Duurzame Energie deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 58.144 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op zondag 07 december 2008 @ 18:06:
[...]

Je moet echter niet vergeten dat een tv of een boormachine een ander doel heeft. Dat is het maken van gaten of het tonen van beelden. Daarom vind ik de gedachte van velen niet zo gek. Een zonneboiler heeft geen ander doel, als je duurzaamheid verder niet zo belangrijk vind. Helaas vindt nog steeds de meerderheid dat de overheid dat lekker zelf mag uitzoeken.

Maar...als je zegt; de investering te hoog? Dan is er iets geks aan de hand. Bekijk een gemiddelde offerte voor een badkamer/keuken/verbouwing eens, en bedenk dat mensen soms in een paar minuten beslissen over zaken die de prijs zo met 2k of 3k laten stijgen. Onze zonneboiler kost netto (ex installatie) nog geen 1000 euro! Dat noem ik maar amper een investering, in financiële zin. In duurzame zin zeer zeker wel :*)
15 jaar terug werd je voor gek verklaard wanneer je een duurdere HR ketel aanschafte. Die zou je nooit terug kunnen verdienen. En zie hier wat er is gebeurd. Als je nu nog een VR ketel hebt dan ben je een dief voor je eigen portemonee.

Datzelfde geldt nu voor de zonneboiler in mijn ogen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Leuke video van hoog-geautomatiseerde vacuum zonnecollector buis productie bij MIG Solar in übermeister Deutschland (engelstalig).

En als we dan toch bezig zijn. Fraai fotomateriaal en video (eerste nieuwsitem) m.b.t. Waldpolenz, het momenteel grootste zonnestroompark (in november 32 MWp aan het net), moet als het goed is deze maand definitief opgeleverd worden (totaal 40 MWp, maar er zijn alweer grotere parken in voorbereiding). First Solar CdTe modules. Stuk of 550.000, op een voormalig militair vliegveld ooit gebruikt door die enge fossiele Russen...

http://www.juwi.de/solar/...ergiepark-waldpolenz.html

:9

[ Voor 58% gewijzigd door zonnigtype op 08-12-2008 00:18 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-06 16:01
zonnigtype schreef op zondag 07 december 2008 @ 23:52:
Leuke video van hoog-geautomatiseerde vacuum zonnecollector buis productie bij MIG Solar in übermeister Deutschland (engelstalig).

En als we dan toch bezig zijn. Fraai fotomateriaal en video (eerste nieuwsitem) m.b.t. Waldpolenz, het momenteel grootste zonnestroompark (in november 32 MWp aan het net), moet als het goed is deze maand definitief opgeleverd worden (totaal 40 MWp, maar er zijn alweer grotere parken in voorbereiding). First Solar CdTe modules. Stuk of 550.000, op een voormalig militair vliegveld ooit gebruikt door die enge fossiele Russen...

http://www.juwi.de/solar/...ergiepark-waldpolenz.html

:9
Goed om te zien dat het inmiddels op dergelijk grote schalen ingezet wordt! Toch blijft het probleem natuurlijk dat het 's nachts 0,0 oplevert. Ik ben dan ook benieuwd naar de ontwikkelingen zoals zonnestroom in combinatie met gesmolten zout of andere mediums waar je 's nachts dan nog energie aan kunt onttrekken... :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:23

BCM

Energie belasting is bekend voor 2009:
tarief van 0 tot 10000 kWh = 10,8 €ct per kWh
restitutiebedrag €318,62
Dit allen is excl BTW

Nu nog de capaciteits tarieven.....

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
LET OP!!! Subsidiebedrag voor de Nefit Solarline is verhoogd! De berekening voor de opbrengst is namelijk aangepast, de 2-110 komt daardoor op 4,8 GJ, en dus €960 subsidie.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165002

deejeebv schreef op zondag 07 december 2008 @ 18:29:
[...]

Er is een initatief hiervoor: http://www.cradle2cradle....land-almere-van-start.htm.
Of dit de juiste manier is, en of het goed is voor de consument dat betwijfel ik. Het niet meer (minder) dan anders principe zal hier ook wel weer gelden.
Jep "niet meer dan anders" geldt uiteraard ook hiervoor.
nuon krijgt het zovoor elkaar om de zon aan de olie prjizen te koppelen :|

Wij zijn zo zuinig mogenlijk met ons verbruik; echter komen nooit van de vaste kosten of van ~360 euro per jaar. Klinkt raar mar ik wou dat we een gasaansluiting hadden; is er veel meer mogenlijk op het gebied van decentraal-duurzaam op die manier.
Ben nu bezig om te kijken wat een zonneboiler voor ons kan doen; gaat een lastige installatie zijn ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
QuestionMarc schreef op zondag 07 december 2008 @ 18:59:
[...]

Met subsidie kost het inderdaad rond de 1000 euro. Maar het is juist de installatie die het zo fokking duur maakt! Niet iedereen is zo handig dat ie dat zelf kan installeren.
Daarnaast heeft duurzame energie nog steeds een geiten-wollen-sokken imago. Het heeft een imago van zuinigheid. Zo van: kijk hem nou, bespaart ie ook een paar tientjes per maand hoor.
Die installatie moet je ook zien als investering. Het is nu een 1000/1500 euro, maar dat is voor een groot gedeelte om de aansluitingen te maken. Als over je 15/20 jaar een nieuwe zonneboiler wilt dan ben je nog maar 500 kwijt doordat een groot gedeelte er al gewoon zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:46:
LET OP!!! Subsidiebedrag voor de Nefit Solarline is verhoogd! De berekening voor de opbrengst is namelijk aangepast, de 2-110 komt daardoor op 4,8 GJ, en dus €960 subsidie.
Dat is mooi. Jammer dat je geen subsidies mag stapelen.

(@mistraller. Had jij mijn vraag over de maten van het witte expansievat nog gelezen?)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
ericplan schreef op maandag 08 december 2008 @ 11:27:
[...]

Dat is mooi. Jammer dat je geen subsidies mag stapelen.

(@mistraller. Had jij mijn vraag over de maten van het witte expansievat nog gelezen?)
Als je subsidie aan hebt gevraagd op basis van de eerdere 880 euro dan is dat te corrigeren waarschijnlijk. Ze zijn er nu mee bezig voor mij ;)

Als je al subsidie hebt aangevraagd bij een andere instantie, en dit is minder dan de subsidie via SDE, dan kan je het restant gewoon bij Senternovem aanvragen. Dus heb je al 500 euro van je gemeente ontvangen, dan kan je voor dit systeem dus nog 460 euro aanvragen. In die zin mag stapelen dus wel.

Het witte expansievat ken ik niet, die zit alleen bij het systeem met 1 collector. Bij mij zat een standaard vat, zo'n rode. Bel of mail Nefit even, ze zijn over het algemeen best behulpzaam.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op maandag 08 december 2008 @ 13:35:
[...]

Als je subsidie aan hebt gevraagd op basis van de eerdere 880 euro dan is dat te corrigeren waarschijnlijk. Ze zijn er nu mee bezig voor mij ;)

Als je al subsidie hebt aangevraagd bij een andere instantie, en dit is minder dan de subsidie via SDE, dan kan je het restant gewoon bij Senternovem aanvragen. Dus heb je al 500 euro van je gemeente ontvangen, dan kan je voor dit systeem dus nog 460 euro aanvragen. In die zin mag stapelen dus wel.

Het witte expansievat ken ik niet, die zit alleen bij het systeem met 1 collector. Bij mij zat een standaard vat, zo'n rode. Bel of mail Nefit even, ze zijn over het algemeen best behulpzaam.
De gemeente geeft EUR 575. De Senternovem subsidie vraag ik aan, zodra ik de bouwvergunning binnen heb.

Het witte expansievat is op alle plaatjes van Nefit te vinden en heeft een andere maat, maar ik krijg toch de 2-110 dus zal ook wel zo'n rode krijgen. Is het een 18 of 25 liter type? (Oftewel past ie of past ie niet)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165002

Check de gemiddelde prijzen eens dalen!

€4.68 per Watt
Down 3 euro cents

Mooie daling deze maand al _/-\o_
Als die grafiek nu eens doorzet naar beneden in dit tempo!

Bron: http://www.solarbuzz.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
BCM schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:39:
restitutiebedrag €318,62
Dit allen is excl BTW

Nu nog de capaciteits tarieven.....
En ter indicatie de tarieven van 1 juli 2008 (Essent): (incl. BTW)
KeuzeTarief Standaard Tarief
Leveringstarief per kWh 9,51 cent
Energiebelasting 0-10.000 kWh1 8,95 cent
Totaal per kWh 18,46 cent
Vaste kosten per maand € 1,99
Heffingskorting Energiebelasting (per jaar) -€ 236,81
De nieuwe energie-belasting zal dus zo'n 12,85 euro per kWh worden incl. BTW.
Volgens mij zit je dan al snel op zo'n 25 a 26 ct/kWh voor komend jaar.
Of zou in dat leveringstarief van 2e helft 2008 al de netwerkkosten zitten, wat per 2009 dus het capaciteits tarief gaat worden?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:22
BCM schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:39:
Inclusief BTW dan dus 12,85, t.o.v. 8,95 ct nu een verhoging van 44% (!)
restitutiebedrag €318,62
Zeg 380 euro incl. btw, t.o.v. 237 euro nu, dus een verhoging van 60%. Lijkt leuk, maar omdat de belasting 44% hoger is, zou bij een bedrag van 341 euro de drempel "gelijk" zijn aan die van vorig jaar.

Dus als je verbruik op of boven de drempel van de heffingskorting ligt, krijg je netto 39 euro op jaarbasis als "compensatie" voor het capaciteitstarief. Dit terwijl het capaciteitstarief als ik me niet sterk vergis (zie eerder in deze thread) zo'n 150 euro per huishouden extra gaat kosten, en dat is dan nog als je geen zonnepanelen hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Wilke schreef op maandag 08 december 2008 @ 16:22:
[...]

Inclusief BTW dan dus 12,85, t.o.v. 8,95 ct nu een verhoging van 44% (!)

[...]

Zeg 380 euro incl. btw, t.o.v. 237 euro nu, dus een verhoging van 60%. Lijkt leuk, maar omdat de belasting 44% hoger is, zou bij een bedrag van 341 euro de drempel "gelijk" zijn aan die van vorig jaar.

Dus als je verbruik op of boven de drempel van de heffingskorting ligt, krijg je netto 39 euro op jaarbasis als "compensatie" voor het capaciteitstarief. Dit terwijl het capaciteitstarief als ik me niet sterk vergis (zie eerder in deze thread) zo'n 150 euro per huishouden extra gaat kosten, en dat is dan nog als je geen zonnepanelen hebt....
Wat ik er van heb begrepen is het volgende:
Invoering capacteitstarief moet kostenneutraal voor de consument met lichtste aansluiting, de variabele kosten voor transport komen te vervallen, daarom gaat de variabele energiebelasting omhoog. Het capaciteitstarief voor transport (2009) is vast, daarom gaat de vaste teruggave energiebelasting omhoog.
Voor de burger maakt het dus niet uit, maar de netbeheerder krijgt vaste vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215941

Voorwaarde voor de invoering van een capaciteitstarief voor kleinverbruikers is dat afnemers, energiebedrijven en de overheid (voor belastingen) er in totaliteit niet op achteruit gaan.

http://www.ez.nl/Onderwer...rsmarkt/Capaciteitstarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo, de volgende stap in een mini besparing. We hebben nieuwe rolgordijnen voor in de woonkamer gehaald. Deze komen praktisch strak langs het raam te zitten.

EN er komen 4 ventilatie roosters in de vensterbank. Er zit slechts 5cm ruimte tussen de verwarming en de vensterbank. EN de vensterbank steekt ook nog eens 20 cm verder uit dan de verwarming. De warmte blijft zitten onder de vensterbank en komt daar niet weg.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 17:30
Ik sta nu op het punt om een zonne boiler systeem te laten plaatsen :)
Kunnen jullie even meedenken met deze offerte
  1. 1 Thermische zonnepaneel
  2. 1,00 Stuks Remeha Quinta 28c met zonneboiler systeem incl. dakdoorvoer,
  3. klokthermostaat, expansievat, gaskraan, inlaatcombinatie en dakdoorvoer
  4. 20,00 Uur Uurloon monteur
  5. Subtotaal Thermische zonnepaneel Incl. btw € 4.786,30
De leverancier mag van mij best wat aan me verdienen, maar is dit redelijk ?
20 uur lijkt erg veel. Het dak is wel lastig van kunststof en er moet een frame op.
Volgens mij krijg ik nog 200 euro terug van Remeha en 660 van moeder staat, toch ?

ter info, alleen de ketel zonder boiler en collector is 1800 euro

Hiernaast ook vervanging van de mechanische ventilatie
Alleen het unit met een perilex stekker, verder niets moeilijks
  1. 1,00 Stuks STORK CMFe P woonhvent energiebesparing van 50%
  2. 1,00 Uur Uurloon monteur
  3. Subtotaal Mechanische ventilatie Incl. btw € 322,49
Dit lijkt me erg duur als je ziet dat de Itho en storks minder dan 200 euro kosten

[ Voor 3% gewijzigd door Woodski op 08-12-2008 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:25
Woodski schreef op maandag 08 december 2008 @ 18:32:
20 uur lijkt erg veel. Het dak is wel lastig van kunststof en er moet een frame op.
Volgens mij krijg ik nog 200 euro terug van Remeha en 660 van moeder staat, toch ?

Dit lijkt me erg duur als je ziet dat de Itho en storks minder dan 200 euro kosten
Het zijn redelijke prijzen, maar zal vast goedkoper kunnen. Het is ook een beetje de vraag of de installateur ervaring met zonlicht heeft. Ze zijn vaak bang dat ze er erg veel werk van hebben, wat meestal wel meevalt.

Die Stork kost qua inkoop meer dan een Itho, dus gewoon die installateur opbellen en zeggen dat je een Itho wil. Die kost bruto/ex € 182 + € 37,50 (uurloon) = € 220,- ex BTW.

[ Voor 5% gewijzigd door FicoF op 08-12-2008 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
De eerste indruk was ok, verder geen idee
Ik mag aannemen dat hij er ervaring mee heeft
http://www.scheepstra-duurzame-energie.nl/

Er mag dus 100 euro van de ventilator af
En misschien kunnen we een deal maken dat het goedkoper is als het aantal uren mee zal vallen.
Morgen even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

mijn qsolar kostte 12 uur installatie inclusief cv, en collectorplaatsing,
vraag of je mag meehelpen.(ken je eigen systeem!)

(ps : subsidies mag je WEL stapelen tenzij expliciet anders vermeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:25
Woodski schreef op maandag 08 december 2008 @ 19:05:
De eerste indruk was ok, verder geen idee
Ik mag aannemen dat hij er ervaring mee heeft
http://www.scheepstra-duurzame-energie.nl/

Er mag dus 100 euro van de ventilator af
En misschien kunnen we een deal maken dat het goedkoper is als het aantal uren mee zal vallen.
Morgen even bellen.
Reken maar even mee: de bruto/ex prijs is € 182,- daar verdient hij op omdat hij korting krijgt bij de groothandel. Op zijn uurloon zit natuurlijk ook wat marge, hij wil ook een boterham verdienen. Dus dat is de standaard marge, voor die overige euro`s moet hij dus ook een dienst leveren, dat kan voorrijkosten zijn of extra service/nazorg.

Installatiekosten voor een zonneboiler is moeilijk aan te geven, dat ligt echt aan de installatie, moet er een kraan bij komen of moeten er leidingen worden omgelegd etc.. Dat is moeilijker te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Iemand ervaring hiermee? Bij mij komt de Nefit Solarline 2-110. Vanwege ruimtegebrek in huis vraag ik me af of het expansievat ook buiten geplaatst mag worden. In mijn plat dak situatie is er ruimte onder de collectoren voor wel 5 expansievaten. In huis is het allemaal wat minder

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 238103 schreef op maandag 08 december 2008 @ 19:23:
mijn qsolar kostte 12 uur installatie inclusief cv, en collectorplaatsing,
vraag of je mag meehelpen.(ken je eigen systeem!)
Ik krijg kippenvel als ik jullie zie. Drie man op drie ladders met zo'n groot onhandelbaar kreng. Op zo'n moment ga ik liever een straatje om. Ik heb iets te vaak glazenwassers op de rö-foto gezet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online

Dat valt me reuze mee. Ik heb hier twee offertes liggen van een Atag QSolar, beide zitten daar op zo'n 1300 euro aan uurloon. Ruim 30 uur dus. Beide offertes zijn op een 'paar tientjes na' gelijk: rond de 7700 euro, gaat nog 950 subsidie vanaf....Ten opzichte van de huidige VR ketel verwachten we zo'n 600 m3 te besparen per jaar (wat meer zal worden gezien we een kleine erbij krijgen en er van 2 fulltime naar 3 dagen thuis gaan...). 600m3 is zo'n 400 per jaar, over 15 jaar dus 6000. Bij gelijkblijvende omstandigheden...

Heb ook nog een offerte lopen voor een sunsystems systeem... Lijkt financieel interessanter dan de atag, we wachten af, die offerte hoop ik in de loop van deze week te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 31-05 18:40
ericplan schreef op maandag 08 december 2008 @ 19:46:
Iemand ervaring hiermee? Bij mij komt de Nefit Solarline 2-110. Vanwege ruimtegebrek in huis vraag ik me af of het expansievat ook buiten geplaatst mag worden. In mijn plat dak situatie is er ruimte onder de collectoren voor wel 5 expansievaten. In huis is het allemaal wat minder
Hoe een klein huisje heb je als je niet eens het expansievat kwijt kunt? Ga je 'm zelf zetten?

Volgens mij kan het wel, het expansievat buiten aanbrengen. Alleen houdt ie het niet erg lang uit denk ik. Ze zijn gemaakt voor binnen en zullen dus snel gaan roesten...

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

QuestionMarc schreef op maandag 08 december 2008 @ 20:23:
[...]

Hoe een klein huisje heb je als je niet eens het expansievat kwijt kunt? Ga je 'm zelf zetten?
Dat kleine valt wel mee, alleen de CV kast is niet zo groot, daarom kan ik alleen de Nefit boiler kwijt en verder is er geen bergruimte. Bovendien lopen de leidingen vrijwel direct van het dak naar de CV kast, dus het is of daar, of op het dak. Ik laat het plaatsen, lui als ik ben :) (voor ons platte dak moet er aardig wat ballast naar boven gesjouwd worden 2 x zonnecollector en 1200Wp PV)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik krijg kippenvel als ik jullie zie. Drie man op drie ladders met zo'n groot onhandelbaar kreng. Op zo'n moment ga ik liever een straatje om. Ik heb iets te vaak glazenwassers op de rö-foto gezet.
was prima te doen en allemaal in een valtrapeze hoor, verder weegt dat ding vrijwel niets.
wel effe absolute windstilte afgewacht.
een kraan kon de overhang niet halen, dus dan maar zo....en van de gemeente mocht het niet in het perk en gras..... ughe ughe, daar kon gewoon een borent liftje, maar die mocht daar niet staan....
(links vrije noord muur)

http://van.wijk.net/pvt/1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-06 20:42

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Heb van het weekend ook net naar nieuwe CV-ketels zitten kijken en je kunt via een webshop toch aardig wat besparen hoor. Die Quinta 28c is al te bestellen voor € 1225 incl. Thermostaat. Niet dat hij daar blij mee gaat zijn maar misschien valt er wel wat te regelen ?

Dat brengt mij bij mijn vraag. Situatie is als volgt:
- Alleenstaand
- Gasverbruik afgelopen jaar 1882m3. Buizen van het weekend net geïsoleerd dus moet volgend jaar nog minder zijn.
- Huidige ketel AWb Thermomaster ???? uit 1998. Hij lekt dus moet gerepareerd worden.
- Elke werkdag om +/- 17.30 Thuis
- Beperkt Budget
- Ik hou er wel van om lekker lang heet te douchen (20-30 min)

Dus vroeg ik me af of het in mijn situatie wel rendabel is om een zonneboiler aan te schaffen of dat ik dat geld beter in andere energiebesparende dingen kan stoppen. I.E. HR++ kozijnen, Vloerisolatie. Mocht die reparatie te hoog uitvallen dan wordt de ketel in elk geval vervangen door een exemplaar die een zonneboiler-systeem kan naverwarmen .

Volgende vraag. Kan je op elke ketel alle mogelijke zonneboiler systemen plaatsen of ben ik met b.v. die Quinta ook verplicht een Zenta zonneboiler systeem te kopen.

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Copycat schreef op maandag 08 december 2008 @ 21:05:
[...]

Volgende vraag. Kan je op elke ketel alle mogelijke zonneboiler systemen plaatsen of ben ik met b.v. die Quinta ook verplicht een Zenta zonneboiler systeem te kopen.
Nope, gaat er alleen om dat het een NZ label heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
ericplan schreef op maandag 08 december 2008 @ 19:46:
Zou ik niet doen om de volgende redenen:
  1. Je verliest (wat) warmte
  2. Meer condensvorming dus snel roest (vooral langs de naad in het midden)
  3. De console waar het vat aanhangt is ook meteen aankoppelstuk voor de manometer, overdrukventiel en vulkraan. Ook dat komt allemaal buiten als je de originele onderdelen wilt gebruiken.
  4. Je moet opletten met je leidingen, dat ze liefst aan een stuk stijgen/dalen richting de pomp. Anders krijg je de zaak lastig ontlucht.
Als je werkelijk zo weinig ruimte hebt zou ik toch eens achter de oren krabben. Want de pomp, leidingen+isolatie, ontluchter (die wel buiten mag) nemen allemaal wel wat plek in. En installeren als je er eigenlijk net niet goed bij kan etc is een ideale start voor allerhande lekkages etc...

Het is in elk geval een 18 liter vat.

De boiler kan je overigens wel op 3 manieren plaatsen!
  1. Staand op de grond met aansluitingen boven
  2. Hangend aan een muur met aansluitingen boven
  3. Hangend aan een muur met aansluitingen onder
De bevestigingsmaterialen voor ophangen zitten erbij. Maar je muur moet wel 180 KG kunnen dragen. (vat+water+solarvloeistof)

Wellicht dat je zo nog wat ruimte kan winnen?
ericplan schreef op maandag 08 december 2008 @ 19:54:
[...]

Ik krijg kippenvel als ik jullie zie. Drie man op drie ladders met zo'n groot onhandelbaar kreng. Op zo'n moment ga ik liever een straatje om. Ik heb iets te vaak glazenwassers op de rö-foto gezet.
Die panelen van eric-pvt zijn dan ook wel erg groot inderdaad. Ik kan ze in 3 etappes doen, eerst het plat dak op, dan het schuine dak, en dan op het gemakje op de dakkapel.

[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 08-12-2008 21:20 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op maandag 08 december 2008 @ 21:16:
[...]

Zou ik niet doen om de volgende redenen:
  1. Je verliest (wat) warmte
  2. Meer condensvorming dus snel roest (vooral langs de naad in het midden)
  3. De console waar het vat aanhangt is ook meteen aankoppelstuk voor de manometer, overdrukventiel en vulkraan. Ook dat komt allemaal buiten als je de originele onderdelen wilt gebruiken.
  4. Je moet opletten met je leidingen, dat ze liefst aan een stuk stijgen/dalen richting de pomp. Anders krijg je de zaak lastig ontlucht.
Als je werkelijk zo weinig ruimte hebt zou ik toch eens achter de oren krabben. Want de pomp, leidingen+isolatie, ontluchter (die wel buiten mag) nemen allemaal wel wat plek in. En installeren als je er eigenlijk net niet goed bij kan etc is een ideale start voor allerhande lekkages etc...

