn allemaal geldkloppers.
Sinds de invoering van subsidie op zonneboilers zijn de prijzen van diezelfde zonneboilers met honderden euro's verhoogd, blijkt maar weer eens dat aanschaf subsidie totaal niet werkt.
We moeten toe naar het Duitse eeg systeem, geen aankoop maar degelijke opwekvergoeding en ja middels een GJ meter kan dat ook voor zonneboilers.
Als Greenchoice eigenaar zou zijn geweest van de groene-stroom-productiebedrijven zou de verhoging idd nergens op slaan. Echter is een kWh een kWh, onafhankelijk hoe hij is opgewekt. Als jij als windmolen-houder je stroom duurder kan verkopen (omdat er nu eenmaal geen aanbod is voor een lagere prijs) ben je toch gek als je dat niet doet? Kun je als fanatiekeling weer sneller nog een windmolen bouwen. Zie het van de zonnige kant -> hoe duurder de stroom, hoe meer er geïnvesteerd wordt in duurzame energie, hoe goedkoper de technieken worden (meer onderzoek, technische ontwikkeling, massaproductie) -> uiteindelijk goedkopere duurzame energie!

sry voor de reactie op een post van 2 weken oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
CanonG1 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 22:55:
Ik ben met iets bezig waar ik een hele tijd ook al eens aan gewerkt heb en waarmee ik de afgelopen paar dagen flink verder gekomen ben. Ik wil op mijn website een schematische tekening van een woning met daarin allemaal clickable items van wat mensen in een bestaande woning kunnen doen om hun energieverbruik te reduceren. Het is nog niet af, ik wil er nog een regenwateropvangsysteem in tekenen, een warmtepomp, een kleine windturbine, en nog wat kleine dingetjes. Uiteraard wordt alles gelabeld met text. Tips en commentaar zijn welkom.

http://www.solarwebsite.n...1219Energiezuinighuis.svg

-edit-

Forum snapt svg-plaatjes kennelijk niet inline, aangepast naar link. SVG werkt prima in firefox, geen idee van de andere browsers.
Mooie tekening en voor mij al zeker heel duidelijk wat je wilt aanstippen.
Nog wat mogelijkheden:
Obstakels voor de radiator, zoals bank en/of gordijnen.
"De meterkast" waarin tegenwoordig steeds meer apparaten verdwijnen, zoals routers, VoIP-modems, etc.
Verder zie ik de schoorstenen van de andere apparaten op zolder eigenlijk de warmte letterlijk de buitenlucht in sturen terwijl er een WTW achtig iets naast hangt.
Ik zie ook nog niet een doorsnede van de muur achter de radiator (radiator-folie), maar die kan eventueel ook in de andere doorsnede-plaatjes genoemd worden.
Komt er ook een zonne-boiler bij? (of is dat dat zwarte op het dak, de collector?)

Al-met-al een prima tekening en in Chrome doet SVG het kennelijk ook prima ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 21:49:
[...]

Ik heb hier ook eens naar gekeken, maar ik zag alleen een WTW met een lange buis, waarvoor heel veel breekwerk noodzakelijk was. Maar goed, ook onze waterleidingen zijn ingemetseld dus dat is niet zomaar opengelegd. (Badkamer is 3 jaar oud nu...)

En nog een ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CanonG1 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 22:38:
[...]

Onze elektrische oven heeft een maximum opgenomen vermogen van 4,5kW, en die zit op twee groepen aangesloten. We hebben gewoon normaal enkelfase.
Dat is ook nog een mogelijke optie.Mits dit uiteraard kan op de warmtepomp zelf.

Ik heb bij 1 bedrijf een informatiepakket aangevraagd. Waar ik met name nieuwsgierig naar ben is wat het zou kosten om een relatief kleine unit voor mijn woonkamer te laten plaatsen.

Ik zag al lucht warmtepompen vanaf een euro of 2000 inclusief installatie. Als dat het geval is dan is de aansluitwaarde in kW van belang. Kan ik gaan uitrekenen hoeveel PV ik op mijn dak nodig heb.

Mijn vriendin is het inmiddels aardig zat met al die besparingen.

Voor mij is het inmiddels een hobby/verslaving geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op woensdag 24 december 2008 @ 00:30:
Obstakels voor de radiator, zoals bank en/of gordijnen.
Gordijnen hangen er al, die moet ik misschien wat duidelijker tekenen. Obstakels is een goede tip, die zal ik zeker noemen in het stukje wat daarbij hoort.
"De meterkast" waarin tegenwoordig steeds meer apparaten verdwijnen, zoals routers, VoIP-modems, etc.
Goed punt, dit soort apparaten wilde ik scharen onder het kopje standbyverbruik (het stopkontakt met de stekker en de pijl).
Verder zie ik de schoorstenen van de andere apparaten op zolder eigenlijk de warmte letterlijk de buitenlucht in sturen terwijl er een WTW achtig iets naast hangt.
De tekening is schematisch, niet van een daadwerkelijk huis. Op de zolder hangen een WTW-unit, een normale CV-ketel en een WKK-ketel. Je hebt gelijk dat de warmte van een CV-ketel naar buiten geblazen wordt, maar bij een moderne condenserende ketel is die restwarmte niet veel.
Ik zie ook nog niet een doorsnede van de muur achter de radiator (radiator-folie), maar die kan eventueel ook in de andere doorsnede-plaatjes genoemd worden.
Die was ik vergeten. Ik teken hem in!
Komt er ook een zonne-boiler bij? (of is dat dat zwarte op het dak, de collector?)
Yep, die lichtblauwe had ik als PV-panelen bedacht, de donkerblauwe als zonneboiler. Misschien dat ik er nog wel een opslagvat bijteken.
Al-met-al een prima tekening en in Chrome doet SVG het kennelijk ook prima ;)
Mooi zo. Opera doet het ook goed, alleen IE bakt er niets van. Dat is jammer maar niet zo veel aan te doen. In SVG kun je heel makkelijk van objecten links maken, en dat is precies wat ik hier wwil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Die site van technea is wel om van te likkebaarden zeg! WTW, wandverwarming etc!!! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
JakeNL schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:13:
[...]

