Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.888 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:44
ABS is ook niet gemaakt om je remweg te verkorten, maar om je auto handelbaar te houden bij heftig remmen. Niemand trekt dat in twijfel, omdat iedereen het verschil weet tussen ABS en geen ABS. Dit was echter in het begin van de ABS tijdperk nog lang niet zo.

Geef het een aantal jaar, misschien worden de winters wel langer en strenger, en iedereen rijdt op winterbanden.

Als we nu alle reacties bij elkaar nemen en gaan doorlezen komt eigenlijk naar voren dat niet de winterbanden vs. zomerbanden het issue is, maar het rijgedrag van weggebruikers.

Bij gelijke snelheid en gelijke winterse omstandigheden, is de winterband altijd in het voordeel.
Hellingen zijn uiterst lastig voor mensen met zomerbanden en relatief weinig kennis van de auto.

We hebben het hier niet over de mensen die kunnen autorijden en zich weten aan te passen met hun zomerbanden (doorgaans de mensen in dit topic), we hebben het hier over de mensen die op (slechte) zomerbanden rijden, gewoonweg bang zijn om te rijden in de sneeuw en daardoor onnodige acties uithalen waarop andere weggebruikers noodzakelijk moeten anticiperen. (lees: Remmen)

Het gevolg is dat heel Nederland vast staat omdat er allerlei situaties ontstaan waarbij mensen door hun gedrag andere weggebruikers onnodig laten anticiperen.

Als iedereen snelheid minderde en afstand nam, was de winterbanden "hype" (ik vind het geen hype, daar winterbanden imo zeker nut hebben) nooit zo groot geweest.
Maar goed, dat gaat nooit gebeuren, zelfde als dat de mensen op winterbanden allemaal hun snelheid aanpassen, een groot gedeelte doet het, maar een groot gedeelte ook niet.
Dat laatste heeft ook een enorme invloed op de files: Het snelheidsverschil wordt gewoon veel te groot.

[ Voor 1% gewijzigd door KillaZ op 14-02-2012 09:05 . Reden: typo ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:45
Is er trouwens iets op tegen om in de zomer ook op winterbanden te rijden? Je mag meestal toch niet harder dan 100, de slijtage zal wel meevallen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Zeg jongens.. het dooit alweer flink, de winter is om. Iemand zin om een "Zomerbanden, wie heeft ze.." topic te starten? Zodat daar keer op keer alle argumenten herhaalt kunnen worden? :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Qua rubber zal het niet veel boeien, maar door de lamellen in je winterbanden heb je gewoon minder contact met de weg. Hierdoor zal prestatie in niet-winterse omstandigheden iets achterblijven op banden die niet een dergelijk profiel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
haarbal schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 09:59:
Is er trouwens iets op tegen om in de zomer ook op winterbanden te rijden? Je mag meestal toch niet harder dan 100, de slijtage zal wel meevallen.
Heb wel een keer een zomer doorgereden omdat ik vergeten was ze te laten wisselen. Naderhand geen klachten gekregen dat ze enorm versleten waren ofzo.
KillaZ schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 09:04:
ABS is ook niet gemaakt om je remweg te verkorten, maar om je auto handelbaar te houden bij heftig remmen. Niemand trekt dat in twijfel, omdat iedereen het verschil weet tussen ABS en geen ABS. Dit was echter in het begin van de ABS tijdperk nog lang niet zo.
Er zijn anders genoeg mensen (m'n zwager is er zo een) die menen dat ze beter remmen dan een ABS. Vermoeiende types. Alsof jij honder keer per seconde per wiel de remdruk kan optimaliseren. ABS vroeger was inderdaad een stuk grover (die voelde je echt schokken, in m'n 207 voel je slechts een lichte trilling) maar ook toen was het zo dat je in je schrik echt niet de tijd neemt 'goed' te remmen.
redwing schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 08:56:
[...]

En waarom zou je niet kunnen uitwijken met zomerbanden op een besneeuwd wegdek ? Volgens mij blijft dat toch echt gewoonweg een kwestie van rustig rijden en meer afstand houden.
Je auto wil hoe dan ook rechtdoor. Als jij niet genoeg tractie hebt om die ton staal van richting te veranderen gaat 'ie dus ook gewoon rechtdoor. Je kunt niet altijd genoeg afstand houden. Ik moest die vrijdag ook uitwijken voor iemand anders die van rechts op een (voor hem rood) stoplicht afkwam en gewoon het niet ging halen. Dat is niet iets waar je op kunt anticiperen door maar gewoon meer afstand te houden.

Dat anticiperen verhaal is leuk in theorie maar niet meer dan dat. Er zijn gewoon genoeg situaties waar je moet corrigeren voor de fouten van anderen. Op gladde sneeuw is dat met zomerbanden praktisch onmogelijk.
Cobb schreef op maandag 13 februari 2012 @ 14:42:
Met goeie ijzel heb je niets aan winterbanden, als het spekglad is moet je gewoon niet de weg op gaan of stapvoets gaan rijden. Uit eigen ervaring meegemaakt, winter 2003.
Joh. De meeste mensen rijden niet over een beijzelde weg terwijl ze vooraf weten dat het daar spekglad is he, anders gebeurden er geen ongelukken mee.

[ Voor 84% gewijzigd door Hydra op 14-02-2012 10:36 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hydra schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 10:28:
[...]

Heb wel een keer een zomer doorgereden omdat ik vergeten was ze te laten wisselen. Naderhand geen klachten gekregen dat ze enorm versleten waren ofzo.
Dát ga je niet menen Hydra. Als je niet voelt dat je nog steeds op je winterbanden rijdt in de zomer, dan vraag ik me serieus af wat je rijstijl is. No pun intended :)

[ Voor 44% gewijzigd door UltraSub op 14-02-2012 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

[...]

Joh. De meeste mensen rijden niet over een beijzelde weg terwijl ze vooraf weten dat het daar spekglad is he, anders gebeurden er geen ongelukken mee.
Daarnaast; zie bovenstaande filmpjes over winterbanden op een ijsbaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:40

_Apache_

For life.

@Ultrasub : Als je mij een blinde test zou laten doen, een ritje op zomerbanden of winterbanden met dezelfde auto durf ik te zeggen dat ik wel verschil merk tussen de banden, maar niet kan zeggen welke band welke is.

Maar met winterbanden op staal zie je het elke keer als je instapt, dus dan vergeet je ze niet zo snel. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
[...]

Dit vind ik toch vreemd...

Je heb in de laatste paar pagina's van dit topic toch aardig laten blijken dat je een voorstander ben van winterbanden omdat dit het beste is voor de omstandigheden.

Maar dan vergeet je even je zomer banden terug te monteren :?
Dat staat naar mijn idee toch haaks op je eigen beweringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
[...]
[...]

Er zijn anders genoeg mensen (m'n zwager is er zo een) die menen dat ze beter remmen dan een ABS. Vermoeiende types. Alsof jij honder keer per seconde per wiel de remdruk kan optimaliseren. ABS vroeger was inderdaad een stuk grover (die voelde je echt schokken, in m'n 207 voel je slechts een lichte trilling) maar ook toen was het zo dat je in je schrik echt niet de tijd neemt 'goed' te remmen.
Lichte trilling of hard schokken heeft niets te maken met hoe je ABS werkt.
Slotemakers rijdt met nieuwe Astra's, het verschil tussen vol in de ABS remmen en tegen ABS ingrijpen aan is ook met nieuwe ABS systemen 5 ~ 10 meter bij 50 km/h.

Helaas denken een hoop mensen dat ABS betekent dat je beter en sneller remt. Dat is dus niet zo, alleen de meest geadvanceerde systemen (lees: Premium merken) zijn in staat om die 5 tot 10 meter teniet te doen.

Zelfde met winterbanden: Mensen denken dat ze 120 kunnen rijden over sneeuw omdat ze winterbanden hebben. Dat is het probleem en de oorzaak van al deze discussies waarbij iedereen zijn eigen ervaring er in gooit met "Ja toen ik.....". Dat heeft er geen moer mee te maken: Winterbanden zijn altijd beter op sneeuw dan zomerbanden.

Het punt is, nogmaals, de mentaliteit van de bestuurders van zowel de auto's met als de auto's zonder winterbanden. Als jij bang bent, moet je gewoon de weg niet op gaan. Klaar. Dan slaat een tegenargument als "Maar zij hebben net zoveel recht op de weg als dat jij hebt!" natuurlijk nergens op: Bange en incapabele bestuurders zijn een gevaar op de weg.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
KillaZ schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 10:56:
[...]

Slotemakers rijdt met nieuwe Astra's, het verschil tussen vol in de ABS remmen en tegen ABS ingrijpen aan is ook met nieuwe ABS systemen 5 ~ 10 meter bij 50 km/h.

Helaas denken een hoop mensen dat ABS betekent dat je beter en sneller remt. Dat is dus niet zo, alleen de meest geadvanceerde systemen (lees: Premium merken) zijn in staat om die 5 tot 10 meter teniet te doen.

Zelfde met winterbanden: Mensen denken dat ze 120 kunnen rijden over sneeuw omdat ze winterbanden hebben. Dat is het probleem en de oorzaak van al deze discussies waarbij iedereen zijn eigen ervaring er in gooit met "Ja toen ik.....". Dat heeft er geen moer mee te maken: Winterbanden zijn altijd beter op sneeuw dan zomerbanden.

Het punt is, nogmaals, de mentaliteit van de bestuurders van zowel de auto's met als de auto's zonder winterbanden. Als jij bang bent, moet je gewoon de weg niet op gaan. Klaar. Dan slaat een tegenargument als "Maar zij hebben net zoveel recht op de weg als dat jij hebt!" natuurlijk nergens op: Bange en incapabele bestuurders zijn een gevaar op de weg.
Helemaal mee eens, ABS kan zelfs tegen werken qua remafstand (premium merken uitgezonderd, maar dat heet het denk ik ook ABS meer)

Overigens zijn er ook oude ABS systemen die amper trillen, in mijn auto uit eind jaren 80 is het schokken echt niet veel meer is dan in een nieuwe auto.
Het reageren van het systeem is wel iets trager, ik wil bij een noodstop nog wel eens kort 1 of meerdere wielen horen blokkeren voordat het systeem het netjes overpakt.
De techniek staat in elk geval niet stil! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
_Apache_ schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 10:51:
@Ultrasub : Als je mij een blinde test zou laten doen, een ritje op zomerbanden of winterbanden met dezelfde auto durf ik te zeggen dat ik wel verschil merk tussen de banden, maar niet kan zeggen welke band welke is.

Maar met winterbanden op staal zie je het elke keer als je instapt, dus dan vergeet je ze niet zo snel. :)
Dat voel ik 100% zeker meteen. Daarnaast hoor je het ook.
Winterbanden smeren veel eerder dan zomerbanden. En dat voel je gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:10
[...]

Bij 50 kilometer per uur is je stopafstand ca. 12 meter. Je hebt echt geen (bijna) verdubbeling van je remweg bij 50 KM/U. Wellicht dat dit het verschil bij 120 km/u is, maar no way bij 50.
Je staat misschien wel een paar meter eerder stil, maar je vergeet dat mensen bij remmen ook uit willen wijken. En dan rem absoluut beter met ABS. ESP bevorderd dit nog meer. Als jij denkt dat je in een bocht beter remt als de ABS dan heb je het toch echt mis. Op een rechte weg volgas de rem intrappen heb je geen ABS voor nodig.

Absoluut mee eens.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
_Apache_ schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 10:51:
Natuurlijk merk je verschil, maar het wordt niet van de ene op de andere dag 20 graden warmer ofzo. Dus dat verschil is geleidelijk. Ik realiseerde het me ergens in Jun wel, maar toen had ik geen zin meer ze te laten verwisselen omdat het toen toch continue regenachtig kutweer was.
Bij mij worden ze overgezet op de normale velgen dus ik zie het ook niet.
dude88 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 10:53:
Dit vind ik toch vreemd...

Je heb in de laatste paar pagina's van dit topic toch aardig laten blijken dat je een voorstander ben van winterbanden omdat dit het beste is voor de omstandigheden.

Maar dan vergeet je even je zomer banden terug te monteren :?
Dat staat naar mijn idee toch haaks op je eigen beweringen.
Ik vind winterbanden in SNEEUW een must ja en vind dat je met zomerbanden niet de sneeuw in mag. Het verschil in grip tussen zomer en winterbanden in de zomer is veel kleiner. Ik vind dat nogal een verschil. Ik vind het ook prima dat mensen op zomerbanden rijden in de winter als het gewoon 'normaal' weer is. Het gaat me vooral om die situatie die vrijdag dat het ging sneeuwen en ik drie kwartier deed over een stukje waar ik een kwartier over gedaan had als ik niet bij elk verkeerslicht had moeten wachten tot de auto voor me eindelijk in beweging was.
Oude ABS systemen corrigeerden niet zo vaak per seconde als de nieuwe, dat verschil voel je. Het systeem werkt op zich hetzelfde, alleen zijn nieuwe systemen beter als die van 10 jaar terug.
Helaas denken een hoop mensen dat ABS betekent dat je beter en sneller remt.
Voor 99% van de bestuurders geldt dit. Ik geloof best dat sommige coureurs het beter kunnen, maar dat zijn niet de mensen die ik op de snelweg achter me heb rijden.
Ik zie hier niemand die denkt dat 120km/u een goed idee is? Ik zie niet waarom we die anderhalve idioot op de snelweg hier in moeten betrekken. Je stelt impliciet dat mensen als ze winterbanden hebben per definitie opeens overmoedig worden.
Open duur. Knap gedaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Hydra op 14-02-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:38:Het gaat me vooral om die situatie die vrijdag dat het ging sneeuwen en ik drie kwartier deed over een stukje waar ik een kwartier over gedaan had als ik niet bij elk verkeerslicht had moeten wachten tot de auto voor me eindelijk in beweging was.
Als iedereen in Nederland op winterbanden had gereden hadden er nog steeds enorme files gestaan in het land.
Wellicht wat minder, maar in elk geval genoeg voor grote vertragingen.
Ook als iedereen op winterbanden rijdt zullen het aantal ongelukken veel meer zijn dan op een normale dag. Zo'n vrijdag is gewoon een uitzondering waardoor je rekening moet houden met extra reistijd.

Dit is ook bij regen en harde wind al diverse keren bewezen, zodra de weersomstandigheden niet optimaal zijn is het verkeer dat ook zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
dude88 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:45:
Als iedereen in Nederland op winterbanden had gereden hadden er nog steeds enorme files gestaan in het land.
Wellicht wat minder, maar in elk geval genoeg voor grote vertragingen.
Ook als iedereen op winterbanden rijdt zullen het aantal ongelukken veel meer zijn dan op een normale dag. Zo'n vrijdag is gewoon een uitzondering waardoor je rekening moet houden met extra reistijd.

Dit is ook bij regen en harde wind al diverse keren bewezen, zodra de weersomstandigheden niet optimaal zijn is het verkeer dat ook zeker niet.
Tja. Hoeveel minder files er zouden zijn weet ik niet. Jij ook niet. Het gaat mij eerlijk gezegd ook minder om de files dan om de veiligheid. Zoals ik al eerdeer zei; ik had bijna een mafkees in m'n rechterzijportier. Daar zat een collega maar ik had ook met m'n dochter onderweg kunnen zijn, had ik niet aan moeten denken.

Zelf stond ik overigens niet echt in de file, ik ben door Utrecht heengereden omdat de A12 vast stond en heb er lang over gedaan omdat ik bij echt ieder verkeerslicht moest wachten op mensen die met spinnende bandjes niet vooruit kwamen. En na 20 seconden ofzo springt zo'n ding gewoon weer op rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
Dat anticiperen verhaal is leuk in theorie maar niet meer dan dat. Er zijn gewoon genoeg situaties waar je moet corrigeren voor de fouten van anderen. Op gladde sneeuw is dat met zomerbanden praktisch onmogelijk.
Leuk verhaal, maar ook op je winterbanden heb je dit probleem (grip is gewoon veel minder dan op een droge weg). Sowieso moet je zowel met winter als zomerbanden in de stad op gladde sneeuw niet boven de 30/40 gaan rijden. Dus dan kan er al weinig om je heen gebeuren waardoor je echt in de problemen kunt komen.
dude88 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:05:
[...]
Helemaal mee eens, ABS kan zelfs tegen werken qua remafstand (premium merken uitgezonderd, maar dat heet het denk ik ook ABS meer)
Tegenwoordig werken de meeste ABSen per band afzonderlijk waardoor je hem er (ook bij de 'middenklasse' versies) er niet meer uitremt. Je hebt nu eenmaal maar 1 pedaal terwijl de computer er feitelijk 4 heeft en daar verlies je het dan ook van. De oude aan/uit ABS kun je er natuurlijk wel uitremmen.
Hydra schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:38:
Natuurlijk merk je verschil, maar het wordt niet van de ene op de andere dag 20 graden warmer ofzo. Dus dat verschil is geleidelijk. Ik realiseerde het me ergens in Jun wel, maar toen had ik geen zin meer ze te laten verwisselen omdat het toen toch continue regenachtig kutweer was.
Maar dit zijn nu net de dingen die ik dus heel raar vind. Wel in de winter vinden dat mensen op winterbanden moeten rijden, maar dan zelf in de zomer wel op mindere banden rijden. Het verschil mag dan wel minder zijn, de tijd waarover het gaat is weer stukken langer.
Het gaat me vooral om die situatie die vrijdag dat het ging sneeuwen en ik drie kwartier deed over een stukje waar ik een kwartier over gedaan had als ik niet bij elk verkeerslicht had moeten wachten tot de auto voor me eindelijk in beweging was.
Dat blijf je toch houden, mensen geven nu eenmaal veel te veel gas waardoor de wielen gaan slippen en ze niet vooruit komen. Winterbanden gaan dat niet oplossen. Ook met zomerbanden kom je op een vlakke, gladde weg zonder al te veel problemen weg (eigen ervaring ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

redwing schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 02:03:
[...]

Toch kan ik dat met wat wiskunde zonder problemen in twijfel trekken. 5% van de tijd met 80% minder grip rondrijden of 95% van de tijd met 7% minder grip rond rijden. Gemiddeld is dat laatste toch echt slechter ;) (en sowieso vraag ik me af waar die 80% vandaan komt, de meeste testen geven een veel kleiner verschil aan).

Oftewel het is gewoonweg niet zo zwart/wit. Het ligt er aan wanneer je ze er onder legt, wat het weer doet, wat je persoonlijke omstandigheden zijn (kun je de auto een dagje laten staan, moet je ver rijden, moet je veel snelweg rijden, zit je midden in de stad of juist niet, kun je met sneeuw omgaan of niet e.d.)

[...]
Belangrijkste om mee te beginnen is, waar heb je het over als je het over zomerbanden hebt.
Bedoel je dan dit soort:
Afbeeldingslocatie: http://ssl.delti.com/tyre-pictures/Toyo/PROXEST1-R.jpg
Toyo Proxes T1-R (lagen onder m'n Compact)

Of dit soort:
Afbeeldingslocatie: http://ssl.delti.com/tyre-pictures/Fulda/CaratProgresso.jpg
Fulda Carat Progresso (m'n huidige zomerbanden)

Met die Toyo's zou ik echt de sneeuw niet op willen. Het profiel is totaal ongeschikt. Maar in de zomer en regen een super band. Winterbanden zijn dan in mijn ogen een must.

Met de 2de durf ik het eigenlijk wel aan. Een relatief grof en diep profiel. Dus om dan te stellen dat je per se winterbanden zou moeten hebben, is wat overdreven. Overigens rij ik wel op winterbanden, maar dat is grotendeels voor m'n eigen gemoedsrust.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
redwing schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 12:48:
Leuk verhaal, maar ook op je winterbanden heb je dit probleem (grip is gewoon veel minder dan op een droge weg). Sowieso moet je zowel met winter als zomerbanden in de stad op gladde sneeuw niet boven de 30/40 gaan rijden. Dus dan kan er al weinig om je heen gebeuren waardoor je echt in de problemen kunt komen.
Als een fietser vlak voor je de weg op fietst en op z'n plaat gaat is de kans dat je 'em met winterbanden nog kunt ontwijken of kunt remmen een stuk groter. Je remweg is ongeveer de helft. Ik weet niet echt wat de remweg met 30 is op zomerbanden maar reken maar dat het een tijd duurt voor je stil staat. Je kunt niet altijd op alles anticiperen, en je remweg op winterbanden is ongeveer de helft van die op zomerbanden. Daar kun je gewoon niks aan veranderen. Gebaseerd daarop vind ik, puur mijn mening dus, dat er een verbod moet komen om met sneeuw de weg op te gaan op banden die daar volledig niet geschikt voor zijn.
Maar dit zijn nu net de dingen die ik dus heel raar vind. Wel in de winter vinden dat mensen op winterbanden moeten rijden, maar dan zelf in de zomer wel op mindere banden rijden. Het verschil mag dan wel minder zijn, de tijd waarover het gaat is weer stukken langer.
Jandorie. Hoe vaak moet ik nou nog zeggen dat ik vind dat je ALLEEN met sneeuw niet met zomerbanden de weg op mag? Dat is HEEL wat anders dan "in de winter niet".
Dat blijf je toch houden, mensen geven nu eenmaal veel te veel gas waardoor de wielen gaan slippen en ze niet vooruit komen. Winterbanden gaan dat niet oplossen. Ook met zomerbanden kom je op een vlakke, gladde weg zonder al te veel problemen weg (eigen ervaring ;) )
Winterbanden lossen dat gewoon wel voor een groot deel op omdat je uberhaupt veel minder gaat spinnen. Ik kon gewoon zonder problemen in m'n 1 optrekken. Heck, zelfs als ik vol gas gaf kwam ik (langzamer dat wel) met spinnende banden nog vooruit. Met zomerbanden in de sneeuw rijden is stukken onveiliger en onhandiger dan met winterbanden (wie het daar niet mee eens bent heeft een steekje los IMHO) en dus is wat mij betreft een verbod daarop (met zomerbanden in de SNEEUW dus!) een prima optie.
deepbass909 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 12:59:
Met de 2de durf ik het eigenlijk wel aan. Een relatief grof en diep profiel. Dus om dan te stellen dat je per se winterbanden zou moeten hebben, is wat overdreven. Overigens rij ik wel op winterbanden, maar dat is grotendeels voor m'n eigen gemoedsrust.
Dat je denkt dat dat profiel iets uit gaat maken zegt al genoeg. Dat zit gewoon volgesmeert met sneeuw na 2 meter.

[ Voor 8% gewijzigd door PWM op 14-02-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hydra schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:04:
[...]

He bah. Hoe vaak moet ik nou nog zeggen dat ik vind dat je ALLEEN met sneeuw niet met zomerbanden de weg op mag? Dat is HEEL wat anders dan "in de winter niet".
Vind ik ook wel wat voor te zeggen. Niks mis mee. Zodra het sneeuwt, en je wordt aangehouden met zomerbanden, boete. Dat zou zinniger zijn om te handhaven dan die 8 km/u te hard boetes.
[...]

Dat je denkt dat dat profiel iets uit gaat maken zegt al genoeg. Dat zit gewoon volgesmeert met sneeuw na 2 meter.
Agree. Kijk maar eens naar een zomerband. Zodra die een omwenteling heeft gedaan in de sneeuw is het een slick. En precies dat is het grootste probleem.

[ Voor 1% gewijzigd door PWM op 14-02-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:11:

Vind ik ook wel wat voor te zeggen. Niks mis mee. Zodra het sneeuwt, en je wordt aangehouden met zomerbanden, boete. Dat zou zinniger zijn om te handhaven dan die 8 km/u te hard boetes.
Preventief beboeten? Asjeblieft niet zeg. Ik rij elke winter incidentvrij op mijn zomerbanden. Waarom moet ik daarvoor beboet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Gewoon zoals in Noorwegen. Ga jij met zomerbanden de weg op? Prima, niemand die je tegenhoudt. Sta je vervolgens te spinnen bij rotondes en stoplichten en je houdt daarbij het verkeer op? Dan halen ze je gewoon van de weg af en krijg je een boete voor elke band die niet geschikt is voor het seizoen.
Niks preventief beboeten, maar alleen bij overlast doen. Nu is Noorwegen overigens een land waar amper gestrooid wordt, ze gebruiken daar vnml zand en grind, en dan vaak ook alleen op wegen die bedoeld zijn voor fietsers en voetgangers. Ze gaan er in die landen vanuit dat automobilisten zich wel aanpassen naar de omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]
Profiel is een groot deel van het verhaal... Het rubber kan nog zo optimaal zijn, zonder geschikt profiel heb je er helemaal niks aan. Die Fulda's lossen goed, alleen niet zo goed als een echte winterband zou doen.
Voor grip in sneeuw en modder heb je profiel nodig dat haaks op de kracht staat, het liefst met scherpe randen die zich lekker kunnen vastgrijpen.
Die Fulda's voldoen daar redelijk aan. Daarom zeg ik ook dat het wel zou aandurven met die in de sneeuw te rijden en ik winterbanden niet als strikt noodzakelijk zou bestempelen. Met die Toyo's is het een heel ander verhaal.
Daar ging het mij om. Je kan niet zwart/wit stellen dat winterbanden strikt noodzakelijk zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:35:
Gewoon zoals in Noorwegen. Ga jij met zomerbanden de weg op? Prima, niemand die je tegenhoudt. Sta je vervolgens te spinnen bij rotondes en stoplichten en je houdt daarbij het verkeer op? Dan halen ze je gewoon van de weg af en krijg je een boete voor elke band die niet geschikt is voor het seizoen.
Niks preventief beboeten, maar alleen bij overlast doen. Nu is Noorwegen overigens een land waar amper gestrooid wordt, ze gebruiken daar vnml zand en grind, en dan vaak ook alleen op wegen die bedoeld zijn voor fietsers en voetgangers. Ze gaan er in die landen vanuit dat automobilisten zich wel aanpassen naar de omstandigheden.
Check.

Gewoon reguleren op principe, niet ieder detail uitwerken en daarmee eigen verantwoordelijkheid bestuurder om na te denken vergeten.

Scheelt ook discussie over grensgevallen. Als je niet aangepast naar omstandigheden rijdt, word je van de weg gehaald. Doe je dat wel, dan is er niets aan de hand. Ongeacht wat er onder je auto zit. Doet me denken aan de Lotus Elise die ik in de monumentale files vrijdag 3-2 tegenkwam. Ding kwam geen meter vooruit zonder eerst meerdere seconden met de achterwielen te spinnen. Was overduidelijk geen machogedrag, gewoon mismatch tussen vaardigheden bestuurder, mogelijkheden auto en wegomstandigheden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon zoals in Noorwegen. <...>
Niks preventief beboeten, maar alleen bij overlast doen.
Daar ben ik dan weer wel voorstander van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
peugeot206gt schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:17:
[...]

Bij 50 kilometer per uur is je stopafstand ca. 12 meter. Je hebt echt geen (bijna) verdubbeling van je remweg bij 50 KM/U. Wellicht dat dit het verschil bij 120 km/u is, maar no way bij 50.

[...]

Je staat misschien wel een paar meter eerder stil, maar je vergeet dat mensen bij remmen ook uit willen wijken. En dan rem absoluut beter met ABS. ESP bevorderd dit nog meer. Als jij denkt dat je in een bocht beter remt als de ABS dan heb je het toch echt mis. Op een rechte weg volgas de rem intrappen heb je geen ABS voor nodig.

[...]

Absoluut mee eens.
Excuses: Ik doelde op de afstand bij Slotemakers, dus op een glad wegdek ;)
Dat vergeet ik niet, dat is mijn punt juist: ABS is niet gemaakt om sneller stil te staan maar om je auto bestuurbaar te houden tijdens het remmen. I.m.h.o. geldt dit voor winterbanden ook: Die zijn er niet voor gemaakt om met 120 km/h door de sneeuw heen te rossen, maar om je auto bestuurbaar te houden in de sneeuw bij acceptabele snelheden.

@Hydra: Ik krijg de indruk dat je denkt dat ik op de man speel. Dat doe ik niet dus daar hoef je je niet druk om te maken. Het voorbeeld van 120 km/h is een praktijkvoorbeeld: Ik denk dat iedereen tijdens winterse omstandigheden zo'n achterlijke idioot tegenkomt op de snelweg. Daarnaast geef ik in mijn post voor deze aan dat ik de mensen die in dit topic posten niet onder de "gemiddelde" automobilist schaar.....
Wat ik zelf wel vreemd vind is dat je het verschil tussen zomer en winterbanden niet voelde in bijvoorbeeld een afslag van de snelweg of een bocht buiten de bebouwde kom. Maar goed, dat kan gebeuren. :)

Blijkbaar was het niet zo'n open deur als we het hier nog steeds hebben over de winterbanden vs. de zomerbanden ipv de mentaliteit van de bestuurders in het algemeen. Het werd een aantal keer aangehaald, om vervolgens vrolijk de prestaties van beide in YT filmpjes te laten zien. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door KillaZ op 14-02-2012 13:51 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
is het op een natte weg niet zo dat ABS de remweg eventueel kan verkorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
ABS verkort de remweg in een noodstop meestal ook. Alleen als je echt zo goed kan remmen dat je wielen niet blokkeren maar je wel de maximale vertraging hebt zal de remweg zonder ABS korter zijn.

Echter:
Als je zoals 99 procent van de automobilisten het rempedaal door het schutbord trapt bij een noodstop en je wielen blokkeren, dan wordt het loopvlak zo warm dat je grip gaat verliezen, en je dus later stilstaat als met ABS. Bovendien kan je direct doorrijden naar de dealer om je kromme schijven te laten vervangen, en je zult met een gigantisch trillend stuur zitten als je je voorbanden niet vervangt omdat je gelijk een paar mm profiel mist. Bij ABS blijft je wiel minimaal draaien (en je schijf toch wel) waardoor je dus meer warmte kwijtkan.

Conclusie: ABS verkort je remweg, tenzij je zoveel controle over je auto hebt dat je met de absoluut maximale vertraging kan remmen. (Wat dus voor 99 procent van de bestuurders absoluut onmogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
begintmeta schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:19:
is het op een natte weg niet zo dat ABS de remweg eventueel kan verkorten?
Dat hangt helemaal af van de wijze waarop geremd wordt als er geen ABS aanwezig is. Als dat blokkerende wielen zou betekenen dan gaat met ABS wel lekkerder inderdaad. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Setje remschijven is na 1 noodstop volgens mij niet zomaar krom...

Een band kan ook nog wel wat hebben, zeker bij een wat lagere snelheid overleeft een band dat prima zonder gevolgen.
Als je van 160 naar 0 remt met geblokkeerde wielen zal het idd best gevolgen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
PWM: Heb je nou serieus dat "godver" van me weggemod? Triestheid :X
deepbass909 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:37:
Profiel is een groot deel van het verhaal... Het rubber kan nog zo optimaal zijn, zonder geschikt profiel heb je er helemaal niks aan.
Ja, en winterbanden hebben heel specifiek profiel (die kleine W-vormige ribbels) die regulars niet hebben.
dude88 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 15:55:
Als je van 160 naar 0 remt met geblokkeerde wielen zal het idd best gevolgen hebben ;)
Het belangrijkste is gewoon dat blokkerende wielen betekenen dat je vele malen minder remkracht hebt. Daarom moet je net tegen het blokkeren aanzitten om optimaal te remmen. Een paar coureurs daargelaten kunnen mensen dat niet. En zelfs coureurs kunnen niet 4 wielen afzonderlijk aansturen.
KillaZ schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:49:
@Hydra: Ik krijg de indruk dat je denkt dat ik op de man speel. Dat doe ik niet dus daar hoef je je niet druk om te maken. Het voorbeeld van 120 km/h is een praktijkvoorbeeld: Ik denk dat iedereen tijdens winterse omstandigheden zo'n achterlijke idioot tegenkomt op de snelweg. Daarnaast geef ik in mijn post voor deze aan dat ik de mensen die in dit topic posten niet onder de "gemiddelde" automobilist schaar.....
Ook de 'gemiddelde automobilist' zal zo iets niet doen. Ik zie de relevantie van een paar volkomen idioten niet in een discussie over of winterbanden nut hebben. Je zegt gewoon impliciet dat mensen met winterbanden zich gaan overschatten. Als je wil zeggen dat een enkeling zichzelf gaat overschatten prima, maar ik zie niet hoe dat hier relevant is. Verkeersregels gelden nu eenmaal voor de grote gemene deler. Ik vind namelijk ook best dat ik persoonlijk prima 150 kan rijden omdat ik nu eenmaal goed oplet, maar weet best dat ze voor mij niet ff een uitzondering kunnen maken.
Wat ik zelf wel vreemd vind is dat je het verschil tussen zomer en winterbanden niet voelde in bijvoorbeeld een afslag van de snelweg of een bocht buiten de bebouwde kom. Maar goed, dat kan gebeuren. :)
Het was het eerste jaar dat ik winterbanden had he, 4 jaar terug. Dat m'n auto een beetje de bocht door zeepte had ik wel door, maar 't kwartje viel later pas. En het was ook niet enorm overduidelijk.
Blijkbaar was het niet zo'n open deur als we het hier nog steeds hebben over de winterbanden vs. de zomerbanden ipv de mentaliteit van de bestuurders in het algemeen. Het werd een aantal keer aangehaald, om vervolgens vrolijk de prestaties van beide in YT filmpjes te laten zien. ;)
Als je dat niet bedoelde prima, maar ik hoop dat je snapt dat dat zo over kan komen.

Oh ennuh, dat ik niet :) achter iedere zin zet betekent niet dat ik 'boos' ben ofzo hoor. Ik ben tegen overmatig smileygebruik ;)

[ Voor 161% gewijzigd door Hydra op 14-02-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
deepbass909 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 12:59:
[...]

Belangrijkste om mee te beginnen is, waar heb je het over als je het over zomerbanden hebt.
Bedoel je dan dit soort:
Afbeeldingslocatie: http://ssl.delti.com/tyre-pictures/Toyo/PROXEST1-R.jpg
Toyo Proxes T1-R (lagen onder m'n Compact)

Of dit soort:
Afbeeldingslocatie: http://ssl.delti.com/tyre-pictures/Fulda/CaratProgresso.jpg
Fulda Carat Progresso (m'n huidige zomerbanden)
Oooeeeeee.... sterk punt zeg. Ik vraag me af of dit precies is waar hier de hele tijd omheen wordt gedraaid. De mensen die zeggen dat hun auto absoluut niet te rijden is in de sneeuw, en het als gevaarlijk beschouwen, tegenover de mensen die zeggen, het gaat wel, met wat aanpassen.
Dat zou ook verklaren wat ik me hier al eerder hardop heb afgevraagd (en beredeneerd) heb, waarom ging het vroeger bij mij wel, en nu voor geen meter meer. Ik behoor dus ook tot de categorie die al zijn hele leven échte high performance zomerbanden monteert. En laat nou net die categorie steeds meer toegespitst worden op alleen de zomer.
Ik kan me best voorstellen dat als je een iets smallere band rijdt, en dan van het onderste type, dat je denkt "waar hebben die het allemaal over. Ik pas me een beetje aan en het gaat wel."

Dat neemt nog steeds niet weg dat winterbanden (again, zullen we het gewoon sneeuwbanden noemen ;) ) veel beter zijn in de sneeuw.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:16:
[...]

Preventief beboeten? Asjeblieft niet zeg. Ik rij elke winter incidentvrij op mijn zomerbanden. Waarom moet ik daarvoor beboet worden?
Um, beetje kort door de bocht misschien ja. Meer naar wat JGC hier onder schrijft eigenlijk ;)
Maar dan krijg je dit weer: definieer overlast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
UltraSub schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 16:30:
Maar dan krijg je dit weer: definieer overlast ;)
Niet 120 door kunnen jassen in de sneeuw, duh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Overlast als in niet op gang kunnen komen of zelfs terugglijden als je een helling op wilt rijden, omdat je geen grip hebt in sneeuw. Weet nog hoe dat bij mij ging in Noorwegen, aanloopje nemen, helling op, dan ben je bijna boven, en dan zit er 50cm nadat het daar vlak wordt ineens een zebrapad. ^#$^&%*^(^ mooi niet dat je daar dan stopt als er iemand wil oversteken, kan je weer met een aanloop die helling nemen. Overigens zijn beide feiten daar niet mis als je gepakt wordt :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
peugeot206gt schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 15:47:

Conclusie: ABS verkort je remweg, tenzij je zoveel controle over je auto hebt dat je met de absoluut maximale vertraging kan remmen. (Wat dus voor 99 procent van de bestuurders absoluut onmogelijk is).
Leg mij dan uit waarom ik afgelopen weken twee keer ben aangereden van achter. Ik rijd op normaalbanden, degenen die achterop klapten hadden allemaal winterbanden en ook nog eens ABS. In beide gevallen hield men veel afstand (niet genoeg blijkbaar) en men verklaarde direct te remmen zodra mijn remlichten begonnen met branden. Mijn remweg was beide keren toch echt korter dan de moderne auto's met ABS.

Van mijn part verbannen ze ABS. Of ze stellen het in dat ABS alleen werkt als je ingestuurd bent en als je hoofd een schrikreactie vertoont. Alleen computergestuurde remkrachtverdeling verkort de remweg. ABS maakt de remweg alleen maar langer.

[ Voor 14% gewijzigd door Trommelrem op 14-02-2012 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nighthawk12
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-02 09:55
Trommelrem schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:16:
[...]

Leg mij dan uit waarom ik afgelopen weken twee keer ben aangereden van achter. Ik rijd op normaalbanden, degenen die achterop klapten hadden allemaal winterbanden en ook nog eens ABS. In beide gevallen hield men veel afstand (niet genoeg blijkbaar) en men verklaarde direct te remmen zodra mijn remlichten begonnen met branden. Mijn remweg was beide keren toch echt korter dan de moderne auto's met ABS.

Van mijn part verbannen ze ABS. Of ze stellen het in dat ABS alleen werkt als je ingestuurd bent en als je hoofd een schrikreactie vertoont. Alleen computergestuurde remkrachtverdeling verkort de remweg. ABS maakt de remweg alleen maar langer.
Ik zou zeggen dat de bestuurders welke je hebben geraakt van achter gewoon niet goed hebben opgelet, op winterbanden en met (goed)werkend abs systeem heb je per definitie een korte remweg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Nighthawk12 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:20:
[...]

Ik zou zeggen dat de bestuurders welke je hebben geraakt van achter gewoon niet goed hebben opgelet, op winterbanden en met (goed)werkend abs systeem heb je per definitie een korte remweg...
Behalve op sneeuw/ijs/grind/andere gladde oppervlakken!!!
Dat weet ik uit ervaring. ABS staat het niet toe te blokkeren, maar daardoor heb je op ijs/sneeuw een veel langere remweg. Sturen om uit te wijken op het zelfde oppervlak? ABS wint. Rechtdoor remmen? ABS verliest. En dik ook. Hebben we het over een normaal (al dan niet zeiknat) wegdek, dan wint ABS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:49
Heel simpel ook.

Remmen zonder ABS (blokkeren) je schuift alles voor je wielen. Al het sneeuw etc stapelt zich op voor je wielen. Zou extra moeten remmen (ja ook al is sneeuw glad).
Remmen met ABS, systeem laat je gewoon elke keer over een nieuw stukje sneeuw rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Trommelrem schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:16:
[...]

Ik zal eerlijk zeggen dat ik het niet kan uitleggen. Het enige wat ik me kan bedenken is dat de ander niet goed zat op te letten. Ik rij namelijk al 5 jaar op winterbanden rond (Noorwegen) en het is op zomerbanden onder dezelfde omstandigheden godsonmogelijk om een auto met ABS en winterbanden eruit te remmen.

het is een ander vehaal als je zegt winterbanden met ABS en winterbanden zonder ABS, in de sneeuw zou het kunnen zijn dat de auto zonder abs meer remdruk opbouwt. Echter is deze totaal niet meer controleerbaar. Hierdoor geeft dit alleen profijt op een rechte weg, en zal men bij de eerste de beste bochtt gewoon rechtdoor gaan.

Ik moet mijn eerdere conclusie dus even bijstellen dat er dus specifieke omstandigheden zijn waarbij ABS in het nadeel zijn. Echter zijn die zo minimaal dat je of een purist moet zijn, of compleet gestoord als je bij gelijke keuze de auto zonder ABS de voorkeur geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gokje: niet alle ABSsen zijn hetzelfde, en de ABSsen waar jij ervaring mee hebt behoren tot de beter type ;)

Maar verhaal van Trommelrem geeft wederom aan dat je er met technische middelen alleen niet komt. Geef een aap nog zoveel speeltjes, hij blijft een aap, ook achter het stuur :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb destijds met mijn 206 ook een aanrijding gehad op een rotonde die ik zonder ABS niet gehad zou hebben. 5 graden, nat wegdek en winterbanden. Ik was ingestuurd om de rotonde te verlaten en gaf gas bij, voorligger bleef op de rotonde en ging ineens pal op de rem voor een vrachtwagen die hem ervoor drukte. Dan trap je de rem dwars door de bodem heen, maar ipv dat je wielen gaan schuiven en het profiel van je winterband volledig uitelkaar gedrukt wordt, vindt de boordcomputer dat ik mijn bochtje af moet kunnen maken en haalt gewoon de rem er steeds af, waardoor ik dus net met voorbumper zijn trekhaak schampte en voor 1600 euro schade had :X.
Zonder ABS was ik ws eerder tot stilstand gekomen, en zo niet, dan had ik maar de vluchtheuvel geramd. Had me dan misschien een band (70), een stalen velg (30), een draagarm(150, toch al slijtagedeel bij Peugeot), een paar stuurstokjes (50) en een uitlijnbeurt (75) gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
Als een fietser vlak voor je de weg op fietst en op z'n plaat gaat is de kans dat je 'em met winterbanden nog kunt ontwijken of kunt remmen een stuk groter. Je remweg is ongeveer de helft. Ik weet niet echt wat de remweg met 30 is op zomerbanden maar reken maar dat het een tijd duurt voor je stil staat. Je kunt niet altijd op alles anticiperen, en je remweg op winterbanden is ongeveer de helft van die op zomerbanden. Daar kun je gewoon niks aan veranderen. Gebaseerd daarop vind ik, puur mijn mening dus, dat er een verbod moet komen om met sneeuw de weg op te gaan op banden die daar volledig niet geschikt voor zijn.
Als hetzelfde op een droge weg met goed weer gebeurt en je moet remmen op je winterbanden kost het je een paar meter meer om stil te gaan. Dat kan ook het verschil zijn tussen iemand wel of niet raken. Mijn mening is dan dat je of mensen vrij moet laten, of om ook dat laatste te verbieden (oftewel je banden moeten altijd overeen komen met het weer)

Met 30 sta je trouwens in 1/4 van de afstand stil dan bij 60. (oftewel 0.36*de afstand bij 50) -> met zomerbanden 21.6 meter, met winterbanden 10.8 meter (ik ga uit van 60/30 meter bij 60km/hr)
[...]
[mbr]Jandorie[/]. Hoe vaak moet ik nou nog zeggen dat ik vind dat je ALLEEN met sneeuw niet met zomerbanden de weg op mag? Dat is HEEL wat anders dan "in de winter niet".
Dan nog blijft mijn verhaal hetzelfde :) Ik vind het gewoon vreemd dat je in het ene geval het optimale wil en in het andere geval het niet zoveel vind uitmaken, ondanks dat het 1e veel verschil voor een korte tijd is en het andere weinig verschil voor een hele lange tijd. (netjes hoor dat Jandorie :+ )
[...]
Winterbanden lossen dat gewoon wel voor een groot deel op omdat je uberhaupt veel minder gaat spinnen. Ik kon gewoon zonder problemen in m'n 1 optrekken. Heck, zelfs als ik vol gas gaf kwam ik (langzamer dat wel) met spinnende banden nog vooruit. Met zomerbanden in de sneeuw rijden is stukken onveiliger en onhandiger dan met winterbanden (wie het daar niet mee eens bent heeft een steekje los IMHO) en dus is wat mij betreft een verbod daarop (met zomerbanden in de SNEEUW dus!) een prima optie.
Hetzelfde heb ik ook altijd kunnen doen in mijn bakkie met zomerbanden. Ik zeg dan ook niet dat winterbanden niet beter zijn, ik zeg alleen dat als je met beleid rijd zomerbanden ook geen probleem zijn.

Oftewel winterbanden zijn natuurlijk (veel) beter in de sneeuw, maar dat is de vraag hier niet. De vraag is of het in Nederland nut heeft om ze verplicht te stellen en dan vallen voor mij de voordelen al snel weg tegen de nadelen. Als het nu om een land ging met veel hellingen en veel sneeuw (b.v. Duitsland) was het wat anders.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
redwing schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 07:36:
Hetzelfde heb ik ook altijd kunnen doen in mijn bakkie met zomerbanden. Ik zeg dan ook niet dat winterbanden niet beter zijn, ik zeg alleen dat als je met beleid rijd zomerbanden ook geen probleem zijn.

Oftewel winterbanden zijn natuurlijk (veel) beter in de sneeuw, maar dat is de vraag hier niet. De vraag is of het in Nederland nut heeft om ze verplicht te stellen en dan vallen voor mij de voordelen al snel weg tegen de nadelen. Als het nu om een land ging met veel hellingen en veel sneeuw (b.v. Duitsland) was het wat anders.
Welke nadelen? Dat je geld moet uitgeven aan winterbanden als je besluit met winters-weer (lees, sneeuw) te willen gaan rijden?
Heeft alleen maar voordelen hoor. Niemand verplicht je om met de auto te rijden ;)

Iedereen heeft wel is met zomerbanden door de sneeuw geploeterd alleen weet je dan ook meteen dat je dat niet meer wilt. Leuk dat jij het evt. kan met 'beleid' maar het gaat niet over het 'beleid'. Gaat erover dat jij met 60km/h over de snelweg kachelt en ineens een auto van de andere baan slipt en 180º draait en recht op jou afkomt dat je zsm kan stoppen. "Ja dan duik ik wel de vluchtstrook op", die heb je niet overal en rechts van je rijden andere auto's. Dan is dus de keuze
a) remmen
b) auto vol de vangrail induwen
c) auto vol in de auto naast je duwen
d) niets doen en gewoon doorkachelen.

Niemand zal d kiezen hopelijk ;) Maar a is de enige valide optie hier (met evt wat b erbij).

Deze situatie is mij exact gebeurt 2 jaar terug toen er ineens 20cm sneeuw lag. Ik rij de grens over en ergens in de buurt van Apeldoorn (weenie precies waar, maar was iig op de A1) rijden de mensen op de rechterbaan vol met angst met 40km/h en ik rij ze links voorbij met 60-70km/h en ineens komt er dus een auto die 500m verderop reed ofzo in na een spin recht op me afrijden. Ik rem, zet auto stil zo dicht mogelijk tegen de vangrail aan en stap over de vangrail heen en kijk wat er gebeurt. Geen ongeluk, niemand had hulp nodig (gelukkig) dus stap weer in en rijd weer weg.

-dit- was dus heel anders afgelopen als ik met zomerbanden had gereden.

Voornamelijk argumenten die ik hier lees tegen winterbanden is:
a) ze slijten sneller bij warmer weer (joh, echt? wat jammer nou...)
b) je hebt ze alleen nodig bij hellinkjes en volgas wegrijden bij het stoplicht
c) dat je met 'beleid prima kan rijden' met zomerbanden.
d) het weegt niet op tegen de nadelen (lees: kosten).

Mocht er zo'n wetgeving komen, -niemand- verplicht je om de auto te pakken als het winters weer is. Je kan altijd de bus/metro/trein/veerboot/taxi/pendelbus/etc pakken om terecht te komen waar je wilt.

Het belangrijkste van de hele 'winterband' is de verhoogde veiligheid met sneeuw en ander takkeweer. En dat is nou net de reden waar je het voor monteert. Ook verplicht niemand je winterbanden de kopen van €1000+ etc. Zelfs de goedkoopste winterbanden in B segment (C zijn geen banden meer :p) dus pak 'em beet €250 voor volledige set ben je met echte noodsituaties al beter af dan zomerbanden. En als je toch al geen ultra-high-perfomance banden hebt kan je net zo goed het hele jaar op all-seasons rijden :9

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
redwing schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 07:36:
[...]

Nog een keer ;)
UltraSub schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 16:30:
[...]

Oooeeeeee.... sterk punt zeg. Ik vraag me af of dit precies is waar hier de hele tijd omheen wordt gedraaid. De mensen die zeggen dat hun auto absoluut niet te rijden is in de sneeuw, en het als gevaarlijk beschouwen, tegenover de mensen die zeggen, het gaat wel, met wat aanpassen.
Dat zou ook verklaren wat ik me hier al eerder hardop heb afgevraagd (en beredeneerd) heb, waarom ging het vroeger bij mij wel, en nu voor geen meter meer. Ik behoor dus ook tot de categorie die al zijn hele leven échte high performance zomerbanden monteert. En laat nou net die categorie steeds meer toegespitst worden op alleen de zomer.
Ik kan me best voorstellen dat als je een iets smallere band rijdt, en dan van het onderste type, dat je denkt "waar hebben die het allemaal over. Ik pas me een beetje aan en het gaat wel."

Dat neemt nog steeds niet weg dat winterbanden (again, zullen we het gewoon sneeuwbanden noemen ;) ) veel beter zijn in de sneeuw.
En dat ging over dit vergelijk:

[afbeelding]

[afbeelding]

Trust me, met de bovenste werkt met beleid rijden ook niet meer afdoende. Laat staan dat er heuvels van 1% of meer komen.

[ Voor 3% gewijzigd door UltraSub op 15-02-2012 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Het houdt de gemoederen wel bezig zeg... Laat lekker ieder voor zich bepalen of ie winterbanden neemt of niet.

Sommigen houden van het gevoel 'in controle' te zijn, anderen rijden gewoon wat rustiger en raken niet gefrustreerd als ze bij het stoplicht iets minder snel kunnen wegrijden. So be it.

Voor die ene winterse dag die we hier per jaar hebben zou ik het onnodig vinden om het per wet te regelen. Zou wel eens een staatje willen zien wat het niet hebben van winterbanden kost (extra schades, gewonden, doden) en wat de burger moet aftikken aan de bandenindustrie om dit ongemak op te vangen... volgens mij staat dat niet in verhouding tot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Waaraan tikt de burger het geld anders af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Na anderhalve week door de sneeuw geploeterd te hebben is deze eindelijk weg in de straat.

De winterbanden bevielen goed, een stuk meer grip dan met (verse) zomerbanden. Tot nu toe alleen maar rondgereden met zomerbanden in de winter maar ik ben wel overtuigd van het nut ervan als er sneeuw ligt, het rijdt een stuk makkelijker.
Ze voelen alleen weer wat zachter aan bij +6 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Wanneer gaan bij jullie de wintersloffen er weer vanaf? De sneeuw is weg en de komende periode gaat het niet meer vriezen, dus ik zit te denken ze er dit weekend weer vanaf te halen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Maandag gaat het hier weer vriezen hoor.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Widow schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 19:19:
Wanneer gaan bij jullie de wintersloffen er weer vanaf? De sneeuw is weg en de komende periode gaat het niet meer vriezen, dus ik zit te denken ze er dit weekend weer vanaf te halen.
Mijn 4 zomerbanden zijn hartstikke kaal, dus ik denk dat ik volgende maand maar eens op zoek ga naar de beste prijs voor 4x Continental Sportcontact 5. Ergens volgende maand gaan de zomerbanden er op, winterbanden tijd is om. Ik zie het niet gebeuren dat er nog een pak sneeuw valt waar je last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:37
Dit jaar voor het eerst winterbanden, en 2 weken geleden tijdens de sneeuw was het geweldig. Geen enkel probleem om over de sneeuw te rijden op de snelweg. Ook op wintersport waar sneeuw lag op de weg geen enkel probleem gehad, waar ik toch verschillende auto's zag wegslippen

• redwing
teh_twisted schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 17:46:
[...]

Welke nadelen? Dat je geld moet uitgeven aan winterbanden als je besluit met winters-weer (lees, sneeuw) te willen gaan rijden?
Heeft alleen maar voordelen hoor. Niemand verplicht je om met de auto te rijden ;)
Kosten, opslag, moeite+tijd voor het vervangen, minder goede grip op droge/warme weg.
Iedereen heeft wel is met zomerbanden door de sneeuw geploeterd alleen weet je dan ook meteen dat je dat niet meer wilt. Leuk dat jij het evt. kan met 'beleid' maar het gaat niet over het 'beleid'. Gaat erover dat jij met 60km/h over de snelweg kachelt en ineens een auto van de andere baan slipt en 180º draait en recht op jou afkomt dat je zsm kan stoppen. "Ja dan duik ik wel de vluchtstrook op", die heb je niet overal en rechts van je rijden andere auto's. Dan is dus de keuze
a) remmen
b) auto vol de vangrail induwen
c) auto vol in de auto naast je duwen
d) niets doen en gewoon doorkachelen.

Niemand zal d kiezen hopelijk ;) Maar a is de enige valide optie hier (met evt wat b erbij).

Deze situatie is mij exact gebeurt 2 jaar terug toen er ineens 20cm sneeuw lag. Ik rij de grens over en ergens in de buurt van Apeldoorn (weenie precies waar, maar was iig op de A1) rijden de mensen op de rechterbaan vol met angst met 40km/h en ik rij ze links voorbij met 60-70km/h en ineens komt er dus een auto die 500m verderop reed ofzo in na een spin recht op me afrijden. Ik rem, zet auto stil zo dicht mogelijk tegen de vangrail aan en stap over de vangrail heen en kijk wat er gebeurt. Geen ongeluk, niemand had hulp nodig (gelukkig) dus stap weer in en rijd weer weg.

-dit- was dus heel anders afgelopen als ik met zomerbanden had gereden.
Of als je gewoon netjes 40 had gereden zoals die mensen met 'angst' (je kunt het ook op ff nadenken houden) was er ook niets gebeurt (ook niet op zomerbanden). 60 rijden over 20 cm sneeuw is gewoon dom, misschien dat het kan als je spikes hebt maar met zomer of winterbanden is dat gewoon te hard. Wat gelijk weer aangeeft wat nog een van de nadelen van winterbanden is, mensen denken dat ze wel grip hebben maar vergeten dat die zelfs op winterbanden nog steeds stukken slechter is dan op een niet gladde weg.
Voornamelijk argumenten die ik hier lees tegen winterbanden is:
a) ze slijten sneller bij warmer weer (joh, echt? wat jammer nou...)
b) je hebt ze alleen nodig bij hellinkjes en volgas wegrijden bij het stoplicht
c) dat je met 'beleid prima kan rijden' met zomerbanden.
d) het weegt niet op tegen de nadelen (lees: kosten).

Mocht er zo'n wetgeving komen, -niemand- verplicht je om de auto te pakken als het winters weer is. Je kan altijd de bus/metro/trein/veerboot/taxi/pendelbus/etc pakken om terecht te komen waar je wilt.
Niemand verplicht je om de winterbanden in de zomer op te rijden, wat de meesten hier schijnbaar dan weer geen probleem vinden ondanks dat je gewoonweg weet dat je in een noodsituatie slechter af bent. Vreemd, een paar dagjes per jaar heel rustig op je zomerbandjes rijden is schijnbaar supergevaarlijk, maar de rest van het jaar op niet aangepaste snelheid met winterbanden rijden kan echter totaal geen kwaad ?
En als je toch al geen ultra-high-perfomance banden hebt kan je net zo goed het hele jaar op all-seasons rijden :9
En dit blijf ik dus nog het meest onlogische vinden. Een compromisband kopen waarvan je weet dat je zowel in de zomer als de winter slechter af bent dan geschikte banden. Of je gaat voor veiligheid en dan pak je goede banden voor zowel zomer als winter (en verwissel je ook op de goede momenten), of je maakt je er niet druk om en gaat anderen niet zeggen dat ze winterbanden nodig hebben.
ebia schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 18:52:
Het houdt de gemoederen wel bezig zeg... Laat lekker ieder voor zich bepalen of ie winterbanden neemt of niet.

Sommigen houden van het gevoel 'in controle' te zijn, anderen rijden gewoon wat rustiger en raken niet gefrustreerd als ze bij het stoplicht iets minder snel kunnen wegrijden. So be it.
Voor die ene winterse dag die we hier per jaar hebben zou ik het onnodig vinden om het per wet te regelen.
Inderdaad :)
Zou wel eens een staatje willen zien wat het niet hebben van winterbanden kost (extra schades, gewonden, doden) en wat de burger moet aftikken aan de bandenindustrie om dit ongemak op te vangen... volgens mij staat dat niet in verhouding tot.
Er staat hier eerder in dit topic een vergelijking van een paar grote lease-bedrijven. De conclusie daar was dat er wel veel meer ongelukken gebeurden maar dat het schadebedrag per geval kleiner was en dat de totale schade ook niet veel hoger was. Oftewel mensen rijden rustiger waardoor de aanrijdingen minder hard zijn, maar omdat het toch gevaarlijker is gaat het ook vaker fout. Volgens mij stond er niets bij over gewonden/doden, maar aangezien de schades gemiddeld minder erg zijn verwacht ik ook daar weinig verschil in

[ Voor 14% gewijzigd door redwing op 16-02-2012 01:31 ]

[removed]

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

• Blik1984
Ediejo schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 06:42:
Er is maar 1 passende oplossing. De verzekeringsmaatschappijen moeten zorgen dat je bij een ongeluk met winterse omstandigheden. Rijdend op zomerbanden zo wie zo 50% eigenrisico hebt. Wedden dat de meeste automobilisten dan wel overstappen.
Ik vind niet dat je mensen in Nederland kunt verplichten om winterbanden aan te schaffen, daarvoor zijn er gewoon niet vaak genoeg winterse omstandigheden in Nederland.Tevens kan lang niet iedereen die een auto rijdt de aanschaf van winterbanden bekostigen

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Blik1984 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 08:43:
Ik vind niet dat je mensen in Nederland kunt verplichten om winterbanden aan te schaffen,
Waarom niet? Niemand verplicht je om met de auto te gaan, scheelt ook weer in de files.
daarvoor zijn er gewoon niet vaak genoeg winterse omstandigheden in Nederland.
Dat hebben we de afgelopen jaren gemerkt ja ;)
Tevens kan lang niet iedereen die een auto rijdt de aanschaf van winterbanden bekostigen
Dat is dan ook dezelfde groep die op versleten banden rijdt? Want in principe heb je alleen de extra kosten van het eventueel verwisselen en opslag van de andere banden. Want in de winter slijten je zomerbanden niet, en in de zomer slijten je winterbanden niet.
Als je geen eens nieuwe banden kan betalen dan moet je wellicht eens nadenken of een auto hebben uberhaupt mogelijk is, want auto's zijn gewoon duur in onderhoud (om over de brandstofkosten tegenwoordig maar helemaal niet te spreken).

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Erkens schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:26:
[...]

Waarom niet? Niemand verplicht je om met de auto te gaan, scheelt ook weer in de files.

[...]

Dan hoef je geen knipoogjes te doen, alleen omdat jij het wel normaal vindt om regelgeving aan te passen na 1 dag file per jaar. Winterbanden zijn ook in mijn ogen nog steeds overbodig en dat is best een verdedigbare mening.

blog
sow
eee

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:16

-tom-562

Oliesjeik

Idd. Vaak ligt niet eens heel Nederland onder de sneeuw. Als je b.v. in Den Helder woont, waar het gewoon veel minder voorkomt dat er sneeuw valt, lijkt het me onzin om ze te verplichten.
De enige reden dat ik dit jaar op winterbanden rij, is dat ik toch nieuwe banden moest, en omdat ik een aantal keer toch wel Duitsland in moet. Wss rij ik gewoon de rest van het jaar door op m'n winterbanden. Zoveel rij ik toch niet (15k in het jaar ofzo), dus dat ze meer verslijten is voor mij te verwaarlozen

Vaak bu'j te bang!

• Blik1984
Erkens schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:26:
[...]

[...]

[...]

Dat is dan ook dezelfde groep die op versleten banden rijdt? Want in principe heb je alleen de extra kosten van het eventueel verwisselen en opslag van de andere banden. Want in de winter slijten je zomerbanden niet, en in de zomer slijten je winterbanden niet.
Als je geen eens nieuwe banden kan betalen dan moet je wellicht eens nadenken of een auto hebben uberhaupt mogelijk is, want auto's zijn gewoon duur in onderhoud (om over de brandstofkosten tegenwoordig maar helemaal niet te spreken).
Die paar dagen file in het jaar is echt niet genoeg reden om winterbanden aan te laten schaffen. Hoe veel sneeuw hebben we nu deze winter gehad? 1 dag sneeuw, en tuurlijk ontstaat er veel file daardoor, maar dat heeft ook in veel gevallen te maken met de timing van de sneeuw. Als de sneeuw midden in de nacht valt zijn de problemen veel kleiner. Sneeuw zorgt gewoon voor file, of mensen nu winterbanden hebben of niet. Vorige week was ik in München en toen het begon te sneeuwen stond heel de ring ook gewoon vast, dat terwijl toch iedereen daar met winterbanden rijdt.

En ik begrijp ook wel dat op de lange termijn de extra kosten voor winterbanden nihil zijn, maar er zijn genoeg minima die 0 spaargeld hebben, een auto nodig hebben, en die niet zomaar 500+ euro kunnen ophoesten om winterbanden te kopen.

• Gonadan

Gonadan

Dan koop jij ze niet, prima. Next!

* Gonadan heeft anderhalve week over de sneeuw gemoeten deze winter

En ja dat had ik ook op gewone gered.

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 16-02-2012 11:27 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen hier zo krampachtig elkaar willen overtuigen van wat men moet doen. Is net het Religie topic zo.

Vind het veel relevanter om ervaringen/ meningen die gedeeld worden te lezen en die aan te vullen met mijn eigen ervaringen en dan een conclusie te trekken.

De argumentatie aan beide fronten heeft z'n dieptepunt wel bereikt hoor.

• Blik1984
Gonadan schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:27:
Dan koop jij ze niet, prima. Next!

* Gonadan heeft anderhalve week over de sneeuw gemoeten deze winter

En ja dat had ik ook op gewone gered.
Ik heb winterbanden, en ben er héél erg blij mee. Vind alleen niet dat je het in Nederland moet verplichten

• KillaZ
En ik wel, met een aantal beperkende voorwaarden :)

Maar goed, wie ben ik :z

K to the KillaZ

• Gonadan

Gonadan

Blik1984 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:58:
Ik heb winterbanden, en ben er héél erg blij mee. Vind alleen niet dat je het in Nederland moet verplichten
Dat is ondertussen gebleken en genoteerd. Verder zijn alle argumenten al zo'n honderd keer besproken. Men gaat het toch niet eens worden, we kunnen dit onderhand beter 'Het Grote Déjà-Vu Topic' noemen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

marrk schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:51:
Dan hoef je geen knipoogjes te doen, alleen omdat jij het wel normaal vindt om regelgeving aan te passen na 1 dag file per jaar. Winterbanden zijn ook in mijn ogen nog steeds overbodig en dat is best een verdedigbare mening.
Wie zegt dat ik vind dat de regelgeving aangepast moet worden? Ik zou het overigens wel prima vinden, het geeft een klein beetje extra veiligheid, en dat is het mij wel waard.
Blik1984 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:20:
Sneeuw zorgt gewoon voor file, of mensen nu winterbanden hebben of niet. Vorige week was ik in München en toen het begon te sneeuwen stond heel de ring ook gewoon vast, dat terwijl toch iedereen daar met winterbanden rijdt.
Het wel of niet hebben van winterbanden heeft geen grote relatie met de lengte van files, wel met remafstanden en de daarbij horende impact bij aanrijdingen.
Blik1984 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:20:
En ik begrijp ook wel dat op de lange termijn de extra kosten voor winterbanden nihil zijn, maar er zijn genoeg minima die 0 spaargeld hebben, een auto nodig hebben, en die niet zomaar 500+ euro kunnen ophoesten om winterbanden te kopen.
Wat doen die minima zodra er een probleem met hun auto is? Of niet door de APK komt? Of uberhaupt nieuwe banden nodig hebben als ze geen spaarpotje hebben? Juist, je moet geen auto rijden als je het niet kan betalen, dat geld wat de auto kost kan je dan beter in andere dingen steken, zoals een spaarpotje voor als je wasmachine kapot gaat.

Verwijderd

Erkens schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:45:
[...]

Wat doen die minima zodra er een probleem met hun auto is? Of niet door de APK komt? Of uberhaupt nieuwe banden nodig hebben als ze geen spaarpotje hebben? Juist, je moet geen auto rijden als je het niet kan betalen, dat geld wat de auto kost kan je dan beter in andere dingen steken, zoals een spaarpotje voor als je wasmachine kapot gaat.
Wat een pretentieus gejengel zeg, ga jij even lekker voor mensen die in de minima vallen bepalen wat ze met hun geld moeten doen. Wellicht hebben ze hun auto wel nodig om naar werk te komen, weet jij veel. Lijkt me een stuk relevanter dan een wasmachine. Maar goed.

Hou toch op met dit geleuter, alles wat er te zeggen valt is echt al honderdduizendkeer gezegd, los van het feit dat het allemaal mosterd na de maaltijd is.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:10:
[...]

Wat een pretentieus gejengel zeg, ga jij even lekker voor mensen die in de minima vallen bepalen wat ze met hun geld moeten doen. Wellicht hebben ze hun auto wel nodig om naar werk te komen, weet jij veel. Lijkt me een stuk relevanter dan een wasmachine. Maar goed.
Dat vrijwaart je neit van de plicht om veilig te weg op gaan. APK gekeurd, genoeg profiel op de banden, werkende verlichting. Wat mij betreft vallen goede (winter)banden daar ook onder :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• redwing
Erkens schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:45:
[...]
Dit vind ik toch zo'n complete onzin. Je gaat extra kosten verzinnen en daar moeten mensen maar rekening mee houden en anders niet rijden. Wat doe jij als je auto niet door de APK komt en je je volgende auto gelijk in de prak rijd ? Als je dat niet kunt betalen vind ik ook dat je dus maar geen auto moet rijden en iets nuttigs met je geld moet gaan doen.

Enne luister allemaal maar eens naar WendyVBass en laat ieder lekker zelf bepalen wat goed voor hem is :)

Oh, en over ervaringen, ik had hier in Seoul met mijn zomerbandjes onder een Kia K5 automaat met 165pk geen enkel probleem om op een weg van ijs weg te komen.
Arfman schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:21:
[...]

Dat vrijwaart je neit van de plicht om veilig te weg op gaan. APK gekeurd, genoeg profiel op de banden, werkende verlichting. Wat mij betreft vallen goede (winter)banden daar ook onder :)
Wat mij betreft niet. Zinvolle discussie he ;)

[ Voor 21% gewijzigd door redwing op 16-02-2012 14:24 ]

[removed]

• Blik1984
[...]

Ben je zelf werkzaam voor een bandenfabrikant of bandenomlegger...?

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 12:27
boolean schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:00:
De persoon die afgelopen week de greppel in vloog en vervolgens tegen een boom tot stilstand kwam toen ik abrupt moest remmen, zag het nut van winterbanden ook niet in.

ABS, ESP, TCS, etc. mijn auto is van alle gemakken voorzien, echter zonder tractie (lees: zomerbanden in winterse omstandigheden) valt er weinig bij te regelen. Ik heb nooit deelgenomen aan die winterbanden hype omwille van het kostenplaatje, maar het op de weg houden van 230 pk was afgelopen winter een uitdaging. Jij vergeet gemakshalve dat je niet de enige bestuurder bent, maar het asfalt moet delen met medeweggebruikers. Zo'n medeweggebruiker kan zomaar iets onverwachts doen waar jij het niet mee eens bent en op zult moeten anticiperen wil je een ongeluk voorkomen. Met verminderde grip is dat Russische roulette. Natuurlijk ben je hier hoogstwaarschijnlijk voor verzekerd, maar voorkomen blijft beter dan genezen.

Wat betreft de discussie omtrent het Nederlandse winterweer, even relativeren helpt: Er vanuit gaande dat de remweg/grip van een zomerband op nat winters wegdek (géén sneeuw of ijzel) 100% is, dan presteert een winterband in dezelfde omstandigheid nog steeds op 93%. Dit is marginaal slechter dan een zomerband. Echter, op een besneeuwd of met ijzel bedekt wegdek presteert een winterband 100%, terwijl een zomerband hier amper op 20% zit. Je zult begrijpen dat statistiektechnisch de combinatie zomer- en winterband een stuk veiliger is dan wanneer men het hele jaar door op zomerbanden rijdt. Dit is geen rocket science en hogere wiskunde komt hier ook niet aan te pas.

PS. Wanneer er extreem veel water op de weg ligt, ben je beter af met winter- dan met zomerbanden omdat eerstgenoemde bredere en diepere kanalen voor waterafvoer hebben.
redwing schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 02:03:

Toch kan ik dat met wat wiskunde zonder problemen in twijfel trekken. 5% van de tijd met 80% minder grip rondrijden of 95% van de tijd met 7% minder grip rond rijden. Gemiddeld is dat laatste toch echt slechter ;) (en sowieso vraag ik me af waar die 80% vandaan komt, de meeste testen geven een veel kleiner verschil aan).
Mijn 80% mag je in twijfel trekken, maar waar baseer jij die 95% op? Een winterband is een seizoensgebonden band. Wanneer je het product gebruikt waarvoor het is bedoeld en er uitsluitend mee in de winter rijdt, dan kom je nooit aan dit percentage. Daarnaast kun je die vergelijking eigenlijk zo niet maken. Onder winterse omstandigheden is het risico op ongelukken aanzienlijk groter en zul je vaker moeten anticiperen dan in andere jaargetijden. Juist dán geldt een goed contact met het asfalt. Procentueel gezien gebeuren de meeste ongelukken tijdens het winterseizoen, lees de statistieken er maar op na.

• KillaZ
Je doelt op 5% en 95%?

Dat is dus 15 dagen per jaar vs. 350 dagen per jaar.
Zal wel aantal dagen dat er sneeuw ligt in een jaar zijn?

Is sowieso een onzin vergelijking: Je gaat er dan vanuit dat mensen 365 dagen per jaar op winterbanden rijden. (95% van de tijd met 7% minder grip rondrijden).

K to the KillaZ

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Arfman

Drome!

redwing schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:21:
Wat mij betreft niet. Zinvolle discussie he ;)
Ik ben het eens met anderen; laten we dit topic maar sluiten. Het is 1 grote circlejerk van voorstanders versus tegenstanders, zelfs de stokpaardjes hebben er ondertussen genoeg van.

Hastalapasta!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
tdw schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 19:24:
Maandag gaat het hier weer vriezen hoor.
In Amsterdam gelukkig niet, dus ik ga zondag mn banden weer swappen :+ nadeel van prive aangeschafte winterbanden op een leasebak, ik wil zo min mogelijk afschrijving van mn winterbanden.

[ Voor 20% gewijzigd door Widow op 16-02-2012 18:54 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• martijn_tje
  • Laatst online: 20:59
Widow schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:53:
[...]

In Amsterdam gelukkig niet, dus ik ga zondag mn banden weer swappen :+ nadeel van prive aangeschafte winterbanden op een leasebak, ik wil zo min mogelijk afschrijving van mn winterbanden.
Misschien 1 weekje wachten zondag kans op winterse buien. Afschrijven doe je toch wel op die banden, gewoon gedurende het leasecontract op rijden.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Blik1984
de afgelopen jaren hebben uitgewezen dat het in maart ook nog flink kan sneeuwen/vriezen. Nu al je winterbanden erafhalen lijkt me een beetje aan de vroege kant.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:47

Eagle Creek

Breathing security

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:30:
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen hier zo krampachtig elkaar willen overtuigen van wat men moet doen. Is net het Religie topic zo.
Elke keer als ik het topic openklik verbaas ik mijzelf daar wel over. Het gaat er soms wel heel fanatiek aan toe :+ .

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
boolean schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:53:
Mijn 80% mag je in twijfel trekken, maar waar baseer jij die 95% op?
Testen wijzen uit dat winterbanden alleen bij sneeuw/ijs echt voordeel hebben. Temperaturen maken weinig uit (de grens ligt rond het nulpunt) en bij nat wegdek ligt het meer aan de band die je hebt dan het type (oudere zomerbanden waren beter, maar goede nieuwe winterbanden komen nu beter uit de testen). Als ik dan de dagen tel waarbij er echt sneeuw ligt/lag en waarbij een winterband dus echt voordeel heeft is die 5% geen slechte aanname
Een winterband is een seizoensgebonden band. Wanneer je het product gebruikt waarvoor het is bedoeld en er uitsluitend mee in de winter rijdt, dan kom je nooit aan dit percentage. Daarnaast kun je die vergelijking eigenlijk zo niet maken. Onder winterse omstandigheden is het risico op ongelukken aanzienlijk groter en zul je vaker moeten anticiperen dan in andere jaargetijden. Juist dán geldt een goed contact met het asfalt. Procentueel gezien gebeuren de meeste ongelukken tijdens het winterseizoen, lees de statistieken er maar op na.
Klopt, de schades zijn daarnaast een stuk kleiner en ook op winterbanden zie je het aantal ongelukken hard omhoog gaan. Maar je hebt gelijk, banden zijn nogal lastig te vergelijken als je niet de precieze situatie kent (kan iemand goed rijden op sneeuw, wat voor auto, hoeveel rijdt ie, waar rijdt ie etc.)

Maar je hoeft mij er niet van te overtuigen dat winterbanden beter zijn hoor, ik vind het alleen onzin om ze verplicht te stellen met het klimaat van Nederland.
Eagle Creek schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 23:57:
[...]

Elke keer als ik het topic openklik verbaas ik mijzelf daar wel over. Het gaat er soms wel heel fanatiek aan toe :+ .
Het grootste probleem is dat sommigen hier hun mening als de waarheid willen verkopen. Maar ja, daar ga je geen mensen mee overtuigen :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
martijn_tje schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:58:
[...]

Misschien 1 weekje wachten zondag kans op winterse buien. Afschrijven doe je toch wel op die banden, gewoon gedurende het leasecontract op rijden.
Ik ben ook van plan om nog één weekje te wachten. Tot 10 maart heb ik sowieso geen ritjes gepland staan, anders dan het wekelijkse ritje naar de supermarkt. Tot die datum houd ik dus sowieso de wintersloffen eronder.

[ Voor 6% gewijzigd door havana op 17-02-2012 09:39 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
havana schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:38:
[...]

Ik ben ook van plan om nog één weekje te wachten. Tot 10 maart heb ik sowieso geen ritjes gepland staan, anders dan het wekelijkse ritje naar de supermarkt. Tot die datum houd ik dus sowieso de wintersloffen eronder.
Dan hoop ik niet voor je dat er nog zoiets komt als dit halverwege/eind maart:

http://www.knmi.nl/cms/content/4507/recordkou_en_veel_sneeuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Blik1984 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:50:
[...]
Dan hoop ik niet voor je dat er nog zoiets komt als dit halverwege/eind maart:

http://www.knmi.nl/cms/content/4507/recordkou_en_veel_sneeuw
Mocht het nodig zijn kun je ze er toch altijd opnieuw onder leggen ? :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:16

-tom-562

Oliesjeik

Ja, daar heb je wat aan als het 's middags begint te sneeuwen tijdens werkuren!
Wat een moeite allemaal, of je laat ze er gewoon onder zitten tot half april o.i.d.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Je kan een hoop zeggen van het weerbericht, maar het verschil tussen een dag droogte of regen en een sneeuwbui kunnen ze op zich wel inschatten :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Toch zijn de meeste mensen zoals hij, achteraf collectief klagen dat ze verrast waren door de sneeuw. Bwaha, het was al dagen bekend. Ik heb mij kostelijk vermaakt om al die files.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had een setje banden (zonder velgen) goedkoop kunnen kopen (in nieuwstaat).
De kwikfit vraagt voor het verwisselen van deze twee banden (incl. balanceren) samen €50, of te wel 110 nederlansche gudens. Is dat een redelijke prijs voor 15 minuten werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat bepaal jij zelf. Mijn dealer rekent daar 80 euro voor, mijn garageboer om de hoek 20.

Edit:
Betreft het lichtmetaal trouwens? Want dat is vaak duurder.

[ Voor 28% gewijzigd door Gonadan op 17-02-2012 11:22 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als ze ook nog om de velg gezet moeten worden vind ik het niet te gek.

Ik kom altijd aanrijden met banden + velg in de kofferbak en de dealer vraagt alleen voor het omwisselen 30 euro en dat vind ik niet te gek.
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:20:
Is dat een redelijke prijs voor 15 minuten werk?
Zijn we wel wat langer mee bezig hoor. Zeker als er nog banden om een velg gezet moeten worden.

[ Voor 41% gewijzigd door Gunner op 17-02-2012 11:24 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Oei...Kijk maar uit dat je niet van je sokkeltje afvalt.

Het is één ding dat men een uitgesproken mening heeft over heeft winterbanden en het verplicht stellen ervan (of niet), maar het is een ander ding om meteen maar vanuit je subjectieve geneuzel mensen te gaan vertellen waar ze hun zuurverdiende centjes aan moeten uitgeven.

Maar gelukkig....het zonnetje schijnt! d:)b *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:20:
Ik had een setje banden (zonder velgen) goedkoop kunnen kopen (in nieuwstaat).
De kwikfit vraagt voor het verwisselen van deze twee banden (incl. balanceren) samen €50, of te wel 110 nederlansche gudens. Is dat een redelijke prijs voor 15 minuten werk?
Voor mijn banden heb ik EUR12,50 per band betaald voor het op de velg zetten en balanceren. Niet meer. Was snel gedaan (hooguit uurtje) en ik heb er op gewacht. Dealers incl kwikfit berekenen belachelijke prijzen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

franssie schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:48:
Dealers incl kwikfit berekenen belachelijke prijzen.
Dat is echt onzin. Maar ook een hele andere discussie.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:48:
[...]

Voor mijn banden heb ik EUR12,50 per band betaald voor het op de velg zetten en balanceren. Niet meer. Was snel gedaan (hooguit uurtje) en ik heb er op gewacht. Dealers incl kwikfit berekenen belachelijke prijzen.
Laat ik het zo zeggen: ik was onder de indruk van de prijs. Ik ken andere vormen van arbeid waar je 50 euro per kwartier voor hand- en spandiensten betaalt en ook hier bekroop mij ook hier het gevoel 'genaaid' te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het is ook net hoe er gerekend wordt. Mijn garageboer zegt gewoon 'tientje per wiel', terwijl de dealer gewoon standaard een uur rekent voor het op de velgen zetten van de banden en dan een half uur extra voor het balanceren. Combineer dat met het hoge uurtarief en het wordt al snel duur.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Tijd om de zomerbanden weer te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06

franssie

Save the albatross

Vwb vorst hebben we het wel gehad dit jaar, maar als je ze er toch onder hebt zitten zou ik nog even wachten ivm evt wat sneeuw, voor zover dat van betekenis zou zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Een paar geleden was er begin maart nog een behoorlijk sneeuwbui. Toen waren winterbandjes wel welkom geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Vorig jaar had ik halverwege maart al de korte broek aan.
Ik wacht nog twee weken en bekijk dan de voorspellingen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

te flauw, sorry.

[ Voor 78% gewijzigd door Daniel36 op 18-02-2012 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Widow schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 19:19:
Ik heb voor 8 maart de afspraak staan, dan is de nachtvorst hopelijk een beetje eruit dus dan kan het wel weer. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Don3k schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 11:38:
Tijd om de zomerbanden weer te monteren?
Ga begin Maart nog op wintersport maar ik las dat er maandag nog gladheid verwacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
-tom-562 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:41:
Ja, daar heb je wat aan als het 's middags begint te sneeuwen tijdens werkuren!
Wat een moeite allemaal, of je laat ze er gewoon onder zitten tot half april o.i.d.
Ik zit momenteel in Seoul en van daar uit wist ik al een paar dagen van te voren dat het zooitje zou gaan worden in Nederland. Als jij pas op de dag zelf door hebt dat het gaat sneeuwen moet je af en toe eens naar het weerbericht kijken. Een paar dagen van te voren weet je echt wel of je een winterse dag gaat krijgen of niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

http://www.nu.nl/binnenla...chtend-kans-gladheid.html
Ik laat ze er nog wel even onder zitten.
Pagina: 1 ... 49 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.