Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.924 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gonadan schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 15:50:
En dan de verminderde prestaties in de zomer voor lief nemen? Toch bijzonder dat je voor de veiligheid speciale banden voor het ene seizoen neemt en dan daarmee de veiligheid in het andere seizoen gaat verminderen. Neem ze dan gewoon niet.
Het verschil is in de winter tussen zomer en winter banden is veel groter dan in de zomer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jazeker heb ik een schuur, maar 5 grote AT terrein banden vreten ook aardig ruimte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 22:38
Bij mij gaan ze er volgende week weer onder!

Zit alleen te twisten of ik de snowtrac3 banden niet in de verkoop zal doen en er een setje van deze jongens onder te hangen: Vredestein Arctrac

Afbeeldingslocatie: http://www.tyrereviews.co.uk/images/tyres/Vredestein-Arctrac.jpg

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:29
Denk je die spijkers ook echt nodig te hebben dan?

Afgelopen weekend voor 200 euro setje met 6-7mm 2e hands banden opgehaald, wel redelijk oud al, dus even goed mee uitkijken, kon ze wel wat goedkoper krijgen daardoor. Kom er deze winter mee door, volgende winter maar eens kijken. Heb er nu iig wel 4 stalen velgen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 22:38
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 18:49:
Denk je die spijkers ook echt nodig te hebben dan?
Dat is de grote vraag. Wonen straks heuvelop en we gaan ook geregeld een dagje richting de piste. Vorige keer ging dit allemaal prima met winterbanden, maar die spijkers geven een behoorlijke extra marge (uit ervaring).

moeilijk, moeilijk. Vooral omdat de snowtracks nog 7-8 mm hebben (2500km op gereden). En we dus niet meer met de auto naar NL kunnen in de winter (of we moeten het gokken op spijkerbanden, weet niet wat de boete is).

[ Voor 11% gewijzigd door Rene op 15-10-2012 18:57 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:51

YellowCube

Wait...what?

spijkerbanden zijn wel gaaf.
zelf een Ford Fiesta 1.1 automaat geeft je met spikes een rallygevoel :+

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, die vonkenregen op een asfaltweg in je spiegel is cool man....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tsurany schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 18:08:
Het verschil is in de winter tussen zomer en winter banden is veel groter dan in de zomer.
Alleen bij winterse neerslag. Maar het principe blijft staan, het is toch raar dat je de ene kant op wel voor maximale veiligheid wilt gaan maar de andere kant op niet. Dan kan je ook nooit iemand veroordelen die geen winterbanden wil (niet dat ik jou dat heb zien doen overigens).

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:40

Eagle Creek

Breathing security

De stelregel is winterbanden zijn effectief vanaf 8 graden. Als je het huidige weerbericht volgt is het op sommige plaatsen meer dan 20. Toch zie ik al aardig wat Tweakers in dit topic die zeggen dat ze de bandjes er al onder hebben gelegd. Hoewel het rubber misschien ook nog weer niet van de velgen afdruipt, lijkt het me toch rijkelijk vroeg om ze nu al om te leggen. Of ben ik nou gek? Ik snap wel dat als straks de kou toeslaat er weer een enorme run komt en de capaciteit beperkt is, maar we verwachten in de herfst ook niet allemaal van de ene op de andere dag in een sneeuwbui terecht te komen.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Precies, winterbanden zijj heel zinvol, maar dan wel wanneer de temperatuur onder de 7 graden ligt. Het rubber van winterbanden blijft bij lage temperaturen namelijk soepler en zorgt dus >7 graden voor een betere remweg. Wat overigens een misverstand is, winterbanden hebben geen betere waterafhandeling dan goede zomerbanden. Op glade ondergrond zoals ijssel en sneuw presteren winterbanden natuurlijk wel veel beter.

Ik heb ze nog liggen, deze gaan er net voor het 3e jaar onder en omdat ik niet zo heel veel km's meer maak is hun staat ook nog prima.

Heb het voordeel dat mijn zwager een garagebedrijf heeft en daar liggen ze in de opslag, compleet met velg.... valt er vanaf morgen veel sneeuw dan heb ik ze vanavond of morgenvroeg al onder liggen ;) :P :D

/me Bullet heeft wel zin in een flink pak sneeuw de komende winter!

[ Voor 4% gewijzigd door Bullet NL op 19-10-2012 15:33 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maar wat wil je daarmee zeggen dan? De zeven graden is nogal arbitrair. Veel tweakers krijgen ze alvast omdat de leasemaatschappij dat wil, de tweakers die het zelf moeten doen wachten bijna nog allemaal. Daarbij zullen de temperaturen in de vroege ochtend wel snel dalen, de temperatuur overdag maakt wat dat betreft een stuk minder uit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 00:07:
Ja, die vonkenregen op een asfaltweg in je spiegel is cool man....
dat is inderdaad exact wat er gebeurt als je met spijkerbanden op een "droge" weg rijdt.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Gonadan schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:19:
Maar wat wil je daarmee zeggen dan? De zeven graden is nogal arbitrair. Veel tweakers krijgen ze alvast omdat de leasemaatschappij dat wil, de tweakers die het zelf moeten doen wachten bijna nog allemaal. Daarbij zullen de temperaturen in de vroege ochtend wel snel dalen, de temperatuur overdag maakt wat dat betreft een stuk minder uit.
Hoezo arbitrair??? Wanneer ik zowel mijn zomerbanden als winterbanden van het zelfde merk heb en de fabrikant aangeeft dat de winterbanden bij een temperatuur < 7 graden beter werken is daar niets arbirairs aan. De fabrikant maakt gewoon zijn specs bekent en die zal het tenslotte wel getest hebben.

Dat leasemaatschapijen nu al met wisselen beginnen heeft voornamelijk te maken met druk bij de bandenboer als Profile en Euromaster, veel leasemaatschapijen hebben daar namelijk contracten mee, je kan dit soort bedrijven natuuurlijk niet opzadelen met een enorme aanloop omdat alle leaserijders in één keer hun banden willen wisselen.
YellowCube schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:35:
[...]

dat is inderdaad exact wat er gebeurt als je met spijkerbanden op een "droge" weg rijdt.
Los van het effect, "spijkerbanden" zijn bij wet verboden in ons land.

[ Voor 11% gewijzigd door Bullet NL op 19-10-2012 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bullet NL schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 17:02:
Hoezo arbitrair??? Wanneer ik zowel mijn zomerbanden als winterbanden van het zelfde merk heb en de fabrikant aangeeft dat de winterbanden bij een temperatuur < 7 graden beter werken is daar niets arbirairs aan. De fabrikant maakt gewoon zijn specs bekent en die zal het tenslotte wel getest hebben.
Zoek anders de definitie eens op, dat is precies wat arbitrair betekent. ;)
Dat leasemaatschapijen nu al met wisselen beginnen heeft voornamelijk te maken met druk bij de bandenboer als Profile en Euromaster, veel leasemaatschapijen hebben daar namelijk contracten mee, je kan dit soort bedrijven natuuurlijk niet opzadelen met een enorme aanloop omdat alle leaserijders in één keer hun banden willen wisselen.
Precies, vanuit de leasemaatschappijen is het prima te begrijpen. Daarom snap ik ook niet wat Eagle Creek wilde zeggen met zijn post, de meeste tweakers die de keuze hebben wachten namelijk nog wel even.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Bullet NL schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 17:02:
[...]

