Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.916 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
_JGC_ schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:58:
[...]

Ik had met de S951 vooral dat grip op nat niet voldoende was. Bij mijn vorige auto was dat geen probleem, remmen -> geen grip -> schuiven -> lamellen vouwen uit -> grip. Bij mijn huidige auto heb ik ABS, en dan remt ie gewoon amper als dat gebeurt.
In de sneeuw zijn ze mans zat, maar op nat wegdek hoef ik niet even vlot weg te trekken zeg maar :P

M.b.t. de zomerbandrijders in de sneeuw. Laat die mensen verplicht thuisblijven.
Je hebt gewoon echt ontzettend weinig grip. En dan heb je nog de '4-seizoens-band'.

Een band is al een compromis tussen grip, slijtage, afrolgeluid en nog wat zaken, maar de 4-seizoensband is gewoon een compromis van een compromis.

Begin dit jaar was ik in Zweden op een 'Proving-Ground' van Bridgestone. Dit i.v.m. het testen van prototype winterbanden. Naast het rijden van diverse proeven op sneeuwcircuits, slalom etc, ook gereden met enkele auto's op zomerbanden en 4-seizoens-banden. Dat is domweg afzien, of heel veel lol maken met pirouettes maken, omdat die ruimte er was.

Ok, je weet niet hoe deze winter gaat lopen, maar als het aan mij ligt gaan we ook in NL lekker naar een paar verplichte maanden winterband ;)

Nog wat sfeerbeeld uit Zweden:
Afbeeldingslocatie: http://i5.photobucket.com/albums/y184/adinsx/3094.jpg Afbeeldingslocatie: http://i5.photobucket.com/albums/y184/adinsx/3142.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i5.photobucket.com/albums/y184/adinsx/2880.jpg

Komen we alvast in de stemming :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
FastFred schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:47:
Zoals in mijn vorige post, dat doen ze bij bijv. de AH of Aldi op de parkeerplaats vaak wel, maar een grote bedrijfsparkeerplaats op een industrieterrein wordt niet door de gemeente gestrooid. Soms door het bedrijf zelf of tegen betaling door de gemeente. Maar vaak ook helemaal niet hier
Ja, en dat vind ik dus apart. Strooizout is gratis nl. Maargoed, misschien ben ik 'verwend' hier. Is ook wel nodig want er zit een heuvel in (een deel van de parkeerplaats is lager) en dan zouden veel mensen er waarschijnlijk niet meer tegenop komen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:41

Bever!

3

Geloof dat ik vorig jaar een test las van een vier seizoens band die helemaal niet zo slecht was op sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vorig jaar een parkeerplaats met een heuveltje aan het eind ook niet gestrooid. Gok dat ze het niet nodig achtte omdat het de parkeerplaats bij het ziekenhuis was. Konden de mensen gelijk weer naar binnen daar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:59

YellowCube

Wait...what?

Hydra schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:34:
[...]

Ijzel
Gewoon de weg niet opgaan want je bent hoe dan ook de sjaak, tenzij je spikes hebt
dat statement zie je meerder malen terug komen in dit topic, maar toch valt het ontzettend mee (en worden spikes in die zin een beetje overschat):
YellowCube in "Winterbanden... wie heeft ze?"

met een goede winterband heb je zelf op ijs nog controle. Je moet uiteraard niet het scherpst van de snede op gaan zoeken, maar het is allemaal nog wel te doen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
YellowCube schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:03:
met een goede winterband heb je zelf op ijs nog controle. Je moet uiteraard niet het scherpst van de snede op gaan zoeken, maar het is allemaal nog wel te doen.
Ik zei Ijzel, niet Ijs. Ijzel is dat spul dat uit de lucht komt vallen en dan aanvriest, dat is nog een stuk gladder dan die aangekoekte sneeuw die halfgesmolten is en dan weer bevriest op een of andere manier. Ik vermoed zelf omdat het bovenste laagje vochtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Laatst online: 07:31
Hydra schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:30:
[...]

Doe niet zo onnozel. Ik ken die plek prima en het was op een kruispunt waar ik nog genoeg grip had om een dot gas bij te geven. En die swift kwam aanzetten met een ABS die er niks meer van kon maken. Dan is het wel duidelijk dat die persoon gewoon op zomerbanden in de sneeuw reed.

[...]
dus de glazen bol. Jij rijd op 1 rijstrook, een swift kruist je en begint te schuiven. Hoe kan jij dan vertellen dat het daar wel of niet glad was? I kvraag het me oprecht af
Afgezien van dat het mooi in je straatje past moet je dan toch eens naar je omgeving kijken. Ik hoor in mijn vrienden en kennissenkring dat soort onzin nooit namelijk.
bij vrienden, bijzonder weinig. Bij collegae en oudere mensen (waaronder mijn eigen vader) enorm veel. Vrienden rijden dan ook niet met een leaseauto. De collegae wel.
Ik zeg ook niet dat winterbanden wat mij betreft verplicht moeten zijn. Ik zeg dat het bij sneeuw verboden moet zijn om met doorsnee zomerbanden de weg op te gaan. Je bent volledig idioot als je bij een "medisch noodgeval" ofzo zelf de weg op gaat op zo'n moment: daar heb je ambulances voor.

Als je het daar niet mee eens bent;prima. Het is gewoon mijn mening. Maar doe niet alsof alle lease/winterbandrijders chronische zelfoverschatters zijn, dat is gewoon generaliserend en beledigend. Ik rij niet voor niets al 10 jaar schadevrij (afgezien van iemand die me in z'n achteruit aangereden heeft).
ik zeg zeker niet alle. Ben zelf leaserijder en ik denk niet dat ik tot die groep behoor. Maar sinds de invoering van de winterbanden worden toch nog genoeg accidenten gereden in de winter, en dat is niet alleen op zomerbanden.

Best wel grappig dat je je persoonlijk aangesproken voelt als ik over een bepaalde groep leaserijders spreek. psst, dat is waarschijnlijk niet over jou, het is in orde!
Vastgereden sneeuw is lang zo erg niet als ijzel.
mag ik nog eens proberen: vastgereden sneeuw die er al 3 dagen lag bij temperaturen van -5 -10 en waar niets op gestrooid was. Mag ik het ijs/ijzel noemen? nee? Het was bijzonder glad anders en uitstappen en recht blijven staan was nogal moeilijk.
Hydra schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:59:
[...]

Ja, en dat vind ik dus apart. Strooizout is gratis nl. Maargoed, misschien ben ik 'verwend' hier. Is ook wel nodig want er zit een heuvel in (een deel van de parkeerplaats is lager) en dan zouden veel mensen er waarschijnlijk niet meer tegenop komen.
met gratis strooizout kom je niet ver als er geen gram meer te vinden is in gans het land. Afgezien van de strategische opslag voor de autosnelwegen. En ja dat was 2 jaar geleden zo goed als het geval in Belgie. Enkel de hoofdbanen werden nog gestrooid, al de rest was een leuk schuiffestijn. Ik denk dat alleen sneeuwkettingen of spikes er nog iets tegen deden, maar dat heb ik dan weer niet
Hydra schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:08:
[...]

Ik zei Ijzel, niet Ijs. Ijzel is dat spul dat uit de lucht komt vallen en dan aanvriest, dat is nog een stuk gladder dan die aangekoekte sneeuw die halfgesmolten is en dan weer bevriest op een of andere manier. Ik vermoed zelf omdat het bovenste laagje vochtig is.
ik denk voor de gemiddelde autorijder dat dit eenvoudig weg op het zelfde neer komt: draai aan het stuur, oh shit, auto doet niet wat hij wil doen. ijs of ijzel. winterbanden of zomerbanden.

[ Voor 22% gewijzigd door Tarkin op 02-10-2012 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Guillome schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 13:39:
Ik heb deze banden + velg te koop: 175/65/R14 82T
Volgens sommigen vraag ik er te weinig voor (250), klopt dat?
http://link.marktplaats.nl/600053582
Aanvulling: aluminium velgen (niet magnetisch dus neem ik aan aluminium), 6mm profiel

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hoe gaan de 'pro-winterbanders' hier eigenlijk om met slijtage en dus profieldiepte? Winterbanden werken in de sneeuw zo goed voornamelijk vanwege de lamellen. Die zijn een mm of 4-5 diep, dus na een km of wat zijn die weggesleten, terwijl de band zelf nog wel voldoet aan de wettelijke eisen (hoofdprofiel zit tussen de 6-10 mm diepte bij een nieuwe band). En al zijn ze nog 1 of 2 mm diep, dan is hun werking een stuk minder.
Bij alle tests die ik ken testen ze nieuwe winterbanden, maar nog veel belangrijker is hoe ze zich gedragen als er al 10000 km op zit, toch? Want de meeste leaserijders rijden tussen eind oktober en eind december wel dit soort afstanden, en dan is de meteorologische winter nog maar net aan begonnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 16:49
Met 6mm rijden ze ook nog prima en 4 ook. Ik had hiervoor Conti's eronder en achter 235 17" 45 en voor 215 17 45. RWD :)

En had 4 mm zo eind winter periode was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Zover ik altijd heb begrepen wordt 4 mm aangehouden, daarna vervallen eigenlijk M&S eigenschappen.
Voor de APK geen probleem natuurlijk.

Ik denk dat er een hoop mensen intrappen om "winterbanden" te kopen met 5 mm profieldiepte. Daar ben je dus zo doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:05

Osxy

Holy crap on a cracker

Vorig jaar februari mijn (eerste) auto gekocht en toen gelijk portie gladheid gehad. Dit op zomerbanden.
Voor deze winter ga ik mooi setje stalenvelgen + winterbanden kopen. We rijden maar 12-14k per jaar maar redelijk veel hiervan is in de wintermaanden (werk wat normaal op fiets/scooter gebeurd), toch vind ik het waard om die paar honderd euro extra te spenderen.

Ten opzichte van alle overige kosten vind ik de kosten prima te dragen en te verantwoorden.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

woelders schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 01:28:
Hoe gaan de 'pro-winterbanders' hier eigenlijk om met slijtage en dus profieldiepte? Winterbanden werken in de sneeuw zo goed voornamelijk vanwege de lamellen. Die zijn een mm of 4-5 diep, dus na een km of wat zijn die weggesleten, terwijl de band zelf nog wel voldoet aan de wettelijke eisen (hoofdprofiel zit tussen de 6-10 mm diepte bij een nieuwe band). En al zijn ze nog 1 of 2 mm diep, dan is hun werking een stuk minder.
Bij alle tests die ik ken testen ze nieuwe winterbanden, maar nog veel belangrijker is hoe ze zich gedragen als er al 10000 km op zit, toch? Want de meeste leaserijders rijden tussen eind oktober en eind december wel dit soort afstanden, en dan is de meteorologische winter nog maar net aan begonnen!
Tsjah, ik heb nu een leasert, dus als de 4mm in zicht komt bij de wissel, ga ik nieuwe aanvragen...

Maar met de eigen winterbanden op de andere auto worden ze toch echt vervangen als ze bij de wissel naar zomerbanden onder de 4mm komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
woelders schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 01:28:
Heel simpel, ik leg ze er alleen op bij sneeuw / natte sneeuw. Ze gaan erop zodra de eerste sneeuw voorspeld is of wanneer ik door Duitsland moet. Ze gaan er weer af als de kans heel klein is dat er nog nieuwe sneeuw valt en/of ik niet meer door Duitsland hoef. Vorig jaar was dat precies een maand. Op die manier doe je jaren met je banden. Met m'n pompkrik duurt wisselen nog geen half uur.

Leaserijders worden door oplichtersclubs als Kwikfit min of meer "gedwongen" om ergens in september al te wisselen. Dure PR-bureaus worden ingehuurd om deze boodschap te pluggen in de media (wat ieder jaar aardig lukt). Daar wordt maar één partij beter van en dat is Kwikfit. Voor de berijder, voor de werkgever, de leasemaatschappij en de maatschappij als geheel is het allemaal nadelig om zo vroeg al te wisselen.

[ Voor 24% gewijzigd door havana op 03-10-2012 09:13 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:47:
Tsjah, ik heb nu een leasert, dus als de 4mm in zicht komt bij de wissel, ga ik nieuwe aanvragen...

Maar met de eigen winterbanden op de andere auto worden ze toch echt vervangen als ze bij de wissel naar zomerbanden onder de 4mm komen.
Is dat niet een mooi moment om ze dan maar niet te wisselen en die winterbanden nog even op te rijden? Vooropgesteld dat ze het bij hogere temperaturen wel goed doen natuurlijk, anders is dat geen slim plan.

Mijn winterbanden zijn na dit seizoen qua profiel aan vervanging toe. Ik heb eerder al gemerkt dat ze het bij droog en warmer weer nog steeds hartstikke goed doen, maar alleen wat meer herrie produceren. Het afrolgeluid is nog niet echt storend, dus ik laat ze na de winter nog een paar maanden zitten.

Bij regen doen mijn winterbanden het ook beter dan mijn zomerbanden, dus als het weer zo'n regenachtige klotezomer wordt, ben ik voorbereid :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Ik heb mijn vorige winterbanden ook op gereden in het voorjaar. zat nog 4mm op en bij 2mm vervangen. Wel wezen gummen natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
FastFred schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:56:
Even een compleet andere vraag. Heb gisteren opweg naar m'n werk een lekke band gereden links achter. De laatste paar 100 meter voorzichtig door gereden naar werk, in de pauze reservewiel eronder gelegd en eind van de dag weer naar huis gereden. Lekke band met velg bij bandenboer afgeleverd. Nieuwe band laten bestellen (175/65/R14), morgen binnen

Mijn vraag: de maat en de snelheidsaanduiding zullen hetzelfde zijn, maar het type band dat er eerst op zat, was niet meer verkrijgbaar. En er is een band van een nieuwer type besteld. Gaat dit nog uitmaken in rijgedrag? De andere 3 banden zijn nu een 7000km oud, voldoende profiel nog. Maar het profiel zal lichtelijk anders zijn vermoed ik, vraag me af of ik dit in negatieve zin ga merken (hoewel ik de lekke band ook pas opmerkte toen ik even ben gestopt om te checken. Nogal soepele vering (Citroen :) ), rijd nogal zweverig dus dat soort dingen merk je niet zo snel. Auto trok heel lichtjes naar links en het stuurde wat zwaarder dan normaal, verder was er niks te merken, ook geen rare geluiden ofzo
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:03
Ik zit er aan te denken om ze alvast maar te monteren. En dan niet vanwege de S, maar vanwege de M. W&^*&@%^*&^(* boeren met hun drek over de weg uitsmeren. Als ze nu bordjes neerzetten is het tot daaraantoe, maar ook dat laten sommigen achterwege.
Gisteren ook tot 2x toe verrast door een bak modder waar je U tegen zegt rond middernacht. Nu komen de zomerbanden er nog redelijk doorheen, maar je voelt gewoon aan het gedrag van de auto dat je zowel in de modder als het stuk erna als je banden volgevreten zijn met modder veel minder grip hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Modder en mest is heel wat anders dan sneeuw, ik betwijfel of winterbanden hetzelfde effect zullen hebben op modder/mest (beide is drek).

Hier niet zoveel last van, al woon ik wel in een gebied met een boel boerderijen, die nu zo'n beetje allemaal het mais van het land halen, vanmorgen zat ik weer 3km achter een trekker op een B weggetje, en maar niet ff in de berm gaan rijden ofzo, of ff stoppen :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ideaal gezien wil je gewoon 2 gelijke banden, liefst zelfs met de DOT code niet ver uit elkaar.
Je kan overwegen de nog "goede" band op je reserve wiel te leggen, die kan zomaar ook erg oud zijn.
Dan hoef je hem in elk geval niet weg te gooien.

Wat voor Citroën rijdt je dan? Zo zacht zijn de moderne Citroëns ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
havana schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:07:
Leaserijders worden door oplichtersclubs als Kwikfit min of meer "gedwongen" om ergens in september al te wisselen.
Da's gewoon niet zo. Ik krijg inderdaad in september van euromaster een brief als herinnering om een afspraak te maken maar of en wanneer ik dat doe mag ik helemaal zelf weten. Ze waarschuwen alleen dat het handig is om tijdig een afspraak te maken omdat ze het in die periode gewoon erg druk hebben. Als ik perse wil wachten tot Jan mag dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
FastFred schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:13:
Modder en mest is heel wat anders dan sneeuw, ik betwijfel of winterbanden hetzelfde effect zullen hebben op modder/mest (beide is drek).

Hier niet zoveel last van, al woon ik wel in een gebied met een boel boerderijen, die nu zo'n beetje allemaal het mais van het land halen, vanmorgen zat ik weer 3km achter een trekker op een B weggetje, en maar niet ff in de berm gaan rijden ofzo, of ff stoppen :@
Qua grip boeit het soort rubber niet, maar als je banden zich volvreten met drek of sneeuw rijd je ineens met slicks. Dat is waar de lamellen van winterbanden je uit de brand helpen bij drek. Er staat niet voor niks M+S op die band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hydra schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:22:
[...]

Da's gewoon niet zo. Ik krijg inderdaad in september van euromaster een brief als herinnering om een afspraak te maken maar of en wanneer ik dat doe mag ik helemaal zelf weten. Ze waarschuwen alleen dat het handig is om tijdig een afspraak te maken omdat ze het in die periode gewoon erg druk hebben. Als ik perse wil wachten tot Jan mag dat prima.
Bovendien is het voor leasemaatschappijen een stuk goedkoper om op deze manier winterbanden te regelen. Die besparingen berekenen ze deels door naar hun klanten en deels naar hun eigen winstmarge. Mijn winterbanden regeling is zeer goedkoop vanwege de grote inkoop van de leasemaatschappijen en het feit dat ze alles bij twee bedrijven regelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

havana schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:07:
[...]

Heel simpel, ik leg ze er alleen op bij sneeuw / natte sneeuw. Ze gaan erop zodra de eerste sneeuw voorspeld is of wanneer ik door Duitsland moet. Ze gaan er weer af als de kans heel klein is dat er nog nieuwe sneeuw valt en/of ik niet meer door Duitsland hoef. Vorig jaar was dat precies een maand. Op die manier doe je jaren met je banden. Met m'n pompkrik duurt wisselen nog geen half uur.

Leaserijders worden door oplichtersclubs als Kwikfit min of meer "gedwongen" om ergens in september al te wisselen. Dure PR-bureaus worden ingehuurd om deze boodschap te pluggen in de media (wat ieder jaar aardig lukt). Daar wordt maar één partij beter van en dat is Kwikfit. Voor de berijder, voor de werkgever, de leasemaatschappij en de maatschappij als geheel is het allemaal nadelig om zo vroeg al te wisselen.
hihi zet je aluhoedje eens af. :p

Ik heb maandag mijn winterbanden erop laten leggen leggen en de afspraak voor de zomerbanden heb ik ook al gemaakt (1 april)

Het maakt toch geen reet uit hoelang je je winterbanden eronder hebt liggen, of nu je zomerbanden of je winterbanden slijten, beetje lood om oud ijzer. Maatschappijen willen het wel graag spreiden ja, dat komt omdat heel NL pas gaat nadenken als het al sneeuwt.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Flagg schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:38:
Het maakt toch geen reet uit hoelang je je winterbanden eronder hebt liggen, of nu je zomerbanden of je winterbanden slijten, beetje lood om oud ijzer. Maatschappijen willen het wel graag spreiden ja, dat komt omdat heel NL pas gaat nadenken als het al sneeuwt.
Bij hoge temperaturen wil het wel eens erg hard gaan met winterbanden. Winterbanden slijten sowieso sneller dus rijdt je er het liefste zo min mogenlijk mee.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik rijd 30.000km per jaar. Heb vorig jaar na 4 seizoenen eindelijk eens 2 van de 4 winterbanden vervangen. Nu rijd ik nog 2 seizoenen op die andere 2 banden uit die set voordat die ook aan de beurt zijn. Dan rijd ik het laatste seizoen op een tweetal banden van 6 jaar oud. Denk je dat je je dan druk moet maken over extra slijtage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Even tussen alle 'hebben winterbanden nut' discussies wat adviesvragen:

Sinds april een nieuwe auto, Mazda-3 1.6-diesel met 17" lichtmetalen velgen met 205/50 banden er op. Nu overweeg ik een set stalen velgen en winterbanden (heb er zelf geen verstand van, dus de ANWB-tip is de Continental WinterCtc TS850).

Als ik het qua omtrek goed uitreken dan is een 205/55 band op een 16" velg minder dan een procent afwijking van een 205/50 op een 17" velg. Dat lijkt mij nog wel OK - klopt dat? Is er sowieso een maximum verschil dat is toegestaan? (lijkt mij dat je snelheidsmeter steeds meer gaat afwijken)

Bij de Mazda-dealer vragen ze voor een set velgen/banden zo'n 1030 euro. Als ik op bijvoorbeeld winterbanden.nl wat uitzoek (Alcar stalen velgen met die Continental TS850 banden), zit ik op 730 euro. Driehonderd euro besparen klinkt leuk - maar ben ik dom bezig als ik zo'n internet-discounter gebruik? Via de dealer nemen zij de verantwoordelijkheid dat de velgen passen bij de auto, maar of dat 300 euro waard is...

Nog andere dingen waar ik op zou moeten letten, als ik toch via internet nieuw wil aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 20:14
Let je er wel even op of 16" om je remschijven past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Hydra schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:34:
[...]

Aangezien de sneeuw daar niet aangereden is, heeft dat geen hol zin. Gewone sneeuw is glad maar niet te vergelijken met aangereden sneeuw. En ijzel is de overtreffende trap.

Sneeuw
Op winterbanden: prima te doen, verlengde remweg
Op zomerbanden: veel langere remweg

Aangereden sneeuw
Op winterbanden: erg goed opletten, veel langere remweg
Op zomerbanden: geen enkele grip meer

Ijzel
Gewoon de weg niet opgaan want je bent hoe dan ook de sjaak, tenzij je spikes hebt
Nu las ik net je swift voorbeeld, en nu zie ik dit staan. Je vergeet flink nat wegdek in de winter (wat bijna dagelijks voorkomt in dit regenachtige landje). Zet er maar bij Winterband: flink verlengde remweg. De normale band in NL is prima op veel water op de weg af gestemd. Afgelopen jaar jankte er een golf bij mij achterin die net niet op tijd stilstond. Had te laat in de gaten dat het licht rood was, zat even op het verkeerde stoplicht te kijken. Dit op zijn winterbanden, in februari. Had hij op zomerbanden gereden in de regen dan was zijn remweg 5 tot 10 meter korter geweest, en had het allemaal misschien wel goed kunnen gaan..

In Nederland is het gewoon te lastig om voor die paar dagen, of weken continu op de juiste banden te rijden. Als er sneeuw ligt blijf dan thuis? 8)7 Moeten de winterband rijders dan bij natwegdek thuis blijven vanwege minder grip, meer kans aqauplanning, etc, dat is toch net zo krom.

Aanpassen aan de omstandigheden, zo simpel is het. En geen f*cking rare capriolen uithalen.. Pas je aan en iedereen komt veilig thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:50
_JGC_ schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 18:44:
Dan rijd ik het laatste seizoen op een tweetal banden van 6 jaar oud. Denk je dat je je dan druk moet maken over extra slijtage?
Je hebt winterbanden omdat je dan op ijs/sneeuw betere grip hebt maar gaat dan vanwege kostenbesparing in de warmere maanden je grip verminderen door op verkeerde banden met te weinig profiel te gaan rijden ? Ik zie dit veel mensen doen en blijf het echt een vreemde keuze vinden. Of je kiest voor de betere grip en legt er winterbanden onder tijdens de echte wintermaanden (vriezen + sneeuw) of je gaat voor de kostenbesparing en past gewoon je rijstijl aan en gebruikt alleen zomerbanden. Half het een en half het ander lijkt me nogal zinloos, 1 goede regenbui en je hebt op je winterbanden met te weinig profiel ook veel te weinig grip.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
redwing schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 00:13:
[...]

Je hebt winterbanden omdat je dan op ijs/sneeuw betere grip hebt maar gaat dan vanwege kostenbesparing in de warmere maanden je grip verminderen door op verkeerde banden met te weinig profiel te gaan rijden ? Ik zie dit veel mensen doen en blijf het echt een vreemde keuze vinden. Of je kiest voor de betere grip en legt er winterbanden onder tijdens de echte wintermaanden (vriezen + sneeuw) of je gaat voor de kostenbesparing en past gewoon je rijstijl aan en gebruikt alleen zomerbanden. Half het een en half het ander lijkt me nogal zinloos, 1 goede regenbui en je hebt op je winterbanden met te weinig profiel ook veel te weinig grip.
Ik kan ze nu goed gebruiken vanwege die boeren die zomaar uit het niks zonder enige vorm van een bord of waarschuwing hele wegen onder de drek of stront smeren. Vorig jaar nog bijna met 50 uit een bocht gevlogen toen ik halverwege de bocht ineens door pure stront aan het rijden was.
Dat die banden dan harder slijten omdat het nu nog niet vriest, is geen probleem wat mij betreft. Ik doe jaren met een set winterbanden, die dingen zijn eerder oud en droog dan dat ze te weinig profiel voor een bepaald seizoen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
_JGC_ schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 00:31:
[...]

Ik kan ze nu goed gebruiken vanwege die boeren die zomaar uit het niks zonder enige vorm van een bord of waarschuwing hele wegen onder de drek of stront smeren.
Zoals ik al zeg, er zijn altijd uitzonderingen :) Als je vaak dit soort zooi tegen komt wegen de voordelen van winter(/modder)-banden wel op tegen de nadelen. Het gaat mij er vooral om dat er veel mensen zijn die alleen vanuit kostenbesparing met winterbanden met weinig profiel rond gaan rijden. Je gaat dan nl. compleet voorbij aan de reden waarom je winterbanden hebt gekocht.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kostenbesparing is er niet, iig niet met hoe ik banden monteer. Nieuwe banden achter, oude achterbanden naar voren. Achter slijt bijna niet, dus tegen de tijd dat ik nog 4mm profiel op mijn winterbanden voor heb, hebben de achterbanden dan nog steeds 6-7mm. Als ik dan de laatste 2mm op ga rijden in de zomer kost dat ook weer een mm op de achterbanden, en verspil ik daarmee een winterseizoen voor die banden. Daarnaast het extra brandstofverbruik vanwege de rolweerstand...
In principe wissel ik elke 2 jaar een paar zomerbanden en elke 3 jaar een paar winterbanden op bovenstaande manier. Ik probeer het altijd wel zo uit te meten dat ik gewoon 2 velgen bij de bandenboer neer kan gooien en later weer op kan halen, scheelt de bandenboer tijd en mij geld.

Nee, waar ik op reageerde met die verhoogde slijtage was om het feit dat mensen soms panisch worden als ze met temperaturen boven de 7 graden met winterbanden rijden. Dan zou de slijtage dramatisch zijn en vliegt het rubber je om de oren. Als ik zie dat ik nu nog een set winterbanden heb liggen die de eerste 2 jaren al in oktober gemonteerd zijn en in mei pas weer gedemonteerd zijn en die nu straks hun 5e seizoen gaan meemaken, dan valt het met die extra slijtage bij ~15 graden wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
_JGC_ schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 01:13:
Kostenbesparing is er niet, iig niet met hoe ik banden monteer. Nieuwe banden achter, oude achterbanden naar voren. Achter slijt bijna niet, dus tegen de tijd dat ik nog 4mm profiel op mijn winterbanden voor heb, hebben de achterbanden dan nog steeds 6-7mm. Als ik dan de laatste 2mm op ga rijden in de zomer kost dat ook weer een mm op de achterbanden, en verspil ik daarmee een winterseizoen voor die banden. Daarnaast het extra brandstofverbruik vanwege de rolweerstand...
Je weet toch dat je het beste de nieuwe banden voor kunt leggen ? Dit zorgt ten eerste voor betere wegligging (je krijgt onderstuur ipv overstuur), maar daarnaast slijten je banden gelijkmatiger.
Nee, waar ik op reageerde met die verhoogde slijtage was om het feit dat mensen soms panisch worden als ze met temperaturen boven de 7 graden met winterbanden rijden. Dan zou de slijtage dramatisch zijn en vliegt het rubber je om de oren. Als ik zie dat ik nu nog een set winterbanden heb liggen die de eerste 2 jaren al in oktober gemonteerd zijn en in mei pas weer gedemonteerd zijn en die nu straks hun 5e seizoen gaan meemaken, dan valt het met die extra slijtage bij ~15 graden wel mee.
Daar hoef je inderdaad niet zo bang voor te zijn. De winterbanden zijn tegenwoordig wel van dusdanige kwaliteit dat ze makkelijk tegen hogere temperaturen kunnen. Het enige probleem is dat het weggedrag wel erg afhangt van de temperatuur. Dus bij hogere temperaturen zul je simpelweg een langere remweg hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 17:49

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

redwing schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 06:21:
[...]

Je weet toch dat je het beste de nieuwe banden voor kunt leggen ? Dit zorgt ten eerste voor betere wegligging (je krijgt onderstuur ipv overstuur), maar daarnaast slijten je banden gelijkmatiger.

[...]
De beste banden altijd achter leggen! Gripverlies aan de voorkant (onderstuur) is veel makkelijker op te vangen en veiliger dan gripverlies aan de achterkant (overstuur).

Ik heb van de week voor het eerst winterbanden besteld voor de hele winter (normaal alleen 2 weken tijdens wintersport). Ik rij nu een bmw 3 f30 dus verwacht echt wel winterbanden nodig te hebben. Ik heb nu soms al dat ik geen grip achter heb in de regen :).

Ik hoop alleen dat de leasemaatschappijen er een beetje goede band onder laat leggen. Ik zag op de diverse bandensites dat er weinig keuzes zijn in mijn maat (205/60 r16 92w runflat).

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
melcon schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:57:
Let je er wel even op of 16" om je remschijven past?
Klinkt als een goede tip, maar: hoe kom je daar achter zonder daadwerkelijk te proberen?

Ik heb geen enorm hippe sportuitvoering of 300+PK turboding, dus zou niet verwachten dat de remschijven bovengemiddeld groot zijn; daarnaast had de garage ook al 16" velgen voorgesteld, dus ik verwacht eigenlijk dat dat wel past - maar hoe weet ik het zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Dealer bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
Mijn nieuwe auto heeft een kleiner naafgat dan de vorige; 57,1 vs 56,6 en ook de ET-waarde is iets kleiner geworden 45 vs 43. Kan ik toch dezelfde set winterbanden blijven gebruiken? Over de ET waarde maak ik me niet zo druk, maar hoe zit het met dat naafgat? Ik las ergens dat je centreerringen kunt kopen om ertussen te zetten? Is dat een goed idee?

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is in ieder geval het enig zinnige idee.
Ik betwijfel overigens of je ringen kan kopen om 0,5 mm op te vullen.....kloppen die maten wel?
Eigenlijk gaat het om 0,25mm , te verwaarlozen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2012 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Danfoss schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 06:36:
[...]

De beste banden altijd achter leggen! Gripverlies aan de voorkant (onderstuur) is veel makkelijker op te vangen en veiliger dan gripverlies aan de achterkant (overstuur).

Ik heb van de week voor het eerst winterbanden besteld voor de hele winter (normaal alleen 2 weken tijdens wintersport). Ik rij nu een bmw 3 f30 dus verwacht echt wel winterbanden nodig te hebben. Ik heb nu soms al dat ik geen grip achter heb in de regen :).

Ik hoop alleen dat de leasemaatschappijen er een beetje goede band onder laat leggen. Ik zag op de diverse bandensites dat er weinig keuzes zijn in mijn maat (205/60 r16 92w runflat).
Seriously? :X Ik ben geen autocoureur maar het lijkt me toch logisch dat ik liever grip aan de voorkant houd waar de aangedreven wielen zitten die zorgen voor het sturen én betere remmen hebben dan aan de achterkant waar ik in feite niets mee kan als mijn voorkant geen grip meer heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Natuurlijke reactie bij problemen is het gas loslaten, bij overstuur versterkt dat het effect terwijl het bij onderstuur juist verminderd. Overstuur corrigeren is bovendien lastiger dan onderstuur.
Onderstuur kan je voor het grootste deel al corrigeren door snelheid te minderen. Overstuur zorgt voor een slip waarbij je kan gaan tollen, daar stuur je minder makkelijk uit.

[ Voor 30% gewijzigd door Tsurany op 04-10-2012 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uitgekauwde materie.
Persoonlijk zou ik het "beste banden achter" vervangen door "nooit slechte banden achter"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Tsurany schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 21:12:
Natuurlijke reactie bij problemen is het gas loslaten, bij overstuur versterkt dat het effect terwijl het bij onderstuur juist verminderd. Overstuur corrigeren is bovendien lastiger dan onderstuur.
Overstuur kan je voor het grootste deel al corrigeren door snelheid te minderen. Onderstuur zorgt voor een slip waarbij je kan gaan tollen, daar stuur je minder makkelijk uit.
Alleen haal je nu in je tweede zin de twee problemen door elkaar. Verder heb je helemaal gelijk.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Helemaal gelijk in, heb t even aangepast :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Geloof me. Je wilt altijd grip achter houden. Laatst door een verkeerd opgeladen aanhanger de achteras van de weg laten tillen. Leuk die grip voorop, maar ik stond wel ineens tegenliggers op de snelweg te bekijken. Liever een auto die rechtdoor schuift waarbij ik zie waar ik tegen aan ga rijden dan eentje die willekeurig rondjes gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Was gisteren bij de bandenboer m'n nieuwe band ophalen (had maandag op weg naar m'n werk de band linksachter lek gereden). En moest wel ff nog terugkomen na een km of 150 om de bouten even na te draaien voor de zekerheid, gewoon ff checken.

Maar niet volgende week, want dan waren ze heel druk met winterbanden onder auto's zetten. Alsof dat met deze temperaturen nut heeft. Ik zeg 'm dat ik zelf ook winterbanden had maar dat ik die er zelf wel onder zet als er sneeuw voorspeld wordt, toen keek die me aan van "holy fuck, that tree is eating the sky" 8)7

@ hierboven, als de achterkant gaat zweven dan had je dat toch wel eerder moeten merken. Bij hobbels in de weg, bij remmen of bij een drempel ofzo, dat de achterkant wat minder ver in de veren zakt (dan rijd ie wat zweverig achter)

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 04-10-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

_JGC_ schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 22:10:
Geloof me. Je wilt altijd grip achter houden. Laatst door een verkeerd opgeladen aanhanger de achteras van de weg laten tillen. Leuk die grip voorop, maar ik stond wel ineens tegenliggers op de snelweg te bekijken. Liever een auto die rechtdoor schuift waarbij ik zie waar ik tegen aan ga rijden dan eentje die willekeurig rondjes gaat draaien.
Nooit geleerd dat je niet moet kijken naar waar je heen GAAT maar naar waar je heen WILT? Vooral als motorrijder merk je dat dit écht zo werkt. Ook bij over-/onderstuursituaties (misschien zelfs wel júist in die situaties!)... maar goed leg de beste banden lekker op je achterwielen, als je maar niet tegen mij aanrijdt als je in de problemen komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
woelders schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 21:01:
[...]
Seriously? :X Ik ben geen autocoureur maar het lijkt me toch logisch dat ik liever grip aan de voorkant houd waar de aangedreven wielen zitten die zorgen voor het sturen én betere remmen hebben dan aan de achterkant waar ik in feite niets mee kan als mijn voorkant geen grip meer heeft!
Helaas denken nog steeds veel mensen zo. Maar bedenk maar eens wat je makkelijker op kunt vangen, een achterkant die je voorbij komt of een voorkant die rechtdoor wil. Het laatste (onderstuur) is nu eenmaal veel simpeler op te vangen (remmen) dan die achterkant die uitbreekt. Bij een achterkant die uitbreekt moet je veel sneller reageren, goed sturen en de snelheid er uit halen en is daarmee veel lastiger onder controle te krijgen. Beste banden moeten dus altijd achter liggen (onafhankelijk van waar de aandrijving zit)
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 21:16:
Uitgekauwde materie.
Persoonlijk zou ik het "beste banden achter" vervangen door "nooit slechte banden achter"
Nope, zodra je de beste banden voor hebt en goede banden achter kun je nog steeds hetzelfde effect krijgen. De beste horen gewoon achter.

[ Voor 16% gewijzigd door redwing op 05-10-2012 01:12 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Zo geweldig ingewikkeld is het ook weer niet om te herstellen vanuit overstuur. Geen gas meer geven, zeker niet remmen maar gewoon van je pedalen afblijven en sturen waar je naartoe wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:46

Mystikal

It never hurts to help!

FastFred schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 07:57:
Zo geweldig ingewikkeld is het ook weer niet om te herstellen vanuit overstuur. Geen gas meer geven, zeker niet remmen maar gewoon van je pedalen afblijven en sturen waar je naartoe wilt
Alsof je daar op Nederlandse wegen echt ruimte voor hebt. We hebben het niet over circuit rijden. Een stoeprand is 2,5 meter verder...

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Is toch vaak genoeg gelukt met een RWD auto, was dan wel een Smart die om z'n as kan spinnen zonder buiten de rijbaan te komen, maar toch. Zo veel ruimte heb je niet nodig als je het snel genoeg opvangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Een Smart is natuurlijk wel even wat kleiner.
En het ligt ook aan de snelheid waar het mee gebeurt.

Als je met een beetje wat grotere (dus ook zwaardere) BWM bijvoorbeeld op een klaverblad met een aardig gangetje uitbreekt dan heb je toch een aardig grote kans de vangrail te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:34

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

FastFred schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 07:57:
En zo krijgt 80% of zelfs meer van de mensheid "lift off oversteer" door te veel tegen te gaan sturen. Auto pakt grip en slaagt de andere kant uit en ben je hem helemaal kwijt.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 12:27

4x2

lộn xộn quá

Dat is geen lift off, dat is gewoon teveel corrigeren ;)
Lift off is het als de kont om knalt doordat je het gas (te abrupt) los laat en het gewicht zich naar voren verplaatst.
Gasgeven om het gewicht weer naar achteren te verplaatsen en tegensturen is dan een juiste reactie, maar met een RWD auto moet je dan goed kunnen doseren om niet teveel gas te geven en alsnog in de rondte te tollen.

En "ff" overstuur opvangen als je het niet gewend bent doe je niet zomaar, dat eindigt 9 van de 10x in de verkeerde richting en/of ergens tegenaan.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 00:32:

Nope, zodra je de beste banden voor hebt en goede banden achter kun je nog steeds hetzelfde effect krijgen. De beste horen gewoon achter.
Nope.
Dat geldt voor extreme omstandigheden, voor doorsnee rijders is "geen slechte banden achter"goed genoeg.
Zoals al eerder betoogd door mij is de wereld niet zo theoretisch en zwart wit.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 12:55:
[...]

Nope.
Dat geldt voor extreme omstandigheden, voor doorsnee rijders is "geen slechte banden achter"goed genoeg.
Zoals al eerder betoogd door mij is de wereld niet zo theoretisch en zwart wit.... :+
Tja, als je het zo bekijkt maakt het helemaal geen bal uit, , normaal gesproken zul je nl. zelfs met slechte banden achter totaal nergens last van hebben..... Totdat je een keertje een noodstop moet maken en uit wilt wijken.

Oftewel neem gewoon als richtlijn de beste banden achter en je zit altijd optimaal, je zult maar net in de situatie terecht komen waar het wel het verschil maakt. Het is zo simpel om te doen, je hoeft alleen maar op te letten bij het er op leggen :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Helemaal mee eens ;)

Zo hoef je (zeker in geval van FWD) ook nooit 4 nieuwe banden tegelijk te kopen.
En je weet zeker dat je alle banden gewoon op rijdt en niet moet weg doen door verdroging met nog voldoende profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001

Sick Nick

Drop the top!

En daar is de aap uit de mouw, lekker oer hollandse zuinigheid :P Gewoon rondom goede banden, niet gaan schuiven om nog een jaartje extra uit die banden te persen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sick Nick schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:01:
En daar is de aap uit de mouw, lekker oer hollandse zuinigheid :P Gewoon rondom goede banden, niet gaan schuiven om nog een jaartje extra uit die banden te persen ;)
De aap uit de mouw is hier het oerhollandse geheven domineesvingertje, er is in Nederland nog heel veel verborgen Calvinisme....
Je mag het voor mijn part ook bandenpolitieke correctheid noemen.

Er zijn hier 2 stromingen:
1-Fanatieke veiligheidsapostelen die alles beter weten en iedereen die niet voor 6 maanden de winter in gaat met 4 ANWB goedgekeurde winterbanden met minimaal 8mm profiel als een gevaarlijke gek beschouwen of als iemand die speelt met onze levens wegens zuinigheid.

2-Diegenen die de bandenkeuze en -opstelling in een wat ruimer referentiekader kunnen plaatsten en dus niet meteen in hoeven te hakken op alles wat niet in hun denkraam(pje) past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:47:
[...]

Tja, als je het zo bekijkt maakt het helemaal geen bal uit, , normaal gesproken zul je nl. zelfs met slechte banden achter totaal nergens last van hebben..... Totdat je een keertje een noodstop moet maken en uit wilt wijken.

Oftewel neem gewoon als richtlijn de beste banden achter en je zit altijd optimaal, je zult maar net in de situatie terecht komen waar het wel het verschil maakt. Het is zo simpel om te doen, je hoeft alleen maar op te letten bij het er op leggen :)
Helaas is dat ook niet altijd waar.
Bij een noodstop rechtuit zijn je voorbanden toch grotendeels bepalend voor de remweg.
Voor uitwijken zijn voorbanden even cruciaal als achterbanden.
Ga je dit ook weer beterweten, dan neem ik je niet serieus meer.

De "beste banden achter"is sec geen onjuiste stellingname, maar er zitten meer aspecten aan en dat mis ik bij de forumnapraters.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2012 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 18:09

vhal

ಠ_ಠ

EWK schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 18:10:
[...]

Als je dat denkt, dan snap je het niet helemaal.
Ach, de zomerbanden van nu zijn de winterbanden van 2 jaar terug ofzo...
Ik heb ook winterbanden maar om nou te zeggen dat ze echt nodig zijn in NL...nee.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Sick Nick schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:01:
Je spaart er niets mee, je speid alleen de kosten.
Verder voorkom je ook dat je met 4 matige banden rond rijdt!

Ik noem het maar Hollandse nuchterheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:52:
[...]
De aap uit de mouw is hier het oerhollandse geheven domineesvingertje, er is in Nederland nog heel veel verborgen Calvinisme....

1-Fanatieke veiligheidsapostelen die alles beter weten en iedereen die niet voor 6 maanden de winter in gaat met 4 ANWB goedgekeurde winterbanden met minimaal 8mm profiel als een gevaarlijke gek beschouwen of als iemand die speelt met onze levens wegens zuinigheid.

2-Diegenen die de bandenkeuze en -opstelling in een wat ruimer referentiekader kunnen plaatsten en dus niet meteen in hoeven te hakken op alles wat niet in hun denkraam(pje) past.
Hmm, dan vraag ik me af waar ik onder val :+ Ik vind winterbanden onzin, maar vind ook dat je de banden die je wel hebt er gewoon goed onder moet leggen. Oftewel als je winterbanden hebt leg ze er dan op het goede moment onder en zorg gewoon dat de beste banden achter liggen. Wat ik vaak echter zie is dat mensen wel voor winterbanden gaan (want dat is veiliger), maar ze dan in de zomer op rijden (want dat is goedkoper). En dat vind ik dan toch wel erg tegenstrijdig :)
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:59:
[...]
Bij een noodstop rechtuit zijn je voorbanden toch grotendeels bepalend voor de remweg.
Daarom moet je ook gewoon zorgen voor rondom goede banden :) Voor uitwijken zijn trouwens je achterbanden toch echt weer het belangrijkst (wat remweg betreft heb je wel gelijk, alleen maakt het daar weer niet echt veel verschil aangezien door de gewichtsverplaatsing naar voren je banden al snel goede grip krijgen of je nu goede of wat slechtere banden hebt). Voor uitwijken geldt echter weer precies hetzelfde, beter onderstuur dan overstuur. Mochten je banden nl. te weinig grip hebben bots je liever rechtdoor dan dat je zijwaarts/achterwaarts ergens tegen aan knalt.
De "beste banden achter"is sec geen onjuiste stellingname, maar er zitten meer aspecten aan en dat mis ik bij de forumnapraters.
Natuurlijk zitten er meer aspecten aan, alleen als je alles tegen elkaar afweegt zitten de grootste voordelen bij beste banden achter en zitten er maar heel weinig/kleine nadelen aan.

Heel simpel moet je gewoon zorgen dat je rondom goede banden hebt met de beste banden achter.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
ach winterbanden of niet :+

In de winter regend nou eenmaal meer en blijft het langer liggen.. Afwatering van winterbanden zijn dan een stuk beter.. Dus minder kans op aquaplanning :)

Bij 7 graden of lager is rubber van een winterband beter dan die van een zomerband. Omdat die harder worden.

Daarnaast is het nu nog te warm om winterbanden om te leggen.. Denk dat je begin november echt wel je banden heb moeten vervangen. Voor je het weet gaat het vriezen en sneeuwen..

Maar dit zijn mijn meningen..
Maar testen wijzen uit dat winterbanden niet alleen bij sneeuw nut hebben.. maar ook bij veel water op de weg en koud weer.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Oh ja? Die tests heb ik nooit gezien. Dat hele 7 graden verhaal is nog nooit empirisch aangetoond, althans niet door een onafhankelijke instelling. De ANWB heeft inderdaad aangetoond dat je met winterbanden een kleinere kans hebt op aquaplaning. Voor het gemak wordt daar de conclusie uit getrokken dat winterbanden beter zijn bij regen. Dat is op z'n zachtst gezegd zeer kort door de bocht. Uit de test van bijvoorbeeld Autobild blijkt juist dat de remweg van zomerbanden bij regen korter is.

Overigens kun je de ANWB ook niet zien als een onafhankelijke partij (zie bijvoorbeeld recente samenwerking met de Kwikfit).

[ Voor 108% gewijzigd door havana op 06-10-2012 09:02 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:59

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:52:
[...]

ik weet niet in welke groep jij jezelf wilt plaatsen maar als het 2 is, dan vind ik het lichtelijk ironisch hoe je de eerste groep wegzet.
ik zou dus een derde groep willen toevoegen
3: mensen die een beetje overdrijven.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:07
Mijn vriendin had vanochtend wat gripverlies op de snelweg, waarschijnlijk door de flinke regen.
Aangezien ze anders de weg niet op durft is het hier weer tijd voor winterbanden. :P

De 15 inch banden uit de schuur zullen niet passen dus dat worden nieuwe.
Nu heb ik mijn keuze kunnen maken, maar de bandenmaat kom ik niet helemaal uit.

Configurators geven 185/60/14 of 165/70/14 en ook Google helpt me niet echt.
Velgenconfigurators zeggen dat beide banden op dezelfde velg passen, op fora wordt gepost van niet.

Waarschijnlijk heb ik 't mezelf een stuk moeilijker gemaakt dan dat het is, ze rijdt nu namelijk op 165/70.
Echter, 185/60 scheelt me een tientje per band.

Iemand aanwezig die hier iets zinnigs over kan zeggen?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 09:19:
[...]

ik weet niet in welke groep jij jezelf wilt plaatsen maar als het 2 is, dan vind ik het lichtelijk ironisch hoe je de eerste groep wegzet.
ik zou dus een derde groep willen toevoegen
3: mensen die een beetje overdrijven.
Ik heb het met opzet wat stevig neergezet, de wereld kent meer smaken inderdaad.
Raymond P schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 09:55:
Mijn vriendin had vanochtend wat gripverlies op de snelweg, waarschijnlijk door de flinke regen.
Aangezien ze anders de weg niet op durft is het hier weer tijd voor winterbanden. :P
Gripverlies bij regen heeft niets met winterbanden te maken, maar met matige banden en/of weinig profiel.
Nieuwe banden dus met focus op grip bij nat wegdek kiezen.
Bandenmaat: hangt ervanaf of de auto is voorzien van stuurbekrachtiging.
Zo nee, zou ik 165 bandjes nemen, zo ja 175 of 185.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2012 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Weinig profiel, vandaar ook dat we dit jaar wat eerder dan normaal naar de winterbandjes gaan. ;)

Als ik je goed begrijp kan 185 gewoon gemonteerd worden op de huidige velg waar 165 op zit?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal wel, hangt van de velgbreedte af, voor 185 moet je toch wel minimaal 5J hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Winterbanden verleg ik in een half uurtje zelf zodra het consequent 's nachts (+ ochtend) vriest en overdag de temperatuur niet boven 4 á 5 graden komt.
Dat kwakkelende weer zoals nu met 10 á 14 graden max is mij veel te warm om op winterbanden te rijden. En voor regen kun je beter regenbanden kopen i.p.v. winterbanden :+ Sowieso met een RWD voorzichtiger rijden in de regen. (Ben overigens nog op zoek naar een grote vlakke parking o.i.d. om met regen te leren driften)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 11-09 18:20
Raymond P schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 09:55:

De 15 inch banden uit de schuur zullen niet passen dus dat worden nieuwe.
Nu heb ik mijn keuze kunnen maken, maar de bandenmaat kom ik niet helemaal uit.

Configurators geven 185/60/14 of 165/70/14 en ook Google helpt me niet echt.
Velgenconfigurators zeggen dat beide banden op dezelfde velg passen, op fora wordt gepost van niet.

Waarschijnlijk heb ik 't mezelf een stuk moeilijker gemaakt dan dat het is, ze rijdt nu namelijk op 165/70.
Echter, 185/60 scheelt me een tientje per band.
Iemand aanwezig die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Omdat je meer grip in de regen en op sneeuw wil, ga je bredere banden plaatsen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dat zegt hij toch niet? Hij vraagt gewoon of er bredere banden op diezelfde velg passen. En als je nou even serieus 3 posts terug leest is te lezen dat dat ook gewoon winterbanden worden omdat de zomerbanden nu toch versleten zijn. Gottegot leer toch eens lezen voor je reageert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 11:03:
Meestal wel, hangt van de velgbreedte af, voor 185 moet je toch wel minimaal 5J hebben.
Super bedankt voor de info. Ik ga dus toch even langs de garage voordat ik de banden bestel.

@Kees_B: Bedankt voor de input. Voordat de banden er daadwerkelijk onder zitten ben ik denk ik al zo'n 2 weken verder.
We hebben (nog) geen extra setje velgen voor deze wagen dus het zal een bandenwissel worden bij een garage.
Meegenomen dat de huidige banden niet voldoende profiel hebben om in de regen te rijden en dus vervangen moeten worden had ik berekend dat het zeer waarschijnlijk economischer zou zijn om een maandje langer op winterbanden te rijden dan 1 keer extra wisselen (lees: een maand op nieuwe zomerbanden rijden).

@pacificocean: Nee, omdat ik een beter seksleven wil. |:(

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Raymond P schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 12:24:

@pacificocean: Nee, omdat ik een beter seksleven wil. |:(
Nu kun je er wel zo vrolijk op reageren, maar hij heeft toch echt gelijk :+ Zowel voor sneeuw/ijs als regen wil je juist minder brede bandjes hebben. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat de winterbanden juist een maatje smaller zijn dan de zomerbanden. Als je dus je banden gaat verwisselen omdat je beter wilt kunnen rijden met regen/sneeuw kun je beter voor die 165 gaan dan die 185. Misschien is het een optie om voor je winterbanden 165 te pakken en voor je nieuwe zomerbanden wel voor 185 te gaan ?

Aan de andere kant is 185 ook weer niet zo breed dat je er echt last van zult hebben, iets rustiger rijden geeft hetzelfde effect, maar aangezien je zegt dat je je banden gaat verwisselen omdat je vriendin het nu niet fijn vind rijden zou ik toch die 165 sterk overwegen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Tsjah, ik snap dat er heel wat puristen in dit topic zullen zwerven maar ik probeer niet de meest optimale situatie te creeren.

Om nog meer diepte te geven aan mijn vraag of het past of niet:
Er moeten gewoon nieuwe banden onder haar wagen omdat ze nu op zomerbanden rijdt met pakweg 3mm profiel over.
De kilometers die ze maakt zijn op werkdagen voor 95% over de snelweg, zeker 80% van die kilometers staat ze in de file. Het aantal kilometers is onder de 13.000 op jaarbasis. Allemaal over de Nederlandse weg.
Voor haar zelfvertrouwen op de weg, mijn gemoedsrust en jullie lak rijdt ze in de winter op winterbanden.

Dus of ze ooit die 2 cm verschil zal merken betwijfel ik sterk.
Als ik dan op een bedrag van 260 euro 40 euro kan besparen door een iets bredere band te nemen, dan doe ik dat zonder twijfel. Voorwaarde is dat ze wel passen. En dat was mijn vraag.

Wat het voor mij moeilijk maakt is dat de auto af fabriek geleverd wordt met 185, en ik nu niet weet wat eraan gedaan is voordat wij hem overnamen.

Uiteraard stel ik onderbouwd commentaar op prijs. Echter, mijn keuze heb ik zoals eerder aangegeven al gemaakt.
Flame comments op totaal uit context gerukte posts zien we naar mijn mening veel te veel hier, helaas liet ik mezelf even meeslepen excuses daarvoor.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:01

Damian

Insane Obtrusion

Zijn er mensen die ze er nu al weer onder hebben liggen? De banden wissel weken zijn alweer prominent aanwezig op de radio.

Denk dat het met al die regen en bladeren op de weg vast beter is dan de gemiddelde zomerband...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Hier nog niet, ik weet het nog niet, allereerste winter met winterbanden voor mij.

Of ik leg ze er eind november onder en ze gaan er weer af tot temperaturen weer consequent boven de 10 graden komen.

Of ik leg ze er pas onder zodra er sneeuw voorspeld wordt en ze gaan er weer af zodra temps boven 10 graden komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

redwing schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 13:40:
[...]

Nu kun je er wel zo vrolijk op reageren, maar hij heeft toch echt gelijk :+ Zowel voor sneeuw/ijs als regen wil je juist minder brede bandjes hebben. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat de winterbanden juist een maatje smaller zijn dan de zomerbanden. Als je dus je banden gaat verwisselen omdat je beter wilt kunnen rijden met regen/sneeuw kun je beter voor die 165 gaan dan die 185. Misschien is het een optie om voor je winterbanden 165 te pakken en voor je nieuwe zomerbanden wel voor 185 te gaan ?

Aan de andere kant is 185 ook weer niet zo breed dat je er echt last van zult hebben, iets rustiger rijden geeft hetzelfde effect, maar aangezien je zegt dat je je banden gaat verwisselen omdat je vriendin het nu niet fijn vind rijden zou ik toch die 165 sterk overwegen.
Het probleem is dat pacificocean als de typische GoT kleuter reageert. Hij reageert op iemand die overduidelijk niet op de hoogte is van de correlatie tussen de breedte van banden en hun gedrag bij sneeuw en regen. Dan reageert hij op zo'n manier dat hij veronderstelt dat iedereen wel weet wat deze correlatie is en dat die persoon daar dus bewust vanaf wijkt en dus idioot bezig is.
Beetje typisch GoT gedrag eigenlijk en ik zou daar ook niet serieus op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Damian schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 22:05:
Zijn er mensen die ze er nu al weer onder hebben liggen? De banden wissel weken zijn alweer prominent aanwezig op de radio.

Denk dat het met al die regen en bladeren op de weg vast beter is dan de gemiddelde zomerband...
Ik heb ze er sinds een week onder liggen (Nokian WR-A3). Ik was mijn zomerbanden (Continental Sportcontact 5) helemaal zat, ondanks dat er nog voldoende profiel op zat rijdt mijn auto met winterbanden heel veel beter.
Remweg maakt zowel nat als droog niets uit, en ze zijn nog stiller ook. Ik vind het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:46

Daniel36

vernieuwde formule

Damian schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 22:05:

Sinds een week of drie.
Wel wat vroeg, maar ik had al twee minder goede voorbanden en toen ook nog een lekke band.
Tijd voor de winterbanden dan maar en in het voorjaar twee nieuwe zomerbandjes kopen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
vanaalten schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 08:02:
[...]

Klinkt als een goede tip, maar: hoe kom je daar achter zonder daadwerkelijk te proberen?

Ik heb geen enorm hippe sportuitvoering of 300+PK turboding, dus zou niet verwachten dat de remschijven bovengemiddeld groot zijn; daarnaast had de garage ook al 16" velgen voorgesteld, dus ik verwacht eigenlijk dat dat wel past - maar hoe weet ik het zeker?
Ik heb een setje 15" breedte 195 voor in de winter bij m'n Mazda 3 1.6 benzine bouwjaar 2006. Dus voor de bouwjaren 2004-2009 zou met uitzondering van de MPS 15" in de meeste gevallen moeten passen (hangt af van de velg scheelt bij mij maar 2mm).

Af hankelijk van de ET waarde zou 16" moeten passen. Met een verkeerde ET waarde kan 16" als nog gaan aanlopen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje

Nope je slechte achterbanden hebben bij die noodstop onvoldoende druk en grip dus gaan slippen en bepalen niet meer de rijrichting van de auto. Vrij vertaald als je hard op je rem stapt weet je van te voren niet of je linksom of rechtsom gaat tollen. (zelf mee gemaakt met een 323 uit 94 zonder ABS)

Uitwijken gaat ook verder als alleen insturen dus de achterkand is niet minder belangrijk als de voorkant. Zonder grip aan de achterkant spin je en sta je achterstevoren ergens tegenaan. Zonder grip aan de voorkant zie je heel mooi aankomen wat je gaat raken, je kan er alleen niks aan doen (glij rechtuit).

Beste banden achter is voor 9 van de 10 situatie's nuttiger/voorspelbaarder/makkelijker corrigeerbaar als beste banden voor (niet in alle maar wel in de meeste). Dus is het van de twee kwaden de beste keuze.

[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 07-10-2012 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope je negeert mijn hele betoog en vervalt in de standaardriedel.
Leer eens gewoon lezen.
Nimmer heb ik slechte achterbanden aanbevolen

Er is hier een complete kerk die iedere nuance direct meent te moeten bestrijden , kennelijk hoor je ook bij die bandpolitiek correcten.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Ik heb de winterbanden (Michelin Alpin A4) er ook al onder liggen. Maar dat is voornamelijk omdat de zomerbanden regelrechte gevaarbanden zijn. Daarnaast rijd ik zo weinig kilometers dat de winterbanden sneller uitdrogen dan dat ze slijten. Ik laat ze er dan ook gewoon onder liggen totdat ze kaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga er nooit meer monteren, heb nu de luxe bij heel slecht weer gewoon thuis te kunnen blijven.
Blij dat ik van die troep vanaf ben, toch vooral commercie hoor van de bandenboeren.

Bestemd voor de mensen uit het hoge noorden, hier niet vandoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Terwijl elke test bewijst dat winterbanden op sneeuw veel beter werken is het commercie van bandenboeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tsurany schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 19:31:
Terwijl elke test bewijst dat winterbanden op sneeuw veel beter werken is het commercie van bandenboeren?
Beetje vermoeiend inderdaad. Alsof je zelf in sneeuw het verschil niet merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:04
Hydra schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 20:49:
[...]

Beetje vermoeiend inderdaad. Alsof je zelf in sneeuw het verschil niet merkt.
Er ligt ook zo vaak een aaneengesloten sneeuwdek in Nederland dat winterbanden onontbeerlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
kwiebus schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 21:47:
Er ligt ook zo vaak een aaneengesloten sneeuwdek in Nederland dat winterbanden onontbeerlijk zijn.
Er is toch ook werkelijk niemand hier die dat beweert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Het is alleen erg prettig op een koudere ondergrond dat winterbanden dan al meer grip hebben als zomerbanden.
En dat is waarom je het doet. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kwiebus schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 21:47:
Je weet dat er nog andere tinten zijn behalve wit en zwart he? Winterbanden hebben bewezen prestaties en zijn derhalve geen typische commercie. Of ze in Nederland werkelijk nodig zijn kan je je afvragen, maar de prestaties zijn bewezen, de kosten zijn niet erg hoog en bij sneeuwval levert het gewoon betere grip op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nadeel van nederland is dat er weinig sneeuw valt (uitzondering als het wel eens losgaat), momenteel heb ik dus het beste van 2 werelden.
''winterbanden'' en 4x4.
waar ik in de zomer enkel met RWD (2WD) rijd, rijd ik graag in de winter met 4x4, tot nu toe altijd nog weggekomen.

voor diegene zonder winterbanden, afstand houden en wat vroeger je bed uit.

sneeuw in nederland komt wel weinig voor, gevaarlijk word het bij stukken (snel)weg icm bruggen of polderweggetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:13
Alleen met rwd en brede zomerbanden kan het link zijn in de sneeuw, voor de rest voldoet een zomerband prima. Voor het sneller op je werk zijn hoef je de winterband ook niet aan te schaffen want je staat bij sneeuwval toch vast tussen het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Verplicht in Duitsland, da's voor mij toch ook een reden ze aan te schaffen. Kom daar als Groninger toch wel regelmatig. Ook ga ik 2x pj skiën en dan zijn WB ook vaak een uitkomst. Sinds ik op WB rijd nooit meer kettingen hoeven leggen...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Helaas kun je er niet voor kiezen om per situatie je banden te wisselen, dus is de algemene stelregel dat je de beste banden achter legt toch juist, en zul je als weggebruiker op de openbare weg altijd de verkeerde keuze maken als je de beste banden voor legt.
Die "meerdere aspecten" hebben daar geen invloed op.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Vanochtend de 3gr aangetikt op de BC. Ben benieuwd wanneer de WB er onder moeten als het nu al rond vriespunt zit in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Het Fantoom schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 22:49:
Alleen met rwd en brede zomerbanden kan het link zijn in de sneeuw, voor de rest voldoet een zomerband prima. Voor het sneller op je werk zijn hoef je de winterband ook niet aan te schaffen want je staat bij sneeuwval toch vast tussen het verkeer.
En waarom denk je dat iedereen vaststaat? 8)7

'Verkeer' is niet alleen op de snelweg he? De reden dat het op de snelweg vaststaat is simpel: ongelukken en de afritten de steden in staan vol. Beiden worden veroorzaakt door het complete gebrek aan grip dat je met zomerbanden in de sneeuw hebt.

Die vrijdag vorig jaar dat het zo sneeuwde ben ik maar via de stad teruggereden omdat de snelwegen weer eens volledig verstopt zaten. En dan sta je in de stad bij werkelijk elk stoplicht te wachten tot je eindelijk vooruit komt omdat de mensen voor je met spinnende wieltjes van hun plaats proberen te komen.

Mensen die claimen dat zomerbanden 'prima' zijn in de sneeuw hebben nog nooit op winterbanden in de sneeuw gereden. Dat is wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:35

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Hydra schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 09:20:
[...]
Mensen die claimen dat zomerbanden 'prima' zijn in de sneeuw hebben nog nooit op winterbanden in de sneeuw gereden. Dat is wel duidelijk.
Klopt. Ik heb rijles gehad in de winter op zomerbanden, omdat de instructeur vond dat je maar moet leren rijden op zomerbanden. Als je dan zelf kiest voor winterbanden op je eigen auto win je een paar procent, maar je kan het in ieder geval. Op mijn auto weiger ik winterbanden te leggen though. Ik heb ze gewoon simpelweg niet nodig. Met beleid rijden en je kan gewoon "normaal" rijden.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MueR schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:11:
Met beleid rijden en je kan gewoon "normaal" rglijden.
Fixed. Die vrijdag vorig jaar was gewoon drama met al die autombolisten die gewoon niet van hun plek kwamen bij verkeerslichten. Ik ben het er helemaal mee eens dat het, als je geen leasecontract hebt ofzo, het niet waard is om voor 1 dag winterbanden te nemen, maar blijf dan gewoon thuis als er sneeuw voorspeld wordt.

Pagina: 1 ... 54 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.