Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.906 views

Onderwerpen

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tsurany schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 10:49:
[...]

Grote kans dat velen dat nu al doen omdat winterbanden niet dramatisch slecht presteren in de huidige weersomstandigheden en er een ware run ontstaat zodra de winter echt dichtbij komt. Dan wordt het een stuk lastiger een afspraak te maken op een moment dat het jou uit komt.
Zou kunnen, maar ik kan gelukkig vrij makkelijk plannen bij Profile Tyrecenter, zelfs volgende week zou nog mogelijk zijn qua termijn.

Maar ik heb begrepen dat die winterbanden juist keihard slijten als je ze bij 7+ graden gebruikt? Dat moet ik natuurlijk ook weer niet hebben...

Nog een laatste vraagje: hoe gaat dat met winterbanden bij een leasemaatschappij? Mag je dan zelf kiezen wat er onder komt te liggen, of kiest de leasemaatschappij die uit? Want dan zie ik het al gebeuren dat ze er een of ander vaag superlow-budget merk (Sambal-Bij Cheapo oid) erop leggen, waar ik dan nog niet echt veel mee opschiet... (maatschappij is overigens Athlon, geen idee of dat nog uitmaakt).

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Ik rij momenteel een lease auto met winterbanden (Leaseplan) en dat zijn relatief dure Conti's
Ik kreeg dat ding met die banden er al op , denk dat de vorige berijder gewoon heeft verzuimd om in maart ofzo de zomerbanden erop te laten leggen.
Ik laat het maar zo, het rijdt goed , maken alleen raar geluid (zoemen in bochten)
Overigens is het idee dat winterbanden erg snel sluiten bij hogere temperaturen alweer achterhaald , sommige instanties rijden er het hele jaar mee (goedkoper dan extra banden en gewissel)
Met name Michelins slijten amper sneller is m'n eigen ervaring.

Vergis je overigens niet in Chinese banden, die worden rap beter.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2012 15:48 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:58
Vandaag mijn winterbanden maar vast op de velgen laten leggen. Eerst had ik voor zomer- en winterbanden dezelfde (standaard 15 inch) velgen. In het voorjaar heb ik een stel 17 inch velgen met Michelin Premacy HP in de maat 225/45/17 gekocht. De standaard velgen zijn nu enkel voor de winterbanden.

Winterbanden zijn Michelin Alpin A3's. Maat is 195/65/15 Hoewel het vorig jaar niet echt slecht is geweest vond ik ze toen fijn rijden. Bij de bandenboer dachten ze al dat de banden op de auto moesten, toch maar aangegeven dat ik dit zelf wel voor elkaar krijg op het moment dat het nodig is :)

Heb ook nog een setje sneeuwkettingen liggen. Aangezien ik redelijk afgelegen woon en voor de deur een helling heb vind ik dat wel een prettig idee. Heb ook nog eens geen traction control op mijn auto, een Opel Vectra B uit 1999. Enkele jaren geleden hier compleet ingesneeuwd totdat je met de auto écht niet meer weg kwam. Daily auto was toen nog mijn Opel Corsa A uit 1991 met 175/65/14 winterbanden, die is een stuk lichter en meer bodemvrijheid maar het was gewoon niet mogelijk. Met werk is op dat moment wel iets te regelen maar in het geval dat je onverwachts toch weg moet dan moet dat gewoon kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Palomar schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 23:45:
beste banden op aandrijfas

Klopt, dat was ook mijn idee. Echter in theorie heb je achter dan wel minder grip als je de bocht door gaat, waardoor de achterkant sneller wegbreekt. En dat is een stuk lastiger te corrigeren dan als de voorkant uitbreekt. Aan de andere kant rij je met winters weer wel voorzichtiger en heb je denk ik meer aan grip op de aangedreven wielen, zodat je van je plek komt op de parkeerplaats ;)
Daarbij nog het volgende;

Aquaplanning merk je het snelst op de voorwielen dus is volgens de rijvaardigheidsmeneer het beter om het meeste profiel op de achterbanden te leggen. Minder kans op verrassingen.

Anderzijds rem en stuur je met de voorwielen het meeste, lijkt mij ook erg belangrijk..

Voor winterbanden, ook met het oog op gelijkmatige slijtage zou ik in dit geval kiezen toch voor beste banden voor.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:49

Sick Nick

Drop the top!

GH45T schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 19:24:

Heb ook nog een setje sneeuwkettingen liggen. Aangezien ik redelijk afgelegen woon en voor de deur een helling heb vind ik dat wel een prettig idee. Heb ook nog eens geen traction control op mijn auto, een Opel Vectra B uit 1999. Enkele jaren geleden hier compleet ingesneeuwd totdat je met de auto écht niet meer weg kwam. Daily auto was toen nog mijn Opel Corsa A uit 1991 met 175/65/14 winterbanden, die is een stuk lichter en meer bodemvrijheid maar het was gewoon niet mogelijk. Met werk is op dat moment wel iets te regelen maar in het geval dat je onverwachts toch weg moet dan moet dat gewoon kunnen.
Ook traction control gaat je niet helpen, in tegendeel zelfs. Met tranction control aan en niet genoeg grip heuvel op zit je uiteindelijk met je voet op de bodem, een stationair draaiende motor en een zo nu en dan doorslippend wiel. Maar naar boven kom je niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
bombadil schreef op zondag 30 september 2012 @ 10:04:
[...]

Daarbij nog het volgende;

Aquaplanning merk je het snelst op de voorwielen dus is volgens de rijvaardigheidsmeneer het beter om het meeste profiel op de achterbanden te leggen. Minder kans op verrassingen.

Anderzijds rem en stuur je met de voorwielen het meeste, lijkt mij ook erg belangrijk..

Voor winterbanden, ook met het oog op gelijkmatige slijtage zou ik in dit geval kiezen toch voor beste banden voor.
De gevolgen van overstuur met een voorwielaangedreven auto zijn minder makkelijk te corrigeren dan die van onderstuur. Ook bij rechtuit remmen kan blokkeren van de achterkant er voor zorgen dat je gaat draaien. Van te voren weet je niet welke kant op. Wil jij het gokken wanneer en welkekant op je om gaat? Beste banden dus altijd achter.
FastFred schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 00:08:
Auto heeft alleen geen ABS :X Iedere auto waar ik tot nu toe in gereden heb in de winter had ABS, dus dat zal een hele ervaring zijn. Iemand daar ervaring mee, do's & dont's (uiteraard niet de wielen laten blokkeren) ?
We rijden hier al 6 jaar onder alle omstandigheden incl. ijzel met een 323 uit 94 zonder ABS. We rijden er slechts 10K per jaar mee dus het is er nog niet van gekomen om winterbanden of all seasons aan te schaffen. Rijden in de sneeuw is niet zo eng rustig de tijd er voor nemen is het belangrijkste. Liefst niet blokkeren, tijdig vertragen voor bochten en kruisingen willen ook wel eens handig zijn (op de motor remmen kan soms ook goed werken omdat je voorwielen in iedergeval blijven draaien)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:36

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het is geen rocket science om zonder ABS te rijden hoor. Leert er niemand meer om pompend te remmen? Ik kwam er vorig jaar (na 3 jaar in deze auto te hebben gereden) tijdens een rijvaardigheidstraining pas achter dat deze auto geen ABS heeft. Ik heb het alleen ook nog nooit gemerkt: zelfs in noodsituaties rem ik instinctief pompend. Ook in de sneeuw heeft dat nog nooit voor problemen gezorgd. Gewoon even proberen op een veilige plek waar de limiet is, en dan zorgen dat je daar onder blijft. Dat is alles. En in noodsituaties: remmen zolang als mogelijk, rem los, sturen, ontwijken, verder remmen. Niet bij nadenken, gewoon doen.

En for god's sake: beste banden achter. Je wil dat de achterwielen ten alle tijden de voorwielen volgen. Zelfs al heb je onderstuur; dat kun je opvangen. Als de achterkant van je auto een eigen leven gaat leiden: ;w . (Bij een goede rijvaardigheidscursus kun je dat dus ook aan den lijve ondervinden.)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

En daarom, beste banden rondom. Geen kakbanden op 1 as of de andere, gewoon per 4 vervangen, en regelmatig voor/achter switchen zodat ze alle 4 ook tegelijk versleten zijn.

Overigens op verse sneeuw is blokkeren *de* manier om sneller stil te staan, dan vormt er een blok sneeuw voor je band die de grip verhoogt, met ABS vormt die sneeuwhoop niet, en heb je dus *minder* grip (op verse sneeuw dus), voor de rest van alle andere omstandigheden (incl platgereden sneeuw en ijs), is inderdaad het punt net-niet blokkeren het punt met de meeste remkracht. :)

Pompend remmen is handig om te zorgen dat een geblokkeerd wiel de kans krijgt om weer te draaien en zn grip te herstellen, hetzelfde wat ABS doet dus..
Waarschijnlijk rem je gewoon niet tot het blokkeerpunt, anders had je het echt wel geweten.. (dat is uiteraard het punt dat de banden beginnen te krijsen en roken :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wildhagen schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 14:50:

Nog een laatste vraagje: hoe gaat dat met winterbanden bij een leasemaatschappij? Mag je dan zelf kiezen wat er onder komt te liggen, of kiest de leasemaatschappij die uit? Want dan zie ik het al gebeuren dat ze er een of ander vaag superlow-budget merk (Sambal-Bij Cheapo oid) erop leggen, waar ik dan nog niet echt veel mee opschiet... (maatschappij is overigens Athlon, geen idee of dat nog uitmaakt).
De leasemaatschappij geeft meer om de auto dan jij. Die gaan er geen crapbanden onder leggen waardoor de auto wegglipt of wat dan ook. En willen al helemaal niet aansprakelijk zijn als jou iets overkomt.

Mensen die het spannend vinden zonder abs te rijden mogen hun rijbewijs wel doorknippen. Dan heb je niet fatsoenlijk leren rijden en nooit de theorie achter rijden begrepen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 30-09-2012 19:17 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Spannend vind ik het iedere keer. Er zijn malloten genoeg op de weg om het spannend te maken. Zie het wegmisbruikers topic maar. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar dat heeft niks met abs te maken lijkt me. Met of zonder abs, andere idioten kunnen je nog steeds plat rijden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
AlexanderB schreef op zondag 30 september 2012 @ 18:02:
en regelmatig voor/achter switchen zodat ze alle 4 ook tegelijk versleten zijn.
Dat laatste niet dus! Je voorbanden slijten eerder en ben je geneigd om de achterbanden (de betere op dat moment) voor te leggen om ze tegelijk te laten slijten maar je moet de goede banden juist achter leggen ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door Avvd op 30-09-2012 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom zouden ze ook tegelijk moeten slijten? Je vervangt ze als ze op zijn, of je dat nou per twee of per vier doet maakt toch niet veel uit? Goede banden voor of achter... zou me daar ook echt niet druk om maken. Dat gaat echt niet het verschil maken, tenzij je daadwerkelijk aan het racen bent. Bij normaal rijgedrag zal het geen merkbare invloed gaat hebben en als je toch in een ongeluk komt zal het je echt niet op magische wijze redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 16:32
Dat verschil kan je best wel merken hoor. Bij mijn auto slijten de voorbanden een stuk sneller dan de achterbanden. Stel dat hierdoor, door ze niet een keer te wisselen, de voorbanden b.v. nog maar 3mm profiel hebben en achter 6mm. Bij een flinke stortbui krijg je dan bij je voorbanden veel sneller last van aquaplanning. Had je ze een keer gewisseld zat er 4.5mm op alle 4 de banden, minder last van aquaplanning op je voorwielen en een neutraler weggedrag.
Is het een verschil van dag en nacht? Nee zeker niet. Maar wat let je om ze de voor- en achterbanden een keer te wisselen. Zeker als je in de herfst winterbanden oplegt kost het je 0 extra moeite. Daarbij kan je ook langer met je banden doen, even ervan uitgaande dat je ze altijd per 4 verwisseld zodra de eerste versleten is.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Bij aquaplanning ga je het inderdaad wel degelijk merken, je wilt liever dat je voorwielen als eerste grip verliezen dan je achterwielen, onder normale omstandigheden merk je het niet maar bij aquaplanning merk je het heel snel, en ja dan kan het je wel degelijk redden ;), slippartijen is toch een van de meestvoorkomende oorzaken van ongevallen.

[ Voor 11% gewijzigd door Avvd op 30-09-2012 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Tsurany schreef op zondag 30 september 2012 @ 22:54:
Waarom zouden ze ook tegelijk moeten slijten? Je vervangt ze als ze op zijn, of je dat nou per twee of per vier doet maakt toch niet veel uit? Goede banden voor of achter... zou me daar ook echt niet druk om maken. Dat gaat echt niet het verschil maken, tenzij je daadwerkelijk aan het racen bent. Bij normaal rijgedrag zal het geen merkbare invloed gaat hebben en als je toch in een ongeluk komt zal het je echt niet op magische wijze redden.
Euh, en zo rijden er dus auto's rond die al 3 sets nieuwe voorbanden hebben gehad, en nogsteeds de 20 jaar oude banden waarmee ie uit de fabriek kwam achter.. Knetterhard en uitgedroogd, maar nog wel 4mm profiel, dus "dat is nog goed"... Niet dat die dingen je gaan redden als je ooit hard moet ontwijken in de regen, dan gaat je auto vrolijk achterstevoren..

Inderdaad, gewoon wisselen af en toe als ze nog niet teveel van elkaar verschillen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Blueone schreef op zondag 30 september 2012 @ 22:38:
[...]

Dat laatste niet dus! Je voorbanden slijten eerder en ben je geneigd om de achterbanden (de betere op dat moment) voor te leggen om ze tegelijk te laten slijten maar je moet de goede banden juist achter leggen ;) .
Juist. Zijn de voorbanden versleten, dan haal je 2 nieuwe banden. Deze leg je dan achter. De voormalige achterbanden verplaats je naar voren zodat je de mindere, maar nog steeds prima in orde (!) banden voor hebt.

Je wil juist dat je aquaplaning aan de voorkant merkt. Dat is namelijk een prima waarschuwing waarbij er nog niets aan de hand is. Mits je niet als een malle aan het stuur gaat rukken natuurlijk. ;) Ga je aquaplanen, ga je even van je gas af en je hebt weer grip. Met onderstuur hetzelfde.
Als je je banden per 4 gelijk laat afslijten, en aquaplaning dient zich aan, dan heb je opeens op 4 wielen geen grip meer. Op zijn zachtst gezegd is dat niet leuk.

Maar goed, deze discussie komt toch altijd weer terug, en niemand wijzigt zijn standpunt, dus ik laat het voor dit jaar weer hierbij. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
4 nieuwe Firestones besteld bij Kwikfit. Incl. online voordeel en ANWB voordeel 55 euro ps. Zaterdag even m'n stalen velgen droppen. De boel gaat dan weer de schuur in. Ga pas monteren bij sneeuw of wanneer ik naar Duitsland moet. Vorig jaar was dat op 3 februari. Precies een maand later weer gedemonteerd. Dit jaar ga ik eind januari skiën, dus dan gooi ik ze erop. Of eerder natuurlijk, indien nodig. Jaar ervoor was het 4 december, weet het nog goed omdat ik toen met 10 cm sneeuw naar Den Bosch moest om Sinterklaas te vieren.

[ Voor 51% gewijzigd door havana op 01-10-2012 20:23 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AlexanderB schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 00:56:
[...]

Euh, en zo rijden er dus auto's rond die al 3 sets nieuwe voorbanden hebben gehad, en nogsteeds de 20 jaar oude banden waarmee ie uit de fabriek kwam achter.. Knetterhard en uitgedroogd, maar nog wel 4mm profiel, dus "dat is nog goed"... Niet dat die dingen je gaan redden als je ooit hard moet ontwijken in de regen, dan gaat je auto vrolijk achterstevoren..

Inderdaad, gewoon wisselen af en toe als ze nog niet teveel van elkaar verschillen. :)
Je vervangt je banden als ze niet meer goed zijn, als jij dat enkel op basis van het profiel doet ben je wel erg dom bezig. Als ik bij de garage kom en ze controleren m'n banden doen ze een stuk meer dan enkel het profiel meten, ze kijken daadwerkelijk of de band nog in orde is. Als jij bij een garage weg komt met 20 jaar oude banden moet je eens een nieuwe garage zoeken.

Daarnaast ook een idioot argument, banden voor en achter afwisselen omdat je ze anders nooit zou vervangen? Dan ben je dus ook niet serieus bezig.
Moi_in_actie schreef op zondag 30 september 2012 @ 23:20:
Dat verschil kan je best wel merken hoor. Bij mijn auto slijten de voorbanden een stuk sneller dan de achterbanden. Stel dat hierdoor, door ze niet een keer te wisselen, de voorbanden b.v. nog maar 3mm profiel hebben en achter 6mm. Bij een flinke stortbui krijg je dan bij je voorbanden veel sneller last van aquaplanning. Had je ze een keer gewisseld zat er 4.5mm op alle 4 de banden, minder last van aquaplanning op je voorwielen en een neutraler weggedrag.
Als je dan gewoon je voorbanden vervangt? Met 3mm heb je erg weinig profiel, dan kan je die gewoon vervangen en heb je weer nieuw profiel.
Leuk dat je bij het wisselen dan op 4,5mm op alle banden uit komt maar dat slijt uiteindelijk naar 3mm overall en dan heb je dus op geen enkele set banden nog goed profiel. Schiet ook niet echt op.
Is het een verschil van dag en nacht? Nee zeker niet. Maar wat let je om ze de voor- en achterbanden een keer te wisselen. Zeker als je in de herfst winterbanden oplegt kost het je 0 extra moeite. Daarbij kan je ook langer met je banden doen, even ervan uitgaande dat je ze altijd per 4 verwisseld zodra de eerste versleten is.
Waarom kan je langer met je banden doen als je ze allemaal verwisseld als er slechts eentje versleten is?

Als je trouwens een waarschuwing op je voorwielen moet krijgen met aquaplanning ben je ook niet aan het opletten ;) De eerste waarschuwing is die grote plas water waar je recht op af rijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 01-10-2012 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb 3 jaar terug een stel houten banden op de achteras vervangen door iets nieuws waarbij die oude banden nog 5-6mm profiel hadden na 5 jaar en 116000km. Nu 3 jaar later zijn die dingen alweer oud aan het worden en is er geen mm afgesleten, liggen nu al een seizoen om de vooras.

Sommige auto's lijken maar geen achterbanden te willen slijten. De 206 van een collega heeft ook nog steeds z'n originele Goodyear banden uit 2004. Voor bijna tot op de blokjes, achter nog bijna maximaal profiel, 70.000km op de teller.

Verder kan een band oud en hard geworden zijn, maar nog voldoende profiel hebben en geen (haar)scheuren vertonen. Die dingen zijn dan ook niet veilig meer, maar kunnen toch gewoon door de APK vanwege voldoende profiel en geen scheuren.

Nadeel van wisselen voor->achter en andersom is wel dat je banden weer opnieuw in moeten slijten. Van achter naar voor is niet zo'n ramp, dat slijt wel, maar van voor naar achter, zeker bij een afwijkend uitgelijnde auto, heb je met een beetje pech een hels kabaal uit je kofferbak. Daarom liever meteen de nieuwe banden achter, oude voor, en als je dan 2-3 jaar verder bent en je voorbanden zijn op, doe je gewoon weer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Tsurany schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 08:27:
Als je trouwens een waarschuwing op je voorwielen moet krijgen met aquaplanning ben je ook niet aan het opletten ;) De eerste waarschuwing is die grote plas water waar je recht op af rijd.
Natuurlijk. Maar er zijn heel veel mensen die schrikken, overcompenseren en dan aan de andere kant van de weg af stuiteren. Dan heb ik liever dat die mensen een voorzichtige waarschuwing krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
[...]
Als je dan gewoon je voorbanden vervangt? Met 3mm heb je erg weinig profiel, dan kan je die gewoon vervangen en heb je weer nieuw profiel.
Leuk dat je bij het wisselen dan op 4,5mm op alle banden uit komt maar dat slijt uiteindelijk naar 3mm overall en dan heb je dus op geen enkele set banden nog goed profiel. Schiet ook niet echt op.

[...]

Waarom kan je langer met je banden doen als je ze allemaal verwisseld als er slechts eentje versleten is?
Ow sorry, ik dacht dat jij erboven schreef dat je jouw banden altijd per 4 verwisseld, maar je schreef per 2 of per 4. Ik doe dat zelf wel altijd, zodat de banden even oud zijn, zelfde merk/type etc. En zoals gezegd kost het me ook geen extra moeite om het zo te doen, aangezien ik elke jaar toch 2 maal de banden erop/eraf haal in de herfst en het voorjaar.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ik heb deze banden + velg te koop: 175/65/R14 82T
Volgens sommigen vraag ik er te weinig voor (250), klopt dat?
http://link.marktplaats.nl/600053582

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
Er wordt gretig op gereageerd dus prijs had hoger gekund :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Niet om lullig te zijn, maar zo te zien zit er nog maar 4-5mm profiel op, wat op het randje is om als winterband geschikt te zijn.. (lees: het is aanbevolen om winterbanden met minder dan 4mm profiel niet meer in te zetten als winterbanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik denk dat veel mensen verwachten dat er velgen bij zitten.

Maar €250,- is voor die maat echt wel héél veel. Voor €400,- heb je ze inclusief velg zo ongeveer namelijk. En dan heb je nieuwe banden.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Je vervangt je banden als ze niet meer goed zijn, als jij dat enkel op basis van het profiel doet ben je wel erg dom bezig.
En daarom vervang ik mn banden op basis van hun rij-eigenschappen, X-merken komen dr niet meer onder, oude banden komen dr niet onder, banden met droogtescheurtjes al helemaal niet..
Ik heb meer banden weggedaan met 7+ mm profiel die gewoon niet genoeg grip hadden, dan dat ik banden weggedaan heb die "op" waren.. (om precies te zijn, 10 te weinig grip, met zat profiel, 2 kapotgereden, tot nu toe slechts 4 omdat ze onder de 3mm kwamen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Hooglander1 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 16:46:
Ik denk dat veel mensen verwachten dat er velgen bij zitten.

Maar €250,- is voor die maat echt wel héél veel. Voor €400,- heb je ze inclusief velg zo ongeveer namelijk. En dan heb je nieuwe banden.
Wie zegt dat het zonder velg is? ;) Zie advertentie

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:08
hmm, ik moet 4 nieuwe banden. Denk dat ik eind november gewoon 4 nieuwe zomerbanden haal. vol profiel lijkt me voldoende in de winter, vast wel iets slechter dan winterbanden, maar lijkt me voldoende.

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Ewivis schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:25:
hmm, ik moet 4 nieuwe banden. Denk dat ik eind november gewoon 4 nieuwe zomerbanden haal. vol profiel lijkt me voldoende in de winter, vast wel iets slechter dan winterbanden, maar lijkt me voldoende.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Als je dat denkt, dan snap je het niet helemaal.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij snapt het prima. Zolang het niet sneeuwt heeft hij gewoon gelijk. Voor die paar dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leosand
  • Laatst online: 10:53
koop dan all seasons dat is echt voldoende.
kun je tenminste als je de goede koopt ook nog in duitsland sturen zonder problemen

[ Voor 10% gewijzigd door leosand op 01-10-2012 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Z'n theorie klopt niet maar je kan prima op zomerbanden rijden. Als je in Nederland blijft, risico's niet onderschat en rustig aan rijd is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leosand
Tsurany schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 22:29:
Z'n theorie klopt niet maar je kan prima op zomerbanden rijden. Als je in Nederland blijft, risico's niet onderschat en rustig aan rijd is dat geen probleem.
en maar hopen dat het niet gaat sneeuwen :) ik had die instelling ook eens.
maar snel geleerd dat zelfs met banden die nog geen 2 dagen oud waren, stond ik vast op parkeer plaats er had die dag flink gesneeuwd maar moest eruit geduwd worden
na de winterbanden nooit meer last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:46
Dit jaar weer RWD, dus de winterbanden liggen alweer klaar. Dan nog kan je met minimale inspanning als Ken Block elke bocht door, maar nu kan ik ook nog remmen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Hoe betrouwbaar kan je de ANWB test noemen? Ik ga daar toch wel van uit elk jaar. Ben al aan het kijken want wil 4 nieuwe bandjes kopen voor deze winter.

Welke zouden jullie aanraden? Het is voor mijn Seat Ibiza Eco 185/60R15.

Zelf zit ik te kijken naar deze twee (ook omdat ze goed geprijsd zijn):
http://www.popgom.nl/band...n/alpin-4/185-60-r15-88-t
http://www.popgom.nl/band...act-ts800/185-60-r15-84-t

Met een voorkeur naar de conti's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

leosand schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 22:33:
[...]

en maar hopen dat het niet gaat sneeuwen :) ik had die instelling ook eens.
maar snel geleerd dat zelfs met banden die nog geen 2 dagen oud waren, stond ik vast op parkeer plaats er had die dag flink gesneeuwd maar moest eruit geduwd worden
na de winterbanden nooit meer last van gehad.
Wij hebben thuis winter na winter op zomerbanden gereden en nog nooit vast gezeten. Ook nog nooit vast gezeten op parkeerplaatsen of andere locaties. Rustig rijden en dan komt alles goed. Eventueel uitgraven als het nodig is maar dat heb ik nog nooit hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leosand
Megamind schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:08:
Hoe betrouwbaar kan je de ANWB test noemen? Ik ga daar toch wel van uit elk jaar. Ben al aan het kijken want wil 4 nieuwe bandjes kopen voor deze winter.

Welke zouden jullie aanraden? Het is voor mijn Seat Ibiza Eco 185/60R15.

Zelf zit ik te kijken naar deze twee (ook omdat ze goed geprijsd zijn):
http://www.popgom.nl/band...n/alpin-4/185-60-r15-88-t
http://www.popgom.nl/band...act-ts800/185-60-r15-84-t

Met een voorkeur naar de conti's.
lijkt me dat je daar vanuit kan gaan,doe ik ook van de adac testen daar gaan ze ook op lawaai in van de band. weet niet of de anwb dat doet.
zijn allebei volgens mij goede band

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leosand
Tsurany schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:18:
[...]

Wij hebben thuis winter na winter op zomerbanden gereden en nog nooit vast gezeten. Ook nog nooit vast gezeten op parkeerplaatsen of andere locaties. Rustig rijden en dan komt alles goed. Eventueel uitgraven als het nodig is maar dat heb ik nog nooit hoeven doen.
nee dat zal, had ik voor die tijd ook. maarja eens moet de eerste keer zijn.
en ik zie de voordelen van de winterband wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
leosand schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:19:
[...]

lijkt me dat je daar vanuit kan gaan,doe ik ook van de adac testen daar gaan ze ook op lawaai in van de band. weet niet of de anwb dat doet.
zijn allebei volgens mij goede band
ADAC en ANWB zijn één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:58
(jarig!)
leosand schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:22:
[...]

nee dat zal, had ik voor die tijd ook. maarja eens moet de eerste keer zijn.
en ik zie de voordelen van de winterband wel.
Lijkt me logisch dat winterbanden vordelen hebben, maar voor Nl niet genoeg om niet zonder te kunnen. Ik heb zelf maar 1 keer vast gestaan toen ik nog winterbanden had, maar dat was ook een kwestie van even de voetenmatten onder de wielen te leggen en alsnog zonder problemen weg rijden. Sowieso gaat het om het rijden zelf, een keertje op een parkeerplaats vast staan lijkt me niet echt een reden dat je per se winterbanden moet hebben :)

Trouwens, banden die 2 dagen oud zijn hebben meestal minder grip dan die een paar weken oud zijn. Voor optimale grip moet eerst het eerste laagje er af zijn gesleten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leosand
redwing schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 00:56:
[...]

Lijkt me logisch dat winterbanden vordelen hebben, maar voor Nl niet genoeg om niet zonder te kunnen. Ik heb zelf maar 1 keer vast gestaan toen ik nog winterbanden had, maar dat was ook een kwestie van even de voetenmatten onder de wielen te leggen en alsnog zonder problemen weg rijden. Sowieso gaat het om het rijden zelf, een keertje op een parkeerplaats vast staan lijkt me niet echt een reden dat je per se winterbanden moet hebben :)

Trouwens, banden die 2 dagen oud zijn hebben meestal minder grip dan die een paar weken oud zijn. Voor optimale grip moet eerst het eerste laagje er af zijn gesleten.
joh. rij liever toch 1x weg ipv lopen te kloten.(ook al is het 1x per jaar) en er zijn meer redenen lees topic maar door.
btw klopt nieuwe banden zijn redelijk glad maar 2 dagen oud was toen + 600 km voor mij. werkte klein eindje van me huis.
dus daarom ook winterbanden voor het veiliger gevoel. eerder kunnen stilstaan bij remmen, beter optrekken.
maar ja niet iedereen heeft winter banden. tegenwoordig rij je al snel gang slak en mag je gewoon aansluiten in de rij waar opzich niets mis mee is. maar daardoor worden sommige weg gebruikers nog onzekerder waardoor vaak slippers komen. maarja daar integen zijn er ook weg gebruikers die denken dat winterbanden alles zijn en die halen je gewoon in.

[ Voor 17% gewijzigd door leosand op 02-10-2012 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Laatst online: 11:48
als je maar 10K doet op een jaar is dat een prima keuze. Doe je 50K dan heb je wat meer reden om dat te doen.

Vroeger kon iedereen rijden zonder winterbanden, nu blijkbaar niet meer. En toch gebeuren er in de winter meer ongelukken met mensen die wel winterbanden hebben; Hoe zou dat nu toch komen?

de mijn komen er straks op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
De sneeuw mag gaan vallen, want de winterset staat gewassen en in de wax te trappelen om onder de RS te gaan...

Afbeeldingslocatie: http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/247860_382530765148367_133301675_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij kan je ze voorlopig nog wel even opgeborgen houden, die winter laat wel lekker op zich wachten. Heerlijk temperatuurtje nog overdag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gabliboeba schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 11:48:
Nieuwe Auto Bild. Test gaat volgende week verder.

[afbeelding]
Gisteren de uitnodiging van de leasemaatschappij ontvangen om een afspraak bij kwikfit te maken om de winterbandjes er weer onder te laten zetten. Binnenkort maar even een afspraak inschieten voor ergens in november of zo.

In elk geval goed om te zien dat de Hankook Winter i*cept RS die ze voor me opgeslagen hebben liggen bij die test in de groene groep zitten. Vorig jaar ook prima de winter mee doorgekomen (incl. wintersport). Wel merkbaar minder prettig bochtengedrag bij droog wegdek (in vergelijking tot de zomerbanden) en snelle scherpe bochten, maar dat is natuurlijk logisch met het zachtere rubber en andere profiel.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 02-10-2012 09:28 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 09:25:
Volgens mij kan je ze voorlopig nog wel even opgeborgen houden, die winter laat wel lekker op zich wachten. Heerlijk temperatuurtje nog overdag!
Eens.
Zeker als je zelf de mogelijkheid heb om ze eronder te zetten lekker op het laatste moment doen.

Als je een afspraak moet maken snap ik wel dat het wat lastig is als het op het laatste moment wat druk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tarkin schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 08:54:
[...]

En toch gebeuren er in de winter meer ongelukken met mensen die wel winterbanden hebben;
Kun je dat met cijfers of onderzoeken ondersteunen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

Daniel36

vernieuwde formule

Ach, dom rijden met winterbanden is waarschijnlijk linker dan slim rijden op zomerbanden.
Het meeste zal toch van de bestuurder afhangen denk ik.
Hoewel je in een noodsituatie onder winterse omstandigheden beter af bent met winterbanden.

In elk geval hebben we ze er al onder voor deze winter.
Vorige winter zonder gedaan, is ook prima gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Vorige winter was er volgens mij ook maar 1 dag ofzo dat je ze echt nodig had. Was toch een vrijdag dat het opeens aan het eind van de ochtend ging sneeuwen?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nah het heeft wel een aardige periode gesneeuwd. Herinner me nog vele fietsritjes door die sneeuw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

http://www.knmi.nl/klimat...ichten/seizoen/win12.html
Sneeuw viel er de afgelopen winter, in tegenstelling tot de twee voorgaande winters, nauwelijks. Meest in het oog sprong de sneeuwval van 3 februari. Er ontstond op veel plaatsen een sneeuwdek van drie tot ruim tien cm, met grote overlast in het verkeer en openbaar vervoer tot gevolg.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De grote sneeuwval is inderdaad al van 2 jaar geleden. Net toen ik geen winterbanden had en natuurlijk wel vast kwam te zitten. Iets van 3 maanden onafgebroken sneeuw- en ijsdek op de straat voor mijn huis.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Vorig jaar best gesneeuwd idd. Weet die vrijdag iig nog wel. Moest naar een klant om training te geven in Maastricht. Laat ik zelf nou in Amersfoort wonen. 200KM. Op weg naar huis vanaf Best tot Aarsfoort file :'(

Ik ben zeker wel blij met de winter/sneeuwbanden. achterwiel aandr. scheelt echt wel. Heb voor de sneeuwbanden wel kleine maat LM velg 16" gekocht. Wat smaller dus minder oppervlakte en band is goedkoper. Rij sinds vorig jaar op Pirelli's sotozero SII. Met sneeuw of prut op de weg 10x beter dan de P7 zomerbanden.

Heb ze lekker zelf opgeslagen in de berging schoon gemaakt met hogedruk en spons op laten drogen en daarna de berging in.

Plaats ze er ook niet onder voor December. Met +10 gr en regen of droog weer presteren de P7 weer beter dan de Sottozero.

Iemand wel eens echt verschil gemerkt tussen premium merk sneeuwbanden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tsurany schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:24:
Nah het heeft wel een aardige periode gesneeuwd. Herinner me nog vele fietsritjes door die sneeuw ;)
Volgens mij heeft het maar kort gesneeuwd en is dat een tijdje blijven liggen. Maar op de wegen is dat dan na een paar dagen weer weg. Op fietspaden e.d. blijft het dan natuurlijk langer liggen als er niet gestrooid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan hebben die paar dagen een onuitwisbare indruk op mij achtergelaten denk ik. Achja, stond dan ook twee uur lang op Weesp met m'n voeten in de sneeuw en een dom wijf dat liep te zeuren dat vrouwen en kinderen eerst in de trein zouden mogen. In die situatie lijkt twee uur wel twee maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

Daniel36

vernieuwde formule

Tsurany schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:47:
Dan hebben die paar dagen een onuitwisbare indruk op mij achtergelaten denk ik. Achja, stond dan ook twee uur lang op Weesp met m'n voeten in de sneeuw en een dom wijf dat liep te zeuren dat vrouwen en kinderen eerst in de trein zouden mogen. In die situatie lijkt twee uur wel twee maanden.
Zit wel wat in toch? Of zat je al aan het perron vastgevroren ? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Daniel36 op 02-10-2012 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
adinsx schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 09:17:
De sneeuw mag gaan vallen, want de winterset staat gewassen en in de wax te trappelen om onder de RS te gaan...

[afbeelding]
Voldoen die Snowproxes banden je een beetje? Heb zelf de S951 gehad, maar was er niet heel erg blij mee.

* _JGC_ is beetje Toyo-af aan het raken, CF1 vind ik ook niet zo heel prettig onder deze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:08
EWK schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 18:10:
[...]

Als je dat denkt, dan snap je het niet helemaal.
Hoezo niet? Ik heb 4 nieuwe banden nodig, en ja winterbanden zijn beter, maar volledige zomerbanden met uberprofiel zijn volgens mij ook voldoende voor wat wij hier in Nederland hebben. Nooit winterbanden gehad, nooit veel problemen gehad eigenlijk, ik rij altijd rustig met sneeuw... Daarnaast kom ik nooit in duitsland dus is dat niet van toepassing.

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daniel36 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:50:
Zit wel wat in toch? Of zat je al aan het perron vastgevroren ? :+
Dat mens moet niet zeuren, we staan allemaal in de kou. Wel emancipatie willen, mogen werken en hetzelfde salaris vangen maar zodra er wat probleempjes zijn direct in de slachtoffer rol kruipen en voorrang willen. Flikker toch op.
Kinderen oke, die mogen wel voor. Maar guess wat? Geen kind te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Ewivis schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:39:
[...]

Hoezo niet? Ik heb 4 nieuwe banden nodig, en ja winterbanden zijn beter, maar volledige zomerbanden met uberprofiel zijn volgens mij ook voldoende voor wat wij hier in Nederland hebben. Nooit winterbanden gehad, nooit veel problemen gehad eigenlijk, ik rij altijd rustig met sneeuw... Daarnaast kom ik nooit in duitsland dus is dat niet van toepassing.
Nou was bij mij niet zo. Ik had michilin HP als zomerbanden met zeker 6a7 mm profiel. Met 5 cm sneeuw buiten bar weinig grip in bochten en zeker als ik iets teveel gas gaf. Met de sneeuwbanden gewoon grip en om achter uit te breken moet ik wel stuk meer gas geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Winterbanden zijn gewoon totaal andere banden, dat kan je niet compenseren door vers profiel te hebben. Echter zomerbanden met goed profiel zullen prima werken in de winter, zolang je maar weet dat je niet veel grip hebt en lekker rustig aan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...] Nooit winterbanden gehad, nooit veel problemen gehad eigenlijk, ik rij altijd rustig met sneeuw...
Het rustig rijden is het probleem niet, het is gebrek aan grip.

Nieuwere auto's staan standaard op steeds bredere banden (195mm) vroeger met de
smalle bandjes van 175 ging het beter.
In verse sneeuw gaat het wel maar als het plat is gereden moet je dermate gaan anticiperen van haal ik het schuine stukje omhoog wel dat winterbanden een gemakkelijker gevoel geven.
Ik heb ook altijd zonder gedaan, maar voor mijn nieuwe auto die ik zo wil houden :) heb ik vorig jaar een set winterwielen gekocht. En het is mij goed bevallen. Ook omdat ze in de wijk nooit strooien en als het blijft vriezen je zeker zes weken over een glijbaan rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Zomerbanden zijn prima in de Hollandse winter zolang er geen ijs of sneeuw ligt. Als er wel ijs of platgereden sneeuw ligt heb je gewoon geen enkele grip. Ook 'rustig rijden' werkt ook alleen maar zolang je rechtdoor moet en/of enorm veel ruimte hebt om te stoppen.

Als je geen winterbanden wil, prima, maar blijf dan gewoon thuis als er sneeuw ligt. Ik heb vorig jaar bijna een Swift in m'n linkerzijportier gehad die ook 'heel rustig' reed maar gewoon nul grip had in de sneeuw en met blokkerende wieltjes (z'n ABS kon er ook geen chocolade meer van maken) recht op me af kon zetten. Gelukkig kon ik, mede dankzij m'n winterbanden, een dot gas bijgeven en kwam hij achter mij op m'n weghelft terecht, daarbij geluk hebbende dat er niemand achter me zat.
bouwfraude schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:59:
Het rustig rijden is het probleem niet, het is gebrek aan grip.
Precies. En tenzij je een ubercoureur bent met ijs-rally ervaring is er gewoon niet te anticiperen op 'geen' grip. En dat is het verschil tussen winter- en zomerbanden op platgereden sneeuw; het verschil tussen "een beetje grip" en "geen grip".

[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 02-10-2012 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Ja, en ik heb vorig jaar bijna een Volvo V70 met winterbanden (en wss alle veiligheidssnufjes die er zijn, Volvo kennende) bijna in m'n zijkant gehad... Dus Volvo rijders met winterbanden, blijf aub thuis 8)7
Lekker makkelijk, alles over 1 kam scheren

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
Tsurany schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 09:25:
Oh dat zeker. Maar ik heb ze nu het zo mooi was alvast schoongemaakt.
Eerdere jaren deed ik dat met 5+ buitentemperatuur, en dan is 19+ toch wel wat lekkerder.

Ze gaan er pas onder wanneer het serieus kouder wordt. Dus eind november o.i.d.
_JGC_ schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:59:
[...]

Voldoen die Snowproxes banden je een beetje? Heb zelf de S951 gehad, maar was er niet heel erg blij mee.

* _JGC_ is beetje Toyo-af aan het raken, CF1 vind ik ook niet zo heel prettig onder deze auto.
Eh, nee. Nouja, dat wil zeggen. Ze krijgen minder gemakkelijk het vermogen (265pk in mijn geval) op de weg dan de zomersloffen. Ook op nat zijn ze niet zo goed als andere winterbanden.

Deze banden zaten echter al op deze velg, en er waren maar een paar type 17" velgen die om de remklauwen passen. (Deze set vorig jaar november gekocht overigens)

De maat is ook net niet lekker. Origineel zomer 235/40/18, en dit is 215/45/17. Wijken 3% af, en daarmee in diameter 2 cm. Auto komt er wel mooi 1cm mee verder naar beneden, maar ideaal is het niet. ;)

Als ze op zijn (dus onder 4mm) dan komt er 225/45/17 op van een A-merk. Michelin, Bridgestone, Conti etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
-tom-562 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:10:
Ja, en ik heb vorig jaar bijna een Volvo V70 met winterbanden (en wss alle veiligheidssnufjes die er zijn, Volvo kennende) bijna in m'n zijkant gehad... Dus Volvo rijders met winterbanden, blijf aub thuis 8)7
Lekker makkelijk, alles over 1 kam scheren
Wat is je punt? Je kunt niet anticiperen op geen grip, dat is er opeens en dan is het al te laat. Daarom zijn winterbanden bij sneeuw gewoon enorm nuttig.

Die bestuurder waar ik het over had was geen slechte rijder of wat dan ook; het was gewoon iemand (zoals de meeste mensen in de sneeuw met zomerbanden) die onderschatte wat het effect van sneeuw is. Jouw voorbeeld gaat over iemand die zichzelf compleet overschat en is gewoon compleet iets anders. Idioten heb je altijd, het gaat juist om de grote gemene deler van wat er op de weg rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Hydra schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:08:
Vorige winter was er volgens mij ook maar 1 dag ofzo dat je ze echt nodig had. Was toch een vrijdag dat het opeens aan het eind van de ochtend ging sneeuwen?
Dat was de dag dat ik op wintersport ging. Vanwege de sneeuw eerder vertrokken. Enorme chaos rondom Utrecht t/m Arnhem. Daarna lekker door kunnen rijden. Temperatuur ging langzaamaan wel flink onderuit. Bij Munchen was het -20 toen we stopten.

Was mijn eerste ervaring met winterbanden in winterse omstandigheden. En ik was er zelf enorm blij mee. Had echt veel meer grip dan bij mijn oude auto op zomerbanden. Ook in het wintersportdorp was ik er erg blij mee, kon zonder problemen alle hellingen nemen waar verschillende auto's de sneeuwkettingen om moesten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
adinsx schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:16:
[...]

Oh dat zeker. Maar ik heb ze nu het zo mooi was alvast schoongemaakt.
Eerdere jaren deed ik dat met 5+ buitentemperatuur, en dan is 19+ toch wel wat lekkerder.

Ze gaan er pas onder wanneer het serieus kouder wordt. Dus eind november o.i.d.

[...]

Eh, nee. Nouja, dat wil zeggen. Ze krijgen minder gemakkelijk het vermogen (265pk in mijn geval) op de weg dan de zomersloffen. Ook op nat zijn ze niet zo goed als andere winterbanden.

Deze banden zaten echter al op deze velg, en er waren maar een paar type 17" velgen die om de remklauwen passen. (Deze set vorig jaar november gekocht overigens)

De maat is ook net niet lekker. Origineel zomer 235/40/18, en dit is 215/45/17. Wijken 3% af, en daarmee in diameter 2 cm. Auto komt er wel mooi 1cm mee verder naar beneden, maar ideaal is het niet. ;)

Als ze op zijn (dus onder 4mm) dan komt er 225/45/17 op van een A-merk. Michelin, Bridgestone, Conti etc.
Ik had met de S951 vooral dat grip op nat niet voldoende was. Bij mijn vorige auto was dat geen probleem, remmen -> geen grip -> schuiven -> lamellen vouwen uit -> grip. Bij mijn huidige auto heb ik ABS, en dan remt ie gewoon amper als dat gebeurt.

Heb inmiddels 2 stuks opgereden, voor de achteras heb ik vorig jaar nieuwe Snowtrac 3's gemonteerd. Die bevallen me in principe prima, maar elke band die de achterwielen op z'n baan houdt volstaat. Heb nu 5 jaar oude S951 banden op de vooras, die gaan er deze winter voor het laatst op.

Overigens blijven mijn banden nog mooi een tijdje in de garage liggen, pas als er sneeuw wordt voorspeld gooi ik ze eronder. De Proxes CF1 mag dan wel een rotgeluid hebben waar je U tegen zegt, maar voldoende grip hebben ze wel, ook bij vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Blik1984 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:58:
Was mijn eerste ervaring met winterbanden in winterse omstandigheden. En ik was er zelf enorm blij mee. Had echt veel meer grip dan bij mijn oude auto op zomerbanden. Ook in het wintersportdorp was ik er erg blij mee, kon zonder problemen alle hellingen nemen waar verschillende auto's de sneeuwkettingen om moesten doen.
Weet je zeker dat die zomerbanden hadden dan? Je bent niet goed snik als je met sneeuw op zomerbanden naar Oostenrijk rijdt. Als je dan een ongeluk krijgt ben je echt enorm hard de sjaak. Heb zelf nog nooit meegemaakt dat iemand in een wintersportdorp op zomerbanden stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Er gaan jaarlijks duizenden auto's naar zulke wintersport gebieden, denk je dat er daar nu echt geen 1 tussen zit die op zomerbanden staat?

En ja... Die staan dan natuurlijk wel als eerste stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Hydra schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 13:16:
[...]

Weet je zeker dat die zomerbanden hadden dan? Je bent niet goed snik als je met sneeuw op zomerbanden naar Oostenrijk rijdt. Als je dan een ongeluk krijgt ben je echt enorm hard de sjaak. Heb zelf nog nooit meegemaakt dat iemand in een wintersportdorp op zomerbanden stond.
Geen idee. Maar ik heb ook verschillende 4wd's zoals een Volvo XC90 en BMW X5 stil zien staan. Dat kan gewoon niet anders dat die zomerbanden omhadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
dude88 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 13:23:
Er gaan jaarlijks duizenden auto's naar zulke wintersport gebieden, denk je dat er daar nu echt geen 1 tussen zit die op zomerbanden staat?
Nee? dat zeg ik toch niet? Maar hij had het over 1 helling waar verschillende auto's problemen hadden. Vond ik nogal opvallend. Denk eerder dat een aantal mensen gewoon het zekere voor het onzekere namen. Helemaal als je geen 4WD hebt kan je maar net de pech hebben dat je net een helling niet op komt en dan moet je in de sneeuw die kettingen om doen. Ook een keer gehad en da's knap koud :)
Blik1984 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 13:26:
Geen idee. Maar ik heb ook verschillende 4wd's zoals een Volvo XC90 en BMW X5 stil zien staan. Dat kan gewoon niet anders dat die zomerbanden omhadden.
Klopt ja. M'n vader heeft een XC90 en die kon een helling waar ik (Peugeot 207) en m'n zwager (Volvo V70) niet tegenop kwamen prima hebben. Scheelt nogal die 2 extra aangedreven sloffen op de grond. Waarschijnlijk een gevalletje zelfoverschatting dan.

[ Voor 28% gewijzigd door Hydra op 02-10-2012 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hydra schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 13:16:
[...]

Hoezo 'enorm hard de sjaak'? Je bent gewoon verzekerd hoor, ook zonder winterbanden. Je loopt in een paar landen risico op een boete (in DE is die niet bijster hoog volgens mij) en op verhoogde aansprakelijkheid in geval van ongelukken die te wijden zijn aan jouw inferieure uitrusting.

Maar daar merk je zelf vrij weinig van, behalve dat je no-claim wat eerder om zeep gaat, omdat je eerder als schuldige aangewezen wordt.

Niet dat ik daarmee het gebruik van zomerbanden op wintersport wil promoten of zo, alles behalve. Het jaar dat ik zelf onder mijn voorloopauto geen winterbanden kreeg heb ik die ook niet meegenomen op wintersport en zodra ik mijn echte leasebak kreeg heb ik direct het winterbanden programma geregeld, zodat ik afgelopen winter wel winterbanden had. Beide winters geen problemen gehad, maar met winterbanden rijdt het wel gewoon een stukje prettiger als er echt sneeuw ligt.

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 02-10-2012 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Orion84 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 13:29:
Hoezo 'enorm hard de sjaak'? Je bent gewoon verzekerd hoor, ook zonder winterbanden. Je loopt in een paar landen risico op een boete (in DE is die niet bijster hoog volgens mij) en op verhoogde aansprakelijkheid in geval van ongelukken die te wijden zijn aan jouw inferieure uitrusting.

Maar daar merk je zelf vrij weinig van, behalve dat je no-claim wat eerder om zeep gaat, omdat je eerder als schuldige aangewezen wordt.

Niet dat ik daarmee het gebruik van zomerbanden op wintersport wil promoten of zo. Het jaar dat ik zelf onder mijn voorloopauto geen winterbanden kreeg heb ik die ook niet meegenomen op wintersport en zodra ik mijn echte leasebak kreeg heb ik direct het winterbanden programma geregeld, zodat ik afgelopen winter wel winterbanden had. Beide winters geen problemen gehad, maar met winterbanden rijdt het wel gewoon een stukje prettiger als er echt sneeuw ligt.
Ik had begrepen dat als er iemand bij een ongeluk om 't leven komt en je geen winterbanden hebt je dat duur kan komen te staan maar de 'bron' daarvan is tante bep op een familiefeestje (bij wijze van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nou, dan vertrouw ik mijn leasemaatschappij / mobility afdeling een stuk beter. Die in de aankondiging van het winterbandenprogramma aangeven dat het bij winterse omstandigheden aan te raden is en er duitsland boetes zijn, maar dat je in elk geval altijd gewoon verzekerd bent, ook als je op zomersloffen rijdt.

Maar wellicht dat er inmiddels ook al verzekeringsmaatschappijen zijn die dekking uitsluiten als je zonder winterbanden door de sneeuw rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
WA-dekking zullen ze sowieso niet uitsluiten. Je krijgt gewoon een boete vanwege de verkeerde banden en als die banden de oorzaak van je ongeval zijn word jij gewoon aansprakelijk gesteld. Dat ga je vervolgens merken in de premie.

Zou wat zijn zeg. Oh, onze verzekerde reed met 1.5mm profiel op de banden toen hij u invalide reed. Ja, hij is aansprakelijk, maar wij keren niks uit. Zie maar hoe je je inkomstenderving op hem kunt verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:09

Neoz

Neoz & Hobbes

Ik heb een nieuwe auto gekocht, maar heb nog wel de winterbanden van mijn oude auto. het zijn Goodyear Ultragrip 7+ banden (185/65/15) op stalen velgen van mijn oude Peugeot 207. Banden zijn 1 winter (750km) mee gereden. Wat zou ik daar nog voor kunnen vragen ?

Serve The Humanity , Be Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
Bij mij wordt er donderdag een nieuwe set onder geplakt.

Ga naar Litouwen vrijdag en meestal is het daar al flink koud aan het worden begin oktober is het nu 20 graden met zon. :F
Maar ja, dat kon ik half augustus niet weten toen ik ze bestelde.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Volgens dezum:
http://weblog.independer....uitsland-autoverzekering/

Als je betrokken raakt bij een ongeluk krijg je op zomerbanden, ook als het je schuld niet is, toch een lager bedrag uitgekeerd. Nu is het niet duidelijk wat dat precies betekent (stel je staat gewoon stil, wat dan?) maar ik zou het risico niet willen nemen met een auto die alleen WA verzekerd is in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat gaat over Duitse verzekeraars als ik het goed begrijp. Er wordt juist gezegd dat Nederlandse verzekeraars nog niet zo ver gaan.

Alleen is de formulering wel wat onduidelijk, aangezien ze het steeds hebben over "in Duitsland" en "in Nederland", waarbij het niet helemaal helder is of het dan gaat over verzekeraars in Duitsland en in Nederland, of over schadegevallen in Duitsland en in Nederland.

Als je het zeker wilt weten: check de polisvoorwaarden van je eigen verzekeraar.

[ Voor 78% gewijzigd door Orion84 op 02-10-2012 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Orion84 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 13:37:
Nou, dan vertrouw ik mijn leasemaatschappij / mobility afdeling een stuk beter. Die in de aankondiging van het winterbandenprogramma aangeven dat het bij winterse omstandigheden aan te raden is en er duitsland boetes zijn, maar dat je in elk geval altijd gewoon verzekerd bent, ook als je op zomersloffen rijdt.

Maar wellicht dat er inmiddels ook al verzekeringsmaatschappijen zijn die dekking uitsluiten als je zonder winterbanden door de sneeuw rijdt?
Verzekerd ben je wel, maar wanneer je zonder winterbanden rijdt onder winterse omstandigheden en je raakt betrokken bij een ongeval, wordt je (bijna) altijd als (deels) schuldige aangewezen ook al was het totaal niet jouw fout.
Daarbij kunnen de boetes ook enorm verschillen, van enkele tientjes tot duizenden euro's voor het niet gebruiken van de juiste banden (afhankelijk van de situatie).

Zie bijvoorbeeld dit artikel over aansprakelijkheid, of dit PDF bestand of deze website voor een korte samenvatting per land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
Dat is overigens hetzelfde als 130+ bij geen snelheidslimiet in Duitsland.
Ik dacht per KM/u een % aansprakelijkheid.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik heb altijd al geroepen (en zal dat blijven doen totdat het tegendeel is bewezen, en dat is het nog niet!): Winterbanden zijn inderdaad beter in winterse omstandigheden. In nagenoeg alle overige omstandigheden (temperatuur > -5 graden ofzo, nat/droog maakt niet uit) zijn goede zomerbanden altijd beter. Meer grip = sneller reageren, kortere remweg en noem maar op. Is altijd goed voor leuke discussies. Iemand weet altijd weer een of ander artikel erbij te halen dat 'winterbanden meer grip hebben'. In alle gevallen tot nu toe waren die artikelen geschreven door/in samenwerking met Kwikfit/Profile/Euromaster/noem maar op. "Wij van WC-eend..." dus.
Ik zorg gewoon voor goede zomerbanden en die paar dagen met écht winterse omstandigheden ga ik de weg niet op. Moet ik dan ergens per se naar toe, pak ik het openbaar vervoer wel.

/edit:
Oh en over dat 'winterbanden verplicht in DLD' verhaal, daar gaan veel indianenverhalen over in de rondte. Zelfs de ANWB heeft het verkeerd. Mijn ouders wonen in DLD en weten er daarom veel van af. Het zit zo: In de Duitse verkeerswetgeving is opgenomen dat het verplicht is om ervoor te zorgen dat je auto is aangepast aan de omstandigheden op de weg. Straf: een boete van € 20 (€ 40 als je gevaar veroorzaakt), en (deels) aansprakelijk bij ongevallen buiten jouw schuld. Dat impliceert dus ook dat het verboden is om met winterbanden te rijden als het gewoon zonnig is en boven 0 graden!

[ Voor 26% gewijzigd door Icephase op 02-10-2012 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Verboden bij 0 graden en zonnig? Een winterband onder die omstandigheden zal enkele procenten meer remweg hebben dan een goede zomerband die met dergelijke temperaturen soepel blijft. Als we het hebben over zomerbanden verboden in winterse omstandigheden, dan hebben we het over een remwegtoename van boven de 100% met zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Hydra schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:48:
[...]

Wat is je punt? Je kunt niet anticiperen op geen grip, dat is er opeens en dan is het al te laat. Daarom zijn winterbanden bij sneeuw gewoon enorm nuttig.

Die bestuurder waar ik het over had was geen slechte rijder of wat dan ook; het was gewoon iemand (zoals de meeste mensen in de sneeuw met zomerbanden) die onderschatte wat het effect van sneeuw is. Jouw voorbeeld gaat over iemand die zichzelf compleet overschat en is gewoon compleet iets anders. Idioten heb je altijd, het gaat juist om de grote gemene deler van wat er op de weg rijdt.
Als het 1 ijsplek is, dan mag je nog zomer of winterbanden hebben. Het zal je bitter weinig helpen, schuiven doe je toch!

ik heb trouwens vooral de indruk dat de overschattingen vooral bij mensen met winterbanden zitten, en niet bij mensen zonder. Maar adt kan misschien ook wel zijn omdat die veel KM doen op de autosnelweg en vinden dat ze "the man" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
Dit heeft echt niets met winterbanden te maken

[ Voor 94% gewijzigd door PWM op 05-10-2012 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Tarkin schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:36:
[...]

Als het 1 ijsplek is, dan mag je nog zomer of winterbanden hebben. Het zal je bitter weinig helpen, schuiven doe je toch!

ik heb trouwens vooral de indruk dat de overschattingen vooral bij mensen met winterbanden zitten, en niet bij mensen zonder. Maar adt kan misschien ook wel zijn omdat die veel KM doen op de autosnelweg en vinden dat ze "the man" zijn.
misschien, maar het vervelende is dus dat je bij filerijden (30-50Km/h) zonder winterbanden in de sneeuw, vanwege je veel langere remweg dan bv een voorganger met winterbanden, je extreem veel afstand moet houden, wat de doorstroming niet ten goede komt, en anderen kunnen dan juist gaan inhalen...

Natuurlijk blijft het punt staan, zelfoverschatting is gevaarlijk, en kan zowel mensen met- als zonder winterbanden overkomen. Aan de andere kant heb ik zonder winterbanden ook wel eens perplex gestaan over hoe afgrijselijk lang je remweg kan zijn. Met winterbanden lijkt dit een stuk minder exponentieel, het is wel glad maar minder hopeloos, beter in te schatten (en daarmee uiteraard wel weer een hoger risico dat je wat meer doorrijdt).

Aan de andere kant ben ik van mening dat je niet meer dan 100Km moet willen rijden op zomerbanden, in de sneeuw. Als je er anderhalf a 2 uur over doet met winterbanden kan dat verantwoord zijn, om dezelfde afstand verantwoord te kunnen rijden met zomerbanden zit je toch aan de 3 a 4 uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tarkin schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:36:
Kap nou eens met suffe uitzonderingsgevallen te verzinnen. Als het enorm ijzelt moet je uberhaupt de weg niet opgaan. Het gaat om die dagen dat het sneeuwt en daar hebben winterbanden gewoon hardstikke veel nut.

En het moet echt wel een enorme plaat ijs hebben voordat je helemaal geen grip meer hebt.
Je post druipt van de afgunst.
bigfoot1942 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:06:
Natuurlijk blijft het punt staan, zelfoverschatting is gevaarlijk, en kan zowel mensen met- als zonder winterbanden overkomen. Aan de andere kant heb ik zonder winterbanden ook wel eens perplex gestaan over hoe afgrijselijk lang je remweg kan zijn. Met winterbanden lijkt dit een stuk minder exponentieel, het is wel glad maar minder hopeloos, beter in te schatten (en daarmee uiteraard wel weer een hoger risico dat je wat meer doorrijdt).
Dat is het punt dus gewoon. Op aangereden sneeuw zoals we die de afgelopen jaren toch wel een paar keer gehad hebben, heb je op zomerbanden gewoon vrijwel geen grip meer. Natuurlijk verschilt het per merk en type, maar in general zijn die banden daar gewoon absoluut niet geschikt voor. Onder de Ford Ka van m'n vriendin zitten zomerbanden en die kon ik afgelopen winter nauwelijks de garage inkrijgen omdat de oprit (ja, 10cm omhoog) te glad was.

Op zomerbanden in de sneeuw rijden is ook met 30km/u voor de meeste mensen volledig onverantwoordelijk omdat je zo weinig grip hebt dat iedere vrijwel uitzonderingssituatie (je moet ook kunnen compenseren voor de fouten van anderen) vanzelf tot (blik)schade lijdt. En dat is ook het probleem voor die mensen die wel op winterbanden rijden: als ik met 50km/u ergens rij weet ik vrij zeker dat ik op tijd stilsta (ik pas me aan aan de omstandigheden en de verkeerssituatie) maar je moet altijd maar hopen dat dat koekblik achter je ook op tijd stilstaat. Hoewel het dan sowieso mijn schuld niet is heb ik geen zin in het gezeur eromheen.

Zelfoverschatting is gewoon niet het onderwerp van het topic. Je hebt continue idioten die zichzelf overschatten, dat is niet afhankelijk van je banden of het jaargetijde.

[ Voor 52% gewijzigd door Hydra op 02-10-2012 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
dat was nochtans wat die persoon boven je vertelde. Je verteld zelf een verhaaltje over een swift. Heb je uitgestapt en gevraagd of het zomberbanden waren? Heb je de condities van de baan waar hij aan het slippen was gechecked? Of is het een magische bol?

2jaar geleden hadden ze bij ons besloten om de binnenbanen niet meer te strooien, er was gewoon geen zout meer. En dat was dan niet voor 1 dag. Nu kan ik je vertellen winterbanden of niet. Daar was gewoon niet op te rijden: 1 grote ijsplaat. En dan is dat niet een klein plekje. Ik heb er veel van de baan zien afgaan toen. En het meest van al nog dikke BMW's, AUDI en volvo met hun winterbanden. Onder het mom van ik kan toch niet slippen, ik heb winterbanden. Dat soort overschatting hoor ik wel meer.

Je kent de situatie niet waarom iemand opteert om toch zomerbanden te houden, of te kiezen voor iwnterbanden. Iemand die 5K-10K per jaar rijd, en normaal gezien nooit rijd als het sneeuwt, die heeft geen nut bij winterbanden. Maar als hij dan toch onverwacht op de baan moet (noodgeval of whatever), dan zal die dat ook doen al is het suboptimaal (OK, dit is echt een uitzondering maar het gebeurt wel). Je kan dan wel zeggen van je moet er kopen!!!!!1111 maar die gaan dan raar kijken als je met een kost van 500euro komt, terwijl hun auto max 2000 nog waard is.

tegenover de filerijder die elk jaar 50K doet, daar is het misschien wel wat handiger om het te hebben. Maar wel om de juiste redenen en niet om tegen 100 per uur een file voorbij te steken in het niet gestrooide vak en dan raar te kijken als je 100m verder tegen de muur plakt.
Afgunst, nee hoor. Ik doe genoeg km om te beseffen dat zo'n houding me alleen maar sneller in een ongeluk gaat krijgen. Ik heb zelf ook winterbanden van de leasemaatschappij, maar ik heb het er gewoon niet voor over om gekke dingen te doen. ONder het mom van "het komt toch wle goed"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hydra schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:11:
[...]

Kap nou eens met suffe uitzonderingsgevallen te verzinnen. Als het enorm ijzelt moet je uberhaupt de weg niet opgaan. Het gaat om die dagen dat het sneeuwt en daar hebben winterbanden gewoon hardstikke veel nut.

En het moet echt wel een enorme plaat ijs hebben voordat je helemaal geen grip meer hebt.
Vastgereden sneeuw wordt vanzelf ijs. En ook over grotere oppervlakten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tarkin schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:23:
dat was nochtans wat die persoon boven je vertelde. Je verteld zelf een verhaaltje over een swift. Heb je uitgestapt en gevraagd of het zomberbanden waren? Heb je de condities van de baan waar hij aan het slippen was gechecked? Of is het een magische bol?
Doe niet zo onnozel. Ik ken die plek prima en het was op een kruispunt waar ik nog genoeg grip had om een dot gas bij te geven. En die swift kwam aanzetten met een ABS die er niks meer van kon maken. Dan is het wel duidelijk dat die persoon gewoon op zomerbanden in de sneeuw reed.
Dat soort overschatting hoor ik wel meer.
Afgezien van dat het mooi in je straatje past moet je dan toch eens naar je omgeving kijken. Ik hoor in mijn vrienden en kennissenkring dat soort onzin nooit namelijk.
Je kent de situatie niet waarom iemand opteert om toch zomerbanden te houden, of te kiezen voor iwnterbanden. Iemand die 5K-10K per jaar rijd, en normaal gezien nooit rijd als het sneeuwt, die heeft geen nut bij winterbanden.
Ik zeg ook niet dat winterbanden wat mij betreft verplicht moeten zijn. Ik zeg dat het bij sneeuw verboden moet zijn om met doorsnee zomerbanden de weg op te gaan. Je bent volledig idioot als je bij een "medisch noodgeval" ofzo zelf de weg op gaat op zo'n moment: daar heb je ambulances voor.

Als je het daar niet mee eens bent;prima. Het is gewoon mijn mening. Maar doe niet alsof alle lease/winterbandrijders chronische zelfoverschatters zijn, dat is gewoon generaliserend en beledigend. Ik rij niet voor niets al 10 jaar schadevrij (afgezien van iemand die me in z'n achteruit aangereden heeft).
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:28:
Vastgereden sneeuw wordt vanzelf ijs. En ook over grotere oppervlakten. ;)
Vastgereden sneeuw is lang zo erg niet als ijzel.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 02-10-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Wat ik iedereen gewoon kan aanraden is als er weer een pak sneeuw valt ga dan naar een groot open terrein en kijk wat je auto doet. Of je dit nu met je zomer of winter banden doet maakt niet uit. Maar zoek de grens op zodat je weet wat je van je auto kan verwachten.

Ik doe dit elk jaar en ga het ook zeker dit jaar doen. Even weer de feeling krijgen waar de grens lig (noodstop, ontwijken, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
itsleon schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:30:
Wat ik iedereen gewoon kan aanraden is als er weer een pak sneeuw valt ga dan naar een groot open terrein en kijk wat je auto doet.
Aangezien de sneeuw daar niet aangereden is, heeft dat geen hol zin. Gewone sneeuw is glad maar niet te vergelijken met aangereden sneeuw. En ijzel is de overtreffende trap.

Sneeuw
Op winterbanden: prima te doen, verlengde remweg
Op zomerbanden: veel langere remweg

Aangereden sneeuw
Op winterbanden: erg goed opletten, veel langere remweg
Op zomerbanden: geen enkele grip meer

Ijzel
Gewoon de weg niet opgaan want je bent hoe dan ook de sjaak, tenzij je spikes hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Op een parkeerplaats komen ook een boel auto's hoor ;) Als je daar s'avonds komt als iedereen naar huis is dan is die sneeuw wel redelijk plat gereden

Zo hebben wij hier in de buurt een grote parkeerplaats bij de Atag op het industrieterrein, daar wordt nooit gestrooid, s'avonds is het er helemaal leeg.

Ultiem voorbeeld is de parkeerplaats van de AH of Jumbo ofzo, maar die zijn over het algemeen vaak kleiner en er zijn obstakels (lantaarnpalen, stoeprandjes, boompjes)

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 02-10-2012 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Hydra schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:34:
[...]

Aangezien de sneeuw daar niet aangereden is, heeft dat geen hol zin. Gewone sneeuw is glad maar niet te vergelijken met aangereden sneeuw. En ijzel is de overtreffende trap.
Duurt hier meestal maar 2 dagen voordat zo terrein ook plat gereden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
itsleon schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:43:
Duurt hier meestal maar 2 dagen voordat zo terrein ook plat gereden is.
Raar dat ze er niet strooien dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Zoals in mijn vorige post, dat doen ze bij bijv. de AH of Aldi op de parkeerplaats vaak wel, maar een grote bedrijfsparkeerplaats op een industrieterrein wordt niet door de gemeente gestrooid. Soms door het bedrijf zelf of tegen betaling door de gemeente. Maar vaak ook helemaal niet hier
Pagina: 1 ... 53 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.