Ik heb klasgenoten wel met Qt (interface design) in Eclipse zien werken, maar heb geen idee of al de bovengenoemde zaken out of the box werken. Ik heb het vorige jaar gebruikt voor een C++ project, zonder GUI en veel andere geavanceerde fratsen, was er erg tevreden over. Kan me nog wel herinneren dat in een versie van zo'n twee jaar geleden C++ nog niet echt heel lekker ging in Eclipse, maar inmiddels al een stuk beter geworden.Bob schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 19:26:
[...]
Gebruik ik altijd als ik in Java prog, heeft me eens teleurgesteld in combinatie met C++ waardoor ik het nooit meer heb geprobeerd. Werkt alles? kdevelop heeft als doel om alles (gdb, valgrind, code completiton, interface design, ...) in een enkel programma te bundelen, ik weet niet hoever het met Eclipse staat.
Anjuta heb ik enkele jaren geleden gebruikt, maar erg veel kon dat toen niet. Veel meer dan wat automake assistentie kwam er toen niet uit, maar misschien lag dat aan mij
Vandaag 9.04 op zowel mijn EEEpc als mijn desktop (amd64 3000+ en 1gb geheugen) gezet en moet zeggen: werkt uit de kunst. Voor de eeepc had ik netbook remix gepakt maar die interface is echt traag als dikke stront dus daar staat de standaard desktop aan. Op mijn S701 werkt alles out of the box , zelfs wireless
Opstarten duurt ong. 40 seconden .
Op de desktop duurt het opstarten slechts 30 (!) seconden. Of het door optimalisaties of door EXT4 komt weet ik niet maar het hele werken met ubuntu lijkt stukken sneller te zijn geworden.
Voor mij een blijvertje op beide systemen iig
Op de desktop duurt het opstarten slechts 30 (!) seconden. Of het door optimalisaties of door EXT4 komt weet ik niet maar het hele werken met ubuntu lijkt stukken sneller te zijn geworden.
Voor mij een blijvertje op beide systemen iig
En dat is toch gewoon xrandr-based? Gewoon kwestie van een mode toevoegen, en de driver duidelijk dat je _echt_ op die resolutie wil werken ondanks het feit dat je monitor dat niet ondersteund (waardoor er geen preconfigured mode beschikbaar is).
Nuja, goed dat het werkt
Ook de netbookremix op de 901 geinstalleerd. Iets smoother dan easypeasy. Op zich vind ik dat gecustomiste scherm wel prettig. Ik had altijd blueman als bluetooth manager en dan kon ik ook connecten via bluetooth met mijn telefoon naar internet, echter dat werkt dus niet met de standaard bluetooth manager. Dat blueman is alleen al een tijdje niet geupdate en dat vind ik niet zo prettig eigenljik. Zie ik iets over het hoofd of zo? Je kunt op zich via de network manager nu wel makkelijk connecten met 3g netwerken en zo (dat deed ik hiervoor dus al, maar dan moest je eerst pairen met blueman)
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Eventjes een kort vraagje. Welke versie van Kubuntu(32 bits of 64 bits) kan ik het beste gebruiken op hardware van 2 jaar oud nu. Dus de specs kort E6300, 2GB ram en een Nvidia 7600GS 512MB
Wat betekent standaard hardware
Maar ik wil graag een stabiel systeem met snelheid. Tot nu toe heb ik elke keer met Ubuntu en 32 bits gewerkt. 64 bits liep elke keer uit op een ramp met ondersteuning van dingen. Maar nu ga ik weer groot beginnen. Maar ik wil weten welke er in Kubuntu nu beter word ondersteund en meer software voor is zonder veel extra moeite te doen. Anders ga ik gewoon de 32 bits downloaden.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Touchdomex, aangezien je 'slechts' 2GB ram hebt is het vrijwel nutteloos om voor 64 bit te kiezen. De snelheidswinst die je hebt is te verwaarlozen ten opzichte van 32 bit, tenzij je natuurlijk specifieke 64-bit applicaties wil gaan gebruiken. 64 bit is enkel interessant als je meer dan 3,2GB ram geheugen hebt, aangezien dat de adresseerbare limiet is van een 32 bit OS.
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Als dat de enige reden is om voor 64 bits te kiezen snap ik wel waarom het niet groot aangepakt word door mensen en programmeursD4rkSt4r schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:53:
Touchdomex, aangezien je 'slechts' 2GB ram hebt is het vrijwel nutteloos om voor 64 bit te kiezen. De snelheidswinst die je hebt is te verwaarlozen ten opzichte van 32 bit, tenzij je natuurlijk specifieke 64-bit applicaties wil gaan gebruiken. 64 bit is enkel interessant als je meer dan 3,2GB ram geheugen hebt, aangezien dat de adresseerbare limiet is van een 32 bit OS.
Ik ga deze vakantie wel weer gebruiken om massaal nieuwe TSen te maken voor meerdere Linux topics. Waaronder deze dus
[ Voor 10% gewijzigd door Touchdomex op 26-04-2009 14:03 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Zal wel via xrandr gaan ja, maar die commands ken ik nog niet. Gister wel even geprobeerd maar er kwam niets van.maleadt schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 22:28:
[...]
En dat is toch gewoon xrandr-based? Gewoon kwestie van een mode toevoegen, en de driver duidelijk dat je _echt_ op die resolutie wil werken ondanks het feit dat je monitor dat niet ondersteund (waardoor er geen preconfigured mode beschikbaar is).
Nuja, goed dat het werkt
Ik zou gewoon 64-bit kiezen. Met ia32-libs kan je sowieso nog van je 32-bit programma's gebruik maken alhoewel ik dat zelf (nog) niet getest heb. Als tweede reden kan je over een tijdje gewoon 4GB in je machine stoppen zonder dat je daarna een nieuw OS erop moet zetten.
Ik ben lekker gewoon bezig nu met 32 bits. Had geen zin om te wachten op meer tipsSaturnus schreef op zondag 26 april 2009 @ 14:13:
[...]
Zal wel via xrandr gaan ja, maar die commands ken ik nog niet. Gister wel even geprobeerd maar er kwam niets van.
Ik zou gewoon 64-bit kiezen. Met ia32-libs kan je sowieso nog van je 32-bit programma's gebruik maken alhoewel ik dat zelf (nog) niet getest heb. Als tweede reden kan je over een tijdje gewoon 4GB in je machine stoppen zonder dat je daarna een nieuw OS erop moet zetten.
@Touchdomex: is het dan niet handig om weer eens een versch Ubuntu-topic te starten? Op zich is deze vlak na de 8.10 release gestart.
Ik vraag me af of een soort van absolute beginners guide in zou moeten zitten (zoals: hoe krijg je al die dingen als uitzendinggemist en zo aan de praat). Ik merk bij onervarenen eigenlijk vooral dat er te veel verspreide info op interwebs staat. Vaak is de oplossing voor een vraag supersimpel, maar moeilijk te vinden omdat er te veel antwoorden staan en google's algoritme toch niet zo goed werkt bij zoekopdrachten voor minder populaire dingen. Je zou willen dat een google.nl gebruiker standaard op een goede NL site terecht zou komen.. mja, hmm.. Het gekke is dat de netbookremix meer van dat soort codec gedoe out of the box doet (uitzendinggemist werkt direct)
ha, zo. 64 bits verhaal werkt op zich fijn hoor met 4 GB. Merk dat het beduidend sneller is, maar dat zal ook wel met EXT 4 te maken hebben. En ook grappig dat flash 10 alpha op 64 bits linux getest wordt en niet op win/mac: http://labs.adobe.com/tec...flashplayer10FAQ_64-bit01 (al zou het fijn zijn als het de HQ youtube filmpjes wat smoother zou draaien...
Ik vraag me af of een soort van absolute beginners guide in zou moeten zitten (zoals: hoe krijg je al die dingen als uitzendinggemist en zo aan de praat). Ik merk bij onervarenen eigenlijk vooral dat er te veel verspreide info op interwebs staat. Vaak is de oplossing voor een vraag supersimpel, maar moeilijk te vinden omdat er te veel antwoorden staan en google's algoritme toch niet zo goed werkt bij zoekopdrachten voor minder populaire dingen. Je zou willen dat een google.nl gebruiker standaard op een goede NL site terecht zou komen.. mja, hmm.. Het gekke is dat de netbookremix meer van dat soort codec gedoe out of the box doet (uitzendinggemist werkt direct)
ha, zo. 64 bits verhaal werkt op zich fijn hoor met 4 GB. Merk dat het beduidend sneller is, maar dat zal ook wel met EXT 4 te maken hebben. En ook grappig dat flash 10 alpha op 64 bits linux getest wordt en niet op win/mac: http://labs.adobe.com/tec...flashplayer10FAQ_64-bit01 (al zou het fijn zijn als het de HQ youtube filmpjes wat smoother zou draaien...
letatcest, je verhaal is zeker waar. Het lijkt wel alsof google overvol begint te raken. Vinden wat je nodig hebt wordt lastiger (Ik werk zelfs via de .com (wat soms ook een nadeel is trouwens.))
Een paar basis dingen in de TS noteren zou inderdaad mooi zijn, alleen het niveau daarvan moet ook niet te laag zijn (mv, cp
) anders gaan mensen sowieso niet meer googlen.
Een paar basis dingen in de TS noteren zou inderdaad mooi zijn, alleen het niveau daarvan moet ook niet te laag zijn (mv, cp
Misschien een leuk topic om ernaast te zetten? Het grote Ubuntu topic en een Ubuntu beginners guide? Waar ook vragen gesteld kunnen worden en dergelijke? Hier gewoon de discussie houden over het systeem en de features en dergelijke kleine dingen? Of is dat een verkeerde manier van kijken naar deze topic reeks?letatcest schreef op zondag 26 april 2009 @ 14:18:
@Touchdomex: is het dan niet handig om weer eens een versch Ubuntu-topic te starten? Op zich is deze vlak na de 8.10 release gestart.
Ikzelf was al van plan om weer een nieuwe te schrijven. Die komt er dan ook zo spoedig mogelijk aan
Het heeft vroeger wel erin gestaan. Korte guides om dingen te installeren. Maar dit veranderde zo snel/ werd weinig mee gedaan. Dat deze manier van een TS opzetten beter uitkwam/makkelijker bij te houden is.Saturnus schreef op zondag 26 april 2009 @ 14:24:
letatcest, je verhaal is zeker waar. Het lijkt wel alsof google overvol begint te raken. Vinden wat je nodig hebt wordt lastiger (Ik werk zelfs via de .com (wat soms ook een nadeel is trouwens.))
Een paar basis dingen in de TS noteren zou inderdaad mooi zijn, alleen het niveau daarvan moet ook niet te laag zijn (mv, cp) anders gaan mensen sowieso niet meer googlen.
Wat voor dingen had je dan in gedachten voor in de nieuwe TS? Wat voor type guides? Wat mis je dus wat niet standaard goed werkt in Ubuntu?
[ Voor 17% gewijzigd door Touchdomex op 26-04-2009 14:34 ]
Het is inderdaad een drama, ik ben ooit wel eens een Nederlandstalige beginnersguide tegengekomen op een NL ubuntu pagina. Oh, ik geloof dat door "ubuntu nederland" in te typen, je direct die pagina hebt:
http://wiki.ubuntu-nl.org/
Maar toch lastig. Tweakers is idd. voor de gevorderde computergebruiker, maar de meeste tweakers zijn weer beginners als het om linux deriviaten gaat... Ik denk eigenlijk dat we niet te veel topics over ubuntu moeten maken. Een goede TS waar je naar kunt verwijzen, is al handig. Bijvoorbeeld ook vanaf de FP naar de TS van dit topic rond het laatste nieuws over Ubuntu.
edit: lol..hmm. tja, volgens mij mist er bij veel overstappers gewoon de wil om iets anders te snappen. Iets met mindsets en zo...
Maar toch lastig. Tweakers is idd. voor de gevorderde computergebruiker, maar de meeste tweakers zijn weer beginners als het om linux deriviaten gaat... Ik denk eigenlijk dat we niet te veel topics over ubuntu moeten maken. Een goede TS waar je naar kunt verwijzen, is al handig. Bijvoorbeeld ook vanaf de FP naar de TS van dit topic rond het laatste nieuws over Ubuntu.
edit: lol..hmm. tja, volgens mij mist er bij veel overstappers gewoon de wil om iets anders te snappen. Iets met mindsets en zo...
[ Voor 9% gewijzigd door letatcest op 26-04-2009 14:37 ]
Dat laatste is zo true, laat ze ermee werken of zien en ze vinden het geweldig. Maar als ze het zelf willen dan lukt het ze in 1 keer niet meer... Heel vreemd is het. Het kost teveel tijd of moeite in 1 keerletatcest schreef op zondag 26 april 2009 @ 14:35:
Het is inderdaad een drama, ik ben ooit wel eens een Nederlandstalige beginnersguide tegengekomen op een NL ubuntu pagina. Oh, ik geloof dat door "ubuntu nederland" in te typen, je direct die pagina hebt:
Correctie, enkel in zijn geval zal een 32-bit OS standaard maar ongeveer 3,2GB aan ramgeheugen kunnen adresseren. Computers met een minder grote hoeveelheid grafische geheugen kunnen dat getal omhoog laten gaan, tot dichtbij de 4GB. De regel geldt op deze manier: 4*1024³ adresseerbare bytes, waarvan er allereerst enkele worden afgetrokken voor de memory mapped I/O, dan voor het grafische geheugen, en wat er overblijft is om ramgeheugen op te mappen. Zoals je ziet hangt de overblijvende hoeveelheid af van wat voorrang krijgt op het ramgeheugen, en dat is variabel.D4rkSt4r schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:53:
64 bit is enkel interessant als je meer dan 3,2GB ram geheugen hebt, aangezien dat de adresseerbare limiet is van een 32 bit OS.
Klein voorbeeldje: iemand een vers 64 bit systeem en wil youtube afspelen. Geen flash, flash installeren lukt niet direct, want je krijgt de 32 bit versie voorgeschoteld. Persoon denkt: damn. Laat deze persoon nou niet direct linux afschieten, hij vindt met enige moeite de 64 bit alpha versie. Download deze en pakt hem uit (zipachtige dingen zijn hem welbekend, dus dat gaat nog). Nu heeft ie een libflashplayer.so bestand op zijn desktop staan. Leuk. Maar dan?Touchdomex schreef op zondag 26 april 2009 @ 14:46:
[...]
Dat laatste is zo true, laat ze ermee werken of zien en ze vinden het geweldig. Maar als ze het zelf willen dan lukt het ze in 1 keer niet meer... Heel vreemd is het. Het kost teveel tijd of moeite in 1 keer
google:
1ste hit: http://www.cyberciti.biz/...tall-flash-player-10.html ????
2de hit: iets over freebsd
3de hit: http://ubuntulinuxhelp.co...he-alpha-version-instead/
erg kleine lettertjes, maar op zich helderder. Dan stap 6 (wat een hoop stappen al) bij deze uitleg:
Copy libflashplayer.so to ~/.mozilla/plugins. Create the 'plugins' folder if it does not exist yet.
eh.. ? wat is ~/. etc? Nu moet je toch echt gaan uitleggen aan de ontwetende gebruiker dat je heel makkelijk naar je plugins directory kunt komen via de adres balk in nautilus (een soort windows explorer, weet je wel?) En ook even vertellen dat die ~ een soort van afkorting is voor je homedir (net als in een woordenboek bij een woord met meerdere uitgangen) en dat de . betekent dat die directory onzichtbaar is.
Waarom staat een hele simpele uitleg dan niet bij adobe labs [of welk ding dan ook] zelf? En dan voor de paar grote distro's. Soms is het heel duidelijk, maar dan wordt de onwetende toch weer bang omdat er nog 7.04 staat ipv. 9.04 (bij Skype bijvoorbeeld: ik heb toch 9.04, die staat er niet bij!). Het is echt verbazingwekkend hoe bang mensen zijn een computer te gebruiken en/of te experimenteren, de angst dat alles kaput gaat zit er goed in.
Zo, de kleine lettertjes
Ik draai vanaf dit moment ook weer linux, ben het nu in orde aan het maken. Maar wat is Kubuntu toch een prima distro geworden zo op het eerste oog, veel eyecandy, veel handige submenus. Maar toch is alles nog steeds overzichtelijk
Prachtig! voelt allemaal fijn aan, hopenlijk blijft het ook zo. Anders gaat Ubuntu er weer op
Verwijderd
Ik heb net ook Ubuntu Jaunty geïnstalleerd en ik ben hier heel tevreden mee
. Dat nieuwe notificationsys vind ik best wel cool en mijn systeem boot nu in iets van 25 seconden
. Had nog wel wat problemen met ext4 en mijn fakeraid0 array. Hier wou grub niet op installeren (Error: bad partition signature of zo iets dergelijks), nou ja dan maar reiser. 
