Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.926 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:44

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

DrivinUCrazy schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:06:
Soepel zijn (een zachte rubber compound dus) heeft niets met waterafvoer te maken. Water kan worden afgevoerd doordat de band een goed profiel heeft dat ook nog voldoende diep is.

Motoren heben in het midden zelfs bijna geen profiel omdat de band vrijwel geen vlak loopvlak heeft. Het water kan hier al naar de zijkant ontsnappen. Daarentegen is de rubbercompound wel meestal een stuk zachter dan bij autobanden, om te zorgen dat er genoeg grip is.
Klopt!
Wat je beweerd over het nut van winterbanden klopt niet, op een koude en natte weg hebben winterbanden een beter waterafvoer dan de gemiddelde zomerband en door de samenstelling van het rubber (is zachter bij lagere temperaturen dan zomerbanden) hebben ze een betere grip.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janvanduschoten schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:53:
[...]

KNIP hierboven al duidelijk afgeserveerd.
Ook is het in veel landen een wettelijke eis dat een auto moet zijn voorzien van winterbanden bij winterse omstandigheden. Ik neem aan dat je niet wil beweren dat deze landen allemaal zijn omgekocht?
Als er in die landen geen serieuze sneeuwval was te verwachten , zou geen wetgever erover peinzen om een verplichting van die aard in de wet op te nemen....
Mijn bezwaren tegen loze praatjes zoals door jou en vele andere gehersenspoelden gedebiteerd betreft niet de duidelijk betere mobiliteit met sneeuwbanden op sneeuw, daar is consensus over ook bij mij, maar het oeverloze geblaat over vermeende voordelen die marginaal of uberhaupt niet aanwezig zijn.
Zelfs bij -20 vind ik de grip van banden ruim voldoende.
Iemand die niet om kan gaan met gripverlies , dus altijd op het randje rijdt , moet een levenslang rijverbod krijgen voor het rijden op de openbare weg.

PS, ik bezit een setje sneeuwbanden omdat mijn partner (die onze prive-auto gebruikt voor woon-werk)
op rare tijden afgelegen werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2012 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik lees alleen maar beweringen, onderbouw ze eens.
Beweringen als "uit eigen ervaring" zeggen me niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn punt gemaakt en hoef niets te onderbouwen tegen iemand die "onafhankelijke "testen in de strijd gooit.
Een mening respecteer ik , maar doorgegeven reclamepraat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:50

Osxy

Holy crap on a cracker

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:35:
Ik heb mijn punt gemaakt en hoef niets te onderbouwen tegen iemand die "onafhankelijke "testen in de strijd gooit.
Dus jij beweerd dat alle testen waarin de uitkomst is dat winterbanden ook in Nederland voordelen kunnen bieden, ook zonder sneeuw val, allemaal doorgestoken kaart is?

|:(

Ik heb gister mijn setje winterbanden en set lichtmetalen velgen voor de zomerbanden besteld. Het is niet heilig makend maar mijn veiligheid is mij meer waard dan die 50 euro per jaar dat het me netto extra kost.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik heb geen enkele onafhankelijke test in de strijd gegooid, ik was alleen benieuwd naar de bron van jou informatie. Ik begrijp dat die er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:41
Leuk stukje tekst over het 'nut' van de winterband. http://www.autorij-instructie.nl/?p=373

En onderaan in dit stukje staat ook een leuke tekst.
http://www.volkskrant.nl/...of-bittere-noodzaak.dhtml

" Banden maken roekeloosVerkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zet vraagtekens bij de noodzaak van winterbanden. 'Er is in Nederland een sfeer ontstaan dat iedereen winterbanden moet kopen, maar onze winters zijn niet te vergelijken met die van andere Europese landen. Ook voelen automobilisten zich veiliger met winterbanden, wat leidt tot roekelozer rijgedrag. Die discussie hoor ik nog te weinig.'"

[ Voor 74% gewijzigd door Dacuuu op 25-10-2012 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blijf dan gewoon lekker weg. Sneu gedoe, even wat roepen wat tegen de algemene mening in gaat en dan snel er vandoor gaan als je het moet beargumenteren. Als je je toevlucht neemt naar zulke smoesjes heb je gewoon geen enkele argumentatie.
;w
Laat inderdaad prima het nut zien, bij gladheid en sneeuw presteren winterbanden gewoon beter. En dat is precies waarom je ze moet kopen, niet voor de 80% van de tijd in de winter dat het weer prima is maar voor de 20% van de tijd dat het flink vriest en sneeuwt. En ja, dat is ook niet elke winter zo. Maar de investering is op lange termijn verwaarloosbaar en geeft een flink stuk veiligheid.
En onderaan in dit stukje staat ook een leuke tekst.
http://www.volkskrant.nl/...of-bittere-noodzaak.dhtml

" Banden maken roekeloosVerkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zet vraagtekens bij de noodzaak van winterbanden. 'Er is in Nederland een sfeer ontstaan dat iedereen winterbanden moet kopen, maar onze winters zijn niet te vergelijken met die van andere Europese landen. Ook voelen automobilisten zich veiliger met winterbanden, wat leidt tot roekelozer rijgedrag. Die discussie hoor ik nog te weinig.'"
Tja, er zijn enorm veel achterlijke mensen in Nederland en veel mensen kunnen niet fatsoenlijk rijden, dat houd je altijd.

[ Voor 55% gewijzigd door Tsurany op 25-10-2012 22:46 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:41:
[...]

Blijf dan gewoon lekker weg. Sneu gedoe, even wat roepen wat tegen de algemene mening in gaat en dan snel er vandoor gaan als je het moet beargumenteren. Als je je toevlucht neemt naar zulke smoesjes heb je gewoon geen enkele argumentatie.
Tja, tegen de algemene mening in, da's wel heel erg inderdaad..zou verboden moeten worden.
Het beste in een discussieforum zou een opsomming van allemaal dezelfde meningen zijn.

Mijn argumenten waren, zijn en blijven dat sneeuwbanden bij sneeuw nut hebben en zonder sneeuw 100% overbodig zijn.

De reclamepraatjes reppen slechts over wat vage algemeenheden en dan weet ik het al: hier praat een gehersenspoelde of iemand in de business.
Er volgt vaak nog wat zelfbedacht gezwam over meters remweg en onverwachte slechte omstandigheden en meer veiligheid.

Ik ben helaas allergisch voor reclame en dan vooral voor slechte reclame, mogelijk betreft het een particuliere afwijking....

Hoe is het verder met begrijpend lezen?
In de links hierboven wordt notabene vrijwel letterlijk mijn mening weergegeven :z

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2012 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:37
Hydra schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:57:
[...]
Als jij onverwacht uit moet wijken voor iemand die iets stoms doet is dat op sneeuw erg lastig op zomerbanden. Als een auto voor jou onverwacht een noodstop maakt en wel winterbanden heeft, dan glij jij d'r gewoon tegenop. Ga niet lopen claimen dat jou dat niet kan overkomen want dat is gewoon dom.
Ooit van wat meer afstand houden gehoord en je snelheid aanpassen ? Een noodstop maken op sneeuw als je 20 rijdt moet ten slotte makkelijk te doen zijn tenzij je op de achterbumper van je voorganger rijdt.

Bedenk trouwens ook dat wat jij nu stelt is dat je altijd de beste banden moet hebben die je kunt vinden inclusief de beste auto met nieuwste snufjes (ooit het remweg verschil + uitwijkgedrag bekeken van de nieuwste BMW met alle snufjes en een nieuwe Fiesta die die niet heeft?). Of is in dan plotseling het geld wel belangrijker dan je veiligheid ?

Wat ik weer eens in heel deze discussie is mis is dat je aanpassen aan de omstandigheden domweg 100 keer belangrijker is dan die winterbanden die je in specifieke situaties wat voordeel kan geven.
Wat je beweerd over het nut van winterbanden klopt niet, op een koude en natte weg hebben winterbanden een beter waterafvoer dan de gemiddelde zomerband en door de samenstelling van het rubber (is zachter bij lagere temperaturen dan zomerbanden) hebben ze een betere grip.
Bedenk wel dat pas sinds de laatste ADAC test de winterband het wint op een natte weg en dat dit daarnaast alleen geldt voor de topbanden. Van de banden die mensen nu in huis hebben zal in 90% van de gevallen de zomerband het nog winnen op nat wegdek.

[ Voor 59% gewijzigd door redwing op 25-10-2012 23:32 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janvanduschoten schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:44:
[...]

Ik heb geen enkele onafhankelijke test in de strijd gegooid, ik was alleen benieuwd naar de bron van jou informatie. Ik begrijp dat die er niet is.
Sorry, dat was Bullet .NL die begon over ADAC enzo.
Informatie?
Een mening hoeft natuurlijk niet direct voort te komen uit wat geGoogel naar testen en zo, er bestaat zoiets als kennis, vermeerderd met ervaringen, kritisch lezen, veel kilometers rijden onder alle mogelijke weersomstandigheden enzovoort.
"DE "bron van informatie bestaat niet in the real world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 23:08:
Tja, tegen de algemene mening in, da's wel heel erg inderdaad..zou verboden moeten worden.
Het beste in een discussieforum zou een opsomming van allemaal dezelfde meningen zijn.
Het beste zou zijn als mensen hun meningen zouden kunnen onderbouwen.
Mijn argumenten waren, zijn en blijven dat sneeuwbanden bij sneeuw nut hebben en zonder sneeuw 100% overbodig zijn.

De reclamepraatjes reppen slechts over wat vage algemeenheden en dan weet ik het al: hier praat een gehersenspoelde of iemand in de business.
Er volgt vaak nog wat zelfbedacht gezwam over meters remweg en onverwachte slechte omstandigheden en meer veiligheid.
Dus elke test ooit gedaan met winterbanden bij ijs(vorming) is verzonnen en zelfbedacht gezwam?
Ik ben helaas allergisch voor reclame en dan vooral voor slechte reclame, mogelijk betreft het een particuliere afwijking....
Denk het ook ja.
Hoe is het verder met begrijpend lezen?
In de links hierboven wordt notabene vrijwel letterlijk mijn mening weergegeven :z
Nee, dat wordt er niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
Grappig,

Vorig jaar.. auto voor me.. Een Fiesta geloof ik. iig Ford :+ komt met -4 bij een kruising en ong 30KM per uur. Ziet te laat dat iemand nog van rechts komt.. Ik zag het ook te laat doordat de Ford doorreed.. Hij had michelin bandjes. Ik continental winterbanden.. Ik remmen zonder ABS.. stond nog ruim voor de haaietanden stil.. Hij was half op de kruising gekomen. Banden hannden geen grip en gleed mooi door..

Denk dat deze real world voorbeeld wel mee dingen naar waarom winterbanen ook bij geen sneeuw nuttig zijn..

BTW het zijn WINTERbanden en geen SNEEUWbanden.

Ander voorbeeldje wel sneeuw :-)

Klein heuveltje aka drempel om een parkeerplaats op te rijden..
Somige mensen namen een aanloopje en schoten dan het grasveldje op.. Andere konden hellemaal niet de heuvel op.. Ik kon rustig de drempel oprijden en mn auto veilig weg zetten.

daarnaast regent het hard?? dan hebben winterbanden een betere waterafvoer door de diepe profiel dan een zomerband.. en daardoor ook minder kans op aquaplanning :+ bijkoment voordeel als het eind november of december hard regent.

en wat bedoel je met de bron bestaat niet in real world?? als er een bron bestaat dan is het real world is er geen real world bron. dan is de data onbetrouwbaar tot dat deze in real world is getest :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:39:
[...]

Deze uitspraken getuigen duidelijk van geslaagde hersenspoeling.
Als die stoomwals niet door je hersens was gegegaan zou geen hersencel van jou ooit op het idee van winterbanden gekomen. zijn.
De macht van het mediacircus en de reclame reikt ver...

Op een niet besneeuwde weg hebben sneeuwbanden geen enkel nut, alleen aan het vage weggedrag kan je een sneeuwband onderscheiden van een band.
Deze info komt niet van vage , onbetrouwbare afkortingen uit de Duitse otowereld, maar van de enige betrouwbare bron in deze door commercie verziekte wereld; MIJN EIGEN ERVARING.
Kom nou gewoon met bewijzen dat winterbanden geen effect hebben.... Je mag heel populair proberen te doen in je bewoording maar eigenlijk zeg je gewoon helemaal niets. Jou eigen ervaring die haaks staat op alles wat onafhankelijke experts vertellen.

Prima joh dat jij daar niet aan wil, maar respecteer andermans mening ook en ga niet heel zielig over stoomwalsen en hersencellen beginnen, voor je het weet ga je namelijk weer over het randje.....

Dus, kom gewoon met bewijzen of dim een beetje in..... Je eigen ervaring is natuurlijk geen bewijs, dan kan iedereen wel vol houden dan droog nat is of groen blauw.....

Kom dus gewoon met een onderbouwd antwoord waarom winterbanden geen zin hebben, dat is namelijk de stelling die je steeds probeert te verdedigen, hersensellen, commercie of stoomwalsen zijn daar helemaal niet bij nodig.

Dus, wees een grote vent en maak je punt nu eens echt....

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Prima, hou je nu dan op over "gehersenspoeld"? Dat begint erg irritant te worden.
...en hoef niets te onderbouwen tegen iemand die "onafhankelijke "testen in de strijd gooit.
Of een band meer of minder grip heeft, is iets wat meetbaar is, een feit, geen mening. Een feit is te onderbouwen. Een mening is niet te onderbouwen en met je n=1 argumenten/ervaringen maak je bij menigeen in dit topic geen indruk. Zeker niet als je de gebruikers van winterbanden gehersenspoeld noemt. Als je dat "respecteren" noemt, moet je dat woord misschien nog eens opzoeken bij Van Dale.

Als Youtube en de autobladen vol staat met tests waarbij duidelijk is dat winterbanden je remweg verkorten en je meer zijdelingse grip geven in gladde omstandigheden, waarom zou ik dan in godsnaam iemand geloven die in het winterbandentopic na een ban door blijft gaan met een monoloog over "gehersenspoeld" en "sneeuwband uit het stof gehaald om de stagnerende autobandenmarkt uit het slob te trekken"?

Je kunt ook niet met onafhankelijke tests komen die het tegendeel bewijzen, die zijn er niet. In ieder geval zeker niet van de afgelopen generaties winterbanden :) Het enige wat je kunt zeggen is dat winterbanden slechts gedurende een erg beperkt deel van het jaar beter zijn dan zomerbanden en gedurende een langere tijd weinig tot geen voordeel bieden. Ik denk dat niemand het daarmee oneens zal zijn. Maar kun jij voor iedereen bepalen of ze vaak in Duitsland komen (waar ze weliswaar niet echt verplicht zijn, maar waar je wel aansprakelijk gesteld kunt worden als je op de verkeerde banden reed in winterse omstandigheden)? Ik vraag me af of winterbanden me echt zoveel kosten ieder jaar. Als je ze in eigen garage opslaat en ze zelf wisselt (half uurtje werk met een krik) is rijden met winter- en zomerbanden amper duurder dan 2x zo vaak zomerbanden kopen.

Maar doe jezelf en je toegang tot GoT een plezier en blijf weg uit dit topic. Je neigt weer erg dicht richting troll-gedrag en ik meen me te herinneren dat je na je ban zelf ook inzag dat dit misschien niet het handigste topic voor je was.

[ Voor 37% gewijzigd door Grrrrrene op 26-10-2012 11:02 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Bullet NL schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 01:39:
[...]
Kom dus gewoon met een onderbouwd antwoord waarom winterbanden geen zin hebben, dat is namelijk de stelling die je steeds probeert te verdedigen, hersensellen, commercie of stoomwalsen zijn daar helemaal niet bij nodig.
Laten we heel simpel zijn, winterbanden zijn gewoon beter op sneeuw/ijs en daar is flits het ook echt wel mee eens. Op droge weg zijn de verschillen echter zo klein dat het weinig uit maakt of je nu zomer of winterbanden hebt (boven 0 meestal in het voordeel van de zomerband onder 0 wint de winterband het)

Of winterbanden wel of niet zinvol zijn in Nederland zul je echter nooit kunnen bewijzen dus daarom vragen heeft weinig nut. Zeker omdat dat afhankelijk van je situatie is (waar woon je, wanneer/hoeveel moet je rijden etc.)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wat Flits volgens mij probeert duidelijk te maken in een nogal onbeholpen manier (maar verbeter mij als ik het fout heb) is dat ALS het sneeuwt, winterbandjes echt hun voordeel hebben. Op goed bestrooide (snel) wegen zonder sneeuw is mijn ervaring dat ik weinig verschil merk. Dan werkt gezond boeren verstand een stuk beter dan wat ander gemodelleerd rubber.

Je zal je dus af kunnen vragen of die investering die je als particulier moet doen (een paar honderd euro voor een setje winterbanden en 2 keer per jaar een euro of 80 voor wisselen plus opslaan bij bijv. een Euromaster) je zoveel meerwaarde bieden dat die aanschaf te rechtvaardigen is. Dat is een keuze die een ieder voor zichzelf moet maken.

Ik heb een leasebak met winterbanden en het kost mij dus hooguit jaarlijks 2 uurtjes van mijn zeer waardevolle tijd om te wisselen. Dan is het natuurliijk een absolute no-brainer. Winterbanden presteren namelijk ook absoluut niet SLECHTER dan zomerbanden onder goed koude omstandigheden. Dus dan ben ik onder het motto better-save-than-sorry helemaal klaar voor de eerste winterse bui.
Ik heb wel eens met zomerbanden lopen klooien omdat ik inderdaad een helling niet op kon komen vanwege te weinig grip in sneeuw. Dat gaat mij dus voorlopig niet meer overkomen!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dacuuu schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:00:
En daar is 'ie weer, ik was al benieuwd wanneer dit archaïsche stukje weer geciteerd zou worden. Dat komt weer ergens anders vandaan, al zou ik niet meer weten wat, het is vast eerder in dit topic te vinden.

Zijn mening dat die discussie te weinig te horen is deel ik dan ook niet, want die komt hier elk jaar weer keihard terug. :D

Natuurlijk kan een gevoel van veiligheid de voorzichtigheid verminderen, dat zal niemand ontkennen. Dat geldt ook voor rijden in een grotere auto bijvoorbeeld. De problemen die men vaak heeft met sneeuw is dat op de linkerbaan zo'n leasebak met groot snelheidsverschil al driften voorbij komt zeilen terwijl de rest braaf rustig rijdt. Die blijft dat met winterbanden inderdaad net zo goed doen als dat hij dat met zomerbanden deed. Maar om winterbanden daarom slecht te gaan noemen gaat wel weer wat ver. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
redwing schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 23:18:
Ooit van wat meer afstand houden gehoord en je snelheid aanpassen ? Een noodstop maken op sneeuw als je 20 rijdt moet ten slotte makkelijk te doen zijn tenzij je op de achterbumper van je voorganger rijdt.
Dit laat gewoon zien dat je een onervaren sneeuwrijder bent. Met zomerbanden kun je zoveel afstand houden als je wil op aangereden sneeuw/ijs, als je in een flauwe bocht moet remmen omdat de persoon voor je dat doet, gaat je auto gewoon rechtdoor en duurt het eeuwen voordat je stilstaat.

Die auto's die je op 't journaal ziet die dan het talud afgekukeld zijn, zijn gewoon die mensen die denken zoals jij. "Met 30km/u komt het wel goed". Niet dus. Als het echt ijzig is glij je gewoon door tot dat stuk ijs ophoudt omdat je op zomerbanden geen enkele grip hebt.
Wat ik weer eens in heel deze discussie is mis is dat je aanpassen aan de omstandigheden domweg 100 keer belangrijker is dan die winterbanden die je in specifieke situaties wat voordeel kan geven.
Dat je dat mist in deze discussie is omdat het hier in deze discussie niet over gaat. Iedere fatsoenlijke autorijder past zich aan aan de omstandigheden, net zoals iedere fatsoenlijke autorijder een gordel draagt en zich aan de voorrangsregels houdt. Dit topic gaat over winterbanden, niet over voorzichtig rijden in winterse omstandigheden. Als je het daarover graag wil hebben open je maar een topic, het lijkt mij persoonlijk nogal obvious dat je in de sneeuw niet met 120 doorjakkert.

[ Voor 46% gewijzigd door Hydra op 26-10-2012 09:33 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Precies, dan rem je toch zeker af naar een respectabele 110!

Ik pak altijd dit filmpje erbij: YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice
Natuurlijk zijn de omstandigheden enorm overdreven en zal de snelweg nooit een ijsbaan worden zoals hier maar het laat wel overduidelijk zien dat je ook met een rustige snelheid kan gaan glijden en dat je, als je eenmaal glijd, niet zomaar stopt. Zeker in de bebouwde kom kan de weg nog wel eens aardig glad zijn, dan hebben winterbanden zeker effect. Je snelheid aanpassen zorgt dan enkel dat je met mindere snelheid de bocht uit glijd.

Ik gebruik mijn winterbanden niet om in elke bocht betere grip te hebben maar juist om die enkele bocht waar het spekglad is nog door te komen. Het is een beetje als een reddingsvest op een boot, in principe niet nodig tot dat het echt verkeerd gaat en dan ben je maar wat blij dat je ze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tsurany schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:52:
Ik gebruik mijn winterbanden niet om in elke bocht betere grip te hebben maar juist om die enkele bocht waar het spekglad is nog door te komen. Het is een beetje als een reddingsvest op een boot, in principe niet nodig tot dat het echt verkeerd gaat en dan ben je maar wat blij dat je ze hebt.
Well said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Gonadan schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:05:
[...]

En daar is 'ie weer, ik was al benieuwd wanneer dit archaïsche stukje weer geciteerd zou worden. Dat komt weer ergens anders vandaan, al zou ik niet meer weten wat, het is vast eerder in dit topic te vinden.

Zijn mening dat die discussie te weinig te horen is deel ik dan ook niet, want die komt hier elk jaar weer keihard terug. :D

Natuurlijk kan een gevoel van veiligheid de voorzichtigheid verminderen, dat zal niemand ontkennen. Dat geldt ook voor rijden in een grotere auto bijvoorbeeld. De problemen die men vaak heeft met sneeuw is dat op de linkerbaan zo'n leasebak met groot snelheidsverschil al driften voorbij komt zeilen terwijl de rest braaf rustig rijdt. Die blijft dat met winterbanden inderdaad net zo goed doen als dat hij dat met zomerbanden deed. Maar om winterbanden daarom slecht te gaan noemen gaat wel weer wat ver. ;)
http://www.verkeerskunde....10/NVC2011-bijdrage39.pdf

Australie en de invoer van de fietshelm plicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Heb je zelf nog een mening of conclusie over dat artikel? Ik heb niet zo'n zin om elf pagina's onderzoek te gaan lezen over een fietshelm als het voor de discussie niet zoveel doet. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Gonadan schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:30:
Heb je zelf nog een mening of conclusie over dat artikel? Ik heb niet zo'n zin om elf pagina's onderzoek te gaan lezen over een fietshelm als het voor de discussie niet zoveel doet. :)
Dat veiligheids voorschriften of maatregelen in de theorie veiliger zijn. Maar in de praktijk niet of minder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Op die conclusie hoopte ik al. Ben jij dan ook van mening dat een gordel, airbag, kreukelzone of motorhelm maar onzin is en zonde van je geld? Moet je die maar gewoon links laten liggen en wat voorzichtiger rijden?

Nu niet komen met dat ik het in extremen trek, jij kwam zelf met de helm, dit is vergelijkbaar. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dacuuu schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:34:
[...]

Dat veiligheids voorschriften of maatregelen in de theorie veiliger zijn. Maar in de praktijk niet of minder. ;)
Dus omdat een enkel onderzoek laat zien dat bij een enkel individueel geval zo is dat de maatregel niet werkt kan dat direct bij elke veiligheidsmaatregel worden toegepast?
Ik zie jou niet zonder motorpak en helm op je motor zitten. Ik zie jou niet zonder gordel, airbags en kreupelzones in je auto zitten. En dat zou allemaal veiliger moeten zijn volgens die redenatie.

Dat onderzoek is trouwens vrij slap, steekt zeer slecht in elkaar en staat bol van de onjuiste aannames. Onjuiste correlatie tussen statistieken. Echt bagger.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 26-10-2012 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Gonadan schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:36:
Op die conclusie hoopte ik al. Ben jij dan ook van mening dat een gordel, airbag, kreukelzone of motorhelm maar onzin is en zonde van je geld? Moet je die maar gewoon links laten liggen en wat voorzichtiger rijden?

Nu niet komen met dat ik het in extremen trek, jij kwam zelf met de helm, dit is vergelijkbaar. ;)
Zelf ben ik niet van mening dat een winterband pure onzin is. Maar het is naar mijn mening meer een commercieel iets geworden. Zelf ben ik erg vrij. En vind nederland ook best een troetelland. Alles maar verplichten of verbieden. Tuurlijk is niet elke veiligheidsmaatregel negatief. Maar winterbanden voor die 5 dagen sneuw in nederland? Ik pak liever de handrem er bij (kut voorwiel aandrijving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb van mijn vader 's een verhaal gehoord over een leerling die bij een bedrijfspresentatie van een autofabrikant antwoordde op de vraag "Bedenk zelf eens een veiligheidsmaatregel die de verkeersveiligheid zou bevorderen". Zijn antwoord was: "Een ijzeren pin midden op het stuurwiel en het afschaffen van autogordels." Ik weet wel dat ik de auto vaker zou laten staan en extreem voorzichtig zou rijden :+

Maar er zit denk ik wel een kern van waarheid in dat bepaalde systemen je een vals gevoel van veiligheid geven. Niet allemaal, maar bepaalde systemen. De conclusie van het onderzoek hierboven is trouwens meer dat een fietshelm tegen de meeste gevallen van fietsongelukken niet helpt. Fietsers vanaf een bepaalde leeftijd worden nml meestal door gemotoriseerd verkeer aangereden met een snelheid van 50km/u of meer. Een airbag op de voorruit zou in Nederland meer helpen: 44 doden scheelt dat per jaar.

Ik denk dat ABS/ESP-achtige systemen bepaalde bestuurders ook het gevoel geven dat de auto hen wel redt als het fout gaat. Die systemen kunnen echter niet de natuurwetten breken, dus een glad wegdek blijft een glad wegdek waar je voorzichtiger op moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dacuuu schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:41:
Zelf ben ik niet van mening dat een winterband pure onzin is.
Dat is gewoon pertinent onjuist.
Tuurlijk is niet elke veiligheidsmaatregel negatief. Maar winterbanden voor die 5 dagen sneuw in nederland? Ik pak liever de handrem er bij (kut voorwiel aandrijving)
En dan ga je geheel voorbij aan het feit dat het welliswaar maar een paar dagen sneeuwt maar wel veel langere tijd vriest waarbij de kans op ijzel hoog is.
Grrrrrene schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:42:
Maar er zit denk ik wel een kern van waarheid in dat bepaalde systemen je een vals gevoel van veiligheid geven. Niet allemaal, maar bepaalde systemen. De conclusie van het onderzoek hierboven is trouwens meer dat een fietshelm tegen de meeste gevallen van fietsongelukken niet helpt. Fietsers vanaf een bepaalde leeftijd worden nml meestal door gemotoriseerd verkeer aangereden met een snelheid van 50km/u of meer. Een airbag op de voorruit zou in Nederland meer helpen: 44 doden scheelt dat per jaar.
Dan gaan ze er vanuit dat de impact tussen hoofd en auto ook 50km/u is. Dat is een onjuiste conclusie, die impact kan een stuk lager zijn en de impact kan ook tussen hoofd en weg zijn nadat de fietser van de motorkap valt.
Daarnaast maken ze de aanname dat minder lang in het ziekenhuis verblijven altijd inhoud dat het een minder ernstige complicatie is.

Als ik trouwens dit onderzoek erbij pak: http://www.knmi.nl/biblio...eid_winterse_neerslag.pdf
Vrijwel onderaan staat het aantal dagen dat als ijsdag en vorstdag gezien worden. Dat is toch opvallend veel. Zodra er dan vocht aanwezig is (regen, gesmolten sneeuw,...) kan dat opvriezen en voor gladheid zorgen.

[ Voor 57% gewijzigd door Tsurany op 26-10-2012 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dacuuu schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:41:
Zelf ben ik niet van mening dat een winterband pure onzin is. Maar het is naar mijn mening meer een commercieel iets geworden. Zelf ben ik erg vrij. En vind nederland ook best een troetelland. Alles maar verplichten of verbieden. Tuurlijk is niet elke veiligheidsmaatregel negatief. Maar winterbanden voor die 5 dagen sneuw in nederland? Ik pak liever de handrem er bij (kut voorwiel aandrijving)
Dat is al meer genuanceerd inderdaad. Ze werken, dat is wel bewezen. Zijn ze het verplichten waar? Neuh, in mijn ogen niet. Ze maken niet een dusdanig verschil als een autogordel dat doet.

En het aantal dagen sneeuw of de last die je er van hebt? Dat is zo onwijs persoonlijk, iedereen redeneert vanuit zijn eigen situatie. Mensen uit een stedelijk gebied die alleen maar op de snelweg en provinciale wegen komen vinden het onzin. Die komen hooguit één dag sneeuw tegen, daarna is het wel weg dus dat is hun goed recht.

Anderen, waaronder ik, hebben in de wijk drie weken lang een ijsbaan liggen en moeten daarna over wegen die na dagen tot weken nog steeds niet mooi schoon zijn. Daarop heb ik de verschillen tussen winterbanden en gewone banden mogen ervaren, ik wil dus niet meer zonder. Maar ik kan best begrijpen dat als je dat niet tegen komt je wel zonder wil. Waarom moet de ander altijd overtuigd worden van de eigen situatie? Het is niet altijd te vergelijken.
Ik heb van mijn vader 's een verhaal gehoord over een leerling die bij een bedrijfspresentatie van een autofabrikant antwoordde op de vraag "Bedenk zelf eens een veiligheidsmaatregel die de verkeersveiligheid zou bevorderen". Zijn antwoord was: "Een ijzeren pin midden op het stuurwiel en het afschaffen van autogordels." Ik weet wel dat ik de auto vaker zou laten staan en extreem voorzichtig zou rijden :+
Dat verhaal ken ik ook, in andere context. Het is een eeuwenoud voorbeeld van hoe veiligheidsmaatregelen werken en waarom je inderdaad niet blind moet vertrouwen op winterbanden of bijvoorbeeld gordels.

[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 26-10-2012 10:49 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Tsurany schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:44:
[...]

Dat is gewoon pertinent onjuist.

[...]

En dan ga je geheel voorbij aan het feit dat het welliswaar maar een paar dagen sneeuwt maar wel veel langere tijd vriest waarbij de kans op ijzel hoog is.
Mijn eigen ervaring van 6 jaar rij ervaring. Veder denk ik ook dat de een er geld uit aan wilt geven, de ander niet. Er rijden ook nog oude fiatjes rond, van de weg af en iedereen in een veilige auto met abs,esp,tc, en nog veel meer afkortingen.

Zijnn er hier ook leaserijders onder ons? En worden de winterbanden dan ook geregeld of zijn die voor eigen zak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Is vaak optioneel, kost je dan grofweg 10-15 euro extra per maand gedurende de looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dacuuu schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:49:
Mijn eigen ervaring van 6 jaar rij ervaring.
Dus? Dat is de ervaring van een enkel persoon terwijl onderzoeken het tegendeel bewezen hebben.
Veder denk ik ook dat de een er geld uit aan wilt geven, de ander niet. Er rijden ook nog oude fiatjes rond, van de weg af en iedereen in een veilige auto met abs,esp,tc, en nog veel meer afkortingen.
Wat is geld uitgeven? Je voorkomt slijtage aan je zomerbanden dus daar bespaar je weer op.
Zijnn er hier ook leaserijders onder ons? En worden de winterbanden dan ook geregeld of zijn die voor eigen zak?
Ik betaal een maandelijks bedrag voor mijn winterbanden. Is een optie die je apart aan moet vinken bij bestelling. Volgens mij rond de 10 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Tsurany schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:54:
[...]

Dus? Dat is de ervaring van een enkel persoon terwijl onderzoeken het tegendeel bewezen hebben.

[...]

Wat is geld uitgeven? Je voorkomt slijtage aan je zomerbanden dus daar bespaar je weer op.

[...]

Ik betaal een maandelijks bedrag voor mijn winterbanden. Is een optie die je apart aan moet vinken bij bestelling. Volgens mij rond de 10 euro per maand.
Zie regelmatig in de maand mei nog mensen op hun winterbanden staan. Langere remweg. Etc. De voorstanders hebben 2 kanten. De tegenstanders ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dacuuu schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:58:
Zie regelmatig in de maand mei nog mensen op hun winterbanden staan. Langere remweg. Etc. De voorstanders hebben 2 kanten. De tegenstanders ook.
Ik snap even niet welk punt je wilt maken. Winterbanden zijn niet goed omdat mensen zelf te laat wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:48:
[...]

Dat verhaal ken ik ook, in andere context. Het is een eeuwenoud voorbeeld van hoe veiligheidsmaatregelen werken en waarom je inderdaad niet blind moet vertrouwen op winterbanden of bijvoorbeeld gordels.
Dat klopt, al ben ik me van gordels al niet eens meer bewust. Zonder gordels rijden voelt zo... Naakt :X Mijn schoonouders hebben wat Britse oldtimers waar geen gordels in zitten, maar dat is in het begin heel raar. Niet dat dat je grootste angst moet zijn: in een aanrijding zit je echt in een sardientjesblik, maar je rijdt dan ook erg defensief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Tsurany schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:00:
[...]

Ik snap even niet welk punt je wilt maken. Winterbanden zijn niet goed omdat mensen zelf te laat wisselen?
De zin was duidelijk genoeg toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dacuuu schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:07:
Als dat echt zo was dan zou ik die reactie niet geplaatst hebben. Ik snap niet waarom je dat stuk erbij haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:58
baronruud schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:36:
Daarom zijn winterbanden ook verplicht in : Duitsland, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden etc.
Zijn de regels inmiddels veranderd want voor zover mij bekend zijn winterbanden enkel verplicht in Zweden (gedurende een vaste periode, mininaal 3 mm profieldiepte) en niet in de overige landen die je noemt?

Ik dacht dat in deze landen winterbanden enkel verplicht waren bij winterse omstandigheden en/of op bepaalde wegen?

En dan nog wat is een winterband, daar is volgens mij geen eenduidige regelgeving over. In Duitsland wordt voor zover mij bekend een band als winterband beschouwd zolang deze een een profieldiepte van meer dan 4mm heeft en er een M+S, M&S of M.S aanduiding op staat.

Dat zou dus betekenen dat onderstaande band ook beschouwd mag worden als zijnde een winterband en voldoe je met een dergelijke band perfect aan de regels.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/111tfl3.jpg

http://www.anwb.nl/binari...b2010_225_15_goodride.pdf

Dan rij ik in "de winter" toch liever op mijn Continental Premium Contact 5 zomerbandjes dan op bovenstaande band.
Ik denk dat ABS/ESP-achtige systemen bepaalde bestuurders ook het gevoel geven dat de auto hen wel redt als het fout gaat. Die systemen kunnen echter niet de natuurwetten breken, dus een glad wegdek blijft een glad wegdek waar je voorzichtiger op moet rijden.
Boven een bepaalde snelheid gaat het met ESP uiteraard ook mis maar bij uitwijkmanoeuvres op sneeuw lijkt ESP van grotere invloed dan het verschil tussen zomer- en winterbanden.

Wat dat betreft kan je beter ESP verplicht stellen, bovendien heb je daar gedurende het gehele jaar iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:51

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Dacuuu schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:49:
[...]

Mijn eigen ervaring van 6 jaar rij ervaring. Veder denk ik ook dat de een er geld uit aan wilt geven, de ander niet. Er rijden ook nog oude fiatjes rond, van de weg af en iedereen in een veilige auto met abs,esp,tc, en nog veel meer afkortingen.

Ik ben leaserijders en heb een eigen setje velgen en winterbanden liggen, maar dat kwam door een accesoirecheque van Renault welke dit mogelijk maakt. Voordeel is wel dat het mijn banden en velgen zijn en ik ze wissel wanneer er daadwerkelijk kans op sneeuws of langere vorstperiode is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Grrrrrene schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:06:
Dat klopt, al ben ik me van gordels al niet eens meer bewust. Zonder gordels rijden voelt zo... Naakt :X Mijn schoonouders hebben wat Britse oldtimers waar geen gordels in zitten, maar dat is in het begin heel raar. Niet dat dat je grootste angst moet zijn: in een aanrijding zit je echt in een sardientjesblik, maar je rijdt dan ook erg defensief.
Precies, maar dat geldt voor veel zaken. Ik rijd over het algemeen grotere auto's en voel mij daar veiliger in. Laatst moest ik een tijdje in een Atoz, 100 op de snelweg was al doodeng. De enige kreukelzone was mijn knieschijf. Dat gevoel heeft ook al direct invloed op je rijgedrag, bewust of onbewust.
Dacuuu schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:07:
Jouw punt is nog niet geheel duidelijk. Je komt continu met allerlei 'nadelen' aan zetten welke steevast niet aan de winterbanden zelf te relateren zijn. Welk punt wil je nu maken? Of ben je gewoon principieel tegen winterbanden?

• mensen rijden er in de winter op -> gebruikersfout, er zijn ook mensen die op low-budgetbanden rijden
• mensen rijden onvoorzichtiger -> gebruikersfout, dit geldt voor alle maatregelen die voor een gevoel van veiligheid zorgen, net als strooien, ook maar niet meer doen?
• bandenspanning is te laag -> gebruikersfout, ook bij gewone banden is de juiste spanning belangrijk

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
kwiebus schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:11:
[...]

Boven een bepaalde snelheid gaat het met ESP uiteraard ook mis maar bij uitwijkmanoeuvres op sneeuw lijkt ESP van grotere invloed dan het verschil tussen zomer- en winterbanden.

Wat dat betreft kan je beter ESP verplicht stellen, bovendien heb je daar gedurende het gehele jaar iets aan.
Oh, ik vind ook dat ESP verplicht moet worden, maar dat was mijn punt niet. Er zijn dus idioten die iedere bocht met knipperende ESP-waarschuwingslampjes willen nemen. Op zo'n manier heeft ESP dus geen zin, want je zoekt een nieuwe grens op. Dat zijn de overmoedige mensen die de statistieken omlaag halen en dus anders gaan rijden, puur omdat ze erop rekenen dat de techniek ze toch wel zal redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:04
Grrrrrene schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:16:
[...]

Oh, ik vind ook dat ESP verplicht moet worden, maar dat was mijn punt niet.
Winterbanden kun je eenvoudig op elke auto leggen. ESP inbouwen is een beetje een ander verhaal.

Heb zelf geen ESP maar wel goede winterbanden en goede zomerbanden. Als ik ESP op een enigszins redelijke manier in kon bouwen dan gebeurde dat wel.

Dit weekend de winterbanden op mijn privé auto leggen. Ook een aparte set velgen (lichtmetaal), wel handig om zelf het moment te kunnen kiezen wanneer je het zaakje omgooit. Maandag even langs de bandenboer om ze op de auto van het werk te laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is ook precies waarom gordels en ABS verplicht zijn voor nieuwe auto's en niet in het algemeen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Lucky-Shirt schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:12:
Ik ben leaserijders en heb een eigen setje velgen en winterbanden liggen, maar dat kwam door een accesoirecheque van Renault welke dit mogelijk maakt. Voordeel is wel dat het mijn banden en velgen zijn en ik ze wissel wanneer er daadwerkelijk kans op sneeuws of langere vorstperiode is.
Hier zitten ze in het pakket (nouja, het is een optie maar bij m'n werkgever verplicht). Tegenwoordig kan je bij Alphabet ook bij je eigen dealer de banden laten wisselen dus dat ga ik doen, in plaats van een wachttijd van 2 maanden heb ik dan een wachttijd van 3 dagen. Aangezien we vanaf komend weekend nachtvorst krijgen ga ik ze wel binnenkort laten wisselen. Ik ga in Maart nog op wintersport en als ik dan terugkom gaan ze eraf en ga ik terug naar zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Grrrrrene schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:06:
[...]

Hmz, ik vind een gordel nog steeds niks, zou hem dan ook niet missen in een oldtimer, rij vaak zonder(ik weet dom maar ja)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
wimpie007 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:29:
Hmz, ik vind een gordel nog steeds niks, zou hem dan ook niet missen in een oldtimer, rij vaak zonder(ik weet dom maar ja)
Dom is in deze een understatement. Een gordel wen je zo aan, geen excuses voor verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:34

4x2

lộn xộn quá

Grrrrrene schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:16:
[...]

Oh, ik vind ook dat ESP verplicht moet worden, maar dat was mijn punt niet.
Maar dat je dan wel een irritante schok krijgt zodra deze moet werken.
Jammer bij onverwachte gladheid (olie etc), maar dan duiken mensen tenminste niet meer de bocht in met het idee van "de esp lost het wel op"

Ik weet, dat is een utopie, maar een mens mag dromen.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hoe kan je een gordel nu 'niks' vinden? Als hij goed afgesteld staat heb je dat ding niet eens door. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:02
Vind het ook maar raar dat gordels verplicht zijn (ik draag ze altijd). Als je ze niet draagt, dan ben jij toch degene die tegen de voorruit uit elkaar spat? Je beschermd er niet de andere weggebruikers mee.
Met winterbanden bescherm je niet alleen jezelf, maar ook de medeweggebruiker (mits je niet als een idioot net zo hard rijdt in de sneeuw als in de zomer).
Ze kunnen beter winterbanden verplichten dan gordels...

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Xyphoid schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:42:
Vind het ook maar raar dat gordels verplicht zijn (ik draag ze altijd). Als je ze niet draagt, dan ben jij toch degene die tegen de voorruit uit elkaar spat? Je beschermd er niet de andere weggebruikers mee.
Met winterbanden bescherm je niet alleen jezelf, maar ook de medeweggebruiker (mits je niet als een idioot net zo hard rijdt in de sneeuw als in de zomer).
En wat denk je van de vele extra zorgkosten of verzekeringskosten die gemaakt moeten worden omdat iemand zichzelf niet belangrijk genoeg vond voor gordels maar vervolgens wel even keurig terug in elkaar gezet wilt worden in het ziekenhuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Xyphoid schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:42:
Er zijn ook mensen die die rotzooi daarna op moeten ruimen he, om het nog maar niet over omstanders te hebben (of iemand die je frontaal aanrijdt, die 'spetters' liggen dan op zijn schoot).
De overheid verplicht zaken voor mensen die niet beter weten of te eigenwijs zijn om te weten wat goed voor ze is. Bovendien kosten verwondingen de gemeenschap gewoon geld. Als jij een dwarslaesie krijgt omdat je je gordel niet draagt is de gemeenschap de rest van jouw miserabele leven aan het dokken voor alle hulp die je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Hydra schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:52:
[...]

De overheid verplicht zaken voor mensen die niet beter weten of te eigenwijs zijn om te weten wat goed voor ze is. Bovendien kosten verwondingen de gemeenschap gewoon geld. Als jij een dwarslaesie krijgt omdat je je gordel niet draagt is de gemeenschap de rest van jouw miserabele leven aan het dokken voor alle hulp die je krijgt.
blijkbaar is er dan nog geen nood aan winterbanden, anders waren ze allang verplicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tarkin schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:05:
blijkbaar is er dan nog geen nood aan winterbanden, anders waren ze allang verplicht!
Tuurlijk zijn ze niet verplicht. Zou bizar zijn als m'n vriendin winterbanden aan moest schaffen, die kosten haar meer dan haar auto waard is. Als het sneeuwt gaat ze gewoon niet rijden met d'r auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:02
Degene die geen gordels draagt, wordt ook niet meer in elkaar gezet!! :P

Maar ben het met jullie eens. Domme mensen moeten beschermd worden (of eigenlijk niet, dan sterven ze vanzelf uit }) ).

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:43
Wat vinden jullie van deze optie op een Volvo C30:

Borbet BS5 velg 16 inch, incl 205/55 R16 91H Continental WinterContact TS 850 voor 957 euro?

Afbeeldingslocatie: http://nahradne-diely.autovia.sk/images/parts/30688/78666/borbet-bs5-black-r16-160604.jpg

Op een polo:
Afbeeldingslocatie: http://www.hoogendoornwheels.nl/files/images/P1020629.preview.jpg

Of toch maar gaan voor stalen velgen met 195/50R15 voor dikke 600 euro?

[ Voor 13% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 26-10-2012 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 22:38
kwiebus schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:11:
[...]

Zijn de regels inmiddels veranderd want voor zover mij bekend zijn winterbanden enkel verplicht in Zweden (gedurende een vaste periode, mininaal 3 mm profieldiepte) en niet in de overige landen die je noemt?

Ik dacht dat in deze landen winterbanden enkel verplicht waren bij winterse omstandigheden en/of op bepaalde wegen?

[...]

Ik zit hier in Noorwegen en daar is het inderdaad niet verplicht, maar je bent toch niet helemaal 100 als je lekker op je zomerbanden blijft toeren ;) Er is hier de eerste sneeuw gevallen en dan kom je niet erg ver op zomerbanden!

Over het ESP punt ben ik het niet eens, tenminste niet in Noorwegen. ik weet zeker dat een auto op zomerbanden met ESP stukken minder veilig is als een wagen op winterbanden zonder ESP. Het ESP systeem kan op zomerbanden doen wat het wilt maar je gaat gewoon rechtdoor vanwege gebrek aan tractie. Bij winterbanden met ESP heb je wel optimaal grip om het ESP tot zijn recht te laten komen.

Daarbij grijpt ESP alleen in als je echt de grens opzoekt, terwijl dat lang niet altijd het geval is.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:58
peugeot206gt schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:20:
[...]
Over het ESP punt ben ik het niet eens, tenminste niet in Noorwegen. ik weet zeker dat een auto op zomerbanden met ESP stukken minder veilig is als een wagen op winterbanden zonder ESP. Het ESP systeem kan op zomerbanden doen wat het wilt maar je gaat gewoon rechtdoor vanwege gebrek aan tractie. Bij winterbanden met ESP heb je wel optimaal grip om het ESP tot zijn recht te laten komen.
Ik ben wat betreft ESP afgegaan op volgende artikel: Het glibberige pad van marketing
Opmerkelijk is dat de rol van ESP, de elektronische stabiliteitsbewaker die in steeds meer auto’s voorkomt, aanzienlijk is. Bij uitwijkmanoeuvres op sneeuw lijkt ESP van grotere invloed dan het verschil tussen zomer- en winterbanden. Ook winterbanden presteren bij uitgeschakelde ESP aanzienlijk slechter op sneeuw dan met deze antislipregeling in werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Hydra schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:27:
[...]
Dit laat gewoon zien dat je een onervaren sneeuwrijder bent. Met zomerbanden kun je zoveel afstand houden als je wil op aangereden sneeuw/ijs, als je in een flauwe bocht moet remmen omdat de persoon
voor je dat doet, gaat je auto gewoon rechtdoor en duurt het eeuwen voordat je stilstaat.
Als dat bij jou gebeurt ben je inderdaad een totaal onervaren sneeuwrijder (waarom zo op de man spelen trouwens ?)...... Als je op zo'n gladde weg meer dan stapvoets rijdt ben je gewoon dom bezig en kun je beter thuis blijven (en het zal sowieso geen eeuwen duren, binnen een paar weken gaat het wel dooien en sta je zeker stil 8) )

Er zijn maar 2 dingen echt gevaarlijk. De eerste is ijzel, als je op ijs rijdt kun je geen kant op (ook op winterbanden glijd je dan gewoon weg trouwens), de tweede zijn de wegen die voor 99% schoon zijn maar waar nog wel op sommige plekken ijs/sneeuw ligt en je het dus niet verwacht waardoor de kans groot is dat je te hard voor de situatie rijdt. Vooral hierbij zijn winterbanden heel fijn om te hebben (al moet je nog steeds niet vergeten dat je grip ook daarmee veel minder dan normaal is)

En ook moet je vooral niet vergeten dat je zulke gladde wegen zelden tegen komt. Meestal is het sneeuw/aangereden sneeuw of is er allang gestrooid.
Die auto's die je op 't journaal ziet die dan het talud afgekukeld zijn, zijn gewoon die mensen die denken zoals jij. "Met 30km/u komt het wel goed". Niet dus. Als het echt ijzig is glij je gewoon door tot dat stuk ijs ophoudt omdat je op zomerbanden geen enkele grip hebt.
Wat zijn dit nu weer voor voorbeelden ? Wie zegt jou dat dit mensen zijn die met 30 op zomerbanden rijden en niet mensen die met 80 op winterbanden uit de bocht zijn gevlogen ?? (of wat logischer is mensen die met 50 er achter kwamen dat de weg toch echt glad was)
[...]
Dat je dat mist in deze discussie is omdat het hier in deze discussie niet over gaat. Iedere fatsoenlijke autorijder past zich aan aan de omstandigheden, net zoals iedere fatsoenlijke autorijder een gordel draagt en zich aan de voorrangsregels houdt. Dit topic gaat over winterbanden, niet over voorzichtig rijden in winterse omstandigheden. Als je het daarover graag wil hebben open je maar een topic, het lijkt mij persoonlijk nogal obvious dat je in de sneeuw niet met 120 doorjakkert.
En daar is weer zo'n compleet overtrokken vergelijking....... Wie heeft het over 120 doorjakkeren ???? Het gaat er meer over of je 30 rijdt waar 15-20 verstandig is of 50 ipv 30.

Als je er trouwens van uit gaat dat iedereen zich goed aanpast is er sowieso geen discussie en heb je nooit ongelukken (utopie dus dat zal nooit gebeuren dus is dat aanpassen wel degelijk van belang in deze discussie). En zoals gezegd voegt ESP meer toe dan het verschil winter/zomerbanden ? (is dat dan ook noodzakelijk als het glad is ?)

Wat blijft dit ieder jaar toch weer een leuke doch onzinnige discussie :+
peugeot206gt schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:20:
[...]
ESP zorgt er voor dat alle wielen onafhankelijk worden aangestuurd om de auto de goede kant op te laten gaan. 4 onafhankelijk aangestuurde wielen met zomerbanden hebben dan al snel meer grip dan winterbanden waarbij alles slipt zodra er 1 wiel contact verliest. Vergeet niet dat je ook met zomerbanden wel grip hebt alleen minder dan met winterbanden (op sneeuw/ijs). Echte testen heb ik niet gezien (hooguit in artikels zoals al eerder genoemd) maar ik kan me best voorstellen dat het klopt.

[ Voor 14% gewijzigd door redwing op 26-10-2012 16:01 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:12:

Borbet BS5 velg 16 inch, incl 205/55 R16 91H Continental WinterContact TS 850 voor 957 euro?

[afbeelding]

Op een polo:
[afbeelding]

Die keuze kunnen wij voor jou niet maken. Mooi met iets breder, of lelijk met iets smaller. Die ene centimeter gaat je geen wonderveel verschil in grip opleveren. Ik sta ook gewoon op 235 en 17" wintersloffen. :+
redwing schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:48:
En ook moet je vooral niet vergeten dat je zulke gladde wegen zelden tegen komt. Meestal is het sneeuw/aangereden sneeuw of is er allang gestrooid.
Is persoonlijk.
Wat blijft dit ieder jaar toch weer een leuke doch onzinnige discussie :+
Yup, want iedereen blijft stronteigenwijs generaliseren vanuit zijn eigen situatie. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Gonadan op 26-10-2012 15:51 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ben er ook wel klaar mee. Als iemand wil geloven dat hij ook op zomerbanden lekker in de sneeuw kan rijden, be my guest. Niet mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Klopt helemaal :)
[...]
Yup, want iedereen blijft stronteigenwijs generaliseren vanuit zijn eigen situatie. ;)
Yup, maar vooral die overdrijvingen die er tussendoor komen om een standpunt te maken zijn altijd grappig :D

En uiteindelijk zit de waarheid gewoon in het midden. Winterbanden zijn veel beter op sneeuw, maar met zomerbanden kom je ook op de meeste plekken. Aan de andere kant zul je maar net pech hebben en op je zomerbanden een ijsplak over het hoofd te zien. Je zult zelf moeten afwegen of dat deukje opweegt tegen de kosten die je bespaart door geen winterbanden te kopen :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:08:
Yup, maar vooral die overdrijvingen die er tussendoor komen om een standpunt te maken zijn altijd grappig :D
Vermakelijk is het zeker inderdaad.
En uiteindelijk zit de waarheid gewoon in het midden. Winterbanden zijn veel beter op sneeuw, maar met zomerbanden kom je ook op de meeste plekken. Aan de andere kant zul je maar net pech hebben en op je zomerbanden een ijsplak over het hoofd te zien. Je zult zelf moeten afwegen of dat deukje opweegt tegen de kosten die je bespaart door geen winterbanden te kopen :)
Bijna iedereen komt tot deze conclusie als hij even rustig adem gehaald heeft, maar toch zie je nog tientallen tweakers elk jaar weer de ander proberen te overtuigen van hun eigen gelijk. Wonderlijk. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Laatst online: 09-09 12:30
Volgende week ook maar eens m'n winterbanden erop laten leggen. Ik ben benieuwd wat voor velgen erop zitten. Afgelopen zomer een andere auto gekocht incl een set winterbanden. Deze heb ik niet gezien en liggen nog in de garage. Ik ben benieuwd.

Ik heb trouwens nog een set winterbanden met stalen velgen liggen, iemand intresse? pm me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:04:
Ben er ook wel klaar mee. Als iemand wil geloven dat hij ook op zomerbanden lekker in de sneeuw kan rijden, be my guest. Niet mijn probleem.
Hoezo geloof?
Ik heb dat toch iets van 38 jaar gedaan zonder ook maar 1 probleem.
Ik reed al door de sneeuw op banden (jaaaaren voor de "uitvinding"van de winterband) toen jij nog niet was geboren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En in al die jaren ooit al eens op winterbanden gereden? Al was het maar in een auto van een ander? Om het te proberen?

Levenservaring is leuk, maar tijden veranderen. Ik weet het soms moeilijk accepteren is, maar soms veranderen situaties wel eens. Wat vroeger prima kon op de ene manier, kan nu misschien wel beter op andere manieren.

[ Voor 14% gewijzigd door Gonadan op 26-10-2012 17:05 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Het schijnt dat er de laatste 38 jaar hier en daar ook wat extra auto's op de weg zijn gekomen, het lijkt me wat drukker.
Ik zegt niet dat winterbanden zaligmakend zijn maar net als alle andere veiligheidsmaatregelen zoals bijvoorbeeld autogordels, gordelspanners, ABS, airbags zijn ze allemaal overbodig totdat je ze nodig hebt. Ik weet zeker dat er ook zat mensen rondrijden met een airbag zonder dat ze hem ooit nodig hebben gehad. Ik weet ook zeker dat ze maar al te blij zijn dat hij er is als ze hem echt nodig hebben. Ik denk dat winterbanden er voor kunnen zorgen dat je die airbag minder snel nodig hebt. Al die middelen heb je niet nodig in normale situaties, alleen bij bijzondere situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

janvanmil schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:36:
Volgende week ook maar eens m'n winterbanden erop laten leggen. Ik ben benieuwd wat voor velgen erop zitten. Afgelopen zomer een andere auto gekocht incl een set winterbanden. Deze heb ik niet gezien en liggen nog in de garage. Ik ben benieuwd.

Ik heb trouwens nog een set winterbanden met stalen velgen liggen, iemand intresse? pm me!
Je kan, voor een meerprijs, ook de banden over laten zetten. Dan hoef je niet op saaie stalen velgen te rijden.
Ander alternatief is wieldoppen en die lekker plasti dippen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Te zacht klimaat hier voor deze zooi, heel uitzonderlijk is het eens elfsteden tocht weer, en dat is al van 1997 geleden.
Er is meer zwarte sneuw dan witte in heel die periode geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tsurany schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 17:19:
[...]

Je kan, voor een meerprijs, ook de banden over laten zetten. Dan hoef je niet op saaie stalen velgen te rijden.
Ander alternatief is wieldoppen en die lekker plasti dippen!
Is zo'n beetje standaard als 't een leasebak is volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nou je moet er wel actief bij zijn, doen ze helaas lang niet altijd.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 18:55:
Te zacht klimaat hier voor deze zooi, heel uitzonderlijk is het eens elfsteden tocht weer, en dat is al van 1997 geleden.
Er is meer zwarte sneuw dan witte in heel die periode geweest.
Sinds 1997 niet meer in Nederland geweest toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je geen zaken mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 17:04:
1-En in al die jaren ooit al eens op winterbanden gereden? Al was het maar in een auto van een ander? Om het te proberen?

2-Levenservaring is leuk, maar tijden veranderen. Ik weet het soms moeilijk accepteren is, maar soms veranderen situaties wel eens. Wat vroeger prima kon op de ene manier, kan nu misschien wel beter op andere manieren.
1-Ja, hoor ik HEB zelfs sneeuwbanden en zet ze erop als er veel sneeuw wordt voorspeld.(vorige winter 2 weken)

Wat me niet bevalt is het geleuter eromheen met flauwekulmoraal over allerlei voordelen van Oktober tot Mei.

2-De tijden veranderen in die zin dat de wegen en auto's beter zijn en er net zoveel of weinig sneeuw valt als vroeger, na hooguit 3 weken is alles back to normal.....
Wat niet is veranderd:: je komt er met iedere band, rond en zwart en fluwelen rechtervoet.

Mijn beroepskilometers rij ik in een bedrijfsauto die godbetert het hele jaar op sneeuwbanden staat.
48 Weken p.j. op zoemende zwabberbanden, dus over ervaring gesproken....
Feitelijk ben ik dus een slachtoffer van de hype en mag me beklagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vraag het enkel omdat je anders toch een aantal winters alweer vergeten bent zo te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:56:
[...]

Hoezo geloof?
Ik heb dat toch iets van 38 jaar gedaan zonder ook maar 1 probleem.
Ik reed al door de sneeuw op banden (jaaaaren voor de "uitvinding"van de winterband) toen jij nog niet was geboren....
Mijn vader vond het vroeger ook dood normaal om met een fiks aantal borrels op te gaan auto rijden...nooit wat gebeurt...gelukkig vind de meerderheid het tegenwoordig niet meer normaal...

Verder is de toon van Hydra erg aanmatigend, beetje vermoeiend..

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vergelijking tussen dronken rijden en in sneeuw op banden rijden vind ik ook wat aanmatigend.
Overigens vind ik dronken rijden ook niet zo heel erg, mits je tegen drank kan.
Als je overmoedig wordt , dan kan je er niet tegen en is het gevaarlijk.
Ben je je bewust van je tragere reactie , dan gaat het prima, er zijn sowieso veel bestuurders bij wie het netaan is ook zonder drank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 15-09 16:19
Hydra schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:04:
Even een open deurtje intrappen:

Ik doe al 7 jaar zonder winterbanden voor mijn woon-werkverkeer, heb zelf ook een slipcursus in Lelystad gedaan dus weet dat je met gladheid gewoon uit moet kijken. Het is dagelijks 2x35 km met de auto of 2x25 km met de fiets. Ik pak alleen de auto als het stormt, sneeuwt of te koud is voor het fietsje.

Voor de leaserijder die veel snelweg kilometers maakt kan ik me goed voorstellen dat die winterbanden eronder wil leggen, maar in mijn geval vind ik het niet nodig. Vroeger hadden we geen winterbandjes toch, gewoon wat minder hard kachelen als het koud is en goed opletten. Besides, ik hoef maar 10 km over de A4 en de rest is allemaal provinciale binnenweg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die binnenwegen zijn niet beter , maar slechter als er sneeuw ligt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik begrijp al die vergelijkingen met vroeger niet. Vroeger had je geen kreukelzones, geen airbags, geen EPS, ABS, TC... Geen gordels of gordelspanners... Vroeger telde veiligheid gewoon minder dan nu. Als vroeger alles ook wel prima was, wat doen we dan met die veel zwaardere auto's met die bredere banden en al die veiligheidssnufjes?

Heb je dan op je bureau ook een 286 staan ofzo? Met een Hercules monitor? Gebruik je nog 5,25" floppies? Want daar passen best wat Word Perfect bestandjes op :P

Mijn punt is: je kunt de situatie nu niet vergelijken met vroeger. Heel vroeger waren er zelfs geen snelheidsbeperkingen op de wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 15-09 16:19
Grrrrrene schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 01:29:
Ik begrijp al die vergelijkingen met vroeger niet. Vroeger had je geen kreukelzones, geen airbags, geen EPS, ABS, TC... Geen gordels of gordelspanners... Vroeger telde veiligheid gewoon minder dan nu. Als vroeger alles ook wel prima was, wat doen we dan met die veel zwaardere auto's met die bredere banden en al die veiligheidssnufjes?

Heb je dan op je bureau ook een 286 staan ofzo? Met een Hercules monitor? Gebruik je nog 5,25" floppies? Want daar passen best wat Word Perfect bestandjes op :P

Mijn punt is: je kunt de situatie nu niet vergelijken met vroeger. Heel vroeger waren er zelfs geen snelheidsbeperkingen op de wegen.
Laten we het erop houden dat er een enorme hoeveelheid factoren zijn die veiliger zijn als vroeger, inderdaad de ABS, tractie-control, kreukelzone, gordels, matrix-borden boven de snelweg etc...
Ik maak dus al gebruik van aardig wat snufjes om veiliger van A naar B te gaan als er gladheid is. Maar ik vind het niet nodig om geld te investeren in winterbanden.

In de afgelopen 7 jaar heb ik nooit echt het idee gehad dat ik per se winterbanden nodig had, goed, het zou vast wel wat makkelijker zijn geweest :P

Wat mijn gevoel is dat knakkers met winterbanden alsnog hard gaan rijden bij gladheid met de gedachte "Ik kan wel wat harder kachelen want ik heb winterbandjes eronder" <-- yeah right, gewoon lekker hard rijden jongens... Vaak zat mongolen volgas over een niet geveegde linkerbaan op de snelweg zien scheuren.

Ik weet donders goed dat als je met die snelheid gaat slippen je helemaal, maar dan ook echt helemaal niks meer kan doen. Die auto gaat dan gewoon zijn eigen ding doen, of je nou winterbandjes hebt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:51

YellowCube

Wait...what?

Vlassie1980 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 08:48:
[...]

Ik weet donders goed dat als je met die snelheid gaat slippen je helemaal, maar dan ook echt helemaal niks meer kan doen. Die auto gaat dan gewoon zijn eigen ding doen, of je nou winterbandjes hebt of niet.
zonder veiligheidssystemen ga je inderdaad nergens meer heen.
Met veiligheidsystemen echter:

vanaf 2:00
Dit alles is met ruim 100 km/u en de manier waarop de auto van links naar rechts vliegt blijft binnen de marges van een rijbaan.
Zolang het niet te druk is kom je in besneeuwde omstandigheden, winterbanden en een stabiliteitssysteem een heel eind.
Ik heb het zelf ook twee maal meegemaakt en blijf het indrukwekkend vinden hoe goed het werkt.
(het was overigens geen gevolg van overmoedig zijn)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:12:

[afbeelding]

Op een polo:
[afbeelding]

Borbet maakt geen slechte velgen maar die moet je absoluut niet hebben in de winter of je moet ze elke week poetsen, dat gepolijste is binnen 1 winter naar de knoppen omdat de pekel er echt in vreet.
Of je moet er een transparante laag Plasti-dip overheen spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:24

Bestla

Kvinne

De straat waar ik woon is echt als laatste en soms helemaal niet aan de beurt om gestrooid te worden. Op zomerbanden kom je dan amper van zijn plek af. Op winterbanden rij je zo weg. En dan het dorp uit, dan moet ik meteen een brug over, leuk als het glad is. :Y

De grote N 207 is meestal prima te berijden, maar ik sinds ik winterbanden gebruik is het standaard geworden om ze te gebruiken in de winter.

Ben je op bezoek ergens en gaat het sneeuwen, daar sta je dan met je zomerbandjes, nee ik laat me niet meer verrassen. Dus begin november tot uiterlijk mid april de winterbanden onder de auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:54:
De vergelijking tussen dronken rijden en in sneeuw op banden rijden vind ik ook wat aanmatigend.
Ben je je bewust van je tragere reactie , dan gaat het prima, er zijn sowieso veel bestuurders bij wie het netaan is ook zonder drank.
Okay, duidelijk. [knip]

Gebruik aub argumenten. No need for name calling!

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 27-10-2012 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
YellowCube schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 09:09:
[...]

zonder veiligheidssystemen ga je inderdaad nergens meer heen.
Met veiligheidsystemen echter:
[video]
vanaf 2:00
Dit alles is met ruim 100 km/u en de manier waarop de auto van links naar rechts vliegt blijft binnen de marges van een rijbaan.
Zolang het niet te druk is kom je in besneeuwde omstandigheden, winterbanden en een stabiliteitssysteem een heel eind.
Ik heb het zelf ook twee maal meegemaakt en blijf het indrukwekkend vinden hoe goed het werkt.
(het was overigens geen gevolg van overmoedig zijn)
Die systemen doen ook dingen die geen mens kan nadoen. Hoe kun je als mens immers tegelijkertijd 1 band afremmen en drie anderen aandrijven. Of zelfs 1/3e van de aandrijfkracht naar links sturen en 2/3e naar rechts. Dat kan allemaal met de moderne veiligheidstechnieken. Het effect daarvan zal vast groter zijn dan winterbanden kopen :)
[...]

In de afgelopen 7 jaar heb ik nooit echt het idee gehad dat ik per se winterbanden nodig had, goed, het zou vast wel wat makkelijker zijn geweest :P
Ik zie het niet als "investeren in". Mijn zomerbanden en winterbanden zijn ongeveer even duur en ik wissel ze zelf en stal ze zelf. Dan is het enige effect dat ik 2 setjes banden heb die langer doorgaan (qua tijd) waardoor je het risico loopt dat je banden gaan uitdrogen en je ze dus niet versleten, maar uitgedroogd moet vervangen. Dat risico loop je als je heel weinig kilometers maakt, maar dat is bij mij niet het geval.
Wat mijn gevoel is dat knakkers met winterbanden alsnog hard gaan rijden bij gladheid met de gedachte "Ik kan wel wat harder kachelen want ik heb winterbandjes eronder" <-- yeah right, gewoon lekker hard rijden jongens... Vaak zat mongolen volgas over een niet geveegde linkerbaan op de snelweg zien scheuren.
Zie mijn eerdere opmerking over mensen die tijdens iedere rit de ESP-achtige systemen laten ingrijpen. Dit geldt niet voor iedereen, maar ze zitten er inderdaad helaas tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Argumenten tegen iemand die aangeeft dat dronken rijden prima is? Sorry hoor, maar ik heb een dochter van 1 (van die kinderen die redelijk onvoorspelbaar zijn) en ik heb weinig op met idioten die dronken in de auto gaan zitten en denken dat ze nog op tijd kunnen remmen.

