Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.866 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:10:
Is het merk van winterband ook erg belangrijk?
Nee joh, jakkie takkie bandjes voor twee tientjes per stuk zijn net zo goed als Dunlop 3D's.

Natuurlijk maakt het uit. Dit topic staat vol met testverslagen van winterbanden. Ik heb zelf Dunlop SP WinterSport 3D's. Die komen vaak als (een van de) beste uit de tests en reden gisteren geweldig.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:02
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:10:
Is het merk van winterband ook erg belangrijk? Ik zag per toeval dunlop winterbanden met velgen en al voor 450 aangeboden worden en in andere geval 100 euro voor 4 velgen met winterbanden.

Mijn pa gaf mij als tip mee dat als er dikke pak sneeuw ligt met versnelling 2 te beginnen ipv 1. Dan spint het niet zo en heb je meer grip.
Autorijden 1 0 1 in de winter

Je koppel wat overgebracht wordt op de banden is minder wat je banden meer "tijd" geeft om grip te vinden, natuurlijk dus dat 2de versnelling beter is dan 1ste om te vertrekken...

DSC helpt bij "vlot willen vertrekken" natuurlijk ook wel gigantisch...

Blijft wel een feit dat een nieuwe zomerband zowieso beter rijdt dan een oude/versletenere winterband, ook al zijn de groeven nog redelijk dieper...

Voor de mensen die geen geld willen uitgeven aan winterbanden: als je zomerbandjes zijn versleten doen nieuwe zomerbanden net voor de winter ook wel gigantisch veel, maar ze gaan natuurlijk nog steeds minder grip hebben dan een nieuwe winterband... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

HyperBart schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:22:
[...]

Autorijden 1 0 1 in de winter

Je koppel wat overgebracht wordt op de banden is minder wat je banden meer "tijd" geeft om grip te vinden, natuurlijk dus dat 2de versnelling beter is dan 1ste om te vertrekken...

DSC helpt bij "vlot willen vertrekken" natuurlijk ook wel gigantisch...
DTC bedoel je denk ik.
Daarbij zijn dit natuurlijk allemaal termen die alleen BMW rijders iets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:19:
[...]

Nee joh, jakkie takkie bandjes voor twee tientjes per stuk zijn net zo goed als Dunlop 3D's.

Natuurlijk maakt het uit. Dit topic staat vol met testverslagen van winterbanden. Ik heb zelf Dunlop SP WinterSport 3D's. Die komen vaak als (een van de) beste uit de tests en reden gisteren geweldig.
Aha, ik heb net gegoogeld op Dunlop 3D banden, ongeveer 240 euro voor alle 4 samen. Plus standaard velgen. Dan is de vraagprijs van 450 best veel...

Ik weet zelf nog niet of ik winterbanden neem of dat ikde auto laat staan tot de winter voorbij is. Heb echt geen zin in schadeclaims en ik wil nog lekker lang met deze auto doen. Ik verwacht verder dat de winter niet langer dan 1 maand zal volhouden. Om nu paar honderd euro uit te geven voor 1 maandje "wintersport"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:43:
[...]

Aha, ik heb net gegoogeld op Dunlop 3D banden, ongeveer 240 euro voor alle 4 samen. Plus standaard velgen. Dan is de vraagprijs van 450 best veel...
Heb je goed naar de maten gekeken? Voor mijn wintersetje BMW velgen waar de niet al te bijzondere maat 205/55/16 op gaat kosten die Dunlops iets van €130 per stuk.

Verder moet je bij gebruikte banden natuurlijk altijd goed op het profiel en de leeftijd letten.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 04-02-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik was gisteren (en vandaag) toch een behoorlijke partij blij met m'n winterbanden en ASC (iets geavanceerdere traction control dat BMW op de auto's uit de jaren 90 zette). Ik had een zekere zijwaartse slip, maar alleen als ik het zelf eigenlijk opzettelijk veroorzaakte. Maar het lampje brandde het dashboard ongeveer uit :+

@St@m
En dat is precies de reden waarom ik mensen hekel die niet medio november/december standaard winterbanden eronder leggen. En nog meer de mensen die roepen "ik leg ze er wel onder als het gaat sneeuwen". Die stonden gistermiddag dus mooi op een parkeerplaats vol sneeuw met hun zomerbandjes...
Zou iemand als jij, die dus om wat voor reden ook op zomerbanden door blijft rijden, tegen mijn auto glijden, zou ik behoorlijk pissig worden.

Ik rij al jaren met een auto waarvan sommige claimen dat die nauwelijks te besturen zou zijn met dit weer (een BMW, eerst een 316i zonder enige vorm van TC, nu een 323i met ASC). Toch heb ik relatief weinig last van de sneeuw. De 316i heeft weleens vast gestaan, maar dat was vorig jaar, toen het helemaal idioot veel sneeuwde en ik op een parkeervak stond dat heel sterk afliep en ik gelijk scherp moest sturen. Met de 323i ploeg ik gewoon lekker door en lijk eigenlijk nergens last van te hebben. Zolang er nog geen ijs ligt, kan ik gewoon sturen, gas geven en remmen, zij het allemaal iets rustiger dan anders, maar daar pas ik ook m'n snelheid op aan.
Ik heb 2 jaar terug een slip-cursus mogen doen in een (toen) nieuwe 1-serie met zaken als DSC. Met alle elektronica ingeschakeld, rijdt die ook gewoon weg op een spekgladde epoxy-laag (vergelijkbaar met flink aangestampte sneeuw die bijna in ijs is veranderd), alleen wat langzamer dan anders.
DSC, TC of andere hulpmiddelen moet je ook eigenlijk niet uitschakelen nu. Alleen als je ingesneeuwd zit (dus 20cm of meer sneeuw) en je hoe dan ook het volle vermogen van de motor nodig hebt.

Ik durf daarom rustig te stellen dat als je nu een BMW, Merc, Audi of welke andere boven gemiddelde auto vast ziet staan, de eigenaar te gierig is geweest om geschikte banden op tijd te monteren of hij/zij niet snapt wat de elektronica nou eigenlijk doet. Ik rij met de huidige auto namelijk best wel lomp, om het simpel te stellen, en laat bij het wegrijden de ASC lekker z'n werk doen en dat gaat uitstekend. (en nee, ik vertrouw natuurlijk niet blind op de elektronica tijdens het rijden, dus pas m'n snelheid e.d. echt wel aan aan de omstandigheden).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:03
Dat zijn dan ook wel kwaliteitsbanden ook die jij hebt Deepbass :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:49:
[...]

Heb je goed naar de maten gekeken? Voor mijn wintersetje BMW velgen waar de niet al te bijzondere maat 205/55/16 op gaat kosten die Dunlops iets van €130 per stuk.

Verder moet je bij gebruikte banden natuurlijk altijd goed op het profiel en de leeftijd letten.
Minder dan 100 per band. Jouw band is wel stukken forser dan de mijne.

http://www.velgenshop.nl/...81-205-55-r16-winterband/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:42:
[...]

Minder dan 100 per band. Jouw band is wel stukken forser dan de mijne.

http://www.velgenshop.nl/...81-205-55-r16-winterband/
€400 klinkt realistischer idd. Net had je het over €240 voor 4 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:45:
[...]

€400 klinkt realistischer idd. Net had je het over €240 voor 4 :P
Zoals ik net al zei, zijn mijn bandenmaten niet zo fors als die van hem.

http://www.popgom.nl/band...-response/175-70-r13-82-t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

EvaluationCopy schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:35:
Dat zijn dan ook wel kwaliteitsbanden ook die jij hebt Deepbass :P
Ze zijn ook uitmuntend ingereden :+

Maar ik denk dat deze Goodyear's blijvertjes zijn. Als de huidige set op is, komen ze er gewoon weer om, maar dan wel 1 of 2 maatjes breder. Nu is het erg smalle wel prettig, maar op een schone weg heb ik met de 170pk en 1450kg toch liever iets breder rubber... Hoewel deze ook dan voldoende grip geven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:52
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:48:
[...]

Zoals ik net al zei, zijn mijn bandenmaten niet zo fors als die van hem.

http://www.popgom.nl/band...-response/175-70-r13-82-t
ik wil geen reclame maken, maar ik heb laatst nieuwe banden gekocht. na veel zoeken kwam ik tot de conclusie, dat autobandenmarkt.nl behoorlijk veel goedkoper is dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57

pistole

Frutter

Voor mij deze winter voor het eerst winterbandjes. Ik moet zeggen dat het 'voelt' alsof ik meer grip heb, maar bij wegrijden, (stevig) remmen of een ruk aan het stuur naar rechts geven (onderstuur) merk ik toch niet zoveel verschil. Nu had ik met zomerbandjes normale banden ook niet zoveel moeite, dus tja. Winterbandjes van de leasemij, dus ik weet het merk zo ff niet.

Volgens mij is nog steeds voornamelijk de bestuurder die eventuele glijers en aanrijdingen veroorzaakt en niet het feit of je op normale of winterbanden rijdt.

Vrijdag op kantoor genoten van de vrachtwaggels en autootjes die de A10 niet opkwamen en volgens mij lag dat (bij de autootjes) meer aan de kwaliteiten van de bestuurden dan aan de kwaliteit van de auto / het rubber. Auto's die naar boven reden: rusting, amper wielspin. Auto's die moeite hadden: alleen maar glijden door teveel gas te geven...

Ik rij zelf in een Golf variant met DSG, en dat is ook heerlijk: gewoon rem loslaten, wachten totdat je wat grip hebt en rolt, en dan voorzichtig gas geven. Werkt prima (ook vorig jaar op gewone bandjes).

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 16:21

Cliffie

Trompetslet

Automaat is sowieso wel win in deze omstandigheden :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik heb gisteren zo'n 40km gereden in een Lexus CT200h, ook een automaat dus. Doordat de auto nog nieuw is, minder dan 100 km op de teller, hebben we nergens problemen gehad en reden we overal zeer soepel. Traction Control deed zijn werk uitmuntend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DoleBole schreef op zondag 05 februari 2012 @ 06:51:
[...]

ik wil geen reclame maken, maar ik heb laatst nieuwe banden gekocht. na veel zoeken kwam ik tot de conclusie, dat www.autobandenmarkt.nl behoorlijk veel goedkoper is dan de rest.
De prijs mag wel oke zijn maar de website is ronduit waardeloos. Hopelijk is het een storing en is ie normaal zeer goed bruikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
CeesKees schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 17:00:
[...]

[...]

Yeah right, geen schade.... moet je bij mijn auto niet mee aankomen! Contact is schade. Idioot!
Contact is bijlange na geen schade. Als je in Parijs je auto een uurtje op straat zou parkeren, dan heb je 10 "schadegevallen" van mensen die bij het inparkeren je auto aantikken.

Ik heb vanochtend een klein ongeval gehad gehad. Degene die achterop mij knalde was stomverbaasd dat hij winterbanden had en ik op normale banden reed. Hij kon mijn remvertraging niet beremmen, ondanks dat ik met normaalbanden in de sneeuw reed. Naar mijn idee hield hij wel voldoende afstand. Maargoed, zoals ik al zei: Winterbanden hebben alleen nut als je daar ook naar rijdt en remt, want anders sta je met normaalbanden alsnog sneller stil. Maar als je er naar rijdt, dan hebben winterbanden heel veel zin. In Nederland zijn winterbanden dus nutteloos. Men zou eigenlijk voorlichting moeten geven.

Mijn bumper kreeg een aantal gebruikssporen door de aanrijding. De achterligger verloor enkele bumperdelen. Contact is dus niet per definitie schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:00
deepbass909 schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:18:
@St@m
En dat is precies de reden waarom ik mensen hekel die niet medio november/december standaard winterbanden eronder leggen. En nog meer de mensen die roepen "ik leg ze er wel onder als het gaat sneeuwen". Die stonden gistermiddag dus mooi op een parkeerplaats vol sneeuw met hun zomerbandjes...
Nee, dat zijn de mensen die te lam waren om ze eronder te leggen. Ik leg ze er normaal gesproken ook pas onder als het gaat sneeuwen en ook dit keer was het al een paar dagen van te voren al duidelijk (zelfs vanuit Seoul waar ik nu zit ;) ) dat het in Nederland koud zou gaan worden met een grote kans op sneeuw.
Zou iemand als jij, die dus om wat voor reden ook op zomerbanden door blijft rijden, tegen mijn auto glijden, zou ik behoorlijk pissig worden.
Alsof dat dan aan de zomerbanden ligt ??? 99/100 mensen die bij het huidige weer uit de bocht slippen doen dat omdat ze gewoon niet goed aangepast rijden. Of dat nu met zomer of winterbanden is maakt geen bal uit. Er zijn maar zeer weinig ongelukken die echt veroorzaakt worden door de verkeerde banden (uitzonderingen zijn natuurlijk bij hellingen e.d.)

Vorig jaar reed er bij ons nog iemand in de straat rechtdoor tegen een paaltje (met winterbanden) omdat ze met 40km/uur de bocht omwilde op een compleet met aangereden sneeuw bedekte weg. Tja, met dat soort akties maakt het geen bal uit wat je er onder hebt liggen, en dat zijn toch de ongelukken die je het meeste ziet gebeuren (of zoals hiervoor al eerder gezegd, bij de mensen die met 40 op de rechterbaan van de snelweg op 5 meter achter elkaar rijden)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Ediejo op 05-02-2012 12:57 ]

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Rijden in Oostenrijk is met sneeuw inderdaad prima te doen. Geen mensen die van schrik 10 km/uur gaan rijden maar gewoon lokale bewoners die inderdaad met veel afstand houden gewoon 80 rijden, niet voor elke scheet gaan remmen etc.

Met dit weer schaam ik me er echt voor dat we in Nederland wonen. :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
deepbass909 schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:18:
En nog meer de mensen die roepen "ik leg ze er wel onder als het gaat sneeuwen". Die stonden gistermiddag dus mooi op een parkeerplaats vol sneeuw met hun zomerbandjes...
Als je buienradar een beetje in de gaten houd, kan je ongeveer wel bedenken wanneer er echte sneeuw komt. Niet als het de komende 2 weken 8 graden is, wel als de temperatuur richting de -6 gaat.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

[ Voor 19% gewijzigd door Ediejo op 05-02-2012 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:46

Osxy

Holy crap on a cracker

Cliffie schreef op zondag 05 februari 2012 @ 10:10:
Automaat is sowieso wel win in deze omstandigheden :)
Zelfs zonder de luxe DSG of andere gein inderdaad. Rijd sinds 2 weken een Punto '05 automaat.
Op zomerbanden, op ijs-achtige ondergrond in z'n 2 zetten en gewoon wegrijden. O-)

Winterbanden komen volgend jaar wel, koop ik gelijk LM voor zomerbanden en dan gaan de stockvelgen voor de winterbanden. Toen ik de prijzen voor opslag en wisselen zag snapte ik ECHT niet waarom mensen dat ieder jaar laten doen 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Osxy op 05-02-2012 13:09 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-09 20:02
Osxy schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:08:
[...]

Zelfs zonder de luxe DSG of andere gein inderdaad. Rijd sinds 2 weken een Punto '05 automaat.
Op zomerbanden, op ijs-achtige ondergrond in z'n 2 zetten en gewoon wegrijden. O-)

Winterbanden komen volgend jaar wel, koop ik gelijk LM voor zomerbanden en dan gaan de stockvelgen voor de winterbanden. Toen ik de prijzen voor opslag en wisselen zag snapte ik ECHT niet waarom mensen dat ieder jaar laten doen 8)7
Het hangt er ook helemaal vanaf hoeveel je rijd. Bij deze leaseauto zitten de winterbanden er standaard bij, dus sowieso handig dus, maar bij mijn vorige werkgever heb ik ze er zelf bijgekocht. Ik heb hier 2 winters mee gereden, zo'n 40DKM, en voor 40 euro minder verkocht dan waar ik ze voor heb gekocht, goeie deal dus.
Als ik banden privé koop dan doe ik dit meestal via internet, opslag doe ik in mijn eigen berging of in een schuurtje bij mijn ouders ( ik wissel de banden meteen ook voor mijn ouders ).
Banden gaan normaal gesproken, volgens bovag etc, zo'n 6 jaar mee los van de slijtage (althans, deze norm houden ze aan voor aanhangerbanden). Zolang je dus genoeg kilometers maakt om beide sets (zomer- en winter-) banden binnen 6 jaar op te rijden maak je geen extra kosten, alles daarboven maak je iets kosten.
Ik heb privé een Ford Mondeo station op zomerbanden, deze gaat gewoon met dit weer de weg niet op.

[ Voor 3% gewijzigd door thegve op 05-02-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Trommelrem schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:27:
Contact is bijlange na geen schade. Als je in Parijs je auto een uurtje op straat zou parkeren, dan heb je 10 "schadegevallen" van mensen die bij het inparkeren je auto aantikken.
Dat is bumper tegen bumber, die geven mee. Plaatwerk doet dat veel minder.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

Plaatwerk tegen plaatwerk is schade, 99.99% zeker. En als zo'n lamme tak met zomerbandjes tegen mij aan glijdt en dan schaapachtig gaat lachen ga ik met een zaklampje elk krasje opsporen en mag de verzekering het fijn oplossen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:46

Osxy

Holy crap on a cracker

thegve schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:24:
[...]

Het hangt er ook helemaal vanaf hoeveel je rijd. Bij deze leaseauto zitten de winterbanden er standaard bij, dus sowieso handig dus, maar bij mijn vorige werkgever heb ik ze er zelf bijgekocht. Ik heb hier 2 winters mee gereden, zo'n 40DKM, en voor 40 euro minder verkocht dan waar ik ze voor heb gekocht, goeie deal dus.
Als ik banden privé koop dan doe ik dit meestal via internet, opslag doe ik in mijn eigen berging of in een schuurtje bij mijn ouders ( ik wissel de banden meteen ook voor mijn ouders ).
Banden gaan normaal gesproken, volgens bovag etc, zo'n 6 jaar mee los van de slijtage (althans, deze norm houden ze aan voor aanhangerbanden). Zolang je dus genoeg kilometers maakt om beide sets (zomer- en winter-) banden binnen 6 jaar op te rijden maak je geen extra kosten, alles daarboven maak je iets kosten.
Ik heb privé een Ford Mondeo station op zomerbanden, deze gaat gewoon met dit weer de weg niet op.
Helaas geen leasewagen dus moet wel.

Rijd per jaar grofweg 12k dus eigenlijk kan het niet uit. Maar het is wel stukje veiligheid. Ik doelde met de wissel en opslag kosten meer op de prijs van banden van velg halen en op velg zetten ieder jaar.
Wat ik zo kon vinden kost je dat 2x 60 euro (erop eind zomer, eraf eind winter). Met die prijs heb je na 2 jaar je setje stalenvelgen al terug (minder zelfs).

En LM wilde ik toch al 8)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hydra schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:34:
[...]

In principe raakt de bumper de bumper ook. Daar zijn bumpers voor. Het zou vreemd zijn als je bij een kop-staart aanrijding bij lage snelheden schade krijgt aan plaatwerk.
Arfman schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:40:
Plaatwerk tegen plaatwerk is schade, 99.99% zeker. En als zo'n lamme tak met zomerbandjes tegen mij aan glijdt en dan schaapachtig gaat lachen ga ik met een zaklampje elk krasje opsporen en mag de verzekering het fijn oplossen.
Ik denk niet dat de verzekering gaat betalen voor de nieuw ontstane gebruiksspoortjes. Gelukkig maar, want anders zouden verzekeringspremies onbetaalbaar zijn. Een deuk oke, daar wordt de auto optisch minder mooi van en het is minder veilig voor voetgangers. Maar een krasje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Hydra schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:34:
[...]

Een meegespoten bumper die indeukt en terug veert kan zowel intern schade hebben (foam die niet meer optimaal is en bij een echt ongeluk minder goed z'n werk doet moet alle gevolgen van dien) als extern, lak die vervormt bij vries-temperaturen kan barsten of zwak worden.

Elk contact is schade, klein of groot. Schade blijft schade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Trommelrem schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:46:
In principe raakt de bumper de bumper ook. Daar zijn bumpers voor. Het zou vreemd zijn als je bij een kop-staart aanrijding bij lage snelheden schade krijgt aan plaatwerk.
Waar staat dat hij de bumper raakte dan?
Sick Nick schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:46:
Elk contact is schade, klein of groot. Schade blijft schade!
Hoe dan ook wel netjes ff je nummer achter te laten. Maarja, dat doet tegenwoordig niemand meer. Heb ook een paar mooie deur-deukjes in m'n zijportier waarvoor niemand zich gemeld heeft :(

[ Voor 35% gewijzigd door Hydra op 05-02-2012 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Korvaag schreef op zondag 05 februari 2012 @ 12:38:
Met dit weer schaam ik me er echt voor dat we in Nederland wonen. :)
Noem me eens een land waar niet minstens een paar maanden per jaar sneeuw ligt waar het anders is ? De enige landen waar het goed gaat zijn degene waarvan gewoon bekend is dat je een paar maanden lang op alleen sneeuw aan het rijden bent (en waar dus ook iedereen aangepaste banden/auto's hebben).

Kijk maar naar b.v. Duitsland, zodra het daar een keertje echt begint met sneeuwen is ieder jaar wel weer een snelweg waar de mensen moeten overnachten, ondanks de verplichting voor winterbanden. Aan de andere kant, zodra het een paar dagen gesneeuwd heeft zie je daar weinig problemen meer (net als Nederland trouwens, alleen de eerste paar dagen zijn er altijd een zooitje, daarna valt het eigenlijk altijd wel mee)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

redwing schreef op zondag 05 februari 2012 @ 14:49:
[...]

Kijk maar naar b.v. Duitsland, zodra het daar een keertje echt begint met sneeuwen is ieder jaar wel weer een snelweg waar de mensen moeten overnachten, ondanks de verplichting voor winterbanden. Aan de andere kant, zodra het een paar dagen gesneeuwd heeft zie je daar weinig problemen meer (net als Nederland trouwens, alleen de eerste paar dagen zijn er altijd een zooitje, daarna valt het eigenlijk altijd wel mee)
Wazig?

Als je moet overnachten op de snelweg, valt er wel iets meer dan die pis 5 tot 10cm in NL van vrijdag. Rijkswaterstaat heeft al dagen op verschillende wegen aangepaste snelheden want ze willen/krijgen de snelweg niet schoon? De NS heeft t/m maandag een aangepaste dienstregeling vanwege verschillende smoezen en geneuzel in de marge van een wissel of sein. Nederland is een zeikland en zeker als het niet 20 graden is en een rustig zonnetje, zijn er altijd wel mensen die eigenlijk niet in de auto thuishoren en alleen maar last veroorzaken op de wegen voor anderen.

Sorry hoor maar om nou ons kippenlandje te gaan vergelijken met landen als Duitsland, Oostenrijk of whatever en dan de redenatie trekken "verplichte winterbanden" is echt een longshot.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MAX3400 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:05:
[...]

Sorry hoor maar om nou ons kippenlandje te gaan vergelijken met landen als Duitsland, Oostenrijk of whatever en dan de redenatie trekken "verplichte winterbanden" is echt een longshot.
Inderdaad. Het hoeft hier maar te regenen of er staan twee keer zo veel files, laat staan wat er gebeurd als er een cm sneeuw valt. Dat er in Duitsland ook wel eens een snelweg dicht moet als er tientallen cm's zijn gevallen en een Hollander met z'n camper een ongeluk bouwt staat totaal niet in verhouding met wat er hier gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vroeg me iets af, kan men niet gewoon op winterbanden besparen door hele jaar met zomerbanden te rijden en sneeuwkettingen in de auto te laten (4 winterbanden in auto laten gaat niet zo makkelijk) en zodra het sneeuwt de kettingen omdoen. Dan heb je weer veel grip en sneeuwkettingen kosten niet veel.

Is dat niet wat beter, handiger dan winterbanden?

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar zeik me nu niet af, geef gewoon op een normale manier antwoord aub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dan krijg je dat mensen met 1 cm sneeuw die kettingen er om gaan gooien en daarmee doorrijden op het moment dat elke weg al behalve hun eigen straatje sneeuw en ijs vrij zijn. Das niet zo goed voor het asfalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat dacht ik al, dat kettingen problemen geven op stukken waar geen sneeuw ligt. Je moet dus zeker weten dat echt overal dikke pak sneeuw ligt. Misschien een waarschuwing van RDW dat vanaf "nu" kettingen omgelegd kunnen worden en dan een waarschuwing dat het niet meer toegestaan is ivm te weinig sneeuw?

Net zoals zij de snelwegenlimieten verhogen en verlagen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2012 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:08

St@m

@ Your Service

CeesKees schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 17:00:

Yeah right, geen schade.... moet je bij mijn auto niet mee aankomen! Contact is schade. Idioot!
Ik zag geen schade, dus nu ben ik een idioot?
Overigens zie ik dat er nog meer reacties zijn..
Ehm.. ik gleed door en raakte die auto, ben uitgestapt, heb gekeken.. zag geen schade. Ben even naar binnen gelopen heb het gemeld bij de receptioniste, kenteken doorgegeven van de auto waar ik tegenaan zat, persoon zat in sollicitatiegesprek. Heb mijn kaartje achtergelaten en gezegd dat ik donderdag weer op kantoor ben.

Ook al zit er een klein deukje.. nou en? Dan ga je naar de garage en dan laat je het maken.. Waarom zou je daarom pissig worden? Het is vervelend, tja, ik moet ook wel eens naar de garage.
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:35:
Leuk om te lezen welke liefkozende woordjes voor elkaar worden uitgekozen. Dat geeft me best wel warm gevoel van binnen, en dat terwijl het zo koud is buiten.

Bedankt jongens!!
Je hebt gelijk, ik moet me niet verlagen tot zijn niveau. Post aangepast.

[ Voor 68% gewijzigd door St@m op 05-02-2012 15:38 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk om te lezen welke liefkozende woordjes voor elkaar worden uitgekozen. Dat geeft me best wel warm gevoel van binnen, en dat terwijl het zo koud is buiten.

Bedankt jongens!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

_Arthur

blub

St@m schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:32:
Ook al zit er een klein deukje.. nou en? Dan ga je naar de garage en dan laat je het maken.. Waarom zou je daarom pissig worden? Het is vervelend, tja, ik moet ook wel eens naar de garage.
Ooit gehoord van 'eigen risico' en bonus malus treden bij een verzekering?

Daarnaast is doorrijden na een aanrijding een misdrijf. Maar dat wist je natuurlijk al.

bitjesmaker: sneeuwkettingen in Nederland zijn verboden.

Zie ook bv: http://www.infopolitie.nl/forum/viewtopic.php?p=375141

De wet zegt in deze:
Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Kettingen zijn ook verboden in NL

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49

franssie

Save the albatross

Met dit weer wel, maar in het heuvelachtige Limburg hadden ze ze vorig jaar toch om: http://www.depers.nl/binn...d-op-sneeuwkettingen.html

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Dat werd toen tijdelijk gedoogd ivm het gebrek aan strooizout en aanhoudende sneeuwval. Nu is het weer gewoon verboden ;)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27

Metro2002

Memento mori

Moest gisterochtend wat mensen wegbrengen en ondanks dat het echt best verrekte glad was is het prima gelukt met zomerbanden. Je moet alleen wel een klein beetje je auto aanvoelen. Glijden de wielen door bij het optrekken, even wachten met verder gas geven tot ze grip hebben. Ga je een bocht in en voel je dat de auto wegglijdt, even terugsturen tot je weer grip hebt en heel rustig terugsturen de bocht door. Op tijd begin met vaart minderen als je moet stoppen etc.
Allemaal geen hogere wiskunde maar als je rijdt zoals normaal gesproken dan klap je in no time ergens op.

Ik weet overigens dat winterbanden echt wel degelijk meer grip hebben. Voor mijn werk ga ik vaak met een bedrijfswagen op pad mét winterbanden en je merkt gewoon dat de grip bij wegrijden ed gewoon domweg beter is maar om nou te zeggen dat je niet de weg op kan met zomerbanden is ook onzin. Het maakt natuurlijk wél uit hoe je banden eraan toe zijn, rij je op zomerbanden met 3 mm profiel dan is dat al heel anders dan een zomerband met nog 6 of 7 mm profiel.
Wat wel even opletten geblazen is, JUIST met winterbanden: je raakt snel gewend aan het idee: "Ik heb toch wel grip" en je gaat onbewust harder rijden dan de bedoeling is voor de omstandigheden.

Maar alsnog, het is al eerder in dit topic gezegd: pas je aan aan de omstandigheden en je komt op zowel je zomer als je winterband gewoon veilig aan maar hou je kop erbij!
Ediejo schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:00:
[...]

Ik kan het niks anders, dan helemaal met je eens zijn.
En wat ligt er hier nou aan sneeuw?

Dit is sneeuw. :)
Geen mist maar sneeuw wat van de berg af komt waaien.

[afbeelding]

En het is echt waar de sneeuw ligt daar meters hoog langs de weg. Check de middenberm. Dus waar gaat het over als er in Nederland wat sneeuw valt? Maar de wegen zijn schoon.

[afbeelding]

1 voordeel dat ze je inhalen kan je vergeten hier. Zie het het al voor je één van die weggebruikers die jij opnoemt met 10km/uur hier voorop. _O-

[afbeelding]

Wat me trouwens ook opvalt zijn de fietsers daar. Zelfs nu kom je ze tegen gewoon op de B-weg langs de witte streep zonder fietspad. Terwijl de auto’s met 100km/uur voorbij komen. Want dat mag je rijden op een B-weg in Oostenrijk. Wordt er tussen de 60 en 80Km/uur gereden. Grote kans dat er een? (Vul dat zelf maar in) voorop rijd.........

Gr Ed
Als je goed kijkt zie je verschil qua strooien en vegen tussen wat jij post en hier in NL afgelopen week:

Afbeeldingslocatie: http://www.rtvdrenthe.nl/sites/default/files/imagecache/xxxx-large/Sneeuw_op_N33_F178CDA0C88FAEC7C12579990038B415_7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2012/sneeuw_snel_weg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1fz5tua73do.jpg

Op die superschone wegen in Oostenrijk durf ik ook wel 80 te rijden, net als dat ik op schone geveegde snelwegen ook gewoon 100 rijd.

[ Voor 38% gewijzigd door Metro2002 op 05-02-2012 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Metro2002 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:10:
Moest gisterochtend wat mensen wegbrengen en ondanks dat het echt best verrekte glad was is het prima gelukt met zomerbanden. Je moet alleen wel een klein beetje je auto aanvoelen. Glijden de wielen door bij het optrekken, even wachten met verder gas geven tot ze grip hebben. Ga je een bocht in en voel je dat de auto wegglijdt, even terugsturen tot je weer grip hebt en heel rustig terugsturen de bocht door. Op tijd begin met vaart minderen als je moet stoppen etc.
Allemaal geen hogere wiskunde maar als je rijdt zoals normaal gesproken dan klap je in no time ergens op.

Ik weet overigens dat winterbanden echt wel degelijk meer grip hebben. Voor mijn werk ga ik vaak met een bedrijfswagen op pad mét winterbanden en je merkt gewoon dat de grip bij wegrijden ed gewoon domweg beter is maar om nou te zeggen dat je niet de weg op kan met zomerbanden is ook onzin. Het maakt natuurlijk wél uit hoe je banden eraan toe zijn, rij je op zomerbanden met 3 mm profiel dan is dat al heel anders dan een zomerband met nog 6 of 7 mm profiel.
Wat wel even opletten geblazen is, JUIST met winterbanden: je raakt snel gewend aan het idee: "Ik heb toch wel grip" en je gaat onbewust harder rijden dan de bedoeling is voor de omstandigheden.

Maar alsnog, het is al eerder in dit topic gezegd: pas je aan aan de omstandigheden en je komt op zowel je zomer als je winterband gewoon veilig aan maar hou je kop erbij!
Helemaal mee eens, vorig jaar tijdens een enorme sneeuwstorm moesten we vanuit Heerde (Gelderland) naar Haarlem toe. Toch gegaan op de 17inch zomerbanden met minimaal profiel en ja vooral vlakbij Haarlem was het echt klote maar als je gewoon rustig blijft en de auto gaat glijden gewoon rustig blijven sturen effe van het gas af en voila gaat weer goed.

Daarna wel winterbanden aangeschaft en die zitten nu ook op de auto en het is toch een wereld van verschil echt veel meer grip ook bij een droog wegdek als het echt koud is.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

[ Voor 8% gewijzigd door Ediejo op 05-02-2012 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:09
Metro2002 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:10:

Op die superschone wegen in Oostenrijk durf ik ook wel 80 te rijden, net als dat ik op schone geveegde snelwegen ook gewoon 100 rijd.
Stoere bink! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

_Arthur schreef op zondag 05 februari 2012 @ 17:34:
[...]

Ooit gehoord van 'eigen risico' en bonus malus treden bij een verzekering?

Daarnaast is doorrijden na een aanrijding een misdrijf. Maar dat wist je natuurlijk al
Ja, volgens mij is het mijn eigen risico hoor :? En zoals je hebt kunnen lezen heb ik netjes mijn gegevens achtergelaten, je post slaat dus helemaal nergens op. Beetje jammer...

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MAX3400 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:05:

Sorry hoor, maar als je het nieuws van die landen een beetje in de gaten houdt zul je merken dat ook daar de eerste dagen dat er 5-10cm sneeuw valt de files plotseling 2 keer zo lang worden. Er wordt hier wel erg eenzijdig gezegd dat het puur aan de Nederlanders ligt terwijl er maar weinig landen zijn waar het beter gaat :)

Als je verder mijn postings een beetje had bijgehouden had je trouwens ook gezien dat ik verplichte winterbanden in Nederland complete onzin vind omdat het hier veel te veel afhangt van je eigen situatie of ze nut hebben of niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tdw schreef op zondag 05 februari 2012 @ 19:54:
Kettingen zijn ook verboden in NL
Oh, dat wist ik niet. Jammer, had ze wel willen bestellen en in de auto laten voor als ik echt niet meer vooruit kon of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 00:39:
[...]

Oh, dat wist ik niet. Jammer, had ze wel willen bestellen en in de auto laten voor als ik echt niet meer vooruit kon of zo...
Als er 10cm sneeuw op de snelwegen ligt gaat niemand je ervoor bekeuren hoor. Heb de mijne ook in de auto liggen, gewoon omdat ik ze er nog niet uitgehaald heb. Als er zoveel zou liggen dat ik vast zou komen te zitten dan leg ik ze d'r echt wel onder. Beter dan een nacht in de auto slapen.

Je kunt/mag trouwens sowieso niet harder dan 50 op die dingen en ze maken nogal herrie. Dus het is wel ff wat anders dan 'gewoon' winterbanden onder je auto hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op maandag 06 februari 2012 @ 01:07:
[...]

Als er 10cm sneeuw op de snelwegen ligt gaat niemand je ervoor bekeuren hoor. Heb de mijne ook in de auto liggen, gewoon omdat ik ze er nog niet uitgehaald heb. Als er zoveel zou liggen dat ik vast zou komen te zitten dan leg ik ze d'r echt wel onder. Beter dan een nacht in de auto slapen.

Je kunt/mag trouwens sowieso niet harder dan 50 op die dingen en ze maken nogal herrie. Dus het is wel ff wat anders dan 'gewoon' winterbanden onder je auto hebben :)
Over herrie gesproken, ik heb van iemand gehoord dat als je met winterbanden door blijft rijden in de zomer de banden wat herrie maken. Gewoon omdat ze stukken harder zijn dan zomerbanden. Vergelijkbaar met een jeep en crossbanden (die met die punten) Ik kan daar niet zo goed over oordelen omdat ik gehoorbeperkt ben. Is dit zo volgens jullie of gaan jullie daar niet in mee?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 01:10:
[...]

Over herrie gesproken, ik heb van iemand gehoord dat als je met winterbanden door blijft rijden in de zomer de banden wat herrie maken. Gewoon omdat ze stukken harder zijn dan zomerbanden. Vergelijkbaar met een jeep en crossbanden (die met die punten) Ik kan daar niet zo goed over oordelen omdat ik gehoorbeperkt ben. Is dit zo volgens jullie of gaan jullie daar niet in mee?
Maakt aanzienlijk meer herrie voornamelijk op de wat 'slechtere' wegen. Op de Nederlandse wegen heb ik er verdomde weinig van gemerkt.

Voornamelijk is het uitrollen het gene dat meer herrie maakt.

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 01:10:
[...]

Winterbanden zijn juist stukken zachter als zomerbanden.
Moet ook wel, want anders zouden ze bij kou echt knetterhard zijn en dan doet het profiel niet meer wat het moet doen.

Winterbanden hebben namelijk "lamellen". Dat kan je een beetje vergelijken alsof blokje profiel opgebouwd is als een heel grof PostIt notitieblokje.
Zodra de band contact maakt met de weg, trekt dat blokje uit elkaar onder de draaiende kracht van het wiel.
Daardoor vouwt het blokje uit zodat je kartels krijgt die in de sneeuw, modder en andere bagger grijpen.
Zodra het blokje contact verliest, vouwt hij weer terug en wordt rotzooi die er in is gaan zitten, er uit geperst. Daardoor blijven winterbanden schoon en gaat het profiel niet vol zitten met sneeuw.

Als het rubber harder zou zijn, zouden de blokjes niet goed kunnen flexen.

Zodra het warmer wordt, worden de banden nog veel zachter. En dan heb je al die extra ribbeltjes die contstant contact maken en verliezen, en ze wrijven tegen elkaar. Dat maakt juist meer geluid als zomerbanden.

Daarbij is het ook nog eens onwenselijk om winterbanden in de zomer te gebruiken, want je totale contact wordt minder omdat je door de ribbels effectief minder contact maakt met het asfalt en dus minder grip hebt.
Asfalt is hard en creeert dus geen tegenprofiel die precies in de band haakt. Je staat dus constant op een aantal kleine puntjes ipv een flink contact vlak.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 06-02-2012 08:09 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
En om antwoord te geven op zijn vraag, winterbanden maken inderdaad meer herrie dan zomerbanden :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dat zeg ik ;)
Eén na laatste paragraaf ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

St@m schreef op zondag 05 februari 2012 @ 21:36:
[...]

Ja, volgens mij is het mijn eigen risico hoor :? En zoals je hebt kunnen lezen heb ik netjes mijn gegevens achtergelaten, je post slaat dus helemaal nergens op. Beetje jammer...
RESPECT dat je het netjes hebt gemeld. Helaas vrees ik dat jij zo'n beetje de laatste automobilist bent die dat doet :( (op mij na dan ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:14:
RESPECT dat je het netjes hebt gemeld. Helaas vrees ik dat jij zo'n beetje de laatste automobilist bent die dat doet :( (op mij na dan ;))
Idd. Als je (St@m dus) dat gedaan hebt was men hier wat voorbarig met roeptoeteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27

Metro2002

Memento mori

Ediejo schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:57:
[...]

Je moet eens kijken wat je allemaal moet doen en waar je allemaal rekening mee moet houden in het eerste gedeelte van je posting. Om te kunnen rijden In het 2de gedeelte geef je zelf al de voordelen aan. wat moet ik er dan nog aan toe voegen? Ik erger me gewoon aan die slakken in de bebouwde kom 10 tot 15 km per uur. Als je zo bang bent stap dan niet in de auto. je bent een ander alleen tot last. En voor de mensen die kruipolie getankt hebben op de snelweg. Blijf rechts rijden.

Geloof me niet alle wegen zijn schoon in Oostenrijk. Hoe denk je dat die bergen sneeuw langs de weg zijn ontstaan? Zie jij die hier? Ik ook niet. Alleen zijn die mensen het gewend en wij niet. ;)
Met winterbanden moet je er net zo goed rekening mee houden, dat wil ik zeggen met mijin post :)
En ja bergen is inderdaad een probleem als het glad is :P
Niks stoere bink, de vergelijking ging gewoon scheef. Iemand toont compleet schoongeveegde wegen en verteld dan dat hij daar gewoon de max snelheid kon rijden en dat dat in dit land niet mogelijk was. En dat heeft een simpele reden: er was hier nog niet geveegd! Duh rijden mensen dan trager, dat is niet bang zijn dat is gewoon verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Nederlanders en sneeuw gaan blijkbaar niet samen.
Afbeeldingslocatie: http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/p480x480/423594_357093504320555_100000597245260_1287897_629218295_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27
Niet overal viel sneeuw en in België was het een tijdje later ook chaos. Beetje onzinnig om dat zo te posten.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
MrFl0ppY schreef op maandag 06 februari 2012 @ 11:28:
Niet overal viel sneeuw en in België was het een tijdje later ook chaos. Beetje onzinnig om dat zo te posten.
In België doet men helemaal niets aan de snelwegen. Ten minste, vorig jaar moest ik door 20cm sneeuw banjeren in Belgie en daar waren geen sneeuwschuivers te bekennen.

Wij Nedelanders kunnen er gewoon niets van en kunnen een voorbeeld nemen aan de oosterburen!

Ik had het vrijdag ook weer. Van die mensen die met 20km/u op de linkerrijbaan blijven rijden... :(
Kom op mensen, ga rechts rijden, of beter nog: Blijf dan thuis als je te bang bent!

Voor die persoon was het helemaal vrij en dr achter een lange file! Uiteindelijk ging iedereen er maar rechts voorbij en een km verderop, de volgende die weer hetzelfde deed.

Verplicht een weekendje in Duitsland rond rijden met dit weer!

Je hoeft echt geen 130 te rijden, maar gewoon 60-80 is toch wel handig...

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 06-02-2012 11:41 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:14:
[...]

Hydra schreef op maandag 06 februari 2012 @ 10:02:
[...]

Idd. Als je (St@m dus) dat gedaan hebt was men hier wat voorbarig met roeptoeteren :)
Nouja, ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar ik verplaats me altijd in de ander, hoe zou ik het vinden als ik bij mijn auto kwam en er had iemand tegenaan gezeten.. Niet prettig :P Ik heb wel vaker een klein ongelukje gehad en heb altijd mijn gegevens achtergelaten. Overigens heb ik van de 3x (dit was de derde keer) er nooit iets van gehoord, één iemand had teruggebeld en vermeld dat hij geen schade zag en dat het goed was (dat was overigens iets te enthousiast achteruit gereden en de bumper aangetikt :P op zomerbanden.. in de zomer ;) )

En tja, het enige wat er kan gebeuren is dat ik mijn eigen risico moet betalen, tja.. dat is 130 euro, dat is zonde geld, maar dan had ik maar beter moeten opletten. Overigens maak ik 60K per jaar, en dan weet je gewoon dat je wel eens een ongelukje kunt krijgen. Tja, dat hoort bij het autorijden.

Maar deze discussie gaat nu wel een beetje offtopic :P en heeft verder niet zoveel met winterbanden te maken.

Overigens denk ik nog steeds niet (of ze moeten bij het pakket erbij zitten) dat ik winterbanden neem volgend jaar (dan mag ik ook weer een andere auto). Ik kom altijd weg bij het wegrijden, heb de auto over het algemeen (behalve dus op die parkeerplaats ;) ) onder controle, zeker op de snelweg e.d.
En wie weet was ik met winterbanden ook wel gaan glijden en had ik alsnog die auto geraakt. Ik ben er nog niet over uit of het echt een meerwaarde is. Aan de andere kant, ik heb nog nooit met winterbanden gereden. En om maar te testen of het 'beter" is, vind ik 400 euro veel geld om ineens uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

itsleon schreef op maandag 06 februari 2012 @ 11:19:
Nederlanders en sneeuw gaan blijkbaar niet samen.
[afbeelding]
Leuk plaatje, nu getalletjes erbij hoeveel verkeer er op een normale dag over een weg komt. Voor de Nederlandse snelwegen geldt hetzelfde als de spoorwegen, het is het drukstbereden net van Europa en misschien wel de wereld.
Wat wij hier een rustige ochtendspits noemen, is in het buitenland al vaak druk. Buiten het Ruhrgebied is in Duitsland een file van meer dan 5 à 10 km zeldzaam, in Nederland komen die zelfs op zondag nog voor.

Nederland is wat dat betreft niet te vergelijken met het buitenland, er is in Europa geen land dat ook maar in de buurt komt van de bevolkingsdichtheid van Nederland. Ondanks alle ellende gaat het hier juist nog relatief goed.

En ja, ik weet wat voor ramp het vrijdag was, ik stond ook in de file op de A12 richting Utrecht, maar uiteindelijk was die eigenlijk helemaal niets extremer dan dezelfde file tijdens een drukke avond spits zonder sneeuw. Alleen vlak bij m'n eindbestemming heb ik er langer overgedaan omdat ik te maken kreeg met sluipverkeer dat Nieuwegein vast liet lopen.
pistole schreef op zondag 05 februari 2012 @ 10:09:
[...]
Volgens mij is nog steeds voornamelijk de bestuurder die eventuele glijers en aanrijdingen veroorzaakt en niet het feit of je op normale of winterbanden rijdt.
[...]
Open deur, maar het is sowieso altijd de bestuurder die een ongeval veroorzaakt. Je zou de bestuurder nog respijt kunnen geven als er sprake is van "black ice" (opgevroren stukken weg die je niet kunt zien), maar op de sneeuw en ijs van vrijdag en zaterdag is het 100% de persoon achter het stuur.
Neemt niet weg dat ik genoeg auto's heb zien glijden waarbij elke vorm van controle weg was, maar ook auto's die gewoon strak sturend over hetzelfde stukje ging. Je kan mij niet wijsmaken dat de banden daarin geen invloed hebben.

Ik hoor ook genoeg mensen zeggen dat ze met dit weer echt niet gaan rijden. Onzin (hoewel, blijf maar lekker thuis, heb ik er ook geen last van), ik rij met dit weer misschien wat langzamer, maar rij gewoon overal heen zonder noemenswaardige problemen. Gewoon rustig aan doen, ruimte nemen, en niet per se de snelste willen zijn.

Wat dan wel erg hinderlijk is, is dat je ruim afstand houdt tot je voorganger, er iemand op de baan naast je altijd wel strak voor je gaat rijden en daarmee elke vorm van een buffer effectief om zeep helpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

[ Voor 24% gewijzigd door Ediejo op 06-02-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

[ Voor 91% gewijzigd door Ediejo op 06-02-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb Vredestein Snowtrac 3 banden en ben zeer tevreden. Heb een paar dingetjes geprobeerd de laatste dagen en de resultaten vind ik echt verrassend goed.

- Grip bij wegrijden is dik in orde
- Remmen van +/- 30 naar 0 gaat zonder te glijden, bij stevige pedaaldruk. Niet noodstop-style geprobeerd.
- Redelijk haaks een bocht om sturen (op bebouwde kom snelheid) gaat verbazingwekkend goed, inzittenden grepen zich vast :P en de auto volgde het spoor dat ik wilde. Hoef ik op zomerbanden niet te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27
St@m schreef op maandag 06 februari 2012 @ 12:11:
[...]

[...] Overigens maak ik 60K per jaar, [...] vind ik 400 euro veel geld om ineens uit te geven.
Die vind ik dan wel een beetje krom. Je maakt zoveel km en verslijt daarbij genoeg banden. Dan is 400€ toch helemaal niet zoveel als je er 2 a 3 jaar over doet? Bovendien scheelt het ook weer wat slijtage van de zomerbanden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik heb de laatste tijd TE vaak gehoord "Winterbanden zijn niet duur" "Je zomer banden slijten niet"

Een winterband slijt sneller --> Hogere kosten
Een winterband is bij 4 mm afgeschreven, je krijgt ongeveer 1 mm meer als ze nieuw zijn, dus 3 mm minder om mee te rijden --> Hogere kosten
Het kost je een extra set velgen, ook stalen velgen kosten geld --> Hogere kosten

Bij veel mensen komt daar nog bij:
Wisselen van de velgen / banden
Opslag van de banden

Hoe je er ook tegenaan kijkt, winterbanden kosten gewoon extra geld op je auto budget.

Er zijn zat mensen die net even niet die paar 100 euro of zelf een aantal 10tjes over hebben om dat zomaar even aan te schaffen.

Je kan niet zomaar zeggen het is niet duur, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Je vergeet ook het hogere verbruik ;)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Yep true!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hogere verbruik? Klinkt niet logisch, vertel? Hoe kan winterband voor hogere benzineverbruik zorgen?

En tot slot, als winterbanden te duur zijn in aanschaf, hoeveel kost het om je auto te laten uitdeuken of als ie total loss is een nieuwe te kopen en je bonusmalusstatus is lager en dus betaal je meer verzekering (ervan uitgaand dat de ongeluk je eigen schuld is).

Deze mevrouw heeft blijkbaar op winterbanden bespaard YouTube: Strooizout is op!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:20
Ze zijn vaak een stuk minder breed dan zomerbanden, dus dat zou moeten helpen toch?

Ik ga maar AllSeasons kopen denk ik. Heb nu 205 15" onder mijn e30, maar vond 14" 185/195 toch fijner rijden. En aangezien ik op mijn zomerbanden al vrijwel overal kan komen, zouden allseasons afdoende moeten kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 20:03

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zachter rubber en die lamellen kunnen zorgen voor hoger verbruik, in mijn geval merk ik dat niet. Of het is in ieder geval verwaarloosbaar met het verschil in verbruik door de temperatuur.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:51:
Hogere verbruik? Klinkt niet logisch, vertel? Hoe kan winterband voor hogere benzineverbruik zorgen?

En tot slot, als winterbanden te duur zijn in aanschaf, hoeveel kost het om je auto te laten uitdeuken of als ie total loss is een nieuwe te kopen en je bonusmalusstatus is lager en dus betaal je meer verzekering (ervan uitgaand dat de ongeluk je eigen schuld is).
Die opmerking had ik al verwacht :O

Winterbanden staan niet gelijk aan een ongeluk...
Je kan je aanpassen naar de omstandigheden of ervoor kiezen om niet de weg op te gaan.

Verder zijn er ook mensen die al in een auto rijden die toch al vol zit met deuken. Niet iedereen heeft een nette strakke auto.

Ik vind gewoon een hoop mensen, zeker die wat meer te besteden hebben te makkelijk roepen dat het bijna niets kost. Ja dat is leuk praten als je een auto van 80k rijdt.

[ Voor 33% gewijzigd door dude88 op 06-02-2012 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 20:03

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Je kunt er inderdaad lang en kort over lullen, maar extra geld kost het sowieso.

Voor mij kost het weinig:
• eenmalig aanschaf;
• vier tientjes voor het verwisselen op de velgen.

Kost mij dus geen extra velgen en de extra slijtage valt best mee. Feit blijft dat het gewoon een extra investering heeft gekost en dat er aanvullende jaarlijkse kosten zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
dude88 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:55:
Ik vind gewoon een hoop mensen, zeker die wat meer te besteden hebben te makkelijk roepen dat het bijna niets kost. Ja dat is leuk praten als je een auto van 80k rijdt.
Het kost me 10 euro per maand bruto aan bijtelling. En mijn auto kost 25k ofzo, geen 80 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ja, maar die auto kost jou geen 25K. Nogal groot verschil en makkelijk praten hoor.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 06-02-2012 15:06 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Setje banden met montage kost mij iets van 270 euro ofzo. Die banden kan je met gemak 4 jaar gebruiken als je ze op tijd verwisselt. Dus dan kom je op 65 euro per jaar. Vind ik niet echt veel.

Als je maandelijks 7,50 opzij legt ben je er al. Ik hoef het niet zo nodig te doen, want ik denk dat ik nog geen 100km per maand rij, waarvan 0km noodzakelijk is, dus als ik het niet meer red met het aanpassen van mijn rijstijl blijf ik gewoon thuis,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Die opmerking had ik al verwacht :O

Winterbanden staan niet gelijk aan een ongeluk...
Je kan je aanpassen naar de omstandigheden of ervoor kiezen om niet de weg op te gaan.

Verder zijn er ook mensen die al in een auto rijden die toch al vol zit met deuken. Niet iedereen heeft een nette strakke auto.

Ik vind jouw redenatie ook kort door de bocht. Men heeft niet genoeg te besteden en bespaart dus op stukje extra veiligheid. Ik wilde alleen maar aangeven dat als je een ongeluk krijgt, je misschien meer kwijt ben dan de aanschafprijs van winterbanden.

Dat is voor mij de afweging, ik heb net mijn auto dichterbij mijn huis geparkeerd, Gaat supergoed, ik glij niet weg of zo met mijn zomerbandjes en heb veel controle, gewoon omdat ik rustig en beheerst rij. Maar hoeveel controle heb ik bij 80KM/u? Geen idee? Ik zit dus te twijfelen, neem ik voor de paar weekjes sneeuw (ik verwacht dat het in maart echt afgelopen is met de sneeuw) winterbanden aanschaffen of laat ik de auto gewoon staan en maak ik gebruik van OV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:02:• vier tientjes voor het verwisselen op de velgen.
Dat doe je dan neem ik aan 2x per winter? (erop en eraf)
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:09:
[...]

Ik vind jouw redenatie ook kort door de bocht. Men heeft niet genoeg te besteden en bespaart dus op stukje extra veiligheid. Ik wilde alleen maar aangeven dat als je een ongeluk krijgt, je misschien meer kwijt ben dan de aanschafprijs van winterbanden.
Dat is toch een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken?

Het gaat mij er gewoon om dat ik mensen dingen hoor zeggen, ach het kost niet veel en het gaat jaren mee.
Dan noemen ze ook nog even de prijzen, een setje banden kost maar 1000 a 1500 euro, dat is niet veel want de zomerbanden slijten niet.
Daarbij hebben ze een extra set lichtmetalen velgen van dikke 2000 euries onder de Audi of BWM van 80k zitten.

Als je dat normaal vind (prima daar heb ik ook geen problemen mee) dan kan je niet gaan bepalen wat duur of niet duur is voor iemand die in een auto rijdt die veel minder kost dan die extra set velgen die zij hebben. Dan kan het zomaar zijn dat een 10tje extra in de maand gewoon veel geld is voor die persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
dan moet je helemaal geen auto willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
Maar denk eens aan je medeweggebruiker. Dat die persoon weinig om zijn auto geef betekend dat ik het niet doe. Heb 2 jaar gespaard voor mijn auto en als er dan een malloot aan komt in zijn auto die het niet nodig vond om winterbanden te kopen en denkt dat hij de king of the road is en knalt tegen mij aan. Dan heeft hij een zeer groot probleem en hoop ik voor hem dat de politie heel snel ter plaatse is.

Maar als je geen winterbanden kan betalen waarmee je gemakkelijk zo 4 jaar mee doet heb je gewoon niks te zoeken op de weg als er sneeuw lig.

en overigens de bedragen die je noemt neem je ook wel gelijk topsegment banden/velgen
Voor minder dan €400 kan je gemakkelijk winterbanden + velg hebben waarschijnlijk zelfs voor minder.

[ Voor 10% gewijzigd door itsleon op 06-02-2012 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Gunner schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:05:
Ja, maar die auto kost jou geen 25K. Nogal groot verschil en makkelijk praten hoor.
Wat is je punt? Het ging me erom dat ik ten eerste geen dure bak heb, en daarnaast die kosten van de winterbanden nogal meevallen. 120E per jaar, bruto.
itsleon schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:25:
Maar als je geen winterbanden kan betalen waarmee je gemakkelijk zo 4 jaar mee doet heb je gewoon niks te zoeken op de weg als er sneeuw lig.
Precies. Winterbanden is gewoon een kosten/baten-afweging. Als je het het geld niet waard vindt. Prima! Maar als er dan sneeuw voorspeld wordt, ga dan niet de weg op!

[ Voor 37% gewijzigd door Hydra op 06-02-2012 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:24:
dan moet je helemaal geen auto willen hebben.
Heb die discussie maar eens met een alleenstaande moeder met 2 kinderen die elke dag naar school moeten en met moeite haar kleine oude Altootje kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
dude88 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:27:
[...]

Heb die discussie maar eens met een alleenstaande moeder met 2 kinderen die elke dag naar school moeten en met moeite haar kleine oude Altootje kan betalen.
een auto is en blijft een luxe item. Kan ze het niet betalen dan is er nog de bus/fiets.
Ik ging ook altijd gewoon met de fiets naar school nog nooit met de auto gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
dude88 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:27:
Ja hallo zo kun je altijd wel uitzonderingen bedenken. Die staat niet op de snelweg in de file om 5 uur over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Dat is maar een random voorbeeld, zo zijn er zat gezinnetjes die van een minimum loon moeten rond komen.

Ik geef het je te doen, winterbanden zijn dan echt geen prio voor die mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dude88 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:31:
Dat is maar een random voorbeeld, zo zijn er zat gezinnetjes die van een minimum loon moeten rond komen.

Ik kom rond van minimuminkomen. Auto is gekocht met geleend geld van mijn ouders. Ik denk nu toch niet van joh, ik heb geen geld voor winterbanden en dus rij ik de weg maar gewoon op, Wie weet gebeurd de komende paar weken wel helemaal niks. En ik moet deze auto ook nog terugbetalen aan mijn ouders. Dat komt er ook nog bij, plus de onderhoud, wegenbelasting, verzekering. Apk is pas volgend jaar weer. Gelukkig maar.

Ik heb nu een auto omdat ik hoop sneller een baan te vinden. Het mag van de uitkering omdat de auto onder de vastgestelde maximum waarde zit.

Ik kies er nu toch voor om maar gewoon met de OV te gaan zoals ik dat de afgelopen tijd deed voor ik de auto had.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Prima, niks mis mee. Maar dan moet je niet gaan rijden als er sneeuw voorspeld is. Sowieso is een auto als je een erg laag inkomen hebt volgens mij iets dat je redelijk sporadisch wil gebruiken gezien de huidige brandstofprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Zoals hierboven al gezegd is, een auto is een absoluut luxe middel. Ik ken in mijn omgeving meerdere mensen die geen auto hebben, puur uit financiële overwegingen.
Veruit de meeste mensen die privé een auto hebben, hebben deze niet strikt noodzakelijk nodig, ik ook niet.

Kinderen naar school brengen (wat je tegenwoordig zo vaak hoort), alsjeblieft zeg... Toen ik op school zat, mocht ik lopen of misschien fietsen, maar met de auto gebeurde alleen als er iets groots mee moest.

Ik vind een auto en minimum inkomen eigenlijk net zo goed bij elkaar passen als de voedselbank bezoeken en ondertussen een pakje per dag roken (wat even veel kost aan een warme maaltijd van de AH).

Banden zijn een onderdeel van het onderhoud, kan je dat niet betalen, moet je of je auto laten staan of hem verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:40:
[...]

Prima, niks mis mee. Maar dan moet je niet gaan rijden als er sneeuw voorspeld is. Sowieso is een auto als je een erg laag inkomen hebt volgens mij iets dat je redelijk sporadisch wil gebruiken gezien de huidige brandstofprijzen.
Dat zeg ik ook elke keer dan moet je de keuze maken hem te laten staan.

Maar je mist mijn punt, je kan niet bepalen voor iemand dat winterbanden goedkoop zijn, dat bepaald iemand zelf. Van die praatjes wordt ik een beetje moe.

Het is geen wel of geen winterbanden discussie of een veilig of niet discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
dude88 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:43:
[...]

Maar je mist mijn punt, je kan niet bepalen voor iemand dat winterbanden goedkoop zijn, dat bepaald iemand zelf. Van die praatjes wordt ik een beetje moe.

Het is geen wel of geen winterbanden discussie of een veilig of niet discussie ;)
Oke maar stel aangezien jij ook voorbeelden geef heb ik er nog 1 voor jou.

Mevrouw A en B zijn alleenstaande moeders.

Mevrouw A heeft geen geld voor winterbanden/auto en brengt haar dochtertje met de fiets/lopend naar school.
Mevrouw B heeft ook geen geld voor winterbanden maar kiest er toch voor om met de auto te gaan.
Door de laag hangende zon ziet Mevrouw B, Mevrouw A te laat en rijd het dochtertje van Mevrouw A aan. (Door dat ze geen winterbanden heeft is de rem weg 2x zo lang als met winterbanden)

Het dochtertje is opslag dood. Vind jij dat dit dan verantwoord is. Het niet willen/kunnen aanschaffen van winterbanden en weten dat het een zeer groot verschil is tussen zomer en winterbanden en dan toch met de auto de weg opgaan omdat het toch wel zo makkelijk/warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Mjah, ik vind je in deze discussie ook niet echt open overkomen. Je neemt argumenten mee in het maken van je punt die evengoed onzinnig zijn; een set winterbanden van 1500 euro? Daar kun je een touareg twee keer van van nieuw rubber voorzien, om maar eens een zijstraat te noemen.
Voor het fabiaatje van m'n vriendin had ik voor 400 euro een set velgen en banden (A-merk uit de ANWB top-5). De volgende keer zijn we nog een stuk minder kwijt, omdat de velgen er al zijn.

Natuurlijk is het een hoop geld, en ik snap ook de overwegin als je het niet waard vindt, gezien de aantal winterdagen hier, maar je probeert je punt er wel een beetje op een unfaire manier doorheen te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Of iets goedkoop is of duur staat niet gelijk aan of het betaalbaar is. Winterbanden zijn niet duur. Ze kosten geen 1000 euro per stuk maar in mijn voorbeeldje 60 euro per stuk maar dit zijn dan ook zeer goede winterbanden, je hebt ze ook goedkoperder. Iemand die winterbanden niet kan betalen, kan eigenlijk de auto ook niet betalen want ooit gaat ie stuk of krijgt ze een ongeluk of is er kostbare onderhoud nodig.

Het is al vaker gezegd dat een auto een luxe artikel is. Jammer dat men uit kostenoverwegingen risico gaat nemen. Zeker als je kinderen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hydra schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:27:
[...]

Wat is je punt? Het ging me erom dat ik ten eerste geen dure bak heb, en daarnaast die kosten van de winterbanden nogal meevallen. 120E per jaar, bruto.
Mijn punt is dat je nogal luchtig doet over bepaalde kosten omdat ze jou maar een tientje (bruto uiteraard dus netto nog minder) kosten per maand. Iets wat je niet eens zal merken aan het einde van de maand want waarschijnlijk hoef jij je ook niet druk te maken over de stijgende benzineprijzen want tankpas. Verderop sta je wel doodleuk een oordeel te geven over andere mensen dat ze maar geen auto moeten rijden als ze weinig geld hebben, want ja de brandstof is zo duur.

Nogmaals, makkelijk praten als je zelf een dikke leasebak met tankpas hebt inclusief winterbanden. Een tientje per maand missen komt veel minder hard aan dan een bijstandsmoeder die effe 500 euro ergens vandaan moet trekken.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 06-02-2012 16:27 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gunner schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:11:
[...]

Mijn punt is dat je nogal luchtig doet over bepaalde kosten omdat ze jou maar een tientje (bruto uiterard dus netto nog minder) kosten per maand. Iets wat je niet eens zal merken aan het einde van de maand want waarschijnlijk hoef jij je ook niet druk te maken over de stijgende benzineprijzen want tankpas. Verderop sta je wel doodleuk een oordeel te geven over andere mensen dat ze maar geen auto moeten rijden als ze weinig geld hebben, want ja de brandstof is zo duur.
+1...

Ik rij ongeveer 25K per jaar de afgelopen 2 jaar nu bij een verbruik van ongeveer 1:9. Neem daarin mee dat de benzineprijs ongeveer 35 cent gestegen is in die periode, dan is mijn berekening:
jaar0: 2500 liter @ 1.37 = 3425
jaar+1: 2500 liter @ 1.52 = 3800 -> +375
jaar+2: 2500 liter @ 1.70 = 4250 -> +450

Dat is dus gewoon 1200 extra alleen al aan benzinekosten. Voldoende voor minimuminkomens om een Alto of iets dergelijks voor de deur te zetten. Dus ja, het is erg kort door de bocht redeneren voor onze lease-mensjes dat dat tientje in de maand er dus ook wel af kan voor extra/andere banden.

Wees blij; mijn auto is volledig all-risk met alle modules verzekerd dus mocht ik een keer tegen je aan rijden/glijden, wordt alles netjes geregeld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MAX3400: Je hebt dus geen winterbanden?

Je hebt het btw alleen over benzinekosten? Maar onderhoud dan? Verzekering ? wegenbelasting? aaschafwaarde?

Waarom mag ik niet zeggen dat als men geen geld voor iets belangrijks heeft voor de auto dat ze dan maar geen auto moeten nemen? Als ik maar geen baan vind doe ik mijn auto ook weer vanzelf weg hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Gunner schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:11:
Mijn punt is dat je nogal luchtig doet over bepaalde kosten omdat ze jou maar een tientje (bruto uiteraard dus netto nog minder) kosten per maand. Iets wat je niet eens zal merken aan het einde van de maand want waarschijnlijk hoef jij je ook niet druk te maken over de stijgende benzineprijzen want tankpas.
Leaseprijzen stijgen ook mee hoor, maar daar heb je idd alleen iedere 4 jaar ongeveer last van. Ik zeg alleen dat het helemaal niet zoveel hoeft te kosten voor veel mensen.
Verderop sta je wel doodleuk een oordeel te geven over andere mensen dat ze maar geen auto moeten rijden als ze weinig geld hebben, want ja de brandstof is zo duur.
Ik zeg helemaal niet dat ze iets 'moeten'. Ik stel dat ik me zo voor kan stellen dat als je al weinig geld hebt je liever niet zo veel rijdt, en al helemaal niet op je zomerbandjes door de sneeuw gaat met je alleen WA-verzekerde koekblikje.
Nogmaals, makkelijk praten als je zelf een dikke leasebak met tankpas hebt inclusief winterbanden. Een tientje per maand missen komt veel minder hard aan dan een bijstandsmoeder die effe 500 euro ergens vandaan moet trekken.
Ik heb eerder ook al gezegd dat ik het een keuze vindt die ieder voor zich kan maken. Ik ben alleen voorstander van de regel dat je bij sneeuw niet zonder winterbanden de weg op mag. Dit is voor die bijstandsmoeder ook een stuk veiliger.

Ik vind een Peugeot 207 overigens geen 'dikke leasebak' :)
MAX3400 schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:25:
Dat is dus gewoon 1200 extra alleen al aan benzinekosten. Voldoende voor minimuminkomens om een Alto of iets dergelijks voor de deur te zetten. Dus ja, het is erg kort door de bocht redeneren voor onze lease-mensjes dat dat tientje in de maand er dus ook wel af kan voor extra/andere banden.
En dus nogmaals: ik heb nooit gezegd dat die personen winterbanden moeten nemen. Sterker nog, ik heb eerder al gezegd dat het voor iedereen gewoon een kosten/batenanalyse is. Het is aan ieder compleet vrij om al dan niet winterbanden te nemen. Ik geef alleen aan dat het voor veel mensen (leaserijders vooral) helemaal niet duur is.

Wat bedoel je precies met die berekening trouwens? Ik snap niet wat dat verhaal met 1 op 9 rijden precies voor nut heeft, dat is echt een dramatisch verbruik.

[ Voor 23% gewijzigd door Hydra op 06-02-2012 16:53 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.