@letatcest:
Ik draai hier ook 64 bit ubuntu en ik heb gewoon flash zonder allerlei "eng" kopieer gedoe en rare afkortingen zoals ~. Het enige wat iemand hoeft te doen is ubuntu-restricted-extras te installeren en there you go.
@letatcest:
Ik draai hier ook 64 bit ubuntu en ik heb gewoon flash zonder allerlei "eng" kopieer gedoe en rare afkortingen zoals ~. Het enige wat iemand hoeft te doen is ubuntu-restricted-extras te installeren en there you go.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2009 16:21 ]
Het enige verschil tussen Kubuntu en Ubuntu is het pakket kubuntu-desktop en ubuntu-desktop. Je kan ze ook beide selecteren en in het inlogscherm kiezen voor welke Desktop Environment je wil... Ik heb dus KDE én GNOME geïnstalleerd staan, waarvan ik GNOME nogsteeds prefereer.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
ja, eh.. die staan standaard aan, maar ik probeerde dus gister met iemand die geen verstand heeft van linux en die dus van mij naar youtube meost en het zelf uitzoeken...[b][message=31856699,noline]\
@letatcest:
en TOCH merk ik elke release weer verschillen onderling met ondersteuning voor de pakkettengertvdijk schreef op zondag 26 april 2009 @ 16:18:
[...]
Het enige verschil tussen Kubuntu en Ubuntu is het pakket kubuntu-desktop en ubuntu-desktop. Je kan ze ook beide selecteren en in het inlogscherm kiezen voor welke Desktop Environment je wil... Ik heb dus KDE én GNOME geïnstalleerd staan, waarvan ik GNOME nogsteeds prefereer.
Er is niks native of anders als je eerst Ubuntu installeert en vervolgens kubuntu-desktop installeert en ubuntu-desktop verwijdert.Touchdomex schreef op zondag 26 april 2009 @ 16:36:
[...]
en TOCH merk ik elke release weer verschillen onderling met ondersteuning voor de pakkettenDraai daarom liever de native ondersteuning voor de WM. Werkt tot nu toe het meest rustige imho
Het zijn gewoon dezeflde repo's met dezelfde pakketten. Dus die verschillen zitten dan echt tussen je oren...
[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 26-04-2009 17:55 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Tot nu toe is het elke keer gebeurd dat er KDE apps klakkeloos met je Gnome gaan fucken en andersom. De vorige release zo geweest en daarvoor ook weer. Dus ik probeer het gewoon niet meergertvdijk schreef op zondag 26 april 2009 @ 17:54:
[...]
Er is niks native of anders als je eerst Ubuntu installeert en vervolgens kubuntu-desktop installeert en ubuntu-desktop verwijdert.
Het zijn gewoon dezeflde repo's met dezelfde pakketten. Dus die verschillen zitten dan echt tussen je oren...

hmm.. ik weet niet, net voor het eerst weer een KDE desktop geinstalleerd na dat jaren terug met suse 8.nogwat gebruikt te hebben
...
Hoezo Eye Candy. Damn. Strak hoor.
...
Hoezo Eye Candy. Damn. Strak hoor.
Ik keek vol spanning uit naar de final release van Ubuntu Netbook Remix voor mijn A110-AW, maar helaas. Hij loopt de hele tijd vast als ik wat probeer te downloaden, na een minuut of 3 loopt ie gewoon vast, maakt niet uit als ik hem als ext3 of ext2 installeer, heb ook al alle tips op computertip/ssd gevolgd, maar hij blijft maar vastlopen na een paar minuten iets downloaden (en dat wil ik toch zeker wel), aan de SSD kan het niet liggen, want ik stel in dat ie automatisch na mijn 1TB moet downloaden. (ook de temp files). Easy Peasy werkt ook niet goed en Ubuntu 9.04 zelf (dus niet de NBR) werkt ook niet goed via mijn A110-AW.
Verwijderd
Eindelijk lekker gebruik op m'n XPS-M1530, alles werkt prima hier.
Draai eventueel WinXP of Vista in virtualbox.
Enige probleem wat ik heb is dat ik de WiFi snelheid niet 100% krijg,
Zo nu ook al een paar dagen lopen stoeien met Ubuntu 9.04. Enigste probleem wat ik momenteel tegenkom is problemen met VPN verbindingen opzetten, soms knalt hij er gewoon uit.
P.s. weet iemand hier een goede manier om SSH aan de praat te krijgen. Ik kan de certificaten wel downloaden maar kan nergens vinden wat ik er verder mee moet. Ook al proberen te googlen maar krijg alleen maar vreemde resultaten terug. Is daar toevallig geen beheer programma voor?
P.s. weet iemand hier een goede manier om SSH aan de praat te krijgen. Ik kan de certificaten wel downloaden maar kan nergens vinden wat ik er verder mee moet. Ook al proberen te googlen maar krijg alleen maar vreemde resultaten terug. Is daar toevallig geen beheer programma voor?
Wie zegt dat het aan de disk I/O ligt? Heb je dat vast kunnen stellen? En loopt de kernel ook vast? Kun je hem nog benaderen via SSH (als je sshd geïnstalleerd hebt)? Werkt de 'alt-sysreq-reisub' oplossing nog? Een Linux systeem loopt namelijk niet 'gewoon vast'.Dennis Lammers schreef op zondag 26 april 2009 @ 20:40:
[...] loopt ie gewoon vast [...]
En wat bedoel jij met "ssh aan de praat krijgen"?bobsqaud schreef op zondag 26 april 2009 @ 21:34:
[...]
sudo apt-get install openssh-server
Anders heb ik echt geen idee wat je precies wilt. Alle andere manieren (clients) werken namelijk out-of-the-box, volgens mij. Zie Places -> Connect to server of via de cli: ssh [user@]hostname [-p port]
[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 26-04-2009 22:02 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
bedoelde eigenlijk SSL verbinding met een astaro security gateway via ssh kan ik hem nu wel goed bereiken met het terminal venster aangezien je eerst via loginuser@192.168.x.x en dan pas via SU - in de root modus kan komen.
Weet iemand trouwens hoe je die notificatie uitzet/aanzet cq. configureer? Voor pidgin oa. mag hij best uit van mij.
Kan niet per-app via configuratie van het notificatie paneel. Je zal bij de applicatie zelf moeten zijn, check Pidgin's plugins, er is een "notificatie-osd" plugin ingeschakeld die notificaties beheert.Graham schreef op zondag 26 april 2009 @ 22:48:
Weet iemand trouwens hoe je die notificatie uitzet/aanzet cq. configureer? Voor pidgin oa. mag hij best uit van mij.
EDIT plugin heet: "Libnotify Popups"
[ Voor 4% gewijzigd door maleadt op 26-04-2009 22:59 ]
Leuk, nieuwe ubuntu! Vooral omdat er veel updates op netwerkgebied zijn.. Maar nog steeds heb ik gewoon problemen met het wired connecten met een simpel netwerk (Windows pakt het in 1 keer), en wireless is nog steeds niks
.. jammer
-- All science is either physics or stamp collecting
Welke netwerkkaarten heb je dan Jasper91 ik heb meerde pc's draadloos en aan het netwerk en in dat opzicht geen problemen gehad. Ik gebruik voor wired altijd 3Com aangezien dat goed wordt ondersteund. en heb intel chips voor draadloos.
toch vaag hoor... wat voor kaart heb je dan? ik heb een linksys en die connect binnen seconden met mijn access point, terwijl in windows dat altijd een tijdje duurt en mijn laptaps hebben ook nergens last van (een eee en een andere ouwe asus). Wel eens bij mensen een ndsiwrapper moeten werken (op een latitude geloof ik)Jasper91 schreef op zondag 26 april 2009 @ 23:00:
Leuk, nieuwe ubuntu! Vooral omdat er veel updates op netwerkgebied zijn.. Maar nog steeds heb ik gewoon problemen met het wired connecten met een simpel netwerk (Windows pakt het in 1 keer), en wireless is nog steeds niks![]()
.. jammer
trouwens, iemand ervaring met D3D goed aan de praat krijgen in Virtualbox? wel geinstalleerd, maar doet het niet (niet dfat het van groot belang is, maar toch, als het kan, dan kan het he)
mijn fout, ik was weer te kort door de bocht... het werkt nu lekker! Hopen dat hij het op school ook doet. Verder zeker wel een hoop verbeteringen tegenover 8.04. Nu alleen nog uitzendinggemist.nl aan de praat krijgen 
Edit:
Krijg nou wat! Het werkt in na 1 kleine update! Dat ben ik echt niet gewend!
