wat voor zomerbanden heb je dan wel niet?
nankangs?418O2 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:59:
wat voor zomerbanden heb je dan wel niet?
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Ik had Continental Ecocontact. (which reminds me: nieuwe zomerbanden halen)
Dat stukje Eco mag je over een paar weken wegstrepen, aangezien die te veel last hebben van aquaplaning. Dan komt er wel weer een goed merk onder. Continental, Michelin, Vredestein, zoiets.
Ongeacht dat die ecobanden niet je van het zijn: van smeren en zwabberig gedrag heb ik nog nooit last gehad.
Maar het punt was dat ook met hogere temperaturen mijn winterbanden prima zijn. Niet welke zomerbanden ik heb.
En waarom rijden er anders zoveel Duitsers in de zomer door op hun winterbanden? Als er een volkje autolievend is, dan zijn het onze oosterburen wel.
Dat stukje Eco mag je over een paar weken wegstrepen, aangezien die te veel last hebben van aquaplaning. Dan komt er wel weer een goed merk onder. Continental, Michelin, Vredestein, zoiets.
Ongeacht dat die ecobanden niet je van het zijn: van smeren en zwabberig gedrag heb ik nog nooit last gehad.
Maar het punt was dat ook met hogere temperaturen mijn winterbanden prima zijn. Niet welke zomerbanden ik heb.
En waarom rijden er anders zoveel Duitsers in de zomer door op hun winterbanden? Als er een volkje autolievend is, dan zijn het onze oosterburen wel.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik heb de zomerbanden er ook weer onder gelegd. En ik heb me nu maar eens aan het regeltje 'beste banden achter' gehouden. Bij sportieve bochten merkte ik vorige zomer dat de voorbanden meer grip hebben dan achter en dat is toch niet heel relaxed. Dus vóór en achter omgewisseld. Ik heb nog steeds genoeg grip met remmen en optrekken, maar als ik echt te hard de bocht in ga, heb ik liever een makkelijk te corrigeren onderstuur dan een achterkant die me voorbij komt zeilen.
De 'slechtere' banden kunnen nog wel even mee, dus zodra ik dit najaar weer ga wisselen naar winterbanden, mogen er twee nieuwe zomerbandjes op. En dan volgend jaar maar eens nieuwe winterbanden.
De 'slechtere' banden kunnen nog wel even mee, dus zodra ik dit najaar weer ga wisselen naar winterbanden, mogen er twee nieuwe zomerbandjes op. En dan volgend jaar maar eens nieuwe winterbanden.
Punctuality is the politeness of kings
Mijn auto rijdt zeker niet beroerd op winterbanden. sterker nog, ik rij dagelijks van zuidoost over de A9 richting Badhoevedorp. De eerste 2 bochten (A10 -> A2) en (A2 -> A9, das bij de windmolen) zijn lange bochten en daar kan ik aardig doorheen knallen.DrivinUCrazy schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:53:
Ik snap dat niet. Ik merk wel dat de bandendruk niet goed is als mijn auto als een dweil rijdt. Maar als de bandendruk goed is, gedraagt mijn auto zich prima op winterbanden, ongeacht de temperatuur. Ligt dat aan mijn auto (Corsa), mijn banden (Firestone Winterhawk) of aan mijn rijstijl?
Sterker nog; op winterbanden kan ik bepaalde bochten zelfs iets harder nemen.
Maar ik merk dat het op zomerbanden toch iets strakker en stabieler op de weg ligt.
een corsa is toch 10 cm lager en al snel 400kg lichter, wat natuurlijk een verschil maakt
Dell XPS L702X, Ci72620M, 6GB, Geforce GT 550M
Heb ze vanmiddag gewisseld, momentsleutel van de aldi gebruikt, viel me mee hoe weinig 110nm nou eigenlijk is
.
Heb nu weer Toyo Proxes CF1 rondom. Voor een stel uit 2008 met nog vrij veel profiel, achter een stel uit 2011 met iets minder profiel, die zaten vorig jaar nog voor. Qua profiel de beste banden voor, qua leeftijd en rubberkwaliteit de beste banden achter. Denk dat het wel redelijk in evenwicht is, en als die banden voor net zo hard slijten als vorig jaar duurt het niet lang voordat ik achter meer profiel heb dan voor
.
Op zich qua grip niet veel te klagen met de winterbanden, maar ze maken nogal wat lawaai en verbruik neemt ook redelijk toe, dus liever de zomerbandjes er weer onder nu.

Heb nu weer Toyo Proxes CF1 rondom. Voor een stel uit 2008 met nog vrij veel profiel, achter een stel uit 2011 met iets minder profiel, die zaten vorig jaar nog voor. Qua profiel de beste banden voor, qua leeftijd en rubberkwaliteit de beste banden achter. Denk dat het wel redelijk in evenwicht is, en als die banden voor net zo hard slijten als vorig jaar duurt het niet lang voordat ik achter meer profiel heb dan voor

Op zich qua grip niet veel te klagen met de winterbanden, maar ze maken nogal wat lawaai en verbruik neemt ook redelijk toe, dus liever de zomerbandjes er weer onder nu.
Veel Duitsers rijden op allweather-banden, die hebben ook M+S-aanduiding. En de betere allweather-banden hebben ook nog eens een sneeuwvlokje erbij staan (waaronder de Goodyear en Vredestein Quatrac).DrivinUCrazy schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:16:
Ik had nieuwe zomerbanden nodig en was het wisselen telkens beu (bovendien was ik niet super tevreden over de Hankook winterbanden). Dus ik heb 4 nieuwe Vredestein Quatrac 3's besteld bij Topbanden.com en die zijn afgelopen vrijdag al bezorgd. Dinsdag gaan ze eronder, hoef ik niet meer te wisselen en de verhalen erover zijn erg positief.
Ja, is niet veel. Goeie reminder dat ik ze nog even aantrek van de week._JGC_ schreef op maandag 19 maart 2012 @ 00:26:
Heb ze vanmiddag gewisseld, momentsleutel van de aldi gebruikt, viel me mee hoe weinig 110nm nou eigenlijk is.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Ik heb ze zaterdag gewisseld. Toen ik mijn momentsleutel er bij pakte om de boel aan te draaien bleek dat ik de juiste dop niet had
Vanmiddag maar ff eentje halen en ze nog even natrekken.
Handig trouwens voor wie wil weten hoe strak zijn moertjes aangedraaid dienen te worden: http://www.gbshop.nl/cont...fo/aanhaalkoppellijst.htm

Handig trouwens voor wie wil weten hoe strak zijn moertjes aangedraaid dienen te worden: http://www.gbshop.nl/cont...fo/aanhaalkoppellijst.htm
[ Voor 31% gewijzigd door BreadFan op 19-03-2012 20:38 ]
Inmiddels iets meer als 15.000km op de winterbanden gereden, en 2 mm profiel eraf gereden. 
Vredestein Snowtracs, fijne bandjes opzich, alleen maakten ze met de temperaturen deze winter toch wel wat herrie. En die ene dag sneeuw waren ze toch verdomd fijn!

Vredestein Snowtracs, fijne bandjes opzich, alleen maakten ze met de temperaturen deze winter toch wel wat herrie. En die ene dag sneeuw waren ze toch verdomd fijn!
Het leven is te kort om geduld te hebben!
2mm in 15K is nog niks. Van mijn zomerbanden die ik vorig jaar gemonteerd heb voor was nog maar 4mm over na 20K
. Overigens de laatste keer dat ik Toyo Proxes CF1 onder een Peugeot 206 zet, voor slijten ze extreem hard en achter cuppen ze als de ziekte (snowtrac 3 achter zijn inmiddels ook oorverdovend geworden). Nu snap ik ook wat de eigenaar van de uitlijngarage bedoelde toen ie zei dat ie liever een bepaald type michelin banden onder deze auto ziet.

Mja zelfde had ik met de Pirelli P Zero Nero bandjes die ik op mijn Renault heb gehad, daar had ik ze echt binnen 15 dkm kaal tot op het canvas aan de binnenkant...
En Michelin ben ik zelf geen fan van, droogt snel uit (droogte scheurtjes, band die bruin word, scheuren in het canvas zelfs), en ik vind die eco banden niet echt geweldig veel grip en marge hebben.
Mijn mening is dat de veel beter Bridgestone ER300's kunt kopen.
En Michelin ben ik zelf geen fan van, droogt snel uit (droogte scheurtjes, band die bruin word, scheuren in het canvas zelfs), en ik vind die eco banden niet echt geweldig veel grip en marge hebben.
Mijn mening is dat de veel beter Bridgestone ER300's kunt kopen.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Hier 1 mm (dik 1 mm voor) in 4 maanden, ongeveer 6k km. Ben best tevreden, zo kun je er wel 4 a 5 jaar mee rijden._JGC_ schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 18:04:
2mm in 15K is nog niks. Van mijn zomerbanden die ik vorig jaar gemonteerd heb voor was nog maar 4mm over na 20K. Overigens de laatste keer dat ik Toyo Proxes CF1 onder een Peugeot 206 zet, voor slijten ze extreem hard en achter cuppen ze als de ziekte (snowtrac 3 achter zijn inmiddels ook oorverdovend geworden). Nu snap ik ook wat de eigenaar van de uitlijngarage bedoelde toen ie zei dat ie liever een bepaald type michelin banden onder deze auto ziet.
Als ik die wild varierende waardes zo zie kan ik alleen maar denken dat dat alleen maar grove richtlijnen zijn en dat het helemaal niets uitmaakt, zolang ze maar vast zitten.BreadFan schreef op maandag 19 maart 2012 @ 09:29:
Ik heb ze zaterdag gewisseld. Toen ik mijn momentsleutel er bij pakte om de boel aan te draaien bleek dat ik de juiste dop niet hadVanmiddag maar ff eentje halen en ze nog even natrekken.
Signatures zijn voor boomers.
Zolang je niet te ver onder de 80Nm komt, zit je vast wel safe. Ik zette ze bij mijn auto altijd rond 90-100Nm vast, maar dat moet dus 85 zijn. Ik maak me geen illusies over de ijking van mijn Aldi-momentsleutel, dus ik denk dat ik met de 100Nm die hij aangeeft wel safe zit.
Ik gebruik het ding ook niet omdat hij precies op het juiste moment zit, ik gebruik hem vooral omdat het een veel fijnere sleutel is om mee te werken dan de sleutel die bij de auto hoort
Ik gebruik het ding ook niet omdat hij precies op het juiste moment zit, ik gebruik hem vooral omdat het een veel fijnere sleutel is om mee te werken dan de sleutel die bij de auto hoort
Punctuality is the politeness of kings
Volgens mij is het typisch zo'n truukje om mensen te bewegen ook dat soort zaken bij de dealer te laten doen. "Ja want dat is heul ingewikkeld, kijk maar!"Maasluip schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 07:56:
[...]
Als ik die wild varierende waardes zo zie kan ik alleen maar denken dat dat alleen maar grove richtlijnen zijn en dat het helemaal niets uitmaakt, zolang ze maar vast zitten.
https://niels.nu
100 Nm op een lengte van (wat zal een gemiddelde ratel/moersleutel zijn?) 30 cm, dat is 30 kg. Dus niet veel meer dan "vast is vast". En zeker niet even met je volle gewicht er op gaan staan.dreamscape schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 09:41:
Zolang je niet te ver onder de 80Nm komt, zit je vast wel safe. Ik zette ze bij mijn auto altijd rond 90-100Nm vast, maar dat moet dus 85 zijn. Ik maak me geen illusies over de ijking van mijn Aldi-momentsleutel, dus ik denk dat ik met de 100Nm die hij aangeeft wel safe zit.
Bij het loshalen van mijn winterbanden (professioneel gemonteerd, met momentsleutel) moest ik soms wel flink kracht zetten om ze los te krijgen. En dan ging trekken beter dan drukken, wat al aangeeft dat moeren na verloop van tijd wel vast komen te zitten.
Denk dat het wel meevalt, dr staat dat ie iets van 4% afwijking mag hebben in het boekje en dat kan nog goed kloppen.dreamscape schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 09:41:
Ik maak me geen illusies over de ijking van mijn Aldi-momentsleutel, dus ik denk dat ik met de 100Nm die hij aangeeft wel safe zit.
Het is dat ik zo gauw niemand weet met een ijkding, anders had ik m wel gecontroleerd.
Rijd ook nog steeds op winterbanden trouwens, moet mn zomerwielen nog even recht laten meppen en dr nieuwe banden voor versieren.
Daar lagen vorig jaar ook de beste banden voor (niet qua profiel, wel qua grip blijkbaar) en dat gaaf op de grens ook wel creatieve reacties
Het was niet gevaarlijk te noemen, de grens lag behoorlijk ver (lees: circuitgebruik) weg en het was te controleren als ie achter om kwam.
leeg
Grrr. Net een afspraak gemaakt (mede dankzij dit topic eraan herinnerd) en de eerste mogelijkheid is 23 april

Belde net de beun voor een kleine beurt, zit er de komende 2-3 weken iig niet in. Hij heeft het extreem druk met zomerbandenwissels, vnml mensen die geen 2e set velgen hebben, waardoor zo'n wissel ipv een halfuur dus gewoon anderhalf tot twee uur duurt.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik eens per zoveel jaar gewoon 2 velgen bij hem neerklap en zeg: "Zet er maar 2 nieuwe banden om, bel maar als je klaar bent".
Wat dat betreft ben ik blij dat ik eens per zoveel jaar gewoon 2 velgen bij hem neerklap en zeg: "Zet er maar 2 nieuwe banden om, bel maar als je klaar bent".
Zojuiste nieuwe achterbanden besteld. (duur geintje).
Morgen de nieuwe velgen bestellen.
En als het allemaal goed gaat de week erop alles naar de garage brengen voor het wisselen van de velg, band om de velgen heen leggen, grote beurt, apk keuring.
Morgen de nieuwe velgen bestellen.
En als het allemaal goed gaat de week erop alles naar de garage brengen voor het wisselen van de velg, band om de velgen heen leggen, grote beurt, apk keuring.
Met alle respect maar je bent dan ook wel lekker op tijd... Het is 18 graden man!Hydra schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:32:
Grrr. Net een afspraak gemaakt (mede dankzij dit topic eraan herinnerd) en de eerste mogelijkheid is 23 april
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Verwijderd
Afgelopen maandag had ik ook zoiets, goh laat ik eens de zomerbanden laten monteren op de leasert...MrFl0ppY schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:15:
[...]
Met alle respect maar je bent dan ook wel lekker op tijd... Het is 18 graden man!
Bel de bandenboer op, (had al de gedachte dat het druk zou kunnen zijn), schikt het morgen ochtend 8 uur?
Ik prima!! (bleek net een afspraak verzet te zijn, anders kon ik ook 2 weken wachten)
Die van de Peugeot 107 doe ik vanavond, maar die doe ik zelf liggen bij mijn pa in de garage, en zet de auto gewoon ff op de krik.. uurtje werk..
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2012 12:17 ]
Dat is lang._JGC_ schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:04:
Belde net de beun voor een kleine beurt, zit er de komende 2-3 weken iig niet in. Hij heeft het extreem druk met zomerbandenwissels, vnml mensen die geen 2e set velgen hebben, waardoor zo'n wissel ipv een halfuur dus gewoon anderhalf tot twee uur duurt.
Mijn bandenbeun verwisselt de banden van mijn velgen in ongeveer drie kwartier, zonder tweede set. Maar dat is gewoon staal.
Nu even ja, minder dan een week geleden was er nog nachtvorst. Achteraf is altijd zo makkelijk.MrFl0ppY schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:15:
Met alle respect maar je bent dan ook wel lekker op tijd... Het is 18 graden man!

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met alle respect, maar ik ben vorige week nog naar Oostenrijk geweest.MrFl0ppY schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:15:
Ah, da's wel een goeie! Ga ook ff bellen.Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:12:
Afgelopen maandag had ik ook zoiets, goh laat ik eens de zomerbanden laten monteren op de leasert...
Bel de bandenboer op, (had al de gedachte dat het druk zou kunnen zijn), schikt het morgen ochtend 8 uur?
Ik prima!! (bleek net een afspraak verzet te zijn, anders kon ik ook 2 weken wachten)
Edit: Helaas
[ Voor 47% gewijzigd door Hydra op 22-03-2012 13:02 ]
Ik had hetzelfde, alleen dan 3 weken geleden. Ik ben komende dinsdag aan de beurtHydra schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:32:
Zucht. En ik krijg letterlijk nu NET een mailtje van Euromaster, dat het tijd is voor een bandenwissel.
"Nu het weer bijna voorjaar is, nodigen wij u, namens ALPHABET NEDERLAND B.V., uit om op korte termijn een afspraak te maken om uw bandenwisselafspraak in te plannen."
Dat heb ik net gedaan, prutsers!
"Nu het weer bijna voorjaar is, nodigen wij u, namens ALPHABET NEDERLAND B.V., uit om op korte termijn een afspraak te maken om uw bandenwisselafspraak in te plannen."
Bij mij hetzelfde. Het duurde en kleine 3 kwartier op licht metalen velgen. (Bij profile.) Geen beschadigingen, geen trillingen bij het rijden, dus het is nog goed gedaan ook.Gonadan schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:27:
[...]
Dat is lang.
Mijn bandenbeun verwisselt de banden van mijn velgen in ongeveer drie kwartier, zonder tweede set. Maar dat is gewoon staal.
[...]
Nu even ja, minder dan een week geleden was er nog nachtvorst. Achteraf is altijd zo makkelijk.
Bijna voorjaar... Het is al bijna zomer. 18 graden buiten, zonder-jas-op-het-terrasweer.Hydra schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:17:
Zucht. En ik krijg letterlijk nu NET een mailtje van Euromaster, dat het tijd is voor een bandenwissel.
Ik rijd ook nog altijd met m'n winterbanden rond hoop dat de spuiter snel klaar is met het spuiten van mijn zomervelgen
Ha idem hier bij mijn vriendin: 12 april kon ze terecht.Hydra schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:17:
Omdat ze nog geen stalen velgen had (Zelfde LM velgen voor zomer en winterbanden) even 2e hands velgen gescoord en de banden net opgehaald. Van het weekend de wissel doen bij Dino's voor 120 euro minder dan wat Euromaster vroeg
K to the KillaZ
Daar is het ook 15-20 graden hoorHydra schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:53:
[...]
Met alle respect, maar ik ben vorige week nog naar Oostenrijk geweest.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Ik was natuurlijk skieeen he, en het heeft dit weekend gewoon nog flink gesneeuwd daar.
Nogal ja.En je kon natuurlijk een maand geleden al een afspraak maken voor de dag dat je terug zou komen. Maar goed, inderdaad achteraf gepraat.
't Is officieel pas twee dagen geen winter meer. Maar het moge duidelijk zijn dat de bandenboeren niet al te veel haast hebben met het eronderuit halen van de winterbanden.Maasluip schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:21:
Bijna voorjaar... Het is al bijna zomer. 18 graden buiten, zonder-jas-op-het-terrasweer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Oh ik moet ook nog een afspraak maken. Heb de winterbanden nog geen maand (nieuwe auto), maar ik ga volgend weekend nog naar Oostenrijk.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Meteen ff doen dus, de wachttijd is gewoon 3 weken bij euromaster.Canaria schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:47:
Oh ik moet ook nog een afspraak maken. Heb de winterbanden nog geen maand (nieuwe auto), maar ik ga volgend weekend nog naar Oostenrijk.
Hehe hydra, dan hoop ik dat je netjes 100km op de auto baan gereden hebt. Bij de 200+ die ik altijd aan hou met 18 graden, dan zijn je banden bij wijze van spreke al kaal voordat je op de helft van de rit bent
Ik ben afgelopen maandag gewisseld op de lease. Privé auto was al om. Wat een wereld van verschil, de cc plakt een stuk beter aan de weg. Op de winterbanden krijgt hij in een snelle bocht toch eerder de nijging om uit te breken, remweg is ook weer als van ouds. Rijd ook iets rustiger op de lange baan.
Ik ben afgelopen maandag gewisseld op de lease. Privé auto was al om. Wat een wereld van verschil, de cc plakt een stuk beter aan de weg. Op de winterbanden krijgt hij in een snelle bocht toch eerder de nijging om uit te breken, remweg is ook weer als van ouds. Rijd ook iets rustiger op de lange baan.
Nou neethefox154 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:56:
Hehe hydra, dan hoop ik dat je netjes 100km op de auto baan gereden hebt. Bij de 200+ die ik altijd aan hou met 18 graden, dan zijn je banden bij wijze van spreke al kaal voordat je op de helft van de rit bent
Dat ze slijten is ook niet echt mijn probleem, 't is toch een leasebak
Ja, ik merk het nu ook duidelijk hoor. Vanochtend was 't 15 graden en nu ik er op let merk ik wel dat 'ie aan het 'gummen' is.Ik ben afgelopen maandag gewisseld op de lease. Privé auto was al om. Wat een wereld van verschil, de cc plakt een stuk beter aan de weg. Op de winterbanden krijgt hij in een snelle bocht toch eerder de nijging om uit te breken, remweg is ook weer als van ouds. Rijd ook iets rustiger op de lange baan.
2 weken geleden vond ik het welletjes:

* teacher doet niet aan afspraken maken bij bandenboeren

* teacher doet niet aan afspraken maken bij bandenboeren
Wise enough to play the fool
afgelopen week ook maar even zelf gewisseld. Je ziet het wel in het verbruik terug: van 9 liter/100km naar 7.8 liter/100km
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
NevermindLED-Maniak schreef op zondag 25 maart 2012 @ 11:37:
afgelopen week ook maar even zelf gewisseld. Je ziet het wel in het verbruik terug: van 9 liter/100km naar 7.8 liter/100km
[ Voor 12% gewijzigd door thefox154 op 25-03-2012 12:04 ]
De Vredestein Quatracs zitten er sinds dinsdag onder.
Maken wel iets meer herrie dan verwacht, maar de grip is prima!
[ Voor 79% gewijzigd door Bart-Willem op 25-03-2012 14:01 ]
Ik ga er niet meer op wachten, vandaag perfect weer voor de wissel
In de nacht rij ik bijna niet dus vermoed dat ik het wel ga redden! Gisteren de krik en de momentsleutel ter hand genomen! Tevens alle 8 de velgen in de was gezet en grondig gepoetst. Na 15000 km nog 0,0 beschadigingen 
Van 15 inch fietswielen (snowtrac 3):

Naar 17 inch zomersloffen met de fijne Potenza RE050 bandjes! Rijdt weer prima

En de winterwieltjes weer veilig op hun plek:
Van 15 inch fietswielen (snowtrac 3):

Naar 17 inch zomersloffen met de fijne Potenza RE050 bandjes! Rijdt weer prima

En de winterwieltjes weer veilig op hun plek:

[ Voor 14% gewijzigd door Rene op 25-03-2012 14:14 ]
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Waarom zit er eigenlijk nog eens sticker ofzo op jou band?
Omdat ik bij de profile gratis opslag had gekregen
Stond op welke band het was. Nu heb ik de banden echter weer thuis staan omdat ik niet ga betalen voor opslag en wissel terwijl ik het hier gratis kan doen (en wanneer ik wil). Sticker heb ik echter gewoon laten zitten, 2x gasgeven en hij is weer weg denk ik
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Lekker naast de kachel.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ze hebben natuurlijk wel de koude! winter overleefd van 2011-2012 he
jaloers op jullie verbruiks verbetering haha
van 1 op 12 naar 1 op 10 met zomerbanden
zal wel iets met de breedte te maken hebben denk ik
(winter -195... zomer = 265...(achter)
wat heb jij voor auto dan? X5 ofzo?Reloader schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:35:
jaloers op jullie verbruiks verbetering haha
Zou je dat echt denken, dat 35% extra bandbreedte voor meer verbruikt zorgtReloader schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:35:
Zowel mijn zomer als winterbanden zijn 255, verbruik lijkt iets lager.
[ Voor 11% gewijzigd door PWM op 26-03-2012 15:32 ]
3 coupe, maar ik was deze winter alweer vergeten hoeveel verschil het ook weer maakte
nu weer lekker 1 op 9,6 gemiddeld rijden tov 1 op 11, nogwat
hmm ik rij niet veel zuiniger op 215 eigenlijk ook 1 op 10/11 gemiddeld...Reloader schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:36:
3 coupe, maar ik was deze winter alweer vergeten hoeveel verschil het ook weer maakte![]()
Ik merk ook weinig verschil, blijf op 1:10,5 hangen, zo lijkt het (winter is 185, zomer 205).
Ik weet wel dat er in het vervolg andere banden onder komen dan de Fulda's die er nu onder zitten. Niet dat ze slecht zijn, alles behalve, maar ze maken mij te geluid voor een cabrio.
Ik weet wel dat er in het vervolg andere banden onder komen dan de Fulda's die er nu onder zitten. Niet dat ze slecht zijn, alles behalve, maar ze maken mij te geluid voor een cabrio.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
heb jij ook de carat progresso ? die heb ik onder mijn andere zomer velgen liggen 205 breed ook, zijn na 2 zomers rijden inderdaad wel luidruchtig geworden...
wel fijn dat jullie ook gewoon 1 op 10 rijden
wel fijn dat jullie ook gewoon 1 op 10 rijden

[ Voor 14% gewijzigd door Reloader op 26-03-2012 16:32 ]
Aankomende zaterdag moet alles binnen zijn als het goed is.
De nieuwe velgen + banden en dan kunnen de winterbanden weer naar binnen.
Ga dan van 225 - 245 naar 245 - 275.
De nieuwe velgen + banden en dan kunnen de winterbanden weer naar binnen.
Ga dan van 225 - 245 naar 245 - 275.
Verwijderd
Het besparen bij mij door een bandenwissel gaat nog even duren ben ik bang. Had voor donderdag een afspraak bij de garage, maar er is net een oudere man tegen mijn auto aangereden en morgen eerst maar langs het schadeherstelbedrijf + contact opnemen met mijn verzekering.
Het lijkt me namelijk niet zo handig hem eerst naar de garage te brengen voor bandenwissel en een beurt en daarna naar het schadeherstelbedrijf, dat levert vast gedoe op.
Het lijkt me namelijk niet zo handig hem eerst naar de garage te brengen voor bandenwissel en een beurt en daarna naar het schadeherstelbedrijf, dat levert vast gedoe op.
Ligt aan de aard van de schade.
Als je er gewoon mee kunt rijden (apk veilig etc), en je wilt er ook mee blijven rijden (schade laten maken, en dus niet total-loss) dan maakt het vrij weinig uit.
Melden moet je uiteraard wel.
Het is natuurlijk wel, hoe eerder het balletje rolt, hoe eerder alles rond is.
Het is maar waar je voorkeur naar uit gaat.
Als je er gewoon mee kunt rijden (apk veilig etc), en je wilt er ook mee blijven rijden (schade laten maken, en dus niet total-loss) dan maakt het vrij weinig uit.
Melden moet je uiteraard wel.
Het is natuurlijk wel, hoe eerder het balletje rolt, hoe eerder alles rond is.
Het is maar waar je voorkeur naar uit gaat.
[ Voor 21% gewijzigd door NeutraleTeun op 26-03-2012 20:12 ]
Moet eerlijk zeggen dat de prestaties van de Michelin Alpin A4 behoorlijk meevallen met dit weer. Je merkt eigenlijk amper dat er winterbanden onder liggen bij normaal weggedrag. Als je wat steviger optrekt of vooral steviger remt merk je wel dat er meer instabiliteit is. Vrijdag gaan de PremiumContact 2E's er weer onder, ben benieuwd hoe de overgang is
Bel net om een omwisselafspraak te maken, eerst beschikbare datum is 14 mei
..
Ik ga nog maar eens even rondneuzen of dat ergens eerder kan. Als ik daarop moet wachten rijd ik op stroop.
Ik ga nog maar eens even rondneuzen of dat ergens eerder kan. Als ik daarop moet wachten rijd ik op stroop.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Hoe ingewikkeld is zelf wisselen ?Eagle Creek schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:39:
Bel net om een omwisselafspraak te maken, eerst beschikbare datum is 14 mei..
Ik ben zelf geen automonteur, maar 4 winterwielen eraf en de zomerwielen erop lukte mij prima.
Ik heb geen velgen, alleen banden.
Dat snap ik ook niet echt... Maar ja begint iedereen over momentsleutels te praten enzo... (onzin...)Henk007 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:41:
[...]
Hoe ingewikkeld is zelf wisselen ?
Ik ben zelf geen automonteur, maar 4 winterwielen eraf en de zomerwielen erop lukte mij prima.
Dan snap ik het, dan moet je de banden verwisselen van de velg...Eagle Creek schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:44:
Ik heb geen velgen, alleen banden.
[ Voor 24% gewijzigd door Ewivis op 27-03-2012 14:45 ]
Die heb je voor twee tientjes bij de Aldi (in theorie, ze waren snel uitverkocht)Ewivis schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:44:
Dat snap ik ook niet echt... Maar ja begint iedereen over momentsleutels te praten enzo... (onzin...)
Ik zet ze vast met een dop en ratelsleutel (hand) en trek ze na met een
(geleende) momentsleutel die heeft een langere hefboom en zet ze nog wat vaster.
De winterwielen liggen al even in de schuur. Het brandstof verbruik is verbeterd:
1:20 is weer in beeld op de boordcomputer (benzine en het lukt niet iedere rit)
Zomer en winterbanden zijn de zelfde maat 15" 195mm.
Ik heb de laatste paar jaar ook nooit een momentsleutel gebruikt, en tot nu toe is er nog nooit een wiel verloren onderweg. Ik heb uiteindelijk een momentsleutel gekocht omdat ik geen zin meer had om de boel op de gok vast te zetten. Daarnaast scheelt het me spierpijn, omdat ik altijd als een mongool aan de kruissleutel zat te trekken om deze "goed vast" te zetten. Nu met de momentsleutel is het gewoon rustig draaien tot de klik en zit het vast genoeg.Ewivis schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:44:
[...]
Dat snap ik ook niet echt... Maar ja begint iedereen over momentsleutels te praten enzo... (onzin...)
Ik begrijp het wel :-) Het is enkel dus niet noodzakelijk, maar wel erg handig. (genoeg over die momentsleutel nu_JGC_ schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:40:
[...]
Ik heb de laatste paar jaar ook nooit een momentsleutel gebruikt, en tot nu toe is er nog nooit een wiel verloren onderweg. Ik heb uiteindelijk een momentsleutel gekocht omdat ik geen zin meer had om de boel op de gok vast te zetten. Daarnaast scheelt het me spierpijn, omdat ik altijd als een mongool aan de kruissleutel zat te trekken om deze "goed vast" te zetten. Nu met de momentsleutel is het gewoon rustig draaien tot de klik en zit het vast genoeg.
Gewoon weer genieten van de zomerbandjes
Zitten er hier al weer onder en verschil is weer gigantisch. Insturen gaat veel strakker, hij bijt nu weer echt vast. Ook kan ik vol op het gas zonder dat de traction control een hartaanval krijgt, veel meer tractie de bocht uit. Heerlijk
Ik moet nog op de winterbanden rijden tot 19 april, gok dat ze tegen dan vooledig gaar zijn.
Kostelijke grap @ 997€ per set banden. Gelukkig is het een lease
.
Zomer/winter, maart blijft 225/40/R18 en wordt op dezelfde velgen getrokken.
Kostelijke grap @ 997€ per set banden. Gelukkig is het een lease
Zomer/winter, maart blijft 225/40/R18 en wordt op dezelfde velgen getrokken.
Ik heb een nieuwe auto besteld, zou het ook mogelijk zijn om deze te laten afleveren op all-weather banden met M+S aanduiding?Bart-Willem schreef op maandag 19 maart 2012 @ 00:33:
[...]
Veel Duitsers rijden op allweather-banden, die hebben ook M+S-aanduiding. En de betere allweather-banden hebben ook nog eens een sneeuwvlokje erbij staan (waaronder de Goodyear en Vredestein Quatrac).
Ik had nieuwe zomerbanden nodig en was het wisselen telkens beu (bovendien was ik niet super tevreden over de Hankook winterbanden). Dus ik heb 4 nieuwe Vredestein Quatrac 3's besteld bij Topbanden.com en die zijn afgelopen vrijdag al bezorgd. Dinsdag gaan ze eronder, hoef ik niet meer te wisselen en de verhalen erover zijn erg positief.Mijn pa heeft hetzelfde gedaan, alleen hij heeft Goodyear Vector 4-allweathers gepakt.
Ik zou de dealer daar even voor bellen.JAHRASTAFARI schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:42:
[...]
Ik heb een nieuwe auto besteld, zou het ook mogelijk zijn om deze te laten afleveren op all-weather banden met M+S aanduiding?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zomerbandjes liggen er weer onder. Gisteren door de dealer gedaan.
Stuk stiller dan winterbandjes. Auto was afgeleverd op mijn voorkeur met de winterbanden, aangezien ik hem in november heb opgehaald.
Nu nog de zomer.
Stuk stiller dan winterbandjes. Auto was afgeleverd op mijn voorkeur met de winterbanden, aangezien ik hem in november heb opgehaald.
Nu nog de zomer.
Wat ik trouwens wel grappig vind is dat iedere keer als er in de winter wordt gezegd dat winterbanden toch echt minder grip hebben in de zomer dat alle reakties er over gaan dat het verschil wel mee valt. Nu we weer naar het warme weer aan het gaan zijn en mensen hun banden aan het wisselen zijn krijg je echter vooral reakties dat ze het verschil toch wel goed merken
[removed]
Het is nu ook wel ff een stukje warmer he...redwing schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:13:
Wat ik trouwens wel grappig vind is dat iedere keer als er in de winter wordt gezegd dat winterbanden toch echt minder grip hebben in de zomer dat alle reakties er over gaan dat het verschil wel mee valt. Nu we weer naar het warme weer aan het gaan zijn en mensen hun banden aan het wisselen zijn krijg je echter vooral reakties dat ze het verschil toch wel goed merken
Natuurlijk, maar als je een stukje terug kijkt naar de posts van de winter zie je daar staan dat er verschillende tweakers beweren dat winterbanden in de zomer niet zoveel kwaad kan. Als ik dan hier lees dat de meesten toch goed verschil merken (en dat is ook mijn eigen ervaring) is dat toch aardig tegenstrijdigHydra schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:22:
[...]
Het is nu ook wel ff een stukje warmer he...
[removed]
Ik heb op mijn 350z nankang winterbanden zitten. Sommige mensen raadde dit mij af want is geen A merk maar budget merk.
Eigenwijs als ik was toch ervoor gekozen want sommige reviews waren niet slecht.
Het eerste wat ik heb gedaan toen er een leuk pak sneeuw lag was kijken wat de grens was. Dus naar een afgelegen parkterrein gereden waar op dat moment geen auto's of andere objecten stonden.
Daar gekeken hoe de auto reageert op een noodstop recht uit en in een bocht en stond versteld van de grip die hij had. Dit was natuurlijk met alle elektronische hulp middelen aan.
Ik kreeg met geen mogelijkheid de auto in een slip of dat ik geen controle meer had over de auto. De remweg die hij nodig had verschilde daarbij der mate weinig tegenover een A merk.
Nu dat het warmer word heb ik nog steeds veel grip. Heb 1x een moment gehad dat die bijna zijn grip kwijt raakte maar dit kwam door een te hoge snelheid. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de band. In der mate dat ik nu bij dit weer weinig verschil merk dan wanneer ik op mijn Michelin sport rij. Tuurlijk is er een verschil maar dat is iets wat je als bestuurder kan verwachten (remweg is iets langer). Maar het verschil tussen €150 winterband tegen over €300 zomerband is weinig.
Aanstaande zaterdag gaat die overigens wel over op zomerbanden ivm nieuwe velgen
Eigenwijs als ik was toch ervoor gekozen want sommige reviews waren niet slecht.
Het eerste wat ik heb gedaan toen er een leuk pak sneeuw lag was kijken wat de grens was. Dus naar een afgelegen parkterrein gereden waar op dat moment geen auto's of andere objecten stonden.
Daar gekeken hoe de auto reageert op een noodstop recht uit en in een bocht en stond versteld van de grip die hij had. Dit was natuurlijk met alle elektronische hulp middelen aan.
Ik kreeg met geen mogelijkheid de auto in een slip of dat ik geen controle meer had over de auto. De remweg die hij nodig had verschilde daarbij der mate weinig tegenover een A merk.
Nu dat het warmer word heb ik nog steeds veel grip. Heb 1x een moment gehad dat die bijna zijn grip kwijt raakte maar dit kwam door een te hoge snelheid. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de band. In der mate dat ik nu bij dit weer weinig verschil merk dan wanneer ik op mijn Michelin sport rij. Tuurlijk is er een verschil maar dat is iets wat je als bestuurder kan verwachten (remweg is iets langer). Maar het verschil tussen €150 winterband tegen over €300 zomerband is weinig.
Aanstaande zaterdag gaat die overigens wel over op zomerbanden ivm nieuwe velgen
Precies de auto(lengte) waar je dan tegenaan knalt en waardoor je de rest van je leven in de rolstoel belandt....itsleon schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:27:
Ik heb op mijn 350z nankang winterbanden zitten. Sommige mensen raadde dit mij af want is geen A merk maar budget merk.
Dat valt dus behoorlijk mee. Uit tests was de remweg 10cm langer tegenover dunlop.Ewivis schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:35:
[...]
Precies de auto(lengte) waar je dan tegenaan knalt en waardoor je de rest van je leven in de rolstoel belandt....
En het moet wel heel bizar zijn dat een auto lengte het verschil is tussen rolstoel of niet rolstoel. Dat zou betekenen dat het ding bizar hard kan remmen.
Was natuurlijk een overdreven voorbeeld, maar heb een slipcursus gedaan en daar kon je toch wel degelijk merken als je goede banden had je dan beter je voertuig kon besturen.itsleon schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 12:00:
[...]
Dat valt dus behoorlijk mee. Uit tests was de remweg 10cm langer tegenover dunlop.
En het moet wel heel bizar zijn dat een auto lengte het verschil is tussen rolstoel of niet rolstoel. Dat zou betekenen dat het ding bizar hard kan remmen.
Maar iedereen mag dat natuurlijk voor zichzelf weten
Ik doe zelf ook geen uberdure banden hoor, maar heb 1 keer nankangs gehad, nooit meer... wat een bagger is dat zeg
Ik kan niet vergelijken hoe mijn auto met zomerbanden het op sneeuw zal dan. Maar mijn vorige auto had geen winterbanden maar daar was de grip vaker zoek dan dat deze het had in sneeuw.Ewivis schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 12:29:
[...]
Was natuurlijk een overdreven voorbeeld, maar heb een slipcursus gedaan en daar kon je toch wel degelijk merken als je goede banden had je dan beter je voertuig kon besturen.
Maar iedereen mag dat natuurlijk voor zichzelf weten![]()
Ik doe zelf ook geen uberdure banden hoor, maar heb 1 keer nankangs gehad, nooit meer... wat een bagger is dat zeg
En ik weet ook dat het niet het optimale is. Maar het blijft velemalen beter dan geen winterbanden.
Dat geloof ik graag. Ik heb het stiekem ook over zomer nankangs ipv winter.itsleon schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 12:33:
[...]
Ik kan niet vergelijken hoe mijn auto met zomerbanden het op sneeuw zal dan. Maar mijn vorige auto had geen winterbanden maar daar was de grip vaker zoek dan dat deze het had in sneeuw.
En ik weet ook dat het niet het optimale is. Maar het blijft velemalen beter dan geen winterbanden.
Ik ben geen autorijder die z'n achterkant voelt uitbreken ofzo. Ik ga vlotjes de bocht door maar ben geen coureurredwing schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:30:
Natuurlijk, maar als je een stukje terug kijkt naar de posts van de winter zie je daar staan dat er verschillende tweakers beweren dat winterbanden in de zomer niet zoveel kwaad kan. Als ik dan hier lees dat de meesten toch goed verschil merken (en dat is ook mijn eigen ervaring) is dat toch aardig tegenstrijdig
Ik merk 'wat' verschil maar vind het niet enorm substantieel. Maargoed, de zomerbanden zitten er nog niet op dus we zullen zien.
Lol, buienradar geeft voor woensdag 3/donderdag 4 april nachtvorst en mogelijk sneeuw
/me Gaat echt niet terug naar winterslofjes voor die ene dag
edit: alleen in het zuiden van Nederland.
[ Voor 12% gewijzigd door Henk007 op 30-03-2012 20:18 ]
Op welk moment voldoen je winterbanden niet meer bij het op en afrijden van een steile heuvel? (>15 - 20 %)
Naar mijn vakantieadres is het meeste snelweg of doorgaande weg en kun je met winterbanden er goed doorheen komen, maar het laatste stuk is best steil omhoog. Voor dit weekend verwachten ze weer sneeuw in het Sauerland en ik vroeg me af of ik nog extra sneeuwkettingen achterin moet gooien. Heb op dit moment Vredestein Snowtrac's eronder liggen met voldoende profiel.
Naar mijn vakantieadres is het meeste snelweg of doorgaande weg en kun je met winterbanden er goed doorheen komen, maar het laatste stuk is best steil omhoog. Voor dit weekend verwachten ze weer sneeuw in het Sauerland en ik vroeg me af of ik nog extra sneeuwkettingen achterin moet gooien. Heb op dit moment Vredestein Snowtrac's eronder liggen met voldoende profiel.
* Orion84 hoopt dat de weergoden zich een beetje inhouden. Heb met pasen een puzzelroute evenement, met start (vrijdag ochtend) net over de grens in Duitsland dit jaar. Net afgelopen week de winterbanden weer ingerolen voor zomerrubbersHenk007 schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 20:07:
Lol, buienradar geeft voor woensdag 3/donderdag 4 april nachtvorst en mogelijk sneeuw
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Je mag in Duitsland gewoon rijden op je zomerslofjes in winterse omstandigheden (zegt zelfs mijn Duitse collega), dus ik zie het probleem nog niet echt.Orion84 schreef op zondag 01 april 2012 @ 20:24:
[...]
* Orion84 hoopt dat de weergoden zich een beetje inhouden. Heb met pasen een puzzelroute evenement, met start (vrijdag ochtend) net over de grens in Duitsland dit jaar. Net afgelopen week de winterbanden weer ingerolen voor zomerrubbers
De meesten hebben ook een andere maat voor winter en zomer. Dus misschien is het grootste verschil niet eens grip maar weggedrag/comfort/afrol geluid. Ik rij in de winter met 195/65R15 en in de zomer met 215/45R17. Niet alleen de maatvoering is behoorlijk anders ook de wangen van de zomerbanden zijn veel steviger. Kortom een veel directer reagerende auto op zomerbanden.redwing schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:30:
Natuurlijk, maar als je een stukje terug kijkt naar de posts van de winter zie je daar staan dat er verschillende tweakers beweren dat winterbanden in de zomer niet zoveel kwaad kan. Als ik dan hier lees dat de meesten toch goed verschil merken (en dat is ook mijn eigen ervaring) is dat toch aardig tegenstrijdig
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Over momentsleutels;
Een momentsleutel gebruiken gaat niet erover of je de bouten vast genoeg draait (om de wielen niet te verliezen) maar over de krachten gelijk over je velg verdelen (door de bouten met dezelfde kracht/moment vast te zetten).
Bij stalen velgen maakt het niet zoveel uit als je de bouten te vast trekt, het staal beschadigt niet echt veel hierdoor en de velg zal niet scheuren door een te strakke bout.
Bij aluminium velgen is het een ander verhaal, aluminium is meer vervormbaar dan staal. Je kan het bout/wiel-contactvlak dus beschadigen, daarnaast zal de bout met de meeste spanning de grootste krachten opnemen tijdens rijden, wat in het ergste geval in een gescheurde velg kan uitmonden...... (de gevolgen kunnen nog erger zijn natuurlijk).
Aluminium is namelijk bros en kan zomaar scheuren bij te grote spanningen, het rekt amper, zoals staal wel doet voordat het breekt.
Bij aluminium velgen gebruik je dus beter altijd een momentsleutel.
Voor het behoud van je velg en voor je eigen veiligheid.
OT;
Zelf rij ik al jaren op aluminium velgen met winterbanden.
Zowel met voorwielaandrijving als met een vorige auto die door zijn vele pk's op de achterwielen alleen hanteerbaar was met winterbanden.
Die ging dus ook probleemloos de besneeuwde berg op, in Oostenrijk. "Onze" boerderij ligt bijna bovenop een berg en is bereikbaar via een weggetje dat je nog net geen bospad mag noemen omdat hier en daar asfalt ligt. Maar het is voornamelijk platgereden sneeuw met steenslag waar ik boven de 18 procent sneeuwkettingen nodig had.
Eenmaal het verschil ervaren denk ik dat iedereen voortaan voor zijn eigen (en anderen) veiligheid kiest en overstapt in de winter op de juiste banden.
Ze zitten er nu nog onder, pas na ijsheiligen worden ze gewisseld bij mij.
Ook heb ik wel eens een zomer doorgereden op mijn winterbanden (225/65/17) zonder noemenswaardige verschillen tov zomerbanden, behalve dat ze veel sneller slijten, in hogesnelheidsbochten eerder driften/losbreken en bij maximumremmen een iets langere remweg opleveren.
Voor degen die altijd maar weer uitgaan van hun stuurmanskunsten op zomerbanden kan ik dit filmpje aanraden.(zelfde auto's(bmw) met verschillende banden)
Vergelijkbaar met die ijzige op- en af-ritten of aangereden sneeuwbruggetjes (in Amsterdam kan je echt lachen als er platgereden sneeuw ligt)
Het verschil tussen zomer en winterbanden in de winter is namelijk niet "een beetje meer grip" maar " het verschil tussen wel of geen grip".
YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice
Tyre Rack heeft veel meer van dit soort verhelderende filmpjes
Als je dus echt voor je veiligheid kiest dan neem je zomerbanden in de zomer of winterbanden in de winter.
M&S zegt niets over een band , dat mag je er gewoon opzetten als fabrikant, en is dus een beetje een schijnoplossing, dit noem ik wel pure marketing, minder prestatie in de winter als sneeuwbanden en minder prestatie in de zomer als zomerbanden. Ten nadele van je eigen veilgheid.
Zorg gewoon voor het juiste schoeisel onder de juiste omstandigheden.
Dat scheelt ongevallen, letsel en file.
File hoort er bij tegenwoordig helaas, alleen in de winter liever niet veroorzaakt door bestuurders die eenmaal onderweg het toch wel gladjes vinden op hun zomerbanden en 15 gaan rijden op een schone weg.
Een momentsleutel gebruiken gaat niet erover of je de bouten vast genoeg draait (om de wielen niet te verliezen) maar over de krachten gelijk over je velg verdelen (door de bouten met dezelfde kracht/moment vast te zetten).
Bij stalen velgen maakt het niet zoveel uit als je de bouten te vast trekt, het staal beschadigt niet echt veel hierdoor en de velg zal niet scheuren door een te strakke bout.
Bij aluminium velgen is het een ander verhaal, aluminium is meer vervormbaar dan staal. Je kan het bout/wiel-contactvlak dus beschadigen, daarnaast zal de bout met de meeste spanning de grootste krachten opnemen tijdens rijden, wat in het ergste geval in een gescheurde velg kan uitmonden...... (de gevolgen kunnen nog erger zijn natuurlijk).
Aluminium is namelijk bros en kan zomaar scheuren bij te grote spanningen, het rekt amper, zoals staal wel doet voordat het breekt.
Bij aluminium velgen gebruik je dus beter altijd een momentsleutel.
Voor het behoud van je velg en voor je eigen veiligheid.
OT;
Zelf rij ik al jaren op aluminium velgen met winterbanden.
Zowel met voorwielaandrijving als met een vorige auto die door zijn vele pk's op de achterwielen alleen hanteerbaar was met winterbanden.
Die ging dus ook probleemloos de besneeuwde berg op, in Oostenrijk. "Onze" boerderij ligt bijna bovenop een berg en is bereikbaar via een weggetje dat je nog net geen bospad mag noemen omdat hier en daar asfalt ligt. Maar het is voornamelijk platgereden sneeuw met steenslag waar ik boven de 18 procent sneeuwkettingen nodig had.
Eenmaal het verschil ervaren denk ik dat iedereen voortaan voor zijn eigen (en anderen) veiligheid kiest en overstapt in de winter op de juiste banden.
Ze zitten er nu nog onder, pas na ijsheiligen worden ze gewisseld bij mij.
Ook heb ik wel eens een zomer doorgereden op mijn winterbanden (225/65/17) zonder noemenswaardige verschillen tov zomerbanden, behalve dat ze veel sneller slijten, in hogesnelheidsbochten eerder driften/losbreken en bij maximumremmen een iets langere remweg opleveren.
Voor degen die altijd maar weer uitgaan van hun stuurmanskunsten op zomerbanden kan ik dit filmpje aanraden.(zelfde auto's(bmw) met verschillende banden)
Vergelijkbaar met die ijzige op- en af-ritten of aangereden sneeuwbruggetjes (in Amsterdam kan je echt lachen als er platgereden sneeuw ligt)
Het verschil tussen zomer en winterbanden in de winter is namelijk niet "een beetje meer grip" maar " het verschil tussen wel of geen grip".
YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice
Tyre Rack heeft veel meer van dit soort verhelderende filmpjes
Als je dus echt voor je veiligheid kiest dan neem je zomerbanden in de zomer of winterbanden in de winter.
M&S zegt niets over een band , dat mag je er gewoon opzetten als fabrikant, en is dus een beetje een schijnoplossing, dit noem ik wel pure marketing, minder prestatie in de winter als sneeuwbanden en minder prestatie in de zomer als zomerbanden. Ten nadele van je eigen veilgheid.
Zorg gewoon voor het juiste schoeisel onder de juiste omstandigheden.
Dat scheelt ongevallen, letsel en file.
File hoort er bij tegenwoordig helaas, alleen in de winter liever niet veroorzaakt door bestuurders die eenmaal onderweg het toch wel gladjes vinden op hun zomerbanden en 15 gaan rijden op een schone weg.
[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 01-04-2012 23:46 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Mwah,Blik1984 schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:11:
[...]
Je mag in Duitsland gewoon rijden op je zomerslofjes in winterse omstandigheden (zegt zelfs mijn Duitse collega), dus ik zie het probleem nog niet echt.
FAQs zur Winterreifenpflicht (ADAC)
Is overigens al vaker langsgekomen hier.Verbot der Nutzung von Sommerreifen bei „Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte“
die Verpflichtung, dass bei den genannnten Wetterverhältnissen nur solche Reifen gefahren werden dürfen, bei denen das Profil der Lauffläche und die Struktur so konzipiert sind, dass sie vor allem auf Matsch und frischem oder schmelzendem Schnee bessere Fahreigenschaften gewährleisten als normale Reifen (Winterreifen, Allwetter- bzw. Ganzjahresreifen, die typischerweise eine M+S-Kennzeichnung und/oder eine entsprechende Kennzeichnung mit dem Bergpiktogramm/Schneeflocke tragen, erfüllen diese Anforderung).
Zoals in jouw situatie dat je een besneeuwde berg op moet lijkt het me logisch. In Nederland waar je zonder problemen overal kunt komen en voorzichtiger rijden het verschil op kan vangen is het een stuk minder logisch.Teijgetje schreef op zondag 01 april 2012 @ 23:29:
Zoals ik al eerder zei, ik snap dit soort opmerkingen niet met je bovenstaande. In de winter vind je eigenlijk dat winterbanden moeten want dat is zo veel veiliger, maar in de zomer mag je gerust op slechtere banden rond rijden. En nu is uit jouw verhaal wel op te maken dat je dat verschil wel snapt en ook wel weet dat je dan zomerbanden moet pakken, maar toch vind ik het raar dat je dan toch met winterbanden door gaat rijdenOok heb ik wel eens een zomer doorgereden op mijn winterbanden (225/65/17) zonder noemenswaardige verschillen tov zomerbanden, behalve dat ze veel sneller slijten, in hogesnelheidsbochten eerder driften/losbreken en bij maximumremmen een iets langere remweg opleveren.
Afhankelijk van waar je rijdt is het wel degelijk een verschil van wat meer grip (een beetje veelHet verschil tussen zomer en winterbanden in de winter is namelijk niet "een beetje meer grip" maar " het verschil tussen wel of geen grip".
Net als altijd met rijden, weet wat je aan het doen bent en je zult in weinig problemen terecht komen. (winterbanden in de zomer kan prima, zomerbanden in winter kan ook prima). Pas als je dat niet weet en dus onaangepast gaat rijden met je zomerbanden op sneeuw ga je problemen krijgen (hetzelfde ook als je onaangepast op je winterbanden in de zomer met 30 graden gaat rijden)
[removed]
Winterbanden zijn niet voor niets winterbanden. In de zomer met zacht rubber rijden is vragen om problemen. remweg is langer en bij bochten zal een winterband door zachte composiet sneller uitbreken.
In de wintermet zomer banden rijden is net zo gevaarlijk. Zomerband is harder van composiet, Afwatering voor sneeuw en water is slechter. Gevolg!! geen grip.
Op de snelweg zeker in de avond uren zullen de wegen glad zijn, een winterband heeft dan nog voldoende grip om te kunnen uitwijken, daar waar een zomer band netjes rechtdoor blijft glijden!! al dan niet, zal je grip meer bestaan door goede zolen.
In de wintermet zomer banden rijden is net zo gevaarlijk. Zomerband is harder van composiet, Afwatering voor sneeuw en water is slechter. Gevolg!! geen grip.
Op de snelweg zeker in de avond uren zullen de wegen glad zijn, een winterband heeft dan nog voldoende grip om te kunnen uitwijken, daar waar een zomer band netjes rechtdoor blijft glijden!! al dan niet, zal je grip meer bestaan door goede zolen.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Je zegt het wel zo makkelijk, maar toen ik afgelopen winter een open (onbedekte) helling moest nemen naar het parkeerdek, ging dat voor mij probleemloos. Dit terwijl ik twee auto's voor mij het op heb zien geven.redwing schreef op maandag 02 april 2012 @ 02:24:
Afhankelijk van waar je rijdt is het wel degelijk een verschil van wat meer grip (een beetje veel). Ik heb met mijn zomerbanden (ook op aangereden sneeuw/ijs) nog nooit vast gestaan. En ja, je moet dan wel weten wat voor wegen je wel en niet kunt pakken (een helling vol met ijs moet je gewoon niet gaan proberen).
Dat wil niet zeggen dat zij er misschien ook op zouden zijn gekomen met moeite, of niet elders een parkeerplek hebben gevonden, maar feit is dat je met winterbanden beter voorbereid bent op alle winterse situaties die je tegen kunt komen.
Daar staat in Nederland nu eenmaal tegenover dat échte winterse omstandigheden vrij beperkt zijn, en zo slecht in te schatten! Zo heb je twee weken alleen maar een witte deken, en zo ben je na een paar dagen al door het ergste heen. Nederland is typisch een land voor all seasons wat dat betreft, hoewel ook daar nadelen aan zitten.
Natuurlijk, winterbanden zijn nu eenmaal stukken beter op sneeuw/ijsEagle Creek schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 00:24:
[...]
Je zegt het wel zo makkelijk, maar toen ik afgelopen winter een open (onbedekte) helling moest nemen naar het parkeerdek, ging dat voor mij probleemloos. Dit terwijl ik twee auto's voor mij het op heb zien geven.
Dat wil niet zeggen dat zij er misschien ook op zouden zijn gekomen met moeite, of niet elders een parkeerplek hebben gevonden, maar feit is dat je met winterbanden beter voorbereid bent op alle winterse situaties die je tegen kunt komen.
Yup, maar inderdaad is dan weer de vraag of je door het weinige echt winterse weer niet beter uit bent met alleen zomerbanden. Het grootste probleem in Nl is dan ook inderdaad dat je niet weet wat voor winter het zal zijn en daarnaast dat het heel erg afhankelijk is van waar je woont. Snelwegen e.d. zijn meestal al snel schoon, rijd je daar veel zullen je winterbanden weinig toevoegen. Woon je tussen de akkers zul je vaak op wegen zitten die niet schoon gemaakt zijn en kom je snel in de problemen zonder winterbanden.Daar staat in Nederland nu eenmaal tegenover dat échte winterse omstandigheden vrij beperkt zijn, en zo slecht in te schatten! Zo heb je twee weken alleen maar een witte deken, en zo ben je na een paar dagen al door het ergste heen. Nederland is typisch een land voor all seasons wat dat betreft, hoewel ook daar nadelen aan zitten.
Oftewel of het wel/niet nuttig is is (persoonlijke)situatie afhankelijk en ook van wat voor winter het is. Maar echt noodzakelijk is het toch niet snel in Nederland.
[removed]
Maar dat is net als met gordels en airbags: 99,9% van de tijd totaal nutteloos, behalve op dat ene moment, en dat wil je ze echt gebruiken.Snelwegen e.d. zijn meestal al snel schoon, rijd je daar veel zullen je winterbanden weinig toevoegen. Woon je tussen de akkers zul je vaak op wegen zitten die niet schoon gemaakt zijn en kom je snel in de problemen zonder winterbanden.
Oftewel of het wel/niet nuttig is is (persoonlijke)situatie afhankelijk en ook van wat voor winter het is. Maar echt noodzakelijk is het toch niet snel in Nederland.
Vrijwel iedereen rijdt "even" op stukjes waar het minder goed is gestrooid, even door de wijk, even via dat stuk snelweg dat net weer is opgevroren. De vraag is of je vind dat het risico dat je daarmee loopt opweegt tegen de kosten. Want laten we eerlijk zijn; als de kwik-fit iedereen winterbandjes liet monteren voor de prijs van een kop koffie was er heel wat minder discussie onder het onderwerp
Ja dat is met alles zo, volvo heeft ook briljante veiligheidssystemen, bmw nachtvision, etc. Moet je deze dan ook allemaal aanschaffen? Ook dit kan schade en zelfs levens schelen.... Toch koopt bijna niemand ze als ze op de optie lijst staan. Als ze dit monteerde voor de prijs van een kop koffie.... Naja je snapt mijn punt. Een gemiddeld veiligsheids optie kost 1000euro, een setje winterbanden ook...Eagle Creek schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:13:
[...]
Maar dat is net als met gordels en airbags: 99,9% van de tijd totaal nutteloos, behalve op dat ene moment, en dat wil je ze echt gebruiken.
Vrijwel iedereen rijdt "even" op stukjes waar het minder goed is gestrooid, even door de wijk, even via dat stuk snelweg dat net weer is opgevroren. De vraag is of je vind dat het risico dat je daarmee loopt opweegt tegen de kosten. Want laten we eerlijk zijn; als de kwik-fit iedereen winterbandjes liet monteren voor de prijs van een kop koffie was er heel wat minder discussie onder het onderwerp.
Ik rij zelf met winterbanden, vredestein snowtrac op de lease. En michelin nog wattus op de prive auto. Bij beide auto's merk je gewoon dat bij extremer rijgedrag de auto minder goed reageert, geneigd is te glijden, bij meer vermogen sneller grip verliest, minder goed remt. Ik denk dat we dit jaar heel wat kop-staart aanrijdingen had kunnen voorkomen als mensen allemaal op normale banden hadden gereden. Ik heb welgeteld 1 dag, 500 meter (tot ik de woonwijk uit was) door 2 centimeter sneeuw moeten rijden.
Het is gewoon heel simpel je moet je weg gedrag aanpassen dan gaat er niets mis. Overmoedige bestuurders zijn de oorzaak. Zowel met zomer als met winterbanden. Vorig jaar had ik op de a50 bij Arnhem het perfect voorbeeld. De weg wordt slecht. Iedereen gaat rechts rijden, en die zafira op zijn stalen wintervelgjes moest bult af perse links gaan rijden. Je raad het al, hij stuurt in --> ijs, corrigeert te hard, 3x rond, raakt een andere auto en boem in de vangrail. Had hij niet op winterbanden gestaan, zou hij dan dezelfde beslissing hebben genomen? Etc. Een ieder moet doen wat hij zelf prettig vindt, en gewoon rekening houden met de omstandigheden.
1080° rondgaan is al een prestatie op zich, donuts draaien met een fwd Zafira.thefox154 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 20:07:
[...]
Vorig jaar had ik op de a50 bij Arnhem het perfect voorbeeld. De weg wordt slecht. Iedereen gaat rechts rijden, en die zafira op zijn stalen wintervelgjes moest bult af perse links gaan rijden. Je raad het al, hij stuurt in --> ijs, corrigeert te hard, 3x rond, raakt een andere auto en boem in de vangrail.
Ik kwam dit artikel tegen bij de ANWB : http://www.anwb.nl/auto/n...e-zomer-door-kan-dat.html
Ik moet zeggen dat de cijfers me eigenlijk nogal tegen vielen. Ik ben zoals bekend van mening dat als je vindt dat zomerbanden in de winter niet slim is je ook niet met winterbanden in de zomer moet gaan rijden. Ik had echter niet verwacht dat er zoveel verschil zou zijn, volgens de ANWB zo'n 30% verschil bij 35 graden (schatting dan +/- 15% bij 20 graden ?)
Zeker als je gaat rekenen met snelheden van 120/130 scheelt dat veel in meters. Bij 35 graden zou de stopafstand van zo'n 100 meter dan naar 120-125 meter gaan. Bij mijn schatting van 20 graden kom je dan nog steeds op een verschil van 10 a 15 meter uit wat genoeg is om een auto op zomerbanden die voor je een noodstop maakt hard te raken (mits je natuurlijk niet 10-15 meter extra afstand houdt omdat je weet dat je op winterbanden rijdt die minder grip hebben)
Ik moet zeggen dat de cijfers me eigenlijk nogal tegen vielen. Ik ben zoals bekend van mening dat als je vindt dat zomerbanden in de winter niet slim is je ook niet met winterbanden in de zomer moet gaan rijden. Ik had echter niet verwacht dat er zoveel verschil zou zijn, volgens de ANWB zo'n 30% verschil bij 35 graden (schatting dan +/- 15% bij 20 graden ?)
Zeker als je gaat rekenen met snelheden van 120/130 scheelt dat veel in meters. Bij 35 graden zou de stopafstand van zo'n 100 meter dan naar 120-125 meter gaan. Bij mijn schatting van 20 graden kom je dan nog steeds op een verschil van 10 a 15 meter uit wat genoeg is om een auto op zomerbanden die voor je een noodstop maakt hard te raken (mits je natuurlijk niet 10-15 meter extra afstand houdt omdat je weet dat je op winterbanden rijdt die minder grip hebben)
Ik vind trouwens vooral hun eindconclusie zeer slecht als je die vergelijkt met hun conclusie voor winterbanden. Als je met getallen als 30% verschil komt zou ik verwachten dat ze (net als in de winter voor zomerbanden) ze winterbanden in de zomer heel wat sterker af zouden raden. Zeker aangezien veel mensen dat verschil in grip bij normaal rijden niet zullen merken en dus juist die volgafstand + snelheid niet aan zullen passen waarna ze bij een noodstop opeens dwars door hun voorganger rijden omdat die wel op zomerbanden reed.Bij hogere temperaturen nemen de prestaties van winterbanden snel af. Bij een buitentemperatuur van zo'n 35°C constateerden wij een gemiddelde afname van de remprestaties van winterbanden van zo'n 30%. De auto zou dan dus zo'n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen.
All-season banden doen het beter dan winterbanden, maar ook met deze banden moet rekening gehouden worden met een merkbare afname van de prestaties bij hoge temperaturen, gemiddeld zo'n 25%.
[removed]
Ik heb er nieuwe bandjes onder liggen. Aangezien van mijn vorige setje zomerbanden 1 achterband kapot was (er zwerven nog wel eens wat schroeven rond op onze oprit), de 2 voorbanden aan vervanging toe waren, en het hele setje al 8 jaar oud was, heb ik dan maar een nieuw setje besteld. Ik wilde echter geen Contintental Ecocontact meer.
Het is de Goodyear Duragrip geworden, 175/65 R14.
Zijn ze iets stiller dan de winterbanden? Ja, bij gasgeven wel. Hebben ze meer grip? Neuh, volgens mij niet merkbaar veel. Ik ben echter ook niet iemand die op de grens rijdt.
Maar, ik werd wel de volgende dag al tot een noodstop gedwongen, en deze bandjes brachten het er beter af dan die Ecocontacts. Het piepte nog niet eens, dus er had nog meer in gezeten, terwijl ik niet zo gek veel moeite hoefde te doen om die Ecocontacts te laten blokkeren.
Natuurlijk, het is geen een-op-een vergelijking, maar ik wilde het toch even delen.
Overigens, even terugkomend op die Zafira van hierboven: ik moet zeggen dat ik met winterbanden liever op de linkerbaan (losse, verse sneeuw, met meer ruimte voor je) rij dan op de rechterbaan in een zenuwachtig treintje waar de sneeuw al tot ijs is samengedrukt. Ik rij dan wél met aangepaste snelheid, natuurlijk.
Het is de Goodyear Duragrip geworden, 175/65 R14.
Zijn ze iets stiller dan de winterbanden? Ja, bij gasgeven wel. Hebben ze meer grip? Neuh, volgens mij niet merkbaar veel. Ik ben echter ook niet iemand die op de grens rijdt.
Maar, ik werd wel de volgende dag al tot een noodstop gedwongen, en deze bandjes brachten het er beter af dan die Ecocontacts. Het piepte nog niet eens, dus er had nog meer in gezeten, terwijl ik niet zo gek veel moeite hoefde te doen om die Ecocontacts te laten blokkeren.
Natuurlijk, het is geen een-op-een vergelijking, maar ik wilde het toch even delen.
Overigens, even terugkomend op die Zafira van hierboven: ik moet zeggen dat ik met winterbanden liever op de linkerbaan (losse, verse sneeuw, met meer ruimte voor je) rij dan op de rechterbaan in een zenuwachtig treintje waar de sneeuw al tot ijs is samengedrukt. Ik rij dan wél met aangepaste snelheid, natuurlijk.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Dit topic is gesloten.