Duurzame Energie deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 58.141 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 18:40
Mistraller schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 21:17:
[...]
Wat ik me nog wel afvraag, ik heb in mijn ketel ook nog een vaatje van 25 liter. Volgens mij kan ik het dan beter ongemixed de ketel in laten gaan, en pas achter de ketel afmixen op 65 graden. Dan is er dus in principe nog een extra 25 liter opslagvat, zolang de kraan gelopen heeft. Zo wordt het ook in de installatiemanual uitgelegd, maar weet niet zeker of dat nu ook met mijn ketel samengaat. Het staat in elk geval op mijn lijstje met onduidelijkheden, alvorens ik aan de slag ga.
Het meest lastige is de aan- en afvoerleiding naar de collector. De ontluchter moet namelijk op het hoogste punt komen, en verder mogen er liefst geen leidingen op én neer gaan als er geen ontluchting in zit.
Het hoogste punt is echter de collector zelf, dus ik denk dat ik de ontluchter buiten zal moeten plaatsen (is technisch mogelijk maar lastig bereikbaar), en verder is het erg lastig om op onze afgewerkte zolderkamer een mooi plekje voor de leidingen te verzinnen zonder dat ze de nok van het dak volgen (stijgen én dalen :/ ) en het er toch nog netjes uitziet.
Volgens de installateur die ik hier over de vloer had voor een offerte, kun je gewoon ná de boiler afmixen naar 65 graden. In ieder geval wel met een Nefit ketel. Dat heeft ook nog als voordeel dat je boiler 25 liter extra heet water bevat uit de zonneboiler.
Wel grappig dat je je nu gaat afvragen hoe het allemaal aan te sluiten, ik sta ook op het punt om alles te bestellen en dan maar kijken hoe en wat. Tis winter dus toch geen opbrengst :)
Je moet maar denken: het is geen rocket-science dus met wat logisch denken kom je er wel uit...

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:37
Jullie schrijven over vloerisolatie. Welke R-waarde wordt daarmee behaald? De vloerisolatie in mijn woning(1983) is gemaakt van tempex broodjes waarop de vloer gestort is, R-waarde volgens tekening 1,3. Kruipruimte is kurkdroog. Als ik ermee kan winnen zal ik hem zeker extra isoleren.
De gevels hebben een R-waarde van 1,8, het dak 1,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:03
flitspaal.nl schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 21:43:
[...]

Je hebt speciale solar ontluchters. die ontluchten voor zover ik weet automatisch.
Die zit erbij, keurig geheel uitgevoerd in metaal om de hitte te weerstaan. Hij mag ook buiten, maar na het ontluchten wordt wel aangeraden om de kraan dicht te draaien. En dat is dus lastig want dan moet ik het dak op. Maar het is natuurlijk maar zelden dat het nodig is.
QuestionMarc schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 21:50:
[...]

Volgens de installateur die ik hier over de vloer had voor een offerte, kun je gewoon ná de boiler afmixen naar 65 graden. In ieder geval wel met een Nefit ketel. Dat heeft ook nog als voordeel dat je boiler 25 liter extra heet water bevat uit de zonneboiler.
Wel grappig dat je je nu gaat afvragen hoe het allemaal aan te sluiten, ik sta ook op het punt om alles te bestellen en dan maar kijken hoe en wat. Tis winter dus toch geen opbrengst :)
Je moet maar denken: het is geen rocket-science dus met wat logisch denken kom je er wel uit...
Afmixen na de ketel kan denk ik wel gewoon ja, heb er nog eens wat foto's bijgezocht van andere installaties en daar is het ook.

Ik dacht zelf inderdaad, ach, lijkt een beetje op PV installeren met wat buizen. Ik heb alleen gemeten of de boiler en de collectors pasten, en een beetje ingeschat of alles binnen mogelijk zou passen.
Toen ik eenmaal de set binnenkreeg en de handleiding begon te lezen, begonnen de vragen pas echt op te borrelen :)
Het is toch best een pittig verhaal, maar meestal moet ik er gewoon even op zitten broeden en dan kom ik er wel uit. (al dan niet met hulp van mijn buurman) In dit geval had ik natuurlijk nog nooit de spullen in het echt gezien, dus heb ik maar gewoon besteld. En ik heb het zo goedkoop gekocht dat ik het wellicht nog met winst via Marktplaats kwijt zou kunnen ;)

Overigens heb ik de inkoopactie voor de wasmachine hotfill (succesvol) afgesloten. We hebben er uiteindelijk drie stuks gekocht, voor een prijs van €213,75. (exclusief aquastopsetje en verzending vanuit duitsland)

@QuestionMarc: Als je nog info wilt over goedkoop bestellen, en mijn ervaringen, stuur me even een DM.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

CanonG1`s verslag van zijn eerste dag bij ecocern online !
(de bezoekers zijn vast van senternozem)

http://dilbert.com/dyn/st...200/27576/27576.strip.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Ook lekker: ik heb net met mijn partner besloten om de zonneboiler te bestellen (Nefit Solarline 2-110), bij www.online-sanitair.nl was deze €1970, ga ik op die site om te bestellen, is ie ineens 2470 euro!
Lekker zeg...gelukkig zijn er nog een aantal andere aanbieders maar 25% duurder is wel heel erg veel! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

QuestionMarc schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 22:32:
Ook lekker: ik heb net met mijn partner besloten om de zonneboiler te bestellen (Nefit Solarline 2-110), bij www.online-sanitair.nl was deze €1970, ga ik op die site om te bestellen, is ie ineens 2470 euro!
Lekker zeg...gelukkig zijn er nog een aantal andere aanbieders maar 25% duurder is wel heel erg veel! :X
Tja. Er zijn weer subsidies, hé? Dan wil een gemiddeld Nederlands ondernemer nog wel eens denken: dat is ook MIJN belastinggeld. En gaat er weer even een streepje bovenop, op de te subsidiëren spulletjes...

Wordt ook wel kruideniersbeleid genoemd. Het heeft verwoestende gevolgen voor gezonde marktontwikkeling, als er te weinig leveranciers zijn om concurrentie te krijgen... :'(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonnigtype schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 22:51:
[...]

Tja. Er zijn weer subsidies, hé? Dan wil een gemiddeld Nederlands ondernemer nog wel eens denken: dat is ook MIJN belastinggeld. En gaat er weer even een streepje bovenop, op de te subsidiëren spulletjes...

Wordt ook wel kruideniersbeleid genoemd. Het heeft verwoestende gevolgen voor gezonde marktontwikkeling, als er te weinig leveranciers zijn om concurrentie te krijgen... :'(
Ik heb nogal een verhitte discussie met deze shop gevoerd (over de prijs). Misschien moet ie de verloren uurtjes terugverdienen ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
alex75 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 21:56:
Jullie schrijven over vloerisolatie. Welke R-waarde wordt daarmee behaald? De vloerisolatie in mijn woning(1983) is gemaakt van tempex broodjes waarop de vloer gestort is, R-waarde volgens tekening 1,3. Kruipruimte is kurkdroog. Als ik ermee kan winnen zal ik hem zeker extra isoleren.
De gevels hebben een R-waarde van 1,8, het dak 1,5.
Afgelopen zomer heb ik de vloer van onze woonkamer geisoleerd met spijkerflensdekens met Rc=3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:39
QuestionMarc schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 22:32:
online-sanitair.nl is echt te bizar voor woorden bezig. De Solarline 1-110 was een paar weken geleden 1100 euro. Nadat ik er een mailtje heen had gestuurd met wat vragen was hij opeens 1300 en nu staat ie doodleuk op de site voor €1,711.08!
Dat is dus gewoon een verhoging van meer dan 55% in 6 weken! No way dat ik daar nog wat ga bestellen. Het prijsverschil met de offerte van Rivusol ( €2200) is opeens een stuk kleiner geworden en dan heb je wel mooi een systeem met vacuumbuizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

nog een stukje in de pers van vanmorgen

http://www.depers.nl/econ...consumenten-niets-op.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JakeNL schreef op woensdag 03 december 2008 @ 09:10:
[...]

Afgelopen zomer heb ik de vloer van onze woonkamer geisoleerd met spijkerflensdekens met Rc=3.0
Wat merk je hiervan op je gasrekening?
('men' heeft het vaak over 3-5m3 per m2, maar is dat ook jou ervaring?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
http://www.nu.nl/news/186...Eemshaven_vernietigd.html

Dit bericht maakt sommigen in dit topic vast blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:35

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Paide22 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 10:13:
[...]
online-sanitair.nl is echt te bizar voor woorden bezig. De Solarline 1-110 was een paar weken geleden 1100 euro. Nadat ik er een mailtje heen had gestuurd met wat vragen was hij opeens 1300 en nu staat ie doodleuk op de site voor €1,711.08!
Dat is dus gewoon een verhoging van meer dan 55% in 6 weken! No way dat ik daar nog wat ga bestellen. Het prijsverschil met de offerte van Rivusol ( €2200) is opeens een stuk kleiner geworden en dan heb je wel mooi een systeem met vacuumbuizen...
Voor de mensen die opzoek zijn naar een zonneboiler systeem, ik was laatst op de energiebeurs in heerenveen. En kwam daar langs een stand van http://www.fesenergy.nl/
Een bedrijf dat zich bezighoud met groene oplossingen. Ben wel enthousiast geworden door deze mensen, een klein bedrijf en professionele mensen die weten waar ze het over hebben. Veel stands heb ik een lul verhaal op kunnen hangen waarbij de verkopers rustig ja-en-amen knikte.
Wilde dit ook even met jullie delen.
Ze hebben nml zonneboilers voor bv alleen tapwater, maar ook een systeem dat zowel tapwater doet als voorverwarmen voor je cv. boilertjes van 160 liter tot 2000.

Ook warmtepompen daar met een pluspuntje, er wordt een iets andere soort vloeistof rondgepompt waardoor de temperatuur opbrengst hoger is en je hierdoor ook je tapwater er warm genoeg mee krijgt.

[Edit]
Owja.. er was ook nog iets met een hybride warmtepomp, zoals ze het noemden. Was em even vergeten omdat het niet voor mij zo interessant was. Het is een soort van omgekeerde airco/warmtepomp systeem.
Ding haalt warmte uit de buitenlucht ipv uit de grond, uiteraard swinters niet echt interessant maar wel een schattig klein systeempje wat je overal kwijt kan, dus voor bestaande bouw, met weinig ruimte wel leuk.

[ Voor 12% gewijzigd door Armageddon_2k op 03-12-2008 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Paide22 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 10:13:
[...]

Online-sanitair is onderdeel van GHO-online. GHO voert diverse sites. Deze hanteren allemaal andere prijzen. Ik heb daar een conflict mee gehad. Na bestelling én betaling meende GHO gerechtigd te zijn om de prijs aan te passen of anders te annuleren. Het liep af in mijn voordeel, maar op een bijzondere manier.
Dat kan je verder lezen hier: Webwinkel conflict, bijzondere afhandeling rechtsbijstand

Men beweerde dat de prijs door nefit sterk verhoogd zou gaan worden. Bij concurrenten staat ie vooralsnog wel voor een lagere prijs, maar ook op de hoofdpagina GHO-online.nl

Advies, bel eerst, en vraag expliciet om een prijsvaste offerte.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Hebben hier mensen (goede :P ) ervaringen met zelf hun vloer isoleren? Heb me alvast een beetje ingelezen, o.a. op Milieucentraal, maar hier zit genoeg handig volk dus ik denk: ff vragen ;) Merk dat de vloer vrij koud aanvoelt (er liggen plavuizen nog onder onze laminaatvloer, wel met ondervloer of course.

Heb vandeweek tijdens het laten leeglopen van de waterleiding van de buitenkranen (weinig zin in bevroren leidingen :P ) even in de kruipruimte geneusd. Er is sowieso genoeg ruimte voor isolatie denk ik (kan er easy in liggen), ook geen vocht opgemerkt, maar er is natuurlijk wel sprake van wat leidingwerk voor water/gas en ik vraag me af of het dan een beetje handig zelf te doen is. allemaal.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:05
Ik heb vandaag een offerte binnengekregen voor heatpipe boiler van http://www.eco-stroom.eu/ en http://www.eco-trading.nl/. Het gaat in beide gevallen om een systeem met 4 x 20 pijpen MHP20.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:37

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

De zonneboiler is vandaag nog 7 graden opgewarmt tot 18 graden. Ik kan echt niet wachten tot het voorjaar. Ik wil die boiler dolgraag eens op 60+ graden zien.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:41
Nu december aangebroken is, nog even 'dit' :

Hebben "we" ook allemaal al de oude gloeidraad-kerstverlichting vervangen door LED-verlichting varianten?

Zal voor de laatste week van het jaar een aanzienlijk verbruiker kunnen zijn :+

Dus breng die gloeilampen-kerstverlichting richting kringloop (voor de medemens), da's ook wel wat waard 8)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
NielsTn schreef op woensdag 03 december 2008 @ 20:42:
Nu december aangebroken is, nog even 'dit' :

Hebben "we" ook allemaal al de oude gloeidraad-kerstverlichting vervangen door LED-verlichting varianten?

Zal voor de laatste week van het jaar een aanzienlijk verbruiker kunnen zijn :+

Dus breng die gloeilampen-kerstverlichting richting kringloop (voor de medemens), da's ook wel wat waard 8)
Ik heb een gloeilampjes sliert van 80 lampjes, en die trekt maar 10 watt of zo. Voor die korte periode ga ik me daar niet druk om maken hoor...Vervangen komt wel als het versleten is, dat is volgens mij de meest duurzame keuze in dezen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mistraller schreef op woensdag 03 december 2008 @ 20:51:
[...]

Ik heb een gloeilampjes sliert van 80 lampjes, en die trekt maar 10 watt of zo. Voor die korte periode ga ik me daar niet druk om maken hoor...Vervangen komt wel als het versleten is, dat is volgens mij de meest duurzame keuze in dezen.
Persoonlijk maak ik mij eigenlijk meer zorgen over het eventuele brandgevaar. Ik heb die normale lampen in ieder geval nooit zo'n prettig idee gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
IJsbeer schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:24:
[...]
Wat merk je hiervan op je gasrekening?
('men' heeft het vaak over 3-5m3 per m2, maar is dat ook jou ervaring?)
Helaas moet ik hier het antwoord op schuldig blijven. Wij hebben dat huis pas op 1 juli van dit jaar gekocht, daarna de hele vloer verwijderd, de houten balken laten zakken, vloer geisoleerd (van bovenaf ;) ) en vevolgens de vloer met Pellosplaten, vloerverwarming en tegels afgewerkt.
Afgelopen week heb ik voor het eerst de meterstanden bijgehouden en hoewel het vorige week koud was, toch maar 34 m3 gas gebruikt.

CV-ketel aanvoer temperatuur: 55'C
Bijstoken met houtkachel (uiteraard hoofdoorzaak van laagverbruik)
flitspaal.nl schreef op woensdag 03 december 2008 @ 20:41:
De zonneboiler is vandaag nog 7 graden opgewarmt tot 18 graden. Ik kan echt niet wachten tot het voorjaar. Ik wil die boiler dolgraag eens op 60+ graden zien.
Grappig, een paar dagen terug meldde je een temperatuur van 30'C, terwijl de onze op 21'C bleef steken. Vandaag was de temperatuur echter gestegen van 13'C naar 24'C. Het hangt er maar vanaf waar de zon eens even doorbreekt dus.

