Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.929 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:06
Ik som even wat testresultaten op uit dit topic

- winterbanden remmen beter bij sneeuw (blijkt uit iedere test)
- winterbanden zorgen voor 10-15% langere remweg bij droog wegdek, ook bij < 7 graden (Autobild)
- winterbanden hebben op nat wegdek een langere remweg dan zomerbanden (Autobild)
- winterbanden presteren beter bij aquaplaning dan zomerbanden (ANWB)

Mochten mensen nog meer testresultaten hebben, dan voeg ik ze toe in deze reply.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Gisteren ook vier nieuwe winterbanden eronder gezet. Is het normaal dat gloednieuwe banden eerst gladder zijn met remmen?? De eerste rempartij had ik volkomen onverwacht het ABS aan. Later geen last meer.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Jep zit eerst een soort vet op die de band beschermd als die opgeslagen is, moet je eens bij een motor doen, gelijk sportief wegrijden en plat de bocht in met nieuwe banden, dan ga je ongenadig op je gezicht. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
redwing schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 07:03:
Het probleem is dat jij alles nogal zwart/wit aan het bekijken bent terwijl Flits het juist wat algemener bekijkt (maar het alleen niet zo heel subtiel neer zet :+ ). Je kunt over het algemeen ten slotte beter iemand hebben die iets teveel gedronken heeft dan een 20-jarige die niets gedronken heeft maar het leuk vind om door je straat te rijden met 100+.
Je kunt beter iemand hebben die 1 iemand doodsteekt dan iemand die er 2 doodsteekt. Wat een drogredenaties hier weer 8)7

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij ons wordt het langzamerhand ook weer tijd voor de winterbanden, mijn vrouw mag nu eenmaal niet vastgesneeuwd raken.

Normaal wissel ik altijd zelf, maar nu denk ik dat het misschien wat meerwaarde heeft om na twee seizoenen eens professionals naar de (zomer-&winter-)banden te laten kijken (en eventueel de banden nog eens na te balanceren). Ik twijfel er op zich niet aan dat ik echte problemen met de banden zou herkennen,m aar balanceren kan ik natuurlijk niet en de subtielere bandenkunde heb ik natuurlijk ook niet. Wat denken jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:27
Joopieboy schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 09:09:
Jep zit eerst een soort vet op die de band beschermd als die opgeslagen is, moet je eens bij een motor doen, gelijk sportief wegrijden en plat de bocht in met nieuwe banden, dan ga je ongenadig op je gezicht. :P
Pirelli supercorsa's geen last van. Zonder bandenwarmers 1 rondje iets minder tempo. Met bandenwarmers voluit in de 1e bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Laatst online: 09-09 12:30
Ik heb nog een setje winterbanden liggen waar ik vanaf moet, weten jullie waar ik deze het beste kan plaatsen. Marktplaats levert namelijk niks op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:21

SmartDoDo

Woeptiedoe

havana schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 07:11:

- winterbanden zorgen voor 10-15% langere remweg bij droog wegdek, ook bij < 7 graden (Autobild)
- winterbanden hebben op nat wegdek een langere remweg dan zomerbanden (Autobild)

Mochten mensen nog meer testresultaten hebben, dan voeg ik ze toe in deze reply.
Je zegt het alsof het feiten zijn. Het zijn hooguit algemeenheden imo. Zeker bij die laatste heb ik m'n vraagtekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
janvanmil schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 11:42:
Ik heb nog een setje winterbanden liggen waar ik vanaf moet, weten jullie waar ik deze het beste kan plaatsen. Marktplaats levert namelijk niks op...
Even wachten op de eerste winterse neerslag, dan neemt de vraag opeens toe en de prijs dus ook.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 21:23

JdM

Humbled

janvanmil schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 11:42:
Maten/prijs/profieldiepte/merk?

PB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:52
SmartDoDo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:03:
[...]
Je zegt het alsof het feiten zijn. Het zijn hooguit algemeenheden imo. Zeker bij die laatste heb ik m'n vraagtekens.
U beschikt over andere testresultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online

De toleratie en foutmarge in sneeuw omstandigheden is ontzettend klein. Je wilt dus maximale controle vanaf start. Met zomerbanden ben je gewoon aan het freewheelen. Natuurlijk gaat het heel vaak goed, maar dat is meer aan geluk te wijten dan aan controle.
Hier is de foutmarge het grootst. Het is niet zo dat je bij de eerste de beste remactie 10% verder doorschuift. Dat gebeurt pas wanneer je echt op de limiet gaat zitten.
Ik heb ook gemerkt dat winterbanden op nat wegdek, bij hogere temperaturen idd. zorgen voor minder grip. Niet zozeer tijdens het remmen, wat wederom pas zal optreden wanneer je op de limiet gaat rijden, maar wel tijdens het draaien en wegrijden op bv. mini rotondes. Bij lagere temperaturen (~<5 graden) merk ik dat eigenlijk niet meer.
Ik lees dat ook in verschillende tests. Zelf nog niet meegemaakt. De waterafvoer van winterbanden zou door het hogere en opener profiel, beter zijn.

Vooral anti winterbanden personen halen steeds weer de 7graden of de 10 tot 15% mindere prestaties erbij om hun stantpunten te verdedigen.

Maar is het niet zo, dat er net als het verschil tussen winterbanden en zomerbanden, er ook grote verschillen zitten tussen zomerbanden en/of winterbanden onderling. De marges die genoemd worden, zitten die dan niet gewoon in 1 grote overlap van merk, model, prijsklasse etc. ?

Ik wissel in de regel ook vrij laat in het seizoen. Ik doe het toch zelf. Binnen een uurtje zitten de winterbanden erom en zijn de zomerbanden weer opgeruimd. Maar ik wil ook niet de avond voordat ze sneeuw voorspellen, nog met de banden gaan zitten klooien. Dus ik zoek altijd een mooi weekend in November uit om te wisselen.

[ Voor 8% gewijzigd door kendo op 28-10-2012 13:00 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 21:02
Dat winterbanden op sneeuw beter presteren op sneeuw dan zomerbanden staat buiten kijf. Voor het overige op nat en droog wegdek presteren zomerbanden beter en wat betreft aquaplaning presteren winterbanden enkel in geringe mate beter als deze nieuw zijn.

In onderstaande overzicht wordt in een testsituatie een nieuwe zomerband onder verschillende omstandigheden vergeleken met een nieuwe winterband en dezelfde winterband na 7800 en 16800 km waarbij de nieuwe winterband als referentie is genomen:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2js4f8.jpg

Wat betreft de remweg op nat wegdek kan de profieldiepte nogal wat uitmaken. Voldoende profieldiepte lijkt mij dan ook belangrijker dan het hebben van zomer of winterbanden.

Onderstaande zou een grafiek moeten zijn van de remweg van zomderbanden bij verschillende profieldiepte:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2rgmm3c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:04
kendo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:55:
[...]
De toleratie en foutmarge in sneeuw omstandigheden is ontzettend klein. Je wilt dus maximale controle vanaf start. Met zomerbanden ben je gewoon aan het freewheelen. Natuurlijk gaat het heel vaak goed, maar dat is meer aan geluk te wijten dan aan controle.
Onzin, het gaat meestal goed omdat mensen zich aanpassen en zo rustig gaan rijden dat ze de verminderde grip compenseren door een lagere snelheid. Daar is niets freewheelen/geluk aan. Dat je bij onverwachte situaties minder grip hebt en dus minder kansen hebt om iets te doen lijkt me natuurlijk wel logisch maar om dat gelijk te benoemen als freewheelen/geluk is niet echt objectief.
[...]
Hier is de foutmarge het grootst. Het is niet zo dat je bij de eerste de beste remactie 10% verder doorschuift. Dat gebeurt pas wanneer je echt op de limiet gaat zitten.
Je zegt het nu alsof je het verschil pas merkt als je zelf al veel te hard gaat rijden, maar het gaat er juist om wat de grip is in noodsituaties (als er iets onverwachts gebeurt en je dus hard moet remmen/uitwijken). Je bent dus altijd de limiet situaties aan het vergelijken, andere situaties hebben weinig nut omdat je dan toch genoeg grip hebt onafhankelijk van welke band je eroonder hebt.
Maar is het niet zo, dat er net als het verschil tussen winterbanden en zomerbanden, er ook grote verschillen zitten tussen zomerbanden en/of winterbanden onderling. De marges die genoemd worden, zitten die dan niet gewoon in 1 grote overlap van merk, model, prijsklasse etc. ?
Gemiddeld zit er een bepaald verschil tussen winter en zomerbanden. Het heeft echter weinig nut om de onderlinge verschillen tussen winter of zomerbanden mee te nemen. Mensen die ten slotte goedkope zomerbanden hebben zullen ook meestal goedkope winterbanden nemen en hetzelfde geldt voor mensen die dure zomerbanden hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
redwing schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 14:05:
[...]

Onzin, het gaat meestal goed omdat mensen zich aanpassen en zo rustig gaan rijden dat ze de verminderde grip compenseren door een lagere snelheid. Daar is niets freewheelen/geluk aan. Dat je bij onverwachte situaties minder grip hebt en dus minder kansen hebt om iets te doen lijkt me natuurlijk wel logisch maar om dat gelijk te benoemen als freewheelen/geluk is niet echt objectief.
Dat noem ik freewheelen ja. Jij noemt het verminderde grip, Ik noem het geen grip.
[...]

Je zegt het nu alsof je het verschil pas merkt als je zelf al veel te hard gaat rijden, maar het gaat er juist om wat de grip is in noodsituaties (als er iets onverwachts gebeurt en je dus hard moet remmen/uitwijken). Je bent dus altijd de limiet situaties aan het vergelijken, andere situaties hebben weinig nut omdat je dan toch genoeg grip hebt onafhankelijk van welke band je eroonder hebt.
Ik heb het niet over te snel rijden. Een noodstop is enige situatie waar je tijdens remacties, eventueel aan de limiet van een band zou kunnen geraken. Wat zou het verschil zijn tussen een goede zomerband en een gemiddelde zomerband.......
[...]

Gemiddeld zit er een bepaald verschil tussen winter en zomerbanden. Het heeft echter weinig nut om de onderlinge verschillen tussen winter of zomerbanden mee te nemen. Mensen die ten slotte goedkope zomerbanden hebben zullen ook meestal goedkope winterbanden nemen en hetzelfde geldt voor mensen die dure zomerbanden hebben.
Er zijn zoveel verschillende soorten en maten banden in de meest uiteenlopende prijsklasses. Dat het een beetje kortzichtig is om die onderlinge verschillen niet mee te willen nemen. Maar ondertussen toch te blijven hameren op die 10% slechtere remweg tussen "een" zomerband en "een" winterband. Als zijnde een argument om geen winterbanden te nemen.

Ik vind de verschillen tussen een goede winterband en zomerband in de overlap relatief klein. Een winterband is in die omstandigheden ook gewoon veilig. Een zomerband in winterse omstandigheden daarentegen.......
Tijdens winterse omstandigheden is het verschil tussen winterbanden en zomerbanden dermate hoog dat ik niet meer zonder zou willen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
kendo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 15:19:
[...]

Ik heb het niet over te snel rijden. Een noodstop is enige situatie waar je tijdens remacties, eventueel aan de limiet van een band zou kunnen geraken. Wat zou het verschil zijn tussen een goede zomerband en een gemiddelde zomerband.......
Dat vraag ik me dus ook af. In die algemene getalletjes die steeds genoemd worden mag je je afvragen of er vergeleken wordt met een sportieve zomerband of een wat hardere, zuinige, "langelevensduurband". Ik denk dat er tussen zomerbanden ook veel meer verschil zit dan die 10-15% die steeds aangehaald wordt. Ook in de regen bestaan er grote verschillen tussen allround banden en van die semi-slicks die het juist in het droog weer goed doen. Wat je ook koopt, een band blijft een compromis tussen eigenschappen in verschillende omstandigheden. Deze discussie kun je net zo goed hebben over Michelin Energy Savers en bijvoorbeeld GoodYear Eagle F1 Asymmetric 2.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kendo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:55:
[...]
Dan heb ik 40 jaar geluk gehad..... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 21:21

SmartDoDo

Woeptiedoe

pacificocean schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:22:
[...]

U beschikt over andere testresultaten?
Praktijkervaring en dat vind ik voor mezelf toch wat bepalender dan een of andere test. Ik vind het een verademing als ik weer met m'n zomersloffen door de regen kan. Dat gaat echt beter en zonder problemen harder dan met m'n winterbanden.

Maar zeg ik erbij: bij de combo die ik heb gaat dat op, misschien niet bij iedereen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004

Bullet NL

Eigen Wijs

SmartDoDo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:20:
[...]
Praktijkervaring en dat vind ik voor mezelf toch wat bepalender dan een of andere test. Ik vind het een verademing als ik weer met m'n zomersloffen door de regen kan. Dat gaat echt beter en zonder problemen harder dan met m'n winterbanden.

Maar zeg ik erbij: bij de combo die ik heb gaat dat op, misschien niet bij iedereen :)
Nee, omdat de verschillende type winterbanden verschillend reageren op sneeuw, regen of toch droog (koud) wegdek.

Het is dus afhankelijk van je merk/type winterband hoe hij onder de verschillende weerscondities presteert. Ik heb bewust voor een band gekozen die "ook" goed presteert op droog en nat wegdek naast sneeuw

Zie bijvoorbeeld de laatste Autovisie, daar staat een test in voor 205/55/16 banden....

Wat ik bijvoorbeeld opvallend vindt, de Vredenstein Snowtrac 2 was in zo’n beetje elke test een winnaar, nu met de huidige Snowtrac 3 scoren ze een stuk minder.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Maar er zijn zoveel variabelen... Zo zal ongetwijfeld de massa van de auto ook meespelen. Of dat een FWD, RWD of 4WD is, hoe de massa verdeeld is tussen voor en achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
kendo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 15:19:
[...]
Dat noem ik freewheelen ja. Jij noemt het verminderde grip, Ik noem het geen grip.
Tja, goede discussie krijgen we zo, je gooit de nadelen van winterbanden weg, je verdubbelt de nadelen van zomerbanden en dan zeg je dat winterbanden onmisbaar zijn.

Je weet dat je dan met winterbanden net zo goed aan het freewheelen bent ? Ook daar is de grip ten slotte beduidend minder dan op een droge weg oftewel de enige conclusie is dat je niet de weg op moet als de wegen besneeuwd zijn. De conclusie is dan dat winterbanden echt onzin zijn :+
[...]
Er zijn zoveel verschillende soorten en maten banden in de meest uiteenlopende prijsklasses. Dat het een beetje kortzichtig is om die onderlinge verschillen niet mee te willen nemen. Maar ondertussen toch te blijven hameren op die 10% slechtere remweg tussen "een" zomerband en "een" winterband. Als zijnde een argument om geen winterbanden te nemen.
Als je de winterband die het slechtst presteert in de sneeuw tegenover de zomerband die het beste presteert in de sneeuw zet zul je veel kleinere verschillen zien. Ga je dan daaruit de conclusie halen dat winterbanden toch niet zo veel beter zijn ?

Elke band reageert anders afhankelijk van de auto/banden/belading etc. Al die factoren kunnen makkelijk een 10% verschil geven. De enige manier waarop je banden kunt vergelijken is gelijksoortige banden te nemen (top vs top, gemiddeld vs gemiddeld). Wat je dan ook in testen ziet is dat ze verschillende soorten banden op verschillende vlakken met elkaar vergelijken.

Voor jezelf zul je altijd gewoon moeten kijken wat in jouw situatie het beste is. Uit de testen zie je de rij eigenschappen op sneeuw/in regen/droge weg, geluidsproductie etc. Combineer die met jouw wensen en maak een keuze. De beste band uit een test hoeft niet de beste band voor jou te zijn.
Ik vind de verschillen tussen een goede winterband en zomerband in de overlap relatief klein.
De tijd dat je er profijt van hebt is echter veel langer. Je hebt in 90% van de gevallen meer grip en moet daarom 10% van de tijd wat rustiger rijden. Afhankelijk van je situatie zul je dan moeten kiezen of winterbanden wel echt beter zijn.
Een winterband is in die omstandigheden ook gewoon veilig. Een zomerband in winterse omstandigheden daarentegen.......
Is net zo goed veilig omdat je je aanpast. Iets wat mensen die met winterbanden in de zomer rijden niet doen omdat die normaal gesproken genoeg grip hebben. Bij een noodstop hebben ze echter wel plotseling wat meters meer nodig om stil te staan. Het is nogal kortzichtig om dat zomaar weg te laten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Dat zijn altijd dingen waar je helemaal niks mee kan. Je quote note bene ANWB! Die laten zelfs tussen zomerbanden onderling zien dat er verschil kan zijn in o.a. remweg (gaat immers van - - tot +++).

Je kunt dus niet op basis van 'random winterband' en 'random zomerband' conclusie trekken.

Als je normaal bijvoorbeeld de meest zuinige ecoband rijdt (met <insert scoretype> een - - score) in de zomer maar een top of the line winterband (met <insert scoretype> +++ score) in de winter ivm wintersport, gaat bovenstaande conclusierij totaal niet meer op. Dan is de winterband ineens toch beter op zo'n beetje alle punten.

En om aan je rijtje toe te voegen: Winterbanden komen beter (en soms uberhaupt als enige) vooruit bij glad/besneeuw wegdek, ook als het een helling omhoog is. Erg grappig altijd als mensen bij een brug of stoplicht stilstaan (met name sochtends) en niet meer weg komen door gebrek aan grip.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 29-10-2012 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb onze buurvrouw al 's uit de goot moeten helpen omdat ze daar met 2 wielen in bleef steken met haar zomerbanden :P

Maar wat je zegt over die +++ en -- banden: die scores zijn allemaal relatief en binnen een bepaalde set zomer- of winterbanden. Wat -- is voor een zomerband kan +/- zijn voor een winterband en andersom. Het is maar net hoe de rest presteert. Er is niet gesteld dat een remweg van X meter bij snelheid Y een + is en X-5 meter bij diezelfde snelheid ++. De besten krijgen +++ en de slechtste ---.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:14
kwiebus schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 13:44:
Dat winterbanden op sneeuw beter presteren op sneeuw dan zomerbanden staat buiten kijf. Voor het overige op nat en droog wegdek presteren zomerbanden beter en wat betreft aquaplaning presteren winterbanden enkel in geringe mate beter als deze nieuw zijn.

In onderstaande overzicht wordt in een testsituatie een nieuwe zomerband onder verschillende omstandigheden vergeleken met een nieuwe winterband en dezelfde winterband na 7800 en 16800 km waarbij de nieuwe winterband als referentie is genomen:

[afbeelding]

Wat betreft de remweg op nat wegdek kan de profieldiepte nogal wat uitmaken. Voldoende profieldiepte lijkt mij dan ook belangrijker dan het hebben van zomer of winterbanden.

Onderstaande zou een grafiek moeten zijn van de remweg van zomderbanden bij verschillende profieldiepte:

[afbeelding]
Hoewel deze test natuurlijk niet voor alle combinaties geldt, somt het wel redelijk op wat de consensus is in dit topic. De winterband scoort minder op droog maar veel beter op sneeuw. Bovendien denk ik dat een marge van 10/20% nog wel op te vangen is met voorzichtig en defensief rijden. 65% daarentegen is niet meer te compenseren door iets langzamer te gaan rijden. Dat feit wordt echter weer gecompenseerd door het feit dat je meer op droog zult rijden dan op sneeuw. Dus de afweging wordt dan of je vaak iets betere prestatie wil of soms een veel betere prestatie. Wanneer je dus de auto kunt laten staan en dat ook daadwerkelijk doet kun je dus prima af zonder winterbanden. Kun je dat niet vind ik nog steeds dat winterbanden de betere optie zijn voor die enkele koude maanden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:58
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:54:
De vergelijking tussen dronken rijden en in sneeuw op banden rijden vind ik ook wat aanmatigend.
Overigens vind ik dronken rijden ook niet zo heel erg, mits je tegen drank kan.
Als je overmoedig wordt , dan kan je er niet tegen en is het gevaarlijk.
Ben je je bewust van je tragere reactie , dan gaat het prima, er zijn sowieso veel bestuurders bij wie het netaan is ook zonder drank.
Ik hoop dat ik je nooit in mijn dorp hoef te zien.

Zo'n "ruimdenkendheid" heeft ervoor gezorgd dat een vriendin van mij is overleden. Die persoon die haar aangereden heeft dacht ook dat het nog wel zou gaan met wat drank op...

Mensen zo denken zijn gewoon crimineel. Ik had gehoopt dat het er ondertussen bij de meesten wel al uit was. Helaas heb je nog steeds idioten zoals jij die vinden dat het prima moet kunnen...
redwing schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 07:03:

Het probleem is dat jij alles nogal zwart/wit aan het bekijken bent terwijl Flits het juist wat algemener bekijkt (maar het alleen niet zo heel subtiel neer zet :+ ). Je kunt over het algemeen ten slotte beter iemand hebben die iets teveel gedronken heeft dan een 20-jarige die niets gedronken heeft maar het leuk vind om door je straat te rijden met 100+.
Nee, je kan beter geen van twee tegenkomen. Zeker in deze tijd waar er genoeg op gehamerd wordt dat rijden en drinken not done is, zou je beter moeten weten. Maar dat geld net zo voor diegene die 100 per uur racet.

[ Voor 27% gewijzigd door Tarkin op 29-10-2012 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Grrrrrene schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 08:02:
Ik heb onze buurvrouw al 's uit de goot moeten helpen omdat ze daar met 2 wielen in bleef steken met haar zomerbanden :P
Ik heb een keer moeten verhuizen terwijl er sneeuw lag. Dan denk je dat bij zo'n verhuurbedrijf winterbanden voor de busjes er wel uit kunnen. Nuh-uh! Heb gewoon 2 keer volkomen vastgestaan met dat ding, een keer ook gewoon in een 'goot' na een oprit. Kon geen kant op. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:38
Grrrrrene schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 08:02:
Daar ken ik er ook wel een paar van. Al wat jaartjes geleden, terwijl we op wintervakantie waren in Duitsland, hebben we ook wat mensen uit de sneeuw moeten trekken. Er lag een flink pak sneeuw (50cm+) en iemand was de destijds nieuwe Passat W8 met 4 wielaandrijving aan het testen... op zomerbanden dus |:( . Ja, die hing dus lekker vast, hing met de rechterkant in een greppel van een bospad. Die heb ik toen met de auto van mijn pa zo'n 300 meter door de greppel moeten trekken (Opel Calibra Turbo met ook 4x4 maar WEL winterbanden).
Een dag later moest mijn pa nog een keer zoiets doen, op exact dezelfde plek, daar was iemand met zijn Mercedes weggegleden (ook zomerbanden).

Dat mis ik eerlijk gezegd wel bij mijn auto, 4 wielaandrijving. Het geeft je zoveel extra grip en controle in dergelijke omstandigheden en ja, driften in de sneeuw kan ook prima met 4x4 (been there, done that :9 ).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
SmartDoDo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:20:

Qua prestaties op nat wegdek zijn grote verschillen inderdaad, ik heb die van mij ooit specifiek uitgekozen op de goede prestaties op nat omdat het hier zo vaak regent. Die presteerden dan ook minimaal net zo goed als mijn gewone banden in de regen.
Bullet NL schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:35:
Wat ik bijvoorbeeld opvallend vindt, de Vredenstein Snowtrac 2 was in zo’n beetje elke test een winnaar, nu met de huidige Snowtrac 3 scoren ze een stuk minder.
Is de concurrentie niet gewoon beter geworden? Vredestein heb ik in testen eigenlijk bijna nooit als winnaar gezien, meestal zaten ze net achter de top.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:35:
[...]

Is de concurrentie niet gewoon beter geworden? Vredestein heb ik in testen eigenlijk bijna nooit als winnaar gezien, meestal zaten ze net achter de top.
Ik heb toevallig de Snowtrac2 op mijn vorige auto gehad, die waren toen (2008?) als beste getest. Nu heb ik de Snowtrac3 op mijn auto liggen omdat dat 2 jaar terug de beste overall was (weliswaar gedeeld 1e, maar prima). Het blijft stuivertje wisselen bovenaan: als een fabrikant een nieuwe band uitbrengt die getest wordt tegen het model van vorig jaar van de concurrent, betekent dat dat de nieuwe band wint... Het jaar daarna is die band ook alweer "verouderd".

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 29-10-2012 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tarkin schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 08:56:
Nee, je kan beter geen van twee tegenkomen. Zeker in deze tijd waar er genoeg op gehamerd wordt dat rijden en drinken not done is, zou je beter moeten weten. Maar dat geld net zo voor diegene die 100 per uur racet.
Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben. Wat mij betreft rijd je niet meer nadat je ook maar iets hebt gedronken.
Myrdreon schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 07:32:
[...]
Erg grappig altijd als mensen bij een brug of stoplicht stilstaan (met name sochtends) en niet meer weg komen door gebrek aan grip.
Wat ik dan vooral grappig vind is dat het 9 van de 10 keer niets met de weg te maken heeft maar doordat veel mensen niet snappen dat je op sneeuw wat minder gas moet geven om beter vooruit te komen. Hoe vaak ik wel niet mensen hoog in de toeren weg heb zien proberen te rijden bij een stopicht.....
MrFl0ppY schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 08:43:
[...]
65% daarentegen is niet meer te compenseren door iets langzamer te gaan rijden.
Ik ben het op zich wel met je hele verhaal eens, alleen dit soort uitspraken vind ik nogal subjectief. Waarom zou 65% niet te compenseren zijn ? Je moet natuurlijk niet een brug met ijs proberen op te rijden (maar dan heb je het ook niet over 65% minder grip maar eerder 95%). Als je op sneeuw of zelfs aangereden sneeuw rijdt kun je daar heel goed voor compenseren door rustig te rijden, minder gas te geven en de bochten heel rustig te nemen.

En natuurlijk zijn winterbanden de betere optie mits je ze er niet te vroeg onder legt en te laat er weer onderuit haalt. Noodzakelijk is echter een heel ander verhaal :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Grrrrrene schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:06:
Ik heb toevallig de Snowtrac2 op mijn vorige auto gehad, die waren toen (2008?) als beste getest. Nu heb ik de Snowtrac3 op mijn auto liggen omdat dat 2 jaar terug de beste overall was (weliswaar gedeeld 1e, maar prima). Het blijft stuivertje wisselen bovenaan: als een fabrikant een nieuwe band uitbrengt die getest wordt tegen het model van vorig jaar van de concurrent, betekent dat dat de nieuwe band wint... Het jaar daarna is die band ook alweer "verouderd".
Yup, daarnaast testen ze maar één maat en type auto. Als je daarin nog gaat variëren krijg je nog meer verschillende resultaten. Ik hoef ook niet per sé de winnaar van de test, als het maar wel een goede band is. Heb nu de Wintrac erop liggen, bevalt vooralsnog prima.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
En met het betoog van Red Wing op 29-19 om 11:16 is de discussie dan eindelijk gesloten.
Vor en tegenstanders zullen het nooit eens worden, maar Red Wing geeft de feiten precies goed weer :+.

Overigens verbaast het mij ook atlijd dat er maar met 1 type auto / maat band getest wordt.
Ik kan me voorstellen dat een megane op 17 inch heel anders reageert als een a4/3er op 17inch. ANder gewicht etc etc. En als die 17inch zo goed is, waarom zou dan autoimatisch de 15inch de beste zijn? Misschien dat een ander merk daar wel in uitblinkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tarkin schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 08:56:
[...]

Ik hoop dat ik je nooit in mijn dorp hoef te zien.

Zo'n "ruimdenkendheid" heeft ervoor gezorgd dat een vriendin van mij is overleden. Die persoon die haar aangereden heeft dacht ook dat het nog wel zou gaan met wat drank op...

Mensen zo denken zijn gewoon crimineel. Ik had gehoopt dat het er ondertussen bij de meesten wel al uit was. Helaas heb je nog steeds idioten zoals jij die vinden dat het prima moet kunnen.

Aha, eveneens een zwart-wit denker en tevens moralist.
Type dat veel op fora voorkomt.
Wat ze zelf doen zullen we nooit weten.

Lezen is ook wel moeilijk hoor...

Heb ik ook maar iets in de richting geschreven dat ik dronken rijden wel prima vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:02
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:24:
Heb ik ook maar iets in de richting geschreven dat ik dronken rijden wel prima vind?
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:54:
De vergelijking tussen dronken rijden en in sneeuw op banden rijden vind ik ook wat aanmatigend.
Overigens vind ik dronken rijden ook niet zo heel erg, mits je tegen drank kan.
Als je overmoedig wordt , dan kan je er niet tegen en is het gevaarlijk.
Ben je je bewust van je tragere reactie , dan gaat het prima, er zijn sowieso veel bestuurders bij wie het netaan is ook zonder drank.
...

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:24:
[...]

Aha, eveneens een zwart-wit denker en tevens moralist.
Type dat veel op fora voorkomt.
Wat ze zelf doen zullen we nooit weten.

Lezen is ook wel moeilijk hoor...

Je vervalt wel weer in oude gedragingen, het is prima dat jij het niet met iemand eens bent maar zou je de verschillende typeringen aan andere mensen achterwege willen laten??
Bovendien; je hebt het zelf geschreven, zie het bericht hierboven…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Afgelopen woensdag een set GoodYear UltraGrip 7Plus 175/65 R14 82T onder m'n Fiësta laten zetten. Kostte me € 490,- incl montage en opslag zomerbanden. Niet gek toch?

De auto rijdt nog net zo lekker als voorheen, dus onder de huidige weersomstandigheden (circa 10 graden) is de band niet merkbaar slechter dan de zomerbanden. Benieuwd of ik het verschil echt ga merken als het echt winters weer wordt, dit is de eerste keer dat ik winterbanden heb.
Wat me wel opvalt is dat de winterbanden wat meer herrie maken dan de zomerbanden, maar dat schijnt normaal te zijn. Ik heb toch altijd de radio aan in de auto, dus hinderlijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bullet NL schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:45:
[...]

Je vervalt wel weer in oude gedragingen, het is prima dat jij het niet met iemand eens bent maar zou je de verschillende typeringen aan andere mensen achterwege willen laten??
Bovendien; je hebt het zelf geschreven, zie het bericht hierboven…….
Dronken rijden is niet gevaarlijk als je tegen de drank kan die nuance moet je meenemen en dat bedoel ik met goed lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dronken betekent dat je er dus nuet tegen kan. Daarnaast is het allemaal subjectief geneuzel, het feit dat je rijden onder invloed goedkeurt maakt je al ongeloofwaardig in discussies over veiligheid in verkeer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 23:18

Klippy

Still Game

Mr_Size schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:12:
Afgelopen woensdag een set GoodYear UltraGrip 7Plus 175/65 R14 82T onder m'n Fiësta laten zetten. Kostte me € 490,- incl montage en opslag zomerbanden. Niet gek toch?
Met velg?
Dan is het niet gek inderdaad, anders is het fors veel geld :P

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Mr_Size schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:12:

De auto rijdt nog net zo lekker als voorheen, dus onder de huidige weersomstandigheden (circa 10 graden) is de band niet merkbaar slechter dan de zomerbanden. Benieuwd of ik het verschil echt ga merken als het echt winters weer wordt, dit is de eerste keer dat ik winterbanden heb.
Wat me wel opvalt is dat de winterbanden wat meer herrie maken dan de zomerbanden, maar dat schijnt normaal te zijn. Ik heb toch altijd de radio aan in de auto, dus hinderlijk is het niet.
Winterbanden in die maat zullen ongeveer rond de 60 a 70 euro kosten, excl velg en montage....
Montage + ventiel ongeveer 20 euro-.... excl. verlgen zou je dus op ongeveer 320 euro kunnen komen met deze banden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:24:
[...]

Dronken rijden is niet gevaarlijk als je tegen de drank kan die nuance moet je meenemen en dat bedoel ik met goed lezen.
Het probleem is dat dat iedereen die dronken is denkt dat ze tegen drank kunnen. Het is niet voor niets dat Drank en verkeer niet samen gaan. Maar nu gaan we wel steeds meer offtopic.

Ooit een familielid verloren door drank en autorijden???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Klippy schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:26:
[...]

Met velg?
Dan is het niet gek inderdaad, anders is het fors veel geld :P
Idd met velg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
[...]

Misschien moet je je eigen tekst nog eens doorlezen en de definitie van "dronken" nog eens nalezen (even het in deze discussie onpartijdige Wikipedia erbij gepakt). Als iemand dronken is, heeft hij teveel gehad en verliest hij de controle over zijn motoriek en concentratie. Jij bedoelt "als iemand gedronken heeft". Dat is heel wat anders.

Iemand met een groot lichaam en enige ervaring met alcohol kan na een halve liter bier inderdaad beter rijden dan iemand met anorexia en 0,0 ervaring met alcohol en een halve liter bier achter de kiezen. Dat wil overigens nog niet zeggen dat ik het wel prima vind, maar de bewering op zichzelf is waar. Drank heeft de neiging een hellend vlak te vormen. Daarom drink ik gewoon niet als ik moet rijden (ik drink sowieso weinig alcohol). Want als 1 biertje kan, kan 2 biertjes over langere tijd ook wel. Ach, en drie is amper meer en de glaasjes waren klein... Voor je het weet zit je met 5 alcoholische drankjes achter het stuur en maak je brokken. Dan is het beter om het heel zwart wit te zien: geen alcohol als je moet rijden. Ik vind het een beetje kinderachtig om iemand die die mening heeft als moraalridder neer te zetten.

Dronken rijden als je tegen drank kan betekent gewoon dat je bij wijze van spreken een heel krat bier op hebt i.t.t. iemand die er niet tegen kan die na 2 wijntjes al niet meer recht kan lopen.

[ Voor 27% gewijzigd door Grrrrrene op 02-11-2012 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou wat een hagel vanochtend zeg, ik ben blij dat ik de winterbanden er al onder had, het was hard nodig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Laatst online: 21:58
[...]

Uit je eerdere opmerkingen maak ik op dat je rond de 40-50 jaar bent. Laat dat net de leeftijd zijn waarop nog veel mensen drinken en rijden, en het nog goed vinden ook. Niet de jeugd, die kent ondertussen de gevaren al. En ja, voor je het vraagt ik rijd wel eens 10km/u te snel, maar ik heb nog nooit (in de 4 jaar dat ik rij, jaja jonkie enz...), gedronken en gereden.

Als je dronken rijd, ook als je ertegen kan, dan is je reactievermogen zwaar verminderd. Het gaat inderdaad 9/10x juist. En die 10e keer heb je een ongeluk. In het geval van mijn vriendin was het een dodelijk ongeluk. Als je dat op je geweten wilt hebben, fijn voor jou. Maar blijf dan aub weg uit Belgie. Mensen zoals jij, met "40 jaar ervaring dat drinken en rijden wel werkt) zijn gewoon nefast voor de inspanningen die ze nu doen ertegen.

Ik zeg niet dat je niet meer kan rijden als je 2 pinten ophebt, maar dan ben je over het algemeen niet dronken, dan heb je gedronken. Dat is de nuance die jij (en een heel groot deel van jouw leeftijdscategorie) even vergeet te maken.
edit:
dit heeft trouwens bizar weinig met moraalridderij te maken. Over winterbanden kan je nog discussieren over het nut ervan. Maar iemand met 10 pinten/wiskeys/whatever op laten rijden, dat is onaanvaardbaar in deze tijd.

[ Voor 17% gewijzigd door Tarkin op 02-11-2012 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ze zitten er onder :)

M'n best gedaan om het verschil te voelen en/of te horen maar ik merk het amper en dat kan ook meer het idee zijn dan dat je echt wat merkt. Op de snelweg ook geen herrie gemerkt, al kon ik niet doorrijden vanwege een of andere dwerg in een veel te grote auto.
Ben benieuwd of ik bij flink optrekken of krap de bochten door wat ga merken. Bij optrekken grijpt ESP toch al in dus dat zal wel niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

22 november wisselen... eerder zit alles vol (bij Euromaster althans).

Hopelijk valt er tot die tijd geen ijzel/sneeuw ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Haha dat kan ik me niet voorstellen ;) Enige reden dat ik eerder ging is omdat ik m'n kledinghanger wilde, hoefde ik geen aparte afspraken te maken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

Yeah ik ben ook redelijk laat maar goed, we zien wel :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Komende week gaat het volgens het KNMI 's nachts niet vriezen. En over de periode tot 16 november zeggen ze dat de kans groot is dat we licht wisselvallig weertype aanhouden met normale temperaturen. Zou me nergens zorgen om maken. Half december is pas echt laat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Laatst online: 21:43

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik heb afgelopen week ook winterbanden erop laten zetten (lease auto). Wat ik wel apart vind dat ze een andere maat band hebben genomen. Mijn zomerbanden zijn 205/60 runflat en winterband is nu 225/55 runflat. Blijkbaar past dat op dezelfde velg? De kwikfit zei dat de zomerband maat niet in winterband te krijgen is.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is wel heel achterlijk zeg. Wat een stelletje beunen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
Wat heb je nu eronder liggen dan? Als ik op autobandenmarkt.nl kijk is er voor 205 meer keuze dan 225 (maar houdt niet over... bridgestond en continental vs alleen continentaal). Of heb je het hupsieflupsie huismerk van Kwikfit gekregen nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ze hebben er Bridgestone Blizzak LM-32 RFT 225/55 R16 92H runflat op gezet.
Die band zie ik niet op autobandenmarkt.nl. Daar hebben ze wel de Bridgestone Blizzak LM-32 RFT 205/60 R16 92H runflat. Dan zou ik die toch eigenlijk moeten hebben?

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 15:21

BertV

Handgemaakt

Ik ga ze er straks zelf opzetten.
Daarbij heb ik totaal niet het idee dat de zachtere rubbersoort bij lage temperaturen veel verschil maakt.
Als ze al beter werken bij regen komt dat doordat het profiel nieuwer is dan bij mijn zomerbanden.

Ik doe het puur voor die paar dagen met eventuele sneeuwval.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bridgestone Blizzak LM-32 heb ik gisteren ook gehad, maar dan in 205/55-uitvoering onder mijn Leon (de zomerbandjes zijn Continental SportContact 2's). Dit ondanks dat ik gevraagd had of er Continental WinterContact TS850's onder konden komen, omdat die beter uit de test kwamen. Was dan wel bij een Profile Tyrecenter, niet bij Kwikt-Fit.

Die Bridgestones, zijn dat nou goede banden? In de tests kwamen ze in de middenmoot uit, dat is niet erg hoopgevend qua veiligheid?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De middenmoot winterband gaat alsnog elke zomerband achter zich laten in Winterse omstandigheden. Maar inderdaad, het is geen top band. Echter ik zou me daar niet te druk om maken, pas als je op de limiet zit ga je het merken, dat zal hopelijk voor jou niet snel voorkomen.

Gefeliciteerd met je verjaardag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Danfoss schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:25:
Ze hebben er Bridgestone Blizzak LM-32 RFT 225/55 R16 92H runflat op gezet.
Die band zie ik niet op autobandenmarkt.nl. Daar hebben ze wel de Bridgestone Blizzak LM-32 RFT 205/60 R16 92H runflat. Dan zou ik die toch eigenlijk moeten hebben?
Zou kunnen, waarschijnlijk hadden ze het gewoon even niet op voorraad en proberen ze je nu af te schepen met een 'verkeerde' maat. Kansloos.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Gonadan schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:40:
[...]

Zou kunnen, waarschijnlijk hadden ze het gewoon even niet op voorraad en proberen ze je nu af te schepen met een 'verkeerde' maat. Kansloos.
Ik heb ze een maand eerder al besteld. Ik zal de leasemaatschappij eens vragen hoe dat nou zit. Voor zover ik weet bepalen zij welke banden erop gaan.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tsurany schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:37:
De middenmoot winterband gaat alsnog elke zomerband achter zich laten in Winterse omstandigheden. Maar inderdaad, het is geen top band. Echter ik zou me daar niet te druk om maken, pas als je op de limiet zit ga je het merken, dat zal hopelijk voor jou niet snel voorkomen.
Ah, ok... nee, was niet van plan de limiet op te zoeken, ik rijd eigenlijk vrij rustig enzo :)

Dan hoef ik me iig geen zorgen te maken dat ik alle kanten op ga glijden :)
Gefeliciteerd met je verjaardag!
Tnx :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:45
Danfoss schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:42:
[...]

Ik heb ze een maand eerder al besteld. Ik zal de leasemaatschappij eens vragen hoe dat nou zit. Voor zover ik weet bepalen zij welke banden erop gaan.
Niet alleen is je winterband breder in vergelijking met je zomerbanden, wat een groot voordeel van de werking van je winterband teniet doet, ook je wang is minder hoog, wat weer effect heeft op je snelheid.

Nu zal dat bij 120 km.h misschien 3 km.h zijn, maar toch, dit is gewoon belachelijk 8)7

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wildhagen schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:43:
Ah, ok... nee, was niet van plan de limiet op te zoeken, ik rijd eigenlijk vrij rustig enzo :)

Dan hoef ik me iig geen zorgen te maken dat ik alle kanten op ga glijden :)
Dat sowieso niet, dan zouden ze echt een negatief advies gekregen hebben. Remweg is misschien een tikkeltje langer maar niet veel.
Pak de resultaten er maar bij* en dan zie je dat ze afgerekend worden op geluid en op nat wegdek wat minder presteren. Op de rest van de punten zijn ze zeer aan te raden en op nat wegdek enkel goed aan te raden.
"Goed op bijna alle veiligheidsrelevante testcriteria. Lichte tekortkomingen op nat wegdek waardoor de band is afgewaardeerd."
Dus bij nat wegdek wat beter opletten maar verder prima bandje :)

Ik weet niet eens wat ze er bij mij hebben opgezet, zal vanmiddag eens kijken :)

* http://www.anwb.nl/bestan...012/wb12_205-55-r-16h.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ah, tnx, zal de PDF eens gaan bekijken. Dat geluid was me idd echt opgevallen. Het bandengeruis komt zelfs bijna boven mijn radio uit, waar de Continentals bijna onhoorbaar waren :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

KillaZ schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:46:
Niet alleen is je winterband breder in vergelijking met je zomerbanden, wat een groot voordeel van de werking van je winterband teniet doet, ook je wang is minder hoog, wat weer effect heeft op je snelheid.

Nu zal dat bij 120 km.h misschien 3 km.h zijn, maar toch, dit is gewoon belachelijk 8)7
De hoogteaanduiding is een percentage van de breedte hè, het scheelt echt heel weinig. De wang is zelfs hoger. ;)

@middenmootbanden:
Vaak wordt inderdaad bij zo'n test alleen de absolute top als veilig optie gezien, maar een subtop lijkt mij inderdaad ook prima. Alsof je voor je zomer/gewone banden ook altijd de absolute top uit een test haalt. Daarbij, is hij ook de absolute top voor jouw maat en auto? Of zijn ze dan alsnog subtop/middenmoot. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:24

Bestla

Kvinne

wildhagen schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:58:
Ah, tnx, zal de PDF eens gaan bekijken. Dat geluid was me idd echt opgevallen. Het bandengeruis komt zelfs bijna boven mijn radio uit, waar de Continentals bijna onhoorbaar waren :)
Gefeliciteerd :)F

Onder het bootje ;) zitten ze nu ook. Alleen zei de monteur wel dat ik even mak an moest doen vanwege een laagje wat er af moest slijten :? Joh 2 bochten later is die laag echt wel weg hoor. Hij weer, ik zeg het maar voordat je je auto om een lantarenpaal vouwt.

Better save than sorry dus. Ik merkte er niets van, ook niet met sturen, dat is gewoon direct. Terwijl ik even daarvoor de Golf ook op de winterbanden had gezet en die is heel wat zompiger in het rijgedrag. Best wel lekker eigenlijk, als hij anders zo plankhard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wildhagen schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:58:
Maar is dat een probleem dat bij je banden vandaan komt of moet je gewoon een betere radio hebben? ;)
Bestla schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 11:31:
[...]
Gefeliciteerd :)F

Onder het bootje ;) zitten ze nu ook. Alleen zei de monteur wel dat ik even mak an moest doen vanwege een laagje wat er af moest slijten :? Joh 2 bochten later is die laag echt wel weg hoor. Hij weer, ik zeg het maar voordat je je auto om een lantarenpaal vouwt.
Tja, liever onnodig waarschuwen dan verongelukte klanten natuurlijk. Dat laagje is er idd zo af, gewoon en laagje spul wat de banden in conditie houd als ze in de opslag liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bestla schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 11:31:

Better save than sorry dus. Ik merkte er niets van, ook niet met sturen, dat is gewoon direct. Terwijl ik even daarvoor de Golf ook op de winterbanden had gezet en die is heel wat zompiger in het rijgedrag. Best wel lekker eigenlijk, als hij anders zo plankhard is.
Dat laagje duurt 'officieel' 500 km. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 14-09 15:46
Gonadan schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 11:41:
[...]

Dat laagje duurt 'officieel' 500 km. :)
Afhankelijk van je rijgedrag :+ ff paar keer goed hard remmen en burnen. en laagje is er zo af.. maar idd duurt wel iets langer dan 2 bochtjes..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Doe wel een paar burnouts bij het stoplicht. ESP even uit en gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Zojuist gebeld, volgende week donderdag een afspraak voor een wissel. Wel lekker dat het tegenwoordig ook bij de dealer mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dat is per leasetoko verschillend, bij welke zit jij ?

ik heb sinds deze week ook m'n winterbanden (weer) laten monteren.

alleen het gekke is, ik heb nu 2 verschillende merken gekregen 8)7
op de vooras heb ik Conti wintercontact TS800 zitten, en op de achteras Kleber krisalp HP2..
dit terwijl ik 99% zeker weet dat ik vorig jaar rondom conti's had zitten, lijkt alsof ze zomaar wat banden van een stapel af pakken oid...

[ Voor 7% gewijzigd door Shanquish op 02-11-2012 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Alphabet. Bedoel ook dat ik blij ben dat het tegenwoordig bij deze maatschappij kan. Ging eerst altijd naar euromaster en daar moet je maanden van te voren een afspraak maken. Wel grappig, met de overgang naar Alphabet is euromaster nu kennelijk ook geen optie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik zit bij Athlon, en mocht zelf kiezen tussen Kwik-Fit, Profile Tyrecenter en Euromaster. Kwik-Fit viel bij mij sowieso al af gezien eerdere ervaringen (ik vind ze meer Kwik-Unfit), Euromaster zit bij mij wat ongunstiger qua lokatie, en Profile ligt juist op mijn dagelijkse route, en slechts enkele honderden meters van mijn werkgever vandaan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
ik zat hiervoor ook bij Athlon (werkgever heeft 3 leasemij. in de portomonee, Athlon, Dutchlease en Noordlease)
Hydra schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:11:
Alphabet. Bedoel ook dat ik blij ben dat het tegenwoordig bij deze maatschappij kan. Ging eerst altijd naar euromaster en daar moet je maanden van te voren een afspraak maken. Wel grappig, met de overgang naar Alphabet is euromaster nu kennelijk ook geen optie meer.
ja, dat kan ik me voorstellen... (alphabet was/is BMW lease toch?)
ik zit zelf bij Dutchlease en hun vinden dat ik naar Euromaster toe moet, voor winterbanden in elk geval...
ik kom er echt liever niet, zit makkelijk anderhalf uur te wachten op een wissel, ongeintereseerd personeel enz.
maar ik moet wel zeggen; ik had een klacht mbt verwisseling van zomerbanden en dat hebben ze toch netjes opgepakt en beloftes gedaan... moest het wel via de leasemij. spelen maar a la...

[ Voor 38% gewijzigd door Shanquish op 02-11-2012 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Alphabet was vroeger ING carlease.

De euromaster waar ik naar toe ging was prima. Half uurtje max, alleen jammer van die gruwelijk ranzige automaten'koffie'. Ik verdenk ze er van dat het afgewerkte olie met een oplosmiddel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zat lekker bij de dealer met een heerlijke cappuccino, dat doet een mens goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mijn dealer zit naast een Mac, dus ik kan daar een volledig ontbijt doen als ik dat zou willen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:11

-tom-562

Oliesjeik

Ik zat na 10 minuten weer lekker binnen aan een potje bier

[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 02-11-2012 13:25 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik kon lekker terug aan het werk :( ;)

Nah, kreeg de keuze te wachten bij Profile (zou 45 minuten duren), maar aangezien het 5 minuten lopen is naar mijn werk, heb ik dat maar gedaan. Later maar ff opgehaald.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja voor mij zou dealer-werk en werk-dealer langer duren dan even wachten :)
Rustig het AD gelezen en even gekeken naar de mooie lichtmetalen velgen op een showroom DS3 terwijl ik wieldoppen heb :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik heb op m'n 14% focus ook van de lelijke doppen. Schijnt te maken te hebben met het halen van die 14% regels :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jup precies om die reden ook bij mij. Helaas heb ik de auto van een collega overgenomen (korting *O* ) maar anders had ik er wel even stalen velgen bijgelulderhandeld 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hydra schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:40:
Ik heb op m'n 14% focus ook van de lelijke doppen. Schijnt te maken te hebben met het halen van die 14% regels :(
Huh? 14 procent of meer gaat toch alleen over de uitstoot? Wat hebben velgen daarmee te maken? :?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Minder luchtweerstand = minder uitstoot. Alle beetjes helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wildhagen schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:46:
[...]

Huh? 14 procent of meer gaat toch alleen over de uitstoot? Wat hebben velgen daarmee te maken? :?
De uitstoot zou een gram meer zijn met velgen en dan mocht hij een jaar geleden niet onder de 14% vallen :')
Kansloze regeling maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
zoiets is het inderdaad, maar het gekke is dat je bijvoorbeeld de AR Mito op 17" lichtmetaal kon bestellen, onder de 14% regeling.
mijn ST heeft 15" lichtmetaal overigens, en is tot het einde van dit jaar 14%

@hierboven: wat is er kansloos aan? een grens is een grens..

[ Voor 13% gewijzigd door Shanquish op 02-11-2012 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Die 14% Mito is een stuk kleiner natuurlijk. Heeft 'maar' 85pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar qua uitstoot ook exact op het randje. Mag volgend jaar geen 14% meer zijn. Had die eigenlijk willen hebben.

Ik vind het kansloos omdat je gaat mierenneuken op grammen. Dan ben je toch vaag bezig? Er moet een harde lijn zijn maar om dan te zeggen dat velgen niet mogen omdat je ietsie pietsie teveel uitstoot?

[ Voor 47% gewijzigd door Tsurany op 02-11-2012 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:58
shameete schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:06:
dat is per leasetoko verschillend, bij welke zit jij ?

ik heb sinds deze week ook m'n winterbanden (weer) laten monteren.

alleen het gekke is, ik heb nu 2 verschillende merken gekregen 8)7
op de vooras heb ik Conti wintercontact TS800 zitten, en op de achteras Kleber krisalp HP2..
dit terwijl ik 99% zeker weet dat ik vorig jaar rondom conti's had zitten, lijkt alsof ze zomaar wat banden van een stapel af pakken oid...
Dan zou ik terug gaan.
In Duitsland mag dit niet en laat dat voor jou nou net de reden zijn dat je winterbanden nodig hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
meen je dat? hmm.. heb je daar een bron van? dan ga ik er idd nog even werk van maken (moet binnenkort namelijk écht naar duitsland... )

het was maar een voorbeeld..
een Megane dan, was/is ook 14%, 110pk incl. een mooi bose systeempje erin, GT-Line enz. (volgens mij zelfs incl. glazen dak...) en lichtmetalen wielen.

[ Voor 29% gewijzigd door Shanquish op 02-11-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Megane is ook weer een klasse groter volgens mij dan een Focus ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vond ze vrij vergelijkbaar. Beiden wat grotere auto's die qua binnenruimte sterk overeenkomen en niet voor elkaar onder doen. Ik heb de Megane zelf gereden en de Focus enkel in de showroom. Bij beiden kon ik achterin niet optimaal zitten en was de laatruimte ook sterk vergelijkbaar. Als de Megane meer ruimte heeft dan zit dat niet op nuttige punten naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:24

Bestla

Kvinne

Tsurany schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 12:30:
Doe wel een paar burnouts bij het stoplicht. ESP even uit en gaan :+
ESP :? ;) heb ik niet ,ook geen airco, het dak kan eraf . Met slippenden banden optrekken lukt moeiteloos met de Fiat Barchetta >:)

500km voordat laagje er af is 8)7 Geloof ik niet zo in. Btw, ik kom niet op de snelweg, en als ik binnendoor rij, kom ik niet nieteens op 80km/h wegen om op mijn werk te komen.
Dan is de winter voorbij voordat die 500km op zijn so to speak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

die 500 km kan best kloppen hoor. natuurlijk is dat ook maar een richtlijn. maar onder aan de streep is het gewoon zo: het duurt even voor ze hun ideale grip hebben ;)

* mystic heeft vanmorgen ook nieuwe banden besteld.

snowtrac 3, net als vorige 2 winters. die banden bevielen mij enorm goed moet ik zeggen. over een paar dagen komen ze binnen, en volgende week zullen ze er dan wel onder gaan :)

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:25

911GT2

en blazen maar!

Ik heb vorige week ook mijn winterbanden laten monteren. Ik vraag me alleen af of 235 wel een goede keuze was. Veel rolgeluid nu. Maar ja ik weiger gewoon op van die 'steelies' te gaan rijden in de winter. En nu kan ik in het voorjaar misschien mooiere velgen monteren op de zomerbanden.

het zijn Falken HS439 banden trouwens

[ Voor 15% gewijzigd door 911GT2 op 06-11-2012 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
tlpeter schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:57:
[...]

Dan zou ik terug gaan.
In Duitsland mag dit niet en laat dat voor jou nou net de reden zijn dat je winterbanden nodig hebt ;)
Sinds wanneer moet een auto voorzien zijn van 4 gelijke banden rondom? Moet de slijtage van die banden dan ook nog om de hele auto gelijkmatig zijn?

Ik rijd gewoon met 2x Snowtrac 3 op achteras, 2x Toyo S951 op de vooras. Wordt pas volgende winter dat er 4x Snowtrac 3 onder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 21:02
_JGC_ schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:14:
[...]

Sinds wanneer moet een auto voorzien zijn van 4 gelijke banden rondom? Moet de slijtage van die banden dan ook nog om de hele auto gelijkmatig zijn?

Ik rijd gewoon met 2x Snowtrac 3 op achteras, 2x Toyo S951 op de vooras. Wordt pas volgende winter dat er 4x Snowtrac 3 onder zit.
Misschien zijn de regels in Nederland anders dan in Duitsland? In Duitsland mag je volgens mij bijvoorbeeld ook niet je auto stationair warm laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bestla schreef op zondag 04 november 2012 @ 11:25:
500km voordat laagje er af is 8)7 Geloof ik niet zo in. Btw, ik kom niet op de snelweg, en als ik binnendoor rij, kom ik niet nieteens op 80km/h wegen om op mijn werk te komen.
Dan is de winter voorbij voordat die 500km op zijn so to speak.
Toch is het zo. Nieuwe banden moeten ingereden worden, daar staat gemiddeld genomen zo'n 500 kilometer voor. Veel onafhankelijke monteurs van verschillende garage's hebben mij dat altijd verteld en ik lees het ook vaker op teh interwebs dus dan is het waar. :+
911GT2 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 18:03:
Ik heb vorige week ook mijn winterbanden laten monteren. Ik vraag me alleen af of 235 wel een goede keuze was. Veel rolgeluid nu. Maar ja ik weiger gewoon op van die 'steelies' te gaan rijden in de winter. En nu kan ik in het voorjaar misschien mooiere velgen monteren op de zomerbanden.

het zijn Falken HS439 banden trouwens
Kan ook het type zijn. Ik rijd ook op 235 winterband maar het niet het gevoel dat ze meer geluid maken dan mijn zomerband, maar echt goed vergelijken heb ik ook niet kunnen doen dus ik houd een slag om de arm.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
_JGC_ schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:14:
[...]

Was het niet zo dat in Nederland de banden van hetzelfde type moeten zijn (radiaal/diagonaal) maar dat je daarmee wel b.v. achter 2 winterbanden en voor 2 zomerbanden mag leggen en dat dat in Duitsland niet mag ? Ik heb ook nog nooit ergens gelezen dat de banden gelijk zouden moeten zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Volgens mij moeten in Duitsland alle banden gelijk zijn.
1 lekke band, dan 4 nieuwe kopen... 3 goede banden weggooien.

Alleen de voorbanden versleten en achter goede? 4 nieuwe kopen...
Wat je dus zal moeten doen in Duitsland is je banden van voor naar achter wisselen om ervoor te zorgen dat je niet 2 goede achterbanden moet weggooien.

Hier in Nederland is de regel idd dat je geen radiaal en diagonaal op 1 as mag hebben.
In theorie zou je in Nederland zelfs links een winterband kunnen plaatsen en rechts een zomerband...
Pagina: 1 ... 59 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.