Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.851 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Nou.. die winterbanden gaan er maar weer eens onder vandaan :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Terwijl er vanaf volgende week nachtvorst en mogelijk natte sneeuw komt. Het meest winterse weer tot nu toe. 8)7

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Nou ja, in Zuid-Limburg heeft al sneeuw gelegen.... ;)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 10:05:
[...]

Nee hoor. Maar als jij het prettig vind om op al je veiligheids gadgets te vertrouwen, het verschil niet voelt, good for you! ;)

@Shameete: dat de politie er een oordeel over heeft zegt je genoeg? Wat ben jij een slimme meneer dan zeg! *O*

Ik hou heel erg veel van auto's, heb al in heel veel verschillende speeltjes mogen rijden, ik rij te hard en sportief, maar dit is wat ik niet doe: bumperkleven, mensen achtervolgen op de snelweg omdat m'n egotje is aangetast, onnodig links rijden, mensen klem rijden, te zacht rijden op de snelweg, door rood rijden, te laat optrekken bij een stoplicht omdat je lippestift er nog niet goed op zit en je niet door hebt dat dat ding al op groen staat, zonder carkit bellen, ruitenwisservloeistof in m'n oliereservoir doen, niet in m'n achteruitkijkspiegel kijken, inparkeren met behulp van die verschillende irriterende parkeersensoren en rijden zonder gordel.

Maar als de politie in burger naast me staat en ik trek op met piepende banden, dan wordt dat bestempeld als sportief rijgedrag ja.
Maar mocht ik je tegenkomen op den snelweg, dan wil ik je best met liefde rechts inhalen!

Oja, wat ik ook niet is...rijden op WINTERBANDEN!

_O-

back to the studio!
Als een man dit zou zeggen zou ik het al gaar vinden, maar als ik het een vrouw in een Starlet dit hoor zeggen lopen de tranen over de wangen van het lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:16

Arfman

Drome!

redwing schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 12:07:
[...]

Als het bij rijden op het randje al beter werkt, mag je toch wel aan nemen dat het bij normaal woon-werk verkeer dus zeker beter werkt ?

Alhoewel het de vraag natuurlijk is of je niet op het randje aan het rijden bent als het systeem in moet grijpen (al dan niet door je eigen schuld)
Als het echt beter zou werken zouden ze er in de F1 en WRC ook mee rijden, doen ze niet. Dat het beter werkt voor 99% van de dagelijkse forens, onmiddellijk mee eens.

Eergisteren een soort noodstop moeten maken op de Kumho winterbanden onder de Yaris. Heel klein stapje opzij van achteren (nauwelijks waarneembaar) maar dat had meer te maken met de korte wielbasis dan met de banden had ik het idee. Stond ruim op tijd stil, zelfs met een graad of 10 boven nul :Y)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:29

-tom-562

Oliesjeik

Naar mijn weten is TC in de F1 sinds een aantal jaar weer verboden om het weer interessant te maken... (als in, het vergt meer skills van de coureurs om zonder TC te rijden)

[ Voor 25% gewijzigd door -tom-562 op 13-01-2012 15:49 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onder de t-bird had ik wederom geen winterbanden, wel TC (traction-Control) en ondersteund door ABS.
mooiste was, de T-Bird had tevens een D*...
oftewel, automaat in sneeuwstand 8)
motorvermogen werd met de helft gereduceert.

Zomerbanden (205 voor, 225 achter ) en gewoon aanpassen aan de snelheid.
onder de kap, 4.6 V8 automaat met achterwiel aandrijving.

merendeels mensen gezien die te snel reden toendertijd en later tegengekomen in de vangrail met neusje in tegengestelde richting.

(snelheid in deze video was lager dan het uit ziet, gemaakt met een oude telefoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
Arfman schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:46:
[...]

Als het echt beter zou werken zouden ze er in de F1 en WRC ook mee rijden, doen ze niet. Dat het beter werkt voor 99% van de dagelijkse forens, onmiddellijk mee eens.
Zowel TC als ABS zijn bij zowel F1 als WRC verboden :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Arfman schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:46:
[...]

Is verboden. Als ze het toelaten gaan de rondetijden onmiddelijk omlaag en worden er zo weinig fouten gemaakt dat inhalen onmogelijk wordt. Het zegt alles. Als de god-like F1 coureurs zelfs baat hebben bij ABS en TC, hoe durven hier dan mensen glashard te beweren dat ze zelf beter zijn dan de genoemde systemen. Rollen je de tranen toch over je wangen van het lachen :P

Maar op een punt ben ik het wel met ze eens. Maak eens een stop in rechte lijn met ABS aan op sneeuw of in het grind. Dan is je remweg serieus langer dan zonder ABS. Dat weet ik, want ik heb vroeger kranten bezorgt en als het echt slecht weer was deed ik dat wel eens met de auto. (Was een wijk van 30 abonnees, maar qua gebied veel groter dan een gemiddelde wijk, een buitengebied). Mijn toenmalige Golf II GTI 16V zonder ABS stond stukken sneller stil in de sneeuw dan de A4 van mijn vader. VEEL eerder.

Moet je gaan sturen dan pak je maar in zonder ABS ;)
Nee, werkelijk.. tranen over mijn wangen door de mensen die serieus denken dat ze beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 13:42
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:59:

(snelheid in deze video was lager dan het uit ziet, gemaakt met een oude telefoon)
[video]
Snow driving? Ik zie alleen maar zoute blubber op die weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:08
Ondanks dat het niet over winterbanden gaat...

Zonder ABS is je remweg korter dan met ABS, maar enkel en alleen op voorwaarde dat je een ervaren autocoureur bent. In de F1 wordt de remweg met ABS absoluut niet korter.

Het is gewoon een feit dat maximaal remmen zonder ABS een kortere remweg oplevert dan vol met ABS in de ankers knallen. Alleen wij als normale automobilisten kunnen simpelweg niet maximaal remmen zonder ABS.

Wat wel over winterbanden gaat...

Ik heb ze echt nog geen moment nodig gehad. Sinds oktober liggen ze er onder, maar tot nu toe is het overbodige luxe geweest. Alleen omdat de zwarte lichtmetalen velgen voor in de winter zo mooi staan laat ik ze er onder, maar noodzakelijks is het absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Hopelijk volgende week eindelijk nut voor de winterbanden ;) :o

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Arfman schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:02:
Hopelijk volgende week eindelijk nut voor de winterbanden ;) :o
Neuh hoor... >:) Ik heb een sneeuwstand op mijn dashboard? :+

Afbeeldingslocatie: http://liveimages.carsales.com.au/motoring/general/editorial/ge5104488756726242106.jpg

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
masterslave schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 21:54:

Zonder ABS is je remweg korter dan met ABS, maar enkel en alleen op voorwaarde dat je een ervaren autocoureur bent. In de F1 wordt de remweg met ABS absoluut niet korter.
Fout, u gaat niet door voor de koelkast..... Zoals al eerder gezegd kan een coureur met geen mogelijkheid alle 4 wielen apart bedienen en per wiel optimaal remmen. Electronica kan dit echter zonder problemen. Wat jij zegt geldt voor oudere/goedkopere ABS'en, moderne werken op alle 4 de wielen afzonderlijk.

Bij de F1 is de ABS hierom verboden, het haalt de skill uit de race (start -> vol gas aangezien TC het wel doseert, remmen -> vol intrappen, ABS regelt wel dat je optimaal remt)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
MAX3400 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:05:
[...]

Neuh hoor... >:) Ik heb een sneeuwstand op mijn dashboard? :+

[afbeelding]
Wat een harde plastic knopjes, vast geen Duitse wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het Fantoom schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:27:
[...]

Ook geen Franse. Vast iets Aziatisch, ziet er iig goedkoop uit. Wellicht van de Evo die hij gaat verkopen?

Overigens helpt dat knopje geen zak met remmen en sturen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:59:
[...]

Overigens helpt dat knopje geen zak met remmen en sturen :')
Wikipedia: Active Yaw Control
Wikipedia: Mitsubishi AWC
:O Stelletje experts hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

feature that uses an active differential to transfer torque to the wheels that have the best grip on the road.

Als je geen grip hebt heb je geen grip. En daar zorgen je banden voor. Simpel.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk het, jij zegt het :/

trouwens hoe komen jullie erop om door het uiterlijk van de knopjes te bepalen of een auto nu goed (goedkoop) is of niet?
dat vind ik namelijk heel knap :/

hier dan een foto van mijn interieur. let op, de auto komt uit 1989. dus aub geen opmerkingen over hoe gaar die wel niet zou zijn. want wacht...... het is natuurlijk geen duitser }:O
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-WXHIOBLJ.jpg

4 knopjes naast het stuur. van L naar R.....
mistlamp, achteruit verwarming, transmissie (power/Comfort), ruitenwisser achter.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YO6ISSYX.jpg

Select-Track
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3VIICIFI.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RISGQ6HP.jpg

tot nu toe nog geen enkel problemen gehad met sneeuw/regen/modder.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 00:22:
trouwens hoe komen jullie erop om door het uiterlijk van de knopjes te bepalen of een auto nu goed (goedkoop) is of niet?
Dat is toch het eerste waar je naar kijkt als je een auto gaat kopen ?? 8)7

Leuke bak trouwens :)

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 14-01-2012 08:50 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Heb eens meegereden in een normale Lancer (nieuwste type) wat van buiten best een mooie auto is maar de afwerking binnenin was zeer matig, hard krakend plastic en simpele stoeltjes, zonde! Niet vergelijkbaar met de afwerking van bv een Golf waarbij alles van zachte materialen en het dashboard zelfs inveert als je erop drukt, lekkerrr :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nou is het eindelijk weer eens knap koud, ben ik op de fiets. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 16 januari 2012 @ 09:12:
met winterbanden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:39:
[...]

Als een man dit zou zeggen zou ik het al gaar vinden, maar als ik het een vrouw in een Starlet dit hoor zeggen lopen de tranen over de wangen van het lachen.
Bij mij ook...wie rijdt er een Starlet?
Gonadan schreef op maandag 16 januari 2012 @ 09:12:
Brr...misschien toch binnenkort je winterbanden nodig? Voelde erg ijzig aan vanochtend, krijgen we dan alsnog de winter.
Mijn moedertje blijft me aan me kop zeuren dat ik winterbanden moet nemen (ze heeft geen verstand van auto's en geen rijbewijs, maar is bezorgd en praat logischer wijs de berichten over winterbanden na die ze hoort in de media... ;) ), dus misschien moet ik haar een plezier doen en een setje aanschaffen. Voor haar is het de zaligmakende oplossing om de winter door te komen, eigenlijk wel heel erg aandoenlijk.. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het Fantoom schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:27:
[...]

Nee, een Japanner. Je weet wel, dat volk wat prachtige auto's maakt met geweldige techniek die toch flink goedkoper zijn dat Duits spul omdat ze niet met stelplaatjes de naad link en rechts op het dashboard tot op de micron nauwkeurig afstellen maar hun aandacht besteden aan dingen die er wel toe doen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Zoals het wiskundig berekende patroon voor de stoel-bekleding? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

AtleX schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:27:
[...]

Nee, een Japanner. Je weet wel, dat volk wat prachtige auto's maakt met geweldige techniek die toch flink goedkoper zijn dat Duits spul omdat ze niet met stelplaatjes de naad link en rechts op het dashboard tot op de micron nauwkeurig afstellen maar hun aandacht besteden aan dingen die er wel toe doen.
Obvious troll is obvious.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Troll? Hij heeft gelijk. Doordat de afwerking simpel en degelijk is en zij de meeste aandacht aan de zaken die de auto rijdend houden besteden blijven die krengen altijd maar gaan. Dat ze retesaai zijn en weinig tot de verbeelding spreken is een ander verhaal. Ieder zijn meug zullen we maar zeggen toch? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:35:
[...]

Troll? Hij heeft gelijk. Doordat de afwerking simpel en degelijk is en zij de meeste aandacht aan de zaken die de auto rijdend houden besteden blijven die krengen altijd maar gaan. Dat ze retesaai zijn en weinig tot de verbeelding spreken is een ander verhaal. Ieder zijn meug zullen we maar zeggen toch? :)
ben niet echt een oosterse auto liefhebber maar saai zou ik de modellen van tegenwoordig toch niet echt noemen ;)
Afbeeldingslocatie: http://images.thecarconnection.com/lrg/2010-hyundai-genesis-4-door-sedan-4-6l-v8-angular-front-exterior-view_100300903_l.jpg
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 10:23:
[...]

wat is er mis met een starlet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:48:

[...]

wat is er mis met een starlet?
Geen idee, wat mij betreft niets. Repeat hier had het over een vrouw in een starlet, misschien denkt ie dat ik er één rij?

Heb persoonlijk wel een grote voorliefde voor japanners, ook al rijd ik een frans model momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:00:
[...]
Heb persoonlijk wel een grote voorliefde voor japanertjes, ook al rijd ik een fransmannetje momenteel.
Dan ben je best goed met vreemde talen thuis op de bank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:07:
[...]

Dan ben je best goed met vreemde talen thuis op de bank :)
|:(
Heb m'n berichtje al ge-edit, dan was er wat lomper uitgekomen dan de bedoeling was...!

smartass... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Twee weken terug in Oostenrijk wezen skieeen. Toch handig die winterbandjes :) Wat overigens niet wegneemt dat we alsnog de kettingen er op hebben moeten leggen, de pas van Obertauern was iets te gortig voor m'n 207 met voorwielaandrijving :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Gonadan schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:35:
[...]
Dat ze retesaai zijn en weinig tot de verbeelding spreken is een ander verhaal.
Saai?

De meest interessante, innovatieve en vernieuwende auto van de afgelopen dertig jaar komt anders wel uit Japan. En - om het weer een beetje ontopic te trekken - ik heb er winterbanden onder. ;-)

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Heb nu een paar duizend km met me winterbanden erop zitten. Heb nu 1x gehad dat ik een merkbaar verschil had tegen over mijn zomerbanden. Dat was met hoge snelheid over een landwegje. Merkte dat die grip aan het zoeken was (was best eng).

winterbanden = nankang
zomerbanden = michelin pilot sport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Joh, gek dat er verschil in zit :P B-merk winterband vs A-merk supersport band...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Sick Nick schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:19:
Joh, gek dat er verschil in zit :P B-merk winterband vs A-merk supersport band...
Dat had ik ook zeker verwacht hoor dat er verschil in zat. Was ook redelijk de max aan het opzoeken van de band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Als je niet op sneeuw/ijs rijdt is het toch aardig logisch dat je er weinig van merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-09 11:57
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 10:23:
Ik :w
En met deze banden eronder: Continental ContiWinterContact TS800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:D YAY!

Met stuurklem? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ik me ineens afvraag: nu de echte kou en sneeuw kennelijk besloten hebben weg te blijven, wat voor invloed heeft dat qua evt extra slijtage van de winterbanden :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

The Eagle schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 18:14:
Wat ik me ineens afvraag: nu de echte kou en sneeuw kennelijk besloten hebben weg te blijven, wat voor invloed heeft dat qua evt extra slijtage van de winterbanden :?
Het rubber is zachter, dus slijt ook een stuk harder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Hangt van de zomer en winterband af. Zomers rijd ik op Toyo Proxes CF1, de volgende banden worden iig geen Toyo Proxes CF1 weer. Heb ze nu een dik halfjaar voor gehad, iets van 25K mee gereden ofzo, en ze zijn al behoorlijk kaal. Dat terwijl ik met een set Toyo Snowproxes S951 al 5 jaar doe op 2 auto's, waarbij ik die dingen de eerste jaren gemonteerd heb zodra je 1x moest krabben in oktober en pas in april weer gewisseld heb.
Dat harde slijten van de Proxes CF1 verklaart ook een beetje waarom ik met lage temperaturen zonder sneeuw op de weg totaal geen problemen heb met grip, hoe koud het ook wordt, die banden blijven soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, dat was de vraag niet... ;)

Een winterband slijt harder als het warm is dan als het koud is... Daar is geen speld tussen te krijgen, lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

maar ook dat is relatief, zo heel warm is het nu ook weer niet - helaas geen zomer ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
MikeyMan schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 18:57:
Ja, dat was de vraag niet... ;)

Een winterband slijt harder als het warm is dan als het koud is... Daar is geen speld tussen te krijgen, lijkt me...
Dat is bij elke band het geval, hoe hard het slijt heeft te maken met hoe zacht een band is. De Toyo Proxes CF1 is bijvoorbeeld een extreem zachte zomerband, terwijl de Toyo Snowproxes S951 een vrij harde winterband is. Zelfs al zou ik de hele zomer doorrijden op die winterband, dan nog slijt die zomerband harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat een metadiscussie weer. :D

Er is toch wel consensus over het feit dat winterbanden gemiddeld een zachtere compound hebben dan gewone banden. Ergo, ze slijten sneller. Op elke regel vallen wel uitzonderingen te bedenken.

[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 19-01-2012 19:18 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:48:
[...]

ben niet echt een oosterse auto liefhebber maar saai zou ik de modellen van tegenwoordig toch niet echt noemen ;)
[afbeelding]
Dat is wel een heel slecht voorbeeld om oosterse auto's mee aan te prijzen, een Hyundai met Mercedes grille?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het Fantoom schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:21:
[...]

Dat is wel een heel slecht voorbeeld om oosterse auto's mee aan te prijzen, een Hyundai met Mercedes grille?
ojee, en mijn jeep lijkt ook op een ander 80's model 4x4....
hij ''lijkt'' op de ford bronco.
hoor je ook niemand over klagen.
elk moderne auto heeft tegenwoordig iets weg van een ander model...

nog even de foto's.
BroncoAfbeeldingslocatie: http://images02.olx.com/ui/1/84/52/10888252_1.jpg
Cherokee:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/Jeep_Cherokee_front_20080121.jpg
foto die ik hebt gebruikt is niet mijn jeep, foto geplukt van internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Maar je wilde juist aantonen dat ze niet saai zijn, dan moet je niet een model aan komen zetten dat niets nieuws bevat maar enkel een kloon is van verschillende bestaande modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik zou vooral nergens mee aan komen zetten. Ten eerste omdat Het Fantoom er een sport van maakt zo veel mogelijk te zeuren en ten tweede omdat dit topic ooit over winterbanden ging.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
Wat een fantastisch winterbandenweer hebben we toch... 8)7

De meesten gaan van zilver naar zwart in de winter, hier doen we het andersom :P

Kocht juli een andere auto, en wilde eerst de winter door zonder winterbandenset.
Maar dat risico toch maar niet genomen. Via MP een set gevonden (er zijn maar een paar type 17" velgen die over de remklauwen passen) voor een rug, en dat moest het maar worden.

Het werden:
17" Clio III RS velgen met Toyo Snowprox maatje 215-45-17.

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/RS230%20F1team%20R26/IMG_1725.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/RS230%20F1team%20R26/IMG_1668.jpg

Tijdens:
Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/RS230%20F1team%20R26/IMG_1879.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/RS230%20F1team%20R26/IMG_1881.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/RS230%20F1team%20R26/IMG_1885.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/RS230%20F1team%20R26/IMG_1889.jpg

De zomer-outfit is 18" met 235/40-R18 ZR banden van Michelin Pilot Sport.
Dus ja, we winterset wijkt net iets teveel (3%) af. Maar dat trekken we recht wanneer de wintersloffen op zijn.

m.b.t. de 'strenge winter'
Met dit natte weer zijn de Toyo's echter een drama. |:(
Minder grip dan de zomerbanden, dus het wordt serieus tijd voor wat sneeuw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Geweldig, die winterbanden met nat weer.
Die langere remweg die het spul heeft op zeiknat, kwam ik afgelopen maandag tekort. Kop staartje. Kwam zelf een cm of 30 tekort. Die achter me nog wel wat meer. Ik durf wel te stellen dat het met zomerbandjes geen tik was geweest.

(Nee, geen off-topic discussies over afstand houden/aanpassen/yada yada, er was ZAT afstand, maar eenieder die het ooit eens heeft meegemaakt weet hoe het gaat bij een el-rapido kopstaartje op een hele drukke weg in de spits).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
Ik hou tot 80 a 90 in de derde versnelling gewoon wielspin :X

Nee, winterbanden kunnen wel voordeel hebben, ook op nat. Maar alleen bij de A-merken.
Maar niettemin, 20cm sneeuw mag er wel vallen.

Veel schade overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
adinsx schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:35:
Ik hou tot 80 a 90 in de derde versnelling gewoon wielspin :X

Nee, winterbanden kunnen wel voordeel hebben, ook op nat. Maar alleen bij de A-merken.
Maar niettemin, 20cm sneeuw mag er wel vallen.

Veel schade overigens?
Gewoon op nat zie ik geen voordelen, en het gaat om een A merk (Dunlop Wintersport 3D met nog bijna alle profiel).
Ja, best wel wat schade. Je ziet het niet als je het niet weet. Maar als je het weet zie je dat de bumpers ontzet zijn. Ik gok op 2 nieuwe bumpers en wat spuitwerk dus. Ach ja. Nog nooit een verzekering aan hoeven spreken in mijn 17-jarige carriere. Gaan ze ook maar eens wat uitbetalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik, mee geleased. Michelins.
Heb een keer de ANWB thuisservice gehad voor de auto van mijn vrouw
en die man reed het hele jaar met z'n ANWB Touran op winterbanden.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

over het algemeen haal ik mijn banden uit duitsland, deze zijn dan meestal incl LM velg. goed, je betaald dan wel iets meer voor maargoed, voor mijn banden was ik weer 150 euro goedkoper geweest.
heb ook familie wonen daar dus dan maakt het niet zo heel veel uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:24:
Geweldig, die winterbanden met nat weer.
Die langere remweg die het spul heeft op zeiknat, kwam ik afgelopen maandag tekort. Kop staartje. Kwam zelf een cm of 30 tekort. Die achter me nog wel wat meer. Ik durf wel te stellen dat het met zomerbandjes geen tik was geweest.

(Nee, geen off-topic discussies over afstand houden/aanpassen/yada yada, er was ZAT afstand, maar eenieder die het ooit eens heeft meegemaakt weet hoe het gaat bij een el-rapido kopstaartje op een hele drukke weg in de spits).
ja ik weet exact wat je bedoeld, iedereen probeert er tussendoor te glippen en de ander mag weer vol op de rem.
was bij mij wel niet in de winter maar was wel nat wegdek en ging een helling af. glipt lekker door dan :X
bij mij was het ook boem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Vandaag de nieuwe banden eronder gekregen. Het zijn helaas de Dunlop SP Winter Response geworden, in plaats van de Winter Sport 4D. In eerste instantie wilde ik daar niet mee akkoord gaan, gezien het feit ik een vrij zware diesel station rijd (Kia Cee'd 1.6 CRDi). Met de korting die ik kreeg aangeboden het uiteindelijk toch gedaan. Ben benieuwd hoe ze presteren in omstandigheden die écht om goede banden vragen (Oostenrijk).

[ Voor 9% gewijzigd door Gabliboeba op 20-01-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Als het in Oostenrijk straks echt goed gaat sneeuwen als je daar zit heb je toch kettingen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

masterslave schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 21:54:

Het is gewoon een feit dat maximaal remmen zonder ABS een kortere remweg oplevert dan vol met ABS in de ankers knallen. Alleen wij als normale automobilisten kunnen simpelweg niet maximaal remmen zonder ABS.
Dit is een soort van urban legend die volgens mij al stamt uit de jaren '80 toen abs nog in de kinderschoenen stond.

Waarom denk je dat er teams in de F1 reden met abs voordat het verboden werd? De remweg op asfalt is het kortst als de wielen grip houden en er dus geen wielslip is. Abs kan dit zeer nauwkeurig meten op de vier wielen, kan bliksemsnel (en vaak) corrigeren en kan de vier wielen afzonderlijk bijremmen. Het is ondenkbaar dat een coureur hier tegenaan kan remmen met slechts één rempedaal en statische instelling voor de rembalans tussen voor en achter. Abs kan in principe makkelijk tientallen keren per seconde corrigeren.

In de F1 zie je vaak dat dat het binnenste wiel bij het aanremmen van een bocht blokkeert. Dat is helemaal niet nodig als de auto abs zou hebben. Abs zou ervoor zorgen dat het binnenste wiel minder hard geremd wordt dan het buitenste wiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Nou, afgelopen weekend voor het eerst echt winterbanden nodig gehad in Duitsland.

Dit was geen succes, ik had beter verwacht...

Vorig jaar: Volvo C30; 205/50 R17
Dit jaar: Skoda Fabia; 185/60 R15

Op papier zou de laatste beter moeten presteren in de sneeuw, door lager gewicht en smallere banden. Maar niets was minder waar.

De ESP van VAG is echt om te janken! Een heuvel op waar sneeuw ligt? Succes!

Wat werkte de DSTC van Volvo verfijnd in verhouding tot dit...

Ik moest heuvel op, constant bijsturen omdat de Skoda van links naar rechts gleed... Maar goed, uiteindelijk was ik boven. Ik denk dat de volgende auto toch weer een Volvo gaat worden... Hopen dat zij ook was belastingtechnisch goedkopere wagens gaan produceren...

Maar klopt die aanname nu, dat je in de sneeuw beter smallere banden kunt hebben? Dat werd me door de bandenboer verzekerd!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Je autokeuze baseren op 1 heuvel met sneeuw, en de werking van ESP. :') :F
Sure, lekker terug naar Volvo. Weet ik weer waarom die bestuurders de naam hebben ;) :P

/edit
Wat je bandenboer je vertelde klopt. Of ze hebben ergens iets gemist bij WRC. Als je ziet hoe smal de bandjes zijn in de sneeuw :)
An sich logisch, minder breed, is meer druk per cm2.

[ Voor 37% gewijzigd door UltraSub op 25-01-2012 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Echte mannen hebben geen ESP nodig toch? :P

Over het algemeen wordt gesteld dat smallere banden meer druk per cm2 hebben dan bredere banden, en hoe hoger de druk, hoe dieper je door de sneeuw drukt. Als je heen en weer zwabberde met je Skoda betekent dat gewoon dat je te weinig zijdelings grip hebt voor de snelheid die je rijdt. Of je winterbanden kwamen te kort, of je reed gewoon te hard voor de situatie. ESP is leuk, maar het is niet de oplossing voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 10:54
dfrenner schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:31:

Wat werkte de DSTC van Volvo verfijnd in verhouding tot dit...
Ik weet nog dat ik met zomerbandjes met v70 op een gladde weg reed waarbij mijn rechterwiel over een strook reed waar geen sneeuw lag (en dus grip had). Fantastisch om dan te zien dat de electronica de boel dan steeds netjes recht trekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
UltraSub schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:40:
Je autokeuze baseren op 1 heuvel met sneeuw, en de werking van ESP. :') :F
Sure, lekker terug naar Volvo. Weet ik weer waarom die bestuurders de naam hebben ;) :P

/edit
Wat je bandenboer je vertelde klopt. Of ze hebben ergens iets gemist bij WRC. Als je ziet hoe smal de bandjes zijn in de sneeuw :)
An sich logisch, minder breed, is meer druk per cm2.
Nou, dit was niet eens zo'n steile heuvel met een cm of 5 sneeuw. Waar ik vorig jaar toch echt veel steilere opritten met een cm of 10 probleemloos omhoog kwam.

Dan ligt het dus volledig aan het ESP systeem van VAG... Want aan de banden kan het niet liggen... Gewicht van de auto is lager...
_JGC_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:44:
Echte mannen hebben geen ESP nodig toch? :P

Over het algemeen wordt gesteld dat smallere banden meer druk per cm2 hebben dan bredere banden, en hoe hoger de druk, hoe dieper je door de sneeuw drukt. Als je heen en weer zwabberde met je Skoda betekent dat gewoon dat je te weinig zijdelings grip hebt voor de snelheid die je rijdt. Of je winterbanden kwamen te kort, of je reed gewoon te hard voor de situatie. ESP is leuk, maar het is niet de oplossing voor alles.
Te hard? Stapvoets, het was een heuvel naar het hotel toe...
Red devil schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:45:
Ik weet nog dat ik met zomerbandjes op een gladde weg reed waarbij mijn rechterwiel over een strook reed waar geen sneeuw lag (en dus grip had). Fantastisch om dan te zien dat de electronica de boel dan steeds netjes recht trekt :)
Vorig jaar lag er echt veel sneeuw (cm of 10-15) en toen waren de andere Nederlanders daar met een Subaru Outlander 4WD. Vanuit stilstand op de ik gok 14% helling naar het hotel toe, moest hij toch even achteruit om een aanloopje te nemen. De voorwiel aangedreven C30 daarentegen had geen aanloop nodig :*)
Het ging erg traag, dat wel. Veel trager dan de Subaru, maar dan wel zonder aanloopje. En rechtdoor, was rechtdoor...

Wat zie je in de praktijk voor een verschil?
Je ziet dat de toerenteller van de Skoda constant uitslaat en weer terugvalt, constant die pieken (=wheelspin)
Bij de Volvo gooi je hem in zijn 1 en je geeft vol gas en je ziet dat de toerenteller niet constant uitslaat, maar heel gestaag, langzaam omhoog klimt. Precies wat ik zeg: het werkt heel verfijnd. Je kan vol gas geven in zijn één, maar dat had geen invloed op de wielen. Daar zorgde de DSTC wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Smallere banden zijn goed vanwege de druk per vierkante centimeter, zoals _JGC_ al aangeeft. Het feit dat de Skoda lichter is betekent dus dat die druk weer verlaagd wordt. Het is dus een nadeel dat hij lichter is, geen voordeel zoals jij het lijkt te stellen. Wat de netto verhouding is weet ik niet, maar misschien compenseert het gewichtsverschil van de auto de bandenmaat wel gewoon. Of erger.

Zoals je het nu beschrijft hoef je met een Volvo dus niet te kunnen rijden? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 25-01-2012 11:05 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:54

Daniel36

vernieuwde formule

a. dat verhaal over abs is historisch idd. en het klopt idd. niet maar iemand overtuigen valt soms niet mee zeg.
b. volgende week vorst en schaatsen ! Ben ik toch nog de pisang met mijn zomerbanden verdorie !
c. naar mijn (persoonlijke en bevooroordeelde) mening kunnen de meeste Volvo rijders ook helemaal niet rijden !
Er staat Volvo op dus is het een veilige auto, met veel electronische veiligheidssystemen dus hoef je ook niet te kunnen rijden is de houding van die mensen. :)

Dat zie je vooral veel bij C30 rijders ! (en rent hard weg)

[ Voor 46% gewijzigd door Daniel36 op 25-01-2012 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:54:
[...]

Nou, dit was niet eens zo'n steile heuvel met een cm of 5 sneeuw. Waar ik vorig jaar toch echt veel steilere opritten met een cm of 10 probleemloos omhoog kwam.

Dan ligt het dus volledig aan het ESP systeem van VAG... Want aan de banden kan het niet liggen... Gewicht van de auto is lager...
Zou het misschien ook aan allerlei andere parameters kunnen liggen, zoals bijvoorbeeld de condities onder die sneeuwlaag (ijzel vs droog wegdek)? Je kunt gewoon geen vergelijk maken tussen twee auto's als je er een jaar (!) tijd tussen hebt zitten. Een lager gewicht is ook niet per definitie beter, als je daardoor meer op dan door de sneeuw rijdt.
Vorig jaar lag er echt veel sneeuw (cm of 10-15) en toen waren de andere Nederlanders daar met een Subaru Outlander 4WD. Vanuit stilstand op de ik gok 14% helling naar het hotel toe, moest hij toch even achteruit om een aanloopje te nemen. De voorwiel aangedreven C30 daarentegen had geen aanloop nodig :*)
Geloof je dat nu echt? Die Subaru had ook vanuit stilstand weg kunnen rijden natuurlijk. Je wil toch niet serieus beweren dat een 4WD auto een helling niet zonder aanloopje op kan, maar jouw C30 het zonder aanloop kon? Stond die Outlander bijvoorbeeld op winterbanden?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gonadan schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:04:
Zoals je het nu beschrijft hoef je met een Volvo dus niet te kunnen rijden? :+
Dat klopt, het gaat helemaal vanzelf :+

Zonder dollen, 100km/uur op een volledig besneeuwde baan was niet merkbaar als je rechtuit gingen en zoveel gas gaf als je wilde, of zo hard mogelijk remde zonder te sturen... In beide gevallen kaarsrecht op de weg...

(voordat men begint over gevaar, lege snelweg in Duitsland gedaan ja, met zo'n 5-10 cm vers gevallen sneeuw op de banen...)

Niet in NL, al reed ik hier ook wel harder dan het overige verkeer...
Grrrrrene schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:07:
Zou het misschien ook aan allerlei andere parameters kunnen liggen, zoals bijvoorbeeld de condities onder die sneeuwlaag (ijzel bijvoorbeeld)? Je kunt gewoon geen vergelijk maken tussen twee auto's als je er een jaar (!) tijd tussen hebt zitten. Een lager gewicht is ook niet per definitie beter, als je daardoor meer op dan door de sneeuw rijdt.
Dat zou kunnen, maar het constant uitslaan van de toerenteller is wel een verschil dat ieder jaar gelijk is. Dat zegt best iets over de werking van beide systemen als de ene het wel doet en de ander nagenoeg niet.
Geloof je dat nu echt? Die Subaru had ook vanuit stilstand weg kunnen rijden natuurlijk. Je wil toch niet serieus beweren dat een 4WD auto een helling niet zonder aanloopje op kan, maar jouw C30 het zonder aanloop kon? Stond die Outlander bijvoorbeeld op winterbanden?
Ja wel winterbanden, verder is het toch echt wat gebeurde... Ik stond achter meneer op dezelfde helling. Er lag toen echt veel sneeuw, andere auto's reden op dat moment al met kettingen... We hebben het er later nog over gehad, maar hij gaf aan dat hij niet weg kwam en dat de er misschien een hobbeltje onder de sneeuw op dat punt lag. Feit is dat ik op datzelfde punt ernaast in de verse sneeuw stil ben gaan staan en wel weggereden ben. Tja die Subaru ging toen hij eenmaal van zijn plek was veeel sneller omhoog en ik een stuk trager, maar vanuit stilstand, kwam ik op dat punt wel omhoog.

Natuurlijk begrijp ik ook wel dat je met 4WD veel meer kunt, dat bewijst de snelheid waarmee hij daarna omhoog ging ook wel, maar het gaat hier om de werking van de DSTC, dat is namelijk cruciaal bij het wegrijden vanuit stilstand! Hoe vaak wordt niet geadviseerd om vanuit stilstand de ESP uit te zetten? Dat moet je bij een Volvo dus juist niet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Dan kan die Subarumeneer niet rijden, period. Verder vergelijk je appels met peren (zit een jaar tussen, andere auto, banden en ESP/DSTC systeem) dus compleet kansloos om daarop conclusies te baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Grrrrrene schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:07:
Zou het misschien ook aan allerlei andere parameters kunnen liggen, zoals bijvoorbeeld de condities onder die sneeuwlaag (ijzel vs droog wegdek)? Je kunt gewoon geen vergelijk maken tussen twee auto's als je er een jaar (!) tijd tussen hebt zitten. Een lager gewicht is ook niet per definitie beter, als je daardoor meer op dan door de sneeuw rijdt.
Eerste week van dit jaar toen we wegreden uit Oostenrijk kwam ik tegen een heuvel op een sneeuwschuiver tegen. Daarvoor ging het prima, maar die sneeuwschuiver schoof de sneeuw weg en dus lag er daarna alleen nog maar die gladde ijslaag. En dat lukte dus niet meer. Hele stuk achteruit terug en toen de kettingen eronder.

Dus ik geloof helemaal niet dat het zondermeer beter is om 'smalle' banden te hebben. Als druk per vierkante centimeter zo belangrijk was hadden F1 wagens wel fietsbandjes volgens mij. Volgens mij gaat het er om dat je een bepaalde kracht wil overbrengen en dus een groter oppervlak vaak voordelen heeft juist omdat je dan minder kracht per vierkante centimeter hebt. Daarom is 4-wiel aandrijving juist in de sneeuw erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Hydra schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:36:
Als druk per vierkante centimeter zo belangrijk was hadden F1 wagens wel fietsbandjes volgens mij..
F1 wordt dan ook niet verreden op ijscircuits. ;)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 01:03

GaMeOvEr

Is een hork.

Uhm. Afhankelijk van de omstandigheden is bepaald rubber beter.... Sneeuw, of veel water? Dunner is beter, want meer druk, dus "perst" zich erdoor. (Door de sneeuw en voert water beter af.)

Droog asfalt? Breed en plakkerig, hogere bochtsnelheden, meer grip want meer oppervlakte. (Wat dus weer een nadeel is op sneeuw of zeiknat wegdek/diepe plassen.)

Ergens is er natuurlijk een bepaalde "sweetspot" dat dunner niet meer beter is en breder ook niet. Winterbanden in de maat van fietsbandjes zal ook niet opschieten, omdat je dan te weinig tractie hebt. 500mm breed rubber zal je ook niet helpen om harder door de bocht te gaan omdat de weerstand dan weer te hoog wordt, waardoor je juist teveel weerstand van je band krijgt en dus inlevert op andere stukken.

[ Voor 47% gewijzigd door GaMeOvEr op 25-01-2012 12:48 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Klopt - als het te smal wordt kan je de sneeuw zelfs tot ijs persen, of erger nog zelfs tot water (zo werken schaatsen uiteindelijk, door de hoge druk smelt het ijs en daar glij je op).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komende week eindelijke temperaturen onder het vriespunt. Eens kijken hoe de winterbanden dan presteren..
(okay, er ligt geen sneeuw maar toch...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

?
Precies, er ligt geen sneeuw. Op kantoor hoor ik nu iedereen "oh, fijn dat het gaat vriezen, dan heb ik mijn winterbanden niet voor niets er onder gezet"...maar hoe verhoudt zich dit nu op ijs?

Ik heb liever dat iedereen de komende week z'n rijgedrag aanpast dan dat ze blind gaan vertrouwen op hun winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook op ijs is het verschil aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:14:
als het wegdek op bepaalde plekken spekglad word dan helpt ook winterbanden niks.
als je gaat dan ga je.
heb je al eens gekeken hoeveel profiel van je band ook daadwerkelijk het wegdek raakt? bij stilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Repeat:
Heb even het één en ander maar opgezocht, maar dat "aanzienlijk" valt reuze mee (ik miste je onderbouwing, heb dus maar een vlugge desk search gedaan) .

Op verschillende auto fora (waar je ook filmpjes kunt vinden) laten ze zien dat het wat kan uitmaken bij lage snelheden (16 KM per uur bijvoorbeeld).

Op sites zoals kassa en radar wordt aangegeven dat het iets uitmaakt, maar alleen bij lage snelheden en dat men geen wonderen moet verwachten.

etc etc.

Dit kwalificeert voor mij persoonlijk niet als "aanzienlijk".

Dus nogmaals: ik hoop dat men de komende week zijn/ haar rijstijl aanpast en zich niet blind gaat staren op het gebruik van de winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:14:
Vast... Helaas is, geloof ik, vanavond op Veronica de aflevering van Top Gear Winter Olympics; het maakt amper wat uit als je die auto's ziet glijden...

Zou er een reden zijn waarom men in Finland ongeveer 5 maanden per jaar met spikes/noppen rijdt aan de winterbanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bron: rijden met auto's met en zonder winterbanden op een gladde cirkel en baan.

Dit soort dingen:
YouTube: Kuiken winterbanden test

Hier op een echte ijsbaan (filmpje is volgens mij al eens geplaatst):
YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:53:
Bron: rijden met auto's met en zonder winterbanden op een gladde cirkel en baan.

Dit soort dingen:
YouTube: Kuiken winterbanden test

Hier op een echte ijsbaan (filmpje is volgens mij al eens geplaatst):
YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice
Tweede filmpje, rond de 1 minuut... Valt het wel ff op dat de auto met winterbanden niet alleen harder gaat rijden en daardoor ook verder moet remmen? Precies het "gevaar" van winterbanden; overmoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze testen toch de grip. Je ziet toch dat de auto met winterbanden in elke test veel beter presteert :')

Zo kan ik overal wel verhaaltjes over gaan verzinnen als het resultaat me niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:12:
Ze testen toch de grip. Je ziet toch dat de auto met winterbanden in elke test veel beter presteert :')

Zo kan ik overal wel verhaaltjes over gaan verzinnen als het resultaat me niet bevalt.
Hoezo verhaaltje? Jij linkt een filmpje, daar valt mij wat in op en dan is het maar een verhaal/fabel?

Heb net het weerbericht gezien; van mij mag het volgende week wel gaan sneeuwen hier; eens zien hoeveel mensen met winterbanden op tijd op werk komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MAX3400 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:32:
Heb net het weerbericht gezien; van mij mag het volgende week wel gaan sneeuwen hier; eens zien hoeveel mensen met winterbanden op tijd op werk komen :)
Zal niet zoveel verschil maken aangezien ze allemaal opgehouden worden door mensen op zomerbanden :+

Al betwijfel ik of het gaat sneeuwen.
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:12:

Onzin. Op ijs heb je niet meer grip op winterbanden. Bron: eigen ervaring.

[ Voor 32% gewijzigd door Gunner op 27-01-2012 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik zag dat verschil in snelheid niet, al zijn er op de testopzet wel wat dingen aan te merken, uiteindelijk is het verschil/resultaat wel opmerkelijk (al bekruipt me een beetje WC-eend gevoel bij dit soort info-tainment).
In elk geval na dit weekeinde kan ik kijken hoe mijn Vector4 all-season banden het doen bij gladheid: zoals ze terecht opmerken aan het begin van de video zijn ze 'jacks of all trades' en blinken ze nergens in uit. Aan de andere kant denk ik dan, dat omschrijft het weer in NL ook wel aardig (gemiddeld genomen) en heb ik gewoon geen zin om met drie sets banden te werken (wat ideaal zou zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:33:
[...]

Zal niet zoveel verschil maken aangezien ze allemaal opgehouden worden door mensen op zomerbanden :+

Al betwijfel ik of het gaat sneeuwen.

[...]

Onzin. Op ijs heb je niet meer grip op winterbanden. Bron: eigen ervaring.
Als je de filmpjes bekijkt zie je dus dat het wel scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Dat vind ik wel de grootste grap van die winterbanden. Al die mensen die al vanaf november op winterbanden rijden 'voor het geval dat', en al ligt er sneeuw zijn ze nog niet sneller omdat heel het verkeer vaststaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:38:
[...]

Als je de filmpjes bekijkt zie je dus dat het wel scheelt.
Filmpjes zeggen me niets als mijn eigen ervaring op goede winterbanden anders is.
Het Fantoom schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:39:
Dat vind ik wel de grootste grap van die winterbanden. Al die mensen die al vanaf november op winterbanden rijden 'voor het geval dat', en al ligt er sneeuw zijn ze nog niet sneller omdat heel het verkeer vaststaat.
Dat is ook geheel het doel niet van dat soort banden.

[ Voor 42% gewijzigd door Gunner op 27-01-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:40:
[...]

Filmpjes zeggen me niets als mijn eigen ervaring op goede winterbanden anders is.

[...]

Dat is ook geheel het doel niet van dat soort banden.
Dus het is gewoon verjaardagspraat.

Je ziet een filmpje op een ijsbaan welke best goed opgezet is. Duidelijk verschil, maar toch is het niet zo want Schumacher zelf heeft het allemaal beter vergeleken hoor

Knip

[ Voor 2% gewijzigd door PWM op 28-01-2012 09:29 . Reden: De :') is niet bedoelt om berichten van anderen af te zeiken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

de pionnen zijn goed opgezet, maar verder weten we te weinig, welke banden, welke maten, welke versies van ABS, welke massa's ... er zijn zoveel variabelen onduidelijk die wel invloed hebben. Maar het verschil is wel opmerkelijk, maar dan nog niet significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:43:
[...]

:') Dus het is gewoon verjaardagspraat.

Je ziet een filmpje op een ijsbaan welke best goed opgezet is. Duidelijk verschil, maar toch is het niet zo want Schumacher zelf heeft het allemaal beter vergeleken hoor :')

Sommige mensen.
Echt een goede bron is dat filmpje natuurlijk niet. Er wordt niet eens vermeld welk type banden gebruikt wordt en met welke profieldiepte. Op nat wegdek kunnen zomerbanden onderling ook al enorm verschillen als een A-merk band met een discountband vergelijkt. Voor het effect kun je wel raden welke zomerband eronder wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk. Het is geen wetenschappelijk onderzoek, maar een leuke indicatie.

Ik geef twee willekeurige filmpjes waar je in ieder geval een effect ziet. Laat dan ook eens zoiets zien waar je totaal geen verschil ziet. Ik ben wel benieuwd, maar voorlopig kom ik nog met enige vorm van "bewijs" terwijl de mensen die zeggen dat er geen verschil is het helemaal niet onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nou is profieldiepte denk ik niet het meest onderscheidend op ijs (wel in de modder of in sneeuw), maar de grip op het ijs hangt echt af van het ijs en het rubber.
Elk voorwerp wekt weerstand (F) op als je het wilt verplaatsen, tot je over een grens gaat (Fmax).

Neem een bureau, en verplaats een munt en een gum terwijl je er een gewicht van een halve kilo op plaatst (of wat dan ook). Zelfs bij de gum zal je zien dat als je over een bepaalde kracht heengaat, deze relatief makkelijk te verplaatsen is, banden werken niet anders, de ene heeft een betere grip, maar als het gaat dan gaat het gewoon (daarom is ook ABS uitgevonden, om F onder Fmax te houden.

De samenstelling van (goede) winterbanden heeft bij lage temperaturen een betere grip, ook op ijs, omdat ze zachter zijn (daarom schaatsen we niet op houten ijzers, maar op ijzer, en vroeger bot) en ik denk dat dat wel te zien is op het filmpje.
Dat gezegd hebbende wil ik ze niet voor die paar dagen winter, komt er weer eens een echte (en dat is waarschijnlijk snel) dan pas ik mijn vervoer en/of rijstijl wel aan. Het is hier geen Finland, al is het IJs daar soms zo koud dat het niet meer glijdt heb ik wel eens gehoord.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 27-01-2012 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:50:
... terwijl de mensen die zeggen dat er geen verschil is het helemaal niet onderbouwen.
Artikeltje van ADAC vertaald in Engels

Simpel gezegd: winterbanden zijn leuk vanaf ongeveer 6 graden en lager en dan ook nog eens bij diepere sneeuw en/of bevroren weggedeelten. Daarbij is de gemiddelde temperatuur in december (winter) sinds de eerste meting ever door het KNMI, ongeveer 5 graden boven nul geweest en is er gemiddeld sinds 2002 (dus 10 jaar geleden) ongeveer 3cm sneeuw gevallen. Nou niet echt waarden waarmee je direct naar de bandenboer moet rennen, toch?

Voor de rest: kijk maar waar je op rijdt, elke band heeft zijn nadeel en voordeel bij temperatuur X of wegtype Y. Er is dus altijd een verschil alleen het enorme stampen op "winterbanden ftw!!!" door sommigen lijkt me hoogst overtrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:07:
maar hoe verhoudt zich dit nu op ijs?
Naar mijn bescheiden mening is het enige juiste antwoord op deze vraag: minder slecht.

Leuk testjes en filmpjes, maar als je op ijs met een gangetje van 25km/h op zomerbanden 35m nodig hebt en op winterbanden 23m (bron: ANWB), dan leg je het sowieso af, zeker als je vuistregel meeneemt dat de stopafstand verviervoudigd bij een verdubbeling van de snelheid.

Grootste commentaar aan het tweede filmpje is dat ABS aanstaat ("The limited traction of the summer tires on the red car caused the car's anti lock braking system to work overtime."), op ijs is de remweg met ABS over het algemeen langer, zeker met oudere systemen.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Speedpete schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:20:
[...]

Naar mijn bescheiden mening is het enige juiste antwoord op deze vraag: minder slecht.

Leuk testjes en filmpjes, maar als je op ijs met een gangetje van 25km/h op zomerbanden 35m nodig hebt en op winterbanden 23m (bron: ANWB), dan leg je het sowieso af, zeker als je vuistregel meeneemt dat de stopafstand verviervoudigd bij een verdubbeling van de snelheid.

Grootste commentaar aan het tweede filmpje is dat ABS aanstaat ("The limited traction of the summer tires on the red car caused the car's anti lock braking system to work overtime."), op ijs is de remweg met ABS over het algemeen langer, zeker met oudere systemen.
Haak ik even in (zie ook mijn eerdere posts hierboven over de BMW's): betekent dus eigenlijk dat je onder winterse omstandigheden per definitie meer afstand moet houden dan bij droog weer. En misschien generaliseer ik wel weer maar hoeveel automobilisten met winterbanden rijden dus toch te hard of te kort op hun voorligger "omdat ze winterbanden hebben"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik denk dat de meeste winterbandrijders niet bewust minder afstand houden, in het algemeen houdt iedereen (hier in het westen waar het druk is in de spits) gewoon te weinig afstand omdat er niet meer ruimte op het asfalt is.

Pagina: 1 ... 43 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.