Los van het effect, "spijkerbanden" zijn bij wet verboden in ons land.
misschien had ik er even een /sarcasme achteraan moeten gooien.
Je krijgt namelijk allerminst een vonkenregen :)
en dat het bij wet verboden is, is niet zo raar. De schade aan de wegen als gevolg van dit soort banden is erg groot (ernstige spoorvorming) Daarnaast slijten de spikes erg snel met veel fijnstof als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Auto moet volgende week weer voor onderhoud heen, dus laat direct winterbanden eronder leggen (setje van vorige jaar). Na volgende week schijnt omslagpunt te zijn voor koude periode en komt me nu ook goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik zit er nogsteeds wel over te denken trouwens, gewoon een setje banden in de allersmalste maat die ik vinden kan / die mn auto nog net kunnen tillen, en die alleen gebruiken als er daadwerkelijk sneeuw ligt.. mja, dan liggen ze de rest van het jaar zo in de weg :/

De rij-eigenschappen zonder sneeuw vind ik bij winterbanden nogal tegenvallen tov goede(!) zomerbanden. Ik rij liever die ene week sneeuw per jaar gewoon op goede zomerbanden dan op cheape winterbanden trouwens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Low-budget banden is nooit een goed idee, of het nu gewone of winterbanden zijn. Persoonlijk vond ik het verschil tussen de banden nog wel meevallen qua rijeigenschappen. Al waren die banden qua maat én kwaliteit gelijkwaardig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:18

Bestla

Kvinne

Vrijdag 2 november gaan de Golf en de Fiat op hun winterbandjes. Ik vind het lekkerder rijden dan zomerbanden gek genoeg. Door het zachter rubber krijg je wat later stuurinfo door en de vering van de band helpt ook mee dat je een magiccarpetride gevoel krijgt.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:29
*ziet weer mensen met de heilige 7 graden grens gooien*

Ik heb me er wel eens in verdiept (op de autofora waar ik rondhang is deze discussie al 1000x gevoerd) en ben er van overtuigd dat er een forse "veiligheidsmarge" in die 7 graden zit.

Omslagpunt van een paar graden boven nul zit een stuk dichter bij de waarheid voor de meeste soorten banden denk ik. De winterbandjes blijven dus in mijn schuur tot het ('s nachts) gaat vriezen.

Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik ook de luxe heb ze er in 1 dag onder te kunnen gooien (vriend met brug en luchtsleutel in de buurt). De leasers onder ons kunnen er moeilijker onderuit om (te) vroeg te wisselen.

Heb wel eens laat in de lente een leaseauto van een collega overgenomen. De zomerbanden moesten uit de 1 of andere centrale opslag komen en ik moest het dus nog 3 weken met de winterslofjes doen, met inmiddels 20 graden boven nul!

Het gebrek aan grip in de bochten was echt pijnlijk duidelijk, zeker nadat de prima zomerslofjes (cont sportcontact geloof ik) er eenmaal onder lagen.

Verder is harder dan 160km/h rijden op de meeste winterbanden gewoon eng, voelt echt niet stabiel. Al zijn er natuurlijk wat sportievere types winterbanden die dit een stuk beter doen.

Ik moet de max speedrating van de snowtracs in mn schuur nog opzoeken trouwens :) (kreeg ze erbij toen ik de wagen kocht, weinig mee getest dus)

EDIT: Voordat allerlei Sheldons hier keihard de 7 graden grens gaan verdedigen en allerlei bewijslast van me gaan eisen: sorry, ik ga er geen onderzoeken of andere bewijslast bij zoeken en heb ook geen tijd hier hele schermen vol te discussiëren erover. :P

[ Voor 8% gewijzigd door _Anvil_ op 23-10-2012 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
_Anvil_ schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:10:
Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik ook de luxe heb ze er in 1 dag onder te kunnen gooien (vriend met brug en luchtsleutel in de buurt). De leasers onder ons kunnen er moeilijker onderuit om (te) vroeg te wisselen.
Precies. En ik heb er echt geen last van als ik met 10 graden op winterbanden rij ofzo hoor. Pas ruim daarboven voel ik het, in ieder geval in m'n 207 (is 'maar' 1100kg). Mij boeit het ook niet, ik betaal niet extra aan banden die sneller slijten.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:29
Hydra schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:12:
[...]

Precies. En ik heb er echt geen last van als ik met 10 graden op winterbanden rij ofzo hoor. Pas ruim daarboven voel ik het, in ieder geval in m'n 207 (is 'maar' 1100kg). Mij boeit het ook niet, ik betaal niet extra aan banden die sneller slijten.
Heb je helemaal gelijk in.

Goed, als je een "sportieve" rijstijl hebt, zul je met zomerse temperaturen heel duidelijk het verschil merken tussen (de onder die omstandigheden boterzachte) winterbanden en zomersloffen (met vaak ook een grotere velgmaat en dus plattere banden), maar echt boeiend is dat niet. Kwestie van ietsje rustiger aan doen.

Bij een graad of 10 is dat verschil al veel kleiner inderdaad.

Bottom line is dat als de sneeuw er eenmaal ligt, ik net zo blij ben met mn wintersloffen als ieder ander. Ik wacht gewoon net ff wat langer met wisselen, omdat ik me snel erger aan de minpunten bij warmer weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik heb een paar jaar geleden mijn wagen naar de garage moeten brengen omdat de tegenpartij was beginnen schuiven op bevroren sneeuw en in mijn deur was gereden. Ik heb toen een Mégane vervangwagen gekregen op zomerbanden. Mijn Astra op winterbanden voelde in de sneeuw toch een pak stabieler aan.
Bij hogere temperaturen ondervind ik weinig verschil, maar ik rij dan ook niet sportief.

Begin november gaan de winterbanden er terug onder mijn A3, omdat het gewoon in het leasecontract zit. Maar ik zou zeker toch overwegen om ze ook te bestellen moest het niet in het contract zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Big Womly op 23-10-2012 11:22 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zo, twee november de bandjes er onder :) Lekker vroeg maar dan kon het gecombineerd met wat ander montage werk.
_Anvil_ schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:10:
EDIT: Voordat allerlei Sheldons hier keihard de 7 graden grens gaan verdedigen en allerlei bewijslast van me gaan eisen: sorry, ik ga er geen onderzoeken of andere bewijslast bij zoeken en heb ook geen tijd hier hele schermen vol te discussiëren erover. :P
We hebben hier al geconcludeerd dat die 7 graden puur is zodat het voor Henk en Ingrid duidelijk is en idd niet op een wetenschappelijke analyse berust. Je kan stellen dat een gemiddelde temperatuur van onder de 7 graden kan betekenen dat ochtendvorst, sneeuw en bij een koude dag aanvriezen van regen gewoon reële opties zijn.

[ Voor 75% gewijzigd door Tsurany op 23-10-2012 12:35 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 16:49
zaterdagochtend/nacht krijgen we lichte vorst aan de grond. 0 graden :)

iedereen snel aan de winterbanderij :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S' nachts rij ik niet hoor, weet wel wat warmers :z
En nooit geen winterbanden meer, wel staan er ergens echte sneeuwbanden ter beschikking voor onze tufferd, mocht het echt goor weer worden.
Dat is dan ook meteen de enige goede oplossing, heel dat zogegezegde winterbanden gedoe is een puur commerciele gedrocht van de de bandenboeren (kassa, kassa), in duitsland bv: was het vorige winter een en al ellende op de wegen bij de stevige winterprik ondanks hun verpichting ervan, en iedereen maar in de val trappen, om die meuk toch maar aan te schaffen, de centen die je eraan kwijt bent kan veel nuttiger besteden.
Ach, zo kunnen we nog eens lachen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Het valt wel mee hoor, verschillende testorganisaties maken aan alle kanten duidelijk dat winterbanden wel degelijk zin hebben. Natuurlijk, bij kwakkelweer rond de 5 a 10 graden is er geen effect.... Maar wanneer het kouder wordt heeft het soepeler rubber van een winterband echt voordelen t.o.v. een zomerband. een mooi voorbeeld is dat een winterband echt beter remt wanneer het echt koud is....

Alsof een winterband zin heeft hang voornamelijk af van de vraag hoevaak en wanneer iemand op de weg zit. De winterband weg zetten als lauter iets commercieels is daarom ook onverstandig en niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een band voor koude temperaturen, niet voor echt winterweer, zo is de consument weer eens misleid, u ook dus.
Hier 38 jaar op de baan en zonder winterbanden en zonder schade, en met rijplezier ook nog, en met een mooi centje nog over ook.
Zelfs misleidend voor de niet ervaren chauffeur die denkt het ei van colombus te hebben ontdekt en maar blijft doorvlammen bij echt koud weer, gezien de reeks ongevallen in die periode van het jaar, en het type banden dat men dan omarmt een teken aan de wand dat het niet om de velg zit, maar in het hoofd.
Een band remt niet hoor, dat doet de bestuurder en de reminstallatie die op het voertuig aanwezig is, en daar zit het vaak verkeerd bij gewijzigde omstandigheden.
Mijn inziens kan de grote helft beter de weg niet opgaan bij een stevige winterprik, zeker degene die bij een stevige bui al door de mand vallen.
Nu probeert men natuurlijk de verkoop aan te zwengelen met voor de gemiddelde bestuurder allerlei opties toe te voegen die het rijden veilig moeten maken (beweert men), maar daar is vooral de kassa mee gebaat, gezien al die "veiligheidsverhogende technieken" niet meteen goedkoop zijn.
Dus de toekomst ziet er dan zo uit, een hoop oenen achter het stuur die in het gareel worden gehouden door de sterk aanwezige safety assistenten van allerlei aard, gemakzucht dient de mens in de toekomst of is dat al zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:06:
en iedereen maar in de val trappen, om die meuk toch maar aan te schaffen, de centen die je eraan kwijt bent kan veel nuttiger besteden.
Ach, zo kunnen we nog eens lachen....
Ik heb enorm veel plezier gehad van m'n winterbanden. tussen de 2 wintersport locatie's in oostenrijk zat een verbindingsrit van 230Km waarvan 50Km niet in de ANWB wegen atlas stond. Dit was letterlijk verbreedt fietspad. Niet geveegt, niet gestrooid, alleen maar sneeuw/ijs en geen vangrails of muurtjes aan de dal kant. De eerste helft slingerend tegen de berg op het dal uit, de 2e helft slingerend het volgende dal in. Gedeeltes echt met nog geen 10Km/uur gereden. In de ruim 2 uur die die 50Km in beslag namen zijn we welgeteld 1 andere auto tegen gekomen. Echt de meest fantastisch mooie rit ooit.
Bullet NL schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:14:
Het valt wel mee hoor, verschillende testorganisaties maken aan alle kanten duidelijk dat winterbanden wel degelijk zin hebben. Natuurlijk, bij kwakkelweer rond de 5 a 10 graden is er geen effect.... Maar wanneer het kouder wordt heeft het soepeler rubber van een winterband echt voordelen t.o.v. een zomerband. een mooi voorbeeld is dat een winterband echt beter remt wanneer het echt koud is....
Klopt ook bij koud en vochtig weer remt een winterband als een malle. Vorig jaar vanuit de wintersport een noodstop van 150 naar 0 moeten maken (was net een ongeluk gebeurd). Het deed indrukwekkend goed vertragen.

Maar de echt grote verschillen ontstaan denk ik pas echt bij winterse neerslag.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:42:
Het is een band voor koude temperaturen, niet voor echt winterweer, zo is de consument weer eens misleid, u ook dus.
Hier 38 jaar op de baan en zonder winterbanden en zonder schade, en met rijplezier ook nog, en met een mooi centje nog over ook.
Bij winterse neerslag is er echt wel een behoorlijk verschil tussen zomer en winterbanden kwa prestaties. Wij hebben een aantal identieke bedrijfswagens staan maar door verschil in lease contracten zitten er onder sommige geen winterbanden. Bij meer als 15Cm sneeuw gaat het niet meer over snelheid maar over het wel of niet bij de klant komen. Dat is ook hoe je winterbanden moet zien. niet als een vrijbrief om hard te rijden op sneeuw of ijzel

[ Voor 20% gewijzigd door martijn_tje op 23-10-2012 19:01 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oostenrijk is de Benelux niet in de winter verre van, en daar rij je best echte sneeuw-ijzel banden, net als in scandinavie, een manke vergelijking dus.
Bij zware winterse neerslag komen de hier gebruikelijke "winterbanden" echt wel tekort, maar die weersomstandigheden zijn hier van beperkte duur, en soms zelfs niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:42:
Het is zoals ik je vorige keer ook al uitgelegd heb onzin om te stellen dat spijkerbanden de enige zinnige optie zijn in de sneeuw. Ik heb je toen ook gezegd dat je je eigen feiten en kennis eens moet bijstellen voordat je hoog van de toren gaan blazen ;)

Winterbanden zijn prima geschikt voor winterse omstandigheden, dus zowel op sneeuw als op ijs.
Spijkerbanden zijn over het algemeen alleen van meerwaarde in omstandigheden van veel ijs op de weg i.c.m. dooi (dus water op ijs). In landen als Noorwegen en Zweden komt dat nog vrij vaak voor aangezien daar niet gestrooid wordt.

In NL en Belgie wordt over het algemeen wel gestrooid waardoor dit soort situaties vaak niet voorkomen. Dat is dan nog zo'n beetje het enige argument wat je wel goed stelt.

Overigens zijn, ondanks al je veronderstellingen, spijkerbanden in Oostenrijk ook geen gemeengoed. Dat heeft met name te maken dat er snelheidslimieten zijn voor auto's met spikes (die dus ook voorzien moeten zijn van een zgn "spike-ankleber", een sticker die aangeeft dat de auto met spijkerbanden is uitgerust).
Vanwege die limieten en de beperkte voordelen van spijkerbanden t.o.v. winterbanden zijn ze dus ook in Oostenrijk weinig populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:55:
Oostenrijk is de Benelux niet in de winter verre van, en daar rij je best echte sneeuw-ijzel banden, net als in scandinavie, een manke vergelijking dus.
Bij zware winterse neerslag komen de hier gebruikelijke "winterbanden" echt wel tekort, maar die weersomstandigheden zijn hier van beperkte duur, en soms zelfs niet aanwezig.
Wat wil je nou bewijzen? Zo beetje de hele wereld geeft aan dat winterbanden ook in Nederland effect hebben wanneer de temperatuur onder de 5 graden zakt..... Ga jij nu op basis van je eigenmening zonder onderbouwing het andere beweren?

Ik zou zeggen, los van je mening, kom maar op met onderzoeken die aantonen dat winterbanden geen effect hebben t.o.v. zomerbanden onder winterse condities....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bullet NL schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:14:
Wat is echt koud? Als het echt koud en droog is? Ik kan niet echt direct vinden hoe warm het was bij deze test, maar het komt aardig overeen met mijn eigen bevindingen. Winterbanden zijn voor NL het meest geschikt voor sneeuw, in alle andere omstandigheden ben je gewoon beter af met zomerbanden. Daarom wil ik ze er het liefst zo kort mogelijk onder hebben :)

Voorbeeldje:

Remmen (droog)

Ook al worden de winterbanden beter: bij de remproef vanaf 100 km/h laten ze op droog wegdek nog altijd meer dan een wagenlengte liggen ten opzichte van zomerbanden. En dat kan het verschil tussen een bijna-ongeluk of een zware aanrijding zijn. Onderling zijn de verschillen echter relatief klein: tussen de beste winterband van Dunlop en de slechtste van Kenda zit maar 2,3 meter verschil.

[ Voor 18% gewijzigd door J0YR1D3R op 23-10-2012 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:57
Bullet NL schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:50:
[...]
Wat wil je nou bewijzen? Zo beetje de hele wereld geeft aan dat winterbanden ook in Nederland effect hebben wanneer de temperatuur onder de 5 graden zakt..... Ga jij nu op basis van je eigenmening zonder onderbouwing het andere beweren?

Ik zou zeggen, los van je mening, kom maar op met onderzoeken die aantonen dat winterbanden geen effect hebben t.o.v. zomerbanden onder winterse condities....
Natuurlijk hebben winterbanden voordelen. Iets rustiger rijden heeft echter dezelfde voordelen en gezien de winters in Nederland kan dat laatste net zo goed werken. Er zijn maar weinig plekken waar je niet kunt komen als je zomerbanden hebt en het een keertje goed gesneeuwd heeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
redwing schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:22:
Natuurlijk hebben winterbanden voordelen. Iets rustiger rijden heeft echter dezelfde voordelen en gezien de winters in Nederland kan dat laatste net zo goed werken. Er zijn maar weinig plekken waar je niet kunt komen als je zomerbanden hebt en het een keertje goed gesneeuwd heeft.
Beetje jammer dit gelul. Je kunt wel claimen dat gewoon rustig rijden alles oplost maar volgens die redenatie zijn gordels en airbags ook niet nodig. Je hebt namelijk nooit last van het verkeer om je heen en je maakt nooit inschattingsfouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rustig rijden lost alles op mits je met 20 kilometer per uur over een lege weg gaat rijden. In het normale verkeer kan je met rustig rijden niet dezelfde voordelen halen als met winterbanden. Dan moet je echt veel langzamer gaan rijden. Op ijs verlies je met zomerbanden grip, of je nou rustig rijd of niet. En in de sneeuw stop je met winterbanden gewoon eerder. Met 60 remmen met winterbanden en je staat echt eerder stil dan met 45 remmen met zomerbanden.
Rustig rijden helpt veel, dat moet je sowieso doen in slechte omstandigheden, maar het compenseert echt niet het gehele verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dan nog, rustig rijden én winterbanden is nóg veiliger. Als je het niet nodig of te duur vind doe je het toch lekker niet? :z

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tsurany schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:54:
Rustig rijden helpt veel, dat moet je sowieso doen in slechte omstandigheden, maar het compenseert echt niet het gehele verschil.
Ik heb het al eerder gezegd maar hard aangereden sneeuw heb je op zomerbanden gewoon geen enkele grip op. Komt bij dat niet elk bij verkeerslicht de weg volledig horizontaal is, vooral bij op- en afritten heb je dit. Winterbanden maken op zulke momenten het verschil tussen een beetje en geen controle. Als je geen winterbanden wil prima, maar ga dan als het sneeuwt gewoon niet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hier zo aangeprezen winterbanden zijn geen sneeuwbanden, snap het dan eens a.u.b, ze zijn op heel koud asfalt iets beter, en daar houdt het dan mee op hoor, gezien het klimaat in NL & B een overbodige uitgave, ze zijn verplicht in Duitsland, maar we hebben gezien als de echte winterellende daar toeslaat dat ze met een even grote ellende zitten, enkel die met echte sneeuwbanden en 4 wiel aandrijving kunnen daar dan nog fatsoenlijk rijden.
Dus als het sneeuwt en die blijft liggen is het voor de meeste de boodschap , of thuis blijven of gaan voor het echte winterspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:24:
De hier zo aangeprezen winterbanden zijn geen sneeuwbanden, snap het dan eens a.u.b, ze zijn op heel koud asfalt iets beter, en daar houdt het dan mee op hoor
Dat is dus gewoon complete onzin. Post maar eens wat testen waaruit blijkt dat ze in sneeuw niks doen dan? De winterbanden die je hier gemonteerd krijgt hebben ook gewoon lamellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 24-10-2012 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:24:
De hier zo aangeprezen winterbanden zijn geen sneeuwbanden, snap het dan eens a.u.b, ze zijn op heel koud asfalt iets beter, en daar houdt het dan mee op hoor, gezien het klimaat in NL & B een overbodige uitgave, ze zijn verplicht in Duitsland, maar we hebben gezien als de echte winterellende daar toeslaat dat ze met een even grote ellende zitten, enkel die met echte sneeuwbanden en 4 wiel aandrijving kunnen daar dan nog fatsoenlijk rijden.
Dus als het sneeuwt en die blijft liggen is het voor de meeste de boodschap , of thuis blijven of gaan voor het echte winterspul.
Waar haal jij die onzin vandaan? Of ben jij dezelfde die eerder beweerde dat de winterbanden in Nederland nooit lamellen hebben? (in-topicseach weg :()

Het zijn geen ijsbanden, maar de meesten zijn wel prima sneeuwbanden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Gonadan schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:36:
Het zijn geen ijsbanden, maar de meesten zijn wel prima sneeuwbanden.
En dan nog hebben ze op ijs veel meer grip dan zomerbanden. Die hebben daar echt ongeveer nul grip op nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha, ha post jullie maar eens onderbouwd bewijs, en geen commerciele boodschappen, jullie geloven ook in de sint zeker.
En wat een sentimenteel geleuter over iets wat je niet begrijpt, soms gaat de consumptiemaatschappij wel eens te ver hoor, dus kopen maar wat de fabrikanten als noodzakelijk beweren, hoewel alleen zij er in feite beter van worden.
http://www.autorij-instructie.nl/?p=373

http://www.volkskrant.nl/...of-bittere-noodzaak.dhtml

Deze onzin heet dus "MARKETINGTRUC", een uitvinding van de Multinationals, wie erin trapt is een .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ja, het is een grote samenzwering. Een videotje dat goed het verschil weergeeft:
YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice

En nee, die winterbanden die ze daar tonen hebben geen spikes en zijn hetzelfde soort als wat wij hier krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:13:
Ha, ha post jullie maar eens onderbouwd bewijs, en geen commerciele boodschappen, jullie geloven ook in de sint zeker.
je draait de zaken om:
jij komt met de claim
jij komt met bewijs.

ben je dat niet van plan, hou je dan afzijdig, want dit is een beetje discussieverziekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Krijgen we nu elk jaar weer dezelfde discussie? De feiten zijn in dit topic lang en breed naar voren gekomen.

Winterbanden (banden die als zodanig worden gebruikt -in de winter- in landen als NL, BE, DE, CH, AT etc.etc.) bieden exponentieel betere grip op sneeuw en ijs en bieden nagenoeg gelijke prestaties op droog en nat wegdek in de winter, in vergelijking met zomerbanden. Iemand die dat durft te betwijfelen heeft hier niets te zoeken.

Komen we op het punt of men wel of niet winterbanden aan moet schaffen. De link die pgm5700 hierboven plaatst, slaat de spijker op zijn kop.
De Consumentenbond, die onlangs in Europees verband winterbanden testte, noemt ze in Nederland ‘niet echt noodzakelijk’. ‘Zeker niet als u de auto kunt laten staan bij sneeuw, of uw rijgedrag aanpast op een natte weg en bij lage temperaturen.’
Helemaal mee eens. Als je de mogelijkheid hebt om de auto te laten staan als er sneeuw, ijs of ijzel op de weg ligt -en dat ook daadwerkelijk doet- zijn winterbanden niet noodzakelijk.
Fabrikanten moeten het daarom hebben van veelrijders en wintersporters.
Wederom helemaal mee eens. Iemand die elke dag de weg op moet met de auto, kan mijns inziens niet zonder winterbanden. Laat staan de mensen die op wintersport gaan.

Ik hoor bij de tweede groep. Ik zit elke dag op de weg -ook in Duitsland- en ga op wintersport. Logischerwijs heb ik dus gewoon winterbanden. Eens temeer omdat de extra kosten die gepaard gaan met het rijden op winterbanden verwaarloosbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Precies, het is maar net hoe je de conclusie wil lezen, in het onderzoek staat namelijk duidelijk vermeld dat winterbanden wel zin hebben, echter niet als je de mogelijk hebt om de auto te laten staan.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Wat volgens mij in dit topic ook helemaal niemand tegenspreekt. Ik snap ook echt niet hoe je het artikel van de consumentenbond kunt extrapoleren naar "winterbanden zijn waardeloos", want dat is hoe dan ook onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Hydra schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:53:
Wat volgens mij in dit topic ook helemaal niemand tegenspreekt. Ik snap ook echt niet hoe je het artikel van de consumentenbond kunt extrapoleren naar "winterbanden zijn waardeloos", want dat is hoe dan ook onzin.
Het was meer een reactie op pgm5700, die schijnbaar een nieuw type band heeft ontdekt, die in Europa wordt gebruikt. Want nagenoeg alle fabrikanten maken gewoon onderscheid tussen zomer- en winterbanden. De winterbanden waar 99% van de Nederlandse automobilisten op rijdt, wordt ook gebruikt door 99% van de mensen die in Oostenrijk woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Gabliboeba schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:56:
Het was meer een reactie op pgm5700, die schijnbaar een nieuw type band heeft ontdekt, die in Europa wordt gebruikt. Want nagenoeg alle fabrikanten maken gewoon onderscheid tussen zomer- en winterbanden. De winterbanden waar 99% van de Nederlandse automobilisten op rijdt, wordt ook gebruikt door 99% van de mensen die in Oostenrijk woont.
Weet ik. Mijn punt is dus ook dat niemand die 2 artikelen tegenspreekt die hij post, die artikelen onderbouwen ook absoluut niet zijn claim dat winterbanden puur marketing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Laten we het maar op een troll houden dan.

Persoonlijk kán ik mijn auto best laten staan, dus nodig is het niet. Maar ik wíl wel de mogelijkheid hebben en niet moeten gaan twijfelen omdat de ik banden niet heb. Rustig rijden kan natuurlijk ook prima, maar ik heb de verschillen op sneeuw en bagger meegemaakt, ik wil gewoon niet zonder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik ga komend jaar waarschijnlijk 2 keer op wintersport en daarnaast kan het zo gaan sneeuwen als ik op kantoor of bij een klant zit. Komt bij dat het bij m'n leasecontract erg goedkoop is, en volgens mij is het bij m'n werkgever zelfs verplicht die optie te nemen tegenwoordig.

