Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.868 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:49:
[...]

Wat bedoel je precies met die berekening trouwens? Ik snap niet wat dat verhaal met 1 op 9 rijden precies voor nut heeft, dat is echt een dramatisch verbruik.
Dat dacht ik ook, maar misschien rijdt MAX wel vaak door de stad ipv erbuiten en dan kan ik me de hogere verbruik voorstellen. Of het moet een Hummer zijn maar dat zal wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:35

rapture

Zelfs daar netwerken?

Velen van ons beginnen na HBO met een startloon waarvoor de gewone sterveling in de dezelfde fabriek 20 jaar anciënniteit moet hebben en krijgen een leasewagen ipv zelf eentje betalen.

Als werkzoekende reed ik met opengebarsten zomerbandjes dat je niet meer door de keuring kreeg en niet raar dat ik regelmatig de achterbandjes moet oppompen. Gelukkig is de gronddruk door de dunne bandjes wel goed zodat het verrassend goed doet in de sneeuw.

Binnenkort start ik met een beter loon en zal 30k km per jaar moeten doen. Ik heb graag dat machines goed onderhouden zijn en goed draaien. En ik kan het financieel dragen.

Het is gemakkelijk voor mensen die het goed hebben om allerlei eisen aan de minderbedeelden op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

[ Voor 29% gewijzigd door Ediejo op 06-02-2012 17:07 ]

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op maandag 06 februari 2012 @ 17:01:
Het is gemakkelijk voor mensen die het goed hebben om allerlei eisen aan de minderbedeelden op te leggen.
Weeral een misvatting, helemaal niemand eist iets. Hooguit wordt een wenkbrauw opgetrokken als er een zomberbandrijder in de winter geen winterbanden eronder wil hangen, gewoon omdat die persoon claimt geen geld te hebben. Dit terwijl een auto een geldverslindend machientje is. Zelfs al laat je hem 1 jaar ongebruikt staan, kost ie je nog geld!

Ik heb ooit een collega gehad, die de handrem gebruikte van zijn auto om te stoppen, toen ik hem vroeg waarom hij niet gewoon remde verklaarde hij dat zijn remmen versleten waren / niet goed werkten en hij had doodeenvoudig geen geld voor nieuwe remmen.

Het klinkt ongeloofwaardig, ik weet het. Maar het is wel de waarheid. Ik ben meteen naar mijn baas gestapt en heb gezegd dat ik vanaf dat moment alleen nog maar met OV ging ipv met die gek mee te rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:42:
@MAX3400: Je hebt dus geen winterbanden?

Je hebt het btw alleen over benzinekosten? Maar onderhoud dan? Verzekering ? wegenbelasting? aaschafwaarde?

Waarom mag ik niet zeggen dat als men geen geld voor iets belangrijks heeft voor de auto dat ze dan maar geen auto moeten nemen? Als ik maar geen baan vind doe ik mijn auto ook weer vanzelf weg hoor.
Als voorbeeld *zucht* gaf ik alleen al benzinekosten. En even heel kort berekend; enkele jaren geleden reed ik gewoon lease, kostte me me ongeveer 3K op jaarbasis (want gewoon de oude 25% bijtelling voor prive-gebruik) en dan heb je nergens omkijken naar. Goede Tweaker die voor 3K per jaar een nieuwe auto kan kopen, rijden & onderhouden.

En nee, ik heb geen winterbanden.
[...]
Wat bedoel je precies met die berekening trouwens? Ik snap niet wat dat verhaal met 1 op 9 rijden precies voor nut heeft, dat is echt een dramatisch verbruik.
Zie mijn sig; veel zuiniger rijdt dat ding niet. :+

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 17:15:
[...]

Als voorbeeld *zucht* gaf ik alleen al benzinekosten. En even heel kort berekend; enkele jaren geleden reed ik gewoon lease, kostte me me ongeveer 3K op jaarbasis (want gewoon de oude 25% bijtelling voor prive-gebruik) en dan heb je nergens omkijken naar. Goede Tweaker die voor 3K per jaar een nieuwe auto kan kopen, rijden & onderhouden.

En nee, ik heb geen winterbanden.

[...]

Zie mijn sig; veel zuiniger rijdt dat ding niet. :+
Ja maar het is onlogisch om alleen benzinekosten te berekenen? Er komt nog zoveel meer kosten erbij kijken namelijk bij het bezitten van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
rapture schreef op maandag 06 februari 2012 @ 17:01:
Velen van ons beginnen na HBO met een startloon waarvoor de gewone sterveling in de dezelfde fabriek 20 jaar anciënniteit moet hebben en krijgen een leasewagen ipv zelf eentje betalen.

Als werkzoekende reed ik met opengebarsten zomerbandjes dat je niet meer door de keuring kreeg en niet raar dat ik regelmatig de achterbandjes moet oppompen. Gelukkig is de gronddruk door de dunne bandjes wel goed zodat het verrassend goed doet in de sneeuw.

Binnenkort start ik met een beter loon en zal 30k km per jaar moeten doen. Ik heb graag dat machines goed onderhouden zijn en goed draaien. En ik kan het financieel dragen.

Banden slijten, of je nou zomer of winterbanden hebt. Een set extra banden kost eenmalig geld maar al met al ben je alleen voor het wisselen en opslaan elk jaar een paar tientjes extra kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:08
Winterbanden kost geld dat weet ik ook wel. Het ging mij erom dat iemand die 50k rijdt per jaar dit er wel voor zo over hebben. Je brengt namelijk nogal wat tijd door op de weg. Die extra 75€ per jaar is dan volgens mij wel te rechtvaardigen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ediejo schreef op maandag 06 februari 2012 @ 17:05:
[...]
Je bent me net voor. Maar een hele goede redenatie. _/-\o_

[...]
Dan heb je het dus 4x net niet. Niet doen was het advies van mijn banden leverancier. Net zo als 2 winterbanden monteren op de aangedreven wielen. Ook niet doen.
Agreed, goede redenatie. :)

Sowieso, autorijden kost geld en imho zijn winterbanden daarvan een integraal onderdeel.
En je kan wel zeggen dat je je rijstijl moet aanpassen, waar een kern van waarheid in zit, maar dat neemt niet weg dat het mateloos irritant is als je je rijstijl zo ver moet aanpassen dat je het overige verkeer hindert. Bijvoorbeeld door met minder dan 50kmh over de snelweg te moeten gaan.
Snelheid minderen is één ding. Bijna stil staan t.o.v. de rest van het verkeer is iets totaal anders.

Ik zou het erg prettig vinden als het hier net zo zou gaan als in duitsland. Geen winterbanden onder je auto terwijl er sneeuw ligt? Hoppa, op de bon.

Geen winterbanden onder je auto bij sneeuw en je bent betrokken bij een ongeluk? Hoppa, jij bent de schuldige.

En ja, dan gaan er mensen miepen dat ze geen winterbanden kunnen betalen... Dan zet je je auto maar een paar weken stil en gaat met het openbaar vervoer, op fiets, met de taxi of carpoolt met een collega die die banden wel kan betalen.

Roepen dat zoiets niet fair is, is onzin imho.
Er zijn genoeg redenen om te zeggen dat het moet.
- Je rijstijl moeten aanpassen tot absurd lage snelheden e.d. zorgt dat je mede-veroorzaker van file's bent.
- Je bent een potentieel gevaar op de weg. Je auto moet ook jaarlijks gekeurd worden op veiligheid, waarom nemen we dan niet het jaargetijde mee?
- Effectief is het helemaal niet zo duur als men wil doen geloven. Ja, in eens is het misschien een smak geld maar verspreid over de kilometers en de mindere slijtage aan je zomerbanden maakt het helemaal zo duur nog niet. Daarbij, als het verplicht wordt gesteld, zullen de mensen die met alle geweld in de winter willen rijden maar alvast moeten gaan sparen in de zomer. Als je zoiets kan voor b.v. een dikke TV, dan kan dat ook wel voor winterbanden.
'- Het is goed voor de economie.
- Verzekeraars hoeven minder geld en minder vaak uit te keren, waardoor de premies voor iedereen om laag kunnen. Hell, desnoods gaan verzekeraars korting geven aan winterbandbezitters. En dat is uiteraard ook weer goed voor de economie.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Leaseprijzen stijgen ook mee hoor, maar daar heb je idd alleen iedere 4 jaar ongeveer last van. Ik zeg alleen dat het helemaal niet zoveel hoeft te kosten voor veel mensen.
Heb je *enig* idee wat een setje nieuwe winterband op velg kost? Voor jou is die 500 euro wellicht peanuts, maar voor de gemiddelde bijstandsmoeder wellicht een groter probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 06-02-2012 20:07 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op maandag 06 februari 2012 @ 20:01:
[...]

Heb je *enig* idee wat een setje nieuwe winterband op velg kost? Voor jou is die 500 euro wellicht peanuts, maar voor de gemiddelde bijstandsmoeder wellicht een groter probleem.
Weer die bijstandsmoeder, zucht.... Waarom heeft zij uberhaupt een auto? Ken genoeg bijstandsmoeder die op de fiets hun kind naar school brengen/ophalen. Mijn mams heeft eeuwenlang met de fiets boodschappen gedaan omdat mijn pa de auto meenam naar het werk. Dat was voor haar niet altijd even makkelijk.

Nogmaals, ik leef ook van de bijstand en heb zomerbanden onder mijn auto zitten. Ik moet morgen her en der zijn, ik laat mijn auto maar staan en ga met de OV (die ik onbeschrijfelijk veel haat). Maar nog liever OV dan roepen dat ik winterbanden niet kan betalen en dus de gok nemen of ik veilig kan deelnemen aan het verkeer.

Ik vind dat ik een goede rijder ben, maar dat vind zelfs gekke henkie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 20:21:
[...]

Weer die bijstandsmoeder, zucht.... Waarom heeft zij uberhaupt een auto?
Newsflash; op de commerciele omroepen zijn er van die geile programma's over gezinnen die in de schuldsanering zitten. Officieel bijna failliet en geen cent te makken maar wel een auto, nieuwe fietsen, dure kleding en bezorgdmaaltijden. Oftewel; in de huidige maatschappij is het mogelijk om financieel aan de grond te zitten maar wel "als bijstandsmoeder/vader" een auto te kunnen rijden.
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 17:43:
[...]

Ja maar het is onlogisch om alleen benzinekosten te berekenen? Er komt nog zoveel meer kosten erbij kijken namelijk bij het bezitten van een auto.
Dat gaf ik toch ook aan in mijn vorige reply? Maar ter verduidelijking: van wat ik extra aan de pomp heb moeten betalen de afgelopen 2 jaren, kan een lease-rijder ongeveer 12 jaar lang winterbanden bijleasen. En ja, om dus nog maar te zwijgen van overige kosten die aan een prive-auto zitten.

