XP 64 of Vista 64

Pagina: 1
Acties:
  • 437 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:53
Hallo,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, morgen krijg ik een lading nieuwe hardware binnen, en met die hardware wil ik ook meteen een nieuwe installatie gaan maken van het OS wat ik gebruik.

Dingen die ik voornamelijk doe zijn Gamen, Webdevven (photoshop,dreamweaver). HD Films bekijken, en de usual dingen als internetten, mp3 luisteren enz.

Nu heb ik dan het volgende systeem:

4GB DDRII 667MHZ Ram (4x1 GB reepje)
Intel Pentium D 930 @ 3.0 Ghz
2x Nvidia 7900GS 256MB (SLI)
Asus P5N-E SLI Moederbord
2x 80GB HD (wil ik in raid 0 zetten)
2x 250 GB HD

De grootste reden dat ik over wil stappen op 64bits met dit systeem is omdat de 32 bits variant niet overweg kan met 4GB ram.

Nu lees ik op meerdere plekken op het internet dat Vista 64bits nogal problemen geeft met SLI en 4GB ram. Is dit ook met Windows XP 64 zo?

Welk OS is beter om te gebruiken? Over windows XP64 bits en gamen is vrij weinig te vinden. Is de driversupport voor één van beide Os'en beter dan de ander?

Op het internet zijn wel verhalen te vinden over 32bits Vista vs 64bits vista en 32bits xp vs 34bits xp, maar eigenlijk geen van 64bits xp vs 32 bits xp.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Alvast bedankt.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Niet speciaal voor jou maar voor iedereen is er [Vista] Kiezen tussen 32- en 64-bits editie

Daar maar eens gaan kijken lijkt me een geweldige ervaring. :)

XP is een "oud" besturingssysteem en waarom niet gelijk voor het nieuwste OS gaan?

[ Voor 18% gewijzigd door Guardian Angel op 02-08-2007 17:13 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Als dat alle hardware is die je hebt, dan kan je beter voor de XP gaan, heb er zelf HEEL goede ervaringen mee :)

Lekker stabiel (gebaseerd op server 2003 kernel), goede driverondersteuning vind ik toch.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Als je toch naar nieuw gaat, waarom dan niet een nieuw besturingssysteem?

Verder is wat je nu post wel een overkill voor wat je ermee wilt doen.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-10 12:49

momania

iPhone 30! Bam!

Guardian Angel schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:12:

XP is een "oud" besturingssysteem en waarom niet gelijk voor het nieuwste OS gaan?
Omdat nieuw niet altijd beter is ;)

Mijn ervaring is dat de driver ondersteuning voor Vista nog enorm slecht is bij veel fabrikanten. En dan heb ik het over de 32bits Vista. Voor de 64bits versie kan het alleen maar nog slechter zijn.

Mijn persoonlijke voorkeur zou toch XP 64 zijn. Die is, zoals eerder al gezegd, echt rete stabiel en snel. :)

[ Voor 11% gewijzigd door momania op 02-08-2007 17:16 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-10 16:40
Ik ben net overgegaan van xp64 naar vista64
Puur op games gericht kun je met xp64 in het geval van x-fi EAX ondersteuning een voordeel hebben.
Voor Vista 64 is er wel een volledig functionele oplossing maar volgens mij niet even efficient (ik heb het niet gebenched) echter mijn America's Army Coop map draait minder.

OpenAl wordt wel goed ondersteunt BF2 BF2142 QIV etc.

Met mijn 8800GTs merk ik weinig verschil momenteel, tenzij de fps in America's Army Coop map daaraan liggen.

Ik vind het Userinterface wel meer responsive. Mijn downloads gaan iets sneller. Ik ben wel 4GB ram gaan gebruiken omdat met America's Army aan Vista 1.86 GB gebruikte en nu wel tot 63% van de 4GB met Bf2 en Bf2142 was Vista veel zuiniger.

Kijk vooral naar driver ondersteuning van je hardware. En de ondersteuning van je favoriete Games.

3dmark 2006 score was ongeveer gelijk.

Mijn motivatie was DX10 ik zie dat je een DX9 kaart hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door EnderQ op 02-08-2007 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-10 16:19
Nou uit ervaring het volgende ( ik heb ze allebei als multiboot):
- XP64 is zeeeeeer stabiel en driver ondersteuning is inmiddels zeer goed!
- Vista drivers zijn nog niet super.
- Verder draaien de meeste games, tot nu toe deed alleen Rollercoaster tycoon 3 het niet.
- Ik programmeer in VS2005 asp.net applicaties en dat werkt als een speer! Let alleen wel op met compilen voor welk platform je compiled ;)
- Heb alleen geen SLI
- van de Adobe website:

Adobe Photoshop CS2

Photoshop CS2 is able to take advantage of up to 3GB of RAM on Windows XP Professional x64 Edition. Additional RAM will be used by Photoshop plug-ins and filters. If the system has between 4 GB and 6 GB of RAM, the RAM above 4 GB is used by the operating system as a cache for the Photoshop scratch disk data. For general information about Photoshop CS2 memory handling, please read document 320005 , Memory allocation and usage (Photoshop CS2).

[ Voor 0% gewijzigd door Meekoh op 02-08-2007 17:30 . Reden: typo ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
EnderQ schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:26:
Mijn motivatie was DX10 ik zie dat je een DX9 kaart hebt.
Ja, voor DX10 hoef ik zo en zo niet over te stappen. En de aero interface zal ik niet missen ;)
disjfa schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:15:
Als je toch naar nieuw gaat, waarom dan niet een nieuw besturingssysteem?
Op mijn Vaders PC draait dus Vista, en vind dat niet echt lekker werken (Dat is een CeleronD met 2GB Ram), het is niet dat het langzaam loopt, maar om de haverklap moet je weer kiezen of je door wilt gaan e.d
disjfa schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:15:
Verder is wat je nu post wel een overkill voor wat je ermee wilt doen.
Wat bedoel je?
Snake schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:13:
Als dat alle hardware is die je hebt, dan kan je beter voor de XP gaan, heb er zelf HEEL goede ervaringen mee :)

Lekker stabiel (gebaseerd op server 2003 kernel), goede driverondersteuning vind ik toch.
Ik heb wel meer hardware, maar niet echt excotische/verouderde apparaten oid. Mn logitech lx710 setje zal vast niet voor problemen zorgen.
Guardian Angel schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:12:
Niet speciaal voor jou maar voor iedereen is er [Vista] Kiezen tussen 32- en 64-bits editie

Daar maar eens gaan kijken lijkt me een geweldige ervaring. :)

Dat is dus het punt ik wil niet kiezen tussen 32 en 64 maar tussen 64 en 64 :)

------------

Zoals ik hier gelezen heb is de driver ondersteuning beter voor XP 64 en Gamen gaat ook als een Speer. Dan denk ik toch eerder te gaan voor XP 64 dan Vista 64 of iemand moet een argument weten om mij over te halen. :)

[ Voor 28% gewijzigd door ZpAz op 02-08-2007 17:35 ]

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
Al met al is de driver en game ondersteuning dus beter voor windows XP 64 dan Vista 64?
En game ondersteuning is ook beter?
Ja Nu wel al zal het langzaam veranderen en Vista beter ondersteund worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Moshe85 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:29:
Nou uit ervaring het volgende ( ik heb ze allebei als multiboot):
En welke werkt het fijnste? Lees hier vannalles bij jou over Xp64 maar eigenlijk niets over Vista 64, kan ik er van uit gaan dat je meer tevreden bent over Xp 64?
EnderQ schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:35:
[...]

Ja Nu wel al zal het langzaam veranderen en Vista beter ondersteund worden.
Als dat is in 'over een jaar of 2' dan kan ik dus beter voor XP kiezen, want met 2 jaar heb ik waarschijnlijk toch weer totaal andere hardware.

[ Voor 33% gewijzigd door ZpAz op 02-08-2007 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ZpAz schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:31:
[...]
Dat is dus het punt ik wil niet kiezen tussen 32 en 64 maar tussen 64 en 64 :)
Daar kwam ik na mijn reactie ook achter. :) Sorry.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de nieuwste games doen het zowiezo op vista. en om de drivers hoef je je ook geen zorgen te maken, tegenwoordig zijn elke drivers wel x64 en aangezien je een nieuw systeem hebt hoef je je daar niet druk over te maken. wel als je er oude pci kaarten oid er bij in zet, ik heb hier een oud soundblaster kaartje in gedrukt maar kan niet geinstalleerd worden omdat er geen x64 drivers voor zijn. maar voor de rest werkt alles perfect. en bij mij komt xp dr niet meer op :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Mja, als de games het op beide Ossen het prima doen, en driversupport op het moment beter is voor XP 64 dan kies ik daar uiteraard voor. Aangezien ik XP toch lekkerder vind werken dan Vista.

Maar als er iets is waardoor ik dus echt niet voor de XP variant moet gaan maar voor Vista dan ga ik er uiteraard weer over na denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZpAz schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:42:
Mja, als de games het op beide Ossen het prima doen, en driversupport op het moment beter is voor XP 64 dan kies ik daar uiteraard voor. Aangezien ik XP toch lekkerder vind werken dan Vista.

Maar als er iets is waardoor ik dus echt niet voor de XP variant moet gaan maar voor Vista dan ga ik er uiteraard weer over na denken.
k weet niet of het je uitmaakt maar xp x64 is alleen in het engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:48:
[...]

k weet niet of het je uitmaakt maar xp x64 is alleen in het engels.
Ja dat weet ik, op zich vind ik dat niet zo erg, werk ook met Server 2003 Engels dus dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Al met al Vista laten liggen en voor XP gaan dus? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is eigen keuze, je zou ook vista 120 dagen gratis kunnen proberen en het dan verder bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 18:02:
is eigen keuze, je zou ook vista 120 dagen gratis kunnen proberen en het dan verder bekijken
Ik kan via school aan beide Ossen komen :) Maar als eerst één os bevalt, kijk ik naar de ander, vind ik de vorige toch beter moet ik 3x alles installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
uhmm ik bedenk me net een ding. wat als er nu een (aankomend) favoriete game alleen dx10 ondersteund dan moet je wel....

...Ja ik denk nu ook dat ze wel wel dx 9 blijven ondersteunen, nog groot markt aandeel.

[ Voor 27% gewijzigd door EnderQ op 02-08-2007 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Dan moet ik ook andere kaarten kopen (7900 serie is DX9), en zo snel zal het niet lopen dat games DX10 only worden, de meeste DX9 games zijn ook wel backwards compatible met DX8-7 kaarten.

Zo en zo als games alleen DX10 worden binnenkort dan laten ze wel het grootste gedeelte van de gamers links liggen, aangezien de meeste 'casual' gamers met XP werken en een niet DX10 ondersteundende kaart hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door ZpAz op 02-08-2007 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:36
Met zijn 7900GS kaartjes kan ie dan nog niets. Ik zou zelf voor XP gaan, die is lekker uitgetrild en presteert in spelletjes nog steeds beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
sewer schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 18:09:
Met zijn 7900GS kaartjes kan ie dan nog niets. Ik zou zelf voor XP gaan, die is lekker uitgetrild en presteert in spelletjes nog steeds beter.
uhhm als ik het goed begrijp kun je dx10 draaien op vista met dx9 kaart erin alleen zal je geen dx10 functies te zien krijgen.
hmm ja wel een punt is dat dan zal de game toch wel dx9 compatible moeten zijn anders is er niets te zien tenzij DX10 het "projecteerd" op de dx9 lagen. Ok ik zou meer moeten inlezen hierop geen zin in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-10 16:19
ZpAz schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:36:
[...]

En welke werkt het fijnste? Lees hier vannalles bij jou over Xp64 maar eigenlijk niets over Vista 64, kan ik er van uit gaan dat je meer tevreden bent over Xp 64?
Om hier even op terug te komen, Ik heb vista 64 sinds een week. Maar ik merk toch wel dat ik nog steeds veel gebruik maak van XP64(is alleen in Engels verkrijgbaar btw). Hier ben ik ook het meest tevreden over. Vista heb ik eigenlijk alleen maar voor DX10 gekocht. Vista 64 doet het ook prima alleen zoals ik al zei ben ik nog niet echt tevreden over de driver support, dit zal in de toekomst vast wel verbeteren. Ik zou zeggen als je geen dx10 wil gamen neem xp64, is zoals eerder gezegd gebaseerd op de win2k3 kernel en is echt heel stabiel. Letterlijk in 2 jaar nog geen 1 BSOD gehad!

Let wel op trouwens dat je virusscanner x64 ondersteund, de mijne doet dat niet (Norman). Komt wel in volgende versie zeggen ze...

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZpAz schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 18:04:
[...]

Ik kan via school aan beide Ossen komen :) Maar als eerst één os bevalt, kijk ik naar de ander, vind ik de vorige toch beter moet ik 3x alles installeren.
Beiden in dual-boot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Geen optie, ik vind dat een OS alles moet kunnen, niet dat ik 3 verschillende Ossen nodig heb om een bepaald stukje hardware software aan te praat te krijgen. Eerst weer helemaal terugbooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ze ook in andere forums zeggen is dat als je een goede computer hebt (en dat heb je wel) dat er dan bijna geen merkbaar verschil is tussen xp en vista. als je een ouder systeem hebt en daarop vista draait zal er wel een merkbaar verschil zijn. en ik denk dat je over drivers geen zorgen hoeft te maken. zeker niet met een nieuw systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Lastig lastig. Ben op het moment zeer tevreden over windows XP, alles werkt perfect.

De keren dat ik met Vista heb gewerkt, o.a op mijn pa's pc vind ik dat toch lang niet zo lekker werken. Vooral dat je iedere klik moet bevestigen is nogal irritand. En nog meer van zulke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Zonder alle reacties gelezen te hebben.

Ik heb goede ervaring met XP64. Enige wat er een beetje aan schort is soms wat driver support.
Een goedkoop Canon scannertje (een LiDE20 USB ) kreeg ik niet aan de praat omdat Canon nogal stijfkoppig is en geen 64bit drivers wil uitbrengen voor consumenten apparatuur omdat ze 64bit OSen klassificeren als puur voor (semi-) professionele doeleinden.

