franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Komt eraan (geen USB-kabel dus moet ff via 3G en SkyDrive wat regelen).franssie schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 12:41:
[...]
Pics!
offtopic:
Maar ik ben bij dat ze nu eindelijk gaan onderzoeken wat de invloed van (ook oost europesche) vrachtwagens op het verkeer is.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Dat is geen gat in de markt zolang het niet verplicht is. Sneeuwbanden zijn gewoon te duur voor de gemiddelde transportonderneming. Zodra het wél verplicht wordt, tja...MAX3400 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 12:30:
Gat in de markt: sneeuwbanden voor vrachtwagens... Ze staan hier 3 rijen dik op de oprit want ze komen niet omhoog![]()
![]()
![]()
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Why? Morgen is alles weg!fsfikke schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 12:38:
[...]
Ik zou die winterbanden ook vooral niet gebruiken nu het sneeuwt. Misschien van de zomer een keertje er onder gooien!
Ik heb die winterbanden alleen maar gekocht zodat ik kan wegkomen uit parkeervakken, maar tegenwoordig is er een parkeergarage onder m'n huis. Geen last meer van sneeuw dus. Bovendien heeft een winterband op de weg geen zin, omdat de sneeuw toch is platgedrukt tot ijs.
Winterbanden werken alleen (veel) beter wanneer er verse sneeuw ligt. Dat is op de Nederlandse wegen doorgaans niet het geval. Vorig jaar heb ik ook een poos op normaalbanden gereden in de sneeuw. Toch was ik de enige die de helling naar de toerit kon nemen, de SUV's en 4WD's stonden allemaal vast.
Ik lach elk jaar weer om mensen die wel op winterbanden rijden, maar bijvoorbeeld geen calamiteitenpakket in de auto hebben. Als je perse op winterbanden wilt rijden, doe het dan goed.
[ Voor 12% gewijzigd door Trommelrem op 03-02-2012 12:57 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Heb strooizout en een schep. Tapijten niet nodig.DrivinUCrazy schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 12:59:
Als je van mening bent dat winterbanden alleen helpen bij het wegrijden, kun je dan niet beter enkele oude tapijten in je auto gooien? Dan kom je tenminste uit je parkeervak.
Verwijderd
Hier op kantoor is de meest gestelde vraag vandaag "heb je winterbanden"...?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Die blauwe Meeus staat al bijna een uur op 40m; nu zijn de lichten uit en volgens mij is de chauffeur ingestapt bij iemand anders...franssie schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:12:
geniaal - prutsers
Ik moet ook wel lachen jaTrommelrem schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 12:56:
[...]
Why? Morgen is alles weg!
Ik heb die winterbanden alleen maar gekocht zodat ik kan wegkomen uit parkeervakken, maar tegenwoordig is er een parkeergarage onder m'n huis. Geen last meer van sneeuw dus. Bovendien heeft een winterband op de weg geen zin, omdat de sneeuw toch is platgedrukt tot ijs.
Winterbanden werken alleen (veel) beter wanneer er verse sneeuw ligt. Dat is op de Nederlandse wegen doorgaans niet het geval. Vorig jaar heb ik ook een poos op normaalbanden gereden in de sneeuw. Toch was ik de enige die de helling naar de toerit kon nemen, de SUV's en 4WD's stonden allemaal vast.
Ik lach elk jaar weer om mensen die wel op winterbanden rijden, maar bijvoorbeeld geen calamiteitenpakket in de auto hebben. Als je perse op winterbanden wilt rijden, doe het dan goed.

Alleen bij het wegrijden idd, daarna kan je beter zomerbanden er onder hebben. Stel je voor dat je een besneeuwd bruggetje over moet. Sta je dan met je winterbandjes terwijl iedereen met z'n zomerbanden hem er zo overheen rijdt

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 03-02-2012 13:15 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Jammer is alleen dat zowat iedereen in de topic al beter weet door al de verschillende testen. Dus je kunt je afvragen of het vermelden van jouw ervaringen als absolute waarheid wel zo'n zin heeft. Ook op platgereden sneeuw en zelfs op ijs is er verschil. En je weet zelf toch ook wel dat een 4x4 met winterbanden met voor de rest dezelfde omstandigheden eerder een heuvel opkomt in de sneeuw dan 2 wiel aangedreven op zomerbanden.Trommelrem schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 12:56:
[...]
Why? Morgen is alles weg!
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Het is nu al enkele keren gebeurd dat ik degene was die wel een besneeuwde toerit kon beklimmen, en dat het overige verkeer gewoon vast stond. Sneeuw en ijs vereist een andere rijtechniek. Een voorwielaandrijver moet je achteruit de gladde toerit op knallen via het gras, want daar ligt de verse sneeuw. Anders kom je er met winterbanden ook niet op.fsfikke schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:14:
[...]
Ik moet ook wel lachen ja
Alleen bij het wegrijden idd, daarna kan je beter zomerbanden er onder hebben. Stel je voor dat je een besneeuwd bruggetje over moet. Sta je dan met je winterbandjes terwijl iedereen met z'n zomerbanden hem er zo overheen rijdt
Als het dagenlang aanhoudt dan zet ik die winterbanden er ook wel op, maar voor deze ene dag. Vergeet niet dat een winterband beduidend minder grip heeft op droog wegdek. Zo veel minder grip dat het eigenlijk gevaarlijk is.
Mijn ervaring met winterbanden is zeer goed. Er is beduidend meer grip op de besneeuwde ondergronden. Maar alleen een winterband helpt je echt niet de sneeuw door.
[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 03-02-2012 13:27 ]
Trommelrem schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:24:
[...]
Als het dagenlang aanhoudt dan zet ik die winterbanden er ook wel op, maar voor deze ene dag. Vergeet niet dat een winterband beduidend minder grip heeft op droog wegdek. Zo veel minder grip dat het eigenlijk gevaarlijk is.
Mijn ervaring met winterbanden is zeer goed. Er is beduidend meer grip op de besneeuwde ondergronden. Maar alleen een winterband helpt je echt niet de sneeuw door.

Weinig grip met winterbanden op droog wegdek??
Het is dat winterbanden op droog wegdek en bij hogere temperaturen zo snel slijten, anders had ik ze er maar wat graag onder gehad in de zomer.
Bizar hoe slecht mensen rijden in sneeuw. Als ze gewoon rechtdoor moeten tuffen ze met een gangetje van 30 terwijl ze prima 50 kunnen, maar dan wel in bochten en voor verkeerslichten denken dat die 30km/u genoeg zijn om de bocht/stopstreep te halen. In het kleine stukje terug naar kantoor alleen al 3 auto's gezien waarbij het net goed ging en ook nog eens een vrachtwagen en bestelbusje die niet van hun plek konden komen.
Complete bullshit inderdaad. Het is jammer dat er zoveel bakerspraatjes op verjaardagen enzo opgehangen blijven worden door mensen die proberen argumenten anders dan dat ze gewoon het geld er niet voor over hebben aan te dragen.OliverBB schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:41:
Wat een onzin verhaal zeg....
Het is dat winterbanden op droog wegdek en bij hogere temperaturen zo snel slijten, anders had ik ze er maar wat graag onder gehad in de zomer.
[ Voor 27% gewijzigd door Hydra op 03-02-2012 13:44 ]
https://niels.nu
Don't feed the troll...OliverBB schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:41:
Wat een onzin verhaal zeg....
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Op een droog glad wegdek kun je het beste met slicks rijden, helemaal gladde banden.OliverBB schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:41:
[...]
Ja, je remweg (en dus ook je grip) is met winterbanden op een droog wegdek iets minder. Maar op een droog wegdek kom je meestal niet in de problemen wat betreft grip.
En vergeet niet: winterbanden helpen, maar als je dat compenseerd door harder te gaan rijden in de aangereden sneeuw ben je niks opgeschoten.
-- leuk_he ziet hier net iemand de bocht uitvliegen.. wegmarkeingspaaltjes = wegmarkeeringpaaltjes -2. (verse sneeuw vandaag @utrecht)
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Vanmiddag ook 20 minuten stilgestaan omdat een muts in haar 1-serie de oprit niet opkwam, en gewoon blijven proberen. Winterbanden zijn imho vaak onnodig, maar nu wel handig.
Bij 0,5 promille ben je de sjaak, bij 5km/u te hard ben je de sjaak, bij minder dan 1.6mm profiel ben je de sjaak, maar met normale banden door de sneeuw banjeren, geen probleem.
Iemand die gedronken heeft en een kind aanrijd is een parasiet (helemaal terecht overigens), maar voor dit soort dingen maken we dan geen wetgeving.
[ Voor 11% gewijzigd door PWM op 03-02-2012 13:55 ]
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 03-02-2012 14:02 ]
En zo zijn er wel meer goeie ideeën die niet uitgevoerd worden:
Ziektekosten:
- Wil je naar de snackbar? Dat is ongezond en kost dus de belastingbetaler geld aan medische kosten, dus je hamburger kost 20 euro en je frietje 10.
- Roken? Zelfde verhaal: 50 euro per pakje.
- Sporten in het weekend? Per blessure lever je 2 vakantiedagen in. Want dat kost anders onterecht je werkgever geld.
Veiligheid:
- Alle wapens worden verboden, dus ook van sportschutters en jagers. Vernietigen die handel.
- Winterbanden verplicht.
- APK voor motoren verplicht.
Milieu:
- Brandstof naar 10 euro de liter.
- Verbod op plastic tassen.
- Verbod op drinken in plastic flessen.
Allemaal "goede" ideeën. En ze zullen allemaal uitgevoerd worden, one way or the other. Soms gradueel (bv. benzinekosten), soms met horten en stoten (blokkade pirate bay?).
Dus de wetgeving is niet moeilijk, maar het invoeren er van wel.
* Twhomp ziet het nog wel gebeuren hoor, dat winterbandjes verplicht worden.
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Of je nu op winter of zomerbanden staat, het is altijd nodig.
Leuk en aardig, maar als je zoals vandaag in de sneeuw zit en je komt een heuvel niet op met je zomerbanden valt er weinig aan te passen. En dan nog kunnen veel mensen kennelijk niet goed anticiperen op hoe glad sneeuw kan zijn, gezien het gekut dat je meteen ziet als het sneeuwt.dude88 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:02:
Volgens mij is het vrij simpel, je past je aan aan de omstandigheden.
Of je nu op winter of zomerbanden staat, het is altijd nodig.
Wat mij betreft mogen ze het verplichten in NL. We hebben nu toch al aardig wat sneeuw gehad de afgelopen winters, dus nutteloos is het zeker niet. En zoveel kost het ook niet, je doet met die 2 sets banden gewoon dubbel zo lang.
[ Voor 10% gewijzigd door Hydra op 03-02-2012 14:15 ]
Simpele regel, makkelijk in te stellen. Met zoveel dingen (bijv. brandveiligheid) worden bedrijven vanuit de overheid verplicht om mee te doen, dus waarom dit niet?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben al een hotel in de buurt aan het zoeken voor het geval dit over een paar uur nog is, terwijl mijn winterbanden als boter door de sneeuw gaan. Maarja, daar heb je niks aan als de snelweg vol staat zonder winterbanden.
[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 03-02-2012 14:35 ]
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
a.k.a. paradigmaverschuiving / paradigm shiftGonadan schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:23:
Welke tweaker had die signature ook alweer? Dat je een bestaande generatie niet kunt overtuigen van een nieuwe wetenschappelijke theorie maar dat je moet wachten tot die uitgestorven is en er alleen nog mensen over zijn die bekend zijn met die theorie? Hetzelfde geldt waarschijnlijk hiervoor, er zijn altijd mensen die het onzin blijven vinden. Tot het 'gewoon' geworden is.
Juist.dude88 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:16:
Aanpassen kan ook zijn de keuze om niet de weg op te gaan.
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Lijkt me een prima regel. Geen winterbanden dan mag je de weg niet op met sneeuw. Had een hoop gezeik gescheeld. Ik ben door de stad teruggereden omdat het op de snelweg al vast staat, en daar zie je gewoon continue dat mensen die eenmaal stilstaan niet of nauwelijks meer van hun plek komen. Oh, en natuurlijjk 15km/u rijden op een stuk waar je alleen maar rechtdoor kunt.dude88 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:16:
Aanpassen kan ook zijn de keuze om niet de weg op te gaan.
Alleen ik ben niet degene die zegt dat winterbanden slecht zijn. Ik beweer dat het geen zin heeft om te rijden op winterbanden als je geen verdere maatregelen neemt. Zoals een andere rijtechniek, thuis blijven en een calamiteitenpakket in de auto hebben.Hydra schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:42:
Complete bullshit inderdaad. Het is jammer dat er zoveel bakerspraatjes op verjaardagen enzo opgehangen blijven worden door mensen die proberen argumenten anders dan dat ze gewoon het geld er niet voor over hebben aan te dragen.
Een calamiteitenpakket en rustiger rijden helpen ongevallen voorkomen. Winterbanden voorkomen geen ongevallen, ze geven enkel meer grip bij sneeuw. Wat ik probeer te zeggen is dat winterbanden alleen niet voldoende is. Sommige mensen geloven heilig in winterbanden. Dat zijn dezelfde mensen die bij de afrit doorglijden door het rode verkeerslicht heen.
[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 03-02-2012 15:53 ]
[ Voor 81% gewijzigd door AtleX op 03-02-2012 16:18 ]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Zolang er een mens achter knoppen blijft zitten zal er nooit een technisch hulpmiddel komen wat alles voorkomt. Dat beweert ook helemaal niemand. Het helpt mee en soms is dat wel net voldoende om een ongeval te voorkomen!Trommelrem schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:52:
[...]
Alleen ik ben niet degene die zegt dat winterbanden slecht zijn. Ik beweer dat het geen zin heeft om te rijden op winterbanden als je geen verdere maatregelen neemt. Zoals een andere rijtechniek, thuis blijven en een calamiteitenpakket in de auto hebben.
Een calamiteitenpakket en rustiger rijden helpen ongevallen voorkomen. Winterbanden voorkomen geen ongevallen, ze geven enkel meer grip bij sneeuw. Wat ik probeer te zeggen is dat winterbanden alleen niet voldoende is. Sommige mensen geloven heilig in winterbanden. Dat zijn dezelfde mensen die bij de afrit doorglijden door het rode verkeerslicht heen.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Jij zegt:Trommelrem schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:52:
[...]
Alleen ik ben niet degene die zegt dat winterbanden slecht zijn. Ik beweer dat het geen zin heeft om te rijden op winterbanden als je geen verdere maatregelen neemt. Zoals een andere rijtechniek, thuis blijven en een calamiteitenpakket in de auto hebben.
En dat is complete onzin.Vergeet niet dat een winterband beduidend minder grip heeft op droog wegdek. Zo veel minder grip dat het eigenlijk gevaarlijk is.
En waarom zou ik thuisblijven als ik winterbanden heb? Het hele nut is dat met winterbanden dit beetje sneeuw geen enkel probleem is, i.t.t. al die lui met zomerbanden had ik geen enkel probleem met optrekken op een helling namelijk.
Jij zegt dat winterbanden op droog wegdek minder grip hebben en dat is volkomen onzin. Natuurlijk moet je in sneeuw voorzichtiger rijden, no shit sherlock! Ik heb wel winterbanden en ik rij ook echt geen 50 in de stad, zit continue op 30 of lager. Punt is dat mensen zonder zomerbanden gewoon voor problemen zorgen, gewoon omdat je op bepaalde plekken niet genoeg grip meer hebt om uberhaupt van je plaats te komen. En ja, dat heb ik vanmiddag op verschillende plekken gezien.Een calamiteitenpakket en rustiger rijden helpen ongevallen voorkomen. Winterbanden voorkomen geen ongevallen, ze geven enkel meer grip bij sneeuw. Wat ik probeer te zeggen is dat winterbanden alleen niet voldoende is. Sommige mensen geloven heilig in winterbanden. Dat zijn dezelfde mensen die bij de afrit doorglijden door het rode verkeerslicht heen.
Na wat ik vanmiddag gezien heb zeg ik; geen winterbanden, niet de weg op bij sneeuw.
Zie je hier ook in Utrecht. Genoeg plekken waar je een beetje een heuveltje op moet en waar mensen met zomerbanden gewoon niet van hun plek komen. Het was ook helemaal niet zo druk (ben door het centrum gegaan omdat de snelweg vast stond) maar al die lui met zomerbanden zorgden er gewoon voor dat er iedere keer als het groen was maar 2-3 auto's langs een verkeerslicht kwamen omdat ze niet van hun plek kwamen.franssie schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:04:
leedvermaak: in het centrum van AMS rijden op zomerbanden is dan weer minder handig: http://www.at5.nl/artikel...-s-glibberen-door-centrum
[ Voor 16% gewijzigd door Hydra op 03-02-2012 16:13 ]
Ik vermoed dat dit een typfout is?Hydra schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:10:
Punt is dat mensen zonder zomerbanden gewoon voor problemen zorgen, gewoon omdat je op bepaalde plekken niet genoeg grip meer hebt om uberhaupt van je plaats te komen.
Maar ben benieuwd hoe straks mijn auto door de sneeuw zal glijden/rijden met zijn winterbandjes...
Verwijderd
Yup
Gaat prima. Het is wat glad maar het is geen geen apocalyptische sneeuwbui ofzoMaar ben benieuwd hoe straks mijn auto door de sneeuw zal glijden/rijden met zijn winterbandjes...
"Met dit weer"? Er ligt een fucking 5 centimeter. Er is NIKS aan de hand. Toen ik uit Oostenrijk terugreed sneeuwde het stukken harder en reed alles gewoon rustig door. En hier staat bij een poep en een scheet meteen 800km file.marrk schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:16:
Net een ambulance gebeld voor twee jongens die hier in een 30km zone tegen een lantaarnpaal aangereden zijn (naast winterbanden zijn gordels ook echt een must met dit weer). Maar ik vraag me serieus af hoeveel winterbanden in deze situatie gescheeld zouden hebben. Met dit weer moet je eigenlijk sowieso niet in de auto zitten, ik werk komende week ook lekker thuis als dit weer zo aanhoudt.
Met dit weer kan je prima rijden. Probleem is de mensen die panisch gaan lopen doen en niet voorbereid zijn op dit soort weer. De sneeuw was voorspeld; wat je dan met je zomerbandjes op de snelweg doet is me een raadsel.
Niks is wel een beetje een groot woord? NS en Schiphol hebben ook genoeg problemen met dit weer. En inderdaad, gisternacht teruggereden vanuit Les Deux Alpes, maar dan weet je dat je niets hoeft te proberen zonder winterbanden en kettingen. Als ik vandaag zou werken zou ik nu ook 35km van huis zitten met zomerbandjes onder mn Panda, maar na dit akkefietje voor mn huis denk ik daar toch twee keer over na.Hydra schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:23:
[...]
Yup
[...]
Gaat prima. Het is wat glad maar het is geen geen apocalyptische sneeuwbui ofzo
[...]
"Met dit weer"? Er ligt een fucking 5 centimeter. Er is NIKS aan de hand. Toen ik uit Oostenrijk terugreed sneeuwde het stukken harder en reed alles gewoon rustig door. En hier staat bij een poep en een scheet meteen 800km file.
Met dit weer kan je prima rijden. Probleem is de mensen die panisch gaan lopen doen en niet voorbereid zijn op dit soort weer. De sneeuw was voorspeld; wat je dan met je zomerbandjes op de snelweg doet is me een raadsel.
Ik bedoel dus dat dit beetje sneeuw niet zulke files zou moeten veroorzaken. Tuurlijk moet je rustiger aandoen, maar 80 op de snelweg kan prima als iedereen gewoon afstand houdt en goeie banden heeft (zoals in Oostenrijk / duitsland) en niet als een gek in paniek op de rem stampt en dwars op de weg komt te staan als er iets gebeurt. Dat is de reden van al die files; een combinatie van mensen met de verkeerde banden die niet snappen wat wel en wat niet kan met hun auto. Daarom zie je het bij verkeerslichten en in bochten zo vaak misgaan, mensen snappen niet dat dat brok metaal gewoon rechtdoor wil.marrk schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:29:
[...]
Niks is wel een beetje een groot woord? NS en Schiphol hebben ook genoeg problemen met dit weer. En inderdaad, gisternacht teruggereden vanuit Les Deux Alpes, maar dan weet je dat je niets hoeft te proberen zonder winterbanden en kettingen. Als ik vandaag zou werken zou ik nu ook 35km van huis zitten met zomerbandjes onder mn Panda, maar na dit akkefietje voor mn huis denk ik daar toch twee keer over na.
True. Ook al stelt de sneeuw misschien niet zo heel veel voor, zeker vergeleken met berglanden, er hoeft maar 1 op de 100 bestuurders geen winterbandjes te hebben en in paniek te raken en je hebt meteen een lekkere file.Hydra schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:44:
[...]
Ik bedoel dus dat dit beetje sneeuw niet zulke files zou moeten veroorzaken. Tuurlijk moet je rustiger aandoen, maar 80 op de snelweg kan prima als iedereen gewoon afstand houdt en goeie banden heeft (zoals in Oostenrijk / duitsland) en niet als een gek in paniek op de rem stampt en dwars op de weg komt te staan als er iets gebeurt. Dat is de reden van al die files; een combinatie van mensen met de verkeerde banden die niet snappen wat wel en wat niet kan met hun auto. Daarom zie je het bij verkeerslichten en in bochten zo vaak misgaan, mensen snappen niet dat dat brok metaal gewoon rechtdoor wil.
Het grootste probleem is dat we de sneeuw hier amper gewend zijn. Als het tijdens de spits regent dan staan er al kilometers meer file en bij sneeuw is de 'angst' alleen maar groter, daar helpt een winterbandje echt niet tegen. Aan de kust was er sprake van stuifsneeuw wat het zicht belemmert en als er zoals op de A27 vrachtwagens omkieperen helpt dat ook niet.marrk schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:50:
[...]
True. Ook al stelt de sneeuw misschien niet zo heel veel voor, zeker vergeleken met berglanden, er hoeft maar 1 op de 100 bestuurders geen winterbandjes te hebben en in paniek te raken en je hebt meteen een lekkere file.
Er was een waarschuwing, mensen hadden thuis moeten blijven.
Dat is dan anders toch wel een aardige consensus in de autowereld, althans, bij de bladen en testers. Met name in Duitsland zijn de nodige tests geweest waarbij tot onder de 0 graden op droog de zomerband het toch echt beter deed.Hydra schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:10:
Jij zegt dat winterbanden op droog wegdek minder grip hebben en dat is volkomen onzin.
[ Voor 22% gewijzigd door Speedpete op 03-02-2012 16:58 ]
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Misschien moet je even lezen wat hij exact zei.Speedpete schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:56:
Dat is dan anders toch wel een aardige consensus in de autowereld, althans, bij de bladen en testers. Met name in Duitsland zijn de nodige tests geweest waarbij tot onder de 0 graden op droog de zomerband het toch echt beter deed.
(Betreft een BMW E46, m'n eerste achterwielaangedreven auto).
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Nergens last van, alleen met wegrijden en remmen wat oppassen op de weg naar huis, door de binnenlanden.
En iedereen met al ze technische snufjes om de auto op de weg te houden, ik heb alleen een rembekrachtiger en dat is ook meer als voldoende. Al die electronica zorgt er alleen maar voor dat je niet voelt wat de auto doet IMO.
Dat klopt. Ik heb een gloednieuwe A4, mijn vriendin een Volvo 740 met achterwiel aandrijving zonder 1 technisch ding er in. Die 740 weet je altijd precies wat hij doet, ook in dit weer, die A4 gok je maar wat.TerminalNL schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 17:33:
En iedereen met al ze technische snufjes om de auto op de weg te houden, ik heb alleen een rembekrachtiger en dat is ook meer als voldoende. Al die electronica zorgt er alleen maar voor dat je niet voelt wat de auto doet IMO.
Maar, bij echte uitersten, ben je de 740 kwijt, en de A4 corrigeert zich.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Heb ik en ik ben het er mee eens. 10% tot 15% meer remweg onder de 7 graden op droog (tests van Stern en Autobild) zijn marges waar een bestuurder rekening mee zou moeten houden. Door de marketing rondom de winterband is het beeld dat winterbanden onder de 7 graden al beter zijn, wat ze op droog absoluut niet zijn, waardoor 'overmoedig' rijgedrag niet tegengegaan wordt, wat gevaar met zich meebrengt.Hydra schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 17:08:
Misschien moet je even lezen wat hij exact zei.
Misschien ten overvloede en volgens mij heb ik het al eerder in dit topic gepropt: winterbanden hebben absoluut nut, met het weer zoals dat nu is ga ik niet de weg op zonder die dingen (mijn luxe: ik hoef ook niet). Dat neemt echter niet weg dat het marketingverhaal onder betere omstandigheden niet strookt met de werkelijkheid.
Vorig jaar m'n stabiliteitscontrole uitgezet omdat bij mijn vorige auto dat prettiger sturen was, blijkt het helemaal niet 100% uit te gaanTerminalNL schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 17:33:
Ik heb vandaag even lekker mijn all seasons lopen testen, ging prima. Maar in één uur tijd: 3 treintjes van kruipende autos werden veroorzaakt door een BWM-1 serie die niet harder dan stapvoets kon of durfde?
Wat was/is het een puinhoop in en om Amsterdam en Polder.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Inderdaad, al willen ze met winterbanden ook moeilijk doen... moet goed spul onder. Vaak bereden door mensen die niet eens weten dat er een cardan onder hangt, dat geeft problemen. In sneeuw heeft voorwielaandrijving wat dat betreft toch een streepje voor.EvaluationCopy schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 18:22:
BMW's zonder winterbanden, dat is toch altijd een feest als het een keer sneeuwt... De enige achterwielaangedreven auto in die klasse, dat scheelt nogal
Volgens mij valt die 180-turn wel mee hoor. Het is gewoon een gegeven dat je je altijd moet blijven aanpassen.MAX3400 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 18:57:
Valt wel op dat de winterband-rijders toch wel aangeven dat zaken als snelheid matigen, remmen en optrekken wat aandacht vergden vandaag op sommige plekken... Soort van 180-turn ten opzichte van de opinies van vorige weken...
Sure, er zijn nog steeds sukkelaars die op een 80 km/h weg 30 km/h gaan rijden en al 300 meter voor een verkeerslicht vaart gaan minderen, terwijl je er bijvoorbeeld makkelijk 50 km/h kan. Ik deel die mening (goh wat een toeval, ik rijd op winterbanden) maar mijn pa ook (ervaren vrachtwagenchauffeur die winterbanden onder z'n auto overdreven vindt en ze dus niet heeft!).
Maar let op (disclaimer); dat ik sommige mensen sukkelaars vind wil niet zeggen dat ik extreem ben, immers is de wereld niet zwart-wit
[ Voor 17% gewijzigd door TommyGun op 03-02-2012 19:03 ]
^_^
het remt, het gaat de bocht om, je hebt ruimte om mensen die uit de bocht glijden te ontwijken.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Gaarne ook het dak (voor zover mogelijk), kofferbakdeksel en verlichting schoonmaken (en laatstgenoemde aanzetten a.u.b.). Wel zo veilig allemaal. De motorkap schoonmaken is wellicht ook verstandig, maar dat probleem is meer voor jezelf als het op je ruit komt.
[ Voor 24% gewijzigd door TommyGun op 03-02-2012 19:33 ]
Wat gebruikt Mercedes dan? Jet propulsion?EvaluationCopy schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 18:22:
BMW's zonder winterbanden, dat is toch altijd een feest als het een keer sneeuwt... De enige achterwielaangedreven auto in die klasse, dat scheelt nogal
geen idee
Maar zag vandaag geen Mercedessen en Volvos met problemen, wel een aantal BMWs die liepen te prutsen (met name dus die 1-serie). Zal dan wel aan de berijders liggen
Het beste kun je gewoon rustig een aanloopje nemen en niet teveel gas geven.
Volgens mij weten de meeste 1-rijders niet eens dat de achterwielen aangedreven zijnfranssie schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 20:20:
[...]
geen idee
Maar zag vandaag geen Mercedessen en Volvos met problemen, wel een aantal BMWs die liepen te prutsen (met name dus die 1-serie). Zal dan wel aan de berijders liggenof aan het gewicht?
Het viel mij niet tegen met de MX5. De versie sneeuw om het parkeerterrein is inmiddels een stuk minder vers.itsleon schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:16:
Ook zeer benieuwd hoe mijn sport auto met achterwiel aandrijving dit gaat doen. Vanavond wel even een groot parkeerterrein opzoeken
[ Voor 53% gewijzigd door ijdod op 03-02-2012 21:09 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Vandaag onwijs gelachen op de weg naar huis met een Prius-rijder naast me. Het reed zwaar langzaam, dus dat ding gaat dan op de accu. Maar dan heeft ie wel flink koppel - en da's nou net wat je met je zomerbandjes niet wilt hebben onder je accuwagentjeNavi schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 20:31:
Meeste mensen geven veel te veel gas en laten het maar zo hard mogelijk slippen.
Het beste kun je gewoon rustig een aanloopje nemen en niet teveel gas geven.
Dat het een automaat was hielp ook al niet echt overigens.
* The Eagle leedvermaak met zijn diesel, handbak en winterbanden gehad vandaag
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zomerbanden zijn in dit weer nooit een goed idee. Vandaag ook meerdere malen bij een stoplicht staan wachten op mensen die met veel pijn en moeite van hun plek kwamen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Verwijderd
moet eerlijk bekennen, ik heb vandaag heel veel gelachen dat ik er zowaar buikpijn van heb gekregen
inderdaad, stoplichten was werkelijk een feest, autotjes wat één voor één overheen gingen en daarnaa dus weer op rood ging, heb ik werkelijk alles kunnen berijden alsof er totaal geen sneeuw was gevallen
ondanks dit alles toch nog 2 mensen weer op de weg kunnen helpen nadat ze totaal vast gereden waren.
een wat ouder man in de 40 die met zijn auto op een besneeuwde boerenland is terrecht gekomen en niemand kon of wou helpen, met de jeep hem daar eruit kunnen krijgen, met als beloning 20 euro in de hand
voor de rest was het enkel lachen hoe de ''eco'' rijders totaal niet of nauwlijks van hun plaats kwamen.
Verwijderd
Ik merkte vorig jaar juist dat ik heuvels in een VW Crafter eigenlijk best goed kon opkomen, waar mensen voor mij in voorwielaangedreven auto's en busjes het niet haalden of het veel lastiger hadden...Speedpete schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 18:31:
[...]
Inderdaad, al willen ze met winterbanden ook moeilijk doen... moet goed spul onder. Vaak bereden door mensen die niet eens weten dat er een cardan onder hangt, dat geeft problemen. In sneeuw heeft voorwielaandrijving wat dat betreft toch een streepje voor.
Verwijderd
blijkbaar geld eco ook voor niet aanbesteden van winterbanden jaYellowCube schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 22:12:
De eco rijders als in: geen geld willen besteden aan winterbanden? Of hebben eco auto's meer moeite met sneeuw?
Het is net als wakeboarden/snowboarden: verdeling van gewicht versus richting, alleen is dat bij auto's zo lastig heen en weer springen.
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 03-02-2012 22:20 ]
Gelukkig ging het maar met 5KM p/u dus beide auto's geen schade, maar ik kon nergens meer heen, behalve rechtdoor
Overigens heb ik ook een Eco bak
[ Voor 46% gewijzigd door St@m op 03-02-2012 22:22 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
dan is die dikke mercedes die ik vanmiddag met veel moeite het kruispunt op zag spinnen en vervolgens weer af zag glibberen dus ook een eco bak. Mijn god, wat een vertoning was dat.Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 22:17:
[...]
blijkbaar geld eco ook voor niet aanbesteden van winterbanden ja
Zelfde voor de BMW 530d touring die hopeloos bij het stoplicht stond te kloten (en vooral proberen je voorbanden heen&weer te bewegen zodat je misschien weg komt).
Sterker nog, ik heb vandaag eigenlijk best een hoop hele dure eco bakken gezien.
[ Voor 28% gewijzigd door YellowCube op 03-02-2012 22:21 ]
Als je dan probeert weg te rijden dan geeft de motor gewoon bijna geen vermogen meer en blijf je dus gewoon stilstaan. Overigens is dit wel veilig want wel vermogen en een klein beetje insturen en je staat onherroepelijk achterstevoren. Ook de brede banden helpen niet mee.
Een voorwielaangedreven auto is gewoon simpel. Al je gewicht staat op je voorwielen en daar stuur je mee en geef je vermogen mee. Rijdt enorm veel makkelijker als een of beide wielen spinnen.
Enige lastige is dus remmen en bochten waar je uit kan slippen.
Maar daarnet reed ik op de snelweg. Het is mistig en er liggen sneeuwheuvels. De baan tussen de stroken is besneeuwd met meer dan 1cm. Ik werd ingehaald door vrachtwagens. Die hebben er kennelijk geen last van. Heb vanmorgen winterbanden laten monteren en ben nog graag voorzichtig. Reed tussen de 50 en de 80 netjes met het andere verkeer mee. Moet je dan over je eigen gevoel van de veiligheidsgrens heen? Moet je dan in gaan halen en onnodig risico's gaan lopen? Heb behoorlijk veel ervaring en corrigeren als het misgaat gaat vast wel lukken, maar ik erger mij een beetje aan teksten die ik hierboven lees dat er niks aan de hand is en dat het al allemaal meevalt enzo. Waarom niet gewoon een beetje voorzichtig doen en marge nemen. Die files komen er doordat mensen weinig rekening met elkaar houden en de een de ander zijn ruimte niet gunt. Niet doordat iedereen niet kan rijden. Misschien diegene die roepen dat je alleen maar "rechtdoor" kunt eens morgen even opletten hoeveel obstakels je tegenkomt als je wel ruim uit de bocht komt of door tractieverschil tussen links en rechts een kant op drift. Ik weet zeker dat je op een score van groter dan 90% een lantaarnpaal, verkeersbord, andere auto of dikke stoeprand tegenkomt.
Zomerbanden zijn met mijn achterwielaandrijver nu echt gevaarlijk, maar belangrijkste is toch echt wel aanpassen van rijstijl. Heb een beetje respect voor elkaar en de kans die mensen nemen om liever voorzichtig te doen dan brokken te maken.
Er worden teveel indianenverhalen verspreid over het rijden met een achterwielaangedreven auto in de sneeuw. Het is vooral het praktische aspect (vast komen staan, aangeduwd of uitgegraven moeten worden, hellingen niet op kunnen komen) dat het lastig maakt en niet zozeer de techniek van het besturen van een achterwielaandrijver.TjardE schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 22:24:
Het "probleem" met die BMW's is dat er elektronica inzit die bij het minste of geringste aan differentiaal wielspin al het vermogen van de achterwielen afgooit.
Als je dan probeert weg te rijden dan geeft de motor gewoon bijna geen vermogen meer en blijf je dus gewoon stilstaan. Overigens is dit wel veilig want wel vermogen en een klein beetje insturen en je staat onherroepelijk achterstevoren. Ook de brede banden helpen niet mee.
De snelheden in de sneeuw zijn doorgaans laag. De auto komt dus ook langzaam om als de achterwielen tractie verliezen. Zolang je voorwielen maar grip hebben heb je tijd zat om te corrigeren. Elke gamer die wel eens wat heeft zitten driften in een racespelletje maakt vanzelf de juiste correctie. Paar keer oefenen in real life en je gaat elke bocht dwars in de sneeuw. De tractiecontrole kun je gewoon uitzetten maar als je één wiel hebt dat bijna geen weerstand ondervindt ben je redelijk hulpeloos zonder aanduwers vanwege het open differentieel dat al het vermogen naar het wiel zonder tractie zal sturen. Het kan hierbij helpen om de rem aan te tikken. Voor het rijden in de sneeuw heeft de tractie- en stabilieitscontrole van BMW de DTC-stand. Er is dan wat meer wielspin toegestaan dan in de normale DSC-stand.
Het vervelendste bij een achterwielaangedreven auto vind ik nog wel dat de achterkant bij een auto met zeer brede achterbanden grip kan verliezen bij het remmen. Dat is niet echt een prettig gevoel. Je moet in zo'n auto erg voorzichtig zijn met remmen en terugschakelen als het serieus glad is. Dit zijn wel gevalletjes waarbij de stabiliteitscontrole van een moderne auto goed kan ingrijpen.
Dat is -voor zover ik weet- een typisch 911 probleem, als ie gaat - gaat ie goed (juist omdat daar de motor ook achterin zit, dus je niet zo snel over fmax van de banden zit, maar er daarna geen corrigeren meer aan is. Als je het achter overdreven breed houdt krijg je denk ik ook andere problemen met spoorvorming (los dat het er dom uitziet)?Femme schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 00:04:
[...]
<>
Het vervelendste bij een achterwielaangedreven auto vind ik nog wel dat de achterkant bij een auto met zeer brede achterbanden grip kan verliezen bij het remmen. Dat is niet echt een prettig gevoel. Je moet in zo'n auto erg voorzichtig zijn met remmen en terugschakelen als het serieus glad is. Dit zijn wel gevalletjes waarbij de stabiliteitscontrole van een moderne auto goed kan ingrijpen.
[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 04-02-2012 00:12 . Reden: voor de snelle lezer, zeer breed - in vet ]
Lijkt me heel sterk, bij het minste geringste heb je al schade/schaafplek/deukje.St@m schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 22:19:
Gelukkig ging het maar met 5KM p/u dus beide auto's geen schade, maar ik kon nergens meer heen, behalve rechtdoor
Misschien dat het in jouw ogen geen schade was maar de kans is zo ongeveer nihil dat er werkelijk geen enkele schade was.
Waar vui zit, zit geen glans!
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Anyway, het beviel me niet heel goed. Waar ik in de Swift op winterbanden vrij weinig last heb (rotondes kunnen nog makkelijk met 30+ en rechtsaf slaan is ook geen probleem) was het in de Agila op zomerbanden één en al onderstuur. Met 25 over de rotonde voelde ik hem nog wegglijden, en ik durfde echt niet harder dan 50 op een relatief bochtige 60 weg, waar normaal 80+ makkelijk kan. Ik weet wel, als ik een eigen auto aan ga schaffen, komen er echt winterbanden onder.
Dat ligt er net aan hoe/waar ze tegen elkaar komen. Ik heb al verschillende keren auto's elkaar aan zien tikken zonder dat er ook maar iets te zien was van waar ze elkaar hebben geraakt. Zeker bumpers kunnen vaak wel wat hebben (mits je er recht tegen aan rijdt)Dibbuz schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 00:16:
[...]
Lijkt me heel sterk, bij het minste geringste heb je al schade/schaafplek/deukje.
Misschien dat het in jouw ogen geen schade was maar de kans is zo ongeveer nihil dat er werkelijk geen enkele schade was.
[removed]
En dat is dus waarom heel Nederland lam ligt na een paar vlokjes sneeuwSt@m schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 22:19:
Overigens heb ik ook een Eco bakZaten geen winterbanden in het pakket.. en ben te lam om ze zelf te kopen..
Ik had de grootste pret vandaag met m'n BMW en winterbanden. Als je even wat knopjes indrukt en te veel gas geeft wordt het leuk, maar als je de elektronica weer het werk laat doen en normaal gas geeft is het alsof er niets aan de hand is.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Soms zie je mensen glibberen met hun zomerbandjes, terwijl iemand met winterbanden gewoon door kan rijden. Heuveltje op, heuveltje af kan gewoon allemaal!

Ik geloof best dat je met winterbanden meer grip hebt, maar ik geloof er niks van dat het net is alsof er geen sneeuw op de weg ligt. Ik merk zelf met mn zomerbanden dat ik af en toe wat grip mis met optrekken, verder altijd rustig door de bochten, dan is er niets aan de hand. Voldoende afstand houden, goed vooruit kijken. Heuveltje op betekend met regelmaat naar boven gaan, dan komt dat ook wel goed.Martine schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 01:43:
Bij de aanschaf van de Fiat Punto Evo (okt 2010) meteen een set stalen velgen incl. vredestein snowtrac 3 aangeschaft, vanmiddag moet ik even een 20km rijden. Echt, dat rijdt super!![]()
Soms zie je mensen glibberen met hun zomerbandjes, terwijl iemand met winterbanden gewoon door kan rijden. Heuveltje op, heuveltje af kan gewoon allemaal!Het zijn geen magick-tyres zodat je denkt als je niet kan glijden, daarom gewoon verstand gebruiken en go!
Winterbanden ga ik zeker bij mijn volgende auto aanschaffen, maar op dit moment heb ik daar geen centjes voor
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
"If u do something do it with style, or do it at all."

'
Enlighten me, welke Mercedes uit de klasse van 1-serie is er achterwielaangedreven?
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Dat zegt 'ie toch niet? Ik had gister ook erg veel last van types die niet van hun plek komen als een verkeerslicht op groen springt. Combinatie van te veel gas en zomerbanden, en dan kunnen er 1-2 auto's doorrijden voordat 'ie weer op rood staat.Ewivis schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 09:43:
Ik geloof best dat je met winterbanden meer grip hebt, maar ik geloof er niks van dat het net is alsof er geen sneeuw op de weg ligt.
Verwijderd
het rijd gewoon vele malen beter als enkel 2wd, en aangezien er AT's onder zitten is de grip te vergelijken zoals met een winterband.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=IthtWKOC0V0]
[ Voor 98% gewijzigd door PWM op 05-02-2012 21:48 ]
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Meestal zijn uitvoeringen met dubbellucht achter bedoeld voor wat zwaardere belading. De LT46a waarmee ik reed had dubbel lucht achter maar woog op het kenteken ook al 2750Kg (volgens de weegbrug met materiaal, gereedschap en werkbank en bestuurder 3100Kg). Dus weinig druk achter valt dan wel mee. 4x 195 breed en minimaal 3,5 bar bandespaning op de achteras.rapture schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 16:30:
Een achterwielaangedreven bestelwagen met 4 banden aan de achteras heeft lage gronddruk. Dat merk ik als ik teveel gas geeft, dan schiet de tractiecontrole aan of de staart begint uit te breken.
Heb vorig jaar gewoon met zomerbandjes me prima kunnen redden, en als ik er zin in had me ook prima vermaakt. Het ding was ook op sneeuw gewoon onderstuurd tenzij je rustig in z'n 2 de bocht in ging en na het in sturen gas gaf. Driften met > 3ton
De Mazda3 die in prive rijd is wel vele malen sneller in de sneeuw, o.a. dankzij de Conti TS830's
[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 04-02-2012 18:26 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Mijn pa gaf mij als tip mee dat als er dikke pak sneeuw ligt met versnelling 2 te beginnen ipv 1. Dan spint het niet zo en heb je meer grip.
Ben er nu ook wel achter dat het nogal van de zomerbanden afhangt. Ik had dunlop zomerbanden (ballon, beetje regen banden met relatief veel profiel en grote groeven) onder mijn auto en dat reed 's winters best wel ok, mijn all seasons rijden wel beter maar niet dat het super opvalt, ik had altijd al wel grip.martijn_tje schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 18:25:
[...]
<>
Heb vorig jaar gewoon met zomerbandjes me prima kunnen redden, en als ik er zin in had me ook prima vermaakt. Het ding was ook op sneeuw gewoon onderstuurd tenzij je rustig in z'n 2 de bocht in ging en na het in sturen gas gaf. Driften met > 3ton<>
Mijn vriendin had brede sport banden met een echt slick zomer profiel, vorige winter heb ik in haar auto gereden omdat zij niet durfde (en ze had ook wel wat gelijk). Die van haar staat nu ook op dezelfde (maar smallere) all seasons (vorige winter dus al gedaan, daarna die van mij) en dan merk je het verschil wel heel erg - geen slip meer bij wegrijden en kunnen sturen bij het remmen. Enige jammere is dat ze haar sport velgen niet meer gebruikt maar nu wel op een meer op het NL weer toegesneden band rijdt. Net zoals winterbanden is er bij de zomerbanden ook veel verschil. Werd eerder in het topic al geroepen dan all seasons niet zo veel verschillen van goede regen banden en daar ben ik het nu wel mee eens, maar in DE maakt dat wintervlokje op de wang wel een heel juridisch verschil.
Dit topic is gesloten.