Ergo, ik rij met dit slechte weer gewoon op mijn Yokohama Advan Sport rond (maatje erg breed) en pas mijn eigen rijstijl daar dus ook op aan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Newsflash: Dat het kán is geen goedkeuring over dat je het dan ook maar moet doen.
Als je met goed fatsoen eigenlijk geen auto kan onderhouden, dan moet je geen auto gaan rijden.
Of je doet concessies en koopt je kleren bij een goedkopere winkel, hangt je was aan de waslijn ipv in de wasdroger en doet je afwas met de hand ipv in de vaatwasmachine.

Volgens mij is dat sowieso een probleem in NL, dat mensen op een manier willen leven die ze niet kunnen betalen. Maargoed, dat is een heel ander onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Als je problemen hebt met iemands post, kun je een TR aanmaken. Op deze manier gaat de sfeer in het topic er niet op vooruit omdat je bijdraagt aan het probleem.

[ Voor 83% gewijzigd door Grrrrrene op 07-02-2012 11:03 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Njah. Ik geloof het wel met die winterbandjes hiero... Na gister gereden te hebben op mijn Debica zomerbandjes (40e per stuk inclusief montage!), heb ik maar besloten niet aan de winterbanden te gaan. Elke dag het weer checken of het niet gaat sneeuwen en goed opletten als ik de weg opga. Ik denk dat de kans dat ik brokken maak op winterbanden tegen de (hogere) kans dat ik brokken maak op zomerbanden de meerprijs van eerstgenoemde niet rechtvaardigt. Gewoon goed opletten hoe je rijdt is volgens mij vele malen belangrijker dan wat voor rubber je onder je auto hebt.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
McKaamos schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:25:
en doet je afwas met de hand ipv in de vaatwasmachine.
Offtopic: De vaatwasser schijnt bij een vrij volle vaat goedkoper te zijn dan een afwassen met de hand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Nee jij maakt een heel grote denkfout die je maar niet wilt zien. Jouw kost winterbanden "maar" 10 euro bruto omdat het lease is. Maar diegene die deze luxe niet hebben moeten minimaal 500 euro betalen. En dat wil jij maar niet zien blijkbaar, Je blijft maar herhalen dat het jou zo weinig kost, leuk voor je maar het gros moet ze gewoon zelf aanschaffen met een stuk hogere kosten.

Dus kwestie van even verder kijken dan je eigen referentiekader :)

[ Voor 34% gewijzigd door Grrrrrene op 07-02-2012 11:06 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Slasher schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 08:19:
[...]

Nee jij maakt een heel grote denkfout die je maar niet wilt zien. Jouw kost winterbanden "maar" 10 euro bruto omdat het lease is. Maar diegene die deze luxe niet hebben moeten minimaal 500 euro betalen. En dat wil jij maar niet zien blijkbaar, Je blijft maar herhalen dat het jou zo weinig kost, leuk voor je maar het gros moet ze gewoon zelf aanschaffen met een stuk hogere kosten.

Als je verder kijkt dan je eigen referentiekader, kijk dan ook nog even verder wat de daadwerkelijke kosten zijn ;)
Met winterbanden heb je een tweede set wielen waarmee je dus effectief 2 keer zover kan rijden voordat je banden versleten zijn, en kosten ze je dus niks extra per kilometer.
Afgezien van een setje stalen velgen dan, maar als je die ook even mee uitsmeert over de kilometers valt dat ook wle te behappen.

En ja, het kost één keer geld, maar daar pluk je daarna de vruchten van.
Dat zoiets misschien niet zomaar even betaald kan worden is genoeg reden om er even voor te sparen.
Puur rekenen dat zoiets uit het overgebleven geld aan het einde van de maand moet komen is imho gewoon dom ;) Een auto kost geld en daar voor moet begroot worden, net als dat je geld opzij zet voor andere belangrijke dingen zoals de jaarlijkse afrekening van de energiemaatschappij.
dude88 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 07:47:
[...]

Offtopic: De vaatwasser schijnt bij een vrij volle vaat goedkoper te zijn dan een afwassen met de hand :+
Nu nog onderbouwing erbij ;) Het lijkt me namelijk sterk :P

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 07-02-2012 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Slasher schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 08:19:
[...]

Hoe kom je erbij dat ik dat niet wil zien? Wat een onzin. Nogmaals; het is een persoonlijke kosten/batenanalyse. Ik zeg ALLEEN dat het voor leaserijders sowieso niet duur is, en als je je banden oprijdt het je niet zoveel extra kost omdat je zomerbanden niet slijten. Waar zeg ik dat het voor IEDEREEN zou gelden?

Sterk staaltje dingen lezen die niet gezegd zijn zeg, enorm kinderachtig.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
McKaamos schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 08:34:
[...]

Als je verder kijkt dan je eigen referentiekader, kijk dan ook nog even verder wat de daadwerkelijke kosten zijn ;)
Met winterbanden heb je een tweede set wielen waarmee je dus effectief 2 keer zover kan rijden voordat je banden versleten zijn, en kosten ze je dus niks extra per kilometer.
Afgezien van een setje stalen velgen dan, maar als je die ook even mee uitsmeert over de kilometers valt dat ook wle te behappen.

En ja, het kost één keer geld, maar daar pluk je daarna de vruchten van.
Dat zoiets misschien niet zomaar even betaald kan worden is genoeg reden om er even voor te sparen.
Puur rekenen dat zoiets uit het overgebleven geld aan het einde van de maand moet komen is imho gewoon dom ;) Een auto kost geld en daar voor moet begroot worden, net als dat je geld opzij zet voor andere belangrijke dingen zoals de jaarlijkse afrekening van de energiemaatschappij.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar dat gaf ik een aantal posts terug al aan:
dude88 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:01:
Ik heb de laatste tijd TE vaak gehoord "Winterbanden zijn niet duur" "Je zomer banden slijten niet"

Een winterband slijt sneller --> Hogere kosten
Een winterband is bij 4 mm afgeschreven, je krijgt ongeveer 1 mm meer als ze nieuw zijn, dus 3 mm minder om mee te rijden --> Hogere kosten
Het kost je een extra set velgen, ook stalen velgen kosten geld --> Hogere kosten

Bij veel mensen komt daar nog bij:
Wisselen van de velgen / banden
Opslag van de banden

Hoe je er ook tegenaan kijkt, winterbanden kosten gewoon extra geld op je auto budget.

Er zijn zat mensen die net even niet die paar 100 euro of zelf een aantal 10tjes over hebben om dat zomaar even aan te schaffen.

Je kan niet zomaar zeggen het is niet duur, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Daarbij, als je net even geen 500 heb liggen dan gaat dat verhaal ook niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

McKaamos schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 08:34:
In mijn geval gaat dat niet op aangezien mijn werkgever niet de kosten wil dragen voor de winterbanden onder mijn auto van de zaak. Ik heb daarom maar besloten om ze zelf aan te schaffen.

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 07-02-2012 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Gunner schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 08:38:
[...]
In mijn geval gaat dat niet op aangezien mijn werkgever niet de kosten wil dragen voor de winterbanden onder mijn auto van de zaak. Ik heb daarom maar besloten om ze zelf aan te schaffen.
Dat is weer een heel ander geval en die auto is dan ook niet jouw eigendom, correct?
Imho zou je je werkgever op z'n flikker moeten geven ;)

Als de constructie zo is dat het jouw voertuig is waarvoor de werkgever jou wat geld geeft om het ding te betalen, is het imho alsnog aan jou om te zorgen voor winterbanden.
dude88 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 08:37:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar dat gaf ik een aantal posts terug al aan:

[...]

Daarbij, als je net even geen 500 heb liggen dan gaat dat verhaal ook niet op ;)
Misschien niet 100% correct, nee. Band slijt misschien harder, etc etc.
Maar dat maakt alsnog niet dat een winterband duur is. Per kilometer misschien wel ietsjes duurder, maar niet significant.
De stijgende brandstofprijzen zijn een grotere zorg.

En "even 500 euro hebben liggen" is imho een verkeerde denkwijze.
Je hebt een auto dus dan zou je rekening moeten houden met eventuele kosten. Winterbanden horen daar mijns inziens ook bij, maar dat lijkt iedereen voor het gemak maar te vergeten.

[ Voor 39% gewijzigd door McKaamos op 07-02-2012 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

McKaamos schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 08:41:
[...]

En "even 500 euro hebben liggen" is imho een verkeerde denkwijze.
Je hebt een auto dus dan zou je rekening moeten houden met eventuele kosten. Winterbanden horen daar mijns inziens ook bij, maar dat lijkt iedereen voor het gemak maar te vergeten.
Inderdaad, wat een klets zeg over kosten. Als je geen budget hebt voor winterbanden dan neem ik voor het gemak maar even aan dat het overige onderhoud er ook bij in schiet (er is toch geen geld?) waardoor men naar mijn mening beter de fiets kan pakken...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
TommyGun schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:04:
[...]
Inderdaad, wat een klets zeg over kosten. Als je geen budget hebt voor winterbanden dan neem ik voor het gemak maar even aan dat het overige onderhoud er ook bij in schiet (er is toch geen geld?) waardoor men naar mijn mening beter de fiets kan pakken...
Heel simpel, het kost gewoon extra en de vraag is of mensen dat er wel voor over hebben. Zonder winterbanden rijdt een auto natuurlijk ook prima en afhankelijk van je eigen omstandigheden zijn ze soms zelfs compleet zinloos. Niets geklets dus, gewoon een afweging waarvan de kosten een van de punten zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

TommyGun schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:04:
[...]

Njah, ik denk niet dat jij andermans prioriteiten hoeft te bepalen toch? Zolang mensen door de APK komen, voldoen ze aan de wet. Dus ik snap niet waarom jij je ergens druk over maakt...
Sowieso wel een hoog moraalriddergehalte in dit topic. Mensen hoeven geen winterbanden te hebben, dus heeft het ook weinig nut om je daarover op te winden toch? Als iemand je raakt omdat hij zomerbanden heeft, dan is hij nog WA verzekerd, dus jij krijgt je knaakjes toch wel. Ik zie geen reden om te zeuren.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
marrk schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:10:
[...]