Die site van technea is wel om van te likkebaarden zeg! WTW, wandverwarming etc!!! :9
In het zelfde straatje Techneco.
Overzicht verschillende WTW's.

Maar van zowel Techneco als Technea kan ik niets vinden van hoe je daar als particulier aan zou moeten komen :(

[ Voor 8% gewijzigd door IJsbeer op 24-12-2008 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nieuwe diepvriezer is besteld ( Liebherr A++ klasse, verbruik per jaar circa 135kWh ).

ITHO afzuiging kopen we zodra we het geld van de Nuon krijgen teruggestort ( dik 400 euro ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
Zojuist bij de bouwmarkt (Multimate) een hele voorraad Calex LED-lampen met E12 en E24 voet gezien.
Lekker licht qua vermogen (1,6 Watt aldus de verpakking).
Aangezien in mijn hal en overloop de Besli (what's in a name) LED lampen al aardig opraken (enkele LED's per lichtpunt defect geraakt) en niet bevielen (erg kil, blauw 'maanlicht') dus maar ingeslagen.

Inmiddels per ongeluk tot de ontdekking gekomen dat de E12 Calex niet in de huidige armaturen passen :(
Afbeeldingslocatie: http://www.niels-thijssen.nl/e107_images/newspost_images/calexled_e12.jpg
Dus elders ingezet:
het toilet: was 40 Watt kooldraad-lamp, is nu LED lamp 1,6 Watt;
de bergkast: was 7 Watt spaarlamp, is nu 1,6 Watt LED lamp;
lees-licht in de woonkamer: was 7 Watt spaarlamp, nu 1,6 Watt LED lamp;
bureau lamp studeerkamer: was 7 Watt spaarlamp, nu 1,6 Watt LED lamp;

Schijnsel/lichtopbrengst is aangenaam: redelijk helder, zonder blauwzweem.
Uiterlijk: zien er gewoon uit als normaal uitziende kooldraad lamp.
Levensduur: nog geen idee.... ze branden zojuist pas! :+

Nu vraag je je af: de bergkast en toilet, is dat voldoende verlicht? Wel, dat is persoonlijke smaak,
en ik moet zeggen: de 1.6 Watt LED lamp heeft door zijn hoge efficientie toch een goede lichtspreiding.
Misschien is 3 Watt LED lamp beter, voor als je NOG meer licht wenst. (niet dat je nu in kaarslicht je lectuur op kamer '101' moet gaan lezen ;) ).

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 24-12-2008 17:36 . Reden: foto toegevoegd ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hier bevallen ze ook prima die Calex lampen.
En natuurlijk bedoelde ik met Superdoe natuurlijk Multimate (was voorheen Superdoe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het was windstil vandaag,
ik was bij de vvv in egmond vandaag,
daar is een hele zaal over, en van het windmolenpark egmond.
windstil op de boulevard, 5528Kwh/H op de meter.(realtime)
de windsnelheid was 2.2m/sec
info via een beamer op de muur, allemaal grafiekjes.
ga er eens langs, rete-interessant !
killing voor de fossiele broeders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 17:40:
ik was bij de vvv in egmond vandaag,
daar is een hele zaal over, en van het windmolenpark egmond.
Dat is een goede tip! Daar moet ik ook maar eens langs met de NS-jaarkaart die mijn nieuwe werkgever me verstrekt heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een mooi startpunt voor onze eigen overheid om te laten zien dat ze graag wat energie-zuiniger te werk willen gaan:
Veel overheidsgebouwen hebben hoog energieverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 18:15

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

NielsTn schreef op woensdag 24 december 2008 @ 16:31:
Zojuist bij de bouwmarkt (Multimate) een hele voorraad Calex LED-lampen met E12 en E24 voet gezien.
Lekker licht qua vermogen (1,6 Watt aldus de verpakking).
ook hier alles spaar/led lampen sinds een week of 2, op 3 halogeen in de hal na...ik krijg al de kriebels als die aan zijn, die gaan ook zeer spoedig vervangen worden door leds. Ik zal zaterdag ook een sbij multimate gaan kijekn voor die ledlampjes

vandaag ook bericht van senternovem; offerte stond niet op naam...dus nogmaals versturen en wederom wachten

[ Voor 86% gewijzigd door sander817 op 24-12-2008 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

We geven het nog niet op, daarom de volgende vragen: In mijn plan ging ik uit van 3 stuks 200 Wp Suntech STP 200 18 Ub panelen met een maat van 100 x 150. Wie heeft links naar / ervaring met panelen met een hoger rendement, zodat ik met een kleiner oppervlak min of meer dezelfde opbrengst heb?
Ook vond ik ergens op het net informatie over thin film solar panels, die zelfs plat liggend hun rendement zouden halen. Iemand hier meer informatie over? Worden die dingen in NL geleverd? Heeft iemand ze liggen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bel anders even met esdec, en vraag naar de gss185 module,(mono)
deze zijn meer rechthoekig, en dus in landscape veel lager bij dezelfde hoek.
in dat geval niet zichtbaar vanaf de straat en ook een mindere footprint vanuit de lucht als je 4x185 neemt,
in 1x4 of 2+2 of 1x3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op woensdag 24 december 2008 @ 22:11:
die zelfs plat liggend hun rendement zouden halen.
De oriëntatie heeft geen invloed op het rendement. Als een bepaalde cel of paneel x% van het invallende licht omzet in elektriciteit dan verandert dat niet met de opstellingshoek.

Wat natuurlijk wel met de opstellingshoek verandert is de jaaropbrengst, en wel volgens deze grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/archief/nieuws2006/img/instralingsdiagram.jpg

Fabrikanten van thin film panelen claimen nog wel eens dat hun panelen beter gebruik zouden maken van diffuus (=bewolkt) licht waardoor ze op jaarbasis plat liggend wat meer op zouden kunnen brengen dan vergelijkbaar opgestelde gangbare (poly- of monokristallijne) cellen, maar ik heb daar nog nooit bewijs voor gezien.

Volgens mij blijft opstelling belangrijk, en lever je simpelweg in als je niet optimaal wilt of kunt opstellen. Dat hoeft geen ramp te zijn; ons huis is verkeerd gebouwd, in 1926 hadden ze nog geen benul dat het handig zou zijn het dakoppervlak op het zuiden te hebben. Door een oriëntatie op WZW missen we 10-15% op jaarbasis, dat is jammer - maar niets aan te doen.

Overigens heeft plat leggen nog een ander nadeel: er blijft regenwater op de panelen staan waardoor je groene uitslag krijgt, en het stof spoelt er ook niet af.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 22:57:
bel anders even met esdec, en vraag naar de gss185 module,(mono)
deze zijn meer rechthoekig, en dus in landscape veel lager bij dezelfde hoek.
in dat geval niet zichtbaar vanaf de straat en ook een mindere footprint vanuit de lucht als je 4x185 neemt,
in 1x4 of 2+2 of 1x3
Bedankt voor de tip, die panelen zouden me mogelijk van een ander probleem afhelpen. Als welstand bij z'n kromme interpretatie blijft mag ik maar 7 meter zonpanelen op m'n dak zetten (bij een oppervlak van 210 m2) nl 1/3 van de dakvlakbreedte. Met 6 panelen Suntech en een Nefit 2-110 kwam ik net een meter tekort.

A'dam PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

CanonG1 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 23:40:
[...]
Volgens mij blijft opstelling belangrijk, en lever je simpelweg in als je niet optimaal wilt of kunt opstellen. Dat hoeft geen ramp te zijn; ons huis is verkeerd gebouwd, in 1926 hadden ze nog geen benul dat het handig zou zijn het dakoppervlak op het zuiden te hebben. Door een oriëntatie op WZW missen we 10-15% op jaarbasis, dat is jammer - maar niets aan te doen.

Overigens heeft plat leggen nog een ander nadeel: er blijft regenwater op de panelen staan waardoor je groene uitslag krijgt, en het stof spoelt er ook niet af.
Als ik m'n zin krijg komen de panelen pal zuid met een hoek van 35° Als welstand z'n zin krijgt komen ze ZZW en zo plat mogelijk.
Dat van regenwater is een goed argument dat ik kan inzetten bij welstand.

A'dam PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dit is de tekst van de afwijzing:
Bezwaar. De historische binnenstad is aangewezen als beschermd stadsgezicht. Hier
worden hoge eisen gesteld aan behoud van de kwaliteit van de bebouwing en de
gebouwde omgeving. Het bouwblok is van na 1940 en niet gewaardeerd volgens de
ordekaart.
De aanvraag betreft het plaatsen van zonnepanelen op het platte dak.
Als beleidskader geldt hier de Welstandsnota van het stadsdeel Amsterdam Centrum
waarin onder art. 4.2.10 (Zonnecollectoren en zonnepanelen) wordt gesteld dat bij
plaatsing in het beschermd stadsgezicht geen architectuurhistorische waarden mogen
worden aangetast. De zonnecollector dient geplaatst te worden aan de achterzijde in het
vlak van het dak. Meerdere zonnecollectoren worden op een horizontale lijn
gerangschikt. De gezamenlijke breedte van de zonnecollectoren bedraagt niet meer dan
1/3 van de beschikbare dakvlakbreedte.
De commissie constateert dat het plan niet voldoet aan bovengenoemd beleid. De
zonnepanelen worden niet op de achterste helft van het dak geplaatst. Bovendien leidt
de voorgestelde, schuine plaatsing en de vrij forse hoogte en de hiervoor benodigde
constructie, tot een rommelig beeld.
De commissie adviseert de zonnepanelen op het achterste deel van het dakvlak te
plaatsen, allen op één lijn zodat er een eenduidige strook op het dak wordt aangebracht.
Tevens dienen de panelen nagenoeg vlak in het dakvlak aangebracht te worden.

Het is eenvoudiger om een buitenunit van een airco op je dak te plaatsen, die is niet omschreven in de nota en hoeft daarom alleen maar onzichtbaar te zijn vanaf de straat.

A'dam PVOutput

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zit me nog wat af te vragen met de graaddagen formule ( a + b * (18 - graaddagen ) = gasverbruik ).

Deze formule houdt geen rekening met de stooktemperatuur in huis. Of zit dit weer verrekend in de waarde van b?

De buren stoken op 21 graden wij inmiddels op 19.4 ( en ik zit nog in m'n t-shirt ).

Verwijderd

in kwh/kwp :

988,00 4385 Vlissingen solarlin (Solarlin)
936,00 1817 alkmaar volcane
925,28 3201 Spijkenisse BlueCorner
876,22 2331M Leiden flachlander
865,56 1940 Beverwijk SolarBeast
(sde 850kwh/kwp?)

met vlak of 10 graden leggen in amsterdam kom je nog een heel eind, je 15% verlies compenseert met de lokatie in de buurt van de kust, je zal dus ongeveer 95% halen van een goed geplaatst systeem in apeldoorn.
http://www.solaronline.nl/images/nedinstralinglogo.jpg
ik had ook wat pv vlak op de garage, ook om initieel het minder zichtbaar te maken,
maar sinds alle leuke reacties vond men het geen enkel probleem als ik het voller en zichtbaarder plaatste :
initieel : http://van.wijk.net/pvt/garage2007.jpg
nu : http://van.wijk.net/pvt/garage.jpg
welstand, who cares, die komen toch hun kantoor met energielabel G niet uit.
de vlakke panelen (4x135Wp ZZW) haalden mooi 489kwh uit 540Wp.
gewoon platleggen, en even daarna goed plaatsen.
met 10 a 20 graden heb je minder schaduwval, kan je misschien meer plaatsen,
en heb je nog nauwelijksverlies.
in mijn gemeente zeurden ze eerst ook,
mijn dak is nu voller dan 85% met duurzame energie, en dat word 100%.
maar mijn vraag het voor de rechter te brengen, liet ze erg snel zwijgen.
als ik het wel heb je recht op compensatie van vermeden kosten in de toekomst,
daar was ooit eens een arrest van als ik het wel heb.

het is namelijk ook niet lelijk en niet rommelig,
kijk maar eens naar deze : http://users.skynet.be/zonnigniel/
dat wil iedereen toch ?

(vraag esdec ook nog even om de gss185 black line, die zie je al helemaal niet op een teren dak.
http://www.duellmann.de/p...le/blackline_pics/001.jpg)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2008 10:52 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op donderdag 25 december 2008 @ 10:45:
in kwh/kwp :

dat wil iedereen toch ?
WOW! Dat ziet er ontzettend mooi uit!

Dat zou hier ook nog een idee zijn. Over de gehele breedte van mijn huis ( 5 meter ) zonnepanelen aan de voorkant. Dat ligt vol op het zuiden. Zal dan wel in twee strings moeten. ivm schaduwval.

Sharp heeft panelen van 100x130. Die zouden hier geweldig kunnen.

Vraag me alleen af of je hiervoor een vergunning moet hebben om ze op deze manier te plaatsen?

Verwijderd

ehm.. hehehe.... dat komt omdat het jouw huis niet is ?
(/whisper ... net zoals jouw meterkast..) haha....
vraag je toch gewoon zonwering aan ? ipv airco,
word het ineens dikke pv tegen de zon....boven het raam...
draai het om, bij ambtenaren moet je ook kop en kont redeneren,
logica zit er namelijk niet in.
dakterrasje met pv tracker parasol ? hahaha....
maar pas op, straks glinstert het weer teveel in de aanvliegroutes.....

Verwijderd

Vraag me alleen af of je hiervoor een vergunning moet hebben om ze op deze manier te plaatsen?
goeie vraag, geld ook voor dat bushokje met hema reclame, en die reclame aan lantaarnpalen,
is min of meer zelfde maatvoering, en verrommelt dat ook niet ?
van welstand en verommeling moet ik echt kotsen sinds ik in portugal in een bushalte stond,
met gprs infomatie, wachtijd positie van de bus, en de wachruimte vol pv en autonoom.

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
flitspaal.nl schreef op donderdag 25 december 2008 @ 09:56:
Ik zit me nog wat af te vragen met de graaddagen formule ( a + b * (18 - graaddagen ) = gasverbruik ).

Deze formule houdt geen rekening met de stooktemperatuur in huis. Of zit dit weer verrekend in de waarde van b?

De buren stoken op 21 graden wij inmiddels op 19.4 ( en ik zit nog in m'n t-shirt ).
In feite zou je die 18 kunnen aanpassen. Als je dat niet doet wordt het volgens mij automatisch verrekend in b inderdaad. Die 18 wordt standaard gebruikt in Nederland, maar is volgens mij niet gebasseerd op de gemiddelde stooktemperatuur in Nederland. Denk dat dat toch wel twee graadjes hoger ligt.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op donderdag 25 december 2008 @ 12:18:
[...]

goeie vraag, geld ook voor dat bushokje met hema reclame, en die reclame aan lantaarnpalen,
is min of meer zelfde maatvoering, en verrommelt dat ook niet ?
Eens.

Overigens

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/zonnepanelen/huis2_groot.jpg

Ik heb nu nog een volledige zonwering. *ALS* ik iets soortgelijks wil dan zal ik eea moeten aanpassen aan de voorgevel.

En.. Hoe jatgevoelig is dit? Zonnepanelen zijn nu niet echt goedkoop. En als ze aan de voorgevel hangen op een bijna grijpbare hoogte is het meenemen erg eenvoudig. Of zijn er ook manieren om ze op "slot" te kunnen doen?
In feite zou je die 18 kunnen aanpassen. Als je dat niet doet wordt het volgens mij automatisch verrekend in b inderdaad. Die 18 wordt standaard gebruikt in Nederland, maar is volgens mij niet gebasseerd op de gemiddelde stooktemperatuur in Nederland. Denk dat dat toch wel twee graadjes hoger ligt.
Ik heb vanaf 2006 de "b" per maand uitgerekend ( gemiddeld verbruik per dag, gemiddelde temperatuur in die maand ).

Ik had gehoopt op een vrij constant getal. Jammer genoeg is hij dat totaal niet. Hij schommelt tussen de 0,44 en 0,74.

Of ik doe iets verkeerd of het verloop van b is gewoonweg zo grillig.

[ Voor 30% gewijzigd door mkleinman op 25-12-2008 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op donderdag 25 december 2008 @ 10:45:
welstand, who cares, die komen toch hun kantoor met energielabel G niet uit.
Ons dak is iets teveel in het zicht, het pand van de overburen aan de noordzijde is 2 etages hoger en bovendien wil de VvE een vergunning zien.
dat wil iedereen toch ?
Best wel :)
(vraag esdec ook nog even om de gss185 black line, die zie je al helemaal niet op een teren dak.
http://www.duellmann.de/p...le/blackline_pics/001.jpg)
Die zien er inderdaad strak uit

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
flitspaal.nl schreef op donderdag 25 december 2008 @ 14:14:

Ik heb vanaf 2006 de "b" per maand uitgerekend ( gemiddeld verbruik per dag, gemiddelde temperatuur in die maand ).

Ik had gehoopt op een vrij constant getal. Jammer genoeg is hij dat totaal niet. Hij schommelt tussen de 0,44 en 0,74.

Of ik doe iets verkeerd of het verloop van b is gewoonweg zo grillig.
Ik zag ergens dat er soms ook met "gewogen" graaddagen gewerkt wordt (www.kwa.nl bijvoorbeeld). Ik geloof een factor 1,1 voor wintermaanden en 0,8 voor zomermaanden. Misschien dat dat je b-waardes dichter bij elkaar brengt? Ik ben zelf nog volop bezig met mijn berekeningen. Heb pas van een maand data, dus echt grote schommelingen zullen er nog niet inzitten.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 10:57:
[...]

Ik zag ergens dat er soms ook met "gewogen" graaddagen gewerkt wordt (www.kwa.nl bijvoorbeeld). Ik geloof een factor 1,1 voor wintermaanden en 0,8 voor zomermaanden. Misschien dat dat je b-waardes dichter bij elkaar brengt? Ik ben zelf nog volop bezig met mijn berekeningen. Heb pas van een maand data, dus echt grote schommelingen zullen er nog niet inzitten.
Ik heb alleen de wintermaanden gepakt ( oktober, november, december, januari, februari, maart ). Vanaf 2006 houdt ik de meterstanden bij. Als ik daarvan dus b bepaal krijg ik die aparte resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Gisteren en vandaag weer op het dak geweest. En dit keer de camera meegenomen.
Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/hardware/uploaded_images/IMG_8480-(Large)-777597.JPG
Op deze foto is de hellingshoek goed te zien.

Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/hardware/uploaded_images/IMG_8478-(Large)-760212.JPG
Op deze foto is de "ribbelbuisverbinder" te zien, dit buisje verbindt de beide collectoren. Dit is de bovenste. Het is een apart systeem. 2 O ringen voor de afdichting, en dat is het. Dat dit de druk kan weerstaan, dat snap ik nog niet helemaal...

Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/hardware/uploaded_images/IMG_8476-(Large)-740375.JPG
Condens op het paneel. Zou dat nou echt problematisch kunnen zijn? Het lijkt mij niet.

Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/hardware/uploaded_images/IMG_8475-(Large)-721537.JPG
En zo ziet het er vanaf de onderzijde uit. Het is iets meer in het zicht dan ik gehoopt had, maar niet echt storend.

(Alle foto's zijn clickable)

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 26-12-2008 18:51 . Reden: onderste ribbelbuisverbinder vervangen en afgewerkt. ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

om 13:40u ging de driewegklep hier open en stroomde de cv weer door het boilervat, met de collectorpomp aan, met enige verbazing zag ik dat de retourtemperatuur van de collector 36c was, en de collector 41c.

gisteren heb ik het terugloop systeem gevuld met ethyleen glycol,
50% - 50% water
en de delta t regeling van <+2c=stop naar <-10c=stop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 14:44:
om 13:40u ging de driewegklep hier open en stroomde de cv weer door het boilervat, met de collectorpomp aan, met enige verbazing zag ik dat de retourtemperatuur van de collector 36c was, en de collector 41c.

gisteren heb ik het terugloop systeem gevuld met ethyleen glycol,
50% - 50% water
en de delta t regeling van <+2c=stop naar <-10c=stop gezet.
De collectorpomp sloeg hier aan rond half 1. De temperatuur beneden in het vat was toen 11 graden. Bovenin ongeveer 20. Toen ik om 14 uur ging kijken was de onderkant al 16 graden en de collector dik 22.

Mijn vermoeden is, dat met deze lage zonstanden, dat mijn vacuumbuizen in elkaars slagschaduw liggen. En vandaar dat mijn opbrengst op dit moment niet heel hoog is. De dagen worden weer langer dus het is nu afwachten of er ineens een sprong komt in de opbrengst.

Eindresultaat voor vandaag

21 graden over de gehele boiler. Maximale collectortemperatuur was 28 graden om 15:45. De boiler was toen al 20 graden. Tussen 15:45 en 16:11 zakte de collector temperatuur terug naar 21 graden.

Al met al absoluut geen slechte dag.

[ Voor 12% gewijzigd door mkleinman op 26-12-2008 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

morgen weer een zonnige dag, (boiler eindigde hier op 22c onderin)

ik heb mijn soladin 120 laten vallen,(tafel->houten vloer)
en nu doet deze het niet meer,
iemand een idee welk onderdeel daar niet tegen kan ?
open&visueel is er niets te zien, (soladin stond niet onder spanning)
(soladin120+2x r&s45Wp is mijn portable freubel setje)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2008 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe moet je dit verder lezen / intepreteren ?
http://science.nasa.gov/h...008/16dec_giantbreach.htm
"als je gsm uitvalt kijk dan op je pv opbrengst meter ?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 17:47:

euh, nou, wat dacht je van soldeerpuntjes, spoeltjes met hun fragiele draadjes, etc... je hebt kans dat hij bij het aansluiten zelfs nog verder de geest heeft gegeven...
Vooral zware componenten (zoals voltageregelaars die aan een heatsink vastgeschroefd zitten bv) krijgen een optater bij een val.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Bij de gevallen Soladin: Dit is een type dat een stekker aan de behuizing heeft als ik het goed heb.
Kijk dan vooral naar de plaats waar de stekker aan de print vast zit.
En natuurlijk de grote componenten, maar dat was al gemeld.

Zo nodig wil ik er ook wel eens een blik op werpen. (Ik heb wel ervaring met reparaties)

Succes.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 17:47:

Ik wil hem wel voor je nakijken, ik ben behoorlijk handig met fijne electronica .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 17:54:
hoe moet je dit verder lezen / intepreteren ?
http://science.nasa.gov/h...008/16dec_giantbreach.htm
"als je gsm uitvalt kijk dan op je pv opbrengst meter ?"
Nou als je zo'n storm krijgt, geeft je PV opbrengstmeter 0 aan en als je mazzel hebt is dat alleen maar omdat de grid geen 50Hz signaal meer geeft.
Met een beetje pech sta je te blussen.
Je GSM zou er wel wat meer moeite mee hebben om te verbinden, maar dat is alleen omdat bij sterke zonne-activiteit het radio-verkeer iets minder vloeiend verloopt. In '96 was het omgekeerde het geval en toen kon je best wel ver komen met simpele bakkies (vriend van mij met een small-band bakkie met enkele 10-tallen Watt's kon met half Europa babbelen).

Oh trouwens voor je omvormer... plaats eens wat foto's van de print. Liefst gedetailleerd, zoals gemaakt met een scanner.

[ Voor 7% gewijzigd door TD-er op 27-12-2008 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben wezen kijken naar isolatiemateriaal voor mijn kruipruimte.

Volgens mij is het meest simpele om er extra piepschuim tegenaan te monteren. een pak van 2 vierkante meter kost net geen 8 euro. Mijn totale vloer kan ik voor 160 euro aan materiaal extra isoleren.

De R waarde van dit 6cm dikke piepschuim is 1,5. Bovenop de 4cm die er al zit kom ik op een R van 2,6 wanneer ik alles gemonteerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 12:31:

Volgens mij is het meest simpele om er extra piepschuim tegenaan te monteren. een pak van 2 vierkante meter kost net geen 8 euro. Mijn totale vloer kan ik voor 160 euro aan materiaal extra isoleren.

De R waarde van dit 6cm dikke piepschuim is 1,5. Bovenop de 4cm die er al zit kom ik op een R van 2,6 wanneer ik alles gemonteerd heb.
Enig idee hoeveel kuub gas zoiets scheelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hallo Zonneboilergebruikers,

Is het mogelijk om de na-verwarming van het tapwater ivm legionella uit te schakelen in de periode april-september?
Er van uitgaande dat het water in de boiler het grootste gedeelte van de dag boven de 65'C is.
Met andere woorden wanneer moet de na-verwarming aktief zijn, is deze ook nodig als je bijvoorbeeld 1 of 2 dagen onder die 65'C zit?
Ik heb geen idee in welk tijdsbestek de legionella ontstaat.

[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-12-2008 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

legionella gevaar treed alleen op tussen 20 en 59,8c bij stilstaand water > 48 uur,
met lucht en aerosol erbij.
in mijn zonneboiler is voldoende doorstroming, dagelijks en hotfills,
dat dit absoluut en helemaal geen gevaar is.
als ik op vakantie ga, zet ik de naverbrander ook niet aan.
want, het is nu eenmaal zo dat na naverbrander erachteraan komt,
en bij 60c die bacterien dood gaan.
dus of de zon verwamrt het vat boven de 60c, of de naverbrander.
op dit moment is het vat 20c onderin en 50c bovenin,
geen legionella gevaar dus, want de naverbrander staat aan.
zomers komt het vat wekelijks ver boven de 80c
(mijn naverbrander stond uit van 12-04 tot 18-10, volledig zon autonoom incl cv)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2008 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@vloerisolatie :
ik heb mijn ondervloer laten spuiten,
niet de meest renderende oplossing (5-8% op jaarbasis geschat)
maar wel de meest comfortabele.
hr++glas en dakisolatie scoren goed, daarna muur herisolatie.
alles bij elkaar opgeteld met zon-cv hier nu 1500+ m3 minder.... (huis=1974+hoek)

/pv
een bijzondere maand december gaat dit worden, ik heb al 23,3kwh op de meter,(uit1800Wp)
nog 3 van deze dagen en december word beter dan november.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2008 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:32:
(mijn naverbrander stond uit van 12-04 tot 18-10, volledig zon autonoom incl cv)
Wij zitten hier met stadsverwarming en tapwater uit de toekomstige zonneboiler gaat naverwarmd worden door de warmtewisselaar van de stadsverwarming zoals nu ook al gebeurd met het koude leidingwater.
Echter wil ik de hoofdkraan van de stadsverwarming gaan dichtdraaien van pak 'm beet half april tot oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CanonG1 schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 14:02:
[...]

Enig idee hoeveel kuub gas zoiets scheelt?
Mijn pa was hier vanmiddag ff, die wil mij wel helpen met het isoleren van de vloer. Hij kwam nog met een goede tip. ALS ik dan toch onder de vloer bezig ga dan meteen maar goed isoleren en meteen 2x6cm ertegenaan als extra laag. Bedoeling is dat we het geheel tegen de bestaande isolatielaag gaan aanlijmen of kitten. Uiteraard met speciale kit die het piepschuim niet oplost :)

Mijn ouders wonen in een huis uit 1982. Daar zit maar liefst 17cm!!! piepschuim onder de vloer. Dat is dus behoorlijk wat meer dan wat onder de vloer heb.

Die 12cm extra onder m'n vloer heeft een R waarde van pak m beet 3. Bovenop de bestaande 5cm. Dus totaal straks 17cm vloerisolatie. Volgens mij heeft die 12cm piepschuim een even hoge R waarde als het purschuim waarmee die man van de Nuon kwam. Dus zou de besparing 3/4m3 per m2 per jaar zijn.

Als ik hiervan uitga dan gaat mij dit 120/160m3 per jaar schelen.

Aan materiaal gaat het iets van 300-350 euro kosten. Met een gasprijs van 75 cent per kuub is dat enorm snel rendabel.
s het mogelijk om de na-verwarming van het tapwater ivm legionella uit te schakelen in de periode april-september?
Er van uitgaande dat het water in de boiler het grootste gedeelte van de dag boven de 65'C is.
Met andere woorden wanneer moet de na-verwarming aktief zijn, is deze ook nodig als je bijvoorbeeld 1 of 2 dagen onder die 65'C zit?
Ik heb geen idee in welk tijdsbestek de legionella ontstaat.
Daar maak ik mij niet druk over. Er is meer dan genoeg doorstroming in m'n zonneboiler en ik verwacht dat de temperatuur vrij snel boven die 60 graden uit komt.

Over het uitzetten van de naverbrander heb ik nog niet nagedacht. Ik moet dan instellingen op de CV ketel aanpassen. *MOCHT* dan de temperatuur een keer niet op 60 graden staan dan sta ik onder een koude douche.

Wat ik waarschijnlijk wel ga doen is de Remeha gateway aankoppelen op de boiler. Daarmee schakelt de gateway automatisch de naverbrander uit wanneer de boiler warm genoeg is. En als added bonus kan ik dan ook de boilertemp beneden aflezen op m'n Celcia 20 thermostaat.

Overigens is m'n pa inmiddels ook al helemaal gek van de zonneboiler en mogelijk zonnepanelen. Mijn ouders wonen trouwens in een nagenoeg ideale situatie. Hun dakvlak heeft een helling van 31 graden en ligt echt PAL op het zuiden.

Ik zou bijna jaloers worden ;)

[ Voor 36% gewijzigd door mkleinman op 27-12-2008 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Maar verlies je dan zoveel via de vloer?
Toch alleen maar als de kruipruimte doortocht?

Vorst zal er nooit komen en er is volgens mij ook niet echt iets waar die warmte dan heen zou kunnen. Volgens mij neemt het droge zand ook niet echt veel warmte op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Is het overigens bezwaarlijk om de kruipruimte zomaar vol te gooien met piepschuim oid? Niet dat ik vaak in de kruipruimte kom overigens, maar die is er toch niet voor niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

TD-er schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 17:56:

Vorst zal er nooit komen en er is volgens mij ook niet echt iets waar die warmte dan heen zou kunnen. Volgens mij neemt het droge zand ook niet echt veel warmte op.
Ik verlies volgens mij nog aardig wat via de vloer. Er staat een behoorlijke tocht onder m'n vloer door, en m'n kruipruimte is vochtig ( er staat geen water overigens ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Speksteenkachel schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 17:12:
[...]

Wij zitten hier met stadsverwarming en tapwater uit de toekomstige zonneboiler gaat naverwarmd worden door de warmtewisselaar van de stadsverwarming zoals nu ook al gebeurd met het koude leidingwater.
Echter wil ik de hoofdkraan van de stadsverwarming gaan dichtdraaien van pak 'm beet half april tot oktober.
Hoofdkraan dichtdraaien doen we al jaren hier (inderdaad, zelfde periode), met de SV installatie. Zonneboiler is hier sowieso geen optie: huurwoning, dwarsliggende verhuurder voor verder duurzaam offensief, en we gebruiken gemiddeld maar een gieg of 8-10/jaar (all-in, incl. warm tapwater), dus redelijk zinloos...

... herstel. Net op SV meter gekeken. Godgodgodgodgloeiende... dik 2 Gieg verbruikt sinds 1 december! 2x 24,92 = 49,84 Euri "zomaar" weggebrand, van de "rest"warmte van die E.On centrale. En de maand is nog niet over!!! :(

Da's evenveel als 222 kWh gesaldeerde zonnestroom (mijn huidige prijs plm. 22 ct./kWh).

Ik word oud, denk ik... }:|

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

En de komende week wordt het al maar kouder...
Jammer dat je daar geen schoorsteen en/of zonneboiler kunt plaatsen, dan maar iets dichter tegen de vrouw des huizes aan kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Kent iemand dit spul?

http://www.tonzon.nl/PDF/prijsA4.pdf Tonzon, bandagefolie.

Ik kreeg er een mailtje over van iemand dat het om de buisisolatie nog beter zou isoleren.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14
flitspaal.nl schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 12:31:
Heb je een houten of betonnen vloer?

Ik ben aan het inventariseren wat te doen om het energieverbruik omlaag te brengen en het comfort omhoog. Vloerisolatie heb ik in gedachten voor komend voorjaar.

Als ik het goed begrepen heb doe je dat bij een systeembetonvloer door EPS met klembeugels aan de balken te maken. Isolatie zit dan dus niet direct tegen het beton op de meeste plaatsen, maar er komt een laag lucht tussen de balken stil te staan neem ik aan.

Situatie:
• jaren '70 tussenwoning, energielabel F als ik het me goed herinner
• systeembetonvloer (betonnen balken met betonnen leggers daar overheen), geen isolatie, kruipruimte is droog
• glazen puien op overgrote deel eerste en tweede verdieping
• dubbelglas beneden, aluminum puien (incl. koudebrug)
• enkelglas boven in aluminium puien (incl. koudebrug)
• geen spouwmuurisolatie (maar zeer weinig buitenmuur)
• VR ketel uit jaren '90
• dakisolatie waarschijnlijk niet (er zit wel een paar cm onbekend materiaal achter de afwerking en voor de rest, maar ik betwijfel de isolerende werking ervan)

CV en vloerisolatie staan het hoogst op de lijst. De puien en beglazing op termijn (volgens een expert is het technisch nog in goede staat), dakisolatie wanneer de zolder intensiever gebruikt zou worden. Spouwmuurisolatie lijkt me vrij zinloos voor de resterende paar m2 (ca 1/6e van buitenmuren).

Slaat dit ergens op? Het moet uiteraard wel kostenefficient en met redelijke terugverdientijden.

Met piepschuim bedoel je EPS? Heb je ergens een bron voor deze getallen?
Roamor schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 18:00:
Is het overigens bezwaarlijk om de kruipruimte zomaar vol te gooien met piepschuim oid? Niet dat ik vaak in de kruipruimte kom overigens, maar die is er toch niet voor niets?
Ik kom online regelmatig een oplossing tegen waarbij een soort schelpen in de kruipruimte worden uitgestrooid. Lijkt me vergelijkbaar.
TD-er schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 17:56:

Een kruipruimte hoort door te tochten in verband met de ophoping van onder andere radongas, vocht, etc. De kruipruimte is bij mij ook flink koud wat zelfs te voelen is bij het luik en de buisdoorvoeren.

Ook ik vraag me echter af of isolatie er voor gaat zorgen dat de temperatuur van de betonnenvloer hoger zal blijven. Het lijkt me moeilijk voor te stellen. Ookk via de fundering rondom en tussendoor zal de kou toch omhoogkruipen naar de rest, maar het contactoppervlak is dan wel zeer sterk beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
flitspaal.nl schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 22:06:
Kent iemand dit spul?

http://www.tonzon.nl/PDF/prijsA4.pdf Tonzon, bandagefolie.

Ik kreeg er een mailtje over van iemand dat het om de buisisolatie nog beter zou isoleren.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb de Tonzon radiatorfolie achter mijn radiatoren geplaatst....
en of het besparing dit jaar heeft opgeleverd? Ik weet het echt niet.
Laatste meting zat ik 22m3 onder het verbruik van vorig jaar met gas, maar dat gaat met deze laatste (koude) dagen wel 'ingehaald' worden vrees ik....
Vrees dat de grote besparing vooral merkbaar is bij enkelsteens....
Leidingen isoleer ik nog steeds trouw met die schuim/foam hulzen...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.