Welke windows en welke versie

Pagina: 1
Acties:
  • 503 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCRoadkill
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik weet dat er een aantal topics zijn die het erover hebben, maar die zijn al redelijk gedateerd, vandaar de vraag.

Ik ga binnenkort een nieuwe PC in elkaar zetten, met oa. een Intel Core 2 Quad Q6600 op een Asus P5QL Pro en Corsair XMS2 PC8500 2 tot 4 gb.

Het enige waar ik nu een beetje meezit is het besturingsysteem, welke windows? XP of Vista, welke versie 32bit of 64bit?

Ik zal de PC gebruiken voor gamen en noem het maar op, Photoshop, Audition, etc.
Nu heb ik zelf zoiets van ik moet wel een 64bit versie gebruiken vanwege de processor, maar welke windows?
Zijn de meeste drivers voor Vista al beschikbaar, zodat ik daar geen problemen mee ondervind?
Of kan ik gewoon XP 64bit draaien of is dat zonde van de quad omdat ik dan niet optimaal gebruik maak van het ding.

En draaien alle games goed op een 64bit versie of moeten die ook als 64bit aangeleverd moeten worden.
of zou ik voor de oudere games moeten multi-booten met bv. windows XP 32bit.

Ik wil er ook als Multi-boot Ubuntu op hebben draaien, om te kijken hoe dat werkt.

Graag hoor ik jullie advies, tips en ideeën hierover.

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door MCRoadkill op 25-11-2008 09:34 ]

Mobo: Asus P8P67EVO//CPU: Intel i7 2600K//GPU: Nvidia GTX970//RAM: 16GB DDR3//HD: +6TB//Logitech G35 Headset//Logitech G502 Mouse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Vista 64Bits werkt prima en alle drivers zijn inmiddels net zo goed als de XP of Vista 32Bit variant. Allle 32 bit software werkt er ook gewoon op.

Ubuntu moet je ook de 64 Bits versie van nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 16:11
MCRoadkill schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 09:29:
Nu heb ik zelf zoiets van ik moet wel een 64bit versie gebruiken vanwege de processor, maar welke windows?
64bit zou je moeten nemen om van 4GB(+) geheugen gebruik te kunnen maken, met de cpu heeft het weinig van doen, behalve dat deze in dat geval dus 64bit extensies moet ondersteunen. 't Is niet dat 64bit 2x zo snel is al 32bit o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:07

painkill

Pain(k)(ill)

En de 32 bit versieS van de besturingssystemen werkt ook op die processor hoor :)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Maar is 64bits nu echt op het niveau van massa-gebruiker volwassen? Geen gezeik met drivers, programma's, games, bugs, etc?

Dan ga ik daar namelijk ook eens aan binnenkort vanaf xp pro sp3 32b. Moet toch ooit de overstap maken? Ik heb nog twee legale keys hier liggen van Vista 32bit SP1 UK ... kan ik die gebruiken bij een Vista 64bit SP1 UK installer :/ ?

[ Voor 22% gewijzigd door Cassius op 25-11-2008 11:04 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-10 14:55

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Draai sinds kort Windows Vista 64bits, na het installeren (met drivers) merk ik geen verschil; behalve 4GB geheugen aanspreekbaar.

32bits applicaties kan je natuurlijk gewoon draaien.

Let op veel geluidskaarten hebben nog geen 64bits drivers :( (M-audio revolution 7.1 bv)

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCRoadkill
Ik heb zelf de Creative Audigy 2 Platinum ex, moet wel werken toch?

Maar ik zou dus uit kunnen met de 64bit versie van Vista en daar kan ik alles op draaien.
64bit van XP, die ondersteund ook 4gb geheugen of is dat alleen bij Vista?