Half oktober heeft de zon bij 2 opeenvolgende warme dagen 1x kans gezien om de temperatuur boven de 60'C te krijgen (66'C), het kan ons dus ook niet gauw genoeg weer april-mei worden

[ Voor 6% gewijzigd door JakeNL op 03-12-2008 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb net een string van 150 ulv leds gekocht, verbruik : onmeetbaar, prijs 7,50 euro.
gewoon bij de bouwmarkt, dat worden lekker knetter veel lampjes in de boom.

nog iemand wat kolen met gloeilampen voor kerst ?
http://www.greenpeace.nl/news/steenkool-laat-wereldwijd-spoo

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-12-2008 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

flitspaal.nl schreef op woensdag 03 december 2008 @ 20:41:
Is dat totdat er bijv gedouchet werd?
Gisteren had je 'm op 22gr
Ondanks de lagere temperaturen in de boiler bespaar je dus nog steeds gas.
Je hoeft het warmwater +/- 6gr minder op te warmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de zonneboiler hier in alkmaar is 44c geworden, langdurig zon, na 1 uur vanmiddag,
en mijn collector is meer zuidwest gericht.
net in bad geweest, lekker languit, dat koste me 0,3m3 en de boiler is nu 12c.
met de marginale zon is natuurlijk door het kleinere vat ook eerder warmer,
want elke liter extra zonverwarmen kost erg veel kracht.
zo is 8c erbij op 300 liter meer dan 15 graden erbij voor 110 liter,
en is een vlakke plaat met gesloten systeem en spiegelvlak in de winter efficienter,
de warmte gaat op slot in de collector,
en heatpipes staan allemaal bloot aan de wind.(eigen theorie bye the way)
de achterzijde van mijn collector ligt in een bed van 12cm isofer indak.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-12-2008 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 21:36:
,
en is een vlakke plaat met gesloten systeem en spiegelvlak in de winter efficienter,
Volgens mij gaat dat niet op, de heatpipes isoleren juist beter door het vacuum, bijna geen verlies :P
Je resultaat valt absoluut niet tegen!!!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 03-12-2008 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kweenie, de oppervakte bepaald dat, met wind, en 2c denk ik.....
ik zie swinters best hoge temperaturen, bij langere zonneschijn.
maar eens vergelijken met flitspaal op een zonnige winterdag met wind, wat de collector temperatuur is.

2x 0,8fte groene tweakers gezocht :
http://www.duurzamevacatu...and/detail/vid/52136/bb/1
met groen verdien je inmiddels ook aardig wat poen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moet nog effe wachten, eerst een nieuw pannendak met opstallan purplaten r=3.5.
Ik denk dat ik de zonneboiler eind febr pas operationeel heb, mits er een redelijke week tussenzit om het dak eraf te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JakeNL schreef op woensdag 03 december 2008 @ 21:26:
[...]

Grappig, een paar dagen terug meldde je een temperatuur van 30'C, terwijl de onze op 21'C bleef steken. Vandaag was de temperatuur echter gestegen van 13'C naar 24'C. Het hangt er maar vanaf waar de zon eens even doorbreekt dus.

Half oktober heeft de zon bij 2 opeenvolgende warme dagen 1x kans gezien om de temperatuur boven de 60'C te krijgen (66'C), het kan ons dus ook niet gauw genoeg weer april-mei worden
Maximale temperatuur die mijn collector heeft bereikt tot op heden is 24 graden. Maximale temperatuur van de boiler is 20 graden. Dat was vorige week dinsdag.

Vandaag is de collector 22 graden geweest en is het water 18 graden geworden ( da's op 1/3 van de boiler onderin ).
Is dat totdat er bijv gedouchet werd?
Gisteren had je 'm op 22gr
Ondanks de lagere temperaturen in de boiler bespaar je dus nog steeds gas.
Je hoeft het warmwater +/- 6gr minder op te warmen :)
Vanochtend vroeg stond de boiler op 11 graden. En ik bespaar inderdaad nog steeds gas. Ik zou alleen dolgraag de collectorsensor en/of de boilersensor boven de 40 of 50 graden zien staan.
de zonneboiler hier in alkmaar is 44c geworden, langdurig zon, na 1 uur vanmiddag,
en mijn collector is meer zuidwest gericht.
net in bad geweest, lekker languit, dat koste me 0,3m3 en de boiler is nu 12c.
met de marginale zon is natuurlijk door het kleinere vat ook eerder warmer,
want elke liter extra zonverwarmen kost erg veel kracht.
zo is 8c erbij op 300 liter meer dan 15 graden erbij voor 110 liter,
de achterzijde van mijn collector ligt in een bed van 12cm isofer indak.
Voor zover ik weet is een vacuumbuis collector juist efficienter.

Ik denk dat in dit geval de ligging veel belangrijker is. Mijn collector ligt praktisch op het westen ( 260 graden ).

Mijn collector komt op een dag zoals vandaag vanaf 12 uur in het zonlicht en om half 4/4 uur is het weer einde oefening. De zon verdwijnt dan achter huizen die aan de overkant van de straat staan.

Dus wat dat betreft is +7 graden zoals vandaag geen slechte vangst.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben benieuwd met 3 collectoren pal op het zuiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aha, ja, west, de zon komt nauwelijks west nu,
dat merk ik ook aan de pv .... om 4 uur gaat de zon onder en is dan neti n het zuidwesten,
zomers daarintegen geeft west enorm veel opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het jammere van een zonneboiler is eigenlijk:

wanneer in de zomer de meeste opbrengst gehaald kan worden, heb je het meeste ook overtollig |:( .
Men zou dit overtollige moeten kunnen omzetten in stroom (extra rendement)
Stirling misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 281733 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 22:18:
Ben benieuwd met 3 collectoren pal op het zuiden
Het aantal collectoren maakt niet zoveel uit, je zit met je maximale opbrengst/temp van een losse collector ( stagnatie temperatuur ). Je kan dus met het aantal buizen wel vergroten maar op een gegeven moment loop je tegen een maximale waarde aan.
aha, ja, west, de zon komt nauwelijks west nu,
dat merk ik ook aan de pv .... om 4 uur gaat de zon onder en is dan neti n het zuidwesten,
zomers daarintegen geeft west enorm veel opbrengst.
Ik kan niet wachten :)

Overigens, de vaatwasser op warm water is een enorm verschil. In plaats van een wasprogramma van dik 120 minuten is hij nu onder de 100 minuten klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flitspaal.nl schreef op woensdag 03 december 2008 @ 22:28:
[...]

Het aantal collectoren maakt niet zoveel uit, je zit met je maximale opbrengst/temp van een losse collector ( stagnatie temperatuur ). Je kan dus met het aantal buizen wel vergroten maar op een gegeven moment loop je tegen een maximale waarde aan.
Inderdaad als de collector z'n warmte niet meer kan afgeven aan de boiler toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzup105
  • Laatst online: 28-05 10:21
Anoniem: 281733 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 22:24:

wanneer in de zomer de meeste opbrengst gehaald kan worden, heb je het meeste ook overtollig |:( .
Stirling misschien?
Daar zat ik ook aan te denken... doen die mini warmte kracht centrales niet iets intelligents met het surplus aan warmte ?

Op het moment dat je warmte (verwarming) nodig hebt doen ze het het slechtst, maar het surplus in de zomer daar kun je niets mee... zonde toch ?

zoiets dan ? http://www.ownenergy.nl/pages/Kern+van+de+Sunmachines.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
flitspaal.nl schreef op woensdag 03 december 2008 @ 22:28:
[...]

Zo in de winter maakt het aantal collectoren volgens mij helemaal niks uit, de zon geeft nauwelijks warmte, dus als je collector 40 graden kan worden is het veel. Misschien met een ultra-heldere dag dat je iets meer haalt. Maar bijv gisteren was het wel zonnig maar een beetje nevelig, en dan voel je de warmte van de zon niet eens.

Wel nieuws hier: gisteren de knoop doorgehakt en een Nefit Solarline 2-110 besteld. Verwachte levering: 16 december. Ik kan niet wachten!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:46

ericplan

5180 Wp PV

QuestionMarc schreef op donderdag 04 december 2008 @ 08:53:
[...]

Wel nieuws hier: gisteren de knoop doorgehakt en een Nefit Solarline 2-110 besteld. Verwachte levering: 16 december. Ik kan niet wachten!!!
Spannend, die gaat het bij mij ook worden (als het lukt met de vergunning) Wat voor ketel heb jij erachter? Plat dak of schuin dak?
Ik heb overigens van Kamstrup een offerte voor een opbrengstmeter, een Multical 601, voor EUR 350. Het is tenslotte pas echt leuk als je weet wat je bespaart. (En nee, zo'n meter verdien je nooit terug, het is gewoon leuk)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op donderdag 04 december 2008 @ 09:54:
[...]

Spannend, die gaat het bij mij ook worden (als het lukt met de vergunning) Wat voor ketel heb jij erachter? Plat dak of schuin dak?
Ik heb overigens van Kamstrup een offerte voor een opbrengstmeter, een Multical 601, voor EUR 350. Het is tenslotte pas echt leuk als je weet wat je bespaart. (En nee, zo'n meter verdien je nooit terug, het is gewoon leuk)
Heb je meer informatie over die opbrengstmeter? Dat klinkt ontzettend interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op donderdag 04 december 2008 @ 09:57:
[...]

Heb je meer informatie over die opbrengstmeter? Dat klinkt ontzettend interessant!
Het staat allemaal redelijk uitgebreid op hun site www.kamstrup.nl. Volgens mij doen ze meer in stadsverwarming en dat soort zaken, maar het is een oerdegelijk produkt.
Ook op de site van resol.de is wel iets te vinden. Jouw situatie is overigens niet helemaal vergelijkbaar met die van mij. Ik ga meten aan de opbrengstkant en dat is ook redelijk eenvoudig. In jouw situatie heb je dan (als je de tweede warmtewisselaar hebt aangesloten) ook twee flowmeters nodig en die zijn prijzig. Het is (in mijn optiek) niet zo zinvol om te weten hoeveel warmte je hebt opgewekt, maar wel hoeveel je daar van gebruikt hebt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
[...]

Ik heb een Nefit ketel. En ik ga de collectoren horizontaal op schuin dak plaatsen. Daarvoor heb ik de set 'horizontaal op plat dak' besteld met daarbij 2 sets dakbeugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 12-06 17:45

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Anoniem: 281733 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 22:24:

Stirling misschien?
Een Stirling motor werkt op het principe van warmte transport (van warme naar koelere gebieden) en is als zodanig onderhevig aan thermodynamische wetten. De Carnot diagram voorspelt de theoretische rendementen van dergelijke systemen waaruit blijkt dat een laag temperatuur verschil (bijv. deltaT 80 graden) een erg laag rendement heeft. Tezamen met het zowieso kleine energie verschil (entropie) valt met zonneboilerwater dus weinig electriciteit te produceren. Wanwege het erg lage rendement en entropie zijn erdus ook nauwelijks commerciele generatoren (bijv. Stirling motoren) die puur op basis van dergelijke 'low-grade' energie bronnen electriciteit produceren.

Een voorbeeld van low-grade warmte electriciteits centrale wordt in Australie toegepast (bron). In het rapport wordt gesproken over kosten van $4000 per kWp, wat zo op het eerste gezicht goedkoper lijkt dan PV maar hierbij moet je meenemen dat -wanneer je alleen de overtollige warmte van je zonnecollector wilt gebruiken- je de benodigde temperaturen alleen in de hoogzomer maanden haalt en dan ook maar een paar uur per dag. Hierdoor is er relatief weinig productie en zijn de investeringen daardoor niet lonend.

Ik zie zelf meer iets in solid state thermo-electrische 'electronica' om overtollige warmte om te zetten in electriciteit met behulp van het Seebeck effect. Ondermeer stilte, lage onderhoudskosten zijn hiervan de voordelen (net als met PV). Misschien worden zonnepanelen in de toekomst wel met dergelijke technieken uitgerust om niet alleen zichtbaar licht maar ook infrarood straling in electriciteit om te zetten, met als gevolg een hogere efficientie van de individuele panelen.

[ Voor 3% gewijzigd door styno op 04-12-2008 15:20 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzup105
"several (41) microvolts per kelvin difference" ... dat klinkt niet echt als een hoog rendement (tenzij die dingen een halve euro kosten je je hem gebruikt op hele grote zwarte oppervlaktes (zeg: autosnelwegen)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ehm...
wanneer in de zomer de meeste opbrengst gehaald kan worden, heb je het meeste ook overtollig .
Stirling misschien?
Daar zat ik ook aan te denken... doen die mini warmte kracht centrales niet iets intelligents met het surplus aan warmte ?
weer een mythe,
een zonneboiler is een zonneboiler, in ons geval op het noordwestelijk halfrond.

een zonneboiler heeft geen nadeel.
welke hr ketel dan ook heeft een gigantisch nadeel dat indien je zomers douched,
je de zaak in de fik steekt, er co vrijkomt, en je nog aan het betalen bent ook,
de hr ketel slijt hierdoor snel, en je verbruikt fossiele bronnen die hierdoor opraken.

let op, het is geen commentaar oid, het is een hernieuwd inzicht, en daar moeten we even aan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

doe eens iets zinnigs met je muis :

http://www.stopnieuwekolencentrales.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vrouwen hebben een uitermate frisse kijk op smerige zaakjes, politiek, maar ook op duurzaamheid.
ik las op een forum :
Tamara
Helaas is onze capaciteit hoger dan ons elektriciteitsverbruik, werd ons schriftelijk medegedeeld door Continuon....dus wederom een fikse verhoging voor 2009.
Het hele idee is toch belachelijk; straks kunnen we ook nog gaan betalen naar de capaciteit wat er uit onze kraan kan komen.......i.p.v. het verbruikte water.
haarfijne uitspraak en o zo goed, want zo is het maar net.(zo idioot is het maar net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

styno schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:44:
[...]

Ik zie zelf meer iets in solid state thermo-electrische 'electronica' om overtollige warmte om te zetten in electriciteit met behulp van het Seebeck effect. Ondermeer stilte, lage onderhoudskosten zijn hiervan de voordelen (net als met PV). Misschien worden zonnepanelen in de toekomst wel met dergelijke technieken uitgerust om niet alleen zichtbaar licht maar ook infrarood straling in electriciteit om te zetten, met als gevolg een hogere efficientie van de individuele panelen.
Dat is dus dmv peltierelementen oa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 18:52:
ehm...

[...]

weer een mythe,
een zonneboiler is een zonneboiler, in ons geval op het noordwestelijk halfrond.

een zonneboiler heeft geen nadeel.
welke hr ketel dan ook heeft een gigantisch nadeel dat indien je zomers douched,
je de zaak in de fik steekt, er co vrijkomt, en je nog aan het betalen bent ook,
de hr ketel slijt hierdoor snel, en je verbruikt fossiele bronnen die hierdoor opraken.

let op, het is geen commentaar oid, het is een hernieuwd inzicht, en daar moeten we even aan wennen.
Ik bedoelde ook alleen maar dat de zonneboiler misschien nog beter kan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WOHOO! vandaag met dit waardeloze weer nog 2 graden erbij in m'n boiler :P. Van 12 naar 14 graden.. WHOEPIE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

houston, we hebben er weer een opbrengst/afname meter runner bij...(same here)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 04-12-2008 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Ik vind dat wel veel geld, alleen om te meten. Ik houdt het denk ik op een temp sensor, die ik beneden kan uitlezen, en wellicht een mechanische thermometer in de warm waterleiding uit de boiler. (Zoals te zien op de projecten pagina's van Kaelen.nl).
Eigenlijk zou je bij een installatiebedrijf moeten kunnen shoppen dat stadsverwarmingsmeter-renovaties doet...een ouwe meter voldoet vaak nog prima. Alleen mogen die dat spul officieel niet afgeven.
Disclaimer: Deze tekst is niet bedoeld om op netbeheerders etc te gaan foeteren.

Ik zie het volgend jaar wellicht wel aan de electriciteit vanwege hotfill. Ons gasverbruik van komende periode is geen pijl op te trekken, want mijn vrouw gaat over 4 dagen met zwangerschapsverlof!

De nestdrang botst overigens hevig (soms letterlijk) met de zonneboiler die nu nog in de woonkamer staat, het huis moet opgeruimd! Paniek!

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzup105
Leuk stukje over tegelkachels: http://www.lowtechmagazine.be/2008/12/tegelkachels.html
(maakt dat ik een muur wil slopen om hem terug te plaatsen in de vorm van een warmtemuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
wazzup105 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 09:10:
Leuk stukje over tegelkachels: http://www.lowtechmagazine.be/2008/12/tegelkachels.html
(maakt dat ik een muur wil slopen om hem terug te plaatsen in de vorm van een warmtemuur)
Inderdaad een leuk en interessant stukje.
Maar wat ik me afvraag... Is de huidige vloerverwarming vergelijkbaar hiermee? Of is dat toch weer een vorm van convectie-kachel, omdat het de lucht boven de vloer opwarmt?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Zeker een interessant stukje.
Vloerverwarming heeft ook veel stralingswarmte en is dus, in zekere zin, vergelijkbaar met een tegelkachel.
Dat is ook de reden waarom je in een huis met vloerverwarming de thermostaat vaak ook niet zo hoog hoeft te hebben staan.

Rendementsverhaal gaat natuurlijk niet op in vergelijking met de tegelkachel....

Kwam nog een vergelijking tegen tussen heatpipes en vlakkeplaatcollectoren: http://www.nulwoning.nl/attachments/Documenten/energie.doc
Er staat weinig bij wat ze nu precies vergelijken (...), het gaat om 15m2 heatpipes vs 22 m2 vlakke plaat. In de zomer heeft de vlakke plaat meer opbrengst, terwijl de heatpipes het in de winter weer beter doen.

[ Voor 33% gewijzigd door IJsbeer op 05-12-2008 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 12-06 17:45

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

wazzup105 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:59:"several (41) microvolts per kelvin difference" ... dat klinkt niet echt als een hoog rendement (tenzij die dingen een halve euro kosten je je hem gebruikt op hele grote zwarte oppervlaktes (zeg: autosnelwegen)).
Dus bij (zeg) 60 graden temperatuurverschil zit je op ~2.5 V per element. Knoop je meerdere van deze elementen in serie (wat ook bij zonnepanelen gebeurd) dan krijg je werkbare voltages. Het rendement van een dergelijk element is erg laag (door eerder omschreven Carnot/Rankine efficienties) maar dat is een zonnecel ook. Het vermogen (wat jij omschrijft als 'rendement')heeft overigens weinig met de voltage te maken, het is immers het product van spanning en stroom.

Het gaat erom dat de efficientie per vierkante meter omhoog gaat zonder (hopelijk) een evenredige prijsstijging van een paneel, waardoor de prijs per Wp naar beneden gaat.

Late edit: oeps, had niet gezien dat je microvolts had geschreven. Ja, dat is wel weinig....

[ Voor 5% gewijzigd door styno op 05-12-2008 15:12 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Vandaag dan eindelijk eens gemeten wat de besparing is van de Hotfill:

Zonder hotfill, 60 graden normale was: 1.35 kWh
Met hotfill : 0.44 kWh

Ik heb de MS1002 van dugoshop. Het verschil is dus 0.91 kWh per run op 60 graden. Ik heb geen idee hoe vaak we hier wassen maar dat zal ongeveer 5 keer per week zijn waarvan 3 wassen op 60 graden (wit)

Conclusie: leuk apparaat maar verdien je niet binnen afzienbare tijd terug. Dat komt vooral omdat mijn wasmachine redelijk modern is en dus zowiezo al niet veel energie gebruikt. Ik heb er al wel veel plezier aan beleefd om het te installeren en te zien werken, en dat is natuurlijk onbetaalbaar. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Zou je ook eens een meting willen doen op 30 of 40?
En wat ook een beetje de pest is met hedendaagse machines is dat ze zelf bepalen hoeveel water ze pakken en dus daarmee ook het verbruik... Een losse meting zegt dus niet zo heel veel, maar resultaat is wel veel groter dan ik had verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

QuestionMarc schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 15:01:
Conclusie: leuk apparaat maar verdien je niet binnen afzienbare tijd terug. Dat komt vooral omdat mijn wasmachine redelijk modern is en dus zowiezo al niet veel energie gebruikt. Ik heb er al wel veel plezier aan beleefd om het te installeren en te zien werken, en dat is natuurlijk onbetaalbaar. :*)
Het is beslist niet m'n bedoeling om te flamen, maar is het niet met heel veel dingen dat je het geld er nooit uithaalt? Ik heb een mooie boormachine maar huren is eigenlijk goedkoper. We hebben mooie pannen maar die waren veel duurder dan die van de Hema. Ik heb een fiets van 2500 EUR (voor de kenners: met SON, Rohloff en Magura) en zo zijn er nog wel meer zaken in en om m'n huis, waar ik heel gelukkig mee ben, maar die ik nooit
zal terugverdienen. Mijn eerste HR-ketel kocht ik 16 jaar geleden en ik moest m'n aankoop verdedigen, de verkoper beargumenteerde dat ik de meerkosten (gelet op mijn jaarlijkse gasverbruik) er nooit zou uithalen. Ik heb 'm toen gevraagd wat voor auto hij had. Antwoord: een BMW 316. Op mijn vraag of hij de extra kosten daarvan eruit haalde bleef het stil.

Moraal: Duurzaam is een "way of life" waarvan de meerwaarde niet altijd in geld is uit te drukken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2023
En toch is voor mij ( en velen) de terugverdientijd een van de relevante elementen. Het is een simpele rekensom of het de inverstering waard is. Ik heb 50 euro voor mijn boor betaald, en hij is het waard geweest. Vaak gebruikt, doet zijn werk en is direct beschikbaar ( itt tot huren ) Voordat ik 2000 euro of meer voor een zonneboiler neerleg wil ik weten of het dat voor mij een zinvolle investering is. En hierbij kijk ik naar het resultaat onder de streep, en tel daarbij zaken als "energie-leverancier uitlachen" erbij op ;) . Gas besparen ? Leuk, graag, maar niet alleen voor het milieu. Waarom niet? Simpel, ik werk ergens waar, volgens de bedrijfsgids, meer dan 100.000 m3 gas per jaar gebruikt word, en sorry, dan ga ik niet uit een milieu-doelstelling proberen 250 m3 te besparen :)

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een zonneboiler en pv werkt, maar je moet het willen zien.;
http://van.wijk.net/pvt/crendement.jpg
mijn zonneboiler teruggerekend naar kwh en pv kwh, komt hierop neer.
vermeden kosten in de toekomst.
het kopen was een behoefte, ik hoef hem niet terug te verdienen, de pv ook niet,
killer rendement is er.
icesave elke 1000 euro, 5,8% na 1 jaar 1060 euro
zonneboiler 80 euro maandlast naar beneden. (note : maandlast)
toch zette velen hun geld bij icesave.
rede ratio en terugverdientijd hebben geen relatie.
willen terugverdienen is dus een mythe, eigenlijk weet je het niet goed, je weet niet of jij iets moet doen,
een ander doet toch ook niks ? lekker alles bij het oude laten, lekker veilig, of toch niet ?
en dus is terugverdientijd een mythe of excuus.

http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=313

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 05-12-2008 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Ik heb een schema getekend zoals ik mijn installatie wil configureren. Mijn idee is een heatpipe systeem met 70 à 80 pijpen (> 6 m2 aperture oppervlak).
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/deejee/zonneboiler.gif
Ik wil dit aansturen met een Steca 603 of Steca 603 mc. Deze laatste heeft de mogelijkheid de data te loggen naar een SD-card. Als ik het goed begrepen heb kan hij ook de opbrengst meten.

Is er iemand met ervaring die kan inschatten of wat ik wil ook kan met één van deze regelingen?

[ Voor 0% gewijzigd door deejeebv op 06-12-2008 19:36 . Reden: Ik het plaatje aangepast, CV circuit ook getekend. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2023
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 21:57:

het kopen was een behoefte, ik hoef hem niet terug te verdienen, de pv ook niet,
killer rendement is er....
willen terugverdienen is dus een mythe, eigenlijk weet je het niet goed, je weet niet of jij iets moet doen,
een ander doet toch ook niks ? lekker alles bij het oude laten, lekker veilig, of toch niet ?
en dus is terugverdientijd een mythe of excuus....

http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=313
En daar ben ik het juist niet mee eens. Ik heb bewondering voor de mensen die bereid zijn om veel opzij te zetten om energie te besparen, maar voor mij is het gewoon een kwestie van een simpele kosten-baten analyse.

Voor het milieu hoef ik het niet te doen, ik bespaar vele malen meer gas door me een week lang echt rot te rennen op het werk om zo te zorgen dat de bende een uur eerder uitgeschakeld kan worden. Voor mij thuis gaat het om het rekenwerk. Mijn dak is op het zuiden (en vooralsnog leeg), ik heb vloerverwarming, dus wat dat betrefd klinkt zo'n sunsystems set van 1100 euro goed, aan de andere kant zit ik naar schatting voor dit jaar op 1100 m3 gas. En sorry, aangezien ik al -zeer- krap zit in de centen dan kijk ik puur uit een investeringsoogpunt naar een zonneboiler.

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

general motors, zit ook aardig krap bij kas, en daar kunnen ze ook aardig rekenen.
1100m3 5 jaar lang afrekenen, dat is toch redelijk duur hoor, vanuit investeringoogpunt,
komt iedereen vanzelf aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
ericplan schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 18:10:
[...]

Het is beslist niet m'n bedoeling om te flamen, maar is het niet met heel veel dingen dat je het geld er nooit uithaalt? Ik heb een mooie boormachine maar huren is eigenlijk goedkoper. We hebben mooie pannen maar die waren veel duurder dan die van de Hema. Ik heb een fiets van 2500 EUR (voor de kenners: met SON, Rohloff en Magura) en zo zijn er nog wel meer zaken in en om m'n huis, waar ik heel gelukkig mee ben, maar die ik nooit
zal terugverdienen. Mijn eerste HR-ketel kocht ik 16 jaar geleden en ik moest m'n aankoop verdedigen, de verkoper beargumenteerde dat ik de meerkosten (gelet op mijn jaarlijkse gasverbruik) er nooit zou uithalen. Ik heb 'm toen gevraagd wat voor auto hij had. Antwoord: een BMW 316. Op mijn vraag of hij de extra kosten daarvan eruit haalde bleef het stil.

Moraal: Duurzaam is een "way of life" waarvan de meerwaarde niet altijd in geld is uit te drukken.
Ik had al sterk mijn twijfels over het 'zichzelf terugverdienen' dus ik sta er ook niet van te kijken. Maar het gekke is...zodra je in iets investeert wat energie bespaart, dan begint 9 van de 10 gelijk over terugverdienen.
Daarom denk ik dat het niet zon vaart zal lopen met duurzame energie, ook al worden de PV panelen 3x zo goedkoop. Mensen willen NU iets en niet 'ik geef nu zo veel uit, en dan bespaar ik jaren achter elkaar zo veel uit'
Zonneboilers worden nooit populair omdat de investering te hoog is en het te lang duurt voor het rendement oplevert. Ja tenzij gas 5 euro de kuub kost...maar dan komen er andere problemen om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TD-er schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 09:34:
[...]

Inderdaad een leuk en interessant stukje.
Maar wat ik me afvraag... Is de huidige vloerverwarming vergelijkbaar hiermee? Of is dat toch weer een vorm van convectie-kachel, omdat het de lucht boven de vloer opwarmt?
Kijk hier eens http://www.stoffelhoeve.n...erkoop.php?cat=5&offset=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Als je jou woning echt fijn wilt verwarmen en geld genoeg hebt zou ik een accumulerende finoven nemen. :9

http://www.tigchelkachels.nl/?pag_id=1388&site_id=31

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb vandaag een werkende triple cascade bekeken,
warmtepomp (kotte) met zonneboiler integratie op hetzelfde vat (nefit solarline met elektrisch element in de boiler) en op de open haard ook, die aan beide zijden bekleed was met lucht roosters en en natuur/speksteen. het enige onberijpelijke was de leiding installatietechniek.
dit moet de toekomst wel zijn, en zo retecool.....
pv op de woning was optioneel, het dak was schuin oplopend zuid, plaats voor 12Kwp.
(geen nok dus)
alles was regelbaar in de huiskamer met geintegreerde display en knopjes,
alles was ook duits .....
(modelwoning energie nul in krommenie)

(bij thuiskomst was de zonneboiler hier 52c om 15:25u, en +1,35kwh op de pv display)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-12-2008 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

effect zonne-combi boiler voor+naseizoen :

jan 168 m3
feb 166 m3
mrt 76 m3
apr 7 m3
mei 2 m3
juni 1 m3
juli 1 m3
aug 1 m3
sep 3 m3
okt 17 m3
nov 63 m3
dec 105 m3

totaal 607 m3 (2008 tot nu toe en zeer koud voorjaar)

was met oude ketel : (2006)
jan 240 m3
feb 234 m3
mrt 210 m3
apr 175 m3
mei 172 m3
jun 160 m3
jul 158 m3
aug 155 m3
sept 155 m3
okt 185 m3
nov 202 m3
dec 236 m3

totaal 2282 m3

een verschil dus van 1675m3 gas, ofwel 1306 euro netto nu, en volgend jaar alweer 10% erbij.(1436 dan...)
voor veel mensen een netto maandsalaris, dwz, dan kan je aan de wollen sokken als het zo doorgaat... ;-)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-12-2008 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:41:

totaal 607 m3 (2008 tot nu toe en zeer koud voorjaar)

totaal 2282 m3

een verschil dus van 1675m3 gas, ofwel 1306 euro netto nu, en volgend jaar alweer 10% erbij.(1436 dan...)
wow, dat zijn geen misselijke vergelijkingen! leuk om te lezen :)

[ Voor 24% gewijzigd door 2Dutch op 06-12-2008 15:46 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en ook zichtbaar in mijn afrekening :

http://van.wijk.net/pvt/gceric.jpg

van een gemiddeld nederlands eengezinshuis, nota bene een hoek, met een enorme noordmuur.
http://van.wijk.net/pvt/oost.jpg (zicht = oost zijde / bouwjaar 1974)

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-12-2008 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voor veel mensen een netto maandsalaris, dwz, dan kan je aan de wollen sokken als het zo doorgaat... ;-)
Super!!!!!!! 8)7
Ik hoop dat ik ook die resultaten kan gaan realiseren, ik doe het ervoor
Hoezo zonneboiler niet lonend?

Sorry, zonneboiler met verwarmingsondersteuning niet lonend?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 06-12-2008 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
jan 240 m3
feb 234 m3
mrt 210 m3
apr 175 m3
mei 172 m3
jun 160 m3
jul 158 m3
aug 155 m3
sept 155 m3
okt 185 m3
nov 202 m3
dec 236 m3

totaal 2282 m3
Ik verbaas me over je hoge verbruiken in de zomer. Had de oude ketel een waakvlam? Ik verbruik in de zomer (gezin met 7 personen) 4 à 5 m3 per week. Ik heb een Nefit HR ketel.
De verschillen tussen 2006 en 2007 kun je dus niet volledig aan de zonneboiler toeschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja, waakvlam en warmwatercomfort 35 liter, het was een van de eerste vr ketels, vaillant (rotding)
en destijds liet ik de cv dag en nacht op 20c staan, ik was namelijk enorm dom bezig.
alle leidingen ook ongeisoleerd.
ketel werd pas na 10 minuten warm bij het douchen enzo...
drama.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-12-2008 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:47
deejeebv schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 16:45:
[...]

Ik verbaas me over je hoge verbruiken in de zomer. Had de oude ketel een waakvlam? Ik verbruik in de zomer (gezin met 7 personen) 4 à 5 m3 per week. Ik heb een Nefit HR ketel.
De verschillen tussen 2006 en 2007 kun je dus niet volledig aan de zonneboiler toeschrijven.
Die aantallen in de zomer zijn behoorlijk uitzonderlijk, lijkt mij ook geen goede vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wel, beste fico, wat wil je dat ik doe, mijn nuon rekening scannen ?
en posten ?
het was een pre vr ketel, snappen jullie dat wel ?
het gaat weer helemaal de terugverdien kant op,
kijk even naar de foto van mijn woning, groote en inhoud, bouwjaar en dan de afrekening, het hier en nu.
dit is het topic duurzame energie, niet eric`s oude rotketel.
vergeet je gewoon even de oude cijfers, kijk even naar de nieuwe als het lukt ?
dank.
de afrekening zijn feiten, de foto van mijn woning ook.

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-12-2008 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een vrijstaand huis uit 1957, gekocht in 2000
Werd toen door Essent aangeslagen voor 5000m3 7(8)7
De vorige bewoners verbruikte dat ongeveer.

Ramen vernieuwd (kunststof met hr++), rolluiken overal
Dak van binnenuit geisoleerd met steenwol
Nieuwe ketel (Nefit HR32 + 120l boiler)
Grote aanbouw neergezet (100m2)
Totaal huis is nu zo'n 650m3
Koken op gas

Verbruik nu nov 2008 249m3
Geheel jaar weet ik nu niet precies vanwege de nieuwe aanbouw, maar schat +/- 1600m3

Voor begin 2009, nieuw pannendak met opstallan platen r=3.5 en een zonneboiler van sunsystems met verwarmingsondersteuning installeren.
Wens is gasverbruik naar 1000m3

[ Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 06-12-2008 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vanaf begin mei 2006, heel heftige verbouwing gedaan.(huurwoning mogen kopen)
alles eruit zeg maar, cv leidingen, electra, kaal casco.
de verbouwing word betaald door vermeden energiekosten.
oude energiebedrag minus huidige gaat retour spaarrekening,
hoewel, heb er net 1025 Wp van bijgekocht, het gaat namelijk keihard.
(dat heeft vrouwlief trouwens bepaald...)
jammer dat niemand tot dat inzicht kan komen,
ik had het ook niet, maar begin me nu af te vragen waarom ik het niet eerder heb gedaan.

de totale investering in energie middelen was in 2006 slechts 8440 euro (1800Wp en atag qsolar 25sc200)
had ik toen niets gedaan had ik in 3 jaar 9000 euro betaald (3x12 x250 euro)
nu heb ik sinds toen een maandlast van ~80 euro.(=~2800 euro en 4 ton co2 per jaar minder, please note de ecotax per 2011)
in 3 jaar dus 6000 euro vermeden kosten, na 4 jaar quitte al, en daarna puur ROI.

ja, want 250 euro per maand energie is na 1 jaar 3000 euro
na 3 jaar is dat echt 9000 euro netto.
sparen is moeilijker.

uitgangspunt bepaald terugverdientijd, ik zat duur, dus er valt wat rendement te behalen,
in een nieuwe woning veel minder.

[ Voor 110% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-12-2008 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die aantallen in de zomer zijn behoorlijk uitzonderlijk, lijkt mij ook geen goede vergelijking.
en de wereld is plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:47
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 16:56:
wel, beste fico, wat wil je dat ik doe, mijn nuon rekening scannen ?
en posten ?
het was een pre vr ketel, snappen jullie dat wel ?
Rustig zeg. Ik zeg helemaal niets over terugverdienen. Verder was ik niet op de hoogte dat je daarvoor een VR ketel had hangen.

Het enige wat ik aan die getallen kan zien is dat dit geen representatieve vergelijking is wat betreft gebruik met of zonder zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deejeebv schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 22:39:
Ik heb een schema getekend zoals ik mijn installatie wil configureren. Mijn idee is een heatpipe systeem met 70 à 80 pijpen (> 6 m2 aperture oppervlak).
[afbeelding]
Ik wil dit aansturen met een Steca 603 of Steca 603 mc. Deze laatste heeft de mogelijkheid de data te loggen naar een SD-card. Als ik het goed begrepen heb kan hij ook de opbrengst meten.
Is er iemand met ervaring die kan inschatten of wat ik wil ook kan met één van deze regelingen?
Het warme water doe je dan toch 2x naverwarmen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ben rustig hoor, maar vind het wat vreemd dat wat ik post; meteen niet onderbouwd en in vertwijfeling word weggeveegd, net zoals dat de hotfill 1 kwh bespaard per was of afwasbeurt. inmiddels is dat nu gelukkig duidelijk dat dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Anoniem: 281733 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 17:37:
[...]

Het warme water doe je dan toch 2x naverwarmen niet?
Nee, de 2e warmtewisselaar in de boiler is om het CV-retourwater voor te verwarmen (alleen als retourwatertemperatuur T4 lager is als temperatuur boven in de boiler (T3). De naverwarming is om het water voor gebruik zo nodig na te verwarmen tot minimaal 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@deejeebv
Je gaat het systeem niet gebruiken om te verwarmen?
Is dan 70 a 80 buizen niet veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Anoniem: 281733 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 17:49:
@deejeebv
Ja, dat is wel de bedoeling, namelijk door de retour door de boiler te leiden, als het retourwater van de CV kouder is als het boilerwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://home.hccnet.nl/deejee/zonneboiler.gif

ik denk dat v2 niet nodig is, met nz gaat dat automatisch,
eventueel kan je die vervangen door een thermostatische duco, voor handmatig de ketel te bypassen.
de qsolar gebruikt ook maar 2 kleppen, en bereikt hetzelfde resultaat,
je V2 mist in de qsolar, hier is eenvoudig de hr ketel gewoon uit te zetten.
de tiptoets op de hr ketel is dat, de meeste hebben die functie.

http://van.wijk.net/pvt/ctower.jpg

verder klopt de tekening, zo te zien.
als v2 een mengventiel is, dan klopt mijn verhaal niet,
maar let dan wel op dat de ketel al geen mengventiel heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-12-2008 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is dan 70 a 80 buizen niet veel?
met een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen kan het hard gaan, (4x 30 liter douchen)
met was en afwas-hotfill nog veel meer. (2x 25 liter hotfill)
de 8Kw uit de collector (5m2) hier red 2 personen maar net zomers bij fors gebruik en was,
dwz 2x wassen, 1x afwas, en 2x douchen op zaterdag.
dat ie het red geeft een machtig fijn gevoel trouwens, en dan bedoel ik volledig gasloos.
het afgelopen jaar was deze periode 12 april tot 18 oktober.
volgens mij kan "te groot" niet, je moet die zonneboiler echter wel volledig leegtrekken,
voor maximaal rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Ons huidige waterverbruik (warm en koud) is (met 7 personen) 350 l. per dag. 300 l boiler is dus ruim voor warm water, vandaar ook dat ik ook de CV wil ondersteunen. Hoe groter de collector hoe langer ik mijn warmtebehoefte met de zonneboiler kan invullen.
Hartje zomer zal ik wel overcapaciteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

demagogie,

http://www.energieportal....s-te-realiseren-4577.html

alsof wij wat voorstellen, turkije heeft zelfs keurig een ministerie van energie,
wij beschouwen alles economisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op zondag 07 december 2008 @ 11:12:
demagogie,

alsof wij wat voorstellen, turkije heeft zelfs keurig een ministerie van energie,
Er valt gewoon weer grof geld te verdienen ( onder het mom van hulp _O- )

En Nederland kan z'n eigen windambities nog niet eens waarmaken

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 07-12-2008 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Anoniem: 238103 schreef op zondag 07 december 2008 @ 11:12:
demagogie,

SenterNovem gaat het Ministerie helpen om een aantal van deze ideeën uit te werken tot bilaterale projecten.