Het is in elk geval een 18 liter vat.

De boiler kan je overigens wel op 3 manieren plaatsen!
  1. Staand op de grond met aansluitingen boven
  2. Hangend aan een muur met aansluitingen boven
  3. Hangend aan een muur met aansluitingen onder
De bevestigingsmaterialen voor ophangen zitten erbij. Maar je muur moet wel 180 KG kunnen dragen. (vat+water+solarvloeistof)

Wellicht dat je zo nog wat ruimte kan winnen?
Bedankt voor je reactie, de boiler komt staand op de grond, direct onder de Combifort. Ze hebben ongeveer de zelfde maten. Er zit 18 cm tussen boiler en ketel, dat gaat lukken. Ook het expansievat zal er wel inpassen, maar het wordt wel puzzelen. De collector komt op het dak rechtboven de CV kast dus met een minimum aan leidingen. Het platte dak is overigens eenvoudig toegankelijk. Als ik ooit ga verhuizen staan er twee dingen op m'n verlanglijstje, een grotere stookruimte en een eigen klushok

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ga dit jaar maximaal op 900m3 uitkomen of lager, bij groot comfort en luxe.
wat dat betreft is een "te grote" dus aan alle kanten slim.

als je nog niet hebt besloten, check dan effe de pv achtige plaatsing van de atag en nefit 2009 series,
je kunt dan uitbreiden, dwz cascaderen.(of later uitbreiden van je bespaarde gaskosten)

http://van.wijk.net/pvt/OpdakSysteem.jpg
(ziet eruit als pv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
De 'oude' (leegloop) systemen zijn niet meer leverbaar. Het gaat dus zobiezo om deze panelen (dat zijn de panelen die ook voor subsidie 'goedgekeurd' zijn). Al vraag ik me af of het verschil groot zal zijn tussen beide systemen, jij enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Was een rotwerk maar ik heb inmiddels ventilatieroosters in mijn vensterbank. 4 stuks van 50cm breed en 8cm diep. Precies boven de verwarming.

Morgen de rolgordijnen monteren. En hopelijk is morgen m'n hotfill binnen voor de wasmachine :)

Zonneboiler is vandaag ( met dit kutweer ) van 12 naar 17 graden opgewarmt onderin. Wederom niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denk dat er niet veel verschil is,
ik woon in de zwaarste windzone, en er waait hier wel eens wat rommel door de lucht,
zodoende heb ik de vlakke plaat en flinke bouten, indak.

praktisch :
mijn collectorleiding is ook unipipe, het dak buigt flink naar binnen bij windkracht 9+
(3 a 8 cm)
dat gaf alle aanleiding maar niet met heatpipes en koperpijp te werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 08-12-2008 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik raad iedereen aan zodra er nu weer een zonnige dag is, een foto te maken van zijn/haar huis.
nu kun je goed zien waar slagschaduw is, zo rond 13:30 is het best.
vooral voor potentiele pv kopers erg belangrijk,
een warmtecollector kan wel een hoekje schaduw hebben.
deze foto is dan erg belangrijk bij installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Anoniem: 238103 schreef op maandag 08 december 2008 @ 21:44:
ik ga dit jaar maximaal op 900m3 uitkomen of lager, bij groot comfort en luxe.
wat dat betreft is een "te grote" dus aan alle kanten slim.

als je nog niet hebt besloten, check dan effe de pv achtige plaatsing van de atag en nefit 2009 series,
je kunt dan uitbreiden, dwz cascaderen.(of later uitbreiden van je bespaarde gaskosten)

http://van.wijk.net/pvt/OpdakSysteem.jpg
(ziet eruit als pv)
Wat is de nefit 2009 serie? De panelen uit de solarline kan je zowieso al in serie zetten, en zelfs op 2 manieren omdat de panelen als "dubbele meander" zijn uitgevoerd.
Dwz aan en afvoerleiding mag aan één zijde, of aanvoer links, afvoer rechts. Bij meer dan 5 panelen moet de aansluiting afwisselend. Dit ter info.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Anoniem: 238103 schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:22:
ik raad iedereen aan zodra er nu weer een zonnige dag is, een foto te maken van zijn/haar huis.
Alsof iedereen rond 13:30 zomaar even van z'n werk naar huis kan komen....?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

`t is goed opletten wat je kiest,
of de oude vlakke plaat omdat ....
heatpipes omdat ze meer doen...
de nieuwe serie omdat....
misschien toch een 2008 vlakke plaat met vette korting...(overjarig)

nefit komt met een nieuwe combi als ik het goed heb gehoord, met een combi zonneboiler waar de collector lager mag liggen dan het boilervat, hoe dat eruit gaat zien weet ik nog niet, mijn installateur vertelde erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb zondag wat fotos gemaakt, voor de slagschaduw en de plaatsing van mijn nieuwe pv van de actie zonnesteek, en dat was wel even handig.
als ik ze plaats is het alweer lente....en de schaduwen verdwenen.
om een pv winter-kater te voorkomen is dat dus wel handig ;-)

(boiler is nu onderin 21c midden 26c)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 08-12-2008 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Anoniem: 238103 schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:33:
`t is goed opletten wat je kiest,
of de oude vlakke plaat omdat ....
heatpipes omdat ze meer doen...
de nieuwe serie omdat....
misschien toch een 2008 vlakke plaat met vette korting...(overjarig)

nefit komt met een nieuwe combi als ik het goed heb gehoord, met een combi zonneboiler waar de collector lager mag liggen dan het boilervat, hoe dat eruit gaat zien weet ik nog niet, mijn installateur vertelde erover.
Lariekoek. Die set ligt hier in de garage. Dat kan met de huidige solarline dus gewoon prima. Zie de veelgestelde vragen op de site van Nefit.
#
Wat zijn de mogelijkheden voor de plaatsing van de zonnecollectoren?
Nefit SolarLine-systemen zijn uitzonderlijk flexibel in plaatsingsmogelijkheden.

In of op een schuin pannendak:

* Verticale collectoren kunnen onopvallend de plaats innemen van een aantal dakpannen. De leidingen zijn daarbij volledig uit het zicht.
* Verticale collectoren kunnen ook op de dakpannen worden bevestigd. De doorvoeren naar de boiler lopen in dat geval via beluchtingspannen.

Op een plat dak:

* Verticale of horizontale zonnecollectoren worden op een aluminium frame op het dak geplaatst. Het frame is instelbaar in een hoek tussen 30º en 60º voor een maximale lichtvangst.

Tegen de gevel:

* Zelfs als u geen eigen dak met zon heeft, kunt u met de SolarLine profiteren van zonne-energie. De collectoren (horizontaal) worden dan bevestigd aan de gevel. Het frame is instelbaar tussen 45º en 60º voor een maximale lichtvangst.

Algemeen:

* Alleen bij Nefit is het mogelijk de collector lager te plaatsen dan de boiler (bijvoorbeeld de collector op het dak van de bijkeuken en de zonneboiler op zolder).
* Alleen bij Nefit is een groot hoogteverschil tussen collector en boiler mogelijk (zelfs vijf etages).
Installateurs vertellen zoveel, ik zoek het daarom liever zelf uit ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Mistraller op 08-12-2008 22:38 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

Anoniem: 238103 schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:16:
praktisch :
mijn collectorleiding is ook unipipe, het dak buigt flink naar binnen bij windkracht 9+
(3 a 8 cm)
dat gaf alle aanleiding maar niet met heatpipes en koperpijp te werken.
Hebben jullie wel eens gezien wat die rvs duo solarleiding met armaflex kost? :(
http://shop.strato.de/epa...Protect%20EPDM%2BVlies%22

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 08-12-2008 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Alleen bij Nefit is een groot hoogteverschil tussen collector en boiler mogelijk (zelfs vijf etages).

dat zal hem zijn dan.(als het de combi is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 215941 schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:37:
Voorwaarde voor de invoering van een capaciteitstarief voor kleinverbruikers is dat afnemers, energiebedrijven en de overheid (voor belastingen) er in totaliteit niet op achteruit gaan.

De pest is echter dat in de te wijzigen TarievenCode er beslist GEEN melding wordt gemaakt van ENIGE noodzakelijke en ondubbelzinnige, 100% koppeling aan die compensaties door het Min. Fin. Dus als Min. Fin. op enige moment "knijp" zit met de politiek bezien bloedhete begroting, en dus MINDER kan "compenseren", ben je zeker als zuinige verbruiker vet de ***, omdat netbeheer gewoon het volle pond blijft doorberekenen als ze de kans krijgen...

Ik heb trouwens nog niks officieels over energiebelasting noch heffingskorting voor 2009 gezien op de Min. Fin. site:

http://www.minfin.nl/Onde...astingen/Energiebelasting

Ik heb zelf al een uitgebreide reeks spreadsheet grafieken met oude gegevens van Continuon gemaakt waarin alle deelposten incl. de "compensaties" netjes in grafieken "zonder" resp. "met" cap. tarief worden weergegeven, voor veel verbruiks- en capaciteits- categorieën. Zodra alle harde info beschikbaar is, ga ik die zooi updaten en op een aparte pagina zetten. Ik heb daarbij (nog) geen rekening gehouden met kosten voor de arme burgers die "per ongeluk" een te zware aansluiting hebben, en dus gen***d worden met meerkosten.
Gaarne een schrijven naar me als u in zo'n situatie zit, en de meerkosten voor u doorbrieven, om een beeld van de schade te krijgen...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 238103 schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:22:
Belangrijker om dat in de productieve periode te doen. Opbrengst in winter is aardig, maar stelt weinig voor in vergelijking met potentieel door schaduw te verzieken zomerse opbrengst. Maar als je de dakruimte hebt, en obstakels die in de zomer beslist NIET problematisch zijn, kun je zo nog een paar kWh "pakken" voor de winterse zonnedagen. Weliswaar gunstig vanwege koude luchttemperatuur, maar door korte daglengte en zeer ongunstige zonnestand (tenzij modules behoorlijk vertikaal), is (meer)opbrengst van de winst door vermeden slagschaduw in winter relatief weinig effectief. Tenzij je een dakvullend systeem hebt en alle horizon obstakels aan zuiderzijde kunt (en van de buren mag) elimineren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Anoniem: 238103 schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:49:

dat zal hem zijn dan.(als het de combi is)
Bij mij (twee etages) rade de installateur het af. Te veel warmte verlies op je leidingen en een pompje wat relatief hard moet werken. Dat maakt het niet rendabel.
Het spul gaat nu toch maar het ronde dak op. En dan eventueel later PV op het platte dak beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:30:
[...]

Vooruit, voor jou een uitzondering, mag je het komend weekend doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Woodski schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 06:52:
[...]

Bij mij (twee etages) rade de installateur het af. Te veel warmte verlies op je leidingen en een pompje wat relatief hard moet werken. Dat maakt het niet rendabel.
Het spul gaat nu toch maar het ronde dak op. En dan eventueel later PV op het platte dak beneden.
De hoeveelheid vloeistof die meegeleverd wordt bij de 2-110 is voldoende voor 25 meter leiding.
Als je in dat hoogteverschil verder geen scherpe bochten hebt zitten, dan valt het reuze mee voor die pomp. Het is een gewone CV pomp met drie standen.
Bedenk dat het water dat retour gaat, gratis en voor niets door de zwaartekracht door de leiding gaat, en via de wet op de communicerende vaten ook nog eens het omhooggaande water meesleurt. Zoveel zal dat echt niet uitmaken. Een normale CV pomp heeft het in dat opzicht een stuk slechter. Het is inderdaad wel zo dat je de leidingen goed moet isoleren, maar meet voor de grap je CV leiding recht na de ketel eens, en dan ergens een eindje ervandaan. Je zal zien dat het verschil niet groot is.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:46
...
Ik heb in september een vergelijkbare configuratie aangeschaft. Ik neem aan dat de zonneboiler een Remeha Zenta wordt? In dat geval krijg je nog 200 euro van Remeha terug, omdat je een ketel + thermostaat + zonneboiler tegelijk koopt.

Ik was 5150 Euro (goedkoopste van 3 aanbiedingen) kwijt voor het volgende:

Remeha Quinta 28C incl.
- dakdoorvoer, expansievat etc
- flexibele warm+koudwaterleiding +gasleiding door ventilatiekanaal vanaf gegane grond naar zolderverdieping
- Aansluiting vanaf flexibel naar ketel (+/- 3mtr)

Remeha Zenta zonneboiler
Rehema Celcia 20 + Gateway + temperatuursensor voor boiler

Installatie van bovenstaande

Het installeren van het paneel en het naar boven dragen van boiler + ketel heb ik samen met de installateur gedaan. Het paneel op het dak krijgen was vrij eenvoudig: ik had dit namelijk gepland tijdens de vervanging van alle kozijnen in de achtergevel door kunstofkozijnen met HR++ glas.

Van de 5150 euro kan ik nog 200 euro Remeha korting + 660 euro subsidie vanaf trekken. Totaal dus: 4270 Euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Anoniem: 215941 schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:37:

Je verwart nu denk ik de beloften die aan de 2e kamer gedaan worden om zo'n voorstel er door te krijgen en de werkelijke implementatie zodra een voorstel eenmaal aangenomen is. Naar het laatste (de cijfers voorzover al bekend) waren we namelijk aan het kijken.

Over 3 jaar kan er dan een parlementair onderzoek naar gedaan worden, waaruit geconcludeerd wordt dat deze ontwikkelingen niet voorzien hadden kunnen worden en dat niemand enige blaam treft. Dan nu weer over tot de orde van de dag.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 09-12-2008 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Belangrijker om dat in de productieve periode te doen. Opbrengst in winter is aardig, maar stelt weinig voor in vergelijking met potentieel door schaduw te verzieken zomerse opbrengst.
ik ga voor de maximale dekkingsgraad, bij minimaal verbruik met behoud van comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 06:03
Zonet 24 meter vloerverwarmingsbuis in de kruipruimte |:( geisoleerd, nog 16 te gaan. Die aannemers van tegenwoordig...

Maar goed. Ik wilde eens een poging doen om enigszins mijn besparing daarmee uit te rekenen. Ons verbruik is nu in onze net nieuwe huis veel te hoog. Op een dag als vandaag zo'n 11 kuub. Hebben jullie een indicatie hoeveel jullie nu per dag gebruiken?

Mijn berekeningen stranden een beetje:
Labda isolatiebuis (warmtegeleidingscoefficient) is 0,045, 13 mm dik. Uitgaande van dT van 30 graden (40 door buis, 10 in kruipruimte) krijg je dan 0,045 * (30 / 0,013) = 103 watt / m2. Met isolatiemateriaal heeft 40 meter buis een oppervlak van iets meer dan 5 vierkante meter, geeft in totaal een warmteafgifte van 515 watt.

Nu alleen de vloerverwarmingsbuis, labda 0,45, dikte 2 mm. Weer uitgaande van dT 30: 0,45*(30/0.002) = 6750 watt / m2. Buis zonder isolatie heeft een oppervlak van iets meer dan 2 vierkante meter (weer 40 meter buis) geeft in totaal een warmteafgifte van 13.500 watt !!!

Nu was het wel wat warm in de kruipruimte, maar kan me niet voorstellen dat die 13KWatt klopt. Een radiator van 2 m2, heeft toch hooguit 1000 watt vermogen?? Iemand een idee wat ik fout doe??

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk hier eens voor je vloerverw Joba
http://www.therminon.nl/Downloads/Snel_isolatie11_35.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Volgens mij ga je er in je berekeningen uit dat ALLE warmte van de buizen afgegeven wordt. Je moet eigenlijk meten hoeveel graden de buizen afkoelen in de kruipruimte en die waarde in je berekeningen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
:? 10 tot 14 watt per meter buis ... In mijn geval zou het dan om 400 tot 640 watt gaan. Da's wat anders dan de formules zeggen. In de link hebben ze het over aanvoer temperatuur van 35 graden, maar niets over omgevingstemperatuur...

DIt soort berekeningen zijn volgens mij best wel gangbaar in de bouwwereld. Lijkt mijn wel handig om eindelijk eens grip op warmtegeleidingscoefficient en warmteweerstand (R) te hebben en het enigszins te kunnen berekenen.
QuestionMarc schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 21:28:
Volgens mij ga je er in je berekeningen uit dat ALLE warmte van de buizen afgegeven wordt. Je moet eigenlijk meten hoeveel graden de buizen afkoelen in de kruipruimte en die waarde in je berekeningen gebruiken.
Ik zit inderdaad even in dubio of je dit met een stromende vloeistof ook zo mag toepassen. Iets zegt me dat dat een andere situatie geeft. :?

Nog wat verder zitten denken samen met mijn "dinnetje". Zou die 13,5 Kilowatt niet het maximale vermogen zijn? Als het water in de buizen een beperkte hoeveelheid warmte bevatten (aantal liter van 40 graden, zou ik even moeten berekenen) dan is die warmte dus snel, over een korte periode, afgegeven, en is de hoeveelheid afgegeven energie (Joules) best beperkt. Ook weer afhankelijk van stroomsnelheid... Lastig...

[ Voor 89% gewijzigd door Joba op 09-12-2008 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joba schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 21:37:
:? 10 tot 14 watt per meter buis ... In mijn geval zou het dan om 400 tot 640 watt gaan. Da's wat anders dan de formules zeggen. In de link hebben ze het over aanvoer temperatuur van 35 graden, maar niets over omgevingstemperatuur...
Jawel aanvoer 35 bij een ruimtetemp van 20gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joba, hoe isoleer je die buizen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 21:44:
Joba, hoe isoleer je die buizen eigenlijk?
Wilde eerst echt goede isolatiemateriaal (Armaflex) maar dat is lastig te krijgen. Heb nu Sanflex. Dat doe ik erom heen en probeer met tape zo goed mogelijk de naad dicht te plakken. Plak de tape zoveel mogelijk in de lengterichting over de naad. Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joba schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 21:50:
[...]

Wilde eerst echt goede isolatiemateriaal (Armaflex) maar dat is lastig te krijgen. Heb nu Sanflex. Dat doe ik erom heen en probeer met tape zo goed mogelijk de naad dicht te plakken. Plak de tape zoveel mogelijk in de lengterichting over de naad. Hoezo?
Sorry, ik snap het niet.
Je zegt dat je de buizen van vloerverwarming die in de kruipruimte aan het dek hangen aan het isoleren bent.
En dan met ronde buisisolatie?

Of praat je over de aanvoerleidingen naar de verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voor wie deze achterlijke actualiteit had gemist :

Voorschotten SDE 2009 bekend
Voor elektriciteit worden in 2009 de volgende voorschotten betaald per kWh:
Wind op land: 0,032 euro
Fotovoltaische zonnepanelen: 0,291 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 21:10:
Zonet 24 meter vloerverwarmingsbuis in de kruipruimte |:( geisoleerd, nog 16 te gaan. Die aannemers van tegenwoordig...

Maar goed. Ik wilde eens een poging doen om enigszins mijn besparing daarmee uit te rekenen. Ons verbruik is nu in onze net nieuwe huis veel te hoog. Op een dag als vandaag zo'n 11 kuub. Hebben jullie een indicatie hoeveel jullie nu per dag gebruiken?
Mijn dagverbruik zit op dit moment tussen de 6 en de 7 m3 gas per dag. Prognose voor deze maand voor gasverbruik is 195m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 21:54:
[...]

Sorry, ik snap het niet.
Je zegt dat je de buizen van vloerverwarming die in de kruipruimte aan het dek hangen aan het isoleren bent.
En dan met ronde buisisolatie?

Of praat je over de aanvoerleidingen naar de verdeler?
Nee, klopt. We hebben net een verbouwing gehad waarbij in de uitbouw vloerverwarming is aangelegd. De vloerverwarmingsbuizen lopen vanaf de nieuwe extra 2-groeps verdeler (dus 4 slangen) door de kruipruimte naar de uitbouw, waar het in de cementdekvloer verdwijnt en zijn werk doet. In de kruipruimte heb ik die dus nu grotendeels geisoleerd met ronde buisisolatie. Sorry voor mijn vaagheid.

Jammer dan ook weer dat de aannemer gewoon een nieuwe extra extra verdeler heeft geinstalleerd naast de verdeler die we al hadden voor de al bestaande vloerverwarming. Nu dus twee pompen |:( maar natuurlijk wel snel zo'n pompschakelaar aangeschaft O-)
flitspaal.nl schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 22:29:
[...]

Mijn dagverbruik zit op dit moment tussen de 6 en de 7 m3 gas per dag. Prognose voor deze maand voor gasverbruik is 195m3.
Okee flitspaal, dank je! En wat is je prognose cq je verbruik op jaarbasis? Dan heb ik een houvast voor een berekening aan onze kant. 11 kuub is dus wel aardig veel. Is wel een hoekhuis met heel veel glas en nog zonder gordijnen (en zelfs zonder schuifpui, nu houten platen met na veel gezeur dan maar een piepschuim isolatie for the time being).

[ Voor 28% gewijzigd door Joba op 09-12-2008 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de afgelopen 2,5 dag 30m3 verbruikt +/- 12m3 per dag
Zondag natuurlijk wel meer verstookt (langer)
Ik heb een vrijstaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 22:33:
[...]

Okee flitspaal, dank je! En wat is je prognose cq je verbruik op jaarbasis? Dan heb ik een houvast voor een berekening aan onze kant. 11 kuub is dus wel aardig veel. Is wel een hoekhuis met heel veel glas en nog zonder gordijnen (en zelfs zonder schuifpui, nu houten platen met na veel gezeur dan maar een piepschuim isolatie for the time being).
Net de meterstanden doorgegeven aan de Nuon. Afgelopen periode ( oktober - oktober ) 1687m3 gas verbruikt.

Oktober 2007 : 118 m3
November 2007 : 206m3
December 2007 : 284m3
Januari 2008 : 282m3
Februari 2008 : 225m3
Maart : 224m3
April : 214m3
Mei : 38m3
Juni : 18 m3
Juli : 17 m3
Augustus : 20 m3
September : 42m3

Overigens mijn maandprognose gaat naar 219m3 voor deze maand. dus gemiddeld iets meer dan 7m3 per dag.

Dit jaar wel ontzettend veel energie maatregelen genomen in huis. Ik hoop dus dat ik aanzienlijk lager ga uitkomen dan vorig jaar december ( 284m3 ). De prognose is in elk geval goed.

Ik hou mijn meterstanden sinds juli 2006 bij overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Dank je flitspaal en sunhacker. Dan is 11 kuub per dag wel fors maar dus niet belachelijk hoog, voor zover onze situatie met die van jullie te vergelijken is. En dan met de verbeteringen die bij ons nog gaan komen (zonneboiler, nieuwe HR-ketel, gordijnen en ook nog de berg(hout)kachel) moet ik zeker in de buurt of onder het verbruik van flitspaal kunnen komen.

Flitspaal, hoe maak je je prognoses??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op woensdag 10 december 2008 @ 09:04:
Dank je flitspaal en sunhacker. Dan is 11 kuub per dag wel fors maar dus niet belachelijk hoog, voor zover onze situatie met die van jullie te vergelijken is. En dan met de verbeteringen die bij ons nog gaan komen (zonneboiler, nieuwe HR-ketel, gordijnen en ook nog de berg(hout)kachel) moet ik zeker in de buurt of onder het verbruik van flitspaal kunnen komen.

Flitspaal, hoe maak je je prognoses??
Het woord prognose is een groot woord hoor :). Ik meet elke week mijn meterstanden op en die zet ik in m'n Excelsheet.

Ik bereken daarna de tijd ( op de uren nauwkeurig ) van de periode waarin ik meet. Dit is altijd vanaf de eerste van de maand tot nu toe. Daarna reken ik dat getal om in een verbruik per dag. En dat dan keer het aantal dagen gemiddeld in die maand.

Na ongeveer een dag of 10 in de maand is mijn voorspelling voor die maand al redelijk nauwkeurig.

Ik wil proberen om in 2009 onder de 1000m3 gas per jaar te komen. Ik moet dus nog ergens 600m3 gas vandaan halen. Een gedeelte bespaar ik uiteraard met m'n zonneboiler. ( 150m3 hoop ik ). De rest moet komen uit kleine dingen zoals buis isolatie, nieuwe rolgordijnen in de woonkamer. ventilatieroosters in de vensterbank, LTV setting op m'n CV ketel etc. En niet te vergeten de verlaagde instelling van m'n thermostaat.

Tot nu toe hebben we het in elk geval nog niet koud gehad dit jaar terwijl de thermostaat ruim 1 graad lager staat dan vorig jaar. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Nu online

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

flitspaal.nl schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 22:29:
[...]
ik zit iets hoger, tegen de 8m3 gemiddeld, met 4 personen, waarvan 2 de hele dag in huis zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
Nu op tweakers: vacature bij SenterNozem... Wie solliciteert? ;)

daarnaast op http://weblog.independer.nl/pdf/icm_sparen_december_2008.pdf de uitslag met verrassing....duurzame banken aan de top ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Ik ben ook in het proces om over te stappen naar Triodos. Vorige week een betaalrekening geopend.

Geeft toch op een of andere manier een goed gevoel om bij een 'groene' bank te zitten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

MS1002 Hotfill apparaat voor de wasmachine is binnen :) WHOOPIE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
QuestionMarc schreef op woensdag 10 december 2008 @ 16:47:
Ik ben ook in het proces om over te stappen naar Triodos. Vorige week een betaalrekening geopend.

Geeft toch op een of andere manier een goed gevoel om bij een 'groene' bank te zitten _/-\o_
zojuist mailt een neef mij:
sinds vorige week al 3 x Triodos geopend, en er volgen er nog 2 stuks....

"Go get them, Triodos" >:)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Off topic
Remon, lees je ondertussen al mee hier op dit forum?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Over de aanleg van windparken in zee:

http://www.technischweekb...in-plaats-van.60140.lynkx

En deze:

http://www.technischweekb...rt-voltooiing.60059.lynkx

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 10-12-2008 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Hier in België heeft een koppel een boete van maar liefst 16000 euro gekregen omdat hun nieuwe huis de energienorm ver overschrijdt, o.a. omdat ze verwarmen met elektriciteit. De norm ligt momenteel op E100; zij zouden een score van E172 hebben...

Ter referentie: het gemiddelde zou E89 zijn en de overheid wil in 2010 de grens verlagen naar E80.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
flitspaal.nl schreef op woensdag 10 december 2008 @ 18:09:
MS1002 Hotfill apparaat voor de wasmachine is binnen :) WHOOPIE :)
Je bedoelt dat ding dat je nooit terug gaat verdienen ? ;)

Gefeliciteerd hij werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zit al sinds half november op 2kwh per dag en 2,2 m3 gas per dag,
zonnige dagen halveren dat (combi solar met 1800wp pv), koude <5c winderige dagen verhogen zo naar 9m3 gas. dit is inclusief was en afwas op gas.(zonopbrengst gaat nu maximaal naar cv)
(stooklijn kfaktor en tijd zone 2)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-12-2008 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
TaXaN schreef op woensdag 10 december 2008 @ 20:43:
Hier in België heeft een koppel een boete van maar liefst 16000 euro gekregen omdat hun nieuwe huis de energienorm ver overschrijdt, o.a. omdat ze verwarmen met elektriciteit. De norm ligt momenteel op E100; zij zouden een score van E172 hebben...
Boetes voor het gebruiken van energie waarvoor je gewoon (grof) betaalt? Wat is dat voor absolute waanzin :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:31
Wilke schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:54:
Boetes voor het gebruiken van energie waarvoor je gewoon (grof) betaalt? Wat is dat voor absolute waanzin :X
Als ik het goed lees krijgen ze geen boete omdat ze te veel energie verbruiken, maar omdat hun woning niet aan de kennelijk wettelijk geldende eisen voldoet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

okki says in okki taal :

zo werkt belasting,
in box drie betaal je per euro meer omdat je meer verdient.
meer dan gemiddeld = dokken.

derhalve : verlaag de inkomstenbelasting en verhoog de nodeloze vervuilende verbuiksbelasting,
dat is eerlijker, en geeft duurzaam een eerlijke kans.
vuile energie verbruiken heeft hoge maatschappelijke kosten, een hoog inkomen niet.
vreemd is wel dat een kolencentrale gratis mag uitstoten van de overheid, maar indien de consument het verbruikt, dat ie het bovengemiddeld moet afrekenen, in gelijkheid zou ook de opwekker moeten betalen.de schone opwekker zou hier van gestimuleerd worden.

(in dit specifieke geval dus een huis met te lage epc en energetisch onverantwoord elektrisch verwarmen.)

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-12-2008 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mooie reclames op de radio, eon en rwe, nieuwe energie (wat is dat eigenlijk ?)
http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=321
de duitse eeg is even goed als dat dit een ramp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
QuestionMarc schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:11:
[...]

Je bedoelt dat ding dat je nooit terug gaat verdienen ? ;)

Gefeliciteerd hij werkt perfect!
Die van ons wel, want die is stukken goedkoper ingekocht... :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.nrc.nl/economi...en_Oekraiuml_ne_escaleert

en daarom nam ik de optionele butagas/propaan aansluiting op de zonneboiler,
was maar 29,95 extra trouwens......
de geintegreerde brander herkend het automatisch.

(waarom moeten we van postbus 51 eigenlijk die noodbox aanschaffen?)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-12-2008 23:03 ]

• IJsbeer
  • Niet online
Bij het verbruik van 9m3 op koude dagen... tja, dan wordt je wel warm (van het naar boven slepen van de buta gas flessen :) )

• sander817
  • Nu online

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 23:00:
en daarom nam ik de optionele butagas/propaan aansluiting op de zonneboiler,
was maar 29,95 extra trouwens......
de geintegreerde brander herkend het automatisch.
:')
kan iedere ketel dat?
is dat dan zoveel goedkoper?
ik heb geen idee

• styno
  • Laatst online: 12-06 17:45

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:42:
mooie reclames op de radio, eon en rwe, nieuwe energie (wat is dat eigenlijk ?)
http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=321
de duitse eeg is even goed als dat dit een ramp is.
Ja zeg, hele dorpen verplaatsen om aan de energiehonger te voldoen. Een gebied met een oppervlakte van 48 km2 afgraven om daar bruinkool met 60% water uit te halen. De rendementen zijn zóó laag dat, als de centrale er niet pal naast staat, het niet eens uit kan. Man, man, wat zinloze destructieve aanslag op de leefomgeving, milieu en klimaat.

Laat ze dan als signaal van goede wil, nadat de bodem van zijn 'schatten' is beroofd (1.3 miljard ton bruinkool), er nadehand een zonnepark van maken: 48 km2 aan zonnepanelen. Dit park, in fases opgebouwd, kan dan na deze ramp uiteindelijk een prachtige bron van duurzame energie worden ter waarde van minstens 2000 MWp (de beide bruinkoolcentrales leveren 1100 MW per stuk).

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik ben nog steeds bezig met dat essay over duurzame energie in NL en nu zoek ik goede bronnen naar de compatibiliteit van het elektriciteitsnet met duurzame energie. Wat doe je als er geen zon is? En wat als je overschotten hebt?

Als iemand hier nog mooie artikelen over heeft hou ik me aanbevolen :)

• Woodski
Was dat niet iets met een meer omhoog pompen bij een overschot en het weer leeg laten lopen bij een tekort ?

• IJsbeer
  • Niet online
Dat was/is een idee van de Kema: http://www.kema.com/nl/co...007/Q3/energie-eiland.asp

En een andere idee wat geopperd is (ik meen door de belgen) om een grid aan te leggen van windmolens, om zo pieken en dalen op te kunnen vangen tussen verschillende windmolen-parken.

In Limburg hebben ze pasgeleden een kolenmijn omgetoverd tot duurzame energiebron. Hier wat beperkte info: http://www.energieportal....riek-in-Limburg-4247.html

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Dat idee stamt al uit de jaren tachtig (plan Lievense).

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:01

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

zonnigtype schreef op zondag 02 november 2008 @ 15:03:

Een niet onaardige poging van een kersvers parlementslid van de PvdDieren om hun "single-issue" probleem te proberen te verminderen. Waarvoor ik ze hartelijk steun, overigens (heb niet op hen gestemd, maar ik heb al vroeg geadviseerd om energie in hun oppositiedebatten te betrekken, dat is bijvoorbeeld alleen al qua vleesconsumptie inkoppertje voor open doel en zal CDA nooit een zinnig antwoord op kunnen geven). Wel uiteraard met paar foutjes. Alleen de adressering al is verkeerd, had naar EZ gemoeten, en je mag zelf verzinnen wat dus (een deel van) het antwoord gaat worden. Goede poging, maar wordt gegarandeerd door EZ beleidsambtenaren al in een vroeg stadium "politiek afgeserveerd". Den Haag blijft namelijk een ranzig kippenhok. Kunnen ze hun stront ook meteen naar Moerdijk laten verslepen en daar in die kippenstrontcentrale van Atoom Boer Delta in de fik laten steken om "groene stroom" (tegen betaling van MEP of wellicht SDE subsidie) van te laten maken...

(just my 2 cents...)
Was de beantwoordening van die vragen niet uitgesteld tot: uiterlijk 1 december 2008????

Of zouden ze 2009 bedoelen, om tijd te rekken en zo hopen dat iedereen het vergeet 8)7

Gasloos

Anoniem: 40426

Ik las vandaag een artikel over het effect van temperatuur op zonnepanelen. Zijn er hier mensen met ervaring op dit vlak? Hoe houden jullie de panelen koel?

• Mistraller
  • Nu online
Hebben alle zonneboiler bezitters die reeds subsidie hebben gekregen/aanvraagd voor duurzame warmte de lijst al gecontroleerd? http://www.senternovem.nl...08-12-10_tcm24-288218.pdf

De nefit 2-110 is met een nieuwe berekening gunstiger geworden, subsidiebedrag is 80 euro hoger.

Wellicht dat het voor meerdere merken/vergoedingen geldt.
Anoniem: 40426 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:27:
Ik las vandaag een artikel over het effect van temperatuur op zonnepanelen. Zijn er hier mensen met ervaring op dit vlak? Hoe houden jullie de panelen koel?
Tuurlijk zijn daar ervaringen mee. Op een zomerse hete dag in Juli is er altijd minder opbrengst dan een zonnige koele dag in April. Dat is puur de temp. Daar doe je niks aan, je zou zoveel moeten koelen dat het niet rendabel is. Gewoon zwevend boven de pannen monteren, of een open frame op het platte dak (ipv een dichte bak) en hopen dat er een koel briesje waait, dat werkt het beste.

[ Voor 48% gewijzigd door Mistraller op 11-12-2008 21:35 ]

---------------

Op basis van de door u overgelegde gegevens over het door u aangeschafte zonnestroomsysteem is aan u in het kader van de Actie Zonnesteek 2008 het maximale subsidiebedrag van 1625,- toegekend.
U kunt het bedrag binnenkort op uw rekening tegemoet zien.

Met vriendelijke groet,

Gemeente Alkmaar
what did i do ?
ik ging niet in op het actiepakket, ik ben gaan onderhandelen, lang en overal.
kwam uit op een 1000watt pakket bij /edit een pv bedrijf in deventer// , voor 4 euro per watt.
subsidie is per watt, niet per euro.

van de 1000 watt is max 650 watt subsidiabel, ik ontvang dus 650 X 2,5 euro = 1625 euro.
het pakket was 4000 euro, iets duurder dan de nl-pv-jan-modaal set van 3x200.met soladin
ik heb uiteindelijk 5x190Wp met sunny boy gekregen, dankzij vermoedelijk sde afhakers.

afrekenen : 4000-1625=2375 euro voor een kilowatt.
dat is 2,30 euro per watt, en dat is ook wat ik voor de andere 1800Wp heb betaald per Wp.
de set is sde capable, 2009, de faktuur is ook 2009.
binnenkort dus 2800Wp.

wachten, vissen en studeren loont de moeite,.de gewone 3x200 met soladin was 1800E/600Wp

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-12-2008 22:07 ]

• QuestionMarc
Over dat bruinkool in Duitsland...deze foto!!

http://commons.wikimedia....zweiler_Panorama_2005.jpg

Dat er uberhaupt ooit toestemming voor gegeven is, daar sta ik wel van te kijken.

nah zie ik daar nu zo`n lelijke windmolen aan de horizon....
/rotfl....

Het gisteren bereikte akkoord wijkt niet af van de eerdere plannen. RTL-Nieuws zet de inhoud op een rij:

* In 2020 moet 20% van de Europese energie worden opgewekt met natuurlijke hulpbronnen, zoals wind, water en zonne-energie. Dat is ruim het dubbele van de huidige 8,5%.
* Voor Nederland betekent de afspraak dat het gebruik van duurzame energie omhoog moet van de 2,5% die in 2005 was gerealiseerd, tot 14% in 2020. Dat betekent dat er zeker vijf keer zoveel windmolens, zonnepanelen en andere hernieuwbare energiebronnen moeten komen.
* Afgesproken is ook dat 10% van alle benzine, diesel en andere verkeersbrandstof in 2020 moet komen van biobrandstoffen

go figure....pv grid parity of zonneboiler is bijna rendabel zegt senter nozem,
weinig subsidie of in 2 tot 4 jaar niets meer.
dat betekend dat fossiel belast word, oa per co2.
duurzaam blijft duur, fossiel nog duurder.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-12-2008 22:35 ]

• Mistraller
  • Nu online
Zojuist heb ik mijn pompje getest.

Ingrediënten:
  • Boormachine
  • Pompje
  • Slangen
  • Manometer uit solarline set
  • Gardenia koppelstukjes
  • water
Ik had geen slangklemmen of gewapende slang voorhanden, dus daarmee zijn betere resultaten te halen.

Bij volle toeren van de boormachine gaf de manometer 2 Bar aan (steady).

Daarmee moet ik de set toch zeker op 1 bar af kunnen vullen!
Afbeeldingslocatie: http://marcel.reinieren.net/files/pictures/pompje.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 28-09-2012 00:27 . Reden: Plaatje i.v.m. ISP verhuizing aangepast ]

---------------

http://www.ez.nl/dsresource?objectid=151624&type=PDF

het capaciteitstarief rekenblad van ez.
ik zeg niks, floris wouterlood wel :

http://www.zonnepanelen.w...ges_nl/laatste_nieuws.htm

(onder de 1000kwh blijven loont)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-12-2008 22:45 ]

• NielsTn
My latest thoughts:
Horizonvervuiling van windmolens.... hmmmm.....

waarom horen we mensen nooit klagen over dezelfde horizonvervuiling van die hoogspanningsmasten in het landschap.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 22:44:
http://www.ez.nl/dsresource?objectid=151624&type=PDF

het capaciteitstarief rekenblad van ez.
ik zeg niks, floris wouterlood wel :

http://www.zonnepanelen.w...ges_nl/laatste_nieuws.htm

(onder de 1000kwh blijven loont)
Snap ik het even niet, of zegt Floris eigenlijk dat EZ rekent met 135 euro als capaciteitstarief, terwijl in de praktijk dit minimaal 200 euro gaat zijn?
Waarom komt EZ daar dan mee weg?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.