Duurzame Energie deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 58.098 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Solland Solar heeft opnieuw een FD Gazellen Award bemachtigd, de onderscheiding voor snelstgroeiende ondernemingen in Nederland. De zonnecellenproducent realiseerde van 2005 tot 2007, in de omzetcategorie 2-30 miljoen euro, de sterkste expansie van alle bedrijven in Limburg. Solland wist gedurende die periode zijn omzet met 2819 procent te vergroten tot 84 miljoen euro.
http://www.algemene-energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=5861

alle reden om de directeur eruit te gooien,
als de fossiele dombo`s het niet meer bij kunnen houden gaat het dus ook niet goed.
als delta klant mag je je oprecht schamen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 30-11-2008 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en daar komt een aap uit de mouw :
>> Met de extra geproduceerde energie kan bijvoorbeeld een auto elektrisch worden aangedreven (voor 20.0000 kilometer is ongeveer 3.500 KWh nodig).

is dat niet de sde cap ?
weten we dat ook weer, was ook te verwachten met de taskforce energie van dit kabinet,
daar zitten alleen mensen van shell in. (oliedom)
het artikel gaat over de hre trouwens....

http://www.algemene-energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=5901

als er iets voorkomen moet worden dan is het wel elektrisch rijden,
ik heb er al 4300 km volledig accijns vrij opzitten op de scooter trouwens dit jaar,
puur voor de lol, al die energie kwam van <voor> de meter.
vandaar de slimme meter en de aparte produktiemeter in de sde.
cirkeltje rond ?
denk het wel,
zo dom zijn die ez ambtenaren ook weer niet, eerder leep.

( nog steeds geen enkele storing in de scooter gehad)
http://van.wijk.net/pvt/agmbella.jpg )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 14:04
Mistraller schreef op zondag 30 november 2008 @ 20:51:
[...]

Misschien quote ik je post nu uit z'n verband,
maar in mijn ogen gaan deze dingen hand in hand.

(tjonge dat rijmt als een tierelier! <+:) )

Waarom heeft de wereld een energieprobleem? Juist, door verspilling, weggooiculturen, en onjuist gebruik van bronnen die opgaan.
Door om te schakelen naar hernieuwbare bronnen, gebruik je de beschikbare middelen het meest efficiënt.

Het is maar net hoe je het bekijkt.
Natuurlijk is het altijd prettiger om naast duurzaam ook efficiënt te zijn. Ik zei niet dat het niet samen kan of mag gaan. Maar als je genoeg windmolens en andere groene stroomopwekkers zou hebben, maakt het an sich dus geen ene reet uit of jij een kilowattje meer of minder gebruikt. Dit is uiteraard een utopie, dus tot die situatie zover is dat we ook echt een groene stroom overschot hebben, kan je beter nog zo zuinig mogelijk zijn, maar dan nog is groene stroom dus altijd beter (duurzamer) dan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 31-05 11:50
Maar de opbrengstmeter is toch niet verplicht, tenzij je van de SDE gebruik maakt en het ziet er toch ook niet naar uit dat het verplicht gaat worden?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voor de liefhebbers : de SDE iskra meter ! (verplicht bij sde als bruto produktiemeter)

http://universalmeterserv...oduct_info&products_id=48

50 pondjes kost ie maar, maar de sde`er betaald er 15 jaar 36 euro huur voor....
en de pechvogels die ook hun meter hebben laten wegrossen,bijna dubbel dat bedrag.
dat moet toch lachu gieren brullen zijn in die bestuurskamers van nuon essent eneco en de rest....
dat hebben ze toch mooi geregeld met EZ !

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 30-11-2008 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de volgende nederlandse uitvinding is naar ons onderweg :
http://www.essentnetwerk....iting_die_bij_u_past.html
en hoe kom je erachter wat je zekeringswaarde is ?
minder verbruiken, zonneboiler pv of speksteen of warmtepomp word hierdoor weer een nekslag verkocht.
het antwoord van mijn netbeheerder was : weten we niet,
dus ik vraag wat ga ik dan betalen ?
antwoord : weten we niet, moet je afwachten (continuon/liander)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm dat gaat leuk worden hier. We hebben hier in de portiek volgens mij 3x 80A zekeringen (was laatst 1 gesprongen en toen vertelde een man van Essent me dat) en de aansluiting hier in de meterkast zou volgens mij ook alleen maar beperkt zijn door het aantal mm2 vanaf je meter.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat word fors dokken dan voor die 3x80 :
3x80 Amp. € 1800

jammerlijk is het wel, ik kreeg net mijn volledige variabele component terug,
ik vraag me of wie dit heeft bedacht, want niemand heeft erom gevraagd.
verlichten van je zekering is risicovol,
stofzuiger+elek.kookplaat+droger etc en boem.
1x40 kan voorkomen.
duurzaam is het absoluut niet, want er gaat geen enkele incentive van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik denk dat mijn 5 buren dat niet leuk vinden als ik die zekeringen laat vervangen.
Ik neem aan dat wij zelf in de meterkast niet een zekering hebben voor de stoppenkast, omdat die zekering in de portiek dus laatst gesprongen was.
Aangezien we hier geen van allen krachtstroom hebben, gok ik dat per etage een andere fase gebruikt is voor de zwaarst belaste groep (keuken of badkamer). Althans dat hoop ik, maar aangezien hier nog rood en groen in de muren zit qua draden, zal dat wel niet.
Ik ben in elk geval benieuwd hoe dat op de rekening gaat komen, ik mag hopen dat wij gewoon voor max 21 euro aangeslagen gaan worden en niet dat 6 huishoudens voor 1800 euro aangeslagen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

even rondmailen en ik heb al 3 vrienden met 3x80 en mijn ouders ook,
ze zijn allemaal zwaar pissed en onaangenaam verrast.
jammer dat we geen type als scheer kennen, dit gaat nergens over en nergens heen.
in het land van scheer is de daling ingezet :
http://www.watvindtnederl...x.php?fPID=Nieuws&fID=201 (onderaan)
nederland word een beetje een fossiele zombie in europa.

"Bij de afname van energie heeft de consument nog te maken met zogenaamde capaciteitskosten, wat iets te maken schijnt te hebben met de capaciteit van de aansluiting. Vreemd eigenlijk, want de klant betaalt al voor het transport. Een transporteur die behalve voor het transport van een bepaalde lading ook nog een tarief in rekening brengt voor de grootte van zijn vrachtwagen zou niet helemaal serieus genomen worden. In de energiesector wordt dit tarief echter nu heel normaal gevonden. "

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 30-11-2008 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 22:13
Wellicht is het offtopic, maar ik gok het er op:

Wij hebben hier in huis last van een ontzettend hoge luchtvochtigheid. Dit komt met name tot uiting in de winter en dan zit er 's ochtends maar ook al 's avonds een dikke laag condens op alle ruiten tot ver in de ochtend. Daarnaast kost dit dus als het goed is extra gas/energie om de boel te verwarmen. De oplossing is uiteraard simpel: ventileren... Echter lijkt dat ook niet echt afdoende te werken, een raampje op een kier werkt maar matig. Echt goed ventileren (twee ramen tegen over elkaar open) werkt uiteraard wel echter wordt het dan een beetje vervelend koud. Als we soms weg zijn doen we dit wel op losse kamers, maar echt structureel is het niet.

Het nadeel van goed ventileren is dus een te groot verlies van warmte (met name qua gevoel). Nu schijnt dit huis (bouwjaar 1980) ontzettend 'slecht' gebouwd te zijn en dus zeer slecht te ventileren. De ventilatieroostertjes die er zijn lijken ook echt bijna niks te doen en de open ramen zijn slechts incidenteel in plaats van structureel. Mijn vraag is, bestaan er hier niet speciale apparaten voor, die zorgen dat de luchtvochtigheid niet te hoog wordt en/of deze zelfs automatisch regelen (ik weet dat een Airco dat goed doet...) zonder teveel warmte te verliezen. Wellicht iets met ventilators wat ingebouwd kan worden op de plek van zo een ventilatierooster, want een Airco is meteen wel de meest energieslurpende oplossing vrees ik...

Ik heb al wel een warmtewisselaar gevonden die voor dit soort doeleinden ontworpen lijkt te zijn. Echter ontgaat mij de exacte werking nog een beetje. Is het bijvoorbeeld nodig om allerhande buizen/slangen in huis aan te leggen bij een apparaat als de WTA HR 400 van Ned-air? En zou dit daadwerkelijk een oplossing kunnen zijn als deze op een zolder wordt gemonteerd? Ook ben ik benieuwd naar het rendement en of een dergelijk apparaat daadwerkelijk een gas-besparing kan opleveren...

Iemand hier dus ervaring mee :) ?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135487

Ik heb mij dit weekend eens mogen uitleven bij een gezin dat jaarlijks 6400+ kWh verbruikt aan elektriciteit. Het is een gezin van 3 personen en ik had gevraagd om eens hun elektriciteitsverbruik in kaart te brengen, op die manier kunnen ze een zicht hebben op wat mogelijk is naar besparing toe. Ik vond het wel vrij veel werk om alle apparaten door te meten, maar het was wel reuze interessant. Ik moet nog een paar naberekeningen doen en een paar aanpassingen (want mijn schatting zat zo'n 5% boven hun totaal - waar je normaal zou verwachten zo'n 5% eronder te zetten, want bepaalde apparaten zijn nog niet meegerekend (cv pomp etc.). Ik heb dus wellicht een wat te ruime marge genomen voor verschillende lampen en andere apparaten.

Een eerste globaal overzicht toonde alvast aan dat 2e ijskast & diepvries erg veel verbruikten (op het eerste zicht respectievelijk 500 & 800 kWh), maar ze staan wel in een warme ruimte (27° C) waar de CV ook staat. Heeft er iemand een idee hoeveel de omgevingstemperatuur een rol speelt in verbruik?

Verder is er vnl. erg veel verbruik door de talrijke halogeenspots. O.a. in de living zijn er zo'n 34 dimbare halogeenspots die erg veel aanliggen. Deze spots hebben elk een transfo (12V) en ik heb dus geen idee of ze te vervangen zijn zodat ze dimbaar blijven (ik vrees dat dat niet gaat lukken met spaarlampen of LEDs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

de led vraag kun je beter in het led-licht topic stellen, maar ik dacht dat er wel dimbare led's waren.
Is alleen wel een flinke investering, een beetje ledlamp zit zo tegen de 20 euro aan.

LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
QuestionMarc schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 08:24:
Waarom: Ik ben eens gaan kijken naar mijn stroomverbruik, en kom tot de conclusie dat ik maar liefst 10 kWh per dag er doorheen draai. Zelfs als ik 'savonds opneem en 'smorgens weer kijk dan staan er weer 2 kWh op de teller...
Er is dus ergens veel sluipverbruik. Ook wil ik wel eens weten wat bijv mij droger aan energie erdoorheen draait, en bijv de wasmachine en vaatwasser. Meten = weten = besparen zullen we maar zeggen :)
Al meer gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165002

1e van de maand alweer! Gaat te snel

Hier ons maandverbruik dan maar ff.

Stadsverwarming : 1,955 GJ
electriciteit: 180Kwh

Donkere en kouden dagen beginnen erin te hakken. Vooral de stadsverwarming was duur vorige maand!
December zal wel weer hoger liggen met die feestdagen.

Kwam er gister achter dat ons huis toch wel wat langzaam opwarmt; 1 verwarming in de keuken wordt niet helemaal heet (handwarm zeg maar) terwijl de rest gewoon loei heet zijn als ik de termostaat aanzwengel.
Ontluchten heeft niets geholpen; iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Banjy schreef op zondag 30 november 2008 @ 23:37:
Het nadeel van goed ventileren is dus een te groot verlies van warmte (met name qua gevoel). Nu schijnt dit huis (bouwjaar 1980) ontzettend 'slecht' gebouwd te zijn en dus zeer slecht te ventileren.
Huizen van net na de eerste 'olie-crisis' zijn beter ge-isoleerd dan daarvoor. Jouw huis dus ook, maar dat staat in geen verhouding met de huizen van tegenwoordig. Er zijn genoeg kieren die luchtstromen veroorzaken, in combinatie met open ventilatieroosters (zijn ze schoon?) moet dat genoeg ventileren voor 'normaal' gebruik.

Uit je tekst haal ik dat je geen mechanische ventilatie hebt, zo ja, is die niet verstopt? En een WTW installatie aanleggen kost aardig wat buizen trekken... dat moet je ook maar kwijt kunnen. Er zijn ook 'automatische' beluchtings-ventilatieroosters. Kijk eens op de site van itho, die heeft dat spul, gevolg is dan weer dat je je ramen moet aanpassen.... Al met al duur dus :(

Maar eigenlijk zou je de oorzaak moeten vinden van het vocht, waar komt het vandaan? Last van vochtige kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

IJsbeer schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:10:
[...]

Maar eigenlijk zou je de oorzaak moeten vinden van het vocht, waar komt het vandaan? Last van vochtige kruipruimte?
Mijn kruipruimte in elk geval wel.

In mijn meterkast hebben ze het gat van mijn meterkast naar mijn kruipruimte open gelaten. Mijn meterkast is dus ook ontzettend vochtig. En ik voel een ontzettende tocht door dat gat omhoog trekken.

De ventilatieroosters aan de voor- en achterkant van mijn huis zijn gewoon open en gezien de tocht in mijn meterkast doen die ventilatieroosters hun werk prima.

Zou het alleen kwaad kunnen omdat gat van mijn meterkast naar mijn kruipruimte dicht te maken? Dit zou me ontzettend veel vocht in huis besparen en een muffe lucht in mijn gang en overloop.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:32
Banjy schreef op zondag 30 november 2008 @ 23:37:
Wellicht is het offtopic, maar ik gok het er op:

Wij hebben hier in huis last van een ontzettend hoge luchtvochtigheid. Dit komt met name tot uiting in de winter en dan zit er 's ochtends maar ook al 's avonds een dikke laag condens op alle ruiten tot ver in de ochtend. Daarnaast kost dit dus als het goed is extra gas/energie om de boel te verwarmen. De oplossing is uiteraard simpel: ventileren... Echter lijkt dat ook niet echt afdoende te werken, een raampje op een kier werkt maar matig. Echt goed ventileren (twee ramen tegen over elkaar open) werkt uiteraard wel echter wordt het dan een beetje vervelend koud. Als we soms weg zijn doen we dit wel op losse kamers, maar echt structureel is het niet.

Het nadeel van goed ventileren is dus een te groot verlies van warmte (met name qua gevoel). Nu schijnt dit huis (bouwjaar 1980) ontzettend 'slecht' gebouwd te zijn en dus zeer slecht te ventileren. De ventilatieroostertjes die er zijn lijken ook echt bijna niks te doen en de open ramen zijn slechts incidenteel in plaats van structureel. Mijn vraag is, bestaan er hier niet speciale apparaten voor, die zorgen dat de luchtvochtigheid niet te hoog wordt en/of deze zelfs automatisch regelen (ik weet dat een Airco dat goed doet...) zonder teveel warmte te verliezen. Wellicht iets met ventilators wat ingebouwd kan worden op de plek van zo een ventilatierooster, want een Airco is meteen wel de meest energieslurpende oplossing vrees ik...

Ik heb al wel een warmtewisselaar gevonden die voor dit soort doeleinden ontworpen lijkt te zijn. Echter ontgaat mij de exacte werking nog een beetje. Is het bijvoorbeeld nodig om allerhande buizen/slangen in huis aan te leggen bij een apparaat als de WTA HR 400 van Ned-air? En zou dit daadwerkelijk een oplossing kunnen zijn als deze op een zolder wordt gemonteerd? Ook ben ik benieuwd naar het rendement en of een dergelijk apparaat daadwerkelijk een gas-besparing kan opleveren...

Iemand hier dus ervaring mee :) ?
Het apparaat dat jij noemt is een warmte terugwin unit (WTW) die gebruikt wordt voor een balansventilatie systeem. Het idee is dat schone, koude lucht van buiten opgewarmd wordt met "vieze" warme lucht van binnen. Ik heb zo'n systeem geinstalleerd tijdens de renovatie van ons huis uit 1950 en ben er zeer tevreden over. Het grote voordeel is dat je dus verse lucht naar binnen haalt, zonder dat je warmteverlies hebt en de kou/tocht die jij beschrijft. Ik kan het je zeker aanraden in jouw situatie. Het zal de vochtige lucht afvoeren en drogere buitenlucht (die door het opwarmen nog eens een extra lage relatieve vochtigheid krijgt) je kamer inblazen. In nieuwbouwprojecten worden bijna alle kamers voorzien van een rooster voor afzuiging danwel inblazen, maar dat hoeft natuurlijk niet als je het zelf doet. Ik heb afzuiging gemaakt op badkamer, toilet en (open) keuken en blaas de lucht in in de woonkamer. Ik heb het apparaat (formaat CV ketel) geplaatst in de berging van de begane grond, het hoeft dus niet verplicht op zolder.

Wat het oplevert: Je zult geen of weinig gas gaan besparen ten opzichte van je huidige situatie, de winst zit in de verbetering van de binnenlucht kwaliteit. Minder muffe lucht, schimmelplekken, stof etc. Binnenlucht bevat 1000x meer vervuiling dan buitenlucht. Ventileren is dus noodzaak. De winst die je gaat behalen moet je vergelijken ten op zichte van normale ventilatie (schuifjes open boven je raam etc. ), wat je nu niet doet.

Vergeet trouwens niet te kijken naar de oorzaak van de hoge luchtvochtigheid. Een vochtige kruipruimte bijvoorbeeld is iets wat veel narigheid kan geven, er is hier ooit eens een topic voorbij gekomen van iemand die zijn halve huis kon slopen wegens verrot hout en zwammen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 20:33
flitspaal.nl schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:18:
[...]

Mijn kruipruimte in elk geval wel.

In mijn meterkast hebben ze het gat van mijn meterkast naar mijn kruipruimte open gelaten. Mijn meterkast is dus ook ontzettend vochtig. En ik voel een ontzettende tocht door dat gat omhoog trekken.

De ventilatieroosters aan de voor- en achterkant van mijn huis zijn gewoon open en gezien de tocht in mijn meterkast doen die ventilatieroosters hun werk prima.

Zou het alleen kwaad kunnen omdat gat van mijn meterkast naar mijn kruipruimte dicht te maken? Dit zou me ontzettend veel vocht in huis besparen en een muffe lucht in mijn gang en overloop.
De kruipruimte dichtspijkeren is geen goede optie. De kruipruime moet kunnen ventileren via de roosters in de buitenmuur en de spouw.
Ons huis (bj 1996) heeft speciale ventilatiebuizen die verse buitenlucht in de kruipruimte aantrekken en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

een kruipruimte moet kunnen ventileren, maar dat hoeft volgens mij niet via je woning maar idd via de roosters in je gevel.
Volgens mij kun je het gat in je meterkast best dichtmaken zonder problemen.

Staat me zelfs bij dat de vloeren in moderne huizen dampdicht moeten zijn, dus helemaal geen lucht overdracht tussen woonruimte en kruipruimte.
Dicht dat gat dus en misschien is extra vloerisolatie ook wel een optie, zodat je vloer ook dampdicht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

tw_eek schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:37:
[...]

De kruipruimte dichtspijkeren is geen goede optie. De kruipruime moet kunnen ventileren via de roosters in de buitenmuur en de spouw.
Ons huis (bj 1996) heeft speciale ventilatiebuizen die verse buitenlucht in de kruipruimte aantrekken en vice versa.
Er is meer dan voldoende ventilatie in mijn kruipruimte. Alleen komt al die lucht via dat gat in mijn vloer mijn woning binnen in plaats van dat die lucht weer naar buiten gaat door de ventilatieroosters.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:12
Volgens mij is het bij nieuwbouw zelfs verplicht om een dichte bodem in je meterkast te hebben.
Zonder een vloer in de meterkast werd er geen electra/gas en water binnengebracht bij het huis van mijn broer!
Helemaal dicht zal het meestal niet zijn ivm leidingdoorvoeren, maar scheelt dit niet alles.
Laat staan dat de meterkast geventileerd is, dat is volgen helemaal niet verplicht.

Dit was vroeger volgens mij niet het geval, wij hebben thuis ook geen dichte vloer in de meterkast.
Wel handig als je nog ooit een kabel wilt trekken door je kruipruimte, en als deze droog is valt het met vocht en muffigheid ook reuze mee. Maar dit gaat bij jou dus niet op.

En zoals hierboven ook al gemeld, je kruipruimte moet wel ventileren, maar niet naar binnen.
Wel de spouw in of rechtstreeks naar buiten.

[ Voor 9% gewijzigd door lithoijen op 01-12-2008 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-05 14:16
In het kader van energiebesparing dan wel comfort verhoging even een vraagje over radiatorfolie.
Naast de folie die je op de muur plakt is er ook folie te koop van Tonzon die op de radiator zelf geplakt wordt.

1. Wat is de ervaring met dit produkt, werkt het echt zo goed als de fabrikant beweert?

2. Blijft de tape waarmee de folie wordt vastgeplakt op de lange duur wel zitten of moet er al snel weer gelijmd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nu de zonneboiler er staat ben ik toe aan het volgende project.

Ik zit nu te twijfelen om ( eerst 1 ) zonnepaneel ( 2e hands ) te nemen om hiermee eens te gaan experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:32
waldorf schreef op maandag 01 december 2008 @ 11:52:
In het kader van energiebesparing dan wel comfort verhoging even een vraagje over radiatorfolie.
Naast de folie die je op de muur plakt is er ook folie te koop van Tonzon die op de radiator zelf geplakt wordt.

1. Wat is de ervaring met dit produkt, werkt het echt zo goed als de fabrikant beweert?

2. Blijft de tape waarmee de folie wordt vastgeplakt op de lange duur wel zitten of moet er al snel weer gelijmd worden?
1. Het lijkt goed te werken, de muur achter de radiator voelt inderdaad niet warm. Of je die m3's aan besparing haalt, durf ik niet te zeggen.

2. Plakt prima, zit er nu een jaar tegen, zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135487

Ik heb hier en daar al reacties gezien op de Tonzon radiatorfolie en de meesten gaan ervan uit dat dit niet zo goed werkt als radiatorfolie tegen de muur. Klassieke radiatorfolie (op de muur) werkt door de stralingswarmte van de radiator te reflecteren (d.m.v. de spiegelende laag), en dit zou maar echt effect hebben als er ruimte zit tussen de radiator en folie. Maar ik heb nog maar weinig tot geen objectieve metingen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik ben bezig met een essay over duurzame energie voor mijn studie. Er was voor 2008 46 miljoen euro beschikbaar gesteld voor PV. Weet iemand ongeveer wanneer dit potje leeg was? Met bron zou helemaal mooi zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52
Fijn, dus even in de hoop dat je een van de standaard "goedkoopste" capaciteiten hebt (zo niet dan ben je helemaal fucked, want alle advies en eventuele wijzigingen mag je zelf betalen), dan ga je dus straks 21 euro/maand betalen in plaats van de huidige 35 ofzo euro *per jaar* vastrecht?

Ofwel een verhoging van 220 euro van het jaarlijks vastrecht? Of mis ik nu iets...

In mijn geval komt dat namelijk neer op een verhoging van ca. 40% van mijn electriciteitsrekening, terwijl die al niet eens zo laag is (2500-3000 KWh/jaar) (woon bijna beneden in een flat van 16 verdiepingen, dus zonnepanelen gaan bij mij niet echt opschieten helaas)

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 01-12-2008 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 11:41
Anoniem: 165002 schreef op maandag 01 december 2008 @ 09:46:
1e van de maand alweer! Gaat te snel

Hier ons maandverbruik dan maar ff.

Stadsverwarming : 1,955 GJ
electriciteit: 180Kwh

Donkere en kouden dagen beginnen erin te hakken. Vooral de stadsverwarming was duur vorige maand!
December zal wel weer hoger liggen met die feestdagen.

Kwam er gister achter dat ons huis toch wel wat langzaam opwarmt; 1 verwarming in de keuken wordt niet helemaal heet (handwarm zeg maar) terwijl de rest gewoon loei heet zijn als ik de termostaat aanzwengel.
Ontluchten heeft niets geholpen; iemand een idee?
wellicht doorstroom-begrenzing (bij vloer punt) verder open draaien? ik kan bij d enieuwbouw per radiator de toe-en afvoer van de radiator begrenzen....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Crackh34d schreef op maandag 01 december 2008 @ 15:50:
Ik ben bezig met een essay over duurzame energie voor mijn studie. Er was voor 2008 46 miljoen euro beschikbaar gesteld voor PV. Weet iemand ongeveer wanneer dit potje leeg was? Met bron zou helemaal mooi zijn :)
De Pv subsidie was 83 miljoen en het potje was volgens mij ergens in Juni leeg (kan ook eind mei zijn geweest)
Ik heb zo snel geen bron voor je voor de juiste datum.
Bron voor de hoeveelheid subsidie kan je hier vinden: http://www.senternovem.nl/sde/veelgestelde_vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NielsTn schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:02:
[...]

wellicht doorstroom-begrenzing (bij vloer punt) verder open draaien? ik kan bij d enieuwbouw per radiator de toe-en afvoer van de radiator begrenzen....
Bedoel je het vloerpunt bij de radiator (is volgens mij bij mij de terugstroom buis die ik kan regelen)
Of zit dat ergens anders? Bij verdeelpunt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52
Ah right, dat capaciteitstarief vervangt dus wel de bestaande vaste en variabele transportkosten? In dat geval valt het nog een klein beetje mee, maar nog steeds een verhoging van zo'n 120 euro per jaar bij een toch vrij gemiddeld (zeker niet bijzonder laag) verbruik.

Wat voor zin heeft het zo in dit land nog om te proberen je energiegebruik een beetje binnen de perken te houden?

Ik ga denk ik maar eens naar huis wat dure spaarlampen kapot slaan, de giftige kwikdampen opsnuiven, de gloeilampen terugschroeven en de stroomzuipende wasdroger op volle kracht laten draaien. |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Wilke schreef op maandag 01 december 2008 @ 15:51:
[...]

Fijn, dus even in de hoop dat je een van de standaard "goedkoopste" capaciteiten hebt (zo niet dan ben je helemaal fucked, want alle advies en eventuele wijzigingen mag je zelf betalen), dan ga je dus straks 21 euro/maand betalen in plaats van de huidige 35 ofzo euro *per jaar* vastrecht?

Ofwel een verhoging van 220 euro van het jaarlijks vastrecht? Of mis ik nu iets...

In mijn geval komt dat namelijk neer op een verhoging van ca. 40% van mijn electriciteitsrekening, terwijl die al niet eens zo laag is (2500-3000 KWh/jaar) (woon bijna beneden in een flat van 16 verdiepingen, dus zonnepanelen gaan bij mij niet echt opschieten helaas)
Geen idee, maar het gaat idd erom om mensen met een laag verbruik te naaien:
http://www.consuwijzer.nl...paciteitstarief_ingevoerd
Het capaciteitstarief is ingevoerd omdat met name de capaciteit van de geïnstalleerde meter de kosten bepaalt voor het netwerkbedrijf en niet de getransporteerde hoeveelheid m3. Zonder capaciteitstarief betekent dit dat een afnemer met een relatief hoog verbruik meebetaalt in de kosten van een afnemer met een relatief laag verbruik. Dit is onwenselijk vanuit kostenperspectief.
En volgens het EZ is er, uiteraard, niets aan de hand. Ook niet voro de 'kleinverbruikers' (of ze daar ook de klein-kleinverbruikers onder verstaan... ;) )

http://www.ez.nl/Onderwer...rsmarkt/Capaciteitstarief
Het gemiddelde capaciteitstarief voor huishoudens (t/m 3*25A) wordt vervolgens gecompenseerd door een verhoging van de heffingskorting van de Energiebelasting tot het gemiddelde capaciteitstarief voor huishoudens.
Al met al wordt de energienota er dus nog onoverzichterlijker van... Doen ze goed :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 18:40
[...]

Ik vind het zowiezo behoorlijk veel geld voor 1 kabeltje je huis in, 250 euro per jaar! Dat is echt slapend rijk worden!

[ Voor 25% gewijzigd door QuestionMarc op 01-12-2008 16:42 ]

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Paide22 schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:28:
[...]
Vergeet trouwens niet te kijken naar de oorzaak van de hoge luchtvochtigheid. Een vochtige kruipruimte bijvoorbeeld is iets wat veel narigheid kan geven, er is hier ooit eens een topic voorbij gekomen van iemand die zijn halve huis kon slopen wegens verrot hout en zwammen...
Duidelijk verhaal! Een vochtige kruipruimte is zeker het geval hier, ik meen zelfs dat er water in staat. Wellicht eens proberen te achter halen hoe en of deze geventileerd wordt. Daarnaast lijkt ITHO ook wel aardige producten aan te bieden want er zit bijvoorbeeld wel afzuiging op de wc en in de badkamer, maar deze dient beneden aan/uit gezet te worden wat niet altijd even praktisch is. Een automatische ventilator op basis van luchtvochtigheid is dan misschien geen gek idee. :)

Ook vraag ik me af of het dan zin heeft om zo een warmte terugwin unit dan misschien dus aangesloten kan worden op de al aanwezig afvoerbuizen (op de wc beneden en badkamer boven zijn dus afzuig roosters aanwezig). In eerste instantie ga ik eens even proberen wat te doen met de bestaande middelen en achterhalen hoe en wat er al aanwezig is. Bedankt allemaal voor zover! :)

Edit: Inmiddels ontdekt dat er dus wel degelijk een afvoer systeem aanwezig is. Schematisch lijkt zo een systeem aanwezig ([ ] stelt een buis voor):

^ Uitgang via dak
[ ] Zolder inclusief unit met zeer waarschijnlijk ventilatoren
[ --> Badkamer
[ ]
Toilet begane grond

Er lijkt zelfs ook nog een aftakking naar de keuken te lopen (vanaf de zolder richting keuken dus), maar ik denk dat die inactief is want voor de keuken afvoer is een aparte uitgang beneden in de buitenmuur...

Wellicht dat er op zolder dus een nieuw apparaat kan komen (een Itho centrale ventilatie-unit en buisventilator systeem is dus misschien wel wat?), aangezien daar stroom beschikbaar is en op de badkamer en het toilet niet.

Daarnaast lijkt er wel degelijk ventilatie te zijn voor de kruipruimte, maar deze roostertjes aan de buitenkant van het huis op grond hoogte zitten zeer waarschijnlijk verstopt. Ook de toegang naar de kruipruimte (een houten plateau) kan wellicht beter geïsoleerd worden zodat hier minder vocht binnen komt.

[ Voor 27% gewijzigd door Banjy op 01-12-2008 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Anoniem: 165002 schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:11:
[...]

De Pv subsidie was 83 miljoen en het potje was volgens mij ergens in Juni leeg (kan ook begin mei zijn geweest)
Ik heb zo snel geen bron voor je voor de juiste datum.
Bron voor de hoeveelheid subsidie kan je hier vinden: http://www.senternovem.nl/sde/veelgestelde_vragen
Heel erg bedankt. Hier werd die 43 miljoen vermeld: http://www.senternovem.nl/sde/publicaties/zonpv_2008.asp

Raar dat er op dezelfde website andere bedragen worden vermeld :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:04

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

EZ: Bij het capaciteitstarief is de leverancier zelf verantwoordelijk voor een tijdige en juiste facturering van de afnemers, de netbeheerder heeft geen verbruiksgegevens van de afnemer meer nodig
Die leverancier gaan dus helemaal uit van schattingen in hun eigen voordeel, ookal zij de werkelijke meterstanden doorgegeven :( 8)7
Consuwijzer: Zonder capaciteitstarief betekent dit dat een afnemer met een relatief hoog verbruik meebetaalt in de kosten van een afnemer met een relatief laag verbruik. Dit is onwenselijk vanuit kostenperspectief.
En hoezo zouden grootverbruikers niet meer hoeven betalen voor het het zuinige gebruik van energie bij anderen???? DE VERVUILER BETAALD TOCH?????

Stelletje kl... :X :X :X ......eigenheimers

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

op mijn dak past in theorie 6Kwp pv,
krijg ik dat nu ook omdat het kan EZ ? sde`tje ?
wat een idiote volslagen kolder zeg.

hier staat verschrikkelijke waarheidsomkering.
de hoeveelheid bepaald de prijs, niet de diameter van een pijp of kabel.
bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:17
Banjy schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:39:
[...]
Wellicht dat er op zolder dus een nieuw apparaat kan komen (een Itho centrale ventilatie-unit en buisventilator systeem is dus misschien wel wat?), aangezien daar stroom beschikbaar is en op de badkamer en het toilet niet.
Een buisventilator én CVE gaat niet samen ;) Je kan beter een CVE op zolder installeren en de ventielen in de bad, keuken en wc goed inregelen. Die Itho CVE kun je draadloos bedienen en daar zit ook een timer functie op, dus die kan je prima in de douche gebruiken.

Voor een WTW heb je trouwens ook een aanvoer kanaal nodig, houdt daar even rekening mee, want zoals ik het nu lees heb je enkel een afvoer kanaal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb trouwens door een deskundige natuurlijke ventilatie laten aanleggen.
bevalt erg goed, geen vochtprobleem, en het werkt als een chanel 5 flesje.
(over een rietje heen blazen wat onderin in water steekt)
wel 2 pijpjes meer op het dak, maar geen huppeldepup fan van 20 tot 70 watt continu.(400+kwh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
FicoF schreef op maandag 01 december 2008 @ 20:01:
[...]

Een buisventilator én CVE gaat niet samen ;) Je kan beter een CVE op zolder installeren en de ventielen in de bad, keuken en wc goed inregelen. Die Itho CVE kun je draadloos bedienen en daar zit ook een timer functie op, dus die kan je prima in de douche gebruiken.

Voor een WTW heb je trouwens ook een aanvoer kanaal nodig, houdt daar even rekening mee, want zoals ik het nu lees heb je enkel een afvoer kanaal... :)
Het is inderdaad alleen een afvoer kanaal en heb inmiddels ontdekt dat dat niet voldoende is voor een WTW inderdaad :) Die draadloze bediening spreekt mij ook wel aan, en ik denk dus dat we dat gewoon gaan proberen. In combinatie met het beter ventileren van de kruipruimte zou dat allicht al wat verbetering moeten bieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Ik wil thuis wat besparingsmaatregelen nemen.

Nu wil ik zo'n schakelaar die bijv mijn NAS en router van 1 uur s´nachts tot 7 uur s´ochtends uitzet.
Ik heb deze op het oog: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=622429
Verder koop ik er nog een Voltcraft energycheck bij.

Nu vraag ik me af of je die tijdklok elke dag opnieuw moet zetten?

EDIT: Of moet ik deze hebben: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=616020

[ Voor 9% gewijzigd door Crackh34d op 01-12-2008 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je nas uitzetten op die manier is slecht voor het filesystem (mft$ of je journal log)
beter is met hdparm of disk spindown te werken, of een clean shutdown, scripten.
maar dan nog blijft de voeding aan.

hoe vaak heb je je data nodig ?
je kan hem natuurlijk ook pas aanzetten als je hem nodig hebt........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

must read pv pdfje :

http://www.permacultuurne...cultuurtk/PVonderzoek.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-12-2008 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:18

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

[...]
vandaar dat mijn maandtarief toch 20 euro hoger is geworden, ondanks dat we 153 euro bespaard hadden tov vorig jaar, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je kan je afvragen wat je gaat betalen,
beter is je energie duurzamer te besteden.
hoe komt het dat deze regering dit kan, mag en doet ?
en wat ga je eraan doen......
http://www.dte.nl en schreeuw in de achterkamertjes,
denk alvast na wat je gaat stemmen, de volgende verkiezing.

de regering, de energie bobo`s en de instanties hebben maar 1 doel, een deuk in je knippie slaan,
je zuur verdiende centjes, die je dan niet meer uit kan geven aan iets leuks nuttigs of zinnigs.

het opvolgende geldzuig voorstel is alweer gereed.
http://www.dte.nl/nederla...iteit_2009_ter_inzage.asp

zonnigtype heeft gelijk en krijgt gelijk,
ik breng het iets anders, met minder cijfers,
maar duidelijk is nu wel wat er bedoeld word met de staatsgreep in de meterkast.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-12-2008 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb de statistieken van deze maand

Electriciteit : 248kWh
Gas : 193m3
Water : 9,4m3

Electriciteit is hoger dan verwacht. Echt aantoonbare reden heb ik nog niet. Gas is, jammer genoeg, zoals verwacht. Water is hoger. Een gedeelte is de zonneboiler. Daar gaat 300 liter in. En hij is een keer volledig doorgespoeld. Dat is dus al 0,6m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
En wat lees ik op deze site:
De hoogte van het voorgestelde meettarief hangt samen met de introductie van de op afstand uitleesbare slimme meters. De Tweede Kamer heeft eerder dit jaar besloten dat alle Nederlandse kleinverbruikers een slimme meter moeten krijgen.

Zo wordt je dus een slimme meter door de strot geduwd. Ik weet iig 1 ding, ik ga het zo lang mogelijk tegenhouden. Opzouten met die zooi. Het heeft geen enkel nut en tast de privacy aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jaja, pas maar op als je je geld staat te tellen in de lift,
voor je het weet is dat ook alweer naar EZ :

http://paulusjansen.sp.nl...s-door-capaciteitstarief/

fijn hoor, ook voor grote flats met grote buderus verwarming centraal,
of je werkgever, of wat dacht je van die boer die zijn windmolen met zware stop op het net, 100Kw of,
....zo ineens een fijn kerstkadootje krijgt op de mat......

(waarom heeft de slimme meter eigenlijk geen lcd voor momentaan verbruik 2-way?,
of momentaan selectable per telwerk ? een beetje service voor dit bedrag mag toch wel verwacht worden ?)

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-12-2008 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:45
flitspaal.nl schreef op maandag 01 december 2008 @ 21:09:
Ik heb de statistieken van deze maand
Ik ook :)
Electriciteit : 248kWh
Gas : 193m3
Water : 9,4m3
Electriciteit : 72kWh (nog niet verrekend met de zonnestroom)
Zonnestroom: 22kWh
Gas : 72,3m3
Water : 4,7m3

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

BCC

Ik denk dat dit wel een interessante ontwikkeling is:
http://www.nedap-energysystems.com/
De mygrid van Nedap met meer info hier:
http://www.pleisureworld....9d-4905-acef-5c86f986a3b2

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 02-12-2008 07:20 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die reclame is zooo goed voor sinterklaas : (en ez natuurlijk)

het geld word uit mijn zak geklopt, zak geklopt,
wie zal dat zijn.....
(ik wil een mygrid van sinterklaas!)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-12-2008 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:53:
minder verbruiken, zonneboiler pv of speksteen of warmtepomp word hierdoor weer een nekslag verkocht.
het antwoord van mijn netbeheerder was : weten we niet,
dus ik vraag wat ga ik dan betalen ?
antwoord : weten we niet, moet je afwachten (continuon/liander)
Ik heb die site van Essent nog even doorgelezen.
Het schijnt dat iedereen die bij Essent zit en meer dan 3x35A heeft (oftewel meer dan die 21 euro/maand) een brief zou krijgen met daarin de benodigde gegevens (accountnummer en logincode) om de zekering-waarde aan te laten passen.
Echter wat staat er op die betreffende pagina:
Op deze pagina kunt u voor 1 december 2008 zelf de verlaging van uw zekeringwaarde aanvragen.
Ben ik dan heel naïef als ik bedenk dat ik geen brief heb gezien en dus wel in het goedkope tarief ga vallen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13
Anoniem: 238103 schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:28:
voor de liefhebbers : de SDE iskra meter ! (verplicht bij sde als bruto produktiemeter)

http://universalmeterserv...oduct_info&products_id=48

50 pondjes kost ie maar, maar de sde`er betaald er 15 jaar 36 euro huur voor....
en de pechvogels die ook hun meter hebben laten wegrossen,bijna dubbel dat bedrag.
dat moet toch lachu gieren brullen zijn in die bestuurskamers van nuon essent eneco en de rest....
dat hebben ze toch mooi geregeld met EZ !
Wat ik me nou afvraag dan; ik heb al 3 jaar een iskra ME161 meter hangen. Dat ding meet al 2 jaar mijn teruglevering die door essent gesaldeerd wordt. Stel dat ik nu mee had gedaan met de SDE, had ik dan geen extra meter hoeven nemen?

Ik heb er destijds ook wel voor betaald (90e plaatsingskosten), maar dat was omdat we dubbeltarief wilden. Later kwamen onze panelen er pas bij. Die plaatsingskosten zijn al ruimschoots terugverdiend, tarief 2 is 3 keer zo veel als tarief 1 >:)
Oh en btw; ik heb hier 1x25A hangen. Dat kan ik zien door de doorzichtige verzegelkap, én op de stikker. De monteur van de iskra meter heeft daar keurig (gratis) nog een nieuwe ingedraaid, want hij zou wel eens versleten kunnen zijn door piekstromen van de vorige gebruikers, en dan vond ie het niet netjes als wij dan onterecht voor kosten kwamen te staan. _/-\o_

Maar goed, wat ik dus wel weer irritant vind is dat het tarief niet minder is dan bij de 3x25A. Wat is dat nou weer voor een flutregeling. Ik betaal dus veel meer dan de capaciteit van mijn aansluiting. Ik betaal voor 3x25A. Wat een kul.

[ Voor 21% gewijzigd door Mistraller op 01-12-2008 22:54 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wees maar blij dat je geen boer bent met een 2Mw vestas,
met je dikke stoppen van xxxA....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Anoniem: 238103 schreef op maandag 01 december 2008 @ 23:06:
wees maar blij dat je geen boer bent met een 2Mw vestas,
met je dikke stoppen van xxxA....
Ja da's dan ook weer waar -O-

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Crackh34d schreef op maandag 01 december 2008 @ 16:43:
[...]

Heel erg bedankt. Hier werd die 43 miljoen vermeld: http://www.senternovem.nl/sde/publicaties/zonpv_2008.asp

Raar dat er op dezelfde website andere bedragen worden vermeld :S
Historie van de subsidiebedragen voor zonnestroom :

Aanvankelijk in de CONCEPT SDE "aanbiedingsbrief" van EZ, 31 jan. 2008: 10 MWp, inhoudende 2,8 miljoen per jaar aan gemaximeerde uitgaven voor, toen nog, "op 3,0 kWp gemaximeerde" installaties. Daarnaast "groeipad" 5 MWp per volgend jaar extra zodat er in 2011 (afscheid Balkellende?) een miezerige 25 MWp "bij" mocht komen.

Toen, na weer het nodige gezwam in TK, en die slaapverwekkende vergadering op 26 feb. 2008: met heel veel bombarie mocht die 3,0 omhoog naar een spetterende 3,5 kWp/installatie, en werd er door Samsom 30 mille extra beloofd tot en met 2011, alleen moest hij vd Hoeven nog zien te overtuigen dat dat geld nog ergens was te vinden...

Toen moest de hele zooi gepubliceerd worden in de Staatscourant (3 onleesbare Ministeriële Regelingen, 9 VETTE SC pagina's lang). Dat werd nr. 44 van 3 maart 2008. Artikel 10 van "Regeling aanwijzing categorieën duurzame energieproductie 2008" geeft voor zonnestroom de nog niet verhoogde 46 miljoen Euri.

Daar zat die beloofde verhoging van Der Diederik nog niet in, dus. En toen begon duidelijk te worden dat intekening vertraagd vet was overschreden (want er was 15 i.p.v. 10 MWp voor 2008 "beloofd"), en SenterNovem bleek met 18 MWp aan aanvragen te zitten. Dus werd er weer effekes gepanikeerd in het Haagse Kippenhok, wat her en der geschraapt (WKK werd gekort en was opeens "economisch rendabel"...), en dus.... kwam al ras de eerste grote officiële wijziging regeling blablabla:

Staatscourant nr. 138, ma 21 juli 2008, pp. 10-11: budget voor zonnestroom verhoogd van 46 naar 83 miljoen Euri...

Ik heb hier een centimeters dikke map SDE fraais voor je liggen, beste Crackh34d, die je best ter plekke mag komen bekijken. Wel grote portie goede moed meenemen, maar ter compensatie, wie weet, staat er wel op zonnestroom (niet SDE...) gebakken appeltaart voor je klaar... :9

Oh jah, je kunt al een boel elektronisch inkijken (6 pagina's...). Ingangspagina zie hier.

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 02-12-2008 00:55 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 238103 schreef op maandag 01 december 2008 @ 19:28:
op mijn dak past in theorie 6Kwp pv,
krijg ik dat nu ook omdat het kan EZ ? sde`tje ?
wat een idiote volslagen kolder zeg.

hier staat verschrikkelijke waarheidsomkering.
de hoeveelheid bepaald de prijs, niet de diameter van een pijp of kabel.
bizar.
Dat heet: Power Politics, beste eric-pvt. Dit is al vele jaren aan de gang, met de meest ranzige "voorstellen tot wijziging van code dit en code dat", waar consumenten verre van gehouden worden, waar geen enkele duurzame club of Consumentenbond toegang heeft (behalve de patsers van PAWEX), en waar netbeheer juristen volledig vrij spel hebben om hun verschrikkelijke sabotagedaden in "regelgeving" ingegoten te krijgen. Het cap. tarief (en alle andere ellende, slimme meter, leveranciersmodel van facturatie) is slechts het majeure vervolg er op. Trouwens, vergelijkbare leugens met dezelde soort taal worden al een tijdje in de vele ambtelijke stukken van EZ de Tweede Kamer in gemasseerd als "de waarheid". Niemand die ze tegenspreekt, en DUS is het "de waarheid".

Het programma "de leugen regeert" is een slap aftreksel van de schandalige volksverlakkerij die er momenteel gaande is in Den Haag... En Alders (voorzitter van EnergieNed) mag lekker schijnheilige interviews geven voor de nitwits van journalisten...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:50:
[...]
Maar goed, wat ik dus wel weer irritant vind is dat het tarief niet minder is dan bij de 3x25A. Wat is dat nou weer voor een flutregeling. Ik betaal dus veel meer dan de capaciteit van mijn aansluiting. Ik betaal voor 3x25A. Wat een kul.
Welkom bij de massaal gen***den in ons poldermoeras, beste Mistraller...

Dat is allemaal power politics van de netbeheerders, die elke cent zullen graaien die ze met hun zieke breinen bedenken om te kunnen graaien. Hand in hand met de meterboys, die ook wel een extra zakcentje lusten (zeker bij de SDE slachtoffers). Over de rug van de in deze kwesties (minimaal 99%) niks wetende kleinverbruikers...

Oh ja, die teruglevermeter van je, M.: forget it but. Het teruglevertelwerk meet namelijk opwek minus eigenverbruik op enig moment. SDE verplicht BRUTO productie, dus meting van alle zonnestroom opwek, want daar is de hele regeling aan opgetuigd. Alleen hebben de EZ boys het voor elkander gekregen om die meter ACHTER de netmeter te laten opnemen, zodat SDE klanten tot gruwelen gedwongen worden om doorheen te moeten. Kan alleen een zieke ambtenaar verzinnen, zoiets. In Duitsland gaat de separate feed-in meter direct het net op, geen gezeik, alles buiten certificatiecircus (geen CertiQ gesodemieter...) om voor een vast tarief 20 jaar (en periode vanaf netkoppeling in voorafgaande jaar) laten uitbetalen door netbeheer. Dat gaat in NL per 1 januari fysiek onmogelijk gemaakt worden door invoering cap.tarief, omdat netbeheer dan niks meer met je te maken "hoeft" te hebben, en al direct aan begin van het jaar weet wat hij voor vastrechten (incl .torenhoog cap. tarief) uit jouw uitgeknepen portefeuille kan gaan persen... En straks geen "contact" meer met je hoeft te hebben, want de leverancier moet dat straks allemaal gaan uitzoeken, en die moet al die onzin doorfactureren. Ik heb nu al de grootste problemen bij Greenchoice omdat ze een zooitje maken van die netbeheersposten, en een correctienota nog erger hebben gemaakt dan het foute origineel.... :(

NB: Het boze poppetje zou eigenlijk een smiley moeten zijn, want ik heb meer terug gekregen dan ik aangetoond in een gedetailleerd spreadsheet had terug gevraagd, maar als ik ergens een bloedhekel aan heb, is het wel een niet kloppende nota waarin wordt "gegoocheld" met tarieven om de klant af te schepen. Mijn vermoeden is dat het volgend jaar dus nog erger gaat worden... :'(

[ Voor 53% gewijzigd door zonnigtype op 02-12-2008 01:48 . Reden: nog meer fraais ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En Alders (voorzitter van EnergieNed) mag lekker schijnheilige interviews geven voor de nitwits van journalisten...
was die niet ooit minister van milieu ? alsof je je moeder verkoopt....
vast verder een keurige man met een mooie stropdas... net zoals bij fortis euh ..fortwas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

TD-er schreef op maandag 01 december 2008 @ 22:20:
[...]
Ben ik dan heel naïef als ik bedenk dat ik geen brief heb gezien en dus wel in het goedkope tarief ga vallen? ;)
ik heb op een oud factuur van 1998 van essent 1x35A zien staan hier, daarna is dat niet meer vermeld, misschien dat je er zo achter kunt komen
ik val dus gelukkig in het laagste tarief

[ Voor 7% gewijzigd door sander817 op 02-12-2008 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
Anoniem: 238103 schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:53:
...
Pff, ik schrok me net het apezuur. In eerste instantie had ik de site van Essent niet helemaal goed gelezen. Wij hebben recent onze 1x35 A laten verzwaren naar een 3 fase aansluiting. Na een korte blik op de site te slaan, leek het net alsof wij dus van 250 naar 750 euro per jaar zouden gaan. Dat terwijl ik op het moment van beslissen had geconstateerd dat het vaste tarief gelijk zou blijven.
Gelukkig blijkt die 750 Euro alleen te gelden van 3x35A, terwijl wij 'maar' 3x25A hebben. Pff ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met die prachtige sluikse invoering van het capaciteits tarief mogen ze de 15 jaar terugverdientijd van de SDE ook wel eens aanpassen.

Prachtig mooi geld besparen denk je dan met een dak vol PV; echter zal je nooit en never van die nieuwe kosten afkomen.., heerlijk dit.

(ik vat het nog niet helemaal die capaciteits regeling etc...; maar hoe is dit er zo maar door gekomen; is dit ooit in de kamer besproken? Komt dus voor mij als "normale' burger als sinterklaas kado)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

In de toekomst zal men toch te maken krijgen met telkens weer een verhoging van het vastrecht.
Immers het zelf opwekken van stroom/warmte zal alleen maar toenemen.
Gevolg dalende inkomsten moeten gecompenseerd worden door verhoging vastrecht/meterkosten.
Zo'n 10 jaar geleden bestond de post meterkosten niet eens.
Komst van de slimme meter zal in de toekomst de meterkosten doen stijgen, boycotten slimme meter heeft mijns ziens ook weinig zin want dan zullen de kosten van de meteropnemer worden doorberekend.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Daarnet is er een mannetje van de Nuon geweest om te kijken voor isolatie in mijn huis.

Er valt in mijn huis weinig eer te behalen. Overal zit al minimaal 3-5cm isolatie.

Ivm onze verbouwing heeft het extra isoleren van het dak weinig nut. Ook mijn spouw is voorzien van een dikke laag steenwol en extra isolatie kan hier niet.

Enige wat we nog kunnen doen is onze vloer extra laten isoleren. Hier kan een soort pur schuim bijgespoten worden. Dit zou tussen de 3-5m3 per vierkante meter gas per jaar kunnen schelen. Kost alleen wel een dikke 1500 euro om het te laten aanbrengen.

Daarnaast had hij nog een goede tip om mijn vensterbank aan de achterkant te veranderen. De warmte blijft heel erg bij die radiator hangen.

Ik heb het gat in de meterkast naar de kruipruimte dicht gemaakt. Eerst met stukken piepschuim gezorgd voor een soort raamwerk en daarna creatief met purschuim geweest. Het gat is dicht en onder de vloer is nog steeds meer dan voldoende ventilatie.

Het zal qua verbruik niet veel uitmaken denk ik maar het gaat denk ik wel ontzettend schelen met de muffe lucht af en toe in huis.

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 02-12-2008 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

flitspaal.nl schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 10:50:
Enige wat we nog kunnen doen is onze vloer extra laten isoleren. Hier kan een soort pur schuim bijgespoten worden. Dit zou tussen de 3-5m3 per vierkante meter gas per jaar kunnen schelen. Kost alleen wel een dikke 1500 euro om het te laten aanbrengen.
Eens informeren links en rechts, er zijn meer manieren (tozon, vlokken, schuim) dus zal de kosten ook wel erg verschillen per manier en zelfs per aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hjs schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 11:13:
[...]

Eens informeren links en rechts, er zijn meer manieren (tozon, vlokken, schuim) dus zal de kosten ook wel erg verschillen per manier en zelfs per aanbieder.
Hij had twee opties.

1. 6cm extra purschuim aan de onderkant van onze vloer. Kosten circa 1500 euro

2. Een soort vlokken op de vloer om optrekkende kou tegen te gaan. Kosten circa 1000 euro.

Besparing is ongeveer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ja hij ;)

Ik heb het vorig jaar gemerkt toen we wat offertes aanvroegen voor het impregneren van de buitenmuur.
De prijzen waren toch heel verschillend bij de verschillende aanbieders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Vlokken op de vloer zou ik zobiezo niet doen. Daardoor wordt je kruipruimte onbereikbaar (of zo goed als). PUR is ook weer niet een echt duurzamen oplossing. Dan kun je beter voor piepschuim of tonzon (Thermoskussens) gaan.
Milieucentraal heeft hier ook een goede pagina over: http://www.milieucentraal...oer-%20en%20bodemisolatie

Wij hebben vloerverwarming (geen vloerisolatie aan de onderkant :S), maar wel een groot plastic zeil op de vloerbodem, dat is gedaan tegen optrekkend vocht. Dus dat kan nog een oplossing zijn tegen het vochtprobleem.

[ Voor 14% gewijzigd door IJsbeer op 02-12-2008 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

IJsbeer schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 12:30:
Vlokken op de vloer zou ik zobiezo niet doen. Daardoor wordt je kruipruimte onbereikbaar (of zo goed als). PUR is ook weer niet een echt duurzamen oplossing. Dan kun je beter voor piepschuim of tonzon (Thermoskussens) gaan.
Milieucentraal heeft hier ook een goede pagina over: http://www.milieucentraal...oer-%20en%20bodemisolatie

Wij hebben vloerverwarming (geen vloerisolatie aan de onderkant :S), maar wel een groot plastic zeil op de vloerbodem, dat is gedaan tegen optrekkend vocht. Dus dat kan nog een oplossing zijn tegen het vochtprobleem.
Piepschuim is volgens mij ook niet echt duurzaam. Mijn voorkeur zou nu uitgaan naar 6cm extra isolatie ( pur ).

Besparing zou ongeveer 5m3 per m2 per jaar zijn.. Ons vloeroppervlak in de woonkamer is bijna 40m2. Dat zou dus 200m3 gas per jaar kunnen schelen

Edit :

De pomp van de zonneboiler is nu lekker aan het draaien. Er schijnt hier een winterzonnetje op dit moment met af en toe wolken ervoor

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 02-12-2008 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 12:50:
[...]

Piepschuim is volgens mij ook niet echt duurzaam. Mijn voorkeur zou nu uitgaan naar 6cm extra isolatie ( pur ).
Piepschuim bestaat uit 97% uit lucht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Een soort gebakken lucht zeg maar :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

@Flitspaal

Hoe groot is jouw expansievat van de zonneboiler en is het ook eentje voor zonneboilers?
Heb je de flow van het primaire circuit geknepen omdat het nu koud is zodat je opname beter wordt?

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 02-12-2008 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 14:46:
@Flitspaal

Hoe groot is jouw expansievat van de zonneboiler en is het ook eentje voor zonneboilers?
Heb je de flow van het primaire circuit geknepen omdat het nu koud is zodat je opname beter wordt?
Voor zover ik weet? is er geen verschil tussen een zonneboiler expansievat of een gewoon expansievat. Mijn expansievat is een standaard exemplaar van 18-25 liter.

Ik heb de flow niet geknepen. Het enige wat ik heb gedaan is de delta T regeling aangepast van 8/4 naar 6/2 ( bij 6 graden verschil aan, bij 2 graden verschil uit ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
zonnigtype schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 00:52:
[...]
Historie van de subsidiebedragen voor zonnestroom :

Aanvankelijk in de CONCEPT SDE "aanbiedingsbrief" van EZ, 31 jan. 2008: 10 MWp, inhoudende 2,8 miljoen per jaar aan gemaximeerde uitgaven voor, toen nog, "op 3,0 kWp gemaximeerde" installaties. Daarnaast "groeipad" 5 MWp per volgend jaar extra zodat er in 2011 (afscheid Balkellende?) een miezerige 25 MWp "bij" mocht komen.

Toen, na weer het nodige gezwam in TK, en die slaapverwekkende vergadering op 26 feb. 2008: met heel veel bombarie mocht die 3,0 omhoog naar een spetterende 3,5 kWp/installatie, en werd er door Samsom 30 mille extra beloofd tot en met 2011, alleen moest hij vd Hoeven nog zien te overtuigen dat dat geld nog ergens was te vinden...

Toen moest de hele zooi gepubliceerd worden in de Staatscourant (3 onleesbare Ministeriële Regelingen, 9 VETTE SC pagina's lang). Dat werd nr. 44 van 3 maart 2008. Artikel 10 van "Regeling aanwijzing categorieën duurzame energieproductie 2008" geeft voor zonnestroom de nog niet verhoogde 46 miljoen Euri.

Daar zat die beloofde verhoging van Der Diederik nog niet in, dus. En toen begon duidelijk te worden dat intekening vertraagd vet was overschreden (want er was 15 i.p.v. 10 MWp voor 2008 "beloofd"), en SenterNovem bleek met 18 MWp aan aanvragen te zitten. Dus werd er weer effekes gepanikeerd in het Haagse Kippenhok, wat her en der geschraapt (WKK werd gekort en was opeens "economisch rendabel"...), en dus.... kwam al ras de eerste grote officiële wijziging regeling blablabla:

Staatscourant nr. 138, ma 21 juli 2008, pp. 10-11: budget voor zonnestroom verhoogd van 46 naar 83 miljoen Euri...
Dit is zeer bruikbare info, en verklaart meteen de tegenstrijdigheid op de website , zeer bedankt _/-\o_
Ik heb hier een centimeters dikke map SDE fraais voor je liggen, beste Crackh34d, die je best ter plekke mag komen bekijken. Wel grote portie goede moed meenemen, maar ter compensatie, wie weet, staat er wel op zonnestroom (niet SDE...) gebakken appeltaart voor je klaar... :9

Oh jah, je kunt al een boel elektronisch inkijken (6 pagina's...). Ingangspagina zie hier.
Zonnestroom appeltaart :9~ Een heel verleidelijk aanbod! Helaas zit ik tot over men oren met mijn studie en is Leiden niet naast de deur :(

PolderPV doorspitten is voor nu al een hele kluif: Ik heb al gemerkt dat SDE etc een dik oerwoud is waar je een flinke machete voor nodig hebt om er doorheen te komen en alles echt te begrijpen.

EDIT: 16 December is er op de TU/e een symposium ´The future of our Energy´ georganiseerd door de studievereniging van Technische Natuurkunde. Met razend interessante lezingen en workshops! Het kost voor niet TU/e-ers dan wel 25 euro (muhaha ik kom er met 3 euro vanaf 8) ), maar ik kan garanderen dat de lunch super is :9~ Het geheel wordt natuurlijk afgesloten met een borrel. Website: www.vdwaals.nl/symposium

[ Voor 7% gewijzigd door Crackh34d op 02-12-2008 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flitspaal.nl schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 15:25:
[...]

Voor zover ik weet? is er geen verschil tussen een zonneboiler expansievat of een gewoon expansievat. Mijn expansievat is een standaard exemplaar van 18-25 liter.

Ik heb de flow niet geknepen. Het enige wat ik heb gedaan is de delta T regeling aangepast van 8/4 naar 6/2 ( bij 6 graden verschil aan, bij 2 graden verschil uit ).
De speciale zijn beter temp. bestendig en kunnen schijnbaar beter tegen glycol. :?

De duurdere zonneboilersystemen zie ik (offertes) hebben een freq geregelde pomp om zo de temp in het primaire circuit gelijker te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Flitspaal

Heb je een thermostatisch mengventiel op je uitgang warm water van je boiler zitten, zodat je warm water niet te warm uit de boiler gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 15:40:
@Flitspaal

Heb je een thermostatisch mengventiel op je uitgang warm water van je boiler zitten, zodat je warm water niet te warm uit de boiler gaat?
uiteraard! :) Die zat bij de ombouwset die voor m'n cv ketel nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb Sunsystems vorige week nog gesproken, hij komt alles nog voor de kerst brengen.

Heb nog met Johan over de 1000l gehad, maar dat moest geen probleem zijn volgens hem.
Omdat het tapwater ( 200l) gescheiden zit is deze snel warm en de 1000l geeft een langere buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Iets zit mij niet lekker met mijn collector. De zon scheen vandaag volop. En mijn collectorsensor komt echt net aan de 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 18:32
Anoniem: 266145 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 15:30:
Mag ik tussen de zonneenergie ook een vraagje over een douchekop kwijt?

Ik ben op zoek naar een spaardouchekop, maar ik kan nergens een leverancier vinden die cijfers levert over hoeveel liter per minuut er doorheen gaat. Ik heb mijn huidige douchekop gemeten op 8,5 l/m, en dat lijkt me niet heel slecht, maar zo rond de 6 zou ook moeten kunnen.

Aangezien we graag onder de douche staan is een zuinigere douchekop lijkt me wel een goed idee, heeft iemand een merk en type met daarbij wat gegevens over het verbruik?
Bij mijn ouders thuis wordt ook veel gedouched, en mijn pa heeft bij de vervanging natuurlijk de goedkoopste van de gamma gehaald |:( , geen idee hoeveel liter er doorheen gaat. Iemand wat meer info over welke douchekop het besparendst zijn (en hoeveel er dan wel doorheen gaat :P)?

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 02-12-2008 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 165002 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 10:46:
Met die prachtige sluikse invoering van het capaciteits tarief mogen ze de 15 jaar terugverdientijd van de SDE ook wel eens aanpassen.

Prachtig mooi geld besparen denk je dan met een dak vol PV; echter zal je nooit en never van die nieuwe kosten afkomen.., heerlijk dit.

(ik vat het nog niet helemaal die capaciteits regeling etc...; maar hoe is dit er zo maar door gekomen; is dit ooit in de kamer besproken? Komt dus voor mij als "normale' burger als sinterklaas kado)
Dat is uit en te na "besproken" (ik heb beslist niet alles uitgeprint, je word op den duur scheitziek van alle leugens in die stukken), al weten ze van alle technische details in de TK geen moer (behalve Paulus J. en Diederik D.). Groot deel van de uiteindelijke "discussie" ging over kerken en sportvelden die slechts zeer kortdurend hoog vermogen nodig hebben, en dus "de capaciteit" die daarvoor nodig is, en dus naar rato zwaar aangerekend zouden gaan worden. Daar zou weer een typische hollandsche overgangsregeling (knutselwerk, effe snel prutsen) voor in elkaar geramd moeten gaan worden. Omdat ze verder ook de ballen begrijpen van de vele technische gifadders, is er ook niet over gesproken. En, belangrijkst nog: de leugens van EZ worden willig geslikt, en die krankzinnige onzin op ConsuWijzer site (ConsuBelazer site?) over weinigverbruikers die de "lasten" van de grootenergiezuipers zouden moeten ophoesten, kunnen in Nederland anno 2008 schaamteloos de publieke ruimte ingeslingerd blijven worden. Als ze niet worden weersproken, worden ze in dit ongelofelijke land gewoon "de maatschappelijke waarheid"....

Vergeet trouwens niet dat met die 3x 35 grens een zoveelste nieuwe financiële barrière al op voorhand in de "markt" wordt gegooid om vooral niet al te grote PV-systemen op boerderijdaken te gaan leggen, mocht onverhoopt door EZ ambtenaren er toch iets van een ongecapte EEG regelgeving in Nederland worden geïmplementeerd. Bijvoorbeeld onder druk van het "feed-in initiatief" van iNSnet/Kleine Aarde, al heeft eric-pvt een pagina hiervoor alweer een link naar een bloedinteressant document weergegeven (thanx!!!), waarin je zeer goed de interviews met die }:O van EnergieNed en EZ moet lezen om te weten hoe de wind hier waait in Nederland. En hoe git en gitzwart onze door Arnhem en Den Haag "gewenste" toekomst er uit zou moeten komen te zien. Als je met een dakvullend systeem boven die 3x35 A aansluiting dreigt te gaan komen, mag je meteen heftig "capaciteitsrecht" aan de piranha's bij netbeheer gaan dokken en een fors deel van je ??? SDE ??? fooi voor de opgewekte kWh's weer direct gaan afdragen. Hoezo, "terugverdienen"????

Dit alles is in Duitsland al 8 jaar lang compleet on-be-staan-baar, is karakteristieke Nederlandse fossiele machtspolitiek, en het gevolg van een compleet zieke, door liberaliseringsgeilheid moreel verwoeste, en deels corrupt gemaakte energiesector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

stefan001 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 16:04:
[...]

Bij mijn ouders thuis wordt ook veel gedouched, en mijn pa heeft bij de vervanging natuurlijk de goedkoopste van de gamma gehaald |:( , geen idee hoeveel liter er doorheen gaat. Iemand wat meer info over welke douchekop het besparendst zijn (en hoeveel er dan wel doorheen gaat :P)?
ik heb onlangs de Go Green Best Saver gehaald, 5 ltr per minuut, ipv zon raindouche geval. Je merkt dat er inder water doorgaat, maar storend is het zeker niet dat er maar 5-6 ltr/min doorheen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iets zit mij niet lekker met mijn collector. De zon scheen vandaag volop. En mijn collectorsensor komt echt net aan de 22 graden.
21 graden max hier vandaag, ik weet het, tenenkrommend laag, maar de zon daalt nog 3 weken,
na sinterklaas vorig jaar is mijn collectorpomp 40dagen inactief geweest,
gewoon rustig afwachten met een dikke sigaar, spreek je 15 februari weer over je collector temperatuur,
dan ga je alweer boven de 100c.(tot eind oktober)

ter indicatie : vandaag 0,350 Kwh uit de (stroom) zonnepanelen met vage zon (6 uur)
in de zomer scoort een regendag al meer. (2-4 kwh)
in mei-aug is mijn vat binnen 2 uur op 90+ graden bij volle zon,
met heatpipes is dat vast nog een kwartier eerder.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-12-2008 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb mijn volledige ondervloer laten schuimen, voor 800 euries.
en heerlijk dat het is, dat had ik eerder moeten doen.
het scheelt +/- 50/60m3 gas per maand tussen november en maart,
maar het comfort is onbetaalbaar, zei de gek met de verwarming op 23c,
in me t-shirt, ik moet nog wat m3 inhalen voor het landelijk gemiddelde ;-)

in november 2005 verstookte ik 198m3 gas (zonder maatregelen thermostaat op 20c)
afgelopen november verstookte ik 102m3 gas. (met maatregelen en lekker de thermostaat hoog 22+c)

duurzaam mag namelijk ook proletarisch genieten zijn van je werk, fossiel is voor .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

energieportal.nl :
Kamer zet grote stap om Zeekracht mogelijk te maken
zaterdag 29 november 2008
De Tweede kamer heeft vandaag een motie aangenomen waarin de regering wordt opgeroepen geld voor de ontwikkeling van wind op zee te reserveren.

maakt niet uit, als de stap 10cm te kort is val je nog in de prutsloot.
dit gaat notabene om een voorstel tot het hebben van een intentie, op enig dag.
als ik dat op mijn werk zeg, ga ik horizontaal de deur uit....
ik ben zo blij, ik heb de intentie om een ferrari te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:35
Verbruik in de afgelopen maanden (ik woon sinds 19-5-08 in dit huis). We wonen er met z'n tweeën op 60 m².

Verbruik Gas (m³)Elek 1 (Nacht)Elek 2 (Dag) Water (m³)
Juni7,953 38 52 3,760
Juli 4,801 42 37 2,941
Augustus 4,584 43 47 2,977
September 7,095 49 53 3,888
Oktober 21,517 40 59 3,809
November 30,334 38 64 3,776

Nachtstroom iets minder, dagstroom iets meer, vooral omdat er overdag steeds meer verlichting aan is. Gasverbruik valt me nog alles mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Olieprijs eventjes onder de 50 dollar/barrel gedoken...

"Dynamische tijden", heet dat ook wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Crackh34d schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 15:27:
16 December is er op de TU/e een symposium ´The future of our Energy´ georganiseerd door de studievereniging van Technische Natuurkunde. Met razend interessante lezingen en workshops! Het kost voor niet TU/e-ers dan wel 25 euro (muhaha ik kom er met 3 euro vanaf 8) ), maar ik kan garanderen dat de lunch super is :9~ Het geheel wordt natuurlijk afgesloten met een borrel. Website: www.vdwaals.nl/symposium
En dan gaan ze nota bene uit duurzame energie Übermeister Deutschland met nog steeds officieel in WET vastgenageld op termijn afscheid van kerncentrales een figuur halen die het o.a. over KERNsplijting gaat hebben...

Goddank is Wim (Sinke, of course) er ook, in de hoop dat er wat tegenvuur kan komen. Alleen die gast van EZ zal wel weer wat roet in het eten gaan gooien, vrees ik...

Dank voor de link. Eerst nog over denken of ik wel zoveel geld aan een reisje naar Braboland d'r aan wil wagen. Komt de pecunia voor tante NS namelijk nog bij, en da's geen kattenwater meer tegenwoordig... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 19:02:
Zelfde firma als die je spouwmuren hebben bijgevuld?
Wie dan, want het staat bij ons ook hoog op het verlang-lijstje en vanuit Alkmaar willen ze vast wel langskomen in Hoorn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
zonnigtype schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 19:50:
[...]

En dan gaan ze nota bene uit duurzame energie Übermeister Deutschland met nog steeds officieel in WET vastgenageld op termijn afscheid van kerncentrales een figuur halen die het o.a. over KERNsplijting gaat hebben...

Goddank is Wim (Sinke, of course) er ook, in de hoop dat er wat tegenvuur kan komen. Alleen die gast van EZ zal wel weer wat roet in het eten gaan gooien, vrees ik...

Dank voor de link. Eerst nog over denken of ik wel zoveel geld aan een reisje naar Braboland d'r aan wil wagen. Komt de pecunia voor tante NS namelijk nog bij, en da's geen kattenwater meer tegenwoordig... :/
Leiden-Eindhoven is inderdaad 32 euro retour :S Van de zotte! Ik wist niet dat OV zo duur was, ik ben verwend met een OV-kaart :). Ik snap niet dat de overheid het gebruik van OV en fiets niet meer stimuleert, het heeft alleen maar voordelen...milieu, files, gezondheid etc...

Over het programma, tja...Ze wilden denk ik een beetje iets van alle alternatieven hebben, en daar hoort kernsplijting kennelijk ook bij.

Mocht je komen, laat dan even hier een belletje rinkelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm je zou toch verwachten dat een club als Zembla een mooi item zou kunnen maken over de maatregelen die onze overheid neemt om duurzame energie vakkundig om zeep te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 19:02:
en heerlijk dat het is, dat had ik eerder moeten doen.
Heb je een houten vloer? Ik wel, daarom zou ik het niet durven. We hebben hier ooit nogal een hoge waterstand gehad, 20 cm water in de kruipruimte, dat wil je niet als je hem vol met schuim hebt, dan komt de vloer mooi naar boven zetten denk ik :)
Volgend jaar ga ik eens kijken wat het kost om onze vloer te vervangen voor een betonnen vloer, want dan kunnen we 'm tenminste fatsoenlijk isoleren. Nu kan dat niet ivm vochtproblemen. (Tijdens eerste grote vebouwing alles mooi afgedekt met plastic, ventilatie gemaakt, vloer van de onderkant geisoleerd met steenwol, wat blijkt, optrekkend vocht blijft in de steenwol hangen, dus na 1 jaar allemaal schimmel...alles weer eruit gehaald :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
flitspaal.nl schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 15:25:
[...]

Wij kregen bij onze Nefit set een gewone Flamco/Flexcon geleverd. In de handleiding staat dat ie geschikt is voor max 50% glycol mengsel. En dat is ook de verhouding van de nefit solarfluid. Kan me niet indenken dat de vloeistof verder nog veel invloed heeft. Voor het aantal liters in het systeem vond ik 18/25 wel fors, maar als je je bedenkt dat de vloeistof in de zomer wellicht gasvormig wordt als de pomp niet meer loopt, dan is het een goede keus.
Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 15:40:
@Flitspaal

Is standaard onderdeel van iedere set.
Wat ik me nog wel afvraag, ik heb in mijn ketel ook nog een vaatje van 25 liter. Volgens mij kan ik het dan beter ongemixed de ketel in laten gaan, en pas achter de ketel afmixen op 65 graden. Dan is er dus in principe nog een extra 25 liter opslagvat, zolang de kraan gelopen heeft. Zo wordt het ook in de installatiemanual uitgelegd, maar weet niet zeker of dat nu ook met mijn ketel samengaat. Het staat in elk geval op mijn lijstje met onduidelijkheden, alvorens ik aan de slag ga.

Het meest lastige is de aan- en afvoerleiding naar de collector. De ontluchter moet namelijk op het hoogste punt komen, en verder mogen er liefst geen leidingen op én neer gaan als er geen ontluchting in zit.

Het hoogste punt is echter de collector zelf, dus ik denk dat ik de ontluchter buiten zal moeten plaatsen (is technisch mogelijk maar lastig bereikbaar), en verder is het erg lastig om op onze afgewerkte zolderkamer een mooi plekje voor de leidingen te verzinnen zonder dat ze de nok van het dak volgen (stijgen én dalen :/ ) en het er toch nog netjes uitziet.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tntkiller
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:01
kij van de jonge generatie moeten we het hebben
Unieke uitvinding van 12-jarige

Uitvinder De 12-jarige William Yuan uit de V.S. heeft revolutionaire nieuwe zonnecellen ontwikkeld. De middelbare scholier bedacht koolstof nanobuisjes die, in tegenstelling tot huidige 3D-zonnecellen, ook onzichtbaar uv-licht opvangen. Williams zonnecellen produceren veel meer energie dan de meest geavanceerde 3D-zonnecellen.

Niet alleen zet de nieuwe techniek het zonlicht om in dubbel zo veel energie als huidige technieken, volgens Davidson, het instituut waar William het project voor uitvoerde, absorberen de zonnecellen ook nog tot 500 keer meer licht dan de gangbare 2D-panelen. Dat kan doordat het licht meerdere keren in aanraking komt met de cellen.

Omdat William toch bezig was, ontwierp hij ook torens voor de zonnecellen en maakte er een computerprogramma bij om de optimale instellingen te berekenen. Voor het idee kreeg Yuan een studiebeurs van 25.000 dollar en een award. Hij is nu op zoek naar bedrijven die zijn product verder willen ontwikkelen.
http://www.zinfo.nl/zinfo...vinding-van-12jarige.html

Iseci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb een betonnen vloer, met houten vloer erop,
het was het bedrijf bolten alkmaar.
maar toen was de tijd nog : ach beetje isoleren, wat een gek....
nu is het isoleren, jazeker , ploink, 3 mille,
net als mijn qsolar combi zonneboiler, ik heb er 2116 voor betaald in begin 2006.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-12-2008 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit nieuws is al een paar maanden oud, en ik persoonlijk twijfel aan de inhoud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 21:17:

Het hoogste punt is echter de collector zelf, dus ik denk dat ik de ontluchter buiten zal moeten plaatsen (is technisch mogelijk maar lastig bereikbaar), en verder is het erg lastig om op onze afgewerkte zolderkamer een mooi plekje voor de leidingen te verzinnen zonder dat ze de nok van het dak volgen (stijgen én dalen :/ ) en het er toch nog netjes uitziet.
Je hebt speciale solar ontluchters. die ontluchten voor zover ik weet automatisch.

Mijn hoogste punt zitten binnen. Ik kan met een regulier ontluchtingsventiel ( zelfde als CV ) daar mijn systeem ontluchten.

Er zit na 1 week nog steeds een beetje lucht in het systeem. Dat hoor ik voornamelijk in de boiler pruttelen. In de warmtewisselaar zit dus nog wat lucht. Gaat nog wel een paar weken duren denk ik voordat ik dat allemaal er uit heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Crackh34d schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 20:43:
Leiden-Eindhoven is inderdaad 32 euro retour :S Van de zotte! Ik wist niet dat OV zo duur was,
Duur?!? Volgens routenet is Leiden <-> Eindhoven 263,4 km. Als je alleen naar de standaard km-vergoeding voor de auto (€ 0,19/km) kijkt zit je al op € 50, en voor € 0,19 rijd je niet heel riant (en dan heb je het nog niet eens over parkeren e.d.). Check hier maar eens de prijzen van diverse auto's.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.