Mobo: Asus P8P67EVO//CPU: Intel i7 2600K//GPU: Nvidia GTX970//RAM: 16GB DDR3//HD: +6TB//Logitech G35 Headset//Logitech G502 Mouse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-10 12:56
Nielson schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:53:
[...]
64bit zou je moeten nemen om van 4GB(+) geheugen gebruik te kunnen maken, met de cpu heeft het weinig van doen, behalve dat deze in dat geval dus 64bit extensies moet ondersteunen. 't Is niet dat 64bit 2x zo snel is al 32bit o.i.d.
Nee 64x is niet 2x sneller dan de 32x versie!!
64-bit processors calculate particular tasks (such as factorials of large figures) twice as fast as working in 32-bit environments (given example is derived from comparison between 32-bit and 64-bit Windows Calculator; noticeable for factorial of say 100,000). This gives a general feeling of theoretical possibilities of 64-bit optimized applications.
Alleen met bepaalde taken is de 64bit versie 2x zo snel niet met alles. Daarnaast gaat het hier om 2 totaal verschilende arcitecturen.

Een 64bit processor emuleerd de 32bit versie!

Wat ik nog steeds niet snap is waarom OEM bouwers nogsteeds de 32bit versie van Vista installeren en niet de 64bit versie!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
MCRoadkill schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 11:11:
Ik heb zelf de Creative Audigy 2 Platinum ex, moet wel werken toch?

Maar ik zou dus uit kunnen met de 64bit versie van Vista en daar kan ik alles op draaien.
64bit van XP, die ondersteund ook 4gb geheugen of is dat alleen bij Vista?
Wat dacht je ervan om dat eens uit te gaan zoeken door op de site van creative te gaan kijken?

Ook niet onbelangrijk is om te gaan kijken naar je eigen persoonlijke wensen die je aan het OS stelt. Zet eens op een rijtje waarom je XP of Vista zou kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:26
To_Tall schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 11:15:
[...]

Dat zegt ie toch ook?
Wat ik nog steeds niet snap is waarom OEM bouwers nogsteeds de 32bit versie van Vista installeren en niet de 64bit versie!!
Tja, er zullen altijd programma's zijn die op de een of andere manier niet werken met 64-bit... En ik heb wel eens OEM-pc's gezien met 64-bit maar dan moet je echt zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 16:11
To_Tall schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 11:15:
[...]

[...]
Dat zeg ik.
maarud schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 11:34:
Tja, er zullen altijd programma's zijn die op de een of andere manier niet werken met 64-bit... En ik heb wel eens OEM-pc's gezien met 64-bit maar dan moet je echt zoeken!
Denk dat het nu wel aardig begint te komen. We hebben eerst 'n tijdje gehad dat systemen nog met 3GB werden uitgerust, maar nu het steeds vaker 4GB wordt komt x64 ook steeds meer.

[ Voor 54% gewijzigd door Nielson op 25-11-2008 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
ik gebruik zelf windows 2003 server Stabielste os,
terzijde ik heb verder altijd op 64 bit gedraaid sinds ik 4gb+ ram heb,
ik adviseer jou XP64bits draaid stabieler
maar als je toch niks speciaals er op doet 64bits vista het ook prima,
en wat de drivers betreft aleen ouder zooi werke niet zo als printers webcam etc

[ Voor 37% gewijzigd door Baazie op 25-11-2008 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 16:07

Moortn

Hallo

Ik gebruik nu een half jaar Vista x64, en het werkt bijna perfect. Heb nog niet gehad dat een programma het niet deed, of heel sloom ging. De computer start ook sneller op dan met XP.
Het enige nadeel is dat ik met WoW+Firefox+Winamp al aan de 3.5GB geheugengebruik zit.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCRoadkill
Nou ik ben bekend met XP, maar realiseer me dat XP behoorlijk oud is voor het nieuwe gereedschap. wat zich misschien kan uiten in rare fouten en niet optimaal draaien van het een en ander.
Dus zou ik eerder kiezen voor Vista 64bit om het nieuwe spul het beste te laten draaien.

over de geluidskaart, ik zie het vanzelf wel en anders koop ik een X-FI ExtremeGamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zo ingewikkeld was het dus niet.

We verwachten toch echt dat je dit soort beslissingen zelf kunt nemen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.