Mwah, niet helemaal. Waarom denk je dat de ANWB het hele jaar door winterbanden onder de wegenwacht auto's heeft liggen? Zo zijn ze ook in staat om in de modder weg te komen.Het Fantoom schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:35:
Sneeuwbanden zou ook een veel correctere benaming zijn, maar dan zouden ze veel minder verkopen he. Winterbanden wekt de suggestie dat ze heel de winter voordeel bieden ipv alleen met sneeuw.
Hebben ze er winterbanden onder liggen of M&S-banden?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik vind 12 en 15% eigenlijk heel erg veel!Korvaag schreef op donderdag 29 december 2011 @ 12:37:
Tellen is heel simpel: Bij droog en nat maakt het erg weinig uit, bij sneeuw heel veel. Combineer dat met het feit dat ik de banden er pas onderleg als het echt onder 0 is en er kans op sneeuw is en ik rij niet 4 maanden op winterbanden maar alleen in de kans op sneeuw periode. (dat is overigens dit jaar misgegaan door wat communicatieproblemen ivm nieuwe leaseauto).
Ik zit voor m'n werk elke dag veel op de weg dus bij sneeuw niet rijden is geen optie. Ik heb dan liever dat ik bij nat/droog iets minder snel stilsta dan bij sneeuw helemaal niet.
Zowel bij droog als net weer rijdt je gewoon met normale snelheden.
Als vertraging wordt uitgegaan van 7,2 m/s2, wat haalbaar is voor de meeste personenauto's.
Bij 36 km/h is de remweg: 10x1 sec+102/2x7,2=10+100/10= 17 m.
Bij 72 km/h is de remweg: 20x1 sec+202/2x7,2=20+400/10= 48 m.
Bij 108 Km/h is de remweg: 30x1 sec+302/2x7,2=30+900/10= 92,5 m.
Bron: http://www.infopolitie.nl...ask=view&id=766&Itemid=31
Laten we zeggen bij een goede zo'n 115 km/h zit je op de 100 meter remweg. Dat wordt dus opeens 12 a 15 meter meer.
Dat is de lengte van een niet al te grote vrachtauto!
Bij sneeuw rijdt je misschien 10 a 15 km/h dan is die remweg maar een aantal meter op winterbanden, op zomerbanden dus eigenlijk niet eens zoveel meer. Je moet natuurlijk niet 40 gaan rijden, want dan wordt die remweg op zomerbanden wel 10 tallen meters. Overigens komt dat ook door de ABS, ik zou eigenlijk wel eens willen testen of dat zonder ABS een stuk korter is.
Eigenlijk is de beste optie dus gewoon de winter sneeuwbanden te plaatsen als er ook echt sneeuw ligt.
Daar heb je een goed puntHet Fantoom schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:35:
Sneeuwbanden zou ook een veel correctere benaming zijn, maar dan zouden ze veel minder verkopen he. Winterbanden wekt de suggestie dat ze heel de winter voordeel bieden ipv alleen met sneeuw.
M&S staat dan ook niet voor niets voor Mud & Snow!
Onder de 4 mm doen ze het niet meer als winterband nee, maar kun je ze nog prima oprijden als zomerband. Dit argument is alleen maar interessant als ze niet om goedkoop staal zaten, anders rij je daarmee nog een hele zomer voor lulhavana schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:03:
Daar heb je zeker gelijk in. Het is wel iets om rekening mee te houden als je voor winterbanden kiest. Je kunt ze niet "oprijden", want dan heb je er geen voordeel meer van.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Je vergeet 1 ding.. en dat is dat niemand op zomerbanden zoveel extra afstand gaat houden dat je die 50% extra remweg ook daadwerkelijk hebt. Dit kan ook niet, want dan zit er weer iemand anders tussen. 12-15 meter extra afstand houden is 1 streep op de snelweg. Dat is nog te doen. Sterker nog, als ik kijk hoeveel afstand ik normaal hou hoef ik daar niet eens rekening mee te houden.dude88 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 14:26:
[...]
Ik vind 12 en 15% eigenlijk heel erg veel!
Zowel bij droog als net weer rijdt je gewoon met normale snelheden.
Als vertraging wordt uitgegaan van 7,2 m/s2, wat haalbaar is voor de meeste personenauto's.
Bij 36 km/h is de remweg: 10x1 sec+102/2x7,2=10+100/10= 17 m.
Bij 72 km/h is de remweg: 20x1 sec+202/2x7,2=20+400/10= 48 m.
Bij 108 Km/h is de remweg: 30x1 sec+302/2x7,2=30+900/10= 92,5 m.
Bron: http://www.infopolitie.nl...ask=view&id=766&Itemid=31
Laten we zeggen bij een goede zo'n 115 km/h zit je op de 100 meter remweg. Dat wordt dus opeens 12 a 15 meter meer.
Dat is de lengte van een niet al te grote vrachtauto!
Natuurlijk rij je langzamer met sneeuw maar blijkbaar beseft niemand zich hoeveel afstand ze daadwerkelijk dan moeten aanhouden om op zomerbanden stil te staan. En dat is precies ook waar iig dat ene leasmaatschappij onderzoek iets over zegt: Het aantal schuld kop-staart botsingen neem af bij het verplichten van winterbanden. (ik heb overigens de url van dat onderzoek nog steeds niet naar boven).
Uiteraard kan je daar ook als conclusie bij trekken dat mensen op zomerbanden bij sneeuw dus niet voldoende afstand houden.
Overigens (maar dat staat even los van de winterbanden discussie): ik maak me zelf drukker over het exponentieel langere remweg hebben door te hard rijden dan de 12% door een winterband hoor. Ga voor de grap maar eens rekenen wat er met je remweg gebeurt als je 60 rijdt ipv 50 in de bebouwde kom. Inclusief reactietijd zit je binnen de bebouwde kom dan al op 10 meter meer. Vind ik echt indrukwekkender
Ook ff bron erbij: http://www.nederlandveili...desnelheidslimiet/remweg/
[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 29-12-2011 15:17 ]
UNOX: The worst operating system
Ook al rijdt je harder dan hebben de banden met de meeste grip het meeste nut.
Zoals je in je eerst punt al aangeeft, niemand gaat de hele winter langzamer rijdt omdat ze rekening gaan houden dat ze op winterbanden rijden.
Op de snelweg ligt al helemaal zelden sneeuw.
Het is vooral in woonplaatsen waar je op sneeuw rijdt, dan houd ik wel degelijk rekening met extra remweg, winterbanden of niet
Dat stuk over de lease maatschappijen begrijp ik ook wel, de gemiddelde lease rijder zal minder voorzichtig zijn dan iemand die zelf met een WA verzekering in zijn eigen auto rijdt
Zoals je in je eerst punt al aangeeft, niemand gaat de hele winter langzamer rijdt omdat ze rekening gaan houden dat ze op winterbanden rijden.
Op de snelweg ligt al helemaal zelden sneeuw.
Het is vooral in woonplaatsen waar je op sneeuw rijdt, dan houd ik wel degelijk rekening met extra remweg, winterbanden of niet
Dat stuk over de lease maatschappijen begrijp ik ook wel, de gemiddelde lease rijder zal minder voorzichtig zijn dan iemand die zelf met een WA verzekering in zijn eigen auto rijdt
Onzin. Vaak zat over snelweg gereden waar 15+ cm sneeuw lag. Dat gebeurt als je om 5:30 van huis gaat vaker dan je wil geloven.Op de snelweg ligt al helemaal zelden sneeuw.
Waar baseer je dat op? Ik ben met mijn lease auto net zo zuinig als mijn eigen auto. Met mij vele anderen.Dat stuk over de lease maatschappijen begrijp ik ook wel, de gemiddelde lease rijder zal minder voorzichtig zijn dan iemand die zelf met een WA verzekering in zijn eigen auto rijdt
HENG HENG
De wegenwacht auto's die ik tegen ben gekomen en gechecked heb hadden er allemaal Continental Wintercontact banden onder liggen. Overigens is het zo dat alle gangbare banden die hier in NL en Duitsland verkocht worden een M+S aanduiding hebben.Gonadan schreef op donderdag 29 december 2011 @ 14:26:
Hebben ze er winterbanden onder liggen of M&S-banden?
Mja, wat is 12 tot 15 procent? Zomerbanden nemen ook af in prestatie naarmate ze slijten of ouder worden. Flikker jij ook elk jaar nieuwe zomerbanden eronder omdat de oude banden van vorig jaar 10% minder goed presteren dan een set nieuwe banden?dude88 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 14:26:
[...]
Ik vind 12 en 15% eigenlijk heel erg veel!
Die 12 tot 15 procent is gemeten met nieuwe banden onder bepaalde omstandigheden. Wie zegt dat die banden na 10K of een jaar later nog steeds zo reageren en of die verschillen dan nog steeds 10-15% zijn? Zijn maar weinig tests die daar onderzoek naar doen.
Verder zitten er tussen zomerbanden onderling ook verschillen van meer dan 15%. Half Nederland rijdt op ecobandjes of het huismerk van de garage die de auto in onderhoud heeft, je gaat mij niet vertellen dat die allemaal beter presteren dan een goede allround presterende winterband.
Een kennis van me werkt bij staatsbosbeheer, die rijden het hele jaar door op allseason M+S bandjes. Moet ook wel als je offroad op onverharde wegen door de bossen gaat rijden, in de zomer kan je na een regenbui ook gewoon vast komen te zitten zonder het juiste schoeisel.Gabliboeba schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 00:01:
[...]
De wegenwacht auto's die ik tegen ben gekomen en gechecked heb hadden er allemaal Continental Wintercontact banden onder liggen. Overigens is het zo dat alle gangbare banden die hier in NL en Duitsland verkocht worden een M+S aanduiding hebben.
[ Voor 25% gewijzigd door _JGC_ op 30-12-2011 00:18 ]
Die laatste zin snap ik niet. Bedoel je dat alle winterbanden M+S hebben? Dat klopt volgens mij wel, of bedoel je wat anders?Gabliboeba schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 00:01:
De wegenwacht auto's die ik tegen ben gekomen en gechecked heb hadden er allemaal Continental Wintercontact banden onder liggen. Overigens is het zo dat alle gangbare banden die hier in NL en Duitsland verkocht worden een M+S aanduiding hebben.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Waarom vraag je dan of die auto's er winterbanden óf M&S banden onder hebben liggen?Gonadan schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 19:33:
[...]
Die laatste zin snap ik niet. Bedoel je dat alle winterbanden M+S hebben? Dat klopt volgens mij wel, of bedoel je wat anders?
Verwijderd
ik heb geen winter banden omdat ik geen high performance banden kan vinden in 215/40/17
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2011 20:03 ]
Omdat bijna alle winterbanden wel het M+S keurmerk hebben, maar dat andersom absoluut niet het geval is. M+S kan je op alle typen banden terug vinden, het zegt dus niets over of het een winterband is.Gabliboeba schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 19:37:
Waarom vraag je dan of die auto's er winterbanden óf M&S banden onder hebben liggen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Sowieso kan je je afvragen of je dat wilt. Afhankelijk van het gewicht van je auto kon 215 wel eens te breed zijn. Kijk eens naar die winter rally auto's, die staan op smallere banden met een reden.Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 19:55:
ik heb geen winter banden omdat ik geen high performance banden kan vinden in 215/40/17
What Size Tire Should I Run?
This is always a compromise. The best tire to cut through deep snow is a narrow one. The worst is a wide one. Unfortunately, the best tire for lateral traction is a wide tire. So, what is your choice?
<>
For running winter rallies in Canada, I have a set of 165/80R15s mounted on narrow, 15x4.5” rims
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Gisteren onverwachts toch al even profijt gehad van mn winterbandjes. Op de snelweg juist op het moment dat ik ging inhalen lag er opeens een dikke laag hagel (was even daarvoor al een behoorlijke bui geweest met onweer). Voelde de auto een beetje glijden, maar bleef goed controleerbaar. Zou met zomerbanden wel eens slechter hebben kunnen aflopen.
Ai, aan een ernstig ongeval ontsnapt dus! Misschien verstandig dan om de winterbanden heel het jaar te gebruiken, 's zomers kunnen er namelijk net zo goed fikse hagelbuien voorkomen.Palomar schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 22:37:
Gisteren onverwachts toch al even profijt gehad van mn winterbandjes. Op de snelweg juist op het moment dat ik ging inhalen lag er opeens een dikke laag hagel (was even daarvoor al een behoorlijke bui geweest met onweer). Voelde de auto een beetje glijden, maar bleef goed controleerbaar. Zou met zomerbanden wel eens slechter hebben kunnen aflopen.
De goedkope Chinese banden voornamelijk...Gonadan schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 20:03:
[...]
M+S kan je op alle typen banden terug vinden, het zegt dus niets over of het een winterband is.
Vandaar ook dat ik het woord "gangbaar" gebruik
Het schijnt in de zomer ook wel eens zonnig te zijn waardoor je winterbanden minder grip hebben....Het Fantoom schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 00:14:
[...]
Ai, aan een ernstig ongeval ontsnapt dus! Misschien verstandig dan om de winterbanden heel het jaar te gebruiken, 's zomers kunnen er namelijk net zo goed fikse hagelbuien voorkomen.
[removed]
Dit onderzoek is zomerbanden vs winterbanden, ga nu eens all seasons vergelijken. Verder, als het aantal schades significant kleiner zou zijn, waarom zou je dan toch fors bij moeten betalen voor winterbanden. De kosten voor schades / verzekeringen zouden dan toch omlaag schieten?Korvaag schreef op donderdag 29 december 2011 @ 10:30:
Dat is dus gewoon kul:
http://www.achmea.nl/pers...anden-minder-schades.aspx
En ook de bron van een leasemaatschappij waarvan ik de naam helaas niet meer weet. Die zag een enorme afname aan kop-staart schades bij het verplicht stellen van winterbanden over het leasepark. Je staat namelijk gewoon domweg VEEL eerder stil.
Oh wacht, zou het dan toch niet zo mooi zijn als voorgespiegeld wordt?
/(bb|[^b]{2})/
Gangbaar is een zeer relatief en subjectief begrip. Aangezien eerder in het topic al is gesproken over de wegenwacht en het toen voornamelijk om vierseizoenenbanden met M+S ging, dus géén echte winterbanden, vroeg ik mij af of dat nu anders was. Blijkbaar rijdt de ANWB nu op echte winterbanden, maar wat zit er dan in de zomer onder?Gabliboeba schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:20:
De goedkope Chinese banden voornamelijk...
Vandaar ook dat ik het woord "gangbaar" gebruik
Nogmaals M+S zegt helemaal niets over of het een winterband is of niet. De regelgeving is daar nogal wazig over, het bergje met de sneeuwvlok is de 'echte' aanduiding. Al mocht je volgens mij in Duitsland genoegen nemen met het M+S kenmerk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lol.. slecht geslapen ?JohnR schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:48:
[...]
Dit onderzoek is zomerbanden vs winterbanden, ga nu eens all seasons vergelijken. Verder, als het aantal schades significant kleiner zou zijn, waarom zou je dan toch fors bij moeten betalen voor winterbanden. De kosten voor schades / verzekeringen zouden dan toch omlaag schieten?
Oh wacht, zou het dan toch niet zo mooi zijn als voorgespiegeld wordt?
Stel dat je een splinternieuwe set winterbanden hebt liggen, maar nu nog gewone zomerbanden onder de auto zitten.. Zou je de winterbanden dan toch monteren op dit moment?
Dat zou ik in ieder geval niet doen. Met temperaturen rond de 10 graden is het prima toeren op zomerbanden.-Sander- schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:36:
Stel dat je een splinternieuwe set winterbanden hebt liggen, maar nu nog gewone zomerbanden onder de auto zitten.. Zou je de winterbanden dan toch monteren op dit moment?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
er staat me vaag iets bij van + 7 graden als temperatuur waaronder het winterschoeisel zich in zijn element gaat voelen, daarboven zomerbanden. Even afgezien van de verschillende soorten neerslag dan.
Heeft te maken met de samenstelling van het materiaal.
Dat is wat de winterbandenboeren je willen laten geloven. Evenals dat ze je direct na de winter erop wijzen dat je weer aan de zomerbanden moet.Daniel36 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:44:
er staat me vaag iets bij van + 7 graden als temperatuur waaronder het winterschoeisel zich in zijn element gaat voelen, daarboven zomerbanden. Even afgezien van de verschillende soorten neerslag dan.
Ik heb ze er 2 weken terug onder gelegd, had 2 nieuwe en 2 gebruikte al een tijdje in de garage liggen. Heb er op zich geen spijt van, die voorbanden moeten op, de achterbanden slijten nagenoeg niet en de 185/60/14 tegen 175/65/14 die ik normaal rijd zorgt dat de auto een stuk steviger op de weg rijdt, ik zwalk nu veel minder over de weg als het extreem hard waait
Ja, ik weet dat die 1cm extra breedte tegen het advies in is, maar 175 breed voor een Peugeot 206 is op zich niet heel erg breed. De zwaarder gemotoriseerde versies van deze auto worden af-fabriek uitgerust met 185/65/14 en ik had deze maat nog over van de vorige auto.
Edit:
Verder moet je je afvragen: waar ga je wisselen? Lekker warm in de garage, of op de stijf bevroren oprit? Ik heb ze 2 weken terug gewisseld in een verloren uurtje op de middag, had vrij genomen en afspraak kwam wat later. Was lekker buiten en de dag ervoor moest ik glibberen over de straatstenen om bij de auto te komen. Dan wissel ik liever even de banden in het zonnetje dan dat ik wacht tot het tijdstip dat het me gewoon niet uitkomt en het hagelt/sneeuwt/regent.
[ Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 02-01-2012 11:00 ]
tja, ik heb het niet zo op die bandenboeren eigenlijk, die hele winterbandenhype is ook zo een voorbeeld van sterke marketing.
Vroegah, jaartje of tien geleden reed ik de hele winter al met winterbanden en werd ik nog niet uitgelachen soms.
plus net (edit)
Vroegah, jaartje of tien geleden reed ik de hele winter al met winterbanden en werd ik nog niet uitgelachen soms.
plus net (edit)
[ Voor 3% gewijzigd door Daniel36 op 02-01-2012 11:05 ]
Zo, net terug van vakantie, en toch maar mijn winterbanden eronder.... geen idee waarom eigenlijk want het was gister 12 graden volgens mijn auto 
Maar ik ga begin Februari als het klopt op wintervakantie, en ik wilde het niet laten tot het laatste moment (om het dan in de regen/sneeuw te moeten doen)
Vond ze echt afschuwelijk rijden, tot ik de bandenspanning bekeek....1.4 misschien toch maar 2.3/2.6 zoals aanbevolen doen, rijdt een stuk beter.
p.s. Moet de bandenspanning anders zijn dan bij zomerbanden?
Maar ik ga begin Februari als het klopt op wintervakantie, en ik wilde het niet laten tot het laatste moment (om het dan in de regen/sneeuw te moeten doen)
Vond ze echt afschuwelijk rijden, tot ik de bandenspanning bekeek....1.4 misschien toch maar 2.3/2.6 zoals aanbevolen doen, rijdt een stuk beter.
PSN & XBL: Denkoyugo
Gewoon erin stoppen wat in de auto zelf aangegeven staat, tenzij door de bandenfabrikant anders aangegeven.Denko schreef op maandag 02 januari 2012 @ 13:12:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Toch heeft ie wel een punt. Als er echt zoveel minder schades ontstaan door winterbanden zou je verwachten dat de leasemaatschappijen (die meestal zelf de schades betalen) wel winterbanden verplicht zouden stellen.
[removed]
Inderdaad. In het onderzoek van Achmea is bijvoorbeeld gekeken naar zowel cascoschades als schades aan derden maar deze worden nergens in de persberichten genoemd. Verhaalbare schades zijn niet meegenomen dus daar is ook niets over te zeggen. Daarnaast is ook niet gekeken naar eigenschappen van de bestuurder en is onbekend of gecorrigeerd is naar het aantal gereden kilometers per auto.
Bovenstaande kan de reden zijn waarom Athlon de leaserijders niet verplicht om winterbanden te nemen en Achmea aanhaalt dat "de verhoogde kans op een ongeval in de winter niet volledig wordt tenietgedaan met winterbanden".
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Je zal ook naar het type auto moeten kijken.
Winterbanden worden in veel gevallen onder relatief nieuwe auto's geplaatst. Deze zijn vaak al voorzien van extra actieve veiligheids snufjes.
Er is nu eenmaal ook een goep die in een wat oudere auto rond rijdt, vaak soms nog zonder ABS en airbags.
Daarbij kan het zomaar ook nog eens zijn dat deze groep bijvoorbeeld gemiddeld gezien minder rijervaring heeft.
Winterbanden worden in veel gevallen onder relatief nieuwe auto's geplaatst. Deze zijn vaak al voorzien van extra actieve veiligheids snufjes.
Er is nu eenmaal ook een goep die in een wat oudere auto rond rijdt, vaak soms nog zonder ABS en airbags.
Daarbij kan het zomaar ook nog eens zijn dat deze groep bijvoorbeeld gemiddeld gezien minder rijervaring heeft.
Mja, ik weet nog dat de garage riep bij mijn "nieuwe" auto: "Nu hoef je geen winterbanden meer, deze heeft ABS". Leuk die aannames dat techniek automatisch de behoefte aan grip wegnemen, maar dat klopt gewoon niet.
Het verplichten van winterbanden in NL is met dit klimaat ook gewoon van de zotte. Zie je je met dit weer al verplicht met winterbanden rijden van Oktober t/m April? Het heeft totaal geen zin, en daarnaast, als het wel een dag nodig is, hoeveel mensen zijn er dan wel niet die gewoon de files voorbij rossen over de onbereden baan met de instelling: "Ik heb winterbanden, dus ik kan hier wel veel harder rijden". Winterbanden moet gewoon een bewuste keuze zijn en niet een opgelegde verplichting, helemaal in een land zoals Nederland waarbij niet bewezen is dat het noodzakelijk is.
Het verplichten van winterbanden in NL is met dit klimaat ook gewoon van de zotte. Zie je je met dit weer al verplicht met winterbanden rijden van Oktober t/m April? Het heeft totaal geen zin, en daarnaast, als het wel een dag nodig is, hoeveel mensen zijn er dan wel niet die gewoon de files voorbij rossen over de onbereden baan met de instelling: "Ik heb winterbanden, dus ik kan hier wel veel harder rijden". Winterbanden moet gewoon een bewuste keuze zijn en niet een opgelegde verplichting, helemaal in een land zoals Nederland waarbij niet bewezen is dat het noodzakelijk is.
Ik zeg niet dat ABS alles op lost.
Maar je kan ook geen appels met peren vergelijken.
Als je bijvoorbeeld een nieuwe VW Passat met winter banden, ABS, ESP, TC en de hele bende neemt, dat kan je gewoon niet vergelijken met een VW Polo uit 1989 op 8 jaar oude zomerbandjes met een beginnend bestuurder.
De winterbanden zijn niet de enige factor die in deze situatie het verschil maakt.
Dus als je die vergelijking wil maken of winterbanden echt het aantal ongeluk verhelpen zal je alles ongeveer hetzelfde moeten houden.
Oftewel bijvoorbeeld:
VW Passat, niet ouder dan 3 jaar
Minimaal 10 jaar rijbewijs
Leeftijd: 30 a 45
Dezelfde veiligheidsopties
Dan kan je gaan bepalen of die winterbanden het verschil maken
Maar je kan ook geen appels met peren vergelijken.
Als je bijvoorbeeld een nieuwe VW Passat met winter banden, ABS, ESP, TC en de hele bende neemt, dat kan je gewoon niet vergelijken met een VW Polo uit 1989 op 8 jaar oude zomerbandjes met een beginnend bestuurder.
De winterbanden zijn niet de enige factor die in deze situatie het verschil maakt.
Dus als je die vergelijking wil maken of winterbanden echt het aantal ongeluk verhelpen zal je alles ongeveer hetzelfde moeten houden.
Oftewel bijvoorbeeld:
VW Passat, niet ouder dan 3 jaar
Minimaal 10 jaar rijbewijs
Leeftijd: 30 a 45
Dezelfde veiligheidsopties
Dan kan je gaan bepalen of die winterbanden het verschil maken
Nouja Achmea verzekert meer dan een miljoen auto's dus ik denk dat wel redelijk statistisch kunnen berekenen of het wel of niet zin heeft.
Aan de andere kant kun je het ook van de andere kant bekijken. Een verzekeraar heeft het meeste voordeel bij zo min mogelijk schades, dus waarom zouden ze iets aanraden als het juist meer schades zou opleveren of als het aantal schades gelijk zou blijven? Die winterbanden hoeven ze niet te betalen, de uitbuitende schadeherstelbedrijven wel.
Aan de andere kant kun je het ook van de andere kant bekijken. Een verzekeraar heeft het meeste voordeel bij zo min mogelijk schades, dus waarom zouden ze iets aanraden als het juist meer schades zou opleveren of als het aantal schades gelijk zou blijven? Die winterbanden hoeven ze niet te betalen, de uitbuitende schadeherstelbedrijven wel.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Dat is dus ook precies wat ik bedoel, het is voor de verzekeraar makkelijk roepen dat het veiliger is. Dat is gewoon angst in de markt zetten, iets waar de bandenboeren ook graag aan mee werken.
Tuurlijk kunnen zij het statistisch berekenen, maar de vraag is alleen of ze dat willen
Tuurlijk kunnen zij het statistisch berekenen, maar de vraag is alleen of ze dat willen
Ze raden het niet keihard aan, misschien omdat je aanname dat een verzekeraar het meeste voordeel bij zo min mogelijk schades heeft, niet klopt.MrFl0ppY schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:50:
Aan de andere kant kun je het ook van de andere kant bekijken. Een verzekeraar heeft het meeste voordeel bij zo min mogelijk schades, dus waarom zouden ze iets aanraden als het juist meer schades zou opleveren of als het aantal schades gelijk zou blijven?
Neem de - schadetechnisch - ideale situatie: er zijn geen ongelukken meer. Zou jij in dat geval een all-risk verzekering afsluiten? Zou je in die situatie, als het niet verplicht zou zijn, dan uberhaupt een verzekering afsluiten?
Voor een verzekeraar is het van belang dat het nut van de verzekering bekend is.
Daarnaast is het de vraag in hoeverre de schade negatief is voor de verzekeraar. Als je (meerdere) schades rijdt vergoed de verzekeraar deze helemaal, of deels wanneer je een eigen risico hebt. Daarnaast zakt je bonus/malus terug en ga je meer premie betalen, waardoor de kosten van de schade zelfs lager kunnen zijn dan het premieverschil dat je door de jaren heen betaald.
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Waarom zou een verzekeraar angst in de markt willen hebben? Dat is toch nergens goed voor?
En ja mensen zouden geen Casco dekking pakken wanneer je nooit meer een ongeluk hebt, maar daar smult de verzekeraar van want een WA dekking is nog steeds wettelijk verplicht. Anders vergelijk het eens met een brand verzekering, de kans daarop is ook niet groot, de schade wel en daarom blijven mensen dit verzekeren. Bovendien, zouden de premies kunnen dalen bij minder schades, dat gebeurt ook wel eens. Ik kan je echter wel uit eerste hand vertellen dat de afgelopen 2 winters niet gunstig zijn geweest voor de grootste verzekeraar van Nederland, veel blikschade. Bovendien zijn verzekerde soms beschermt door een hoge trede of een no-claim beschermer waardoor je tweede punt niet opgaat. Daarnaast kun je zelf uitrekenen of vragen wat de beste oplossing is: claimen of zelf betalen.
Neem van mij aan dat weinig schades het meest gunstige zijn voor een verzekeraar. Niet voor niets zet Interpolis bijvoorbeeld hoog in op preventie.
En ja mensen zouden geen Casco dekking pakken wanneer je nooit meer een ongeluk hebt, maar daar smult de verzekeraar van want een WA dekking is nog steeds wettelijk verplicht. Anders vergelijk het eens met een brand verzekering, de kans daarop is ook niet groot, de schade wel en daarom blijven mensen dit verzekeren. Bovendien, zouden de premies kunnen dalen bij minder schades, dat gebeurt ook wel eens. Ik kan je echter wel uit eerste hand vertellen dat de afgelopen 2 winters niet gunstig zijn geweest voor de grootste verzekeraar van Nederland, veel blikschade. Bovendien zijn verzekerde soms beschermt door een hoge trede of een no-claim beschermer waardoor je tweede punt niet opgaat. Daarnaast kun je zelf uitrekenen of vragen wat de beste oplossing is: claimen of zelf betalen.
Neem van mij aan dat weinig schades het meest gunstige zijn voor een verzekeraar. Niet voor niets zet Interpolis bijvoorbeeld hoog in op preventie.
Juist omdat er de afgelopen 2 winter zoveel sneeuw lag willen ze graag dat jij op winterbanden rijdt.
Sneeuw is het juiste argument en omstandigheid om op die banden te rijden.
De Nederlander is niet gewent met sneeuw om te gaan, zowel op de weg niet als op andere plekken niet.
Zo valt Schiphol ook stil, terwijl ze in andere landen er prima mee om kunnen gaan omdat ze weten hoe dat moet, ons ding is het niet.
Ze willen nu dus graag dat jij winterbanden koopt zodat hun kans op schade lager wordt. Het perfecte middel is angst.
De Nederlander is niet gewent met sneeuw om te gaan, zowel op de weg niet als op andere plekken niet.
Zo valt Schiphol ook stil, terwijl ze in andere landen er prima mee om kunnen gaan omdat ze weten hoe dat moet, ons ding is het niet.
Ze willen nu dus graag dat jij winterbanden koopt zodat hun kans op schade lager wordt. Het perfecte middel is angst.
Ah op die fiets, maar dan bedoelen we hetzelfde. Met die vergelijking met de bandenboeren dacht ik dat het vooral ging om het commerciële aspect.
Kan het niet gewoon zo zijn dat het verplichten van maatregelen de leasemaatschappij gewoon klanten kost?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, want *kuch* kartel-prijzen zorgen voor dezelfde netto-stijging per maand lease...Gonadan schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:11:
Kan het niet gewoon zo zijn dat het verplichten van maatregelen de leasemaatschappij gewoon klanten kost?
On-topic: toevallig paar weken geleden moeten kijken voor winterbanden (niet onder mijn eigen auto) en een paar zorgelijke dingen geconstateerd: ten eerste vermelden veeeeel bandenboeren niet de maximum buitentemperatuur waar je mee mag rijden voordat de band extra/harder gaat slijten en ten tweede verkopen ze veeeels te vaak banden die duurder zijn dan je eigenlijk zou willen.
Qua puntje 2: veel winderbanden zijn gewoon geborgd op snelheids-index 180+ of 200+. Maar pak je van hetzelfde merk en type winterband een rating tot 160km/h, dan scheelt dat voor een "gemiddeld" 15" bandje al bijna 130 Euro rondom. Of vindt "men" het verantwoord om constant 160+ te rijden tijdens winterse/natte omstandigheden? Het gaat er niet om of het kan maar hoe vaak je het doet
On-topic: ik doe niet aan winterbanden. Heb tot op heden (in Nederland) niet de noodzaak gehad om deze extra kosten te maken, mede vanwege mijn rijstijl bij slechter/gladder weer en de techniek die in dit geval op/onder/in mijn auto zit.
[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 03-01-2012 14:18 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Maar schijnbaar is het nog wel steeds zo dat de kosten van winterbanden niet opwegen tegen de extra schadekosten. Als dat nl. wel zo zou zijn zouden alle grote leasemaatschappijen wel winterbanden onder hun auto´s laten leggen. Hier uit zou je zelfs de conclusie kunnen trekken dat het gemiddeld goedkoper is om geen winterbanden te kopendude88 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:40:
Juist omdat er de afgelopen 2 winter zoveel sneeuw lag willen ze graag dat jij op winterbanden rijdt.
En over Schiphol, ook andere landen gooien hun vliegvelden dicht tijdens zware sneeuwbuien oftewel niet echt een verschil dus. Hetzelfde geldt trouwens ook voor het rijden in landen waar het wel vaak sneeuwt, ieder jaar staat Duitsland b.v. ook wel een paar dagen compleet vast (met mensen die een nacht lang vast staan zelfs). Het is dus niet zozeer Nederland die niet met sneeuw om kan gaan, maar meer mensen in het algemeen die dat niet kunnen.
[removed]
Ik denk dat je die conclusie wel mag trekken idd. Anders zouden verzekeraars waarschijnljik korting geven voor rijders op winterbanden (wat ze bij andere vormen van preventie soms wel doen).redwing schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:20:
[...]
Hier uit zou je zelfs de conclusie kunnen trekken dat het gemiddeld goedkoper is om geen winterbanden te kopen
Los van goedkoop staat natuurlijk ieder zijn persoonlijke afweging, met de kindren in de sneeuw is geven winterbanden een (deels onderbouwd) prettiger gevoel, dat alleen kan het al ruimschoots waard zijn. Want hoeveel noodstops, onverwachte uitwijkmaneuvres maak je per jaar, 1 of 2? Maar als dat net in de sneeuw moet (en de kans is dan ook groter) maakt het wel verschil.
Ik rij op allseasons omdat het in dit land steeds meer continue herfst lijkt te zijn, ieder zijn keus.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
In het buiteland mag je soms niet met banden rijden die de topsnelheid van de auto niet aan kunnenMAX3400 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:17:
[...]
Qua puntje 2: veel winderbanden zijn gewoon geborgd op snelheids-index 180+ of 200+. Maar pak je van hetzelfde merk en type winterband een rating tot 160km/h, dan scheelt dat voor een "gemiddeld" 15" bandje al bijna 130 Euro rondom. Of vindt "men" het verantwoord om constant 160+ te rijden tijdens winterse/natte omstandigheden? Het gaat er niet om of het kan maar hoe vaak je het doet
Idd anders zouden ze bijvoorbeeld ook wel korting geven op de premie als je winterbanden hebredwing schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:20:
[...]
Maar schijnbaar is het nog wel steeds zo dat de kosten van winterbanden niet opwegen tegen de extra schadekosten. Als dat nl. wel zo zou zijn zouden alle grote leasemaatschappijen wel winterbanden onder hun auto´s laten leggen. Hier uit zou je zelfs de conclusie kunnen trekken dat het gemiddeld goedkoper is om geen winterbanden te kopen
En over Schiphol, ook andere landen gooien hun vliegvelden dicht tijdens zware sneeuwbuien oftewel niet echt een verschil dus. Hetzelfde geldt trouwens ook voor het rijden in landen waar het wel vaak sneeuwt, ieder jaar staat Duitsland b.v. ook wel een paar dagen compleet vast (met mensen die een nacht lang vast staan zelfs). Het is dus niet zozeer Nederland die niet met sneeuw om kan gaan, maar meer mensen in het algemeen die dat niet kunnen.
In Europa klopt dat wel. Maar in Noord Amerika zijn er wel locaties waar ze met vrij extreme weersomstandigheden gewoon kunnen opstijgen, gewoon omdat ze weten hoe ze er mee om moeten gaan.
Het vliegtuig gaat dan gewoon door een de-ice machine bijvoorbeeld
Ik ga niet op wintersport en niet op vakantie op tijden dat het zo koud is; desondanks mis ik gewoon een duidelijke regelgeving / richtlijn / wetgeving in Nederland over het monteren van winterbanden en de vereisten die hieraan zijn.dude88 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:33:
[...]
In het buiteland mag je soms niet met banden rijden die de topsnelheid van de auto niet aan kunnen
Zo zie je bij winterbanden veel meer merken leverbaar bij landelijke bandenboer X dan bij reguliere zomerbanden; als je dan die merken natrekt elders blijk je beter meteen tegen een muur te rijden dan die banden te kopen.
Die vallen voor Nederland ook gewoon niet te geven. Tot nu toe b.v. heb je in het zuiden nog zeer weinig aan winterbanden gehad terwijl het midden/noorden toch al een paar keer wat gladde wegen heeft gehad. Daarnaast heb je jaren wanneer ze compleet zinloos zijn en andere jaren (afgelopen 2 b.v.) waar het toch wel heel handig is.MAX3400 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:37:
[...]
Ik ga niet op wintersport en niet op vakantie op tijden dat het zo koud is; desondanks mis ik gewoon een duidelijke regelgeving / richtlijn / wetgeving in Nederland over het monteren van winterbanden en de vereisten die hieraan zijn.
En die eisen van winterbanden, hetzelfde geldt eigenlijk ook voor zomerbanden. Ook daar zit er heel veel verschil tussen een goede en een slechte. Maar geldt hetzelfde niet ook voor auto's ? Die moeten aan bepaalde eisen voldoen, maar als je ziet wat voor verschil er zit tussen een nieuwe auto met alle snufjes en een auto van 15 jaar oud zonder die snufjes zie je ook heel veel verschil.
Oftewel ik denk niet dat het redeijk onmogelijk is om voor banden goede richtlijnen te geven. Er zijn al minimum eisen, maar veel meer kun je niet doen.
[removed]
Ik heb ze onder beide auto's zitten, maar echt veel nut heb ik er nog niet van gehad. Ik denk maar zo: mijn zomerbanden slijten op dit moment ook niet
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dat hangt er maar net vanaf wat er duurder is: De schades of de banden inclusief wissel. Een leasemaatschappij is ook gewoon commercieel bezig.redwing schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:01:
[...]
Toch heeft ie wel een punt. Als er echt zoveel minder schades ontstaan door winterbanden zou je verwachten dat de leasemaatschappijen (die meestal zelf de schades betalen) wel winterbanden verplicht zouden stellen.
Verder ging mijn 'slecht geslapen' om de nogal denigrerende manier waarop meneer de afsluitende zin neerzette. Daarom ging ik er niet verder op in.
[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 03-01-2012 16:00 ]
Blijkbaar de banden...Korvaag schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:59:
Dat hangt er maar net vanaf wat er duurder is: De schades of de banden inclusief wissel. Een leasemaatschappij is ook gewoon commercieel bezig.
Angst verkoopt. "Fear tactics" en "scare tactics" worden (niet alleen) door verzekeraars gebruikt om hun producten aan de man te brengen.MrFl0ppY schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:28:
Waarom zou een verzekeraar angst in de markt willen hebben? Dat is toch nergens goed voor?
Maar de kans op een woningbrand is zeer klein. Met ca. 5000 branden op 7 miljoen woningen en een relatief lage verzekerde waarde is een brandverzekering economisch gezien niet de meest logische keuze. Is het gebruikelijk om het te doen, is het een platte berekening of is het een gevoelskwestie?Anders vergelijk het eens met een brand verzekering, de kans daarop is ook niet groot, de schade wel en daarom blijven mensen dit verzekeren.
Ten eerste zijn per 1 januari de premies voor het eerst sinds jaren verhoogd vanwege slechte resultaten in 2009, ondanks tientallen miljoenen winst op de verzekeringen. Ten tweede is de no-claimbeschermer en wassen neus:Bovendien, zouden de premies kunnen dalen bij minder schades, dat gebeurt ook wel eens. Ik kan je echter wel uit eerste hand vertellen dat de afgelopen 2 winters niet gunstig zijn geweest voor de grootste verzekeraar van Nederland, veel blikschade. Bovendien zijn verzekerde soms beschermt door een hoge trede of een no-claim beschermer waardoor je tweede punt niet opgaat.
- Deze is lang niet altijd aanwezig
- Je betaalt er (iets) extra voor
- Je zakt weldegelijk terug in schadevrije jaren, je ziet dit alleen niet en je premie blijft gelijk. Wil je overstappen dan komt het werkelijke aantal schadevrije jaren om de hoek kijken.
Ik kan het zelf, mijn verzekeraar doet het uit eigen initiatief ook, maar hoeveel mensen doen dit daadwerkelijk zelf voor ze claimen? En dat is nog ongeacht of men de schade kan betalen.Daarnaast kun je zelf uitrekenen of vragen wat de beste oplossing is: claimen of zelf betalen.
[ Voor 6% gewijzigd door Speedpete op 03-01-2012 16:22 ]
Redelijk off-topic eigenlijk de verzekeringsvraag maar mijn persoonlijke principe is vrij simpel: Je verzekert je voor dingen die je niet kunt of wilt betalen.
Een huis dat afbrandt brengt zoveel ellende en kosten met zich mee dat je daar graag voor verzekerd bent. Naast het feit dat de bank het gewoon van je eist natuurlijk.
Ach vooralsnog heb je meer aan een amfibievoertuig dan aan winterbanden als ik naar buiten kijk.
Een huis dat afbrandt brengt zoveel ellende en kosten met zich mee dat je daar graag voor verzekerd bent. Naast het feit dat de bank het gewoon van je eist natuurlijk.
Ach vooralsnog heb je meer aan een amfibievoertuig dan aan winterbanden als ik naar buiten kijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gelukkig heb ik er regenbanden onder liggenGonadan schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:40:
[removed]
Goh, iedereen zal wel blij zijn met de vroeg aangeschafte bandjes
.
Het is als consument ook lekker ondoenlijk zo. Afgelopen twee winters stond iedereen vast, dit jaar werd melding gemaakt van een horrorwinter, en al dat we krijgen is lente-temperaturen ..
Bij de Quickfit ed. zullen ze wel in een deuk liggen

Het is als consument ook lekker ondoenlijk zo. Afgelopen twee winters stond iedereen vast, dit jaar werd melding gemaakt van een horrorwinter, en al dat we krijgen is lente-temperaturen ..
Bij de Quickfit ed. zullen ze wel in een deuk liggen
[ Voor 10% gewijzigd door Eagle Creek op 08-01-2012 22:45 ]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Hmpfff.. wil inderdaad wel sneeuw zien. Wakker liggen doe ik er niet echt van, behalve dat ik liever de grip van de zomerbanden had gehad nu en dat mijn winterbanden relatief gezien sneller naar zun moer zijn 
Over die brandverzekering, beetje lala verhaal he. Kom op zeg, alsof je ruim 3 ton op je rekening hebt staan die je wel ff ophoest als de boel affikt. Ok, minder, want je hoeft de grond niet opnieuw te kopen
Over die brandverzekering, beetje lala verhaal he. Kom op zeg, alsof je ruim 3 ton op je rekening hebt staan die je wel ff ophoest als de boel affikt. Ok, minder, want je hoeft de grond niet opnieuw te kopen
ik als all seasons rijder ben natuurlijk in mijn element met dit weer (hihi) maar eigenlijk zou ik wel een paar dagen sneeuw en ijzel willen om te spelen, dus vanaf zaterdag kans ... nieuwe modeluitkomsten zien er nog steeds herfstig (of moet ik zeggen Nederlands) uit ...
http://www.knmi.nl/exp/pluim/vijftiendaagse/index.html

Het is nog lang geen februari maar als dat Scandinavisch hoog niet snel komt, dan kon het nog wel eens een natte en vroege lente worden.
Normale temperatuurwaarden in deze periode
gemiddelde temperatuur voor vandaag: 2.6 graden C
maximale temperatuur voor vandaag: 5 graden C
minimale temperatuur voor vandaag: -0.2 graden C
http://www.knmi.nl/exp/pluim/vijftiendaagse/index.html

Het is nog lang geen februari maar als dat Scandinavisch hoog niet snel komt, dan kon het nog wel eens een natte en vroege lente worden.
Normale temperatuurwaarden in deze periode
gemiddelde temperatuur voor vandaag: 2.6 graden C
maximale temperatuur voor vandaag: 5 graden C
minimale temperatuur voor vandaag: -0.2 graden C
[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 09-01-2012 00:25 ]
Ik heb ze er inmiddels weer onder vandaan gehaald.
Maar dat heeft ook te maken met verkoop van m'n auto
Maar dat heeft ook te maken met verkoop van m'n auto
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Leuk artikeltje in het Eindhopvens Dagblad:
Het hele artikel: http://www.ed.nl/regio/10...sicovol-bij-warm-weer.ece
Dus wie de komende 3 dagen nog profijt wil hebben van winterbanden of wat nieuwe wil inslaan voor volgend jaar - sla je slagDe VACO beschikt nog niet over de cijfers van dit seizoen. Maar de handel heeft sinds november 2011 nauwelijks winterbanden verkocht, kampt met grote voorraden en heeft het punt bereikt ze tegen kostprijs van de hand te doen.
Het hele artikel: http://www.ed.nl/regio/10...sicovol-bij-warm-weer.ece
Verwijderd
YAY!!! 
Misschien nu voor een schappelijk prijsje wat op de kop tikken dan maar...voor het gevalletje " je weet maar nooit! " ...
Alhoewel ik liever nu geld uit geef aan een set gewone banden denk ik.
Misschien nu voor een schappelijk prijsje wat op de kop tikken dan maar...voor het gevalletje " je weet maar nooit! " ...
Alhoewel ik liever nu geld uit geef aan een set gewone banden denk ik.
MAX3400 in "Winterbanden... wie heeft ze?" ?
Laat ik het anders zeggen; de grote meute winterbandenwisselaars (3x woordwaarde) weet gewoon niet wat er onder de auto moet, kan & kost...

Als het gebeurt moet je wel plotseling minimaal 1 a 2 ton uit trekken om het op te lossen. Oftewel de kans is klein, de impact is groot dus is het slimom het te verzekeren.Speedpete schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:18:
Maar de kans op een woningbrand is zeer klein. Met ca. 5000 branden op 7 miljoen woningen en een relatief lage verzekerde waarde is een brandverzekering economisch gezien niet de meest logische keuze. Is het gebruikelijk om het te doen, is het een platte berekening of is het een gevoelskwestie?
Waarom is het dan een wassen neus ? Je moet wel de regels kennen, maar ik heb er toch echt eentje afgesloten omdat het heel handig is. Mocht er een keer iets gebeuren blijf ik mooi op 75% korting staan. Dat ik dan niet zo makkelijk kan overstappen klopt natuurlijk, maar dat is toch een keuze ? Ik ben nu voor een paar euro per maand ervan verzekerd dat wat er ook gebeurt ik niet plotseling 2* zoveel premie moet betalen. En als ik echt wil overstappen kom ik nooit lager uit dan wat het anders geweest zou zijn (en daarnaast kun je vaak ook wel onderhandelen zodat je bij de nieuwe verzekeraar ook een paar treden extra krijgt)Ten tweede is de no-claimbeschermer en wassen neus:
- Deze is lang niet altijd aanwezig
- Je betaalt er (iets) extra voor
- Je zakt weldegelijk terug in schadevrije jaren, je ziet dit alleen niet en je premie blijft gelijk. Wil je overstappen dan komt het werkelijke aantal schadevrije jaren om de hoek kijken.
Bijna alle verzekeraars geven je wel een overzicht van wat de kosten zijn en wat het met je premie doet waarna je de keuze kunt maken om het zelf te betalen of het door de verzkeraar te laten betalen.[...]
Ik kan het zelf, mijn verzekeraar doet het uit eigen initiatief ook, maar hoeveel mensen doen dit daadwerkelijk zelf voor ze claimen? En dat is nog ongeacht of men de schade kan betalen.
[removed]
Ik ben ook van mening dat vooralsnog in Nederland winterbanden zwaar overkill zijn. Uiteraard zal een goede winterband allicht wat meer grip geven bij ijzel/sneeuw, maar ik denk dat dit heel vaak teniet wordt gedaan door de overschatte rijkunst van de bestuurder zelf. Het belangrijkst imho is dat je je rijstijl aanpast, en goed voelt wat de auto doet. Ook de veiligheidstechniek (abs, stabiliteitsprogramma's etc) van moderne auto's helpt al behoorlijk goed mee.
In landen waar gegarandeerd een aantal maanden per jaar vriest/sneeuw ligt is het wel logisch om op winterbanden te rijden, maar in ons kikkerlandje vind ik het hele winterbandenverhaal een beetje aandoen als de Apple marketingstrategie. Geen revolutionaire ontwikkeling, maar wel het product zo in de markt zetten alsof je niet zonder kunt en het je behoorlijk hip maakt als je het in bezit hebt. Combineer dat met het veiligheidsaspect en het is kassa voor de bandenboer. Slim gedaan moet ik zeggen.
Persoonlijk rijd ik op goede all-seasons omdat die het best vind combineren met het Nederlandse klimaat en hou die 400-500 euro lekker in mijn zak.
In landen waar gegarandeerd een aantal maanden per jaar vriest/sneeuw ligt is het wel logisch om op winterbanden te rijden, maar in ons kikkerlandje vind ik het hele winterbandenverhaal een beetje aandoen als de Apple marketingstrategie. Geen revolutionaire ontwikkeling, maar wel het product zo in de markt zetten alsof je niet zonder kunt en het je behoorlijk hip maakt als je het in bezit hebt. Combineer dat met het veiligheidsaspect en het is kassa voor de bandenboer. Slim gedaan moet ik zeggen.
Persoonlijk rijd ik op goede all-seasons omdat die het best vind combineren met het Nederlandse klimaat en hou die 400-500 euro lekker in mijn zak.
Ben ik het niet mee eens; de gemiddelde slipcursus van de ANWB of whatever laat simpel zien dat iets als ABS of TCS eenvoudigweg een wassen neus is en in sommige gevallen zelfs minder effectief werkt dan ouderwets "tot het randje" remmen waarbij je je wielen niet blokkeert.RubenDJ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:14:
...Ook de veiligheidstechniek (abs, stabiliteitsprogramma's etc) van moderne auto's helpt al behoorlijk goed mee...
Daarbij, en dat vind ik wel een zorgelijke ontwikkeling; er rijden al hele volksstammen in veel te groene auto's met navenante bandjes eronder met lage weerstand, stil, extra smal etc. Precies de mensen die in de zomer dus een vangrail opzoeken als er een plasje water ligt na een regenbui.
Zo kan ik nog wel een waslijstje met systemen/voorzieningen noemen die "allemaal" verplicht zijn gesteld maar die voor 99% van de chauffeurs abracadabra is.
Wat je zelf zegt; een paar goede 24/7/365 banden zijn over het algemeen effectiever
[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 12-01-2012 14:27 ]
Als je in een oude sjonniebak met low-budget ABS rijdt inderdaad, zoals ze vaak hebben bij een slipcursus. Moderne ABS rem jij er niet uit.MAX3400 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:25:
Ben ik het niet mee eens; de gemiddelde slipcursus van de ANWB of whatever laat simpel zien dat iets als ABS of TCS eenvoudigweg een wassen neus is en in sommige gevallen zelfs minder effectief werkt dan ouderwets "tot het randje" remmen waarbij je je wielen niet blokkeert.
Daarentegen is het wel zo dat ABS ervoor zorgt dat je immer geradeaus gaat zodra er sneeuw ligt.
Misschien lees ik niet de juiste tests maar over het algemeen kan je beter een gewone band met goede regeneigenschappen rijden dan een vierseizoenenband. Die vierseizoenenbanden zijn dan op alle fronten minder, behalve sneeuw.RubenDJ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:14:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ach, het huidige weer komt mij prima uit. Eind september heb ik de winterbanden eronder gegooid. Ze hadden toen nog maar 4mm profiel. Volgende week komen de nieuwe winterbanden eronder. Een week daarna vertrek ik richting Oostenrijk.
Nope & yup... Daarom rij ik gewoon dure zomerbanden en aangezien ongeveer anderhalf jaar meegaan, vind ik het wel best qua kosten.Gonadan schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:28:
[...]
Als je in een oude sjonniebak met low-budget ABS rijdt inderdaad, zoals ze vaak hebben bij een slipcursus. Moderne ABS rem jij er niet uit.
Daarentegen is het wel zo dat ABS ervoor zorgt dat je immer geradeaus gaat zodra er sneeuw ligt.
[...]
Misschien lees ik niet de juiste tests maar over het algemeen kan je beter een gewone band met goede regeneigenschappen rijden dan een vierseizoenenband. Die vierseizoenenbanden zijn dan op alle fronten minder, behalve sneeuw.
En qua ABS-meuk; ik mag dan misschien een "oudere" auto uit 2003 rijden; de techniek die erin/eronder zit is superieur aan bijna elke nieuwe middenklasser tot 35K en voor sommige merken/modellen zelfs hoger. Daarbij zal ook de Brembo-remmerij met 32cm schijven en rally-aandrijflijn een stuk helpen om snel stil te staan onder veel (niet alle) omstandigheden.
ik heb ook winterbanden, maar nog niet echt nodig gehad afgelopen periode.
Vorig jaar te laat eronder laten zetten en toen helaas eerder nodig gehad.
Vorig jaar te laat eronder laten zetten en toen helaas eerder nodig gehad.
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Wat heeft jouw auto ermee te maken?MAX3400 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:42:
En qua ABS-meuk; ik mag dan misschien een "oudere" auto uit 2003 rijden; de techniek die erin/eronder zit is superieur aan bijna elke nieuwe middenklasser tot 35K en voor sommige merken/modellen zelfs hoger. Daarbij zal ook de Brembo-remmerij met 32cm schijven en rally-aandrijflijn een stuk helpen om snel stil te staan onder veel (niet alle) omstandigheden.
Het gaat erom dat je goede/moderne ABS er niet meer uit remt. Het eruit remmen van de ABS stamt nog uit de tijd dat het niet per wiel gedoseerd kon worden of het gewoonweg niet nauwkeurig genoeg werkte.
Daarnaast heb je in een noodsituatie nooit de tijd om precies op het randje te remmen dus verlies je het altijd. Van alle soorten ABS.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wederom verwijs ik dan maar naar mijn vorige replies; als je je auto goed kent, rem je een moderne ABS er ook uit. Ja, weinig mensen gaan met hun auto "regelmatig" dwingen tot een noodstop maar alleen op deze manier leer je jezelf waar/wanneer je ABS ingrijpt.
En ongetwijfeld zal mijn auto er geen zak mee te maken hebben; desondanks sta ik rustig 10m eerder stil bij een noodstop van 100km/h dan een Golf of een BMW 3-serie en zelfs bijna 20m eerder dan een Civic or Prius groen-mobiel. Als je ziet hoe dicht sommige mensen op elkaar tijden in de spits bij 80+ of 120+, moeten dus eigenlijk alle auto's 3 seconden afstand van me houden in geval van nood.
Vind het nogal opvallend dat je je concentreert op techniek maar dan even vergeet in wat voor auto de techniek wordt gemonteerd of hoe die techniek gebruikt wordt; vandaar dat ik dus mijn auto aanhaalde (leeftijd & techniek) om te laten zien dat modernere auto's echt niet beter hoeven te zijn.
En ongetwijfeld zal mijn auto er geen zak mee te maken hebben; desondanks sta ik rustig 10m eerder stil bij een noodstop van 100km/h dan een Golf of een BMW 3-serie en zelfs bijna 20m eerder dan een Civic or Prius groen-mobiel. Als je ziet hoe dicht sommige mensen op elkaar tijden in de spits bij 80+ of 120+, moeten dus eigenlijk alle auto's 3 seconden afstand van me houden in geval van nood.
Vind het nogal opvallend dat je je concentreert op techniek maar dan even vergeet in wat voor auto de techniek wordt gemonteerd of hoe die techniek gebruikt wordt; vandaar dat ik dus mijn auto aanhaalde (leeftijd & techniek) om te laten zien dat modernere auto's echt niet beter hoeven te zijn.
Ja, een gecontroleerde noodstop mss wel. Ik vraag me af of het je ook lukt in een paniekreactie
[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 12-01-2012 15:06 ]
Vaak bu'j te bang!
Dat geloof ik simpelweg niet, gaan wij het dus niet over eens worden. Zeker niet als je het over de noodstop hebt waar ik over sprak. Een echte, dus niet om te oefenen.MAX3400 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:59:
Wederom verwijs ik dan maar naar mijn vorige replies; als je je auto goed kent, rem je een moderne ABS er ook uit. Ja, weinig mensen gaan met hun auto "regelmatig" dwingen tot een noodstop maar alleen op deze manier leer je jezelf waar/wanneer je ABS ingrijpt.
Vergelijk het eens met exact dezelfde auto zonder ABS, anders heeft het geen waarde. Vergelijk dan ook de echte noodstops, en niet de oefenstops.En ongetwijfeld zal mijn auto er geen zak mee te maken hebben; desondanks sta ik rustig 10m eerder stil bij een noodstop van 100km/h dan een Golf of een BMW 3-serie en zelfs bijna 20m eerder dan een Civic or Prius groen-mobiel. Als je ziet hoe dicht sommige mensen op elkaar tijden in de spits bij 80+ of 120+, moeten dus eigenlijk alle auto's 3 seconden afstand van me houden in geval van nood.
Goed, je voelt je dus aangevallen omdat ik jouw auto niet modern genoeg zou vinden. Maak je maar geen zorgen, ik ga echt niet de moeite doen om een mening over jouw auto te vormen.Vind het nogal opvallend dat je je concentreert op techniek maar dan even vergeet in wat voor auto de techniek wordt gemonteerd of hoe die techniek gebruikt wordt; vandaar dat ik dus mijn auto aanhaalde (leeftijd & techniek) om te laten zien dat modernere auto's echt niet beter hoeven te zijn.
Het punt wat ik maak is dat er verschil is tussen typen ABS en dat je de goede typen er niet uit remt, alleen in je natte dromen. De slechte typen rem je er in een gecontroleerde situatie wel uit, moet je uit het niets in de ankers dan zullen er weinig zijn die dat nog voor elkaar krijgen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan wil ik wel eens weten wat een "goed type" is en een "slecht type"; en dan niet naar automerk/type/bouwjaar maar naar type technologie.Het punt wat ik maak is dat er verschil is tussen typen ABS en dat je de goede typen er niet uit remt, alleen in je natte dromen.
Ik hoef geen auto's te vergelijken met & zonder ABS; ten eerste het is al enige verplicht op alle EU-auto's. En dan vind ik het dus zeer kwalijk dat 2 verschillende merken/type auto's rustig 15 tot 30m verschil aan remweg opleveren bij 100km/h op "fabrieksvoorgeschreven banden, druk & techniek".
En ten tweede gebruikt bijna geen enkele zichzelf respecterende race-klasse ABS dus er zal wel een reden zijn dat remmen zonder ABS minstens net zo goed is als remmen met ABS.
ABS is niet gemaakt om je remweg korter te maken, het zorgt ervoor dat je voertuig nog bestuurbaar blijft tijdens een noodremactie
waarbij je het pedaal tot onderin trapt. maar daarbij toch om het object heen kan sturen
tot het randje remmen is altijd het effectiefst, alleen is dat nagenoeg onuitvoerbaar in noodsituaties.
doodnormale maat voor een ibiza, een collega met een opel insignia ecoflex heeft er 225/45/17 eronder zitten.
groen is dus niet perse het equivalent voor dunne bandjes met een lage rolweerstand.
In de zomer rijden de mensen niet in de vangrail omdat er een plasje water op de weg ligt, maar omdat er vuil uit het zoab wordt gespoeld dat er tijdens een lange droge periode in is gekomen. daardoor heb je een verminderde grip.. en in een bocht is dat nou eenmaal niet handig
tot het randje remmen is altijd het effectiefst, alleen is dat nagenoeg onuitvoerbaar in noodsituaties.
ik heb een ecomotive en ik heb gewoon 195/55/r15 eronder zitten, fabrieksgemonteerd.Daarbij, en dat vind ik wel een zorgelijke ontwikkeling; er rijden al hele volksstammen in veel te groene auto's met navenante bandjes eronder met lage weerstand, stil, extra smal etc. Precies de mensen die in de zomer dus een vangrail opzoeken als er een plasje water ligt na een regenbui.
doodnormale maat voor een ibiza, een collega met een opel insignia ecoflex heeft er 225/45/17 eronder zitten.
groen is dus niet perse het equivalent voor dunne bandjes met een lage rolweerstand.
In de zomer rijden de mensen niet in de vangrail omdat er een plasje water op de weg ligt, maar omdat er vuil uit het zoab wordt gespoeld dat er tijdens een lange droge periode in is gekomen. daardoor heb je een verminderde grip.. en in een bocht is dat nou eenmaal niet handig
[ Voor 19% gewijzigd door Shanquish op 12-01-2012 15:36 ]
Verwijderd
Blegh...ABS/ TCS/ ASR...
ABS zonder TCS...m'kay. De rest gaat altijd standaard uit (indien mogelijk) als ik in een super modern ding moet rijden als m'n bakkie in de garage staat. ESP/ESC vind ik helemaal verschrikkelijk....wat een dramatisch geleuter is dat zeg.
Maar ja...winterbanden dus...
ABS zonder TCS...m'kay. De rest gaat altijd standaard uit (indien mogelijk) als ik in een super modern ding moet rijden als m'n bakkie in de garage staat. ESP/ESC vind ik helemaal verschrikkelijk....wat een dramatisch geleuter is dat zeg.

Mwhoa, je hebt gedeeltelijk gelijk... Of ik lees te oude onderzoeken/technieken of "men" heeft teveel vertrouwen in alles wat er in je auto wordt geleverd.shameete schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:27:
ABS is niet gemaakt om je remweg korter te maken, het zorgt ervoor dat je voertuig nog bestuurbaar blijft tijdens een noodremactiewaarbij je het pedaal tot onderin trapt. maar daarbij toch om het object heen kan sturen
Treshold braking is inderdaad effectiever dan ABS waarbij ik ook wil opmerken dat een aantal ABS systemen je auto echt niet bestuurbaarder maken. Zeker niet omdat men in een dergelijke situatie snel weg wil sturen en dus een ruk aan het stuur geeft; resultaat is dat je dus bijna gewoon rechtdoor gaat.
Maar ja, het topic is winterbanden dus ik laat de ABS wel ff zitten.
wil ik weten wat jouw rijstijl is?Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:44:
Blegh...ABS/ TCS/ ASR...

Wat ik al aangaf. Per wiel apart berekenen, tientallen keren per seconde berekenen. Iets wat een mens gewoonweg niet kan.MAX3400 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:23:
Dan wil ik wel eens weten wat een "goed type" is en een "slecht type"; en dan niet naar automerk/type/bouwjaar maar naar type technologie.
Als je wilt vergelijken moet je gelijkwaardige auto's vergelijken, anders heeft het toch geen zin? En de verplichting is voor nieuwe auto's, niet voor bestaande.Ik hoef geen auto's te vergelijken met & zonder ABS; ten eerste het is al enige verplicht op alle EU-auto's. En dan vind ik het dus zeer kwalijk dat 2 verschillende merken/type auto's rustig 15 tot 30m verschil aan remweg opleveren bij 100km/h op "fabrieksvoorgeschreven banden, druk & techniek".
Dat laatste kan ik goed begrijpen. Er zullen wel bepaalde richtlijnen vastgesteld zijn als minimum? Ik vind het sowieso raar dat er zoveel verschil in kwaliteit van banden mag zitten en dat men er eigenlijk onder kan gooien wat men wil.
Toen ik mijn auto kocht zaten er van die zuinige kwikfitters onder, leuk als het droog is maar met regen is het zelfmoord. (mijn ervaring)
In een race rem je ook niet om te stoppen, daarbij zou ik mijzelf niet snel willen vergeljken met een echte coureur.En ten tweede gebruikt bijna geen enkele zichzelf respecterende race-klasse ABS dus er zal wel een reden zijn dat remmen zonder ABS minstens net zo goed is als remmen met ABS.
Op zich goed idee.MAX3400 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:46:
Maar ja, het topic is winterbanden dus ik laat de ABS wel ff zitten.
Het is in de sneeuw ook veel leuker zonder ABS
Exact. Daar maak je al het punt.shameete schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:12:
wil ik weten wat jouw rijstijl is?bij normaal autorijden hoeft ESP hoegenaamd nooit in te grijpen en heb je dus ook niet door dat het er in zit.
@WendyvdB: Misschien is ESP en tractiecontrole handig voor de levensduur van je banden?
[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 12-01-2012 16:15 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, die zorgen voor hopeloze en chronische zelfoverschatting van de betreffende chauffeurs. December '09 zijn wij met twee auto's naar Groningen gereden, een Soarer met ~280RWHP (265 achterbanden) en helemaal geen hulpmiddelen en een Yaris met 175mm brede banden. Dat was de dag van die enorme sneeuwstorm, wegen waren niet schoon, er lag twintig centimeter sneeuw op de snelweg en dus waren bermen en belijning etc. niet te onderscheiden. Wij reden met zo'n 30 km/h ongeveer waar wij het midden van de snelweg verwachten, met alarmlichten en mistachterlicht aan. We zijn op die rit van 200km een aantal keer voorbij gevlogen door enthousiastelingen die dachten dat ABS/TSC/ASC/EGO ze wel gingen redden, meer dan de helft van die auto's heb ik verderop ondersteboven in de sloot zien liggen of gespind tegen de vangrail. Ik heb die dag _vaak_ 112 gebeld.RubenDJ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:14:
Ook de veiligheidstechniek (abs, stabiliteitsprogramma's etc) van moderne auto's helpt al behoorlijk goed mee.
Winterbanden en allerlei electronische snufjes helpen niet in de zin van dat je harder kunt rijden. Je kunt niet harder rijden dan degene op andere banden, maar als je gaat glijden heb je een betere kans je voertuig weer onder controle te krijgen.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Verwijderd
Stap eens in een auto zonder ESP en daarna in een auto met ESP. Je voelt het verschil in het stuur. Daarnaas houd ik liever mijn auto zelf op de weg en ben ik liever zelf op hoogte wat te doen als je auto dreigt weg te slippen dan dat ik een systeem moet vertrouwen.shameete schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:12:
[...]
wil ik weten wat jouw rijstijl is?bij normaal autorijden hoeft ESP hoegenaamd nooit in te grijpen en heb je dus ook niet door dat het er in zit.
Een SUV met ESP is helemaal feest, lijkt het helemaal alsof je zelf niet rijdt. Zoiezo...rijd eens een paar minuten in een SUV met ESP aan en dan uit...wereld van verschil, zonder dat het systeem hoeft in te grijpen.
Onderstuur/ overstuur corrigeer ik liever zelf.
Mijn rijstijl is volgens de politie "sportief"
@Gonadan: je hebt ongetwijfeld gelijk (beter voor den bandjes!
EDIT: mijn autotje heeft dus ook geen ESP...
Verwijderd
Wat een lulkoekVerwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:39:
[...]
Stap eens in een auto zonder ESP en daarna in een auto met ESP. Je voelt het verschil in het stuur. Daarnaas houd ik liever mijn auto zelf op de weg en ben ik liever zelf op hoogte wat te doen als je auto dreigt weg te slippen dan dat ik een systeem moet vertrouwen.![]()
Een SUV met ESP is helemaal feest, lijkt het helemaal alsof je zelf niet rijdt. Zoiezo...rijd eens een paar minuten in een SUV met ESP aan en dan uit...wereld van verschil, zonder dat het systeem hoeft in te grijpen.
Mijn rijstijl is volgens de politie "sportief"![]()
@Gonadan: je hebt ongetwijfeld gelijk (beter voor den bandjes!) , maar ik rijd auto omdat ik het leuk vind en omdat ik auto's leuk vindt. En daar slijten nu eenmaal veeeeeel banden bij...is een vaste kostenpost...
als ik zo naar de weerkaarten kijk hebben ze de komende week nu juist waarschijnlijk wel zin - daarna zeker of helemaal niet.
Ik weet het, je had ze ingecalculeerd.Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:39:
@Gonadan: je hebt ongetwijfeld gelijk (beter voor den bandjes!) , maar ik rijd auto omdat ik het leuk vind en omdat ik auto's leuk vindt. En daar slijten nu eenmaal veeeeeel banden bij...is een vaste kostenpost...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb sinds één week Snowtrac 3 banden op m'n auto zitten (heb de auto zelf anderhalf week
) maar ze maken naar mijn idee behoorlijk wat meer geluid dan op de zomerbandjes.
dat de politie dat oordeel er uberhaupt op na houdt zegt imho genoegVerwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:39:
[...]
Stap eens in een auto zonder ESP en daarna in een auto met ESP. Je voelt het verschil in het stuur. Daarnaas houd ik liever mijn auto zelf op de weg en ben ik liever zelf op hoogte wat te doen als je auto dreigt weg te slippen dan dat ik een systeem moet vertrouwen.![]()
Mijn rijstijl is volgens de politie "sportief"![]()

Wat betreft de "langere remweg" waar mensen hier altijd over zeuren: vanmorgen een noodstop mogen maken. Ik dacht nog even met 90 in een gaatje te gaan op een gedeelde in/uitvoegstrook, maar had zo snel niet gezien dat het bij de bocht muurvast stond. In een paar meter van 90 naar 0 en had al mijn zinnen op de vluchtstrook gezet. Voordat ik bij de vluchtstrook aankwam snapte ik er alleen helemaal geen ruk meer van: ik hing ineens vol in de gordels, de ABS had totaal niet ingegrepen en mijn alarmlichten waren automatisch ingeschakeld.
Blijkbaar remt de combinatie 5 jaar oude Toyo Snowproxes S951 (voor) en nieuwe Vredestein Snowtrac 3 (achter) op 185/60/14 beter dan 4 redelijk nieuwe Toyo Proxes CF1 bandjes met 175/65/14. Die extra cm is blijkbaar de reden dat ik niet door hoefde naar de vluchtstrook.
Blijkbaar remt de combinatie 5 jaar oude Toyo Snowproxes S951 (voor) en nieuwe Vredestein Snowtrac 3 (achter) op 185/60/14 beter dan 4 redelijk nieuwe Toyo Proxes CF1 bandjes met 175/65/14. Die extra cm is blijkbaar de reden dat ik niet door hoefde naar de vluchtstrook.
Als de alarmlichten automatisch inschakelden, dan heeft de noodstopassistent (welk fancy engels naampje de fabrikanten er ook aan mogen geven) voor je geremd. Het probleem is dat veel mensen niet tot op de bodem durven te trappen bij een noodstop, maar dat ze verstijven. De auto remt dus harder dan de gemiddelde mens zou doen.
En ga er maar vanuit dat de ABS echt wel in actie is gekomen op dat moment. Jij hebt het alleen niet gemerkt.
En ga er maar vanuit dat de ABS echt wel in actie is gekomen op dat moment. Jij hebt het alleen niet gemerkt.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
ABS komt over het algemeen alleen in actie als je grip verliest, en dan gaat je rempedaal heftig klapperen. Vaak genoeg meegemaakt bij deze auto (Peugeot 206 1.4HDI uit eind 2003), en ABS zorgt voor alles behalve een kortere remweg als je eenmaal grip kwijt bent.
Wat de meeste mensen doen is krampachtig gaan remmen om alsnog op tijd tot stilstand te komen. Ik was vanmorgen nog zo helder om gewoon naar de vluchtstrook te sturen, alleen ik stond ineens stil ruim voor de tijd. Als ABS was ingeschakeld was ik met klapperend pedaal doorgeschoven naar de vluchtstrook. Daar is het ook voor: je auto bestuurbaar houden als je grip verliest door je remactie.
Ik vraag me af in hoeverre deze auto brake assist heeft. Ik vermoed eerder iets als detectie van remvertraging en daarbij het inschakelen van de alarmlichten om je achterliggers erop te attenderen dat je heel hard in de ankers gaat.
Edit: Even opgezocht, auto is uitgerust met EBA, een systeem dat getriggerd wordt boven een bepaalde kracht op het rempedaal en vervolgens tegen de limieten gaat remmen waarbij ABS liefst niet (blijvend) ingrijpt.
Wat de meeste mensen doen is krampachtig gaan remmen om alsnog op tijd tot stilstand te komen. Ik was vanmorgen nog zo helder om gewoon naar de vluchtstrook te sturen, alleen ik stond ineens stil ruim voor de tijd. Als ABS was ingeschakeld was ik met klapperend pedaal doorgeschoven naar de vluchtstrook. Daar is het ook voor: je auto bestuurbaar houden als je grip verliest door je remactie.
Ik vraag me af in hoeverre deze auto brake assist heeft. Ik vermoed eerder iets als detectie van remvertraging en daarbij het inschakelen van de alarmlichten om je achterliggers erop te attenderen dat je heel hard in de ankers gaat.
Edit: Even opgezocht, auto is uitgerust met EBA, een systeem dat getriggerd wordt boven een bepaalde kracht op het rempedaal en vervolgens tegen de limieten gaat remmen waarbij ABS liefst niet (blijvend) ingrijpt.
[ Voor 10% gewijzigd door _JGC_ op 12-01-2012 19:30 ]
Als je niet eens voelt of brake assist ingrijpt (en daarmee ook ABS) vraag ik me af of je echt zo goed aanvoelt wat het effect is op de remafstand met 10mm bredere banden zoals je aangaf. Dat breedteverschil is namelijk verwaarloosbaar, er zijn meer factoren die een veel groter effect hebben op die remafstand.
Ik heb meerdere malen meegemaakt dat grip tekortschoot waarbij ABS ingreep en het rempedaal ging klapperen. Dat zijn situaties waarbij EBA niet ingrijpt en je zelf het remmen verzorgt. Als je dan zelf krampachtig het rempedaal doordrukt terwijl ABS volop in werking is komt dat je remweg niet ten goede, zeker niet als je wat een oudere auto hebt waarbij ABS nog niet zo geavanceerd is als bij een moderenere auto. EBA is bedoeld om je zeer snel naar het punt te brengen waarop ABS moet ingrijpen, als je al bij dat punt bent schakelt het niet meer in omdat het dan toch al zinloos is.
Vanmorgen remde ik dusdanig hard dat de auto vond dat het een noodstop was (was het ook), en vervolgens wordt daarbij maximaal remvermogen ingezet door de boordcomputer. ABS grijpt dan blijkbaar wel in, maar dat voel je niet, omdat je pedaal de remmen niet meer volledig bestuurt, je auto remt nml volautomatisch op de boordcomputer op dat moment en zal dan naar eigen inzicht lossen of extra remmen als dat binnen de marges nog wel kan.
Wat die extra centimeter breedte betreft: dat merk ik zeer zeker wel. Dat merk je vnml in de wegligging, en dan niet alleen een beetje in de bochten, maar vnml aan het feit dat je auto minder gevoelig is voor harde zijwind. Een beetje meer contact met het wegdek is bij maximale remkracht over het algemeen een voordeel, tenzij er sneeuw ligt, aangezien je daar doorheen wilt drukken ipv eroverheen glijden.
Maargoed, ondanks de "verkeerde banden" voor deze weersomstanigheden dus ruim binnen de verwachte stopafstand tot stilstand gekomen, dat was het punt wat ik wilde maken tegen de mensen die roepen dat winterbanden slecht voor je grip zijn als er geen sneeuw ligt.
Mijn vorige noodstop was nog met zomerbanden een paar weken terug op een rotonde, nam de eerste afslag en had daarbij een fietser zonder licht niet gezien (auto's hebben bij die rotonde voorrang, fietser knalde hem er gewoon voor), dat resulteerde direct in een klapperend rempedaal en een fietser die op enkele centimeters voor mijn bumper langsfietste. Snelheid was toen 30km/h, stukken lager dan de 90km/h waarmee ik nu de remactie inzette.
Vanmorgen remde ik dusdanig hard dat de auto vond dat het een noodstop was (was het ook), en vervolgens wordt daarbij maximaal remvermogen ingezet door de boordcomputer. ABS grijpt dan blijkbaar wel in, maar dat voel je niet, omdat je pedaal de remmen niet meer volledig bestuurt, je auto remt nml volautomatisch op de boordcomputer op dat moment en zal dan naar eigen inzicht lossen of extra remmen als dat binnen de marges nog wel kan.
Wat die extra centimeter breedte betreft: dat merk ik zeer zeker wel. Dat merk je vnml in de wegligging, en dan niet alleen een beetje in de bochten, maar vnml aan het feit dat je auto minder gevoelig is voor harde zijwind. Een beetje meer contact met het wegdek is bij maximale remkracht over het algemeen een voordeel, tenzij er sneeuw ligt, aangezien je daar doorheen wilt drukken ipv eroverheen glijden.
Maargoed, ondanks de "verkeerde banden" voor deze weersomstanigheden dus ruim binnen de verwachte stopafstand tot stilstand gekomen, dat was het punt wat ik wilde maken tegen de mensen die roepen dat winterbanden slecht voor je grip zijn als er geen sneeuw ligt.
Mijn vorige noodstop was nog met zomerbanden een paar weken terug op een rotonde, nam de eerste afslag en had daarbij een fietser zonder licht niet gezien (auto's hebben bij die rotonde voorrang, fietser knalde hem er gewoon voor), dat resulteerde direct in een klapperend rempedaal en een fietser die op enkele centimeters voor mijn bumper langsfietste. Snelheid was toen 30km/h, stukken lager dan de 90km/h waarmee ik nu de remactie inzette.
Verwijderd
Nee hoor. Maar als jij het prettig vind om op al je veiligheids gadgets te vertrouwen, het verschil niet voelt, good for you!
@Shameete: dat de politie er een oordeel over heeft zegt je genoeg? Wat ben jij een slimme meneer dan zeg!

Ik hou heel erg veel van auto's, heb al in heel veel verschillende speeltjes mogen rijden, ik rij te hard en sportief, maar dit is wat ik niet doe: bumperkleven, mensen achtervolgen op de snelweg omdat m'n egotje is aangetast, onnodig links rijden, mensen klem rijden, te zacht rijden op de snelweg, door rood rijden, te laat optrekken bij een stoplicht omdat je lippestift er nog niet goed op zit en je niet door hebt dat dat ding al op groen staat, zonder carkit bellen, ruitenwisservloeistof in m'n oliereservoir doen, niet in m'n achteruitkijkspiegel kijken, inparkeren met behulp van die verschillende irriterende parkeersensoren en rijden zonder gordel.
Maar als de politie in burger naast me staat en ik trek op met piepende banden, dan wordt dat bestempeld als sportief rijgedrag ja.
Maar mocht ik je tegenkomen op den snelweg, dan wil ik je best met liefde rechts inhalen!
Oja, wat ik ook niet is...rijden op WINTERBANDEN!

back to the studio!
Een echt moderne ABS zoekt het optimale rempunt op en dat per wiel.Aangezien jij maar 1 pedaal hebt rem je die er echt niet meer uit hoe goed je je auto ook kent. Een normale ABS die per wiel de rem er wel/niet op heeft zitten (en dus niet doseert) kun je er op een normale weg vaak nog wel uit remmen.MAX3400 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:59:
Hetzelfde geldt trouwens ook voor de hierboven aangehaalde brake-assist. Voorheen remde die gewoon vol voor je in de ABS waarna hij uitschakelde. Tegenwoordig werkt ie samen met de ABS om zo dicht mogelijk tegen het optimale rempunt te zitten en te blijven.
[ Voor 16% gewijzigd door redwing op 13-01-2012 12:10 ]
[removed]
Pas nog een aflevering gezien van 5th Gear.
Mr Needel reed met een auto (weet niet meer welke) in de sneeuw met alle middelen uit, hij kon met al zijn race ervaring niet tegen de elektronica op. Toen hij met elektronica aan reed kon hij de obstakels verwijderen die hij niet kon uit wijken toen alles uit stond
Mr Needel reed met een auto (weet niet meer welke) in de sneeuw met alle middelen uit, hij kon met al zijn race ervaring niet tegen de elektronica op. Toen hij met elektronica aan reed kon hij de obstakels verwijderen die hij niet kon uit wijken toen alles uit stond
Mag toch hopen dat je het over de aflevering hebt met de Gallardo LP560-4? Dat is natuurlijk een vergelijking die redelijk scheef loopt... Niet in de laatste plaats omdat het allemaal op het randje wordt gereden en dus is electronica beter. Als je een Aygo in de sneeuw hebt en het gaspedaal flink intrapt om zo snel mogelijk een parcours af te leggen, heb je ook problemen ongeacht de electronica die wel/niet aan staat.dude88 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 11:08:
Pas nog een aflevering gezien van 5th Gear.
Ik weet de auto niet meer 
Het was in elk geval 3 obstakels uitwijken bij 100 km/h op een sneeuw/ijsweg
Ergens op de Noordpool dacht ik.
Nou ja, onderstaande video heeft geen uitwijk maar als je ziet hoe er wordt gereden en wat meneer Needell te zeggen heeft over grip etc., kan je zelf ook wel zien dat de manier waarop gereden wordt niet representatief is voor welke woon-werk-verkeer persoon dan ook als er meer dan 2cm sneeuw op de wegen ligt.dude88 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 11:19:
Ik weet de auto niet meer
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=WgTu4aZ3cEc]
Als het bij rijden op het randje al beter werkt, mag je toch wel aan nemen dat het bij normaal woon-werk verkeer dus zeker beter werkt ?MAX3400 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 11:25:
[...]
Nou ja, onderstaande video heeft geen uitwijk maar als je ziet hoe er wordt gereden en wat meneer Needell te zeggen heeft over grip etc., kan je zelf ook wel zien dat de manier waarop gereden wordt niet representatief is voor welke woon-werk-verkeer persoon dan ook als er meer dan 2cm sneeuw op de wegen ligt.
Alhoewel het de vraag natuurlijk is of je niet op het randje aan het rijden bent als het systeem in moet grijpen (al dan niet door je eigen schuld)
[ Voor 11% gewijzigd door redwing op 13-01-2012 12:11 ]
[removed]
Verwijderd
rechtsinhalen noem jij sportief? met piepende banden wegrijden noem jij sportief? rijd je ''sportief'' te hard enkel op een snelweg? of rijd je ook ''sportief'' in een 30km zone?Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 10:05:
[...]
Nee hoor. Maar als jij het prettig vind om op al je veiligheids gadgets te vertrouwen, het verschil niet voelt, good for you!![]()
@Shameete: dat de politie er een oordeel over heeft zegt je genoeg? Wat ben jij een slimme meneer dan zeg!![]()
Ik hou heel erg veel van auto's, heb al in heel veel verschillende speeltjes mogen rijden, ik rij te hard en sportief, maar dit is wat ik niet doe: bumperkleven, mensen achtervolgen op de snelweg omdat m'n egotje is aangetast, onnodig links rijden, mensen klem rijden, te zacht rijden op de snelweg, door rood rijden, te laat optrekken bij een stoplicht omdat je lippestift er nog niet goed op zit en je niet door hebt dat dat ding al op groen staat, zonder carkit bellen, ruitenwisservloeistof in m'n oliereservoir doen, niet in m'n achteruitkijkspiegel kijken, inparkeren met behulp van die verschillende irriterende parkeersensoren en rijden zonder gordel.
Maar als de politie in burger naast me staat en ik trek op met piepende banden, dan wordt dat bestempeld als sportief rijgedrag ja.
Maar mocht ik je tegenkomen op den snelweg, dan wil ik je best met liefde rechts inhalen!
Oja, wat ik ook niet is...rijden op WINTERBANDEN!
![]()
back to the studio!
dat je niet vertrouwd op al die electronica daar heb ik begrip voor. in mijn auto is alleen de stoelen elec verstelbaar en de ramen. alles verder wat niet cruciaal is voor de auto zijn functie niet bij inbegrepen.
persoonlijk erger ik mij alleen aan het feit dat je blijkbaar iemand bent die dus graag te hard rijd en om sportief mogelijk weggedrag op na te houden ook iets later en steviger remt als elk ander?
sportief voertuigbeheersing of sportief willen rijden terwijl omstandigheden (auto/wegdek/omgeving) het niet toelaat is een wereld van verschil.
zou best wel eens kunnen gebeuren dat door jou ''sportief'' rijgedrag iemand anders (en ook jou) auto kan kosten door een inschattingsfout

on-topic: nee ik heb geen winterbanden, wel wederom AT's voor off-road wegen.
die banden zijn mijn keuze omdat deze het bekende sneeuwvlokje hebben. maar volgens diverse testen tevens in de zomer er niet onder doen om dagelijks mee te rijden.
bedenk wel, mijn rijstijl is met een 4x4 geheel anders als met een normale personenauto.
max snelheid wat ik rijd op de rechter baan is top:100km/h
inhalen doe ik alleen als noodzakelijk met 20 km/h meer. elke bumperklever mag gerust de tijd nemen om mijn stickers te lezen op mijn bumper
niet dat ik ander auto's/truck's inhaal met maar 10 kmh verschil, als het drukker is dus met max 120, als het rustig is en de weg vrij is zodat dat niet hoeft max 100.
tijd terug op vakantie geweest waar redelijk wat sneeuw heeft gelegen, auto in 4x4 en AT's reed echt super.
in situatie's zoals de zomer op asfalt rijd ik daartegen in 2WD mode.
groet, bas
Verwijderd
OMG. OMG. Ik moet er bijna van huilen, maar goed...Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 12:54:
[...]
rechtsinhalen noem jij sportief? met piepende banden wegrijden noem jij sportief? rijd je ''sportief'' te hard enkel op een snelweg? of rijd je ook ''sportief'' in een 30km zone?
dat je niet vertrouwd op al die electronica daar heb ik begrip voor. in mijn auto is alleen de stoelen elec verstelbaar en de ramen. alles verder wat niet cruciaal is voor de auto zijn functie niet bij inbegrepen.
persoonlijk erger ik mij alleen aan het feit dat je blijkbaar iemand bent die dus graag te hard rijd en om sportief mogelijk weggedrag op na te houden ook iets later en steviger remt als elk ander?
sportief voertuigbeheersing of sportief willen rijden terwijl omstandigheden (auto/wegdek/omgeving) het niet toelaat is een wereld van verschil.
zou best wel eens kunnen gebeuren dat door jou ''sportief'' rijgedrag iemand anders (en ook jou) auto kan kosten door een inschattingsfout
Wat jij wilt, hier komt ie dan:
Ja hoor bas, gebaseerd op de drie vluchtige regels die jij hebt gelezen en daarna ook eens uit context hebt getrokken, ben ik inderdaad iemand die in een 30 KM zone met 80 door je straatje over de verkeersdrempels heen scheurt en waarvoor je je kinderen naar binnen moet sleuren omdat ik ze anders in 10.000 stukjes rij.
Inderdaad, weer of geen weer, zonder winterbandjes knal ik gewoon lekker met 200 door de binnenstad, hopend dat er sneeuw ligt en heeeeel veel ijzel, zodat ik in mijn autotje met alleen simpele EBS een noodstop mag maken om vervolgens door te glijden en iedereen die op dat zebrapad loopt mors dood te rijden.
Verder wil ik je ook wel toelichten dat (blijkbaar heb je een defect aan je ogen, een leesprobleem, alles kan) dat de politie het met piepende banden wegrijden omschrijft als "sportief rijgedrag".
Dus bas "de moraalridder die moeite heeft met lezen en daarbij zaken uit z'n verband trekt" .. ga jij je maar lekker ergeren aan mij. Waste of energy overigens, je weet dat je ergeren in het verkeer aan anderen leidt tot road rage?

Dikke zoen,
Wendy
PS
Je "jumping to conclusions" is weergaloos, chapeux!
Verwijderd
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 13:08:
[...]
OMG. OMG. Ik moet er bijna van huilen, maar goed...
Wat jij wilt, hier komt ie dan:
Ja hoor bas, gebaseerd op de drie vluchtige regels die jij hebt gelezen en daarna ook eens uit context hebt getrokken, ben ik inderdaad iemand die in een 30 KM zone met 80 door je straatje over de verkeersdrempels heen scheurt en waarvoor je je kinderen naar binnen moet sleuren omdat ik ze anders in 10.000 stukjes rij.
Inderdaad, weer of geen weer, zonder winterbandjes knal ik gewoon lekker met 200 door de binnenstad, hopend dat er sneeuw ligt en heeeeel veel ijzel, zodat ik in mijn autotje met alleen simpele EBS een noodstop mag maken om vervolgens door te glijden en iedereen die op dat zebrapad loopt mors dood te rijden.
het feit dat je zo laconiek over doet mag ik dus zien dat jij je er op aangesproken voelt?
nergens heb ik gezegt dat je kinderen in duizenden stukjes rijd of ander simpel dom opmerking wat hierboven omschreven staat.
Verder wil ik je ook wel toelichten dat (blijkbaar heb je een defect aan je ogen, een leesprobleem, alles kan) dat de politie het met piepende banden wegrijden omschrijft als "sportief rijgedrag".
als de politie je blijkbaar daarover heeft aangesproken, wilt dat toch wel wat zeggen?
leg mij dan eens uit wat er zo sportief is aan wegrijden bij de stoplichten met piepende banden?
behalve extra slijtage kan ik er de lol niet van inzien eigenlijk.
Dus bas "de moraalridder die moeite heeft met lezen en daarbij zaken uit z'n verband trekt" .. ga jij je maar lekker ergeren aan mij. Waste of energy overigens, je weet dat je ergeren in het verkeer aan anderen leidt tot road rage?![]()
![]()
het mogelijkheid door dit soort rijgedrag een incident te veroorzaken wat makkelijk had kunnen voorkomen worden op dat moment door je gewoon normaal te gedragen, ja daar kan ik mij best aan ergeren.
maar om nu met iemand op de vuist te gaan zie ik hiervoor totaal niet zitten.
Dikke zoen,
Wendy
PS
Je "jumping to conclusions" is weergaloos, chapeux!
Dit topic is gesloten.