Tja ze hebben toch tijd zat. Een subsidieaanvraag zonneboiler daar doen ze 16 weken over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 00:02:
[...]

De nestdrang botst overigens hevig (soms letterlijk) met de zonneboiler die nu nog in de woonkamer staat, het huis moet opgeruimd! Paniek!
Tja, dat kan lastig worden, helemaal rationeel wordt er dan meestal niet gedacht. Tijd voor conflictmijdend gedrag.

Heb jij trouwens de globale maten van het bijgeleverde witte expansievat? Of merk en type? Ik heb heel weinig ruimte ter beschikking, dus ik moet elke cm2 plannen. Alvast bedankt

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mistraller, en de andere zonaanbidders, opgepast, (en stadsverwarmingsklanten)
deze video kan aanleiding geven tot tourette-achtig gedrag,

http://van.wijk.net/pvt/qsolardec2008.wmv (right click, save as, please)

here comes the sun baby,
in een klap, de qsolar@work in december, cv op zon,
het expansievat,
met 181watt uit de oost panelen, de wasmachine met hotfill,
en code 6, houston we do not use gas today.

181watt, uit oost, de zuid en west panelen doen daar nog even een momentaan vermogen van 433watt bij,
de meter draait achteruit, en het huis is warm, mooi dagje voor december.

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-12-2008 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.energeia.nl/column.php?ID=63

waarom is stadsverwarming niet deels op zon gebaseerd ?
goed voor de consument.......
of bestaat de zon niet in de politiek ?
bovenstaand is een aardig voorbeeldje,
schoon en zuinig zou ik het willen noemen, haha
en ook lekker goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
QuestionMarc schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 10:42:
[...]

Ik had al sterk mijn twijfels over het 'zichzelf terugverdienen' dus ik sta er ook niet van te kijken. Maar het gekke is...zodra je in iets investeert wat energie bespaart, dan begint 9 van de 10 gelijk over terugverdienen.
Daarom denk ik dat het niet zon vaart zal lopen met duurzame energie, ook al worden de PV panelen 3x zo goedkoop. Mensen willen NU iets en niet 'ik geef nu zo veel uit, en dan bespaar ik jaren achter elkaar zo veel uit'
Zonneboilers worden nooit populair omdat de investering te hoog is en het te lang duurt voor het rendement oplevert. Ja tenzij gas 5 euro de kuub kost...maar dan komen er andere problemen om de hoek kijken.
Je moet echter niet vergeten dat een tv of een boormachine een ander doel heeft. Dat is het maken van gaten of het tonen van beelden. Daarom vind ik de gedachte van velen niet zo gek. Een zonneboiler heeft geen ander doel, als je duurzaamheid verder niet zo belangrijk vind. Helaas vindt nog steeds de meerderheid dat de overheid dat lekker zelf mag uitzoeken.

Maar...als je zegt; de investering te hoog? Dan is er iets geks aan de hand. Bekijk een gemiddelde offerte voor een badkamer/keuken/verbouwing eens, en bedenk dat mensen soms in een paar minuten beslissen over zaken die de prijs zo met 2k of 3k laten stijgen. Onze zonneboiler kost netto (ex installatie) nog geen 1000 euro! Dat noem ik maar amper een investering, in financiële zin. In duurzame zin zeer zeker wel :*)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Anoniem: 238103 schreef op zondag 07 december 2008 @ 18:01:
http://www.energeia.nl/column.php?ID=63
waarom is stadsverwarming niet deels op zon gebaseerd ?
goed voor de consument.......
of bestaat de zon niet in de politiek ?
bovenstaand is een aardig voorbeeldje,
schoon en zuinig zou ik het willen noemen, haha
en ook lekker goedkoop.
Er is een initatief hiervoor: http://www.cradle2cradle....land-almere-van-start.htm.
Of dit de juiste manier is, en of het goed is voor de consument dat betwijfel ik. Het niet meer (minder) dan anders principe zal hier ook wel weer gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is een initatief hiervoor: http://www.cradle2cradle....land-almere-van-start.htm.

ook daaronder staat weer commentaar dat het niet werkt, weer zo`n flamende zwamneus,
die het niet snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Mistraller schreef op zondag 07 december 2008 @ 18:06:
[...]
Maar...als je zegt; de investering te hoog? Dan is er iets geks aan de hand. Bekijk een gemiddelde offerte voor een badkamer/keuken/verbouwing eens, en bedenk dat mensen soms in een paar minuten beslissen over zaken die de prijs zo met 2k of 3k laten stijgen. Onze zonneboiler kost netto (ex installatie) nog geen 1000 euro! Dat noem ik maar amper een investering, in financiële zin. In duurzame zin zeer zeker wel :*)
Met subsidie kost het inderdaad rond de 1000 euro. Maar het is juist de installatie die het zo fokking duur maakt! Niet iedereen is zo handig dat ie dat zelf kan installeren.
Daarnaast heeft duurzame energie nog steeds een geiten-wollen-sokken imago. Het heeft een imago van zuinigheid. Zo van: kijk hem nou, bespaart ie ook een paar tientjes per maand hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja, en ondertussen lekker aan de kolencentrale met gratis uitstoot rechten,
dat is gewoon subsidie dus, als dat verandert word, piepen ze wel anders.
dat word 2012 vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:42
Anoniem: 238103 schreef op zondag 07 december 2008 @ 19:10:
ja, en ondertussen lekker aan de kolencentrale met gratis uitstoot rechten,
dat is gewoon subsidie dus, als dat verandert word, piepen ze wel anders.
dat word 2012 vermoed ik.
Een uitstekend punt. Ik heb begrepen dat bv. kerncentrales niet hun eigen WA-verzekering hoeven betalen (geen enkele verzekeringsmaatschappij wil dat risico op zich nemen). De overheid (=wij) neemt dat risico op zich. Ook subsidie dus. Afschaffen, per direct.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
CanonG1 schreef op zondag 07 december 2008 @ 19:16:
[...]

Een uitstekend punt. Ik heb begrepen dat bv. kerncentrales niet hun eigen WA-verzekering hoeven betalen (geen enkele verzekeringsmaatschappij wil dat risico op zich nemen). De overheid (=wij) neemt dat risico op zich. Ook subsidie dus. Afschaffen, per direct.
Hoeveel overheidsgebouwen, leger-materieel of universiteiten, etc denk je dat er verzekerd zijn? (naar boven afgerond gok ik 0)
Ik vraag mij ook af in hoeverre de olie-raffinaderijen, of andere chemische bedrijven die grote schade kunnen toebrengen werkelijk verzekerd zijn.

Hoeveel van de schade van die vuurwerkramp in Enschede is betaald door dat SE-fireworks en hoeveel vanuit de belasting-centen?

Het is IMHO niet zo raar dat dat soort dingen niet verzekerd zijn, maar laat het dan ook een overheidsbedrijf zijn, zodat er geen economische motieven zijn om bijvoorbeeld te bezuinigen op dingen als veiligheid en onderhoud.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

/edit :

http://www.greenpeace.nl/...we-elektriciteitscentrale

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-12-2008 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dit weekend weggeweest. Bij thuiskomst blij verrast te zien dat mijn zonneboiler onderin het vat inmiddels 24 graden is. :)

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.