Edit:

[ Voor 18% gewijzigd door Iska op 26-04-2009 23:24 ]
-- All science is either physics or stamp collecting
UitzendingGemist werkt bij mij gewoon. Ik heb zover ik weet alleen Ubuntu Restricted Extra's geïnstalleerd, en de w32codecs uit de medibuntu repository.Jasper91 schreef op zondag 26 april 2009 @ 23:19:
mijn fout, ik was weer te kort door de bocht... het werkt nu lekker! Hopen dat hij het op school ook doet. Verder zeker wel een hoop verbeteringen tegenover 8.04. Nu alleen nog uitzendinggemist.nl aan de praat krijgen
Ik zou echt een FAQ opzetten omdat het extreem makkelijk is , een guide om dingen te installeren is ook handig dit veranderd juist niet vaak . Verschil 64 bit / 32 bit versie ... etc.Touchdomex schreef op zondag 26 april 2009 @ 14:27:
[...]
Misschien een leuk topic om ernaast te zetten? Het grote Ubuntu topic en een Ubuntu beginners guide? Waar ook vragen gesteld kunnen worden en dergelijke? Hier gewoon de discussie houden over het systeem en de features en dergelijke kleine dingen? Of is dat een verkeerde manier van kijken naar deze topic reeks?
Ikzelf was al van plan om weer een nieuwe te schrijven. Die komt er dan ook zo spoedig mogelijk aanDe vorige keer ook na de update gedaan dus nu kan het ook weer vrolijk. Maar volgens mij is algemene info hier in dit topic houden wel een goed plan. Hou je het simpel en strak zonder dat het hier een rommel word in het topic.
[...]
Het heeft vroeger wel erin gestaan. Korte guides om dingen te installeren. Maar dit veranderde zo snel/ werd weinig mee gedaan. Dat deze manier van een TS opzetten beter uitkwam/makkelijker bij te houden is.
Wat voor dingen had je dan in gedachten voor in de nieuwe TS? Wat voor type guides? Wat mis je dus wat niet standaard goed werkt in Ubuntu?
[ Voor 15% gewijzigd door jelly op 27-04-2009 09:19 ]
Keep it simple stupid
Als je veel rondstruint op www.ubuntuforums.org zijn de terugkerende thema's nog steeds "wireless" " grub" en "multimedia" en "fstab/mount" gerelateerde problemen.
Vooral grub is voor een beginner natuurlijk een nogo........."grub error 17" wtf
Terwijl dual-boot an sich een mooie manier is om te wennen aan ubuntu/linux, en vaak wordt aangeraden.
Vooral grub is voor een beginner natuurlijk een nogo........."grub error 17" wtf
Terwijl dual-boot an sich een mooie manier is om te wennen aan ubuntu/linux, en vaak wordt aangeraden.
Bij mij doet het plaatje het niet
@neerouter
Bij mij ging mn eerste dualboot maken (Ubuntu eerst, daarna Windows) zonder problemen. Gewoon een HowTo gegoogled en als je dan de instructies letterlijk volgt kan er eigenlijk niks fout gaan.
MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3
Oh, naja was m'n 9.04 upgrade die bezig wasJohanValentijn schreef op maandag 27 april 2009 @ 11:17:
[...]
Bij mij doet het plaatje het niet
@neerouter
Bij mij ging mn eerste dualboot maken (Ubuntu eerst, daarna Windows) zonder problemen. Gewoon een HowTo gegoogled en als je dan de instructies letterlijk volgt kan er eigenlijk niks fout gaan.
Hij is gelukt
Ik heb altijd met Windows gewerkt, maar ben toch wel nieuwsgierig of het makkelijker/sneller/beter/mooier kan. Daarom heb ik VirtualBox geinstalleerd, en Ubuntu erop gezet
Ik ben erg benieuwd hoe me dit gaat bevallen 
Overigens, de reden dat ik het niet als dualboot heb gedaan: ik ben een redelijke prutser en dit leek me de meest veilige testomgeving
Overigens, de reden dat ik het niet als dualboot heb gedaan: ik ben een redelijke prutser en dit leek me de meest veilige testomgeving
| 17 December 1991 | De Nerdette |
Prima keuze. Pas als je er echt definitief naar toe wil kan je hem ook echt installeren met dual boot.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Ik heb nu een tijdje de final van 9.04 in gebruik en het bevalt erg goed. Erg goed om te zien dat net heel veel kleine dingetjes nu gewoon goed werken. Video-playback werkte out of the box perfect, bluetooth werkte (zelfs hid control met m'n Sony Ericsson) en de gui ziet er weer net wat gelikter uit!
Mooi om te horen, 8.10 64-bit draait bij mij ook al tijden perfect, was dat bij jouw niet het geval?Verwijderd schreef op zondag 26 april 2009 @ 21:24:
Eindelijk lekker gebruik op m'n XPS-M1530, alles werkt prima hier.
Draai nu nog steeds een dualboot met Windows XP (met deze guide heb ik die opstartbaar gemaakt met de mediadirect button) en Ubuntu 8.10 64-bit maar denk dat ik XP weglaat als ik deze vakantie een schone install doe met 9.04.
Wat ik trouwens wel ervaar met de XPS M1530 is dat het geluid onder Ubuntu een stuk zachter is dan onder Windows, en dat het volume ineens een enorme sprong omhoog maakt bij de laatste standen.
Overigens volg ik voor alle multimedia vaak deze howto en die werkt bij mij altijd perfect! Voor de mensen die hem nog niet kenden.
Tegenwoordig is daar http://www.medibuntu.org/ voor, dat is iets duidelijker. Trouwens, bij mijn laatste 9.04 install werkte eigenlijk alles na via add/remove alles toegevoegd te hebben aan extra codecs en zo.Tralapo schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:54:
[...]
Overigens volg ik voor alle multimedia vaak deze howto en die werkt bij mij altijd perfect! Voor de mensen die hem nog niet kenden.
Mijn grote frustratie is momenteel toch nog steeds het "hoe connect ik via BT met het grote boze Internet?" Op zich is het wat makkelijker geworden, want bij de Network Manager kun je nu veel doen (geen ppp ding meer isntalleren en zo):
Edit connections --> Mobile Broadband --> Add --> next --> country/provider --> basic: Number= *99# Username=06[jetelefoonnummer] Password=06[jetelefoonnummer] advanced: bij sommige telefoons alles leeg (bij mijn SE wel)
En dan voor de BT connectie, BLUEMAN installeren, dit is een goede tut.:
http://www.brianhall.info/linux/?p=18
For Ubuntu Jaunty (9.04) Users
code:
1
| deb http://ppa.launchpad.net/blueman/ppa/ubuntu jaunty main |
Now download the OpenPGP key from here and follow this instructions on how to add a OpenPGP key to a PPA 3rd party repository.
Dan:
code:
1
| sudo apt-get install blueman |
Bij setup van je telefoon: Dialup Networking kiezen
Hoe is de dist upgrade?
Ik wil updaten van 8.10 naar 9.04 en heb een webserver draaien en remote acces. Wat is de kans dat er dingen kapot gaan tijdens de update?
Ik wil updaten van 8.10 naar 9.04 en heb een webserver draaien en remote acces. Wat is de kans dat er dingen kapot gaan tijdens de update?
Dat is net het geniale aan Ubuntu, je kan zelf kiezen welke geluidskanalen moeten reageren op het indrukken van de volumeknoppen. Standaard is het zowel het master kanaal als het wave (pcm) kanaal dat verandert bij het indrukken in Ubuntu, maar dit kan je veranderen: Systeem - Voorkeuren - Geluiden: bij Standaard Mixer Kanalen (oid) kan je door de CTRL of SHIFT knop van je keyboard ingeduwd te houden meerdere kanalen selecteren in de lijst, en die zullen dan reageren op het veranderen van de volumeknoppen.Tralapo schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:54:
Wat ik trouwens wel ervaar met de XPS M1530 is dat het geluid onder Ubuntu een stuk zachter is dan onder Windows, en dat het volume ineens een enorme sprong omhoog maakt bij de laatste standen.
Ik vind die mogelijkheid nu net zeer leuk, omdat ik zowel hoge volumes als lage volumes met genoeg nauwkeurigheid kan instellen met mijn laptop volumeknoppen zonder zelf te moeten dubbelklikken op het geluidsicoontje in de systray om de wave(pcm)-slider manueel omhoog of omlaag te halen omdat ik de gewenste geluidssterkte niet haalde op maximale of minimale volumesetting.
Ik was totaal overdonderd hoe goed het werkte. Halverwege de upgrade viel wel mn netwerkverbinding weg (dit is een desktop) maar na de reboot aan het einde kwam die netjes terug. Verder werkt alles nog prima: VirtualBox, Lotus Notes, CrossOver:Professional, diverse apps onder CrossOver (wine), Opera, Firefox, Screenlets, enz... Sommige dingen zelfs beter (virtuele machine voelt sneller aan en werkt nu in seamless mode, eerst niet, dual monitor instellen werkt beter, desktop effects werken nu zonder schokken, kan ik die eyecandy ook es aanzetten, enz...).ECiftci schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:33:
Hoe is de dist upgrade?
Verwijderd
De alternate installer die op deze site staat, is dat de Hardy of de Intrepid?
of is er nog maar een versie?
8.04.x is Hardy (Intrepid is 8.10). De andere alternate, 9.04, is natuurlijk JauntyVerwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 12:13:
Daaronder staat toch gewoon 9.04 of 8.04 die je kan downloaden. Dus of de nieuwste of die daarvoorVerwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 12:13:
Fout Graham, het is de nieuwste of de meest recente LTS-versie en dus niet de 'vorige'.
[ Voor 4% gewijzigd door Darkstar op 28-04-2009 12:30 . Reden: spelling ]
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Verwijderd
En welke raden jullie dan aan?
8.04
8.10
9.04
Ik heb gelezen dat volgens mij was het intrepid het beste ws.
8.04
8.10
9.04
Wat wil je?
Stabiliteit? Pak de LTS, 8.04
Het nieuwste van het nieuwste? Pak 9.04
Nieuw, maar niet de onzekerheid van een net nieuwe release? Dan eventueel 8.10
Stabiliteit? Pak de LTS, 8.04
Het nieuwste van het nieuwste? Pak 9.04
Nieuw, maar niet de onzekerheid van een net nieuwe release? Dan eventueel 8.10
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Ga ff lekker experimenteren, zou ik zeggen.Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 12:57:
8.04
8.10
9.04
Als je long-time-support wil, kies je 8.04 (LTS) en anders 9.04.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Waar was dat op gebaseerd dat Intrepid de beste van de 3 is? Ik zou namelijk gewoon voor Jaunty gaan, aangezien daar een aantal verbeteringen zijn doorgevoerd en ook als groot voordeel heeft dat je de beschikking hebt over meer actuele versies van programma's.Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 12:57:
8.04
8.10
9.04
Verwijderd
Dan ga ik voor het nieuwe en neem ik 9.04 
@Maxjuh: Ik heb wat rondgekeken en zag op een aantal forums staan dat 8.10 het stabielst was en het beste werkte, ik weet verder niet waar dat op gebasseerd is.
@Maxjuh: Ik heb wat rondgekeken en zag op een aantal forums staan dat 8.10 het stabielst was en het beste werkte, ik weet verder niet waar dat op gebasseerd is.
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2009 13:06 ]
Ik vond het ook vrij netjes hoe een oudere laptop van mij geen gekloot nodig had met wifi drivers. Helaas was dit wel closed source software dus moet je dat apart activeren, waardoor je op dat moment wel even bedraad internet moet hebben
. Maar daarna was het allemaal in orde.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Hier ook ge-upgrade van Kubuntu 8.10 naar 9.04:
Flash werkt na upgrade niet meer. Via adept deïnstalleren en weer installeren biedt geen soelaas. Sudo apt-get install adobe-flashplugin wel. Instellingen SMPlayer verdwenen. Dit ligt aan het op een andere plaats opslaan van de ini-bestanden van SMPlayer, maar dat was blijkbaar voor de upgrade niet het geval, terwijl het systeem wel was voorzien van alle updates. Verder wel een beetje merkwaardig dat bij een upgrade dingen (weer?) worden geïnstalleerd. Bijvoorbeeld GIMP. Ik weet niet meer of ik dat in 8.10 zelf had verwijderd of dat het er standaard niet inzat, maar nu is dat zonder vragen meteen geïnstalleerd. Goed, da's niet zo'n probleem, het is wellicht een andere keuze die nu gemaakt is. Maar als ik het zelf heb verwijderd, dan zou het wel prettig zijn als daar bij een upgrade rekening mee zou worden gehouden. Voor de rest draait alles stabiel, al had ik met KDE 4.1 niet veel problemen. Veelal schoonheidsfoutjes, die nu voor een groot deel zijn opgelost.
Ik heb wel een probleempje tijdens het booten, waar ik de oplossing nog niet voor heb gevonden:
Tijdens het booten springt ie naar de console en geeft de mededeling:
"mounting local filesystems"
"mount: no medium found on dev/sr0"
"mount: no medium found on dev/sr1"
gevolgd door een "fail"
Nu is het logisch dat ie niks in de resp. DVD-brander en CD-brander vindt, omdat er ook geen schijf in zit. Maar het staat in de eerste plaats niet fraai dat ie naar een console springt tijdens het booten, en in de tweede plaats kost het ook nog eens tijd, omdat ie op die plek een tijdje blijft hangen. Vervolgens gaat ie overigens wel gewoon door, alles start goed op, en ook de drives kunnen beiden daarna gewoon gebruikt worden.
Dit gedrag tijdens opstarten vond onder Kubuntu 8.10 echter niet plaats, terwijl de fstab onveranderd bleef:
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user 0 0
/dev/scd1 /media/cdrom1 udf,iso9660 user 0 0
Ik heb het nog geprobeerd door scd0 en scd1 te vervangen door resp sr0 en sr1, maar dat bood geen uitkomst.
Weet iemand wellicht hoe het opstarten doorlopen kan worden, zonder dat ie daar (tijdelijk) blijft hangen?
Flash werkt na upgrade niet meer. Via adept deïnstalleren en weer installeren biedt geen soelaas. Sudo apt-get install adobe-flashplugin wel. Instellingen SMPlayer verdwenen. Dit ligt aan het op een andere plaats opslaan van de ini-bestanden van SMPlayer, maar dat was blijkbaar voor de upgrade niet het geval, terwijl het systeem wel was voorzien van alle updates. Verder wel een beetje merkwaardig dat bij een upgrade dingen (weer?) worden geïnstalleerd. Bijvoorbeeld GIMP. Ik weet niet meer of ik dat in 8.10 zelf had verwijderd of dat het er standaard niet inzat, maar nu is dat zonder vragen meteen geïnstalleerd. Goed, da's niet zo'n probleem, het is wellicht een andere keuze die nu gemaakt is. Maar als ik het zelf heb verwijderd, dan zou het wel prettig zijn als daar bij een upgrade rekening mee zou worden gehouden. Voor de rest draait alles stabiel, al had ik met KDE 4.1 niet veel problemen. Veelal schoonheidsfoutjes, die nu voor een groot deel zijn opgelost.
Ik heb wel een probleempje tijdens het booten, waar ik de oplossing nog niet voor heb gevonden:
Tijdens het booten springt ie naar de console en geeft de mededeling:
"mounting local filesystems"
"mount: no medium found on dev/sr0"
"mount: no medium found on dev/sr1"
gevolgd door een "fail"
Nu is het logisch dat ie niks in de resp. DVD-brander en CD-brander vindt, omdat er ook geen schijf in zit. Maar het staat in de eerste plaats niet fraai dat ie naar een console springt tijdens het booten, en in de tweede plaats kost het ook nog eens tijd, omdat ie op die plek een tijdje blijft hangen. Vervolgens gaat ie overigens wel gewoon door, alles start goed op, en ook de drives kunnen beiden daarna gewoon gebruikt worden.
Dit gedrag tijdens opstarten vond onder Kubuntu 8.10 echter niet plaats, terwijl de fstab onveranderd bleef:
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user 0 0
/dev/scd1 /media/cdrom1 udf,iso9660 user 0 0
Ik heb het nog geprobeerd door scd0 en scd1 te vervangen door resp sr0 en sr1, maar dat bood geen uitkomst.
Weet iemand wellicht hoe het opstarten doorlopen kan worden, zonder dat ie daar (tijdelijk) blijft hangen?
Staan die dingen in je fstab dan? Wat zou je ervan zeggen om ze gewoon eruit te gooien, en kijken of HAL er dan nog wijs uit kan worden?
In mijn /etc/fstab staat bij de cd-speler "user,noauto" als optie. Dan mount ie hem niet vanzelf, maar kan je wel "mount /dev/scd0" gebruiken.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ik had ook even problemen met mijn flash. Maar er was een swf-dec die de nieuwste versie adobe flash blokkeerde.
Voor de rest draait het allemaal erg stabiel en ben ik zeer tevreden over 9.04. Lekker snel opstarten vooral.
Voor de rest draait het allemaal erg stabiel en ben ik zeer tevreden over 9.04. Lekker snel opstarten vooral.
Heeft geen signature.
Kan ik beamen, mijn quasi stock Jaunty start op in iets minder dan 20 seconden, waarvan nog 4 seconden ge-idle door een manke driver. En dat met een standaard desktop schijfje, die ik in de zomer misschien ga vervangen door een OCZ SSDdommerick schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:00:
Lekker snel opstarten vooral.
MBV schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:46:
Staan die dingen in je fstab dan? Wat zou je ervan zeggen om ze gewoon eruit te gooien, en kijken of HAL er dan nog wijs uit kan worden?
Weghalen uit fstab lost het zoals te verwachten op, en verder lijkt alles het dan nog te doen. DVD afspelen, en ook in K3B verschijnen de drives nog. Nou heb ik een nieuw probleem: Waarom heb ik ze ooit in fstab gezet?!Demoniac schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:53:
In mijn /etc/fstab staat bij de cd-speler "user,noauto" als optie. Dan mount ie hem niet vanzelf, maar kan je wel "mount /dev/scd0" gebruiken.

Verder speelt VLC in een apart venster af, maar dat schijnt inmiddels al een bekende bug te zijn.
Tel je vanaf het bootscherm? Bij mij start het ook heel snel op, alleen voordat ik bij het bootscherm ben is er ook al heel wat tijd verstreken.maleadt schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:17:
[...]
Kan ik beamen, mijn quasi stock Jaunty start op in iets minder dan 20 seconden, waarvan nog 4 seconden ge-idle door een manke driver. En dat met een standaard desktop schijfje, die ik in de zomer misschien ga vervangen door een OCZ SSD
Nee, omdat het ook niet Ubuntu's fout is dat de brakke MSI bios er bijna 10 seconden over doet om de hardware te initialiseren. En in grub spendeert de PC maar max 2 seconden (ik gebruik wel 2 chained grub's, 1 master grub en 1 grub per distro. Zo is het gemakkelijker om ff snel fedora te installeren, om die even makkelijk te kunnen verwijderenknakworst schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:36:
[...]
Tel je vanaf het bootscherm? Bij mij start het ook heel snel op, alleen voordat ik bij het bootscherm ben is er ook al heel wat tijd verstreken.
Is dat een bugBeuzelarij schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:18:
Verder speelt VLC in een apart venster af, maar dat schijnt inmiddels al een bekende bug te zijn.
Gebruik VLC namelijk intensief voor DVD's omdat het de enigste video player is die ook met DVD menu's kan omgaan. Of is mplayer daar inmiddels ook toe instaat?
Je kunt ergens aanvinken of hij wel of niet in een apart venster moet afspelen. Maar daar reageert hij dus niet meer op.maxjuh schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 18:00:
Is dat een bug. * maxjuh dacht het zal wel een layout change zijn ofzo. Hoop dat ze het snel fixen. Ik erger me er dood aan
Ik gebruik SMPlayer (MPlayer met een schil) als standaard-speler. Vind ik prettiger in gebruik dan VLC, die ik soms ook gebruik. De interface van VLC is een tijdje geleden verbeterd, althans naar mijn mening, maar desalniettemin vind ik die van SMPlayer prettiger. Daarnaast spoelt die ook beter door bestanden, maar dat kan d.m.v. wat tweakwerk waarschijnlijk ook wel bij VLC bereikt worden. Ik kijk overigens niet veel DVD's, maar de menu's (hoofdstukken e.d.) werken vergelijkbaar met die van VLC, volgens mij.Gebruik VLC namelijk intensief voor DVD's omdat het de enigste video player is die ook met DVD menu's kan omgaan. Of is mplayer daar inmiddels ook toe instaat?
Verwijderd
Waarom allemaal andere players gebruiken als de standaard Totem ook overweg kan met DVD's?
I know... Heb de opties uitvoerig bekeken.Beuzelarij schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 18:29:
[...]
Je kunt ergens aanvinken of hij wel of niet in een apart venster moet afspelen. Maar daar reageert hij dus niet meer op.
[...]
Ik gebruik voor alle andere multimedia bestanden ook SMPlayer. Maar dus niet voor DVD's vanwege de menu's. De interface van VLC vind ik op zich prima in vergelijken met smplayer.Ik gebruik SMPlayer (MPlayer met een schil) als standaard-speler. Vind ik prettiger in gebruik dan VLC, die ik soms ook gebruik. De interface van VLC is een tijdje geleden verbeterd, althans naar mijn mening, maar desalniettemin vind ik die van SMPlayer prettiger. Daarnaast spoelt die ook beter door bestanden, maar dat kan d.m.v. wat tweakwerk waarschijnlijk ook wel bij VLC bereikt worden. Ik kijk overigens niet veel DVD's, maar de menu's (hoofdstukken e.d.) werken vergelijkbaar met die van VLC, volgens mij.
Toen ik een video player zocht was (s)mplayer nog superieur aan Totem. Daarna nooit meer naar Totem gekeken, en ben eigenlijk wel heel erg tevreden met smplayer en vlc. Dus waarom zou ik overgaan.Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 18:36:
Waarom allemaal andere players gebruiken als de standaard Totem ook overweg kan met DVD's?
[ Voor 16% gewijzigd door maxjuh op 28-04-2009 19:05 ]
Ik ben even opzoek gegaan naar de reden van de VLC "bug". Ik weet er niet het feine van, maar de reden dat de geïntegreerde interface uit VLC is gesloopt, omdat VLC hierdoor mogelijk kan crashen. Het is nogal aangrijpend om dit probleem op te lossen daarom is dat uitgesteld tot versie 1.0.
Hier staat het een en ander verder toegelicht: Integrated video interface is broken in Jaunty
Heb zelf de repo in bovenstaand stukje toegevoegd met daarin een patch die de geïntegreerde interface hersteld. De kans bestaat dan echter dat VLC zal crashen. We gaan het zien, heb in ieder geval weer de geïntegreerde interface terug!
update:
Gewoon nieuwsgierig dus even iets dieper in het probleem gedoken.
Ze gebruiken Qt4 voor de interface en dus ook voor de geïntegreerde interface. De bug bestond al langer, maar ze dachten dat de fout in Qt4 zat en dat het dus vanzelf wel zal verdwijnen in een nieuwe versie. Het bleek echter in een eigen stuk code te zitten en niet in Qt4 zelf. Dat stuk code (die ze de Qt4 interface plugin lijken te noemen) is dus niet helemaal in orde.
Het specifieke probleem heeft te maken met een race condition (stukje synchronisatie mist dus). Dit vereist echter aanpassingen in de basis van de architectuur, aanpassingen die ze enkel in versie 1.0 kunnen oplossen (waarom, I don't know).
En zoals ik boven als zei: VLC kan crashen. Dit ligt in de aard van een race condition. Als de critical section namelijk erg kort is (is het stukje code waar de race condition op van toepassing is), dan is de kans dat daar een fout op treed ook erg klein.
Ik denk dat ze het gewoon over het hoofd hebben gezien. Waarom ze het niet even snel kunnen oplossen snap ik dan weer niet. Ik ben geen software developer maar volgens mij kan je het simpel op lossen door middel van een semafoor, maar goed.
Hier staat het een en ander verder toegelicht: Integrated video interface is broken in Jaunty
Heb zelf de repo in bovenstaand stukje toegevoegd met daarin een patch die de geïntegreerde interface hersteld. De kans bestaat dan echter dat VLC zal crashen. We gaan het zien, heb in ieder geval weer de geïntegreerde interface terug!
update:
Gewoon nieuwsgierig dus even iets dieper in het probleem gedoken.
Ze gebruiken Qt4 voor de interface en dus ook voor de geïntegreerde interface. De bug bestond al langer, maar ze dachten dat de fout in Qt4 zat en dat het dus vanzelf wel zal verdwijnen in een nieuwe versie. Het bleek echter in een eigen stuk code te zitten en niet in Qt4 zelf. Dat stuk code (die ze de Qt4 interface plugin lijken te noemen) is dus niet helemaal in orde.
Het specifieke probleem heeft te maken met een race condition (stukje synchronisatie mist dus). Dit vereist echter aanpassingen in de basis van de architectuur, aanpassingen die ze enkel in versie 1.0 kunnen oplossen (waarom, I don't know).
En zoals ik boven als zei: VLC kan crashen. Dit ligt in de aard van een race condition. Als de critical section namelijk erg kort is (is het stukje code waar de race condition op van toepassing is), dan is de kans dat daar een fout op treed ook erg klein.
Ik denk dat ze het gewoon over het hoofd hebben gezien. Waarom ze het niet even snel kunnen oplossen snap ik dan weer niet. Ik ben geen software developer maar volgens mij kan je het simpel op lossen door middel van een semafoor, maar goed.
[ Voor 47% gewijzigd door maxjuh op 28-04-2009 20:59 ]
Verwijderd
Smplayer, Mplayer en VLC zijn geen Gnome-apps, dus ze passen niet echt lekker in Ubuntu. Dat gaat verder dan het uiterlijk. Smplayer heeft teveel opties, werkt niet in Firefox, heeft rare toetsencombinaties. Mplayer heeft een GUI waar je bijna niks mee kan. Voor de meeste opties moet je ver de menu's in duiken, en de player restarten. En CLI Mplayer is sowieso niet bruikbaar als "dubbelklik programma" voor video's in Gnome. VLC heeft nog meer opties dan Smplayer en kan niet goed overweg met meerdere schermen.maxjuh schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 18:52:
Toen ik een video player zocht was (s)mplayer nog superieur aan Totem. Daarna nooit meer naar Totem gekeken, en ben eigenlijk wel heel erg tevreden met smplayer en vlc. Dus waarom zou ik overgaan.
En dat zijn dan alleen nog maar de integratieproblemen. Smplayer heeft de nare gewoonte om te crashen, en vervolgens compleet onwerkbaar te blijven. Dan crasht het onderliggende mplayer-proces, of het scherm blijft zwart, of er is geen geluid meer.
Mplayer zelf is eigenlijk alleen maar vanuit de CLI bruikbaar. Qua video's werkt het perfect. Het kan alle formaten aan, speelt soepel, en blijft stabiel draaien. Het is alleen absoluut niet gebruiksvriendelijk. Je moet een hele rij aan opties aan je command meegeven, en je moet keys uit je hoofd leren.
VLC wil nogal eens crashen bij zware hi-def video's. VLC kan meer aan dan GUI Mplayer, maar hij klapt er gauw genoeg uit. Ook is het Open dialoog niet handig. Ik gebruikte VLC voor Ubuntu 9.04 om DVD's af te spelen, maar dat hoeft nu gelukkig niet meer.
Totem is een Gnome-app, waardoor het qua uiterlijk perfect integreert, en zich gedraagt als alle andere apps. Het heeft misschien niet alle opties (ik mis eigenlijk alleen nog maar het handmatig verschuiven van de audio-sync, zoals dat in Mplayer met + en - kan.), maar het is wel gebruiksvriendelijk. Het is een programma dat m'n moeder kan gebruiken. Al die andere zijn niet bruikbaar vanwege GUI-problemen.
Persoonlijk merk ik amper iets tot niets van die problemen van crashende mplayers en VLC's in Ubuntu (8.10, heb ook nog 8.04, 7.10 en 7.04 gedraaid), terwijl ik net vind dat Totem me te weinig mogelijkheden biedt, zoals het verschuiven van subs in de tijd, of het aanpassen van de fontsettings van de subs. Ook heeft totem slechtere ondersteuning voor flashvideo dan mplayer en VLC, terwijl ik graag mijn gedownloade flashfilmpjes bekijk omdat dat pakken vlotter gaat dan met de Adobe flashplugin.
Mplayer en VLC zijn hier perfect werkbaar als dubbelklik mediaplayers hoor, helemaal geen problemen. De keyboard controls zijn inderdaad even oefenen, maar het geeft net die meerwaarde bovenop totem, dat nog simpeler is dan een gemiddelde versie van WMP.
Mplayer en VLC zijn hier perfect werkbaar als dubbelklik mediaplayers hoor, helemaal geen problemen. De keyboard controls zijn inderdaad even oefenen, maar het geeft net die meerwaarde bovenop totem, dat nog simpeler is dan een gemiddelde versie van WMP.
[ Voor 20% gewijzigd door RuddyMysterious op 28-04-2009 21:39 ]
Zojuist geleerd dat alles maar dan ook alles onder Places -> Recent Documents logt voor je. Nou zit ik daar dus echt niet op te wachten dus ik ben even gaan zoeken. Dit is voor mij een goede manier om die feature volledig te disablen:
Dit wordt echter ook wel gedaan:
Uitleg:[q=http://www.watchingthenet.com/ubuntu-tip-clear-disable-recent-documents.html]• We first removed the file recently-used.xbel (located in the root of your Home directory by using the rm command (this file is used to store the list of documents)
• Next we re-created the file using the touch command.
• Then we changed the attribute of the file to make it inaccessible using the command chattr +i.
Wat totem betreft; Het lijkt wel alsof z'n keyboard shortcuts beter zijn geworden t.o.v. 8.10 want ik speel er net weer even mee en waarempel doen de shortcut keys die ik zocht het nu wel (gewoon simpel door movies skippen en play/pause met spatie). Zal het misschien eerder wel gedaan hebben, maar dan zal iets anders het niet goed gedaan hebben voor mij
Ik was in ieder geval altijd VLC fan. Ideale keyboard shortcuts vind ik altijd d (deinterlace), a (aspect ratio) en c (crop). Verder is de navigatie erg fijn (crtl/alt/shift + links/rechts, n/p (next/previous), spatie). Maar ik merk vooral dat het skippen voor filmpjes nog wel eens voor crashes willen zorgen (ook onder Windows).
Wellicht dat dat met 1.0 gefixt wordt (na het lezen van maxjuh's post (tnx voor de research!))

En crop doet het al helemaal niet aan! Dat is jammer want ik vind het erg mooi om een 16:9 in 16:10 te kijken op mijn 24" monitor. Dat doet vlc beter (zeker onder Windows, want in Linux cropt ie niet symetrisch, maar knipt ie alleen de rechter kant eraf
).
rm ~/.recently-used.xbel* && mkdir ~/.recently-used.xbel
Dit wordt echter ook wel gedaan:
rm ~/.recently-used.xbel && touch ~/.recently-used.xbel && sudo chattr +i ~/.recently-used.xbel
Uitleg:[q=http://www.watchingthenet.com/ubuntu-tip-clear-disable-recent-documents.html]• We first removed the file recently-used.xbel (located in the root of your Home directory by using the rm command (this file is used to store the list of documents)
• Next we re-created the file using the touch command.
• Then we changed the attribute of the file to make it inaccessible using the command chattr +i.
Wat totem betreft; Het lijkt wel alsof z'n keyboard shortcuts beter zijn geworden t.o.v. 8.10 want ik speel er net weer even mee en waarempel doen de shortcut keys die ik zocht het nu wel (gewoon simpel door movies skippen en play/pause met spatie). Zal het misschien eerder wel gedaan hebben, maar dan zal iets anders het niet goed gedaan hebben voor mij
Wellicht dat dat met 1.0 gefixt wordt (na het lezen van maxjuh's post (tnx voor de research!))
edit:
a, d en c mis ik wel nog in Totem. Of zit ik met mijn neus te kijken?edit:
Owja, dat haat ik in totem... full-screen kun je niks beginnen wat aspect ratio, crop of de-interlace betreft... dat wordt niet geboden in het context menu En crop doet het al helemaal niet aan! Dat is jammer want ik vind het erg mooi om een 16:9 in 16:10 te kijken op mijn 24" monitor. Dat doet vlc beter (zeker onder Windows, want in Linux cropt ie niet symetrisch, maar knipt ie alleen de rechter kant eraf

[ Voor 44% gewijzigd door Room42 op 28-04-2009 23:40 ]
Dat laatste kan ik niet beamen, hier knipt hij van zowel de linker als rechterkant iets af.
Are you sure? Onder Windows doet ie dat wel netjes (hij zoomt zeg maar een beetje in op het midden, zodat de balken onder en boven verdwijnen), maar hier onder Ubuntu 9.04 zoomt ie naar links-boven. Hij knipt dus rechts of onder de pixels eraf, waardoor je naar de linker bovenhoek zit te kijken.pkwarts schreef op woensdag 29 april 2009 @ 02:32:
Dat laatste kan ik niet beamen, hier knipt hij van zowel de linker als rechterkant iets af.
Ter demonstratie (klik voor grotere afbeelding):
• Origineel:

• Gecropped naar een smaller beeld:

• Gecropped naar een breder beeld:

(VLC 0.9.9a, standaard Ubuntu package)
[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 29-04-2009 03:27 ]
Ik dacht dat het een nieuwe feature was van vlc om een nieuw venstertje te openen ( 1 waarvan ik dan wel dacht boeiuh..)
Ik gebruik vlc en totem, net waar ik maar op click(vee)...totem is zeker verbeterd maar blijft idd krap in z' n opties. Onder gconf-editor staan wellicht wat meer opties trouwens.
Andere players zijn vooralsnog geen optie, smplayer is mooi, maar met dvd's te traag in starten bij mij..als dat doorontwikkeld wordt echter....
Na heel veel testen ben ik er nu achterkomen dat als ik daar alleen "PCM" selecteer mijn volume het meest gelijkmatig hoger en lager gaat. Bedankt voor de tip had daar al eens vaker gekeken maar kwam niet zo veel uit. Nu kan ik stukken beter net als onder Windows mijn volume regelen. Heb wel nog steeds het idee dat hij onder Vista harder kon, maar dit zal wel niet zo zijn.DevilsProphet schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:30:
[...]
Dat is net het geniale aan Ubuntu, je kan zelf kiezen welke geluidskanalen moeten reageren op het indrukken van de volumeknoppen. Standaard is het zowel het master kanaal als het wave (pcm) kanaal dat verandert bij het indrukken in Ubuntu, maar dit kan je veranderen: Systeem - Voorkeuren - Geluiden: bij Standaard Mixer Kanalen (oid) kan je door de CTRL of SHIFT knop van je keyboard ingeduwd te houden meerdere kanalen selecteren in de lijst, en die zullen dan reageren op het veranderen van de volumeknoppen.
Ik vind die mogelijkheid nu net zeer leuk, omdat ik zowel hoge volumes als lage volumes met genoeg nauwkeurigheid kan instellen met mijn laptop volumeknoppen zonder zelf te moeten dubbelklikken op het geluidsicoontje in de systray om de wave(pcm)-slider manueel omhoog of omlaag te halen omdat ik de gewenste geluidssterkte niet haalde op maximale of minimale volumesetting.
Enige probleem hiermee is, waar ik nu achter kom, dat als je hem op mute zet de boxen gaan knetteren op deze manier.
[ Voor 4% gewijzigd door Tralapo op 29-04-2009 14:45 ]
Ik heb op verschillende computers 9.04 geinstalleerd. Maar nu probeer ik een installatie in VirtualBox te doen en om een of andere rede wordt dan de HD als een floppy gezien. Hebben meer mensen dit?
Gebeurt met Ubuntu, Kubuntu en Xubuntu.. (de VirtualBox guest additions werken nu trouwens weer goed met Jaunty)
Gebeurt met Ubuntu, Kubuntu en Xubuntu.. (de VirtualBox guest additions werken nu trouwens weer goed met Jaunty)
Beetje crosspost maar handig voor mensen met meer GB's dan het limit van 32bit versie.
Voor het installeren van PAE kan je trouwens hier terecht. Erg simpel via apt-get dus.
Voor het installeren van PAE kan je trouwens hier terecht. Erg simpel via apt-get dus.
Room42 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 03:22:
[...]
Are you sure? Onder Windows doet ie dat wel netjes (hij zoomt zeg maar een beetje in op het midden, zodat de balken onder en boven verdwijnen), maar hier onder Ubuntu 9.04 zoomt ie naar links-boven. Hij knipt dus rechts of onder de pixels eraf, waardoor je naar de linker bovenhoek zit te kijken.
Ter demonstratie (klik voor grotere afbeelding):
• Origineel:
[afbeelding]
• Gecropped naar een smaller beeld:
[afbeelding]
• Gecropped naar een breder beeld:
[afbeelding]
(VLC 0.9.9a, standaard Ubuntu package)

Zoals je ziet, netjes van zowel de linker als rechterkant eraf gehaald.
Het kan wel eens aan je video-uitvoer-modus liggen. XVideo kropt bijvoorbeeld bij mij helemaal niet, maar stelt alleen de beeldverhouding bij, dus met een uitgerekt beeld als resultaat. X11 doet het dan wel weer goed. OpenGL ook, maar die vergroot heel lelijk, dus hier staat de modus nu op X11.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Hey! DirkW slaat de spijker op z'n kop! Met X11 werkt het goed!
Geweldig!
Geweldig!
720p gaat hier anders prima, dus dat wil ik wel
Ik moet het helaas toch al zonder hardwareversnelling stellen aangezien ik een ATi heb en dus gezeik met de drivers. Maar zelfs 1080p draait hier nog wel, hoor.gertvdijk schreef op donderdag 30 april 2009 @ 11:26:
X11 als output is zonder hardwareversnelling. Dan komt alles bij de CPU terecht. Dat wil je niet bij groot formaat.
[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 30-04-2009 12:04 ]
Ik heb wel iets raars met HD wmv files (heb een paar afleveringen planet earth), dan krijg ik deze error bij VLC:
No suitable decoder module:
VLC does not support the audio or video format "wmap". Unfortunately there is no way for you to fix this.
hmm.. ik zie het al, heeft met 64 bit te maken
nou jaaaa ik heb toch maar 1 hd wmv file..
No suitable decoder module:
VLC does not support the audio or video format "wmap". Unfortunately there is no way for you to fix this.
hmm.. ik zie het al, heeft met 64 bit te maken
nou jaaaa ik heb toch maar 1 hd wmv file..
Weet iemand hoe ik die [ ] om een geminimaliseerd venster in de taakbalk weg kan krijgen?
Heb al ff gezocht op "remove brackets gnome/ubuntu" maar vind het lastig om hier een goede zoekopdracht voor te vinden.
Heb al ff gezocht op "remove brackets gnome/ubuntu" maar vind het lastig om hier een goede zoekopdracht voor te vinden.
https://bugs.launchpad.net/gnome-panel/+bug/255316Vinze schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:59:
Weet iemand hoe ik die [ ] om een geminimaliseerd venster in de taakbalk weg kan krijgen?
Gevonden met "gnome panel minimize brackets"
Die had ik ook gevonden maar vond het een beetje vaag.pkwarts schreef op donderdag 30 april 2009 @ 22:57:
[...]
https://bugs.launchpad.net/gnome-panel/+bug/255316
Gevonden met "gnome panel minimize brackets"
Lijkt mij namelijk geen bug maar gewoon een functie die vast ook wel uit te schakelen moet zijn.
Blijkbaar zit ik er dus naast, nou is het ook geen ramp, vroeg me gewoon af of ik het uit zou kunnen schakelen.
Verwijderd
Feature requests werken op dezelfde manier als bug reports: iets werkt niet zoals het volgens jou zou moeten werken. Volgens mij is het ook niet iets dat je kan uitschakelen. Maar je kan vast de code induiken en zoeken waar die brackets worden toegevoegd. De vraag is of het je de moeite waard is.Vinze schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:36:
[...]
Die had ik ook gevonden maar vond het een beetje vaag.
Lijkt mij namelijk geen bug maar gewoon een functie die vast ook wel uit te schakelen moet zijn.
Blijkbaar zit ik er dus naast, nou is het ook geen ramp, vroeg me gewoon af of ik het uit zou kunnen schakelen.
Mijn Quadro FX 570M trekt X11 niet hoor.
Daarom ging het met Flash 8 (9 ook geloof ik) op Linux altijd zo bagger, nu is er Xv in 10.
[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 01-05-2009 13:42 ]
Door die nieuwe notifications rechtsbovenin zie ik bij Rhythmbox alleen een nietszeggend "volgend nummer" teken, ipv dat ik vroeger het volgende nummer zag met albumhoes, zoals ik nu nog zie als ik met de muis over het rhythmbox icoon ga bovenin. Is er een manier om dit nu als notifciation weer te krijgen ofzo?
Niet echt "de oplossing", maar Banshee lijkt qua interface aardig op Rhythmbox en heeft wel als notificatie albumhoes ed.
Op de een of andere manier werkt het inmiddels wel
.
EDIT: nu weer niet
WTF
.
EDIT: nu weer niet
[ Voor 22% gewijzigd door MsG op 02-05-2009 17:11 ]
Vinze schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:59:
Had ik al gezegd dat ik erg blij ben met KMS en Gallium3D? Zie bijvoorbeeld deze blog:
Als dit goed werkt in Ubuntu 9.10/10.04 koop ik direct een ATI-kaart (of Nouveau moet dit ook werkend hebben...).Forget to mention that suspend/resume should work flawlessly even if you are in a middle of quake3 game while spinning compiz cube (don't think it's a normal use case but you never know).
Gallium wordt (hopelijk) tha bomb, zoveel wordt mogelijkJanDM schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 17:57:
Had ik al gezegd dat ik erg blij ben met KMS en Gallium3D? Zie bijvoorbeeld deze blog
Zie ook Zack Rusin's blog voor meer info over opencl en opencv tracker;
[ Voor 9% gewijzigd door maleadt op 02-05-2009 22:24 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen