The_Ownman schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 16:56:
[...]
Ja GPU, en DISP komen bij mij overeen, SHADERCORE is bij mij altijd 10 graden lager (kapotte sensor), mijn broer zit hier naast me met een 4850 met een ook goed gemonteerde Zalman VF1000 en daar is MEMIO ook wat hoger, dus ik denk dat dat normaal is. Bij mij is idle MEMio maar 2 graden warmer maar stressed echt zo'n 6-7 graden. Bij mijn broer is het altijd 5 graden warmer.
Maar weet iemand waar die grijze dingen precies voor zijn? Het is deel van de VRM dat is, is evident maar de kleinere chips die zich op de kaart in 2x4 bevinden zijn de MOSFETS, waarbij koeling belangrijk is maar ik wil dus ook weten waarvoor die grijze dingen zijn ivm overvolten.
Ik las op Techpowerup forums dat DISP IO, MEM IO en SHADERCORE allemaal sensors zijn die in de GPU zelf zitten op verschillende plekken, en dus niet elders op het PCB.
Dus opzich zou het plaatsen van heatsinks op je ram chips en op het VRM gedeelte niet van invloed zijn op deze temperaturen. Kan wel kloppen want ik heb waterlkeling op m'n masterkaart en daar zijn de temps alemaal rond de 30, inclusief die van de GPU zelf.
M'n slave kaart heeft nog de meegeleverde Gainward GS koeler (waterblock is in bestelling) en daar zijn de temps allemaal rond de 45, ook al is de GPU temp zelf 38 graden.
Daaruit blijkt dat het waterblok dus voor veel lagere temps zorgt, en aangezien die alleen de core koelt, moeten de sensors wel uit de GPU zelf komen
Die grijze dingen zijn de chokes, ook aangeduid als coils en in het Nederlands bekend als 'spoelen'.
A choke is an inductor designed to have a high reactance to a particular frequency when used in a signal-carrying circuit.
Op oudere kaarten kon je duidelijk zien dat het spoelen waren, maar tegenwoordig zijn ze verpakt en zien ze er vierkant uit en niet meer zo'n rond geval met koperdraad erom heen gewikkeld.
Met overvolten van de kaart worden ze niet veel warmer (de MosFets wel)
En pas op met het eraf halen van vastzittende heatsinks, want je kan ze er af trekken als je niet uitklijkt zoals hier te lezen is:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=201882

marko77 schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 19:36:
[...]
Dat klopt wel, echter als je gaat overclocken dan merk je wel degelijk verschillen. Er zit meer rek (en stabiliteit) in de X chipsets. Een systeem dat in zn geheel overclocked sneller draait is toch wel lekker naar mijn mening, maar het is maar net de vraag of je het geld er voor over hebt natuurlijk

Juist met overklokken laat de P45 z'n tanden zien. Ik draai hier met een P45 en die doet een fsb van 600MHz. Anderen doen 650Mhz. Dat moet ik een X38 nog zien doen en er zijn maar weinig X48's die dit doen.
Die P45 is een 60nm chip, X38 en X48 zijn nog op 90nm gebakken. De P45 komt veel verder met minder voltage en wordt veel minder warm. Wat dat betreft hebben ze die P45 veel te goed gemaakt bij Intel.
Ligt er wel aan welk mobo je neemt. Ik zie de P45 Asus borden over het algemeen niet erg hoog komen, DFI daarentegen wel. Maar goed, de X38 en X48 van DFI kwamen over het algemeen ook al wat hoger dan de concurrentie.
Viss heeft het WR Pi in handen, niet voor niets gedraait op een P45 bord
[
Voor 21% gewijzigd door
Demon_Eyez op 08-11-2008 19:55
]
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover