Volgens de installateur die ik hier over de vloer had voor een offerte, kun je gewoon ná de boiler afmixen naar 65 graden. In ieder geval wel met een Nefit ketel. Dat heeft ook nog als voordeel dat je boiler 25 liter extra heet water bevat uit de zonneboiler.Mistraller schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 21:17:
[...]
Wat ik me nog wel afvraag, ik heb in mijn ketel ook nog een vaatje van 25 liter. Volgens mij kan ik het dan beter ongemixed de ketel in laten gaan, en pas achter de ketel afmixen op 65 graden. Dan is er dus in principe nog een extra 25 liter opslagvat, zolang de kraan gelopen heeft. Zo wordt het ook in de installatiemanual uitgelegd, maar weet niet zeker of dat nu ook met mijn ketel samengaat. Het staat in elk geval op mijn lijstje met onduidelijkheden, alvorens ik aan de slag ga.
Het meest lastige is de aan- en afvoerleiding naar de collector. De ontluchter moet namelijk op het hoogste punt komen, en verder mogen er liefst geen leidingen op én neer gaan als er geen ontluchting in zit.
Het hoogste punt is echter de collector zelf, dus ik denk dat ik de ontluchter buiten zal moeten plaatsen (is technisch mogelijk maar lastig bereikbaar), en verder is het erg lastig om op onze afgewerkte zolderkamer een mooi plekje voor de leidingen te verzinnen zonder dat ze de nok van het dak volgen (stijgen én dalen) en het er toch nog netjes uitziet.
Wel grappig dat je je nu gaat afvragen hoe het allemaal aan te sluiten, ik sta ook op het punt om alles te bestellen en dan maar kijken hoe en wat. Tis winter dus toch geen opbrengst
Je moet maar denken: het is geen rocket-science dus met wat logisch denken kom je er wel uit...
Op de fiets vervuil je niets!