Ediejo schreef op zondag 12 februari 2012 @ 09:23:
[...]
En met de onderstaande uitspraak spreek je, je eigen vreselijk tegen.
Vooral die 4 woordjes
je hebt meer grip
Heuvels heb je een beter punt, je hebt meer grip dus kun je een steilere helling aan.
Joh, anders lees je m'n posts volledig voordat je doordraaft. Ik heb zelf vier winterbanden onder m'n auto op dit moment. Ik beweer nergens dat zomerbanden technisch superieur danwel zelfs gelijk zouden zijn aan winterbanden. Wel beweer ik dat er veel meer uit gedrag te winnen is. En jouw voorbeeld illustreert dat geweldig:
1) jij hebt winterbanden en rijdt op een snelheid dat je zelf prima kunt stoppen. Mooi. Maar je negeert volledig dat er iemand achter je rijdt die mogelijk minder hard zou kunnen remmen. Gevolg is dat op moment dat je vol gebruik maakt van de mogelijkheden die je hebt qua snelheid en remmen je een ongeluk veroorzaakt.
2) degene achter je rijdt hoe dan ook te snel voor de omstandigheden en z'n auto. Hij had dat kind aangereden als jij er niet voor reed, in plaats daarvan reed hij jou aan
Zonder ook maar één band te verwisselen was deze ongeluk te voorkomen geweest door jullie beide, in jouw geval door jouw snelheid niet alleen op je eigen wonderbanden aan te passen maar ook op de risico dat andere weggebruikers minder grip hebben. In het geval van degene achter je veel simpeler door z'n snelheid aan z'n eigen banden aan te passen en/of meer afstand te houden (al zou dat laatste een overstekend kind niet gered hebben).
Mogelijk dat hij met winterbanden wel op tijd had kunnen stoppen. Mogelijk niet. Zeker is dat met aangepast gedrag het goed gegaan was. Door de nadruk te leggen op de techniek geef je mensen een vrijbrief om lomp te blijven rijden en naar hun auto (of die van de ander) te wijzen als oorzaak van ongelukken ipv hand in eigen boezem te steken.
Daar zijn cursussen voor...
Winterbanden hebben meer grip dan regulars, klaar.
Ja.
Jij bent zeker zo'n type die meent dat hij een automaat eruit schakelt en een ABS eruit remt.
Nee, ik ben terdege bewust van het feit dat ik geen ABS heb en dus dat ik wat meer afstand moet houden en/of in twijfelgevallen langzamer moet rijden.
Ik heb zelf gezien hoe mensen zaten te kutten in de sneeuw die vrijdag. Kun je wel menen dat als je een of andere supercoureur bent je dan best zonder kunt,
Jij mist m'n argument ook. Winterbanden zijn allerminst fout, maar ze compenseren niet voor slecht gedrag. Die vrijdag heb ik op m'n zomerbanden prima overal doorheen geploegd, als is het bepaald geen technische uitdaging als je letterlijk de hele dag file rijdt met gemiddelde snelheid onder de 30km/u. Ik ben geen supercoureur, ik rij geen rallys. Ik heb ook wel eens ongelukken gehad, incl eentje die direct aan grip gerelateerd was - een keer pirouettend over de A2 na verlies van grip bij een inhaalactie bij ijzel. Achteraf gezien was het belangrijkste dat ik een stupide fout gemaakt had, namelijk om exact bij een brug over een rivier een inhaalactie in te zetten bij ijzel. Je wordt tijdens rijlessen doodgegooid met waarschuwingen dat je bij vorst op moet passen bij bruggen. Dat was ik op dat moment vergeten en ik heb de gevolgen ervan (gelukkig alleen blikschade bij mezelf, had veel erger kunnen aflopen) mogen ervaren en zo een les geleerd die ik nooit meer ga vergeten. Of dat met winterbanden anders geweest zou zijn.... tja, ik had ze er die dag graag onder gehad, maar of het geholpen zou hebben is niet te zeggen. Ander gedrag (namelijk wachten met inhalen tot na de brug, of snelheid minderen zodat inhalen sowieso niet nodig was) had dat ongeluk zeker voorkomen.
maar de meeste mensen zijn dan niet en die hebben enorme baat bij winterbanden omdat ze op regulars helemaal niet meer weten wat ze moeten.
Dit is mijn hele punt. Totdat je een auto volledig autonoom kunt laten rijden blijf je afhankelijk van de zwakste schakel, de mens. Als iemand niet weet wat hij moet onder bepaalde omstandigheden, moet hij verdomme niet deelnemen aan het verkeer. Als je veiligheid wilt verhogen onder slechte omstandigheden moet je werken aan die kennis en ervaring. Liever een slipcursus verplicht stellen dan *nog* een stel technische hulpmiddelen beschikbaar stellen aan mensen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn
Je kunt een aap nog voorzien van een mooi pak, hij blijft een aap.
En het verschil in remweg tussen regulars en winterbanden is gewoon enorm.
Zeker, maar dat doe je volledig teniet als je met winterbanden opeens 120km/u door de sneeuw doet waar je met zomerbanden 60km/u rijdt onder die omstandigheden. Dan is je remweg mooi even lang en verlies je net zo snel grip als er iets fout gaat.