Het ATi HD48XX Ervaringen Topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 28.517 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
WaWaWiiiiWa schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 23:02:
Ik heb de Gainward hd4850 golden sample aangeschaft. Gave kaart, zo'n 11000 3d06 marks icm met mijn e5200@ stock, draait verder FEAR op 60 fps op 1920x1200 en alles max, echt een gave beleving. De kaart is ook nog eens erg stil en koel.

Ik heb echter een probleem ermee, zodra de kaart erg hoog belast wordt, knalt hij uit en krijg ik een BSOD :'( . Het is meerdere malen voorgekomen in Crysis Warhead (niet in FEAR trouwens) en ik heb lopen testen met furmark en gpu-z.
Resultaat: Altijd zodra tijdens furmark de core ongeveer 50 graden wordt en de memory zo'n 55, dan krijg ik een seconde artifacts te zien en dan is het uit met de pret. Maar een GPU hoort hier toch makkelijk tegen te kunnen? (de stock 4850's worden 90 graden!?)

Ik heb ondertussen van alles geprobeerd, van verscheidene Catalyst Drivers tot alle andere onderdelen in mijn systeem een voor een verwijderen, maar niks levert een beter resultaat. Ook hem in het andere slot plaatsen van m'n MSI P45 helpt niet. Hebben andere Gainward golden sample users ook dit soort problemen?
Hoe heb je hem aangesloten? 8pins pci-e?
Hij heeft niet voor niets een 8pins aansluiting nodig.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wombat13
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-09 22:54
Bullus schreef op woensdag 05 november 2008 @ 07:22:
[...]

Hoe heb je hem aangesloten? 8pins pci-e?
Hij heeft niet voor niets een 8pins aansluiting nodig.
Je krijgt er een 6 -> 8 pins converter bij ;)
Mijn GS heeft al een aantal Furmarks gehad en heeft nooit geen last gehad van artifacts.. (is bij mijn weten ook nooit boven de 50 graden gekomen...)
EDIT Bijna een half uur stability test en de GPU-temp komt niet boven de 50 graden uit (core max 55 Mem. 55,5) geen artifactje te zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Wombat13 op 05-11-2008 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Die temps maken niet eens zoveel uit hoor :) ze mogen veel warmer worden zonder dat ze artifacts laten zien. Die van mij word ook niet warmer dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wombat13
  • Laatst online: 09-09 22:54
WeAreLegion schreef op woensdag 05 november 2008 @ 09:52:
Die temps maken niet eens zoveel uit hoor :) ze mogen veel warmer worden zonder dat ze artifacts laten zien. Die van mij word ook niet warmer dan dit.
daar ging ik al vanuit :) Hij gaf alleen zn temps.. toen dacht ik: ik geef vergelijkingsmateriaal! :P Maar als ik het zo lees dan moet t haast de voeding zijn of een specifiek onderdeel wat oververhit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:13

Shiro

Serenity

Heb je al geprobeerd om de kaart op stock 4850 snelheden te draaien? (de GS is overgeclockt) Probeer de tests nog eens maar dan met de kaart terug geclocked naar stock. Misschien dat deze kaart gewoon net niet goed genoeg overclockt voor een GS en vandaar die problemen... Je kan het altijd proberen.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 15:03
Ik heb hem ondertussen ook laten draaien op 500mhz én fan op 100% (takkeherrie :P ) maar alsnog na 2 minuten furmarken een BSOD, nu zelfs met lagere temperaturen. Ik vind het echt te vaag dit. Ik weet trouwens niet hoe ik de memory moet onderklokken, met CCC en rivatuner is 1100 het minimum.

Wel goed om te horen dat bij jullie 4850 GS de kaart gewoon furmark stabiel is, dan is er bij mij toch iets mis.

Wat voeding betreft, ik heb een net nieuwe Antec earthwatts 650 en daarvan de 8 (6+2) pins pci connector erop aangesloten. Ik zou niet zo goed weten hoe hem door te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

Wat stond er trouwens in je BSOD?

Misschien ligt het niet aan je videokaart, en is het gerelateerd aan iets anders. Had je probleem ook met je vorige videokaart? Wat zijn je pc specificaties? Nog onderdelen recent vervangen? Een vriend van mij had een keer random crashes met pc, (geen BSOD) maar dacht dat de voeding defect was omdat het alleen gebeurde bij gamen. Achteraf bleek zijn cpu overhit te raken en daardoor de pc gewoon vast te lopen.

Moraal van het verhaal is dan ook dat het dus eigenlijk aan iets anders kan liggen dan wat je denkt. :p

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Wombat13 schreef op woensdag 05 november 2008 @ 11:08:
[...]

daar ging ik al vanuit :) Hij gaf alleen zn temps.. toen dacht ik: ik geef vergelijkingsmateriaal! :P Maar als ik het zo lees dan moet t haast de voeding zijn of een specifiek onderdeel wat oververhit?
Jah de videokaart werkt nog op 100graden zoiezo op stock snelheden daar is die voor gemaakt dat is ook de reden waarom de fan gewoon uit staat eigenlijk hij gaat zowat niet aan als je de fan controller niet gebruikt.

Als je artifacts krijg in een game kan dat bijvoorbeeld ook nog aan je processor liggen of je geheugen. Voeding niet zo zeer dat ben ik in iedergeval nog nooit tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
Iets met ATIKMDAG.SYS, zoals in dat ati bsod problemen topic. Ik denk alleen dat mijn probleem iets anders is aangezien het geen random BSOD's zijn en ik ook geen twee schermen bezit. Met de oudere catalyst drivers verloor ik het signaal, om na een paar seconde de driver te recoveren, en nu krijg ik een BSOD, waarna windows zegt dat het door de ati drivers komt. Maar als ik nét op escape (=exit furmark) druk als ik artifacts te zien krijg dan is er niks aan de hand, doe ik dat niet dan boem.

Het gebeurt dus alleen als ik hem stress, in oudere spellen is er niks aan de hand. Systeem is net nieuw, ik heb geen oude pci-e kaart om mee te testen. De CPU wordt maar 35 graden.

Ik las trouwens ergens in dit enorme topic: http://forum.lowyat.net/topic/783556/+540 over de gainward ati kaarten dat er een slechte batch 4850 gs schijnt te zijn geweest, die door de leverancier zijn gerecalled en vervangen. De mensen daar hadden dezelfde problemen als ik. De nieuwe batch heeft volgens hen silver-kleurige heatpipes, de oude koperkleurig.

Die van mij zijn dus koperkleurig, zijn die van jullie wel silverkleurig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Ik heb niet zo'n kaart maar je ozu even langs kunnen gaan bij de winkel weet niet of die oud is of nieuw maar als iets defect is is ie defect dan zou je hem RMA moeten sturen kans is groot dat je nieuwe terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

WaWaWiiiiWa schreef op woensdag 05 november 2008 @ 15:45:

Ik las trouwens ergens in dit enorme topic: http://forum.lowyat.net/topic/783556/+540 over de gainward ati kaarten dat er een slechte batch 4850 gs schijnt te zijn geweest, die door de leverancier zijn gerecalled en vervangen. De mensen daar hadden dezelfde problemen als ik. De nieuwe batch heeft volgens hen silver-kleurige heatpipes, de oude koperkleurig.

Nice uitgezocht. Weet ik waar ik op moet letten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
WaWaWiiiiWa schreef op woensdag 05 november 2008 @ 15:45:

Zal straks eens kijken voor je.

gaat hierom toch?:

IMPORTANT ANNOUNCEMENT TO ALL GAINWARD 4850 GOLDEN SAMPLE & CUSTOM COVER USERS

To all Gainward 4850 GS & CC users who bought their cards from 15th August till 10th Sep 2008:

If you face any black screen problems during usage or gameplay, please inform us and we will swap the card 1-to-1 for you with the latest batch of Gainward 4850 GS. The should solve the problem.

To all regulars here, please help notify users who have this problem re this exchange program. Thank you very much.

Procedure for 1-to-1 exchange:

1. This exchange is only for users with black screen problem. Please be sure.

2. Come to our office (address below) to collect your new card. Call our Technical Dept 03-21488337 before you come. Mention 4850 GS black screen problem card exchange.

NETRAID SDN BHD (674948-U)
Suite 823, 8th Floor, Sun Complex, Jalan Bukit Bintang,
55100 Kuala Lumpur, Malaysia. (near Low Yat Plaza)

Tel: (603) 2148 8337
Fax: (603) 2148 0337

3. For outstation users, notify us by email to support@netraid.com.my and post the card to us. We will then post back a new card to you once we received the faulty card.

We are very sorry for the inconvenience caused due to an unstable chip in few cards (not the whole batch). We will make it up to the users affected by this unfortunate incident.

We want to state clearly that the LATEST batch (Sep 18th onwards) of Gainward 4850 Golden Sample and Custom Cover will NOT have this problem.

THIS EXCHANGE PROGRAM WILL END ON 15-OCT-2008. PLEASE SEND YOUR CARD BACK ASAP.

[ Voor 57% gewijzigd door Demon_Eyez op 05-11-2008 16:36 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
Ja klopt, en aangezien dat in Maleisië is zou het met verscheeptijd naar Europa erbij enzo volgens mij best een oude batch kunnen zijn die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb mijn twee HIS HD4850 1GB kaarten binnen. Wat zijn die dingen stil in idle zeg. Hoor ze niet boven m'n casefans uit, en dat zijn al stille dingen. Pas bij het gamen ga je ze horen, maar niet erg hard.

Eerste run 3DMark 06: 18729

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Propane schreef op woensdag 05 november 2008 @ 19:35:
Ik heb mijn twee HIS HD4850 1GB kaarten binnen. Wat zijn die dingen stil in idle zeg. Hoor ze niet boven m'n casefans uit, en dat zijn al stille dingen. Pas bij het gamen ga je ze horen, maar niet erg hard.

Eerste run 3DMark 06: 18729
IceQ?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb iets later dan beloofd Far Cry 2 en UT3 (tot nu toe) getest met mijn 3870x2.
Ik was benieuwd hoeveel cpu power er nodig is om een goeie Ati kaart goed te benutten.
Hieronder staan mijn voorlopige resultaten, ik heb mijn Ram op precies dezelfde snelheid gehouden;

UT3 -19x12 max in game
Min Max Avg
23 56 44 // vs 15 godlike @320x6 = 1.9Ghz mem=1066/3:5
Min Max Avg
47 63 59 //vs 15 godlike @533x6 = 3.2Ghz mem=1066/1:1 (vrijwel geen verschil met 4.3Ghz)

Far Cry 2 -19x12 DX9 tweaked settings ultra high noAA
Min Max Avg
45 63 59 //Thick jungle @533x8 = 4.26Ghz mem=1066/1:1
Min Max Avg
22 63 56 //Thick jungle @320x6 = 1.9Ghz mem=1066/3:5

Kan iemand een vergelijkbare test doen met een 4870X2 / in CF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Jup, de 1GB IceQ4 versie. Erg stil die dingen.

Gelijk nog wat games geprobeerd, zeer tevreden met de performance, Crysis is nu bijvoorbeeld eindelijk zeer speelbaar in DX10 Very High. Wat me ook opviel was dat ik in de benchmark tool van FarCry 2 met AA een hogere gemiddelde FPS had dan zonder AA.

FarCry 2 Bench 1:
Settings: Demo(Playback (Demo Ranch)), 1680x1050 (60Hz), D3D10, Fixed Time Step(Yes), Disable Artificial Intelligence(No), Full Screen, Anti-Aliasing(None), VSync(No), Overall Quality(Optimal), Vegetation(Very High), Shading(Very High), Terrain(Very High), Geometry(Very High), Post FX(High), Texture(Very High), Shadow(Very High), Ambient(High), Hdr(Yes), Bloom(Yes), Fire(Very High), Physics(Very High), RealTrees(Very High)
Min: 43,45
Avg: 64,38
Max: 78,31

FarCry 2 Bench 2:
Settings: Demo(Playback (Demo Ranch)), 1680x1050 (60Hz), D3D10, Fixed Time Step(Yes), Disable Artificial Intelligence(No), Full Screen, Anti-Aliasing(2x), VSync(No), Overall Quality(Optimal), Vegetation(Very High), Shading(Very High), Terrain(Very High), Geometry(Very High), Post FX(High), Texture(Very High), Shadow(Very High), Ambient(High), Hdr(Yes), Bloom(Yes), Fire(Very High), Physics(Very High), RealTrees(Very High)
Min: 45,18
Avg: 70,36
Max: 86,75

Zelfs met 4x AA zat ik nog boven de scores van geen AA, zij het met 1 fps verschil zo'n beetje. Morgenavond maar eens ingame ervaringen opdoen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb nu een Club3D HD4870 OC met 512 mb. Heb hem nog niet kunnen uittesten. Wordt deze week te druk.
Groot ding zeg, en er zit een heel motorblok als koeling op.
En je krijgt er ook een stel blokjes een draadjes bij. Het enige wat ik nog mis is een DVI-SCART converter 8)7 , maar mijn vader heeft nog wel een RGB-SCART converter, en ik kan via een van de draden die erbij zaten wel RGB gebruiken, dus zelfs op een oude tv aansluiten zal wel lukken xD
Ziet er wel netjes uit. Ik vraag me af hoe Crysis zal draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
WaWaWiiiiWa schreef op woensdag 05 november 2008 @ 16:44:
Ja klopt, en aangezien dat in Maleisië is zou het met verscheeptijd naar Europa erbij enzo volgens mij best een oude batch kunnen zijn die ik heb.
De kleur van de heatpipes zegt miscchien toch niet zo veel. Ik heb koperkleurige heatpipes en de kaart draai verder prima.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:10
Ik zie overal dat de Club3d HD4870 1GB GDDR5 OC, goedkoper is dan andere merken. Zit er een addertje onder het gras? of is dit merk altijd iets goedkoper?

Aangezien ik straks op 1680x1050 ga spelen. is 1gb dan echt nodig?

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:52
Ik heb de mijne ook binnen. HD4850 van Sapphire. Het past allemaal precies :). Temp idle 45 (maakt niet uit of fan 20% of 100% draait. Temp max iets van 65. Vind wel vreemd dat GPU-z zegt dat mijn fan 1rpm draait, en dat verandert ook niet :P Temp in de kast is verder wel okay. HDD's zijn <30graden, moederbord zit op zo'n 35, net als de processors idle.
Heb 12000 3dmark06 met HD4850 @ stock en een E7300 @ 3,33GHz
Afbeeldingslocatie: http://xs233.xs.to/xs233/08454/05112008164990.jpg
Kuhr89 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 12:17:
Ik zie overal dat de Club3d HD4870 1GB GDDR5 OC, goedkoper is dan andere merken. Zit er een addertje onder het gras? of is dit merk altijd iets goedkoper?

Aangezien ik straks op 1680x1050 ga spelen. is 1gb dan echt nodig?
Volgens mij levert Club3d gewoonlijk minder extra's dan andere merken. Zoals DVI->HDMI, minder cd's etc.

[ Voor 53% gewijzigd door GAIAjohan op 06-11-2008 15:31 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Okee, Wat houd dat DVI-> HDMI in dan? Gewoon een verloop stekkertje ofzo?
Naja ik heb toch alleen maar DVI dus. dat is geen probleem

Wat ik me ook afvraag. Als ik een Xfire moederbord koop. Bijv gewoon een P35 of P45. En ik doe er na verloop van tijd nog een 2e 4870 in. Kan ik dan mijn geluidskaart nog laten zitten? Want het lijkt namelijk dat daar teweinig ruimte voor is.

en ik wil mijn X-Fi Xtreme gamer wel laten zitten, aangezien ik daar zeer tevreden overben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
GAIAjohan schreef op donderdag 06 november 2008 @ 15:10:
Volgens mij levert Club3d gewoonlijk minder extra's dan andere merken. Zoals DVI->HDMI, minder cd's etc.
Nee hoor, bij mij zat die er gewoon bij. Het enige dat ontbrak was een molex <> 6-pins PCI-e verloopkabeltje. En dat vond ik best lastig aangezien de kaart 2x een 6-pins aansluiting heeft waardoor ik er midden in de nacht zelf 1 inelkaar moest knutselen met deze guide B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kuhr89 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 16:03:
Okee, Wat houd dat DVI-> HDMI in dan? Gewoon een verloop stekkertje ofzo?
Naja ik heb toch alleen maar DVI dus. dat is geen probleem

Wat ik me ook afvraag. Als ik een Xfire moederbord koop. Bijv gewoon een P35 of P45. En ik doe er na verloop van tijd nog een 2e 4870 in. Kan ik dan mijn geluidskaart nog laten zitten? Want het lijkt namelijk dat daar teweinig ruimte voor is.

en ik wil mijn X-Fi Xtreme gamer wel laten zitten, aangezien ik daar zeer tevreden overben
Ik zou geen P35 of P45 bord nemen voor crossfire. P35 heeft op het 2e slot maar 4 lanes 1.1 en P45 heeft op beide slots in crossfire 8 lanes 2.0. Zowel bij P35 als P45 lever je prestatie in. X38 of X48 met beide slots 16 lanes 2.0 in crossfire levert volledige prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Bobnofski schreef op donderdag 06 november 2008 @ 16:20:
[...]

Nee hoor, bij mij zat die er gewoon bij. Het enige dat ontbrak was een molex <> 6-pins PCI-e verloopkabeltje. En dat vond ik best lastig aangezien de kaart 2x een 6-pins aansluiting heeft waardoor ik er midden in de nacht zelf 1 inelkaar moest knutselen met deze guide B)
Die DVI naar HDMI was slechts een voorbeeld. Dat er geen molex->6pins bijzit vind ik wel raar. :/ Zelfs mijn Sapphire met slechts 1 6pins heeft zo'n ding erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Hmz, naja, ik ga waarschijnlijk niet voor Crossfire. Maar gewoon een 1x PCI-e 16x 2.0 ofzo, dan is een P35 toch genoeg? Ik bespraar meestal op mn moederbord, aangezien ik neit superveel USB wil hebben en dat soort dingen, Ik overclock niet geweldig hoog enzo:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
GAIAjohan schreef op donderdag 06 november 2008 @ 16:29:
[...]
Dat er geen molex->6pins bijzit vind ik wel raar. :/ Zelfs mijn Sapphire met slechts 1 6pins heeft zo'n ding erbij.
Ik had er 2 verwacht dus dat was wel even balen. Maar dat ligt puur aan m'n eigen laksheid want achteraf blijkt dat er op de site een datasheet staat met info over de inhoud van de doos. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kuhr89 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 16:55:
Hmz, naja, ik ga waarschijnlijk niet voor Crossfire. Maar gewoon een 1x PCI-e 16x 2.0 ofzo, dan is een P35 toch genoeg? Ik bespraar meestal op mn moederbord, aangezien ik neit superveel USB wil hebben en dat soort dingen, Ik overclock niet geweldig hoog enzo:P
P35 heeft 1.1 geen 2.0. Maar dat zou idd voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 17:25:
[...]

P35 heeft 1.1 geen 2.0. Maar dat zou idd voldoende zijn.
http://www.bit-tech.net/n.../06/p35_supports_pcie_2/1

Maargoed, volgens mij is performance loss tussen pci-e 1.1 en pci-e 2 nagenoeg 0 met de huidige generatie.

[ Voor 17% gewijzigd door GAIAjohan op 06-11-2008 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag jij me een P35 bordje aanwijzen waar het ook daadwerkelijk geimplementeerd is :>. Bij een single card is het voldoende. Bij Crossfire is er zo veel communicatie nodig tussen de kaarten dat 16 lanes 2.0 het beste resultaat geven.
In June 2007 Intel released the specification of the Intel P35 chipset which does not support PCIe 2.0 only PCIe 1.1.[9] Some people may be confused by the P35 block diagram[10] which states the Intel P35 has a PCIe x16 graphics link (8 GB/s) and 6 PCIe x1 links (500 MB/s each), for simple verification one can view the P965 block diagram which shows the same number of lanes and bandwidth but was released before PCIe 2.0 was finalized. Intel's first PCIe 2.0 capable chipset was the X38 and boards began to ship from various vendors (Abit, Asus, Gigabyte) as of October 21, 2007.
Wikipedia: PCI Express

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2008 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-08 13:48

rCk

Dit is mijn eerdere vraag/probleem:
Ik heb last van nogal wat crashes. Ik vermoed dat het aan mijn driver ligt, maar ik heb er geen idee van.
Het zit namelijk zo, als ik een game als Fallout3 of PES2009 speel. Dan op een gegeven moment gaat het beeld naar een lichte tint groen met een soort van blokjes erin, soort van artifacts. Ene keer veel andere keer weinig. Maar ik denk niet dat het aan mijn videokaart zelf ligt. Niet overgeclocked en wordt zeker niet warm. Het is namelijk bij FarCry2 totaal niet! behalve de enkele crashes naar desktop toe, maar niet dat het boeletje ineens helemaal vast slaat.

Iemand idee over hoe en wat?
Nu heb ik een tip van iemand opgevolgd, om de 8.11 bèta drivers erop te zetten, nou dat hielp totaal niet. 8.10 met FarCry 2 fix, werkt ook niet op die games. Ik heb geen flauw idee waardoor het komt, maar ik vind het tamelijk raar dat FC2 en CoD:WaW totaal geen problemen vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Kuhr89 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 16:55:
Ik zou gewoon voor een P45 bord gaan. die 15 euro verschil is natuurlijk de moeite niet. kan je altijd nog CF met 8x + 8x doen met die P45 chipset. Da's nog altijd veel betere performance dan die 16x + 4x op de P35.
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 17:48:
Mag jij me een P35 bordje aanwijzen waar het ook daadwerkelijk geimplementeerd is :>. Bij een single card is het voldoende. Bij Crossfire is er zo veel communicatie nodig tussen de kaarten dat 16 lanes 2.0 het beste resultaat geven.

[...]

Wikipedia: PCI Express
Dat valt echt wel mee hoor. ligt er maar net aan op welke reso je speelt en welke kaarten je in CF zet. Zit hier op 19400 punten in 3DMark met twee HD4850's op een 8x + 8x config. Heb het op Xtrme met een andere user vergeleken en overal zit ik er zo'n 5% a 6% onder zijn results met een X48 chip op een reso van 1680x1050.

Met twee HD4870's @ 1920x1080 zal het verschil wat groter zijn , maar dan nog.
Met 10% valt best te leven en anders gooi je de PCIe bus speeds omhoog, die dan veel goedmaakt. :)

Je koopt nu toch geen overpriced X48 bord meer met de X58 voor de deur en de P55 in het vooruitzicht?

[ Voor 47% gewijzigd door Demon_Eyez op 06-11-2008 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Ik heb mijn kaart ook gewoon op 8x poort zitten en merk totaal geen verschil heb ook niet minder FPS in games of wat dan ook :) maar goed dat is met 1 kaart dus dat zal niet zoveel uit maken in verhouding. Heb trouwens een HD4870

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Demon_Eyez schreef op donderdag 06 november 2008 @ 17:52:
[...]
Dat valt echt wel mee hoor. ligt er maar net aan op welke reso je speelt en welke kaarten je in CF zet. Zit hier op 19400 punten in 3DMark met twee HD4850's op een 8x + 8x config. Heb het op Xtrme met een andere user vergeleken en overal zit ik er zo'n 5% a 6% onder zijn results met een X48 chip op een reso van 1680x1050.

Met twee HD4870's @ 1920x1080 zal het verschil wat groter zijn , maar dan nog.
Met 10% valt best te leven en anders gooi je de PCIe bus speeds omhoog, die dan veel goedmaakt. :)

Je koopt nu toch geen overpriced X48 bord meer met de X58 voor de deur en de P55 in het vooruitzicht?
Zo duur is een P5E bijvoorbeeld niet. Die heeft ook 2x 16 lanes pci-e 2.0. Verder gaat het over 4870's. Dus word de bottlenek nog weer iets groter. Ik zou gewoon x-fire weg laten en gewoon over een jaar een van de nieuwe serie kopen. Dat is een stuk economischer :z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb laatst een nieuw systeem samen gesteld met onder andere:
Moederbord: asus p5e
Geheugen: 4GB geil
Videokaart: ati hd4870
hardeschijf: samsung spinpoint t166 500Gb

nu wou ik World Of Warcraft gaan spelen nou gaat die wel aan maar valt die automatisch na 10 minuten of minder uit, ik heb dit geprobeerd onder windows vista home edition 64 bits en windows xp pro 32 bits maar het werkt onder allebei niet weet iemand toevallig waar dit aan zou kunnen liggen?
Modbreak:Aan van alles en nogwat, waarvan 99% niets met je ATi HD48xx te maken hebben. Deze vraag hoort dus niet in dit topic. Kijk sowieso of het ook in andere spellen fout gaat, zo niet, focus gewoon op de software.

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 07-11-2008 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

Misschien niet de juiste plek. Maar het leek mij toch het meest geschikte.

Na 3 weken heb ik dus eindelijk een GOED werkende HD4850 Goldsample!!! Ik ben dan ook van plan een review van te schrijven en mijn mening over deze kaart te delen. Als ik reviews lees dan zie ik dat er vaak over max/avarage/min fps wordt gesproken.

Waar halen ze die vandaan? Sommige games hebben een build in benchmark. DevilMayCry4 had dat als ik het goed zie. Maar hoe komen ze aan de getallen voor andere games? Welke programma gebruiken ze er voor?

En super kaart de Gainward HD4850 GS. Zo stil zoals ik het had verwacht. :p Nu nog ff bios modden als ik genoeg informatie er over heb.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07 08:52
Mijn Gainward GS HD4850 512MB is ondertussen ook binnen en geinstalleerd... wat een lekker kaartje zeg _/-\o_ De mijne heeft trouwens zilveren heatpipes, ik gerustgesteld :P

3dMark2006: 12208 (waarvan 2671 voor mijn CPUtje, zijnde een E8400)
3dMarkVantage: 7420 GPU Score

Crysis Warhead loopt als een trein... maar ik heb 'm vooral voor STALKER Clear Sky gekocht 8) Komende van een X1950Pro is dit wel een heuse verbetering, met al het DX10.1 geweld van tegenwoordig.

* Sfinx- gaat nog wat Clear Sky spelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-08 16:14
GAIAjohan schreef op donderdag 06 november 2008 @ 15:10:
Ik heb de mijne ook binnen. HD4850 van Sapphire. Het past allemaal precies :). Temp idle 45 (maakt niet uit of fan 20% of 100% draait. Temp max iets van 65. Vind wel vreemd dat GPU-z zegt dat mijn fan 1rpm draait, en dat verandert ook niet :P Temp in de kast is verder wel okay. HDD's zijn <30graden, moederbord zit op zo'n 35, net als de processors idle.
Heb 12000 3dmark06 met HD4850 @ stock en een E7300 @ 3,33GHz
[afbeelding]

[...]

Dat hij zo ver uitsteekt snap ik niet, ik heb de standaard versie van sapphire met single slots koeling en die is langer, en die komt niet verder dan mijn moederbord, verder mooie setup en temps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik persoonlijk heb een heleboel stukken gewoon gespeeld met het oog op Rivatuner(voor de 8800GTS) en ATT(voor HD4850) en aan de hand daar van zelf geturft wat de min en max is. Je zou ook eens kunnen kijken naar fraps, ik weet niet wat die tegenwoordig allemaal er in zet.

Ik heb er ook net een benchmark sessie er op(39 runs 7(8)7) maar ik moet nog wat plaatjes maken. Ik ben bezig met DX10, 10.1 en het effect van Anti Alliancing.

Hiermee!: Ik heb nu 39 runs gedraait om te kijken wat de performance verschillen zijn, nu kijken naar IQ verschillen :9 (Keuze word 0x AA, 4XAA. 4XAA + Adaptive Anti Aliancing. Allemaal in DX9, 10 en 10.1)
CJ in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."
CJ in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."

Daarna nog Far Cry 2 benchmarken met DX9 en DX10.

Stay tuned bij mijn review dus :D...Maar niet meer vandaag :>. Moet ik ook nog de review van een Asus M3N78-CM afschrijven *zucht* :( ... Dat word alleen een minder positieve revieuw.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2008 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 18:21:
[...]

Zo duur is een P5E bijvoorbeeld niet. Die heeft ook 2x 16 lanes pci-e 2.0. Verder gaat het over 4870's. Dus word de bottlenek nog weer iets groter. Ik zou gewoon x-fire weg laten en gewoon over een jaar een van de nieuwe serie kopen. Dat is een stuk economischer :z.
Trouwens even tussen door 2x 16 lanes pci-e 2.0 zegt niet zoveel dat heeft mijn mobo ook maar 1 loopt er wel op 8x :) wat trouwens net zo snel is als 16x 1.0. Maar goed ik doe verder ook niet aan sli upgrade liever me videokaart om de ozveel tijd omdat dat sneller verouderd dan me processor en geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

Top review van de Jetway HD4850 Reinman.

Maar ik snap niet precies wat je bedoelde met Rivatuner/ATT. Kan je met die programma's avg/min/max framerates krijgen als je gamed ? Ik heb nog wel ergens een vrij oude Fraps versie. Maar die laat alleen FPS zien. Volgens mij maakt die niet ergens van avg/min/max of iets dergelijke.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 18:21:
[...]

Grappig om te lezen wat deze user over z'n nieuwe P5E zegt:

ASUS P5E Deluxe
Het gaat hier dus om een high end DDR2 moederbord voor het LGA775 socket met daarop de welbekende ( maar dure ) X48 chipset van Intel
Waarom ik voor dit bord heb gekozen is heel simpel , ik had hiervoor een P35 bordje wat opzich ook heel goed ging maar de 2x8 lanes voor crossfire hadden te weinig bandbreedte om mn hd4870 kaarten te voorzien van de nodige data.
De P5E heeft er 2x16 wat dus dubbel zo veel is , echter word het hierdoor in de praktijk hooguit 10% sneller op hoge resoluties.

http://tweakers.net/pricewatch/210323/asus-p5e-deluxe.html

Zou eens tijd worden voor een hele uitgebreide test met een vergelijking tussen P35,P45, X38 en X48 met twee HD4850's en met twee HD4870's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeAreLegion schreef op donderdag 06 november 2008 @ 19:35:
[...]

Trouwens even tussen door 2x 16 lanes pci-e 2.0 zegt niet zoveel dat heeft mijn mobo ook maar 1 loopt er wel op 8x :) wat trouwens net zo snel is als 16x 1.0. Maar goed ik doe verder ook niet aan sli upgrade liever me videokaart om de ozveel tijd omdat dat sneller verouderd dan me processor en geheugen.
Nee dat heb je fout, jouw moederbord heeft niet 2x 16 lanes pci-e 2.0. Die heeft 16 lanes voor beide 16x slots(waarvan de onderste slot zelf maar 8 lanes zijn gelegt). Dat staat daar ook, lanes, niet slots. Een slot hebben zegt niets over hoeveel lanes dat deze krijgt. Daarom doet ie ook 2x 8 lanes voor CF. Dat de prestatie gelijk is aan pcie 1.1 16 lanes is leuk, maar voor crossfire werkt dit al als een bottlenek.
Shiro schreef op donderdag 06 november 2008 @ 19:36:
Top review van de Jetway HD4850 Reinman.

Maar ik snap niet precies wat je bedoelde met Rivatuner/ATT. Kan je met die programma's avg/min/max framerates krijgen als je gamed ? Ik heb nog wel ergens een vrij oude Fraps versie. Maar die laat alleen FPS zien. Volgens mij maakt die niet ergens van avg/min/max of iets dergelijke.
Jah, dat doen ze ook, alleen maar weer geven hoeveel FPS je hebt. Ik heb met de hand geturfd. Vandaar dat ik bij die games ook Min Max heb staan. Gewoon met een papiertje en potlood kijken wat er langs vliegt en daarvan de laagste en hoogste opschrijven. WiC heeft ook een mooie benchmark tool. Je moet ook maar eens klikken op de linkjes in mijn review, dan zie je de grafiekjes die uitgespuugd worden ook.
Ja? Prestatie verschil is er. Komt ie echt van een P35 en merkt ie maar 10% presatie verschil? :D. Noway de benches die ik heb gezien is het verschil met de P45 al 10%. Oh en 4870X2 en 4870X2 Quad CF. :*). Eigenlijk zou Quad CF op X58 met de lanes op 8x wel een interessante test zijn. Kijken of dan een bandwith probleem gaat onstaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2008 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
Vandaag heb ik m'n 4850 binnengekregen: een Sapphire 4850 Dual Slot, waarvan de koeling door de winkel al is vervangen door een Arctic Accelero S1 rev. 2. De idle temps zijn goed, zo'n 45 graden Celsius. Als ik met ATITool ga loaden, klimmen de temperaturen langzaam tot ongeveer 70 à 75 graden en dan wordt mijn beeld zwart (ongeveer na 4 minuten scanning for artifacts met ATITool). Niets meer reageert, ik moet de computer uit- en weer aanzetten (m'n case heeft geen reset-knop). Hoe kan dit? 70/75 graden is voor een 4850 toch helemaal niet zo heet? Als ik de toerentalregeling van m'n ASUS MB (Q-fan) uitzet, blijven de temps lager (ongeveer 40 in idle, 60 à 65 on load) en vliegt m'n scherm niet op zwart: na 5 minuten scanning for artifacts draait alles nog vrolijk door.

De andere temps (sys, cpu, core1/2, hdd) zijn goed, idle/on load en met/zonder Q-fan.

Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar de winkel heeft geen klemmetjes tussen de S1 en de 4850 zelf bevestigd. Ook is een memory sinkje wat verbogen, omdat het anders niet paste in verband met de heatpipe.

System specs:
Case: Centurion 590
CPU: E8400
Geheugen: 4GB Kingston DDR2-800
MB: ASUS P5Q-E
HDD: Samsung Spinpoint F1 1TB
CPU cooling: Thermalright HR-01 Plus met Arctic Cooling AF12025 PWM fan (met Q-fan: @400rpm; zonder: @1500rpm)
Case cooling: 2x Scythe Slip Stream 120mm (front+rear, met Q-fan: @700rpm, zonder: @900rpm)
ATi Catalyst 8.8

[ Voor 7% gewijzigd door SiHiDa op 06-11-2008 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draai je de kaart volledig passief? Dan heb ik denk ik het antwoord: Je VRM's worden te heet. Je moet zorgen voor een betere airflow in je kast. Waar je dus voor zorgt als je de Q-Fan uit zet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2008 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 19:57:
[...]

Nee dat heb je fout, jouw moederbord heeft niet 2x 16 lanes pci-e 2.0. Die heeft 16 lanes voor beide 16x slots(waarvan de onderste slot zelf maar 8 lanes zijn gelegt). Dat staat daar ook, lanes, niet slots. Een slot hebben zegt niets over hoeveel lanes dat deze krijgt. Daarom doet ie ook 2x 8 lanes voor CF. Dat de prestatie gelijk is aan pcie 1.1 16 lanes is leuk, maar voor crossfire werkt dit al als een bottlenek.

[...]
Ah ok my bad, stond er ook beetje vreemd op gigabyte site al zeg ik het zelf. Maar goed zoals ik al aangaf dat ik doe zelf niet aan CF dus die bottleneck gaat voor mij niet op maar als je het wel gebruikt dan is het wel irritant inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 19:57:
[...]

Ja? Prestatie verschil is er. Komt ie echt van een P35 en merkt ie maar 10% presatie verschil? :D. Noway de benches die ik heb gezien is het verschil met de P45 al 10%. Oh en 4870X2 en 4870X2 Quad CF. :*). Eigenlijk zou Quad CF op X58 met de lanes op 8x wel een interessante test zijn. Kijken of dan een bandwith probleem gaat onstaan.
Waarom is het voor jou zo moeilijk te geloven? Hij liegt zeker of is een noob? Hij vertelt uit firstbased user experience en nog ga je er tegen in, zo vol verzekerd van je eigen gelijk.
Legion Hardware toonde ook al aan het helemaal niet zo veel scheelt. En over welke benches heb je het eigenlijk. heb je het zelf getest of ga je enkel uit van die test op Tweaktown?

Btw, je kan me ook normaal kwooten in plaats van je 'blabla'. Dat fatsoen heb ik namelijk ook bij jouw posts, ook al ben ik het inhoudelijk niet met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik de tests ook gelezen heb waar het verschil wel groter was. Ik zeg niet dat hij liegt of een noob is, dat maakt jij er van.
P35 bordje wat opzich ook heel goed ging maar de 2x8 lanes
Een P35 heeft geen 2x8 lanes. Dus hij heeft het daar gewoon fout dat het een P35 is, of dat hij 2x8 lanes heeft. Dat laat ik verder in het midden.
Er is nog wel meer mogelijk waarom de performance niet (verder) toe neemt. En ik heb zelf niet getest, gezien ik daar niet de bordjes voor heb of het geld. Ik ga nu geen tijd verdoen met het opzoeken van benches om jouw ongelijk te laten hebben, al zou het maar op een paar procenten zijn onder bepaalde omstandigheden die misschien wel nauwelijks voor komen.

En nee ik mag daar zelf neer zetten wat ik wil, verder heb ik dat ingekort omdat anders de post gewoon te vervuild werd met nutteloos herhaling. Je mag van mij neer zetten wat je wil, mij hoor je niet. Snap niet dat jij zo nutteloos op de man speelt. Maarja wie ben ik he.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2008 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiHiDa
  • Laatst online: 01-03-2023
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 20:11:
Draai je de kaart volledig passief? Dan heb ik denk ik het antwoord: Je VRM's worden te heet. Je moet zorgen voor een betere airflow in je kast. Waar je dus voor zorgt als je de Q-Fan uit zet.
Yup, volledig passief. Op de (kleine) VRM's/mosfets zit wel een heatsink (http://www.overclockerscl...hd4850_dual/images/11.htm), maar blijkbaar is dat niet afdoende (of de twee grote (grijze) inductoren, die niet gekoeld worden (http://www.overclockerscl...hd4850_dual/images/20.htm) worden te heet...).

Inmiddels heb ik de Q-fan voor de processor wel weer aan (dus weer @400rpm), de case fans draaien nu op ongeveer 900rpm (zonder Q-fan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een idee om een laag rpm 12cm fan aan je koeler vast te knopen. Dan ben je zeker van de airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

Als ik mij goed herriner hebben een aantal gebruikers hier een Gainward HD4850 bios gemodified. Ik ben niet van plan hoger te overclocken. Maar ik wou de Idle clocks wat lager zetten. Heeft iemand hier een goede tutorial voor? Of een goede bios profiel die ik kan bekijken zodat ik in iedergeval weet welke settings ik moet gebruiken?

En hoe weet ik trouwens hoe laag ik de voltage/clocks kan zetten? Als ik te laag zet dan zal de kaart niet werken, of niet stabiel zijn toch?

Bvd.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 06:41
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 20:51:

Een P35 heeft geen 2x8 lanes. Dus hij heeft het daar gewoon fout dat het een P35 is, of dat hij 2x8 lanes heeft. Dat laat ik verder in het midden.
Je hebt gelijk op 2 uitzonderingen daargelaten:
Asus blitz extreem en de Asus blitz formula. Deze hebben beide dual 8lanes (P35 chipset).
Overigens is de 4lines van het 2e 16x pcie slot van een P35 chipset niet de beperkende factor maar het feit dat deze 4 lanes verbonden zijn aan de southbridge welke weer met 4 lanes verbonden is met de northbridge.

Ik zelf draai overigens een 4850 op 16x pcie slot @4x :X

[ Voor 5% gewijzigd door Blastpe op 06-11-2008 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wah, dat zijn wel lekkere niche borden zeg :P. Ik denk wel dat het een beperkende factor zou zijn als deze niet via de southbridge zou gaan. De bandbreedte voor communicatie tussen de kaarten is niet erg groot. Tijd voor een nieuw moederbord? ;). Of wacht je op betaalbare i7s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 06:41
Tijd voor een nieuw bord, moet alleen mijn vriendin ervan zien te overtuigen dat die investering noodzakelijk is ;) zit nu nog met een VIA chipset opgescheept. (wat al een beperkende factor opzich is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Shiro schreef op donderdag 06 november 2008 @ 21:22:
Als ik mij goed herriner hebben een aantal gebruikers hier een Gainward HD4850 bios gemodified. Ik ben niet van plan hoger te overclocken. Maar ik wou de Idle clocks wat lager zetten. Heeft iemand hier een goede tutorial voor? Of een goede bios profiel die ik kan bekijken zodat ik in iedergeval weet welke settings ik moet gebruiken?
Probeer eens RBE of je bios te veranderen en ATIWinFlash om je bios te flashen. Heel simpel er werkt perfect. Hier tenminste.
En hoe weet ik trouwens hoe laag ik de voltage/clocks kan zetten? Als ik te laag zet dan zal de kaart niet werken, of niet stabiel zijn toch?

Bvd.
Laagste voor de GPU is 100MHz en voor het geheugen 500MHz tenminste bij mijn Asus. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankNLD
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-09 19:25
Overweeg de aanschaf van een 4850. Heb nu een 3870 i.c.m. een X2 4200+. Zou een dergelijke upgrade zin hebben gezien mijn CPU? Wil het vooral graag weten voor Far Cry 2 (nu tussen 2 en 50 fps) en Crysis.

Edit: speel bij voorkeur op 1680x1050 met 4xAA.

Edit: CPU aangepast moet X2 zijn

[ Voor 24% gewijzigd door FrankNLD op 06-11-2008 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Laatst online: 08-09 20:22
Frank76NL schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:11:
Overweeg de aanschaf van een 4850. Heb nu een 3870 i.c.m. een 4200+. Zou een dergelijke upgrade zin hebben gezien mijn CPU? Wil het vooral graag weten voor Far Cry 2 (nu tussen 2 en 50 fps) en Crysis.

Edit: speel bij voorkeur op 1680x1050 met 4xAA.
Al had je een 6000+ misschien we, vooral op jouw reso en AA. Maar ik persoonlijk zou liever geld in een mobo + c2d stoppen, en vervolgens ook een nieuwe gpu :P

Ik ben onlangs van :
E4400 @ 2.8 ghz
HD3850 256mb

naar
E8400 @ 4.25 ghz
HD4850 512mb

gegaan..

Om eerlijk te zijn, was het verschil in het begin niet al te denderend.

3dmark ging van 9000 naar 10500 op stock.

Na de overclock draai ik 3dmark06 13500 punten. Maar in games op hoge reso merk ik inderdaad dat de gpu het het zwaarst heeft. Dusja het is even afwegen voor jou, het verschil tussen e4400 en e8400 is niet zo groot in games, maar een 4200+, tja... geen idee :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:53
Ik wil m'n 3870 gaan vervangen voor een 4870, maar ik vraag me af of die wel in m'n kast past. Het is een Antec Sonata Plus 550. Heb nu nog iets van 3cm speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

-The_Mask- schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:11:
[...]
Probeer eens RBE of je bios te veranderen en ATIWinFlash om je bios te flashen. Heel simpel er werkt perfect. Hier tenminste.

[...]

Laagste voor de GPU is 100MHz en voor het geheugen 500MHz tenminste bij mijn Asus. ;)
Thanks. Ik heb ff paar edits in bios gemaakt. Ik had idle clocks naar 160/500 en 0,93 gezet. Maar ik kreeg random BSOD met ati error er in. Ik had maar snel weer terug geflashed naar de orginele... Was toch wel bang dat ik een BSOD krijg tijdens flashen :X

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Shiro schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:45:
[...]

Thanks. Ik heb ff paar edits in bios gemaakt. Ik had idle clocks naar 160/500 en 0,93 gezet. Maar ik kreeg random BSOD met ati error er in. Ik had maar snel weer terug geflashed naar de orginele... Was toch wel bang dat ik een BSOD krijg tijdens flashen :X
dan moet je vantevoren ook even een bios maken en die op een msdos opstartbaar geformateerd schijfje zetten met atiflash + originele bios
dan maak je een kladblok bestand aan en zet je erin: atiflash -p -f 0 biosnaam.bin (als je alleen gesaved bestand hebt van rbe dan hoeft .bin er niet achter bij originele bios vanaf gpu-z gesaved af wel).

Dit sla je dan op met de naam: autoexec.bat en verander je het van tekstbestand naar alle bestanden in het balkje onder waar je de naam aanmaakt. dit knal je ook op de floppy en stel bij opstarten in de bios in dat hij probeert als 1e van floppy te booten. test dit maar eens dan flashed hij zonder je iets hoeft te doen

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
RappieRappie schreef op zondag 02 november 2008 @ 08:24:
Iemand enig idee hoe je AntiAliasing aan de praat krijgt in Dead Space met een ATi kaart?

Forceren in CP werkt niet, in-game selecteren werkt niet.... Anyone? :)

-Anders maar zonder AA. Tis wel een geweldige game volgens mij. Ben net begonnen. :)
Hey, denk dat ik het hier voor elkaar heb. Je hebt er echter wel Crossfire voor nodig :)
Heb nog eens goed zitten kijken, maar de ingame AA is volgens mij maar iets van 2x. in elk geval ontzettend weinig. Daar wordt ook behoorlijk over geklaagt op de EA forums.

Ik heb AA geforceerd op 2x, 4x en 8x maar niets hielp, zoals anderen ook al hebben vastgesteld. De kwaliteit blijft gewoon hetzelfde.
Maar met Crossfire aan, heb je nog de beschikking over 16xAA Dacht van, laat ik die voor de gein eens proberen. En ja hoor, deze setting werkt wel. :D Er wordt nu wel veel meer AA toegepast. Gekke is dat de brightness wel opeens donkerder is en dat het gamma ook wat anders is, maar goed dat is bij te stellen.

Vind het het maar vaag dat het forceren van 2x 4x en 8x geen invloed heeft, maar dat 16x dus wel werkt.
Ga je bijna denken dat EA opzettelijk een block heeft ingebouwd en dat ze die 16xAA zijn vergeten.

Anyway het ziet er een stuk mooier uit en de framerate heeft er nauwelijks onder te lijden. ik merk in ek geval geen haperingen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Powrskin schreef op donderdag 06 november 2008 @ 23:17:
[...]

dan moet je vantevoren ook even een bios maken en die op een msdos opstartbaar geformateerd schijfje zetten met atiflash + originele bios
dan maak je een kladblok bestand aan en zet je erin: atiflash -p -f 0 biosnaam.bin (als je alleen gesaved bestand hebt van rbe dan hoeft .bin er niet achter bij originele bios vanaf gpu-z gesaved af wel).

Dit sla je dan op met de naam: autoexec.bat en verander je het van tekstbestand naar alle bestanden in het balkje onder waar je de naam aanmaakt. dit knal je ook op de floppy en stel bij opstarten in de bios in dat hij probeert als 1e van floppy te booten. test dit maar eens dan flashed hij zonder je iets hoeft te doen
Ik ben er op ¨zun boerenfluitjes¨ ook altijd doorheen gekomen maar dit ga ik de eerst volgende keer zeker ook zo proberen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Ik ga pas in April mijn PC upgraden, aangezien ik dan jarig ben geweest en geld heb haha.

Alleen is het een beetje dubieus.

Core i7, of toch de E8400, of toch een Quad core ( die wel heel duur zijn )
Komt AMD nog met leuke Cpu's?
Komen er nieuwe videokaarten en wat zullen de prijzen dan zijn. I

Ik kan wel leuk nu een systeem van straks samenstellen, maar strks is alles anders. P55 moederborden dual core i7, en DDR3 dat misschien wat minder duur is.

Bedankt voor alle hulp,
Zoals het er nu uitziet, word het gewoon een Single slot mobo. waarbij het dus een PCI-e x16 2.0 moet zijn. Aangezien dat mss meer voor toekomst is. CPU enzo weet ik dan nog niet. Ik ben ook altijd beetje tegen het Xfire of SLI idee geweest.

Vaker is een videokaart van de volgende generatie sneller dan een xfire setup van de vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je pas in april gaat upgraden dan zou ik pas in maart beginnen met kijken. Er kan nog zoveel veranderen qua prijzen en introducties van onverwachte producten. Voor Core i7 icm een beperkt budget kan P55 erg aantrekkelijk zijn. Maar het is niet zeker dat die chipset er dan al is en het is niet zeker wat ie gaat kosten. Ook de prijs van RAM is nogal variabel. Kortom, gewoon nog een paar maandjes lurken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Zoals mig al aangeeft moet je inderdaad gewoon even wachten het is nog al vroeg om daar nu over na te gaan denken wat je in April wil gaan kopen dat geheugen goedkoper word dat is niet altijd zo namelijk helemaal als dollar duurder word bijvoorbeeld. Dus het is of nu upgraden en als je het geld er niet voor heb dan inderdaad pas rond maart gaan kijken wat er op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Kuhr89 schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 00:22:
Ik ga pas in April mijn PC upgraden, aangezien ik dan jarig ben geweest en geld heb haha.

Alleen is het een beetje dubieus.

Core i7, of toch de E8400, of toch een Quad core ( die wel heel duur zijn )
Komt AMD nog met leuke Cpu's?
Komen er nieuwe videokaarten en wat zullen de prijzen dan zijn. I

Ik kan wel leuk nu een systeem van straks samenstellen, maar strks is alles anders. P55 moederborden dual core i7, en DDR3 dat misschien wat minder duur is.

Bedankt voor alle hulp,
Zoals het er nu uitziet, word het gewoon een Single slot mobo. waarbij het dus een PCI-e x16 2.0 moet zijn. Aangezien dat mss meer voor toekomst is. CPU enzo weet ik dan nog niet. Ik ben ook altijd beetje tegen het Xfire of SLI idee geweest.

Vaker is een videokaart van de volgende generatie sneller dan een xfire setup van de vorige.
Sorry maar dit soort vragen hebben toch helemaal niets met een ATI HD48XX ervaringen topic te maken?
Kan het iets meer ontopic? gebruikt google of de search en kijk in het Ati nieuws topic voor nieuws over nieuwe kaarten van Ati.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Laatst online: 08-09 20:22
Zijn er nog meer mensen met problemen met Far cry 2?

Ik heb de hotfix geinstalleerd maar heb de volgende problemen.

In DirectX 10 heb ik heel veel framedrops, terwijl op dezelfde settings in directx9 alles vloeiend draait. Vooral met shadows heb ik dit probleem.

Tevens als ik de benchmark draai, heb ik bijvoobeeld met de Ultra High Settings @ 1650x1050 een enorm verschil in uitslag van de 3 runs...

Run 1 heb ik vaak een gemiddelde van rond de 13. Terwijl run 2 en 3 in de 30 zitten. Het draait die runs ook veel vloeiender, af en toe het gevoel alsof hij alles nog moet laden in het ram bij de eerste run, terwijl dit toch niet zou moeten met mijn systeem en bij dx9 niet het geval is.

Iemand tips voor performance issues?

Systeem:
E8400@4.25
4850 512mb
4gb RAM
Vista 32bit
P35 mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Shiro;

Fraps kan min,max,avg-fps benchen en maakt een excelfile in de installatiefolder van fraps.
Ik weet niet vanaf welke versie dat is, je kan de gratis versie ook gebruiken volgens mij.
Tabblad FPS, hotkey voor bench is standaard F11 en runt voor 60 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn idd wat probleempjes in FC2 met DX10.

Iets anders: Ik ben flink aan het testen met die Unigine engine. Ik wil kijken wat het effect is kwa AA op de IQ en de performance. Maar het begint een beetje uit de hand te lopen. Ik heb les gehad op het lab dus het moet allemaal aan de wetenschappelijke voorwaarden voldoen, dus ik test me suf op dit moment.

FF uit rekenen hoeveel runs ik moet doen:
Dx 9, 10 en 10.1. x 4 AA modes = 12 runs.
Dx 9, 10 en 10.1 + Adaptive AA = +12 maakt 24.
Dan alles met OC, maakt 24+24=48 runs.
Dan nog DX9, 10 en 10.1 met Wide Tent, Narrow Tent en Edge Detect op 4x AA. 48+9=57 runs(Als ik het dan echt zou moeten doen al het hoort, dan ook nog OC en NON OC, dat zou 18 zijn, maar ik laat het gewoon op OC).
Dan moeten er nog screenshots genomen worden van DX9, 10, 10.1 met 0x AA, 4XAA, 4XAA + Adaptive AA, 4X AA met Wide Tent, Narrow Tent en Edge Detect. Dat word 18 screenshots. 8)7. Volgende week komt ie wel af... hoop ik.... niet dat ik meer sterren kan krijgen voor mijn review, maar vind het gewoon ff leuk om uit te vinden. :9

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2008 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

Powrskin schreef op donderdag 06 november 2008 @ 23:17:
[...]

Klinkt echt heel simpel hoe je het zo verteld :D
Ik zal ff kijken of het mij lukt. Heb je trouwens een link naar een guide die er wat dieper op in gaat voor de wat minder bedreven mensen met dos en flashen?

Kan iemand screenshots posten met settings van 2d clocks?
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 11:57:
@Shiro;

Fraps kan min,max,avg-fps benchen en maakt een excelfile in de installatiefolder van fraps.
Ik weet niet vanaf welke versie dat is, je kan de gratis versie ook gebruiken volgens mij.
Tabblad FPS, hotkey voor bench is standaard F11 en runt voor 60 seconden.
Thanks. Ik heb waarschijnlijk een te oude fraps dan. Ik zal ff kijken naar een nieuwere.

Kwam ook nog deze link tijdens googlen tegen. Misschien wat voor de mensen die hun kaart willen flashen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Shiro op 07-11-2008 12:54 ]

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:34

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Even een kort vraagje, in de pricewatch staat deze kaart voor een prijs van 217 euro.
Weet iemand welke kaart dit is?
Gewoon het reference design of die met die lelijke koeler?

http://www.cool-prices.nl/Producten/10839/

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Das met de dubbele koeler :) refrence volgens mij die heb ik althans ook en werkt erg goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:34

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Mooi dan ga ik hem bestellen.
Hoorde wel wat commentaar over de fanspeed en de temps maar volgens mij is al vaak genoeg in dit topic gezegd wat ik daar aan kan doen O-)

dus ... Bestelleuuuh... toch zit ik te twijfelen 2x 4850 of 1 x 4870..
Niet zozeer om de prestaties maar omdat het toch begint te kriebelen om een keer Crossfire uit te proberen.
En dat kan nu voor een hele schappelijke prijs :P

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Hmmmm ik zou persoonlijk voor 1x 4870 gaan en gewoon je videokaart erzijne tijd weer upgraden dat is dan sneller dan 2x een 4850 maar goed dat is mijn mening ofcourse zijn er genoeg die er anders overdenken. Wat betreft fanspeed kan je gewoon instellen via de CCC en maakt geen lawaai hier en temps zijn op 34% (wat nog aantehoren is 49 graden stressed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Wat is de maximale temperatuur die de 4850 512 mb mag worden ?

Dit aangezien ik die koeler die veel herrie maakten vervangen hebt door een koeler zonder fan :)

Hij is nu idle 49 graden wat volgens mij niet al te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat merk je vanzelf, als je blokjes in beeld krijgt is hij te heet :)

over het algemeen is 80 graden geen probleem voor videokaarten

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2008 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
De HD4800 range mag zelfs rond de 100C worden dan zouden ze moeten werken dus de temps die je nu haalt die zijn meer dan prima daar hoef jeje geen zorgen over te maken zoals ik eerder al aangaf ATI heeft de fan zelfs standaard op 0% staan omdat ze dus zo warm mogen wroden ze hebben gekoze voor stilte ipv van koelere kaarten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
WeAreLegion schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 16:13:
De HD4800 range mag zelfs rond de 100C worden dan zouden ze moeten werken dus de temps die je nu haalt die zijn meer dan prima daar hoef jeje geen zorgen over te maken zoals ik eerder al aangaf ATI heeft de fan zelfs standaard op 0% staan omdat ze dus zo warm mogen wroden ze hebben gekoze voor stilte ipv van koelere kaarten :)
Nou de Sapphire die ik heb is alles behalve stil standaard!

Nu wel gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Hmmm das wel vreemd dan want die van mij als ik Fan uit zet via de CCC die hoor je echt helemaal niet namelijk omdat de fan gewoon uitblijft. Als ik hem op 35% zet hoor ik hem ook nog zowat niet alleen daar boven dan begin je hem wel te horen en op 100% tjah dat is net alsof je bij schiphol woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal me maar eens in dit topic voegen aangezien ik mijn 2 3870's bijna heb verkocht en inmiddels een 4850 aan het kopen ben (gainward GS). Ik wil vooral besparen op de elektriciteit en ik denk dat het me zelfs wat performance winst in games gaat opleveren. Voor zover ik in reviews kon zien, bleef deze gainward met dual slot koeler, net wat lager qua temperatuur dan de reference van ati. Ik ben benieuwd en zal de ervaringen posten zodra ik het kaartje werkend heb.
Simpelweg niet voor de 4870 gekozen, omdat ik niet meer zoveel game op de pc.

Nog 1 vraag... zijn er bij jullie verbeteringen bekend op het gebied van HDMI/hd ten opzichte van de hd 3xxx serie? Dit werkte opzich prima, maar verbeteringen zijn altijd leuk! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Iemand enig idee wanneer de officiele 8.11 drivers uitkomen?

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Eej paar post terug heb ik je een oplossing gegeven voor het lage AA gebruik in Dead Space. :)
Je draait toch ook Crossfire?

[ Voor 41% gewijzigd door Demon_Eyez op 07-11-2008 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik ben vandaag maar 8.9 drivers gaan draaien. GTR Evo stottert dramatisch op 8.10 en 8.9 werkt wel goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Vraagje, als je een 2x hd4870 setup heb is dat nou echt veel winst qua performance? Heb wel de review gezien maar heb liever first hand ervaringen. Want ik draai nu alles al met gemak. Maar heb binnenkort wat centen al moet ik waarschijnlijk wel een voeding er bij kopen lol of een nieuwe.
Modbreak:Dit topic staat barstensvol ervaringen. Doe aub de moeite het te lezen (evt dmv de search, evt in eerdere delen van dit topic kijken). Als je geen eigen ervaringen hebt, niet posten in een ervaringentopic :o

[ Voor 40% gewijzigd door dion_b op 08-11-2008 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-08 07:27
Ik heb een raar probleem, als ik mijn 2de beeldscherm aansluit op me Ati HD4850 Sapphire gaat alles knipperen en krijg een een blauw scherm.
maar dit heeft 2 maand goed gewerkt.
Dit probleem speelt volgens mij na de update van ati CC

iemand anders ook last van.?

- voeding 520 w Coolermaster
-e8400
-p5k-epu
- 4 GB 800 mhz

edit*:

hmmm.. apart ik heb de aansluitingen veranderd, en nu werkt het wel.
Apart zooitje :P

[ Voor 13% gewijzigd door Punkbuster op 07-11-2008 23:43 ]

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogen makkelijk 100 graden worden. Je moet alleen goed opletten dat je VRM's niet te heet worden. Die mogen ook zon 100+ graden worden, maar ik zou toch streven om hem in totaal daar onder te houden. Zeker die VRM's omdat je daar lastiger de temperatuur van in de gaten kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:17
WeAreLegion schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 23:31:
Vraagje, als je een 2x hd4870 setup heb is dat nou echt veel winst qua performance? Heb wel de review gezien maar heb liever first hand ervaringen. Want ik draai nu alles al met gemak. Maar heb binnenkort wat centen al moet ik waarschijnlijk wel een voeding er bij kopen lol of een nieuwe.
Volgens mij staan er tig reviews op het internet waar je heel makkelijk antwoord kan krijgen op deze vraag. Zo te zien heb je er maar 1 gelezen.... "Heb wel de review gezien" First hand ervaringen staan hier ook meer dan genoeg volgens mij

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
nevermind.
Modbreak:Nee, gewoon de topicregels lezen. Dan heb je ook geen last van de reacties van anderen. En verder bij jezelf te rade gaan waarom je meer vertrouwens hebt in subjectief geblaat van een random persoon tov een review waar zo objectief mogelijke gegevens geplaatst worden. Maar dat is jouw probleem, val er een ander niet mee lastig

[ Voor 190% gewijzigd door dion_b op 08-11-2008 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Zoals ze zeggen, lees de reviews en trek je eigen conclusie. Niemand kan bepalen of het goed genoeg is voor jou dus dat moet je zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

Ik wil een andere fan op mijn HD4850 dual slot gaan zetten.

Ik denk dat de zalman VF900 wel gaat passen qua lay out van de kaart ( maw het VRM koelblok laten zitten )

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockersclub.com/vimages/sapphire_hd4850_dual/20.jpg

http://www.firingsquad.co...an_vf900-cu/images/02.jpg

Maar ik weet alleen niet zeker of de schroefgaten wel overeen gaan komen.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 23:55
WeAreLegion schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 17:23:
Hmmm das wel vreemd dan want die van mij als ik Fan uit zet via de CCC die hoor je echt helemaal niet namelijk omdat de fan gewoon uitblijft. Als ik hem op 35% zet hoor ik hem ook nog zowat niet alleen daar boven dan begin je hem wel te horen en op 100% tjah dat is net alsof je bij schiphol woont.
Ik heb een computer gekocht met een Sapphire HD4850 512 MB Dual Slot (op aanraden van tweakers). Ik ben nu bezig het ding te installeren, maar die kaart maakt inderdaad een takke-herrie. Ik heb gelezen dat hij standaard op 100% fan speed draait, maar als ik tekstverwerk zou ik graag hebben dat ie wat langzamer gaat. Hoe raden jullie aan om de fanspeed te regelen? En kan het eventueel via de bios? Want ik gebruik zowel Windows XP 64 als Ubuntu 8.10 64.

Ik lees hier en daar wat comments over CCC en Rivatuner, maar wat CCC betreft, ik kan daar nergens iets over vinden en de Rivatuner is volgens wiki vooral voor Nvidia kaarten. Wat raden jullie aan?

Mijn verdere specs zijn:
Asus M3A78 Mobo
AMD 4850e 2.5 Ghz processor met een Artic Cooling 64 fan erop
Sapphire HD4850 DS
2x 2GB Kingston PC6400 DDR2 RAM
Samsung F1 1TB HD

[ Voor 8% gewijzigd door filipy23 op 08-11-2008 14:06 . Reden: Comment over CCC en Rivatuner toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Laatst online: 20:08

KneoK

Not in a million lightyears

Demon_Eyez schreef op donderdag 06 november 2008 @ 20:41:
[...]
Waarom is het voor jou zo moeilijk te geloven? Hij liegt zeker of is een noob? Hij vertelt uit firstbased user experience en nog ga je er tegen in, zo vol verzekerd van je eigen gelijk.
Legion Hardware toonde ook al aan het helemaal niet zo veel scheelt. En over welke benches heb je het eigenlijk. heb je het zelf getest of ga je enkel uit van die test op Tweaktown?

Btw, je kan me ook normaal kwooten in plaats van je 'blabla'. Dat fatsoen heb ik namelijk ook bij jouw posts, ook al ben ik het inhoudelijk niet met je eens.
Ik kan beamen dat een P45 ten opzichte van een X48 chipset echt maximaal een procent of 2, misschien 3 scheelt.
Ik ben zelf van een P35 naar een P45 gegaan met twee HD4870's, dat scheelt wat FPS niet zo vreselijk veel, maar het speelt vreselijk veel soepeler, op de P35 was STALKER CS bijvoorbeeld niet te spelen met alles vol open, terwijl de framerate prima was. Nu met de P45 draait het gewoon goed, niet schokkerig meer, met iets meer fps. Je merkt gewoon dat je niet genoeg bandbreedte hebt op de P35 om wat te merken van de tweede kaart. Maar op de P45 zijn de beesten losgeslagen. Ik heb mijn Q6600 even meegenomen naar een maatje met nagenoeg hetzelfde systeem (alleen dus een X48 bordje en hij heeft een E8400) en in 3DMark06 zo'n 1,5% verschil op dezelfde kloksettings, in Vantage scheelt het een procent of 3. Allemaal zelfs nog binnen de foutmarge dus van de benchmarks.
Crysis benchmarks en Crysis Warhead benchmarks laten zowel in DX9 als in DX10 gewoon geen noemenswaardige verschillen zien.

Achteraf ben ik dus hartstikke blij dat ik niet meer heb uitgegeven (en geen moeite heb moeten doen om een X48 bord te zoeken, die zijn in de winkels in de buurt dus gewoon niet te krijgen, worden veel te weinig verkocht om standaard op voorraad te hebben, aldus Mycom, Computerland en wat lokale zaakjes).
Als je het over twee X2's hebt dan kan ik me voorstellen dat 2 x8 sloten geen uitkomst meer zijn, maar dan heb je zelfs aan een X48 bordje niet genoeg meer, dan zul je echt naar een i7 met X58 systeem moeten gaan.
WeAreLegion schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 23:31:
Ligt eraan op welke resolutie je speelt. Ik speel op 1920x1200 en ik heb echt ontzettend veel plezier van de tweede kaart. Ik kan wel met 3DMark score gaan gooien, maar daar wordt tegenwoordig weinig waarde meer aan gehecht (graphics score in Vantage van 9200 naar ruim 15k5, na tweaken zelfs ruim 16k). Crysis Warhead speelt nu fantastisch op Enthusiast, geen enkel ander spel hoef ik nu nog op minder dan de hoogste instellingen te spelen. Ik wil gewoon het maximale halen uit een spel, of ik het verschil tussen high en ultra high zie interesseert me niet, elk spel dat ik start doet het geweldig op de hoogste grafische instellingen met 2xAA of 4xAA minimaal.

[ Voor 32% gewijzigd door KneoK op 08-11-2008 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
Heb even mijn Sapphire 4850 Single Slot zitten overclocken met mijn HR-03GT, ben op maximaal 725/1112.5 gekomen. GPU-Z Validatie. Kwam met mijn systeem op 12600 3Dmarks, in 3Dmark06 (E6750 op 3.2, 4GB 800MhzCl4 en Gigabyte P35-DS4). Hier wat foto's:
VRM en MOSFET koeling
Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a323/Pierre123/100_1486.jpg
RAM koeling en koelpasta op core (MX-2)
Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a323/Pierre123/100_1490.jpg
Compleet plaatje, een 120mm nexus PWM erop.
Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a323/Pierre123/100_1492.jpg

Temps zijn zo'n 48 stressed onder ATI tool, lijkt me prima. Geheugen ben ik niet van plan verder te komen maar core wel. Denken jullie dat ik met de huidige koeling het voltage kan verhogen (Er zitten in totaal maar 2 sinks op die grijze dingen, want die krijg ik niet meer los)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Met die heatsink en fan er op kan hij een beetje extra voltage vast wel hebben.

Even puur uit interesse omdat mij hier iets opvalt aan mijn Sapphire HD4850 met Arctic Accelero S1 passief, met aardig wat airflow in de case. Wat zijn jouw temperaturen bij de Sensors van GPU-Z? En dan heb ik interesse naar de 3 diodes genaamd DISPIO, MEMIO en SHADERCORE.
Want mijn GPU Temp, DISPIO en SHADERCORE idlen op 36 graden nu, terwijl mijn MEMIO op 47 graden zit. Het blok van mijn Accelero S1 maakt voor zover ik kan zien prima contact en er zit een evenredig uitgestreken laagje Arctic Silver 5 op, dus volgens mij zit dat allemaal wel snor. Ding is ook keurig stabiel verder op de stock speed, overclock nog niet aan begonnen, ding performed nog voldoende voor mij op stock.

Nou lees ik dat de MEMIO bij wel meer mensen wat hoger is, maar eigenlijk ben ik wel benieuwd wat de ervaringen hier zijn. Zeker als ik jou op eenzelfde manier bezig zie met andere onderdelen.

offtopic:
Misschien trouwens een idee om terug te linken naar de oude delen van deze reeks in de topicstart, dat maakt het zoeken in de geschiedenis een stukje makkelijker.

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 08-11-2008 16:51 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
Ultraman schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 16:49:
Met die heatsink en fan er op kan hij een beetje extra voltage vast wel hebben.

Even puur uit interesse omdat mij hier iets opvalt aan mijn Sapphire HD4850 met Arctic Accelero S1 passief, met aardig wat airflow in de case. Wat zijn jouw temperaturen bij de Sensors van GPU-Z? En dan heb ik interesse naar de 3 diodes genaamd DISPIO, MEMIO en SHADERCORE.
Want mijn GPU Temp, DISPIO en SHADERCORE idlen op 36 graden nu, terwijl mijn MEMIO op 47 graden zit. Het blok van mijn Accelero S1 maakt voor zover ik kan zien prima contact en er zit een evenredig uitgestreken laagje Arctic Silver 5 op, dus volgens mij zit dat allemaal wel snor. Ding is ook keurig stabiel verder op de stock speed, overclock nog niet aan begonnen, ding performed nog voldoende voor mij op stock.

Nou lees ik dat de MEMIO bij wel meer mensen wat hoger is, maar eigenlijk ben ik wel benieuwd wat de ervaringen hier zijn. Zeker als ik jou op eenzelfde manier bezig zie met andere onderdelen.
Ja GPU, en DISP komen bij mij overeen, SHADERCORE is bij mij altijd 10 graden lager (kapotte sensor), mijn broer zit hier naast me met een 4850 met een ook goed gemonteerde Zalman VF1000 en daar is MEMIO ook wat hoger, dus ik denk dat dat normaal is. Bij mij is idle MEMio maar 2 graden warmer maar stressed echt zo'n 6-7 graden. Bij mijn broer is het altijd 5 graden warmer.

Maar weet iemand waar die grijze dingen precies voor zijn? Het is deel van de VRM dat is, is evident maar de kleinere chips die zich op de kaart in 2x4 bevinden zijn de MOSFETS, waarbij koeling belangrijk is maar ik wil dus ook weten waarvoor die grijze dingen zijn ivm overvolten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

The_Ownman schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 16:30:
Heb even mijn Sapphire 4850 Single Slot zitten overclocken met mijn HR-03GT, ben op maximaal 725/1112.5 gekomen. GPU-Z Validatie.
Hoe zat het vóór de HR-03GT qua overclockability en temperaturen? Ook wel benieuwd naar ivm die ramsinkjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
Jejking schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 17:33:
[...]

Hoe zat het vóór de HR-03GT qua overclockability en temperaturen? Ook wel benieuwd naar ivm die ramsinkjes :)
Heb hiervoor een DangerDen Maze 5 erop gehad (watercooling) toen waren temps iets lager maar niet zoveel lager dat het het overclocken bevorderde. Nooit echt overklokt toen, met de stock cooler niet eens geprobeerd, daar waren de temps zo hoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
KneoK schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 15:32:
[...]

Ik kan beamen dat een P45 ten opzichte van een X48 chipset echt maximaal een procent of 2, misschien 3 scheelt.
Ik ben zelf van een P35 naar een P45 gegaan met twee HD4870's, dat scheelt wat FPS niet zo vreselijk veel, maar het speelt vreselijk veel soepeler, op de P35 was STALKER CS bijvoorbeeld niet te spelen met alles vol open, terwijl de framerate prima was. Nu met de P45 draait het gewoon goed, niet schokkerig meer, met iets meer fps. Je merkt gewoon dat je niet genoeg bandbreedte hebt op de P35 om wat te merken van de tweede kaart. Maar op de P45 zijn de beesten losgeslagen. Ik heb mijn Q6600 even meegenomen naar een maatje met nagenoeg hetzelfde systeem (alleen dus een X48 bordje en hij heeft een E8400) en in 3DMark06 zo'n 1,5% verschil op dezelfde kloksettings, in Vantage scheelt het een procent of 3. Allemaal zelfs nog binnen de foutmarge dus van de benchmarks.
Crysis benchmarks en Crysis Warhead benchmarks laten zowel in DX9 als in DX10 gewoon geen noemenswaardige verschillen zien.

Achteraf ben ik dus hartstikke blij dat ik niet meer heb uitgegeven (en geen moeite heb moeten doen om een X48 bord te zoeken, die zijn in de winkels in de buurt dus gewoon niet te krijgen, worden veel te weinig verkocht om standaard op voorraad te hebben, aldus Mycom, Computerland en wat lokale zaakjes).
Als je het over twee X2's hebt dan kan ik me voorstellen dat 2 x8 sloten geen uitkomst meer zijn, maar dan heb je zelfs aan een X48 bordje niet genoeg meer, dan zul je echt naar een i7 met X58 systeem moeten gaan.
...
Dat was dus precies m'n punt, die paar % verschil merk je niet als je aan het gamen bent op een P45, zeker niet met 2xHD4850 en niet met 2xHD4870 zoals jij nu ook weer bevestigt, zelfs op een hoge resolutie. :)

Met 2x een HD4870X2 zal je zelfs eerder gebottlenecked worden door je CPU dan door de PCIe sloten.
Je zal inderdaad dan voor de beste ongelimiteerde performance moeten gaan kijken naar een X58 systeem.
Ach, als je geld hebt voor twee HD4870X2's dan heb je ook geld voor een i7 rig :P

Ik zit zelf met een 22"scherm op 1680x1050 Dus met twee 512mb HD4850's zit ik precies goed :)
Als ik een 24" scherm op 1920x1080 zou hebben gehad, had ik twee 1024mb HD4870's genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
KneoK schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 15:32:
[...]
Dat klopt wel, echter als je gaat overclocken dan merk je wel degelijk verschillen. Er zit meer rek (en stabiliteit) in de X chipsets. Een systeem dat in zn geheel overclocked sneller draait is toch wel lekker naar mijn mening, maar het is maar net de vraag of je het geld er voor over hebt natuurlijk ;)

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
The_Ownman schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 16:56:
[...]

Ja GPU, en DISP komen bij mij overeen, SHADERCORE is bij mij altijd 10 graden lager (kapotte sensor), mijn broer zit hier naast me met een 4850 met een ook goed gemonteerde Zalman VF1000 en daar is MEMIO ook wat hoger, dus ik denk dat dat normaal is. Bij mij is idle MEMio maar 2 graden warmer maar stressed echt zo'n 6-7 graden. Bij mijn broer is het altijd 5 graden warmer.

Maar weet iemand waar die grijze dingen precies voor zijn? Het is deel van de VRM dat is, is evident maar de kleinere chips die zich op de kaart in 2x4 bevinden zijn de MOSFETS, waarbij koeling belangrijk is maar ik wil dus ook weten waarvoor die grijze dingen zijn ivm overvolten.
Ik las op Techpowerup forums dat DISP IO, MEM IO en SHADERCORE allemaal sensors zijn die in de GPU zelf zitten op verschillende plekken, en dus niet elders op het PCB.
Dus opzich zou het plaatsen van heatsinks op je ram chips en op het VRM gedeelte niet van invloed zijn op deze temperaturen. Kan wel kloppen want ik heb waterlkeling op m'n masterkaart en daar zijn de temps alemaal rond de 30, inclusief die van de GPU zelf.
M'n slave kaart heeft nog de meegeleverde Gainward GS koeler (waterblock is in bestelling) en daar zijn de temps allemaal rond de 45, ook al is de GPU temp zelf 38 graden.
Daaruit blijkt dat het waterblok dus voor veel lagere temps zorgt, en aangezien die alleen de core koelt, moeten de sensors wel uit de GPU zelf komen :)

Die grijze dingen zijn de chokes, ook aangeduid als coils en in het Nederlands bekend als 'spoelen'.
A choke is an inductor designed to have a high reactance to a particular frequency when used in a signal-carrying circuit.
Op oudere kaarten kon je duidelijk zien dat het spoelen waren, maar tegenwoordig zijn ze verpakt en zien ze er vierkant uit en niet meer zo'n rond geval met koperdraad erom heen gewikkeld.
Met overvolten van de kaart worden ze niet veel warmer (de MosFets wel)

En pas op met het eraf halen van vastzittende heatsinks, want je kan ze er af trekken als je niet uitklijkt zoals hier te lezen is:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=201882

Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/228/img0084xk0mi9.jpg
marko77 schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 19:36:
[...]

Dat klopt wel, echter als je gaat overclocken dan merk je wel degelijk verschillen. Er zit meer rek (en stabiliteit) in de X chipsets. Een systeem dat in zn geheel overclocked sneller draait is toch wel lekker naar mijn mening, maar het is maar net de vraag of je het geld er voor over hebt natuurlijk ;)
Juist met overklokken laat de P45 z'n tanden zien. Ik draai hier met een P45 en die doet een fsb van 600MHz. Anderen doen 650Mhz. Dat moet ik een X38 nog zien doen en er zijn maar weinig X48's die dit doen.
Die P45 is een 60nm chip, X38 en X48 zijn nog op 90nm gebakken. De P45 komt veel verder met minder voltage en wordt veel minder warm. Wat dat betreft hebben ze die P45 veel te goed gemaakt bij Intel. ;)

Ligt er wel aan welk mobo je neemt. Ik zie de P45 Asus borden over het algemeen niet erg hoog komen, DFI daarentegen wel. Maar goed, de X38 en X48 van DFI kwamen over het algemeen ook al wat hoger dan de concurrentie.

Viss heeft het WR Pi in handen, niet voor niets gedraait op een P45 bord :)

[ Voor 21% gewijzigd door Demon_Eyez op 08-11-2008 19:55 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.