Redenatie: Kost geen hol en het is net iets veiliger.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 24-10-2012 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Tsja Km´s die ik met m´n winterbanden maak, maak ik niet met m´n zomerbanden. Als ik nog minimaal 4 jaar met m´n auto doe komt het er op neer dat ik ieder jaar 2 banden vervang (bij 25K-jaar). volgend jaar na de zomer 2 zomerbanden, in 2014 na de zomer 2 winterbanden, in 2015 weer 2 winterbanden en in 2016 waarschijnlijk weer 2 zomerbanden. En dan begint het hele liedje weer van voor af aan.

Nu moet ik wel zeggen dat ik een groter deel van het jaar met m´n zomerbande rijd en ik dus in totaal ook meer Km´s met m'n zomerbanden maak voordat ze vervangen moeten worden. Maar ze zijn ook een stuk duurder. 160-180 euro per stuk in plaats van 100-120 voor m'n winterbandjes. Opslag en wielen wisselen doe ik zelf.

Zomers Bridgestone ER300 maatje 215/45R17
Winter Continental TS810 maatje 195/60R15

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:21:
Tsja Km´s die ik met m´n winterbanden maak, maak ik niet met m´n zomerbanden. m´n

jaar met m´n zomerbande rijd en ik dus in totaal ook meer Km´s
Offtopic, wat is hier aan de knikker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Hydra schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:28:
[...]
Beetje jammer dit gelul. Je kunt wel claimen dat gewoon rustig rijden alles oplost maar volgens die redenatie zijn gordels en airbags ook niet nodig. Je hebt namelijk nooit last van het verkeer om je heen en je maakt nooit inschattingsfouten.
Inderdaad een beetje jammer al dit gelul...... Zo kan ik ook wel zeggen dat jij verplicht moet worden de allerbeste banden te kopen en de duurste BMW omdat die meer snufjes heeft en dus veiliger is. Gordels + airbag voegen simpelweg heel veel toe en zijn niet te vergelijken met het gebruiken van winterbanden.
Hydra schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:52:
[...]
Ik heb het al eerder gezegd maar hard aangereden sneeuw heb je op zomerbanden gewoon geen enkele grip op. Komt bij dat niet elk bij verkeerslicht de weg volledig horizontaal is, vooral bij op- en afritten heb je dit. Winterbanden maken op zulke momenten het verschil tussen een beetje en geen controle. Als je geen winterbanden wil prima, maar ga dan als het sneeuwt gewoon niet rijden.
Ik vraag me echt af op wat voor wegen jullie rijden. Ik heb jaren met zomerbanden gereden en geen enkele keer gehad dat ik geen controle had. Daarnaast zie ik ook zelden problemen op de wegen als het gesneeuwd heeft. Meestal is het de 1e + 2e dag een zooitje en daarna kan iedereen plotseling op dezelfde banden wel normaal rijden en is er weinig meer aan de hand (wat natuurlijk erg apart is als je zegt dat al die mensen op zomerbanden geen controle zouden hebben)
Tsurany schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:54:
Ik zeg ook niet dat het het verschil compenseert, ik zeg dat je door rustig te rijden en wat meer afstand te houden kunt voorkomen dat je in de problemen komt. Natuurlijk zijn winterbanden beter, alleen ook zonder kun je prima rijden (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Je maakt nu een fout, niemand schijft hier namenlijk dat je niet zonder winterbanden zou kunnen. Sterker, je zou prima zonder winterbanden kunnen, echter winterbanden hebben een voordeel op bepaalde situaties t.o.v. zomerbanden. Denk hier bij aan grip maar vooral aan de remweg....

Door de specifieke eigenschappen van winterbanden hebben ze een bewezen voordeel, het is aan iedereen vrij om hier voor te kiezen. zommige mensen rijden het hele jaar op M+S banden, Anderen hebben blokbanden onder hun SUV. Feit is wel, en dat geeft elke test aan, in extreme situaties hebben winterbanden een streepje voor. Aan ieder voor zich om te bepalen als hij verwacht in deze situaties terecht te komen.

Feit is dat ik met mijn 225/45/18 zomerbandjes veel minder grip en een langere remweg heb in de winter, helemaal wanneer het glad is door winterse neerslag en/of vorst aan de grond. mijn winterbandjes in de maat 205 op 16" hebben een veel korte remweg en ik zie het ESP lampje (in de winter) van mijn auto ook veel minder snel knipperen dan met mijn zomer banden. Terwijl mijn zomerbanden mij in de zomer tijdens hogere temperaturen veel meer grip en een betere handeling/wegligging geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:40:
Offtopic, wat is hier aan de knikker?
Geen idee

Misschien een verkeerde toetsenbord instelling of forum layout die gaar doet. Ik zou het niet weten. Als ik een post typ ziet het er nog normaal uit. Als ik em post raakt ie verneukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

redwing schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 00:20:
Ik vraag me echt af op wat voor wegen jullie rijden. Ik heb jaren met zomerbanden gereden en geen enkele keer gehad dat ik geen controle had. Daarnaast zie ik ook zelden problemen op de wegen als het gesneeuwd heeft. Meestal is het de 1e + 2e dag een zooitje en daarna kan iedereen plotseling op dezelfde banden wel normaal rijden en is er weinig meer aan de hand (wat natuurlijk erg apart is als je zegt dat al die mensen op zomerbanden geen controle zouden hebben)
Je bedoelt dat al die ongelukken door gladheid na de 2e dag gewoon verzonnen zijn? Zeker ook geregeld door de bandenmaffia?
Ik zeg ook niet dat het het verschil compenseert, ik zeg dat je door rustig te rijden en wat meer afstand te houden kunt voorkomen dat je in de problemen komt. Natuurlijk zijn winterbanden beter, alleen ook zonder kun je prima rijden (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen)
Het hele probleem is juist dat je niet kunt voorkomen dat je in de problemen raakt. Dat denken is de grootste fout die je maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Daarom zijn winterbanden ook verplicht in : Duitsland, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden etc.
Zal wel helpen, anders zouden landen ze ook niet verplichten in de winterperiode......
Straks gaan mijn 225/45/18 zomersloffen er ook af en komen de 205/55/16 wintersloffen er onder.
En reken maar dat ik het verschil kan merken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb ze er gister weer onder laten leggen. Binnenkort naar Duitsland en dan kan je maar beter mee zitten dan om verlegen. Beetje aan de warme kant nog dus rustig rijden is dan wel handiger. Weer ff wennen die extra herrie maarja, hoort er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Bullet NL schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 01:34:

Feit is dat ik met mijn 225/45/18 zomerbandjes veel minder grip en een langere remweg heb in de winter, helemaal wanneer het glad is door winterse neerslag en/of vorst aan de grond. mijn winterbandjes in de maat 205 op 16" hebben een veel korte remweg en ik zie het ESP lampje (in de winter) van mijn auto ook veel minder snel knipperen dan met mijn zomer banden. Terwijl mijn zomerbanden mij in de zomer tijdens hogere temperaturen veel meer grip en een betere handeling/wegligging geven.
Ik rol even nieuw in de discussie :P

Beetje appels met peren vergelijken. Een 205 / 60? / 16 band zal überhaupt een andere rij beleving geven dan een 225/45/18. Dat is dan nog buiten het verschil tussen zomer/winterband.

Een 205 / 60? / 16 zomerband zal ook een andere beleving geven qua grip/handeling/wegligging dan de 225/45/18 die je gewend bent.

Waar je bij hoge(re) temperaturen gebaad bent bij een bredere band zodat je de grip kan verdelen over een zo groot mogelijk oppervlak, wil je bij sneeuw/ijs zo veel mogelijk druk op zo'n klein mogelijke ruimte.

Waarom zal een ijsracer (buiten z'n spikes om) op bijna fietsbandjes staan qua breedte?

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Harry schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:43:
Ik rol even nieuw in de discussie :P
Dat is te merken, je vertelt niets nieuws, maar dat geldt voor iedereen eigenlijk. De conclusie is eigenlijk in 2008 al bereikt. :+

offtopic:
Mijn winterbanden zijn veel te breed, net zo breed als mijn zomerbanden. Maar dat zeg ik niet hardop want dan heb je weer tig pagina's discussie. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Gonadan op 25-10-2012 09:50 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Het zou fijn zijn als mensen zoals jij niet iedere keer als ik niet expliciet vertel dat ik het over sneeuw/ijs heb er meteen even handig vanuit gaan dat ik het over normaal koud asfalt hebt om even goedkoop puntjes te scoren in deze discussie. Ik ga er even voor het gemak vanuit dat jij wel de intelligentie hebt om te snappen dat als iemand het over "geen controle op zomerbanden" heeft, die persoon het over een nogal ijzige situatie onder je rubber heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Zo mooi dat die mensen die anti winterbanden zijn er ook nog nooit mee hebben gereden, dan merk je het verschil ook niet.
Ik ben weleens van goede zomerbanden naar Vredestein Snowtrac 3's geswitches in de winter en met die laatste sta je toch echt een stuk eerder stil, wegkomen lukt met bijna elke zomerband wel.
Die Snowtracs ben ik erg over te spreken ook al komen ze niet als beste uit de test, ik heb 3 paar onder 3 auto's gehad en dat beviel altijd goed in de winter.

Ik heb nu een 4x4 en ga voor Yokohama Geolandar banden, dit zijn eigenlijk all season offroad banden met een erg grof profiel waardoor ze het erg goed doen in de sneeuw, ben benieuwd, scheelt wel dat ik dan niet meer hoef te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:54
Ik zag 4x4 en dacht: Dat moet de Bierkameel zijn..... :D

Jij zult voorlopig niet in dit topic komen met die SX4 van je ;)

[ Voor 39% gewijzigd door KillaZ op 25-10-2012 11:31 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bierkameel schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:10:
Zo mooi dat die mensen die anti winterbanden zijn er ook nog nooit mee hebben gereden, dan merk je het verschil ook niet.
Jamaar als je er wel op rijdt dan praat je alleen maar je aankoop goed jeweetzelluf :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 10:55

BLN

Ik heb winterbanden gekocht omdat ik mn ophanging krom reed door stom doorglijden op Michelin Premacy's. Dat zijn heel prima banden, zeker zonder sneeuw, maar ik was geheel kansloos doordat ik op de overgang gepekeld asfalt/besneeuwde wijk kwam.

Ik heb precies dezelfde bandenmaat, en toen 30% teveel betaald voor die banden (omdat er een tekort was) maar zodra er flink neerslag valt (en dat gebeurt best vaak in Nederland) merk ik al dat er veel minder aquaplaning plaats vind. En zodra er (lichte) sneeuwval is merk je een ongelooflijk toegenomen stabiliteit bij dezelfde snelheid op de snelweg, zelfde geld voor de bebouwde kom.

Op winterbanden zou het wegverkeer gewoon door kunnen gaan tijdens sneeuwval, maar doordat het te duur wordt bevonden door veel bestuurders moet er stapvoets worden gereden waardoor heel Nederland een verkeersinfarct wordt. Feit is gewoon dat de veilige snelheid met winterbanden in geval van sneeuw/ijzel veel en veel hoger ligt dan bij zomerbanden (waarbij die snelheid eigenlijk niet boven de 20 km/h uitkomt) .

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:37

-tom-562

Oliesjeik

'Tekort', altijd mooi hoe die bandenboeren dat brengen :P er is geen tekort, de aanvoer wordt gewoon structureel laag gehouden zodat ze een hoge prijs kunnen vragen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:44

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

[...]

Inderdaad een beetje jammer al dit gelul...... Zo kan ik ook wel zeggen dat jij verplicht moet worden de allerbeste banden te kopen en de duurste BMW omdat die meer snufjes heeft en dus veiliger is. Gordels + airbag voegen simpelweg heel veel toe en zijn niet te vergelijken met het gebruiken van winterbanden.

[...]

[...]

Ik begrijp je redenatie maar hij klopt niet helemaal :)

Ik rijd ook al jaren zonder ABS en dat gaat ook goed. Mocht ik een keer in een situatie komen waarbij ik toch een noodstop moet maken dan sta ik met ABS in 95% van de gevallen sneller stil en nog belangrijker, de auto blijft bestuurbaar. Dus het kan best al jaren goed gaan, als je voorganger het wel heeft dan zit je er wel achterop.
Hetzelfde geld voor winterbanden. Ze bestaan omdat je zomerbanden bij temperaturen onder 7 Celsius harder worden en dan een stuk langere remweg hebben dan winterbanden. Meer afstand houden en rustiger rijden doen ook al veel, maar als er iemand plots achter een auto vandaan komt dan heb je daar niet zoveel aan, dan heb je een korte remweg nodig. Winterbanden hebben dan een kortere remweg die dan net het verschil kunnen maken. Het feit dat het al jaren goed gaat is natuurlijk prettig maar zegt niets over wat er morgen kan gebeuren, het hoeft niet altijd aan jouw rijgedrag te liggen.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:26
Winterbanden? ik niet hoor. Hebben ze (iets) meer grip bij slechte omstandigheden? Meestal wel. Maar ik vind ze te duur. Afgelopen jaar heb ik per week 500 km. Dus ben niet iemand die een ritje maakt en weer terug. Tegenwoordig verklaren ze je vaak voor gek als je zegt dat je niet op winterbanden staat. Net zoals donor zijn. Is tegenwoordig ook een no-go als je het niet bent. Maar dat is weer een andere discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Dacuuu schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:14:
Winterbanden? ik niet hoor. Hebben ze (iets) meer grip bij slechte omstandigheden? Meestal wel. Maar ik vind ze te duur. Afgelopen jaar heb ik per week 500 km. Dus ben niet iemand die een ritje maakt en weer terug. Tegenwoordig verklaren ze je vaak voor gek als je zegt dat je niet op winterbanden staat. Net zoals donor zijn. Is tegenwoordig ook een no-go als je het niet bent. Maar dat is weer een andere discussie :)
Dat iets waar jij het over hebt kan wel een meter of 6 a 7 eerder stilstaan betekenen bij een noodstop.....
Das bijna 1.5 auto lengte, kan in veel gevallen precies het verschil zijn tussen niets of toch juist schade of zelfs erger.

Natuurlijk kosten winterbanden geld, maar aan de andere kant... je doet wel langer met je zomerbanden, dus het hele geld issu heeft twee kanten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Een set winterbanden is inderdaad niet goedkoop, het kost je gewoon een extra set banden. Echter, als je op winterbanden rijdt dan liggen je zomerbanden stil en slijten dus niet. Je hebt dus een set banden die je voortijdig aanschaft. Op de langere termijn heeft het dus nauwelijks meerkosten op het wisselen van de set en eventuele extra velgen na. Winterbanden kun je ook prima oprijden als het profiel onder de 4 mm komt en dus niet meer als winterband mag worden gezien.

Wat Bullet hierboven ook meld, "iets" scheelt toch zeker wel een meter of 5 á 10 bij zo'n 90 km/h en dat is toch wel de lengte van 1 of 2 personenauto's. Houd je die extra afstand dan kun je dat opvangen maar als er plots een kind achter een auto (of wat dan ook) vandaan komt dan red je het misschien net niet.
Ik verklaar je niet voor gek, je mag het helemaal zelf weten :)

Het is natuurlijk ook zo dat de ene auto veiliger is dan de andere, maar winterbanden zijn een relatief goedkope manier om je huidige auto veiliger te maken. Niet alleen voor jezelf maar ook voor de inzittenden en de mede weggebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Laatst online: 15:43
janvanduschoten schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:28:
Een set winterbanden is inderdaad niet goedkoop, het kost je gewoon een extra set banden. Echter, als je op winterbanden rijdt dan liggen je zomerbanden stil en slijten dus niet. Je hebt dus een set banden die je voortijdig aanschaft. Op de langere termijn heeft het dus nauwelijks meerkosten op het wisselen van de set en eventuele extra velgen na. Winterbanden kun je ook prima oprijden als het profiel onder de 4 mm komt en dus niet meer als winterband mag worden gezien.

