Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 104 Laatste
Acties:
  • 332.076 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-10 11:44
Hankook was vroeger ook echte meuk, men gebruikte ze zelfs bewust op driftdagen om de achterkant makkelijker los te krijgen bij een club waar ik lid van was.

Tegenwoordig maken ze echter prima high performance banden die goed mee weten te komen met de (sub)top.

Zelf bezuinig ik overigens nooit op banden, ga doorgaans voor de duurdere types, maar dan via autobandenmarkt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:55
_Anvil_ schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 17:09:
Die 7 graden grens is ook pure bullshit waar vooral de bandenboeren blij mee zijn. De ANWB raadt dit aan zodat " consumenten op tijd gaan wisselen en niet te lang wachten", een veiligheidsmarge dus .

Als ik met 7 graden en droog weer winterbanden heb, merk ik direct verschil met de zomersloffen. Je remweg is langer, stabiliteit op hoge snelheid minder en je grip in bochten is ook bagger.

Voor mijn gevoel heb ik pas wat aan winterbanden als er sneeuw of ijs ligt. Volgens mij zijn er ook onafhankelijke duitse onderzoeken die gehakt maken van die 7 graden fabel.
De reden waarom ze die grens aanhouden is omdat het anders praktisch niet haalbaar is. Gaan ze zeggen: "Rijd door op zomerbanden tenzij er sneeuw word voorspeld", wat denk je dan wat voor chaos het wordt bij de bandenboer? De meeste tweakers in dit topic hebben de beschikking over eigen opslag en gereedschap om zelf de boel te monteren, maar het gros van de weggebruikers weet nog niet eens hoe ze een lampje moeten vervangen, een band op moeten pompen of de olie bij moeten vullen, denk je dat die zelf hun wielen gaan wisselen als de echte winter voor de deur staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Lampje zelf vervangen? Kan dat nog? :+

Er is nog een belangrijke reden om een advies met flinke marge te geven. Het is weer typisch Nederlands om de ANWB (of KNMI of watdanook) af te zeiken. Geven ze een advies voor op het randje en er valt een bak sneeuw dan is het land weer te klein.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij sommige auto's staat vrolijk in het boekje dat je maar langs de garage moet gaan :+
Moet eigenlijk nog een deken in m'n auto hebben voor in de winter, dan ben ik echt op alles voorbereid.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tsurany schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 18:59:
Bij sommige auto's staat vrolijk in het boekje dat je maar langs de garage moet gaan :+
Moet eigenlijk nog een deken in m'n auto hebben voor in de winter, dan ben ik echt op alles voorbereid.
Heb je geen kachel? :+

Maargoed, ik had altijd een plaid bij het reservewiel liggen. Nu krijg ik binnenkort een nieuwe auto en ik weet nog niet of ik daarbij het lampje wel kan vervangen. :D |:(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jawel, maar het kan nooit kwaad voorbereid te zijn :) Als er voor en achter een stel idioten stil staan omdat ze op zomerbanden rijden en de buitentemperatuur -1 is dan sta ik er natuurlijk tussen vast.

Wil ook rijhandschoenen hebben, in de winter is mijn versnellingspook ijskoud :')

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 19:28:
Jawel, maar het kan nooit kwaad voorbereid te zijn :) Als er voor en achter een stel idioten stil staan omdat ze op zomerbanden rijden en de buitentemperatuur -1 is dan sta ik er natuurlijk tussen vast.

Wil ook rijhandschoenen hebben, in de winter is mijn versnellingspook ijskoud :')
Doet de verwarming het dan niet in de file? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, de verwarming doet het niet in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Als je dat serieus meent, hoe zit dat dan?

Neem aan dat je in elke 10 meter je met gaat afzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Prius of iets dergelijks? Verbrandingsmotor uit onder de vijftig per uur dus geen heet koelcircuit om de verwarming mee te laten werken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Natuurlijk doet de verwarming het wel in de file. Maar je weet nooit hoe lang je soms stil kan staan en dan lijkt een lekkere warme deken mij toch wel ideaal. Zeker omdat je in de winter soms lang stil kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zelfs in die bak van jou? Je hebt toch minimaal 100PK nodig voor een kachel? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Met 92pk lukt dat ook nog wel :D Power to weight ratio he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:56

Matis

Rubber Rocket

Vorige week ook winterbanden besteld voor onze nieuwe Chevrolet Spark LS (BiFuel uitvoering).
Standaard ligt er een 155/75/14 band onder, maar die kon de dealer nergens vinden in zijn assortiment winterbanden.
Nu maar besloten om er 155/80/13 onder te leggen. Vredestein Snowtracs op stalen velg. In totaal voor 460 euro. Inclusief twee maal montage/demontage en opslag van de andere wielen.
Geen slechte deal vind ik zelf. Het kan zeker goedkoper, maar dan moet ik alsnog betalen voor de (de)montage en de opslag van de wielen, want daar heb ik echt geen plek voor.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:01

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik snap de discussie niet zo. Ik heb mijn eerste auto gekocht toen ik in de Alpen woonde, dus ik ben wat dat betreft "opgegroeid" met de winterbandenmentaliteit. De bandenfabrikanten hebben er weinig extra aan: je doet gewoon qua tijd ook 2x zo lang met je banden. De enige meerkosten die ik heb gehad zijn een extra set zwarte velgen en het op- en afmonteren a 20 euro per keer. Dat zijn echt de kosten niet, dus naar mijn mening is het gebruik van winterbanden niet heel veel duurder en je bent gelijk goed voorbereid voor het feit als er wel sneeuw valt.

En wat betreft die 7 graden grens: wellicht dat het iets uitmaakt, maar dat is minimaal. Sterker nog: als het geijzeld heeft maakt het niet uit of je zomer- of winterbanden hebt: je glijdt even hard door. Het verschil is voornamelijk als het gesneeuwd heeft.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De winterbanden liggen er bij mij sinds gisteren weer onder (policy van leasemaatschappij). Wereld van verschil meteen*.

*sarcasme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:07

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Matis schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 09:29:
Vorige week ook winterbanden besteld voor onze nieuwe Chevrolet Spark LS (BiFuel uitvoering).
Standaard ligt er een 155/75/14 band onder, maar die kon de dealer nergens vinden in zijn assortiment winterbanden.
Nu maar besloten om er 155/80/13 onder te leggen. Vredestein Snowtracs op stalen velg. In totaal voor 460 euro. Inclusief twee maal montage/demontage en opslag van de andere wielen.
Geen slechte deal vind ik zelf. Het kan zeker goedkoper, maar dan moet ik alsnog betalen voor de (de)montage en de opslag van de wielen, want daar heb ik echt geen plek voor.
Inderdaad geen slechte deal, als je ook de opslag erbij hebt. 460 euro is ook zo'n beetje de nieuwprijs van 4 velgen + banden + 1x wisselen.* En dan moet je ze zelf nog opslaan.

* bij 175/65/14 Vredestein Snowtracs tenminste.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:28

YellowCube

Wait...what?

almightyarjen schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 09:48:

En wat betreft die 7 graden grens: wellicht dat het iets uitmaakt, maar dat is minimaal. Sterker nog: als het geijzeld heeft maakt het niet uit of je zomer- of winterbanden hebt: je glijdt even hard door. Het verschil is voornamelijk als het gesneeuwd heeft.
dat is (wederom) een terug kerend argument wat helaas niet waar is.
Ook bij ijzel/ijs hebben winterbanden nut.

vanaf 1:32 worden er tests uitgevoerd met 3 gelijkwaardige auto's met resp. zomer, all-season en winterbanden.
Ze glijden alles behalve even hard door.

Wat overigens niet wegneemt dat ik (voor zover ik de keuze zou hebben) zelfs met winterbanden situaties met
ijzel zou vermijden. Want glijden ga je en het is zelden in een mooie gecontroleerde omgeving.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hahajamaardatiseengeprepareerdeijsringdusdatteltallemaalniet!

Nee serieus: indrukwekkend (maar niet onverwacht).

[ Voor 11% gewijzigd door Maasluip op 11-10-2012 15:57 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Winterbanden komen er bij mij niet onder.
In het weekend werk ik in een auto garage en als je de echte meningen hoor van de kenners:
Als mensen winterbanden nemen, denken ze dat ze de wereld aankunnen.
Of je nou je zomerbanden houd of je winterbanden neemt, mensen moeten hun gedrag aanpassen.
Winterbanden onder de 7 graden hebben zeker nut ja, zelf al verschillende tests gedaan met auto's.
Maar teveel mensen denken: Ow, ik heb toch winterbanden, dan maakt t niet uit of het hard(er) regent en/of sneeuw ligt.

Ikzelf pas mijn rijgedrag aan naar een rustiger standje, dan gebeurt er ook niets :)

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik doe allebei, dan heb je nóg minder kans.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Web-Brielle schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 16:01:
Winterbanden komen er bij mij niet onder.
In het weekend werk ik in een auto garage en als je de echte meningen hoor van de kenners:
Als mensen winterbanden nemen, denken ze dat ze de wereld aankunnen.
En dat ligt aan de banden, of misschien toch aan de domheid van die types? Lijkt me nu niet echt een valide reden tegen (of voor, for that matter) het nemen van winterbanden....

Dan moet je ook geen auto nemen. Immers, als je ziet wat sommige types denken als ze achter het stuur stappen....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Gonadan schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 16:04:
Ik doe allebei, dan heb je nóg minder kans.
Dat. Ik vind het een compleet nonargument. Iemand met een IQ van boven de honderd snapt heus wel dat winterbanden niet zaligmakend zijn.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
veel mensen veranderen door het verwisselen van hun banden.
Als ze weten dat ze minder doorglijden, dan gaan ze over het algemeen genomen iets harder rijden.
Ik zeg niet dat winterbanden geen effect hebben, wat dan doen ze uiteraard, geen twijfel over mogelijk!
Ik wil alleen zeggen dan mensen ook hun rijstijl moeten aanpassen erop (of niet, wij hebben tijdens de winter veel carrosserie werk :))

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Web-Brielle schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 16:08:
of niet, wij hebben tijdens de winter veel carrosserie werk :))
Dat komt omdat mensen zonder winterbanden tegen auto's met winterbanden glijden.

* Kaasplank knuppel in het hoenderhok gooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
En op welk statistisch significant onderzoek baseer je dit?
Kaasplank schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 16:10:
Dat komt omdat mensen zonder winterbanden tegen auto's met winterbanden glijden.
Zing!

[ Voor 30% gewijzigd door Hydra op 11-10-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik wil alleen zeggen dan mensen ook hun rijstijl moeten aanpassen erop (of niet, wij hebben tijdens de winter veel carrosserie werk :))
Dat krijg je idd, als je op zomerbanden blijft doorrijden in de winter. Goed gezien ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 16:06:
[...]

Dat. Ik vind het een compleet nonargument. Iemand met een IQ van boven de honderd snapt heus wel dat winterbanden niet zaligmakend zijn.
IQ 100 is het gemiddelde.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Niet onder frequente autorijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Laatst online: 07:35
Ah, fuck it, het is het niet waard

[ Voor 85% gewijzigd door Tarkin op 11-10-2012 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Laatst online: 13:01

almightyarjen

When does the hurting stop?

Tarkin schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 16:34:
Ah, fuck it, het is het niet waard
Reken eens uit wat het je nou netto extra kost. En reken dan uit wat het je kan kosten als je het niet doet...

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
[b][message=39082365,noline]
Dat is prima, maar besef dan wel hoeveel je betaald voor die opslag. Ik wed dat die banden 200 euro o.i.d. kosten op autobandenmarkt.nl. Je hebt geen schuur of berging dus?

Overigens een bizar smalle maat, zo klein is zo'n daewoo spark niet toch?

EDIT: lees nu dat er ook stalen velgen bij zitten en montage, dat mitigeert de zaak.

*leest andere posting hierboven van iemand die ze er al onder heeft*

Met mensen die nu al aan de winterbanden moeten van de leasemij heb ik medelijden. Met deze temperaturen vind ik het niks, merkbaar minder grip bij snelle bochten en vanaf 150 km/h voelt het wobbelig i.v.m. de zomersloffen. De mijne blijven nog in de schuur dus.

[ Voor 30% gewijzigd door _Anvil_ op 11-10-2012 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

almightyarjen schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:00:
[...]

Reken eens uit wat het je nou netto extra kost. En reken dan uit wat het je kan kosten als je het niet doet...
Het is n edit he, hij zal wel wat over het IQ van autorijders gepost hebben, en zich daarna bedacht hebben dat het gezeur wat dr van komt het niet waard is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

dude88 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 08:01:
[...]

Doet de verwarming het dan niet in de file? :S
Die verwarming doet het prima, totdat je drie uur stilstaat in de sneeuw. Dan zet je vanzelf je motor uit voordat je zonder brandstof staat en heel best is lang stationair draaien immers ook niet. In de winter heb ik gewoon een extra jas en deken achterin liggen, samen met een aantal pakjes Sultana en een literfles drinken. Aan het einde van de winter is dat niet bepaald lekker meer maar nog wel goed en als ik lang stil sta doet smaak er minder toe, iets te eten en te drinken is dan veel belangrijker. Doemscenario zeg je? Nee hoor, zelfs met dat ene lullige sneeuwbuitje afgelopen winter heb ik op een gegeven moment anderhalf uur stil gestaan.
Ik zeg niet dat winterbanden geen effect hebben, wat dan doen ze uiteraard, geen twijfel over mogelijk!
Juist, je moet ongeacht welke banden je rijdt je rijstijl aanpassen en de omstandigheden en imho betekent dat ook dat je met winterbanden niet harder gaat rijden dan met zomerbanden. Met winterbanden weet je alleen dat je meer kans hebt op succesvol je auto weer onder controle krijgen dan met zomerbanden.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
[...]

in dien ik geen leaseauto heb, 4 banden + velgen (ik ken de prijs niet). Wat het kan kosten als ik het niet doe? Ik heb 3 jaar zonder gereden waarbij er een winter bovenuitsprong qua sneeuw, nooit in de problemen geraakt. Je kan ook gewoon met beleid rijden als je de wegconditie kent hoor. Ok het is gladder en je moet meer opletten, maar het gaat. Verder ging ik niet heel vroeg in de ochtend/snachts op de baan, dat scheelde ook wel weer (veel meer gestrooid en een op een natte baan is het hetzelfde rijden als op een natte baan in de zomer).

Maar ik heb een leaseauto en winterbanden zijn verplicht vanuit het bedrijf. dus atm trek ik er mij niet zoveel van aan.
AtleX schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:14:
[...]

Die verwarming doet het prima, totdat je drie uur stilstaat in de sneeuw. Dan zet je vanzelf je motor uit voordat je zonder brandstof staat en heel best is lang stationair draaien immers ook niet. In de winter heb ik gewoon een extra jas en deken achterin liggen, samen met een aantal pakjes Sultana en een literfles drinken. Aan het einde van de winter is dat niet bepaald lekker meer maar nog wel goed en als ik lang stil sta doet smaak er minder toe, iets te eten en te drinken is dan veel belangrijker. Doemscenario zeg je? Nee hoor, zelfs met dat ene lullige sneeuwbuitje afgelopen winter heb ik op een gegeven moment anderhalf uur stil gestaan.

[...]
Hmm, lollies in de wagen als je stil staat! Been there, done that water in de wagen laten liggen, je moet er alleen op denken om het er s'avonds terug uit te nemen en smorgens terug mee te nemen in de auto, anders is het bevroren :+
Juist, je moet ongeacht welke banden je rijdt je rijstijl aanpassen en de omstandigheden en imho betekent dat ook dat je met winterbanden niet harder gaat rijden dan met zomerbanden. Met winterbanden weet je alleen dat je meer kans hebt op succesvol je auto weer onder controle krijgen dan met zomerbanden.
Voor ons wel ja, maar de gemiddelde automobilist redeneert anders (al dan niet dankzij de vele reclames). Ze zeggen voor een beter wegligging in de winter neem winterbanden. Denken de mensen => allright! nu kan ik in de winter net zo rijden als in de zomer. Tja, dan houd het op

[ Voor 56% gewijzigd door Tarkin op 11-10-2012 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Tarkin schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:16:
[...]

Hmm, lollies in de wagen als je stil staat! Been there, done that water in de wagen laten liggen, je moet er alleen op denken om het er s'avonds terug uit te nemen en smorgens terug mee te nemen in de auto, anders is het bevroren :+
Ha, daar houd ik rekening mee! :)
[...]

Voor ons wel ja, maar de gemiddelde automobilist redeneert anders (al dan niet dankzij de vele reclames). Ze zeggen voor een beter wegligging in de winter neem winterbanden. Denken de mensen => allright! nu kan ik in de winter net zo rijden als in de zomer. Tja, dan houd het op
Tsja, als je denk dat je met winterbanden, ESP, TSC, ABS, HSC en nog een miljoen andere drieletterige afkortingen flink door kunt blazen dan zie ik je vanzelf wel weer in de sloot liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
I know, maar door de verwachtingen die gecreëerd worden (door reclames voor meer verkopen) gaat het merendeel van de mensen zijn weggedrag niet aanpassen als er geen obstakels zijn (auto's die trager rijden voor je e.d.). Aangezien hij toch redeneert dat dit moet kunnen met winterbanden.

Mensen die ze dan niet hebben (en ook mensen die ze wel hebben en wel weten waar ze mee bezig zijn) zijn over het algemeen dan iets voorzichtiger, al ish et maar omdat ze het snel voelen dat de auto zich niet gedraagt als normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtleX schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:14:
[...]

Die verwarming doet het prima, totdat je drie uur stilstaat in de sneeuw. Dan zet je vanzelf je motor uit voordat je zonder brandstof staat en heel best is lang stationair draaien immers ook niet.
Alleen maar stationair draaien is zo ongeveer het beste wat een motor kan overkomen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Als ze weten dat ze minder doorglijden, dan gaan ze over het algemeen genomen iets harder rijden.
gedragsadaptatie heet dat.
Rond veiligheidssystemen als ABS en ESP speelt eenzelfde discussie. Gaan mensen roekelozer rijden als gevolg van het vertrouwen in deze systemen?
Wil je er echt een uitspraak over doen, dan zul je dat moeten "meten" i.p.v van uit de losse pols melden dat het zo is :)
En wat uiteraard de belangrijkste vraag is:
zijn de nadelen als gevolg van de zgn gedragsadaptatie groter dan de voordelen van winterbanden (of ABS, ESP etc)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De naam Winterband is feitelijk verkeerd gekozen, gezien het eerder beperkte gebied dat hij aankan, eerder zoiets als Koudweer band zou helderder klinken.
Rallyrijders snappen direct wat het is hoor, en bij sneeuw & ijzel komt er wel wat anders op de velg om ook in die omstandigheden goed te kunnen rijden, aan een aannemelijke snelheid.
Kortom het is duidelijk overroepen, en geeft bij vele potentiële kopers ervan een overdreven veilgeheidsgevoel.
Het is maar dat je weet dat als het echt bar winterweer wordt, je beter kan gaan voor de echte sneeuwband, en wie daarmee eens gereden op het witte tapijt zal een ervaring rijker zijn.
Overigens is het klimaat hier te onzeker om in die zaken te investeren, voor noordelijke gelegen gebieden is er geen ontkomen als je s'avonds wil thuiskomen.

Wordt het hier te gort (wat meestal van korte duur is), dan is er het openbaar vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het OV? Het auto verkeer blijft gewoon doorrijden terwijl het OV allang stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 18:02:
De naam Winterband is feitelijk verkeerd gekozen, gezien het eerder beperkte gebied dat hij aankan, eerder zoiets als Koudweer band zou helderder klinken.
Rallyrijders snappen direct wat het is hoor, en bij sneeuw & ijzel komt er wel wat anders op de velg om ook in die omstandigheden goed te kunnen rijden, aan een aannemelijke snelheid.
da's leuk, maar ik (en velen met mij) zijn geen rallyrijders.
Kortom het is duidelijk overroepen, en geeft bij vele potentiële kopers ervan een overdreven veilgeheidsgevoel.
Het is maar dat je weet dat als het echt bar winterweer wordt, je beter kan gaan voor de echte sneeuwband, en wie daarmee eens gereden op het witte tapijt zal een ervaring rijker zijn.
Overigens is het klimaat hier te onzeker om in die zaken te investeren, voor noordelijke gelegen gebieden is er geen ontkomen als je s'avonds wil thuiskomen.

Wordt het hier te gort (wat meestal van korte duur is), dan is er het openbaar vervoer.
misschien kun je dan uitleggen in welk opzicht een sneeuwband anders is dan een winterband en waarom die laatste, voor niet rallyrijders, op een wit tapijt niet voldoet.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
AtleX schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:24:
Tsja, als je denk dat je met winterbanden, ESP, TSC, ABS, HSC en nog een miljoen andere drieletterige afkortingen flink door kunt blazen dan zie ik je vanzelf wel weer in de sloot liggen.
ALs je zulke dingen beweert moet je het ook onderbouwen met cijfers. Ja tuurlijk zijn er altijd idioten, maar zaken als ABS hebben gewoon absoluut nut voor de gemiddelde autobestuurder. Als je, zoals de meeste bestuurders, gewoon de rem vol intrapt als je schrikt sta je met ABS gewoon een stuk sneller stil dan zonder.

Als jij dan beweert dat die gemiddelde autobestuurder daardoor roekelozer gaat rijden ben ik benieuwd naar cijfers. Het strookt namelijk niet met de afname in dodelijke ongevallen.
Tsurany schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 18:08:
Het OV? Het auto verkeer blijft gewoon doorrijden terwijl het OV allang stil staat.
Inderdaad. Vorig jaar en het jaar daarvoor was het een compleet drama met de NS. Ik ben die dagen dat de NS volledig stil stond gewoon naar m'n werk en naar klanten gekacheld hoor. Nieteens zoveel langer over gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Hydra op 11-10-2012 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 18:09:
[...]

da's leuk, maar ik (en velen met mij) zijn geen rallyrijders.

[...]

misschien kun je dan uitleggen in welk opzicht een sneeuwband anders is dan een winterband en waarom die laatste, voor niet rallyrijders, op een wit tapijt niet voldoet.
:)
Dat je dit vraagt zegt al genoeg, ben wel verbaasd over al die onkunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sneeuwband

Afbeeldingslocatie: http://www.aksafety.ie/webfm_send/242

Winterband

Afbeeldingslocatie: http://www.aksafety.ie/webfm_send/243

http://www.aksafety.ie/news/drive-safely-winter

Aanduiding winterbanden?

Men maakt een onderscheid tussen de markering "M&S" (Mud and Snow) en het "sneeuwvloksymbool".
Winter- en 4-seizoenenbanden die de markering "M&S" dragen worden door de Europese wetgeving aanzien als een winterband.
Maar de banden die ook het sneeuwvloksymbool dragen, zijn getest én goedgekeurd om goede prestaties te leveren in zwaardere winterse omstandigheden.

Tegenwoordig doorgaans bekend als winterbanden, soms ook sneeuwbanden genoemd of M+S-banden, oftewel modder- en sneeuwbanden. Dit laatste is overigens niet in alle gevallen terecht, aangezien ook sommige all seasons banden M+S kunnen zijn. Belangrijker dan hoe ze genoemd worden is dan ook de voornaamste functie van deze banden: de veiligheid van u en uw medeweggebruikers waarborgen op winterse en glibberige wegen. We komen hiermee bij de belangrijkste verwachting die we van dit type band hebben en die in feite ook geldt voor de zomerband en de vier seizoenen-band: VEILIGHEID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 22:31

JdM

Humbled

Hydra schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 18:28:
[...]

Als je, zoals de meeste bestuurders, gewoon de rem vol intrapt als je schrikt sta je met ABS gewoon een stuk sneller stil dan zonder.

[...]
Helaas is dit niet geheel correct.
Je bewering gaat niet op op gladde ondergronden, dit komt door het verschil tussen statische en dynamische wrijvingscoëfficiënt.
Op ijs sta je zelfs eerder stil met een blokkerend wiel dan met een wiel waarbij de ABS in werking is.

Op een droge, ruwe ondergrond sta je inderdaad met ABS wel eerder stil, dan wanneer het wiel geblokkeerd zou zijn.
Het is hier echter niet het grote ABS topic, dus excuses voor mijn off-topic geneuzel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Hydra schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 18:28:
[...]

ALs je zulke dingen beweert moet je het ook onderbouwen met cijfers. Ja tuurlijk zijn er altijd idioten, maar zaken als ABS hebben gewoon absoluut nut voor de gemiddelde autobestuurder. Als je, zoals de meeste bestuurders, gewoon de rem vol intrapt als je schrikt sta je met ABS gewoon een stuk sneller stil dan zonder.

Als jij dan beweert dat die gemiddelde autobestuurder daardoor roekelozer gaat rijden ben ik benieuwd naar cijfers. Het strookt namelijk niet met de afname in dodelijke ongevallen.
Hoho, dat beweer ik niet he. ;) Ik zeg alleen dat mensen ook hun rijstijl aan moeten passen als ze omstandigheden dat vereisen. Dat veiligheidssystemen in de regel niet helpen wil ik niet beweren, maar als je eenmaal gaat glijden in de sneeuw heb je daar natuurlijk weinig aan. Of je glijd met geblokkeerde wielen of met een rammelend pedaal maakt niet zo gek veel uit. Naar mijn ervaring helpen winterbanden vooral bij het weer onder controle krijgen van je voertuig en zorgen ze er niet voor dat je gewoon lekker door kunt blazen alsof het een prachtig droge weg is.

[ Voor 20% gewijzigd door AtleX op 11-10-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-10 22:50
Wat voor nut hebben studs in de sneeuw? Die hebben enkel nut op ijs, lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]
Het kost me extra als ik het doe en het kost me niets extra's als ik het niet doe en gewoon voorzichtig rijd ? Wat is nu je punt ? ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
JdM schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:09:
Helaas is dit niet geheel correct.
Je bewering gaat niet op op gladde ondergronden
Ik had het over "in general", niet over uitzonderingsgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

_Anvil_ schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:10:
Dat is prima, maar besef dan wel hoeveel je betaald voor die opslag. Ik wed dat die banden 200 euro o.i.d. kosten op autobandenmarkt.nl. Je hebt geen schuur of berging dus?

Overigens een bizar smalle maat, zo klein is zo'n daewoo spark niet toch?

EDIT: lees nu dat er ook stalen velgen bij zitten en montage, dat mitigeert de zaak.

*leest andere posting hierboven van iemand die ze er al onder heeft*
Fabrieksaf liggen er 155/75/14 onder. Zo smal vind ik de wielen niet onder de auto. Daarnaast vind ik de Spark toch wel een kleine auto hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:07:
Sneeuwband

[afbeelding]

Winterband

[afbeelding]

http://www.aksafety.ie/news/drive-safely-winter

Aanduiding winterbanden?

Men maakt een onderscheid tussen de markering "M&S" (Mud and Snow) en het "sneeuwvloksymbool".
Winter- en 4-seizoenenbanden die de markering "M&S" dragen worden door de Europese wetgeving aanzien als een winterband.
Maar de banden die ook het sneeuwvloksymbool dragen, zijn getest én goedgekeurd om goede prestaties te leveren in zwaardere winterse omstandigheden.

Tegenwoordig doorgaans bekend als winterbanden, soms ook sneeuwbanden genoemd of M+S-banden, oftewel modder- en sneeuwbanden. Dit laatste is overigens niet in alle gevallen terecht, aangezien ook sommige all seasons banden M+S kunnen zijn. Belangrijker dan hoe ze genoemd worden is dan ook de voornaamste functie van deze banden: de veiligheid van u en uw medeweggebruikers waarborgen op winterse en glibberige wegen. We komen hiermee bij de belangrijkste verwachting die we van dit type band hebben en die in feite ook geldt voor de zomerband en de vier seizoenen-band: VEILIGHEID.
Winterband is simpelweg een algemene benaming. Als je het exacte type wilt weten zal je inderdaad naar de symbolen moeten kijken. De profielen die jij post verschillen trouwens ook per merk en type. Er zijn zat winterbanden met lamellen en ook sommige allseasons hebben lamellen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 18:56:
[...]

Dat je dit vraagt zegt al genoeg, ben wel verbaasd over al die onkunde
In de noordelijk gelegen gebieden gaan deze banden (in Noorwegen) door het leven als "piggdekk", oftewel "spijkerband"
(met andere woorden: net als hier worden ze ook daar meestal geen "sneeuwband" genoemd)
En wederom, voor de niet rallyrijders onder ons, zijn gewone winterbanden (piggfrie dekk) goed genoeg.
YellowCube in "Winterbanden... wie heeft ze?"

En over je opmerking die banden hier te gebruiken:
Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 18:02:
Het is hier niet eens toegestaan ze te voeren, dus het klimaat heeft er in eerste plaats weinig mee van doen.
Ook in het Hoge Noorden zul je moeten investeren aangezien je meestal (in ieder geval in Noorwegen) een toeslag betaald om ze te mogen voeren.

Ik zou je nog bijna de tip willen geven om, voordat je iemand van onkunde beschuldigd, je eigen feiten en kennis te checken en daarna eens het topic door te lezen om te zien wat er zoal voorbij gekomen is. Maar ik neem aan dat je het zelf ook wel inziet.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Matis schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 01:06:
[...]

Fabrieksaf liggen er 155/75/14 onder. Zo smal vind ik de wielen niet onder de auto. Daarnaast vind ik de Spark toch wel een kleine auto hoor.
Maar zuinig jongen, en dan ook nog op LPG, da's lachend tanken denk ik? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Och ik tank ook lachend hoor, daar is de tankpas voor uitgevonden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Ik heb geen tankpas boehoehoe, wel LPG gelukkig (en een kortingskaart, maar das nie hetzelfde helaas :) ).
Af en toe tank ik een beetje benzine en dan Vpower en dan zakt mijn broek wel af van de prijs hoor.
En meer OnTopic: winterbanden zijn best fijn in de regen vandaag.

[ Voor 13% gewijzigd door Daniel36 op 12-10-2012 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Als je zuinig wilt rijden moet je gaan fietsen, huilen bij de tank weet je van tevoren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLuca
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 15:47
Volgende week heb ik ze ook! Onder mijn Peugeot (Tweet) ;-) 110\70-R16

Ik verbreed het topic even naar ALLE winterbanden. Wat mij opvalt namelijk is dat er erg weinig tests te vinden zijn die gaan over winterbanden onder motoren en brommers/scooters. IAls iemand een goede vergelijking gevonden hoor ik het graag.
Ik merk nu met regen en blaadjes dat mijn zomerbandjes niet heel stabiel op de weg liggen...

Computers; de meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Er zijn dan ook maar zeer weinig motoren die met winterbanden uitgerust worden. De meeste motorrijders laten bij gladheid de motor staan. (Waaronder ondergetekende)
Ergo, het loont zich niet om daar een test voor uit te voeren.

Maar wat bedoel je precies met "niet stabiel"? Is de bandenspanning wel goed?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Matis schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 01:06:
[...]

*googelt even*

ah ok, die auto is Matiz formaat zeg maar. Was even in de war met dat grotere type sedan (Aveo?).
Tsurany schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 09:27:
Och ik tank ook lachend hoor, daar is de tankpas voor uitgevonden :D
Heb geen tankpas meer, maar tank altijd exact voor 125 euro benzine, zo heb ik nooit (bewust) last van stijgende prijzen :p

[ Voor 29% gewijzigd door _Anvil_ op 12-10-2012 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-10 12:30
Geen winterbanden, altijd rustig aan doen mocht het glad zijn en te glad = niet weg! Voorzichtigheid is gewoon belangrijk en kun je een eind mee komen. Ik zeg natuurlijk niet dat winterbanden niet nodig zijn, maar geef er geen geld aan uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Aan je naam en het logo eronder te zien rij je BMW M6, dan moeten die winterbandjes er pecunia technisch ook nog wel bij kunnen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

_Anvil_ schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:20:

Heb geen tankpas meer, maar tank altijd exact voor 125 euro benzine, zo heb ik nooit (bewust) last van stijgende prijzen :p
Op een gegeven moment kom je enkel de straat niet meer uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 08:45:
[...]

In de noordelijk gelegen gebieden gaan deze banden (in Noorwegen) door het leven als "piggdekk", oftewel "spijkerband"
(met andere woorden: net als hier worden ze ook daar meestal geen "sneeuwband" genoemd)
En wederom, voor de niet rallyrijders onder ons, zijn gewone winterbanden (piggfrie dekk) goed genoeg.
YellowCube in "Winterbanden... wie heeft ze?"

En over je opmerking die banden hier te gebruiken:

[...]

Het is hier niet eens toegestaan ze te voeren, dus het klimaat heeft er in eerste plaats weinig mee van doen.
Ook in het Hoge Noorden zul je moeten investeren aangezien je meestal (in ieder geval in Noorwegen) een toeslag betaald om ze te mogen voeren.

Ik zou je nog bijna de tip willen geven om, voordat je iemand van onkunde beschuldigd, je eigen feiten en kennis te checken en daarna eens het topic door te lezen om te zien wat er zoal voorbij gekomen is. Maar ik neem aan dat je het zelf ook wel inziet.
;)
Ik check mijn kennis hoor, iets wat jij weleens vergeet:

http://www.touring.be/nl/...rbanden/landen/belgie.asp

http://www.automania.be/n...uws/goodyear-winterbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-10 12:30
_Anvil_ schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:23:
Aan je naam en het logo eronder te zien rij je BMW M6, dan moeten die winterbandjes er pecunia technisch ook nog wel bij kunnen :p
Was met maar zo, haha! Nee, droomauto, vandaar! ;)
Kleine Saxo VTS hier, ook blij mee hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

als ik had geweten dat je in Belgie woont (wat ik niet kan checken ;) ), dan had ik die opmerking over het wel of niet mogen voeren van spijkerbanden(!) niet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
YellowCube schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:32:
als ik had geweten dat je in Belgie woont (wat ik niet kan checken ;) ), dan had ik die opmerking over het wel of niet mogen voeren van spijkerbanden(!) niet gemaakt.
Misschien is het dan als Belg sowieso niet zo handig om op een Nederlands forum hoog van de toren te gaan blazen over verkeerde terminologie. Die is in Belgie gewoon anders dan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

kennelijk niet:
in de eerste link wordt gewoon gesproken over spijkerbanden.
In de tweede link wordt al helemaal niet gesproken over sneeuwbanden.

Volgens mij is sneeuwbanden iets uit de tijd dat de term winterband nog niet zo ingeburgerd was.
Een band met een grof en gelamelleerd profiel speciaal voor sneeuw, maar dan ook echt alleen voor sneeuw, wat inhield dat ze in niet besneeuwde omstandigheden lawaaiig en qua rijeigenschappen niet echt geweldig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 08:55
Zit eens te kijken naar een set 2e hands winterbanden met stalen velgen voor mn Forester. Nog niet eerder winterbanden gehad, maar ergens lijken ze me wel makkelijk. Rij toch aardig wat km's en die Forester zal best vooruit komen op glad met zn AWD, maar remmen zal wat pittiger gaan :p

Maar veel spul op marktplaats bv mag je blij zijn met 5mm, net iets meer dan de minimum aanbevolen diepte van 4mm, dus zoek gewoon wat meer, maar hoe snel slijten winterbanden ongeveer? Wil ze er wel pas wat later op gooien, aangezien zomerbanden (heb michelin eco meuk, dus zo spectaculair kan het nooit zijn) over het algemeen beter presteren op alles behalve sneeuw en ijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLuca
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 15:47
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 10:49:
Er zijn dan ook maar zeer weinig motoren die met winterbanden uitgerust worden. De meeste motorrijders laten bij gladheid de motor staan. (Waaronder ondergetekende)
Ergo, het loont zich niet om daar een test voor uit te voeren.

Maar wat bedoel je precies met "niet stabiel"? Is de bandenspanning wel goed?
Bandenspanning is prima, maar bij wat scherpere bochten tijdens regen (helemaal icm blaadjes en die witte tekens op de weg) breekt de achterkant uit. Is logisch, maar ik had verwacht dit later in het jaar pas te ervaren met de vorst.

Misschien wat bredere banden de volgende keer erop laten leggen...

[ Voor 5% gewijzigd door DaLuca op 12-10-2012 12:56 ]

Computers; de meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 16:11
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:51:
Zit eens te kijken naar een set 2e hands winterbanden met stalen velgen voor mn Forester. Nog niet eerder winterbanden gehad, maar ergens lijken ze me wel makkelijk. Rij toch aardig wat km's en die Forester zal best vooruit komen op glad met zn AWD, maar remmen zal wat pittiger gaan :p

Maar veel spul op marktplaats bv mag je blij zijn met 5mm, net iets meer dan de minimum aanbevolen diepte van 4mm, dus zoek gewoon wat meer, maar hoe snel slijten winterbanden ongeveer? Wil ze er wel pas wat later op gooien, aangezien zomerbanden (heb michelin eco meuk, dus zo spectaculair kan het nooit zijn) over het algemeen beter presteren op alles behalve sneeuw en ijs.
Winterbanden gaan prima een winter of 3 tot 5 mee. Hangt af van de kilometers die je maakt en hoelang je ze erop laat liggen. In tegenstelling tot de leasemaatschappijen leg ik ze er bijvoorbeeld pas onder als sneeuw verwacht wordt of heel erg aannemelijk is dat het gaat sneeuwen met neerslag. Vorig jaar bijvoorbeeld pas in december en gingen ze er begin maart alweer vanaf. Dan slijten ze niet veel. Rij je van oktober tot en met maart dan gaat het wat harder.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
DaLuca schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:55:
[...]
Bandenspanning is prima, maar bij wat scherpere bochten tijdens regen (helemaal icm blaadjes en die witte tekens op de weg) breekt de achterkant uit. Is logisch, maar ik had verwacht dit later in het jaar pas te ervaren met de vorst.
Dat heeft niets met winterbanden te maken. Jij hebt er schijnbaar nu banden op liggen die het slecht doen op een nat wegdek. Dat is op te lossen door een band te pakken die daar wel voor geschikt is (en dat kan zowel een zomer als winterband zijn afhankelijk van wat je zelf wilt)
Misschien wat bredere banden de volgende keer erop laten leggen...
Om meer grip te hebben op een nat wegdek gaan bredere banden je niet helpen. Bij bredere banden moet er nl. meer water worden afgevoerd en daarmee krijg je juist eerder last dat je minder grip hebt door een nat wegdek.

Witte tekens en blaadjes wil je trouwens altijd ontwijken. Onafhankelijk van je banden zul je daar slechte grip op hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 12-10-2012 16:38 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

_Anvil_ schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:20:
[...]

*googelt even*

ah ok, die auto is Matiz formaat zeg maar. Was even in de war met dat grotere type sedan (Aveo?).
Correct. De Aveo is inderdaad een klap groter, zwaarder en dus onzuiniger.
Jeetje, ik tank voor net een tientje LPG waarmee ik dan 250 km kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 08:55
MrFl0ppY schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 13:59:
[...]

Winterbanden gaan prima een winter of 3 tot 5 mee. Hangt af van de kilometers die je maakt en hoelang je ze erop laat liggen. In tegenstelling tot de leasemaatschappijen leg ik ze er bijvoorbeeld pas onder als sneeuw verwacht wordt of heel erg aannemelijk is dat het gaat sneeuwen met neerslag. Vorig jaar bijvoorbeeld pas in december en gingen ze er begin maart alweer vanaf. Dan slijten ze niet veel. Rij je van oktober tot en met maart dan gaat het wat harder.
Dat erop leggen als er echt pas sneeuw verwacht zou worden was ik ook van plan, zeker omdat normale banden over het algemeen altijd een betere grip hebben... (op eco/energysave en kneiterharde chinese meuk na dan...)
Banden met 5-6mm zouden dan dus iig zeker 1 winter en waarschijnlijk ook wel 2 mee kunnen mits je er niet 'veel' km's op maakt (uitgaande van 9mm-4mm, las ergens dat ze ong 9mm nieuw hebben)

Bleh, 10tje tanken voor 250km... ik doe 25-30 euro voor 300 :p (1:8 met LPG)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Nu online
redwing schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 23:51:
[...]
Het kost me extra als ik het doe en het kost me niets extra's als ik het niet doe en gewoon voorzichtig rijd ? Wat is nu je punt ? ;)
Als je niet extreem weinig rijdt, zodoende dat je zolang met je banden doet dat ze eerder slecht worden van te oude leeftijd dan van slijtage, kost winterbanden gebruiken je juist niets extra. In de tijd dat je op de winterbanden rijdt, slijten de zomerbanden niet en vice versa. Ja je kunt zeggen dat winterbanden misschien iets harder slijten, maar daar tegenover staat weer dat (in ieder geval bij mijn auto) de winterbanden wat goedkoper zijn dan de zomerbanden. Tenzij je echt gaat lopen muggenziften over elk klein detail kost het je uiteindelijk dus niets meer.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Moi_in_actie schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 03:46:
[...]
Als je niet extreem weinig rijdt, zodoende dat je zolang met je banden doet dat ze eerder slecht worden van te oude leeftijd dan van slijtage, kost winterbanden gebruiken je juist niets extra. In de tijd dat je op de winterbanden rijdt, slijten de zomerbanden niet en vice versa. Ja je kunt zeggen dat winterbanden misschien iets harder slijten, maar daar tegenover staat weer dat (in ieder geval bij mijn auto) de winterbanden wat goedkoper zijn dan de zomerbanden. Tenzij je echt gaat lopen muggenziften over elk klein detail kost het je uiteindelijk dus niets meer.
Wat zijn details ? Je moet ten slotte de kosten meenemen van verwisselen/extra set velgen, opslag, daarnaast gaan winterbanden wat minder lang mee (slijten meestal wat harder en bij 4 mm zijn ze niet geschikt meer). Daarnaast moet het wel heel toevallig zijn als ze bij het verkopen van je auto precies op zijn of dat je er de echte waarde voor terug krijgt. Uiteindelijk kosten winterbanden in het algemeen gewoon geld.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Nu online
redwing schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 05:25:
[...]

Wat zijn details ? Je moet ten slotte de kosten meenemen van verwisselen/extra set velgen, opslag, daarnaast gaan winterbanden wat minder lang mee (slijten meestal wat harder en bij 4 mm zijn ze niet geschikt meer). Daarnaast moet het wel heel toevallig zijn als ze bij het verkopen van je auto precies op zijn of dat je er de echte waarde voor terug krijgt. Uiteindelijk kosten winterbanden in het algemeen gewoon geld.
Je hebt kleine details die voor of tegen het principe spreken van winterbanden gebruiken. Dit zijn dingen als de prijs, dat wanneer je echt een eerlijke vergelijking wilt maken je beide sets elk exact 6 maanden per jaar moet gebruiken, op dezelfde manier moet rijden om ze gelijk te laten slijten etc.
Daarbij komen dan nog dingen dat je zou kunnen meerekenen dat het je iets meer moeite kost winterbanden te gebruiken, want ja je moet 2 keer per jaar je banden verwisselen en ze ergens opslaan.
Aan de andere kant zijn winterbanden in de winter (over het algemeen en bij winters weer) gewoon veiliger dan zomerbanden. Dit heeft weer het gevolg dat je minder kans op een ongeluk hebt, waardoor lagere verzekeringspremie etc etc. Dat bedoelde ik dus met kleine details :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:47

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Een golfpartner van mij is merkdealer en heeft mij een aanbod op een setje 2ehands winterbanden gedaan waar ik van de week even naar ga kijken. De info die ik alvast van hem gekregen heb: Compleet set met nog 6mm profiel, op 5 spaaks LM velgen. Prijs: 245,-

Nu heb ik nog nooit eerder winterbanden gehad. Waar moet ik precies op letten? En met de informatie die ik nu al heb, kan ik er al iets van zeggen of dit een goed bod is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Je moet er in elk geval rekening mee houden dat bij 4 mm winterbanden op zijn.
Dus effectief heb je nog maar 2 mm te gaan, als je een beetje veel rijdt komt dat eigenlijk neer op nog 1 winter.

Het voordeel is wel dat je dan in elk geval alvast velgen heb, dus de prijs is zo gek nog niet als de velgen een beetje netjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:42
Bij mij op het werk rijden sommigen alweer met winterbanden, op verzoek van de lease-maatschappij zijn ze al overgestapt... Redelijk kansloos als je het mij vraagt.

Ik zag trouwens een interessante aanbieding bij de Makro voor winterbanden. Setje winterbanden inclusief omleggen op de velg bij Euromaster vanaf €95,59 (afhankelijk van velgmaat, dit is 15 inch). Het betreft Kleber Krisalp H2 banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 16:11
Erazzzer schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 23:31:
Een golfpartner van mij is merkdealer en heeft mij een aanbod op een setje 2ehands winterbanden gedaan waar ik van de week even naar ga kijken. De info die ik alvast van hem gekregen heb: Compleet set met nog 6mm profiel, op 5 spaaks LM velgen. Prijs: 245,-

Nu heb ik nog nooit eerder winterbanden gehad. Waar moet ik precies op letten? En met de informatie die ik nu al heb, kan ik er al iets van zeggen of dit een goed bod is?
Profieldiepte is erg belangrijk. Zoals al eerder gezegd is, zijn de banden "op" op bij minder dan 4mm. Dat is best rap. Kijk ook alle banden na. Soms zijn de achterbanden nog 6,5mm terwijl de voorbanden al onder de 4 zitten. Verder is het merk band belangrijk en het bepaald ook meteen of het een goede deal is of niet. A merk banden zijn gewoon een stuk duurder.

De leeftijd van de banden is ook belangrijk. 5 jaar of ouder is niet echt aan te raden. Dit kun je zien aan de DOT code. Daar staat een viercijferige code in die staat voor het weeknr en jaar (wwjj).

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

redwing schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:36:
Witte tekens en blaadjes wil je trouwens altijd ontwijken. Onafhankelijk van je banden zul je daar slechte grip op hebben.
Let wel; er is een verschil tussen vermijden en ontwijken.

Probeer witte markeringen en putdeksels te vermijden. Ver vooruitkijken dus zodat je rijlijn er al langs loopt. Als je ze echter gaat ontwijken (je rijlijn gaat eroverheen maar je gaat pas laat corrigeren) dan breng je jezelf op een dag vanzelf in de problemen. Als het niet meer te vermijden valt; gewoon eroverheen rijden. Dan maakt het achterwiel maar een stapje opzij; dat kun je best hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Blik1984 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 08:24:
Bij mij op het werk rijden sommigen alweer met winterbanden, op verzoek van de lease-maatschappij zijn ze al overgestapt... Redelijk kansloos als je het mij vraagt.
Het is toch oktober, dat is volgens de adviezen voor jan met de pet gewoon normaal. Trouwens, de leasemaatschappij betaalt, dus wat maakt het uit. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Blik1984 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 08:24:
wat is er kansloos aan dan?
ja, het gemiddelde is nog boven de 7 graden, maar je hebt ook met planningen van de bandenboeren te maken, over een maand kom je er gewoon niet meer tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Moi_in_actie schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 13:56:
[...]
Je hebt kleine details die voor of tegen het principe spreken van winterbanden gebruiken. Dit zijn dingen als de prijs, dat wanneer je echt een eerlijke vergelijking wilt maken je beide sets elk exact 6 maanden per jaar moet gebruiken, op dezelfde manier moet rijden om ze gelijk te laten slijten etc.
Volgens mij moet je gewoon de prijs pakken die het kost als je wel met die dingen rijdt en de prijs als je er niet mee rijdt. Die precies 6 maanden en op dezelfde manier rijden heb je echt niet nodig en maakt het naar mijn idee juist een minder goede vergelijking.
Daarbij komen dan nog dingen dat je zou kunnen meerekenen dat het je iets meer moeite kost winterbanden te gebruiken, want ja je moet 2 keer per jaar je banden verwisselen en ze ergens opslaan.
Voor de meeste mensen betekend dit toch al snel 100-150 euro per jaar voor het wisselen en eenmalig een paar honderd voor de velgen. Jij kunt dat details vinden maar ik denk dat veel mensen daar toch anders over denken.
Aan de andere kant zijn winterbanden in de winter (over het algemeen en bij winters weer) gewoon veiliger dan zomerbanden. Dit heeft weer het gevolg dat je minder kans op een ongeluk hebt, waardoor lagere verzekeringspremie etc etc. Dat bedoelde ik dus met kleine details :)
Tja, maar dit lijken mij niet echt de details maar juist de echte verschillen. Volgens mij de keuze voor winterbanden nl vooral de afweging of je een paar honderd euro per jaar uit wilt geven om die paar dagen veiliger/makkelijker te kunnen rijden ? Voor sommige is het dat waard, voor anderen niet. In Nederland lijkt me dat echt een keuze gezien de winters. Als je de auto een paar dagen kunt laten staan of die dagen gewoon rustig rijd is er weinig aan de hand nl. Aan de andere kant zijn winterbanden natuurlijk wel heel fijn :)
shameete schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 09:47:
[...]
ja, het gemiddelde is nog boven de 7 graden, maar je hebt ook met planningen van de bandenboeren te maken, over een maand kom je er gewoon niet meer tussen.
Dat het jammer is dat je de positieve werking van winterbanden weer minder gaat maken door ze er te vroeg onder te leggen. Helaas is dat praktisch maar moeilijk anders op te lossen.

[ Voor 11% gewijzigd door redwing op 15-10-2012 09:57 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
redwing schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 09:55:
[...]

Volgens mij moet je gewoon de prijs pakken die het kost als je wel met die dingen rijdt en de prijs als je er niet mee rijdt. Die precies 6 maanden en op dezelfde manier rijden heb je echt niet nodig en maakt het naar mijn idee juist een minder goede vergelijking.

[...]

Voor de meeste mensen betekend dit toch al snel 100-150 euro per jaar voor het wisselen en eenmalig een paar honderd voor de velgen. Jij kunt dat details vinden maar ik denk dat veel mensen daar toch anders over denken.

[...]

Tja, maar dit lijken mij niet echt de details maar juist de echte verschillen. Volgens mij de keuze voor winterbanden nl vooral de afweging of je een paar honderd euro per jaar uit wilt geven om die paar dagen veiliger/makkelijker te kunnen rijden ? Voor sommige is het dat waard, voor anderen niet. In Nederland lijkt me dat echt een keuze gezien de winters. Als je de auto een paar dagen kunt laten staan of die dagen gewoon rustig rijd is er weinig aan de hand nl. Aan de andere kant zijn winterbanden natuurlijk wel heel fijn :)

[...]

Dat het jammer is dat je de positieve werking van winterbanden weer minder gaat maken door ze er te vroeg onder te leggen. Helaas is dat praktisch maar moeilijk anders op te lossen.
wat maak je er minder mee dan? als het kwik dadelijk laag genoeg is met evt. een laagje sneeuw dan doen banden die er in oktober zijn omgelegd het net zo goed als banden die er eind november zijn omgelegd. ;)
of bedoel je dat zo niet ?

rij je veel kilometers dan zijn winterbanden naar jezelf toe veel beter te verantwoorden als wanneer je maar sporadisch van de auto gebruik maakt.
mijn ouders bijvoorbeeld. hun auto rijdt nog geen 5K per jaar. winterbanden erom leggen vinden ze zonde van het geld.
m'n moeder fietst naar d'r werk en m'n vader rijdt veel kilometers in een bedrijfsbus (geen idee of die is voorzien van winterbanden trouwens.) dus de noodzaak is er gewoonweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik vind het geldargument niet echt reëel, tenzij écht heel weinig rijdt.
Als je de winterbanden er onder hebt, dan slijten de zomerbanden niet. En andersom.

Kosten zitten hem dan vooral in de aanschaf van de velgen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

EWK schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 15:35:
Ik vind het geldargument niet echt reëel, tenzij écht heel weinig rijdt.
Als je de winterbanden er onder hebt, dan slijten de zomerbanden niet. En andersom.

Kosten zitten hem dan vooral in de aanschaf van de velgen.
En het feit dat je winterbanden niet tot 1,6 mm kunt oprijden. Maargoed, mensen die dat doen boeit veiligheid toch al niet heel veel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:58
Gonadan schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 15:36:
[...]

En het feit dat je winterbanden niet tot 1,6 mm kunt oprijden. Maargoed, mensen die dat doen boeit veiligheid toch al niet heel veel.
Waarom niet, gewoon in de zomer oprijden? en dan nieuwe winterbanden eronder als ze op zijn, of alsnog de zomerbanden erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, in de winter nog net 4mm? Gewoon lekker oprijden tot de volgende winter. Je gaat toch geen winterbanden weg doen omdat ze in sneeuw niet meer ideaal werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Het is gewoon nog niet nodig, het gemiddelde van oktober ligt altijd ver boven de 7 graden. Maar het kan ook gewoon 20 graden worden, dan slijten je winterbanden gewoon heel snel en heb je er minder voordeel van.

En je kunt natuurlijk ook met voortschreidend inzicht al een afspraak inplannen voor eind november of december, dus dat planningsargument vind ik niet echt steekhoudend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TerminalNL schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 15:38:
Waarom niet, gewoon in de zomer oprijden? en dan nieuwe winterbanden eronder als ze op zijn, of alsnog de zomerbanden erop.
Tsurany schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 15:43:
Inderdaad, in de winter nog net 4mm? Gewoon lekker oprijden tot de volgende winter. Je gaat toch geen winterbanden weg doen omdat ze in sneeuw niet meer ideaal werken?
En dan de verminderde prestaties in de zomer voor lief nemen? Toch bijzonder dat je voor de veiligheid speciale banden voor het ene seizoen neemt en dan daarmee de veiligheid in het andere seizoen gaat verminderen. Neem ze dan gewoon niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]

Mijn leasemaatschappij had de uitnodiging ook twee weken geleden al weer verstuurd. Ook direct op ingegaan, maar dan wel dus door een afspraak op 16 november te maken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Orion84 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:04:
[...]
Mijn leasemaatschappij had de uitnodiging ook twee weken geleden al weer verstuurd. Ook direct op ingegaan, maar dan wel dus door een afspraak op 16 november te maken.
Juist, die van mij staat ook voor eind november ingepland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 13-10 17:46

Sick Nick

Drop the top!

Gonadan schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 15:50:
[...]

[...]

En dan de verminderde prestaties in de zomer voor lief nemen? Toch bijzonder dat je voor de veiligheid speciale banden voor het ene seizoen neemt en dan daarmee de veiligheid in het andere seizoen gaat verminderen. Neem ze dan gewoon niet.
Die 4mm oprijden kan in een dag geregeld zijn, gewoon een dagje gummen boeken op een circuit en oproken die handel :P Dan fatsoenlijke zomerbanden eronder, paar rondjes met vollop grip aan de slag en dan naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nadeel van een extra set banden voor de winter zal denk ik ook niet de prijs zijn maar meer de opslag,
opslag van banden kost namelijk ook geld en zover ik weet ook niet bepaald goedkoop.

persoonlijk zou ik eerder voor all-season banden gaan, tuurlijk presteren ze iets minder als puur zomer of puur winterbanden maar over het algemeen als men niet de bochten neemt als een F1 coureur dan heeft men daar wel genoeg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik snap het geemmer van de laatste pagina ofzo niet helemaal. Als opslag en/of kosten niet opwegen tegen de voordelen doe je het toch gewoon niet? Kun je alleen niet rijden in sneeuw e.d. (niet kunnen in de zin dat het relatief onveilig is, niet dat het fysiek onmogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:53:
nadeel van een extra set banden voor de winter zal denk ik ook niet de prijs zijn maar meer de opslag,
opslag van banden kost namelijk ook geld en zover ik weet ook niet bepaald goedkoop.
Heb jij geen schuur? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
*kuch* appartement *kuch*

Niet iedereen heeft ruimte voor 'zomaar' ff 4 extra banden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esiq
  • Laatst online: 25-03-2024
Heb mijn zomerbanden maar omgewisseld voor regenbanden (technisch gezien ook zomerbanden maar wel lekker zacht). In de 'winters' hier kan je vaker spreken van een moesson dan van een winter. En ik laat de auto dan ook gewoon maar staan. Mijn auto is een hobby en kan prima lekker zonder accu buiten blijven staan.

En mensen die over blaadjes rijden glijden wel ongeacht wat voor banden ze er onder hebben.
Pagina: 1 ... 56 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.