Njah, ik denk niet dat jij andermans prioriteiten hoeft te bepalen toch? Zolang mensen door de APK komen, voldoen ze aan de wet. Dus ik snap niet waarom jij je ergens druk over maakt...
Sowieso wel een hoog moraalriddergehalte in dit topic. Mensen hoeven geen winterbanden te hebben, dus heeft het ook weinig nut om je daarover op te winden toch? Als iemand je raakt omdat hij zomerbanden heeft, dan is hij nog WA verzekerd, dus jij krijgt je knaakjes toch wel. Ik zie geen reden om te zeuren.
Eens.

Het lijkt af en toe wel of je een crimineel ben zonder winterbanden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Natuurlijk is die persoon die jij raakt gedekt... Die 1000-en auto's die daarvoor in de file hebben gestaan die je veroorzaakt hebt, vonden het ook vast niet erg... Ieder moet het voor zich weten, maar wat mij betreft stellen ze het gewoon verplicht dat je tijdens een periode met sneeuw en ijs goede zomerbanden moet hebben (en niet de 1,6mm ik-kwam-net-door-het-APKtje banden) of minimaal winterbanden. Verschil tussen een goed setje zomerbanden of een setje net-aan zomerbanden is ook zeer veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
Wat dat betreft is het hele idee van APK gewoon flut. Ik zie dagelijks mensen rijden met kapotte lampen. Een kapotte lamp is APK afkeur, maar op het moment van keuren deden die lampen het, dus mogen ze er gewoon mee rijden. Aanhouden wordt bijna niet gedaan, dus mensen blijven net zolang rijden tot ze weer een keer naar de garage moeten voor onderhoud.
Net zo met banden: komt wel een aantekening op het keuringsbewijs, maar er wordt niet gecontroleerd of die banden een halfjaar later alsnog vervangen worden. Verder is profiel niet een maatstaf voor prestaties. Ik had vorig jaar met de Michelin Energy E3A's met 2mm profiel toch echt meer grip dan met de Dunlop SP10 3e's met 6mm profiel die hier nog in de garage liggen te scheuren. Bij het demonteren waren die laatsten nog gewoon APK-waardig, maar zodra je ook maar iets te hard om een rotonde gaat met die banden lig je eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

fredkroket schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:38:
[...]

Natuurlijk is die persoon die jij raakt gedekt... Die 1000-en auto's die daarvoor in de file hebben gestaan die je veroorzaakt hebt, vonden het ook vast niet erg... Ieder moet het voor zich weten, maar wat mij betreft stellen ze het gewoon verplicht dat je tijdens een periode met sneeuw en ijs goede zomerbanden moet hebben (en niet de 1,6mm ik-kwam-net-door-het-APKtje banden) of minimaal winterbanden. Verschil tussen een goed setje zomerbanden of een setje net-aan zomerbanden is ook zeer veel.
Ik ben het er wel mee eens dat de regelgeving wat strenger mag, maar je moet mensen toch wel de vrijheid geven zo opportunistisch te zijn om op zo goedkoop mogelijke banden te rijden.

En waar mensen hier zeggen "als je geen winterbanden wil betalen, dan moet je de weg niet op", zeg ik "als je niet in de file wilt staan, dan moet je de weg niet op". File hoort erbij en liever veroorzaak ik het niet, maar als ik bots is dat toch echt the least of my worries.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:53
[...]

Prima, maar de APK gaat niet uit van sneeuw. Zodra jij met je zomerbandjes op sneeuw gaat rijden heb je net zo veel grip als slicks in de regen....niets dus.
Slicks mogen ook niet, waarom zomerbanden dan wel in de winter?

Die hellingen kom jij in een normale middenklasser (jij bent dus uitgesloten MAX3400) ook een stuk lastiger over....en dan word je i.m.o. een gevaar op de weg omdat je stilstaat op een invoegstrook of iets dergelijks.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:51:
Wat dat betreft is het hele idee van APK gewoon flut. Ik zie dagelijks mensen rijden met kapotte lampen. Een kapotte lamp is APK afkeur, maar op het moment van keuren deden die lampen het, dus mogen ze er gewoon mee rijden. Aanhouden wordt bijna niet gedaan, dus mensen blijven net zolang rijden tot ze weer een keer naar de garage moeten voor onderhoud.
Net zo met banden: komt wel een aantekening op het keuringsbewijs, maar er wordt niet gecontroleerd of die banden een halfjaar later alsnog vervangen worden. Verder is profiel niet een maatstaf voor prestaties. Ik had vorig jaar met de Michelin Energy E3A's met 2mm profiel toch echt meer grip dan met de Dunlop SP10 3e's met 6mm profiel die hier nog in de garage liggen te scheuren. Bij het demonteren waren die laatsten nog gewoon APK-waardig, maar zodra je ook maar iets te hard om een rotonde gaat met die banden lig je eraf.
Dat is echt onzin, als ik in Den Haag rij of over de snelweg met 1 koplamp s'avonds wordt ik heus wel aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
marrk schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:59:
[...]

Ik ben het er wel mee eens dat de regelgeving wat strenger mag, maar je moet mensen toch wel de vrijheid geven zo opportunistisch te zijn om op zo goedkoop mogelijke banden te rijden.

En waar mensen hier zeggen "als je geen winterbanden wil betalen, dan moet je de weg niet op", zeg ik "als je niet in de file wilt staan, dan moet je de weg niet op". File hoort erbij en liever veroorzaak ik het niet, maar als ik bots is dat toch echt the least of my worries.
Wat dat betreft zouden er gewoon keurmerken moeten komen voor banden. Als je soms ziet hoe slecht sommige banden scoren in de bandentests, dat soort rommel zou niet verkocht mogen worden. Leuk voor op de racebaan om te driften, maar niet op de openbare weg.

Maargoed, zoals gezegd: APK regelgeving is gewoon te beperkt. Je onderwerpt je auto eens per jaar of 2 jaar aan een keuring en vervolgens rijd je er weer een hele tijd mee rond. In die tussentijd kan er vanalles kapot gaan, ook dingen waarvan bij de keuring al duidelijk is dat het geen weken meer meegaat. Zo mag je een auto met gescheurde achterasrubbers niet afkeuren zolang ze nog een klein beetje vastzitten, terwijl de wegligging van zo'n auto extreem k*t is en na een maand die rubbers helemaal los liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:51:Aanhouden wordt bijna niet gedaan
Zeikmodes / offtopic:
Klopt, maar ze doen vaak wel staande houden :+

Aanhouden gaat een beetje ver voor een kappote lamp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

KillaZ schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:59:
[...]

Prima, maar de APK gaat niet uit van sneeuw. Zodra jij met je zomerbandjes op sneeuw gaat rijden heb je net zo veel grip als slicks in de regen....niets dus.
Slicks mogen ook niet, waarom zomerbanden dan wel in de winter?

Die hellingen kom jij in een normale middenklasser (jij bent dus uitgesloten MAX3400) ook een stuk lastiger over....en dan word je i.m.o. een gevaar op de weg omdat je stilstaat op een invoegstrook of iets dergelijks.
De reden dat slicks niet mogen, is omdat dat zo in de wet staat. In diezelfde wet staat niets over dat winterbanden verplicht zijn in de winter.

En verder vraag ik me af wat jouw persoonlijke mening waard is in deze discussie. Ik snap niet waarom mensen maar blijven dooremmeren over wat zij vinden. De regelgeving is best duidelijk en ik begrijp dat je die graag anders ziet (die zie ik mogelijk ook graag anders), maar zolang mensen netjes aan die regelgeving voldoen kan je ze niets kwalijk nemen.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Of voor alles gecodificeerde regels moet willen hebben... en op zich is het dat natuurlijk wel in algemene zin (je mag geen gevaar opleveren/hinderen etc, ook niet met een APK-goedgekeurde auto)

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 07-02-2012 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
marrk schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:15:
maar zolang mensen netjes aan die regelgeving voldoen kan je ze niets kwalijk nemen.
Dat ben ik absoluut niet met je eens. Ook binnen de regelgeving kunnen mensen zich laakbaar gedragen. Regelgeving is geen vrijbrief om niet meer verder te hoeven kijken dan je neus lang is of gewoon te stoppen met denken aan eventuele implicaties.

Technology, ook op bandengebied, gaat sneller dan de wetgever kan bijhouden. Als bezitter van een auto mag je dan best nadenken wat goed is voor jou, maar ook vooral voor de andere weggebruikers (inclusief voetgangers en fietsers). Dat kan dus betekenen dat je winterbanden monteert, of binnen blijft als het extreem glad is. Over de weg glibberen met je zomerbanden, puur en alleen omdat de regelgeving dat nou eenmaal toestaat, is imho niet de juiste manier van handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

"Joh, ik ben WA verzekerd. Dat ik je auto total loss of een deukje erin rij, is gedekt. Dat je je auto niet meer schadevrij is of een tijdje kwijt ben aan autoschadeherstelbedrijf, tsjaaaa... ik had geen geld voor over voor winterbanden en dat snap je wel he. En ik had "plots" geen grip meer en jammer dat je kind nu een whiplash heeft en je stationcar nu een 3deurs hatchback is geworden, maar dat komt vast wel goed, groetjes marrk"

Het punt is NIET dat we onze geld niet krijgen, het punt is dat sommigen van jullie claimen dat winterbanden A) niet verplicht zijn en B.) onbetaalbaar is voor minimuminkomens en C) we niet mogen zeggen dat als zij een stukje veiligheid niet kunnen betalen ze niet rond moeten rijden.
[...]

De reden dat slicks niet mogen, is omdat dat zo in de wet staat. In diezelfde wet staat niets over dat winterbanden verplicht zijn in de winter.

En verder vraag ik me af wat jouw persoonlijke mening waard is in deze discussie. Ik snap niet waarom mensen maar blijven dooremmeren over wat zij vinden. De regelgeving is best duidelijk en ik begrijp dat je die graag anders ziet (die zie ik mogelijk ook graag anders), maar zolang mensen netjes aan die regelgeving voldoen kan je ze niets kwalijk nemen.
Grappig, ik vind jouw eigen postje zeer goed op jezelf slaan. Jij en anderen emmeren maar door terwijl wij steeds uitleggen hoe het zit en er wordt continu woorden in onze mond geramd. Eerst eisen we wat, en vervolgens zouden wij jullie voor criminelen uitmaken, tot slot emmeren we.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2012 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:22:
[...]

"Joh, ik ben WA verzekerd. Dat ik je auto total loss of een deukje erin rij, is gedekt. Dat je je auto niet meer schadevrij is of een tijdje kwijt ben aan autoschadeherstelbedrijf, tsjaaaa... ik had geen geld voor over voor winterbanden en dat snap je wel he. En ik had "plots" geen grip meer en jammer dat je kind nu een whiplash heeft en je stationcar nu een 3deurs hatchback is geworden, maar dat komt vast wel goed, groetjes marrk"

Het punt is NIET dat we onze geld niet krijgen, het punt is dat sommigen van jullie claimen dat winterbanden A) niet verplicht zijn en B) onbetaalbaar is voor minimuminkomens en C) we niet mogen zeggen dat als zij een stukje veiligheid niet kunnen betalen ze niet rond moeten rijden.
Lekker hoor, die wij/zij-gedachte in je betoog stoppen ;).

En nee, je mag niet zeggen dat mensen die een stukje veiligheid niet willen/kunnen betalen niet de weg op mogen. Of je mag het wel zeggen, net zoals ik mag zeggen dat mensen met rode auto's de weg niet op mogen. De wetgeving voorziet in dit soort situaties.

En ik denk dat je beschreven reactie wel redelijk klopt met hoe ik zou reageren ja. Ik zal mijn best doen niet in iemands achterbumper te parkeren, maar als het gebeurt dan gebeurt het. Natuurlijk zal ik me daar kut en schuldig bij voelen, maar ook niet meer dan dat. Ik zal in ieder geval mezelf achteraf niet verwijten dat ik winterbandjes had moeten monteren, eerder dat ik beter op had moeten letten.
PWM schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:22:
[...]

Dat ben ik absoluut niet met je eens. Ook binnen de regelgeving kunnen mensen zich laakbaar gedragen. Regelgeving is geen vrijbrief om niet meer verder te hoeven kijken dan je neus lang is of gewoon te stoppen met denken aan eventuele implicaties.

Technology, ook op bandengebied, gaat sneller dan de wetgever kan bijhouden. Als bezitter van een auto mag je dan best nadenken wat goed is voor jou, maar ook vooral voor de andere weggebruikers (inclusief voetgangers en fietsers). Dat kan dus betekenen dat je winterbanden monteert, of binnen blijft als het extreem glad is. Over de weg glibberen met je zomerbanden, puur en alleen omdat de regelgeving dat nou eenmaal toestaat, is imho niet de juiste manier van handelen.
Sjah, je hebt hier het verschil tussen moreel juist en juridisch juist. Ik denk dat ik voor mezelf wel redelijk heb hoe ik met deze winter om moet gaan. Lekker op die zomerbandjes blijven knallen, met aangepaste snelheid en bochten en wat dan ook. En natuurlijk binnenblijven of OV pakken als het echt sneeuwt (maar toegegeven dat zou ik ook doen als ik wel winterbanden zou hebben).

Volgens mij ben ik zowel juridisch als moreel juist bezig, alhoewel ik de indruk heb dat mensen hier het daar toch mee oneens zijn.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Oke je bent WA verzekerd en je rijd mijn auto total loss omdat je was gaan glijden op je b merk zomerbanden. Dan krijg ik de dagwaarde van me auto en dat is een heel stuk minder dan wat die heeft gekost. Laat staan dat ik er een nieuwe van kan halen.

Ik zit dan zonder auto. Moet dan met openbaar vervoer naar me werk (reistijd van 30 minuten word dan meer dan een uur). Heb geen totale vrijheid meer om te gaan en staan waar ik wil.

Lekker is dat dan. Omdat je geen 500 euro wilde uitgeven zit ik dan diep in de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
itsleon schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:30:
Oke je bent WA verzekerd en je rijd mijn auto total loss omdat je was gaan glijden op je b merk zomerbanden. Dan krijg ik de dagwaarde van me auto en dat is een heel stuk minder dan wat die heeft gekost. Laat staan dat ik er een nieuwe van kan halen.

Ik zit dan zonder auto. Moet dan met openbaar vervoer naar me werk (reistijd van 30 minuten word dan meer dan een uur). Heb geen totale vrijheid meer om te gaan en staan waar ik wil.

Lekker is dat dan. Omdat je geen 500 euro wilde uitgeven zit ik dan diep in de problemen.
Ok, dus omdat jij je auto niet afschrijft moet iemand anders geld uitgeven om jouw problemen te voorkomen? Hint: total-loss rijden kan altijd gebeuren.

Gaat totaal niet meer over winterbanden hier :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

itsleon schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:30:

Maar hoe kan jij van mij eisen dat ik 500 euro uit moet geven? Ik heb met jou persoonlijk niets, dus ik zie niet in waarom ik jou tegemoet zou komen. Enigszins asociaal, maar zolang het niet door hogerhand wordt opgelegd, voel ik me nog niet geroepen om die 500 euro uit te geven.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
dj_raoul schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:33:
[...]

Ok, dus omdat jij je auto niet afschrijft moet iemand anders geld uitgeven om jouw problemen te voorkomen? Hint: total-loss rijden kan altijd gebeuren.

Gaat totaal niet meer over winterbanden hier :O
Waarom gaat dit niet om winterbanden? De remweg halveert tussen zomer en winterbanden. Dus het verschil tussen geen schade en wel schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

itsleon schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:40:
[...]

Waarom gaat dit niet om winterbanden? De remweg halveert tussen zomer en winterbanden. Dus het verschil tussen geen schade en wel schade.
Andermans winterbanden zijn niet de enige factor tussen "diep in de problemen" en superchill op de wegje... Ik sluit me aan bij dj_raoul, het is een lekker moralistische discussie die je best breder kan trekken naar mensen moeten er alles aan doen om zo veilig mogelijk de weg op te gaan.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Die €500 die genoemd wordt is niet 1 seizoen he... meestal gaat het wel zo'n 3 (en als je geluk hebt mischien meer) seizoenen mee. Ligt ook eraan hoe je ermee rijd. Dus dan komt het al neer op €166 per seizoen (3x). Wat een kosten.

Maar, verbaasd me niets. In het algemeen zie ik in NL dat er pas onderhoud gedaan wordt aan een auto als het echt moet en de APK er anders écht niet meer op komt.

3x raden waar ik werd aangereden in de sneeuw ;) En weet zeker dat die gozer het nu wel heeft geleerd om afstand te houden en volgende keer netjes gewoon winterbanden aanteschaffen want zijn auto was volledig total-loss en die van mij had een kapotte achterbumper. Ik stapte ook uit en lachde 'em keihard uit, eigen schuld... kapotte auto :p

sidenote: €500 voor banden zit je opzich nog in de B categorie, je kan zelfs de echte goedkope winterbanden nemen als je echt geen geld wilt uitgeven. Hoewel je wel moet kijken of je er dan beter vanaf komt met die winterbanden dan de huidige zomerbanden (stel je hebt dure Michelin's of Dunlops voor de zomer en knalt er Sunny's onder in de winter tja dan schiet je er geen drol mee op).
Maar aan de andere kant, als je Michelins/Dunlops/etc kan betalen voor de zomer koop dan de volgende keer gewoon een setje winter en zomerbanden van een iets minder duur premium merk. Uiteindelijk heb je er alleen maar profijt van.

Buiten dat vind ik gewoon dat het maar is tijd wordt dat er een zelfde soort wet in NL wordt geintroduceerd als er is in DE. De banden moeten aangepast zijn voor de omstandigheden, oftwel winters weer mag je gewoon niet meer de weg op met je zomerbandjes. Mensen gaan keihard roepen: da's oneerlijk en geldklopperij! Nee da's geen geldklopperij, belasting is geldklopperij ;) Dit is voor jouw en nog belangrijker de veiligheid van andere om je heen!

[ Voor 42% gewijzigd door teh_twisted op 07-02-2012 10:46 ]

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb overigens al eerder aangegeven dat 500 best veel is, dat is voor forse autos of forse wielen.

De gangbare autos die door minimas kunnen betaald worden hebben meestal 13/14 inch banden en daar kost het ongeveer 240 plus eropzet kosten en velgen. Dat is bij elkaar geen 500 iig.
teh_twisted schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:42:
Maar, verbaasd me niets. In het algemeen zie ik in NL dat er pas onderhoud gedaan wordt aan een auto als het echt moet en de APK er anders écht niet meer op komt.
Erg he... "Het moet niet en dus hoef ik het ook niet."

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2012 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:46:
Ik heb overigens al eerder aangegeven dat 500 best veel is, dat is voor forse autos of forse wielen.

De gangbare autos die door minimas kunnen betaald worden hebben meestal 13/14 inch banden en daar kost het ongeveer 240 plus eropzet kosten en velgen. Dat is bij elkaar geen 500 iig.
Precies en dan kom je uit voor €240/3=€80 per seizoen ;) zijn de kosten niet... trap de auto wat minder op z'n staart en je hebt het er na 1 maand uit in verbruikverschil :p

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als je in slaap bent gevallen tijdens Economie 101 op de hogere school kan ik me deze reactie voorstellen. Simpele vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
teh_twisted schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:47:
[...]

Precies en dan kom je uit voor €240/3=€80 per seizoen ;) zijn de kosten niet... trap de auto wat minder op z'n staart en je hebt het er na 1 maand uit in verbruikverschil :p
Precies maar voor sommige mensen is dat blijkbaar al te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

Nog steeds is het geneuzel over prijzen. Iedereen maakt voor zichzelf de kosten/baten-analyse over het al dan niet aanschaffen van winterbanden. Ik heb die voor mezelf gemaakt en ben tot de conclusie gekomen dat de extra prijs van winterbanden niet opweegt tegen het verminderde risico. En dat lijkt me een prima conclusie toch? Als je het daar niet mee eens bent, dan is dat toch echt jouw probleem.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:16

-tom-562

Oliesjeik

teh_twisted schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:42:
Die €500 die genoemd wordt is niet 1 seizoen he... meestal gaat het wel zo'n 3 (en als je geluk hebt mischien meer) seizoenen mee. Ligt ook eraan hoe je ermee rijd. Dus dan komt het al neer op €166 per seizoen (3x). Wat een kosten.

3x raden waar ik werd aangereden in de sneeuw ;) En weet zeker dat die gozer het nu wel heeft geleerd om afstand te houden en volgende keer netjes gewoon winterbanden aanteschaffen want zijn auto was volledig total-loss en die van mij had een kapotte achterbumper. Ik stapte ook uit en lachde 'em keihard uit, eigen schuld... kapotte auto :p

sidenote: €500 voor banden zit je opzich nog in de B categorie, je kan zelfs de echte goedkope winterbanden nemen als je echt geen geld wilt uitgeven. Hoewel je wel moet kijken of je er dan beter vanaf komt met die winterbanden dan de huidige zomerbanden (stel je hebt dure Michelin's of Dunlops voor de zomer en knalt er Sunny's onder in de winter tja dan schiet je er geen drol mee op).
Maar aan de andere kant, als je Michelins/Dunlops/etc kan betalen voor de zomer koop dan de volgende keer gewoon een setje winter en zomerbanden van een iets minder duur premium merk. Uiteindelijk heb je er alleen maar profijt van.

Buiten dat vind ik gewoon dat het maar is tijd wordt dat er een zelfde soort wet in NL wordt geintroduceerd als er is in DE. De banden moeten aangepast zijn voor de omstandigheden, oftwel winters weer mag je gewoon niet meer de weg op met je zomerbandjes. Mensen gaan keihard roepen: da's oneerlijk en geldklopperij! Nee da's geen geldklopperij, belasting is geldklopperij ;) Dit is voor jouw en nog belangrijker de veiligheid van andere om je heen!
Waar stel je de grens? M.a.w., wanneer moet je winterbanden hebben? Niets is zo veranderlijk als het weer. Voor het zelfde geld is de hele winter zo'n kwakkelwinter als t/m 2 weken geleden. Dan kan je net zo goed op je zomerbanden rijden.
Iedereen moet het voor zichzelf weten, zoals eerder hierboven vermeld. Kosten/baten-analyse

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Erg he... "Het moet niet en dus hoef ik het ook niet."
Qua winterbanden vind ik dat iedereen gewoon lekker doen wat hij/zij zelf wil: eigen verantwoordelijkheid. Maar je kunt niet ontkennen dat er heel wat auto's rondrijden die met een gelukje of via een vriendje door de APK gekomen zijn en nu nooit door de APK-keuring zouden komen, maar nog wel een half jaar verder kunnen tot de volgende keuring (waarvan de eigenaar ook wel weet dat hij dat niet gaat redden). Of een auto die aan aan de eisen voor remvertraging voldoen, maar dan ook maar net. Ik snap wel dat iemand met een krap budget dan zegt "ik doe er het broodnodige aan en meer niet", maar bij zo iemand zit ik toch een stukje minder fijn in de auto hoor :X Ik had zo'n collega: de interieurventilator was kapot gegaan, waardoor hij zijn ruiten amper ontwasemd kreeg in de winter. Pas toen we de autosnelweg opreden (dus Enschede al ruim uit waren, met alle verkeerslichten, fietsstroken e.d.) begon er onderaan de voorruit een strookje helder glas te ontstaan :X

Op een gegeven moment heb ik het carpoolden daarom ook maar gestaakt, ik vond het echt onverantwoord. En dat is dus ok zo iemand die zijn banden tot de wettelijke 1,6mm profieldiepte oprijdt. Dat iets wettelijk mag, wil niet zeggen dat het verantwoord is. Iedereen hier voelt wel aan dat je met 1,6mm profieldiepte niet door regen moet rijden :o

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Als je APK keurstation geen remmentestbank heeft, hoef je geen remmentest te doen. Het APK keurstation waar ik altijd naartoe ga heeft dat ook niet. Die laat hem gewoon van de brug afrollen en remt dan. Stopt 'ie, dan is het goed :) (ik doe het onderhoud zelf aan m'n auto dus ik weet dat m'n remmen gewoon goed zijn)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
-tom-562 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:01:
[...]

Waar stel je de grens? M.a.w., wanneer moet je winterbanden hebben? Niets is zo veranderlijk als het weer. Voor het zelfde geld is de hele winter zo'n kwakkelwinter als t/m 2 weken geleden. Dan kan je net zo goed op je zomerbanden rijden.
Iedereen moet het voor zichzelf weten, zoals eerder hierboven vermeld. Kosten/baten-analyse
Zoals het in DE werkt is er geen verplichting TOT winterbanden MITS het winters weer is. Dus je hoeft geen winterbanden te kopen als je dit niet wilt maar als het ineens -10 vriest dan mag je de weg niet op met je zomerbanden. Wordt je gepakt heb je dus een probleem ;)
Ik vind het een ideale regeling. Ik leg ze er vanaf oktober onder t/m pasen maar dat is eigen keuze. Je kan er ook voor kiezen MOCHT die wet er ook zo komen in NL het domweg niet te kopen en maar het OV te pakken als het wintersweer is. Maar je bent dan iig geen gevaar meer voor andere op de weg. Vergeten mensen wel eens er rijden ook andere om je heen ;)

En het is niet alsof Nederland geen barre winters heeft oid. De afgelopen jaren is het telkens TOCH raak geweest.
-tom-562 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:27:
Als je APK keurstation geen remmentestbank heeft, hoef je geen remmentest te doen. Het APK keurstation waar ik altijd naartoe ga heeft dat ook niet. Die laat hem gewoon van de brug afrollen en remt dan. Stopt 'ie, dan is het goed :) (ik doe het onderhoud zelf aan m'n auto dus ik weet dat m'n remmen gewoon goed zijn)
lekker veilig... 8)7 (doel ik niet op jou, als je zelf het onderhoud doet en je weet zelf zeker dat je het goed monteert en de auto remt goed dan tja, doel het op de APK ;))

[ Voor 20% gewijzigd door teh_twisted op 07-02-2012 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:27:
Opvallende regel! 8)7

Je kan zo ook helemaal niet het remverschil per as tussen link en recht meten.
Ik dacht dat daar iets van 30% verschil tussen mag zitten, het gebeurt vaak zat dat dat niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05

4x2

lộn xộn quá

Zonder testbank moet er rijdend gecontroleerd worden met een vertragingsmeter (maar dat doen dr zat niet omdat de minimale vertraging nogal laag is, zeker bij oudere auto's, dus als ie voor je gevoel normaal remt zal het wel)
En er moet gekeken worden of ie niet naar links of rechts trekt, iets wat bij een remmenbank tot een bepaald verschil ook gecontroleerd moet worden (als ie dan niet trekt is het goed)

Meen wel dat de remmentestbank binnenkort (1-2 jaar ofzo) verplicht wordt tijdens de apk en al verplicht is voor nieuwe keurstations.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:20:
[...]

Qua winterbanden vind ik dat iedereen gewoon lekker doen wat hij/zij zelf wil: eigen verantwoordelijkheid. Maar je kunt niet ontkennen dat er heel wat auto's rondrijden die met een gelukje of via een vriendje door de APK gekomen zijn en nu nooit door de APK-keuring zouden komen, maar nog wel een half jaar verder kunnen tot de volgende keuring (waarvan de eigenaar ook wel weet dat hij dat niet gaat redden). Of een auto die aan aan de eisen voor remvertraging voldoen, maar dan ook maar net. Ik snap wel dat iemand met een krap budget dan zegt "ik doe er het broodnodige aan en meer niet", maar bij zo iemand zit ik toch een stukje minder fijn in de auto hoor :X Ik had zo'n collega: de interieurventilator was kapot gegaan, waardoor hij zijn ruiten amper ontwasemd kreeg in de winter. Pas toen we de autosnelweg opreden (dus Enschede al ruim uit waren, met alle verkeerslichten, fietsstroken e.d.) begon er onderaan de voorruit een strookje helder glas te ontstaan :X

Op een gegeven moment heb ik het carpoolden daarom ook maar gestaakt, ik vond het echt onverantwoord. En dat is dus ok zo iemand die zijn banden tot de wettelijke 1,6mm profieldiepte oprijdt. Dat iets wettelijk mag, wil niet zeggen dat het verantwoord is. Iedereen hier voelt wel aan dat je met 1,6mm profieldiepte niet door regen moet rijden :o
Haha, heb jij mijn ervaring ook gelezen? Zou het om dezelfde collega gaan? Werkte hij bij van batenburg? :X
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 17:12:
[...]

[KNIP]

Ik heb ooit een collega gehad, die de handrem gebruikte van zijn auto om te stoppen, toen ik hem vroeg waarom hij niet gewoon remde verklaarde hij dat zijn remmen versleten waren / niet goed werkten en hij had doodeenvoudig geen geld voor nieuwe remmen.

Het klinkt ongeloofwaardig, ik weet het. Maar het is wel de waarheid. Ik ben meteen naar mijn baas gestapt en heb gezegd dat ik vanaf dat moment alleen nog maar met OV ging ipv met die gek mee te rijden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2012 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
marrk schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:29:
Sjah, je hebt hier het verschil tussen moreel juist en juridisch juist. Ik denk dat ik voor mezelf wel redelijk heb hoe ik met deze winter om moet gaan. Lekker op die zomerbandjes blijven knallen, met aangepaste snelheid en bochten en wat dan ook. En natuurlijk binnenblijven of OV pakken als het echt sneeuwt (maar toegegeven dat zou ik ook doen als ik wel winterbanden zou hebben).

Volgens mij ben ik zowel juridisch als moreel juist bezig, alhoewel ik de indruk heb dat mensen hier het daar toch mee oneens zijn.
Tja, dan krijg je van die mensen die 20km/u op de linkerbaan gaan rijden op de snelweg en niet meer naar rechts durven! Wat heb ik me zitten ergeren aan dit soort mede weggebruikers op vrijdag bijvoorbeeld... Blijf dan liever thuis, of ga eens een weekendje bij de Oosterburen op bezoek als daar sneeuw ligt... Misschien zou dat laatste een verplicht onderdeel van het rijexamen moeten worden :+

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 16:50
Iedereen blij met ze winterbandje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

dfrenner schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:34:
[...]

Tja, dan krijg je van die mensen die 20km/u op de linkerbaan gaan rijden op de snelweg en niet meer naar rechts durven! Wat heb ik me zitten ergeren aan dit soort mede weggebruikers op vrijdag bijvoorbeeld... Blijf dan liever thuis, of ga eens een weekendje bij de Oosterburen op bezoek als daar sneeuw ligt... Misschien zou dat laatste een verplicht onderdeel van het rijexamen moeten worden :+
Naja, je hebt er alleen jezelf mee als je je daaraan ergert. Maar is dan de enige manier waarop mensen het in jouw ogen goed kunnen doen winterbanden laten monteren? En eigenlijk had je afgelopen vrijdag sowieso geen haast moeten hebben, ongeacht of je op winter- of zomerbanden reed.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
marrk schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:49:
Naja, je hebt er alleen jezelf mee als je je daaraan ergert. Maar is dan de enige manier waarop mensen het in jouw ogen goed kunnen doen winterbanden laten monteren? En eigenlijk had je afgelopen vrijdag sowieso geen haast moeten hebben, ongeacht of je op winter- of zomerbanden reed.
Ik zeg ook nergens dat mensen 120 moeten rijden, maar als je geen 60 durft te rijden op de snelweg, blijf dan lekker thuis! Of ga dan op zijn minst rechts rijden. Maar 20 op de linkerbaan?!

Ja misschien is het ergeren niet handig, kan het niet helpen...

En dan ga je er uiteindelijk maar rechts langs en zie je zo'n vrouw heel bekrompen achter het stuur zitten met de neus bijna tegen de voorruit aan. Je kunt de angst bijna ruiken... Doe jezelf en de overige weggebruikers dan een lol en blijf thuis!

[ Voor 16% gewijzigd door BlakHawk op 07-02-2012 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ja, hoe die vrouw achter het stuur zit ligt ook echt specifiek aan het niet hebben van winterbanden....
Dat ligt meer met de algehele instelling van de bestuurder van het voertuig.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

dfrenner schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 21:02:
[...]

Ik zeg ook nergens dat mensen 120 moeten rijden, maar als je geen 60 durft te rijden op de snelweg, blijf dan lekker thuis! Of ga dan op zijn minst rechts rijden. Maar 20 op de linkerbaan?!

Ja misschien is het ergeren niet handig, kan het niet helpen...

En dan ga je er uiteindelijk maar rechts langs en zie je zo'n vrouw heel bekrompen achter het stuur zitten met de neus bijna tegen de voorruit aan. Je kunt de angst bijna ruiken... Doe jezelf en de overige weggebruikers dan een lol en blijf thuis!
Sjah, inderdaad niet chill, maar zoals -tom-562 boven me roept zou diegene met winterbanden onder de auto (als ze die niet al had) ook maar marginaal sneller rijden. Daarbij komt dat ik veel liever iemand doodsbang met 20 voor me heb rijden, dan iemand overmoedig met 120 achter me, wederom ongeacht wat voor rubber ze onder hun auto hebben.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Maar ook Rijkswaterstaat is lekker bezig. Vandaag was weer de meest linker rijstrook op de A4 vanaf Nieuw-Vennep richting Amsterdam afgesloten. Weer een fijne opstopping die nergens voor nodig is.

Dus maar eens gebeld naar 0800-8002, waarom dit nu zo is en of die niet open kan.
Het blijkt dat hij dicht is, omdat de linker vluchtheuvels besneeuwt zijn. (liggen daar vluchtheuvels? Ik dacht enkel een vangrail).

Maar goed, met een dergelijke redenatie kun je op een dag als afgelopen vrijdag maar beter de volledige snelweg afsluiten. Ondanks dat er dus geen enkele sneeuw op de meest linker rijbaan ligt, mag er niet gereden worden.

Waarom hebben we hier zo veel van die kromme regeltjes in Nederland en regeltjes die de regeltjes weer regelen.

Voor die betreffende (volwaardige) linker rijbaan, schijnen dezelfde regels als een spitsstrook te gelden, omdat ze die strook bij rustige periodes nog wel eens afsluiten om de doorstroming te bevorderen. Aldus Rijkswaterstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
[...]

Is dat niet de hele discussie? Of winterbanden wel of niet verplicht moeten worden?

Daarnaast is de hele discussie een verzameling van meningen en feiten. Meningen van mensen die vinden dat ze prima met hun zomerbanden de sneeuw door komen door met gepaste snelheid en afstand over een weg te rijden en meningen, in combinatie met feiten, van mensen die met winterbanden en gepaste snelheid en afstand veel beter door de sneeuw heen komen.

Punt is wanneer er geen sneeuw ligt, wie is dan in het voordeel, de winter of de zomer band?
Daar zijn ook de meningen over verdeeld en zijn de feiten niet overal even duidelijk.
Wat wel duidelijk is, is dat de winterband in winterse omstandigheden gewoonweg in het voordeel zijn t.o.v. zomerbanden. Ook bij langzame snelheiden op ijs is een winterband in het voordeel, ook al is ijs een stuk verradelijker.

Wat mij betreft (inderdaad, weer mijn mening) wordt de regeling van DLD zo overgenomen, zodat mensen die in winterse omstandigheden (welke prima zijn te kaderen binnen een wet) op zomerbanden rijden even bot gezegd de "lul" zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door KillaZ op 08-02-2012 09:02 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 23:49
De grote mop is dat het een 5tal jaar geleden helemaal geen probleem was om met dezelfde banden in NL of BE zomer en winter te rijden. En toen kwam er de hele hype...

Ok ik weet het, winterbanden zijn beter in bepaalde omstandigheden, maar zolang je je aanpast aan de weg (en niet zo veel kilometers per maand doet) is het onzin om die extra kost te hebben. Een auto is al duur genoeg. En inderdaad, er zijn heel veel mensen die niet zomaar even 1000 euro kunnen ophoesten om een set winterbanden te betalen.

disclaimer: ik heb zelf winterbandjes, maar dat komt vooral omdat ik een leaseauto heb. Vorig jaar de sneeuwse winter getrotseerd met gewone zomberbanden, de enige keer dat ik totaal geen grip had was op een plaats waar er al 10 autos geslipt waren (achterbuurtwegje met een laag sneeuw/ijs) dus daar kon geenenkele band iets aan verhelpen, of ik zou sneeuwkettingen of sneeuwbanden moeten hebben (wat dus verboden is in VL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Het valt mij op dat de meeste mensen die voor winterbanden zijn in dit topic vrolijk >40.000 km per jaar maken of in ieder geval elke dag op de weg zitten.
Ik ken niemand binnen mijn organisatie die geen winterbanden heeft, vooral voor een "just in case" scenario.

Ik snap dat sommige mensen het geld er niet voor over hebben, maar zijn dat ook de mensen die elke dag op de weg zitten? Vooral in dat geval begrijp ik niet waarom mensen dan toch de weg op gaan met de zomerbanden, je zet jezelf dan bewust in een "minder" veilige situatie.

[ Voor 42% gewijzigd door KillaZ op 08-02-2012 09:20 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 13:41
Tarkin schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:06:
De grote mop is dat het een 5tal jaar geleden helemaal geen probleem was om met dezelfde banden in NL of BE zomer en winter te rijden. En toen kwam er de hele hype...

Ok ik weet het, winterbanden zijn beter in bepaalde omstandigheden, maar zolang je je aanpast aan de weg (en niet zo veel kilometers per maand doet) is het onzin om die extra kost te hebben. Een auto is al duur genoeg. En inderdaad, er zijn heel veel mensen die niet zomaar even 1000 euro kunnen ophoesten om een set winterbanden te betalen.

disclaimer: ik heb zelf winterbandjes, maar dat komt vooral omdat ik een leaseauto heb. Vorig jaar de sneeuwse winter getrotseerd met gewone zomberbanden, de enige keer dat ik totaal geen grip had was op een plaats waar er al 10 autos geslipt waren (achterbuurtwegje met een laag sneeuw/ijs) dus daar kon geenenkele band iets aan verhelpen, of ik zou sneeuwkettingen of sneeuwbanden moeten hebben (wat dus verboden is in VL)
1000 euro? Iets terug las ik ook al 500 euro. Ik heb afgelopen vrijdag 195/65/R15 winterbanden gekocht en erop laten leggen voor 380 euro. Dit zijn nieuwe Goodyear Ultragrip 8 banden. Met dagen zoals afgelopen vrijdag in de nederlandse winters zijn winterbanden echt wel de moeite waard, vooral als je elke dag op de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:40

Consulectro

Lekker bezig...

Mijn zomerbanden zijn duurder dan mijn winterbanden. Dus ik bespaar met mijn winterbanden.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online

5 jaar geleden? ik monteerde in 2002 al winterbanden onder m'n BMW omdat ik overtuigd ben van het nut van die dingen.
bijkomend voordeel was dat m'n dure lichtmetaal met brede sloffen fijn droog op zolder lag :)

autorijden is duur inderdaad, maar persoonlijk vind ik banden een belangrijke investering en zeker niet iets om op te bezuinigen, het is namelijk het enige contact met het wegdek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 20:31
KillaZ schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:09:
Het valt mij op dat de meeste mensen die voor winterbanden zijn in dit topic vrolijk >40.000 km per jaar maken of in ieder geval elke dag op de weg zitten.
Ik ken niemand binnen mijn organisatie die geen winterbanden heeft, vooral voor een "just in case" scenario.

Ik snap dat sommige mensen het geld er niet voor over hebben, maar zijn dat ook de mensen die elke dag op de weg zitten? Vooral in dat geval begrijp ik niet waarom mensen dan toch de weg op gaan met de zomerbanden, je zet jezelf dan bewust in een "minder" veilige situatie.
Lijkt me inderdaad dat het % winterbanden een stuk hoger is bij mensen die elke dag op de snelweg zitten. Ik heb ze zelf niet, want ga op de fiets naar het werk, en als het sneeuwt zoals vorig weekend ga ik niet de weg op als het niet noodzakelijk is. Aangezien je winterbanden ook maar een jaar of 4 a 5 kunt gebruiken (schijnt) vind ik het zonde van het geld. Afstand houden en rustig aan rijden kom je een heel eind mee als het echt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
teh_twisted schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:27:

Ik vind het een ideale regeling. Ik leg ze er vanaf oktober onder t/m pasen maar dat is eigen keuze.
Heb je wel door dat je daarmee tijdens de warmere dagen met niet aangepaste banden rond rijd ? :+

En ja, relatief scheelt het minder, maar bij een noodstop 5 of 10 meter meer nodig hebben kan ook het verschil zijn tussen wel/niet een ongeluk.

Wat ik dus niet snap is dat mensen die zo voor winterbanden in de winter zijn er niet gewoon voor zorgen dat ze er pas onder zitten als ze ook echt nut hebben (en dus als het b.v. onder de x graden wordt en niet standaard vanaf october)
KillaZ schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:01:
Daarnaast is de hele discussie een verzameling van meningen en feiten. Meningen van mensen die vinden dat ze prima met hun zomerbanden de sneeuw door komen door met gepaste snelheid en afstand over een weg te rijden en meningen, in combinatie met feiten, van mensen die met winterbanden en gepaste snelheid en afstand veel beter door de sneeuw heen komen.
Lekker subjectief dit :D De ene kant vind je een mening en de andere kant (waar je het zelf mee eens bent) een feit. Feit is gewoon dat als je voorzichtig genoeg rijdt je geen ongelukken zult maken met zomerbanden in de sneeuw. Feit is ook dat je voorzichtiger zult moeten zijn dan met winterbanden.
Tja, gezien hoe vaak er daadwerkelijk sneeuw op de wegen ligt is het gewoon zeer twijfelachtig of zo'n regeling wel iets toe voegt.
Punt is wanneer er geen sneeuw ligt, wie is dan in het voordeel, de winter of de zomer band?
Daar zijn ook de meningen over verdeeld en zijn de feiten niet overal even duidelijk.
Wat wel duidelijk is, is dat de winterband in winterse omstandigheden gewoonweg in het voordeel zijn t.o.v. zomerbanden. Ook bij langzame snelheiden op ijs is een winterband in het voordeel, ook al is ijs een stuk verradelijker.
Wat ook duidelijk is is dat bij warmer weer een zomerband altijd beter is. Wordt dat dan ook verboden ?

[ Voor 70% gewijzigd door redwing op 08-02-2012 09:47 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
redwing schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:38:
[...]

Heb je wel door dat je daarmee tijdens de warmere dagen met niet aangepaste banden rond rijd ? :+

En ja, relatief scheelt het minder, maar bij een noodstop 5 of 10 meter meer nodig hebben kan ook het verschil zijn tussen wel/niet een ongeluk.

Wat ik dus niet snap is dat mensen die zo voor winterbanden in de winter zijn er niet gewoon voor zorgen dat ze er pas onder zitten als ze ook echt nut hebben (en dus als het b.v. onder de x graden wordt en niet standaard vanaf october)
Onzin. Je hebt juist meer grip met winterbanden dan zomerbanden ook als het warmer is. Enige waarom je niet op winterbanden wilt rijden met 'hogere' temperaturen (die toch niet boven de 12c komen hoor in die periode :p) is dat ze sneller slijten.

Waarom denk je dat alle straatracers op winterbanden rijden?
En de reden dat je oktober domweg pakt is omdat het -normaal- in Berlijn vanaf oktober gaat vriezen. Kan een maand later zijn maar tis een vrij goed punt om 't alvast te doen ipv te wachten tot het te koud is en ik niet meer de weg op mag om ze te laten wisselen ;)
[...]

Lekker subjectief dit :D De ene kant vind je een mening en de andere kant (waar je het zelf mee eens bent) een feit. Feit is gewoon dat als je voorzichtig genoeg rijdt je geen ongelukken zult maken met zomerbanden in de sneeuw. Feit is ook dat je voorzichtiger zult moeten zijn dan met winterbanden.
Tja, gezien hoe vaak er daadwerkelijk sneeuw op de wegen ligt is het gewoon zeer twijfelachtig of zo'n regeling wel iets toe voegt.
Onzin, die gozer die vol tegen me aanreed beweerde hoor en laag "voorzichtig" te hebben gereden.

[ Voor 33% gewijzigd door teh_twisted op 08-02-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Laatst online: 19:45
Wat een onzin.
Als banden te warm worden dan hebben ze juist minder grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

teh_twisted schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:51:
[...]

Onzin. Je hebt juist meer grip met winterbanden dan zomerbanden ook als het warmer is. Enige waarom je niet op winterbanden wilt rijden met 'hogere' temperaturen (die toch niet boven de 12c komen hoor in die periode :p) is dat ze sneller slijten.

En de reden dat je oktober domweg pakt is omdat het -normaal- in Berlijn vanaf oktober gaat vriezen. Kan een maand later zijn maar tis een vrij goed punt om 't alvast te doen ipv te wachten tot het te koud is en ik niet meer de weg op mag om ze te laten wisselen ;)

[...]

Onzin, die gozer die vol tegen me aanreed beweerde hoor en laag "voorzichtig" te hebben gereden.
Heb je weleens een winterbandentest gelezen? Klik er eens eentje aan bij de ANWB.
Ik heb ze er ook al jaren onder, maar om te beweren dat ze het beter doen bij hogere temperaturen is echt nonsens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
tlpeter schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:57:
Wat een onzin.
Toch zijn er legio aan filmpjes te vinden over winterbanden vs. zomerbanden in de sneeuw en op ijs, maar ik heb nog geen enkele gezien over dat winterbanden slechter bij warm weer presteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
tlpeter schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:57:
Wat een onzin.
Ahja, daarom dat F1 rijders altijd zo zitten te "zwienselen" om hun banden warm te krijgen... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
SouLmaN schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:13:
[...]

1000 euro? Iets terug las ik ook al 500 euro. Ik heb afgelopen vrijdag 195/65/R15 winterbanden gekocht en erop laten leggen voor 380 euro. Dit zijn nieuwe Goodyear Ultragrip 8 banden. Met dagen zoals afgelopen vrijdag in de nederlandse winters zijn winterbanden echt wel de moeite waard, vooral als je elke dag op de weg zit.
Inderdaad, elke dag op de weg, maar doe je dan elke dag 100KM of 10KM? Het is niet zo zwartwit als het hier gesteld wordt. Niet iedereen doet elke dag 100km op de autosnelweg ofzo hoor :). Als je werk 3 straten van je deur is, en dat is het overgrote deel van je autorijden, waarom zou je dan extra zoveel geld uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Tarkin schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 10:12:
... Als je werk 3 straten van je deur is, en dat is het overgrote deel van je autorijden, waarom zou je dan extra zoveel geld uitgeven?
Waarom je dan zou autorijden is inderdaad een goede vraag.

[ Voor 68% gewijzigd door begintmeta op 08-02-2012 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
begintmeta schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 10:14:
[...]

Waarom je dan zou autorijden is inderdaad een goede vraag.
Waarom zou je een oud autootje van 1000 euro kopen als je toch beter die audi a4 van 50K zou kopen, want dan ben je veiliger... Niet iedereen heeft de luxe van een leasewagen te krijgen van zijn werk, of geld over te hebben om een dure auto te kopen... Je moet nu eenmaal keuzes maken. En met een auto van 1000 euro op zomerbanden geraak je evengoed van punt a tot punt b in de winter, je gaat gewoon meer moeten opletten en voorzichtiger zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:47
dfrenner schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 10:00:
[...]

Toch zijn er legio aan filmpjes te vinden over winterbanden vs. zomerbanden in de sneeuw en op ijs, maar ik heb nog geen enkele gezien over dat winterbanden slechter bij warm weer presteren...
Omdat dat iets negatiefs is. Sinds wanneer maken ze een reclame waarin te zien is dat hun product slecht presteert? Zelfs als dit niet in de omstandigheden is waar het product voor bedoeld is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
HyperBart schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 10:11:
[...]

Ahja, daarom dat F1 rijders altijd zo zitten te "zwienselen" om hun banden warm te krijgen... ?
Sterker nog, deze banden worden zelfs voor verwarmd (tenmiste vroeger wel, of dat nu nog mag weet ik niet)

Maar dat zegt niets over de banden onder onze auto's, deze F1 banden zijn hier namelijk speciaal voor gemaakt.

Hetzelfde geld voor F1 remmen, deze werken niet goed als ze koud zijn, bij een standaard auto is het juist precies andersom, de remmen zullen nauwelijks werken als ze heet zijn.

F1 vergelijking gaat hier zeker niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ja, dat zijn ook exact dezelfde banden...

Daarnaast; ook die rook je binnen één ronde op als je niet op de temperatuur let...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ik wil dus maar zeggen: bullshit. Een warme band heeft meer grip dan een koude... Waarom denk je dat de rubber van winterbanden onder andere al zachter is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij is een belangrijk verschil ook dat het contactoppervlak van een winterband (ook van dezelfde maat als een zomerband) doorgaans gewoon iets kleiner is, dat had ik tenminste een gelezen meen ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
HyperBart schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 10:48:
Ik wil dus maar zeggen: bullshit. Een warme band heeft meer grip dan een koude... Waarom denk je dat de rubber van winterbanden onder andere al zachter is...
Een zachtere band heeft meer grip idd, maar hoe zacht een band is is niet het enige dat bepaalt of een band grip houdt of niet. Een band heeft 2 functies: contact met de weg houden en rotzooi tussen band en weg afvoeren. Door de lamellen in het profiel van een winterband heb je minder contact op de weg, maar kan je meer zooi afvoeren. Ligt die zooi er niet? Dan is er minder grip dan bij een band zonder dat profiel.

Verder zijn er ook genoeg zachte zomerbanden. De Toyo Proxes CF1 die ik zomers verslijt zijn net zo zacht als een winterband, ook bij -15, maar hebben het nadeel dat ze zich volvreten met sneeuw en vervolgens geen contact met de weg meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
[...]
[...]

Je interpreteert verkeerd: De meningen van mensen die vinden dat ze met zomerbanden prima "presteren" op sneeuw kunnen onmogelijk onderbouwd worden met feiten, feiten wijzen namelijk uit dat zomerbanden hopeloos presteren in de sneeuw en de enige factor die dat kan compenseren is de kwaliteiten van de bestuurder in de vorm van snelheid, handling en afstand.
Daarentegen hebben winterbanden in meerdere tests keer op keer laten zien dat ze in de sneeuw veel beter presteren dan zomerbanden, iets wat ik ook in mijn posts zet.
[...]

Wat ook duidelijk is is dat bij warmer weer een zomerband altijd beter is. Wordt dat dan ook verboden ?
Definieer "warmer" weer? Precies, dat is lastig, daarom is het in een wet te vangen dat in Winterse omstandigheden een winterband verplicht wordt.

Bij normale omstandigheden is het verschil tussen winterband en zomerband niet zo groot als bij winterse omstandigheden. Een winterband op een droog wegdek bij een normale temperatuur presteert niet zo slecht als een zomerband op verse sneeuw bij een lage temperatuur.
En kom nu niet met: "Ah, dus dan mag ik van jou het hele jaar op winterbanden rijden!"

Tuurlijk mag je dat, je mag nu ook op je zomerbanden rijden, maar ik vind het onverantwoord als jij in de sneeuw gaat rijden met je zomerbanden. Je zomerbanden presteren op sneeuw namelijk vele malen slechter dan de winterbanden op een droog wegdek.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 20:03

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het referentiekader is verschoven. Toen wist men nog amper wat het verschil was, tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die uit eigen ervaring kunnen vertellen wat de voor- en nadelen zijn. En laten we eerlijk zijn, heel veel tegenstanders hebben nog nooit daadwerkelijk een representatieve vergelijking gemaakt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 11:37:
[...]

Het referentiekader is verschoven. Toen wist men nog amper wat het verschil was, tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die uit eigen ervaring kunnen vertellen wat de voor- en nadelen zijn. En laten we eerlijk zijn, heel veel tegenstanders hebben nog nooit daadwerkelijk een representatieve vergelijking gemaakt.
Plus dat de "standaardbanden" ook steeds slechter gaan presteren in de winter door afstemming op grip in de zomer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Dat is natuurlijk bewust gedaan door de banden fabrikanten ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, natuurlijk, maar das denk ik ook geen vreemde ontwikkeling. Tegenwoordig wordt er in een clio al 200+ pk gepropt om maar eens een zijstraat te noemen. Dus daar zullen de banden ook in mee moeten lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dat slechtere presteren van zomerbanden in de winter komt ook gewoon van de ecobandenhype. Fabrikanten leveren steeds meer ecobanden af-fabriek op hun auto, puur vanwege de lagere bijtelling en betere verbruiksstatistieken die dat oplevert. Als je vervolgens bij de dealer voor nieuwe banden komt, worden diezelfde banden er gewoon weer onder gezet.
Een ecoband hoeft niet per definitie slecht te zijn, de Seat Leon van mijn ouders rijdt ook prima op Michelin Energy Savers. Hebben ze zelf voor gekozen: ze wilden per se Michelin, en als je niet vraagt welk type krijg je wat de garage standaard heeft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Toch vind ik het uitermate hypocriet als mensen in de winter per se winterbanden willen vanwegen de veiligheid, maar dan in de zomer wel op die bunkerharde ecobanden rijden. Dat gaat er bij mij niet in, heb je nu geld over voor de veiligheid of niet? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Op zich valt de hardheid van die dingen nog wel mee, op 205/55/16 zijn ze nog redelijk soepel. Ze slijten ook redelijk hard overigens, dus zo knoerthard zijn die dingen niet. Overigens vind mijn vader winterbanden onzin, hij rijdt al tig jaar op zomerbanden, en zelfs Michelin Energysavers kan hij prima mee uit de voeten in de winter.

Verder hebben veel mensen geen flauw benul van wat er met hun auto gedaan wordt bij de garage. De Toyota Starlet van mijn moeder heeft voor het eerst in 2 jaar een beurt gehad een tijdje terug, en laatst toen ik een lampje moest verwisselen viel me op dat het oliefilter verroest was. Ze hebben er dus wel mooi nieuwe olie ingedaan, maar niet de filters vervangen |:(. Dan nog altijd het idee dat de beste banden voor moeten en de oude shit wel achter kan blijven draaien omdat het toch wel meerolt... nee, sommige garages doen maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Val nou niet over dat ene woordje, volgens mij begrijp je mijn punt prima. ;)

Veel van die ecobanden hebben relatief weinig grip, dat is namelijk nogal logisch als je door middel van compound zuiniger banden krijgt. Ook dit wordt steeds beter, zoals bijvoorbeeld de nieuwere bridgestones, maar het verschil in prestaties ten opzichte van niet-ecobanden is af en toe schrikbarend geweest.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe weet ik of ik te goedkope of zoals jullie noemen ecobanden onder mijn auto heb zitten? Deze vraag geld voor zowel winter als zomerbanden.

Mijn auto kan maximaal 170 km/u volgens de specs en heeft 14 inch velgen. (185/65/R14)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Met ecobanden bedoel ik niet goedkope banden, maar banden die specifiek gemaakt zijn voor een laag verbruik. De eerste generaties ecobanden zorgen voor een aantal procenten minder verbruik en gingen veel langer mee. Dit kwam echter omdat het zeer hard rubber was, iets wat ontzettend nadelig was voor de grip. Tegenwoordig worden ecobanden steeds beter, maar nog steeds blijven ze qua veiligheidsprestaties achter bji de 'gewone' banden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
teh_twisted schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:51:
[...]

Lees de testen dan nog maar eens goed door, pas sinds zeer korte tijd (1 a 2 jaar) zijn er winterbanden die uberhaupt in de buurt komen van zomerbanden bij hogere temperaturen wat grip betreft. Eerder in dit topic staan wel een paar leuke testen hier over.
Ik zou toch gewoon slicks pakken of anders goede zomerbanden die geschikt ervoor zijn. Winterbanden zijn niet echt de goede banden. Ik weet niet welke straatracers jij kent, maar die zijn dan iig niet slim bezig.....
Ooit van een weerbericht gehoord ?? Maarre nogmaals, ik snap niet dat iemand die zo voor winterbanden is de tijd er omheen op mindere banden gaat rijden. En sowieso, we hebben het hier in dit topic over Nederland, niet over Berlijn.
Niet dus, anders had ie je nooit geraakt. Er is een heel verschil tussen voorzichtig rijden en mensen die denken dat ze voorzichtig rijden (kijk maar eens op de snelweg als het glad is, een hele rechterbaan waar mensen 'voorzichtig' rijden op 20 meter afstand van elkaar 8)7 )
[...]

Die hebben dan ook iets andere banden. Maar enigszins klopt het wel, banden zijn ervoor gemaakt om bij een bepaalde temperatuur optimaal te presteren. Het is dus niet zo dat warmer slechter is, anders dan de optimale temperatuur is slechter.
KillaZ schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 11:21:
[...]
Je interpreteert verkeerd: De meningen van mensen die vinden dat ze met zomerbanden prima "presteren" op sneeuw kunnen onmogelijk onderbouwd worden met feiten, feiten wijzen namelijk uit dat zomerbanden hopeloos presteren in de sneeuw en de enige factor die dat kan compenseren is de kwaliteiten van de bestuurder in de vorm van snelheid, handling en afstand.
Hetzelfde geldt voor winterbanden. Ze presteren nl. nog altijd slechter dan zomerbanden bij normaal (warm/droog) weer. Oftewel het gaat altijd om snelheid, handling en afstand. En inderdaad zul je om veilig met een zomerband op sneeuw te kunnen rijden je snelheid verder moeten verlagen. Maar is het dan onveilig om daar mee te rijden ??
Definieer "warmer" weer? Precies, dat is lastig, daarom is het in een wet te vangen dat in Winterse omstandigheden een winterband verplicht wordt.
Wat zijn winterse omstandigheden ? Een volledig besneeuwde weg of een sneeuwvlokje, waar leg je daar de grens ? Verder is de Duitse wet nu dat je band geschikt moet zijn voor de omstandigheden. Oftewel in principe mag je daar al niet met winterbanden in de zomer rijden :)
Tuurlijk mag je dat, je mag nu ook op je zomerbanden rijden, maar ik vind het onverantwoord als jij in de sneeuw gaat rijden met je zomerbanden. Je zomerbanden presteren op sneeuw namelijk vele malen slechter dan de winterbanden op een droog wegdek.
En toch scheelt het ook bij de laatste meerdere meters op je remweg. Ik vind het gewoon raar dat de voorstanders van winterbanden wel vinden dat hun banden er maanden te vroeg + te lang onder mogen liggen maar wel vinden dat andere mensen verplicht op winterbanden moeten rijden. Zorg gewoon altijd voor optimale banden (en nee, dat betekend niet dagelijks wisselen, maar wel pas een paar dagen voordat het echt koud wordt pas wisselen)

[ Voor 29% gewijzigd door redwing op 08-02-2012 14:10 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Stukje onverwacht ijs kan wonderen doen, en dan boeit het op zich niet eens of je zomer of winterbanden hebt, je gaat gewoon. Ik ging afgelopen zaterdag ook gewoon bij een stoplicht toen er ineens een stukje ijs op de weg lag. ABS liet heftig het rempedaal klapperen. Stond wel op tijd stil, aangezien ik al ver vantevoren licht aan het remmen was en dus de snelheid op dat moment alles behalve hoog was.

Wat betreft afstand houden: daar zijn Nederlanders sowieso slecht in. Droog wegdek, nat wegdek, bevroren wegdek, gewoon lekker op de kont van je voorganger kruipen. Wat dat betreft zou er een systeem moeten komen waar je auto's mee aanelkaar kunt haken zodat je veilig op 2 meter afstand vanelkaar kunt rijden. Moet je alleen op tijd afhaken als je een afslag moet hebben :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
redwing schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 13:58:
[...]
[...]

Hetzelfde geldt voor winterbanden. Ze presteren nl. nog altijd slechter dan zomerbanden bij normaal (warm/droog) weer. Oftewel het gaat altijd om snelheid, handling en afstand. En inderdaad zul je om veilig met een zomerband op sneeuw te kunnen rijden je snelheid verder moeten verlagen. Maar is het dan onveilig om daar mee te rijden ??
Zomerbanden vreten zich vol in de sneeuw, dat zorgt er voor dat je je snelheid op een dusdanige manier moet verlagen dat je i.m.o. een gevaar op de weg vormt. Jij gaat mij niet vertellen dat je met een veilig gevoel op zomerbanden met, laten we zeggen, 60 km/u over de sneeuw rijdt....
Wat zijn winterse omstandigheden ? Een volledig besneeuwde weg of een sneeuwvlokje, waar leg je daar de grens ? Verder is de Duitse wet nu dat je band geschikt moet zijn voor de omstandigheden. Oftewel in principe mag je daar al niet met winterbanden in de zomer rijden :)
Wat zijn droge omstandigheden? Moet dan de lucht blauw zijn? Mag er geen dauw op de takken zitten? Moeten we in een hittegolf zitten?
Winterse omstandigheden zijn een stuk makkelijker en rationeler te kaderen dan die 7 graden hype.
Afgelopen vrijdag was lang en breed bekend dat er sneeuw ging liggen --> winterse omstandigheden.
Geen sneeuw? Geen vorst? Geen winterse omstandigheden, maar dat weet je zelf ook krijg ik het gevoel.
En toch scheelt het ook bij de laatste meerdere meters op je remweg. Ik vind het gewoon raar dat de voorstanders van winterbanden wel vinden dat hun banden er maanden te vroeg + te lang onder mogen liggen maar wel vinden dat andere mensen verplicht op winterbanden moeten rijden. Zorg gewoon altijd voor optimale banden (en nee, dat betekend niet dagelijks wisselen, maar wel pas een paar dagen voordat het echt koud wordt pas wisselen)
Kijk en hier heb je die hele hype te pakken, die hype zit hem niet in de werking van de winterbanden, dat is namelijk iedereen bekend. Die hype zit hem in de omstandigheden en het omslagpunt.

Daarnaast blijf ik bij mijn standpunt dat goede winterbanden op een droog wegdek nog altijd minder risico opleveren dan goede zomerbanden op een besneeuwd wegdek.
Over het algemeen: Als ik zeg dat ik niet met mijn winterbanden in de zomer ga rijden vindt iedereen dat doodnormaal, maar andersom geldt dat blijkbaar niet? ;)

K to the KillaZ

Pagina: 1 ... 47 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.