Wat Bullet hierboven ook meld, "iets" scheelt toch zeker wel een meter of 5 á 10 bij zo'n 90 km/h en dat is toch wel de lengte van 1 of 2 personenauto's. Houd je die extra afstand dan kun je dat opvangen maar als er plots een kind achter een auto (of wat dan ook) vandaan komt dan red je het misschien net niet.
Ik verklaar je niet voor gek, je mag het helemaal zelf weten :)

Het is natuurlijk ook zo dat de ene auto veiliger is dan de andere, maar winterbanden zijn een relatief goedkope manier om je huidige auto veiliger te maken. Niet alleen voor jezelf maar ook voor de inzittenden en de mede weggebruikers.
Als het gesneeuwd of geijzeld heeft, zoals hierboven al duidelijk aangegven reden om winterbanden te hebben. Hoeveel mensen zie je dan 90 rijden? eerder 50 waar je 90 mag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

De reden om winterbanden te nemen (voor mij) is een betere grip bij winterse omstandigheden, dat hoeft niet perse sneeuw/ijzel te zijn. Zodra de temperatuur onder de 7 graden gaat heb je een kortere remweg met winterbanden.
Zodra het gaat sneeuwen/ijzelen zullen de meeste mensen wel zachter gaan rijden maar ik zie er nog voldoende stevig doorrijden op de rijks- en snelwegen bij nat wegdek/ sneeuw / ijzel, en dat is toch wel de meerderheid op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dat ook. Als het bijvoorbeeld 3 graden boven nul is en het regent dan heb je op winterbanden gewoon een stuk meer grip dan op zomerbanden. En dat komt wel veel voor in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:18

Bestla

Kvinne

Vond het vorige winter wel lachen met de Chevy Blazer 4x4 op M+S superswampers. Al was er een sneeuwschuiver door de straat geweest, en lag er 3 kuub naast je auto, dan nog kwam ik weg. >:)

Maar nu met het kleine cabrioletje ook maar winterbandjes eronder gooien , de afspraak voor de Golf van de vrouw is al gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Bullet NL schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:23:
[...]

Dat iets waar jij het over hebt kan wel een meter of 6 a 7 eerder stilstaan betekenen bij een noodstop.....
Das bijna 1.5 auto lengte, kan in veel gevallen precies het verschil zijn tussen niets of toch juist schade of zelfs erger.

Natuurlijk kosten winterbanden geld, maar aan de andere kant... je doet wel langer met je zomerbanden, dus het hele geld issu heeft twee kanten....
Ik zeg ook niet dat winterbanden niet beter zijn (in de juiste omstandigheden) Alleen veel mensen overschatten winterbanden naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Dacuuu schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:19:
[...]

Ik zeg ook niet dat winterbanden niet beter zijn (in de juiste omstandigheden) Alleen veel mensen overschatten winterbanden naar mijn mening.
Wie van de mensen in dit topic overschat het nu van een winterband? Ik denk juist dat de voorstanders heel erg bewust zijn van het feit dat een winterband ook niet heilig is en zeker z'n grensen heeft.

Echter, zoals mijn collega Mobile mod ook aangeeft, winterbanden hebben wel degelijk een positief effect op de veiligheid, met name indien je onverhoopt en misschien wel buiten je schuld in een situatie terecht komt waar je liever niet in terecht zou willen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=39168228,noline]janvanduschoten schreef op donderdag 25 oktober 2012 @
Hetzelfde geld voor winterbanden. Ze bestaan omdat je zomerbanden bij temperaturen onder 7 Celsius harder worden en dan een stuk langere remweg hebben dan winterbanden. Meer afstand houden en rustiger rijden doen ook al veel, maar als er iemand plots achter een auto vandaan komt dan heb je daar niet zoveel aan, dan heb je een korte remweg nodig. Winterbanden hebben dan een kortere remweg die dan net het verschil kunnen maken. Het feit dat het al jaren goed gaat is natuurlijk prettig maar zegt niets over wat er morgen kan gebeuren, het hoeft niet altijd aan jouw rijgedrag te liggen.
Hersenspoeling werkt....
Winterbanden bestaan omdat de bandenhandel stagneerde en het wel een goed idee leek om de allang bestaande sneeuwbanden maar winterbanden te gaan noemen.
Zonder sneeuw vervalt iedere redenering in loze praatjes ,zoals hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dus jij beweert dat wat nu winterbanden genoemd worden alleen beter presteren dan zomerbanden als er sneeuw ligt, en als het dus net boven nul is ze hetzelfde zijn als zomerbanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Niet reageren, Flits flits komt elk jaar periodiek langs om even tegen de winterbanden te schoppen. Meerdere waarschuwingen ten spijt.

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 25-10-2012 16:47 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Snap niet waarom zo'n troll niet gewoon een ban krijgt, maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54
@_Anvil_ Over de maximale snelheid van je Snowtrac's, die ligt waarschijnlijk op 190km/u, dat hebben de meeste winterbanden namelijk.
Je hebt ze wel waarmee je harder mag rijden, maar die zijn ook gelijk een stuk duurder. Geloof dat de volgende stap 210km/u is en daarna 240km/u.

Ik ken iemand die onder zijn BMW op de duitse autobahn zijn 190km/u winterbanden wel kapot reed door gewoon veel te hard te rijden... Hij wist niet dat er een maximale snelheid zat aan de banden. Vind het trouwens ook slecht dat er bij een BMW dealer op een BMW die 250km/u kan rijden dat type banden gelegd wordt, maar ok...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:24:
[...]

Hersenspoeling werkt....
Winterbanden bestaan omdat de bandenhandel stagneerde en het wel een goed idee leek om de allang bestaande sneeuwbanden maar winterbanden te gaan noemen.
Zonder sneeuw vervalt iedere redenering in loze praatjes ,zoals hierboven.
Het zou fijn zijn als deze stelling nou eens met bewijzen kon worden aangetoond.... Dus kom maar op, motiveer je uitspraak met bewijzen!

Niemand zal namelijk ontkennen dat er wordt verdient aan winterbanden, maar het effect is beperkt, zoals al eerder is geschreven, je doet langer met je zomerbanden.....

Bovendien geven onafhankelijke onderzoeken aan dat winterbanden echt effect hebben, ADAC, TUV Noord, enz enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

winterbanden zij nuttig wanneer de buitentemperatuur < 7gr komt.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

bernardV schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:49:
@_Anvil_ Over de maximale snelheid van je Snowtrac's, die ligt waarschijnlijk op 190km/u, dat hebben de meeste winterbanden namelijk.
Je hebt ze wel waarmee je harder mag rijden, maar die zijn ook gelijk een stuk duurder. Geloof dat de volgende stap 210km/u is en daarna 240km/u.

Ik ken iemand die onder zijn BMW op de duitse autobahn zijn 190km/u winterbanden wel kapot reed door gewoon veel te hard te rijden... Hij wist niet dat er een maximale snelheid zat aan de banden. Vind het trouwens ook slecht dat er bij een BMW dealer op een BMW die 250km/u kan rijden dat type banden gelegd wordt, maar ok...
Klopt, ik zit ook aan de hogere snelheidsklasse vast.... Door de andere samenstelling van het rubber zijn winterbanden extra gevoelig voor de juiste luchtdruk in de band en de rolweerstand/snelheid. Winterbanden rij je dus eerder kapot wanneer je er te hard mee rijd en/of te lage bandenspanning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tsurany schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:17:
[...]
Je bedoelt dat al die ongelukken door gladheid na de 2e dag gewoon verzonnen zijn? Zeker ook geregeld door de bandenmaffia?
Ik heb het nog nooit over banden maffia gehad aangezien winterbanden duidelijk voordelen hebben. Ga alleen niet stellen dat ze noodzakelijk zijn want dat is gewoon onzin.

De meeste ongelukken komen doordat mensen niet nadenken en onaangepast door blijven rijden. Hier in de straat zijn er vorig jaar 2 mensen de bocht uit gegaan die beide met 40 probeerden een bocht op ijs te maken. Op dat moment kun je de sneeuw/ijs de schuld geven, ik geef die mensen de schuld en ik durf wel te beweren dat 90% van die ongelukken voorkomen zouden worden door eens een beetje na te denken tijdens het rijden.
[...]
Het hele probleem is juist dat je niet kunt voorkomen dat je in de problemen raakt. Dat denken is de grootste fout die je maakt.
Leg mij dan eens uit waarom je dat niet zou kunnen ? Er zijn wat uitzonderingen (ga b.v. geen hellingen proberen op te komen die vol liggen met platgereden sneeuw/ijs), maar op de normale weg kun je -mits aangepast- gewoon rijden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
redwing schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:53:
Leg mij dan eens uit waarom je dat niet zou kunnen ? Er zijn wat uitzonderingen (ga b.v. geen hellingen proberen op te komen die vol liggen met platgereden sneeuw/ijs), maar op de normale weg kun je -mits aangepast- gewoon rijden.
Als jij onverwacht uit moet wijken voor iemand die iets stoms doet is dat op sneeuw erg lastig op zomerbanden. Als een auto voor jou onverwacht een noodstop maakt en wel winterbanden heeft, dan glij jij d'r gewoon tegenop. Ga niet lopen claimen dat jou dat niet kan overkomen want dat is gewoon dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

redwing schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:53:
[...]

Ik heb het nog nooit over banden maffia gehad aangezien winterbanden duidelijk voordelen hebben. Ga alleen niet stellen dat ze noodzakelijk zijn want dat is gewoon onzin.

De meeste ongelukken komen doordat mensen niet nadenken en onaangepast door blijven rijden. Hier in de straat zijn er vorig jaar 2 mensen de bocht uit gegaan die beide met 40 probeerden een bocht op ijs te maken. Op dat moment kun je de sneeuw/ijs de schuld geven, ik geef die mensen de schuld en ik durf wel te beweren dat 90% van die ongelukken voorkomen zouden worden door eens een beetje na te denken tijdens het rijden.

[...]

Winterbanden kunnen effect hebben omdat je simpel weg niet alle situaties kan uitsluiten, het is bewezen dat winterbanden een iets positiever effect hebben op geladde wegomstandigheden dan zomerbanden. Wanneer jij in de ochtend naar je werk rijd met de auto kan het zo zijn dat de weg omstandigheid er aan het eind van de dag heel anders is. Sneew, ijzel enz.... Winterbanden hebben niet alleen effect bij het omhoog rijden op een heuvel, maar ook bij simpel remmen op een gladere dan normale ondergrond.

Bij aangepast - gewoon rijden kan je ook een noodstop moeten maken..... Winterrbanden staan sneller stil dan zomerbanden in die situatie (bij een temperatuur van rond een vriespunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Bullet NL schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:57:
Bij aangepast - gewoon rijden kan je ook een noodstop moeten maken..... Winterrbanden staan sneller stil dan zomerbanden in die situatie (bij een temperatuur van rond een vriespunt)
Als het echt onverwacht glad is, dan schelen ze gewoon erg veel. Natuurlijk komt het vaak voor maar op zulke momenten is het gewoon veel veiliger om winterbanden te hebben. En zelfs al zou het tot een beetje blikschade leiden: dat kost je waarschijnlijk al meer dan dat een set winterbanden je kost als je de voordelen meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

bernardV schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:49:
Ik weet niet hoe het bij BMW zit maar bij mijn Mercedes E500 was dat gewoon via de boardcomputer in te stellen, bij het starten kreeg je een waarschuwing in het scherm en hij ging gewoon niet harder dan 210km/h
Met die auto met 360PK en natuurlijk achterwielaandrijving was het rijden in de regen al een uitdaging, soms was het met nieuwe banden al behoorlijk glibberen, de ESP greep dan natuurlijk wel in, in de sneeuw rijden met die auto is bijna onmogelijk zonder winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
En wat als de bandenspanning wat is afgelopen? Of gewoon domweg niet op juiste spanning gezet? Dan druk je de lamellen sneller dicht, weg voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En wat als je zit te bellen? Of met je ogen dicht rijdt? Tegen een achterlijke bestuurder is niets opgewassen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

mijn winterbanden zijn erop gelegd vandaag.
mijn zomerbanden hebben nog 3,5mm en 5,5mm profiel ik heb nog geen idee wat ik met deze banden ga doen en hoeveel kilometer ik hier nog mee kan rijden.
Op mijn zomerbanden rij ik ongeveer 40K kilometer per jaar.
Op mijn winterbanden rij ik ongeveer 20K per jaar.

Mijn planning is denk ik alsvolgt, ik rij dit jaar mijn winterbanden helemaal op door er langer op door te rijden. (mei/juni).
Dan gooi ik mijn oude zomerbanden erop en rij die op tot oktober/november.

Op dat moment schaf ik nieuwe winterbanden aan en in maart kan ik dan nieuwe zomerbandjes erop zetten.

Maar ik ben er nog niet helemaal uit wat verstandig is.

[ Voor 55% gewijzigd door Smuggler op 25-10-2012 19:08 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bullet NL schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:49:

Het zou fijn zijn als deze stelling nou eens met bewijzen kon worden aangetoond.... Dus kom maar op, motiveer je uitspraak met bewijzen!

Niemand zal namelijk ontkennen dat er wordt verdient aan winterbanden, maar het effect is beperkt, zoals al eerder is geschreven, je doet langer met je zomerbanden.....

Bovendien geven onafhankelijke onderzoeken aan dat winterbanden echt effect hebben, ADAC, TUV Noord, enz enz...
Deze uitspraken getuigen duidelijk van geslaagde hersenspoeling.
Als die stoomwals niet door je hersens was gegegaan zou geen hersencel van jou ooit op het idee van winterbanden gekomen. zijn.
De macht van het mediacircus en de reclame reikt ver...

Op een niet besneeuwde weg hebben sneeuwbanden geen enkel nut, alleen aan het vage weggedrag kan je een sneeuwband onderscheiden van een band.
Deze info komt niet van vage , onbetrouwbare afkortingen uit de Duitse otowereld, maar van de enige betrouwbare bron in deze door commercie verziekte wereld; MIJN EIGEN ERVARING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

himlims_ schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:50:
winterbanden zij nuttig wanneer de buitentemperatuur < 7gr komt.
Ik beschouw dit als geslaagde humor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:49:
Snap niet waarom zo'n troll niet gewoon een ban krijgt, maargoed.
Ik kreeg vorig jaar een ban , niet vanwege mijn standpunten (dat zou schandalig zijn en een reden om hier voorgoed weg te blijven) maar omdat er iemand viel over m'n ongepaste smiley gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:39:
[...]

Deze uitspraken getuigen duidelijk van geslaagde hersenspoeling.
Als die stoomwals niet door je hersens was gegegaan zou geen hersencel van jou ooit op het idee van winterbanden gekomen. zijn.
De macht van het mediacircus en de reclame reikt ver...

Op een niet besneeuwde weg hebben sneeuwbanden geen enkel nut, alleen aan het vage weggedrag kan je een sneeuwband onderscheiden van een band.
Deze info komt niet van vage , onbetrouwbare afkortingen uit de Duitse otowereld, maar van de enige betrouwbare bron in deze door commercie verziekte wereld; MIJN EIGEN ERVARING.
Jou ervaring is imo voor mij niet echt een reden om wel of geen winterbanden te nemen. Wat je beweerd over het nut van winterbanden klopt niet, op een koude en natte weg hebben winterbanden een beter waterafvoer dan de gemiddelde zomerband en door de samenstelling van het rubber (is zachter bij lagere temperaturen dan zomerbanden) hebben ze een betere grip.
Ook is het in veel landen een wettelijke eis dat een auto moet zijn voorzien van winterbanden bij winterse omstandigheden. Ik neem aan dat je niet wil beweren dat deze landen allemaal zijn omgekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De landen waarbij winterbanden verplicht zijn in winterse omstandigheden hebben over het algemeen ook vaker last van sneeuwval en zijn ook voorzien van de nodige hellingen (en daarnaast strooien ze niet omdat automobilisten geacht worden hun banden aan te passen). Hier in dit platte landje waar vaak nog geen week sneeuw ligt en tonnen zout over de weg wordt uitgestrooid zodra er sneeuw wordt voorspeld is een winterbandenplicht gewoon overbodig.

Ik rijd in principe door op mijn zomerbanden totdat er sneeuwval wordt voorspeld, dan gooi ik de Snowtracs en de Snowproxes er weer onder en rijd ik daarmee totdat de temperaturen weer hoger worden. Maargoed, nu heb ik een stel zomerbanden die ook bij lage temperaturen soepel blijven en dus water blijven afvoeren hoe koud het ook is.
Iemand die rijdt met kneiterharde ecobanden of met high performance banden die dusdanig stug zijn dat ze bij lage temperaturen ook gaan glijden zal dat heel anders ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:49

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Soepel zijn (een zachte rubber compound dus) heeft niets met waterafvoer te maken. Water kan worden afgevoerd doordat de band een goed profiel heeft dat ook nog voldoende diep is.

Motoren heben in het midden zelfs bijna geen profiel omdat de band vrijwel geen vlak loopvlak heeft. Het water kan hier al naar de zijkant ontsnappen. Daarentegen is de rubbercompound wel meestal een stuk zachter dan bij autobanden, om te zorgen dat er genoeg grip is.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1 ... 57 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.