Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.897 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Lijkt me een goede keus, ook in maart is er nog voldoende kans op nachtvorst en winterse buien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mwoh, uiterlijk half maart gaan ze bij mij er toch echt vanaf.
en op gladheid maakt het toch weinig uit.

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 19-02-2012 12:09 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:28

-tom-562

Oliesjeik

Ik laat ze er lekker de hele zomer onder zitten :*)
/me Rent hard weg

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
-tom-562 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 12:41:
/me Rent hard weg
Lekker gummen in de bochten jeweets...

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:42
(jarig!)
-tom-562 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 12:41:
/me Rent hard weg
Niet vergeten ze voor de winter te wisselen he ! ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:28

-tom-562

Oliesjeik

Hydra schreef op zondag 19 februari 2012 @ 13:26:
[...]

Lekker gummen in de bochten jeweets...
Heb nergens last van :)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik heb volgende week woensdag een afspraak om de zomerbandjes er weer op te laten zetten. is dat te vroeg?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Slasher schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:14:
Ik heb volgende week woensdag een afspraak om de zomerbandjes er weer op te laten zetten. is dat te vroeg?
Denk niet dat we nog erge vorst krijgen in ieder geval, maar ik ga nog op wintersport dus moet sowieso wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Hydra schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:15:
[...]

Denk niet dat we nog erge vorst krijgen in ieder geval, maar ik ga nog op wintersport dus moet sowieso wachten.
Ik vind volgende week rijkelijk vroeg, de winter is nog verre van afgelopen. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van vorst en sneeuw in maart. In 2005 bijvoorbeeld met 50 cm sneeuw en -20 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Vandaag met het OV naar mn werk geweest. Toch niet chill om op zomerbandjes met een waarschuwing voor gladheid in je achterhoofd de weg op te gaan...

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

marrk schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:37:
Vandaag met het OV naar mn werk geweest. Toch niet chill om op zomerbandjes met een waarschuwing voor gladheid in je achterhoofd de weg op te gaan...
Gladheid met winterbanden is ook niet prettig hoor, op glad ondergrond glij je ook met wintersloffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:51

CeesKees

I rest my Kees

Dude.... winterbanden geven je voordeel met sneeuw... that's it.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:53
Op ijs doen ze het nog steeds beter dan de meeste zomerbanden, maar tis niet alsof je ineens magische grip hebt omdat er een sneeuwvlok op je band staat, glijden doe je altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
En zo is de cirkel weer rond :+
Ik ga 7 april wisselen, maar zelfs dat is geen 100,000 % garantie, mensen met enige kennis van agrarische tradities weten dat het tot de IJsheiligen (11 t/m 15 mei) nog 's nachts kan vriezen, dus theoretisch ook glad kan zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door Henk007 op 20-02-2012 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
Vandaag kapotgelachen om onze salesdodo. Loopt altijd dik te doen met z'n leasebak en door de baas betaalde winterbanden en hoe goed die wel niet zijn. De beste man deed vanochtend een achterwaartse salto op die bordeelsluipers van hem, blijkbaar geen winterzolen of het is gewoon karma :P

Hoe dan ook, ik heb nu ook weer winterbanden omdat ik een andere auto heb. Als het inderdaad echt zo warm gaat worden dan gaan snel de zomersloffen er weer onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:45

franssie

Save the albatross

winterkniebanden

beetje offtopic maar met al die verhitte koudebanden discussies mag dat vast wel ;)

edit:// en weer een start van de Dude/Sweet?Sweet/Dude?

discussie :+

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 20-02-2012 23:10 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:10
CeesKees schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:50:
Dude.... winterbanden geven je voordeel met sneeuw... that's it.
Dude.... ook op ijs geven ze je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 10:13
marrk schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:37:
Niks van gemerkt tijdens de 120KM naar werk om 06:30 vanmorgen...
Alleen voor de deur ging ik bijna op m'n smoel omdat het glad was.

Vrijdag nieuwe auto en dan ga ik ook eens voor de winterbanden!

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik was vanochtend toch wel weer blij met ze. De hele weg eigenlijk geen problemen, tot ik in Zoetermeer aan kwam. Daar lag dus gewoon 1 à 2 centimeter sneeuw :X Dat is ook het verraderlijke op dit moment, het kan ergens prima zijn, en op een andere plek glad of besneeuwd.
Een collega van mij, die uit Zoetermeer komt, was ook stom verbaasd. Aan de andere kant van de A12 (waar hij woont) was geen vlokje sneeuw te bekennen.

Maar, ik ben het wel eens dat er enige nuance geldt voor het nut van winterbanden. Het ligt ook deels aan de auto en wat er normaal onder zit. Mijn vorige auto had 225 breed rubber op 1050kg. Zag er leuk stoer uit en in de zomer op een droge weg reed het redelijk goed, maar ow wee als de weg iets vuil was (modder bijv.) dan voelde je hem al snel glijden. Later zijn er in de zomer wel smallere banden onder gekomen (205), maar ook dat was niks op een andere ondergrond dan steen/asfalt.
Dan is het wel erg nuttig om winterrubber eronder te leggen, al was het maar vanwege de smallere maat.

Nu rij ik in de zomer op 195 breed onder een auto van 1450kg. Het nut van winterrubber is daardoor iets minder. Zeker gezien het profiel van de huidige zomerbanden. Toch rij ik op winterbanden, deels vanwege peace of mind en omdat ik niet na hoef te denken als ik bijv. Duitsland in wil (voor m'n werk zit die kans er bijv. weleens in).

En het geeft gewoon een goed excuus om 2 keer per jaar van wielen te wisselen :+ (heb zowel de zomerbanden als winterbanden om origneel BMW lichtmetalen velgen liggen, maar verschillende styling)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:05
195 breed op die cabrio? Teh fuck? Heb je ook je Union bandenreparatie setje bij je? :+

225 breed wintersloffen die door een standaard afstelling van euromaster de banden naar de kloten hebben geholpen. Gelukkig binnenkort 2 zomersloffen bestellen en op de zomerbandjes rijden.

[ Voor 54% gewijzigd door KillaZ op 21-02-2012 08:25 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 13:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hydra schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:15:
[...]

Hou ze er dan zeker onder. Ben afgelopen woensdagnacht tijdens zware sneeuwval door Oostenrijk gereden. Er lag iets van 15cm en zicht was niet meer dan 25m. Was op dat moment erg blij winterbanden eronder te hebben.

Gelijk wel mooi voorbeeldje gehad van hoe goede techniek weinig helpt als de chauffeur niet weet hoe te rijden. We reden om de beurt, vriend van me reed in Zuid-Duitsland, ik probeerde te slapen. Ik schrok wakker met een sterke remming en slippende banden :X

Die jongen reed sowieso krampachtig (als in: gas van gaspedaal zodra hij iets onverwachts ziet, dan pas nadenken over wat het betekent), maar kreeg het voor elkaar om in de sneeuw zodanig opgefokt te raken door vrachtwagenchauffeurs achter hem dat hij te hard reed, zeker voor zijn kunnen - en niet durfde te laten uitrollen voor een afrit naar parkeerplaats (hij durfde niet meer, ik moest het volgens hem overnemen als het al verantwoord was om te rijden), waar hij dus op de rem stampte bij 90km/u met bovengenoemde glijpartij tot gevolg |:(

Gelukkig gelijk een voordeel van de banden meegemaakt: het slippen ging in een rechte lijn en sturen bleef mogelijk, de achterkant brak niet uit. Ben erna op de parkeerplaats wat gaan experimenteren in de sneeuw. Toevallig had ik dat twee weken eerder ook gedaan op zomerbanden onder vergelijkbare omstandigheden die ene vrijdag. Verschil als dag en nacht. Met winterbanden lukte inparkeren met een handbrake turn van geen kanten, je moest echt fors draaien om de achterkant ook maar enigszins uit de rijrichting te krijgen. Op zomerbanden kon ik een baletdanseres nadoen met een ruk aan de handrem :')

Verdere rit over de AT A10 was lastig ivm slecht zicht, maar nergens gripproblemen gehad in de verse sneeuw. Op momenten dat het zo hard sneeuwde dat ik de weg niet meer kon zien ben ik maar achter vrachtwagens of sneeuwschuivers gaan hangen, maar op heldere momenten was 100km/u prima en beheerst haalbaar. Voordeel van een gemiddelde snelheid van 80km/u voor zo'n 300km: zuinigste tank die ik ooit gereden heb - 1:22.5 :P

Op de terugweg gisteren nergens echt sneeuw op de weg gehad, hooguit in de buurt van Maribor wat natte sneeuw gehad, maar genoeg witte hopen langs de weg om duidelijk te maken dat winter daar zeker niet voorbij was ;)

Wmb moraal van het verhaal dat winterbanden in de bergen met sneeuw goed zijn (inkoppertje), maar dat ik liever zelf op zomerbanden daar gereden had dan dat ik die vriend van me met winterbanden verder had laten rijden. Gelukkig had hij geen last van zelfoverschatting, maar door zijn onrustige en reactieve rijstijl was hij een gevaar voor zichzelf, de overige inzittenden van de auto (ik dus) en anderen op de weg onder die omstandigheden - ondanks de prima winterbanden.
Ik blijf bij mijn punt dat als je iets wilt verplichten om verkeersveiligheid bij winterse omstandigheden te verbeteren, je dat beter kunt zoeken in training van de bestuurder dan in verplichtstellen van banden. Een goede bestuurder herkent of zijn technische uitrusting toereikend is en past zich erop aan. Een slechte bestuurder die rijdt als een demente oma in een auto die volledig uitgerust is met de zaken die verplicht gesteld zouden worden krijgt het alsnog voor elkaar om volstrekt onnodig in een slip te raken. QED :7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Volgens KNMI toch weer (weliswaar kleine) kans op vorst en sneeuw begin maart. Ik laat ze er dus nog even onder :)

[ Voor 9% gewijzigd door havana op 27-02-2012 09:30 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb sinds zaterdag de zomerbanden er weer onder. Vind het wel best zo.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Gunner schreef op maandag 27 februari 2012 @ 09:32:
Ik heb sinds zaterdag de zomerbanden er weer onder. Vind het wel best zo.
Inderdaad. Mijn bandjes komen deze week binnen en gaan er zaterdag ook weer onder.

:)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

KillaZ schreef op maandag 27 februari 2012 @ 09:54:
[...]

Inderdaad. Mijn bandjes komen deze week binnen en gaan er zaterdag ook weer onder.

Welke heb je nou besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
dion_b schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 17:37:
Hou ze er dan zeker onder. Ben afgelopen woensdagnacht tijdens zware sneeuwval door Oostenrijk gereden. Er lag iets van 15cm en zicht was niet meer dan 25m. Was op dat moment erg blij winterbanden eronder te hebben.

[snip leuk verhaal]
Heh, grappig. Ja, storend dat soort types. Dan nog ben ik van mening dat je bij zulke mensen er beter winterbanden onder kunt hebben. Maargoed, nog beter is ze gewoon niet laten rijden ;)
Wmb moraal van het verhaal dat winterbanden in de bergen met sneeuw goed zijn (inkoppertje), maar dat ik liever zelf op zomerbanden daar gereden had dan dat ik die vriend van me met winterbanden verder had laten rijden. Gelukkig had hij geen last van zelfoverschatting, maar door zijn onrustige en reactieve rijstijl was hij een gevaar voor zichzelf, de overige inzittenden van de auto (ik dus) en anderen op de weg onder die omstandigheden - ondanks de prima winterbanden.
Ik blijf bij mijn punt dat als je iets wilt verplichten om verkeersveiligheid bij winterse omstandigheden te verbeteren, je dat beter kunt zoeken in training van de bestuurder dan in verplichtstellen van banden. Een goede bestuurder herkent of zijn technische uitrusting toereikend is en past zich erop aan. Een slechte bestuurder die rijdt als een demente oma in een auto die volledig uitgerust is met de zaken die verplicht gesteld zouden worden krijgt het alsnog voor elkaar om volstrekt onnodig in een slip te raken. QED :7
Oh, met dat winterbanden verplichten in sneeuw bedoel ik vooral dat het op een of andere manier aangepakt moet worden. Ik ben helemaal met je eens dat een cursus veel beter zou zijn, maar verplichte cursussen ga je er hier sowieso niet doorheen krijgen. Puur vanuit pragmatisch oogpunt zie ik verplichte winterbanden in de sneeuw alleen eerder gebeuren.

Als ik in het weekend zo op de weg kijk zijn de helft van de bestuurders wel toe aan een opfriscursusje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Hier ook de zomerbanden er weer onder. Toch wel te merken dat winterbanden nog wel een eind moeten willen ze net zo goed worden als zomerbanden. Alleen als de slapheid van de wang, het blijft in sommige gevallen een noodzakelijk kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Had ik eerder moeten weten. De bandenboer waar ik mijn winterbanden heb gehaald biedt vanaf een besteding van 300 euro een leenauto aan - en bij bijbetaling van 60 euro is dat een 911 Carrera :D
I kid you not

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
dion_b schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 17:37:
[...]
Wmb moraal van het verhaal
Moreel van het verhaal.

Altijd zelf rijden ;-)
Angsthazen moeten met sneeuw zich laten rijden of thuis blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wimpie007 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 11:45:
[...]

Moreel van het verhaal.

Altijd zelf rijden ;-)
Angsthazen moeten met sneeuw zich laten rijden of thuis blijven
Eens. Was ook de planning, maar het sneeuwde eerder op de route dan van tevoren voorzien, en angsthaas in kwestie kwam niet op het geniale idee om dan maar gelijk te wisselen voordat het zo erg werd...

En om de hele rit zelf te rijden - zeker door de nacht was dat geen goed plan. Liever volgende keer nog een derde compentente persoon mee (en degene die wel kan rijden maar te brak was om dat te doen een drankverbod opleggen de avond van tevoren).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

ConZito schreef op maandag 27 februari 2012 @ 10:22:
Hier ook de zomerbanden er weer onder. Toch wel te merken dat winterbanden nog wel een eind moeten willen ze net zo goed worden als zomerbanden. Alleen als de slapheid van de wang, het blijft in sommige gevallen een noodzakelijk kwaad.
Me too.

De avond voor het sneeuwen heb ik ze er onder gezet en gister er weer af gehaald. Al met al dus maar een paar weken mee gereden. En ook ik ben blij dat mijn auto nu weer wat strakker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Na wat onderzoek zag ik dat de P7 tussen de 30 en 45K meegingen bij een aantal mensen terwijl de CS3 en CS5 vrij snel (lees tussen de 20 en 35 K km) gingen. Uit kostenoverweging heb ik dus de Pirelli P7 Cinturato (o.i.d.) genomen. Omdat ik bang ben dat ik elk jaar aan 600 euro voor banden er onder moet gooien. :) Dat kan ik nu iets meer spreiden en dat scheelt mij bij 45K km per jaar.

Mochten de Pirelli's helemaal niets zijn, dan heb ik natuurlijk altijd jullie advies van de Conti's voor ogen ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Voor de laatste maanden staat er onder mijn auto nog de winterbanden onder. Met stale velgen geen porum bij zo´n sportauto (Fiesta RS) maar het is wel veiliger. In April gaan al fordjes van ons naar de dealer voor de Zomerbanden, en dan komen bij mij nieuwe RS velgen eronder.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

KillaZ schreef op maandag 27 februari 2012 @ 09:54:
[...]

Idem hier. Zaterdag komen er twee nieuwe zomerbanden binnen en dan ga ik direct over. Toch eerder dan normaal (dit jaar ook geen wintersport, dus dat scheelt ook iets).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 27 februari 2012 @ 11:15:
Had ik eerder moeten weten. De bandenboer waar ik mijn winterbanden heb gehaald biedt vanaf een besteding van 300 euro een leenauto aan - en bij bijbetaling van 60 euro is dat een 911 Carrera :D
I kid you not
Dat is wel heel erg lachen, maar die stickers :X Zit er wel een normaal eigen risico op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

PWM schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 14:23:
[...]

Dat is wel heel erg lachen, maar die stickers :X Zit er wel een normaal eigen risico op?
850 euro volgens de voorwaarden... Das pittig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Zo vandaag de zomerbandjes er weer op gegaan, maar bij meting door de dealer zijn 2 banden niet winter proof meer. 1 band van 3mm en eentje van 3.3mm. Tijd voor vervanging dus.

Nu heb ik op autobandenmarkt de volgende Continental banden gezien, maar 2 types lopen nogal uiteen qua prijs. Wat is het verschil tussen de 2 banden?

Het gaat om de volgende 2 types:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YHvu3lC9Nf223GaRcy8I1Of8/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Vermoedelijk is eentje de versterkte band. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Nope, M0 of MO wordt gebruikt om aan te geven dat dat een eerste montage Mercedes-Benz band is, daarbij wil de compound nog wel eens anders zijn of een hogere kwaliteit. Daarbij is de 830P ook het nieuwe modelletje.

[ Voor 5% gewijzigd door ConZito op 29-02-2012 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
T is tot 190 km/h
H is tot 210 km/h
Als je geen 190 in de sneeuw rijdt dan zou een T band voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Die had ik nog gemist ja. Gewoon lekker de goeiekoopste nemen, die zijn al duur zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:00
Zooooooomer komt er aan, ik ga proberen deze week mien baaaaaan te wisselen...

Jie mut uur baan bij een banwinkel koeppe...

YouTube: Koopt u banden in een bandenwinkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

ConZito schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 18:54:
Die had ik nog gemist ja. Gewoon lekker de goeiekoopste nemen, die zijn al duur zat.
Maar dat is dan die M0 band van Mercedes Benz waar jij het over hebt van 66,10 per band, die kan ik dus gewoon nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ja hoor, geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernie12121
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-05 22:10
Goedendag,
op dit moment rij ik een V70 bj 2003 2.4 140pk. Volgende maand krijg ik een nieuwe V70 T4 1.6 Limited edition.
Mijn huidige V70 heeft standaard 16 inch velgen. Ik heb er vrij nieuwe winterbanden op stalen velg onder liggen 215-55-16.
Op de nieuwe V70 zitten standaard 17 inch 225-50-17 op lichtmetalen velgen.
Ik zou graag de winterbanden blijven gebruiken op het nieuwe model. Bij berekening van de afwijking kom ik uit op -2.12%
De tolerantie die wordt aanbevolen is max 2%. Dit is een heel klein verschil.
Zou het toch mogelijk zijn om de winterbanden onder de nieuwe V70 te monteren ? Welke problemen zou dat kunnen opleveren (behalve een klein verschil in snelheid op de kilometerteller) Heeft dit eventueel gevolgen voor de verzekering of kentekenbewijs ? Is die 2% wettelijk geregeld ?
Mijn dealer is een beetje onduidelijk in zijn antwoorden en op internet kan ik niet heel erg veel vinden dus ik hoop dat iemand hier me kan helpen.
Alvast bedankt voor je hulp.

(ps ik heb dezelfde vraag ook gesteld op het autoweekforum maar zie dat er hier meer gebruikers actief zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

ernie12121 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 11:53:
Goedendag,
op dit moment rij ik een V70 bj 2003 2.4 140pk. Volgende maand krijg ik een nieuwe V70 T4 1.6 Limited edition.
Mijn huidige V70 heeft standaard 16 inch velgen. Ik heb er vrij nieuwe winterbanden op stalen velg onder liggen 215-55-16.
Op de nieuwe V70 zitten standaard 17 inch 225-50-17 op lichtmetalen velgen.
Ik zou graag de winterbanden blijven gebruiken op het nieuwe model. Bij berekening van de afwijking kom ik uit op -2.12%
De tolerantie die wordt aanbevolen is max 2%. Dit is een heel klein verschil.
Zou het toch mogelijk zijn om de winterbanden onder de nieuwe V70 te monteren ? Welke problemen zou dat kunnen opleveren (behalve een klein verschil in snelheid op de kilometerteller) Heeft dit eventueel gevolgen voor de verzekering of kentekenbewijs ? Is die 2% wettelijk geregeld ?
Mijn dealer is een beetje onduidelijk in zijn antwoorden en op internet kan ik niet heel erg veel vinden dus ik hoop dat iemand hier me kan helpen.
Alvast bedankt voor je hulp.

(ps ik heb dezelfde vraag ook gesteld op het autoweekforum maar zie dat er hier meer gebruikers actief zijn)
Volgens mij is 215/55/16 een standaard maat voor de nieuwe V70. Ik zal eens kijken of ik daar een bron voor kan vinden. Mij lijkt de bandenmaat trouwens geen probleem, maar je moet wel zeker weten dat de velg opzich ook onder de nieuwe V70 past. De steek en ET waarde kunnen afwijken..

edit:

Ik vergiste me vwb de bandenmaat, dat is 225/55/16 onder de nieuwe V70. Een maatje smaller lijkt me geen punt. Je velgen gaan alleen niet passen, het naafgat van de nieuwe is kleiner:

http://steekmaat.nl/steek...ype=V70+%282000+-+2007%29

http://steekmaat.nl/steek...vo&type=V70+%282007+-+%29

[ Voor 10% gewijzigd door Timmert op 01-03-2012 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernie12121
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-05 22:10
Bedankt voor je uitgebreide research. (Wel een tegenvaller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ach, een paar stalen wielen kosten niet de wereld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is het noodzakelijk om bij het wisselen van de banden op te schrijven welke band waar onder de auto zat en die daar weer terug te monteren? Ik zie daar het nut eigenlijk niet van. Voor de balans kan het niet zijn, want banden worden niet op de auto gebalanceerd.

Het enige waar je naar moet kijken is de rijrichting lijkt me.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Slasher schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 20:27:
[...]

Maar dat is dan die M0 band van Mercedes Benz waar jij het over hebt van 66,10 per band, die kan ik dus gewoon nemen?
Zolang je niet harder dan 190 gaat rijden is er weinig aan de hand dus ;)
Maasluip schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:09:
Is het noodzakelijk om bij het wisselen van de banden op te schrijven welke band waar onder de auto zat en die daar weer terug te monteren? Ik zie daar het nut eigenlijk niet van. Voor de balans kan het niet zijn, want banden worden niet op de auto gebalanceerd.

Het is leuk om te weten wat links en rechts is geweest als je uitlijning niet optimaal is. Als je een afwijkend slijtagepatroon hebt om welke reden dan ook. Maar dan is er ook wel weer meer mis met je auto.

Zolang je een meetlint hebt kan je gewoon de banden matchen die wat betreft afrolmaat het minste verschillen, die zet je dan op dezelfde "as", met name 4WD oplossingen vinden dat erg prettig.

Markeren is leuk, maar meten is weten, zeker als je ook nog een voor-achter wissel wil doen.

[ Voor 59% gewijzigd door ConZito op 01-03-2012 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
*dubbel*

[ Voor 98% gewijzigd door ConZito op 01-03-2012 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ

Slijtage? ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de grote fout gemaakt na de vorige winter winterbanden te nemen , na de zomer erop te rijden waren ze al zo glad als een aal :9~ Zonder een sneeuwvlokje te hebben gezien , gellukig was ik net op tijd met een nieuwe set banden voor de laatste sneeuwbui . Inderdaad met in de sneeuwrijden is het een stuk fijner , en met koude temperaturen merk je dat die better op de weg ligt . Maar met warme temperaturen vindt ik de stabiltiteit , remmen , sturen en optrekken negatief . Tractiecontrol is van slag , waardoor je met regen snel wielspin hebt. Eerste bocht met winterbanden dacht ik dat ik de bocht uit vloog, dat is een kwestie van wennen en aanpassen . Elke wagen heeft grenzen die toch belangrijk zijn voor bestuurders :)

Met sneeuw of ijs is dat natuurlijk moeilijk inschatten , ene moment is er niks aan de hand en volgende zit je op een ijsbaan waar zelfs winterbanden geen grip hebben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Welke slijtage en waarom gaat dat fout als je de wielen anders hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Bij mijn Volkswagen dealer heb ik zo'n bandenhoesset waarop staat op welke positie de banden zitten. Impulsaankoop bij de kassa maar wel handig :P

Afbeeldingslocatie: http://www.volkswagen.nl/media/images/volkswagen/Volkswagen_rijders/Service_en_Aftersales/Accessoires/Veiligheid/Veiligheidsproducten/bandhoezen2.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Slasher op 02-03-2012 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:49

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Maasluip schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 08:47:
[...]

Welke slijtage en waarom gaat dat fout als je de wielen anders hebt?
Slijtage tussen voor en achter is meestal verschillend. Een lange discussie kort samengevat: vóór de slechtste banden, achter de beste. Zo heb je onderstuur ipv overstuur, zodat je een slippertje nog wel kunt opvangen. En nee, ik ga die discussie niet nóg een keer aan.

Winterbanden zijn vrijwel altijd richtingsgevoelig, dus je mag links en rechts niet omwisselen. In de praktijk komt het er dus op neer dat je de wielen weer hetzelfde terugmonteert.

Omwisselen links <> rechts kan op zich wel, maar alleen door de banden opnieuw om de velgen te laten leggen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik doe er altijd een stukje verftape op en daarop schrijf ik dan met een stift waar de band gemonteerd moet worden.

Ik heb overigens nog wel een vraag, kan het kwaad winterbanden (met stalen velgen) buiten op te slaan? Ik heb eigenlijk geen zin om ze naar zolder te slepen en in mijn schuurtje is niet veel plek meer. Op het platte dak van mijn schuurtje is echter nog genoeg plek. Eventueel met hoezen ofzo? Het alternatief is dat ik ze bij mijn schoonouders in de schuur leg, is ook wel handig met verwisselen :+

[ Voor 67% gewijzigd door havana op 02-03-2012 09:26 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb al 6 jaar de goodyear ultragrip 7 winterbanden en ik sla ze altijd onder een dubbele laag zeil op gewoon buiten op een verhoging (niet in het gras natuurlijk). Ik heb ze nog steeds :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Ik wilde net een afspraak maken om de winterbanden te verwisselen, eerst mogelijke afspraak was 27 maart :(

Gelukkig is het een lease-auto, maar helemaal blij ben ik er niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 09:06:
[...]

Winterbanden zijn vrijwel altijd richtingsgevoelig, dus je mag links en rechts niet omwisselen. In de praktijk komt het er dus op neer dat je de wielen weer hetzelfde terugmonteert.
Ik doe altijd (mits de banden >5mm profiel hebben) de banden met het minste profiel achter, zodat ze gelijkmatig slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 09:06:
[...]

Slijtage tussen voor en achter is meestal verschillend. Een lange discussie kort samengevat: vóór de slechtste banden, achter de beste. Zo heb je onderstuur ipv overstuur, zodat je een slippertje nog wel kunt opvangen. En nee, ik ga die discussie niet nóg een keer aan.
Die discussie hoef je met mij niet te voeren :*)
Dus is opschrijven welke banden waar zaten niet nodig, je kunt het uit de rijrichting en het profiel afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Deathchant schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 09:30:
ik heb al 6 jaar de goodyear ultragrip 7 winterbanden en ik sla ze altijd onder een dubbele laag zeil op gewoon buiten op een verhoging (niet in het gras natuurlijk). Ik heb ze nog steeds :)
Ah, mooi! Dan ga ik zo bij de Gamma eventjes wat zeil kopen en gooi ik die krengen mooi op het dak van mijn schuurtje.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Laatst online: 09-09 20:28

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Gisteren weer de zomervelgen laten monteren, met 4x nieuwe Bridgestone Potenza's. Moet zeggen dat je het verschil in sturen & wegligging wel merkt zeg :o Gelijk stuk beter weggedrag.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
havana schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 09:50:
[...]

Ah, mooi! Dan ga ik zo bij de Gamma eventjes wat zeil kopen en gooi ik die krengen mooi op het dak van mijn schuurtje.
Ik zou ze persoonlijk niet bloot stellen aan extreme warmte. Want dat gaat in de zomer natuurlijk broeien als een gek, onder zo'n zeiltje.
Daarnaast zorg ik er bij het wegleggen altijd voor, dat de velg het gewicht draagt en niet de band. Ook doe ik de bandenspanning altijd iets hoger tijdens het wegleggen.

Ik rijd zelf trouwens nog steeds op mijn winterwielen. Ik ben nog in de markt voor een nieuw set zomer velgen.

[ Voor 9% gewijzigd door kendo op 10-03-2012 11:12 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:48
Afspraak is ook gemaakt om de zomerbanden onder m'n Fiesta te slingeren.
Ben benieuwd hoe hij dan rijd.
A.s. donderdag weet ik meer :)

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
kendo schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:09:
[...]

Ik zou ze persoonlijk niet bloot stellen aan extreme warmte. Want dat gaat in de zomer natuurlijk broeien als een gek, onder zo'n zeiltje.
Daarnaast zorg ik er bij het wegleggen altijd voor, dat de velg het gewicht draagt en niet de band. Ook doe ik de bandenspanning altijd iets hoger tijdens het wegleggen.
Wanneer je ze buiten legt zou ik inderdaad wel een zeiltje erover heen doen, maar dan moet het geen probleem meer zijn. Opslag binnen is inderdaad veel beter (als je er echt jaren mee wil doen), maar de hitte kan niet echt een probleem zijn. Alleen directe zon kan ze in korte tijd beschadigen. Al is de vraag of de zon in NL daar krachtig genoeg voor is.
Ik zou ze inderdaad plat neerleggen, dat de band niet doorzakt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb ze er nog onder, en laat ze er ook nog even een tijdje onder zitten. Vanwege de bandenmaat heb ik eigenlijk weinig last van de nadelen van een zgn slappere band (mijn zomerbanden zijn pas slap :X), maar naast sneeuw zijn die dingen ook goed voor modder...
Ik moet de laatste tijd regelmatig in gebied zijn waar boeren er een handje van hebben om de hele weg onder de modder te smeren. Zolang het nog erg nat is en de boeren daar nog niet klaar mee zijn houd ik ze er nog even onder, vorig jaar ook al een keer bijna van de weg geraakt toen ik met 60 door een bocht trok waar ineens halverwege vloeibare kippenstront uitgesmeerd lag zonder enige vorm van aankondiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Maasluip schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 09:48:

Dus is opschrijven welke banden waar zaten niet nodig, je kunt het uit de rijrichting en het profiel afleiden.
Ik heb er een stukje schilderstape op geplakt met daarop gescrheven waar de band zat, het hoeft inderdaad niet als je naar het profiel gaat kijken, echter maakt dit het terugplaatsen wel een stuk eenvoudiger, want je hoeft niet op te letten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Vandaag gewisseld. Ik heb zo'n standaard (van de Aldi/Lidl/Makro?) en daar krijg je schijfjes bij met de positie van het wiel.

Deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.carcreative.nl/Velgen-standaard.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door MrSleeves op 10-03-2012 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
MrSleeves schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 18:30:
Vandaag gewisseld. Ik heb zo'n standaard (van de Aldi/Lidl/Makro?) en daar krijg je schijfjes bij met de positie van het wiel.

Deze:
[afbeelding]
Ach, je kan natuurlijk ook gewoon de banden een ietsje leeg laten lopen, opgestapeld in de garage zetten en de positie met een krijtje noteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gabliboeba schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 22:38:
[...]
Ach, je kan natuurlijk ook gewoon de banden een ietsje leeg laten lopen, opgestapeld in de garage zetten en de positie met een krijtje noteren...
Leeg laten lopen?
Ik zou ze eerder op hogere druk zetten, ivm vormbehoud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
Zo de 2 nieuwe zomerbanden zijn weer besteld. Had er al Dunlop SP sportfastresponse onder liggen en was daar tevreden over. Voorbandjes waren versleten net voor de winter dus nu 2 nieuwe er achter op en de oude van achter naar voren.
Als ze binnen zijn gaan ze er weer op. Winterbanden zijn nu wel weer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Gabliboeba schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 22:38:
[...]
Mja, dan moet ik direct na montage naar de pomp om ze op te pompen (of 4x met een minicompressortje). Dit kostte 2 tientjes en is mooi opgeborgen met hoes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Overigens voor de mensen die zelf wisselen: komende zaterdag heeft de Aldi momentsleutels voor minder dan 2 tientjes. Tot nu toe sjorde ik gewoon aan de kruissleutel en zat het gewoon goed vast, maar doe het liever even met een momentsleutel. Voor nog geen 2 tientjes is dat wel te doen en dan weet je iig zeker dat het vast zit ipv veel te vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Slasher schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 08:47:
[...]

Bij mijn Volkswagen dealer heb ik zo'n bandenhoesset waarop staat op welke positie de banden zitten. Impulsaankoop bij de kassa maar wel handig :P

[afbeelding]
Ik heb laatst voor een paar euro ook dergelijke hoezen gehaald, maar niet zozeer vanwege de indicatie, maar zodat ze veilig op de achterbank van m'n auto kunnen liggen.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-lkHI8j92EFA/T1OsgSA7adI/AAAAAAAACgE/8omTAxRfgwc/s640/2012-03-03%252017.56.30.jpg

Inmiddels zit het zomerrubber er ook weer onder, en dat stuurt weer een stukje strakker. Helaas is daardoor de fout in de uitlijning ook weer pijnlijk duidelijk gelijk :X

Over welke banden voor of achter moeten, de wijze heren van de slipschool hebben mij verteld dat bij aquaplaneren een auto met slechtste banden achter vrijwel altijd gaat uitbreken, terwijl met de slechtste banden voor, de auto recht blijft. Dit werd uiteraard gedemonstreerd met een auto.

Mij boeit het niet echt, bij een RWD-auto heb je achter toch de grootste slijtage. Ik heb me inmiddels aangeleerd elk seizoen voor en achter te wisselen (dus de winterbanden die dit jaar voor lagen, gaan volgend jaar naar achter). Zo slijten ze mooi gelijkmatig.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Maar als het droog is heb je met een onderstuurde voorwielaandrijver graag de beste banden voor om niet zo moeilijk te hoeven doen om om het onderstuur heen te werken :+

Bij mij zijn de zomerbanden er ook weer onder sinds gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@Deepbass: Handig he, die hoezen van Conrad? :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
UltraSub schreef op maandag 12 maart 2012 @ 17:18:
Maar als het droog is heb je met een onderstuurde voorwielaandrijver graag de beste banden voor om niet zo moeilijk te hoeven doen om om het onderstuur heen te werken :+

Bij mij zijn de zomerbanden er ook weer onder sinds gisteren.
Tegen de tijd dat bij droog weer je slechtste banden voor een probleem opleveren, wordt het tijd om nieuwe banden te monteren lijkt me.

Komende week maar verwisselen, 4 jaar oude Toyo Proxes CF1 van achter naar voor halen, halfjaar oude Toyo Proxes CF1 van voor naar achter plaatsen. Qua slijtage zijn ze ongeveer gelijk, denk dat er aan de oude achterbanden zelfs nog meer profiel zit. Wisselen doe ik niet vanwege slijtage, of eigenlijk toch wel... tegen de tijd dat ik 120K afgelegd heb met deze achterbanden zijn ze nog niet op, maar zijn ze inmiddels wel op leeftijd. Garage heeft destijds niet de nieuwe banden achter geplaatst omdat de achterbanden na 3 jaar en 80.000 km amper versleten waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ziet er netjes uit, leuke caddy zo! :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:33
Wij hebben ook weer zomerbandjes. Gewoon je auto met winterbanden inruilen en eentje met zomerbanden terugkopen :+

offtopic:
Was niet bepaald de belangrijkste reden ofzo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 11:34
Carpento schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:10:
Wij hebben ook weer zomerbandjes. Gewoon je auto met winterbanden inruilen en eentje met zomerbanden terugkopen :+

offtopic:
Was niet bepaald de belangrijkste reden ofzo :p
Lol ga ik ook doen, maar de dealer gaat mij winterbanden er afhalen want die wilde alleen mijn LM hebben.
Hij suggereer om de winterbanden op marktplaats te zetten oktober, want hij wilde er niks voor geven.
Ik zou me banden misschien nog wel gebruiken, maar de velgen gaan niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

's Nachts is het voorlopig best koud, ik laat de winterbanden er voorlopig nog onder zitten. Overigens is een krijtje of wasstift een prima manier om simpel "LV" "LA" "RV" "RA" erop te zetten ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik leg ze gewoon in 2 stapels in de garage. Links liggen de banden voor links, rechts liggen de banden voor rechts. Wat voor en achter moet haal ik dan wel uit de DOT-codering of de staat van het profiel. Vorige set winterbanden waren nog makkelijker, daar gingen de banden met het minste profiel voorop en stond er op de buitenkant van de band gewoon "Left" en "Right", die kon je dus in willekeurige volgorde opstapelen zonder te markeren :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dion_b schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:09:
's Nachts is het voorlopig best koud, ik laat de winterbanden er voorlopig nog onder zitten. Overigens is een krijtje of wasstift een prima manier om simpel "LV" "LA" "RV" "RA" erop te zetten ;)
Donderdag en vrijdag wordt het 16 graden. 20 als je in de betere delen van het land woont. O-)
Ik ga in Maastricht op een terrasje zitten. Ik weet wanneer rokjesdag komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Hehe gaat het volgens jou weerman dan nog vriezen en sneeuwen? Als het snachts frisjes is en eventueel iets regent rij je nog steeds veiliger op de zomerbanden. Ik ben blij dat ik weer van het winterrubber af ben, je merkt het direct aan het weg gedrag van de auto, zeker bij wat meer prestaties. Dit seizoen een complete 17inch set opgereden. Was ook gewoon niet nodig dit jaar, leasem zal wel weer blij zijn.

Overigens die manier van markeren gebruik ik hier ook, WEL aan de binnenkant van de velg zetten. Wanneer je de bandenwissel hoef je het er niet vanaf te poetsen, binnenkant velg ziet niemand :+ Liever lui dan moe ;)

[ Voor 6% gewijzigd door thefox154 op 14-03-2012 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Bij mij komt op de 26e er weer zomerrubber onder. Had dat eigenlijk eerder moeten doen, maar goed, ook een prima datum.

In ieder geval niet winterbanden wanneer de "R" in de maand zit. Dan zouden we nog maar 4 maanden in het jaar op zomerrubber rijden, nietwaar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn zomerbanden zitten weer onder mijn auto :) Heerlijk heerlijk, eindelijk weer lekker bochten pakken zonder te glijden. Erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 07:54:
Donderdag en vrijdag wordt het 16 graden. 20 als je in de betere delen van het land woont. O-)
Ik ga in Maastricht op een terrasje zitten. Ik weet wanneer rokjesdag komt.
Dan wordt het tijd om voorjaarsbanden te gaan kopen :) . (Voor diegenen die ook in de winterbanden hype zijn getrapt dan). Komen er goede weken aan voor de bandenleveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat is eigenlijk die zomerband waar iedereen het over heeft?

Ik heb gewoon vier normale banden onder de auto en in de garage een set winterbanden die ik deze winter niet heb gebruikt. Normale banden werken toch ook prima in de zomer? Of moet ik een speciale set zomerbanden kopen? Of misschien zelfs lente- en herfstbanden?

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 14-03-2012 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

PWM schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:26:
Mijn zomerbanden zitten weer onder mijn auto :) Heerlijk heerlijk, eindelijk weer lekker bochten pakken zonder te glijden. Erg blij mee.
Dan heb je wel hele slechte banden gekocht of zijn ze al flink versleten :?
Trommelrem schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:42:

Ik heb gewoon vier normale banden onder de auto en in de garage een set winterbanden die ik deze winter niet heb gebruikt. Normale banden werken toch ook prima in de zomer? Of moet ik een speciale set zomerbanden kopen? Of misschien zelfs lente- en herfstbanden?
Gemaakt door Elfen bij Volle Maan : Die heeft iedereen toch ?? :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trommelrem schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:42:
Zomerbanden zijn je reguliere banden. Herfstbanden daargelaten.Ik heb net toch maar m'n lentebandjes eronder gezet, die zomerbanden zijn ook niet alles...

:9

Alle gekheid op een stokje: die benaming is een paar jaar geleden ontstaan i.v.m. de komst van de winterbanden, maar is dus je normale band. Je hebt wel nog de 4 seasons band.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2012 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Mijn winterbanden waren nieuw, en daar zaten dus van die stickers op. Met een T-snelheidssymbool. Die heb ik dus op de rechTerbanden geplakt. Achter ligt onder, voor ligt boven. Kan niet mis gaan.

Eigenlijk hoeven die stickers helemaal niet, want de rotation staat duidelijk aangegeven, maar het werkt toch net even wat sneller als het er duidelijker op staat :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

KillaZ schreef op maandag 12 maart 2012 @ 17:19:
@Deepbass: Handig he, die hoezen van Conrad? :+
Nope, gekocht via de groothandel, was een actie daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:45
deepbass909 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:17:
[...]

Nope, gekocht via de groothandel, was een actie daar.
Makro?

Ik had ze daar vandaan, 25 euro voor 4 van die hoezen en zo een velgenpaal...

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Nee, ook niet. Automaterialen groothandel. Die hadden een actie zodat een setje hoezen maar €8 kostte.

Een paal heb ik ook weleens naar gekeken, maar kan ik niet kwijt in mijn berging (te hoog). Ik heb ze nu opgestapeld onder een kast liggen en dat gaat perfect (als het moet past er 4x 225 onder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SmartDoDo

Woeptiedoe

PWM schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:26:
Hier ook sinds gisteren :Y) Nu gleed ik niet met de winterbanden, maar ik merkt wel dat ik bochten sneller en strakker kan nemen. Dat heeft uiteraard ook te maken heeft met een breder stuk rubber. Moest wel gelijk even wennen aan de wat zwaardere besturing. Laat de lente nu maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

tdw schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:06:
[...]

Mijn winterbanden waren nieuw, en daar zaten dus van die stickers op. Met een T-snelheidssymbool. Die heb ik dus op de rechTerbanden geplakt. Achter ligt onder, voor ligt boven. Kan niet mis gaan.
En nou maar hopen dat je het niet vergeet :+

Gelukkig heb je dan altijd deze post nog :D

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZTeeVeR
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 10:05
Ook ik ga volgende week weer naar de zomerbanden (lease, dus ik heb makkelijk praten).

Ben er weer blij mee, merk toch dat mijn auto (Seat Altea XL met 16 inch, al niet de meest stabiele combi) behoorlijk zwabberig is op de winterbanden.

Dell XPS L702X, Ci72620M, 6GB, Geforce GT 550M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:49

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik snap dat niet. Ik merk wel dat de bandendruk niet goed is als mijn auto als een dweil rijdt. Maar als de bandendruk goed is, gedraagt mijn auto zich prima op winterbanden, ongeacht de temperatuur. Ligt dat aan mijn auto (Corsa), mijn banden (Firestone Winterhawk) of aan mijn rijstijl?

Sterker nog; op winterbanden kan ik bepaalde bochten zelfs iets harder nemen. 8)7

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1 ... 50 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.