My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Klinkt alsof je wel een voorbeeld achter de hand hebt...zonnigtype schreef op donderdag 27 november 2008 @ 23:22:
[...]
Maar vergis je niet: het kan allemaal NOG erger.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik heb begrepen dat je het op druk brengen ook met de waterdruk kunt doen (eerst de glycol van bvenaf er in gieten, dan gewoon de tuinslang er op zetten). Een mengsel van glycol en water heeft een vriespunt dat laag genoeg is. Een bescherming tot -25 graden lijkt me in Nederland ruim genoeg.flitspaal.nl schreef op donderdag 27 november 2008 @ 09:57:
[...]
Die druk erop zetten gaat je vies tegenvallen!. Je krijgt het systeem wel vol met vloeistof, er druk op krijgen is een heel ander verhaal!
Ik heb uiteindelijk een beregeningspomp gehaald van Karcher bij de Gamma, twee koppelslangen passend gemaakt en daarna met veel geklieder er druk op gekregen
Wat als je de energieprijs nou niet lineair maakt? Dus iets als 1. y(x)=a+bx of 2. y(x)=a*exp(bx)
Waarbij y(x) de kWh prijs is na een bepaald verbruik, en x het verbruik.
In geval 1 zou je dan bij X verbruik 1/2bX²+aX betalen en bij geval 2 a/b*exp(bX).
Nou moet je de coefficient b natuurlijk niet al te groot kiezen
Maar zo kun je grootverbruikers extra belasten, en mensen die minder verbruiken ontlasten.
Nou moet je de coefficienten a en b zo kiezen dat de totale NLse energierekening gelijk blijft.
En de coefficienten moeten ook weer afhangen van de gezinssamenstelling: Een groot gezin moet meer kunnen verbruiken. En wat doe je met bedrijven?
Maar het zal wel veels te lastig zijn om te implementeren, en het is denk ik veel te ondoorzichtig voor de consument. Hoewel het eigenlijk een hele simpele rekensom is als je 1x per jaar alle meterstanden opneemt.
Waarom: Ik ben eens gaan kijken naar mijn stroomverbruik, en kom tot de conclusie dat ik maar liefst 10 kWh per dag er doorheen draai. Zelfs als ik 'savonds opneem en 'smorgens weer kijk dan staan er weer 2 kWh op de teller...
Er is dus ergens veel sluipverbruik. Ook wil ik wel eens weten wat bijv mij droger aan energie erdoorheen draait, en bijv de wasmachine en vaatwasser. Meten = weten = besparen zullen we maar zeggen
Op de fiets vervuil je niets!
Gisteren is mijn boiler helemaal niet aangeweest. Het delta T verschil was te klein om de pomp aan te laten slaan
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De software van de EnergyLogger kan wat vreemd werken. Maar let er op dat je minimaal een paar minuten laat zitten tussen het loggen van diverse apparaten (dus apparaat al uit de EL3500 trekken, terwijl die laatste nog wel in het stopcontact zit). De EL3500 logt namelijk met een interval van 1 minuut en als je er 2 of meer minuten tussen laat, kun je dat makkelijker terug zien in de software.QuestionMarc schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 08:24:
Zojuist bij Conrad een energiemeter besteld, de Voltcraft Energy Logger 3500. Volgens de beschrijving kun je daarmee het verbruik van een aantal apparaten over een langere tijd meten. Dat wordt dan opgeslagen op een SD kaartje. We zijn benieuwd.
Uiteraard wel even noteren welk apparaat in welke volgorde je meet, want "Meten is pas weten als je weet wat je meet"
10 kWh/dag is redelijk gemiddeld in Nederland (niet in dit topicQuestionMarc schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 08:24:
Waarom: Ik ben eens gaan kijken naar mijn stroomverbruik, en kom tot de conclusie dat ik maar liefst 10 kWh per dag er doorheen draai. Zelfs als ik 'savonds opneem en 'smorgens weer kijk dan staan er weer 2 kWh op de teller...
2 kWh/nacht (8 uur?) is zo'n 250 Watt continue, dat klinkt inderdaad als sluipverbruik.
Kijk bij sommige apparaten wel uit dat je niet te kort meet en let op dat je alleen het verbruik in Watt op de rekening terugziet.QuestionMarc schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 08:24:
Er is dus ergens veel sluipverbruik. Ook wil ik wel eens weten wat bijv mij droger aan energie erdoorheen draait, en bijv de wasmachine en vaatwasser. Meten = weten = besparen zullen we maar zeggen
Als je TV in standby bijv 60VA lijkt te trekken, moet je dus niet schrikken. (dat trekt mijn Panasonic volgens de EL3500, terwijl het standbyverbruik in Watt <0,5W is)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Grappig te lezen, zeker omdat 10kWh akelig dicht bij het landelijk gemiddeld gebruik is. Benieuwd waar het sluipverbruik zit, ik zet in op de koel of vrieskast.QuestionMarc schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 08:24:
Er schijnen trouwens projecten te zijn die dat lampje omzetten in een bruikbaar signaal zodat je er iets mee kunt op de PC, weet iemand hier meer van?
Heb je hier iets aan?
Mensen met een draaischijf kunnen een poging wagen aan de energycontrol 3000 usb, verkrijgbaar bij conrad. Heb hem net zelf binnen gekregen en zal hem vanavond gaan installeren.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Ik zeg: direct invoeren en daarnaast het vastrecht op vrijwel nul zetten. DAT zet aan tot besparen.Crackh34d schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 08:16:
Ik was aan het denken hoe je huishoudens kunt stimuleren om energie te besparen.
Wat als je de energieprijs nou niet lineair maakt? Dus iets als 1. y(x)=a+bx of 2. y(x)=a*exp(bx)
Waarbij y(x) de kWh prijs is na een bepaald verbruik, en x het verbruik.
Maar ik zie dat voorlopig niet gebeuren.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Van 21:30 t/m 09:00 's ochtends staat hij op ECO temp ( 18 graden )
Van 09:00 t/m 17:00 staat hij op 19.6 graden
van 17:00 t/m 21:30 staat hij op 19.8 graden
Inmiddels ervaren m'n vriendin en ik 19.6 graden al als warm. Ik zit nu in een t-shirtje in de woonkamer dit te tikken.
Ik had trouwens nog een idee. Om nog efficienter mijn woonkamer te verwarmen zat ik te denken om een aantal 8cm ventilatoren onderaan mijn radiator te monteren. Deze blazen dan de lucht door de radiator heen.
Dit verhoogd de efficientie van m'n verwarming.
Goed idee of niet?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Of het efficiënter is weet ik niet, mogelijjk heb je je woonkamer sneller op temperatuur. Ik verwacht wel veel stofvervuiling van de fans...flitspaal.nl schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 11:43:
Goed idee of niet?
Als de ventilatoren goed werken kan je daar in ieder geval de afgiftecapaciteit van de radiatoren mee verhogen. Kijk maar eens naar het DBE systeem van Jaga, zelfde idee.flitspaal.nl schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 11:43:
Ik had trouwens nog een idee. Om nog efficienter mijn woonkamer te verwarmen zat ik te denken om een aantal 8cm ventilatoren onderaan mijn radiator te monteren. Deze blazen dan de lucht door de radiator heen.
Dit verhoogd de efficientie van m'n verwarming.
Goed idee of niet?
Zou dus een oplossing kunnen zijn als je je CV-temperatuur (verder) wilt verlagen (en dat wil je als jij straks ook je cv via de zonneboiler laat lopen
Kraantjeswater in het systeem is niet toegestaan volgens mijn Nefit handleiding. Dit werkt corrosie in de hand.deejeebv schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 08:13:
[...]
Ik heb begrepen dat je het op druk brengen ook met de waterdruk kunt doen (eerst de glycol van bvenaf er in gieten, dan gewoon de tuinslang er op zetten). Een mengsel van glycol en water heeft een vriespunt dat laag genoeg is. Een bescherming tot -25 graden lijkt me in Nederland ruim genoeg.
Tjonge!flitspaal.nl schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 11:43:
Ik heb hier thuis inmiddels de thermostaat verder teruggeschroefd.
Van 21:30 t/m 09:00 's ochtends staat hij op ECO temp ( 18 graden )
Van 09:00 t/m 17:00 staat hij op 19.6 graden
van 17:00 t/m 21:30 staat hij op 19.8 graden
Inmiddels ervaren m'n vriendin en ik 19.6 graden al als warm. Ik zit nu in een t-shirtje in de woonkamer dit te tikken.
Hier is het van 22:30 tot 7:00 op 14 graden (Eco, ook de warmwater afgifte staat dan uit, incidentele warmwatervraag wordt door de 25 liter boiler wel opgevangen)
Van 7:00 tot 18:00 staat ie op 15 graden
van 18:00 tot 22:30 op 19 graden.
Op zaterdag en zondag staat ie van 11:00 tot 22:00 op 16 graden. Mochten we thuiszijn dan wordt ie met de hand hoger gezet.
We werken nu nog allebei, straks is dat uiteraard anders.
---------------
Hij staat hier expres op 18 graden 's nachts.. Dan hoeft de ketel 's ochtends niet onwijs hard te werken om het op temperatuur te krijgen.Mistraller schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:23:
Tjonge!
Hier is het van 22:30 tot 7:00 op 14 graden (Eco, ook de warmwater afgifte staat dan uit, incidentele warmwatervraag wordt door de 25 liter boiler wel opgevangen)
Van 7:00 tot 18:00 staat ie op 15 graden
van 18:00 tot 22:30 op 19 graden.
Op zaterdag en zondag staat ie van 11:00 tot 22:00 op 16 graden. Mochten we thuiszijn dan wordt ie met de hand hoger gezet.
We werken nu nog allebei, straks is dat uiteraard anders.
Overdag is mijn vriendin thuis en die rommelt veel in huis 19.6 graden is dan zat. 's avonds als we tv kijken staat hij iets warmer
Overigens is het hier nu ook 19.6 en vind ik het hier erg prettig. Maar dat komt ook doordat de verwarming af en toe kort aanslaat. Het is hier nu heel prettig warm.
Het zou mij niets verbazen als we de komende tijd de verwarming nog verder terugschroeven.
Anoniem: 165002
valt best mee; ik draai hem terug naar 15 graden. Wordt vaak niet onder de 16 gr in huis tot nu toe.Joba schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:04:
En je huis koelt ook af tot die temperaturen, of woon je ergens in een van de zonnige regios op deze aardkloot? 15 graden lijkt me echt niet comfortabel.
In de ochtend zijn we toch van rappie rappie dus dan hoeft ie niet aan.
Als we thuis komen rond 17:30/18:30 draai ik hem ff naar de 19. Binnen 1.5 uur is het in de woonkamer en keuken dan al goed leeftbaar.
Rond 22uur gaat ie weer uit.
Als het echt koud wordt pas ik het wel wat aan
Ik vraag me af of dat wel zo is... Ik denk te weten dat de hoeveelheid energie die je huis uitlekt o.a. afhankelijk is van het tempersatuursverschil tussen binnen en buiten. Is dat temperatuurverschil groot lekt er veel energie weg, is het temperatuursverschil klein lekt er minder energie weg.flitspaal.nl schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 15:09:
Hij staat hier expres op 18 graden 's nachts.. Dan hoeft de ketel 's ochtends niet onwijs hard te werken om het op temperatuur te krijgen.
Is het niet zo dat als je 's nachts de temperatuur in je woning hoog houdt - terwijl het 's nachts over het algemeen buiten kouder is - er dan dus die hele nacht veel meer energie weglekt? Als je de temperatuur binnen laat dalen tot bv. 15 graden lekt er veel minder weg omdat het verschil met de buitentemperatuur kleiner is.
Heeft iemand een goed inzicht in deze materie? Ik kan er namelijk geen harde data over vinden...
we zijn gewoon te weinig thuis om de temp hoog te zetten.
Hoe bedoel je dat?Joba schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 10:31:
Mensen met een draaischijf kunnen een poging wagen aan de energycontrol 3000 usb, verkrijgbaar bij conrad. Heb hem net zelf binnen gekregen en zal hem vanavond gaan installeren.
[ Voor 15% gewijzigd door sander817 op 28-11-2008 18:30 ]
Ligt er natuurlijk ook weer aan wat voor verwarming je hebt, met vloerverwarming of speksteenkachel heb je massa warm te houden.CanonG1 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 16:34:
[...]
Ik vraag me af of dat wel zo is... Ik denk te weten dat de hoeveelheid energie die je huis uitlekt o.a. afhankelijk is van het tempersatuursverschil tussen binnen en buiten. Is dat temperatuurverschil groot lekt er veel energie weg, is het temperatuursverschil klein lekt er minder energie weg.
Is het niet zo dat als je 's nachts de temperatuur in je woning hoog houdt - terwijl het 's nachts over het algemeen buiten kouder is - er dan dus die hele nacht veel meer energie weglekt? Als je de temperatuur binnen laat dalen tot bv. 15 graden lekt er veel minder weg omdat het verschil met de buitentemperatuur kleiner is.
Heeft iemand een goed inzicht in deze materie? Ik kan er namelijk geen harde data over vinden...
Oline heeft hier ooit wat over geschreven (gaat wel over vloerverwarming):
http://www.olino.org/arti...erverwarming-rendeert-wel
Anoniem: 165002
Pantoffels is ook een goede tip.., zelfs warmer als schoenen aan !Cpt00kirk schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 16:36:
hier nog een huishouden welk de temp op standaard max 16 graden heeft staan. daarvoor hebben ze een trui uitgevonden. het voldoet prima en soms zetten we de temp in het weekend op 17![]()
we zijn gewoon te weinig thuis om de temp hoog te zetten.
In deze periode koelt het inderdaad wel af tot 15 graden. (De nachttemp van 14 wordt alleen bereikt als het echt hard vriest. )Joba schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:04:
En je huis koelt ook af tot die temperaturen, of woon je ergens in een van de zonnige regios op deze aardkloot? 15 graden lijkt me echt niet comfortabel.
We hebben een dwergpapegaai, die al jaren met deze temperatuur in z'n hokkie zit, en dat gaat prima. 's avonds, als we thuiszijn, dan is de temp in een korte tijd opgestookt naar 19 graden.
Na 23:30 begin je te merken dat het afkoelt, dan doe ik meestal een trui aan, en dat is meteen ook een teken dat het bedtijd begint te worden
---------------
die gaat dus duurzaam verder stromen mijn huisje in!
Hoe stook je op de tiende graad nauwkeurig?? Mijn Honeywell geeft halve graden als stap-interval aan, en ik lees hier 19,6 graden celsius....
Denk dat t leuk is, maar niet van belang... wie heeft daadwerkelijk een (geijkte) meter om te zien wat t verschil doet. Mijn idee is dat die tiende graad TE weinig van invloed is.
Met betrekking tot warmte lekkage van binnen naar buiten: de isolatie-waarde van de woning (spouwmuur, HR-glas, ventilatieopening etc.) zijn allen constant. Volgens mij maakt het dan niet uit of je binnen +18 graden Celsius hebt, en buiten +5 graden Celsius....
de isolatiewaarde (R huistotaal) = constant, en volgens mij dus dientengevolge niet van toepassing op extremer afkoelen...
just my 2 cents...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Solar2all geeft in zijn handleiding juist aan dan je moet vullen met een trechter en daarna met water op druk moet brengen.Mistraller schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:23:
[...]
Kraantjeswater in het systeem is niet toegestaan volgens mijn Nefit handleiding. Dit werkt corrosie in de hand.
[...]
Pas na anderhalf uur??Anoniem: 165002 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 16:04:
[...]
Als we thuis komen rond 17:30/18:30 draai ik hem ff naar de 19. Binnen 1.5 uur is het in de woonkamer en keuken dan al goed leeftbaar.
Kan dat niet sneller zoals bij Mistraller:
Mistraller:
Daar kan ik wel wat bij voorstellen. Dat hadden we ook zo bij onze vorige woning.'s avonds, als we thuiszijn, dan is de temp in een korte tijd opgestookt naar 19 graden.
Wel een bikkel, sjondedon, denk niet dat ik dat mijn vrouw zou kunnen aandoen, de koukleum
Verder zal ik weinig kunnen zeggen over deze dingen, bij ons is het 24/7 dezelfde temperatuur maar we verwarmen dan ook met een warmtepomp (LTV)
"What do you get if you multiply six by nine..."
Anoniem: 238103
mijn delta T : start +2 graden verschil met onderin sensor.@Eric-PVT. Doet jou zonneboiler met dagen zoals dit nog wat of ligt hij ook helemaal stil?
Gisteren is mijn boiler helemaal niet aangeweest. Het delta T verschil was te klein om de pomp aan te laten slaan
runtime : -5 tot + oneindig//98c vat max.
de zonneboiler is nog steeds 38c en daalt blijkbaar niet verder.
de zon heeft niet geschenen vandaag, maar het is toch 20c in huis.
de cv heeft wel 4,3 uur gedraaid maar geen gas verbruikt,
dit was dus de collector.
tussen 22:00 en 07:00u staat mijn installatie uit.(+13c)
als ik opsta is het gemiddeld 18,3c
dit komt door de epc van mijn woning van < 0,4
zodra de zon schijnt gaat de delta T in override : alle warmte gaat eerst naar het vat,
en daarna de cv in, maat niet warmer dan de ingesteld kamertempratuur.(18c)
kamertemperatuur is alleen actief tussen 08:00u en 20:00u
hierdoor is de zonopbrengst maximaal, en het gasverbruik minimaal.
de ltv pomp is slechts een grundfos 18watter
als ik warmte wil knal ik de thermostaat vol aan 25c met boost functie (cv=hr+vat+zon)dan is het binnen een kwartier 20+ in de huiskamer, maar dat gebeurt eigenlijk nooit.
zo kwam ik het afgelopen jaar op minder dan 500m3 voor een grote hoekwoning uit 1974.
alles komt terug op eerst isolatie en daarna zelfopwek.
daarna een groot comfort en een hard gelag qua kosten.
een combi solar kan dus veel meer,
maar ik weet het ook nog niet, en niemand kan het me ook vertellen,
ik zit nu alweer 42m3 lager dan vorig jaar november, er is denk ik nog meer mogelijk,
bij slimme inregeling.
als ik uitgetest ben zal ik de instellingen eens posten.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 28-11-2008 20:36 ]
Wat ik bedoel: als je interesse hebt in inzicht in je elektriciteitsverbruik voor het hele huishouden, (semi)gekoppeld aan pc (dus zeg maar in plaats van dagelijks / wekelijks de meterkast opentrekken en de stand noteren), dan is het genoemde product misschoen wat. Heb het net zelf geinstalleerd en kom nu op 6 kuub per dag aan gas en 6,4 kwh aan elektra. Dat heeft het schattige apparaatje geextrapoleerd uit een uur meetdata, dus nog niet betrouwbaar.
Hoe heb jij je woning geisoleerd? Ik ben namelijk ook de gelukkig bezitter van een hoekwoning (blinde muur op het zuiden) en wil eigenlijk ook gaan isoleren, weet alleen niet echt waar ik moet beginnen. De spouwmuren zijn wel geisoleerd, maar niet naar de huidige eisen, is daar wat aan te doen.Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 20:32:
[...]
zo kwam ik het afgelopen jaar op minder dan 500m3 voor een grote hoekwoning uit 1974.
alles komt terug op eerst isolatie en daarna zelfopwek.
daarna een groot comfort en een hard gelag qua kosten.
Verder denk ik aan de kruipruimte en de zolder. Die moet ik toch nog aftimmeren, denk dat ik dan meteen het dak van binnen goed ga isoleren.
Kun je die in de meterkast stoppen dan? Ik had dacht dat je met hem enkel meerder stopcontacten kon loggen.Joba schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 20:45:
[...]
Wat ik bedoel: als je interesse hebt in inzicht in je elektriciteitsverbruik voor het hele huishouden, (semi)gekoppeld aan pc (dus zeg maar in plaats van dagelijks / wekelijks de meterkast opentrekken en de stand noteren), dan is het genoemde product misschoen wat. Heb het net zelf geinstalleerd en kom nu op 6 kuub per dag aan gas en 6,4 kwh aan elektra. Dat heeft het schattige apparaatje geextrapoleerd uit een uur meetdata, dus nog niet betrouwbaar.
Uit het eerder aangehaalde olino-artikel (of beter gezegd de reacties daarop):NielsTn schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 19:22:
Met betrekking tot warmte lekkage van binnen naar buiten: de isolatie-waarde van de woning (spouwmuur, HR-glas, ventilatieopening etc.) zijn allen constant. Volgens mij maakt het dan niet uit of je binnen +18 graden Celsius hebt, en buiten +5 graden Celsius....
de isolatiewaarde (R huistotaal) = constant, en volgens mij dus dientengevolge niet van toepassing op extremer afkoelen...
"De warmtestroom (energie) naar buiten wordt bepaald door: E = ΔT / R.
R is hierin de totale warmteweerstand van het huis, bepaald door de isolatie, en ΔT het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur. "
Dus je isolatie is weliswaar constant, maar bij een hogere temperatuurverschil verlies je meer energie. Gevoelsmatig klopt dat voor mij wel.
Ik heb ook lang gedupt over het al dan niet 's nachts uitzetten van onze keukenboiler. Daalderop zegt dat dat niet efficient is, maar volgens het bovenstaande dus wel. Nooit nagemeten trouwens en we wonen inmiddels in een ander huis. Jammer, had een leuke proef ala de fluitketel-test kunnen zijn.
Jazeker. Er zijn 5 types sensoren:FicoF schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 20:53:
[...]
Kun je die in de meterkast stoppen dan? Ik had dacht dat je met hem enkel meerder stopcontacten kon loggen.
- sensor voor draaischijf elektrameter
- sensor voor elektra voor op din-rail (dan per groep?)
- sensor voor gasmeter
- sensor voor in de stopcontact (dat is waar jij op doelt)
- sensor voor opbrengst zonnepanelen (!)
Eerste uur testen bevalt prima. Bijgeleverde software moet ik nog testen (windows, zit nu te werken op mijn linux-laptoppie). Maar het schijnt in ieder geval mogelijk te zijn om naar excell te exporteren, dus sowieso geen "showstopper".
[ Voor 21% gewijzigd door Joba op 28-11-2008 21:04 ]
Klopt inderdaad, dat massa warmhouden.IJsbeer schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 16:43:
[...]
Ligt er natuurlijk ook weer aan wat voor verwarming je hebt, met vloerverwarming of speksteenkachel heb je massa warm te houden.
Oline heeft hier ooit wat over geschreven (gaat wel over vloerverwarming):
http://www.olino.org/arti...erverwarming-rendeert-wel
Bij speksteenkachels geldt ook hoe groter de massa hoe langer hij de warmte vasthoud.
Bij kachels van 2000 kg hoef je in principe maar 1x per 24 uur te stoken want na 24 uur is het met zo'n kachel nog steeds 21 graden in de woonkamer.
Helaas heb ik zelf een kachel met een veel kleinere massa en moet daarom 2x stoken per 24 uur.
Maar ach dat stoken heeft ook wel weer wat
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
het was een volledige herrenovatie van 2,5 jaar na koop van de achterstallig-onderhouds huurwoning.
eerst extra spouwmuurisolatie, rondom en onder de pannen.
alle kozijnen nieuw en draairamen ook, met hr++ glas.
daarna de hele cv opnieuw met unipipe en niet langs buitenmuren.
daarna muurverwarming maar niet op de buitenmuren.
vloerverwarming en vloerisolatie.
daarna muren-stucwerk, eroverheen.
alle buitenmuren binnen met dubbele tonzon onder het stucwerk, en toen pas de ltv radiator tegen de muur.
pas toen gezocht naar een cv oplossing, en heb gegokt met de atag qsolar en ltv, en ltv radiatoren van vera.
de radiatoren overdimensioneert in het huis omdat ik onder ltv tempartuur wilde zitten.(40-55c)
toen is besparen een hobby geworden met behoud van comfort en luxe.
het is nu een race om te besparen, en van de bespaarde euro`s luxe en leuke dingen te doen.
zoals een klap pv,
een elektrische scooter,
nog meer pv,
en alles gefinancierd uit de besparing op 10 jaars basis.
het werkt, het werkt echt.
voor we begonnen hebben we wel even 5 jaar gespaard en een plan gemaakt.
uiteindelijk rendeert duurzaam nu sneller dan sparen.
(aka niet uitgeven = budget, wel uitgeven aan big-oil = kwijt)
foto`s van wat er zoal is gebeurt, behoudens duurzame energie : 1 kamer
http://van.wijk.net/pvt/prereno.jpg
http://van.wijk.net/pvt/postreno.jpg
het was niet zwaar, het was leuk,
het was niet moeilijk, het was alleen veel werk.
het geeft een intens goed gevoel.
mensen bellen zelfs spontaan aan, omdat ze het ook willen,
maar er is geen bedrijf die dit levert,
kijk maar eens naar de postings hier over offertes.
doe het gewoon lekker zelf zou ik zeggen.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 28-11-2008 21:16 ]
Daar zit wat in inderdaad. Ik heb de temperatuur nu teruggezet naar 16 graden 's nachts. Het is even wennen aan de interface van de Remeha Celcia 20. Maar als je die 1 maal kent kan je zo ontzettend veel instellenCanonG1 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 16:34:
[...]
Ik vraag me af of dat wel zo is... Ik denk te weten dat de hoeveelheid energie die je huis uitlekt o.a. afhankelijk is van het tempersatuursverschil tussen binnen en buiten. Is dat temperatuurverschil groot lekt er veel energie weg, is het temperatuursverschil klein lekt er minder energie weg.
Hmm moet hier op terugkomen, het meegeleverde mengsel bevat ook water, maar wel in een juiste verhouding. (50/50)deejeebv schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 19:23:
[...]
Solar2all geeft in zijn handleiding juist aan dan je moet vullen met een trechter en daarna met water op druk moet brengen.
Ik denk dat met water op druk zetten dus wel kan, maar dan is de verhouding iets scheef.
Ik heb laatst de max cvwater temp eens op 70 graden gezet, en dan komt de kamer bij mij ook pas na 1,5 uur op een behaaglijk nivo. Nu staat ie op 80 graden.Punkrocker schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 20:29:
[...]
Pas na anderhalf uur??![]()
Kan dat niet sneller zoals bij Mistraller:
Mistraller:
Hoe lang het exact duurt voordat de daadwerkelijke temp bereikt is weet ik niet. Het voelt in elk geval binnen 15 minuten al een stuk lekkerder.
Als het pas na anderhalf uur lekker begint te voelen ga je bijna twijfelen aan de cvwater temp of de capaciteit van de installatie.
Overigens kan onze thermostaat ook ingesteld worden dat ie op de ingestelde tijd de gewenste temp al heeft bereikt. De thermostaat gaat dan "leren" hoe lang van te voren er gestookt moet worden. Nu vind ik dat nog niet nodig, maar straks met een kindje erbij, kan ik me best voorstellen dat ik dat ga gebruiken.
---------------
Verhouding glycol-water van 40/60 geeft bescherming tot -24 graden. Als je vult met ongemengde glycol is het zeker geen rpobleem.Mistraller schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 23:31:
[...]
Hmm moet hier op terugkomen, het meegeleverde mengsel bevat ook water, maar wel in een juiste verhouding. (50/50)
Ik denk dat met water op druk zetten dus wel kan, maar dan is de verhouding iets scheef.
[...]
ik heb het water gewoon 50/50 met auto koelvloeistof vanwege de overtemperatuur in de collector,
en swinters vanwege het vorstgevaar, maar ook om het kookpunt hoger te maken van de vloeistof, en swinters tot -5 te kunnen "oogsten"
Je hebt helemaal gelijk, het is beter de thermostaat 's avonds lager te zetten en 's ochtends weer op te stoken, precies om de reden die je aangeeft.CanonG1 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 16:34:
ik bedoel dus wat je hiermee bedoelt: "Mensen met een draaischijf kunnen een poging wagen aan de energycontrol 3000 usb"Joba schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 20:45:
[...]
Nog maar een keer mijn post herlezen, en moet zeggen dat ik me wel eens vager wil uitdrukken.
of kun je met die usb versie de draaischijf ook meten?
Kijken of ik nu nog wel wat opbrengst kan realiseren met dit grijze weer.
Update: De zon begint hier door te breken door het wolkendek. En prompt slaat de boilerpomp aan
[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 29-11-2008 13:06 ]
ik heb nu na 2 hotfill wassen 19c onderin het vat, de collector is 39c (het is november..)
de collectorpomp draait en alweer 2c winst in het vat om 14:40u (21c / 200 liter)
de cv zal vanwege de 2 hotfill wassen wel op gas draaien vandaag.
mijn vat zal natuurlijk sneller een paar graden warmer worden, vanwege minder inhoud.
dit is nog deze maand geen 1% van wat vorige maand nog te oogsten viel,
in oktober was het vat nog steeds boven de 60c.
ps : leidingwater komt nu met 6 a 7 graden het vat in.
Dat staat er toch ???sander817 schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 11:41:
[...]
ik bedoel dus wat je hiermee bedoelt: "Mensen met een draaischijf kunnen een poging wagen aan de energycontrol 3000 usb"
of kun je met die usb versie de draaischijf ook meten?
Vanmorgen was de zend-ontvangst even slecht en heb ik misschien wat metingen gemist, maar dat was misschien ook doordat ik de zenders in de meterkast niet helemaal goed had opgehangen. Bevalt tot nu toe prima. Wat ik bijvoorbeeld al na een dag weet:
- totaal sluipverbruik ('s nachts, alles uit): 70 watt continu, netjes, want dat is vooral de mechanische ventilator (wisselstroom). Die gaat nog vervangen worden.
- verbruik vandaag (laatste 24 hr): 6,6 kwh, 9 m3 gas (dat laatste kan beter en gaat aan gewerkt worden: isolatie van vloerverwarmingsbuizen die door de kruipruimte gaan (ja ik weet het, maar ben net verhuisd en nog half in verbouwing

- denk dat ik over een aantal weken in staat ben om aan de hand van een display te zien of er apparaten eventueel onnodig aan staan.
Mijn leidingwater input is 12 graden ( volgens de sensor ). Vandaag kwam mijn collectorsensor net boven de 20 graden uit. De zon was alleen te zwak om de pomp constant te laten draaien. Het was dus pomp aan 10 min draaien, pomp uit. poosje wachten, collector weer op temperatuur, pomp weer aan.Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 14:48:
mooi zo !
ik heb nu na 2 hotfill wassen 19c onderin het vat, de collector is 39c (het is november..)
de collectorpomp draait en alweer 2c winst in het vat om 14:40u (21c / 200 liter)
de cv zal vanwege de 2 hotfill wassen wel op gas draaien vandaag.
mijn vat zal natuurlijk sneller een paar graden warmer worden, vanwege minder inhoud.
dit is nog deze maand geen 1% van wat vorige maand nog te oogsten viel,
in oktober was het vat nog steeds boven de 60c.
ps : leidingwater komt nu met 6 a 7 graden het vat in.
Vanochtend was mijn boiler 12 graden ( sensor onderin ). Om 13:00 ging de pomp voor het eerst aan, om iets over 4 voor de laatste keer. Temperatuur is nu 14 graden in de boiler.
De zon was trouwens dusdanig zwak dat ik er recht in kon kijken.
Ik wil eens een echt heldere dag zien dat de boiler echt omhoog schiet.
Dat wordt dus net als PV_liefhebbers : wachten tot medio eind februari... dan zie je al aanzienlijk e.e.a. stijgen (qua temperatuur, danwel qua kWh opbrengstenflitspaal.nl schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 17:14:
[...]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Het wordt nu denk ik sprokkelen voor elke graad warmte in de boiler. Jammer genoeg dat het zo lang duurde om de boiler binnen te krijgen. Anders was de hele installatie ergens half september al geinstalleerd.NielsTn schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 17:28:
[...]
Dat wordt dus net als PV_liefhebbers : wachten tot medio eind februari... dan zie je al aanzienlijk e.e.a. stijgen (qua temperatuur, danwel qua kWh opbrengsten)
Maximale temperatuur deze week voor de boiler was afgelopen dinsdag. Toen stond de boiler op 20 graden. +8 graden op 1 dag. Dat bewijst in elk geval dat het systeem werkt.
Ik heb vandaag de nacht temperatuur nog verder teruggeschroeft ( 16 graden ) en de vaatwasser zit inmiddels op de warmwater kraan. Inmiddels een paar keer de vaatwasser laten draaien. De vaat is helemaal schoon. Dus wat dat betreft nog geen klachten.
Ik zal vanavond ff de kWh meter er tussen zetten. Kijken wat ik bespaar met hotfill
als je 2-4 kwh bespaard op de vaatwasser ;-) per afwasbeurt.
vanaf 12 april dit jaar tot 22 oktober heb ik geen gas verbruikt hier.
de pv maakte het verder af met negatieve meterstanden voor elektra.
Zonder hotfill
Programmaduur 67 minuten
Gebruik 0,83 kwh
Piek 2054 watt na 13 minuten.
Met hotfill
Programmaduur 56,30 minuten (geen opwarmtijd meer nodig)
Gebruik 0,49 kwh
Piek 2042 watt na 38 minuten
Besparing 0,34 kwh per wasbeurt
Op jaarbasis bij dagelijks gebruik minus de vakantie pakweg 325x0,34 = 110,5 kwh
2-4 kwh besparen per wasbeurt lijkt me te veel van het goede, dan wordt het tijd voor een andere vaatwasser
[ Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-11-2008 19:58 ]
Vaatwasser draait nu. Mijn vaatwasser verbruikte eerst gemiddeld 1,39kWh per wasbeurt. En deed er tussen de 110-130 minuten over.Speksteenkachel schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 19:47:
Bij deze een paar gegevens van de vaatwasser op hotfill.
Zonder hotfill
Programmaduur 67 minuten
Gebruik 0,83 kwh
Piek 2054 watt na 13 minuten.
Met hotfill
Programmaduur 56,30 minuten (geen opwarmtijd meer nodig)
Gebruik 0,49 kwh
Piek 2042 watt na 38 minuten
Besparing 0,34 kwh per wasbeurt
Op jaarbasis bij dagelijks gebruik minus de vakantie pakweg 325x0,34 = 110,5 kwh
2-4 kwh besparen per wasbeurt lijkt me te veel van het goede, dan wordt het tijd voor een andere vaatwasser
Vaatwasser zit nu vol en het display geeft ongeveer 90 minuten aan.
Ik ben benieuwd
Ik verwarm nu m'n water met gas dat is nog steeds goedkoper dan met stroom alles opwarmen. Straks met de zonneboiler op vol vermogen wordt het inderdaad helemaal lachenspreek je in de 1e week van april over die hotfill,
als je 2-4 kwh bespaard op de vaatwasser ;-) per afwasbeurt.
vanaf 12 april dit jaar tot 22 oktober heb ik geen gas verbruikt hier.
de pv maakte het verder af met negatieve meterstanden voor elektra.
[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 29-11-2008 20:20 ]
Deze winterse omstandigheden doen mij daarom ook overwegen om maar een 'oversize"flitspaal.nl schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 17:14:
[...]
Mijn leidingwater input is 12 graden ( volgens de sensor ). Vandaag kwam mijn collectorsensor net boven de 20 graden uit. De zon was alleen te zwak om de pomp constant te laten draaien. Het was dus pomp aan 10 min draaien, pomp uit. poosje wachten, collector weer op temperatuur, pomp weer aan.
Vanochtend was mijn boiler 12 graden ( sensor onderin ). Om 13:00 ging de pomp voor het eerst aan, om iets over 4 voor de laatste keer. Temperatuur is nu 14 graden in de boiler.
zonneboiler (zeg zoiets als EricPV's boiler) maar op t zuiddak te plempen....
Mijn collector is ook maatje "oversize" namelijk 2x24 vacuumbuizen. Ik heb hier alleen nog maar 1 dag echt mooi "test" weer gehad met meteen +8 graden in de boiler . ( 300 liter ). Daarna een paar volstrekt grijze dagen. Zo grijs dat m'n collector niet eens boven de 18 graden uit kwam.NielsTn schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 20:25:
[...]
Deze winterse omstandigheden doen mij daarom ook overwegen om maar een 'oversize"
dan duurt de pret in najaar (laagstaande zon, korte dagen) nog wat langer (hoop ik)
http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/index.cgi
Dat soort daggegevens doen zowel een zonneboiler als zonnepanelen de das om.
[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 29-11-2008 20:31 ]
Kan je dan niet beter een oversized collector nemen? Ik heb hier 4,4 GJ klaarstaan om geplaatst te worden, met 110 liter vat. Die liters zijn sneller warm.NielsTn schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 20:25:
[...]
Deze winterse omstandigheden doen mij daarom ook overwegen om maar een 'oversize"
dan duurt de pret in najaar (laagstaande zon, korte dagen) nog wat langer (hoop ik)
In de zomer heb je dan alleen wel weer verliezen, als je niet (vaat)wast overdag.
---------------
op zich is mijn vat kleiner en de vlakke plaat minder krachtig, maar dan wel net weer een m2 groter.
2-4 kwh is inderdaad teveel, maar 0,13 tot 0,3 kwh met hotfill, dat heb ik hier ook.
ben vandaag wezen kijken naar een speksteen kacheltje, met cv doorvoer, jezus wat is dat duur.
(cv doorvoer is in mijn geval dan boiler opwarmen en cv doorvoer naar de rest van het huis)
ik heb hier een redelijk dure die 90c aankan, met aquastop en terugslagventiel.
de vaatwasser krijg puur de warmwaterleiding, bloedje heet.
heb je ook een joulemeter ? op de zonneboiler ?
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 29-11-2008 21:43 ]
Waterslang kan aan t/m 65 graden ( staat op de slang zelf ). Slang werd bijgeleverd bij de vaatwasser. Waterstop zit er op. Hij krijgt regulier warm water ( max 60 graden ).Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:42:
vergeet de warmwaterslang niet, 60c of beter.(standaard is namelijk een koudwaterslang en die ploft)
ik heb hier een redelijk dure die 90c aankan, met aquastop en terugslagventiel.
de vaatwasser krijg puur de warmwaterleiding, bloedje heet.
heb je ook een joulemeter ? op de zonneboiler ?
Ik heb geen joulemeter op m'n zonneboiler. Die optie is/was er helaas niet. Ik krijg binnenkort wel een datalogger voor m'n zonneboiler. Die ga ik proefdraaien van SunSystems. Die logt alle mogelijke temperaturen.
Misschien dat er ook een joulemeter beschikbaar komt.
Zal in de toekomst ook een zonneboiler worden.
Dat scheelt eigenlijk niet veel dus. Het valt me zowiezo op dat een vaatwasser niet veel energie gebruikt. Wat voor energielabel heeft ie? Ik heb zelf een AA dus ik denk niet dat het nog erg veel uitmaakt om hem op heet water aan te sluiten.flitspaal.nl schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:28:
Vaatwasser is net klaar. Met warm water 0,83kWh in plaats van 1,4kWh. Dat scheelt voor deze keer dus al aanzienlijk.
Zowiezo vind ik het niet echt een interessant object om op warm water aan te sluiten, zeker niet als je 'm alleen op warm water aansluit (dus de eerste spoelgang ook met warm water). Wij draaien vrijwel iedere dag een vaatwas, en stel dat je 0.5 kwh bespaart per gang dan scheelt dat ca 200 kWh per jaar. Maar in de winter kost het weer extra gas, dus het zal snel een tientjeskwestie worden per jaar...
Tja, maar alle duurzame maatregelen zijn in feite tientjeskwesties (die je natuurlijk wel moet optellen, en over meerdere jaren terug ziet komen. Met de stijgende prijzen worden tientjes overigens vanzelf honderdjes). Je zou ook een hotfill automaat voor de vaatwasser kunnen kopen, maar dat is lastig terug te verdienen. Wellicht kan je een mengkraan ertussen zetten, die je in de winter om kan zetten?QuestionMarc schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 22:32:
[...]
Dat scheelt eigenlijk niet veel dus. Het valt me zowiezo op dat een vaatwasser niet veel energie gebruikt. Wat voor energielabel heeft ie? Ik heb zelf een AA dus ik denk niet dat het nog erg veel uitmaakt om hem op heet water aan te sluiten.
Zowiezo vind ik het niet echt een interessant object om op warm water aan te sluiten, zeker niet als je 'm alleen op warm water aansluit (dus de eerste spoelgang ook met warm water). Wij draaien vrijwel iedere dag een vaatwas, en stel dat je 0.5 kwh bespaart per gang dan scheelt dat ca 200 kWh per jaar. Maar in de winter kost het weer extra gas, dus het zal snel een tientjeskwestie worden per jaar...
Juist als je elke dag de vaatwasser aan hebt, dan is het voordeel sneller behaald.
Even uitgaande van 300 wasbeurten per jaar en een gemiddeld verbruik van 3500 kWh/jaar, heb je het over bijna 5% besparing van je jaarlijkse verbruik. Je moet daar dan inderdaad nog wel het gasverbruik mee verrekenen. Je kan ook zelf iets klussen; met de temp in de zonneboiler zou je een regeling kunnen fabriceren die alleen warm water levert indien er warm water voorradig is.
AA label heeft over het algemeen niet zoveel betrekking op het proces van waterverwarming. Er gaat gewoon een bepaalde hoeveelheid energie in een liter water, en daar verandert een zuinige machine niets aan. Die zuinigheid zit hem in waterverbruik, pomp, isolatie, etc etc.
[ Voor 16% gewijzigd door Mistraller op 29-11-2008 22:57 ]
---------------
alle tientjes (typisch hollands) bij elkaar gaf mij dus deze rekening :
http://van.wijk.net/pvt/gceric.jpg
dicht bij o, ~null~ van essent, maar dan echt.
het werkt dus wel, en een tientjes kwestie is het niet,
het is een duizendjes kwestie op jaarbasis, en zeker vooruit gezien over 4-10 jaar.
[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 29-11-2008 22:54 ]
Ik vind het nogal wat. Het scheelt me 40% op het energieverbruik van mijn vaatwasser ( electriciteit ).Ik moet nog even kijken hoeveel gas het me kost per beurt zonder de hulp van de zonneboiler. Dan kan ik de definitieve vergelijking maken.QuestionMarc schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 22:32:
[...]
Dat scheelt eigenlijk niet veel dus. Het valt me zowiezo op dat een vaatwasser niet veel energie gebruikt. Wat voor energielabel heeft ie? Ik heb zelf een AA dus ik denk niet dat het nog erg veel uitmaakt om hem op heet water aan te sluiten.
En wat betreft de investering. Het kostte me 1 T-stuk knel en 1 waterkraantje. Totale kosten iets van 7 euro.
En de paar tientjes besparing per jaar? Elke euro die ik niet aan de energiemaatschappij hoef te geven is er 1 winst voor mij en voor het milieu. En al die kleine besparingen maken 1 HELE grote.
Wie het kleine niet eert
Vastrecht voor gas over 250 dagen 94 euroAnoniem: 238103 schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 22:50:
alle tientjes (typisch hollands) bij elkaar gaf mij dus deze rekening :
http://van.wijk.net/pvt/gceric.jpg

Vasrecht voor verplichte stadsverwarming over 250 dagen 200 euro

Bedoel je een massieve speksteenkachel (orde grootte 10 Keuro) of een speksteenkacheltje alla Altech? Als je die eerste bedoelt, er zijn interessant alternatieven: tigchelkachels, bergkachel, finovens. Kosten vaak een stukje minder. Ik ga voor de bergkachel (ongeveer 4000 euro), als de gemeente meewerkt voor de vergunning van een rookkanaal. Ze zijn nu al een maand aan het uitzoeken of ik uberhaupts een vergunning nodig hebAnoniem: 238103 schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:15:
ben vandaag wezen kijken naar een speksteen kacheltje, met cv doorvoer, jezus wat is dat duur.
(cv doorvoer is in mijn geval dan boiler opwarmen en cv doorvoer naar de rest van het huis)

Leuk! Ik begreep van sunsystems dat ze (hij) er mee bezig is. Maar eigenlijk is dat ook toch gelijk een joulemeter? Als je temperaturen van de vloeistof hebt voor en na de toevoeging van energie, en je hebt de stroomsnelheid, dan kan je het aantal joules uitrekenen. Ik begreep van Johan (sunsystems) dat er ook een watermeter in het pakket komt die pulsen per x liter afgeeft. Daarmee kan je dus ook de stroomsnelheid loggen en heb je voldoende info voor een berekening van toegevoegde energie.flitspaal.nl schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:56:
[...]
Ik heb geen joulemeter op m'n zonneboiler. Die optie is/was er helaas niet. Ik krijg binnenkort wel een datalogger voor m'n zonneboiler. Die ga ik proefdraaien van SunSystems. Die logt alle mogelijke temperaturen.
Misschien dat er ook een joulemeter beschikbaar komt.
Zoals ik al eerder heb gezegd wil ik in het voorjaar op soortgelijke manier weten:
- toegevoegde energie van mijn zonnecollectoren
- toegevoegde energie van mijn cv-ketel
- verbruikte energie voor warm water
- verbruikte energie voor ruimteverwarming
Meten = Weten!
[ Voor 44% gewijzigd door Joba op 30-11-2008 09:01 ]
Gezin bestaat uit 4 personen waarvan 3 vrouwelijk (betekent lang douchen
Tevens zit hier het warme water in voor de hotfill van de vaatwasser.
Hoeveel van deze 12GJ zou je middels een zonneboiler kunnen besparen, iemand een idee?
[ Voor 18% gewijzigd door SpeksteenWP op 30-11-2008 10:31 ]
Mijn collector is getest en levert ongeveer 8,4GJ per jaar volgens die test. ( 2x 24 vacuumbuizen ).Speksteenkachel schreef op zondag 30 november 2008 @ 10:26:
Ons verbruik voor warmt tapwater is 12GJ per jaar.
Gezin bestaat uit 4 personen waarvan 3 vrouwelijk (betekent lang douchen)
Hoeveel van deze 12GJ zou je middels een zonneboiler kunnen besparen, iemand een idee?
Ik heb onze vaatwasser bewust op koud water gelaten. Dat wordt dan puur en alleen verwarmt met onze groene (windenergie) stroom.
ik zie je nog niet staan met je spanddoek tegen de HRe ketel.....(krijgt nog stimulatie subside ook)Ik heb onze vaatwasser bewust op koud water gelaten. Dat wordt dan puur en alleen verwarmt met onze groene (windenergie) stroom. Daar gaan onze fossiele brandstoffen
met stroom heb je transportverliezen, en die zijn huge,
met een zonneboiler die nu op gas draait, kan je in ieder geval meten, wat het in de lente gaat schelen.
daar komt het duco kraantje om de hoek, die draai je dan toch gewoon dicht ?
(toch is wassen op gasverwamrt water significant goedkoper)
en de afwasmachine verwarmt weer elektrisch, easy does it, natuurlijk wel op een groene stroom kontrakje,
maar ja, in nederland is dat kolenstroom he, met een certificaatje dat het ineens groen word, de smeerpoetsen....
anyway,
ik heb de balans van november opgemaakt :
warmte :
gas : 100m3
waarvan zelf opwek zon : 13m3 aan energie (~12%)
stroom :
101 kwh
waarvan zelf opwek zon : 32kwh (~32%)
dat is toch een erg goede score voor november,
het komt neer op een energielast van slechts 96 euro netto.
En als het windstil is gebruik je de vaatwasser niet? Volgens mij hou je jezelf dan voor de gek. De stroom die in Nederland uit het stopcontact komt is overal een mix van fossiel en groen, tenzij je het zelf opwekt.KarlMarX schreef op zondag 30 november 2008 @ 10:35:
Dit topic heet toch het "Duurzame energie" topic? Je vaatwasser aansluiten op met gas verwarmt water klinkt niet echt duurzaam. Daar gaan onze fossiele brandstoffen... Dit geldt natuurlijk niet voor zonneboilers o.i.d.
Ik heb onze vaatwasser bewust op koud water gelaten. Dat wordt dan puur en alleen verwarmt met onze groene (windenergie) stroom.
mijn qsolar heeft tussen 12 april en 30 oktober 11,3 Gj aan warm tapwater geproduceert.
-qsolar : mode code c123 / para info : code 23 geeft 11.3.
-volgens het atag manual : para info code 123 : geleverd verbruik WW in Gj. (x33 = m3)
het is een qsolar 25sc200 met 5m2 collector.
op 23m3(0.7Gj) na dus dekkend voor je, maar dit was een bar slechte zomer.
waarom willen nederlanders duurzame energie consequent niet snappen ?En als het windstil is gebruik je de vaatwasser niet? Volgens mij hou je jezelf dan voor de gek. De stroom die in Nederland uit het stopcontact komt is overal een mix van fossiel en groen, tenzij je het zelf opwekt.
windstil is een mythe,
het gaat om duurzame energie die je aanwend, waardoor er een aandeel fossiel niet opgemaakt word.
voorbeeld :
als er 50.000 zonneboilers worden geplaatst scheelt dat nogal wat gas.
dit gas blijft in de grond voor later gebruik, voor jou, voor mij, en onze kinderen.
alle nederlanders vinden dat gas van putin maar eng,
nou dan....
duurzaam dus.
kolen en gascentrales zullen er altijd zijn, maar het kan best wat minder.(scheelt ook wat uitstoot)
een lagere afname van fossiele bronnen geeft ook nog eens wat prijsstabiliteit,
want dat word alleen maar duurder, dus daar wil je wat minder van afnemen.
de zonneboiler doet het ook niet iedere dag goed, maar op de dagen dat ie het wel goed doet,
scheelt dat nogal wat fossiele afname, en dat gebruik je dan weer op in de winter,
als het echt nodig is.
in slochteren zit nog 10 jaar gas, we kunnen er allemaal voor zorgen dat dat 20 jaar word, maar we doen het niet, en dat snap ik dus niet, het lijkt wel op : ik rijd nu in een suv, met mijn kinderen achterin, en die zoeken het maar uit over een jaartje of 20.
energie = energie.Anoniem: 238103 schreef op zondag 30 november 2008 @ 11:28:
[...]
waarom willen nederlanders duurzame energie consequent niet snappen ?
windstil is een mythe,
het gaat om duurzame energie die je aanwend, waardoor er een aandeel fossiel niet opgemaakt word.
voorbeeld :
Waar we naar toe willen is dat
1. we met z'n allen minder energie gaan gebruiken;
2. de energie die we gebruiken op een zo duurzaam mogelijke manier wordt opgewekt.
als de vaatwasser minder energie gebruikt op gas dan op elektriciteit dan is dit goed voor het milieu (1). Als diezelfde iemand ook een pv-installatie heeft, een windmolen heeft draaien is dat ook mooi (2), want dan ben je een duurzame energieleverancier.
Dat betekent dus niet dat je zelf, persoonlijk, meer elektriciteit moet gaan gebruiken ipv gas want wat je gebruikt is feitelijk niet je eigen elektriciteit maar de gemiddeld op de wereld opgewekte elektra.
stel: je zet bij je vakantiehuisje een windmolen neer en je zet thuis de vaatwasser aan. gebruik je dan je eigen elektriciteit of die van het net?
Hadie Spek.Speksteenkachel schreef op zondag 30 november 2008 @ 08:02:
[...]
Vastrecht voor gas over 250 dagen 94 euro![]()
Vasrecht voor verplichte stadsverwarming over 250 dagen 200 euro
Je claimt (waarschijnlijk op basis van de gemiddelde bedragen op je nota?):
(94 x 250)/365 = 64,38 euri gas vastrecht op jaarbasis (365 dagen)
en
(200 x 250)/365 = 136,99 euri SV vastrecht op jaarbasis (365 dagen)????
Verhouding 2,13:1 (SV:gas).
Eerste vraag: heb je wel BTW berekend? Absurd lage bedragen!
Bovendien, nog belangrijker: Je vergeet waarschijnlijk (afgezien van beprijzing van de kuubjes en GJ's, momenteel plm. 0,67/m3 en, bij NUON Warmte, 24,92/GJ), ook nog eens vastrecht bij de leverancier van gas (dus niet alleen de zooi posten die netbeheer in rekening brengt). En, mogelijk, de meetdienst. Het vastrecht "levering" is fors opgehoogd, bij NUON (en DUS ook bij Greenchoice, die dat kopieert). Was 1,99 EUR/maand, is dit jaar 2,49/maand geworden, dus alweer 29,88 EUR d'r bij.
Berekening op basis van de WERKELIJKE actuele tarieven (tot 1 jan., dan gaat er heel veel veranderen, ook al door die capaciteitstarief waanzin), in onze situatie, maar dan i.p.v de lagere capaciteit voor een "kookgasmeter" (zoals wij die hebben, kleinste dingetje is G1,6), de meestal gebruikelijke G4 meter "voor ruimteverwarming" bij de meeste HH. Tariefstellingen bij netbeheer lopen niet altijd synchroon met die capaciteit, zo is de "periodieke aansluitvergoeding" laagste klasse "t/m G6":
netbeheer Continuon (nu: "Liander" geheten) 2008:
Periodieke aansluitvergoeding t/m G6 2,18 Euro/maand incl. BTW
Vastrecht tranport/aansluiting 1,79 Euro/maand incl. BTW
Capaciteit transport t/m G6 500-7.500 m3 (meeste aansl.) 5,09 Euro/maand incl. BTW
Meetdienst t/m G4 (meeste aansl.) 1,84 Euro/maand incl. BTW
Totaal netbeheer/meetdienst: 10,90 Euro/maand = 130,80 Euro/jaar incl. BTW
Bij NUON Energie (en ook bij Greenchoice, ze hanteren hetzelfde "vastrecht leverancier", kun je in je on-line dossier terugzien onder "producten") is daarbij het "vastrecht levering" dit jaar verhoogd naar 2,49 Euro/maand incl. BTW = 29,88 Euro/jaar.
Totaal te betalen aan vastrecht [incl. daarbij behorende "meetdienst"] voor een "standaard" gasaansluiting (ruimteverwarming/warm tapwater/kookgas) Liander/NUON Energie: 160,68 Euro incl. BTW/jaar. En dan heb je nog geen kuubje verstookt...
Stadswarmte Leiden. Vastrecht momenteel (standaard aansluiting, dus niet de veel duurdere "comfortklasses" met hogere capaciteit) 314,40 Euro incl. BTW/jaar. Daar zit "alles" in (allemaal "vermeden kosten gas" gezeur en zo, "meetdienst" zit er ook in verwerkt, wordt gewoon "gas tarief ruimteverwarming" voor genomen...). En dan heb je nog geen druppel warm water getapt, laat staan de radiator kraan open gezet...
Verschil blijft absurd (verhouding SV/gas 1,96:1), maar de bedragen zijn toch wel vet hoger dan wat jij vermeldt...

Nog een vraag, Spek. Proef ik nu uit je antwoord dat jij ook EN een SV aansluiting EN een (???kook???)gas aansluiting hebt? Of was dat slechts een theoretische veronderstelling? Als je beide hebt, hoor je namelijk per juli 2004 (marktliberalisering) gecompenseerd te worden voor de door netbeheer en leveranciers opeens te incasseren vastrechtposten. Door .... de warmteleverancier. Vanwege .... het "Niet Meer Dan Anders" principe. NUON Warmte noemt het desondanks hardnekkig een "korting"...

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 30-11-2008 14:53 . Reden: vraagje ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Wasser vullen met koud water gaat als volgt:
1 ) men neme kolen, gas, kernenergie.
2 ) Steek het aan.
3 ) Maak daar water mee warm.
4 ) Laat met de stoom een turbine draaien.
5 ) drijf met de turbine een generator aan.
6 ) transformeer de lage voltages naar een hele hoge.
7 ) transporteer de electriciteit naar verdeelhuisjes (over vele verdeelstations)
8 ) transformeer de spanning weer naar beneden.
9 ) stop koud water in de vaatwasser, steek stekker in stopcontact en maak water warm.
Ga er vanuit dat stap 4 t/m 8 erg veel verliezen geeft. Het wazige is dat je dus aan het begin van die keten al precies doet wat je doel is; water warm maken!

Bij warm water toevoer is het verwarmen met gas dus veel efficienter!
Dat is je duurzame voordeel, want je gaat zuiniger om met de bronnen op aarde. Je moet feitelijk nooit met een hoogwaardige vorm van energie (=electriciteit) een laagwaardige (=warmte) gaan maken want dat is zonde. Warmte maken met electriciteit is erg inefficient vanwege alle tussenliggende stappen.
---------------
Je hebt helemaal gelijk, maar meneer Boerma van Delta vindt dat we straks best wel met "zijn" 25% atoomstroom in de door hem gewenste "mix" ons uitbundig vloeiende tapwater mogen gaan verwarmen.Mistraller schreef op zondag 30 november 2008 @ 14:49:
Warmte maken met electriciteit is erg inefficient vanwege alle tussenliggende stappen.
Dat noemt hij dan straks "efficiënt energiegebruik" of zoiets.
Het werd weer eens tijd voor schavotten, schandblokken, galgjes en dat soort Middeleeuwsch volksvermaeck... We hebben nog wel plek in onze tuin ...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
En goed nieuws voor ons: de dakkapel is gefixed en geen ernstige schade/verzwakking, dus dat is weer fijn om t te horen, aangezien er over wat jaartjes toch wel paneeltjes op gaan komen. Of ze nu erg rendabel zijn of niet, op zuid oost

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Net verstuurd naar iemand die me daar een vraag over stelde:2Dutch schreef op zondag 30 november 2008 @ 15:00:
Het is maar goed dat mijn dinnetje en ik bewust hebben gekozen voor een huis waarbij een normale gasaansluiting aanwezig is, een stadswarmte aansluiting is echt zo irritant (want je komt er niet vanaf) bovendien zuigt elektrisch koken in mijn bescheiden mening enorm.
Wat wel een duidelijk cijfer is, is van Milieucentraal (wordt meestal gezien als onafhankelijk met redelijk betrouwbare cijfers:
http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Kookapparatuur
Ik gebruik zelf in 2-persoons huishouden op jaarbasis echter maar 30 kuub kookgas, bij vrijwel dagelijks een eenvoudig potje koken (we hebben naast het komfoor een elektrische oven die we slechts spaarzaam gebruiken). Bovendien verbruiken huishoudens volgens EnergieNed al meer dan 4.100 kWh/jaar (stadswarmte tariefrapporten, op hun website te downloaden). Diegene die ik antwoordde, had het over minimaal 1.000 kWh voor elektrisch koken, wat ik ernstig betwijfel. Oude apparatuur???Een huishouden gebruikt gemiddeld 1652 m3 gas per jaar. Koken op gas maakt daarvan zo'n 63 m3 gas uit. Wie gebruik maakt van elektrische kookapparatuur, verbruikt daarvoor ongeveer 528 kWh elektriciteit per jaar. Dat is een relatief groot deel van het totaal (ruim 3400 kWh,)."
Daar gaan de netbeheerders dus inderdaad goud geld voor vragen, voor "afsluiten van de gasaansluiting" (niet gereguleerd, dus lekker vangen geblazen...). Windmolens op je dak al herhaalde malen aan bod gekomen: doet u toch maar liever niet. Opbrengsten vallen vies tegen (testen Schoondijke, en dat is op hoge masten in open polderlandschap...). Zonnepaneeltjes op zuidoost bij dakhelling 45 graden vangen nog steeds 95% van max. in, dus gewoon: DOEN!Maar goed je kan echter wel "eenvoudiger" met een gasaansluiting ooit je meter laten weghalen (kost je een bom duiten) en dan alles elektrisch doen: zelf met paneeltjes en windmolens @ je dak. Dus voor alles valt wel wat te zeggen.
Je hebt de breuk omgedraaid.zonnigtype schreef op zondag 30 november 2008 @ 14:45:
[...]
Hadie Spek.
Je claimt (waarschijnlijk op basis van de gemiddelde bedragen op je nota?):
(94 x 250)/365 = 64,38 euri gas vastrecht op jaarbasis (365 dagen)
en
(200 x 250)/365 = 136,99 euri SV vastrecht op jaarbasis (365 dagen)????
Verhouding 2,13:1 (SV:gas).
Eerste vraag: heb je wel BTW berekend? Absurd lage bedragen!
[...]
X euro over 250 dagen is altijd een lager bedrag dan over een heel jaar.
Dus 94 x (365/250) (= 137,24 euro) en 200x (365/250) (= 292 euro)
De verhouding blijft dan uiteraard wel gelijk.
Ik zit bij Greenchoice en die investeren inderdaad zelf in windmolens. Wat ene lulkoek dat jein Nederland geen windenergie zou hebben? En qua transport kan ook meevallen. Ik woon in Almere en heel Flevoland staat vol met duizenden windmolens. En windstil is het hier in de polder nooit. Ze draaien altijd.deejeebv schreef op zondag 30 november 2008 @ 11:14:
[...]
En als het windstil is gebruik je de vaatwasser niet? Volgens mij hou je jezelf dan voor de gek. De stroom die in Nederland uit het stopcontact komt is overal een mix van fossiel en groen, tenzij je het zelf opwekt.
Dus sommigen hier kunnen proberen recht te praten wat krom is tot ze een ons wegen, maar windenergie blijft toch echt (veel) beter dan gas. Het gaat hier tenslotte over het Duurzame Energie topic. Je kan lullen wat je wilt over transportverliezen etc etc, maar gas zal nooit duurzaam worden (of je moet alleen het gas gebruiken wat uit je achterste komt).
Ik heb niet beweerd dat we in Nederland geen windenergie hebben. Ik heb zelf stroom van Elektran die 100% windenergie levert.KarlMarX schreef op zondag 30 november 2008 @ 17:07:
[...]
Ik zit bij Greenchoice en die investeren inderdaad zelf in windmolens. Wat ene lulkoek dat jein Nederland geen windenergie zou hebben? En qua transport kan ook meevallen. Ik woon in Almere en heel Flevoland staat vol met duizenden windmolens. En windstil is het hier in de polder nooit. Ze draaien altijd.![]()
Dus sommigen hier kunnen proberen recht te praten wat krom is tot ze een ons wegen, maar windenergie blijft toch echt (veel) beter dan gas. Het gaat hier tenslotte over het Duurzame Energie topic. Je kan lullen wat je wilt over transportverliezen etc etc, maar gas zal nooit duurzaam worden (of je moet alleen het gas gebruiken wat uit je achterste komt).
Dat neemt niet weg dat een deel van de stroom die we met z'n allen in Nederland gebruiken inefficient wordt opgewekt met kolen, gas etc.
1000 kWh lijkt me niet zo heel gek.zonnigtype schreef op zondag 30 november 2008 @ 15:24:
[...]
Diegene die ik antwoordde, had het over minimaal 1.000 kWh voor elektrisch koken, wat ik ernstig betwijfel. Oude apparatuur???
[...]
Er zitten 8760 uur in een jaar.
Stel dat je gemiddeld 1 uur per dag kookt, dan zit je dus op 365 uur, dus met 2700 Watt zit je er
Wat staat er dan allemaal aan?
- Afzuigkap a 125 Watt?
- Elektrische oven a 2500 Watt? (helemaal erg als je een grote oven hebt voor 2 stokbroodjes, dan loopt het al snel op tot het dubbele)
- magnetron a 900-1200 Watt?
- Vaatwasser (na afloop)
- Elektrisch fornuis Een voorbeeld, 2500 Watt per pit.
Niet alles staat tegelijk aan, maar een gemiddeld verbruik van 2700 Watt gedurende een uur lijkt me niet heel onwaarschijnlijk.
TD-er schreef op zondag 30 november 2008 @ 17:04:
[...]
Je hebt de breuk omgedraaid.
X euro over 250 dagen is altijd een lager bedrag dan over een heel jaar.
Dus 94 x (365/250) (= 137,24 euro) en 200x (365/250) (= 292 euro)
De verhouding blijft dan uiteraard wel gelijk.

Altijd voorzichtig wezen met on-line zitten zakjapanneren...
Zorry mensen. Het zal de november depressie wezen (slechts 24 kWh opgewekt deze maand)...
100% mee eens. Inzetten op duurzaam, niet op fossiel. Maar ja, wij (<- let goed op dat woord) hebben fossiele leiders gekozen, dus we krijgen wat we verdienen.
Water verwarmen is en blijft inefficient op electriciteit, of het nou van wind of van gas komt. Voor dit doel moet je dus gewoon geen electriciteit gebruiken. Als er nu windenergie in overvloed was, is het een ander verhaal. De hele discussie begon met de zonneboiler, hotfill, en wat te doen in de winter. Een hotfill apparaat zal in de winter voor een hoger gasverbruik zorgen, omdat de zonneboiler niet voldoende levert in die periode. Als je dan toch de keus hebt om op gas of op electriciteit te verwarmen, dan kies ik voor gas, want dat is gewoon veel efficiënter. Stel dat ik windenergie gebruik om een huis te verwarmen met de ramen en deuren wagenwijd open. Is dat duurzaam? Nee! Duurzaamheid heeft ook met efficiëntie te maken.KarlMarX schreef op zondag 30 november 2008 @ 17:07:
[...]
Ik zit bij Greenchoice en die investeren inderdaad zelf in windmolens. Wat ene lulkoek dat jein Nederland geen windenergie zou hebben? En qua transport kan ook meevallen. Ik woon in Almere en heel Flevoland staat vol met duizenden windmolens. En windstil is het hier in de polder nooit. Ze draaien altijd.![]()
We hebben groene stroom en GroenVoorGas (compensatieprogramma van Essent). Ik ga er dus vanuit dat Essent ergens ook nog wel wat duurzaams doet van dat extra geld.
---------------
Ach "fossiele leiders" of "fossielen", weinig verschilCanonG1 schreef op zondag 30 november 2008 @ 17:43:
'Inzetten op CO2-opslag is flauwekul'
100% mee eens. Inzetten op duurzaam, niet op fossiel. Maar ja, wij (<- let goed op dat woord) hebben fossiele leiders gekozen, dus we krijgen wat we verdienen.
Nee, maar samen wonen met mannen inplaats van vrouwen levert al een forse besparing op.Speksteenkachel schreef op zondag 30 november 2008 @ 10:26:
Ons verbruik voor warmt tapwater is 12GJ per jaar.
Gezin bestaat uit 4 personen waarvan 3 vrouwelijk (betekent lang douchen)
Ja, hallo, dat kan ik er ook allemaal bij gaan halen in de keuken. Het gaat in die vergelijking uitsluitend (!) om het primaire verbruik aan kWh van de kookplaat (inductie, en wat er allemaal nog meer is aan elektrisch, zoals keramisch, halogeen...) of aan kuub gas van het komfoor. Alleen dat moet je vergelijken, de bijkomende rimram niet. Dan krijg je al gauw appels en peren. Ik heb nooit zo'n belachelijke magnetron gehad, mechanische ventilatie op hoge stand (als we hem überhaupt gebruiken bij kort koken) is niet vergelijkbaar met een wasemkap (zeer grote verschillen bovendien in verbruik van die dingen, is mijn inschatting). Broodjes bakken in een elektrische oven lijkt me erg inefficiënt (doen we nooit, vers brood halen we bij de natuurvoedingswinkel, op de benenwagen, snijden doen we zelf).TD-er schreef op zondag 30 november 2008 @ 17:30:
[...]
1000 kWh lijkt me niet zo heel gek.
Er zitten 8760 uur in een jaar.
Stel dat je gemiddeld 1 uur per dag kookt, dan zit je dus op 365 uur, dus met 2700 Watt zit je er
Wat staat er dan allemaal aan?
- Afzuigkap a 125 Watt?
- Elektrische oven a 2500 Watt? (helemaal erg als je een grote oven hebt voor 2 stokbroodjes, dan loopt het al snel op tot het dubbele)
- magnetron a 900-1200 Watt?
- Vaatwasser (na afloop)
- Elektrisch fornuis Een voorbeeld, 2500 Watt per pit.
Niet alles staat tegelijk aan, maar een gemiddeld verbruik van 2700 Watt gedurende een uur lijkt me niet heel onwaarschijnlijk.
Ik vind die jaarvergelijking met dat 2.500 Watt ding nogal kort door de bocht. Vakanties en (bij veel gezinnen realiteit) uit eten of magnetron eten moet je d'r allemaal van aftrekken, dat ding staat hopelijk niet een vol uur lang 2.500 Watt te trekken (lijkt me tot nogal slappe hap te leiden), etc. Wie heeft er harde MEETgegevens. Daar gaat het om.
Vaatwasser komt er bij ons niet in. We (grotendeels: ik) wassen met de hand en spoelen als we dat al nodig vinden koud voor. En beslist niet elke dag. Die stadswarmte giegjes zijn al duur genoeg. Hot-fill met SV bij zulk chronisch laag verbruik zou ook al onrendabel zijn. Al die onzin moet je buiten een pure vergelijking kookgas versus elektrische koken houden, en ook nog eens onderscheid maken tussen welke soort elektrisch koken. MilieuCentraal geeft er 5 verschillende. Met 385 uur gebruikstijd (!), incl. sluipverbruik, en variërend van 400 tot "meer dan 530" kWh/jaar, de laatste "elektrisch kooktoestel". De andere opties zijn zuiniger.
Tenzij die "mannen" vertaald worden als mannelijke pubers die dagelijks minimaal twee maal in de douche "moeten" om indruk te maken op de vrouwelijke puber"chicks" met hun schoongeschrobde lijven...carpin schreef op zondag 30 november 2008 @ 17:50:
[...]
Nee, maar samen wonen met mannen inplaats van vrouwen levert al een forse besparing op.
Blijkbaar stoten alle huishoudens tezamen "slechts" 10% van de landelijke hoeveelheid CO2 uit. Onze energieopwekking en industrie veel meer. Ook het percentage voor het Wegverkeer is niet mals...meer vracht over het water en spoor dan maar? (net als mensen misschien?)
Als er dan percé een reductie in de uitstoot gerealiseerd moet worden, dan tonen deze cijfers aan dat alle poeha (ook op europees niveau) rond een paar spaarlampen (wat blijkbaar HET speerpunt is tegenwoordig in de media, landelijk beleid, reclame uitingen van de energieleveranciers) erg overdreven is en in kg uitstoot CO2 absoluut geen zoden aan de dijk zet. Duurzaam energie opwekken zou veel meer reductie opleveren. Iets wat we hier op het forum allang weten.
Soms vraag ik me af waarom de beleidsmakers niet gewoon deze droge cijfers van HUN statistiekbureau gebruiken voor beleid ipv lekker lui luisteren naar lobbyisten en herrie maken over peanuts

Bronnen | 2006 | % |
Totaal | 185100 | 100 |
Stationaire bronnen landbouw | 7700 | 4.16 |
Raffinaderijen | 11600 | 6.27 |
Voedings- en genotmiddelenindustrie | 3800 | 2.05 |
Bouwmaterialenindustrie | 2400 | 1.30 |
Chemische industrie | 16300 | 8.81 |
Basismetaalindustrie | 7100 | 3.84 |
Overige industrie | 3600 | 1.94 |
Huishoudens | 18600 | 10.05 |
Energiesector | 52300 | 28.25 |
Handel, Diensten, Overheid | 10800 | 5.83 |
Milieudiensverlening | 7300 | 3.94 |
Overige stationaire bronnen | 800 | 0.43 |
Mobiele bronnen in de landbouw | 1400 | 0.76 |
Wegverkeer | 31600 | 17.07 |
Binnenvaart | 2000 | 1.08 |
Spoorwegen | 100 | 0.05 |
Luchtvaart | 700 | 0.38 |
Visserij | 600 | 0.32 |
Zeevaart | 5100 | 2.76 |
Overige mobiele bronnen | 1300 | 0.70 |
reserveringshouder Tesla Model 3
de sde(850kwh/kwp) is dus waanzin en komt dit jaar niet eens tot uitkering.
volgend jaar is alweer lager, en dit jaar krijg je niets.
mooie boel, een grote gore fossiele miskleun.
ook waanzin vind ik het afwas verhaal, de zonneboiler is hier >30c in november,
dwz, het gas doet er 10c bij en dat is efficient, zelfs in november.daar kan geen kwh tegenop uit een kolencentrale.
als in de winter op gas extra gas kost, en dat is een probleem, zoals hier gepost,
?? dan is de opbrengst op warmwater toch ook groot zomers ?
contradictio in terminus mensen.
iedereen praat elkaar tegen, dat is nederland.
de zonneboiler is de koningin van duurzaamheid en efficiency, iedereen zou er eentje kado moeten krijgen,
voor die 60 miljoen `co2` opslag kom je een heel eind.
Als je voor het gemak de kosten van een zonneboiler op € 3000 zet, kom ik op 20.000 zonneboilers. Lijkt me niet iedereen, maar wel nuttiger besteed als voor de co2-opslag.Anoniem: 238103 schreef op zondag 30 november 2008 @ 18:34:
de zonneboiler is de koningin van duurzaamheid en efficiency, iedereen zou er eentje kado moeten krijgen,
voor die 60 miljoen `co2` opslag kom je een heel eind.
Geef 50% subsidie, en je voorziet 40.000 huishoudens. Mensen mogen immers zelf ook wel wat bijdragen. Het stimuleert de economie en zal de prijzen van zonneboilers op termijn door de hogere vraag drukken.deejeebv schreef op zondag 30 november 2008 @ 18:57:
[...]
Als je voor het gemak de kosten van een zonneboiler op € 3000 zet, kom ik op 20.000 zonneboilers. Lijkt me niet iedereen, maar wel nuttiger besteed als voor de co2-opslag.
1) Definieer 'duurzaam'. Wel duurzaam: zon/wind/waterkracht. Mogelijk duurzaam: biobrandstoffen. Niet duurzaam: fossiel/nuclear.
2) Stel een oplopend percentage duurzame energie vast wat gehaald moet worden, dus bv. 2008: 5%, 2009: 10%, 2010: 15%, etc.
(En eigenlijk nog een 3) Hou dit op de lange termijn vol, niet gaan zuchten en steunen en toegeven aan de fossielen. Bied mensen langetermijn-zekerheid.)
Op die manier kun je de veelgeroemde 'markt' zjin werk laten doen. Wordt het voorgeschreven percentage niet gehaald? Dan mag er minder fossiele energie geproduceerd worden omdat het percentage toch te halen. Resultaat: hoge energieprijzen en dus worden mensen aangezet om te besparen en om meer duurzame opwek te plaatsen. In vrij korte tijd heb je dan de gehele economie verduurzaamd.
Ik weet ook wel dat een dergelijk plan er helaas nooit zal komen, want De Economie moet doordraaien. Maar ik krijg altijd een beetje naar gevoel bij subsidies, er is altijd wel iets mee. Duidelijke regelgeving en een goed voorbeeld van een overheid zouden veel meer zoden aan de dijk zetten volgens mij.
Duurzaam op dit moment? Nee. Minder milieu belastend JA!. Met gas water verwarmen is stukken efficienter dan met electriciteit. ( zie ook het verhaal van omzetstappen hier in dit topic ).KarlMarX schreef op zondag 30 november 2008 @ 10:35:
Dit topic heet toch het "Duurzame energie" topic? Je vaatwasser aansluiten op met gas verwarmt water klinkt niet echt duurzaam. Daar gaan onze fossiele brandstoffen... Dit geldt natuurlijk niet voor zonneboilers o.i.d.
Mijn warme water komt uit mijn zonneboiler. Die staat nu welliswaar niet extreem hoog maar elke graad dat ik niet hoef te verwarmen is er 1.
Zodra in de lente mijn zonneboiler echt op gang komt dan heb ik "gratis" warm water voor in de vaatwasser.
Efficientie en duurzaamheid zijn toch echt twee verschillende dingen hoor.Mistraller schreef op zondag 30 november 2008 @ 17:46:
[...]
Water verwarmen is en blijft inefficient op electriciteit, of het nou van wind of van gas komt. Voor dit doel moet je dus gewoon geen electriciteit gebruiken. Als er nu windenergie in overvloed was, is het een ander verhaal. De hele discussie begon met de zonneboiler, hotfill, en wat te doen in de winter. Een hotfill apparaat zal in de winter voor een hoger gasverbruik zorgen, omdat de zonneboiler niet voldoende levert in die periode. Als je dan toch de keus hebt om op gas of op electriciteit te verwarmen, dan kies ik voor gas, want dat is gewoon veel efficiënter. Stel dat ik windenergie gebruik om een huis te verwarmen met de ramen en deuren wagenwijd open. Is dat duurzaam? Nee! Duurzaamheid heeft ook met efficiëntie te maken.
We hebben groene stroom en GroenVoorGas (compensatieprogramma van Essent). Ik ga er dus vanuit dat Essent ergens ook nog wel wat duurzaams doet van dat extra geld.
Op zich kan het dus inderdaad geen kwaad om je ramen open te zetten en je huis met windenergie te verwarmen. Alleen voor je portemonnee. Alleen is er nu nog niet voldoende groene stroom en nu zou dat grapje dus aangevuld worden met vieze stroom. Maar ik denk niet dat de wind snel op raakt.
Je stelt dat je geen elektriciteit moet gebruiken voor het verwarmen van water, maar wat nou als het gas (en de andere fossiele brandstoffen) op zijn? Bovendien blijft er bij het gebruik van fossiele brandstoffen CO2 vrijkomen.
Alles bij elkaar is er dus geen reden om niet zo snel mogelijk alleen nog maar duurzame/groene energie te gebruiken.
Nogmaals, efficiëntie en duurzaam is niet hetzelfde. Dit topic gaat over duurzaam.
Het beste (duurzaamst) (op dit moment) is dus zonneboilers, verder opgewarmt met stroom van eigen zonne-energie en als aanvulling windenergie voor 's nachts en wat je thuis met je zonneboiler en zonne-energie tekort komt.
De tarieven voor de stadsverwarming hier in Enschede (wijk Helmerhoek) geleverd door Essent zijn:
Vastrecht per maand 22,11 euro
Leveringstarief per GJ 24,93 euro
Huur warmtewisselaar per maand 10 euro
Prijzen zijn incl btw en ik heb geen kookgas aansluiting, scheelt weer vastrecht maar had ik aan de andere kant misschien ook weer kunnen gebruiken voor een geiser en dan warmtewisselaar stadswarmte laten vervallen.
Tarieven stadsverwarming zijn hier per wijk verschillend, sommige wijken zoals de onze zitten op de plaatselijke wkc en andere wijken hebben weer een eigen ketelhuis.
De laatste groep zijn helemaal te beklagen vanwege extreem hoge spook verbruiken.
Mijn vaste kosten op jaarbasis zijn maar liefst 385,32
efficiency raakt duurzaam wel, maar hier niet,Ik heb onze vaatwasser bewust op koud water gelaten. Dat wordt dan puur en alleen verwarmt met onze groene (windenergie) stroom.
als je bijv. in velsen woont, is je elektra uit de gas gestookte centrale,dan word het nogal curieus....
de conclusie dat een zonneboiler met pv ondersteund met een groene stroom kontrakt,
het meest slim, en duurzaam is, maar ook efficient en milieu verantwoord, deel ik volledig.
het is ook nog eens retegoedkoop, nog 30 dagen en de hogere prijzen gaan van start.
die ontduik ik dan volledig.
Ik dacht dat je het had over "gemiddeld verbruik in huishoudens die elektrisch koken" op jaarbasis.zonnigtype schreef op zondag 30 november 2008 @ 17:51:
[...]
Ja, hallo, dat kan ik er ook allemaal bij gaan halen in de keuken. Het gaat in die vergelijking uitsluitend (!) om het primaire verbruik aan kWh van de kookplaat (inductie, en wat er allemaal nog meer is aan elektrisch, zoals keramisch, halogeen...) of aan kuub gas van het komfoor. Alleen dat moet je vergelijken, de bijkomende rimram niet. Dan krijg je al gauw appels en peren. [...]
Ik schrok trouwens wel van die waarden van een aantal elektrische fornuizen die ik zo tegenkwam.
Daarbij vliegen de kW's om je oren. Op zich wel logisch als je erover na gaat denken, wanneer je bij een beetje koken al snel 2 a 3 pannen gebruikt, waarbij redelijk wat water op kook temperatuur gebracht moet worden.
Misschien quote ik je post nu uit z'n verband,KarlMarX schreef op zondag 30 november 2008 @ 19:53:
[...]
Efficientie en duurzaamheid zijn toch echt twee verschillende dingen hoor.
maar in mijn ogen gaan deze dingen hand in hand.
(tjonge dat rijmt als een tierelier!

Waarom heeft de wereld een energieprobleem? Juist, door verspilling, weggooiculturen, en onjuist gebruik van bronnen die opgaan.
Door om te schakelen naar hernieuwbare bronnen, gebruik je de beschikbare middelen het meest efficiënt.
Het is maar net hoe je het bekijkt.
Over ovens; wij hebben zo'n fijne (not) combi oven/magnetron. Ik zou ook graag een oven op gas willen, maar uit ruimtegebrek kan dat niet. Ik vraag me überhaupt af of die er zijn voor inbouwkeukens?
Broodjes, taarten, etc bakken we dus in een electrische oven. Wel met de hetelucht functie aan, want dan gaat het vele malen sneller.
[ Voor 21% gewijzigd door Mistraller op 30-11-2008 20:54 ]
---------------
Dit topic is gesloten.