Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.854 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Het Fantoom schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:39:
Dat vind ik wel de grootste grap van die winterbanden. Al die mensen die al vanaf november op winterbanden rijden 'voor het geval dat', en al ligt er sneeuw zijn ze nog niet sneller omdat heel het verkeer vaststaat.
En op tijd kunnen stoppen voor van die kutfietsers die zonder hun winterbanden omvallen vind je ook geen goed idee?

doe ik het weer :')

[ Voor 3% gewijzigd door tdw op 28-01-2012 00:12 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Ik heb gelezen dat winterbanden beter waren dan zomerbanden bij temperaturen lager dan 7 graden, en dacht dat dit redelijk een consensus was. Maar ik lees in dit topic diverse berichten waarin beweerd wordt dat winterbanden slechter presteren op nat wegdek.

In een ANWB test van 2011 lees ik dat moderne winterbanden duidelijk beter presteren dan zomerbanden, i.t.t. vroeger.:
http://www.anwb.nl/auto/d...st-2011-175-65-R-14T.html
Moderne winterbanden laten tegenwoordig bij remmen op nat wegdek en bij lage temperaturen duidelijk betere prestaties zien dan zomerbanden. Dit is wel een ontwikkeling van de laatste jaren. Pakweg een paar jaar geleden lagen de sterke punten van winterbanden echt bij het rijden op sneeuw en ijs. Bij remmen op nat was een zomerband toen vaak nog superieur. Tegenwoordig zijn winterbanden dus ook onder deze omstandigheden duidelijk beter dan zomerbanden.

Hetzelfde geldt ook voor aquaplaning-eigenschappen, over het algemeen laten winterbanden tegenover zomerbanden in dezelfde maat hier duidelijk betere prestaties zien. Overigens zijn juist deze eigenschappen ook zeer werkzaam in zacht geworden papsneeuw. Vorig jaar hebben we een additionele test uitgevoerd met natte papsneeuw zoals die in de winter regelmatig aan de zijkant van de weg komt te liggen. De uitvoering van de test is zoals bij aquaplaning in lengte richting; met de wielen aan één kant door de papsneeuw en dan accelereren totdat de bandgaat zwemmen.
Als iemand recente testen heeft waarin blijkt dat moderne zomerbanden beter presteren op nat wegdek, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Het zinnetje bij de ANWB is leuk, maar ze onderbouwen het niet. Als ze een zomerbandje meegetest hadden, dan hadden ze hun stelling kracht bij kunnen zetten, maar dat laten ze schieten. Het ADAC-stuk dat MAX3400 plaatste is van oktober vorig jaar, dus vrij recent, staan alleen ook geen testresultaten bij.

De enige - openbaar vindbare - resultaten zijn van enkele jaren geleden en daarin deden de normale sloffen het net zo goed of beter dan de exemplaren voor de winter. Dat de ene partij roept dat het veranderd is in het voordeel van het winterschoeisel en de andere dat het in het nadeel daarvan is, dat is leuk, maar zonder resultaten is het niet echt overtuigend. Zeker wanneer - zover ik weet - beide partijen hetzelfde testen.. op hetzelfde moment... met elkaar...

[ Voor 7% gewijzigd door Speedpete op 28-01-2012 03:05 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

@Speedpete
Op de ANWB site kan ik inderdaad in de testen niet a.d.h.v. testresultaten terugvinden of winterbanden in natte omstandigheden beter presteren dan zomerbanden. Misschien wel als de testen zomertesten en wintertesten op dezelfde wijze gemeten en geinterpreteerd zijn, en onder dezelfde omstandigheden zijn uitgevoerd, maar dat is ook onduidelijk.

Wel hebben ze All Season banden in de Wintertest opgenomen, waaruit blijkt dat winterbanden op nat wegdek beter presteren.

Hier even een overzicht (want de ANWB website is veel klikwerk):

2011 Wintertest2010 Wintertest2009 Wintertest2010 Zomertest2009 Zomertest

[ Voor 14% gewijzigd door Cyb op 28-01-2012 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Cyb schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 12:26:
Misschien wel als de testen zomertesten en wintertesten op dezelfde wijze gemeten en geinterpreteerd zijn, en onder dezelfde omstandigheden zijn uitgevoerd, maar dat is ook onduidelijk.
Yep, daarom zegt het zinnetje van de ANWB niks, en het zinnetje bij de ADAC ook niet veel, al geven die wel aan dat het getest is (maar hoe, en met welke resultaten?).

Voor wat betreft all-season; dat is - naar mijn bescheiden mening - een compromisband, kan alle omstandigheden aan maar geen van allen echt goed.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Woei.. het is wit! :P
Pfff... gelukkig. Kan ik tenminste zeggen tegen al die haters dat ik er minstens 1 dag nut van heb gehad. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:22
Hier niet, er ligt geen vlokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
Speedpete schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 02:55:
Zeker wanneer - zover ik weet - beide partijen hetzelfde testen.. op hetzelfde moment... met elkaar...
Sterker nog, meestal zijn de ANWB testen niet meer dan de ADAC testen maar dan vertaald naar het Nederlands. Ik weet niet of dat hier ook het geval is, maar anders blijkt wel dat de resultaten niet echt unaniem te noemen zijn :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Het enige witte dat hier ligt is zout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
Ik heb van mijn winterbanden ook nog geen plezier gehad en zal dat ook niet hebben.

Voel mij zelfs onveiliger met winterbanden omdat de auto soms raar reageert, vooral op nat wegdek (terwijl de temp redelijk hoog is). De wagen stuurt niet zo scherp meer en de achterkant durft nogal eens te schuiven terwijl ik veel trager rijdt dan op de zomerbanden.

Zomerbanden: Bridgestone potenza RE050 225/40/18
Winterband: Michelin pilot alphine 225/40/18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Engineer Stewie schreef op maandag 30 januari 2012 @ 08:07:
Ik heb van mijn winterbanden ook nog geen plezier gehad en zal dat ook niet hebben.

Voel mij zelfs onveiliger met winterbanden omdat de auto soms raar reageert, vooral op nat wegdek (terwijl de temp redelijk hoog is). De wagen stuurt niet zo scherp meer en de achterkant durft nogal eens te schuiven terwijl ik veel trager rijdt dan op de zomerbanden.
Ik durf bijna de stelling aan, dat als je dat soort dingen merkt, je teveel op de limiet rijdt... Misschien push je je auto te ver in de situatie?

[ Voor 8% gewijzigd door Gé Brander op 30-01-2012 08:30 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Speedpete schreef op zondag 29 januari 2012 @ 02:07:
Yep, daarom zegt het zinnetje van de ANWB niks, en het zinnetje bij de ADAC ook niet veel, al geven die wel aan dat het getest is (maar hoe, en met welke resultaten?).
In het geval van de ADAC is het gewoon meegetest (vaak koopt de ANWB deze test gewoon dus het kan dezelfde zijn) en zie je meestal ook de resultaten gewoon staan. Het grootste commentaar is echter dat je nooit weet welke kwaliteit gewone band ze getest hebben. Als dat het Kwik-Fit huismerk was dan had je zelfs op kale velgen nog meer grip gehad.
Voor wat betreft all-season; dat is - naar mijn bescheiden mening - een compromisband, kan alle omstandigheden aan maar geen van allen echt goed.
Eens. Toch kan ik mij voorstellen dat het financieel best interessant kan zijn. Je hebt het toch in alle situaties beter dan degenen die zich niet aanpassen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
c70070540 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 08:29:
[...]

Ik durf bijna de stelling aan, dat als je dat soort dingen merkt, je teveel op de limiet rijdt... Misschien push je je auto te ver in de situatie?
Hmmm, we hebben het hier over een golf 6 diesel hoor (2.0TDI)... :+
Tevens heb ik de vorige 10 winters op zomerbanden doorgebracht en daarvan waren enkele met serieus wat sneeuw.
Durf bij droog weer al eens doorrijden, maar bij slecht weer hou ik mij altijd in.

Ik heb mij nog nooit zo onveilig gevoeld als met mijn winterbanden, zelfs niet met zomerbanden in veel slechtere weerscondities. Denk niet dat het aan mijn rijstijl ligt.

Mss ligt het aan mij, mss is de winterband gewoon te breed voor mijn wagen maar met de weersomstandigheden die we gehad hebben zou dat nog geen rol mogen spelen.
Te bedenken dat de kostprijs voor de 4 winterbanden alleen 997€ was, had het bedrijf dat beter in iets anders geïnvesteerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 10:54
Joepie eindelijk eens profijt van mijn winterbanden nadat ik ze 1 jaar geleden (ja precies na alle sneeuw ellende in nov 2010) heb gekocht. 8)7
Zijn jullie nu ook zo blij met de sneeuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Nee nooit blij met sneeuw als ik de baan op moet :).

Landelijke staking + sneeuw is volgens mij dikke ellende :(.
Ben vroeg begonnen en ga vroeg stoppen vandaag om er zo weinig mogelijk last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
Vraag me af hoeveel profijt je nu hebt van de winterbanden. Ja, er is sneeuw gevallen, en nee, dat blijft niet liggen. Ik gok dat de ongevallen van vanmorgen eerder te wijten zijn aan onvoorspelbaar rijgedrag van mensen die meteen helemaal panisch zijn voor een vlok sneeuw, dan dat het echt glad was.

Ik heb ze er overigens nog steeds onder, ben gisteren door een sneeuwbuitje van Heerenveen naar Zwolle gereden. Weg was en bleef schoon, alleen de vluchtstrook had hier en daar wat sneeuw liggen. Ook toen ik uit de auto stapte in zwolle was er nergens gladheid te bekennen: niet op de klinkers, niet op de stoep, niet op het kerkbrugje.

Ik had vandaag vrij, omdat ik thuis bezig moet vandaag. Ben gewoon een uurtje langer in bed blijven liggen om de spits te mijden, was heerlijk rustig op de weg vanmorgen :P. (afgelopen nacht in Zwolle geslapen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hier in Limburg was het anders wel in sporen rijden hoor. Het viel me op hoe slecht er geveegd was.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Red devil schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:45:
Joepie eindelijk eens profijt van mijn winterbanden nadat ik ze 1 jaar geleden (ja precies na alle sneeuw ellende in nov 2010) heb gekocht. 8)7
Zijn jullie nu ook zo blij met de sneeuw?
:Y

Ik betrapte mezelf er wel op dat ik ging testen hoeveel grip ik had.
Nah, als het maar bewust is en niet in een rijstijl zit.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het vriest en er ligt sneeuw....Vanochtend kwamen de winterbanden eindelijk tot z'n recht.
Het reed uitstekend. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanochtend een noodstopje gesimuleerd, maar wellicht is het nog niet glad genoeg. Nergens last van (met m'n gewone Pilots), maar ik bouw toch al wat ruimere afstand in. Merkte vandaag al dat mensen raar gaan rijden met dit soort weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
MAX3400 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:29:
Vast... Helaas is, geloof ik, vanavond op Veronica de aflevering van Top Gear Winter Olympics; het maakt amper wat uit als je die auto's ziet glijden...
Heb je gekeken?

De Volvo XC90 is absolute eindbaas in de sneeuw >:)

[/quote]
Gunner schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:33:
Onzin. Op ijs heb je niet meer grip op winterbanden. Bron: eigen ervaring.
Kijk dit filmpje dan eens! Het scheelt juist heel veel!
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:53:
Dit soort dingen:
Hier op een echte ijsbaan (filmpje is volgens mij al eens geplaatst):
YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice
Het Fantoom schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:39:
Dat vind ik wel de grootste grap van die winterbanden. Al die mensen die al vanaf november op winterbanden rijden 'voor het geval dat', en al ligt er sneeuw zijn ze nog niet sneller omdat heel het verkeer vaststaat.
Maar het eerste heuveltje rijd je met winterbanden probleemloos op, terwijl de zomerbanden aan het stuntelen zijn en niet omhoog komen...
Het Fantoom schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:49:
Echt een goede bron is dat filmpje natuurlijk niet. Er wordt niet eens vermeld welk type banden gebruikt wordt en met welke profieldiepte. Op nat wegdek kunnen zomerbanden onderling ook al enorm verschillen als een A-merk band met een discountband vergelijkt. Voor het effect kun je wel raden welke zomerband eronder wordt gezet.
Ja er is ook niemand met zomerbanden die zijn zomerband met 3mm gaat vervangen omdat het sneeuwt... Dus de dieptes doen er niet zo toe, zo lang de zomerband maar > 1,8mm heeft en de winterband > 4 mm. (Want dat zijn de aantallen waarbij ze vervangen worden door de bandenboer.)

Daarnaast neem ik aan dat men gewoon nieuwe banden gebruikt. Het is een beste opzet met goede auto's en een hele baan, dat gaan ze natuurlijk niet verprutsen door tweedehands bandjes te pakken. Een beetje vertrouwen in een test mag wel... Andere landen met regelmatig sneeuw rijden ook allemaal met winterbanden, die hebben daar echt wel ervaringen mee!
franssie schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:46:
de pionnen zijn goed opgezet, maar verder weten we te weinig, welke banden, welke maten, welke versies van ABS, welke massa's ... er zijn zoveel variabelen onduidelijk die wel invloed hebben. Maar het verschil is wel opmerkelijk, maar dan nog niet significant.
De auto's zijn identiek, met identieke velgen, dus maten en versies van ABS lijken me uitgesloten.
Op deze manier kun je iedere test wel teniet doen zeg!
MAX3400 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:18:
Artikeltje van ADAC vertaald in Engels

Simpel gezegd: winterbanden zijn leuk vanaf ongeveer 6 graden en lager en dan ook nog eens bij diepere sneeuw en/of bevroren weggedeelten. Daarbij is de gemiddelde temperatuur in december (winter) sinds de eerste meting ever door het KNMI, ongeveer 5 graden boven nul geweest en is er gemiddeld sinds 2002 (dus 10 jaar geleden) ongeveer 3cm sneeuw gevallen. Nou niet echt waarden waarmee je direct naar de bandenboer moet rennen, toch?

Voor de rest: kijk maar waar je op rijdt, elke band heeft zijn nadeel en voordeel bij temperatuur X of wegtype Y. Er is dus altijd een verschil alleen het enorme stampen op "winterbanden ftw!!!" door sommigen lijkt me hoogst overtrokken.
Dan kies je er niet voor, erg simpel... De winterbanden kosten mij 3 euro per maand in het leasecontract en ik ga ieder jaar minimaal 3 keer naar Duitsland in de winter, dat is voor mij voldoende reden om heel de winter op winterbanden te rijden. Ik heb persoonlijk ondervonden dat het echt een wereld van verschil is.

Als ik in de winter niet naar Duitsland zou gaan en de winterbanden mij geen 3 euro per maand zou kosten had ik wellicht nooit winterbanden gereden, maar dat neemt niet weg dat ik in iedere situatie met sneeuw liever op winterbanden zou rijden dan op zomerbanden, omdat het echt werkt.
MAX3400 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:22:
Haak ik even in (zie ook mijn eerdere posts hierboven over de BMW's): betekent dus eigenlijk dat je onder winterse omstandigheden per definitie meer afstand moet houden dan bij droog weer. En misschien generaliseer ik wel weer maar hoeveel automobilisten met winterbanden rijden dus toch te hard of te kort op hun voorligger "omdat ze winterbanden hebben"?
Bij de onderzoeksfilmpjes worden over alles en nog wat vraagtekens geplaatst, maar jij gaat er maar even simpel vanuit dat iedereen die dicht op de voorganger rijdt met sneeuw ook direct winterbanden heeft? Gewaagd. Of heb je dat bij al die auto's nadien gecontroleerd? Dan heb ik het enkel nog over het type banden, iets wat bij het filmpje wel duidelijk was. Maar nu nog: priefieldikte, aanwezige esp systemen etc.
Bij het filmpje worden identieke auto's gebruikt, hoe zit dat met de automobilisten die te dicht op de voorgangers rijden in "jouw onderzoek".

Daarnaast vind ik dit geen goede reden om het gebruik van winterbanden maar teniet te doen als niet nodig. Ik vind niet dat het verplicht moet zijn, maar zie het nut er absoluut van in.

Ik herinner me heel goed de A9 nog vorig jaar na de wijkertunnel, waar mensen met personenauto's en vrachtwagens niet of nauwelijks omhoog kwamen. Terwijl ik geen greintje moeite had, zelfs zonder het aanslaan van de DSTC... In die situaties, moeten mensen met zomerbanden en vrachtwagens gewoon thuisblijven! Ik heb daar 3 uur over gedaan om van Alkmaar naar het einde van de wijkertunnel te komen en waarom uiteindelijk? Voor mij was het geen enkel probleem die heuvel...
Engineer Stewie schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:33:
Hmmm, we hebben het hier over een golf 6 diesel hoor (2.0TDI)... :+
Het woordje Golf was genoeg geweest :)
Reageert ook met drempels en 30 graden heel onvoorspelbaar en wil wel vaker rechtdoor gaan waar je naar links of rechts wil... Ik heb vorig jaar twee keer een Golf als vervanging mee gehad. Eén keer een trendline en de andere keer een comfortline. Beide zijn echt een drama in vergelijking tot de C30 die ik had... Denk dat in de Golf een sportonderstel toch echt een must is, wil je wat sportiever rijden. De C30 had dat in ieder geval niet nodig om op de weg te blijven liggen als een huis, waar de Golf met een lagere snelheid gewoon rechtdoor schoot. Om over de zwieberige respons nog maar te zwijgen als je met 80 km\u een drempeltje pakt... Waar de C30 met 90km/u gewoon rechtdoor bleef gaan en de de drempel wel goed opving.

Dan zou ik nog wel eens een keer een C30 met sportonderstel willen proberen >:) Lijkt me helemaal geweldig!
BertV schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:56:
:Y

Ik betrapte mezelf er wel op dat ik ging testen hoeveel grip ik had.
Nah, als het maar bewust is en niet in een rijstijl zit.
Ja ik moest ook even testen :)
Even vol gas en even vol op de rem en natuurlijk het stuur even omgooien en tja... Zo'n Fabia is geen Volvo C30 he :-(

Het gaat prima, maar het is zelfs met winterbanden geen feest en dat was het met de Volvo wel...
Maar ik vind het wel echt leuk die sneeuw en in de auto! Top, laat maar komen die sneeuw, al zal dat niet gaan gebeuren gezien de vooruitzichten...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conclusie: winterbanden maken een beetje uit op ijs (niet veel zoals beweerd wordt) en alleen bij lage snelheden.

Je rijstijl aanpassen lijkt me nog steeds stap 1.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:16

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:42:
Conclusie: winterbanden maken een beetje uit op ijs (niet veel zoals beweerd wordt) en alleen bij lage snelheden.

Je rijstijl aanpassen lijkt me nog steeds stap 1.
Ja, en die cionclusie heb ik weken (of maanden) geleden heir al gepost. Ondertussen zijn we tig pagina's verder met vooral geblaat of meningen die als feiten worden neergeplempt. Ik geef het op :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
Moh.. Ik rij een e30 (relatief lichte auto met RWD) en op sneeuw/ijs is het gewoon geen doen (met zomerbanden). Ik kom nauwelijks weg....

Daarom knijp ik hem nu ook, moet zondag van Groningen naar Emmen (retour) en het gaat hard sneeuwen. Misschien snel nog even winterbanden fiksen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:30:
Vanochtend een noodstopje gesimuleerd, maar wellicht is het nog niet glad genoeg. Nergens last van (met m'n gewone Pilots), maar ik bouw toch al wat ruimere afstand in. Merkte vandaag al dat mensen raar gaan rijden met dit soort weer.
Ik kon gewoon remmen. Het is enorm weinig sneeuw, pas als er meer ligt en het aangereden wordt dan wordt het glad, en dan zijn winterbanden wel lekker omdat ze gewoon iets meer grip hebben.
418O2 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:45:
Daarom knijp ik hem nu ook, moet zondag van Groningen naar Emmen (retour) en het gaat hard sneeuwen. Misschien snel nog even winterbanden fiksen.
Hoe kom je erbij dat 't hard gaat sneeuwen? Er is v.z.i.w. geen sneeuw voorspeld de komende dagen. Het wordt juist erg helder waardoor het flink af gaat koelen.
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:42:
In dat filmpje scheelt het de lengte van 1 auto. En dat kan op de snelweg prima het verschil zijn tussen niks aan de hand en een gevalletje blikschade. Komt bij dat als de auto voor je een noodstop maakt en wel winterbanden heeft, en jij dat niet hebt, hij gewoon harder remt dan jij en je hem alsnog raakt.

Dat je zelf geen winterbanden wil, prima. Moet je zelf weten. Maar ik vind het een beetje suf dat mensen hier doen alsof er op ijs geen verschil tussen winter en zomer zit, en dat verschil is er gewoon eentje van wel of geen controle. Natuurlijk is het altijd zaak om ook voldoende afstand te houden, maar je kan niet altijd voorspellen wat andere mensen om je heen doen en dan is het gewoon handig om die controle te hebben, en het kost je nauwelijks wat.

[ Voor 62% gewijzigd door Hydra op 30-01-2012 12:59 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voorlopig sneeuwt het hier nog, ondanks dat de temp van -2°C erg krap is blijft de boel liggen op ongestrooide/onbereden wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
begintmeta schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:58:
Voorlopig sneeuwt het hier nog, ondanks dat de temp van -2°C erg krap is blijft de boel liggen op ongestrooide/onbereden wegen.
Nogal logisch dat sneeuw bij -2 blijft liggen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De grond is soms warmer. Dat is ook te zien aan de open plekken in de sneeuw. Weerstations meten de luchttemperatuur vziw op een open vlakte op uit de wind meer dan een meter boven de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volvo was geen eindbaas want verloren...

Verder makkelijk praten "want 3 Euro in het leasecontract".

En dat verhaal over de Wijkertunnel; heel hard roepen dat zomerbanden en vrachtauto's dan maar thuis moeten blijven -> zonder transport staat alles stil (dus ook je tasje met boodschappen) en als extra wil ik meegeven dat mijn 235/45/17 sportbanden op 2.1bar geen greintje pijn hadden op die dagen om zich door de sneeuw te bewegen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 12-09 12:49
Max....No Offence, maar jij rijdt dan ook geen gezinsauto.....

[ Voor 15% gewijzigd door KillaZ op 30-01-2012 13:19 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

KillaZ schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:19:
Max....No Offence, maar jij rijdt dan ook geen gezinsauto.....
Eens... Maar als je dit topic terugleest, zijn er op GoT hele volksstammen die dat niet met je eens zijn en vinden dat allerlei hulpmiddelen, technieken etc. allemaal niet terzake doende zijn... "Winterreifen und anderes nichts!" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:48:

In dat filmpje scheelt het de lengte van 1 auto. En dat kan op de snelweg prima het verschil zijn tussen niks aan de hand en een gevalletje blikschade. Komt bij dat als de auto voor je een noodstop maakt en wel winterbanden heeft, en jij dat niet hebt, hij gewoon harder remt dan jij en je hem alsnog raakt.

Dat je zelf geen winterbanden wil, prima. Moet je zelf weten. Maar ik vind het een beetje suf dat mensen hier doen alsof er op ijs geen verschil tussen winter en zomer zit, en dat verschil is er gewoon eentje van wel of geen controle. Natuurlijk is het altijd zaak om ook voldoende afstand te houden, maar je kan niet altijd voorspellen wat andere mensen om je heen doen en dan is het gewoon handig om die controle te hebben, en het kost je nauwelijks wat.
In het ene filmpje scheelt het zus, in het andere filmpje zo en vooralsnog alleen bij lage snelheden met name!
En we doen niet alsof er geen verschil is, ik persoonlijk vind het verschil niet overtuigend genoeg om er nu alsnog winterbanden onder te moeten knallen.

En dat jij winterbanden gebruikt moet jij weten, ik hoop alleen dat je die valse "sense of security" laat varen.
Dat vind ik namelijk SUF, dat sommige mensen alles ophangen aan die winterbanden, terwijl het één en ander voorkomen toch eerst begint met je eigen rijstijl.

Zoals twee jaar geleden, toen het zo glad was en men bij mijn toemalige opdrachtgever gewoon door de slagboom bij de poort heen gleed...met of zonder winterbanden, ze gingen allebei even hard door de slagboom heen.Kon je voorkomen door even heeeeel relaxed het heuveltje op te gaan.

Maar ach, to each their own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

sow, hier in het uiterste zuiden van limburg is het nu echt behoorlijk aan het sneeuwen. De verwachting in mijn woonplaats ...... -17 op donderdagnacht en -6 overdag.....ik heb gelukkig sinds 2 december toen ik de auto kocht lekker kunnen genieten van mijn 206RC velgjes. Ik ga morgen maar de winterbanden erop doen (GY ultragrip 7).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
dfrenner schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:36:
Het woordje Golf was genoeg geweest :)
Reageert ook met drempels en 30 graden heel onvoorspelbaar en wil wel vaker rechtdoor gaan waar je naar links of rechts wil... Ik heb vorig jaar twee keer een Golf als vervanging mee gehad. Eén keer een trendline en de andere keer een comfortline. Beide zijn echt een drama in vergelijking tot de C30 die ik had... Denk dat in de Golf een sportonderstel toch echt een must is, wil je wat sportiever rijden. De C30 had dat in ieder geval niet nodig om op de weg te blijven liggen als een huis, waar de Golf met een lagere snelheid gewoon rechtdoor schoot. Om over de zwieberige respons nog maar te zwijgen als je met 80 km\u een drempeltje pakt... Waar de C30 met 90km/u gewoon rechtdoor bleef gaan en de de drempel wel goed opving.

Dan zou ik nog wel eens een keer een C30 met sportonderstel willen proberen >:) Lijkt me helemaal geweldig!
Hmmm, Ik heb de golf highline MET het sportpack vancouver, dus met sportonderstel en de 18" vancouver velgen en dat rijdt behoorlijk strak.
Een echt strakke bak zal het uiteraard nooit worden, daar is hij niet voor gebouwd.

Hij stuurt in elk geval veel beter dan de 3 volvo c30's die ik onder mijn kont geschoven heb gekregen. Vond die totaal niet goed rijden eigenlijk :). Dat waren wel standaard versies.
Dat en het feit dat het echt een mini-auto is aan de binnenkant heeft ervoor gezorgt dat die snel van de lijst geschrapt was :P .

Heb op zomerbanden nooit iets vreemds gevoeld aan de golf, ook niet in Duitsland aan 210 km/h met 4 man erin :+.
Op winterbandjes vind ik hem niet fijn rijden.

Springen met wagens hou ik overigens voor mijn hobby, RC offroad modelbouw :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
MAX3400 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:12:
Hahaha, ja natuurlijk, want het is de Volvo aan te rekenen dat dat Clarkson een eigenwijze, ongeduldige man is die een totaal nutteloos wapen gebruikte en daardoor geen enkel doel raak schoot en daardoor iedere keer 5 seconden per gemist doel moest wachten...

Als hij gewoon serieus met het standaard wapen had geschoten en hij had er maar 1 raak geschoten had hij gewoon gewonnen natuurlijk... Niet zo gek overigens. Maar check de bochten nog eens die ze beiden reden :)
Ik heb in de sneeuw inderdaad veel liever de Volvo :P Helaas zit het er niet in...
Klopt, ik zeg toch ook dat als ik prive zou rijden ik het waarschijnlijk niet zou doen, winterbanden. Maar het is bij een standaard auto wel een wereld van verschil... Vooral op heuvels of 20cm sneeuw...
Ik heb het vorig jaar in Duitsland en Belgie meegemaakt, dat ik sneeuw aan het schuiven was met mijn bumper. (Hoe hoog was de bumper bij een standaard C30, met bodykit liggen? 20cm?).

Overal stonden auto's stil op de snelweg omdat ze niet meer verder kwamen. Door te slalommen van vluchtstrook naar de linkerbaan en weer terug, kon ik stilstaande auto's ontwijken en de gang erin houden.

Zonder winterbanden was ik nooit thuisgekomen en ik ben bang dat de VAG auto die ik nu heb het ook niet had gered. Er waren maar een handjevol auto's die doorreden. Vanuit de Eifel, via de Ardennen naar Nederland en je komt over die Belgische snelweg met die hoge heuvels... En daar dan 20+ cm sneeuw... Bij thuiskomst was mijn hele voorkant één brok ijs, van alle sneeuw die ik met mijn bumper omhoog schoof en vastvroor aan de voorkant.
En dat verhaal over de Wijkertunnel; heel hard roepen dat zomerbanden en vrachtauto's dan maar thuis moeten blijven -> zonder transport staat alles stil (dus ook je tasje met boodschappen) en als extra wil ik meegeven dat mijn 235/45/17 sportbanden op 2.1bar geen greintje pijn hadden op die dagen om zich door de sneeuw te bewegen.
Dat zal ook deels aan de auto liggen dan (ik weet niet wat je hebt, maar lees hierboven al dat het een bijzonder geval is). Maar een heuvel ook geen probleem op de sneeuw? Die brede banden werken dan niet echt mee he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:12:
[...]

Bewegen misschien wel ja, maar remmen?
Ga nu niet beweren dat dat ook net zo goed gaat ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Engineer Stewie schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:56:
Hmmm, Ik heb de golf highline MET het sportpack vancouver, dus met sportonderstel en de 18" vancouver velgen en dat rijdt behoorlijk strak.
Een echt strakke bak zal het uiteraard nooit worden, daar is hij niet voor gebouwd.
Tja, als je een auto met sport onderstel gaat vergelijken met een auto die een standaard onderstel heeft, geeft dat natuurlijk een vertekenend beeld.
Hij stuurt in elk geval veel beter dan de 3 volvo c30's die ik onder mijn kont geschoven heb gekregen. Vond die totaal niet goed rijden eigenlijk :). Dat waren wel standaard versies.
Dat en het feit dat het echt een mini-auto is aan de binnenkant heeft ervoor gezorgt dat die snel van de lijst geschrapt was :P .
Die mini auto is inderdaad enkel van binnen, van buiten is hij lager en breder en een langer wielbasis dan de golf 5 deurs, laat staan de 3 deurs (wat de c30 ook is). Hij is wel wat lager, maar goed ik merkte dan ook dat hij een stuk minder overhelt dan een golf in de bochten, wat logisch is, doordat de Golf meer een vierkant model is dat ook nog hoger is.

Niet goed rijden? Je weet dat de C30 op het alom geroemde Focus onderstel staat? Dat wordt toch wel gezien als beste in zijn klasse. Hij mist standaard met 1.6 wat vermogen, maar het bochtenwerk, heuvels en toch nog het comfort is erg goed in verhouding tot de concurrentie. Het heeft mij in ieder geval van de keuze Audi A3 afgeholpen, die ik eigenlijk wilde hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 30-01-2012 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:40:
In het ene filmpje scheelt het zus, in het andere filmpje zo en vooralsnog alleen bij lage snelheden met name!
Nee, ze laten het bij lage snelheden zien omdat je moeilijk op z'n schaatsbaan 120 kunt gaan rijden. Het scheelt bij alle snelheden, je hebt gewoon meer grip met winterbanden op ijs.
En we doen niet alsof er geen verschil is, ik persoonlijk vind het verschil niet overtuigend genoeg om er nu alsnog winterbanden onder te moeten knallen.
Het is gewoon een stukje extra veiligheid en gemak. Ik heb zelf 2 jaar terug gemerkt wat het verschil was (toen sneeuwde het al en ik had de wisselafspraak te laat gepland), ik moest heen door de sneeuw op zomerbanden en terug op winter. In de straat op de aangereden sneeuw scheelde het echt enor, vooral in het maken van bochten.
En dat jij winterbanden gebruikt moet jij weten, ik hoop alleen dat je die valse "sense of security" laat varen.
Dat vind ik namelijk SUF, dat sommige mensen alles ophangen aan die winterbanden, terwijl het één en ander voorkomen toch eerst begint met je eigen rijstijl.
Hoe kom je erbij dat ik een false sense of security heb? Ik weet prima wat ik kan en niet kan met welke banden hoor. Ook met winterbanden hou ik gewoon genoeg afstand. Ik vind het ook vreemd dat je denkt dat iedereen met winterbanden opeens gaat bumperkleven. Maar een paar jaar terug doen het zo sneeuwde reed ik gewoon op de A12 op de linkerbaan met 80 terwijl de rest op de rechterbaan bleef, omdat zo'n witte baan zo 'eng' is, zich niet realiserend dat die rechterbaan waarschijnlijk ijziger was.
Zoals twee jaar geleden, toen het zo glad was en men bij mijn toemalige opdrachtgever gewoon door de slagboom bij de poort heen gleed...met of zonder winterbanden, ze gingen allebei even hard door de slagboom heen.Kon je voorkomen door even heeeeel relaxed het heuveltje op te gaan.
En dat mensen fouten maken is een argument tegen winterbanden? 8)7 Damn.
dfrenner schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:03:
Ik heb het vorig jaar in Duitsland en Belgie meegemaakt, dat ik sneeuw aan het schuiven was met mijn bumper. (Hoe hoog was de bumper bij een standaard C30, met bodykit liggen? 20cm?).
Het is niet voor niets dat het in Duitsland en Oostenrijk verplicht is. Hier is het "wel handig als het vriest of gaat sneeuwen", daar is het gewoon noodzaak. Als je dan toch al weet dat je op wintersport gaat.

Kwa kosten maakt het ook niet zo veel uit. Die extra set banden kost idd geld, maar je doet ook dubbel zo lang met die 2 sets als met 1 set all-seasons.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 30-01-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
MAX3400 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:21:
[...]

Eens... Maar als je dit topic terugleest, zijn er op GoT hele volksstammen die dat niet met je eens zijn en vinden dat allerlei hulpmiddelen, technieken etc. allemaal niet terzake doende zijn... "Winterreifen und anderes nichts!" ;)
Aan de andere kant, zonder je 4WD en technieken die gebaseerd zijn op de rallytechniek en ervaringen had jij ook niet door het wijkertunneltje gekund.

Bij mij verschilde het ook nogal, ik heb destijds moeten ploegen met mijn Clio op winterbandjes, maar dat ging verder prima.

Totdat ik de Quattro A6 van een famillielid mocht lenen, dat is wel even andere koek dan een Clio door de sneeuw. Als in: Vele malen makkelijker.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hydra schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:28:
...Het is niet voor niets dat het in Duitsland ...k verplicht is. Hier is het "wel handig als het vriest of gaat sneeuwen", daar is het gewoon noodzaak. ...
Ik snap dergelijke generalisaties nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27
begintmeta schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:54:
[...]

Bij dergelijke regelgeving is enige generalisatie onvermijdelijk. Waar trek je anders de grens?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekkere selectieve lezer ben jij zeg. Blegh. Mijn zin En dat jij winterbanden gebruikt moet jij weten, ik hoop alleen dat je die valse "sense of security" laat varen. was wat ongelukkige geformuleerd (was namelijk niet persoonlijk naar jou gericht), maar was n.a.v. jou "suf" verhaal...

Maar dang...Met je opmerkingen "Ik vind het ook vreemd dat je denkt dat iedereen met winterbanden opeens gaat bumperkleven." (dat zeg ik nergens!) en overige interpretaties " En dat mensen fouten maken is een argument tegen winterbanden?...dat zeg ik toch helemaal niet? Met of zonder winterbanden, je rijstijl aanpassen is het allerbelangrijkste, dat is toch verder geen argument tegen winterbanden? Sjongejonge zeg.

Geniet van je bandjes zou ik zeggen! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
KillaZ schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:48:
Aan de andere kant, zonder je 4WD en technieken die gebaseerd zijn op de rallytechniek en ervaringen had jij ook niet door het wijkertunneltje gekund.

Bij mij verschilde het ook nogal, ik heb destijds moeten ploegen met mijn Clio op winterbandjes, maar dat ging verder prima.

Totdat ik de Quattro A6 van een famillielid mocht lenen, dat is wel even andere koek dan een Clio door de sneeuw. Als in: Vele malen makkelijker.
Hahaha, tja, kennissen van ons hebben een S3 Quattro... 4 wiel aangedreven dus... Was wel mooi dat je heel goed kunt zien dat alle vier de wielen draaien, maar de auto zelf niet uit het parkeervlak bewoog ;)

Tja, op zomerbanden... Gewoon geen grip in combinatie met een vers gevallen laagje, zorgt voor een extra heuveltje om het vak uit te komen en dat was niet te doen blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het weer wordt kouder, de discussies verhitter. :+

Helaas nog geen nieuwe argumenten gezien maar exact dezelfde als in de eerste paar pagina's van het topic. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
dfrenner schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:11:
[...]

Hahaha, tja, kennissen van ons hebben een S3 Quattro... 4 wiel aangedreven dus... Was wel mooi dat je heel goed kunt zien dat alle vier de wielen draaien, maar de auto zelf niet uit het parkeervlak bewoog ;)

Tja, op zomerbanden... Gewoon geen grip in combinatie met een vers gevallen laagje, zorgt voor een extra heuveltje om het vak uit te komen en dat was niet te doen blijkbaar.
De A6 had gelukkig winterbanden, maar het is gewoon een feit dat op sneeuw winterbanden een enorm voordeel hebben tov zomerbanden. Dat MAX het daar niet mee eens is op basis van zijn eigen ervaring is natuurlijk geheel aan hem om dat te zeggen.

Feit is ook dat MAX in een auto (Lancer Evo 8 als ik het goed had) rijdt die niet bij iedereen voor de deur staat. ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
dfrenner schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:16:

Niet goed rijden? Je weet dat de C30 op het alom geroemde Focus onderstel staat? Dat wordt toch wel gezien als beste in zijn klasse. Hij mist standaard met 1.6 wat vermogen, maar het bochtenwerk, heuvels en toch nog het comfort is erg goed in verhouding tot de concurrentie. Het heeft mij in ieder geval van de keuze Audi A3 afgeholpen, die ik eigenlijk wilde hebben.
Nja, hetzelfde onderstel betekend niet evengoed rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
begintmeta schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:54:
Het sneeuwt daar gewoon veel meer en vaker?
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:58:
Lekkere selectieve lezer ben jij zeg. Blegh. Mijn zin En dat jij winterbanden gebruikt moet jij weten, ik hoop alleen dat je die valse "sense of security" laat varen. was wat ongelukkige geformuleerd (was namelijk niet persoonlijk naar jou gericht), maar was n.a.v. jou "suf" verhaal...
Als je vindt dat het slecht geformuleerd is, waarom snap je dan niet dat ik daar op reageer? Je impliceert daarmee dat mensen met winterbanden meer risico's nemen.
Maar dang...Met je opmerkingen "Ik vind het ook vreemd dat je denkt dat iedereen met winterbanden opeens gaat bumperkleven." (dat zeg ik nergens!) en overige interpretaties " En dat mensen fouten maken is een argument tegen winterbanden?...dat zeg ik toch helemaal niet? Met of zonder winterbanden, je rijstijl aanpassen is het allerbelangrijkste, dat is toch verder geen argument tegen winterbanden? Sjongejonge zeg.
Als het geen argument 'tegen' winterbanden is, in je verdere relaas waarin jij argumenten tegen winterbanden geeft, waarom noem je het dan? Natuurlijk is het belangrijk dat je je rijstijl aanpast op de omstandigheden, ik zie niet waarom je dat uberhaupt noemt? Jij noemt een voorval bij slagbomen bijvoorbeeld, waarom noem je dat voorbeeld als het niet relevant is in de keuze over wel of geen winterbanden?
Geniet van je bandjes zou ik zeggen! *O*
Reageer niet zo opgewonden zeg. We hebben het hier over winterbanden. Sjemig.
Gonadan schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:23:
Het weer wordt kouder, de discussies verhitter. :+

Helaas nog geen nieuwe argumenten gezien maar exact dezelfde als in de eerste paar pagina's van het topic. ;)
Ik snap uberhaupt niet dat het nodig moet zijn een discussie te houden over of winterbanden nut hebben. Dat hebben ze gewoon (mits het glad is natuurlijk, wat regelmatig voorkomt). Of het genoeg nut voor je is om ze aan te schaffen of in je leasecontract op te nemen is verder gewoon een persoonlijke overweging.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 30-01-2012 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:54

Daniel36

vernieuwde formule

quote:
Geniet van je bandjes zou ik zeggen!
Reageer niet zo opgewonden zeg. We hebben het hier over winterbanden. Sjemig.
quote:

+ Doe eens rustig man ! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Hydra schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:39:
Ik snap uberhaupt niet dat het nodig moet zijn een discussie te houden over of winterbanden nut hebben. Dat hebben ze gewoon (mits het glad is natuurlijk, wat regelmatig voorkomt). Of het genoeg nut voor je is om ze aan te schaffen of in je leasecontract op te nemen is verder gewoon een persoonlijke overweging.
Ze zijn hier verplicht, zou ze nooit zelf kopen denk ik.

Al bleken de bandjes vandaag in de kou op nat wegdek wel enige grip te vertonen. Iets wat bij 12-14° niet echt lukte :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hydra schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:39:
...
Het sneeuwt daar gewoon veel meer en vaker?
...
Ik twijfel er sterk aan dat de neerslag significant verschilt tussen bijvoorbeeld Herzogenrath en Kerkrade, maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
begintmeta schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:39:
[...]

Ik twijfel er sterk aan dat de neerslag significant verschilt tussen bijvoorbeeld Herzogenrath en Kerkrade, maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen.
Sorry hoor maar dat is ook gewoon suf. Je snapt ook best dat Duitsland een groot land is en dat dit soort regels gewoon landelijk gelden, onder het mom van "baat het niet dan schaadt het niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

De winterbandjes voelen nu veel beter dan op droog, eindelijk profijt :P

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hydra schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:46:
...
Sorry hoor maar dat is ook gewoon suf. Je snapt ook best dat Duitsland een groot land is en dat dit soort regels gewoon landelijk gelden, onder het mom van "baat het niet dan schaadt het niet".
De regel in Duitsland is niet dat winterbanden verplicht zijn, maar dat banden met bepaalde eigenschappen verplicht zijn onder bepaalde omstandigheden (situative Pflicht). Zo'n regel zou je in Nederland ook best kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Volgens mij denken sommigen hier dat een winterband in koude omstandigheden meer grip heeft dan in normale weersomstandigheden...
Lijkt mij toch dat een winterband hoogstens meer grip dan een zomerband heeft in koude omstandigheden, en niet op magische wijze omdat het koud is ineens meer grip heeft dan als het warm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
TommyGun schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:54:
De winterbandjes voelen nu veel beter dan op droog, eindelijk profijt :P
Zo echt he! WOT in z'n 1ste versnelling word je gewoon gelanceerd _/-\o_ (ipv. een hoop rook met strepen normaal gesproken :p)

[ Voor 9% gewijzigd door Don3k op 30-01-2012 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
EddoH, ik denk niet dat het zo'n vaart zou lopen*, maar stel dat winterbanden bij 10 graden zowat waterdun-vloeibaar zijn terwijl ze bij -2 graden veel stroperiger zijn, kan ik me voorstellen dat de grip verbetert bij lagere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Maar dat zijn ze niet. Ze zijn van rubber dat zachter is bij lage temperaturen dan zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hydra schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:46:
[...]

Maar waarom vinden veel Nederlanders dat het in Nederland zo'n onzin is? Baat het niet dan schaadt het niet, toch? ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

DrivinUCrazy schreef op maandag 30 januari 2012 @ 19:59:
[...]

Maar waarom vinden veel Nederlanders dat het in Nederland zo'n onzin is? Baat het niet dan schaadt het niet, toch? ;)
Gezien sommige berichten in dit topic van vandaag wel... Enkelen met winterbanden merkten vandaag een verbetering in grip/weggedrag; oftewel "men" rijdt dus eigenlijk al weken/maanden rond met rubber om de velgen wat eigenlijk niet geschikt is geweest voor de omstandigheden van de afgelopen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
EddoH schreef op maandag 30 januari 2012 @ 19:40:
Maar dat zijn ze niet. Ze zijn van rubber dat zachter is bij lage temperaturen dan zomerbanden.
Zoals ik al had gepost denk ik niet dat het zo'n vaart zou lopen, maar ik neem aan dat het rubber van dezelfde winter(of zomer)band bij hogere temperaturen meestal zachter is dan bij lagere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

DrivinUCrazy schreef op maandag 30 januari 2012 @ 19:59:
Omdat het geld kost en men niet van regeltjes houdt:
- Ze kosten meer geld dan doorrijden, leuke argumenten over slijtage, maar voor de gemiddelde bestuurder liggen de banden bij de bandenboer die ook de wissel doet, en dat kost toch geld.
- Verplichting voor winterbanden is een regeltje, als er geen argumenten zijn voor winterbanden komt dat regeltje er niet.

Zelf vandaag normaal naar huis getuft, sneeuwval viel in het westen / midden wel mee, alleen mijn eigen straat was niet schoon maar er lag te weinig sneeuw om daar iets van te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Daar kan je stoppen. Nederlandse zuinigheid, als ze gratis zouden zijn zou iedereen ze opeens nuttig vinden en onder de auto hebben tijdens de wintermaanden.

Maar goed, laten we discussie voor de honderdste keer gaan voeren d:)b

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Hier ligt althans genoeg sneeuw om 2 auto's tegeneen te laten botsen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:15

Meneer aard

Porsche rulez!

Voor alle moraal ridders..Vanochtend (voor de meeste hier vannacht :P ) toen ik naar mn werk reed..Ik was blij dat ik winterbanden eronder had. Je hebt zoveel procent meer grip. Natuurlijk als je lomp gaat doen (doe ik altijd wel ff proberen waar de grens ligt) maar in tegenstelling tot vorig jaar met zomerrubber (overigens nieuwe banden, ruim voldoende profiel dus) was het gewoon echt blij dat ik glij. Denk dat het ruim 50% meer grip is tegenover zomerrubber.

Enigste nadeel waar ik me mateloos aan irriteer bij die UG 8 bandjes, dat ze lekker wringen met gasgeven..Dus je hoort het profiel beetje werken. Dat is wel storend..Hoor je overigens alleen bij nat wegdek.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 11-09 20:47
Meneer aard schreef op maandag 30 januari 2012 @ 21:03:
Voor alle moraal ridders..Vanochtend (voor de meeste hier vannacht :P ) toen ik naar mn werk reed..Ik was blij dat ik winterbanden eronder had. Je hebt zoveel procent meer grip.
Sinds wanneer heb je ze eronder? Vanaf eind oktober heb je namelijk elke dag minder grip gehad en een langere remweg. Vandaag is 1 dag dat je er profijt van had als je in je eigen straat of dorp reed. Wat weegt dan meer? 60 dagen versus 1 dag. Is gewoon de gok die je neemt. Voor hetzelfde geldt hadden we net zo'n winter als vorig jaar.

Overigens ik rij zelf ook op winterbanden, maar zo'n troll vraagt om een reactie die feitelijk makkelijk te staven is. En als je met die 0,5 centimeter sneeuw zo blij bent, kun je dan beter niet van de weg afblijven met dit weer? Met een zomerband met profiel had je vandaag ook nauwelijks uitdaging. Was nou niet dat er 15 centimeter ligt, dan had ik je 100% gelijk gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

thefox154 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 22:47:
[...]

Sinds wanneer heb je ze eronder? Vanaf eind oktober heb je namelijk elke dag minder grip gehad en een langere remweg. Vandaag is 1 dag dat je er profijt van had als je in je eigen straat of dorp reed. Wat weegt dan meer? 60 dagen versus 1 dag. Is gewoon de gok die je neemt. Voor hetzelfde geldt hadden we net zo'n winter als vorig jaar.

Overigens ik rij zelf ook op winterbanden, maar zo'n troll vraagt om een reactie die feitelijk makkelijk te staven is. En als je met die 0,5 centimeter sneeuw zo blij bent, kun je dan beter niet van de weg afblijven met dit weer? Met een zomerband met profiel had je vandaag ook nauwelijks uitdaging. Was nou niet dat er 15 centimeter ligt, dan had ik je 100% gelijk gegeven.
En als jij ergens een troll in ziet moet dat natuurlijk beantwoord worden met een andere troll :Z

Vorig jaar op zomerbanden reed ie prima zonder sneeuw en glee alle kanten op met sneeuw. Nu rijd ie prima zonder sneeuw en prima met sneeuw. Prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 11-09 20:47
thefox154 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 22:47:
[...]

Ja dat laatste stukje kon ik niet laten, sorry :X . Maar dit is toch het hele punt wat de zomerband aanhangers hierboven roepen.... Vandaag reed hij ook prima met zomerband, en de rest van het jaar ook. Dus er wordt hier een lose statement gemaakt alsof we in rusland zitten momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
fsfikke schreef op maandag 30 januari 2012 @ 22:54:
En als jij ergens een troll in ziet moet dat natuurlijk beantwoord worden met een andere troll :Z

Vorig jaar op zomerbanden reed ie prima zonder sneeuw en glee alle kanten op met sneeuw. Nu rijd ie prima zonder sneeuw en prima met sneeuw. Prima toch?
Inderdaad, wat een gezeur over dat beetje minder grip de afgelopen dagen, maar als je nu geweldig veel meer grip hebt, weegt dat zwaarder dan dat beetje minder grip.
Pak de schade gevallen er maar even bij. Op wat voor dagen hebben verzekeraars te maken met erg veel blikschade? Dagen met of zonder sneeuw!?

Inderdaad... Dagen MET sneeuw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Maar thefox154 heeft wel een puntje, hoeveel schades zijn er de afgelopen 'winter' ontstaan door minder grip van winterbanden bij hogere temperaturen, versus schades in de winterdag van vandaag en de dagen die nog gaan komen op zomerbanden? Hier kunnen we - vrees ik - alleen maar naar gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

twee of drie jaar geleden reed de politie in Limburg op sneeuwkettingen (wat in NL notabene is verboden, maar terecht dat ze het deden). Daar waar het heuvelt heb je meer neerslag (stijgingsregen/sneeuw), hier in de randstad valt het wel mee, eigenlijk alles boven de Lek heeft wel wat profijt van de winterbanden, maar het is niet zo dat we en masse de ravijnen in storten als we ze niet hebben, we houden het verkeer niet op omdat we de berg niet opkomen, etc.
Ze zijn nuttig, niet noodzakelijk. Met 120 km/u ipv de sjoel snelheid van de videos maakt het allemaal niet zoveel meer uit, ga je er toch vol in (al kan je met veel profiel wat beter sturen).

wel leuk om deze discussie eeuwig te zien doorgaan, in de lente een nieuw topic: zomerbanden - wie heeft ze?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Leuke discussie hier inderdaad.
Vandaag voor het eerst profijt gehad van mijn winterbanden (provincie Limburg)
Geen spijt dat ik ze heb aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Speedpete schreef op maandag 30 januari 2012 @ 23:31:
Maar thefox154 heeft wel een puntje, hoeveel schades zijn er de afgelopen 'winter' ontstaan door minder grip van winterbanden bij hogere temperaturen, versus schades in de winterdag van vandaag en de dagen die nog gaan komen op zomerbanden? Hier kunnen we - vrees ik - alleen maar naar gissen.
En al zouden we het weten kunnen we er waarschijnlijk alsnog geen waardeoordeel aanhangen omdat er altijd onbekende variabelen zijn die 'men' eerst wil weten voordat ze de test accepteren. ;)

Het valt mij wel op dat ik steeds meer mensen op vierseizoenenbanden zie rijden. En ik kan mij best voorstellen dat het nogal aantrekkelijk is als je mooie, dure velgen onder de auto hebt liggen. Ik moet wel zeggen dat de mensen die ze hebben vaak de mensen zijn die erg rustig rijden, waardoor ze dat beetje extra marge wat een gewone band in de zomer zou bieden ook niet écht nodig hebben. (omdat ze bijvoorbeeld meer dan gemiddeld afstand houden)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

franssie schreef op maandag 30 januari 2012 @ 23:42:
... eigenlijk alles boven de Lek heeft wel wat profijt van de winterbanden, maar het is niet zo dat we en masse de ravijnen in storten als we ze niet hebben, we houden het verkeer niet op omdat we de berg niet opkomen, etc. ...
Vorig jaar toch verschillende mensen stil zien staan op steile bruggen / viaducten op de A2 tussen Utrecht en Den Bosch, toen daar door de hevige sneeuwval erg langzaam gereden werd. Vooral ook een gebrek aan stuurmanskunst en het gezonde verstand om voldoende ruimte te houden met je voorligger, zodat je niet stil komt te staan, maar ook in het vlakke midden en noorden van het land zijn genoeg hellingen waar je hinder kan hebben van gladheid :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=37593889,noline]
Enigste nadeel waar ik me mateloos aan irriteer bij die UG 8 bandjes, dat ze lekker wringen met gasgeven..Dus je hoort het profiel beetje werken. Dat is wel storend..Hoor je overigens alleen bij nat wegdek.
Verrek, dat heb ik ook. En alleen als je het gaspedaal gebruikt. Heel raar, dacht eerst dat ik een probleem met de motor had maar het viel té toevallig samen met de bandenwissel.
Echt stil zijn ze niet. Maar nog altijd beter qua wegligging en geluid als de Conti's die er eerst onder zaten. Kutbanden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Onder droge omstandigheden hoor ik niet veel verschil, en bij regen ook niet. Maar gisteren (in de verse sneeuw) hoorde ik opeens een vreemd geruis. Dat zal dan ook wel het profiel zijn geweest. :) Inderdaad ook alleen bij gas geven. Het valt vrijwel weg als je gewoon uitrolt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

fsfikke schreef op maandag 30 januari 2012 @ 20:37:
[...]

Daar kan je stoppen. Nederlandse zuinigheid, als ze gratis zouden zijn zou iedereen ze opeens nuttig vinden en onder de auto hebben tijdens de wintermaanden.

Maar goed, laten we discussie voor de honderdste keer gaan voeren d:)b
Ik krijg er meer punten voor bij Inshared en dus krijg ik er wel iets voor terug. Bovendien slijten mijn zomerbanden nu niet en heb ik niet het gevoel dat mijn winterbanden veel harder slijten en zal ik dus qua vervanging niet veel duurder uit zijn, behalve dat ik nu voor opslag en verwisselen betaal.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Speedpete schreef op maandag 30 januari 2012 @ 23:31:
Ik denk dat er eerlijk gezegd nauwelijks extra schades direct te koppelen zijn aan gebruik van winterbanden op dagen dat ze eigenlijk niet nodig zijn. Vergeet niet dat een mainstream winterband nog altijd beter presteert in alle omstandigheden (zelfs de zomer bij 30 graden) dan een bokkie-wokkie goedkope zomerband.
Als de iets langere remweg het verschil gaat uitmaken tussen een ongeluk of niet, zat je er al te dicht op, als ik zo eerlijk mag zijn. Verschil tussen schoon en licht vochtig wegdek kan al een groter verschil in remweg veroorzaken namelijk.

Ik rij nu al 5 jaar elke winter op winterrubber en het enige verschil dat ik ooit heb gemerkt, naast geluid, is dat m'n auto bij lomp sturen wat makkelijker uitbrak en bij fel optrekken, de achterwielen doorsloegen. Maar dan op die momenten reed ik ook echt harder en lomper dan normaal of verstandig zou zijn.
Nu liggen er andere winterbanden onder m'n auto (had Dunlop SP Winter Sport M3's, heb nu Goodyear Ultragrip 7's) en die hebben nog meer grip. Ik moet moeite doen grip te verliezen met deze banden, zelfs met de warme temperaturen van afgelopen maanden.

Ik ben zelf groot voorstander van hoe het in Duitsland geregeld is. Actieve controle vind er niet heel erg plaatst, maar zodra er een ongeval plaatsvind, wordt er wel gekeken naar de technische staat van de auto, en ook welke banden eronder lagen. Zijn die ongeschikt voor de situatie ter plaatse en er is onduidelijkheid over de exacte schuldvraag, dan wordt die in het nadeel van de auto met verkeerde banden gekozen.
Of anders gezegd, als er bij sneeuw iemand tegen mij aan glijdt en die persoon heeft zomerbanden, is die gewoon de sjaak en zou ik schadeloos gesteld worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

begintmeta schreef op maandag 30 januari 2012 @ 20:13:
[...]

Zoals ik al had gepost denk ik niet dat het zo'n vaart zou lopen, maar ik neem aan dat het rubber van dezelfde winter(of zomer)band bij hogere temperaturen meestal zachter is dan bij lagere temperaturen.
Precies, en zachter rubber heeft over het algemeen meer grip. Dus wat is precies je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
deepbass909 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:32:
Ik ben zelf groot voorstander van hoe het in Duitsland geregeld is. Actieve controle vind er niet heel erg plaatst, maar zodra er een ongeval plaatsvind, wordt er wel gekeken naar de technische staat van de auto, en ook welke banden eronder lagen. Zijn die ongeschikt voor de situatie ter plaatse en er is onduidelijkheid over de exacte schuldvraag, dan wordt die in het nadeel van de auto met verkeerde banden gekozen.
Of anders gezegd, als er bij sneeuw iemand tegen mij aan glijdt en die persoon heeft zomerbanden, is die gewoon de sjaak en zou ik schadeloos gesteld worden.
In de praktijk betekent dit dus gewoon heel de winter op winterbanden rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dfrenner schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:22:
[...]

Helemaal niet juist. Er zijn genoeg mensen die geen winterbanden willen kopen omdat het toch maar heel af en toe sneeuwt etc. Die worden met zo een regel niet verplicht om wel winterbanden te kopen. Ze moeten alleen wel hun auto laten staan die paar dagen dat er wel sneeuw ligt. Dat is de afweging die ze zelf gemaakt hebben. Ik neem aan dat iedereen het hier eens is dat zomerbanden een verhoogt risico geven als er daadwerkelijk sneeuw ligt (meer dan de twee μm van gisteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
EddoH schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:20:
... Precies, en zachter rubber heeft over het algemeen meer grip. Dus wat is precies je punt?
Mijn punt kon je lezen in de eerdere post.

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 31-01-2012 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

EddoH schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:20:
[...]

Precies, en zachter rubber heeft over het algemeen meer grip. Dus wat is precies je punt?
Niet helemaal waar, zachter rubber van een winterband geeft helemaal niet per definitie meer grip. Het profiel kan meer vervormen, waardoor grip juist afneemt. Daarnaast is het niet zachter zoals een F1 slick zachter is (die plakt namelijk letterlijk), maar voor flexibeler.
dfrenner schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:22:
[...]

Wat fsfikke al zegt. Bovendien zijn er ook in Duitsland genoeg regio's waar het relatief weinig of nooit sneeuwt en het nut van winterbanden dus discutabel is. Maar het nut van die banden in het bergachtige zuiden hoeft weinig toelichting.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 09:24
Persoonlijk ben ik fan van de All weather rainsport banden.
prima voor alle seisoenen zachte compound voor de zomer
goede afwatering en profiel voor de winter.
En in die 3 dagen sneeuw per jaar (dan staat het land toch in de file) doen ze het ook uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42

_Arthur

blub

fsfikke schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:26:
Ze moeten alleen wel hun auto laten staan die paar dagen dat er wel sneeuw ligt.
Dat doen ze natuurlijk niet he want ze moeten en zullen net die dag maar naar oma toe moeten op de koffie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

_Arthur schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:47:
[...]

Dat doen ze natuurlijk niet he want ze moeten en zullen net die dag maar naar oma toe moeten op de koffie :/
Prima maar daar zou die wet dan voor zijn. Of ze krijgen een prent, of ze zijn de lul als ze schade rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Precies, zo werken snelheidslimieten en andere regels ook. Als iemand per se naar oma wil racen met >200km/u wordt hij door die regelgeving ook niet tegengehouden.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 31-01-2012 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

deepbass909 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:32:
Ik denk dat er eerlijk gezegd nauwelijks extra schades direct te koppelen zijn aan gebruik van winterbanden op dagen dat ze eigenlijk niet nodig zijn. Vergeet niet dat een mainstream winterband nog altijd beter presteert in alle omstandigheden (zelfs de zomer bij 30 graden) dan een bokkie-wokkie goedkope zomerband.
Extra schades zijn niet te koppelen, want we hebben de gegevens niet, maar een bokkie-wokkie band heeft herin weinig te maken. Wanneer iemand die de bewuste keuze maakt om in de winter op winterbanden te gaan rijden ligt het in de lijn der verwachting dat de band die in de zomer gereden wordt van een dito kwaliteit is (slechte winterband - slechte zomerband, goede winterband - goede zomerband, etc.). Vorig jaar was meer dan de helft van de dagen in de winterbandmaanden (jan-mrt en okt-dec) gemiddeld boven de 7 graden. Hoe presteert die winterband dan in vergelijking met een zomerband?
Nee, niet per definitie, als de ander geen directe schuld had aan de schade dan kan jij door de zomerbanden deels schadeloos gesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

deepbass909 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:43:
[...]

Niet helemaal waar, zachter rubber van een winterband geeft helemaal niet per definitie meer grip. Het profiel kan meer vervormen, waardoor grip juist afneemt. Daarnaast is het niet zachter zoals een F1 slick zachter is (die plakt namelijk letterlijk), maar voor flexibeler.
Ik geloof niet dat winterbanden bij normale temperaturen zo zacht zijn dat ze minder grip zouden hebben dan bij koudere temperaturen. Dat ze bij 40 graden in de woestijn op heet asfalt minder presteren, soit, maar met 10 graden verschil lijkt me dit nogal vergezocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Speedpete schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:18:
Extra schades zijn niet te koppelen, want we hebben de gegevens niet, maar een bokkie-wokkie band heeft herin weinig te maken. Wanneer iemand die de bewuste keuze maakt om in de winter op winterbanden te gaan rijden ligt het in de lijn der verwachting dat de band die in de zomer gereden wordt van een dito kwaliteit is (slechte winterband - slechte zomerband, goede winterband - goede zomerband, etc.). Vorig jaar was meer dan de helft van de dagen in de winterbandmaanden (jan-mrt en okt-dec) gemiddeld boven de 7 graden. Hoe presteert die winterband dan in vergelijking met een zomerband?
Winterbanden presteren niet slecht met hogere temperaturen. Je wil ze er alleen liever niet ophebben op 20+ graden omdat ze dan te snel slijten. Met 7 graden is het nog niet zo warm dat het rubber zo zacht wordt dat je grip gaat verliezen.

Het nut van profiel is overigens gewoon het afvoeren van water. Op een droge ondergrond is geen profiel beter (in de F1 rijden ze als het even kan ook op slicks). Het nadeel van slicks is alleen dat je bij het minste beetje water al gaat aquaplanen.

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 31-01-2012 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
EddoH schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:25:
...
Ik geloof niet dat winterbanden bij normale temperaturen zo zacht zijn dat ze minder grip zouden hebben dan bij koudere temperaturen. Dat ze bij 40 graden in de woestijn op heet asfalt minder presteren, soit, maar met 10 graden verschil lijkt me dit nogal vergezocht...
Zoals ik al aangaf denk ik ook niet dat het wat dat betreft snel iets uit zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Hydra schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:28:
Winterbanden presteren niet slecht met hogere temperaturen.
Maar in algemene zin wel slechter dan zomerbanden bij hogere temperaturen, of zoals de fabrikanten roepen: "al bij temperaturen onder de 7 graden hebben winterbanden nut".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Speedpete schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:19:
...
Maar in algemene zin wel slechter dan zomerbanden bij hogere temperaturen, of zoals de fabrikanten roepen: "al bij temperaturen onder de 7 graden hebben winterbanden nut".
Uit dat laatste valt het eerste op zich niet te concluderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Speedpete schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:19:
Knappe conclusie inderdaad. :D
Het verschil is dat 'gewone banden' onder een bepaalde temperatuur ineens minder zouden gaan presteren, iets waar de winterbanden geen last van zouden hebben.

Ach ik kan ook nog wel een nadeel van winterbanden bedenken. Iedereen wordt verteld dat hij met minder dan 4 mm niet meer winterwaardig is dus gaat men die oprijden in de zomer. Zo rijdt straks half Nederland in de zomer rond met halfgare winterbanden. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

begintmeta schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:25:
[...]

Uit dat laatste valt het eerste op zich niet te concluderen.
Zoals de VACO zelf meld: "Omdat het kwik rond de 10 graden schommelt, zullen er nog geen gevaarlijke situaties ontstaan. Maar aangezien winterbanden pas echt effect hebben zodra het kouder is dan 7 graden, is een positief effect ook niet merkbaar."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ah ik zie al hoe je hem bedoeld, de zin is variabel op te vatten. Je bedoelt niet dat de banden bij hogere temperaturen extra slecht gaan presteren, zo leek het wel even. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Gonadan schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:58:
Ah ik zie al hoe je hem bedoeld, de zin is variabel op te vatten. Je bedoelt niet dat de banden bij hogere temperaturen extra slecht gaan presteren, zo leek het wel even. :)
Dat bedoel ik inderdaad niet :) De formulering had wat gelukkiger gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Speedpete schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 17:13:
Dat bedoel ik inderdaad niet :) De formulering had wat gelukkiger gemogen.
Ik heb het nog een keer gelezen en ik zie echt niet hoe dat anders te interpreteren is, maargoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hmm, het is ineens gaan sneeuwen. En ik hoorde dat er een weeralarm is afgekondigd. Dat betekent vaak dat men al eerder naar huis gaat, en dat het straks dus lekker rustig is op de weg :)

Ik heb de winterbanden maar in de garage laten staan. Normaalbanden werken prima bij sneeuw en veel beter bij droog wegdek. Ik heb toch geen moeite met wegrijden uit m'n parkeervak (parkeergarage, dus geen sneeuw) en ik begreep dat morgen alles alweer weg is. Wel heb ik de calamiteitendoos in de auto gelegd, met daarin strooizout, dik schoeisel, trui, opvouwbare schep en noodvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Gat in de markt: sneeuwbanden voor vrachtwagens... Ze staan hier 3 rijen dik op de oprit want ze komen niet omhoog _O- _O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Trommelrem schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 12:29:
Hmm, het is ineens gaan sneeuwen. En ik hoorde dat er een weeralarm is afgekondigd. Dat betekent vaak dat men al eerder naar huis gaat, en dat het straks dus lekker rustig is op de weg :)

Ik heb de winterbanden maar in de garage laten staan. Normaalbanden werken prima bij sneeuw en veel beter bij droog wegdek. Ik heb toch geen moeite met wegrijden uit m'n parkeervak (parkeergarage, dus geen sneeuw) en ik begreep dat morgen alles alweer weg is. Wel heb ik de calamiteitendoos in de auto gelegd, met daarin strooizout, dik schoeisel, trui, opvouwbare schep en noodvoer.
Ik zou die winterbanden ook vooral niet gebruiken nu het sneeuwt. Misschien van de zomer een keertje er onder gooien!

Pagina: 1 ... 44 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.