Hydra schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:27:
[...]
Dit laat gewoon zien dat je een onervaren sneeuwrijder bent. Met zomerbanden kun je zoveel afstand houden als je wil op aangereden sneeuw/ijs, als je in een flauwe bocht moet remmen omdat de persoon
voor je dat doet, gaat je auto gewoon rechtdoor en duurt het eeuwen voordat je stilstaat.
Als dat bij jou gebeurt ben je inderdaad een totaal onervaren sneeuwrijder (waarom zo op de man spelen trouwens ?)...... Als je op zo'n gladde weg meer dan stapvoets rijdt ben je gewoon dom bezig en kun je beter thuis blijven (en het zal sowieso geen eeuwen duren, binnen een paar weken gaat het wel dooien en sta je zeker stil

)
Er zijn maar 2 dingen echt gevaarlijk. De eerste is ijzel, als je op ijs rijdt kun je geen kant op (ook op winterbanden glijd je dan gewoon weg trouwens), de tweede zijn de wegen die voor 99% schoon zijn maar waar nog wel op sommige plekken ijs/sneeuw ligt en je het dus niet verwacht waardoor de kans groot is dat je te hard voor de situatie rijdt. Vooral hierbij zijn winterbanden heel fijn om te hebben (al moet je nog steeds niet vergeten dat je grip ook daarmee veel minder dan normaal is)
En ook moet je vooral niet vergeten dat je zulke gladde wegen zelden tegen komt. Meestal is het sneeuw/aangereden sneeuw of is er allang gestrooid.
Die auto's die je op 't journaal ziet die dan het talud afgekukeld zijn, zijn gewoon die mensen die denken zoals jij. "Met 30km/u komt het wel goed". Niet dus. Als het echt ijzig is glij je gewoon door tot dat stuk ijs ophoudt omdat je op zomerbanden geen enkele grip hebt.
Wat zijn dit nu weer voor voorbeelden ? Wie zegt jou dat dit mensen zijn die met 30 op zomerbanden rijden en niet mensen die met 80 op winterbanden uit de bocht zijn gevlogen ?? (of wat logischer is mensen die met 50 er achter kwamen dat de weg toch echt glad was)
[...]
Dat je dat mist in deze discussie is omdat het hier in deze discussie niet over gaat. Iedere fatsoenlijke autorijder past zich aan aan de omstandigheden, net zoals iedere fatsoenlijke autorijder een gordel draagt en zich aan de voorrangsregels houdt. Dit topic gaat over winterbanden, niet over voorzichtig rijden in winterse omstandigheden. Als je het daarover graag wil hebben open je maar een topic, het lijkt mij persoonlijk nogal obvious dat je in de sneeuw niet met 120 doorjakkert.
En daar is weer zo'n compleet overtrokken vergelijking....... Wie heeft het over 120 doorjakkeren ???? Het gaat er meer over of je 30 rijdt waar 15-20 verstandig is of 50 ipv 30.
Als je er trouwens van uit gaat dat iedereen zich goed aanpast is er sowieso geen discussie en heb je nooit ongelukken (utopie dus dat zal nooit gebeuren dus is dat aanpassen wel degelijk van belang in deze discussie). En zoals gezegd voegt ESP meer toe dan het verschil winter/zomerbanden ? (is dat dan ook noodzakelijk als het glad is ?)
Wat blijft dit ieder jaar toch weer een leuke doch onzinnige discussie

peugeot206gt schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:20:
[...]
Over het ESP punt ben ik het niet eens, tenminste niet in Noorwegen. ik weet zeker dat een auto op zomerbanden met ESP stukken minder veilig is als een wagen op winterbanden zonder ESP. Het ESP systeem kan op zomerbanden doen wat het wilt maar je gaat gewoon rechtdoor vanwege gebrek aan tractie. Bij winterbanden met ESP heb je wel optimaal grip om het ESP tot zijn recht te laten komen.
ESP zorgt er voor dat alle wielen onafhankelijk worden aangestuurd om de auto de goede kant op te laten gaan. 4 onafhankelijk aangestuurde wielen met zomerbanden hebben dan al snel meer grip dan winterbanden waarbij alles slipt zodra er 1 wiel contact verliest. Vergeet niet dat je ook met zomerbanden wel grip hebt alleen minder dan met winterbanden (op sneeuw/ijs). Echte testen heb ik niet gezien (hooguit in artikels zoals al eerder genoemd) maar ik kan me best voorstellen dat het klopt.
[
Voor 14% gewijzigd door
redwing op 26-10-2012 16:01
]