Ik raad je dus wel aan om vantevoren te controleren of je overal 64bit drivers voor kan krijgen. En dan met name de rand apparatuur, want voor interne onderdelen is er wel goede driversupport.
Logitech heeft trouwens (met een beetje rondploegen in de site) ook gewoon 64bit drivers voor alle apparatuur.
Merken zoals Canon hoef je het niet van te verwachten. HP heeft als het goed is wel 64bit drivers.
(om maar even een paar voorbeelden te geven)

XP64 is verder een erg goed OS dat gebaseerd is op de Windows 2003 kernel. Daarnaast is het ook in staat om je oude 32bit applicaties te draaien en daarmee dus een goede keuze. In de taskmanager zie je de 32bit apps ook speciaal aangegeven met een sterretje trouwens.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Ik heb een logitech rumblepad II, dat is mischien het enige apparaat waar ik geen 64 bits drivers voor kan vinden. Voorderest geen printers scanners oid.

Microsoft Activesync lijkt me wel te gaan werken, anders kan ik mn pda niet meer syncen.

Heb ook een bluetooth stickje van bluesoleil, maar dat is geen ramp als die het niet werkt, kan beter het usb kabeltje in mn pda duwen, gaat nog sneller ook.

Op de Ms site staat dat Activesync wel ondersteund wordt door 64bits.

[ Voor 32% gewijzigd door ZpAz op 02-08-2007 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ZpAz schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 19:25:
Ik heb een logitech rumblepad II, dat is mischien het enige apparaat waar ik geen 64 bits drivers voor kan vinden. Voorderest geen printers scanners oid.

Microsoft Activesync lijkt me wel te gaan werken, anders kan ik mn pda niet meer syncen.

Heb ook een bluetooth stickje van bluesoleil, maar dat is geen ramp als die het niet werkt, kan beter het usb kabeltje in mn pda duwen, gaat nog sneller ook.

Op de Ms site staat dat Activesync wel ondersteund wordt door 64bits.
Bluesoleil werkt gewoon onder XP64 ;)

En logitech heeft echt wel 64bit drivers, kijk maar: http://www.logitech.com/i...,nl?softwareid=620&osid=1
Kwestie van diep graven en goed opletten ;)

Trouwens, Logitech Gaming Software is generiek. Werkt op alle controllers, en daarmee werkt die link ook voor alle andere controllers als er 64bit software nodig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Okee, dan is er voor mij niets meer wat mij weerhoud van een 64bits OS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZpAz schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 19:12:
Lastig lastig. Ben op het moment zeer tevreden over windows XP, alles werkt perfect.

De keren dat ik met Vista heb gewerkt, o.a op mijn pa's pc vind ik dat toch lang niet zo lekker werken. Vooral dat je iedere klik moet bevestigen is nogal irritand. En nog meer van zulke dingen.
dat je alles moet bevestigen dat kun je ook gewoon uitzetten. UAC heet dat. heeft ook al eens bij het nieuws van tweakers gestaan dat mensen met vista alles toch blindelings wegklikken en het dus niks helpt, dus als je het uit zet heb je nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 19:43:
[...]

dat je alles moet bevestigen dat kun je ook gewoon uitzetten. UAC heet dat. heeft ook al eens bij het nieuws van tweakers gestaan dat mensen met vista alles toch blindelings wegklikken en het dus niks helpt, dus als je het uit zet heb je nergens last van.
UAC is niet het enige wat ik niet echt fijn vind werken aan vista, de indeling is wat raar, het configuratiescherm is niet bepaald wat het geweest was, en meer van die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja t blijft wat je persoonlijk het fijnst vind. en ook configuratiescherm kun je naar klassiek zetten :)
k vind vista persoonlijk stukken beter dan xp, maar ik weet niet hoe het zit met xp x64. zit daar zoveel verschil in eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dondersgoei: op kernelbasis zit er inderdaad een hoop verschil in.
XP 32bit is een evolutie van de Windows 2000 kernel en XP 64bit is op kernelbasis een desktop versie van Windows 2003 welke native 64bit is.
Het is gewoon een stukje beproefde techniek waarvan bekend is dat het goed werkt en lekker compatible is.
XP64 is qua opmaak en indeling niet anders dan XP32 en daarmee uitermate geschikt als je wel 64bit wil, maar ook gehecht bent aan de oude XP interface.

Interfacegewijs zit er geen verschil tussen 32bit en 64bit XP, maar de kernel is wel anders.
64bit stelt je in staat om een klein performance voordeel te halen t.o.v. 32bit.
De multiprocessor/multicore support van de 2003 kernel is ook beter (heb ik gelezen) waardoor je dus meer performance uit de huidige dualcore processors haalt.

Pagina: 1