Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.930 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:56
Nee, in duitsland moet op dezelfde as dezelfde band (merk, type, grootte enz.), alle vier hoeft niet.

Zie hier:
http://reifentest.popgom..../gesetzliche-vorschriften
Article 9.

"untersagen" = verbieden

[ Voor 7% gewijzigd door mountainbiker op 07-11-2012 08:19 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Dat valt dan mee, op dezelfde as valt daar ook wel iets voor te zetten.

Zelf zou ik daar ook voor kiezen, merk type en maat en liefst zelfs productie wel van hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

kwiebus schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:27:
[...]

Misschien zijn de regels in Nederland anders dan in Duitsland? In Duitsland mag je volgens mij bijvoorbeeld ook niet je auto stationair warm laten draaien.
Dat mag in Nederland ook niet.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:02
Meen je dat nou serieus? Dat wist ik helemaal niet, hoe doe je dat dan in file's enzo? De gemiddelde Nederlandse auto draait toch best een behoorlijke tijd stationair, om nou iedere keer de motor uit te zetten en weer te starten (in geval van geen start-stop systeem) is toch behoorlijk slecht voor een motor

Ik ken ook geen agent die trouwens serieus een bekeuring gaat staan schrijven als je de motor laat lopen als je je ruiten staat te krabben

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 07-11-2012 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FastFred schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:12:
Meen je dat nou serieus? Dat wist ik helemaal niet, hoe doe je dat dan in file's enzo? De gemiddelde Nederlandse auto draait toch best een behoorlijke tijd stationair, om nou iedere keer de motor uit te zetten en weer te starten (in geval van geen start-stop systeem) is toch behoorlijk slecht voor een motor

Ik ken ook geen agent die trouwens serieus een bekeuring gaat staan schrijven als je de motor laat lopen als je je ruiten staat te krabben
Nee het is niet slecht voor een motor, Anders zou een start/stop systeem ook funest voor je motor zijn.

Een agent zal ook niet een bekeuring geven als je bij je auto staat te krabben, maar ik ken genoeg mensen die 20 minuten voordat ze weg moeten effe hun auto starten en dan binnen nog ff een kop koffie drinken en de krant lezen en dan pas weg rijden..
Dat is asociaal en zeer buurt onvriendelijk... Zeker met een diesel of andere luide motor die lekker doordreund in je slaapkamer/woonkamer..
Daarnaast ook nog zeer milieu onvriendelijk.

Dus die zullen wel een bekeuring krijgen als oom agent het ziet.. of in ieder geval een waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:19:
[...]
Nee het is niet slecht voor een motor, Anders zou een start/stop systeem ook funest voor je motor zijn.
Dat is het eigenlijk wel...
De motor warmt erg langzaam op, daardoor draait de motor veel langer in een koude ongunstige toestand.
Er moet zo snel mogelijk temperatuur in een motor komen, dat doe je door te gaan rijden.
Met een koude motor dus ook niet bij 2000 rpm al schakelen, maar wat meer toeren maken.
Een goede moderne automaat laat de motor bij koude toestand ook meer toeren maken door later over te schakelen.

Hoe ze dat bij een start/stop systeem opgelost hebben vraag ik me ook nog steeds af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FastFred schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:12:

Ik hoop dat ze er wel zijn, maar rond die tijd zijn er ook weinig agenten op straat.
Het zorgt voor geluids- en milieuoverlast, dus IMHO is het zeker beboetbaar. Een file is een andere situatie dan voor/naast je huis je ruiten krabben.

Het is ook slecht voor je motor, stationair warm laten worden. De motor wordt nauwelijks warm als hij stationair draait, dus de periode dat hij koud loopt is langer.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:56
In duitsland zijn de boetes gelukkig niet zo hoog. Ruiten krabben bij stationair lopende motor kost je 10 euro.

In Nederland? Heb ik er nog nooit van gehoord, is dat misschien een voorschrift uit de gemeentelijke verordening (APV)?

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:13

_Apache_

For life.

Is dat geen milieudelict? Is vast wel een soort kapstok artikel oid voor? :+

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
dude88 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:25:
Hoe ze dat bij een start/stop systeem opgelost hebben vraag ik me ook nog steeds af.
Mijn start/stop systeem stopt niet als de motor koud is of als de accu te leeg is. Maar als je in een file staat is je motor sowieso wel warm.

Ik snap ook niet hoe mensen er in hemelsnaam op komen dat een regel dat je een auto niet stationair warm mag laten draaien zou betekenen dat je in een file je motor zou moeten stoppen. Hoe kom je erop? 8)7
_Apache_ schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:31:
Is dat geen milieudelict? Is vast wel een soort kapstop artikel oid voor? :+
Natuurlijk. Het is gewoon om excessen aan te kunnen pakken van mensen die een half uur van te voren hun auto vast starten. Als je je auto start en dan je ruiten gaat krabben is er niks aan de hand. Doe ik ook, de voorruit- en achterruitverwarming trekken aardig wat stroom en die doen het AFAIK ook niet als van mijn auto de motor niet draait. Als het S/S systeem de motor afgeschakeld heeft en ik de voorruitverwarming aanzet wordt de motor ook gestart.

[ Voor 69% gewijzigd door Hydra op 07-11-2012 09:38 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Daar wordt dan in elk geval weer bevestigd dat een koude motor niet goed is, in elk geval is er over nagedacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn start-stop systeem werkt gewoon met -5 en als ik nog maar net 100m gereden heb en dus nog ijskoud is.
Nieuwe Renault Megane hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
dude88 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:38:
Daar wordt dan in elk geval weer bevestigd dat een koude motor niet goed is, in elk geval is er over nagedacht ;)
Sowieso; het is een diesel. Als ik 's ochtends op de startknop druk gaat 'ie ook even voorgloeien voordat de motor start.

Maar dit heeft natuurlijk niks te maken met stationair draaien in de file. Als ik in de file steeds stoppen en optrekkend verkeer heb maar ik ook geen gebruik van het S/S systeem.
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:39:
Mijn start-stop systeem werkt gewoon met -5 en als ik nog maar net 100m gereden heb en dus nog ijskoud is.
Benzine of diesel? Ik hoop voor je dat 'ie dit niet ook doet als je accu te leeg is :)

[ Voor 24% gewijzigd door Hydra op 07-11-2012 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat is het eigenlijk wel...
De motor warmt erg langzaam op, daardoor draait de motor veel langer in een koude ongunstige toestand.
Er moet zo snel mogelijk temperatuur in een motor komen, dat doe je door te gaan rijden.
Dat gaat inderdaad sneller ja, maar dat het echt slecht is is ook weer overdreven. Er wordt vaak nogal een drama gemaakt van het draaien van een koude motor. Het klopt dat olie en smering allemaal stugger is en dat het alles 'anders in elkaar past' dan als hij warm is. Maar laten we het niet overdrijven, in de praktijk ga je daar niets van merken.
Met een koude motor dus ook niet bij 2000 rpm al schakelen, maar wat meer toeren maken.
Meer toeren met een koude motor? Als we het dan over slecht gaan hebben. Juist omdat het allemaal nog niet zit zoals het moet zijn is meer toeren funest, dus als je stationair koud slecht vind zou je meer toeren absoluut niet moeten willen.

In principe is bij een koude motor het beste om de toeren zo laag mogelijk te houden. Dan duurt opwarmen echter ook het langst dus is dat ook weer nadelig. Zoals altijd is een tussenweg dus het beste.
Een goede moderne automaat laat de motor bij koude toestand ook meer toeren maken door later over te schakelen.
Dat is gewoon de automatische choke, die zorgt dat hij beter start en goed draait. Dat heeft niets met versneld opwarmen te maken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
"Funest" is wel een erg sterk statement wat betreft moderne motoren hoor. D'r wordt hier wel erg dramatisch gedaan over wat een motor aan zou moeten kunnen. Het is een groot brok staal dat honderden explosies per minuut kan handlen. Dat krijg je niet snel kapot hoor, dan moet je meer je best doen dan 'em stationair te laten draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:30:
[...]

Dat gaat inderdaad sneller ja, maar dat het echt slecht is is ook weer overdreven. Er wordt vaak nogal een drama gemaakt van het draaien van een koude motor. Het klopt dat olie en smering allemaal stugger is en dat het alles 'anders in elkaar past' dan als hij warm is. Maar laten we het niet overdrijven, in de praktijk ga je daar niets van merken.

[...]

Meer toeren met een koude motor? Als we het dan over slecht gaan hebben. Juist omdat het allemaal nog niet zit zoals het moet zijn is meer toeren funest, dus als je stationair koud slecht vind zou je meer toeren absoluut niet moeten willen.

In principe is bij een koude motor het beste om de toeren zo laag mogelijk te houden. Dan duurt opwarmen echter ook het langst dus is dat ook weer nadelig. Zoals altijd is een tussenweg dus het beste.

[...]

Dat is gewoon de automatische choke, die zorgt dat hij beter start en goed draait. Dat heeft niets met versneld opwarmen te maken.
Ik zei ook wat meer toeren ;)
Je moet natuurlijk niet tot 5000 rpm gaan doortrekken met een koud blok.
Idd de middenweg.

Een automatische choke bestaat natuurlijk al niet meer sinds de injectie motor...
Die automatenbak schakeld echt gewoon later over, dat wordt in de elektronica van de bak geregeld.
Bij een wat oudere automaat of simpelere automaat zal je dat ook niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenJ
  • Laatst online: 23-05 14:03
Handchoke FTW! :D

Te veel toeren maken is inderdaad niet goed maar te weinig ook niet erg goed. Beste is starten, paar keer rond laten gaan en dan rustig wegrijden.
Ik maak me er zelf ook wel eens schuldig aan maar starten en vervolgens rustig de ruiten gaan krabben is ook niet zo goed, en al helemaal niet voor het milieu ;)

Winterbanden komen binnenkort onder de nieuwe 340, die staan in bestelling.
De winterbanden van mijn Panda gaan naar de Panda van m'n vriendin aangezien ik waarschijnlijk toch niet veel meer met dat ding zal gaan rijden tot die verkocht is.
Voor de Panda heb ik een set Sava Eskimo S2 's. Een B merk maar doet weinig onder voor een A merk, alleen in bochten wil die met nat weer wat eerder rechtdoor.

Onder de 340 komt een set Vredestein Snowtrack's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hydra schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:45:
"Funest" is wel een erg sterk statement wat betreft moderne motoren hoor. D'r wordt hier wel erg dramatisch gedaan over wat een motor aan zou moeten kunnen. Het is een groot brok staal dat honderden explosies per minuut kan handlen. Dat krijg je niet snel kapot hoor, dan moet je meer je best doen dan 'em stationair te laten draaien :)
Ga je nu weer tegen me in terwijl je het met me eens bent? :D
dude88 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:56:
Een automatische choke bestaat natuurlijk al niet meer sinds de injectie motor...
Die automatenbak schakeld echt gewoon later over, dat wordt in de elektronica van de bak geregeld.
Bij een wat oudere automaat of simpelere automaat zal je dat ook niet hebben.
Nou ja, hij houdt zijn invoer hoger. Dat is exact hetzelfde effect maar met een ander systeem. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Gonadan op 07-11-2012 14:46 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

_Apache_ schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:31:
Is dat geen milieudelict? Is vast wel een soort kapstok artikel oid voor? :+
Milieudelicten beginnen bij 300 euro, dus ik hoop het niet voor al die mensen die dat doen :+
Maasluip schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:27:
Ik hoop dat ze er wel zijn, maar rond die tijd zijn er ook weinig agenten op straat.
Hah, zal je verbazen.. M'n moeder liet vorig jaar de hond uit, zegt hallo tegen de agenten, krabt dr ruiten, stapt in de auto, start, en rijd weg. Op dat moment beslaat/bevriest de ruit weer, en ze draait onmiddelijk weer het parkeervak in. En toen kwamen de agenten aanlopen "Zo, u heeft uw ruiten niet gekrabd, hier is uw bon.." Terwijl ze al die tijd verderop in de straat stonden, en dus echt wel gezien hebben dat mn moeder dat wel deed..
Anyway, agenten staan er (soms) ook gewoon om half 7 s'ochtends al, ook in de winter..
RubenJ schreef op woensdag 07 november 2012 @ 14:13:
Een B merk maar doet weinig onder voor een A merk, alleen in bochten wil die met nat weer wat eerder rechtdoor.
Dat zou ik dus echt onacceptabel vinden.. Ik wil de banden die (voor het geld wat ik heb) het beste presteren. Zeker op nat. Banden die beginnen te glijden bij (naar verhouding) lage snelheden zijn dus gewoon kut, en niet "bijna net zo goed".. Ja, ze zijn zwart, rond, en houden je auto van de grond, maar daar is het dan ook wel mee gezegd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:39:
weet je dat zeker? zo koud is het sinds de levering van je auto toch nog niet geweest? :?

enfin, als ik kijk waar mijn auto (Ibiza ST) allemaal aan moet voldoen wil het systeem in werking treden (dus motor afslaan) is dat nog best een lijst :D

copy/paste:

Voorwaarden voor de Start-Stop werking
● De bestuurder moet de veiligheidsgordel omgegespt hebben.
● De motorkap moet gesloten zijn.
● De motor moet op bedrijfstemperatuur zijn.
● Het stuurwiel moet recht staan.
● De wagen mag zich niet op een helling bevinden.
● De wagen mag niet achteruit rijden.
● Er mag geen aanhangwagen vastgekoppeld zijn aan de wagen.
● De temperatuur in het interieur moet zich binnen de comfortlimieten bevinden
(toets AC moet geselecteerd zijn).
● De functie vochtvrij maken van de voorruit is niet aangesloten.
● Er is geen verhoging van de luchtstroom gevraagd.
● De temperatuur HI of LO is niet geselecteerd.
● Het bestuurdersportier moet gesloten zijn.
● Het dieselroetfilter bevindt zich niet in regeneratiemodus (dieselmotoren).
● De acculading mag niet laag zijn om het starten van de motor te garanderen.
● De accutemperatuur moet tussen –1°C en 55°C liggen.

In de volgende situaties wordt de Start-Stop functie onderbroken en wordt
de motor automatisch opnieuw ingeschakeld:

● De wagen beweegt voorwaarts.
● Het rempedaal werd verschillende opeenvolgende keren ingetrapt.
● De accu is overmatig ontladen.
● Het Start-Stop systeem werd handmatig gedeactiveerd.
● De functie vochtvrij maken van de voorruit is aangesloten.
● De temperatuur in het interieur overschrijdt de comfortlimieten (toets
AC ).
● Indien een verhoging van de luchtstroom hoger dan driemaal indrukken
gevraagd wordt.
● De temperatuur HI of LO is geselecteerd.
● De temperatuur van de koelvloeistof is niet geschikt.
● De dynamo is defect, b.v. door breuk van de V-riem.
● Indien niet voldaan is aan de voorwaarden beschreven in de vorige paragraaf.

zo'n lijstje is ook vast in het boekje van de megane te vinden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Pfff.. Dat werkt bijna nooit dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
mwah, valt nog redelijk mee hoor..

ik zie dat er 1 belangrijke nog niet eens tussen staat :P
dat is dat de auto in z'n vrij moet staan zonder ingetrapte koppeling, koppeling intrappen = starten auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

RubenJ schreef op woensdag 07 november 2012 @ 14:13:
Handchoke FTW! :D

Te veel toeren maken is inderdaad niet goed maar te weinig ook niet erg goed. Beste is starten, paar keer rond laten gaan en dan rustig wegrijden.
Ik maak me er zelf ook wel eens schuldig aan maar starten en vervolgens rustig de ruiten gaan krabben is ook niet zo goed, en al helemaal niet voor het milieu ;)
Bij mij staat toch echt in het instructieboekje dat ik bij vrieskou mijn motor bij voorkeur best even mag laten warmdraaien. Dat doe ik dus ook gewoon echter nooit langer als dat ik nodig heb om de ruiten vrij te maken.
Inmiddels zit ik al op 473.000 kilometers en de motor draait nog als een zonnetje dus ik denk zeker niet dat het zo slechts is als wat sommigen altijd beweren....slijtage, hahahahaha 8)7

ik lach niemand uit he :*) gewoon mijn mening

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 07-11-2012 15:44 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Wat ik ooit heb gelezen (jaren terug) is dat het niet zozeer slecht is voor je auto maar meer voor het milieu.
En toen hebben ze maar gezegd dat het slecht is voor je auto zodat mensen het niet al te vaak zouden doen want als ze zeiden dat het voor het milieu was dan hadden er veel mensen schijt aan.
(is jaren terug dat ik dit las dus linkje naar bron is wat moeilijk.)

Maar ik kan ook niet zo snel bedenken wat er slecht aan zou moeten zijn voor je auto. De olie gaat nog steeds overal doorheen en misschien zelfs makkelijker dan wanneer je gelijk het gas erop doet (olie is nog dik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:51

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Voor de motor lijkt het mij niet uit te maken of je nu stilstaat of met lage toerentallen aan het rijden bent. Je vernsnellingsbak is een ander verhaal, al weet ik niet of de temperatuur daar erg belangrijk voor is.
Maar die bak draait alleen als je ook daadwerkelijk rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik weet wel dat mijn volgende auto een standkachel moet hebben. Wat lijkt me dat fijn zeg!

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag, Heeft iemand hier ervaring met pirelli sottozero 16" 205/55 Runflats? Uit mijn hoofd de sottozero 220. Ouders zijn opzoek naar banden voor de BMW 318I E90. Deze kan het bedrijf leveren voor 150 euro per band inc montage(komen nog 4 enzo h velgen bij) is dit wat? of is investering in bijv ander merk lees duurdere banden een betere keus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag, Heeft iemand hier ervaring met pirelli sottozero 16" 205/55 Runflats? Uit mijn hoofd de sottozero 220. Ouders zijn opzoek naar banden voor de BMW 318I E90. Deze kan het bedrijf leveren voor 150 euro per band inc montage(komen nog 4 enzo h velgen bij) is dit wat? of is investering in bijv ander merk lees duurdere banden een betere keus

Edit: Kennelijk iets fout gegaan excuus voor dubbel post kan een mod 1 weghalen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2012 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:45:
D'r wordt hier wel erg dramatisch gedaan over wat een motor aan zou moeten kunnen. Het is een groot brok staal dat honderden explosies per minuut kan handlen. Dat krijg je niet snel kapot hoor, dan moet je meer je best doen dan 'em stationair te laten draaien :)
Gietijzer en/of lichtmetaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
[...]
Als de ruiten goed bevroren zijn gaat het een stuk beter als de kachel wat warmte begint te produceren, eerst krabben en daarna starten is geen doen. Ik sta ieder winter wel een paar keer te hakken op de voorruit.
Als je de motor niet warm laat draaien tijdens het krabben zie je helemaal niks als je weg wil rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Probeer de volgende keer het ijs met water te ontdooien. Dat wis je er zo vanaf en je hebt geen last van aanvriezend vocht.
Werkt voor mij al 10 jaar perfect. Pas vanaf -15 wordt het lastig.

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 07-11-2012 17:37 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dan nog beslaat vaak de binnenkant, voor mij is het meestal ook warm draaien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Maasluip schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:37:
Probeer de volgende keer het ijs met water te ontdooien. Dat wis je er zo vanaf en je hebt geen last van aanvriezend vocht.
Werkt voor mij al 10 jaar perfect. Pas vanaf -15 wordt het lastig.
Weinig zin een emmer water naar beneden te sjouwen, sorry ;)
Gonadan schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:55:
Dan nog beslaat vaak de binnenkant, voor mij is het meestal ook warm draaien.
Als het echt goed koud is krijg je als je sproeit dan van die ijsbloemen. :D

[ Voor 27% gewijzigd door Hydra op 07-11-2012 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Paar keer sproeien met je antivries, of het moet echt goed dik erop zitten dan helpt dat ook niet. :+
Kost alleen je ruitenwissers dan. :P

Ik heb iig volgende week vrijdag de afspraak staan dat de wintersteelies er weer onder kunnen.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Auto starten, ruitenverwarming achter aan, spiegelverwarming aan, ontwaseming aan en met de ontdooispray de vooruit en zijruiten behandelen :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Lucky-Shirt schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:52:
Voor de motor lijkt het mij niet uit te maken of je nu stilstaat of met lage toerentallen aan het rijden bent.
Waar basseerd je dat op?
Lucky-Shirt schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:52:Je vernsnellingsbak is een ander verhaal, al weet ik niet of de temperatuur daar erg belangrijk voor is.
Maar die bak draait alleen als je ook daadwerkelijk rijdt.
Als je auto in N staat en je de koppeling niet in trapt draait er een deel van je versnellingsbak gewoon mee. Niet alles uiteraard.

Verder is het gewoon een feit dat een motor niet optimaal draait en extra slijtage heeft bij een koude motor. Dat heeft met de olie en uitzetting van de matrialen te maken.
Als je je ruiten gaat krabben wat ongeveer 1 min duurt zal je daar geen last van hebben, dat doe ik ook. De fan moet eenmaal draaien om te zorgen dat de ruiten niet beslaan.

Maar echt gewoon 15 min langzaam laten opwarmen is gewoon niet goed, en van 1 keer ga je dat natuurlijk ook niet merken. Maar als dat altijd gebeurt zal je daar gewoon snellere slijtage door krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39
dude88 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 07:18:
Verder is het gewoon een feit dat een motor niet optimaal draait en extra slijtage heeft bij een koude motor. Dat heeft met de olie en uitzetting van de matrialen te maken.
Als je je ruiten gaat krabben wat ongeveer 1 min duurt zal je daar geen last van hebben, dat doe ik ook. De fan moet eenmaal draaien om te zorgen dat de ruiten niet beslaan.

Maar echt gewoon 15 min langzaam laten opwarmen is gewoon niet goed, en van 1 keer ga je dat natuurlijk ook niet merken. Maar als dat altijd gebeurt zal je daar gewoon snellere slijtage door krijgen.
Na hoeveel minuten ligt dan precies het omslagpunt dat stationair warm draaien slecht wordt voor je motor? In mijn instructieboekje staat dat je bij vorst de motor enkele minuten dient te laten warmdraaien alvorens weg te rijden (behalve als je in Duitsland woont). Er staat dus geen exacte tijdsduur vermeld. Is bijvoorbeeld 3 minuten nog goed voor de motor en 5 minuten al slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Laatst online: 09-09 12:30
Hoeveel druk hebben jullie eigenlijk in jullie winterbanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
kwiebus schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:10:
[...]

Na hoeveel minuten ligt dan precies het omslagpunt dat stationair warm draaien slecht wordt voor je motor? In mijn instructieboekje staat dat je bij vorst de motor enkele minuten dient te laten warmdraaien alvorens weg te rijden (behalve als je in Duitsland woont). Er staat dus geen exacte tijdsduur vermeld. Is bijvoorbeeld 3 minuten nog goed voor de motor en 5 minuten al slecht?
Geen idee...
Kan me ook voorstellen dat dit per type motor en type olie verschillend is.
Mocht je dat echt willen weten even bij een merken dealer vragen.

Zelf denk ik dat het allemaal niet zo storm loopt. Maar als je dat ding gewoon altijd vanaf erg koud heel langzaam laat opwarmen dat je dan extra slijtage krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hydra schreef op woensdag 07 november 2012 @ 18:15:
Als het echt goed koud is krijg je als je sproeit dan van die ijsbloemen. :D
Heb ik wel eens gehad inderdaad, de enige optie was elke tien seconden even sproeien tot de ruit van binnenuit verwarmd werd. Zal wel wat litertjes gekost hebben. :')
Joopieboy schreef op woensdag 07 november 2012 @ 18:17:
Paar keer sproeien met je antivries, of het moet echt goed dik erop zitten dan helpt dat ook niet. :+
Kost alleen je ruitenwissers dan. :P
Nee dank je, ik hecht nogal waarde aan de werking van mijn ruitenwissers. Aangezien die dingen zo een paar tientjes per set kosten ben ik er wel zuinig op. ;)
Het klopt dat hij het 'zwaarder' heeft, maar als je gaat rijden warmt hij echt niet heel veel sneller op. Dan scheelt het hooguit een paar minuten. Het probleem zit hem dan eerder in het feit dat niet alle overige draaiende delen meegedaan hebben en dat sommigen nog helemaal koud zijn. Veel mensen verwarren dan ook de koelwatertemperatuur (meter op je dashboard) met de 'motortemperatuur'. Als het koelwatermetertje normaal staat betekend dat nog niet dat de auto goed opgewarmd is, vaak duurt dat nog wel even langer. Ga je dus met je stationair 'warm' gedraaide auto meteen lekker doorkarren dan krijgen die andere onderdelen flink op hun lazer.

Maargoed, ga gewoon verstandig en voorzichtig om met de auto, dan ga je van eventuele extra slijtage niets merken. Een exact omslagpunt is dan ook niet echt boeiend.

[ Voor 70% gewijzigd door Gonadan op 08-11-2012 09:49 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:11

-tom-562

Oliesjeik

Tsurany schreef op woensdag 07 november 2012 @ 21:42:
Auto starten, ruitenverwarming achter aan, spiegelverwarming aan, ontwaseming aan en met de ontdooispray de vooruit en zijruiten behandelen :)
Precies, zo doe ik het ook. Plus dat bij mij ook nog eens de stoelverwarming aan gaat 8)
Die ruiteontdooispray is wat dat betreft ideaal.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja stoelverwarming gaat nooit uit, echt heerlijk :D Mini orgasme!

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Stoelverwarming, de beste optie die je op een auto kan hebben. Heerlijk met wat kouder weer. Nadeel is dat je de auto niet meer bent uit te schoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

[...]
Nogmaals, dat ga je never nooit niet merken.
Ik doe dat warmdraaien al 12 jaar met mijn auto in de winter en na 473.000 kilometer heb ik nog geen enkel probleem met de motor. Wat voor slijtage? Zou ik toch wel iets van moeten weten, dan toch?
Ik vind dat echt zo'n urban legend, bah (los van het feit dat het best schadelijker zou kunnen zijn voor het milieu, dat wil ik best geloven, maar slijtage...nee)
Een motor slijt veel meer van andere zaken, zoals koud veel te hard gaan trappen.
Gonadan schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:44:
Maargoed, ga gewoon verstandig en voorzichtig om met de auto, dan ga je van eventuele extra slijtage niets merken. Een exact omslagpunt is dan ook niet echt boeiend.
Juist
_/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door psy op 08-11-2012 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Moet zeggen dat ik wel heel blij ben dat mijn auto een oliedruk meter heeft (oke liever olietemp meter) kan dan precies zien hoe goed de motor op temp is en wanneer ik dus echt het gas kan open gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ben blij dat ik het niet heb, dan hoef ik er ook niet op te letten en kan ik lekker gassen wanneer ik dat wil terwijl ik veilig in onwetendheid zit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

als de versnellingsbak niet meer zo stug schakelt weet ik dat de olie opgewarmd moet zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 08:25

911GT2

en blazen maar!

Ik heb het wel eens vaker gezegd en ik zal hiervoor wel een botte boer gevonden worden, maar ik kijk eigenlijk nergens naar. :X Gewoon dat blok zo snel mogelijk op temperatuur is het enige wat telt. Hoe? Whatever it takes. Ik ben in de 'luxe' positie dat ik me daar niet druk over hoef te maken en dat doe ik dus ook niet. Of je het er nou mee eens bent of niet. Ik heb het nooit lang koud in mijn auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

itsleon schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:38:
Moet zeggen dat ik wel heel blij ben dat mijn auto een oliedruk meter heeft (oke liever olietemp meter) kan dan precies zien hoe goed de motor op temp is en wanneer ik dus echt het gas kan open gooien.
50/50 20 werkt toch ook gewoon prima? Dan kan je in elke auto rijden zonder je ooit zorgen hoeft te maken over correct warm rijden. Ik doe nooit anders. :) Oliedruk gebruiken om te gokken of je motortemperatuur hoog genoeg is vind ik een te wazige indicator, en je vergeet dan transmissievloeistoffen enzo.
911GT2 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:51:
Ik heb het wel eens vaker gezegd en ik zal hiervoor wel een botte boer gevonden worden, maar ik kijk eigenlijk nergens naar. :X Gewoon dat blok zo snel mogelijk op temperatuur is het enige wat telt. Hoe? Whatever it takes. Ik ben in de 'luxe' positie dat ik me daar niet druk over hoef te maken en dat doe ik dus ook niet. Of je het er nou mee eens bent of niet. Ik heb het nooit lang koud in mijn auto :)
Je hebt gelijk, ik vind het enorm schofterig dat je met spullen die niet eens van jezelf zijn zo om gaat. Koop zelf een auto of wees een vent, jank niet over bijtelling en bestel een leasebak met stand- & bijverwarming en verwarmde stoelen.

[ Voor 27% gewijzigd door AtleX op 08-11-2012 11:30 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

AtleX schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:57:
[...]

Je hebt gelijk, ik vind het enorm schofterig dat je met spullen die niet eens van jezelf zijn zo om gaat. Koop dan zelf een auto als je zo met die dingen om wilt gaan. Of wees een vent, jank niet over bijtelling en bestel een leasebak met stand- & bijverwarming en verwarmde stoelen.
Het is geen leasebak... Dat is een verkeerde aanname. Ik zeg alleen dat ik er geen rekening mee hoef te houden. Ik had verwarmde stoelen besteld (met memory functie) maar die zijn helaas niet geleverd (daar zijn we nog mee bezig met de dealer). Bovendien, mijn dochter in haar kinderstoel heeft vrij weinig aan verwarmde stoelen.

Je hebt werkpaarden en luxe paarden. Dit is een werkpaard... simpel zat.

[ Voor 10% gewijzigd door 911GT2 op 08-11-2012 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

itsleon schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:38:
En ook die zegt niets over de rest. Is je olie warm maar de versnellingsbak nog niet, jij lekker planken. Jij hebt dus last van hetzelfde misverstand. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Gonadan schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:12:
[...]

En ook die zegt niets over de rest. Is je olie warm maar de versnellingsbak nog niet, jij lekker planken. Jij hebt dus last van hetzelfde misverstand. ;)
Aangezien het behoorlijk lang duurt voor de olie echt op de juiste temp is heb ik er meestal al 20km opzitten voordat echt het gas erop gaat. De olie in de versnellingsbak zal dan vast wel ook op temp zijn.
Het is niet dat ik me auto stil laat staan totdat de druk normaal is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Zojuist die van mij erop laten zetten dus ik ben ook weer winterklaar :)
itsleon schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:27:
Aangezien het behoorlijk lang duurt voor de olie echt op de juiste temp is heb ik er meestal al 20km opzitten voordat echt het gas erop gaat. De olie in de versnellingsbak zal dan vast wel ook op temp zijn.
Sorry hoor maar wat een onzin. 20km moeten rijden voordat je auto warm genoeg is om flink gas te geven 8)7

[ Voor 78% gewijzigd door Hydra op 08-11-2012 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

itsleon schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:27:
Zal best, maar feit blijft dat het metertje nog steeds niet aangeeft of alles warm is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Gonadan schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:31:
[...]

Zal best, maar feit blijft dat het metertje nog steeds niet aangeeft of alles warm is. ;)
Daar ben ik natuurlijk ook op de hoogte van is ook meer indicatie (handteer als regel dat er eerst tussen de 20-30km gereden moet worden voordat hij alle paardjes loslaat.)
Want bij een koude motor zorg ik ervoor dat die niet boven de 3k RPM uitkomt en gewoon rustig rij (90PSI oliedruk).
Zodra de druk wat lager word (olie warmer) weet ik dat de RPM ook rustig omhoog kan maar dat de druk onder de 90PSI moet blijven.
Ben meestal al op me werk voordat hij echt juist om temp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
itsleon schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:36:
Daar ben ik natuurlijk ook op de hoogte van is ook meer indicatie (handteer als regel dat er eerst tussen de 20-30km gereden moet worden voordat hij alle paardjes loslaat.)
Wat een onzin. Kom met een onderzoek ofzo dan? 20km :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Hydra schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:30:
Zojuist die van mij erop laten zetten dus ik ben ook weer winterklaar :)

[...]

Sorry hoor maar wat een onzin. 20km moeten rijden voordat je auto warm genoeg is om flink gas te geven 8)7
Ligt eraan hoe gevoelig je auto is. Nieuwe autos hebben hier amper nog last van, oude, sneller autos moeten echter lang warm draaien en voordat alle vloeistoffen warm zijn kan je zo 20km verder zijn. Hoeft niet maar is goed voor de levensduur van de auto.

Overigens zit ik te wachten tot ik met de trein kan, zeker niet dat ik weer met een bmw met zomer bandjes door het ijs ga rijden. Mensen met (geen verwijt) winterbanden zijn levens gevaarlijk voor je auto als je door sneeuw rijd met zomer bandjes. Iemand die even schrikt en vol (nutteloos of nuttig) op ze rem trapt en je mag hopen dat je hem kan ontwijken, sneller remmen zit er niet in.

Mensen met winterbanden zouden een sticker op hun achter raam moeten plakken

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Ja man en mensen met ABS ook en ESP... ow en mensen met de automatische functie dat de knipperlichten aan gaan bij hard remmen ook....

...of je kunt gewoon voldoende afstand houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
evilpin0 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:58:
Ligt eraan hoe gevoelig je auto is. Nieuwe autos hebben hier amper nog last van, oude, sneller autos moeten echter lang warm draaien en voordat alle vloeistoffen warm zijn kan je zo 20km verder zijn. Hoeft niet maar is goed voor de levensduur van de auto.
Nogmaals: kom met onderbouwing. Je beweert een hoop loze dingen maar 20km rijden is volkomen onzin.
Mensen met zomerbanden zouden gewoon thuis moeten blijven als 't sneeuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Lol, als ik de pitstraat uit ben, gaat t gas dr op hoor :P Daar moet ie maar tegenkunnen.. De auto wordt vertroeteld met goed onderhoud, dan moet ie ook maar n beetje voor werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Waarom is dat onzin? Mijn vorige auto werd van een klein ritje echt niet warm. En een hoogtoerige benzinemotor met 2.5 ton op de teller trap ik alleen richting het rode gebied met een olietemperatuurmeter die aangeeft dat de olie warm is. Koelvloeistof stond na een paar Km op 90 graden, olie had wel een km of 20 nodig voor die op de juiste temperatuur stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Hydra schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:53:
[...]

Wat een onzin. Kom met een onderzoek ofzo dan? 20km :')
Een aantal auto's binnen de club (allemaal dezelfde auto) hebben wel een olietemp. En deze is zo rond de 20-30km op de juiste temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Lucky-Shirt schreef op donderdag 08 november 2012 @ 12:03:
Waarom is dat onzin? Mijn vorige auto werd van een klein ritje echt niet warm. En een hoogtoerige benzinemotor met 2.5 ton op de teller trap ik alleen richting het rode gebied met een olietemperatuurmeter die aangeeft dat de olie warm is. Koelvloeistof stond na een paar Km op 90 graden, olie had wel een km of 20 nodig voor die op de juiste temperatuur stond.
Alsof die olie perse 90 graden moet zijn 8)7

Edit: weet je, laat maar. Zullen we het gewoon weer over winterbanden hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door Hydra op 08-11-2012 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Hydra schreef op donderdag 08 november 2012 @ 12:08:
[...]

Ik vind jouw koppigheid wel interessant. Wanneer denk jij dan dat het warm is? Ik denk dat die 20 tot 30 km helemaal geen gekke richtlijn is. Water warmt veel sneller op als olie, daar moet je altijd rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ach ik houd tien tot vijftien minuten aan, maar eigenlijk maakt het geen zak uit want ik rijd toch meestal rustig. Die ene keer dat ik wel trap zorg ik dat ik die tijd minimaal gereden heb, dan is hij in ieder geval niet koud meer. Onderbouwen kan ik die tijd niet en dat interesseert me ook niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

evilpin0 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:58:
Overigens zit ik te wachten tot ik met de trein kan, zeker niet dat ik weer met een bmw met zomer bandjes door het ijs ga rijden. Mensen met (geen verwijt) winterbanden zijn levens gevaarlijk voor je auto als je door sneeuw rijd met zomer bandjes. Iemand die even schrikt en vol (nutteloos of nuttig) op ze rem trapt en je mag hopen dat je hem kan ontwijken, sneller remmen zit er niet in.

Ik mag toch hopen dat dit een grap is? Anders heb je wel het onnozelheid record te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het kan door de temperatuur komen, maar nu er ruim 2 weken winterbanden op zitten rijd ik toch 10% minder zuinig (5,5 l/100 km ipv 5 l/100km). Vanochtend de bandenspanning nog maar eens gecontroleerd maar was in orde.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rolweerstand zal hoger zijn, dat in combinatie met een lager temperatuur kan voor een hoger verbruik zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Hydra schreef op donderdag 08 november 2012 @ 12:08:
[...]

Mensen die andere mensen belachelijk maken omdat ze wel zuinig op hun spullen zijn en die juist willen behandelen. 8)7 Ik houd me ook vrij strikt aan 50/50 20 hoor. Dan kan ik tenminste met goed fatsoen in elke auto, van mezelf of van anderen, rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zolang je maar op de rechter baan blijft rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
AtleX schreef op donderdag 08 november 2012 @ 12:56:
[...]

Mensen die andere mensen belachelijk maken omdat ze wel zuinig op hun spullen zijn en die juist willen behandelen. 8)7 Ik houd me ook vrij strikt aan 50/50 20 hoor. Dan kan ik tenminste met goed fatsoen in elke auto, van mezelf of van anderen, rijden.
Ik maak niemand belachelijk. Ik vind dat je 20km zou moeten rijden voordat je olie warm genoeg zou zijn alleen complete onzin. Als dit zo belangrijk was hadden ze wel een indicatie in je auto ingebouwd die aangaf dat je olie warm genoeg is (die meter is alleen om aan te geven of je olie te warm wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

leuk_he schreef op donderdag 08 november 2012 @ 12:45:
Het kan door de temperatuur komen, maar nu er ruim 2 weken winterbanden op zitten rijd ik toch 10% minder zuinig (5,5 l/100 km ipv 5 l/100km). Vanochtend de bandenspanning nog maar eens gecontroleerd maar was in orde.
Ah, ik begon ook al aan mezelf te twijfelen... ik merk dit ook. Waar ik eerst rustig 1100-1120 km op één tank deed, kom ik bij de laatste 2 tankbeurten nog maar met grote moeite aan de 1000 km per tank nu.

Vind het een behoorlijk groot verschil, want bandenspanning etc was OK. Heb de leasemaatschappij gemailed, en die meldden ook al dat dit een vrij normaal verschil is voor winterbanden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
AtleX schreef op donderdag 08 november 2012 @ 12:56:
[...]

Wat is 50/50 20?
Hydra schreef op donderdag 08 november 2012 @ 13:00:
[...]

Ik maak niemand belachelijk. Ik vind dat je 20km zou moeten rijden voordat je olie warm genoeg zou zijn alleen complete onzin. Als dit zo belangrijk was hadden ze wel een indicatie in je auto ingebouwd die aangaf dat je olie warm genoeg is (die meter is alleen om aan te geven of je olie te warm wordt).
Dus je zegt dat je met een koude motor de redline kan opzoeken omdat de fabrikant geen sticker heeft geplaatst dat het niet kon?

Als ik kijk naar me vorige auto die wel vanaf de fabriek een olie temp meter had staat er toch echt vanaf welke temp je kan gaan redlinen.

Overigens als ik in me huidige auto de obd erin doet en deze aansluit om me telefoon geeft deze precies aan wanneer als op de juiste temp is en dan pas gaat het lampje aan dat je mag gaan uitleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:03
Ik denk 50% gas en 50% van de max toeren voor 20 km lang?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Hydra schreef op donderdag 08 november 2012 @ 13:00:
[...]

Goh, laat dat in die betreffende auto nu juist het geval zijn. Naast een overduidelijk gesmoorde koelwatertemperatuurmeter een niet gesmoorde olietemperatuurmeter. En daar moest je een goede 20 km mee rijden voor de olietemperatuurmeter überhaupt omhoog kwam. En die zag je ook varieren tijdens het rijden. Lekker sportief rijden, wat hoger in de toerentallen en de meter liep wat op, wat rustiger, lager in de toerentallen en de meter zakte weer. Tegelijkertijd bleef de koelvloeistof altijd strak op 90 graden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 21:27
Tsurany schreef op donderdag 08 november 2012 @ 12:47:
Rolweerstand zal hoger zijn, dat in combinatie met een lager temperatuur kan voor een hoger verbruik zorgen.
In koude lucht zit meer zuurstof. Dus heb je minder brandstof nodig. Rolweerstand van winterbanden is inderdaad hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

KillaZ schreef op donderdag 08 november 2012 @ 13:48:
Correct.
Dacuuu schreef op donderdag 08 november 2012 @ 13:56:
[...]

In koude lucht zit meer zuurstof. Dus heb je minder brandstof nodig.
Leg eens uit?

[ Voor 30% gewijzigd door AtleX op 08-11-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In koude lucht zit meer zuurstof. Dus heb je minder brandstof nodig.
Leuke theorie, klopt niet. Er zijn zoveel meer factoren dan enkel de hoeveelheid zuurstof per kuub lucht. Zo is je luchtweerstand ook hoger bij koude temperaturen wat weer tegen werkt. Verlies in je transmissie door lagere temperatuur. Er is een groter verschil tussen omgevingstemperatuur en bedrijfstemperatuur dus motor moet langer verwarmen. Motor krimpt waardoor wrijvingsverlies hoger is. Extra elektrische apparatuur die de auto verwarmd.

[ Voor 49% gewijzigd door Tsurany op 08-11-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ok.. dan is mijn methode iets lomper (50/50 3).. :P
[...]

In koude lucht zit meer zuurstof. Dus heb je minder brandstof nodig. Rolweerstand van winterbanden is inderdaad hoger.
Wrong! In koude lucht zit (per liter volume) meer moleculen, en dus meer zuurstof. en (in geval van benzine-auto's) moet voor die extra zuurstof extra brandstof ingespoten worden. Verder verdampt benzine minder goed in koude lucht, dus *nog* meer extra brandstof..
(want ja, alle zuurstof moet opgebruikt worden, anders verbranden de uitlaatkleppen en/of detoneert de benzine vroegtijdig, ipv gecontroleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 21:27
AlexanderB schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:03:
[...]

[...]

Wrong! In koude lucht zit (per liter volume) meer moleculen, en dus meer zuurstof. en (in geval van benzine-auto's) moet voor die extra zuurstof extra brandstof ingespoten worden. Verder verdampt benzine minder goed in koude lucht, dus *nog* meer extra brandstof..
(want ja, alle zuurstof moet opgebruikt worden, anders verbranden de uitlaatkleppen en/of detoneert de benzine vroegtijdig, ipv gecontroleerd)
Zijn er geen autos met een inlaat lucht regelaar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ja, je gasklep :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:03
AlexanderB schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:03:
[...]

[...]
Ik moest, toen ik nog bij mijn ex woonde, bijna meteen bij Uitgeest de A9 op. Helaas snappen maar weinig mensen dat je voor de bocht van de invoegstrook een beetje snelheid moet maken, omdat die strook niet heel erg lang is.

Gevolg: Een hoop gevloek en getier als er weer zo'n bosaap met 80 km/h ging invoegen en ik vrij snel moest handelen. Wat dus ook weer inhield dat ik soms vol gas er langs moest om in te voegen.

Scheelde wel dat ik daarna 70 km aan snelweg had....Dus warm werd dat ding wel :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Een choke/koudestartregeling spuit vaak wat extra brandstof in, i.p.v. de luchttoevoer afsluiten. Immers, je start je auto niet volgas (dus met je gasklep vol open).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spam, en nog van de goedkope doorzichtige soort ook

[ Voor 90% gewijzigd door PWM op 09-11-2012 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Goh, speciaal voor geregistreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 00:21
Hydra schreef op donderdag 08 november 2012 @ 12:00:
[...]
Mensen met zomerbanden zouden gewoon thuis moeten blijven als 't sneeuwt.
Mensen met winterbanden zouden gewoon thuis moeten blijven als 't niet sneeuwt ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

:F

Als ik van iedereen die in mijn ogen iets niet goed doet ga eisen dat zij thuis blijven dan zal het zéér rustig op de weg worden. ;)

Objectief gezien zou ik dan zelf ook de weg niet op mogen. :')
-tom-562 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 16:49:
[...]

Een choke/koudestartregeling spuit vaak wat extra brandstof in, i.p.v. de luchttoevoer afsluiten. Immers, je start je auto niet volgas (dus met je gasklep vol open).
Nope, een choke kan je gebruiken om minder lucht in te laten, die doet niets met de benzine. Tegenwoordig kan het motormanagement meer benzine inspuiten waardoor de choke niet meer nodig is. Gaat dus net anderom. Beide methoden zorgen voor een rijker mengsel.

[ Voor 77% gewijzigd door Gonadan op 09-11-2012 08:53 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

knip

[ Voor 154% gewijzigd door PWM op 09-11-2012 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Gonadan schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 08:51:

Als ik van iedereen die in mijn ogen iets niet goed doet ga eisen dat zij thuis blijven dan zal het zéér rustig op de weg worden. ;)

Objectief gezien zou ik dan zelf ook de weg niet op mogen. :')

[...]

Nope, een choke kan je gebruiken om minder lucht in te laten, die doet niets met de benzine. Tegenwoordig kan het motormanagement meer benzine inspuiten waardoor de choke niet meer nodig is. Gaat dus net anderom. Beide methoden zorgen voor een rijker mengsel.
Dat ligt er toch maar echt net aan hoe de choke werkt.... De meeste choke's werken met een verrijking van het mengsel, niet met het afsluiten van de inlaat. Je gasklep staat in principe al nagenoeg gesloten als je start (want je geeft geen gas)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

-tom-562 schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:42:
Dat ligt er toch maar echt net aan hoe de choke werkt.... De meeste choke's werken met een verrijking van het mengsel, niet met het afsluiten van de inlaat. Je gasklep staat in principe al nagenoeg gesloten als je start (want je geeft geen gas)
In de volksmond wordt die methode ook choke genoemd inderdaad, net zoals ze de hogere toeren van je auto vaak 'automatische choke' noemen. Het is echter geen choke klep meer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Handmatige choke en bij elk stoplicht weer balanceren met beetjes gas geven en choken om de motor aan de praat te houden, nee een leuke herinnering maar ben blij dat het voor mij tot het verleden behoord. Komende week gaan de winterbanden er onder, mooi op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

offtopic:
Ik ken de 50/50/20 regel in een andere context. Op het moment dat je een 50/50 kans hebt, gok je maar in 20% van de gevallen goed. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08
sambalbaj schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:53:
Handmatige choke en bij elk stoplicht weer balanceren met beetjes gas geven en choken om de motor aan de praat te houden, nee een leuke herinnering maar ben blij dat het voor mij tot het verleden behoord. Komende week gaan de winterbanden er onder, mooi op tijd.
Dat moet ik met m'n motor nog steeds ;)

Die choke is overigens een combinatie van hoger toerental en rijker mengsel. Je trekt een plunger open waardoor er mee lucht aangezogen wordt.. en deze lucht trekt via een extra sproeier extra brandstof mee (in verhouding meer dan normaal).

Edit: jammer dat het niet te kiezen is. Mijn motor is wat kieskeurig.. dus ik wil hem wat langer op hoger toerental houden.. maar NIET op het rijkere mengsel. Dan verzuip je hem.

[ Voor 12% gewijzigd door Korvaag op 09-11-2012 11:52 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 00:21
Gonadan schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 08:51:

Vandaar ook mijn reaktie :) Laat mensen lekker zelf bepalen of het wel of niet verantwoord is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 21:23

JdM

Humbled

Ik ga vanaf deze winter eens over op een ander merk winterbanden. Ik rijd met mijn zomerwielen ook op vredestein en heb op mijn winterset ook vredestein snowtrac's gehad.
Ben hier altijd zeer tevreden over geweest en ze hebben me in besneeuwd berggebied altijd zonder kettingen nog weten te laten arriveren op plaats bestemming (uitgezonderd tijdens een halve sneeuwstorm vorig jaar in Zwitserland met nog 4,5mm profiel).
Vandaar dus ook nu nieuwe banden erop, ik ga eens voor de Pirelli Snow's nu en ben benieuwd. Ik verwacht overigens niet teleurgesteld te worden :)
Iemand ervaring met deze banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

JdM schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 20:16:
Vandaar dus ook nu nieuwe banden erop, ik ga eens voor de Pirelli Snow's nu en ben benieuwd. Ik verwacht overigens niet teleurgesteld te worden :)
Iemand ervaring met deze banden?
Tja, kijk hier eens:
http://www.anwb.nl/bestan...012/wb12_205-55-r-16h.pdf

Ik beb de Conti's genomen :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Vandaag de winterbanden er maar weer eens opgegooid, beter dan wachten op een weeromslag en dan overhaast moeten wisselen. Met de Nederlandse seizoenverdeling rij ik wel heel wat meer (30%) km op zomerrubber in vergelijking met de winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JdM schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 20:16:
Ik rijd met mijn zomerwielen ook op vredestein en heb op mijn winterset ook vredestein snowtrac's gehad.
Ben hier altijd zeer tevreden over geweest en ze hebben me in besneeuwd berggebied altijd zonder kettingen nog weten te laten arriveren op plaats bestemming (uitgezonderd tijdens een halve sneeuwstorm vorig jaar in Zwitserland met nog 4,5mm profiel).
Vandaar dus ook nu nieuwe banden erop, ik ga eens voor de Pirelli Snow's
Dat snijdt toch geen hout?
Of gaat het nog zo goed in dit land dat men uit verveling maar eens een ander merk banden kiest.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:11

Klippy

Still Game

Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 20:47:
[...]

Dat snijdt toch geen hout?
Of gaat het nog zo goed in dit land dat men uit verveling maar eens een ander merk banden kiest.....
Hij was sowieso aan nieuwe banden toe, winterbanden moeten minimaal 4 mm profiel hebben, vandaar dat hij aangeeft dat ze vorig jaar al minder goed werden met 4,5 mm.

Vrijdag gaan die van mij er weer onder, 't is nog geen winter, maar ik had de afspraak al bijna een maand geleden gemaakt en toen waren alle zaterdagen al vol t/m december....

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Pagina: 1 ... 60 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.