Duurzame Energie deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 58.231 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:40
TD-er schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 07:48:
[...]

Snap ik het even niet, of zegt Floris eigenlijk dat EZ rekent met 135 euro als capaciteitstarief, terwijl in de praktijk dit minimaal 200 euro gaat zijn?
Waarom komt EZ daar dan mee weg?
Sterker nog, volgens de site van Essent wordt het zelfs 250 euro!

http://www.essentnetwerk....iting_die_bij_u_past.html

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

QuestionMarc schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 08:29:
[...]

Sterker nog, volgens de site van Essent wordt het zelfs 250 euro!

http://www.essentnetwerk....iting_die_bij_u_past.html
Wat en hoe ga ik betalen?
De prijzen voor het capaciteitstarief worden in januari 2009 definitief vastgesteld door de overheid. Onderstaande bedragen zijn daarom slechts indicatief.

Dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Zojuist kreeg ik een belletje dat de zonneboiler gearriveerd is thuis! Wel niet op de afgesproken dag, maar gelukkig was er iemand thuis :)

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

QuestionMarc schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 09:38:
Zojuist kreeg ik een belletje dat de zonneboiler gearriveerd is thuis! Wel niet op de afgesproken dag, maar gelukkig was er iemand thuis :)

Ik ben benieuwd!
Pics! Pics! :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 19:33
Mistraller schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:32:
Hebben alle zonneboiler bezitters die reeds subsidie hebben gekregen/aanvraagd voor duurzame warmte de lijst al gecontroleerd? http://www.senternovem.nl...08-12-10_tcm24-288218.pdf
Ik vind het vreemd dat bij de collector van Sunsystems een opbrengst staat van 1,6 GJ ipv de door Sunsystems gemeldde 4,2 GJ.Dit scheelt natuurlijk nogal wat.

Heb ik iets niet goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

alex75 schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:45:
[...]

Ik vind het vreemd dat bij de collector van Sunsystems een opbrengst staat van 1,6 GJ ipv de door Sunsystems gemeldde 4,2 GJ.Dit scheelt natuurlijk nogal wat.

Ik zie het ook net. Ik zal Johan een mailtje sturen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Zal wel veel weghebben van het volgende: ;)
Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/hardware/uploaded_images/IMG_8419-(Small)-728345.JPG

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
alex75 schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:45:
[...]

Dat is een 'tijdelijke' toekenning. Pas in februari kan de 'echte TNO' test plaats vinden waarna hij echt gecertificeerd wordt. Tot die tijd is er deze regeling en als je nu subsidie aanvraagt wordt dat dus achteraf weer rechtgebreidt (ambtenaren he ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:00:
Als ik het goed lees krijgen ze geen boete omdat ze te veel energie verbruiken, maar omdat hun woning niet aan de kennelijk wettelijk geldende eisen voldoet.
Inderdaad. De wettelijke norm waaraan een nieuwbouw moet voldoen in België is K45 (isolatiegraad) en E-100 (energiepeil). Deze K45 norm komt ruwweg overeen met 2-3 cm isolatie in de vloer, 5-6 cm in de spouw en 12-16 cm isolatie in het dak (met rotswol of equivalent van lambda waarde). Het E-peil houdt rekening met compactheid van de woning, oriëntatie en andere energievoorzieningen, eigenlijk is het een maatstaf voor hoeveel energie een woning verbruikt.

Ter referentie, een lage-energiewoning (LEW) komt overeen met K30 (ruwweg 10 cm isolatie in vloer, 15 cm in spouw en 20 cm in dak met rotswolequivalenten).

De huidige norm (K45 en E100) is eigenlijk de zwakste op dit moment van onze buurlanden, dus je kan deze onmogelijk 'streng' noemen. Er is een verstrenging gepland naar E85 in 2010.

De reden dat deze mensen de boete kregen is inderdaad omdat ze niet aan de norm voldoen, met E172. De voornaamste oorzaak is inderdaad de elektrische accumulatieverwarming die ze gebruiken en die veel E punten toevoegt (in hun geval zo'n 75 dacht ik). Elektrische accumulatieverwarming wordt (terecht vind ik) afgestraft wegens de lage efficiëntie van huidige elektriciteitsopwek en transport. Deze mensen wisten dat ze de norm niet gingen halen, en verwachtten dan ook een boete, die ze lager inschatten (op € 4000). Hadden ze echter meer geïsoleerd en op andere dingen gelet, zouden ze veel dichter bij de norm uitgekomen hebben...

Ik heb geen probleem met deze boete, omdat het geen nut heeft normen op te stellen om het energieverbruik te verminderen en dan geen consequente boetes uit te schrijven. Dit koppel wist waar ze aan toe waren, maar hebben bewust de norm genegeerd, deze houding vind ik echt laakbaar. De reden waarom ze accumulatieverwarming namen is omdat ze dit altijd gewend waren en er tevreden mee waren... Lijkt me een beetje een houding als 'vroeger verbrandden we alle afval in onze tuin, dat ging ook goed, dus ik blijf het doen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 08:54:
[...]

Wat en hoe ga ik betalen?
De prijzen voor het capaciteitstarief worden in januari 2009 definitief vastgesteld door de overheid. Onderstaande bedragen zijn daarom slechts indicatief.

Dus...
Niet pas in januari, want die tarieven moeten van tevoren vastgesteld worden. Gaat deze maand dus geschieden, anders "mogen" de netbeheerders het niet per 1 januari in laten gaan.

Ten eerste was de invoering van het cap. tarief nog niet zeker (al was het zeer onwaarschijnlijk dat het na dik drie jaar massagewerk door de aanstichters (EnergieNed) er niet zou gaan komen).

Dat is nu dus effekes "beslist" door NMa.

TarievenCode Wijziging Elektriciteit (lees: cap. tarief elektra)

TarievenCode Wijziging Gas (diverse wijzigingen, ook daar: variabele deel transport wordt geëlimineerd).

Ik heb nog (i.t.t. de juristen van VEMW op tijd...) zienswijze voor elektra ingediend met keiharde argumenten tegen: NMa wil me niet horen en heeft me in de hoek getrapt met typische juridische zwijnerij (randnummer 70, ik kreeg de hele zooi van 69 pagina's (!!!!) thuisgestuurd, soort van ranzig kerstcadeau'tje dus).

Als er geen beroep wordt ingesteld (6 weken de tijd) bij College van Beroep voor het Bedrijfsleven (er zijn diverse verenigingen van Eigenaren die diep in de sh*t zitten omdat ze een liftinstallatie hebben en zwaar het schip in gaat met dat waanzinnige cap. tarief, dus wie weet), is die onzin dus definitief.

NMa gaat zich nu over de daadwerkelijk in rekening te brengen tarieven voor cap. tarief buigen. Is nog niet duidelijk, Floris maakt wel vaker fouten, en die 200 Euro van Liander lees ik op hun site voor "de nieuwe netbeheerderskosten (inclusief capaciteitstarief) per 1 januari 2009"!!. Er is namelijk meer alleen dat dan cap. tarief.

Je hebt ook nog voor elektra de aansluitdienst (was dit jaar t/m 3x 25 A 1,62 euri incl. BTW/mnd), een op nul staande vermogensvergoeding (pas bij aansl. hoger dan 3x 25 A), het vastrecht transport van 1,79 euri incl. BTW/mnd (t/m 3x 80 A), en natuurlijk meetdienst ("zogenaamd gereguleerd" 2,426 euri incl. BTW/mnd., waarmee enkeltarief klanten door NMa zijn gen***d).

Dus nog niet duidelijk waar die 200 euri dan wel precies voor staat, en wat er nou eigenlijk "in" zit. Da's nog effe afwachten. Niet gek staan te kijken dat we desondanks toch worden besodemieterd, want zo "zijn" die netbeheerders namelijk, die hebben nooit genoeg pecunia en blijven vastrechtpostjes ophogen of er bij verzinnen.... Voor onze kookgas aansluiting (een bezopen laag verbruik van 30 kuub/jaar) gaan we volgens die ook al te wijzigen meetdienst (ucheuche...) bij Liander volgend jaar alweer 4,86 euro incl. BTW extra betalen, terwijl er in die meterkast met dat kittige G1,6 metertje helegaar niks gebeurt. We moeten maar afwachten of dat straks allemaal wel weer wegens het beruchte "Niet Meer Dan Anders" principe door onze stadswarmte leverancier "gecompenseerd" zal gaan worden. Die berekeningen zijn voor een normaal mens sowieso al onnavolgbaar.... :'(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De man van "Change"yes we can! maakt vandaag bekend wie secretary van Energy wordt.

Zeer waarschjinlijk is het deze beste man: Wikipedia: Steven Chu
Lijkt mij een prima keus! Goed nieuws voor iedereen

Zouden ze in het Nederlandse kabinet ook maar een moeten doen. Iemand op een post zetten die er werkenlijk verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 14:44:
De man van "Change"yes we can! maakt vandaag bekend wie secretary van Energy wordt.

Zeer waarschjinlijk is het deze beste man: Wikipedia: Steven Chu
Lijkt mij een prima keus! Goed nieuws voor iedereen

Zouden ze in het Nederlandse kabinet ook maar een moeten doen. Iemand op een post zetten die er werkenlijk verstand van heeft.
Totaal mee eens. Kunnen we die Duitser die dat hele zonnestroomgebeuren daar goed heeft doorgeduwd niet naturaliseren en hier inzetten :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2Dutch schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 15:50:
[...]

Totaal mee eens. Kunnen we die Duitser die dat hele zonnestroomgebeuren daar goed heeft doorgeduwd niet naturaliseren en hier inzetten :+
een kortere klap zou zijn dat onze oosterburen op een vreedzame manier Denhaag overnemen.
Mijn duits is prima! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Mistraller schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:23:
[...]

Zal wel veel weghebben van het volgende: ;)
[afbeelding]
Daar lijkt het inderdaad verdacht veel op. Alleen mijn collectoren zijn horizontale versie he ;)

Ben je al met de installatie begonnen? Ik ben best handig maar dit heb ik toch niet 123 geinstalleerd.... :|

[ Voor 12% gewijzigd door QuestionMarc op 12-12-2008 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou als je dan onder de kerstbom je eerste capaciteits faktuur hebt gelezen,
en tot de conclusie komt dat er weer een deuk in je budget zit, dan komt de volgende :
>>
Elektriciteitsbedrijven

Wel moeten elektriciteitsbedrijven fors gaan betalen voor hun uitstoot. Vrij zeker is dat stroom daardoor de komende jaren duurder wordt.
http://www.nu.nl/algemeen...oord-met-klimaatplan.html

>>
en daarom bestelde ik nog effe wat pv erbij, anders troomt dat geld zomaar weg,
naar ome liander, en tante bos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh ja, sorry pics pics pics....
http://van.wijk.net/pvt/gss190.jpg
(5x gloria solar en sunny boy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 16:30:
nou als je dan onder de kerstbom je eerste capaciteits faktuur hebt gelezen,
en tot de conclusie komt dat er weer een deuk in je budget zit, dan komt de volgende :
>>
Elektriciteitsbedrijven

Wel moeten elektriciteitsbedrijven fors gaan betalen voor hun uitstoot. Vrij zeker is dat stroom daardoor de komende jaren duurder wordt.

>>
en daarom bestelde ik nog effe wat pv erbij, anders troomt dat geld zomaar weg,
naar ome liander, en tante bos.
Las toevallig dat mijn gemeente (Overbetuwe) ook wat centjes toestak als je aan het duurzame ging..maar ja, net nu geen centjes over daarvoor natuurlijk. Niet dat ik subsidie -moet- hebben, maar het was dan gewoon een kwestie geweest van extra paneeltjes voor hetzelfde geld.

Hopelijk herhalen ze de goede bedoelingen tegen de tijd dat wij goed gespaard hebben, iig na 2012 :)

Voor de mede Overbetuwe bewoners: http://www.overbetuwe.nl/web/show/id=238689

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 12-12-2008 16:41 . Reden: doe dan meteen de link erbij, muts :P ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
QuestionMarc schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 16:27:
[...]

Daar lijkt het inderdaad verdacht veel op. Alleen mijn collectoren zijn horizontale versie he ;)

Ben je al met de installatie begonnen? Ik ben best handig maar dit heb ik toch niet 123 geinstalleerd.... :|
Ik ga zaterdag en zondag het dak op om alle beugels te plaatsen, en de plek voor de leidingen te lokaliseren. Het weekend daarna gaan de panelen erop. Ik denk dat ik in de kerstvakantie het grote aansluitfeest ga houden. Ik ben er nu eens een paar keer voor gaan zitten, heb alles eens rustig vastgehouden en bekeken, en volgens mij moet het gewoon gaan lukken zonder hulp. Ik ben zelf niet zo van het uittekenen, dus als de boiler en de collector op hun plek hangen dan begin ik gewoon en ik zie wel hoe het uitkomt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 15:59:
[...]

een kortere klap zou zijn dat onze oosterburen op een vreedzame manier Denhaag overnemen.
Mijn duits is prima! 8)
40-50 jaar terug waren ze iets zuideiljker van Den Haag afgedwaald met een peloton soldaten....
wind stond verkeerd? ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 18:28:
[...]

40-50 jaar terug waren ze iets zuideiljker van Den Haag afgedwaald met een peloton soldaten....
wind stond verkeerd? ;)
"Das haben wir in Den Haag doch nicht gewusst!"

Niet gek staan te kijken dat die omineuze periode nog steeds een rol van betekenis speelt in de beslissingen die door Haagse parlementariërs (en vooral: door beleidsambtenaren...) worden genomen...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 16:30:
Wedden dat m'n energiemaatschappij Greenchoice net zo hard de prijzen mee verhoogd ondanks dat ze geen uitstoot hebben, zijn allemaal geldkloppers.
Sinds de invoering van subsidie op zonneboilers zijn de prijzen van diezelfde zonneboilers met honderden euro's verhoogd, blijkt maar weer eens dat aanschaf subsidie totaal niet werkt.
We moeten toe naar het Duitse eeg systeem, geen aankoop maar degelijke opwekvergoeding en ja middels een GJ meter kan dat ook voor zonneboilers.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 21:26:
[...]

Wedden dat m'n energiemaatschappij Greenchoice net zo hard de prijzen mee verhoogd ondanks dat ze geen uitstoot hebben, zijn allemaal geldkloppers.
Sinds de invoering van subsidie op zonneboilers zijn de prijzen van diezelfde zonneboilers met honderden euro's verhoogd, blijkt maar weer eens dat aanschaf subsidie totaal niet werkt.
We moeten toe naar het Duitse eeg systeem, geen aankoop maar degelijke opwekvergoeding en ja middels een GJ meter kan dat ook voor zonneboilers.
Het begrip "opwekvergoeding" heeft hier een typische hollandse connotatie (dat was nl. de "theoretische opwekvergoeding" van NUON Energie, inmiddels afgeschaft voor lieden die contract hebben gewijzigd), maar ik begrijp wat je bedoelt. Duitsers noemen het "kostendeckende Einspeise Vergütung".

Duitsers krijgen ook aanschafsubsidie op zonnecollectoren, groen gas producerende installaties, Blockheizkraftwerke, etc., etc. Is dit jaar 350 miljoen euri voor beschikbaar, voor duurzame warmte... (komt uit emissierechten verkoop, dus wederom buiten rijksbegroting).

En GJ met "feed-in" meter meten. Hmmmm. Waar ga je op invoeden, waar ga je meten? Meeste mensen hebben in zomer overschotten: ga je dan productie belonen die niet wordt opgemaakt? Lijkt me niet zo verstandig, want dat bevordert beslist geen duurzaam gedrag (zou moeten zijn: opmaken dat duurzame zonnespullie!). Het zou wel leuk wezen als stadswarmtenetten flink uitgebreid zouden gaan worden (alleen: wie gaat dat betalen????? Kost klauwen met geld), dan kun je die overschotten invoeden (en via "feed-in warmtemeter" afrekenen). Echter: laagwaardige warmte die wel opgemaakt moet worden, anders is het zinloos. Elektra kun je over grote afstanden vervoeren, warmte niet. Omdat het laagwaardige warmte is om "in een net te hebben zitten", kun je dat weer slecht gebruiken om andere energievorm van te maken zonder enorme verliezen. Zou, omdat het in de zomer vooral "mis" gaat met de overschotten, misschien beter voor lokale koeling behoefte ingezet kunnen worden, via warmtewisselaars. Moet allemaal wel rendabel kunnen gebeuren, anders heeft feed-in tarief voor decentraal op dat net ingevoede GJ geen/weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Speksteenkachel

natuurlijk want ook zij moeten mee met de markt, gewoon uit de kolencentrale, aflaatje bij ez kopen klaar.
als ze het niet doen, bestaan ze niet.
dus moet je het zelf doen, als je het nut ziet.
mijn pv levert stroom van 29,3 cent op jaarbasis, over 10 jaar,
bij greenchoice 3 jaar vast groen-dubbeltarief-hoog betaal je dat nu ook, grid parity dus voor mij in hoogtarief,
maar dan liever uit de eigen pv, dat kost niets meer.
en gezien de nieuwe eu afspraak binnenkort fors en riant goedkoper; dan afwachten en niets doen.

lagere olieprijzen helpen ook niet meer, de exploratie staat nu stil en dat vernietigd aanbod.
dat is nog veel erger dan hoge olieprijzen.
ik vertel niets nieuws, pak je eindafrekening eens van 2001, and get the picture.
energieprijzen dalen nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 21:47:
[...]

En GJ met "feed-in" meter meten. Hmmmm. Waar ga je op invoeden, waar ga je meten?
Invoeden op de stadsverwarming lijkt me wel wat 8) (grapje)
Het verbruik wat door je zonneboiler is geleverd is eenvoudig te meten middels een GJ of liever een KJ meter.
Produktie die wel wordt gemaakt maar niet wordt geleverd wordt ook niet gemeten.
Eigen gebruik mag ook meetellen (tapwater, hotfill) waarom niet, of desnoods gebruik voor de buren.
Ik denk dat jou zonnestroom ook niet over honderden kilometers wordt getransporteerd dat gaat naar jezelf of je mede appartement bewoners dit kan ook met warm water.

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-12-2008 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 22:03:
[...]

Invoeden op de stadsverwarming lijkt me wel wat 8) (grapje)
Het verbruik wat door je zonneboiler is geleverd is eenvoudig te meten middels een GJ of liever een KJ meter.
Produktie die wel wordt gemaakt maar niet wordt geleverd wordt ook niet gemeten.
Eigen gebruik mag ook meetellen (tapwater, hotfill) waarom niet, of desnoods gebruik voor de buren.
Ik denk dat jou zonnestroom ook niet over honderden kilometers wordt getransporteerd dat gaat naar jezelf of je mede appartement bewoners dit kan ook met warm water.
Yeah, me too! Gaan we die E.ON centrale in het centrum (elektra uit gas, restwarmte wordt peperduur via NUON Warmte aan ons verkocht...) de lucht inblazen met onze 4.500 op het stadswarmte net invoedende wijkbewoners... Droom mooie dromen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

warmte is meer een eind of restprodukt, en vluchtig.
je kan het beter direkt en lokaal verbruiken, bijv met een hotfill of lekker 5 minuten langer douchen,
of inderdaad, aan de buurman.
bij thuiskomst was de boiler vandaag toch weer 34c, maar ik heb geen doel voor deze warmte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Transporteer een beetje hier naar Enschede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het mag vast niet, maar een zonneboiler tussen de stadswarmte, zorgt 8 maanden lang dat je huis meer wamte levert dan erin gaat, maar je mag vast niet aan de leidingen zagen ;-)
misschien ook niet zo`n goed idee....met 2 bar erop.
toch is het idee leuk, icm speksteentjes en warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Moet je het wel voor de GJ meter van de stadsverwarming aftappen en nee dat mag niet.
Hoe zit het eigenlijk met de teruglevermeter voor elektriciteit, als je achter deze meter weer aftakt voor eigen verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 22:34:
het mag vast niet, maar een zonneboiler tussen de stadswarmte, zorgt 8 maanden lang dat je huis meer wamte levert dan erin gaat, maar je mag vast niet aan de leidingen zagen ;-)
misschien ook niet zo`n goed idee....met 2 bar erop.
toch is het idee leuk, icm speksteentjes en warmtepompen.
In ons vorige huis met stadsverwarming had ik een keer de kranen dichtgedraaid, want er moest een verwarming van de muur. Gewoon de ontluchter openzetten, verwarming eraf, en later er weer op, en de kraan opendraaien. Bijvullen gebeurde vanuit het systeem, dat mocht je niet eens zelf doen ;) Een boilertje ertussen zou dus prima gaan. Als je hem dan voor je stadsverwarmingsboiler aankoppelt, dan verwarm je die ook nog eens mee ;)

Het zal alleen niet zo heel veel voordeel geven denk ik. De meter zal in elk geval zeker niet achteruit lopen want die zijn zonder uitzondering digitaal. Je kan hooguit het temperatuurverschil verminderen tussen in en uitgaande leiding.

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 12-12-2008 23:51 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
En toch zou een stadswarmte-feed-in toch niet zo onmogelijk hoeven te zijn?
Het lijkt mij een kwestie van een warmtewisselaar, waarbij jouw kant warmer moet zijn dan de leidingen van de stadswarmte.
Dan kom je toch weer uit op wat ik eerder hier opperde, een systeem om temperatuur te verhogen door druk.
Zeg maar hetzelfde systeem als de PV-omvormers en het elektriciteitsnet, maar dan niet elektronisch, maar met druk.
Warmte overdracht van warmer naar minder warm gaat vrijwel automatisch, maar dan moet het netwerk van de stadsverwarming of blokverwarming wel een iets andere layout hebben dan stervormig.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Stadsverwarming heeft een temperatuur van om en nabij de 65 graden.
Tapwater wordt bij ons opgewarmd middels een warmtewisselaar wil je die "andersom" gebruiken dient het water warmer als die 65 graden te zijn.
Dit levert ook weer gevaar op omdat het water dan veel te heet uit de kraan komt.
Na warmte afgifte middels de warmtewisselaar zul je dus weer terug moet naar die 65 graden ivm veiligheid.

Heeft iemand hier trouwens nog iets gehoord over die elektrische opwarmers die je in een kraan kunt monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hotfill MS1002 apparaat hangt inmiddels. Ik moet alleen de electra aansluiting van de wasmachine aanpassen. De wasmachine zit nu op zo'n trekkoord geval. En de MS1002 heeft een gewone stekker aansluiting nodig.

Ik moest toch de wasdroger er even weg hebben dus heb ik meteen de buizen daarachter ook geisoleerd.

Hier wat pics

Watersensor bij de wasmachine.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/zonneboiler/hotfill/1.jpg

Mengkamer met temperatuur sensor
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/zonneboiler/hotfill/2.jpg

Overzicht van wasmachine, droger en de MS1002
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/zonneboiler/hotfill/3.jpg

Beide magneetkleppen voor koud en warm water.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/zonneboiler/hotfill/4.jpg

Zonneboiler setup nog een keer ( helemaal af )
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/zonneboiler/hotfill/5.jpg

Alles netjes geisoleerd.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/zonneboiler/hotfill/6.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 13-12-2008 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daar ga je euforisch blij van worden zo rond half februari wat ik je brom ;-)
en na 1 april gewoon de stekker van die gasketel eruit.
dat zit retestrak in elkaar, maar nog even geduld, nog 7 dagen en dan is het alleen nog maar up and higher meer-meer-meer maar dan op de juiste manier

als ik het piek vermogen nu van de thermische collector optel bij mijn piek vermogen van de pv,
kom ik 12250 Wp, das toch geen kattepis....

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2008 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 09:34:
daar ga je euforisch blij van worden zo rond half februari wat ik je brom ;-)
en na 1 april gewoon de stekker van die gasketel eruit.
dat zit retestrak in elkaar, maar nog even geduld, nog 7 dagen en dan is het alleen nog maar up and higher meer-meer-meer maar dan op de juiste manier

als ik het piek vermogen nu van de thermische collector optel bij mijn piek vermogen van de pv,
kom ik 12250 Wp, das toch geen kattepis....
Ik kan niet wachten :).

Hoe heb je trouwens het thermische vermogen van je zonneboiler bepaald?

MS1002 is in gebruik genomen. Daarnet het laatste stukje warmwater leiding geisoleerd.

En ik heb de pomp van de zonneboiler op een lagere stand gezet.

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 13-12-2008 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

`t was vandaag voor het eerst dat de kerstboom(led) aanstond,
en de wasmachine, en de meter draaide terug....
das wel typisch om te zien.
als de wasmachine draaide ging de schijf vooruit, als ie weer wachtte ging het even hard achteruit.

(>> het vermogen van de collector staat in de manual, het zijn trouwens 3 standaard atag vlakke plaat collectoren intern doorverbonden in 1 behuizing)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2008 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://vacatures.nuwerk.n...e-marktmodel-project.html

ach, wat lees ik daar tussen de regels.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:57

ericplan

5180 Wp PV

Nu het capaciteitstarief eraan komt zit ik te kijken of een autonoom PV systeem voor de verlichting van ons appartementencomplexje zou kunnen voldoen. Het gaat om 10 armaturen 8 watt TL die door LED armaturen vervangen zouden moeten worden, de meeste armaturen staan op een schemerschakelaar die zuinig is afgesteld, één armatuur is continu aan, drie armaturen gaan via een schemerschakeling aan op sombere dagen, de rest als het donker wordt. Verder zit de bel, intercom, deuropener (1 transformator) op deze aansluiting. De kosten van deze aansluiting met verbruik zijn jaarlijks ca EUR 240. Iemand een idee waar ik informatie kan vinden met name wat betreft dimensionering? Iemand links naar slagvaste LED buitenarmaturen? Iemand ervaring met het laten weghalen van een Continuon aansluiting? Of kan je gewoon je abonnement opzeggen. De fallback zou kunnen plaatsvinden uit één van de appartementen met een tussenmeter. Needless to say dat ik het gewoon leuk zou vinden als het zou kunnen, maar dat de VvE meer op de centjes let.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 22:16:
warmte is meer een eind of restprodukt, en vluchtig.
je kan het beter direkt en lokaal verbruiken, bijv met een hotfill of lekker 5 minuten langer douchen,
of inderdaad, aan de buurman.
bij thuiskomst was de boiler vandaag toch weer 34c, maar ik heb geen doel voor deze warmte....
34 graden, dat is niet misselijk, zeker niet als ik het vergelijk met de temperaturen van de boiler van flitspaal (ongeveer 20 graden toch, Flitspaal?). Maar die 34 graden is bovenin, en die 20 is onderin, of niet? Verklaart dit het verschil?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Vergeet niet dat flitspaal een kleine heeft en dus veel meer thuis is, eric-pvt is tweeverdiener en verbruikt daardoor ook veel minder. Daarnaast is het 200L tegen 300L. Voordeel van Eric is wel dat hij hem ook voor verwarming gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

IJsbeer schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 22:59:
Vergeet niet dat flitspaal een kleine heeft en dus veel meer thuis is, eric-pvt is tweeverdiener en verbruikt daardoor ook veel minder. Daarnaast is het 200L tegen 300L. Voordeel van Eric is wel dat hij hem ook voor verwarming gebruikt
Plus dat mijn collector op 260 graden ligt ( nagenoeg west ). De collector van Eric ligt op ZZW. En dat is rond deze tijd van het jaar best een fors verschil.

Mijn collector haalt op dagen zoals vandaag maximaal 30 graden. En dat vind ik zo met hele korte dagen absoluut niet verkeerd. Daarnaast is mijn gehele 300 liter op die temperatuur. Als mijn systeem heeft gedraait that is. Mijn collector ( 48 buizen ) is dus met gemak in staat om die 300 liter op die temperatuur te krijgen.

En dat is best een forse hoeveelheid warmte wat er op dat moment in mijn boilervat zit :).

Vandaag is m'n vat ook weer opgewarmt tot 20 graden. ( Uitgang bovenin t/m sensor temp in elk geval ). Na 2x douchen stond het vat onderin op 11 graden bovenin nog steeds op 20 graden.

Ik bespaar dus nu al gas, welliswaar niet schokkend veel maar ik bespaar nog steeds.

Ik wacht het vroege voorjaar af. Ik hoop vrij snel dan boven de 60 graden te zitten en dat mijn CV ketel niet aanslaat bij het verwarmen. Mocht ik dan ECHT veel energie overhouden dan gaat mijn CV installatie er ook op :)

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 13-12-2008 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
flitspaal.nl schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 09:15:
Hotfill MS1002 apparaat hangt inmiddels. Ik moet alleen de electra aansluiting van de wasmachine aanpassen. De wasmachine zit nu op zo'n trekkoord geval. En de MS1002 heeft een gewone stekker aansluiting nodig.

Ik moest toch de wasdroger er even weg hebben dus heb ik meteen de buizen daarachter ook geisoleerd.

Hier wat pics

Watersensor bij de wasmachine.
[afbeelding]

Mengkamer met temperatuur sensor
[afbeelding]

Overzicht van wasmachine, droger en de MS1002
[afbeelding]

Beide magneetkleppen voor koud en warm water.
[afbeelding]

Zonneboiler setup nog een keer ( helemaal af )
[afbeelding]

Alles netjes geisoleerd.
[afbeelding]
Hee, herkenbare spullen ;) Heb je al resultaten?

Jammer dat die bekabeling zo "goedkoop" is bij de set, ga je dat nog netter wegwerken? Ik wil er wellicht van die plakkabelgootjes voor gaan gebruiken.
IJsbeer schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 22:59:
Vergeet niet dat flitspaal een kleine heeft
Het is dat we hier niet in de HK zitten... :X

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 23:46:
[...]

Jammer dat die bekabeling zo "goedkoop" is bij de set, ga je dat nog netter wegwerken? Ik wil er wellicht van die plakkabelgootjes voor gaan gebruiken.

[...]

Het is dat we hier niet in de HK zitten... :X
Nog geen resultaten. mijn vriendin had net vrijdagmiddag alles weg zitten wassen. Er ligt nu een miniscule hoeveelheid. Misschien dat we morgenavond een was vol hebben.

En hoezo in de HK wat betreft mijn kind :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
flitspaal.nl schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 23:48:
[...]

En hoezo in de HK wat betreft mijn kind :P
Tja die grap kreeg ik vrijdag op de zaak ook te horen;
De ene zegt: "In januari krijgt Mistraller een kleine", zegt een ander, "Ja en in april had ie zeker nog een grote" >:)

Maar goed, ik had mijn hotfill beter ook vast kunnen plaatsen, mijn vrouw heeft nestdrang van jewelste.

De boiler is inmiddels wel naar zolder. Ik heb een stuk touw aan het ophangijzer bevestigd, zodoende had de bovenste persoon ook wat houvast bij het tillen. Dit weekend is het te koud (en dus te glad) om op het dak te werken. De beugels kan ik dus niet plaatsen.
Het wordt dus een beetje onzeker of ik de zonneboiler wel geplaatst krijg voor ons kindje er is. En dan kan het zomaar Feb/Maart worden voordat ie in bedrijf is.

Wat ik nog even in de discussie wil gooien mbt hotfill:

De vaatwasser wil ik voorzien van twee kranen (en evt een mengventiel), zodat ik in de winter de warme kraan dicht kan draaien. Door de lange aanvoerleiding (15 meter) denk ik namelijk dat het aanvoeren van gasverwarmd water geen voordeel op gaat leveren, er gaat steeds warmte verloren want dat staat in de buis af te koelen.

Bij de hotfill voor de wasmachine zat ik met een ander idee te brainstormen, stel dat je de directe heetwaterleiding aftapt vóór de ketel alleen voor de wasmachine hotfill. Dan heb je dus puur alleen zongestookt warm water. Bij 40 graden wasjes in de winter zal anders de zonneboiler water leveren van 30 graden, de ketel stookt dat op tot 65 graden, en de hotfill koelt vervolgens dat water weer af tot 40 graden. Dat lijkt me verspillend gedrag. Helemaal als de zonneboiler water van 40 graden bevat....

Zo voorkom je in elk geval dat de hotfill gasgestookt warm water gaat pakken, al is dat in het geval van de wasmachine niet zo'n punt, want die staat pal naast de ketel.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op zondag 14 december 2008 @ 01:03:
[...]

De vaatwasser wil ik voorzien van twee kranen (en evt een mengventiel), zodat ik in de winter de warme kraan dicht kan draaien. Door de lange aanvoerleiding (15 meter) denk ik namelijk dat het aanvoeren van gasverwarmd water geen voordeel op gaat leveren, er gaat steeds warmte verloren want dat staat in de buis af te koelen.
Ik zet de kraan een paar tellen open voordat de vaatwasser aan gaat. Er zit dan heet water in de leidingen. Al mijn leidingwerk, dus ook ww, is geisoleerd. Zet ik nu na 30 minuten mijn warme kraan open dan is het water binnen een tel weer bloedheet. Isoleren heeft in dit geval dus wel degelijk zin.

Volgens mij is heet water, gestookt met gas, nog steeds stukken goedkoper dan heet water gestookt met electriciteit.

Ik zie hier met m'n vaatwasser dat bij koud water gebruik en het verwarmen dat mijn kWh meter in de meterkast als een idioot rondtolt.

Bij warm water gebruik met gas zie ik de gasmeter nauwelijks van z'n plaats komen ( een paar cijfers achter de komma ).
Bij de hotfill voor de wasmachine zat ik met een ander idee te brainstormen, stel dat je de directe heetwaterleiding aftapt vóór de ketel alleen voor de wasmachine hotfill. Dan heb je dus puur alleen zongestookt warm water. Bij 40 graden wasjes in de winter zal anders de zonneboiler water leveren van 30 graden, de ketel stookt dat op tot 65 graden, en de hotfill koelt vervolgens dat water weer af tot 40 graden. Dat lijkt me verspillend gedrag. Helemaal als de zonneboiler water van 40 graden bevat....

Zo voorkom je in elk geval dat de hotfill gasgestookt warm water gaat pakken, al is dat in het geval van de wasmachine niet zo'n punt, want die staat pal naast de ketel.
Dat is een mogelijkheid, en inderdaad een goede als je zonneboiler ongeveer 30-40 graden is. Er gebeurd dan verder niets met het nastoken.

Ik ga trouwens de kabeltjes niet verder wegwerken in plakgootjes of iets dergelijks. Daar heb ik simpelweg de kabellengte niet voor, tenzij ik de kabels ga verlengen naar de kranen. Nu ik daar aan denk.... Zo'n gek idee is dat niet. Daar ga ik een nachtje over slapen. :z

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 14-12-2008 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Mistraller schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 23:46:
[...]

Dat is inderdaad wel een beetje jammer van zo'n duur product. Ik vraag me zowiezo af waarom het zo duur is...2 klepjes, wat electronica en een mengkamertje. Volgens mij moet zoiets makkelijk voor de helft te verkopen zijn. Maar ja...het is een niche-product dus wordt er grof geld gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar die 34 graden is bovenin, en die 20 is onderin, of niet? Verklaart dit het verschil?
20c voor 300 liter is beter hoor, 100 liter extra verwarm je niet zomaar eventjes..
en de zon-curve is nu heel erg kort (van 11 tot 15:00u)
de temperatuur was wel helemaal onderin, en vergeet ook niet :
er speelt wat mee, de cv op gas gaat soms bij zonopbrengst ook door het vat, de cv verwamrt het vat dan ook op, op het moment dat de zon daalt, wat de temperatuur natuurlijk hoger maakt.

het dimensioneren van de collector is ook uit verhouding, een te grote vlakke plaat op een kleiner vat,
pas medio februari zullen we het verschil gaan zien, als de zon in de westhoek ondergaat.
de opbrengst in december is een faktor 11 lager dan in april,
dus tel maar na.....afgelopen 12 april had de collector hier 2,5 uur nodig om van 32c naar 98c te gaan.

het is net als met je auto, nu is het redelijk warm tot koud als de zon schijnt en je stapt in de auto,
al in april kun je het zwarte dashboard niet meer aanraken.....

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is heet water, gestookt met gas, nog steeds stukken goedkoper dan heet water gestookt met electriciteit.
dat is absoluut waar en blijkt hier ook, na 1 jaar blijf ik op 500m3 steken,
de hotfills op gas in de winter verbruiken verwaarloosbaar weinig gas, dat haal je in de zomer wel weer in.
de impact op de stroom is groot, zeker met een kleine erbij, en na alles wat hier de revue passeert, mag je aannemen dat stroom een faktor 3 duurder word op termijn.

en dan heb je nog de principiele keuze :
warm water uit gas, of smerige nederlandse elektra uit een kolencentrale met 60% verlies,
doe je het voor het milieu, neem dan gas en 8 maanden zon.
(of je doet het voor de kleine, die zou het zo willen, want die moet nog 80+ jaar leven)
gas komt met weinig verlies tot de voordeur, en je zet het om in direkte warmte,
stroom komt met extreem verlies aan de voordeur,
en geeft in nederland de meest gore dingen in de lucht.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2008 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 11:49:
gas komt met weinig verlies tot de voordeur, en je zet het om in direkte warmte,
Is dat wel waar? Waar kan ik daarvan een bron vinden? Ik heb daar wel eens geprobeerd iets over op te zoeken, maar niemand lijkt echt onomstotelijk te weten hoeveel (fossiele!) energie het nou kost om een kuub gas vanuit Slochteren (of - ook interessant - vanuit Rusland?). Ik ben daar erg benieuwd naar.

Begrijp me niet verkeerd: het argument van de kolencentrale met 60% verlies snijdt in mijn ogen hout, maar zonder dat je weet hoeveel energie het gastransport opslokt kun je naar mijn mening niet veel zinnigs zeggen over een vergelijk tussen de totale efficiëntie van verwarmen met elektriciteit en met aardgas...

Ik ga dit jaar zo'n 150kWh overhouden aan zonnestroom, ben ik dan beter af als ik ga wassen met een hotfill op aardgas? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen.
Interessant stukje, maar als ik dan dit lees:

"Het kan economisch verstandig zijn om straks oude zonnepanelen door nieuwe te vervangen, lang voordat ze dertig jaar oud zijn"

Dan vraag ik me af hoe dat (in ieder geval in mijn geval) waar kan zijn. Als ik er van uit ga dat ons verbruik niet stijgt (eerder daalt door de aanschaf in de toekomst van zuiniger apparatuur) kan ik me geen enkele reden bedenken om de zonnestroompanelen eerder te vervange dan nodig zou zijn door beschadiging of veroudering...

De enige reden die ik voor voortijdige vervanging kan bedenken is als niet de financiën de beperkende factor zijn, maar de ruimte op het dak. Als je meer elektriciteit nodig hebt (of waarschijnlijker: denkt te hebben) maar de ruimte op het dak laat uitbreiding niet toe, dan kan ik me voorstellen dat je de oude panelen vervangt door nieuwe met een hoger omzettingsrendement waardoor je op het hetzelfde oppervlak meer elektriciteit op kunt wekken. Maar in hoeveel gevallen is dat zo? Vooral in Nederland wordt de hoeveelheid geïnstalleerde panelen beperkt door de financiën en niet door het oppervlak.

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenH op 14-12-2008 14:52 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CanonG1 schreef op zondag 14 december 2008 @ 14:44:
[...]

Is dat wel waar? Waar kan ik daarvan een bron vinden? Ik heb daar wel eens geprobeerd iets over op te zoeken, maar niemand lijkt echt onomstotelijk te weten hoeveel (fossiele!) energie het nou kost om een kuub gas vanuit Slochteren (of - ook interessant - vanuit Rusland?). Ik ben daar erg benieuwd naar.
Volgens valt dat reuze mee per m3.

Er zit water + condensaat ( lichte benzine ) wat ze uit de grond halen. Deze worden er via een chemisch proces uit gehaald. HOE precies weet ik niet.

Oja en niet te vergeten de gigantische compressoren die er staan om de druk ivm transport te verhogen.

Transport is afaik gratis ivm de stevige overdruk die op het gasveld in slochteren staat. Oorspronkelijke druk op het gasveld was 300+ bar. Vanwege de dalende druk zijn begin jaren 90 de velden aangepast en zijn er compressoren toegevoegd om de druk op te voeren.

Ik heb hier nog eea aan informatie liggen over het gasveld Slochteren :)

Edit:

Ik wil graag wat experimenteren met zonnepanelen op m'n dak ( 1 - 4 stuks, max 600Wp in eerste instantie ) maar ik wil daar geen hoofdprijs aan uitgeven. Op marktplaats kan ik nu niet echt de ideale deal vinden.

Welke sites/shops zijn nog meer waar ik kan kijken?

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 14-12-2008 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
flitspaal.nl schreef op zondag 14 december 2008 @ 07:59:
[...]

Ik zet de kraan een paar tellen open voordat de vaatwasser aan gaat. Er zit dan heet water in de leidingen. Al mijn leidingwerk, dus ook ww, is geisoleerd. Zet ik nu na 30 minuten mijn warme kraan open dan is het water binnen een tel weer bloedheet. Isoleren heeft in dit geval dus wel degelijk zin.
Mijn waterleidingen zijn voor een groot deel in de muur gefreesd. Er zit wel zo'n kunststof hulsje omheen, maar dat doet natuurlijk weinig. Op de zolder kan ik nog 2 meter leiding isoleren, en onder de keukenkastjes nog een paar meter, maar veel verschil zal dat niet maken. Het water koelt toch af.

Wij draaien de vaat meestal 's nachts, dus dan liggen we al in bed. De kraan opendraaien aan het begin heeft alleen zin bij de eerste keer water pakken. Er komt nog een 2e keer voor de droogcyclus. En die is zelfs heter als de eerste, bij onze machine.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
CanonG1 schreef op zondag 14 december 2008 @ 14:44:

"Het kan economisch verstandig zijn om straks oude zonnepanelen door nieuwe te vervangen, lang voordat ze dertig jaar oud zijn"

Dan vraag ik me af hoe dat (in ieder geval in mijn geval) waar kan zijn. Als ik er van uit ga dat ons verbruik niet stijgt (eerder daalt door de aanschaf in de toekomst van zuiniger apparatuur) kan ik me geen enkele reden bedenken om de zonnestroompanelen eerder te vervange dan nodig zou zijn door beschadiging of veroudering...

De enige reden die ik voor voortijdige vervanging kan bedenken is als niet de financiën de beperkende factor zijn, maar de ruimte op het dak. Als je meer elektriciteit nodig hebt (of waarschijnlijker: denkt te hebben) maar de ruimte op het dak laat uitbreiding niet toe, dan kan ik me voorstellen dat je de oude panelen vervangt door nieuwe met een hoger omzettingsrendement waardoor je op het hetzelfde oppervlak meer elektriciteit op kunt wekken. Maar in hoeveel gevallen is dat zo? Vooral in Nederland wordt de hoeveelheid geïnstalleerde panelen beperkt door de financiën en niet door het oppervlak.
Daar had ik ook mijn bedenkingen bij. STEL je hebt nu je dak volliggen, en over 10 jaar is (hypothetisch) de efficiëntie 5% hoger en de prijs voor PV gehalveerd, dan nog is het niet rendabel om te verwisselen. En het lijkt me sterk dat over 10 jaar de prijs van PV gehalveerd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik zou het graag eens uit een gefundeerde bron lezen :)
Ik wil graag wat experimenteren met zonnepanelen op m'n dak ( 1 - 4 stuks, max 600Wp in eerste instantie ) maar ik wil daar geen hoofdprijs aan uitgeven. Op marktplaats kan ik nu niet echt de ideale deal vinden.

Welke sites/shops zijn nog meer waar ik kan kijken?
In de Solar Top 50 zijn de meeste bedrijven in Nederland die iets met zonnestroom doen wel vertegenwoordigd, ik zou daar eens rondneuzen, maar ik denk dat je voor nieuw spul altijd meer betaalt dan je wil. Ik heb van mijn tweedehands panelen (300Wp voor € 1050 ofwel € 3,5 per Wp) ook geen spijt. Maar het kan even wachten zijn tot je de juiste deal voorbij ziet komen. Toen ik op zoek was naar die panelen heb ik ook een paar weken lang een paar keer per dag op marktplaats zitten zoeken, een paar keer geboden en niet tot overeenstemming kunnen komen, maar dat hoort er allemaal bij denk ik.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CanonG1 schreef op zondag 14 december 2008 @ 15:26:
[...]

Ik zou het graag eens uit een gefundeerde bron lezen :)
Al eens overwogen om contact op te nemen met de NAM? Via hen heb ik ontzettend veel informatie over het gasveld bij Slochteren gekregen. OA een boek waarin de gehele geschiedenis van het gasveld wordt uitgelegd. Ontzettend waardevol!

update :

Ik heb deze vraag inmiddels gesteld aan de NAM via hun contactformulier. Hier reageren ze over het algemeen erg snel op

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
LS,

Ik ben nieuwsgierig of er informatie beschikbaar is over hoeveel energie er wordt gebruikt voor het produceren van een bepaalde hoeveelheid aardgas.

Ik weet inmiddels op hoofdlijnen hoe het productieproces werkt met het scheiden van water en condensaat. Maar is ook bekend hoeveel energie hierbij wordt gebruikt? 

En is bekend hoeveel energie er wordt gebruikt om het gas extra op druk te brengen in de compressorstations? 

Ik hoop dat u mijn vragen kan/mag cq wil beantwoorden

Een zelfde boek heb ik ook van het olieveld bij Schoonebeek gekregen van hen.
In de Solar Top 50 zijn de meeste bedrijven in Nederland die iets met zonnestroom doen wel vertegenwoordigd, ik zou daar eens rondneuzen, maar ik denk dat je voor nieuw spul altijd meer betaalt dan je wil. Ik heb van mijn tweedehands panelen (300Wp voor € 1050 ofwel € 3,5 per Wp) ook geen spijt. Maar het kan even wachten zijn tot je de juiste deal voorbij ziet komen. Toen ik op zoek was naar die panelen heb ik ook een paar weken lang een paar keer per dag op marktplaats zitten zoeken, een paar keer geboden en niet tot overeenstemming kunnen komen, maar dat hoort er allemaal bij denk ik.
Wat mij op dit moment tegenvalt is het aanbod op Marktplaats. En wat er aangeboden wordt kost vaak de hoofdprijs. Zelfs iemand die een set van 260Wp aanbood voor 1550 euro. 5,96 euro per Wp. En dat is wel ERG prijzig.

En ik moet het lowprofile doen ivm mijn vriendin :) Die is het ff zat met besparingen, investeringen e.d.

[ Voor 66% gewijzigd door mkleinman op 14-12-2008 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat wel waar? Waar kan ik daarvan een bron vinden?
het aardgas komt op dezelfde manier en over dezelfde pijp tot mijn voordeur,
(distributiepunt NAM `t zand noord holland uit de noordzee)
als aan de voordeur van de gascentrale in velsen.
als het in velsen word omgezet in elektra en dan weer 40km terug gaat naar mijn huis (transport in noord holland) dan is er een fors energie en transport verlies, maar dan is het nog gas.
het kan ook uit de kolencentrale hemweg komen die stroom, de vuilste centrale van nederland.

zodoende kom ik simpelweg tot deze conclusie voor mijn wasmachine op stroom,
of op gas of zonneboiler.

wetenschappelijk ? ach als het slim was was elke cv elektrisch... geen wetenschapper die die discussie begint.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2008 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij draaien de vaat meestal 's nachts, dus dan liggen we al in bed. De kraan opendraaien aan het begin heeft alleen zin bij de eerste keer water pakken. Er komt nog een 2e keer voor de droogcyclus
gewoon effe checken :
start de afwas,
zodra de pomp voor de eerste maal afpompt, is het voorwas programma met zout klaar,
en zal de echte afwas met zeep beginnen.
zodra de watertoevoer dan weer start, voel je even aan de leiding,
als de voorwas koud/lauw was, en de afwas warm heb je precies mazzel met de leidinglengte.
ik heb 6,3 meter tussen de boiler en de afwasmachine, en het gaat exact goed.(unipipe standaard diameter)
voorspoelen met zout-koud, wassen warm~38-40c uit de boiler.
Met hotfill verloopt het programma ook veel sneller, de leiding koelt dan ook minder af.

de wasmachine staat gewoon direkt naast de boiler, dus daar is geen issue.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2008 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volstrekte onzin natuurlijk, de efficiency per m2 neemt nauwelijks toe, hooguit 2 a 3 %,
van 14% naar hooguit 18% in 10 jaar tijd.
dat zie je ook in sonnenertrag, zonnigtype met oude shells staat gewoon in de top5.
hoek en plaatsing zijn veel belangrijker, 20 jaar lang laten draaien is gewoon goed.
een suntech 200Wp is nu eenmaal ook meer dan 2x zo groot als een shell rsm95 uit 1999.
het verschil in jaaropbrengst per cel of cm2 is marginaal weinig.
pv word ook niet goedkoper, schijf de wp prijs maar even op van solarnrg en esdec, en kijk half januari weer,
het word simpelweg gewoon duurder.
ook omdat er meer vraag ontstaat, wat logischerwijs ook tot hogere prijzen zal leiden.
kijk maar naar de zonneboilers, gas doet nu pijn, en zonneboilers stijgen idioot in prijs.

shoppen op marktplaats is wel over en uit,
ik scoorde ooit 5x shell rsm95 met sunny boy voor 1000 euro,
uit de tijd, zonnepanelen is voor nerds......
de arme man kwam ze nog brengen ook voor die prijs.
ik heb ze vanwege die prijs dan maar oost zijde geplaatst,
ze doen het perfect, en de opbrengst is goed.
http://van.wijk.net/pvt/oost.jpg

(een 25 jaar oud r&s of shell paneel is altijd nog stukken efficienter dan 30 lege dakpannen)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2008 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op zoek naar transport/omzet verliezen van aardgas kwam ik langs dit document :

http://www.trecers.net/downloads/summary_en.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
flitspaal.nl schreef op zondag 14 december 2008 @ 15:40:
Wat mij op dit moment tegenvalt is het aanbod op Marktplaats. En wat er aangeboden wordt kost vaak de hoofdprijs. Zelfs iemand die een set van 260Wp aanbood voor 1550 euro. 5,96 euro per Wp. En dat is wel ERG prijzig.

En ik moet het lowprofile doen ivm mijn vriendin :) Die is het ff zat met besparingen, investeringen e.d.
Tja, soms kan je mazzel hebben, maar je moet er heel erg snel bij zijn. Veel verkopers verzilveren de subsidie van destijds nu. Heb je al eens gekeken in duitsland wat ze daar doen?
Of je overtuigt je vrouw, dat is mij ook gelukt. Ze is al net zo enthousiast als ik, alleen kan de techniek haar niet zo boeien.
Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 16:13:
[...]

gewoon effe checken :
start de afwas,
zodra de pomp voor de eerste maal afpompt, is het voorwas programma met zout klaar,
en zal de echte afwas met zeep beginnen.
zodra de watertoevoer dan weer start, voel je even aan de leiding,
als de voorwas koud/lauw was, en de afwas warm heb je precies mazzel met de leidinglengte.
ik heb 6,3 meter tussen de boiler en de afwasmachine, en het gaat exact goed.(unipipe standaard diameter)
voorspoelen met zout-koud, wassen warm~38-40c uit de boiler.
Met hotfill verloopt het programma ook veel sneller, de leiding koelt dan ook minder af.

de wasmachine staat gewoon direkt naast de boiler, dus daar is geen issue.
Onze vaatwasser spoelt eerst voor, maar meet dan de vuilheid van het water. Als dat nog schoon genoeg is blijft ie dat zelfde water gebruiken, en na een tijdje hoor je dus plok van het zeepbakje. Aan de leiding voelen kan niet, want het is allemaal inbouw. Maar misschien ga ik het toch wel proberen, als ik de oven eruit pak kan ik wel bij de leidingen, en dat is niet zo heel veel werk.

[ Voor 24% gewijzigd door Mistraller op 14-12-2008 17:51 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op zondag 14 december 2008 @ 17:46:
[...]

Tja, soms kan je mazzel hebben, maar je moet er heel erg snel bij zijn. Veel verkopers verzilveren de subsidie van destijds nu. Heb je al eens gekeken in duitsland wat ze daar doen?
Of je overtuigt je vrouw, dat is mij ook gelukt. Ze is al net zo enthousiast als ik, alleen kan de techniek haar niet zo boeien.
Ik moet het goede moment zoeken.

overigens heb ik net de MS1002 in gebruik genomen. Werkt echt perfect. binnen 1 tel zie je de temperatuur in de mengkamer al oplopen en na 5 tellen zit hij op ongeveer 40 graden.

Wasmachine doet gewoon z'n werk nu :)

Binnenkort de kWh meter er eens tussen zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 16:31:
[...]
volstrekte onzin natuurlijk, de efficiency per m2 neemt nauwelijks toe, hooguit 2 a 3 %,
van 14% naar hooguit 18% in 10 jaar tijd.
dat zie je ook in sonnenertrag, zonnigtype met oude shells staat gewoon in de top5.
hoek en plaatsing zijn veel belangrijker, 20 jaar lang laten draaien is gewoon goed.
een suntech 200Wp is nu eenmaal ook meer dan 2x zo groot als een shell rsm95 uit 1999.
het verschil in jaaropbrengst per cel of cm2 is marginaal weinig.
pv word ook niet goedkoper, schijf de wp prijs maar even op van solarnrg en esdec, en kijk half januari weer,
het word simpelweg gewoon duurder.
[...]
Wat ik mij kan voorstellen is dat de manier waarop ze aangesloten worden op de omvormer binnen niet al te lange tijd zal veranderen. Puur om te voorkomen dat je efficientie verliest door schaduw of weerkaatsing.
Ook kan ik me voorstellen dat er in de (nabije?) toekomst een andere buitenkant op de panelen komt die meer opbrengst kan halen bij lage zon. Bijvoorbeeld prisma-achtige structuren in het glas, eventueel aangestuurd, zonder bewegende delen.

Maar dan nog zal het volgens mij niet echt zinnig zijn om de panelen te vervangen, maar eerder de boel erachter.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Crackh34d schreef op zondag 14 december 2008 @ 15:16:
[...]

Daar had ik ook mijn bedenkingen bij. STEL je hebt nu je dak volliggen, en over 10 jaar is (hypothetisch) de efficiëntie 5% hoger en de prijs voor PV gehalveerd, dan nog is het niet rendabel om te verwisselen. En het lijkt me sterk dat over 10 jaar de prijs van PV gehalveerd is...
De prijs van PV zal over 10 jaar nog maar een fractie van de huidige prijs zijn. De zonnecel-business is op het moment booming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
QuestionMarc schreef op zondag 14 december 2008 @ 20:19:
[...]

De prijs van PV zal over 10 jaar nog maar een fractie van de huidige prijs zijn. De zonnecel-business is op het moment booming!
En als de efficiëntie/opbrengst omhoog kan, dan zouden ze ook goedkopere materialen kunnen gebruiken, zodat ze de chip-industrie niet in de weg zitten.

Het oppervlak aan glas zijn de kosten niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik vond deze link http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps3/pvest.php Kan je met behulp van Google maps en je ligging van je dak exact bepalen wat de opbrengst van je zonnepanelen is.

Update : Ook gemiddelde maand opbrengst en dag opbrengst! inclusief grafieken.

@canonG1. Iets voor de openingspost?

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 14-12-2008 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Crackh34d schreef op zondag 14 december 2008 @ 15:16:
[...]

Het is een compleet bezopen "suggestie" van die artikel schrijver om zonnepanelen "vroegtijdig" te vervangen wegen onzinnige "economische" redenen van/voor de eigenaar. Die dingen zijn sowieso al duur aangeschaft, en moet je gewoon laten liggen en afblijven. Verder mag iedereen natuurlijk doen en laten wil met zijn/haar zelf gekochte paneeltjes wat 'ie wil, er zullen genoeg afnemers voor tweedehandsjes zijn die i.t.t. de artikelschrijver durft te beweren, beslist langer dan 15 jaar mee zullen gaan (mits van betrouwbaar fabrikaat). Helemaal vergeten bij die suggestie is, dat zelfs ALS het zou geschieden, vroegtijdige vervanging (ik lust wel een dak vol Sunpowers hier, als ik al de toestemming zou krijgen), dan nog worden de "oude", nog perfect werkende modules elders weer 100 procent effectief ingezet. Dus dat economische argument is complete onzin.

Ik heb nog wel meer bezwaren, want er blijkt onvoldoende kennis van de PV-industrie uit dat gelinkte stuk, en dat gezeur over die 1.700 kWh instraling slaat ook al nergens op, want dat is een absurde "absolute" referentie die op gematigde breedtes sowieso niet haalbaar is (hij vergeet echter dat je met tracking technologie, mits degelijk uitgevoerd, daar weer tot op zekere hoogte een mouw aan kan passen). Hij heeft de publicaties van Copernicus Instituut (Erik Alsema, Mariska de Wildt-Scholten, e.a.) duidelijk niet gelezen, met 3-4 jaar energetische terugverdientijd op onze breedtegraad... Als hij dan toch wil bashen, had hij de nieuwste pain in de ass over de inzet van gefluoreerde gassen in de hard groeiende dunnelaag business in moeten zetten als hamer, want daar is nu dus zeer veel rumoer over (extreem potente broeikasgassen die slecht worden afgevangen bij al te snelle jongens in de business, daar verbleekt dat CO2 molecuultje uit de kolencentrales bij als een snotneus...).

Prijs PV volgend jaar is al koffiedik kijken. Prijs PV (wat dan? mono, multikristalijn, ribbon-string, amorf Si, micromorf Si, CIS, CIGS, CdTe, organische, plastic, stapelcellen, multijunctions, anderszins????) over 10 jaar: dat weet zelfs de eigenaar van de beste kristallen bol niet. Kul, dus. Nu beginnen met, in NL: robuuste kwaliteits multi of monokristallijne modules. En zonnestroom bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
Mistraller schreef op zondag 14 december 2008 @ 01:03:
[...]
Wat ik nog even in de discussie wil gooien mbt hotfill:
[...]

Ik ben ook bezig met het installeren van een Solarline 2-110 zonneboiler en een wasmachine hotfill, en heb met hetzelfde idee gespeeld. Het probleem wat je schetst geldt natuurlijk ook voor een douchekraan, daar heb je ook vaak genoeg aan water van 38 graden, maar dat krijg je deels via tot 65 graden verwarmd water. Het "voordeel"bij een wasmachine is dat het apparaat zelf in staat is om nog wat bij te verwarmen.

De vraag is wat meer kost: in het voorjaar en najaar het water nodeloos te moeten opstoken, of het elektrisch bijverwarmen in de winter (als je boiler echt te weinig levert). Ik vermoed dat het tweede duurder is, maar dat is slechts een gok.

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mcaklein schreef op maandag 15 december 2008 @ 10:29:
[...]

Ik ben ook bezig met het installeren van een Solarline 2-110 zonneboiler en een wasmachine hotfill, en heb met hetzelfde idee gespeeld. Het probleem wat je schetst geldt natuurlijk ook voor een douchekraan, daar heb je ook vaak genoeg aan water van 38 graden, maar dat krijg je deels via tot 65 graden verwarmd water. Het "voordeel"bij een wasmachine is dat het apparaat zelf in staat is om nog wat bij te verwarmen.

De vraag is wat meer kost: in het voorjaar en najaar het water nodeloos te moeten opstoken, of het elektrisch bijverwarmen in de winter (als je boiler echt te weinig levert). Ik vermoed dat het tweede duurder is, maar dat is slechts een gok.
Bij de douche moet je natuurlijk rekening houden met legionella.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met een andere regelaar voor de Nefit Solarline zonneboiler. Zelf zou ik het wel leuk vinden om wat meer inzicht te hebben in de temperaturen van de boiler en de collector. Ik overweeg om de regelaar van SunSystems aan te schaffen (zie http://sunsystems.nl/producten/solar%20besturing%20standaard). Technisch is dat volgens mij geen probleem: zolang ze via een delta-T regeling de pomp aan kunnen sturen zou het moeten kunnen.

Hebben jullie ervaring, of andere suggesties?

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mcaklein schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:09:
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met een andere regelaar voor de Nefit Solarline zonneboiler. Zelf zou ik het wel leuk vinden om wat meer inzicht te hebben in de temperaturen van de boiler en de collector. Ik overweeg om de regelaar van SunSystems aan te schaffen (zie http://sunsystems.nl/producten/solar%20besturing%20standaard). Technisch is dat volgens mij geen probleem: zolang ze via een delta-T regeling de pomp aan kunnen sturen zou het moeten kunnen.

Nog geen ervaring, maar wel suggesties. Je temperatuursensoren zouden misschien ook bruikbaar zijn bij andere regelingen. Volgens mij zijn die sensoren redelijk universeel, maar wel prijzig. Verder is in dit topic al eerder genoemd Stefa en zou je ook kunnen kijken bij www.resol.de. Bij onze oosterburen is sowieso meer los spul te koop. De nieuwe resol catalogus (met prijzen) staat net online!

Staat er trouwens op de bijgeleverde Nefit regeling (onder de Nefit sticker of binnenin) iets van een merk of type aanduiding?

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 15-12-2008 13:42 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

flitspaal.nl schreef op zondag 14 december 2008 @ 21:17:
Ik vond deze link http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps3/pvest.php Kan je met behulp van Google maps en je ligging van je dak exact bepalen wat de opbrengst van je zonnepanelen is.

Update : Ook gemiddelde maand opbrengst en dag opbrengst! inclusief grafieken.

@canonG1. Iets voor de openingspost?
Zekers handig, maar het is wel wat rommelig/warrig mbt in te voeren data. Maar dat geeft niet, zie ik wel vaker ;)

ps: gefeliciteerd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ericplan schreef op maandag 15 december 2008 @ 10:51:
[...]

Bij de douche moet je natuurlijk rekening houden met legionella.
Hmm. Je geeft me meteen de juiste reden van de noodzaak van naverwarming, want ook in mijn wasmachine wens ik geen legionella, we drogen vaak binnenshuis op de zolder...
Goeie tip.
mcaklein schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:09:

De regelaar schakelt gewoon de pomp aan en uit met de stekker. Simpeler kan niet. Uiteraard kan je daar iedere andere regelaar voor gebruiken.

Kijk eens bij www.rivusol.nl, daar staan een paar regelaars op. Met een beetje googlen kan je die ook wel weer ergens anders vinden.

Wat je ook kan doen, een extra sensor in de meetpijp frotten. met een beetje warmtegeleidende pasta lijkt me dat geen probleem. Dat lijkt me in elk geval goedkoper, je hebt ook van die sensors die je met een utp kabel kan aansluiten, dan kan je het één en ander weer leuk automatiseren. (Dat wordt hopelijk de manier waarop ik de temperaturen ga tonen op mijn webpage...)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op maandag 15 december 2008 @ 15:27:
[...]

Kijk eens bij www.rivusol.nl, daar staan een paar regelaars op. Met een beetje googlen kan je die ook wel weer ergens anders vinden.
Rivusol levert dezelfde electronica als die SunSystems levert. Enige verschil is de sticker van Rivusol die erop zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Heb jij eigenlijk nog sneeuwfoto's van je dak? Gezien je isolatie vlijt, zou het verschil met evt. niet geïsoleerde buren dramatisch moeten zijn qua bedekking (eric-pvt sneeuwbedekt, ongeïsoleerde veelstoker afgesmolten sneeuwlaag, zie je veel als je d'r op let...).
(een 25 jaar oud r&s of shell paneel is altijd nog stukken efficienter dan 30 lege dakpannen)
Yup. Volledig mee eensch, al zijn mijn Shell ah-cee-ennetjes van 2000/2001, en kunnen ze vast nog wel een jaartje of 20, 25 mee, is mijn inschatting... :)

Ik kreeg recent ook een "offer you can't refuse" van mijn sponsor, maar daar horen jullie vast wel van als het doorgaat. Op zijn vroegst volgend jaar denk ik (nog allemaal top secret... :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb jij eigenlijk nog sneeuwfoto's van je dak? Gezien je isolatie vlijt, zou het verschil met evt. niet geïsoleerde buren dramatisch moeten zijn qua bedekking (eric-pvt sneeuwbedekt, ongeïsoleerde veelstoker afgesmolten sneeuwlaag, zie je veel als je d'r op let...).
goed idee ! voordat alle pannen onder de kristallijn zijn verdwenen,
dat eerste sneeuwbuitje was al een leuk gezicht ja......

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2008 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de computer die zichzelf in een jaar terugverdient :
http://www.picco.nl/produ...th=37_23&products_id=2941
dit is het board wat ik gebruik, en wat mijn site serveert,
gemiddeld verbruik, ~13,3 watt, load 46,2 wat , idle 8.0 watt,
zuiniger dan een laptop, soms zelf router, en zeker de upc digitale tv box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nu op Radar een item over het capaciteitstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op maandag 15 december 2008 @ 20:39:
Nu op Radar een item over het capaciteitstarief.
SP is tegen in wil het zelfs tegenhouden.

Tot 23 jan 2008 mag het niet eens worden ingehouden omdat het niet door de eerste kamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Op Polder PV mijn beschouwing van de Radar uitzending.

En rara wat blijkt er opeens op de NMa website te staan?

Maximum tarieven voor gas en elektra transport. Snel gekeken, cap. tarieven lijken veel lager te zijn dan die beruchte 135 euri van vdH, en beslist veel lager dan die gesuggereerde 200 euri (ex BTW) van Floris.

Moet nog wel veel beter kijken (je weet maar nooit waar de slangen rondkruipen), het is weer een hele hoop elektronische juristen derrie (probeer maar eens zo'n "gas besluit" pak papier te lezen, daar wil je meteen zelfmoord van plegen... :'(

Let voor je eigen netbeheerder op de betreffende spreadsheet ("bijlage"), en let op kleinverbruikers tarieven en LS (laagspanning). Let wel: netbeheerder kan er van afwijken, maar zal dat zelden doen, want max = max...

Dat wordt weer wat lezen morgen (als ik zin heb)... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dat zie je toch altijd? Eerst bij een grote verandering beginnen dat het allemaal wel meevalt, je zult zien dat de cap. tarieven de komende jaren de lucht in gaan.
Hetzelfde was bijvoorbeeld zo met de zorgverzekering, eerst leek het wel mee te vallen, maar een paar jaar later zijn de prijzen en voorwaarde (eigen risico ingevoerd van 150 euro ipv eerst 250 euro die je eerst terug kon claimen) flink omhoog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
IJsbeer schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 09:22:
Dat zie je toch altijd? Eerst bij een grote verandering beginnen dat het allemaal wel meevalt, je zult zien dat de cap. tarieven de komende jaren de lucht in gaan.
Hetzelfde was bijvoorbeeld zo met de zorgverzekering, eerst leek het wel mee te vallen, maar een paar jaar later zijn de prijzen en voorwaarde (eigen risico ingevoerd van 150 euro ipv eerst 250 euro die je eerst terug kon claimen) flink omhoog....
Dat eigen risico ipv no-claim (beide volstrekt idiote regelingen trouwens) kun je de zorgverzekeraars niet aanrekenen. Dat kan alleen een ambtenaar verzinnen en invoeren.
Dat de prijzen zouden stijgen wisten we van tevoren. Bij een grootschalige invoering willen mensen nog wel eens overstappen, maar het gros gaat dat echt niet elk jaar doen. Dus in het begin gaat het allemaal tegen kostprijs, of zelfs iets minder en daarna gaat de winst omhoog. Dat laatste kan op 2 manieren: Prijs omhoog of uithollen. Het ziet er nu naar uit dat ze beide doen en we vinden het allemaal prachtig, want concurrentie en marktwerking enzo.

Het capaciteitstarief kun je nu al aan zien komen dat die groep van het laagste tarief binnen een paar jaar geen groep meer is, maar gewoon 4 losse (verschillende) tarieven.
Het klinkt namelijk wel zo logisch dat een hogere zekering waarde ook automatisch zal leiden (lijden?) tot meer verbruik en het is er nu net ingeramd dat "de vervuiler betaalt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam dit net tegen, leek me wel relevant om te lezen:

http://arstechnica.com/ne...n-major-energy-study.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Niet alleen onze oosterburen zijn goed bezig, het ziet ernaar uit dat de VS een inhaalslag gaat maken. Obama heeft Steven Chu, nobelprijswinnaar Natuurkunde in 1997, benoemd als minister van energie.

Mits deze minister de lobbycultuur van Washington kan weerstaan. We zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tw_eek schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:04:
Niet alleen onze oosterburen zijn goed bezig, het ziet ernaar uit dat de VS een inhaalslag gaat maken. Obama heeft Steven Chu, nobelprijswinnaar Natuurkunde in 1997, benoemd als minister van energie.

Mits deze minister de lobbycultuur van Washington kan weerstaan. We zullen het zien.
(was al eerder genoemd hier; maar kan niet genoeg worden gezegd! ;) )

Ik heb ook mn hoop een beetje op de US gezet. Onze regering loopt altijd achter het beleid van de US aan (irak/afg terror bla bla etc etc) ; zou mooi zijn als dit echt doorzet en onze luitjes een echt werk gaan maken van duurzame bronnen.

Kan me behoorlijk kwaad maken over die hele CO2 opslag subsidies die we aan de shells geven (subsidie aan shell geven; wat een bullcrap!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
Zojuist even gekeken naar de stand van InsNet.org/feedin:
almost 5.000 mensen ondertekenden de petitie!!

Nu nog een rigoreus en daadwerkelijk innoverende change in Den Haag.... :+

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 16-12-2008 14:24 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een mooi nieuwsbericht welke de verborgen (en verzwegen) kosten van fossiele energie laat zien:

http://www.nu.nl/economie...r-meer-geld-defensie.html

"Verhagen is ervan overtuigd dat de roep om militaire capaciteit in de wereld groter wordt. Het gaat volgens hem dan niet alleen om vredesoperaties maar ook om de bescherming van aanvoerlijnen van energie of noodhulpoperaties die nodig zijn door de klimaatverandering"

Waar komt dat geld vandaan? ..... juist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
@eric-pvt, weet jij antwoord op het volgende. In de specs van de QSolar zie ik hetvolgende staan:

Inhoud zondeel liter 120
Nuttige inhoud warm tapwater liter 80
Inhoud boiler liter 200

Hoe moet ik dat zien? Is de boiler verdeelt in twee gedeeltes? En warm je alleen het 120L gedeelte op via de zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

In het kader van het nieuwe en oh zo mooie capaciteitstarief en de gevolgen daarvan op het al dan niet doorzetten van verduurzaming door burgers zat ik even te rekenen aan de invloed van elektrische auto's op onze elektriciteits voorziening. Ziedaar:

Bron CBS cijfers van het jaar 2007:
Aantal gereden kilometers: 95 miljoen km
Elektriciteits verbruik: 3353 PJ = 931 TWh

Wanneer alle gereden kilometers met een elektrische auto met een verbruik van 200 Wh per kilometer (aanname) worden gemaakt dan is hiervoor 19 TWh nodig oftwel 2% extra elektriciteitsverbruik.

Het lijkt me dat die 2% niet de oorzaak zullen zijn van het compleet opnieuw uitvinden van onze elektriciteits voorziening aangezien het opladen vooral 's nachts plaats zal vinden (of wellicht in de toekomst als zonne energie ruimschoots voorhanden is vooral overdag). Wanneer het laadstation enigzinds slim is uitgevoerd en de dalmomenten kan herkennen zal de afname alleen maar gelijkmatiger worden. Het doorberekenen van piekcapaciteiten (die bijvoorbeeld nodig zijn voor het opstarten van een warmtepomp, acculader, inductiekoken of opbrengst PV installatie) door de netbeheerders aan de consument is in het licht van elektrisch rijden niet nodig.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe moet ik dat zien? Is de boiler verdeelt in twee gedeeltes? En warm je alleen het 120L gedeelte op via de zon?
het is een hot top boiler,
het gas verwarmt alleen het boven deel (zie tech sheet) de zon alles.
http://van.wijk.net/pvt/combisolar.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2008 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 14:44
styno schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:29:
In het kader van het nieuwe en oh zo mooie capaciteitstarief en de gevolgen daarvan op het al dan niet doorzetten van verduurzaming door burgers zat ik even te rekenen aan de invloed van elektrische auto's op onze elektriciteits voorziening. Ziedaar:

Bron CBS cijfers van het jaar 2007:
Aantal gereden kilometers: 95 miljoen km
Elektriciteits verbruik: 3353 PJ = 931 TWh

Wanneer alle gereden kilometers met een elektrische auto met een verbruik van 200 Wh per kilometer (aanname) worden gemaakt dan is hiervoor 19 TWh nodig oftwel 2% extra elektriciteitsverbruik.

Het lijkt me dat die 2% niet de oorzaak zullen zijn van het compleet opnieuw uitvinden van onze elektriciteits voorziening aangezien het opladen vooral 's nachts plaats zal vinden (of wellicht in de toekomst als zonne energie ruimschoots voorhanden is vooral overdag). Wanneer het laadstation enigzinds slim is uitgevoerd en de dalmomenten kan herkennen zal de afname alleen maar gelijkmatiger worden. Het doorberekenen van piekcapaciteiten (die bijvoorbeeld nodig zijn voor het opstarten van een warmtepomp, acculader, inductiekoken of opbrengst PV installatie) door de netbeheerders aan de consument is in het licht van elektrisch rijden niet nodig.
95 miljoen km is ongeveer 6 km per inwoner in NL, ik denk dat je dus 95 miljard km moet hebben.
Dat geeft dus een extra verbruik van 2000%.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=37739&D1=a&D2=0&D3=a&HD=081216-1905&HDR=T&STB=G2

[ Voor 7% gewijzigd door Jape op 16-12-2008 19:06 . Reden: Bronvermelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het maakt mij niet uit of het 2 of 2000% is,
maar die 0% duurzame energie dit jaar wel,
het moet precies andersom.

wist je dat je ook met 2 personen in een plugin prius /auto kan rijden ?
4 gaat ook zelfs, scheelt 25 meter file, en 50kg co2.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2008 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

water naar de zee dragen, oftewel flink nog wat subsidie hierheen !

http://www.duurzameenergiethuis.nl/?p=1171

oplichting, re-invented.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 13:36:
Hier een mooi nieuwsbericht welke de verborgen (en verzwegen) kosten van fossiele energie laat zien:

http://www.nu.nl/economie...r-meer-geld-defensie.html

"Verhagen is ervan overtuigd dat de roep om militaire capaciteit in de wereld groter wordt. Het gaat volgens hem dan niet alleen om vredesoperaties maar ook om de bescherming van aanvoerlijnen van energie of noodhulpoperaties die nodig zijn door de klimaatverandering"

Waar komt dat geld vandaan? ..... juist...
Verhagen is de vleesgeworden CDA terreur en een van de drijvende krachten achter de vernietiging van "de decentrale weg". Hij zou er best een paar nukes tegenaan willen gooien, in Zeeland. En wat stoute, olie/gas rijke republiekjes willen herkoloniseren met Dutchbatters vergezeld met wat Amerikaanse hardware...

Pagina 138 in mijn hardback Energy Autonomy van, uit der aard, Duurzaam Profeet, Hermann Scheer (ja, dezelfde):
Military methods of securing resources only end up depleting traditional energy reserves even faster.
There can only be one Herr Scheer. Dat soort mensen zul je zelden in Nederland zien. Ook al komt He Himself in ons poldermoeras op 3 februari 2009 het 30-jarige jubileum van WISE vieren... _/-\o_

(ja, ik heb reeds gereserveerd... :*) )

Overigens: inmiddels ook op PPV mijn analyse van impact capaciteitstarief volgens NMa cijfers ("max. transporttarieven) voor "Liander" (ex Continuon). Floris had het goed mis, cap. tarief is flink lager dan gedacht, zelfs nog lager dan ik in mijn berekeningen op basis van cijfers Continuon/EZ had gehanteerd (dat was zogenaamd een "voorlopig cijfer"). Kan trouwens ook nog "bestreden" worden door netbeheerders, dat pak Besluiten (ook voor gas) van NMa/Energiekamer. Laten we hopen dat ze oorlogsmoe zijn en al lang blij dat het er door wordt gedrukt, ook al is het met een lager tarief dan oorspronkelijk voorgesteld (misschien was het wel een proefballonnetje).

Tenzij Eerste Kamer op instigatie van Paulus Jansen uit "de Tweede" alsnog vet roet in het eten gaat gooien (ik denk het niet, maar zeg nooit nooit...). :/

[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 16-12-2008 23:12 . Reden: Cap. tarief ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Jape schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 19:03:
95 miljoen km is ongeveer 6 km per inwoner in NL, ik denk dat je dus 95 miljard km moet hebben.
Dat geeft dus een extra verbruik van 2000%.
Je hebt gelijk, die 95 miljoen kilometer zou me zelf al opgevallen moeten zijn als erg laag. |:(

Als we echt alles op elektriciteit willen laten lopen zal er dan toch echt wat aan het netwerk veranderen moeten. Misschien weer tijd om de netwerken in handen van de overheid te nemen?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ik schrok me net een halve hartverzakking bij het opnemen van de standen en het gooien van die standen @ mijn oldskool excel errr..openoffice calc tabel :/

Datum / E / G / W
20 september 2008 86454 56746,33 1004
13 november 2008 86840 56946,9 1021
17 december 2008 87065 57212,01 1030

Eest in bijna 2 maanden 386kwh erbij, 200kuubjes gas..en dan een big ass toename van 225kwh, 265,11 kuub gas in ongeveer 1 maand, dat doet zeer als ik onze oude standen van het appartement erbij pak: koudste maand toename: 140kuub gas :(

Maar goed ik had ook geen identiek verbruik verwacht, vooral gezien het ontbreken van de door mij gewenste extra isolatie (spouwmuur, vloer, rolluiken) en een jaarverbruik van nog geen 740kuub gas in een appartement is natuurlijk leuk, maar in een woning niet echt haalbaar atm :P

Vanaf onze beginstanden zitten we nu op 1200kwh 549,01m3 gas en 59m3 water, over ongeveer 7 maanden. Wil absoluut onder de 2000kwh blijven en zelfs dat vind ik al te hoog. An sich valt het meerverbruik wel in die zin te verklaren dat er nu vanaf 17.00 ineens lampen aan gaan (helaas ook halogeen..die gaan vervangen worden door powerleds) maar het gaat mij veels te hard. Wel grappig dat ik mijn pc a 200watt minder gebruik en meer mijn 30watt laptop, maar daar merk ik niet zo heel veel van tussen de rest, dus er gaat even ingegrepen worden op het een en ander >:)

- vaker standen bijhouden > veranderingen makkelijker te zien
- overdag vaste temp aanhouden van 15,5 of 16c, om te kijken of dat veel uitmaakt itt uitlaten en bij thuiskomst aanslingeren : ene dag is het 14,5 in huis, andere dag door de zon 18,5 (!)
- halogeen lampen vervangen door powerleds
- gordijnen woonkamer laten aanpassen (zijn te lang en vallen over verwarming en worden niet gebruikt, moeten tot vensterbank vallen)
- overwegen rolluiken: zowel tegen opwarmen in de zomer als afkoelen in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.insnet.org/nl/...ngen%20voor%20De%20Caaien

"In totaal verrijzen 365 hybride eengezinswoningen en appartementen, zowel huur als koop in diverse segmenten. "

Prachting! wil graag zo'n woning; helaas betaal je dan wel weer meer als 1000 capaciteits "kosten" .
Laag energie verbruik > hoge kosten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.insnet.org/nl/...bare%20energie%20promoten

“We moeten de obstakels wegwerken in onze zoektocht naar het echte potentieel van hernieuwbare energie, niet enkel om de klimaatverandering aan te pakken, maar ook om een veiliger energiesysteem te creëren dat geen hindernis vormt voor economische en sociale ontwikkeling”, zei de Spaanse minister voor Leefmilieu Elena Espinosa op de klimaattop in het Poolse Poznan.

Die drempels zijn talrijk volgens de minister:
een te laag bewustzijn bij de bevolking, nationale wetgeving die in heel wat landen achterop loopt regeringen die vervuilende energiebronnen blijven subsidiëren.

Niks aan toe te voegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:27

Punkrocker

Mostly harmless

Ik heb een vraagje namens een collega.
Heeft heeft een aantal strengen PV-panelen op zijn dak liggen waaronder een kleine streng van slechts twee panelen (110 Wp) in serie.

Hij wil één van die panelen (in die kleine streng) er van tussenuit halen en op zijn caravan plaatsen en daar een autonoom circuitje aanleggen.

De vraag is nu of het achterblijvende paneel genoeg spanning kan opwekken om te blijven werken. Zelf denk ik van wel. De "drempel" voor de converter blijft even hoog en zal dus pas bij meer zon bereikt worden omdat die nu door één paneel moet worden genomen ipv de twee.

Redeneer ik zo goed?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hangt volgens mij van de convertor af.
De meeste convertors (allemaal?) hebben alleen een step-down convertor intern om te matchen met de netspanning en geen step-up.
Als je een klem-spanning per string toestaat die onder de drempel zit van de netspanning, dan mis je een stuk van de sinus-golf waarbij je dus geen net-invoer hebt.
Dan ligt het er maar net aan of de convertor voldoende buffert (in bijvoorbeeld elco's), wat voor efficiëntie je dan nog kunt halen.
Persoonlijk verwacht ik dat de efficiëntie van de omvormer achteruit holt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Mogelijk niet... Je halveert de ingangsspanning die de omvormer 'ziet', en het zou zomaar kunnen dat die spanning daarmee onder de minimale ingangsspanning zakt waardoor de omvormer niet zal werken.

Daarnaast moet je ook maar afwachten of zo'n 110Wp-paneeltje wel de juiste uitgangsspanning heeft om een 12V-accu te laden. Als het paneel nominaal bv. 24V levert zal er nooit meer dan 55 Watt de accu in kunnen vloeien omdat je de helft van de spanning weggooit. 110 W @ 24 V = ± 4,5 A, maar omdat het paneel @ 12 V ook maar maximaal die ± 4,5 A kan leveren haal je dus maar de helft.

Lijkt me dus geen verstandig plan. Misschien even een paar weken markplaats in de gaten houden...

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.