Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.871 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
KillaZ schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:23:
[...]

Zomerbanden vreten zich vol in de sneeuw, dat zorgt er voor dat je je snelheid op een dusdanige manier moet verlagen dat je i.m.o. een gevaar op de weg vormt. Jij gaat mij niet vertellen dat je met een veilig gevoel op zomerbanden met, laten we zeggen, 60 km/u over de sneeuw rijdt....
Met winterbanden ook niet...... Wat weer gelijk het grote probleem aangeeft van winterbanden, mensen overschatten ze waardoor ze ook weer onveiliger worden.
[...]
Wat zijn droge omstandigheden? Moet dan de lucht blauw zijn? Mag er geen dauw op de takken zitten? Moeten we in een hittegolf zitten?
Winterse omstandigheden zijn een stuk makkelijker en rationeler te kaderen dan die 7 graden hype.
Afgelopen vrijdag was lang en breed bekend dat er sneeuw ging liggen --> winterse omstandigheden.
Geen sneeuw? Geen vorst? Geen winterse omstandigheden, maar dat weet je zelf ook krijg ik het gevoel.
Klopt :+ Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je hier wel hoort roepen dat bij winters weer winterbanden verplicht moeten worden, maar daarbij wordt vergeten dat zomerbanden het grootste gedeelte van de tijd gewoon beter presteren. En het verschil is dan wel (veel) kleiner, maar daarnaast is de tijd veel langer.
Over het algemeen: Als ik zeg dat ik niet met mijn winterbanden in de zomer ga rijden vindt iedereen dat doodnormaal, maar andersom geldt dat blijkbaar niet? ;)
En dat is dus precies wat ik bedoel en wat ik heel vreemd vind. Wel in de winter goed opletten wat het beste is en dan vergeten om dat in de zomer (of herfst/lente) ook te doen. Zeker in een land als Nederland waar we toch heel gematigd weer hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Winterbanden zijn voor pussies :+

Nergens voor nodig ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

KillaZ schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:23:
[...]
Over het algemeen: Als ik zeg dat ik niet met mijn winterbanden in de zomer ga rijden vindt iedereen dat doodnormaal, maar andersom geldt dat blijkbaar niet? ;)
Je kunt niet alles omdraaien en gelijk krijgen.
Ik verzet me tegen de term zomerbanden. Dat is de samenzwering :+ van de bandenboeren om ons te laten geloven dat die banden alleen maar goed zijn in de zomer. Dat is natuurlijk de grootste onzin sinds de emergendizer. De banden die onder mijn auto zitten, zijn het hele jaar prima bruikbaar. Ook in de sneeuw, want ik heb afgelopen vrijdag mij prima kunnen voortbewegen. Zolang je het maar met beleid doet is er vrij weinig aan de hand. Iets meer afstand houden, niet zomaar ergens tussenpiepen, en geen plotselinge/bruuske bewegingen maken of hard remmen. Dat zijn zo'n beetje de dingen waar je aan moet denken. Ik heb er geen problemen mee. ABS heb je niets aan, je moet zien te voorkomen dat ie aangrijpt, dus heel zachtjes remmen.

Natuurlijk ontken ik het nut (in het algemeen) van winterbanden niet. Ik weet heel goed dat je er meer grip mee hebt in de sneeuw en bij ijzel heb je ook meer kans dan met gewone/allweather banden. Maar ik (als in: persoonlijk) zie ik het nut in Nederland nog niet zo. We hebben doorgaans maar een paar dagen sneeuw per jaar, en je hebt er eigenlijk alleen maar 1 à 2 dagen last van, want daarna zijn de wegen geveegd. Tenminste, bij mij. Ik woon vlak aan een doorgaande weg, dus die is zó schoon. En de snelwegen zijn ook zo schoongemaakt. Ik kom niet in het buitengebied en ga ook niet op wintersport. Die laatste kunnen dwingende redenen zijn om winterbanden te nemen. Maar in NL vind ik het (voor mijn situatie) onzin.

Veel belangrijker dan winterbanden is voertuigbeheersing en rijvaardigheid. Want als je dat niet hebt, helpen zelfs rupsbanden je niet. Het is net als al die electronische hulpjes in je auto (ABS, traction control, stability control): als je niet kunt rijden, heb je er geen reet aan.

Het best voorbeeld is nog die knaap die vorige week vrijdag zijn scooter voor mijn ogen opblies door constant volgas te rijden, terwijl we maar stapvoets gingen (Overtoom, A'dam). Zijn wiel spinde de hele tijd. Op een gegeven moment stond er een motor naast 'm die gewoon zonder wielspin wegreed. Er ging nog steeds geen lampje bij 'm branden...

btw: als we écht zomerbanden hadden, waren ze wel verboden in de winter.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
mphilipp schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:40:
[video]
Nergens voor nodig ;)
geinig filmpje.

Al denk ik wel dat regenbandjes voor formuleauto's nog zachter zijn en meer profiel hebben dan een normale winterband.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 13:03
Kijk maar eens naar dat profiel, dat zijn geen slicks hoor ;) Desalniettemin, cool filmpje!

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:53
mphilipp schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:50:
[...]

Ik verzet me tegen de term zomerbanden. Dat is de samenzwering :+ van de bandenboeren om ons te laten geloven dat die banden alleen maar goed zijn in de zomer. Dat is natuurlijk de grootste onzin sinds de emergendizer. De banden die onder mijn auto zitten, zijn het hele jaar prima bruikbaar. Ook in de sneeuw, want ik heb afgelopen vrijdag mij prima kunnen voortbewegen. Zolang je het maar met beleid doet is er vrij weinig aan de hand. Iets meer afstand houden, niet zomaar ergens tussenpiepen, en geen plotselinge/bruuske bewegingen maken of hard remmen. Dat zijn zo'n beetje de dingen waar je aan moet denken. Ik heb er geen problemen mee. ABS heb je niets aan, je moet zien te voorkomen dat ie aangrijpt, dus heel zachtjes remmen.

Natuurlijk ontken ik het nut (in het algemeen) van winterbanden niet. Ik weet heel goed dat je er meer grip mee hebt in de sneeuw en bij ijzel heb je ook meer kans dan met gewone/allweather banden. Maar ik (als in: persoonlijk) zie ik het nut in Nederland nog niet zo. We hebben doorgaans maar een paar dagen sneeuw per jaar, en je hebt er eigenlijk alleen maar 1 à 2 dagen last van, want daarna zijn de wegen geveegd. Tenminste, bij mij. Ik woon vlak aan een doorgaande weg, dus die is zó schoon. En de snelwegen zijn ook zo schoongemaakt. Ik kom niet in het buitengebied en ga ook niet op wintersport. Die laatste kunnen dwingende redenen zijn om winterbanden te nemen. Maar in NL vind ik het (voor mijn situatie) onzin.

Veel belangrijker dan winterbanden is voertuigbeheersing en rijvaardigheid. Want als je dat niet hebt, helpen zelfs rupsbanden je niet. Het is net als al die electronische hulpjes in je auto (ABS, traction control, stability control): als je niet kunt rijden, heb je er geen reet aan.

Het best voorbeeld is nog die knaap die vorige week vrijdag zijn scooter voor mijn ogen opblies door constant volgas te rijden, terwijl we maar stapvoets gingen (Overtoom, A'dam). Zijn wiel spinde de hele tijd. Op een gegeven moment stond er een motor naast 'm die gewoon zonder wielspin wegreed. Er ging nog steeds geen lampje bij 'm branden...

btw: als we écht zomerbanden hadden, waren ze wel verboden in de winter.
Ja dat is dus precies wat ik in de post daarvoor aangaf 8)7

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

mphilipp schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:40:
[video]
Nergens voor nodig ;)
Deze smiley gebruik ik niet vaak, maar nu is ie van toepassing: _/-\o_

Wat een skills heeft die gast. Je ziet de auto gewoon continu over de weg slingeren en zoeken naar grip. Hij moet continu blijven corrigeren, zelfs (of juist) op het rechte stuk.

Wat voor banden gebruiken ze eigenlijk in de rallysport, als ze in winterse omstandigheden moeten racen?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Gonadan schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 12:20:
Toch vind ik het uitermate hypocriet als mensen in de winter per se winterbanden willen vanwegen de veiligheid, maar dan in de zomer wel op die bunkerharde ecobanden rijden. Dat gaat er bij mij niet in, heb je nu geld over voor de veiligheid of niet? :?
Ik ben met alles best zuinig op het milieu: ik koop nooit plastic flesjes (kep zo'n grote fles van HN Explore nature gekocht), ik scheid al het afval en papier, overal spaarlampen, ik let altijd op verwarming, water en andere dingen in huis en ik doneer zelfs aan greenpeace.
Dan zal ik volgens jou zeer hypocriet zijn als ik je vertel dat ik in een Peugeot 206 RC rijd he? ( ik rijd wel maar 50km/week maar goed)

Wat ik veel zie is dat mensen altijd commentaar hebben op dingen van anderen die het proberen beter te doen, ookal is dat niet gelijk 100% beter.
Iemand die wel winterbanden heeft vanwege veiligheid en dan in de zomer niet zo'n veilige banden heeft is gelijk hypocriet omdat hij zijn argument voor het hebben van winterbanden niet doortrekt naar de zomer toe aangaande zomerbanden.

Je hoeft niet altijd all-the-way te gaan hoor. Wees blij dat hij wel winterbanden heeft, wat in ieder geval bij kan dragen aan een kleiner risico op nadelige gevolgen van dit weer.

Overigens op mijn 206 RCtje liggen gewoon Ultragrip7 winterbanden en in de zomer Michelin exalto's. @Gonadan, zijn dat een beetje goeie banden of zijn dit ook bunkerharde ecobanden? Ik vind veiligheid toch wel belangrijk namelijk ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 08-02-2012 15:33 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 15:17:Wat voor banden gebruiken ze eigenlijk in de rallysport, als ze in winterse omstandigheden moeten racen?
Hele smalle banden met spikes. De auto is dan ook vrij hoog afgesteld.

Bij asvalt auto heel laag afgesteld met dikke slicks (of iets wat erg in de buurt komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Deathchant schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 15:29:
Ik ben met alles best zuinig op het milieu: ik koop nooit plastic flesjes (kep zo'n grote fles van HN Explore nature gekocht), ik scheid al het afval en papier, overal spaarlampen, ik let altijd op verwarming, water en andere dingen in huis en ik doneer zelfs aan greenpeace.
Dan zal ik volgens jou zeer hypocriet zijn als ik je vertel dat ik in een Peugeot 206 RC rijd he? ( ik rijd wel maar 50km/week maar goed)

Wat ik veel zie is dat mensen altijd commentaar hebben op dingen van anderen die het proberen beter te doen, ookal is dat niet gelijk 100% beter.
Iemand die wel winterbanden heeft vanwege veiligheid en dan in de zomer niet zo'n veilige banden heeft is gelijk hypocriet omdat hij zijn argument voor het hebben van winterbanden niet doortrekt naar de zomer toe aangaande zomerbanden.

Je hoeft niet altijd all-the-way te gaan hoor. Wees blij dat hij wel winterbanden heeft, wat in ieder geval bij kan dragen aan een kleiner risico op nadelige gevolgen van dit weer.
Ho ho, even een stapje terug. Ik heb het over de mensen die zelf winterbanden hebben en dan kritiek uiten op eenieder die ze niet heeft. Dat terwijl ze zelf dan wel in de zomer die laatste 4mm eraf rijden of op slecht presterende ecobanden rijden. Dan heb ik zoiets van als je de veiligheid zo belangrijk vindt dat je anderen erom veroordeelt, ga dan zelf wel 'all the way'.
Overigens op mijn 206 RCtje liggen gewoon Ultragrip7 winterbanden en in de zomer Michelin exalto's. @Gonadan, zijn dat een beetje goeie banden of zijn dit ook bunkerharde ecobanden? Ik vind veiligheid toch wel belangrijk namelijk ;)
UG7+ heb ik zelf ook. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 15:17:
[...]

Deze smiley gebruik ik niet vaak, maar nu is ie van toepassing: _/-\o_

Wat een skills heeft die gast. Je ziet de auto gewoon continu over de weg slingeren en zoeken naar grip. Hij moet continu blijven corrigeren, zelfs (of juist) op het rechte stuk.

Wat voor banden gebruiken ze eigenlijk in de rallysport, als ze in winterse omstandigheden moeten racen?
Smalle, met dik profiel vol met spijkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:31:
[...]

Met winterbanden ook niet...... Wat weer gelijk het grote probleem aangeeft van winterbanden, mensen overschatten ze waardoor ze ook weer onveiliger worden.

[...]

Klopt :+ Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je hier wel hoort roepen dat bij winters weer winterbanden verplicht moeten worden, maar daarbij wordt vergeten dat zomerbanden het grootste gedeelte van de tijd gewoon beter presteren. En het verschil is dan wel (veel) kleiner, maar daarnaast is de tijd veel langer.

[...]

En dat is dus precies wat ik bedoel en wat ik heel vreemd vind. Wel in de winter goed opletten wat het beste is en dan vergeten om dat in de zomer (of herfst/lente) ook te doen. Zeker in een land als Nederland waar we toch heel gematigd weer hebben.
Dat kan best hoor met winterbanden. Op sneeuw heb je gewoon veel grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Vooruit komen kan iedereen, zo zie je maar weer hoeveel het scheelt met winterbanden als het glad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Leuke filmpjes... Verbaast me nog hoeveel eerder de winterbanden stil staan op nat. Filmpje is van eind 2011, dus laat wel zien hoeveel de winterbanden geevolueerd zijn over de jaren...

Had alleen nog wel een test op droog willen zien...

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 08-02-2012 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bierkameel schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 18:48:
[video]

Vooruit komen kan iedereen, zo zie je maar weer hoeveel het scheelt met winterbanden als het glad is.
Hier is wel goed te zien waarom wij bij sneeuw 800+ km file hebben. Het optrekken en remmen op normale banden heb ik helaas meer dan eens gezien de laatste dagen.

EDIT: Overigens zijn mijn winterbanden wel degelijk slechter in nat, ook bij < 7 graden. De nieuwe Ultragrip 8 die mijn vrouw heeft, zijn wel veel beter.

[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 08-02-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 23:49
PWM schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 19:38:
[...]

Hier is wel goed te zien waarom wij bij sneeuw 800+ km file hebben. Het optrekken en remmen op normale banden heb ik helaas meer dan eens gezien de laatste dagen.

EDIT: Overigens zijn mijn winterbanden wel degelijk slechter in nat, ook bij < 7 graden. De nieuwe Ultragrip 8 die mijn vrouw heeft, zijn wel veel beter.
De reden waarom wij 800+ km file hebben is omdat het op een normale vrijdagavond al stervensdruk is (een van de grootste files in de week bij ons in BE), en dan nog een hele laag sneeuw, waarvan het altweer een jaar geleden is dat die gevallen is... En dan heb je mensen die het liever voorzichtiger doen (who can blame them). Mocht oostenrijk of zwitserland ook maar 3 dagen sneeuw in het jaar hebben, en gaan evenveel mensen op dezelfde plaats werken, dan heb je ook zo'n taferelen hoor.

Ik durf er zelfs m'n hoed voor op te eten als iedereen winterbanden heeft, nog steeds hetzelfde gebeurt. Sommige mensen hebben nu eenmaal niet het ubervertrouwen in het verkeer als de tweakertjes hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 09:42

bbc

[...]

En dat was dan nog niet eens in de spits. 'Down under' hebben we het record gebroken met 1275km file tijdens de spits. Zeer goed filmpje trouwens.

Het risico bestaat natuurlijk dat je harder gaat rijden met winterbanden, maar de tests bewijzen gewoon dat je met gelijke omstandigheden gewoon beter af bent met winterbanden. Zeker die uitwijktest spreekt boekdelen. Als ik de straat te voet moet oversteken in winterse omstandigheden wacht ik tot de auto's voorbij zijn of stilstaan, voor het geval ik tegen de vlakte moest gaan.

Ik zou zelfs pleiten voor een terreinwagen met zo een weer.
http://www.youtube.com/watch?v=01vW7CmJq8U
Je zou kunnen zeggen dat winterbanden niet nuttig zijn omdat iedereen toch stilstaat, maar dat komt dan wel door die vooraan met zijn zomerbanden die er niet in slaagt om een hellinkje op te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Tarkin schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 19:54:
[...]

De reden waarom wij 800+ km file hebben is omdat het op een normale vrijdagavond al stervensdruk is (een van de grootste files in de week bij ons in BE), en dan nog een hele laag sneeuw, waarvan het altweer een jaar geleden is dat die gevallen is... En dan heb je mensen die het liever voorzichtiger doen (who can blame them). Mocht oostenrijk of zwitserland ook maar 3 dagen sneeuw in het jaar hebben, en gaan evenveel mensen op dezelfde plaats werken, dan heb je ook zo'n taferelen hoor.

Ik durf er zelfs m'n hoed voor op te eten als iedereen winterbanden heeft, nog steeds hetzelfde gebeurt. Sommige mensen hebben nu eenmaal niet het ubervertrouwen in het verkeer als de tweakertjes hier...
De top was tussen 14.00-15.00 dus qua avonddrukte valt het wel mee ;) De files waren voor een groot deel veroorzaakt door auto's en vrachtwagens die (lullige) hellingen niet konden nemen op snelwegen en opritten, dat heeft wel degelijk te maken met banden.

Kijk, of winterbanden nodig zijn in een normale winter, dat kan je je afvragen. Dat de auto's die niet op winterbanden rijden in flinke sneeuw voor een verveelvoudiging van de files die dag is evident.

[ Voor 8% gewijzigd door PWM op 08-02-2012 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 23:49
ik spreek over "down under", waar het wel knal in de spits kwam (net ervoor, om 3 uur begon het licht te sneeuwen, tegen om 5 uur sneeuwde het overal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winterbanden zijn voor mietjes!!! })
wel smakelijk om te zien hoe mensen direct een ego boost krijgen terwijl ze met winterbanden rijden en vervolgens genadeloos hard uit de bocht gaan >:)

Weet iemand hoe het zit met all weather banden? Mijn werkgever had het er over maar gaf wel aan dat ze duurder waren. Ik heb er bij mijn FR sportbanden onder zitten, iets minder lucht en niet teveel in de toeren jagen en niks aan de hand :? probleem is gewoon dat mensen direct veranderen in een stelletje randdebielen bij het zien van een sneeuwvlokje.. en dan nog proberen te remmen in de bocht of extra gasgeven als je banden wegslippen :X

Wel leuk leedvermaak *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

haarbal schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:57:
[...]
geinig filmpje.

Al denk ik wel dat regenbandjes voor formuleauto's nog zachter zijn en meer profiel hebben dan een normale winterband.
Het zijn racebanden...die zijn - vooral als ze koud zijn - kneiterhard. Ze moeten juist warm worden door het rijden. Regenbanden zijn idd zachter dan slicks, maar stel je daar niet teveel van voor. Ze zijn eerder harder zijn dan de banden die je onder je auto hebt liggen. Je moet je voorstellen dat er heel veel pk's door die banden het asfalt op gaan. Door de groeven zit er al behoorlijk wat beweging in de 'blokken', waardoor er warmte in de banden komt.

Maar deze man laat heel goed zien hoe je met wat beheersing nog kunt zonder spikes/studs, sneeuwkettingen of winterbanden. De snelheid is niet heel hoog (lijkt altijd erg hard in zo'n filmpje), maar dat doet er even niet toe. Beheerst rijden en goed aanvoelen wat de auto doet scheelt heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
Ik heb semi-slicks (Toyo R888), maar ik heb m'n auto vrijdag toch maar laten staan. Veel pk's, weinig gewicht, veel rubber is niet echt een combinatie met zulk weer op de openbare weg. Zaterdagavond nog wel de weg op geweest, alles inmiddels aardig schoon en dat ging best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 15:48:
[...]
Ho ho, even een stapje terug. Ik heb het over de mensen die zelf winterbanden hebben en dan kritiek uiten op eenieder die ze niet heeft. Dat terwijl ze zelf dan wel in de zomer die laatste 4mm eraf rijden of op slecht presterende ecobanden rijden. Dan heb ik zoiets van als je de veiligheid zo belangrijk vindt dat je anderen erom veroordeelt, ga dan zelf wel 'all the way'.
Dit is dus precies wat ik ook bedoel :) Als je zelf aan de ene kant het beste pakt (winterbanden) omdat dat zoveel veiliger is, maar aan de andere kant er veel te lang mee door rijd (makkelijker/goedkoper/banden oprijden) moet je niet gaan zitten zeuren als andere mensen besluiten dat winterbanden voor hun niets toevoegen (of iig niet genoeg).
MikeyMan schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 19:20:
Leuke filmpjes... Verbaast me nog hoeveel eerder de winterbanden stil staan op nat. Filmpje is van eind 2011, dus laat wel zien hoeveel de winterbanden geevolueerd zijn over de jaren...

Had alleen nog wel een test op droog willen zien...
Yup, ze beginnen zo langzaam aan in alle gevallen beter te zijn (mits je de betere banden pakt). Nu is dat natuurlijk ook niet zo gek want het is zachter rubber wat over het algemeen meer grip geeft, (mits het stevig genoeg is). Het grote probleem was altijd dat de lamellen zorgden voor minder contact oppervlak en om ook de levensduur fatsoenlijk te houden. Beide komen ze steeds verder mee. Het wachten is nu op het moment dat ze inderdaad in alles beter zijn en we zijn weer van de hele discussie af hier omdat we dan weer gewoon 1 type band krijgen voor het hele jaar :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Denk dat de huidige setup wel blijft. Mensen die weinig rijden gaan uiteindelijk voor allseasons, mensen die veel rijden gaan voor winter/zomerbanden. Met de 35K die ik per jaar rijd is een 2e set banden de kosten eigenlijk niet. De zomerbanden die ik in april bij de APK heb laten monteren waren bij het wisselen afgelopen december al over de helft nml :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

en daar komt bij dat het in NL gewoonweg te druk is op de weg., er zit geen enkele marge meer in.
1 verandering in ons weggedrag en BAM... NL ligt op z'n gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Gonadan schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 15:48:
Waarom zou je geen mening over anderen mogen hebben? Daarnaast zeg je hier impliciet dat de mensen die hier 'kritiek hebben' zelf hun zomerbanden compleet oprijden. Waar komt dat verband opeens vandaan?

Ik vind, gewoon mijn mening, dat er wel een wet mag komen dat je zonder winterbanden met sneeuwverwachting niet de weg op mag. Ik snap echt niet waarom er zo panisch op gereageerd wordt.
_JGC_ schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 08:33:
Denk dat de huidige setup wel blijft. Mensen die weinig rijden gaan uiteindelijk voor allseasons, mensen die veel rijden gaan voor winter/zomerbanden. Met de 35K die ik per jaar rijd is een 2e set banden de kosten eigenlijk niet. De zomerbanden die ik in april bij de APK heb laten monteren waren bij het wisselen afgelopen december al over de helft nml :X.
Prima, als ze dan met sneeuw maar niet de weg op gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Hydra op 10-02-2012 14:43 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

Hydra schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:42:
<>

Prima, als ze dan met sneeuw maar niet de weg op gaan.
Waarom zou je met all seasons niet in de sneeuw mogen rijden van je?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
franssie schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:05:
Waarom zou je met all seasons niet in de sneeuw mogen rijden van je?
Ik had het vooral over de 'regulars' die de grootste problemen veroorzaken. En ook tussen all seasons en gewone winterbanden zit nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:05

-tom-562

Oliesjeik

Dus iemand met een takkiewakkie winterband mag wel de weg op en iemand met een echt goede (Michelin/continental/dunlop) all-season band niet :?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
-tom-562 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:25:
Dus iemand met een takkiewakkie winterband mag wel de weg op en iemand met een echt goede (Michelin/continental/dunlop) all-season band niet :?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Waarom zou je geen mening over anderen mogen hebben? Daarnaast zeg je hier impliciet dat de mensen die hier 'kritiek hebben' zelf hun zomerbanden compleet oprijden. Waar komt dat verband opeens vandaan?
Geen idee, dat verband leg jij.
Ik vind, gewoon mijn mening, dat er wel een wet mag komen dat je zonder winterbanden met sneeuwverwachting niet de weg op mag. Ik snap echt niet waarom er zo panisch op gereageerd wordt.
Panisch? Ook dat zie ik nergens, weet je zeker dat je geen dingen zoekt die er niet zijn? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hydra schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:07:
[...]

Ik had het vooral over de 'regulars' die de grootste problemen veroorzaken. En ook tussen all seasons en gewone winterbanden zit nogal een verschil.
AH - icm met het stukje dat je aanhaalde las ik dat anders. En dat verschil zit er maar op het vlakke NL werken mijn all seasons ruim voldoende.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Nee. Dat doe jij.

"Ho ho, even een stapje terug. Ik heb het over de mensen die zelf winterbanden hebben en dan kritiek uiten op eenieder die ze niet heeft. Dat terwijl ze zelf dan wel in de zomer die laatste 4mm eraf rijden of op slecht presterende ecobanden rijden."

"Dat terwijl" verbindt beide zinnen aan elkaar. Dat maakt dat de "ze" in de 2e zin slaat op "de mensen die zelf winterbanden hebben en kritiek uiten" in de eerste zin. Als je dat niet bedoelt moet je dat gewoon niet zo schrijven.
franssie schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:32:
AH - icm met het stukje dat je aanhaalde las ik dat anders. En dat verschil zit er maar op het vlakke NL werken mijn all seasons ruim voldoende.
Er is ook geen harde scheidslijn die je zo kunt trekken, maar ik vind in concept gewoon dat je in princiepe de weg niet op mag met banden die niet geschikt zijn voor de omstandigheden. Of dat nu regulars of erg slechte kale winterbanden zijn maakt me niet zo veel uit. Een dergelijke regel zou ik een voorstander van zijn, zou een hoop gezeik op de snelweg voorkomen.

[ Voor 32% gewijzigd door Hydra op 10-02-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan! Heb je veel plezier gehad van je winterbanden? ;)

Ik heb het kritisch bekeken de afgelopen week en voorlopig switch ik nog niet naar Winterbanden, totdat het klimaat hier dusdanig verandert en er meer en langer sneeuw is.

Met met mijn zomerbanden geen problemen gehad in de sneeuw of op de gladde stukken, maar het spreekt voor zich dat ik m'n rijstijl had aangepast. Volgend jaar zorg ik er wel voor dat m'n banden wat minder afgesleten zijn, moest wel constateren dat ze nu iets te ver door waren...

Hier en daar wat geglibberd maar goed te corrigeren met wat tegenstuur geven etc, bij vast zitten in de sneeuw even in z'n 2 en dan los.

Ik weet het, je zult nu vast je hoofd schudden en met een vingertje heen en weer gaan :D , maar ik dacht, ik geef toch even m'n update! >:)

Heb er echt serieus aandacht aan gegeven, maar vooralsnog even geen winterbandjes voor mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hydra schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:32:
Nee. Dat doe jij.

"Ho ho, even een stapje terug. Ik heb het over de mensen die zelf winterbanden hebben en dan kritiek uiten op eenieder die ze niet heeft. Dat terwijl ze zelf dan wel in de zomer die laatste 4mm eraf rijden of op slecht presterende ecobanden rijden."

"Dat terwijl" verbindt beide zinnen aan elkaar. Dat maakt dat de "ze" in de 2e zin slaat op "de mensen die zelf winterbanden hebben en kritiek uiten" in de eerste zin. Als je dat niet bedoelt moet je dat gewoon niet zo schrijven.
Dit was al een verduidelijking om aan te geven dat het een bepaalde categorie mensen betrof en niet alle winterbandrijders. Ik beschrijf die categorie aan de hand van een aantal kenmerken. Dat is er mijns inziens prima uit te halen als je alle posts ervoor ook had gelezen. Je hoeft niet meteen de meest negatieve optie van interpretatie als 'waar' aan te nemen, denk positief.
Er is ook geen harde scheidslijn die je zo kunt trekken, maar ik vind in concept gewoon dat je in princiepe de weg niet op mag met banden die niet geschikt zijn voor de omstandigheden. Of dat nu regulars of erg slechte kale winterbanden zijn maakt me niet zo veel uit. Een dergelijke regel zou ik een voorstander van zijn, zou een hoop gezeik op de snelweg voorkomen.
Dat principe ben ik helemaal met je eens, maar ik heb zelf ook de kanttekening dat het vele malen gevaarlijker is om op het Kwik-Fit huismerk te rijden dan om nu op goede kwaliteit banden van het 'verkeerde' seizoen te rijden.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:38:
Gonadan! Heb je veel plezier gehad van je winterbanden? ;)
Zeker, nog steeds zelfs. Ik rijd nog dagelijks op sneeuw, maar vooralsnog is er echt niet genoeg gevallen om de aankoop te rechtvaardigen hoor. Het is dat ik ze al twee jaar had, deze winter valt vooralsnog vies tegen. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 10-02-2012 15:54 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
Niets panisch, gewoon in Nederland nogal onzinnig :) Als je al eisen wilt stellen zet dan de eis van wat goede banden zijn wat hoger. Daar win je veel meer mee dan winterbanden verplichten voor de paar dagen per jaar.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
redwing schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 16:18:
[...]

Niets panisch, gewoon in Nederland nogal onzinnig :) Als je al eisen wilt stellen zet dan de eis van wat goede banden zijn wat hoger. Daar win je veel meer mee dan winterbanden verplichten voor de paar dagen per jaar.
Ik zeg toch niet dat winterbanden verplicht zijn die paar dagen per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hydra schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 17:28:
Ik zeg toch niet dat winterbanden verplicht zijn die paar dagen per jaar?
Wel als je de weg op wilt. :+

Dat verplichten zie ik niet zo zitten, maar konden mensen die door gebrek aan aanpassing veel ongemak bij anderen veroorzaken maar aangepakt worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Gonadan op 10-02-2012 17:33 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Voorkomen is beter dan genezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Laatst online: 09-09 20:28

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Net terug van Winterberg, wel wat verse sneeuw gehad, en daarbij ook profijt van het winterrubber wat er onder ligt. Toch wat hellingen soepel op & af gereden waarvan ik dacht "dat wordt kettingen".

Al met al toch weer goede investering geweest (voor de 2e keer op rij).

Alleen is mijn zwarte auto door die klotige pekel nu tot 80cm hoogte echt compleet wit :X, en om over de velgen maar niet te spreken :X)

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Spacecowboy schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 17:50:
Net terug van Winterberg, wel wat verse sneeuw gehad, en daarbij ook profijt van het winterrubber wat er onder ligt. Toch wat hellingen soepel op & af gereden waarvan ik dacht "dat wordt kettingen".

Al met al toch weer goede investering geweest (voor de 2e keer op rij).

Alleen is mijn zwarte auto door die klotige pekel nu tot 80cm hoogte echt compleet wit :X, en om over de velgen maar niet te spreken :X)
Even langs de wasstraat gooien, die pekel is echt funest voor de onderkant van je auto ook.
[...]

[...]
Vind ik zelf ook wel. Maar totdat die wet er is hoeft niemand van iemand anders te verlangen dat hij winterbanden onder zijn auto legt.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

marrk schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:11:
[...]

Even langs de wasstraat gooien, die pekel is echt funest voor de onderkant van je auto ook.

[...]
Wel lappen he, geen *$&%(#($*#)($ borstels (krassen e.d...)

Bijv:

http://www.carpro.nl/
http://www.washin7.nl/home/indoor-carwash/

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

En misschien belangrijker, een wasstraat waarbij de onderkant gewassen wordt. Het gaat niet om de looks, maar om die vieze pekel weg te sproeien.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En dat doe ik dus meestal even met de hoge drukspuit bij de wasstraat. Maar heel veel prioriteit geef ik er nu nog niet aan, we gaan eerst even een weekje sneeuw en misschien ijzel / dooi / opvriezen door dus er zal nog behoorlijk gestrooid gaan worden (en ik vind het wel gaaf staan die witte striping op mijn blauwe auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 17:32:
[...]

Wel als je de weg op wilt. :+
Inderdaad..... Als je geschikte banden moet hebben verplicht je mensen die de weg op willen winterbanden te kopen.
Dat verplichten zie ik niet zo zitten, maar konden mensen die door gebrek aan aanpassing veel ongemak bij anderen veroorzaken maar aangepakt worden.
En nogmaals inderdaad, die winter/zomerbanden zijn het probleem niet, het feit dat mensen niet kunnen rijden in de sneeuw is het probleem. Wat ik al eerder zei, ik heb verschillende mensen in de sneeuw een ongeluk zien veroorzaken/krijgen en de keren die ik heb gezien was het probleem niet de banden maar gewoon dat mensen niet kunnen rijden (vol remmen, vol gassen, te hoge snelheid door bochten, geen afstand houden e.d.).

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Eigenlijk geloof ik niet dat onveilige autobanden in Nederland mogen worden verkocht.
Hoe heet dat KwikFit huismerk dan ?
Edit: Apollo dus, eens kijken of ik een test kan vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Henk007 op 11-02-2012 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee, want al die linglong banden doen het prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:52
Een band wordt pas gevaarlijk als hij echt heel onvoorspelbaar reageert of uitbreekt. Maar als je de limiet van de band nooit opzoekt en altijd overdreven hard afremt voor iedere bocht zoals veel mensen doen dan zullen die kwikfit banden heus wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik krijg een beetje het idee dat mensen die hier afgeven op kwikfit dat vooral doen omdat ze zelf enorm dure banden hebben en die keuze een beetje voor zichzelf goed proberen te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Het Fantoom schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 11:19:
Een band wordt pas gevaarlijk als hij echt heel onvoorspelbaar reageert of uitbreekt. Maar als je de limiet van de band nooit opzoekt en altijd overdreven hard afremt voor iedere bocht zoals veel mensen doen dan zullen die kwikfit banden heus wel voldoen.
Maar, als je eens moet uitwijken of er gebeurd ineens wat onverwachts dan heb je veel minder marge met zo een band als met duurdere a merk banden. En dan hebben we het niet over die eco contact banden, die zijn vaak net zo erg. Ansich wel redelijk prima voor onder de lichtere auto's, kleine stadsauto's, etc. Maar heb je toch wat meer een zwaardere auto alsin een grotere sedan lekker even wat meer geld uitgeven voor degelijke banden.

Persoonlijk vond ik die uniroyal banden onder mijn Suzuki ook levensgevaarlijk...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Joopieboy schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 12:37:
[...]
En dan hebben we het niet over die eco contact banden, die zijn vaak net zo erg.
De proefrit auto's van de modellen die standaard op ECO rotzooi staan, staan ook altijd op andere banden. Zelfs de Prius proef auto waar ik een keer in heb gereden stond op zeer goede sportieve banden, terwijl er standaard banden onder zitten die over de weg zweven. De dealer weet wel hoe het werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

PWM schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 12:50:
[...]

De proefrit auto's van de modellen die standaard op ECO rotzooi staan, staan ook altijd op andere banden. Zelfs de Prius proef auto waar ik een keer in heb gereden stond op zeer goede sportieve banden, terwijl er standaard banden onder zitten die over de weg zweven. De dealer weet wel hoe het werkt ;)
Haha dat klopt ja. :P En het ligt ook vaak aan de contracten die de fabrikanten hebben lopen bij welke bandenleverancier wat voor muk je eronder krijgt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ediejo schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 12:59:
[...]
Nee, dat heb je fout. Als ik bij kwit fit ben. (Ben er 1 keer geweest) En een stage loper weet niet wat voor olie erin moet dan weet ik genoeg. Echt dom volk daar bij kwik fit.
Nooit problemen gehad bij Kwik-fit. Voordat ik m'n leaseauto had ging ik daar altijd naar toe voor de beurten. Een keer geswitcht naar een lokale autoboer op aanraden van een collega en die probeerde me meteen op te lichten.

[ Voor 12% gewijzigd door Hydra op 11-02-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bierkameel schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 18:48:
[video]

[video]

Meh.

Het stukje film over stopafstanden bij natte condities is overtuigend, maar het gedoe op sneeuw minder: er wordt in het geheel niet aangepast gereden. Ik heb vorige week vrijdag op mijn zomerbanden nog sneller in evenveel sneeuw zitten optrekken dan die sukkel in de rode Leon die gewoon plankt en z'n wielen laat spinnen, gewoon door rustig op te trekken vanuit 2e versnelling. Idem met de uitwijkmaneuvre. Als je een ruk aan het wiel geeft in sneeuw ben je fout bezig. Winterbanden schelen wel degelijk, maar IMHO merk je dat alleen in situaties waarin je sowieso gezien wegomstandigheden fout bezig bent.

Dat allemaal gezegd, heb zojuist vier winterbanden onder m'n auto gezet. Niet omdat ik heilig overtuigd ben dat ze mijn leven gaan redden waar ik me met zomerbanden dood zou rijden. Wel omdat ik woensdagnacht naar Kroatie ga rijden en dus door vier landen (DE, AT, SI, HR) rij waar winterbanden verplicht zijn en je enorm gezeik kan krijgen *als* er iets misgaat. Dat is een risico die ik niet bereid ben te nemen, dus winterbanden eronder :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
dion_b schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 17:03:
[...]

Meh.

Als je een ruk aan het wiel geeft in sneeuw ben je fout bezig.
Deze logica snap ik niet helemaal. Als remmen niet meer mogelijk is (door een plotseling overstekend kind o.i.d.), dan je fout bezig als je een plotselinge uitwijkmanoeuvre maakt? Ik niet niet dat mijn kind jou ooit tegenkomt op de weg.

Ik word onderhand een beetje heel er moe van de eeuwige discussie over wel of geen winterbanden (in een land als Nederland). Het is meermalen aangetoond dat een winterband in koude omstandigheden beter presteert dan een zomerband. Als er sneeuw ligt is een zomerband ronduit gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Gabliboeba schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 17:25:
[...]
Deze logica snap ik niet helemaal. Als remmen niet meer mogelijk is (door een plotseling overstekend kind o.i.d.), dan je fout bezig als je een plotselinge uitwijkmanoeuvre maakt? Ik niet niet dat mijn kind jou ooit tegenkomt op de weg.
Ligt aan de situatie of uitwijken mogelijk is. Met links tegenliggers en rechts een rij bomen zullen de meeste automobilisten echt niet van baan afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Joopieboy schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 12:37:
[...]
Persoonlijk vond ik die uniroyal banden onder mijn Suzuki ook levensgevaarlijk...
Vermeld dan minstens het type ipv meteen een compleet merk de grond in te boren. Uniroyal Rainsport zijn prima banden.

[ Voor 4% gewijzigd door Het Fantoom op 11-02-2012 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Apollo komt trouwens bij Vredestein vandaan, dus absolute rommel zal het wel niet zijn.

Bij Kwikfit is de kwaliteit voor 100% afhankelijk van de vestiging. Er zijn hele slechte bij, maar ook hele goede.

[ Voor 40% gewijzigd door havana op 11-02-2012 18:57 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Het Fantoom schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 17:58:
[...]

Vermeld dan minstens het type ipv meteen een compleet merk de grond in te boren. Uniroyal Rainsport zijn prima banden.
Uniroyal Rain Experts, en daar heb je gelijk in, er is nog hier iemand op het forum die zeer goed tevreden is over die Rainsports. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gabliboeba schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 17:25:
[...]
Als er sneeuw ligt en je rijdt ergens waar een kind plotseling kan oversteken ben je fout bezig als je sneller dan stapvoets rijdt, ongeacht wat voor banden er onder je auto zitten. Dat bedoel ik juist met rijden op een manier dat aangepast is aan de omstandigheden.

In dat filmpje rijden ze 30mph in de sneeuw. Dat is 50km/u. In de sneeuw prima buiten de bebouwde kom, prima binnen de bebouwde kom als je op een grotere doorgaande weg rijdt, maar volstrekt onverantwoord als je door een woonwijk met geparkeerde auto's rijdt. Als jouw kind mij tegenkomt tussen de geparkeerde auto's haalt hij mij waarschijnlijk te voet in, ik rij dan met veel koppeling in 2e versnelling tot ik uit de woonbuurt ben :z
Geen hypothetische situatie, het is hier een grote ijsbaan momenteel
Ik word onderhand een beetje heel er moe van de eeuwige discussie over wel of geen winterbanden (in een land als Nederland). Het is meermalen aangetoond dat een winterband in koude omstandigheden beter presteert dan een zomerband. Als er sneeuw ligt is een zomerband ronduit gevaarlijk.
Bullshit. Zoals ik al twee keer aangaf, het is gevaarlijk om op een manier te rijden dat niet aangepast is aan je auto, je eigen vaardigheid en de omstandigheden. Je kunt prima veilig rijden op zomerbanden in de winter, je moet dan alleen ruimere marges hanteren dan als je winterbanden eronder hebt. Jouw logica ad absurdum volgend zou iedereen met rupsbanden met spikes moeten rijden in de winter omdat het onomstotelijk vastgesteld is dat die dingen meer grip hebben dan rubberen banden 8)7

Als je serieus wat aan gevaarlijk rijgedrag in de winter wilt doet moet je dat niet zoeken in technische hulpmiddelen, maar in gedrag. Je ziet mensen met winterbanden door sneeuw rijden alsof het er niet ligt, bumperklevend en wel met 130km/u of sneller, overtuigd dat hun ESP, ABS en andere shit hen gaat helpen. Dat zijn ook de mensen die je even later achterstevoren in de greppel ziet. Ook zie je mensen die enorm verkrampt gaan rijden omdat er sneeuw ligt. Die mensen maken het juist voor zichzelf en anderen gevaarlijker doordat ze op de rem rammen of overdreven uitwijken waar dat nergens voor nodig is. Dat soort ongein aanpakken is hoe je het veiliger maakt.

Ik ben geen tegenstander van winterbanden, maar ik word erg moe van mensen die gelijk alle mogelijke technische hulpmiddelen verplicht willen stellen terwijl keer op keer bewezen wordt dat 1) de belangrijkste factor bij verkeersveiligheid de bestuurde is en blijft en 2) naarmate iemand bewust is van meer technische veiligheid, hij minder veilig gaat rijden (kijk naar een willekeurige SUV op de snelweg om dat te zien).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

dion_b schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 22:37:
<> logica ad absurdum volgend zou iedereen met rupsbanden met spikes moeten rijden in de winter omdat het onomstotelijk vastgesteld is dat die dingen meer grip hebben dan rubberen banden 8)7
<>
Ik ben geen tegenstander van winterbanden, maar ik word erg moe van mensen die gelijk alle mogelijke technische hulpmiddelen verplicht willen stellen terwijl keer op keer bewezen wordt dat 1) de belangrijkste factor bij verkeersveiligheid de bestuurde is en blijft en 2) naarmate iemand bewust is van meer technische veiligheid, hij minder veilig gaat rijden (kijk naar een willekeurige SUV op de snelweg de toename van snelheid als ergens een vangrail staat om dat te zien).
En dat dus is de reden dat ik op all seasons rondrij in NL - er is nooit een ideale band, tenzij je bereid bent om dagelijks en soms per weg te wisselen, sneeuw, regen, zon, modder (wie komt er nooit op een landweg).

En idd, het blijft de verantwoordelijkheid van de bestuurder, we lijken alles wel in een wet te moeten stoppen tegenwoordig.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 11-02-2012 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
dion_b schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 22:37:
Bullshit. Zoals ik al twee keer aangaf, het is gevaarlijk om op een manier te rijden dat niet aangepast is aan je auto, je eigen vaardigheid en de omstandigheden. Je kunt prima veilig rijden op zomerbanden in de winter, je moet dan alleen ruimere marges hanteren dan als je winterbanden eronder hebt.
Je gaat even voorbij aan al die mensen die gewoon niet wegkomen bij een verkeerslicht of gewoon niet genoeg grip hebben om een heuvel op te komen. Winterbanden hebben niet alleen nut om te kunnen remmen op de snelweg he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Die rijders hebben geen profiel onder hun banden - dat is iets anders. Het maakt wel iets verschil maar op goede zomerbanden met profiel rij je echt zonder problemen op sneeuwig ijs weg, minder snel wellicht of eerder niet bij een stijle helling in Duitsland, maar hier lukt dat gewoon.

edit: even iets toegevoegd voor de leesbaarheid/begrijpelijkheid, onderstreept

[ Voor 72% gewijzigd door franssie op 12-02-2012 00:13 . Reden: onderstreept wat ik toevoegde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ediejo schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 23:41:
[...]
Hoezo helpen winterbanden alleen als je fout bezig bent. 8)7
Omdat je altijd met een ruime veilige marge dient te rijden. Het verschil zomer/winterbanden zit binnen die marge.
Hydra schreef op zondag 12 februari 2012 @ 00:05:
[...]

Je gaat even voorbij aan al die mensen die gewoon niet wegkomen bij een verkeerslicht of gewoon niet genoeg grip hebben om een heuvel op te komen. Winterbanden hebben niet alleen nut om te kunnen remmen op de snelweg he.
Bij glad weer trek je op uit 2e versnelling. Mensen die gewoon niet bij een verkeerslicht wegkomen zitten net als die rode Leon te prutsen met eerste versnelling en veel teveel gas geven. Winterbanden maken het mogelijk om met meer gepruts weg te komen (in dit geval letterlijk :P ), maar doen niets aan het onderliggend probleem (gedrag). Je kunt zelfs met slicks optrekken op nat ijs, mits je het maar rustig genoeg doet.

Heuvels heb je een beter punt, je hebt meer grip dus kun je een steilere helling aan. Dan nog lijkt het me af te raden om in een twijfelgeval het te proberen (heuvelaf lijkt me trouwens relevanter dan heuvelop).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

[ Voor 11% gewijzigd door Ediejo op 12-02-2012 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Ediejo schreef op zondag 12 februari 2012 @ 09:23:
[...]

Sorry, maar dit het domste antwoord wat ik ooit in me leven gehoord heb. Dat winterbanden alleen maar helpen als je fout bezig bent. :Y

Even een voorbeeld 2 jaar geleden. In de winter. Ik rij rustig in een woonwijk. Er komt een spelend kind tussen de auto's vandaag gelopen. (Kinderen spelen nu eenmaal en daar moet je rekening mee houden). Mijn reactie is remmen. Dat kind schrikt stapt terug en boem was het bij mij achterop. De automobilist achter me kon niet zo snel stoppen als ik. Hij vroeg zich af hoe ik zo snel stil kon staan. Nou kijk eens naar mijn banden. Winterbanden. En waar rijd u op? Precies zomer banden.

Dus volgens jou ben ik dan fout bezig. 8)7
Nee, die gast achter jou. :o :o

Het "domste antwoord" wordt gepareerd met een voorbeeld waar dan een "domme" conclusie aan wordt verbonden. Hoe bedoel je ironisch? :D

Overigens ligt het antwoord zoals zo vaak in het midden denk ik. Já, je moet je aan de omstandigheden aanpassen, maar néé je kan niet alles daarmee ondervangen. Dus in die gevallen dat er iets onverwachts gebeurt ben je met winterbanden beter uit.

Winterbanden + aanpassen = perfect
Goede zomerbanden + aanpassen = redelijk
Slechte zomerbanden + aanpassen = onvoldoende
Winterbanden + niet aanpassen = slecht
Zomerbanden + niet aanpassen = sub zero :P

En ook hier zijn weer mitsen en maaren aan verbonden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
dion_b schreef op zondag 12 februari 2012 @ 01:11:
Heuvels heb je een beter punt, je hebt meer grip dus kun je een steilere helling aan. Dan nog lijkt het me af te raden om in een twijfelgeval het te proberen (heuvelaf lijkt me trouwens relevanter dan heuvelop).
En laat je nu net in Utrecht veel verkeerslichten hebben met een lichte 'incline' waar de meeste mensen dus gewoon niet fatsoenlijk wegkomen. Winterbanden hebben meer grip dan regulars, klaar. Jij bent zeker zo'n type die meent dat hij een automaat eruit schakelt en een ABS eruit remt. Ik heb zelf gezien hoe mensen zaten te kutten in de sneeuw die vrijdag. Kun je wel menen dat als je een of andere supercoureur bent je dan best zonder kunt, maar de meeste mensen zijn dan niet en die hebben enorme baat bij winterbanden omdat ze op regulars helemaal niet meer weten wat ze moeten. En het verschil in remweg tussen regulars en winterbanden is gewoon enorm.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 12-02-2012 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

[ Voor 39% gewijzigd door Ediejo op 12-02-2012 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Dat zijn 6 minuten en 25 seconden van mijn leven die ik niet meer terugkrijg. Zaten jullie ook te wachten op de klap, of kijk ik nu te veel Dumpert?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

SeatRider schreef op zondag 12 februari 2012 @ 12:31:
Dat zijn 6 minuten en 25 seconden van mijn leven die ik niet meer terugkrijg. Zaten jullie ook te wachten op de klap, of kijk ik nu te veel Dumpert?
Om het goed te maken:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=vVd87iQvh4M]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ediejo schreef op zondag 12 februari 2012 @ 09:23:
[...]

En met de onderstaande uitspraak spreek je, je eigen vreselijk tegen.
Vooral die 4 woordjes je hebt meer grip

Heuvels heb je een beter punt, je hebt meer grip dus kun je een steilere helling aan.
Joh, anders lees je m'n posts volledig voordat je doordraaft. Ik heb zelf vier winterbanden onder m'n auto op dit moment. Ik beweer nergens dat zomerbanden technisch superieur danwel zelfs gelijk zouden zijn aan winterbanden. Wel beweer ik dat er veel meer uit gedrag te winnen is. En jouw voorbeeld illustreert dat geweldig:

1) jij hebt winterbanden en rijdt op een snelheid dat je zelf prima kunt stoppen. Mooi. Maar je negeert volledig dat er iemand achter je rijdt die mogelijk minder hard zou kunnen remmen. Gevolg is dat op moment dat je vol gebruik maakt van de mogelijkheden die je hebt qua snelheid en remmen je een ongeluk veroorzaakt.

2) degene achter je rijdt hoe dan ook te snel voor de omstandigheden en z'n auto. Hij had dat kind aangereden als jij er niet voor reed, in plaats daarvan reed hij jou aan :X

Zonder ook maar één band te verwisselen was deze ongeluk te voorkomen geweest door jullie beide, in jouw geval door jouw snelheid niet alleen op je eigen wonderbanden aan te passen maar ook op de risico dat andere weggebruikers minder grip hebben. In het geval van degene achter je veel simpeler door z'n snelheid aan z'n eigen banden aan te passen en/of meer afstand te houden (al zou dat laatste een overstekend kind niet gered hebben).

Mogelijk dat hij met winterbanden wel op tijd had kunnen stoppen. Mogelijk niet. Zeker is dat met aangepast gedrag het goed gegaan was. Door de nadruk te leggen op de techniek geef je mensen een vrijbrief om lomp te blijven rijden en naar hun auto (of die van de ander) te wijzen als oorzaak van ongelukken ipv hand in eigen boezem te steken.
Hydra schreef op zondag 12 februari 2012 @ 10:49:
[...]

En laat je nu net in Utrecht veel verkeerslichten hebben met een lichte 'incline' waar de meeste mensen dus gewoon niet fatsoenlijk wegkomen.
Daar zijn cursussen voor...
Winterbanden hebben meer grip dan regulars, klaar.
Ja.
Jij bent zeker zo'n type die meent dat hij een automaat eruit schakelt en een ABS eruit remt.
Nee, ik ben terdege bewust van het feit dat ik geen ABS heb en dus dat ik wat meer afstand moet houden en/of in twijfelgevallen langzamer moet rijden.
Ik heb zelf gezien hoe mensen zaten te kutten in de sneeuw die vrijdag. Kun je wel menen dat als je een of andere supercoureur bent je dan best zonder kunt,
Jij mist m'n argument ook. Winterbanden zijn allerminst fout, maar ze compenseren niet voor slecht gedrag. Die vrijdag heb ik op m'n zomerbanden prima overal doorheen geploegd, als is het bepaald geen technische uitdaging als je letterlijk de hele dag file rijdt met gemiddelde snelheid onder de 30km/u. Ik ben geen supercoureur, ik rij geen rallys. Ik heb ook wel eens ongelukken gehad, incl eentje die direct aan grip gerelateerd was - een keer pirouettend over de A2 na verlies van grip bij een inhaalactie bij ijzel. Achteraf gezien was het belangrijkste dat ik een stupide fout gemaakt had, namelijk om exact bij een brug over een rivier een inhaalactie in te zetten bij ijzel. Je wordt tijdens rijlessen doodgegooid met waarschuwingen dat je bij vorst op moet passen bij bruggen. Dat was ik op dat moment vergeten en ik heb de gevolgen ervan (gelukkig alleen blikschade bij mezelf, had veel erger kunnen aflopen) mogen ervaren en zo een les geleerd die ik nooit meer ga vergeten. Of dat met winterbanden anders geweest zou zijn.... tja, ik had ze er die dag graag onder gehad, maar of het geholpen zou hebben is niet te zeggen. Ander gedrag (namelijk wachten met inhalen tot na de brug, of snelheid minderen zodat inhalen sowieso niet nodig was) had dat ongeluk zeker voorkomen.
maar de meeste mensen zijn dan niet en die hebben enorme baat bij winterbanden omdat ze op regulars helemaal niet meer weten wat ze moeten.
Dit is mijn hele punt. Totdat je een auto volledig autonoom kunt laten rijden blijf je afhankelijk van de zwakste schakel, de mens. Als iemand niet weet wat hij moet onder bepaalde omstandigheden, moet hij verdomme niet deelnemen aan het verkeer. Als je veiligheid wilt verhogen onder slechte omstandigheden moet je werken aan die kennis en ervaring. Liever een slipcursus verplicht stellen dan *nog* een stel technische hulpmiddelen beschikbaar stellen aan mensen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn :o

Je kunt een aap nog voorzien van een mooi pak, hij blijft een aap.
En het verschil in remweg tussen regulars en winterbanden is gewoon enorm.
Zeker, maar dat doe je volledig teniet als je met winterbanden opeens 120km/u door de sneeuw doet waar je met zomerbanden 60km/u rijdt onder die omstandigheden. Dan is je remweg mooi even lang en verlies je net zo snel grip als er iets fout gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

[ Voor 143% gewijzigd door PWM op 12-02-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

[ Voor 15% gewijzigd door Ediejo op 12-02-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ediejo schreef op zondag 12 februari 2012 @ 13:37:
[...]

Hier wil ik dan nog even inhoudelijk op in gaan. Ik moet dus eerst in me spiegel kijken om te zien of er iemand kort achter me zit. En daarna pas remmen voor een overstekend kind.

Met deze redenatie kom je in aanmerking voor de slechtste chauffeur van Nederland.
Gek, ik heb bij m'n rijlessen voor auto en paar jaar later voor motor juist beide keren geleerd dat je regelmatig dient te spiegelen :o

Het is inderdaad te laat om te kijken op moment dat het kind oversteekt, maar je hoort gewoon bewust te zijn van wie er achter je rijdt, en als daar rare dingen gebeuren je eigen gedrag (snelheid in dit geval) erop aan te passen.
Het zal mij me achterste roesten wie er achterop knalt omdat ik rem voor een overstekend kind. Liever dat dan een kind op of onder me auto.
En als dat nou een zware vrachtwagen was geweest? Dan had hij jou vrolijk geramd en waren jullie beide over dat kind heengewalst...
Met andere woorden. de mensen die het voor elkaar hebben moeten rekening houden met de mensen die het niet voor elkaar hebben. In welke wereld leef je? 8)7
De echte wereld. De wereld waarin niet iedereen perfect rijdt, waarin niet iedereen perfect uitgerust is. De wereld waarin het beter is om een veilige marge te nemen tegen mensen die fouten maken dan op je grafsteen "...maar ik had voorrang!" te laten graveren. Of het grafsteen van een kind trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 12-02-2012 13:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

[ Voor 13% gewijzigd door Ediejo op 12-02-2012 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:53
Dat zijn nogal pro foto's, die eerste paar.

Maar uh, was dat een normale en volkomen legale taxi?

Ik wil geen discussie veroorzaken over dode personen (heb zelf ook een beste vriend verloren door een auto-ongeluk), maar ik vind dat je dat soort gevallen niet moet betrekken in een algemene discussie.

Laat die mensen gewoon rusten, en probeer niet je gelijk ermee te behalen.
Met andere woorden. de mensen die het voor elkaar hebben moeten rekening houden met de mensen die het niet voor elkaar hebben. In welke wereld leef je?
En is dat niet bijna overal zo?
De welvarende helpen de arme (al dan niet indirect door een stelsel)?
De sterke helpt de zwakke?
De gezonde helpt de invalide?

[ Voor 30% gewijzigd door NeutraleTeun op 12-02-2012 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Oh, dus stellen dat je zonder winterbanden de weg niet op mag met sneeuw is raar, maar mensen verplicht cursussen laten doen is wel okay?

Joh, bekijk het lekker. Jij hebt zo'n raar wereldbeeld, daar valt niet tegenop te lullen 8)7 Stellen dat je rekening moet houden met mensen achter je die geen winterbanden hebben, je bent niet goed |:( Als je een noodstop moet maken heb je daar geen tijd voor. En al had je dat wel, wat moet je doen dan? Je moet een noodstop maken, je hebt dus geen keus. En dan kies ik gewoon voor volle bak remmen, dat de persoon achter me niet snel genoeg stil kan staan omdat hij met de verkeerde banden rijdt is toch echt zijn probleem. Als ik zelf niet hard genoeg rem sta ik met m'n neus in m'n voorganger waarna ALSNOG die persoon mij raakt, maar dan opeens heb ik wel schuld aan het raken van m'n voorganger!

[ Voor 44% gewijzigd door Hydra op 12-02-2012 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hydra schreef op zondag 12 februari 2012 @ 14:19:
[...]

Oh, dus stellen dat je zonder winterbanden de weg niet op mag met sneeuw is raar, maar mensen verplicht cursussen laten doen is wel okay?
We verplichten mensen toch al om een vrij uitgebreide cursus te doen om een roze pasje te halen? Of wilde je stellen dat je met winterbanden ook geen rijbewijs meer nodig hebt want stoppen kun je toch wel? 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
dion_b schreef op zondag 12 februari 2012 @ 14:21:
We verplichten mensen toch al om een vrij uitgebreide cursus te doen om een roze pasje te halen? Of wilde je stellen dat je met winterbanden ook geen rijbewijs meer nodig hebt want stoppen kun je toch wel? 8)7
Waar slaat die bizarre vergelijking op? Een rijbewijs is verplicht in Nederland, een slipcursus niet. En hoe dan ook, een slipcursus zorgt er echt niet voor dat jij met regulars opeens in de helft van de tijd stil staat. Sterker nog; met een moderne auto maakt een slipcursus op puur de remafstand geen ruk uit, want jij wint het echt niet van een moderne ABS. Je kunt niet door middel van een 'cursus' even je remafstand halveren. Met winterbanden lukt je dat wel. En gezien de teringzooi op de snelweg die vrijdag lijkt me een verbod om zonder winterbanden in de sneeuw te rijden een prima oplossing, dan kunnen die mensen die dat geld er niet aan willen besteden gewoon dat dagje thuis blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ediejo schreef op zondag 12 februari 2012 @ 14:30:
@Hydra, narcisten en borderliners vind je overal.
Zo sterk wil ik het niet stellen maar het valt me wel op in dit topic en het "wegmisbruiker" topic dat mensen nogal de neiging hebben zich in een bepaalde mening vast te bijten en dan de meest bizarre zaken er maar lekker ongenuanceerd bijslepen om maar hun gelijk te halen. Als je meent dat je het verschil in grip tussen een regular en een winterband op kan vangen met je 'skills' overschat je jezelf gewoon enorm. Ik hoop alleen dat hij zich met een dergelijke overschatting niet om een boom vouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik weet niet precies waar het hier allemaal om draait, en weinig zin om tig scenario's en what if's te gaan doorlezen.

Maar ook ik ben van mening dat je je moet aanpassen en bewust moet zijn van je medeweggebruikers en daar rekening mee moet houden!
En dan niet zo zeer om ervoor te zorgen dat zijn auto heel blijft als jij moet remmen voor een overstekend kind.
Maar wel dusdanig dat jij 20 gaat rijden ipv 40, zodat je genoeg marge overhoudt mocht er iets gebeuren waarbij meerdere factoren een rol spelen, en waarbij jij dus niet alles kunt uitsluiten.

Toen met de sneeuw, en de daarop volgende dooi dagen, was het bij mijn vriendin in de woonwijk eigenlijk 1 en al ijs. Als ik dan zie hoe sommige mensen daar door reden, nog harder dan ik rij op een zonnige zomerdag.
Ook ik heb achterwiel-aandrijving, totaal geen enkele help-elektronica, maar ik reed daar gewoon lekker 15km/h.
Die anderen konden NOOIT remmen voor verkeer van rechts.

Dus ja. Mocht er iemand achter mij zitten, en mocht ik een situatie tegenkomen die ik niet geheel veilig acht, dan laat ik het gas al zakken.
Ik ben niet bang in het verkeer, en ga geen 100 rijden op een linkerbaan. Maar ik anticipeer constant en pas mijzelf elke seconde aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Hydra schreef op zondag 12 februari 2012 @ 14:35:
[...]
Zo sterk wil ik het niet stellen maar het valt me wel op in dit topic en het "wegmisbruiker" topic dat mensen nogal de neiging hebben zich in een bepaalde mening vast te bijten en dan de meest bizarre zaken er maar lekker ongenuanceerd bijslepen om maar hun gelijk te halen. `
Heb je zelf niet door dat je zelf precies hetzelfde doet, alleen dan met een tegengestelde mening ? Lees zelf maar eens terug hoe je opmerkingen van b.v. dion_b uit zijn verband haalt en belachelijk maakt terwijl hij gewoon gelijk heeft wat ie schrijft (uit jouw berichtjes o.a. hier is wel duidelijk te halen dat je het wat een hoop dingen betreft gewoon met hem eens bent, maar het alleen niet wil zien -> heb ik zelf ook last van dus dit is niet om je aan te vallen :) )
Als je meent dat je het verschil in grip tussen een regular en een winterband op kan vangen met je 'skills' overschat je jezelf gewoon enorm. Ik hoop alleen dat hij zich met een dergelijke overschatting niet om een boom vouwt.
Ik durf anders toch wel te stellen dat ik liever iemand zie die weet wat wel/niet kan en op zomerbanden rijdt dan dat ik iemand zie die zichzelf nogal overschat en op winterbanden rijdt. De kans dat het bij de 2e fout gaat is gewoon stukken groter. Denken dat je gebrek aan skill op kunt lossen met winterbanden is gewoon fout.

En ja, ik ga hier express op dezelfde manier als jij tegenin, de waarheid ligt doodgewoon (zoals zo vaak) in het midden. Als je je niet aanpast helpen winterbanden ook niet, aan de andere kant als je je wel aanpast kun je met winterbanden meer doen. Aan de andere kant dan weer kun je door je aan te passen ook prima met zomerbanden op 99,9% van de plekken in Nederland (tijdens sneeuwdagen) rijden.

Bovenstaande geldt trouwens ook voor jou Ediejo.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ediejo schreef op zondag 12 februari 2012 @ 15:05:
@redwing, dat mag jij zeggen. Ik heb er geen problemen mee en weet na jaren rijden prima wat ik wel en niet kan. En ik overschat mezelf totaal niet. Ik weet wat ik kan en stap zelf verzekerd in de auto. Ik weet ook wat andere niet kunnen. Vorig jaar heb ik dat nog heel goed kunnen ervaren.Maar volgens sommige zou dat ook wel mijn schuld zijn dat ik over de kop ben gegaan. Ik reed toen op een 2 baans voorrangsweg. De auto voor de Audi nam voorrang. Ik kon toen nog een baan opschuiven. De Audi kwam er als een blind paard achteraan en stoofde door naar de linkerbaan waar ik zat. Ik had er natuurlijk rekening mee moeten houden dat hij door kwam naar links. Om het in het perspectief van bepaalde mensen hier te bekijken.

De meeste bullshit die ik gelezen heb van het jaar staat wel in dit topic.
Dit is dus precies wat ik bedoel, dat is nl precies niet wat de mensen in dit topic zeggen. Ze zeggen wel dat je rekening moet houden met wat anderen doen en je daarop aan moet passen. Dat wil echter nog niet zeggen dat als iemand iets doet waar je gewoon geen rekening mee kunt houden dat jij dan fout zit. Wat er juist bedoelt wordt is (jouw voorbeeld even gebruiken) dat je dus ziet dat er iets raars gebeurt en daarom een baan opschuift, dat die audi er daarna voor zorgt dat dat nutteloos was valt jou niet aan te rekenen. Ik durf je wel te garanderen dat b.v. dion_b daar niet anders over denkt.

Vandaar ook dat ik zeg dat de waarheid vaak/meestal in het midden ligt. Aangezien echter beide partijen hun kant verdedigen vanuit de hoeken blijf je op en neer aan het schuiven ondanks dat beide partijen het meestal wel met elkaar eens zijn. Ik heb de discussie waar het hier nu over gaat eens terug gelezen en ik kan niet anders zeggen dat beide kanten precies hetzelfde bedoelen, maar het alleen wat anders opschrijven. Daarnaast is de conclusie die er uit komt een mening welke je toch niet kunt veranderen :) (je zult mij er b.v. niet van kunnen overtuigen dat winterbanden in Nederland verplicht zouden moeten worden)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:38:
[...]
Hier en daar wat geglibberd maar goed te corrigeren met wat tegenstuur geven etc, bij vast zitten in de sneeuw even in z'n 2 en dan los.

Ik weet het, je zult nu vast je hoofd schudden en met een vingertje heen en weer gaan :D , maar ik dacht, ik geef toch even m'n update! >:)

Heb er echt serieus aandacht aan gegeven, maar vooralsnog even geen winterbandjes voor mij!
Wat bedoel jij met hier en daar wat tegensturen etc.?
Je hebt toch een '02 Megane, push je die zover dat je constant overstuurd door de bochten glijdt? Ik zou namelijk verwachten dat die juist over de voorwielen weg wil glijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Het Fantoom op 12-02-2012 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dat denk ik ook ja.
Dan moet je lekker met je handrem gaan werken.

Maar waarschijnlijk bedoeld ze lichtelijk het stuur corrigeren zodra ze merkte dat ze niet meer op het juiste spoor bleef.

[ Voor 48% gewijzigd door NeutraleTeun op 12-02-2012 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Henk007 schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 09:27:
Eigenlijk geloof ik niet dat onveilige autobanden in Nederland mogen worden verkocht.
Hoe heet dat KwikFit huismerk dan ?
Edit: Apollo dus, eens kijken of ik een test kan vinden.
Ceat doelde ik op, maar het was maar een voorbeeld. Het gaat mij er om dat er keihard gediscussieerd en veroordeeld wordt over gewone tegenover winterbanden. Dit terwijl het verschil tussen een goedkope en goede gewone band misschien wel groter is dan het verschil tussen een goede gewone band en een goede winterband. Laat staan als je een goedkope winterband kiest.
Hydra schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 12:19:
Ik krijg een beetje het idee dat mensen die hier afgeven op kwikfit dat vooral doen omdat ze zelf enorm dure banden hebben en die keuze een beetje voor zichzelf goed proberen te praten.
En ik krijg een beetje het idee dat je weer dingen uit de lucht aan het grijpen bent, hoe kom je hier nu weer bij? :?

Voor mij kan ik uitleggen waarom ik dit voorbeeld geef. Ik heb ooit mijn auto gekocht en toen zaten er Ceat banden onder met voldoende profiel. Zodra het echter regenachtig weer was had ik al problemen met tractie bij sommige verkeerslichten, en dat kwam echt niet door het vermogen. Sinds ik op betere (inderdaad duurdere) banden rijd heb ik dat nooit meer gehad, het zijn echter gewoon merkbanden. Niet de duurste types maar gewoon betaalbare, degelijke merkbanden. (Bridgestone)

Daarom vind ik het zo belangrijk om óók naar de kwaliteit van de band op zich te kijken, niet alleen naar het type.
Ediejo schreef op zondag 12 februari 2012 @ 13:37:
Met andere woorden. de mensen die het voor elkaar hebben moeten rekening houden met de mensen die het niet voor elkaar hebben. In welke wereld leef je? 8)7
Dat noemen ze anticiperen, als je dat tijdens je examen niet kon had je niet mogen slagen. Als je dan nu alsnog niet kan zou ik je persoonlijk graag van de weg willen hebben. Maargoed, ik anticipeer wel dat jij het niet voor elkaar hebt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op zondag 12 februari 2012 @ 20:07:
Dat denk ik ook ja.
Dan moet je lekker met je handrem gaan werken.

Maar waarschijnlijk bedoeld ze lichtelijk het stuur corrigeren zodra ze merkte dat ze niet meer op het juiste spoor bleef.
Yup...ik heb het niet over het corrigeren van overstuur met een uitbrekende achterkant.
Maar over de andere defintinitie in de ecyclopedie: sturen tegen de richting in..

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 12:27
mphilipp schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:50:
[...]

Natuurlijk ontken ik het nut (in het algemeen) van winterbanden niet. Ik weet heel goed dat je er meer grip mee hebt in de sneeuw en bij ijzel heb je ook meer kans dan met gewone/allweather banden. Maar ik (als in: persoonlijk) zie ik het nut in Nederland nog niet zo.
De persoon die afgelopen week de greppel in vloog en vervolgens tegen een boom tot stilstand kwam toen ik abrupt moest remmen, zag het nut van winterbanden ook niet in.

ABS, ESP, TCS, etc. mijn auto is van alle gemakken voorzien, echter zonder tractie (lees: zomerbanden in winterse omstandigheden) valt er weinig bij te regelen. Ik heb nooit deelgenomen aan die winterbanden hype omwille van het kostenplaatje, maar het op de weg houden van 230 pk was afgelopen winter een uitdaging. Jij vergeet gemakshalve dat je niet de enige bestuurder bent, maar het asfalt moet delen met medeweggebruikers. Zo'n medeweggebruiker kan zomaar iets onverwachts doen waar jij het niet mee eens bent en op zult moeten anticiperen wil je een ongeluk voorkomen. Met verminderde grip is dat Russische roulette. Natuurlijk ben je hier hoogstwaarschijnlijk voor verzekerd, maar voorkomen blijft beter dan genezen.

Wat betreft de discussie omtrent het Nederlandse winterweer, even relativeren helpt: Er vanuit gaande dat de remweg/grip van een zomerband op nat winters wegdek (géén sneeuw of ijzel) 100% is, dan presteert een winterband in dezelfde omstandigheid nog steeds op 93%. Dit is marginaal slechter dan een zomerband. Echter, op een besneeuwd of met ijzel bedekt wegdek presteert een winterband 100%, terwijl een zomerband hier amper op 20% zit. Je zult begrijpen dat statistiektechnisch de combinatie zomer- en winterband een stuk veiliger is dan wanneer men het hele jaar door op zomerbanden rijdt. Dit is geen rocket science en hogere wiskunde komt hier ook niet aan te pas.

PS. Wanneer er extreem veel water op de weg ligt, ben je beter af met winter- dan met zomerbanden omdat eerstgenoemde bredere en diepere kanalen voor waterafvoer hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door boolean op 13-02-2012 13:03 . Reden: typo.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 01:02
Met goeie ijzel heb je niets aan winterbanden, als het spekglad is moet je gewoon niet de weg op gaan of stapvoets gaan rijden. Uit eigen ervaring meegemaakt, winter 2003.

Voor die paar dagen sneeuw schaf ik geen setje aan, zorg gewoon dat je banden ook niet versleten zijn, dat scheelt ook al behoorlijk.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
boolean schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:00:
[...]
Wat betreft de discussie omtrent het Nederlandse winterweer, even relativeren helpt: Er vanuit gaande dat de remweg/grip van een zomerband op nat winters wegdek (géén sneeuw of ijzel) 100% is, dan presteert een winterband in dezelfde omstandigheid nog steeds op 93%. Dit is marginaal slechter dan een zomerband. Echter, op een besneeuwd of met ijzel bedekt wegdek presteert een winterband 100%, terwijl een zomerband hier amper op 20% zit. Je zult begrijpen dat statistiektechnisch de combinatie zomer- en winterband een stuk veiliger is dan wanneer men het hele jaar door op zomerbanden rijdt. Dit is geen rocket science en hogere wiskunde komt hier ook niet aan te pas.
Toch kan ik dat met wat wiskunde zonder problemen in twijfel trekken. 5% van de tijd met 80% minder grip rondrijden of 95% van de tijd met 7% minder grip rond rijden. Gemiddeld is dat laatste toch echt slechter ;) (en sowieso vraag ik me af waar die 80% vandaan komt, de meeste testen geven een veel kleiner verschil aan).

Oftewel het is gewoonweg niet zo zwart/wit. Het ligt er aan wanneer je ze er onder legt, wat het weer doet, wat je persoonlijke omstandigheden zijn (kun je de auto een dagje laten staan, moet je ver rijden, moet je veel snelweg rijden, zit je midden in de stad of juist niet, kun je met sneeuw omgaan of niet e.d.)
PS. Wanneer er extreem veel water op de weg ligt, ben je beter af met winter- dan met zomerbanden omdat eerstgenoemde bredere en diepere kanalen voor waterafvoer hebben.
PS. Dit is alleen bij zeer nieuwe winterbanden het geval, niet eens bij allemaal en de verschillen tussen de beste winter en zomerband zijn nogal klein. Als je de bandentesten een beetje bij houdt zie je dat tot vorig jaar de beste banden in de regen de zomerbanden waren. Pas dit jaar zie je dat bij sommige testen de (betere) winterbanden bovenaan komen te staan, de iets mindere zitten er gewoon nog ruim onder. Oftewel ook dit is niet zo zwart/wit en niet echt afhankelijk van of je winter/zomerbanden hebt, maar meer van de groeven en lamellen in de band zelf.

Wat ik trouwens nog het meest lastige van deze hele discussie vind is dat er gewoonweg totaal geen echt onafhankelijk onderzoeken te vinden zijn. Ieder jaar weer zie je testen waar bij de een uitkomt dat winterbanden onzinnig zijn en andere juist aangeven dat het verschil heel groot is. Zelfs uit die ANWB/ADAC testen kun je altijd halen wat de voorkeur van de schrijver is.

Zo kwam ik laatst nog een test tegen die aangaf dat we in Nederland per jaar 180 dagen sneeuw/ijs/regen/temperaturen onder de 7 graden hebben en dat daarom winterbanden onmisbaar zijn. Hierbij vergeten ze alleen dat je geen winterbanden in de zomer onder je auto wilt hebben (wel regen, maar te hoge temp), die 7 graden grens nergens op slaat (de testen die ook de temp meenemen laten zien dat tussen 0 en 10 graden zowel winter als zomerbanden gelijwaardig presteren). Zo'n test slaat dan dus al helemaal nergens meer op en de conclusie nog veel minder.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:08
redwing schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 02:03:
[...]

Toch kan ik dat met wat wiskunde zonder problemen in twijfel trekken. 5% van de tijd met 80% minder grip rondrijden of 95% van de tijd met 7% minder grip rond rijden. Gemiddeld is dat laatste toch echt slechter ;) (en sowieso vraag ik me af waar die 80% vandaan komt, de meeste testen geven een veel kleiner verschil aan).

Oftewel het is gewoonweg niet zo zwart/wit. Het ligt er aan wanneer je ze er onder legt, wat het weer doet, wat je persoonlijke omstandigheden zijn (kun je de auto een dagje laten staan, moet je ver rijden, moet je veel snelweg rijden, zit je midden in de stad of juist niet, kun je met sneeuw omgaan of niet e.d.)

[...]
Het grote verschil is alleen dat je normaal gesproken wel 7% marge hebt maar bijna nooit 80% marge. Bovendien blijven uitwijkmanoeuvres wel mogelijk met winterbanden op normaal wegdek maar niet met zomerbanden op besneeuwd wegdek.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MrFl0ppY schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 08:36:
[...]
Het grote verschil is alleen dat je normaal gesproken wel 7% marge hebt maar bijna nooit 80% marge. Bovendien blijven uitwijkmanoeuvres wel mogelijk met winterbanden op normaal wegdek maar niet met zomerbanden op besneeuwd wegdek.
En waarom zou je niet kunnen uitwijken met zomerbanden op een besneeuwd wegdek ? Volgens mij blijft dat toch echt gewoonweg een kwestie van rustig rijden en meer afstand houden. Als je gewoon rustig rijdt heb je die 80% marge (ik blijf me afvragen waar 80% vandaan komt trouwens) gewoon.

Het grote probleem is vooral dat mensen niet weten hoe ze op sneeuw moeten rijden en daardoor te weinig marge over houden. Ik vraag me af hoeveel van de extra ongelukken die we op besneeuwde wegen hebben door mensen met winterbanden worden veroorzaakt. Als winterbanden echt zo'n verschil maken zou het merendeel van de extra ongelukken veroorzaakt moeten zijn door de zomerbanden rijders. Ik heb hier eigenlijk nog nooit cijfers van gevonden.

[removed]

Pagina: 1 ... 48 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.