De toleratie en foutmarge in sneeuw omstandigheden is ontzettend klein. Je wilt dus maximale controle vanaf start. Met zomerbanden ben je gewoon aan het freewheelen. Natuurlijk gaat het heel vaak goed, maar dat is meer aan geluk te wijten dan aan controle.
- winterbanden zorgen voor 10-15% langere remweg bij droog wegdek, ook bij < 7 graden (Autobild)
Hier is de foutmarge het grootst. Het is niet zo dat je bij de eerste de beste remactie 10% verder doorschuift. Dat gebeurt pas wanneer je echt op de limiet gaat zitten.
- winterbanden hebben op nat wegdek een langere remweg dan zomerbanden (Autobild)
Ik heb ook gemerkt dat winterbanden op nat wegdek, bij hogere temperaturen idd. zorgen voor minder grip. Niet zozeer tijdens het remmen, wat wederom pas zal optreden wanneer je op de limiet gaat rijden, maar wel tijdens het draaien en wegrijden op bv. mini rotondes. Bij lagere temperaturen (~<5 graden) merk ik dat eigenlijk niet meer.
- winterbanden presteren beter bij aquaplaning dan zomerbanden (ANWB)
Ik lees dat ook in verschillende tests. Zelf nog niet meegemaakt. De waterafvoer van winterbanden zou door het hogere en opener profiel, beter zijn.
Vooral anti winterbanden personen halen steeds weer de 7graden of de 10 tot 15% mindere prestaties erbij om hun stantpunten te verdedigen.
Maar is het niet zo, dat er net als het verschil tussen winterbanden en zomerbanden, er ook grote verschillen zitten tussen zomerbanden en/of winterbanden onderling. De marges die genoemd worden, zitten die dan niet gewoon in 1 grote overlap van merk, model, prijsklasse etc. ?
Ik wissel in de regel ook vrij laat in het seizoen. Ik doe het toch zelf. Binnen een uurtje zitten de winterbanden erom en zijn de zomerbanden weer opgeruimd. Maar ik wil ook niet de avond voordat ze sneeuw voorspellen, nog met de banden gaan zitten klooien. Dus ik zoek altijd een mooi weekend in November uit om te wisselen.
[
Voor 8% gewijzigd door
kendo op 28-10-2012 13:00
]
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF