Ik was gisteren (en vandaag) toch een behoorlijke partij blij met m'n winterbanden en ASC (iets geavanceerdere traction control dat BMW op de auto's uit de jaren 90 zette). Ik had een zekere zijwaartse slip, maar alleen als ik het zelf eigenlijk opzettelijk veroorzaakte. Maar het lampje brandde het dashboard ongeveer uit
@St@m
En dat is precies de reden waarom ik mensen hekel die niet medio november/december standaard winterbanden eronder leggen. En nog meer de mensen die roepen "ik leg ze er wel onder als het gaat sneeuwen". Die stonden gistermiddag dus mooi op een parkeerplaats vol sneeuw met hun zomerbandjes...
Zou iemand als jij, die dus om wat voor reden ook op zomerbanden door blijft rijden, tegen mijn auto glijden, zou ik behoorlijk pissig worden.
Ik rij al jaren met een auto waarvan sommige claimen dat die nauwelijks te besturen zou zijn met dit weer (een BMW, eerst een 316i zonder enige vorm van TC, nu een 323i met ASC). Toch heb ik relatief weinig last van de sneeuw. De 316i heeft weleens vast gestaan, maar dat was vorig jaar, toen het helemaal idioot veel sneeuwde en ik op een parkeervak stond dat heel sterk afliep en ik gelijk scherp moest sturen. Met de 323i ploeg ik gewoon lekker door en lijk eigenlijk nergens last van te hebben. Zolang er nog geen ijs ligt, kan ik gewoon sturen, gas geven en remmen, zij het allemaal iets rustiger dan anders, maar daar pas ik ook m'n snelheid op aan.
Ik heb 2 jaar terug een slip-cursus mogen doen in een (toen) nieuwe 1-serie met zaken als DSC. Met alle elektronica ingeschakeld, rijdt die ook gewoon weg op een spekgladde epoxy-laag (vergelijkbaar met flink aangestampte sneeuw die bijna in ijs is veranderd), alleen wat langzamer dan anders.
DSC, TC of andere hulpmiddelen moet je ook eigenlijk niet uitschakelen nu. Alleen als je ingesneeuwd zit (dus 20cm of meer sneeuw) en je hoe dan ook het volle vermogen van de motor nodig hebt.
Ik durf daarom rustig te stellen dat als je nu een BMW, Merc, Audi of welke andere boven gemiddelde auto vast ziet staan, de eigenaar te gierig is geweest om geschikte banden op tijd te monteren of hij/zij niet snapt wat de elektronica nou eigenlijk doet. Ik rij met de huidige auto namelijk best wel lomp, om het simpel te stellen, en laat bij het wegrijden de ASC lekker z'n werk doen en dat gaat uitstekend. (en nee, ik vertrouw natuurlijk niet blind op de elektronica tijdens het rijden, dus pas m'n snelheid e.d. echt wel aan aan de omstandigheden).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier