Nou.. die winterbanden gaan er maar weer eens onder vandaan

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Verwijderd
Als een man dit zou zeggen zou ik het al gaar vinden, maar als ik het een vrouw in een Starlet dit hoor zeggen lopen de tranen over de wangen van het lachen.Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 10:05:
[...]
Nee hoor. Maar als jij het prettig vind om op al je veiligheids gadgets te vertrouwen, het verschil niet voelt, good for you!![]()
@Shameete: dat de politie er een oordeel over heeft zegt je genoeg? Wat ben jij een slimme meneer dan zeg!![]()
Ik hou heel erg veel van auto's, heb al in heel veel verschillende speeltjes mogen rijden, ik rij te hard en sportief, maar dit is wat ik niet doe: bumperkleven, mensen achtervolgen op de snelweg omdat m'n egotje is aangetast, onnodig links rijden, mensen klem rijden, te zacht rijden op de snelweg, door rood rijden, te laat optrekken bij een stoplicht omdat je lippestift er nog niet goed op zit en je niet door hebt dat dat ding al op groen staat, zonder carkit bellen, ruitenwisservloeistof in m'n oliereservoir doen, niet in m'n achteruitkijkspiegel kijken, inparkeren met behulp van die verschillende irriterende parkeersensoren en rijden zonder gordel.
Maar als de politie in burger naast me staat en ik trek op met piepende banden, dan wordt dat bestempeld als sportief rijgedrag ja.
Maar mocht ik je tegenkomen op den snelweg, dan wil ik je best met liefde rechts inhalen!
Oja, wat ik ook niet is...rijden op WINTERBANDEN!
![]()
back to the studio!
Als het echt beter zou werken zouden ze er in de F1 en WRC ook mee rijden, doen ze niet. Dat het beter werkt voor 99% van de dagelijkse forens, onmiddellijk mee eens.redwing schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 12:07:
[...]
Als het bij rijden op het randje al beter werkt, mag je toch wel aan nemen dat het bij normaal woon-werk verkeer dus zeker beter werkt ?
Alhoewel het de vraag natuurlijk is of je niet op het randje aan het rijden bent als het systeem in moet grijpen (al dan niet door je eigen schuld)
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
[ Voor 25% gewijzigd door -tom-562 op 13-01-2012 15:49 ]
Vaak bu'j te bang!
Verwijderd
Zowel TC als ABS zijn bij zowel F1 als WRC verbodenArfman schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:46:
[...]
Als het echt beter zou werken zouden ze er in de F1 en WRC ook mee rijden, doen ze niet. Dat het beter werkt voor 99% van de dagelijkse forens, onmiddellijk mee eens.
[removed]
Is verboden. Als ze het toelaten gaan de rondetijden onmiddelijk omlaag en worden er zo weinig fouten gemaakt dat inhalen onmogelijk wordt. Het zegt alles. Als de god-like F1 coureurs zelfs baat hebben bij ABS en TC, hoe durven hier dan mensen glashard te beweren dat ze zelf beter zijn dan de genoemde systemen. Rollen je de tranen toch over je wangen van het lachenArfman schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:46:
[...]
Als het echt beter zou werken zouden ze er in de F1 en WRC ook mee rijden, doen ze niet. Dat het beter werkt voor 99% van de dagelijkse forens, onmiddellijk mee eens.
Snow driving? Ik zie alleen maar zoute blubber op die weg.Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:59:
(snelheid in deze video was lager dan het uit ziet, gemaakt met een oude telefoon)
[video]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Neuh hoor...Arfman schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:02:
Hopelijk volgende week eindelijk nut voor de winterbanden![]()
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Fout, u gaat niet door voor de koelkast..... Zoals al eerder gezegd kan een coureur met geen mogelijkheid alle 4 wielen apart bedienen en per wiel optimaal remmen. Electronica kan dit echter zonder problemen. Wat jij zegt geldt voor oudere/goedkopere ABS'en, moderne werken op alle 4 de wielen afzonderlijk.masterslave schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 21:54:
Ondanks dat het niet over winterbanden gaat...
Zonder ABS is je remweg korter dan met ABS, maar enkel en alleen op voorwaarde dat je een ervaren autocoureur bent. In de F1 wordt de remweg met ABS absoluut niet korter.
[removed]
Wat een harde plastic knopjes, vast geen Duitse wagen.MAX3400 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:05:
[...]
Neuh hoor...Ik heb een sneeuwstand op mijn dashboard?
![]()
[afbeelding]
Verwijderd
Ook geen Franse. Vast iets Aziatisch, ziet er iig goedkoop uit. Wellicht van de Evo die hij gaat verkopen?Het Fantoom schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:27:
[...]
Wat een harde plastic knopjes, vast geen Duitse wagen.
Wikipedia: Active Yaw ControlVerwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:59:
[...]
Overigens helpt dat knopje geen zak met remmen en sturen
Verwijderd
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 00:11 ]
Verwijderd
ik denk het, jij zegt het
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 00:23 ]
Dat is toch het eerste waar je naar kijkt als je een auto gaat kopen ??Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 00:22:
trouwens hoe komen jullie erop om door het uiterlijk van de knopjes te bepalen of een auto nu goed (goedkoop) is of niet?
[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 14-01-2012 08:50 ]
[removed]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
met winterbanden?Gonadan schreef op maandag 16 januari 2012 @ 09:12:
Nou is het eindelijk weer eens knap koud, ben ik op de fiets.
Verwijderd
Bij mij ook...wie rijdt er een Starlet?Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:39:
[...]
Als een man dit zou zeggen zou ik het al gaar vinden, maar als ik het een vrouw in een Starlet dit hoor zeggen lopen de tranen over de wangen van het lachen.
Brr...misschien toch binnenkort je winterbanden nodig? Voelde erg ijzig aan vanochtend, krijgen we dan alsnog de winter.Gonadan schreef op maandag 16 januari 2012 @ 09:12:
Nou is het eindelijk weer eens knap koud, ben ik op de fiets.
Nee, een Japanner. Je weet wel, dat volk wat prachtige auto's maakt met geweldige techniek die toch flink goedkoper zijn dat Duits spul omdat ze niet met stelplaatjes de naad link en rechts op het dashboard tot op de micron nauwkeurig afstellen maar hun aandacht besteden aan dingen die er wel toe doen.Het Fantoom schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:27:
[...]
Wat een harde plastic knopjes, vast geen Duitse wagen.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Obvious troll is obvious.AtleX schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:27:
[...]
Nee, een Japanner. Je weet wel, dat volk wat prachtige auto's maakt met geweldige techniek die toch flink goedkoper zijn dat Duits spul omdat ze niet met stelplaatjes de naad link en rechts op het dashboard tot op de micron nauwkeurig afstellen maar hun aandacht besteden aan dingen die er wel toe doen.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Troll? Hij heeft gelijk. Doordat de afwerking simpel en degelijk is en zij de meeste aandacht aan de zaken die de auto rijdend houden besteden blijven die krengen altijd maar gaan. Dat ze retesaai zijn en weinig tot de verbeelding spreken is een ander verhaal. Ieder zijn meug zullen we maar zeggen toch?Gunner schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:32:
Obvious troll is obvious.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
ben niet echt een oosterse auto liefhebber maar saai zou ik de modellen van tegenwoordig toch niet echt noemenGonadan schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:35:
[...]
Troll? Hij heeft gelijk. Doordat de afwerking simpel en degelijk is en zij de meeste aandacht aan de zaken die de auto rijdend houden besteden blijven die krengen altijd maar gaan. Dat ze retesaai zijn en weinig tot de verbeelding spreken is een ander verhaal. Ieder zijn meug zullen we maar zeggen toch?
wat is er mis met een starlet?Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 10:23:
[...]
Bij mij ook...wie rijdt er een Starlet?
Verwijderd
Geen idee, wat mij betreft niets. Repeat hier had het over een vrouw in een starlet, misschien denkt ie dat ik er één rij?
Dan ben je best goed met vreemde talen thuis op de bankVerwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:00:
[...]
Heb persoonlijk wel een grote voorliefde voor japanertjes, ook al rijd ik een fransmannetje momenteel.
Verwijderd
MAX3400 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:07:
[...]
Dan ben je best goed met vreemde talen thuis op de bank
https://niels.nu
Saai?Gonadan schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:35:
[...]
Dat ze retesaai zijn en weinig tot de verbeelding spreken is een ander verhaal.
[J|O|R] <- .signature.gz
Dat had ik ook zeker verwacht hoor dat er verschil in zat. Was ook redelijk de max aan het opzoeken van de band.Sick Nick schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:19:
Joh, gek dat er verschil in zitB-merk winterband vs A-merk supersport band...
IkVerwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 10:23:
Bij mij ook...wie rijdt er een Starlet?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het rubber is zachter, dus slijt ook een stuk harder...The Eagle schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 18:14:
Wat ik me ineens afvraag: nu de echte kou en sneeuw kennelijk besloten hebben weg te blijven, wat voor invloed heeft dat qua evt extra slijtage van de winterbanden
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat is bij elke band het geval, hoe hard het slijt heeft te maken met hoe zacht een band is. De Toyo Proxes CF1 is bijvoorbeeld een extreem zachte zomerband, terwijl de Toyo Snowproxes S951 een vrij harde winterband is. Zelfs al zou ik de hele zomer doorrijden op die winterband, dan nog slijt die zomerband harder.MikeyMan schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 18:57:
Ja, dat was de vraag niet...
Een winterband slijt harder als het warm is dan als het koud is... Daar is geen speld tussen te krijgen, lijkt me...
[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 19-01-2012 19:18 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is wel een heel slecht voorbeeld om oosterse auto's mee aan te prijzen, een Hyundai met Mercedes grille?Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:48:
[...]
ben niet echt een oosterse auto liefhebber maar saai zou ik de modellen van tegenwoordig toch niet echt noemen![]()
[afbeelding]
Verwijderd
ojee, en mijn jeep lijkt ook op een ander 80's model 4x4....Het Fantoom schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:21:
[...]
Dat is wel een heel slecht voorbeeld om oosterse auto's mee aan te prijzen, een Hyundai met Mercedes grille?
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Gewoon op nat zie ik geen voordelen, en het gaat om een A merk (Dunlop Wintersport 3D met nog bijna alle profiel).adinsx schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:35:
Ik hou tot 80 a 90 in de derde versnelling gewoon wielspin![]()
Nee, winterbanden kunnen wel voordeel hebben, ook op nat. Maar alleen bij de A-merken.
Maar niettemin, 20cm sneeuw mag er wel vallen.
Veel schade overigens?
Verwijderd
[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 12:46 ]
Verwijderd
Verwijderd
ja ik weet exact wat je bedoeld, iedereen probeert er tussendoor te glippen en de ander mag weer vol op de rem.UltraSub schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:24:
Geweldig, die winterbanden met nat weer.
Die langere remweg die het spul heeft op zeiknat, kwam ik afgelopen maandag tekort. Kop staartje. Kwam zelf een cm of 30 tekort. Die achter me nog wel wat meer. Ik durf wel te stellen dat het met zomerbandjes geen tik was geweest.
(Nee, geen off-topic discussies over afstand houden/aanpassen/yada yada, er was ZAT afstand, maar eenieder die het ooit eens heeft meegemaakt weet hoe het gaat bij een el-rapido kopstaartje op een hele drukke weg in de spits).
[ Voor 9% gewijzigd door Gabliboeba op 20-01-2012 19:21 ]
Dit is een soort van urban legend die volgens mij al stamt uit de jaren '80 toen abs nog in de kinderschoenen stond.masterslave schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 21:54:
Ondanks dat het niet over winterbanden gaat...
Zonder ABS is je remweg korter dan met ABS, maar enkel en alleen op voorwaarde dat je een ervaren autocoureur bent. In de F1 wordt de remweg met ABS absoluut niet korter.
Het is gewoon een feit dat maximaal remmen zonder ABS een kortere remweg oplevert dan vol met ABS in de ankers knallen. Alleen wij als normale automobilisten kunnen simpelweg niet maximaal remmen zonder ABS.
[ Voor 37% gewijzigd door UltraSub op 25-01-2012 10:41 ]
Ik weet nog dat ik met zomerbandjes met v70 op een gladde weg reed waarbij mijn rechterwiel over een strook reed waar geen sneeuw lag (en dus grip had). Fantastisch om dan te zien dat de electronica de boel dan steeds netjes recht trektdfrenner schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:31:
Wat werkte de DSTC van Volvo verfijnd in verhouding tot dit...
Nou, dit was niet eens zo'n steile heuvel met een cm of 5 sneeuw. Waar ik vorig jaar toch echt veel steilere opritten met een cm of 10 probleemloos omhoog kwam.UltraSub schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:40:
Je autokeuze baseren op 1 heuvel met sneeuw, en de werking van ESP.![]()
![]()
Sure, lekker terug naar Volvo. Weet ik weer waarom die bestuurders de naam hebben![]()
/edit
Wat je bandenboer je vertelde klopt. Of ze hebben ergens iets gemist bij WRC. Als je ziet hoe smal de bandjes zijn in de sneeuw
An sich logisch, minder breed, is meer druk per cm2.
Te hard? Stapvoets, het was een heuvel naar het hotel toe..._JGC_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:44:
Echte mannen hebben geen ESP nodig toch?
Over het algemeen wordt gesteld dat smallere banden meer druk per cm2 hebben dan bredere banden, en hoe hoger de druk, hoe dieper je door de sneeuw drukt. Als je heen en weer zwabberde met je Skoda betekent dat gewoon dat je te weinig zijdelings grip hebt voor de snelheid die je rijdt. Of je winterbanden kwamen te kort, of je reed gewoon te hard voor de situatie. ESP is leuk, maar het is niet de oplossing voor alles.
Vorig jaar lag er echt veel sneeuw (cm of 10-15) en toen waren de andere Nederlanders daar met een Subaru Outlander 4WD. Vanuit stilstand op de ik gok 14% helling naar het hotel toe, moest hij toch even achteruit om een aanloopje te nemen. De voorwiel aangedreven C30 daarentegen had geen aanloop nodigRed devil schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:45:
Ik weet nog dat ik met zomerbandjes op een gladde weg reed waarbij mijn rechterwiel over een strook reed waar geen sneeuw lag (en dus grip had). Fantastisch om dan te zien dat de electronica de boel dan steeds netjes recht trekt
[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 25-01-2012 11:05 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 46% gewijzigd door Daniel36 op 25-01-2012 11:10 ]
Zou het misschien ook aan allerlei andere parameters kunnen liggen, zoals bijvoorbeeld de condities onder die sneeuwlaag (ijzel vs droog wegdek)? Je kunt gewoon geen vergelijk maken tussen twee auto's als je er een jaar (!) tijd tussen hebt zitten. Een lager gewicht is ook niet per definitie beter, als je daardoor meer op dan door de sneeuw rijdt.dfrenner schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:54:
[...]
Nou, dit was niet eens zo'n steile heuvel met een cm of 5 sneeuw. Waar ik vorig jaar toch echt veel steilere opritten met een cm of 10 probleemloos omhoog kwam.
Dan ligt het dus volledig aan het ESP systeem van VAG... Want aan de banden kan het niet liggen... Gewicht van de auto is lager...
Geloof je dat nu echt? Die Subaru had ook vanuit stilstand weg kunnen rijden natuurlijk. Je wil toch niet serieus beweren dat een 4WD auto een helling niet zonder aanloopje op kan, maar jouw C30 het zonder aanloop kon? Stond die Outlander bijvoorbeeld op winterbanden?Vorig jaar lag er echt veel sneeuw (cm of 10-15) en toen waren de andere Nederlanders daar met een Subaru Outlander 4WD. Vanuit stilstand op de ik gok 14% helling naar het hotel toe, moest hij toch even achteruit om een aanloopje te nemen. De voorwiel aangedreven C30 daarentegen had geen aanloop nodig
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Dat klopt, het gaat helemaal vanzelfGonadan schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:04:
Zoals je het nu beschrijft hoef je met een Volvo dus niet te kunnen rijden?
Dat zou kunnen, maar het constant uitslaan van de toerenteller is wel een verschil dat ieder jaar gelijk is. Dat zegt best iets over de werking van beide systemen als de ene het wel doet en de ander nagenoeg niet.Grrrrrene schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:07:
Zou het misschien ook aan allerlei andere parameters kunnen liggen, zoals bijvoorbeeld de condities onder die sneeuwlaag (ijzel bijvoorbeeld)? Je kunt gewoon geen vergelijk maken tussen twee auto's als je er een jaar (!) tijd tussen hebt zitten. Een lager gewicht is ook niet per definitie beter, als je daardoor meer op dan door de sneeuw rijdt.
Ja wel winterbanden, verder is het toch echt wat gebeurde... Ik stond achter meneer op dezelfde helling. Er lag toen echt veel sneeuw, andere auto's reden op dat moment al met kettingen... We hebben het er later nog over gehad, maar hij gaf aan dat hij niet weg kwam en dat de er misschien een hobbeltje onder de sneeuw op dat punt lag. Feit is dat ik op datzelfde punt ernaast in de verse sneeuw stil ben gaan staan en wel weggereden ben. Tja die Subaru ging toen hij eenmaal van zijn plek was veeel sneller omhoog en ik een stuk trager, maar vanuit stilstand, kwam ik op dat punt wel omhoog.Geloof je dat nu echt? Die Subaru had ook vanuit stilstand weg kunnen rijden natuurlijk. Je wil toch niet serieus beweren dat een 4WD auto een helling niet zonder aanloopje op kan, maar jouw C30 het zonder aanloop kon? Stond die Outlander bijvoorbeeld op winterbanden?
Eerste week van dit jaar toen we wegreden uit Oostenrijk kwam ik tegen een heuvel op een sneeuwschuiver tegen. Daarvoor ging het prima, maar die sneeuwschuiver schoof de sneeuw weg en dus lag er daarna alleen nog maar die gladde ijslaag. En dat lukte dus niet meer. Hele stuk achteruit terug en toen de kettingen eronder.Grrrrrene schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:07:
Zou het misschien ook aan allerlei andere parameters kunnen liggen, zoals bijvoorbeeld de condities onder die sneeuwlaag (ijzel vs droog wegdek)? Je kunt gewoon geen vergelijk maken tussen twee auto's als je er een jaar (!) tijd tussen hebt zitten. Een lager gewicht is ook niet per definitie beter, als je daardoor meer op dan door de sneeuw rijdt.
F1 wordt dan ook niet verreden op ijscircuits.Hydra schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:36:
Als druk per vierkante centimeter zo belangrijk was hadden F1 wagens wel fietsbandjes volgens mij..
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
[ Voor 47% gewijzigd door GaMeOvEr op 25-01-2012 12:48 ]
Aannames zijn fataal.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
als het wegdek op bepaalde plekken spekglad word dan helpt ook winterbanden niks.Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:14:
Ook op ijs is het verschil aanzienlijk.
Verwijderd
Vast... Helaas is, geloof ik, vanavond op Veronica de aflevering van Top Gear Winter Olympics; het maakt amper wat uit als je die auto's ziet glijden...Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:14:
Ook op ijs is het verschil aanzienlijk.
Verwijderd
Tweede filmpje, rond de 1 minuut... Valt het wel ff op dat de auto met winterbanden niet alleen harder gaat rijden en daardoor ook verder moet remmen? Precies het "gevaar" van winterbanden; overmoedVerwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:53:
Bron: rijden met auto's met en zonder winterbanden op een gladde cirkel en baan.
Dit soort dingen:
YouTube: Kuiken winterbanden test
Hier op een echte ijsbaan (filmpje is volgens mij al eens geplaatst):
YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice
Verwijderd
Hoezo verhaaltje? Jij linkt een filmpje, daar valt mij wat in op en dan is het maar een verhaal/fabel?Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:12:
Ze testen toch de grip. Je ziet toch dat de auto met winterbanden in elke test veel beter presteert
Zo kan ik overal wel verhaaltjes over gaan verzinnen als het resultaat me niet bevalt.
Zal niet zoveel verschil maken aangezien ze allemaal opgehouden worden door mensen op zomerbandenMAX3400 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:32:
Heb net het weerbericht gezien; van mij mag het volgende week wel gaan sneeuwen hier; eens zien hoeveel mensen met winterbanden op tijd op werk komen
Onzin. Op ijs heb je niet meer grip op winterbanden. Bron: eigen ervaring.Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:12:
Ze testen toch de grip. Je ziet toch dat de auto met winterbanden in elke test veel beter presteert
Zo kan ik overal wel verhaaltjes over gaan verzinnen als het resultaat me niet bevalt.
[ Voor 32% gewijzigd door Gunner op 27-01-2012 20:34 ]
Verwijderd
Als je de filmpjes bekijkt zie je dus dat het wel scheelt.Gunner schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:33:
[...]
Zal niet zoveel verschil maken aangezien ze allemaal opgehouden worden door mensen op zomerbanden
Al betwijfel ik of het gaat sneeuwen.
[...]
Onzin. Op ijs heb je niet meer grip op winterbanden. Bron: eigen ervaring.
Filmpjes zeggen me niets als mijn eigen ervaring op goede winterbanden anders is.Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:38:
[...]
Als je de filmpjes bekijkt zie je dus dat het wel scheelt.
Dat is ook geheel het doel niet van dat soort banden.Het Fantoom schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:39:
Dat vind ik wel de grootste grap van die winterbanden. Al die mensen die al vanaf november op winterbanden rijden 'voor het geval dat', en al ligt er sneeuw zijn ze nog niet sneller omdat heel het verkeer vaststaat.
[ Voor 42% gewijzigd door Gunner op 27-01-2012 20:41 ]
Verwijderd
Dus het is gewoon verjaardagspraat.Gunner schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:40:
[...]
Filmpjes zeggen me niets als mijn eigen ervaring op goede winterbanden anders is.
[...]
Dat is ook geheel het doel niet van dat soort banden.
[ Voor 2% gewijzigd door PWM op 28-01-2012 09:29 . Reden: De :') is niet bedoelt om berichten van anderen af te zeiken ]
Echt een goede bron is dat filmpje natuurlijk niet. Er wordt niet eens vermeld welk type banden gebruikt wordt en met welke profieldiepte. Op nat wegdek kunnen zomerbanden onderling ook al enorm verschillen als een A-merk band met een discountband vergelijkt. Voor het effect kun je wel raden welke zomerband eronder wordt gezet.Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:43:
[...]
Dus het is gewoon verjaardagspraat.
Je ziet een filmpje op een ijsbaan welke best goed opgezet is. Duidelijk verschil, maar toch is het niet zo want Schumacher zelf heeft het allemaal beter vergeleken hoor
Sommige mensen.
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 27-01-2012 21:27 ]
Artikeltje van ADAC vertaald in EngelsVerwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:50:
... terwijl de mensen die zeggen dat er geen verschil is het helemaal niet onderbouwen.
Naar mijn bescheiden mening is het enige juiste antwoord op deze vraag: minder slecht.Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:07:
maar hoe verhoudt zich dit nu op ijs?
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Haak ik even in (zie ook mijn eerdere posts hierboven over de BMW's): betekent dus eigenlijk dat je onder winterse omstandigheden per definitie meer afstand moet houden dan bij droog weer. En misschien generaliseer ik wel weer maar hoeveel automobilisten met winterbanden rijden dus toch te hard of te kort op hun voorligger "omdat ze winterbanden hebben"?Speedpete schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:20:
[...]
Naar mijn bescheiden mening is het enige juiste antwoord op deze vraag: minder slecht.
Leuk testjes en filmpjes, maar als je op ijs met een gangetje van 25km/h op zomerbanden 35m nodig hebt en op winterbanden 23m (bron: ANWB), dan leg je het sowieso af, zeker als je vuistregel meeneemt dat de stopafstand verviervoudigd bij een verdubbeling van de snelheid.
Grootste commentaar aan het tweede filmpje is dat ABS aanstaat ("The limited traction of the summer tires on the red car caused the car's anti lock braking system to work overtime."), op ijs is de remweg met ABS over het algemeen langer, zeker met oudere systemen.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq