Duurzame Energie deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 58.233 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb de kWh meter nu tussen de MS1002 en de wasmachine hangen.

Het eerste wat mij opvalt is dat de opwarmcycle vele malen korter duurt. Dus wat dat betreft is de eerste grote winst al te pakken. Ik ben ontzettend benieuwd naar de einduitslag.

Een normale was op 40 graden kostte voor de MS1002 ongeveer 1.2kWh. Ik ben benieuwd wat het nu kost

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 17-12-2008 20:05 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

17-12 een zonnige dag aan de kust, toch een fijne 1,18 kwh hier erbij uit de pv ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:27

Punkrocker

Mostly harmless

Bedankt TD-er en CanonG1.

Hij wou zelf op een zonnige dag één paneel even er tussenuit schakelen. (hij heeft een plat dak dus geen enge capriolen)
En dan het verschil in opbrengst meten. Hij heeft er een A-meter tussen zitten...

Ik zal je op de hoogte houden als hij wat heeft gemeten.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 20:12:
17-12 een zonnige dag aan de kust, toch een fijne 1,18 kwh hier erbij uit de pv ....
Hier +7 graden in de zonneboiler over 300liter. En dat voor iets meer dan 1 uur bleke zon in de namiddag. Het duurde hier in Lelystad even voordat de zon begon te schijnen. Magoed. Geen verkeerde opbrengst.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 17 december 2008 @ 20:20:
[...]

Hier +7 graden in de zonneboiler over 300liter. En dat voor iets meer dan 1 uur bleke zon in de namiddag. Het duurde hier in Lelystad even voordat de zon begon te schijnen. Magoed. Geen verkeerde opbrengst.
In je grafiek op jouw site is de bewolking niet goed in de temperatuur van de boiler terug tezien.
Of is het dat er een naijl-effect is?

Hoe 'meet' je de hoeveelheid bewolking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 20:24:
[...]

In je grafiek op jouw site is de bewolking niet goed in de temperatuur van de boiler terug tezien.
Of is het dat er een naijl-effect is?

Vandaag staat nog niet in de meting. Die voeg ik morgen toe.

Ik gebruik de KNMI site voor het bepalen van de hoeveelheid bewolking. Je kan de gegevens van een aantal punten in Nederland bekijken ( inclusief historie ) hier gebruiken ze per dag een schaal van 0 t/m 8 voor het aangeven van de hoeveelheid bewolking. 0 is onbewolkt 8 is volledig bewolkt.

Ik pak de gegevens van Amsterdam ( Schiphol ) voor mijn installatie. Schiphol is het dichtste bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 20:24:
[...]

Je kunt op buienradar beelden terughalen en je zou kunnen kijken welke pixel het meest overeen komt met je eigen huis.
Dan zou je daaruit een schatting moeten kunnen maken.
Als je een temperatuur-sensor in een klein beetje vloeistof zou dompelen zou je de zonne-kracht kunnen meten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
flitspaal.nl schreef op woensdag 17 december 2008 @ 20:51:
[...]

Vandaag staat nog niet in de meting. Die voeg ik morgen toe.

Ik gebruik de KNMI site voor het bepalen van de hoeveelheid bewolking. Je kan de gegevens van een aantal punten in Nederland bekijken ( inclusief historie ) hier gebruiken ze per dag een schaal van 0 t/m 8 voor het aangeven van de hoeveelheid bewolking. 0 is onbewolkt 8 is volledig bewolkt.

Ik pak de gegevens van Amsterdam ( Schiphol ) voor mijn installatie. Schiphol is het dichtste bij.
Kan je niet beter relatieve zonneschijn nemen? Staat ook vermeld. Ik gebruik overigens de gemiddelde temperatuur om een goede prognose te krijgen van het gasverbuik op maand en jaar basis. Zie ook een aantal posts terug. Met de gemiddelde temperatuur kan je het aantal graaddagen berekenen. Tussen graaddagen en aantal verbruikte kuubs is een rechtlijnig verband:

y = a + bx waarbij
y verbruik per dag is (m3)
a een constante die staat voor het niet weersafhankelijk gebruik (warm water en kookgas)
b een constante is die afhankelijk is van je huis (isolatiegraad, zonneboiler, etc)
x graaddagen voor de betreffende dag, berekend door 18 - gemiddelde dagtemperatuur. Een dag met 0 graden gemiddelde temperatuur staat dus voor 18 graadagen

Als je die voor jouw situatie kent kan je een zeer nauwkeurige schatting maken. Het leukste is dat je ook verbeteringen aan je huis terug kunt zien. De constante b wijzigt dan, hopelijk wordt die kleiner. Zo heb ik met mijn isolatieactie van de vloerverwarmingsbuizen de constante b zien veranderen van 0,63 naar 0,5! Uitgaande van 2700 graaddagen per jaar en een a van 0,8 kuub scheelt me dat 350 kuub per jaar : 225 euro per jaar, met 80 euro aan kosten voor het isolatiemateriaal (54 meter).

Een geweldige manier dus om de effecten van een maatregel op je gasverbruik te berekenen!

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op woensdag 17 december 2008 @ 21:03:
[...]

Als je een temperatuur-sensor in een klein beetje vloeistof zou dompelen zou je de zonne-kracht kunnen meten.
Je hebt dan toch ook met wind (gevoelstemp) en de normale buitentemperatuur te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Joba

CBS schrijft over het aantal graaddagen:
http://www.milieuennatuur...in--Nederland.html?i=9-54

En het zal wel uuitmaken waar je in Nederland woont

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2008 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 21:25:
[...]

Je hebt dan toch ook met wind (gevoelstemp) en de normale buitentemperatuur te maken?
als het zou verdampen wel.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op woensdag 17 december 2008 @ 21:43:
[...]

als het zou verdampen wel.
Verdampt toch bijna altijd behalve bij verzadiging (Mollierdiagram)
Relatieve luchtvochtigheid wordt gemeten door het verschil van 1 voeler in wat water en 1 voeler gewoon in de lucht.

Of bedoel je in een minicollector (gesloten dus)?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2008 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op woensdag 17 december 2008 @ 21:17:
[...]

Kan je niet beter relatieve zonneschijn nemen? Staat ook vermeld. Ik gebruik overigens de gemiddelde temperatuur om een goede prognose te krijgen van het gasverbuik op maand en jaar basis. Zie ook een aantal posts terug. Met de gemiddelde temperatuur kan je het aantal graaddagen berekenen. Tussen graaddagen en aantal verbruikte kuubs is een rechtlijnig verband:

y = a + bx waarbij
y verbruik per dag is (m3)
a een constante die staat voor het niet weersafhankelijk gebruik (warm water en kookgas)
b een constante is die afhankelijk is van je huis (isolatiegraad, zonneboiler, etc)
x graaddagen voor de betreffende dag, berekend door 18 - gemiddelde dagtemperatuur. Een dag met 0 graden gemiddelde temperatuur staat dus voor 18 graadagen

Als je die voor jouw situatie kent kan je een zeer nauwkeurige schatting maken. Het leukste is dat je ook verbeteringen aan je huis terug kunt zien. De constante b wijzigt dan, hopelijk wordt die kleiner. Zo heb ik met mijn isolatieactie van de vloerverwarmingsbuizen de constante b zien veranderen van 0,63 naar 0,5! Uitgaande van 2700 graaddagen per jaar en een a van 0,8 kuub scheelt me dat 350 kuub per jaar : 225 euro per jaar, met 80 euro aan kosten voor het isolatiemateriaal (54 meter).

Een geweldige manier dus om de effecten van een maatregel op je gasverbruik te berekenen!
Wow,

Die berekening is echt ziekelijk nauwkeurig. Bij mij :

a = 0,58m3
b = 0,541
x = graaddag

Ik heb dit eerst voor een "gemiddelde" dag uitgerekend met mijn dagverbruik ( gemiddeld 6,4 per dag ). De gemiddelde gemiddelde dagtemp in november was 7,2 graden. Zo kwam ik op 0,541 als b uit.

Daarna voor de overige dagen mijn gasverbruik berekend.

Berekend = 191,6m3
Meting = 193m3

Daarnet voor heel 2008 gedaan. Berekend volgens deze formule met b = 0,541 en a = 0,58. . Berekend kom ik op 1342m3 uit. Volgens de meterstanden 1387m3.

Die berekening is echt ZIEKELIJK nauwkeurig. Echt WOW.

[ Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 17-12-2008 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 21:50:
[...]

Of bedoel je in een minicollector (gesloten dus)?
Yep, want dat geeft het beste weer hoe een zonne-boiler zou werken in dat weer.
Alleen dan met een constante hoeveelheid water en grotere temperatuur verschillen. Je merkt dan dus sneller of de zon even weg is.
Slechte isolatie is dan ook geen issue, of zelfs wenselijk volgens mij. (dat ik die zin nog eens in dit topic zou kunnen gebruiken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

TD-er schreef op woensdag 17 december 2008 @ 22:18:
[...]

Yep, want dat geeft het beste weer hoe een zonne-boiler zou werken in dat weer.
Alleen dan met een constante hoeveelheid water en grotere temperatuur verschillen. Je merkt dan dus sneller of de zon even weg is.
Slechte isolatie is dan ook geen issue, of zelfs wenselijk volgens mij. (dat ik die zin nog eens in dit topic zou kunnen gebruiken ;) )
Je bedoelt natuurlijk: dúrven gebruiken...

:+

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Eerste resultaten zijn binnen met de MS1002.

Zonder MS1002 ( koud water inlaat ). @ 40 graden : nagenoeg 1kWh

Met MS1002 ( gemengd water inlaat ). @ 40 graden : 1e was 0,282kWh

Dat scheelt dus aanzienlijk. In plaats van dik 300kWh per jaar voor mijn wasmachine kost het wassen me nu nog maar 80kWh!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
flitspaal.nl schreef op woensdag 17 december 2008 @ 22:09:
[...]

....

Daarna voor de overige dagen mijn gasverbruik berekend.

Berekend = 191,6m3
Meting = 193m3

Daarnet voor heel 2008 gedaan. Berekend volgens deze formule met b = 0,541 en a = 0,58. . Berekend kom ik op 1342m3 uit. Volgens de meterstanden 1387m3.

Die berekening is echt ZIEKELIJK nauwkeurig. Echt WOW.
Ja, leuk he! Ideaal ook om het effect van je maatregelen te bepalen. Als je a en b berekend van voor de zonneboiler en na de zonneboiler dan kan je de besparing redelijk nauwkeuring schatten. Zal vooral in de afname van a zitten (douchewater). Zie ook olino:

http://www.olino.org/arti...g-thuis-een-praktijkgeval

Graaddagen zijn kant en klaar te vinden op http://www.kwa.nl/index.php?id=204 voor 10 knmi stations. Nu woon ik akelig dicht bij De Bilt (8 km) dus meer dan genoeg gegevens voorhanden.

Ik wil ook nog eens wat analyses doen om te kijken welk effect windsnelheid heeft op het gasverbruik.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-09 22:10
Ik zou mijn betonnen vloer graag isoleren (zeker wanneer ik vloerverwarming laat aanleggen). Zijn sommige methodes ook beter / econimischer / ecologischer dan anderen ? Ik ken (als in heb gehoord van) tempex, steenwol, pur en aluminium folie (tonzon) maar heb geen benul van de verschillen.

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Joba schreef op donderdag 18 december 2008 @ 09:27:
[...]

Graaddagen zijn kant en klaar te vinden op http://www.kwa.nl/index.php?id=204 voor 10 knmi stations. Nu woon ik akelig dicht bij De Bilt (8 km) dus meer dan genoeg gegevens voorhanden.
Deze info kan ik goed gebruiken om de waarden 'a' en 'b' uit te zoeken.

Overigens is het in de wiskunde gebruikelijk om een formule op te geven als volgt:

y=a x+ b. Even een kwestie van de a en b omdraaien qua betekenis.

Een aantal weken heb ik de meterstanden bijgehouden, aan de hand daarvan zowel 'a' als 'b' uitgerekend kunnen worden. Ik heb immers 2 vergelijkingen met 2 onbekenden? Vanavond maar eens doen met de echte getallen.

Ik ben benieuwd of dit allemaal een beetje werkt i.c.m. een houtkachel, die zou wel eens wat 'roet' in het eten kunnen gooien ;)

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 21:40
Nou...vandaag mezelf aangemeld bij greenchoice. Vaste prijs 19.85 cent/kwh voor 3 jaar. En dat terwijl Essent volgend jaar naar 23,50 cent gaat voor een variabel contract (grijs)

Wat ik alleen niet helemaal begrijp...deze prijs is gebaseerd op een energiebelasting van 8.94 cent, maar bij Essent is die volgend jaar 12.91 cent voor grijze stroom :?
Wil dat zeggen dat de energiebelasting van 8.94 naar 12.91 cent per kwh gaat???

[ Voor 41% gewijzigd door QuestionMarc op 18-12-2008 11:51 ]

Op de fiets vervuil je niets!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:10
QuestionMarc schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:28:
Wat ik alleen niet helemaal begrijp...deze prijs is gebaseerd op een energiebelasting van 8.94 cent, maar bij Essent is die volgend jaar 12.91 cent voor grijze stroom :?
Dit heeft te maken met de invoering van het capaciteitstarief. Het variabele deel van de energiebelasting gaat omhoog, de vaste teruggave ook.

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
JakeNL schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:12:

Overigens is het in de wiskunde gebruikelijk om een formule op te geven als volgt:

y=a x+ b. Even een kwestie van de a en b omdraaien qua betekenis.
offtopic:
Er is niet echt een standaard voor een lineaire formule. In Nederlandse boeken staat het inderdaad vaak zoals jij beschrijft, maar in Amerikaanse boeken, en in bijvoorbeeld het analyseprogramma Origin is het weer precies andersom.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:04
QuestionMarc schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:28:
Ja, en dat is inderdaad een verhoging van 44%. Bukt u maar.....

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
wazzup105 schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:08:
Ik zou mijn betonnen vloer graag isoleren (zeker wanneer ik vloerverwarming laat aanleggen). Zijn sommige methodes ook beter / econimischer / ecologischer dan anderen ? Ik ken (als in heb gehoord van) tempex, steenwol, pur en aluminium folie (tonzon) maar heb geen benul van de verschillen.
http://www.milieucentraal...oer-%20en%20bodemisolatie

Pur zou ik niet doen, mocht je ooit wat anders willen dan kan dat niet. Het is er immers opgespoten. Steenwol kan weer slecht overweg met vocht. De tonzon oplossing heeft een beetje een 'te mooi om waar te zijn' gevoel, maar dat kan ik niet onderbouwen.

Blijft dus over: EPS, dus piepschuim. Aanbrengen met 4 tot 6 houders per plaat. Die houders kun je gewoon aan de vloer vastmaken met behulp van kit/lijm.

Verwijderd

Dat scheelt dus aanzienlijk. In plaats van dik 300kWh per jaar voor mijn wasmachine kost het wassen me nu nog maar 80kWh!
are we getting there finally ?

80~100kwh komt uit 1 120Wp paneel op jaarbasis.
ik was en afwas al 2 jaar zo, maar roep als een blinde in de woestijn,
en ja, greenchoice 3 jaar vast is goedkoop,
maar met pv nog 0,5 cent goedkoper......de zonneboiler rules,
want; bespaard zodoende erg veel stroom, hier bijna 30% (equals 500Wp pv opbrengst)
de andere apparatuur is nu ook zuinig,
sluipverbruik is er niet meer.
ik verbruik al erg weinig, met binnenkort 2800Wp op het dak,
en een combi solar, en ga nu negatief, dwz de boel gaat een tikkie omhoog,
niet tikkie terug dus, lekker duurzaam comfortabel, met prijsniveau sooo 1995.
ik begin nu echt fors geld over te houden,
de oude energielast blijft naar de spaarekening gaan en is nu bijna al op het niveau van voor de duurzame verbouwing, ongekend, binnen 2 jaar ! (ipv de veronderstelde 8 tot 15 jaar)
afgezet tegen de stijgende enegieprijzen die ik niet ga afnemen, onzettend verstandig dus en nog verantwoord ook.
hotfill werkt, period, de rest is onzin.(a myth)
bij 1000 kwh en 1000m3 is er helaas minder te behalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2008 22:15 ]

Verwijderd

>>> nog een reden om een forse collector te nemen,
die trekt zich niet zo heel erg veel aan van bewolking.....
de zonneboiler is hier nu vanavond 34c, toch iets warmer dan plain leidingwater.

• zonnigtype

zonnigtype

Wilke schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:17:
[...]

Ja, en dat is inderdaad een verhoging van 44%. Bukt u maar.....
Moet je d'r wel bij zeggen dat de verhoging van de energiebelasting voor elektra het resultaat is van het wegvallen van de variabele transportkosten.

Althans: voor aansluitingen tm 3 x 25 A (incl. 1-fase aansluitingen).

Zit je d'r boven, ben je VET de lul, en van der Hoeven draait zich in alle mogelijke bochten om alle belazerde partijen zo min mogelijk tegemoet te "hoeven" komen. Als Paulus Jansen d'r niet was, zaten zeker de lift-"gestoorden" nu in diepe sh*t. Voor alle andere getroffenen is het nog afwachten, capaciteitstarief gaat er gegarandeerd door geramd worden per 1 januari "omdat het een ministeriële regeling is en geen wet" (bericht van Energeia van vandaag). VdH zit te liegen dat het gedrukt staat dat "oude tarieven vanwege de Wet niet door mogen lopen in het nieuwe jaar". Continuon heeft meeste tarieven in 2007 per 1 februari pas ingevoerd. Resultaat van de zoveelste ruzie tussen hun juristen en die van de NMa...

Mensen met warmtepompen en te hoge aansluitingen (3x 35 A of hoger) zijn in ieder geval dik de lul.

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=65664
http://paulusjansen.sp.nl...s-door-capaciteitstarief/
http://paulusjansen.sp.nl...update-capaciteitstarief/
http://www.polderpv.nl/ni...debatje_capaciteitstarief

(en eerdere berichten op dezelfde pagina op PPV)

Lees ook de reacties!!!!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:17
Dat is waar, een collega van mij heeft dus een warmtepomp. De besparing die hij nu jaarlijks heeft is hij weer even hard kwijt aan het captar. Voor de standaard 3x25A aansluitingen blijft het relatief kostenneutraal lijkt het wel. Ik kon de tarieven nog niet op Stedin.net vinden, dus ook ik ben maar de energiekamer in gedoken. Tarieven van stadsverwarming zijn nog nergens te vinden, ik ben wel voorstander van het nmda-principe wat betreft het vastrecht, dan zou ik van ongeveer 300 euro naar rond de 60 gaan. Dan mogen ze best het variabele tarief wat omhoog gooien, ik heb tussen 1 juli en 1 december 2,29GJ gebruikt ;).

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 22:09:
[...]

are we getting there finally ?
Bijna, ik kan nog twee apparaten vervangen die nog onnodig verbruik hebben. Te weten een diepvriezer in de schuur ( tafelmodel ) Die verbruikt 300+ kWh per jaar. Kan terug naar 135kWh voor eenzelfde exemplaar A++.

En de mechanische ventilatie. Exemplaar wat ik nu heb verbruikt vrij veel. ( 178kWh per jaar ) Gelijkstroom exemplaren doen hetzelfde met slechts 1/3 ongeveer.

Ik kan terug naar ongeveer 2000kWh op jaarbasis zonder in te leveren op comfort. ( 5,7kWh per dag ). Dat is minder dan 2kWh per persoon per dag. Nog verder besparen zou alleen kunnen door apparaten niet meer te gebruiken.
80~100kwh komt uit 1 120Wp paneel op jaarbasis.
Die fase gaat er bij mij nog aankomen :*) Eerst alle besparingen in huis om het verbruik terug te dringen en daarna PV op het dak!

Ik wil ook eerst kunnen genieten van m'n zonneboiler van het voorjaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 09:47:

En de mechanische ventilatie. Exemplaar wat ik nu heb verbruikt vrij veel. ( 178kWh per jaar ) Gelijkstroom exemplaren doen hetzelfde met slechts 1/3 ongeveer.
Maak daar maar 1/6 van, zie de tech. spec op http://www.itho.nl/Assort...ventilatie-unit/6150.aspx

Verbruik in laagstand: 2.3W => 30 kW per jaar. Als je het verbruik op hogere stande ngo meeneemt dan wordt het verschil alleen maar groter.
150kW = +/- 40 Euro. App. kost 160 Euro (bijv. http://www.installand.nl/...co-fan-2-perilex-545-5030) Dus 4 jaar heb je hem financieel terugverdient voor een app. dat makkelijk 20 jaar meegaaat...
Snap niet dat dit soort spul niet verplicht wordt in plaats van 20 tientjes op een woningbouw te besparen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 22:09:
[...]
en ja, greenchoice 3 jaar vast is goedkoop,
maar met pv nog 0,5 cent goedkoper......de zonneboiler rules,
Echt waar? Mij lieten ze weten dat de zonnestroomkorting alleen geldt voor het Kortinggarantie contract, althans, dat is wat ik uit de wat cryptische mail en de documenten op de website opmaakte. Heb jij de korting bij 3 jaar vast?

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

ASN komt ook met een "duurzame" betaalrekening.
De ASN Bank heeft een primeur voor u! Per vandaag kunt u onze nieuwe betaalrekening openen: de ASN Bankrekening. Daarmee kunt u voortaan ook betalen met idealen. Zo laat u uw geld met nog meer kracht werken voor bijvoorbeeld een schoner milieu. Voor betere gezondheidszorg en onderwijs. En juist tegen kinderarbeid en wapenindustrie. Want u weet: de ASN Bank doet alleen verantwoorde en eerlijke zaken met uw geld.
De ASN Bankrekening springt er bovendien uit door rente, service en gemak. U kunt er duurzaam al uw bankzaken mee doen.

Voordelen ASN Bankrekening:
- Betalen met idealen via internet en ASN Wereldpas
- In binnen- en buitenland betalen en contant geld opnemen
- Online bankieren met beveiligde Digipas en bijbehorende pincode
- Lage kosten: € 1,50 per maand; tweede rekeninghouder betaalt slechts € 1,- per maand
- Creditrente: 1% over het tegoed op uw ASN Bankrekening (rentewijzigingen voorbehouden)
- Gratis overstapservice: bij- en afschrijvingen worden naar uw nieuwe rekening doorgestuurd
- Extra: gratis kortingsbonnen voor aantrekkelijke kortingen op duurzame uitstapjes in heel Nederland

Wij bieden de ASN Bankrekening nu alleen nog aan ASN-klanten met ASN Online Bankieren. Als u inlogt op ASN Online Bankieren via www.asnbank.nl vindt u alle informatie. U kunt de ASN Bankrekening direct online openen. Vanaf 28 januari 2009 is de ASN Bankrekening voor iedereen in Nederland beschikbaar. Log in en lees snel verder over de nieuwe ASN Bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjs schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 11:40:

[...]
Ja, ik zou hem graag gaan gebruiken, maar dan moet ik er een losse credit card bijnemen, dat is dat wel een beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:23
hjs schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 11:40:

[...]
ach, hier een zeer tevreden Triodos-klant 8)
keuze te over dus :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

NielsTn schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 14:08:
[...]
ach, hier een zeer tevreden Triodos-klant 8)
keuze te over dus :)
Gelukkig komen ASN en Triodios steeds beter (en positief) in het nieuws en zien mensen dit als waardig alternatief :) Zelf ga ik denk ik kiezen voor een ASN spaarrekening met mijn dinnetje, aangezien de combo online diensten/duidelijkheid/duurzaamheidsfactor bij die bank wat vollediger overkomt bij ons. Triodos vind ik wat rommeliger qua informatie. Maar goed, wie weet wagen we ooit nog eens een overstap, ben toch niet iemand die om de 4 tellen bij een balie hoeft te staan.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

mcaklein schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:34:
[...]

Echt waar? Mij lieten ze weten dat de zonnestroomkorting alleen geldt voor het Kortinggarantie contract, althans, dat is wat ik uit de wat cryptische mail en de documenten op de website opmaakte. Heb jij de korting bij 3 jaar vast?
Er wordt wel vaker gekl**t met tarieven, zelfs door GC. Maar ook ik heb toch doodnormaal variabel (itt eric-pvt), direct opzegbaar contract, met een halve euricent/kWh korting voor onze zonnepaneeltjes. Maar ik ben (ongevraagd) "ingestroomd" vanuit het door Eneco Energie opgekochte (lees: opgeheven) Echte Energie, wellicht dat "het" daardoor makkelijker ging...

Ik zou d'r gewoon een leuke e-mail aan wijden als ik jou was. Er gaat wel meer fout bij GC (mijn opgeeiste correctienota was mee gesjoemeld, wel in mijn voordeel...), en ze zijn beslist niet de enige. Wel de groenste...

bytheway... al vele jaren zeer tevreden klant bij zowel Triodos als bij ASN.... _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 19-12-2008 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Vandaag een bericht in de bus gehad over de nieuwe tarieven voor stadsverwarming 2009
Vastrecht wordt verhoogd met 4% naar 22,97 (= 275,64 op jaarbasis) waar halen ze het recht vandaan :X
Leveringstarief wordt verhoogd met maar liefst 9% naar 27,19 euro per Gj.
Wie stopt deze stadsverwarmingstereur (mooi woord voor scrabbel ;) )
Komt nog bij dat we verplicht, niet zelf gekozen, elektrisch moeten koeken wat ook nog eens veel duurder is dan gas.

Verder staat er te lezen dat het gemiddelde verbruik 35 GJ per jaar is voor onze wijk.
Zelf zit ik met 12GJ door m'n speksteen aan de lage kant.

Zonnigtype kom er maar in, zijn bij jou de nieuwe tarieven al bekend en wat is het gemiddeld verbruik in Leiden aan GJ?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

als ik de "bereken uw voordeel" bij greenchoice invul kom ik uit, ivm essent, op een besparing van 13,00 euro stroom, en 5,00 euro gas, bij afgelopen jaar 5300 kwh en 2050 m3 gas
Mis ik wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb jij de korting bij 3 jaar vast?
ja dat heb ik gewoon,
ik heb ook dat mijn stroom overschot mag worden gebruikt, voor belasting op het gas, en dan pas afrekenen.
(afrekening eerder gepost)
gewoon eerst maar rustig weg bij de kolenboer, dan later aanpassen naar wens.
ps : niet schrikken, ze nemen de telefoon gewoon op tegen normaal tarief, na 1x overgaan,
niet dat je denkt dat je verkeert verbonden bent of zo....
en meestal regelt degene die opneemt ook meteen alles met je.
eigenlijk heel normaal dus, de rest is gewoon kapot ge-meer-meer-managed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik de "bereken uw voordeel" bij greenchoice invul kom ik uit, ivm essent, op een besparing van 13,00 euro stroom, en 5,00 euro gas, bij afgelopen jaar 5300 kwh en 2050 m3 gas
Mis ik wat?
ja, nogal, bekijk je eigen post even,
je wilt korting, maar praat over slechts dertien euro,
wat dacht je van 1200kwh en 1000 m3 gas ? en dan 40 keer uit eten in 2009 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 20:07:
[...]

ja, nogal, bekijk je eigen post even,
je wilt korting, maar praat over slechts dertien euro,
wat dacht je van 1200kwh en 1000 m3 gas ? en dan 40 keer uit eten in 2009 ?
uiteraard, daar bespaar je het meeste mee, wat je zelf uitspaart...Ben ik ook hard mee bezig
Die kWh gaat nu ook naar de 3700 kWh dit jaar, ipv +5000 afgelopen jaar
Zonneboilersubsidie is aangevraagd, maar daarmee zie ik nog een noodzaak niet naar greenchoice over te stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 19:25:
Vandaag een bericht in de bus gehad over de nieuwe tarieven voor stadsverwarming 2009
Vastrecht wordt verhoogd met 4% naar 22,97 (= 275,64 op jaarbasis) waar halen ze het recht vandaan :X
Leveringstarief wordt verhoogd met maar liefst 9% naar 27,19 euro per Gj.
Wie stopt deze stadsverwarmingstereur (mooi woord voor scrabbel ;) )
Komt nog bij dat we verplicht, niet zelf gekozen, elektrisch moeten koeken wat ook nog eens veel duurder is dan gas.

Verder staat er te lezen dat het gemiddelde verbruik 35 GJ per jaar is voor onze wijk.
Zelf zit ik met 12GJ door m'n speksteen aan de lage kant.

Zonnigtype kom er maar in, zijn bij jou de nieuwe tarieven al bekend en wat is het gemiddeld verbruik in Leiden aan GJ?
Hahaha!

Bizar!

(a) EnergieNed heeft nog helegaar geen advies voor 2009 uitgegeven!!!

http://www.energiened.nl/...cations/Publications.aspx

(b) NUON Warmte? Niks van bekend! Op deze pagina alleen tariefbladen van 2008:

http://www.nuon.nl/produc.../stadswarmte/tarieven.jsp

(c) NMa/Energiekamer zoeken op "stadswarmte" geeft:
Uw zoekopdracht - stadswarmte - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd.

Er zijn geen pagina's gevonden die het volgende bevatte "stadswarmte".
Dus: waar ze de brutaliteit vandaan halen om dan maar alvast als "ongeregeld zooitje" warmteknutselaars wat leuke SV tariefjes rond te gaan strooien????

Wil je s.v.p. contact opnemen met ConsuWijzer hoe dat zit? En hier terugkoppelen? NMa moet gaan reguleren, want die Warmtewet is er door. Ik wil ook wel weten wat er dan nu met die tarieven moet gaan geschieden, als EnergieNed nog geen "advies" gegeven blijkt te hebben........

(d) gemiddelde? Geen idee, geeft NUON niet op voor deelgebieden (ze kijken d'r wel linker uit, je zou eens teveel "gevoelige" info kunnen krijgen...). Wel in oude brochures het getal 35 GJ/jaar, maar dat kan ook gewoon uit hun mooie duim gezogen zijn. Ik zit gemiddeld onder de 8, dit jaar door koude (en veel thuiswerk, en ouderdom }:O , wat meer)...

Overigens: MEETDIENST elektra is nu ook door NMa vastgesteld. Voor ALLE meters (exclusief die stomme Oxxio dingen): 25,25 euri ex BTW, vorig jaar was dat nog die (voor mij rotte) 24,47 euri. Stijging (de juridische NMa eikels hebben inflatie correctie factor van augustus genomen, lekker hoog....) 3,19%...

Meetdienst gas voor zover ik weet nog nix voor geregeld, kan "formeel" ook niet door NMa "gereguleerd" worden (Gaswet geintje), maar zou een "afspraak" (lees: lekker door de netboys te beïnvloeden herenakkoordje...) moeten gaan worden geloof ik.

http://www.energiekamer.n...ektriciteit_2009_vast.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Met het zonnetje vandaag +10 graden in de boiler. Niet verkeerd voor dat bleke zonnetje op pal west.

ik zie hier nu trouwens in buurt overal zonneboilers op daken verschijnen. Het zijn overigens wel allemaal vlakkeplaat collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 20:47:
Met het zonnetje vandaag +10 graden in de boiler. Niet verkeerd voor dat bleke zonnetje op pal west.

ik zie hier nu trouwens in buurt overal zonneboilers op daken verschijnen. Het zijn overigens wel allemaal vlakkeplaat collectoren.
Een paar van die 2.267 stuks van CentenNozem, waarschijnlijk... (zie het "trotse" pdf...)

Nog 52.733 stuks te gaan tot 2011 (tenzij het kabinet vroegtijdig valt *O* en er een NL Hermann Scheer komt, de boel uitmesten in Duh Haag...). >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
zonnigtype schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 21:14:
[...]

Een paar van die 2.267 stuks van CentenNozem, waarschijnlijk... (zie het "trotse" pdf...)

Nog 52.733 stuks te gaan tot 2011 (tenzij het kabinet vroegtijdig valt *O* en er een NL Hermann Scheer komt, de boel uitmesten in Duh Haag...). >:)
Zou die van mij ook meegenomen zijn ??

Wat wel een voordeel is, is dat de ambtenaartjes niet veel te doen hebben dus dan kan ik snel de subsidie ontvangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 20:22:
[...]
Wel in oude brochures het getal 35 GJ/jaar, maar dat kan ook gewoon uit hun mooie duim gezogen zijn. I
Bij ons wordt bij elke tariefsverhoging steevast die 35GJ als gemiddeld verbruik gemeld.
Volgens mij wordt dit lage getal bewust gebruikt zodat voor het oog het verhogingsbedrag op jaarbasis mee valt.
Deze 35 GJ hebben ze ook gebruikt bij de nieuw gebouwde wijk Roombeek (op de lokatie van de ontplofte vuurwerkfabriek aldaar)
De mensen kregen na het eerste jaar torenhoge na-heffingen want 35 GJ voor vrijstaande huizen is veel te laag.

Voor wat betreft de tarieven in Leiden e.o. ben je helemaal in de aap gelogeerd.
Hier een vergelijking van de bedragen in 2008.
Vastrecht per maand
Enschede 22,11 Leiden 26,20 verschil van 18,5%

Leveringstarief per GJ
Enschede 24,93 Leiden 24,93 geen verschil

Waarschijnlijk zit het verschil in vastrecht dat jij op gas kunt koken en ik elektrisch moet koken.
Maar voor dat beetje kookgas zul je ook wel weer vastrecht betalen 8)7

Wordt nu met die nieuwe warmtewet ook iets gedaan aan dat absurde vastrecht?
Bereid je maar vast voor op een fikse tariefstijging in 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41
jammer dat stadsverwarming zo negatief uitpakt. Eigenlijk is het best een milieuvriendelijk concept dat de restwarmte van de centrale gebruikt wordt.

Verder ga ik dit topic een tijdje niet meer volgen. Het gekanker op de energiemafia etc. zal best volledig terecht zijn maar is slecht voor mijn humeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-08 19:42
sander817 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 20:03:
Mis ik wat?
Nee, je mist niets.
Ik heb een verbruik van 1557 kWh en 1068 m3 gas en zou bij overgang van NUON naar Greenchoice € 3,90 op elektriciteit en € 2,67 op gas gaan besparen.
Je aanmelden bij Greenchoice via bijv. de site www.energieleveranciers.nl geeft in ieder geval het eerste jaar een leuke besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Die 35GJ kom ik ook tegen op onderstaande site en raad eens wie de auteur is ;)

http://www.opgewekt.nu/?p=620

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
maxtrash schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 21:57:
jammer dat stadsverwarming zo negatief uitpakt. Eigenlijk is het best een milieuvriendelijk concept dat de restwarmte van de centrale gebruikt wordt.

Verder ga ik dit topic een tijdje niet meer volgen. Het gekanker op de energiemafia etc. zal best volledig terecht zijn maar is slecht voor mijn humeur.
hier kan ik het wel eensch mee wezen....
tijd voor tweakers-gehalte en tips, trucs and gadgets om in je eigen woning toe te passen :9

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 21:59

BCC

jammer dat stadsverwarming zo negatief uitpakt.
Op dit moment is het een krampachtige manier van Energiemaatschappijen om klanten permanent aan zichzelf te binden. Door bijvoorbeeld stadsverwarming en bijvoorbeeld elektrisch koken aan te bieden in een wijk, ontstaat er een soort concurentievervalsing.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Heeft niet echt iets met concurentievervalsing te maken omdat er eenvoudig weg geen concurentie is (worden niet toegalaten op het warmtenet).
Alleen dan van de mensen in onze wijk met eigen speksteen of Tigchelkachels :)
De Tigchels zijn zelfs te voorzien van een warmtewisselaar.
Toevallig gebruikers hier aanwezig op dit forum?

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 19-12-2008 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor het energiebedrijf tarief commentaar is er een oplossing,
"gaat heen of verenigt u"
en dat is ook de enige oplossing voor hier, thuis en de politiek.

[Nog 52.733 stuks te gaan tot 2011]
das dus niets, mijn stad kent al 41211 woningen,
1 stadje zet geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<< Die 35GJ kom ik ook tegen op >>
ik heb nu ook 35,33 Gj op de opbrengst van de zonneboiler, naar is alleen, dat de gasmeter niet terugtelt,
maar warmte in de boiler gewoon weer afkoelt.
in tegenstelling tot pv, waar heen en terug wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Kun je die restwarmte niet benutten middels lage temperatuur verwarming van je woonkamer of keuken of badkamer en zodoende een kleine warmtebuffer op te bouwen in je leefruime?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat doe ik, maar tot kamertemperatuur 23c,
ik stop het in de vloer en muren, die koelen slechts langzaam af.
bij zon draait de cv dus altijd in de winter, dwz vanaf 1-10 tot 1-4,
dat heb ik dit jaar voor het eerst ingeregeld, na een forse cursus/update van mijn installateur,
de zogeheten k-lijn stooklijn seizoensfaktor.(die zit er dus in, maar stond uit !)
die staat nu gewoon op wintertijd = actief.(k faktor 2)

lees meer hierover : http://www.gedachtenboek....t%20CV%20watertemperatuur

de pomp is slechts een grundfosje van 20 watt die moduleert tussen 20% en 55% voor de gehele woning,
door het plaatsen van 2 venturi`s in de hoofd cv-leiding onstaat hierdoor overdruk en voldoende circulatie.
hoofdleiding 2,3 bar, radiatoren ltv gemiddeld 1.8 bar, muur/vloer 1,1 bar.

lees meer hierover : Wikipedia: Venturi-effect
En wat levert dat op? Gemiddeld genomen bespaar je met een automatische weersafhankelijke regeling (de buitensensor dus) minimaal zo’n 10% gas (en dus ook geld). Als je de stooklijn optimaliseert, zoals ik hierboven beschreef, kun je zelfs 15-20% halen.
w`ll see in april 2009 ;-)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2008 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

word er maar moe van, maar wat gaan we hier aan doen ?
WNF eist dat Atoomstroom onmiddellijk stopt met actie
Wereld Natuur Fonds Nederland
WNF eist dat Atoomstroom onmiddellijk stopt met actie
Het Wereld Natuur Fonds (WNF) heeft juridische stappen ondernomen om energieleverancier Atoomstroom te dwingen onmiddellijk te stoppen met een omstreden kortingsactie die de indruk wekt dat het bedrijf samenwerkt met het Wereld Natuur Fonds. Op www.atoomstroom.nl doet het bedrijf een kerstaanbieding, waarbij mensen die overschakelen op atoomstroom, uit diverse attenties kunnen kiezen. Een van de attenties is dat het bedrijf 20 euro overmaakt op rekening van het WNF in Zeist.

Het WNF is onaangenaam verrast over de kortingsactie van Atoomstroom.Volgens het WNF is de actie onrechtmatig
ik wens iedereen een stralend 2009, maar dan wel van de zon, tijd en gezondheid zijn namelijk niet te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heeft iemand het/een emailadres en/of postadres van Minister van der Hoeven? Daar wil ik wel een stevige brief heen sturen met haar ontzettende consequente beleid om kleinverbruikers te naaien waar ze bijstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Jammer maar begrijpelijk. Ik ben daar ook niet zo van, ik krijg een beetje het gevoel dat sommigen zich een beetje bewust als slachtoffer opstellen. De grote bedrijven zijn slecht en hebberig en de gewone man is machteloos enz. Je kunt ook gewoon wat DOEN en niet zo zeuren. Dat is wat ik probeer te doen, en ik merk aan de respons op mijn website dat die aanpak gewaardeerd wordt.

Vliegen vang je met stroop, niet met azijn, dat is mijn mening.

Het is al eens eerder voorgesteld, maar misschien is het een idee om een splitsing aan te brengen in dit topic, met de echte Tweakers-stroming gescheiden van de politieke kant?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 11:10:
[...]

Jammer maar begrijpelijk. Ik ben daar ook niet zo van, ik krijg een beetje het gevoel dat sommigen zich een beetje bewust als slachtoffer opstellen. De grote bedrijven zijn slecht en hebberig en de gewone man is machteloos enz. Je kunt ook gewoon wat DOEN en niet zo zeuren. Dat is wat ik probeer te doen, en ik merk aan de respons op mijn website dat die aanpak gewaardeerd wordt.
Nahja het is gewoon een feit dat we allemaal weten dat de prijzen voor gas- en elektra weer omhoog gaan. Ik heb het inmiddels wel gehad met de oplichtingspraktijken, exorbitante bedragen en misleiding en maffiapraktijken van de energiebedrijven.

Met energielasten van 1500 tot 2000 euro per jaar (!) wordt het m.i. interessanter om juist niet enkel te investeren in energiebesparing maar vooral óók in zelf voorzienende stroom. Want stroombesparen is zwemmen tegen de stroming in: de besparing wordt gelijk weer te niet gedaan door prijsstijgingen. Ik zal het topic weer met volle interesse blijven volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

[...]
Je kunt ook gewoon wat DOEN en niet zo zeuren.
Helemaal mee eens maar het feit van verhoging van vaste lasten daar kan geen besparing tegen op.
Het lijkt er zelfs wel op dat hoe meer er bespaard wordt hoe sneller de vaste lasten stijgen.
Als er helemaal geen tegenspraak meer is (het zeuren zoal jij het noemt) zal de stijging alleen nog maar sneller gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:18

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Je krijgt bijna zin om je af te laten sluiten. 8)7

Gewoon zonne energie, flinke accu's en een generator voor de in de winter

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

[...]
Het is al eens eerder voorgesteld, maar misschien is het een idee om een splitsing aan te brengen in dit topic, met de echte Tweakers-stroming gescheiden van de politieke kant?
Zo'n scheiding is m.i. niet zo zinvol, wel zinvol lijkt mij een scheiding per onderwerp dus zonneboiler, PV, leveranciers, politiek enz. Dan is in elk subforum een sticky item mogelijk met de veel gestelde vragen enz. Zou Olino geen zin hebben om een forum te hosten? Dat lijkt me er een prima plaats voor.
In de huidige structuur is het vrijwel onmogelijk om iets terug te zoeken en dat is jammer want er zitten best wel berichten tussen die ook later nog waardevol zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 15:37:
[...]

Zo'n scheiding is m.i. niet zo zinvol, wel zinvol lijkt mij een scheiding per onderwerp dus zonneboiler, PV, leveranciers, politiek enz. Dan is in elk subforum een sticky item mogelijk met de veel gestelde vragen enz. Zou Olino geen zin hebben om een forum te hosten? Dat lijkt me er een prima plaats voor.
In de huidige structuur is het vrijwel onmogelijk om iets terug te zoeken en dat is jammer want er zitten best wel berichten tussen die ook later nog waardevol zijn.
Ik heb hier gisteren nog aan zitten te denken om hier een Nederlandse site voor op te zetten, net zoiets als zonstraal.net in Belgie.

Alleen heb ik niet de tijd om dit in mijn eentje op te zetten en te beheren maar wil ik hierbij bij meehelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50
flitspaal.nl schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 15:51:
[...]

Ik heb hier gisteren nog aan zitten te denken om hier een Nederlandse site voor op te zetten, net zoiets als zonstraal.net in Belgie.

Alleen heb ik niet de tijd om dit in mijn eentje op te zetten en te beheren maar wil ik hierbij bij meehelpen.
[schaamteloze promotie modus]

Kijk eens op www.ecologieforum.eu. Op dit forum worden meerdere aspecten van onder andere energiebesparing besproken, ook de politieke aspecten. En heb je een idee voor een nieuw sub-forum: meld het en bij voldoende belangstelling zal ik het regelen.

[/schaamteloze promotie modus]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als dit op een ander forum verder zou gaan. Ikzelf zal namelijk niet zo makkelijk een andere site frequent bezoeken.
Als er handige en nuttige tips staan in een reactie is het ideaal om dat toe te kunnen voegen in de startpost. Desnoods in een nieuw deeltje.
Zou bijvoorbeeld een handige feature zijn, om goede reacties een vlaggetje te kunnen geven zodat degene die een nieuwe start-post maakt heel simpel een link-lijstje zou kunnen maken. Iedere lezer zou dan vlaggetjes moeten kunnen geven aan uitzonderlijke reacties. (uiteraard niet eigen reacties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik blijf hier zowiezo posten :)

Overigens er gaat een andere mechanische ventilator komen van ITHO. En de kWh meter zit nu tussen de diepvriezer. Met +8 in de schuur verbruikt de vriezer nu gemiddeld genomen 1kWh per dag. Dat was begin dit jaar nog 0,8kWh per dag met een hogere omgevingstemperatuur.

Iets zegt me dat de vriezer aan het stuk gaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is nu eenmaal zo dat alles in dit topic tornt aan het bestaansrecht van de big boys,
ze lezen vast ook mee en stellen net zoals mensen met duurzame energie hun zaken op zeker.
en dat irriteert nogal wat, maar inderdaad, schoppen tegen een muur werkt niet, en is ook energieverspilling.
het is een side-effect.

hoe dan ook, ik kreeg als kerst kadootje mijn finale maximale aanschaf beschikking in de bus !
(actie zonnesteek alkmaar)
dat word knallen met de pv, in 2009, maar ook eerst een hoop werk,
en verplaatsen en berekenen. er moet nu 15x pv bij op mijn dak,
hoe pak ik dat aan......, in theorie past het,
een handig pv dak dimensionerings programma bestaat eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
flitspaal.nl schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 17:17:

Overigens er gaat een andere mechanische ventilator komen van ITHO. En de kWh meter zit nu tussen de diepvriezer. Met +8 in de schuur verbruikt de vriezer nu gemiddeld genomen 1kWh per dag. Dat was begin dit jaar nog 0,8kWh per dag met een hogere omgevingstemperatuur.

Da's behoorlijk zeg. Die van ons trekt ongeveer 0.3 kwh per dag nu. Staat ook in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, dat is erg veel, zeker nu het slechts 6 graden is.
mijn siemens KI 28SA50 (6maanden oud met 3 vrieslades) doet minder dan 0,13 kwh per 24 uur.
alhoewel dan 365 kwh per jaar gemiddeld nog meevalt,
maar 10 uur lang 100watt verbruiken dan weer tegenvalt......

ik heb helemaal geen vriezer meer, in de schuur, en dat bevalt prima,
het vervangingsbedrag ging naar zonnepanelen op de schuur......
de inbouwkoelkast in huis is nu een wat grotere, met 3 lades, en zeer zuinig,
tijdens de inbouw heb ik extra isofer (rondom/niet achterop) geplaatst,
ook tussen de deuren en het opdek keukendeurtje.
mocht de stroom uitvallen dat het biertje langer koud blijft en de cornetto`s hard.
ik vermoed dat hierdoor de koelkast per dag 1x minder aanslaat

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Gisteren heb ik een infrarood thermometer aangeschaft, type Voltcraft IR-360 (bereik -50 tot 550 'C.)
Ik kan de speksteenkachel nu gaan stoken op wandtemperatuur.
Voordeel als de buitenwand op 180'C hoef ik geen hout meer bij te vullen omdat de speksteen dan geen warmte meer opneemt.
Deze kleine investering levert op jaarbasis een flinke besparing op houtgebruik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speksteenkachel schreef op zondag 21 december 2008 @ 09:15:
Gisteren heb ik een infrarood thermometer aangeschaft, type Voltcraft IR-360 (bereik -50 tot 550 'C.)
Voordeel als de buitenwand op 180'C hoef ik geen hout meer bij te vullen omdat de speksteen dan geen warmte meer opneemt.
Deze kleine investering levert op jaarbasis een flinke besparing op houtgebruik op.
Netjes,

Wat kostte deze thermometer? En waar heb je hem gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 17:29
Die thermometer ligt in ieder geval voor een kleine 72 euro bij Conrad.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg
http://van.wijk.net/pvt/stroom.jpg
legenda :
mei 2007 zonneboiler geplaatst en hotfills + 1800Wp pv

door alle besparingen kan ik nog steeds geen goede relatie zien tussen dit alles,
het verbruik blijft nogal grillig, maar een forse daling is het wel,
na 1,5 jaar duurzaam....
waarom ik vorig jaar december zoveel stroom verbruikte ?
alleen de kerstboom is led....en het anders inregelen van de cv is wel te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.energie.nl/cgi...case=&woorddeel=woorddeel

hier staat de reden van onze onvrede,
nederland is bezig in het buitenland, dat is zo afgesproken.
toch neemt het aandeel industrie en huishouden af,
omdat we eigen verantwoordelijkheid tonen.(duurzaam wonen & duurzaam ondernemen)

regering en energiebedrijven doen dus vrij weinig aan het aandeel energie wat tot minder uitstoot kan leiden,
in nederland zelf; het heeft dus verder geen nut hier over te spreken, nadenken hoe je gaat stemmen is belangrijker, en wat je zelf vind. (hoe we dit doen in nederland)
uitstoot en consumptie zijn wereldwijd een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

mvdklip schreef op zondag 21 december 2008 @ 10:13:
En je zal die ook niet snel ergens anders vinden, Voltcraft is het huismerk van Conrad. ;)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

De winter is begonnen om 13:04 vandaag. De dagen worden vanaf vandaag weer langer! Ik kan niet wachten om de eerste keer 60+ graden in m'n zonneboiler te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wassen op gas kost hier 0,159 m3 gas
gas g4 meter actaris met 1imp/0,001 m3
voorziening qsolar /hr107 met hotfill via duco mixkraan.
geen zonopbrengst, vat onderin 14 graden.

12:15 stand 5515,000m3
start was, cv uit
12:48 was klaar
12:48 stand 5515,159 m3
verbruikte stroom gemeten met elro m12 kwh meter 0.11 kwh
wasmachine stond op 0 graden.
now what, ik weet dat ik 1 kwh stroom heb bespaard op 40c,

1 m3 = 8kwh
0,159 m3=1,26kwh
dat lijkt me toch duurder en energetisch slechter...(uit gas)

uiteraard met zon opbrengst niet, dit is plain op gas.
wat moet ik nu doen, ik heb pv en zonneboiler.....
wat zou geldelijk en/of energetisch het slimst zijn op laagtarief elektrisch te wassen als de zon schijnt ?(=pv opbrengst)
>er komt 1kwp pv bij in 2009, dat saldeert.....
>niet opmaken van zonneboiler is rendementsverlies in de zomer....
help me out here .......

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zou hoe dan ook met een hotfill gaan werken, puur en alleen omdat je ruim de helft van het jaar wel duurzaam je water verwarmt. Die 1 kWh elektra die je verbruikt kost veel meer om op te wekken in de centrale. Daarnaast is het maar de vraag in hoeverre je die 1/6 kuub gas niet ook nog verbruikt voor de verwarming van je huis.

8 kWh aan elektra kost veel meer dan 1 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>>8 kWh aan elektra kost veel meer dan 1 kuub.<<
jezus, ja dat is zo, 8 kwh kost 2 euro,
1m3 gas kost 0.78 euro
1m3 gas vermijden is zo gebeurt,
8 kwh opwekken niet
de zonneboiler maakt 1700kwh warmte per m2 op jaarbasis.
pv niet, je moet dus niet teveel pv stroom in warmte omzetten.
gas verbranden is veel schoner dan mogelijk kolen....
wat ik vergeet is dat wassen op de zonneboiler 8 maanden zorgt voor een achteruitdraaiende meter,
terwijl de wasmachine draait.
ik blijf dus lekker hotfillen op gas in de winter,
het extra gasverbruik is weinig, en over die 8 maanden zo weer ingehaald / vermeden....thanx

ps: de 2e was op volledig elektra, en de mixkraan dicht(koud) maar ook op 40c(electrisch) gaf een verbruik van 1,42kwh (machine is een oudere zanker uit 1995)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 20:41:
ja, dat is erg veel, zeker nu het slechts 6 graden is.
mijn siemens KI 28SA50 (6maanden oud met 3 vrieslades) doet minder dan 0,13 kwh per 24 uur.
alhoewel dan 365 kwh per jaar gemiddeld nog meevalt,
maar 10 uur lang 100watt verbruiken dan weer tegenvalt......

ik heb helemaal geen vriezer meer, in de schuur, en dat bevalt prima,
het vervangingsbedrag ging naar zonnepanelen op de schuur......
de inbouwkoelkast in huis is nu een wat grotere, met 3 lades, en zeer zuinig,
tijdens de inbouw heb ik extra isofer (rondom/niet achterop) geplaatst,
ook tussen de deuren en het opdek keukendeurtje.
mocht de stroom uitvallen dat het biertje langer koud blijft en de cornetto`s hard.
ik vermoed dat hierdoor de koelkast per dag 1x minder aanslaat
Toch vreemd dat jouw exemplaar maar 0.13 kwh trekt, terwijl Siemens zelf 0.75 kwh opgeeft voor die koelkast.... (http://www.siemenshuishouden.nl/?5=KI28SA50&26=26473)
0.13 kwh per 24 uur, dan draait de compressor max 1 uur per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Volgens mij kost dit een paar ton maar dan ben je ook gelijk van het hele gezeur over het net af:

http://www.youtube.com/watch?v=xEdQRVQtffw

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 13:52:
.....
1 m3 = 8kwh
0,159 m3=1,26kwh
dat lijkt me toch duurder en energetisch slechter...(uit gas)
.........
Klopt, maar bedenk wel dat dit equivalent geldt bij 100 % rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

mvdklip schreef op zondag 21 december 2008 @ 10:13:
Flitspaal bij deze het antwoord, ik heb hem inderdaad bij Conrad weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch vreemd dat jouw exemplaar maar 0.13 kwh trekt, terwijl Siemens zelf 0.75 kwh opgeeft voor die koelkast....
klopt, binnenkort foto`s van de aanpassingen van de koelkast.
(ik heb er trouwens maar 709 euro voor betaald)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

CanonG1 schreef op zondag 21 december 2008 @ 16:57:
Volgens mij kost dit een paar ton maar dan ben je ook gelijk van het hele gezeur over het net af:

http://www.youtube.com/watch?v=xEdQRVQtffw
Die man woont daar anders ook op een mooie locatie voor dit soort dingen, prachtige installatie.
Nu z'n zonneboiler nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 17:17:

Al eens overwogen die diepvriezer in te pakken in isolatie, bijvoorbeeld 7 cm PS en gipsplaat.
Je kunt beginnen met alleen de PS platen en kijken of het effect heeft.
Zet ze er desnoods een dag tegenaan en bovenop.

Let op bij de achterkant met het warmte afvoer element, dat moet natuurlijk vrij blijven.
Ook bij de bodem moet je even kijken hoe dat het beste kan.
De isolatie op het deksel moet je rekening houden met het handvat.
Het punt is dat je eigenlijk geen ijzer van de buitenkant onbedekt mag laten, want dat ene stuk onbedekt ijzer wordt dan het grote lek.
Doe, als het niet anders kan een laagje van 5 tot 10 mm op plaatsen waar geen ruimte is.

Als je het heel netjes doet, zou je een nieuwe sponning kunnen maken met een opstaande rand, waar het deksel-met-isolatie in valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al eens overwogen die diepvriezer in te pakken in isolatie, bijvoorbeeld 7 cm PS en gipsplaat.
thats how i did it, en natuurlijke ventilatie achterlangs.

< pv starters kans : http://link.marktplaats.nl/216290053 >

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
Morgen ga ik mijn zolder isoleren vanaf de binnenkant. Ik heb er dakkapellen op laten zetten en de rest timmer ik af in een paar hokkies. Meteen een goede kans om alles eens flink in de isolatie te stoppen. Ik ben benieuwd of het op zolder dan ook een stuk warmer blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:39
Gisteren zijn mijn collectoren het dak op gegaan! Ondanks het slechte weer...We waren de draagbeugels aan het monteren, en tja, toen waren we toch al natgeregend. Toen hebben we de klus maar geklaard. Je hebt niet zomaar even 3 man hulp opgetrommeld...

Ik ben blij dat deze fase erop zit, want hier zag ik wel tegenop. Nu de aansluitingen naar binnen nog maken, en betere foto's maken ;) Maar dat kan ik allemaal alleen, de boiler staat ook inmiddels op zolder.

Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/hardware/uploaded_images/IMG_8437-713838.JPG
Lekker klussen...

Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/hardware/uploaded_images/IMG_8434-745933.JPG
Bijna klaar!

(Clickable)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mistraller schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:17:
Gisteren zijn mijn collectoren het dak op gegaan! Ondanks het slechte weer...We waren de draagbeugels aan het monteren, en tja, toen waren we toch al natgeregend. Toen hebben we de klus maar geklaard. Je hebt niet zomaar even 3 man hulp opgetrommeld...

Ik ben blij dat deze fase erop zit, want hier zag ik wel tegenop. Nu de aansluitingen naar binnen nog maken, en betere foto's maken ;) Maar dat kan ik allemaal alleen, de boiler staat ook inmiddels op zolder.

[afbeelding]
Lekker klussen...

[afbeelding]
Bijna klaar!

(Clickable)
Respect! zijn toch wel joekels van collectoren (en 42kg zwaar vertelde je!).
Had eerder DIE actie vastgelegd zien worden, met 2 man zo'n plaat omhoog sjorren....

Nu de afwerking nog! PS: ter beeldvorming: de collectoren liggen dus met lichte helling plat op het dak van je dakkapel/uitbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:39
NielsTn schreef op maandag 22 december 2008 @ 07:29:
[...]

Nu de afwerking nog! PS: ter beeldvorming: de collectoren liggen dus met lichte helling plat op het dak van je dakkapel/uitbouw?
Check...

Helaas hebben we erg weinig foto's vanwege de regen. Ik wilde mijn camera er niet aan wagen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 13:52:
wassen op gas kost hier 0,159 m3 gas
.
droog je de was ook op gas? ik overweeg een gasdroger aan te schaffen namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Ik zie wel dat je niet meer vanuit je dakkapel het dak op kunt stappen doordat de pv panelen daar liggen. Zelf hebben we ook een zonneboiler op een dakvlak met dakkapel, maar daar ligt het paneel tussen de dakkapel en de nok van het dak.
Ik ben aan het overwegen om PV panelen aan te schaffen, maar naast de dakkapel heb ik 's ochtends of 's middags slagschaduw van dat ding.
Kortom, alleen onder de dakkapel is nog plaats, maar dan moet ik voor verdere dak-acties de trap gebruiken ipv het raam (wat toch wel handig is/was) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
sander817 schreef op maandag 22 december 2008 @ 13:12:
droog je de was ook op gas? ik overweeg een gasdroger aan te schaffen namelijk
Ik wel, en dat bevalt prima. Zowel qua gemak (snelheid) als kosten. Ik heb nog een Miele, maar die wordt sinds drie jaar niet meer geleverd. Onbegrijpelijk.

Michel.

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Speksteenkachel schreef op zondag 21 december 2008 @ 09:15:
Kun je iets zeggen over de afstand waarover je kunt meten?
In de specificatie is hierover niks te vinden en ik wil wel eens wat muurtjes en dakbeschotten meten, maar dan heb ik het soms wel over een meetafstand tot een meter of 4-5...
De temperatuur van ramen is volgens spec geen probleem, dus het effect van enkel/dubbel/HR etc. zou mooi te meten zijn met dit ding.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ik doe voorlopig niet meer mee, vandaag de weigering van de bouwvergunning binnen gekregen :( . Het past niet binnen criteria van de welstandsnota. (vraagt de ambtenaar of ze niet plat op het platte dak kunnen liggen, dan steken ze niet zo uit) Ik moet me even beraden op de juiste stappen om hier tegen in bezwaar te gaan

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

mcaklein schreef op maandag 22 december 2008 @ 15:28:
[...]

Ik wel, en dat bevalt prima. Zowel qua gemak (snelheid) als kosten. Ik heb nog een Miele, maar die wordt sinds drie jaar niet meer geleverd. Onbegrijpelijk.

Michel.
Ik heb ook, sinds november, een 2e hands Miele gasdroger. Inderdaad een handig ding. Ze staan met een zekere regelmaat op marktplaats. Er zijn ook wel nieuwe, andere merken, te koop, maar let dan op of ze wel kunnen meten of het wasgoed droog is. Er zijn er een paar die alleen een tijdklok hebben, dat is lastig en niet echt energiebewust.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 22 december 2008 @ 15:52:
Ik doe voorlopig niet meer mee, vandaag de weigering van de bouwvergunning binnen gekregen :( . Het past niet binnen criteria van de welstandsnota. (vraagt de ambtenaar of ze niet plat op het platte dak kunnen liggen, dan steken ze niet zo uit) Ik moet me even beraden op de juiste stappen om hier tegen in bezwaar te gaan
Lang leve het 'beschemt stadsgezicht'. :(
Plat leveren ze trowuens nog steeds zo'n 87% op, zie http://i66.photobucket.co...nH/instralingsdiagram.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

IJsbeer schreef op maandag 22 december 2008 @ 16:48:
[...]

Lang leve het 'beschemd stadsgezicht'. :(
Plat leveren ze trouwens nog steeds zo'n 87% op, zie http://i66.photobucket.co...nH/instralingsdiagram.jpg
Het meest "shitte" is dat je, bij zo'n afgewezen bouwvergunning, toch nog de helft van de legeskosten (ca 150,-) moet betalen. Dat bedrag had ik beter direct in de windvogel oid kunnen investeren. :'(

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.