Je kunt ook te strikt modereren. Iemand die dronken rijdt is gewoon een crimineel.
"Volgas"? Was dat niet gewoon met 80 ofzo terwijl jij op je zomerbandjes 50 reed? Idioten heb je altijd, wat heeft dat in hemelsnaam met het hebben van winterbanden te maken? Complete nonargument dat je hier om de haverklap uit het "winterbanden zijn me te duur"-kamp tegenkomt.

[ Voor 63% gewijzigd door Hydra op 27-10-2012 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Winterbanden zijn niet echt veel duurder dan zomerbanden, het zit hem het meeste in de kosten voor het wisselen en opslag. Of je na 3 jaar een nieuw setje zomerbanden moet kopen (dus 2 setjes gebruikt in 6 jaar) of je koop een set zomer- en winterbanden die na 6 jaar ook beide zijn versleten, het blijven "slechts" 2 setjes banden in 6 jaar (6 jaar als voorbeeld, kan natuurlijk van alles zijn)

Het is alleen de vraag of je 1) voortijdig een set banden wil kopen 2) de meerkosten van 2 x per jaar wisselen en eventuele opslag kan/wilt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:29
En of je voldoende km's maakt in de winter voor een set extra banden.
Als je sneeuw ziet en de auto dan maar laat staan heb je het ook niet nodig of als je af en toe naar de andere kant van het dorp moet.

Heb dit jaar ook pas voor het eerst winterbanden (klaar liggen), voorheen altijd 'makkelijk' zonder kunnen doen. En zelfs winterbanden en esp helpen niet altijd, keer zware aanhanger weg moeten trekken over een 'ijsbaan' dicht gevroren erf bij een boer, kwam met winterbanden en esp niet vooruit...

Ze moeten veiligheidssystemen trouwens niet zo maken dat ze uit kunnen, eerste wat veel mensen doen is alles uitzetten 'want dat is maar irritant', terwijl ze pas op extreme momenten ingrijpen. En dat in gewone gezinsautos :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 01:29:

De richtingenstrijd gaat hiermee op de toer van : ga je met de tijd me of niet?
Loop je achter alles aan wat je als onmisbaar en helemaal geweldig wordt gepresenteerd?
Ik loop nergens zomaar achteraan, slecht voor de economie, maar het bevalt me in het algemeen veel beter om zelf te bepalen waar ik aan meedoe en vooral; waaraan niet....

Ik kan de ontwikkelingen van 40 jaar autorijden goed overzien en er is echt niet veel veranderd.
Mensen die goed uit de doppen kijken komen overal en klojo's maken brokken, dat gaat boven alles wat je aangepraat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 11:47:
[...]

De richtingenstrijd gaat hiermee op de toer van : ga je met de tijd me of niet?
Loop je achter alles aan wat je als onmisbaar en helemaal geweldig wordt gepresenteerd?
Ik loop nergens zomaar achteraan, slecht voor de economie, maar het bevalt me in het algemeen veel beter om zelf te bepalen waar ik aan meedoe en vooral; waaraan niet....

Ik kan de ontwikkelingen van 40 jaar autorijden goed overzien en er is echt niet veel veranderd.
Mensen die goed uit de doppen kijken komen overal en klojo's maken brokken, dat gaat boven alles wat je aangepraat wordt.
Hoe je het ook bekijkt, winterbanden zijn een relatief goedkope oplossing om in de winter veiliger te rijden. Ik zal niet zeggen dat het onmisbaar is want dat is het niet. Hetzelfde geld voor een levensverzekering, een auto, dubbel glas, mobiele telefoon, magnetron, ABS, etc. Toch hebben de meeste mensen dit soort dingen omdat het het leven eenvoudiger maakt of zekerder/veiliger in bepaalde gevallen. Tot nu toe heb ik ook nog niets gehad aan mijn levensverzekering, maar toch heb ik er een :)

Mensen die goed uit hun doppen kijken hebben minder kans op ongelukken die ze zelf veroorzaken en klojo's maken soms brokken, net als alle andere mensen. Mensen die denken dat ze harder/beter kunnen rijden omdat er van alles aan veiligheidsmaatregelen in de auto zit, daar helpt niets tegen.

In 40 jaar is er zo hier en daar toch wel wat veranderd aan autorijden, je hebt toch niet goed opgelet ;)

[ Voor 3% gewijzigd door janvanduschoten op 27-10-2012 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Het woud van de winterbanden is nauwelijks te doorgronden. Voor mij is het geluid een belangrijk aspect.

Nu zijn er van die nieuwe EU bandenlabels, waar het geluid in db staat aangegeven, inclusief 1 t/m 3 lawaairingen. Prachtig hulpmiddel denk je dan.

Maar..... nu zie ik dat de Continental TS850 (205/55R16) 72db geluid maakt en een Michelin Alpin A4 70db. Een significant verschil.

De ANWB winterbandentest geeft echter op de score geluid "redelijk" voor de Continental en "matig/redelijk" voor de Michelin.....!

Zie ook: http://www.anwb.nl/bestan...012/wb12_205-55-r-16h.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
De enige oorzaak die ik kan bedenken is dat het een aan de buitenkant van de auto gemeten is (auto-onafhankelijk) en het ander aan de binnenkant, waarbij de variatie in demping in verschillende frequentiegebieden kan verklaren waarom een stillere band toch lawaaiiger overkomt. Sowieso is het menselijk gehoor ook niet voor alle frequenties even gevoelig. Misschien is dat in de ene test wel meegenomen en in de andere niet.

Maar het is raar dat de cijfers elkaar tegenspreken, dat ben ik met je eens :)

[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 27-10-2012 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Die db's zullen door de fabrikant zelf opgegeven zijn gok ik, dat moet je met een pak zout nemen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:54:
Ja idd...ik rij een stuk beter met een paar biertjes achter de kiezen... 8)7

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 12:16:
Het woud van de winterbanden is nauwelijks te doorgronden. Voor mij is het geluid een belangrijk aspect.
2Db verschil is idd een duidelijk meetbaar verschil in energie. Maar het menselijk gehoor zal er veel meer moeite mee hebben om het te onderscheiden. 3Db is een verdubbeling in energie aleen voor een gevoelsmatige verdubbeling volgens je oren ga je eerder naar de 10Db in toename aan geluidsdruk.

Het soort geluid gaat uiteindelijk bepalen welke band irritanter is. Een schelle fluittoon van 70 Db ben je veel eerder zat als een lage brom van 72 Db die weg valt achter het motorgeluid.
Grrrrrene schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 13:10:
Maar het is raar dat de cijfers elkaar tegenspreken, dat ben ik met je eens :)
Er zal idd wel op een andere mannier gemeten zijn. Misschien houdt de ANWB wel een subjectieve "afrolgeluid in de auto" index aan. Zou denk ik nog een goede maat zijn ook. (neem je ook meteen de mate van irritantheid van het geluid mee)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ben toch voor de el cheapo weg gegaan, want de door mij uitgezochte velgen zijn door de gepolijste delen ongeschikt voor gebruik in de winter (Bierkameel bedankt!). Dus set Continental TS850 195/65R15 op stalen velgen gekocht voor 660 euro. Levering komende week - laat de winter dan maar komen!

[ Voor 3% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 27-10-2012 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Je zou die gepolijste delen ook kunnen afdichting door een blanke lak laag, scheelt ook met vuil in de zomer en remstof en die rommel. Blijft het wel mooi. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:33

-tom-562

Oliesjeik

Zodra er een kras op komt begint het onder de lak te oxideren, dat wordt heel snel heel lelijk

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saab schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 18:50:
[...]

Ja idd...ik rij een stuk beter met een paar biertjes achter de kiezen... 8)7
Aha een zwart-wit denker.
Ook die mogen posten, maar zoooo saaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 10:45:
Ze moeten veiligheidssystemen trouwens niet zo maken dat ze uit kunnen, eerste wat veel mensen doen is alles uitzetten 'want dat is maar irritant', terwijl ze pas op extreme momenten ingrijpen. En dat in gewone gezinsautos :p
Het is ook niet gebruikelijk dat je het uit kunt zetten (meestal als je het echt wil zul je met zekeringen moeten werken). De enige waarbij dat wel standaard kan is de traction control en dat is niet echt een veiligheids systeem. Daarnaast ben je maar wat blij dat je het uit kunt zetten als je op een stuk ijs staat.
Hydra schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 10:25:
Je kunt ook te strikt modereren. Iemand die dronken rijdt is gewoon een crimineel.
Het probleem is dat jij alles nogal zwart/wit aan het bekijken bent terwijl Flits het juist wat algemener bekijkt (maar het alleen niet zo heel subtiel neer zet :+ ). Je kunt over het algemeen ten slotte beter iemand hebben die iets teveel gedronken heeft dan een 20-jarige die niets gedronken heeft maar het leuk vind om door je straat te rijden met 100+.
[...]
"Volgas"? Was dat niet gewoon met 80 ofzo terwijl jij op je zomerbandjes 50 reed?
Idioten heb je altijd, wat heeft dat in hemelsnaam met het hebben van winterbanden te maken? Complete nonargument dat je hier om de haverklap uit het "winterbanden zijn me te duur"-kamp tegenkomt.
Tja, hier laat je zelf al zien dat het schijnbaar toch niet zo'n non-argument is. Als jij 80 rijden gewoon vind vergeet je dat je door dat te doen op een weg waar anderen 50 rijden met zomerbanden je gelijk je complete marge die je door je winterbanden hebt gekregen weer weg gooit.

Verder is het sowieso geen non-argument. Veelal rijd je toch op gevoel. Als je je auto continue iets voelt weg glijden (zomerbanden) ga je al snel wat langzamer rijden dan dat je niets voelt (winterbanden). Ik meen me wel te herinneren dat er uit eerdere onderzoeken (volgens mijj ook ergens in dit topic) dat de uiteindelijke conclusie was dat winterbanden ondanks dat toch nog steeds duidelijk de voorkeur hadden op gladde wegen.

[removed]

Pagina: 1 ... 58 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.