Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.918 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:44
Hydra schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:27:
[...]

Fixed. Die vrijdag vorig jaar was gewoon drama met al die autombolisten die gewoon niet van hun plek kwamen bij verkeerslichten. Ik ben het er helemaal mee eens dat het, als je geen leasecontract hebt ofzo, het niet waard is om voor 1 dag winterbanden te nemen, maar blijf dan gewoon thuis als er sneeuw voorspeld wordt.
ik heb 3 jaar in de winter gereden op zomerbanden. Heeft eigenlijk nooit slecht gegaan, in tegenstelling tot wat jij probeert te vertellen. Ok geen 50 racen en heel op het gemak, maar ik kwam wel vooruit. Het was dan ook gewoon rond de kerktoren rijden.

vroeger reed bijna niemand op winterbanden. Toen stond het leven ook niet stil als er een vlokje viel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Tarkin schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:39:
ik heb 3 jaar in de winter gereden op zomerbanden. Heeft eigenlijk nooit slecht gegaan, in tegenstelling tot wat jij probeert te vertellen. Ok geen 50 racen en heel op het gemak, maar ik kwam wel vooruit. Het was dan ook gewoon rond de kerktoren rijden.
Als jij vooraan bij een verkeerslicht staat kom jij op den duur wel vooruit, maar de auto's achter je mogen weer voor rood wachten ja.

En ik heb het over sneeuw, niet over winter. Laat dat duidelijk zijn. Als het gewoon droog is kan je in NL ook prima met zomerbanden de weg op, zolang je rekening houdt met de wat langere remweg.
vroeger reed bijna niemand op winterbanden. Toen stond het leven ook niet stil als er een vlokje viel
Vroeger reden er ook gewoon een stuk minder auto's en bleef men gewoon thuis als er sneeuw lag. Nu moet het allemaal maar kunnen. Toen ik klein was ging m'n vader (die moest het hele land door ziekenhuizen af) gewoon niet de snelweg op als het sneeuwde. Philips belde gewoon het ziekenhuis en meldde dat vanwege het weer het werk een paar daagjes verzet werkt. Tegenwoordig emmert iedereen over "economische schade" als er een dagje sneeuw ligt, alsof werk 'verdwijnt' als je het niet die dag op kantoor doet 8)7

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:38

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Misschien dat jij niet kan rijden op zomerbanden, maar ik zou het op prijs stellen wanneer je dat niet meteen reflecteert op alle automobilisten. Ik rij in een kleine, lichte auto, zonder ABS, ESP en al die hippe veiligdingen. Ik moet er dus gewoon zelf voor zorgen dat ik veilig rij en dat doe ik. Dat is daar geen winterbanden bij nodig heb is compleet irrelevant.

Wat een veel groter probleem is imho zijn idioten die wel al die hippe dingen hebben, wel winterbanden onder de auto hebben liggen en vervolgens denken dat ze precies hetzelfde idiote rijgedrag kunnen uitvreten als ze in de zomer op droge weg doen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MueR schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:52:
Misschien dat jij niet kan rijden op zomerbanden, maar ik zou het op prijs stellen wanneer je dat niet meteen reflecteert op alle automobilisten. Ik rij in een kleine, lichte auto, zonder ABS, ESP en al die hippe veiligdingen. Ik moet er dus gewoon zelf voor zorgen dat ik veilig rij en dat doe ik. Dat is daar geen winterbanden bij nodig heb is compleet irrelevant.
Joh, dat "fixed that for you" is gewoon een terugkerend GoT geintje dat je niet zo serieus moet nemen. Ik zat me vorig jaar gewoon te ergeren aan al die keren dat ik achter iemand zat bij een verkeerslicht (en dat zijn er nogal wat in Utrecht) die dan niet van de plek wist te komen. Er zijn in Utrecht behoorlijk wat verkeerslichten met een kleine helling ervoor en dan kreeg ik gewoon de neiging af en toe ff te duwen ;)
Wat een veel groter probleem is imho zijn idioten die wel al die hippe dingen hebben, wel winterbanden onder de auto hebben liggen en vervolgens denken dat ze precies hetzelfde idiote rijgedrag kunnen uitvreten als ze in de zomer op droge weg doen.
Ik snap niet dat dit er steeds bijgesleept wordt. Idioten zijn altijd een probleem, ongeacht op of in wat ze rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:38

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Hydra schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:54:
[...]

Joh, dat "fixed that for you" is gewoon een terugkerend GoT geintje dat je niet zo serieus moet nemen.
Misschien moet je in discussies eens wat minder geinen en met meer argumenten komen, dan wordt je serieuzer genomen. Dat constant terugvallen op "het was een grapje" als je het deksel op de neus krijgt wordt een beetje flauw.
Ik snap niet dat dit er steeds bijgesleept wordt. Idioten zijn altijd een probleem, ongeacht op of in wat ze rijden.
Omdat het net zo'n valide argument is in deze discussie als alle anderen. Veilig rijden doe je niet enkel door winterbanden onder je auto te mikken. Ja, je materiaal moet in orde zijn, maar je moet vooral mentaal switchen en dat doen veel mensen gewoon simpelweg niet. Gek genoeg wil je het argument wel omdraaien: als iemand op zomerbanden een ongeluk krijgt is het de schuld van de zomerbanden. Als iemand met winterbanden een ongeluk krijgt, rijdt hij/zij als een idioot. Waarom werkt dat argument maar een kant op volgens jou?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Hydra schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:50:
[...]

Als jij vooraan bij een verkeerslicht staat kom jij op den duur wel vooruit, maar de auto's achter je mogen weer voor rood wachten ja.

En ik heb het over sneeuw, niet over winter. Laat dat duidelijk zijn. Als het gewoon droog is kan je in NL ook prima met zomerbanden de weg op, zolang je rekening houdt met de wat langere remweg.

[...]
ook gewoon met sneeuw hoor, ging prima. Je moet gewoon weten wat je doet en je auto wat kennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MueR schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:00:
Misschien moet je in discussies eens wat minder geinen en met meer argumenten komen, dan wordt je serieuzer genomen. Dat constant terugvallen op "het was een grapje" als je het deksel op de neus krijgt wordt een beetje flauw.
Jij bent erg goed in het erg negatief uitleggen van posts (en het negeren van de argumenten die ik wel maak zo te zien). Ook gezien onze historie lijkt het me note-technisch beter het hier bij te laten :)
Tarkin schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:11:
ook gewoon met sneeuw hoor, ging prima. Je moet gewoon weten wat je doet en je auto wat kennen...
Te weinig grip is te weinig grip. Je kunt hoogstens beginnersfouten voorkomen (zoals hard gassen in z'n 1) maar als het te glad is en een te sterke hellingshoek betreft, dan heb je gewoon weinig te 'weten' en zul je met zomerbanden sneller tot de conclusie moeten komen dat het gewoon niet gaat lukken.

Ik vind het wel opvallend dat er zoveel weerstand is tegen het thuisblijven als je geen winterbanden hebt en het sneeuwt. Waarom? Zelfs met winterbanden blijf ik liever thuis.

[ Voor 38% gewijzigd door Hydra op 08-10-2012 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winterbanden zijn geen sneeuwbanden, alle reclames ten spijt, trap er niet in, maar ze moeten verkopen, de stock is te groot.

De Noren weten het verschil wel, en daar is het andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
Dat winterbanden geen sneeuwketting zijn dat weet iedereen. Echter normaal wegrijden in een vers pak sneeuw is gewoon geen probleem met winterbanden, met zomerbanden is dat gewoon een stuk lastiger (ik zeg niet onmogelijk).

Daarnaast is de remweg significant korter.

Dit zijn gewoon feiten en geen meningen. of winterbanden nodig zijn in NL? Nee, zonder kan prima maar veiliger en comfortabeler is het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Hydra schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:13:
[...]

Te weinig grip is te weinig grip. Je kunt hoogstens beginnersfouten voorkomen (zoals hard gassen in z'n 1) maar als het te glad is en een te sterke hellingshoek betreft, dan heb je gewoon weinig te 'weten' en zul je met zomerbanden sneller tot de conclusie moeten komen dat het gewoon niet gaat lukken.

Ik vind het wel opvallend dat er zoveel weerstand is tegen het thuisblijven als je geen winterbanden hebt en het sneeuwt. Waarom? Zelfs met winterbanden blijf ik liever thuis.
Ik moet echt zo'n glazen boel hebben. Net als de jouwe!

Je hebt me eerder in dit topic al verteld dat ik je niet mag vertellen dat je een slechte chauffeur bent, ga jij me aub niet vertellen wat ik wel en niet kan met mijn auto. Dat weet ik goed genoeg. Ik weet ook goed genoeg dat ik niet op een ongestrooide autosnelweg moet gaan rijden met zomerbanden als het sneeuwt. Maar gewoon rond de kerktoren, waar iedereen max 20 rijd. Dan kan je met beleid gewoon rijden. Geen zotte dingen doen en het lukt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
[b]Tarkin schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:39:
Je hebt me eerder in dit topic al verteld dat ik je niet mag vertellen dat je een slechte chauffeur bent, ga jij me aub niet vertellen wat ik wel en niet kan met mijn auto.
Goed. Jij bent een wonderkind waarvoor basale natuurwetten met betrekking tot wrijving en kinetische energie niet gelden. Daa-haag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
Als jij vind dat je beter thuis kan blijven, dan moet je dat ook vooral doen. Er zijn echter genoeg mensen die gewoon naar de zaak of naar een klant moeten en dus de weg wel op moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Schnor schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:50:
Als jij vind dat je beter thuis kan blijven, dan moet je dat ook vooral doen. Er zijn echter genoeg mensen die gewoon naar de zaak of naar een klant moeten en dus de weg wel op moeten.
Ik "moet" as consultant ook 'gewoon naar een klant' maar als ik die bel en zeg dat ik vanwege de verwachtte reisduur van 2 uur liever die afspraak naar dag X verzet is dat geen probleem.

En ik snap ook echt wel dat er altid uitzonderingen zijn van mensen die echt perse altijd zichzelf moeten vervoeren (en de NS is ook geen optie op zulke dagen) maar juist daarom denk ik dat dit bij wet geregeld moet worden. Je kan nu als gewone werknemer niet tegen je baas zeggen "als je wil dat ik ga rijden moet jij voor winterbanden zorgen" maar ik zie dat dus graag bij wet geregeld hebben. Geen winterbanden = niet rijden bij sneeuw. Dan moet dus ook bij wet geregeld worden dat als je werkgever je hierin niet steunt je dus bij wet thuis mag werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
afspraak is weer gemaakt, dit keer online :)

meteen maar melding gemaakt van het feit dat ik vorig jaar Dunlop SP1 zomerschoeisel had ingeleverd en Michelin Energysavers ervoor terug heb gekregen na de winterperiode. 8)7

euromaster.... :') het is dat de leasemij. er afspraken mee heeft -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:19

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Toen dit topic aan het einde van de zomer omhoog kwam had ik het maar genegeerd, ik was wat bang voor een herhaling van zetten. Nu toch maar open geklikt en ik herken passages gewoon letterlijk van vorig jaar en de jaren ervoor. :D

Mijn auto gaat eruit en er komt een nieuwe, of daar winterbanden op komen ben ik nog niet over uit. De kosten zullen bij deze flink hoger liggen maar de afgelopen twee jaar heb ik relatief weinig sneeuw gezien.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 17:46
Hydra schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:56:
[...]

Ik "moet" as consultant ook 'gewoon naar een klant' maar als ik die bel en zeg dat ik vanwege de verwachtte reisduur van 2 uur liever die afspraak naar dag X verzet is dat geen probleem.

En ik snap ook echt wel dat er altid uitzonderingen zijn van mensen die echt perse altijd zichzelf moeten vervoeren (en de NS is ook geen optie op zulke dagen) maar juist daarom denk ik dat dit bij wet geregeld moet worden. Je kan nu als gewone werknemer niet tegen je baas zeggen "als je wil dat ik ga rijden moet jij voor winterbanden zorgen" maar ik zie dat dus graag bij wet geregeld hebben. Geen winterbanden = niet rijden bij sneeuw. Dan moet dus ook bij wet geregeld worden dat als je werkgever je hierin niet steunt je dus bij wet thuis mag werken.
Heb ik toendertijd ook zo afgesproken met m'n werkgever. Kleine side-note is dat ik ook met de auto tot aan Moskou ben gekomen. Maar ik kan me er wel in vinden, mits leaseauto natuurlijk. Ik ken overigens nog maar weinig bedrijven waar ze geen winterbandenregeling hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarvoor ik al jaren pleit zijn winterbanden voor goederentransport lees: vrachtwagens.
tuurlijk, schoteldruk geeft extra grip op de aandrijfas van de vrachtwagen, maar eenmaal geen grip helpt gewicht op de schotel ook niet meer.

daartegen, een auto kan tegenwoordig prima in zijn 2e versnelling wegrijden, veel mensen die niet weg kunnen komen hebben dan ook het probleem dat ze telkens weer in zijn 1e versnelling proberen weg te komen.
een automaat heeft ook de optie om de 1e trap over te slaan en dus in zijn 2 weg te kunnen rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
Gonadan schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:23:
Toen dit topic aan het einde van de zomer omhoog kwam had ik het maar genegeerd, ik was wat bang voor een herhaling van zetten. Nu toch maar open geklikt en ik herken passages gewoon letterlijk van vorig jaar en de jaren ervoor. :D

Mijn auto gaat eruit en er komt een nieuwe, of daar winterbanden op komen ben ik nog niet over uit. De kosten zullen bij deze flink hoger liggen maar de afgelopen twee jaar heb ik relatief weinig sneeuw gezien.
Ga even 2 pagina's terug dan, exact dezelfde discussie, 2 pagina's daarvoor ook weer, en daarvoor en daarvoor.

Typische GoT discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Gonadan schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:23:
Vorig jaar was alleen die ene vrijdag een issue. De maandag daarop lag er nog wel sneeuw maar zo'n beetje alle wegen waren prima sneeuwvrij. Dus ik snap best dat als je geen lease rijdt en je niet op wintersport gaat je geen winterbanden aan wil schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 09:20:
[...]Die vrijdag vorig jaar dat het zo sneeuwde
Hydra schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:54:
[...]
Ik zat me vorig jaar gewoon te ergeren
Hydra schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:18:
[...]Vorig jaar was alleen die ene vrijdag een issue.
Hoe vaak gaan we dat nog horen dit seizoen?
Dit is alleen van vandaag, dan heb ik nog niet eens gekeken naar de rest van de laatste 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
dude88 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:31:
Hoe vaak gaan we dat nog horen dit seizoen?
Dit is alleen van vandaag, dan heb ik nog niet eens gekeken naar de rest van de laatste 2 weken.
Wat is je punt? Het heeft vorig jaar exact 1 dag gesneeuwd. Ik weet het gewoon nog goed omdat iemand bijna de neus van z'n swift in m'n rechter zijportier parkeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ja precies, en dat verhaal heb je de laatste 2 weken hier al erg vaak neergezet.

Lijkt me niet nodig om dat meerdere malen per dag te herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
dude88 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:46:
Ja precies, en dat verhaal heb je de laatste 2 weken hier al erg vaak neergezet.

Lijkt me niet nodig om dat meerdere malen per dag te herhalen.
Het staat je volledig vrij mijn reactie te skippen. Ik bepaal verder zelf wel of ik het in de context van mijn reactie relevant vind als je het niet erg vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:08
Ik heb een BMW met achterwiel aandrijving. Ik wil er winterbanden op zetten binnenkort, maar ik heb er niet echt budget voor. Aangezien dit mijn eerste winter wordt: Wat ben je uberhaupt ongeveer kwijt? Waar moet ik op rekenen?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
paar honderd euro bij den turk

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Hydra schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:34:
[...]

Wat is je punt? Het heeft vorig jaar exact 1 dag gesneeuwd. Ik weet het gewoon nog goed omdat iemand bijna de neus van z'n swift in m'n rechter zijportier parkeerde.
Ja jij zegt bijna... Bij mij ging er eentje in de regen op winterband achterin. 5 tot 10 meter langere remweg tikt dan behoorlijk aan. Gelukkig was de golf 10cm korter en had ik een paar krassen op de bumper. Dus wat is je punt? Ik weet het ook nog heel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:57:
[...]

Het staat je volledig vrij mijn reactie te skippen. Ik bepaal verder zelf wel of ik het in de context van mijn reactie relevant vind als je het niet erg vindt :)
Uiteindelijk is dat aan de mods... ;)

Verder kan ik je alleen meegeven dat het vrij opdringerig overkomt.
Daarom begrijp ik ook niet waarom het zovaak gezegd moet worden, maar ja misschien vinden andere Tweakers het juist prettig om het zo vaak te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gamebuster schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:00:
Ik heb een BMW met achterwiel aandrijving. Ik wil er winterbanden op zetten binnenkort, maar ik heb er niet echt budget voor. Aangezien dit mijn eerste winter wordt: Wat ben je uberhaupt ongeveer kwijt? Waar moet ik op rekenen?
http://www.autobandenmarkt.nl/ en er zijn meer online sites te vinden. Het hangt heel erg van de bandenmaat af, maar er zijn winterbanden te vinden voor minder dan 50 euro.
Die hebben dan tenminste de kwalificatie "winterband". Of ze ook daadwerkelijk iets toevoegen is dan nog maar de vraag.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Gamebuster schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:00:
Ik heb zaterdag 4 nieuwe gehaald bij Kwikfit. Inclusief online korting + ANWB korting was 270 euro kwijt voor 4 Firestones die als "goed" uit de test kwamen bij Autobild. Deze prijs is inclusief balanceren, ventielen, monteren enzo. Kreeg er ook nog eens een "gratis" stikstofvulling bij. Ze liggen hier nu in m'n schuur, wachtend op de eerste sneeuw dan wel de eerste rit door Duitsland (whatever comes first).

[ Voor 17% gewijzigd door havana op 08-10-2012 15:17 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
thefox154 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:04:
Ja jij zegt bijna... Bij mij ging er eentje in de regen op winterband achterin. 5 tot 10 meter langere remweg tikt dan behoorlijk aan. Gelukkig was de golf 10cm korter en had ik een paar krassen op de bumper. Dus wat is je punt? Ik weet het ook nog heel goed...
Maar wat is nu het punt dat je wil maken dan? Ik geef letterlijk alleen aan waarom ik me dit van vorig jaar nog goed kan herinneren.
Maasluip schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:15:
http://www.autobandenmarkt.nl/ en er zijn meer online sites te vinden. Het hangt heel erg van de bandenmaat af, maar er zijn winterbanden te vinden voor minder dan 50 euro.
Die hebben dan tenminste de kwalificatie "winterband". Of ze ook daadwerkelijk iets toevoegen is dan nog maar de vraag.
Ik denk dat je wel een beetje wil gaan kijken naar verschillende testen en hoe ze daaruit komen. Je kunt beter op goeie zomerbanden rijden dan op slechte winterbanden vermoed ik zo. Als je dan toch de moeite neemt, neem dan een beetje kwaliteitsbanden.

[ Voor 39% gewijzigd door Hydra op 08-10-2012 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Hier ook Firestone. Winterhawk's 175/65/14.

Zomerbanden zijn Kleber Dynaxer HP3, zelfde maat, iemand daar een mening over, of kan ik daar beter een ander merk onder laten leggen als deze versleten zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 08-10-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hydra schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:18:
Vorig jaar was alleen die ene vrijdag een issue. De maandag daarop lag er nog wel sneeuw maar zo'n beetje alle wegen waren prima sneeuwvrij. Dus ik snap best dat als je geen lease rijdt en je niet op wintersport gaat je geen winterbanden aan wil schaffen.
Mja, het lag op de wegen waar ik kwam nog wel langer dan een dag maar het viel aardig mee ten opzichte van drie jaar geleden. Dat was toen meerdere weken door de sneeuw rijden voor mij. Omdat ik op hele simpele stalen meuk reed kostten goede winterbanden niet heel veel. De keuze was dus snel gemaakt.

Omdat ik sindsdien amper meer door sneeuw heb hoeven rijden (wintersport doe ik niet aan idd) en ik weiger om goedkope winterbanden te gebruiken ben ik er nog niet over uit. Het kost me toch een set extra velgen en een A-merk banden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Beter nog, vorige winter hebben wij gewoon geen sneeuw gehad. Heel NL vast, en hier ging alles z'n gewone gangetje. De sneeuw die viel, viel s'nachts en was aan het eind van de ochtend grotendeels weer weg

Oost-Achterhoek that was

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 08-10-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:33
Jarenlang het hele land door gereden op zomerbanden, pas de problem.

Meestal leaseauto, dus voor een klein bedrag per maand te regelen, maar just couldn't be bothered. De keren dat ik ze wel had, me vaak ook geërgerd aan de slechte wegligging boven de 0 graden. In het buitenland uiteraard wel blij geweest dat ik ze had.

Mijn huidige priveauto heeft 300+ pk op de achterwielen, dus ik moet zeggen dat ik blij ben dat er winterbanden bij zaten in de koop. Zeker als ik lees dat mensen met 118d's al hun straat niet uit komen in de winter.. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En wat voor auto is dat dan? Als je het aantal pk's noemt moet je ook even zeggen welk merk en type natuurlijk :) Blijft tenslotte wel een auto subforum :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
_Anvil_ schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:31:

Mijn huidige priveauto heeft 300+ pk op de achterwielen, dus ik moet zeggen dat ik blij ben dat er winterbanden bij zaten in de koop. Zeker als ik lees dat mensen met 118d's al hun straat niet uit komen in de winter.. :p
Ik zit op hetzelfde vermogen en twijfel nog wel een beetje. Het is de eerste keer met dit vermogen in de kou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:20
Hydra schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:13:
Tja, alleen hoe vaak kom je die situatie tegen ? Ik ben hem iig nog nooit tegengekomen terwijl ik toch redelijk wat jaartjes de winter ben doorgekomen met zomerbanden.
Omdat het meestal totaal onnodig is om thuis te blijven. Die ene vrijdag dat het verkeer een keertje vast staat houd je toch. Ook al zou iedereen op winterbanden rijden moet iedereen toch weer wennen en krijg je dus files. Het is niet voor niets dat ondanks dat er een week lang sneeuw ligt het meestal alleen de 1e dag echt vast staat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
redwing schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 23:35:
[...]

Omdat het meestal totaal onnodig is om thuis te blijven. Die ene vrijdag dat het verkeer een keertje vast staat houd je toch. Ook al zou iedereen op winterbanden rijden moet iedereen toch weer wennen en krijg je dus files. Het is niet voor niets dat ondanks dat er een week lang sneeuw ligt het meestal alleen de 1e dag echt vast staat.
Helemaal mee eens ;)

Ik denk ook dat het veel te veel gaat kosten als iedereen maar thuis blijft.
Iedereen thuis is bedrijven dicht? Winkels dicht?
Je moet er niet aan denken dat de mensen die bij het gasbedrijf werken ook thuis blijven, dan zit iedereen thuis in de kou.

Nee dan maar iets langer onderweg, maar we moeten wel door blijven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet ze nog kopen.. maja beetje dure bandjes worden het..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Tsurany schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:37:
En wat voor auto is dat dan? Als je het aantal pk's noemt moet je ook even zeggen welk merk en type natuurlijk :) Blijft tenslotte wel een auto subforum :+
Lol, is dat relevant voor deze discussie dan?

Niet lullig bedoeld, maar ik praat liever niet meer over auto's op tweakers, daar zijn petrolhead fora voor.

Heb al gemerkt dat de norm op tweakers (naast de trein/fiets) truttige bromkarretjes als een aygo/107 etc. zijn, of op zn best iets met een 100pk ecodiesel.

Mensen met een leuke/snelle auto zijn maar raar, vervuilen het milieu en hebben last van compensatiedrang. Een 80pk 3 poot is meer dan genoeg , je mag toch maar 120 blabla.. Ik geloof het allemaal wel hier in dat opzicht :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Eens!
Kijken allemaal naar de eigen knip, en degene die wel een leuke auto heeft wordt afgekraakt uit jaloezie ;)

Een leuke auto kost nu eenmaal een hoop geld hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Och ja, eerder puur onbegrip denk ik. Compleet ander referentiekader.

Zo zie ik hierboven mensen roepen dat ze voor 60-70 euro per stuk nieuwe winterbanden hebben.. tja.. die hebben een hele kleine maat band wed ik :)

(sowieso handig te vermelden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

_Anvil_ schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 08:39:
Relevant niet, maar je maakte me wel nieuwschierig :)
Niet lullig bedoeld, maar ik praat liever niet meer over auto's op tweakers, daar zijn petrolhead fora voor.

Heb al gemerkt dat de norm op tweakers (naast de trein/fiets) truttige bromkarretjes als een aygo/107 etc. zijn, of op zn best iets met een 100pk ecodiesel.
Ja dat is helaas wel een trend. Rij zelf dan ook in een ecodiesel (goedkoop!) maar van mij mogen mensen rijden in wat ze willen, daar betalen ze tenslotte accijns en dergelijken voor :)
Mensen met een leuke/snelle auto zijn maar raar, vervuilen het milieu en hebben last van compensatiedrang. Een 80pk 3 poot is meer dan genoeg , je mag toch maar 120 blabla.. Ik geloof het allemaal wel hier in dat opzicht :p
Volgens mij is dat een kwestie van de eigen keuze goedpraten en deze bij de rest opdringen. Lekker negeren :+

Binnenkort eens informeren voor m'n winterbanden. Geen flauw idee waar ik moet zijn, contract voor m'n leaseauto is overgenomen van een medewerker die niet meer in dienst is (ook geen idee wie dat is) en daar zaten wel winterbanden bij. Zullen wel ergens liggen dan neem ik aan?

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 09-10-2012 09:20 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 16:49
Zeker bmw topic niet gelezen. Komt geen Aygo in voor.

En als je leased dan zijn dit soort auto's het meest verstandig om te leasen.

Als het goed is wordt deze week onze 2e auto verkocht. En koop ik een Corsa 1.2 2005 5 drs terug. Wordt namelijk door de weeks max 50km mee gereden. Aangezien daar toch maar 14" wieltjes onder zitten komen daar ook sneeuw banden onder. Voor €300 inc. velgen/banden. (volgens mij had iemand ze te koop uit dit topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:48

4x2

lộn xộn quá

Don3k schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:57:
[...]
Ik zit op hetzelfde vermogen en twijfel nog wel een beetje. Het is de eerste keer met dit vermogen in de kou...
Het gaspedaal is geen aan-uit schakelaar, dat weet je ?

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
_Anvil_ schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 08:39:
Uhm, ja. Een 300pk Mercedes Atego of Actros bakwagen is toch wel wat anders dan een 300pk BMW ;)

Daarbij gebruik je bij 120/130km/h toch maar een pk of 40 om die snelheid te behouden, misschien zelfs minder. Dus inderdaad, wat je in godsnaam met 300pk wil in NL is mij niet helemaal duidelijk, leuk om mee te spelen op een circuit of om eens flink te planken in Duitsland. Maar verder kost het je alleen maar onnodig geld

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 09-10-2012 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
4x2 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:55:
[...]

Het gaspedaal is geen aan-uit schakelaar, dat weet je ?
Het gevoel met een koppelingsplaat die 1000nm aankan zou je haast denken van wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
FastFred schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 10:09:
[...]

Uhm, ja. Een 300pk Mercedes Atego of Actros bakwagen is toch wel wat anders dan een 300pk BMW ;)

Daarbij gebruik je bij 120/130km/h toch maar een pk of 40 om die snelheid te behouden, misschien zelfs minder. Dus inderdaad, wat je in godsnaam met 300pk wil in NL is mij niet helemaal duidelijk, leuk om mee te spelen op een circuit of om eens flink te planken in Duitsland. Maar verder kost het je alleen maar onnodig geld
Ik vind dat meer PK's zeker wat toevoegen. Voor mij is het comfor verhogend.
Vandaag heb ik weer even een auto uit de stal getrokken met wat meer PK en koppel dan mijn dagelijkse auto en het rijdt zoveel fijner en comfortabeler en ook minder gestress.

Verder lekker een duw in de rug wanneer ik dat wil.

Ik denk dat er ergens wel een grens is dat meer niet nodig is, maar die ligt vrij hoog naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Dat is toch echt jouw mening, ik vind 300pk ook niet nodig maar als ik het zou hebben zou ik er wel blij mee zijn. Met meer vermogen rijd je gewoon een stuk soepeler door het verkeer en hoef je niet constant het uiterste van je 14% karretje te vragen.

Alleen voor dit topic totaal niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:48

4x2

lộn xộn quá

Don3k schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 10:15:
[...]
Het gevoel met een koppelingsplaat die 1000nm aankan zou je haast denken van wel :+
Dus dan kun je met 10km/u ook alleen maar volgas geven ?
Dus inderdaad, wat je in godsnaam met 300pk wil in NL is mij niet helemaal duidelijk, leuk om mee te spelen op een circuit of om eens flink te planken in Duitsland.
Slome ecomobielen inhalen die met 20km/u onder de maximumsnelheid over de weg pruttelen omdat het ding anders zn opgegeven verbruik niet haalt en net zoveel zuipt als een 3x zo grote auto.
In dat opzicht is de 190pk die ik nu heb ook wel praktisch, maar meer is beter in dat soort gevallen.

En ja, ik heb winterbanden, maar die gaan er pas onder als het (bijna) sneeuwt, vond ze vorig jaar qua grip echt achter blijven op normale zomerbanden in de meeste omstandigheden (al merkte je dat in alle redelijkheid pas als je liep te trappen)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
4x2 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 10:26:
[...]

Dus dan kun je met 10km/u ook alleen maar volgas geven ?

[...]
Yep! Nee zonder gein, je moet je voorstellen, als het glad zou zijn en je laat de koppeling los zonder gas te geven je niet langzaam de wielen kan laten beginnen te draaien. Hier zit mijn zorg ook. Als je eenmaal aan het rollen bent is het geen probleem, maar ergens wegkomen in de sneeuw weer wel (denk ik). Alleen met winterbanden, ben ik bang dat ik er erg snel doorheen ben. Naast woon-werk verkeer gebruik ik de auto ook voor andere doeleinden (waar ik nu ongeveer maandje met setje banden doe, heb nu ook nog geen reserve setje velgen om te swappen, komt er volgend zomer wel aan).

[ Voor 22% gewijzigd door Don3k op 09-10-2012 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
[...]
Lol, kijk.. daar hebben we er al 1.

Wel eens vol gas ingevoegd op de snelweg met een V8 die op toeren klinkt als een nascar? Geen mooier geluid dan dat... (of toch wel, een V10)

Wel eens op een leeg industriegebied, het asfalt nog nat van een regenbui, driftend door de bochten gegaan? Voelt een beetje als in een achtbaan, heerlijk.

Wel eens vriendelijk naar een kneus die, met zn 120pk henk en ingrid leasegebakje op je bumper kruipt, gezwaaid, om vervolgens met wat gasgeven gat van 800m te slaan?

Als je deze dingen niet leuk vind, dan zul je nooit begrip kunnen opbrengen voor een petrolhead ;)

En ook als ik braaf 120 rij, kan ik genieten van de V8 roffel op de achtergrond en de soepheid van een "echte" motor onder de kap. Voor mij is dit een droom die niemand me weer afpakt, als ik over 15 jaar verplicht in een computergestuurd electrokarretje rij, dan heb ik deze herinneringen nog.

<disclaimer: je zal mij nooit zien gassen in een woonwijk of bij wegwerkzaamheden, of als een tokkie door de drukke binnenstad zien knallen>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Ach, deze discussie laait ieder jaar weer op. Ik leg winterbanden op m'n 170pk achterwiel aangedreven bmwtje omdat ik me daar prettiger bij voel. Niet dat ik het nodig heb want ik heb een tweakers account en daarom dus per definitie 100% wagencontrole onder alle omstandigheden en het inzicht om in een split-second te anticiperen op mijn medeweggebruikers (lees: de mindere goden) maar omdat mijn vriendin geen tweakers account heeft maar wel graag weg wil wanneer er sneeuw ligt. Niet omdat het moet maar omdat het kan.

Oh en mijn bling zomervelgen blijven netter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
[...]

Alsof dit relevant is voor de discussie van winterbanden 8)7
Als iemand met 300 pk wil rijden en dat leuk vindt, wie ben jij om dat op deze manier te veroordelen :|

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Leuk hoor, al dat extra vermogen. Ik heb zelf een Citroen ZX met een 1.8 (1 op 12 zo'n beetje, dus dat ik een boomknuffelaar ben die graag in C1's rijd? Integendeel zelfs, verschrikkelijk) met 101pk's. Ik kan prima mee komen met het verkeer. 0-100 duurt 11 seconden, dat is meer dan snel zat. Ik sla regelmatig een gat van 200 meter als ik bij een kruising wegrij, optrekkend naar 80 of 120km/h, ongeacht welke auto

160km/h is ook geen probleem als het moet.

Ik heb ook geregeld met een Smart over de snelweg gekacheld, heel NL door, en dan erger je je inderdaad aan het gebrek aan vermogen. Maar dat heb ik met mijn auto echt niet

@ hierboven:

Ik ben niet degene van de 'kijk mij eens veel vermogen hebben' post. Ik ben ook niet begonnen over de hele discussie over vermogen. 300PK is voor NL gewoon overkill. Hardstikke leuk om wat te spelen op een parkeerplaats of om een weekendje naar de Nurburgring te gaan. Maar in NL sta je toch vaker in de file dan dat je echt wat hebt aan 300PK.

Heb er niks op tegen hoor, zou het zelf ook graag willen hebben, al zie ik niet hoe het bij zou dragen in het comfort van de auto (dat is nog altijd afhankelijk van het onderstel, wielophanging, veren, schokdempers en uiteraard de stoel waar je op zit)

Mij is vanaf mijn allereerste rijles geleerd om het overige verkeer niet te hinderen. En gewoon stevig doorrijden, zo snel en efficient mogelijk (zonder lomp hard te trappen) op snelheid komen en gewoon aan de snelheids limiet te rijden waar dat kan. Ik hou zelf ook gewoon van lekker stevig doorrijden, ik ben absoluut geen boomknuffelaar of eco freak
_Anvil_ schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 10:32:
Lol, kijk.. daar hebben we er al 1.

Wel eens vol gas ingevoegd op de snelweg met een V8 die op toeren klinkt als een nascar? Geen mooier geluid dan dat... (of toch wel, een V10)

Wel eens op een leeg industriegebied, het asfalt nog nat van een regenbui, driftend door de bochten gegaan? Voelt een beetje als in een achtbaan, heerlijk.

Wel eens vriendelijk naar een kneus die, met zn 120pk henk en ingrid leasegebakje op je bumper kruipt, gezwaaid, om vervolgens met wat gasgeven gat van 800m te slaan?

Als je deze dingen niet leuk vind, dan zul je nooit begrip kunnen opbrengen voor een petrolhead ;)
Uhm, nee. Niks van dat alles. Het geld groeit me niet op de rug hoor.

En als ik een bumperklever heb, ga ik niet lomp hard wegtrekken, dan tik ik gewoon even de rem aan als hij er extreem dicht op zit, dan leert hij het direct af. Of ik ga gewoon naar rechts als dat kan en dan gaat hij er voorbij. Als hij dan zo nodig een paar km harder moet rijden moet ie dat helemaal zelf weten. Ga me daar echt niet over zitten opwinden.

Maar goed, nu gaan we toch wel behoorlijk off-topic hier.

Het ging over winterbanden? Toch?

[ Voor 43% gewijzigd door FastFred op 09-10-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dus inderdaad, wat je in godsnaam met 300pk wil in NL is mij niet helemaal duidelijk, leuk om mee te spelen op een circuit of om eens flink te planken in Duitsland. Maar verder kost het je alleen maar onnodig geld
Jouw mening is dus wel duidelijk, dan heeft een discussie geen zin. Het is een verschil van eisen en referentiekader, dat is dus waar _Anvil_ voor past.
FastFred schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 11:24:
En als ik een bumperklever heb, ga ik niet lomp hard wegtrekken, dan tik ik gewoon even de rem aan als hij er extreem dicht op zit, dan leert hij het direct af.
|:(

Toch maar winterbanden uitzoeken voor de nieuwe bak, de keuze bij de garage was niet heel groot. Ook kan ik niet voor smallere sloffen gaan dan in de zomer, hooguit één maatje.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Leuk hoor, al dat extra vermogen. Ik heb zelf een Citroen ZX met een 1.8 (1 op 12 zo'n beetje, dus dat ik een boomknuffelaar ben die graag in C1's rijd? Integendeel zelfs, verschrikkelijk) met 101pk's. Ik kan prima mee komen met het verkeer. 0-100 duurt 11 seconden, dat is meer dan snel zat.
Hmm.. met een nickname als FastFred had ik een ander voertuig verwacht, maar wellicht denk ik te veel aan automotive aspecten bij alles ;)

Maar goed, het lijkt er op dat je vooral jezelf probeert te overtuigen van je eigen auto keuze.

Heel menselijk hoor, overigens. Ik probeer mezelf soms ook uit te leggen waarom ik elke maanden bakken geld aan mn vervoermiddel spendeer ;)
Ik ben niet degene van de 'kijk mij eens veel vermogen hebben' post.
Lol, ik ook niet. "300 pk op de achterwielen" was simpelweg een persoonlijk argument in de winterbanden discussie. Erg apart dat het noemen van het getal alleen al op jou overkomt als "pats gedrag". Dit noem ik calimero gedrag.

En hier spreek je jezelf op een grappige manier tegen:
Ik ben ook niet begonnen over de hele discussie over vermogen. 300PK is voor NL gewoon overkill. Hardstikke leuk om wat te spelen op een parkeerplaats of om een weekendje naar de Nurburgring te gaan. Maar in NL sta je toch vaker in de file dan dat je echt wat hebt aan 300PK.
<knip>
Heb er niks op tegen hoor, zou het zelf ook graag willen hebben,
Je zou het zelf ook willen hebben geef je eerlijk toe.. dus je overkill argumentatie dient wederom vooral om jezelf te overtuigen van je keuzes?
Uhm, nee. Niks van dat alles. Het geld groeit me niet op de rug hoor.
Helder. Alleen gooi je met allerlei argumenten in mijn richting, die vooral je eigen financiële keuze moeten rechtvaardigen.
En als ik een bumperklever heb, ga ik niet lomp hard wegtrekken, dan tik ik gewoon even de rem aan als hij er extreem dicht op zit, dan leert hij het direct af. Of ik ga gewoon naar rechts als dat kan en dan gaat hij er voorbij. Als hij dan zo nodig een paar km harder moet rijden moet ie dat helemaal zelf weten. Ga me daar echt niet over zitten opwinden.<knip>
Hele andere off topic discussie begin je hier, maar persoonlijk vind ik brake tests erg gevaarlijk en dit zal ik dan ook nooit doen. Even wegplanken (mits het verkeer het toe laat) is een stuk leuker en veiliger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Echt geen remtest hoor, gewoon het rempedaal net genoeg indrukken om de remlichten te laten branden, dan snappen ze het meestal wel.

En wat betreft mijn nickname icm mijn auto. Tja, ik ben 22, schoolverlater en sinds 2 weken aan het werk als systeembeheerder. De ZX is mijn allereerste auto, eind juni dit jaar gekocht voor een paar 100 euro's

[ Voor 44% gewijzigd door FastFred op 09-10-2012 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Bottom line, hebben winterbanden meerwaarde voor de wat hoger vermogen voertuigen? Kan best indenken dat door de zachte compound, de slijtage extreem hard gaat, waarna je te weinig profiel hebt om de winterbanden voor de maximale werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De zachte compound is gewoon hard bij koud weer, enkel bij warm weer is het zacht. Dus enkel wanneer het koud wordt moet je winterbanden hebben.
En slijtage gaat dan ook niet snel, dan behoud je gewoon prima profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Tsurany schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 12:50:
De zachte compound is gewoon hard bij koud weer, enkel bij warm weer is het zacht. Dus enkel wanneer het koud wordt moet je winterbanden hebben.
Dank! Dat wilde ik horen. En geen discussie over wel/niet nuttig om met 10.000pk te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
10k pk, leuk voor op een dragstrip, anders ook niet.

Oh, wacht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Leuk hoor, al dat extra vermogen. Ik heb zelf een Citroen ZX met een 1.8 (1 op 12 zo'n beetje, dus dat ik een boomknuffelaar ben die graag in C1's rijd? Integendeel zelfs, verschrikkelijk) met 101pk's. Ik kan prima mee komen met het verkeer. 0-100 duurt 11 seconden, dat is meer dan snel zat. Ik sla regelmatig een gat van 200 meter als ik bij een kruising wegrij, optrekkend naar 80 of 120km/h, ongeacht welke auto

160km/h is ook geen probleem als het moet.

Ik heb ook geregeld met een Smart over de snelweg gekacheld, heel NL door, en dan erger je je inderdaad aan het gebrek aan vermogen. Maar dat heb ik met mijn auto echt niet
Een ZX 1.8 is al best vlot, geen race auto maar iets heel anders dan een C1.
De 1.8 was een duurdere uitvoering, vergeet niet dat het gros een 1.4 of 1.6 is.

160 met een ZX 1.8 gaat waarschijnlijk prima, in een C1 is dat minder leuk.

Zo is alles relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
[b][message=39071040,noline]
En wat betreft mijn nickname icm mijn auto. Tja, ik ben 22, schoolverlater en sinds 2 weken aan het werk als systeembeheerder. De ZX is mijn allereerste auto, eind juni dit jaar gekocht voor een paar 100 euro's
Helder. Hoop ook niet dat ik hierboven al te lullig overkwam.

Referentiekaders he, ik ben 36 en heb toevallig momenteel het geluk nog in een (voor mij) droomauto te kunnen rijden. Een ander vind het een verouderd, zuipend mastodont waarschijnlijk.

Daarnaast rij ik vooral prive en heb ik vaak leeg asfalt voor mn neus. Voor iemand die midden in Amsterdam woont of alleen maar op de A4 stilstaat is het verhaal weer heel anders.

En feitelijk heb je hartstikke gelijk over die 100pk... dat is gewoon zat om prima van a naar b te komen in NL.

Je kunt wel argumenten als actieve veiligheid erbij halen (heb serieus goede remmen en met een dot gas ben ik supersnel uit een potentieel gevaarlijke situatie op de snelweg), maar verder is alles boven die 100pk gewoon plezier, lol, entertainment.

En hoeveel geld je daar aan wil en kan spenderen, is voor iedereen anders.

Voorbeeld: zodra mijn gezin ook maar het minste te kort dreigt te komen, gaat die wagen er per direct uit. Dan kom ik hier nog wel een keer irritant mijmeren over die tijd toen ik nog een V8 had :p

Overigens is er weinig mis met een ZX, lekker licht, ouderwets gooi en smijt wagentje. En in mijn referentiekader is 1 op 12 erg netjes, geen van mijn auto's haalt dat. Mooie van zo'n ZX (en veel tijdsgenoten) is ook de directe gasrespons, geen vertragende electronica ertussen. Voelt nog als " echt" autorijden in veel opzichten.

*merkt dat ie toch weer op tweakers over auto's bezig is*

Ik zal mijn off topic gewauwel hierbij laten. Wel denk ik serieus dat veel pk's op de achterwielen een extra argument is voor winterbanden, je merkt in de regen al dat het toch veel listiger is dan een FWD met 100pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zo, mijn winterbanden gaan op transport naar een dealer in de buurt. Zal daar dan even rond november een afspraak plannen :) Geen idee wat voor banden maar goed, who cares?

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 09-10-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

FastFred schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 12:33:
Echt geen remtest hoor, gewoon het rempedaal net genoeg indrukken om de remlichten te laten branden, dan snappen ze het meestal wel.
Blijft levensgevaarlijk, maar daar hebben we het wegmisbruikertopic al voor.
Tsurany schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 12:50:
En hoe zit het dit jaar dan met de discussie over bandentemperatuur? Vanwege de rolweerstand worden de banden namelijk gewoon opgewarmd, de omgevingstemperatuur is daarbij van weinig belang. Tenzij je stapvoets door sneeuw gaat rijden o.i.d.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Stel dat de opwarming door rolweerstand gelijk blijft. Dan zal een band bij een eigen temperatuur van 30 graden warmer worden dan een band bij een eigen temperatuur van -5 graden. In een koude omgeving zal een band niet dezelfde temperatuur bereiken als in een warme omgeving.
Ik heb geen idee wat de exacte cijfers zijn met betrekking tot de opwarming van een band maar deze zal in de winter nooit dezelfde operating temperature bereiken als in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tsurany schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 13:51:
Ik heb geen idee wat de exacte cijfers zijn met betrekking tot de opwarming van een band maar deze zal in de winter nooit dezelfde operating temperature bereiken als in de zomer.
Ergens eerder in dit topic staat een test waaruit je kunt concluderen dat die temp bijna hetzelfde wordt (het gaat over de druk in de band, maar die is direct gerelateerd aan de temp). De reden is schijnbaar dat de temp vooral bepaald wordt door de vervorming van de band tijdens het rijden en niet door contact met de weg/lucht, oftewel de omgevingstemperatuur heeft maar een kleine invloed.

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 09-10-2012 13:55 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik kan me goed voorstellen dat een band zowel in de winter als zomer warm wordt.

Maar naar mijn idee in de zomer toch warmer.
Een velg wordt in de zomer ook veel warmer. (door de remmen)
Als de velg warmer wordt zou de band dat ook worden zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waar staat die test? Dit topic heeft nogal een groot aantal posts ;) Ik vraag me af wat het verschil zal zijn, de band wordt in de winter gekoeld doordat de temperatuur van de lucht en de grond ver onder de temperatuur van de band ligt terwijl die temperaturen in de zomer gelijk aan de temperatuur van de band kan zijn of wellicht zelfs hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Het wegdek kan in de volle zon zomaar 50+ graden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:29

YellowCube

Wait...what?

Tsurany schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 14:01:
Waar staat die test? Dit topic heeft nogal een groot aantal posts ;) Ik vraag me af wat het verschil zal zijn, de band wordt in de winter gekoeld doordat de temperatuur van de lucht en de grond ver onder de temperatuur van de band ligt terwijl die temperaturen in de zomer gelijk aan de temperatuur van de band kan zijn of wellicht zelfs hoger.
Speedpete in "Winterbanden... wie heeft ze?"

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tsurany schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 14:01:
Even zoeken, want dat zou ik ook moeten. Hoe het exact zit weet ik niet, maar de omgevingstemperatuur had maar een zeer klein aandeel in de warmte van de band. Dus de banden worden nagenoeg net zo warm als in de zomer.

Hierbij moet je niet vergeten dat de winterbanden vooral van belang zijn als je rustig en voorzichtig moet rijden, dan zal je veel minder rolweerstand hebben en imo ook veel meer invloed van de omgevingstemperatuur. Ofwel, het verschil maakt wel wat uit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Staat helaas vrij weinig concrete en duidelijke informatie in. Enkel druk op banden in correlatie met temperatuur.
Gonadan schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 14:20:
Even zoeken, want dat zou ik ook moeten. Hoe het exact zit weet ik niet, maar de omgevingstemperatuur had maar een zeer klein aandeel in de warmte van de band. Dus de banden worden nagenoeg net zo warm als in de zomer.
Dat lijkt mij eigenlijk heel sterk aangezien je wel 40 graden verschil in omgevingstemperatuur kan hebben en banden nu niet snel boven de 60 graden zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 16:49
dude88 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 14:15:
Mooi toch. lekker gummen 8-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tsurany schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 14:22:
Dat lijkt mij eigenlijk heel sterk aangezien je wel 40 graden verschil in omgevingstemperatuur kan hebben en banden nu niet snel boven de 60 graden zullen komen.
Vandaar dat er ook discussie over was, de meesten hadden te weinig feiten en verstand van natuurkunde maar wel een mening. We gaan er dan ook alleen maar een conclusie over krijgen door middel van een gedegen onderzoek.

Het punt is dat altijd die arbitraire zeven graden werd aangehouden terwijl de verschillen te verwaarlozen zijn. Op een verschil van tien graden tussen herfst en winter gaat die compound onmogelijk een merkbaar verschil maken. Als je de maximumtemperatuur in de zomer gaat vergelijken met de maximumtemperatuur in de winter maakt het vast al meer uit. Dat was echter niet de discussie.

Al hoef ik die discussie niet zo nodig dit jaar alwéér te voeren. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tsurany schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 14:22:
[...]

Staat helaas vrij weinig concrete en duidelijke informatie in. Enkel druk op banden in correlatie met temperatuur.
Met een beetje natuurkunde weet je dat die 2 sterk van elkaar afhankelijk zijn.
[...]
Dat verschil in temp. maakt weinig uit als je bedenkt dat rubber goed warmte vast kan houden. En als je weinig overdracht hebt van warmte naar de lucht/grond is het belangrijkste wat de temperatuur bepaald de energie die vrij komt door vervorming van de band.

Op zich is het onderzoek dus goed te verklaren, er zijn alleen te weinig gegevens om er echt een conclusie aan te hangen (wat vaak het probleem is bij al dit soort onderzoeken trouwens)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
dude88 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 14:15:
Hallo, dit topic gaat over winterbanden. Die worden doorgaans onder een auto gemonteerd als het winter is. 50+ graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

redwing schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 14:41:
[...]

Met een beetje natuurkunde weet je dat die 2 sterk van elkaar afhankelijk zijn.
Ja maar ik mis dan wel de juiste informatie om terug te kunnen rekenen wat het verschil in band temperatuur is bij een buitenlucht van 30 graden en -10 graden.
Dat verschil in temp. maakt weinig uit als je bedenkt dat rubber goed warmte vast kan houden. En als je weinig overdracht hebt van warmte naar de lucht/grond is het belangrijkste wat de temperatuur bepaald de energie die vrij komt door vervorming van de band.

Op zich is het onderzoek dus goed te verklaren, er zijn alleen te weinig gegevens om er echt een conclusie aan te hangen (wat vaak het probleem is bij al dit soort onderzoeken trouwens)
Maar alsnog hebben we, voor zover ik zie, geen concrete cijfers. Dan kan je een hoop aannamens doen maar zonder cijfers is het erg lastig te beoordelen. Het hele idee dat winterbanden niet geschikt zijn voor de zomer is dat ze gaan plakken doordat ze in die warmte te zacht zijn. Dan moet de omgevingstemperatuur en het wegdek temperatuur daar toch invloed op hebben?
FastFred schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 15:26:
Hallo, dit topic gaat over winterbanden. Die worden doorgaans onder een auto gemonteerd als het winter is. 50+ graden?
Zucht...

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 09-10-2012 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tsurany schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 15:28:
Ja maar ik mis dan wel de juiste informatie om terug te kunnen rekenen wat het verschil in band temperatuur is bij een buitenlucht van 30 graden en -10 graden.
[...]
Maar alsnog hebben we, voor zover ik zie, geen concrete cijfers. Dan kan je een hoop aannamens doen maar zonder cijfers is het erg lastig te beoordelen.
Waarom zou je de exacte temperaturen willen uitrekenen? Wat wil je nu bereiken dan? :?

Heej, ninja-edit.
Maar alsnog hebben we, voor zover ik zie, geen concrete cijfers. Dan kan je een hoop aannamens doen maar zonder cijfers is het erg lastig te beoordelen. Het hele idee dat winterbanden niet geschikt zijn voor de zomer is dat ze gaan plakken doordat ze in die warmte te zacht zijn. Dan moet de omgevingstemperatuur en het wegdek temperatuur daar toch invloed op hebben?
Dat punt van plakken is complete onzin, waar haal je dat nu weer vandaan? De compound is zachter waardoor ze bij zeer warm weer sneller kunnen slijten, verder moet je niet overdrijven, het zijn maar banden.

[ Voor 40% gewijzigd door Gonadan op 09-10-2012 15:33 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De temperatuur van de banden in bedrijf bij -10 en +30 graden. Dan kan je namelijk exact aantonen wat het effect van buitenlucht en wegdektemperatuur is op de temperatuur van banden.\
Gonadan schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 15:31:
Dat punt van plakken is complete onzin, waar haal je dat nu weer vandaan? De compound is zachter waardoor ze bij zeer warm weer sneller kunnen slijten, verder moet je niet overdrijven, het zijn maar banden.
En de (veel) langere remweg, vergeet dat vooral niet.

[ Voor 50% gewijzigd door Tsurany op 09-10-2012 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Oh god, jij wilt de discussie dus alnog opnieuw starten. Het gaat niet om een verschil tussen 30 of -10, daar ging die hele discussie niet om. Ga het anders gewoon eens teruglezen of lees op zijn minst de posts die nu geplaatst worden.

De omgevingstemperatuurdiscussie ging om het feit dat er een zeven graden wordt aangegeven en dat die onzin is. Omdat de omgevingstemperatuur dusdanig weinig invloed heeft dat je tussen 0 graden en 10 graden weinig verschilt zult merken, in tegenstelling tot wat de fabrikanten beweren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gonadan schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 15:35:
Oh god, jij wilt de discussie dus alnog opnieuw starten. Het gaat niet om een verschil tussen 30 of -10, daar ging die hele discussie niet om. Ga het anders gewoon eens teruglezen of lees op zijn minst de posts die nu geplaatst worden.

De omgevingstemperatuurdiscussie ging om het feit dat er een zeven graden wordt aangegeven en dat die onzin is. Omdat de omgevingstemperatuur dusdanig weinig invloed heeft dat je tussen 0 graden en 10 graden weinig verschilt zult merken, in tegenstelling tot wat de fabrikanten beweren.
Er wordt beweerd dat temperatuur van buitenlucht en grondoppervlakte geen/weinig invloed heeft op de temperatuur van een band, iets wat je zelf nog eerder beweerde. Jij beweerde ook zelf dat banden in de winter (-10) net zo warm worden als in de zomer (+30). Ik betwist dat, alleen kan ik daar geen exacte cijfers voor vinden. Jij hebt het zelf nooit gehad over die 0 tot 10 graden, jij had het constant over de omgevingstemperatuur en verschil tussen winter en zomer.

Jij start die discussie, jij komt met die opmerking en dan ga je nu zo reageren? Pfff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tsurany schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 15:44:
Er wordt beweerd dat temperatuur van buitenlucht en grondoppervlakte geen/weinig invloed heeft op de temperatuur van een band, iets wat je zelf nog eerder beweerde. Jij beweerde ook zelf dat banden in de winter (-10) net zo warm worden als in de zomer (+30). Ik betwist dat, alleen kan ik daar geen exacte cijfers voor vinden. Jij hebt het zelf nooit gehad over die 0 tot 10 graden, jij had het constant over de omgevingstemperatuur en verschil tussen winter en zomer.
Over de zomer heb ik het inderdaad gehad, maar ook over de zevengradengrens en dat het daarover ging. Feit is nog steeds dat als jij met 120 over de snelweg gaat je banden dusdanig warm worden dat het compoundverschil weinig ter zake doet. Exacte cijfers zijn helaas niet beschikbaar.

Het punt is dat het gewoon veel minder uit maakt dan de bandenboeren je willen doen geloven. Feit is wel dat een zachter compound zeker nut heeft als je net van huis weggaat en geen hoge snelheiden zal bereiken.
Jij start die discussie, jij komt met die opmerking en dan ga je nu zo reageren? Pfff...
Excuus, kwam wat feller over dan bedoeld. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Die 7 graden grens is ook pure bullshit waar vooral de bandenboeren blij mee zijn. De ANWB raadt dit aan zodat " consumenten op tijd gaan wisselen en niet te lang wachten", een veiligheidsmarge dus .

Als ik met 7 graden en droog weer winterbanden heb, merk ik direct verschil met de zomersloffen. Je remweg is langer, stabiliteit op hoge snelheid minder en je grip in bochten is ook bagger.

Voor mijn gevoel heb ik pas wat aan winterbanden als er sneeuw of ijs ligt. Volgens mij zijn er ook onafhankelijke duitse onderzoeken die gehakt maken van die 7 graden fabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is gewoon platte commercie geworden, en de consument word zoals gewoonlijk om de tuin geleid, de winst van de multinationals heeft voorrang.
Ze doen je echt geloven dat je de winter niet doorkomt zonder 8)7

De waarheid is dat er heel wat op de baan zijn die hun voertuig en zichzelf niet beheersen.

Dus moet de wagen vol elektronica zitten om dat allemaal op te vangen, en ja hoor voor de winter nog eens 4 banden en e.v.t velgen aanschaffen, mooi kostenplaatje en kassa kassa......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

_Anvil_ schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 17:09:

Voor mijn gevoel heb ik pas wat aan winterbanden als er sneeuw of ijs ligt. Volgens mij zijn er ook onafhankelijke duitse onderzoeken die gehakt maken van die 7 graden fabel.
"Volgens mij" heb je in een serieuze discussie niet zoveel aan, dus dan zul je ook echt met dat onderzoek op de proppen moeten komen.

Verder snap ik (wederom) de ophef niet zo. Het is niet verplicht en er zijn geen consequenties voor jou als je lekker op je zomerbanden door rijdt (behalve de o zo verschrikkelijke kans dat een of andere betweter op een forum je voor roekeloze gek uitmaakt)
Als andere mensen zich graag laten "bedonderen" dan heb jij daar toch geen last van?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Ik blijf voorlopig ook nog even op "zomer" slofjes door kachelen. Er licht voorlopig nog geen sneeuw of ijs op de weg dus die wissel doen we wel een weekendje van te voren. Waarschijnlijk zijn bij flink lage temperaturen winterbanden idd beter, maar de echt grote verschillen zijn er toch echt pas bij winterse neerslag. Scheelt ook weer wat slijtage, misschien dat ze het dan nog 2 seizoenen naar de wintersport redden.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:11
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 17:59:
(...) en ja hoor voor de winter nog eens 4 banden en e.v.t velgen aanschaffen, mooi kostenplaatje en kassa kassa......
As je echt denkt dat het een complot is van de bandenmafia: koop zelf een set simpele velgen en zorg dat je zelf die wielen kunt wisselen. Het kost je eenmalig wat velgen en eventueel een goede garagekrik, maar het kost je geen ene cent aan banden. Elke kilometer die je op je winterbanden rijdt, slijten je zomerbanden niet. Onder de streep betaal je voor de banden zelf bijna niets.

Kortom, het is een complot van de velgenmafia en de krikkenverkopers... :X

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
YellowCube schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 18:25:
[...]

"Volgens mij" heb je in een serieuze discussie niet zoveel aan, dus dan zul je ook echt met dat onderzoek op de proppen moeten komen.

<knip>
Als andere mensen zich graag laten "bedonderen" dan heb jij daar toch geen last van?
Je hebt helemaal gelijk, het enige dat ik aantoonbaar ervaar is het verschil in grip (kwestie van dezelfde bocht op dezelfde snelheid op droog pakken), de rest kun je beter middels een onderzoek laten zien. Ik wed dat die TUV? onderzoeken die ze 7 graden stelling fors ontkrachten al een paar keer in dit topic zijn gepost.

Als (voormalig) veelrijder die ook in de winter in Scandinavie etc. geweest is, zie ik zeker wel het nut van winterbanden in.

Ik heb inderdaad zelf geen last van het feit dat "mensen zich laten bedonderen". Maar ik erger me wel aan die 7 graden gekte van de laatste jaren.. tante Miep die 3 keer per maand een kort ritje maakt, moet opeens aan de winterbanden. Volgens de anwb is ze anders in accuut levensgevaar pfff. hou toch op denk ik dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

_Anvil_ schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 20:56:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, het enige dat ik aantoonbaar ervaar is het verschil in grip (kwestie van dezelfde bocht op dezelfde snelheid op droog pakken), de rest kun je beter middels een onderzoek laten zien. Ik wed dat die TUV? onderzoeken die ze 7 graden stelling fors ontkrachten al een paar keer in dit topic zijn gepost.
TUV houdt juist die regel aan:
Warum Winterreifen besser greifen

Wenn die Durchschnittstemperaturen unter 7 Grad Celsius sinken, wird es höchste Zeit für einen Reifenwechsel. Denn Winterreifen bieten nicht nur bei winterlichen Straßenverhältnissen mehr Bodenhaftung, sondern bereits bei Temperaturen unter der 7-Grad-Grenze.
en buiten dat snap ik (wederom) de ophef over die 7 graden niet zo.
het is imo een prima leidraad waar verder veiligheidtechnisch gezien geen risico's aan vast zitten (behalve dan als je de bandenboeren absoluut niet wilt sponsoren).
Volgens de anwb is ze anders in accuut levensgevaar pfff. hou toch op denk ik dan. :)
de ANWB stelt dat nergens.
ANWB adviseert Winterbanden

De ANWB adviseert ook na de Winterbandentest 2012 weer iedereen die de auto in de winter dagelijks gebruikt en/ of op wintersport gaat, te kiezen voor winterbanden. Winterbanden bieden betere grip door een zachtere rubbersamenstelling en een aangepast profiel. Daardoor presteren ze optimaal in het winterseizoen.
je mag het onzin vinden, maar ik zie in bovenstaande, noch ergens anders op hun site, een uitspraak staan over accuut levengevaar (of iets wat daarbij in de buurt komt)
Met andere woorden: met dit soort uitspraken doe je misschien zelf ook wel een beetje aan de gekte mee :)

Ben overigens wel benieuwd wat jij (of anderen die zich ergeren aan de 7 graden regel) er van vinden als je het omdraait:
Monteer alleen winterbanden als het kwik onder de 7 graden daalt. Daarboven presteren ze namelijk minder dan zomerbanden.

[ Voor 8% gewijzigd door YellowCube op 09-10-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is net zo irritant. Ik erger mij aan het feit dat er altijd zwart/wit gedacht wordt, typisch iets voor GoT eigenlijk. De zevengradengrens is geen harde grens, het is niet zo dat banden daarboven of onder ineens waardeloos zijn. De overgang verloopt geleidelijk en is flink afhankelijk van veel factoren.

Dus hoe vaker het koud is en hoe kouder het wordt, des te meer nut krijgen winterbanden. Waar de grens dan ligt om het verwisselen uit te voeren? Dat moet je lekker helemaal zelf weten. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Gonadan schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 22:26:
Dat is net zo irritant. Ik erger mij aan het feit dat er altijd zwart/wit gedacht wordt, typisch iets voor GoT eigenlijk. De zevengradengrens is geen harde grens, het is niet zo dat banden daarboven of onder ineens waardeloos zijn. De overgang verloopt geleidelijk en is flink afhankelijk van veel factoren.
Dus hoe vaker het koud is en hoe kouder het wordt, des te meer nut krijgen winterbanden. Waar de grens dan ligt om het verwisselen uit te voeren? Dat moet je lekker helemaal zelf weten. ;)
Wat typisch GoT is, is er van uit gaan dat iedereen op deze wereld precies weet wat dan die factoren zijn ;)
Dat is niet zo. Heel veel mensen willen gewoon een vaste leidraad hebben en organisaties als de ANWB of ADAC geven zo'n leidraad. Dat kunnen ze niet doen op basis van "ah joh...kijk maar", dus geven ze een specifieke grens aan. En wederom: daarbij stellen ze helemaal nergens dat je zomerbanden onder de 7 graden opeens waardeloos zijn
(Vergelijk het met wanneer je banden moet vervangen: bij minder dan 4 mm. Zijn m'n banden dan bij 3.5 opeens waardeloos. Natuurlijk niet, dat hangt van veel factoren af. Begrijpt iedereen die factoren? Nee. Dus geef je domweg een harde veilige grens aan. Veel makkelijker en duidelijker)

En die omgekeerde benadering is niet m'n eigen idee. Ik kwam het toevallig tegen in dit artikel. Dat gaat juist over wanneer je nu eigenlijk (weliswaar in Duitsland) het beste je winterbanden er onder kunt leggen en waar je op moet letten
Die Bremsleistung der Winterreifen lässt bei warmen Temperaturen deutlich nach. Der ADAC hat dies vor längerer Zeit bereits getestet, und zwar sowohl bei frühlingshaften Temperaturen von 10 bis 13 Grad als auch bei sommerlichen 25 bis 30 Grad.
De uitkomst van het artikel is (voor Duitsland): zet ze er van oktober tot pasen onder, dan zit je vaak wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is dan ook 7 graden gemiddeld, wat betekent dat er dagen bij zitten dat het 's nachts gewoon gevroren kan hebben en er eventueel sneeuw of ijzel ligt. Puur een richtlijn om aan te geven dat, wanneer het gemiddeld 7 graden is, er veel koude nachten zullen zijn en het 's ochtends ook nog wel eens kan vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Yup, dat is precies wat ik zeg. De temperatuur in de band kan ten slotte wel hetzelfde zijn (waardoor de druk van de band gelijk is) maar dat wil nog niet zeggen dat het rubber dat de weg raakt dat ook is. Oftewel te weinig gegevens om er echt een conclusie uit te halen :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Even voor de duidelijkheid: sneeuw of ijs licht niet, het ligt. Als het licht (geeft ;) ), blijf dan liever binnen voor je eigen gezondheid.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

YellowCube schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 07:21:
Wat typisch GoT is, is er van uit gaan dat iedereen op deze wereld precies weet wat dan die factoren zijn ;)
Dat is niet zo. Heel veel mensen willen gewoon een vaste leidraad hebben en organisaties als de ANWB of ADAC geven zo'n leidraad. Dat kunnen ze niet doen op basis van "ah joh...kijk maar", dus geven ze een specifieke grens aan. En wederom: daarbij stellen ze helemaal nergens dat je zomerbanden onder de 7 graden opeens waardeloos zijn
(Vergelijk het met wanneer je banden moet vervangen: bij minder dan 4 mm. Zijn m'n banden dan bij 3.5 opeens waardeloos. Natuurlijk niet, dat hangt van veel factoren af. Begrijpt iedereen die factoren? Nee. Dus geef je domweg een harde veilige grens aan. Veel makkelijker en duidelijker)

En die omgekeerde benadering is niet m'n eigen idee. Ik kwam het toevallig tegen in dit artikel. Dat gaat juist over wanneer je nu eigenlijk (weliswaar in Duitsland) het beste je winterbanden er onder kunt leggen en waar je op moet letten
Mee eens. Je ziet echter ook binnen GoT mensen die zeven graden strak vasthouden en daar dan op inhaken. Tweakers willen graag voor alle factoren empirisch bewijs zien, terwijl dat niet beschikbaar is. Dus dan maar zelf analyseren. :D

Zo wordt je ook al snel voor gek verklaard als je een winterband kiest welke niet bovenaan in de test staat. Niemand weet hoe de test uitgevoerd is en dat het in principe door een andere testgroep anders kan uitvallen. Maar toch lijkt het heilig te zijn. Terwijl het eigenlijk gewoon gemiddeld genomen aangeeft of een band presteert of niet. Voor jan met de pet is dat dan ook prima, staat de band die zijn garage kan leveren in de middenmoot geclassificeerd als 'redelijk tot goed'. Waarom zou hij hem dan niet kunnen kiezen? Omdat je via autobandenmarkt eentje kan krijgen die in de test als 'goed' staat? Gaat mij allemaal te ver. Zolang je maar geen hatsiebatsiegumgum koopt waarmee je om de eerste de beste boom zit is het wel best.

Ok, einde nutteloze rant, het lucht wel op. }:O
Tsurany schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 07:56:
Het is dan ook 7 graden gemiddeld, wat betekent dat er dagen bij zitten dat het 's nachts gewoon gevroren kan hebben en er eventueel sneeuw of ijzel ligt. Puur een richtlijn om aan te geven dat, wanneer het gemiddeld 7 graden is, er veel koude nachten zullen zijn en het 's ochtends ook nog wel eens kan vriezen.
Precies, maar dan laat je nuance toe, dat kan natuurlijk niet hè? ;)

* Gonadan gaat toch maar voor winterbanden

Het zullen brede sloffen worden (ohjee) en niet de allerbeste uit de test (zonde van je geld!), maar ik heb dan tenminste wel winterprofiel. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nuance toelaten moet je niet doen als mensen niet in staat zijn met nuances om te gaan. Wie er geen verstand van heeft houd de 7 graden aan, wie dat wel heeft kan het zelf wel beslissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tsurany schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 08:53:
Nuance toelaten moet je niet doen als mensen niet in staat zijn met nuances om te gaan. Wie er geen verstand van heeft houd de 7 graden aan, wie dat wel heeft kan het zelf wel beslissen :)
Ach ja, ik rijd nu op Hankook banden (wat wil je als je in Korea zit ;) ). Dat schijnen ook zeer slechte banden te zijn alhoewel ik toch zeker weet dat ze zeer goede grip hebben.

Enne hieronder, klopt helemaal, alleen vertel dat al die mensen die nog hebben onthouden dat het prutsbanden zijn. Je ziet het nog echt vaak staan dat je voor gek wordt verklaard als je op die banden rijdt.

[ Voor 18% gewijzigd door redwing op 10-10-2012 12:53 ]

[removed]

Pagina: 1 ... 55 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.