DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ennuh Trommelrem, winterbanden worden ook altijd getest onder droge omstandigheden en scoren veelal iets minder dan zomerbanden. Bij nat is het om en om maar blij gladheid en sneeuw presteren ze veel beter. Maareeh hoe kan de auto gaan "hangen" in de bochten door andere banden? Dat ligt toch echt meer aan het onderstel. Bovendien mag ik toch wel aannemen dat je geen el cheapo's eronder hebt liggen hé?
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Verwijderd
Helaas hebben andere wubbo's dat wellicht niet zo getest (met of zonder winterband) en stond ik 8 km file.
YAY!
Sjongejonge.
Verwijderd
Vanmiddag de winterbanden er maar weer onder, heb afgelopen vrijdag een nieuwe kruissleutel gehaald, dus dat moet goed komen.
Ik rij al 19 jaar bijna iedere dag auto (dus niet met de fiets) dus die kans is niet zo heel groot.Gonadan schreef op zondag 18 december 2011 @ 16:44:
Dat is precies de 'expertise' waar hij op doelt. Maargoed, je moet het zelf weten. Ik hoop alleen dat je niet in mijn flank eindigt. /gechargeerd
Theoretische expertise van fietsers op fora neem ik ook met een korrel zout.
Ah, het gaat al 19 jaar goed en dus klopt het? Het is gewoon bewezen dat je de beste banden achter moet zetten, tenzij je een nazaat bent van Colin McRae en liever overstuur hebt dan onderstuur, maar dat geldt dus niet voor 99.99% van alle Nederlanders. Hell, een klein beetje regen of sneeuw is al voldoende om het hele weggennet 's ochtends krakend vast te laten lopen tot vroeg in de middagbouwfraude schreef op maandag 19 december 2011 @ 12:43:
[...]
Ik rij al 19 jaar bijna iedere dag auto (dus niet met de fiets) dus die kans is niet zo heel groot.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
De kans zou een stuk kleiner worden als je geen auto zou rijden.bouwfraude schreef op maandag 19 december 2011 @ 12:43:
...
Ik rij al 19 jaar bijna iedere dag auto (dus niet met de fiets) dus die kans is niet zo heel groot.
Verstandigst lijkt mij om fatsoenlijke winterbanden aan te schaffenTrommelrem schreef op maandag 19 december 2011 @ 08:37:
Wat is verstandig? Ik heb een set winterbanden die in sneeuw of een diepe plas merkbaar beter presteren. Bij ijs maakt het geen zak uit of ik nou op winterbanden of normaalbanden rijd, tenzij er sneeuw op ligt. Ik heb mijzelf geen enkele keer uit een parkeervak hoeven uit te graven, maar ik heb ze in het normaalverkeer eigenlijk niet nodig gehad. Bovendien is de droogweerperformance echt ronduit slecht. De auto gaat er van hangen in bochten en de auto wordt zoekerig bij het rechtuit rijden.
Bij normale plassen of bij droog wegdek presteren de normaalbanden beduidend beter. En aangezien bij sneeuwval 90% van de weggedeeltes vrijwel droog is, betwijfel ik echt of het nut heeft. De normaalbanden zijn 205/55/15 en de winterbanden zijn 175/70/14. Wat is verstandig? Ik heb het gevoel dat het veiliger wordt op 10% van de weggedeeltes, maar onveiliger op 90% van de weggedeeltes.
Ik denk dat jij je laat verrassen door het verschil in wegligging dat puur veroorzaakt wordt door het grote verschil in bandenmaat. Van 205 naar 175 is nogal een stap, waarbij 175 breed (of eigenlijk smal) een stuk minder stabiel is in de bochten. Combineer dat met het sowieso al minder stabiel zijn van een winterband en ja, je rechtelijn en bochten stabiliteit zullen merkbaar minder worden. Dat ligt niet direct aan de winterband, maar eerder aan de maat. Leg je er een zomerbandje omheen in die maat zul je hetzelfde ervaren.Trommelrem schreef op maandag 19 december 2011 @ 08:52:
[...]
Ik vraag me af of het wel echt verstandig is om op winterbanden te rijden, want bij droog weer is het gewoonweg gevaarlijk. De bandjes zet ik er zelf op, ze zitten namelijk op eigen wielen. Heb ze echter niet thuis liggen, maar bij m'n ouders 20 km verderop. Voor deze week wacht ik er nog even mee denk ik.
De vraag is meer of er tests zijn met winterbanden in normale weersomstandigheden? Want ik heb het idee dat winterbanden alleen worden getest in winterse omstandigheden.
In de 4,5 jaar dat ik nu in de winter met winterbanden rij, heb ik nooit echt hele grote negatieve effecten gemerkt. Door de hogere wang (zomer was 207/45R17, winter 195/65R15) en smaller loopvlak was het wel wat minder stabiel, en ja, de remweg werd iets nadelig beïnvloed. Maar zo weinig dat het in de praktijk echt niet uitmaakte.
Nu rij ik in de zomer en winter op vrijwel dezelfde maat (beiden 15", maar zomer is 205, winter 185) en het enige verschil wat ik merk is dat bij een doordraaier de snelweg op, de winterbanden iets meer geluid maken.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik rij ook niet zo alle-jezus hard als Colin, dat scheelt ook een heleboelArfman schreef op maandag 19 december 2011 @ 12:47:
[...]
Ah, het gaat al 19 jaar goed en dus klopt het? Het is gewoon bewezen dat je de beste banden achter moet zetten, tenzij je een nazaat bent van Colin McRae en liever overstuur hebt dan onderstuur, maar dat geldt dus niet voor 99.99% van alle Nederlanders. Hell, een klein beetje regen of sneeuw is al voldoende om het hele weggennet 's ochtends krakend vast te laten lopen tot vroeg in de middag
Ik heb ooit eens Fulda's onder mijn Alfa gehad als er iets geen grip had als het vochtig werd was dat het wel.
Na 1/3 van de levensduur van de nieuwe voorbanden zitten de beste banden vanzelf achter.
[ Voor 5% gewijzigd door bouwfraude op 19-12-2011 18:07 ]
Ga je nu serieus pas reageren nadat ik verteld heb dat ik op de fiets ben vandaag en de drogreden van autoriteit proberen toe te passen?bouwfraude schreef op maandag 19 december 2011 @ 12:43:
Ongeacht hoe vaak je gereden hebt, hier heb je het gewoon mis. Er is genoeg over te vinden als je meer wilt weten. Waarschijnlijk ga je het verschil nooit merken, aangenomen dat je normaal rijdt. Iedereen moet het dus lekker zelf weten, ik doe gewoon wat het veiligst is in extreme situaties, de goede banden achter, ook al zal ik het waarschijnlijk nooit nodig hebben.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, je gaat met dit weer toch niet fietsenGonadan schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:44:
[...]
Ga je nu serieus pas reageren nadat ik verteld heb dat ik op de fiets ben vandaag en de drogreden van autoriteit proberen toe te passen?

Ik zoek extreme omstandigheden gewoon niet op in het verkeer, rij rustig met de stroom mee, dat gaat al jaren goed.
Waarom zou je niet gaan fietsen? Juist nu is het heerlijk weer, droog en niet te warm.bouwfraude schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:46:
Ja, je gaat met dit weer toch niet fietsen
Ik zoek extreme omstandigheden gewoon niet op in het verkeer, rij rustig met de stroom mee, dat gaat al jaren goed.
*kijkt naar buiten*
Ok, droog is het onderhand niet meer.
[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 19-12-2011 14:08 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb al eens een heel erg verbaasde monteur gehad bij de Euromaster. Die moest twee nieuwe banden monteren op de bedrijfsbus. Ik zeg dus, wel de nieuwe bandjes achter hè. Die snapte er ook niks van. Na een lange discussie heb ik geëindigd met: Ga je eens verdiepen in je vak
Toevallig las ik vorige week nog op een autoclub-forum, dat iemand voor tijdelijk andere banden achter had. D.w.z. voor topklasse Continental en achter Wan-li. In een flauw bochtje heeft hij de auto strak tegen een boom geparkeerd en dus total-loss... Dit was dus helemaal een foute combi; én het verkeerde merk en minder profiel t.o.v de voorbanden.
Dus altijd de beste banden achter, einde discussie, punt
Waiting on the world to change
Goed bezig ! Dan had je op dat moment dus inderdaad de beter banden voor zitten, precies zoals het hoort ! Al was het andersom geweest en waren je achterbanden gaan slippen had je dwars gestaan en had je maar moeten hopen dat je genoeg ruimte had gehad om verder te glijdenbouwfraude schreef op zondag 18 december 2011 @ 16:36:
[...]
Dat is ook praktischer met voorwielaandrijving.
Over het algemeen zijn de voorbanden op en hebben de achterbanden nog profiel zat.
Dus verse banden voor, ze slijten sneller en zijn op een gegeven moment weer aardig gelijk en daarna weer slechter dan de achterbanden.
Ik ben een keer gaan glijden in een bocht en dat was over de voorbanden.
Voor de rest klopt je verhaal wat slijtage betreft wel, alleen dat is nogal een slechte reden om dan maar minder veilig door het verkeer te gaan. Meestal zal het inderdaad goed gaan,maar zoals je hier boven al aangeeft kan het zelfs met voorzichtig/rustig rijden een keertje mis gaan. En dan heb je liever dat je rechtdoor glijdt ipv achterstevoren. Ten eerste krijg je met rechtdoor glijden makkelijker de controle terug (gas loslaten), ten tweede mocht je te weinig ruimte hebben om je auto onder controle te krijgen kun je beter rechtdoor tegen een boom aan rijden dan zijwaarts. Voor heb je ten slotte een veel betere kreukelzone.
[removed]
Voor: Toyo Snowproxes S941, 5 jaar oud, 6mm profiel
Achter: Vredestein Snowtrac 3, 2 maanden oud, nog geen meter mee gereden
Valt me overigens op, zomers rijd ik Toyo Proxes CF1. Heb inmiddels 3 jaar die dingen om de achteras liggen, en afgelopen voorjaar heb ik voor 2 nieuwe laten zetten (achterbanden slijten bij mij dus niet). Nu haal ik ze er net onder weg, zie ik dat ik in 7 maanden tijd meer profiel heb versleten op de voorbanden dan in de laatste 3 jaar op de achterbanden. Vanwege leeftijd ga ik ze komend voorjaar alsnog voor/achter wisselen, profiel is nu ongeveer gelijk. Had niet verwacht dat die dingen zo ranzig hard zouden slijten op de vooras.
Je weet dat de wielen niet "gewoon knetterhard" aangedraaid moeten worden? Heb het ook vaker gedaan met kruissleutel dan met momentsleutel, daar niet van, maar het is niet de bedoeling om maar zo hard mogelijk aan te draaien. Toevallig gisteren nog even mijn wielen aangedraaid, lm velgen waren er 250km eerder af geweest voor montage winterbanden, momentsleutel op 120nm en een keer nalopen_JGC_ schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:10:
Zo, winterbandjes zitten eronder, in 45 minuten geklaard. Nieuwe kruissleutel werkt veel beter dan de oude wielsleutel die bij de auto zat, kan nu behalve naarbeneden duwen ook tegelijk de andere kant naar boven trekken, dat kon met die oude niet.
Eerst draaide ik ze ook altijd gewoon zo hard aan als ik kon, vaak zo hard dat de wielen op een gegeven moment doorslipten of ik de auto optilde bij dat wiel. Maar dat heeft dus eigenlijk geen zin en is in principe alleen maar slechter.
Ik heb zelf helaas geen momentsleutel, maar hanteer het "vast is vast" principe: op een gegeven moment willen de bouten niet verder vast zonder eraan te moeten hangen, en dan zitten ze vast genoeg. Loop ze even later nog wel een keer na, maar er is hier nog nooit een velg van de auto afgerold, en er is ook nog nooit een velg blijven zitten op die manier.
Bij bandenboeren zie ik ze overigens ook wel aardig goed vastdraaien met zo'n momentsleutel met behoorlijk lange arm. Dat is denk ik wel vergelijkbaar met een kruissleutel zo hard als je kan aandraaien...
Een lange arm is alleen een stuk makkelijker (voor jezelf) om je kracht (moment) te zetten.
Overigens doe ik het al jaren met een momentsleutel. Zelf eentje aangschaft via Ebay.de, veel goedkoper als in NL en niet van de Lidl zooi
Eh.. w00t?GH45T schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:25:
[...]
Eerst draaide ik ze ook altijd gewoon zo hard aan als ik kon, vaak zo hard dat de wielen op een gegeven moment doorslipten of ik de auto optilde bij dat wiel.
Welk merk gebruiken jullie van winterbanden??
ik gebruik nu
http://www.hankooktire-eu.com/nl/banden.html
Ben er tevrede mee,, heb al slechtere banden had.
het is gelukkig maar heel tijdelijk, en ik hoef deze dagen niet veel kilometers te maken.
maar goed, je hoeft natuurlijk maar 1 situatie te hebben waarbij het mis gaat.
hopelijk is de nieuwe band morgen binnen, is dat ook weer achter de rug.
Er zijn mensen die zo'n bout/moer zo hard vastdraaien dat velgen letterlijk knappen of waardoor je de schroefdraad gewoon helemaal kapotdraait. Zou je niet zeggen van zulke dikke bouten, maar als je genoeg kracht zet is alles mogelijk.
Overigens ook heel erg irritant als je een keer bij de weg komt te staan met lekke band. Heb een keer bij een mevrouwtje op de kruissleutel staan hangen en stampen, maar ding ging uiteindelijk maar met veel moeite los. Garage had waarschijnlijk nog nooit van een momentsleutel gehoord en rammelt gewoon met luchtratel die bouten zo vast dat ze nooit weer los komen

Wordt deze maat wel gemaakt?
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Op autobandenmarkt:begintmeta schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 11:06:
Op de Goodyear-site zijn ze niet te vinden, de enige nieuwe Goodyear-winterband in die maat is volgens de site de Performance 2.
Goodyear Ultra Grip Performance
195/55 R15 85H
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Volgens de Goodyear-site zijn de UltraGrip 8-versies voor in 15 inch wieldiameter:
165/65 R15 81T
175/60 R15 81T
175/65 R15 88T
185/55 R15 82T
185/60 R15 84T
185/60 R15 88T
185/65 R15 88T
195/60 R15 88T
195/65 R15 91H
195/65 R15 91T
195/65 R15 95T
205/60 R15 91H
205/60 R15 91T
205/65 R15 94H
[ Voor 116% gewijzigd door begintmeta op 20-12-2011 11:14 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Dat is imo een van de beste winterbanden die er te krijgen zijn. Absoluut geen B keuze dus!
Verwijderd
ga weekend weg naar duitsland en vind de investering van een A merk niet waard
dacht eerst aan huren maar mischien is dit ook een optie...
Dat kan je inderdaad tegenkomen._JGC_ schreef op maandag 19 december 2011 @ 22:54:
[...]
Er zijn mensen die zo'n bout/moer zo hard vastdraaien dat velgen letterlijk knappen of waardoor je de schroefdraad gewoon helemaal kapotdraait. Zou je niet zeggen van zulke dikke bouten, maar als je genoeg kracht zet is alles mogelijk.
Overigens ook heel erg irritant als je een keer bij de weg komt te staan met lekke band. Heb een keer bij een mevrouwtje op de kruissleutel staan hangen en stampen, maar ding ging uiteindelijk maar met veel moeite los. Garage had waarschijnlijk nog nooit van een momentsleutel gehoord en rammelt gewoon met luchtratel die bouten zo vast dat ze nooit weer los komen.
Een machine gebruikt een bepaalde kracht voor het vast zetten en wat doen sommige ze draaien het nog één paar extra aan.Ondertussen horen ze die machine misschiens al 20 keer op zijn einde zitten dat niet meer kan vast draaien.
Kortom, is dat niet een duidelijk geval van verkeerde zuinigheid? Uiteindelijk levert het niet zo heel veel op...
[ Voor 6% gewijzigd door dreamscape op 20-12-2011 20:41 ]
Punctuality is the politeness of kings
Iemand ervaring mee?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
(ja het zijn nieuwe, overal dezelfde en neen ik rijd niet anders dan normaal)
You don't need eyes to see, you need vision
[ Voor 27% gewijzigd door Gonadan op 27-12-2011 15:11 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Nu kun je veel zeggen over rijstijl, maar vergeet niet dat ik het hier over grip in rechte lijn heb. Waar sta je dan qua remweg op vochtig/nat? Juist. Die is dus ook slechter.
Signatures zijn voor boomers.
Ten slotte: ik rijd niet als een mongool, mijn rijstijl is dezelfde als op mn zomerbanden waar ik haast nooit op slipte..
Dit gaat dus zuiver over vertrekken en bochten nemen, maar blijkbaar ben ik niet de enige. Hopelijk komt er snel sneeuw en veel en lang, want ik ga geen 4 maand rondrijden zonder grip om 1 week sneeuw te overbruggen..
[ Voor 22% gewijzigd door Yalopa op 27-12-2011 15:22 ]
Verwijderd
Je hebt sowiezo geen winterbanden nodig in Nederland tenzij je in de heuvels van Limburg woont of met je auto op wintersport gaat. Winterbanden onderscheiden zich vooral bij sneeuw in de heuvels/bergen. Bij droog weer in de winter en bij regen werken zomerbanden beter. In Zuid-Duitsland had ik wel winterbanden maar in Nederland zou ik ze nooit kopen.Maasluip schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 15:17:
Ik betreur het echter wel dat ik dit jaar nieuwe winterbanden heb aangeschaft. Volstrekt onnodig.Waar blijft die winter!
Ik vind juist dat ze een vals gevoel van veiligheid geven in Nederland. De kans op ijzel of gladheid is groter dan de kans op een besneeuwd wegdek in Nederland. Bij ijzel helpen winterbanden ook niet.
Het is meer mode dan werkelijk noodzaak om winterbanden in Nederland te kopen. Winterbanden zijn net zoiets als aluminium velgen geworden. En de verkoopsector speelt daar handig op in.
Weer iemand die het licht gezien heeft hoorVerwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:07:
[...]
Je hebt sowieso geen winterbanden nodig in Nederland tenzij je in de heuvels van Limburg woont of met je auto op wintersport gaat. Winterbanden onderscheiden zich vooral bij sneeuw in de heuvels/bergen. Bij droog weer in de winter en bij regen werken zomerbanden beter. In Zuid-Duitsland had ik wel winterbanden maar in Nederland zou ik ze nooit kopen.
Ik vind juist dat ze een vals gevoel van veiligheid geven in Nederland. De kans op ijzel of gladheid is groter dan de kans op een besneeuwd wegdek in Nederland. Bij ijzel helpen winterbanden ook niet.
Het is meer mode dan werkelijk noodzaak om winterbanden in Nederland te kopen. Winterbanden zijn net zoiets als aluminium velgen geworden. En de verkoopsector speelt daar handig op in.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Wat hij zegt is nochtans ook de mening van onze fleet manager, die +1000 wagens beheerd. Hij raad het enkel aan bij RWD (en daarom heb ik ze ook genomen)
UNOX: The worst operating system
Verwijderd
http://www.nieuwsblad.be/...articleid=DMF20111227_109
Ja het jaar duurt nog vier dagen, hoe zit het met volgend jaar?Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 18:26:
Welke winter, beter een setje nieuwe sportbanden aanschaffen,
http://www.nieuwsblad.be/...articleid=DMF20111227_109
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Ik kan me voorstellen dat iemand die net z'n laatste euro in winterbanden gestoken heeft niet blij is met mijn reactie.
Winterbanden zouden betere grip moeten hebben bij lage temperaturen omdat de rubbercompound zachter is (blijft langer soepel). Is het dan ook niet zo dat vanwege die zachtere compound, ook juist bij hogere temperaturen meer grip moeten hebben (en natuurlijk ook meer slijten, vanwege de zachtere compound)?
Iemand idee over?
note: Ik heb zelf wel winterbanden, omdat ik meestal op wintersport ga (en de werkgever ze toch betaald).
HENG HENG
Ik denk dat het meer ligt aan het feit dat het nut van winterbanden, met alle voors en tegens, al zo'n honderdvierentwintig keer zijn besproken in het topic. Iemand die dan zo zijn mening nog even neerplempt zonder eerst het topic te lezen voegt dan ook weinig toe. Dan komt het eerder over als een poging tot het spreekwoordelijke gooien van de knuppel in het hoenderhok.Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 19:34:
Ik kan me voorstellen dat iemand die net z'n laatste euro in winterbanden gestoken heeft niet blij is met mijn reactie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Geen ervaring mee maar volgens de ANWB de derde beste band in de maat 195/65 r15Damian schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 14:35:
Setje Semperit Speed-Grip 2's op de auto laten leggen.
Iemand ervaring mee?
http://www.anwb.nl/binari...est-2011/wb11_wb195_3.pdf
In plaats van meer grip heb ik het idee dat winterbanden in de zomer gaan smeren. Ik had ooit een keer een set velgen gekocht in augustus, waar toevallig winterbanden opzaten met 3mm profiel, en het viel mij op dat die dingen begonnen te smeren. Dus geen gepiep als je te hard door de bocht gaat, maar de auto glijd gewoon weg. Ik vond het vrij waardeloos iig, maar het was ook de bedoelling om die banden asap op te maken zodat er gewone banden op die velgen kondenSpacecowboy schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 19:39:
Wat ik me net zit af te vragen:
Winterbanden zouden betere grip moeten hebben bij lage temperaturen omdat de rubbercompound zachter is (blijft langer soepel). Is het dan ook niet zo dat vanwege die zachtere compound, ook juist bij hogere temperaturen meer grip moeten hebben (en natuurlijk ook meer slijten, vanwege de zachtere compound)?
Iemand idee over?
En @ vorige pagina, ga zelf een keer met zomerbanden rijden in de sneeuw en op ijzel. Ik hoor je mening over winterbanden graag wanneer je dat gedaan hebt. Ik heb de afgelopen winters altijd winterbanden onder mn auto gehad, en waar ik moeiteloos wegreed, stonden anderen echt te prutsen om normaal weg te komen. Ik was er altijd snel bij om mn winterbanden weer om te laten wisselen voor zomerbanden na de winter, en soms viel er nog wel eens wat sneeuw en dan merk je pas hoe kansloos zomerbanden in de winter zijn. Maar like I said, ga er maar eens mee rijden.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Zucht. Daar is al genoeg over gezegd en ik heb ook al gezegd dat ik vorig jaar vast kwam te zitten in de sneeuw met mijn zomerbanden. So safe your breath.
Iedereen mag prima z'n mening uitten maar subjectieve dingen als feiten neerschrijven hoeft van mij niet zo. Daarbij post om de twintig berichten wel iemand hetzelfde verhaal dus veel voegt het niet toe.Yalopa schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 17:44:
Een afwijkende mening is verboden???
Wat hij zegt is nochtans ook de mening van onze fleet manager, die +1000 wagens beheerd. Hij raad het enkel aan bij RWD (en daarom heb ik ze ook genomen)
Ik kies zelf waar en waarom ik mijn geld in steek. Dat jij een andere mening hebt over wat nodig is is leuk, maar vooral voor jou.Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 19:34:
[...]
Verder: wat Gonadan zegt.
[ Voor 28% gewijzigd door fsfikke op 27-12-2011 20:52 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Prima banden, rolgeluid valt best mee.... benieuwd hoe deze zich houden in sneeuw, maar dan moet dat wel een keer gaan vallen.
wijze woorden
Verwacht gebruik: 5 maanden (okt/nov - feb/mrt) per jaar, 4 jaar = 20 maanden = 600 dagen
Ergo: 650/600 = 1,08 euro per dag.
Komt bij dat de zomerbanden in die tijd niet slijten, dus dat scheelt je bij merkbanden ongeveer een levensduur van 20 maanden extra. Dus feitelijk kosten de extra veiligheid van winterbanden per dag nog maar de helft van wat hier boven staat.
Ergo: Da's grofweg 50 eurocent per dag voor flink wat meer veiligheid bij nat en koud weer. Ter vergelijking: Een enkele sigaret is tegenwoordig bijna duurder. En zelfs al tel je het niet gebruiken van je zomerbanden niet mee: voor die ene euro per dag wil je ook geen risico lopen.
True, 650 euro is niet iets wat iedereen zo even op de plank heeft liggen, klaar om uit te geven. Maar dat zou eigenlijk ook de enige reden kunnen zijn om het niet te doen wat mij betreft
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Kijk eens op 2.20Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:07:
[...]
...
YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice
Jij lijnt uit als er geen afwijkende maten worden gebruikt? Je spoorstangen en zo verdraaien ineens?Megamind schreef op woensdag 28 december 2011 @ 00:25:
Dan ga je er wel van uit dat je elk jaar zelf de banden eronder vandaan haalt en er weel opzet. Je zal sowieso opnieuw moeten laten uitlijnen als de winterbanden eronder gaan.
Volgens mij hoef je helemaal niks uit te lijnen. Heb je het niet over balanceren? (En ook dat is niet iedere keer nodig)
Balanceren bedoel ik inderdaad, de eerste keer is wel nodig, als je daarna maar dezelfde wielvolgorde aanhoudt.UltraSub schreef op woensdag 28 december 2011 @ 00:36:
[...]
Kijk eens op 2.20
YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice
[...]
Jij lijnt uit als er geen afwijkende maten worden gebruikt? Je spoorstangen en zo verdraaien ineens?
Volgens mij hoef je helemaal niks uit te lijnen. Heb je het niet over balanceren? (En ook dat is niet iedere keer nodig)
FYI: ~50pk op ~700kilo, RWD, sequentiele versn. bak dus zonder gladheid glijd ie niet
[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 28-12-2011 01:40 ]
Betere grip bij nat en koud weer ligt veel meer aan wat voor soort banden je hebt (en dan bedoel ik waar je je zomer/winterbanden op hebt uitgezocht) dan het echte type (winter/zomer). Sowieso is dat flink voor nat en koud weer overdreven, dat grote verschil heb je alleen als je zomerbanden hebt die slecht tegen nat/koud kunnen.The Eagle schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 22:26:
Ergo: Da's grofweg 50 eurocent per dag voor flink wat meer veiligheid bij nat en koud weer sneeuw.
Het grote verschil tussen zomer/winterbanden heb je pas echt op sneeuw/ijs.
Och, aangezien veel zomerbanden op droog/nat wegdek beter presteren (ook in de winter) kun je het tegengestelde ook zeggen. Waarom zou je er mindere banden onder leggen die je ook nog meer kosten ?Ter vergelijking: Een enkele sigaret is tegenwoordig bijna duurder. En zelfs al tel je het niet gebruiken van je zomerbanden niet mee: voor die ene euro per dag wil je ook geen risico lopen.
Ook hier weer, voor 1000+ euro heb je nog betere banden, waarom neem je die niet als het alleen om veiligheid gaatTrue, 650 euro is niet iets wat iedereen zo even op de plank heeft liggen, klaar om uit te geven. Maar dat zou eigenlijk ook de enige reden kunnen zijn om het niet te doen wat mij betreft
Maar even over bovenstaande, wat al vaak eerder in dit topic gezegd is, voor Nederland is het heel persoonlijk wat het beste is. Kun je de auto laten staan als het gesneeuwd heeft, wat voor soort zomerbanden heb je, wat voor auto heb je, waar in Nederland woon je, etc.? Voor sommige zullen winterbanden haast verplicht zijn, voor anderen is het compleet zinloos.
Winterbanden verplicht stellen in Nederland is dan ook onnodig, er een keertje goed over nadenken of ze voor jou nuttig zijn is wel verstandig
[removed]
Verwijderd
Dat staat er toch ook op,Gonadan schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 19:21:
[...]
Ja het jaar duurt nog vier dagen, hoe zit het met volgend jaar?

http://www.meteo.be/meteo...gium&period=15daysmaxtemp
Heel zachte winter in het vooruitzicht, de schaatsen blijven in de kast, en die banden doorverkopen aan een Oostenrijker of zo
Ach, in de benelux, is dat gedoe alleen goed voor de bandenhandelaars, die praten je ze zo aan, maar nuttig, zelden hoor, er zijn andere vaardigheden nodig om in de winter aan het stuur te zitten.
Da's een andere website lieverd, meer dan een oneline over dat het warm zou blijven staat er niet.Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 10:47:
Dat staat er toch ook op,![]()
http://www.meteo.be/meteo...gium&period=15daysmaxtemp
Grappig dat degenen die hun eigen keuze nog even moeten verantwoorden ineens wél waarde hechten aan de altijd weer onbetrouwbare langetermijnvoorspellingen.Heel zachte winter in het vooruitzicht, de schaatsen blijven in de kast, en die banden doorverkopen aan een Oostenrijker of zo, in ieder geval ze komen er niet op hier, en daar ben ik tevreden over.
Ach, in de benelux, is dat gedoe alleen goed voor de bandenhandelaars, die praten je ze zo aan, maar nuttig, zelden hoor, er zijn andere vaardigheden nodig om in de winter aan het stuur te zitten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Dus ik vroeg me vanochtend in de auto af (vlak voordat ik van politie in burger een stopteken kreeg en ze mocht volgen...AAARRRRGH!), hoe het nu zo kan dat terwijl de winters beduidend zachter zijn geworden, er veel minder sneeuw valt (behalve vorig jaar misschien) we nu ineens zo hysterisch met de winterbanden bezig zijn? Wanneer is dit een beetje begonnen allemaal?
Oprecht benieuwd!
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2011 11:04 ]
Staat allemaal in het topic maar ik zal het even samenvatten:Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 11:03:
Zeg....wellicht een domme vraag ofzo...maar ik ben 31 en ik kan me herinneren dat VROEGER de winters heel streng waren. Veel sneeuw, iedereen schaatsen enzo. Ik kan me niet herinneren dat men toen druk bezig was met winterbanden, maar ik was dan ook een kind.
Dus ik vroeg me vanochtend in de auto af (vlak voordat ik van politie in burger een stopteken kreeg en ze mocht volgen...AAARRRRGH!), hoe het nu zo kan dat terwijl de winters beduidend zachter zijn geworden, er veel minder sneeuw valt (behalve vorig jaar misschien) we nu ineens zo hysterisch met de winterbanden bezig zijn? Wanneer is dit een beetje begonnen allemaal?
Oprecht benieuwd!
• winters zijn al twintig jaar niet meer streng;
• winterbanden hebben flink aan populariteit gewonnen door de onverwacht zware sneeuwval van drie jaar geleden;
• sindsdien hebben bandenboeren vol gas ingespeeld op de angst voor sneeuw;
• dat in combinatie met de fabels over dat ze beter zijn in regen of op ijzel maakt dat je voor gek verklaard wordt als je ze niet hebt.
Vroegâh bestonden ze ook nog niet in de huidige vorm, je zag het met name bij wintersporters al wel vaker terugkomen. Binnen Nederland was het langzaam in opkomst, de grote klap kwam door die winter met veel sneeuw. Daardoor hebben veel mensen het geprobeerd en ook ervaren wat het verschil is, helaas blijft de kans op sneeuw in Nederland gewoon klein.
PS:
Stopteken? Nog steeds niets aan die zware voet gedaan?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vroeger had je ook geen lichtmetalen velgen, die hebben dezelfde hype doorgemaakt. Wat me trouwens wel opvalt is dat je nu een hoop mensen ziet met van die spuuglelijke metalen wielen, die al genietend van meer bandengeruis een stuk veiliger denken te rijdenVerwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 11:03:
Zeg....wellicht een domme vraag ofzo...maar ik ben 31 en ik kan me herinneren dat VROEGER de winters heel streng waren. Veel sneeuw, iedereen schaatsen enzo. Ik kan me niet herinneren dat men toen druk bezig was met winterbanden, maar ik was dan ook een kind.

Trendvolgers noemen ze dat volgens mij...
/(bb|[^b]{2})/
Ik woon in het uiterste zuiden ervan waar het in de zomer meestal warmer is dan de rest van nederland en in de winter meestal kouder.Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:07:
[...]
Je hebt sowiezo geen winterbanden nodig in Nederland tenzij je in de heuvels van Limburg woont
Ik heb een Peugeot 206RC en de winterbanden (GY ultragrip7) en velgen gewoon klaar liggen. Ik heb ze nog steeds niet verwisseld. Hier is het nu gewoon 9 graden buiten. Ik rijd weliswaar maar rond de 7k km/jaar, maar heb altijd winterbanden.
Echter ligt het denk ik ook gewoon eraan wat voor soort auto en banden je normaliter hebt en hoeveel km/jaar dat je rijdt om iets zinnigs te kunnen zeggen of winterbanden nut hebben of niet.
Ik doe het standaard altijd. Ik vind het veel prettiger rijden als het echt winter is. En met een auto van 1059kg die 180pk heeft, zal het ook wel wat meer zin hebben
Dat ik ze ooit wellicht in Nederland nuttig kan gebruiken is een bijkomend voordeel, maar als je je nou echt veilig wil voelen dan kan je dat geld beter in betere all weather-banden steken
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Dit.Deathchant schreef op woensdag 28 december 2011 @ 11:47:
[...]
Echter ligt het denk ik ook gewoon eraan wat voor soort auto en banden je normaliter hebt en hoeveel km/jaar dat je rijdt om iets zinnigs te kunnen zeggen of winterbanden nut hebben of niet.
Ik gleed bij nat weer al uit elke bocht. Ik zou het in de sneeuw niet aandurven op die banden te gaan rijden. Daarom heb ik voor winterbanden gekozen.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Verwijderd
Dank je wel! Dank voor de recap, was wel snel door de topic heen gegaan, maar dit is erg handig!Gonadan schreef op woensdag 28 december 2011 @ 11:09:
[...]
Staat allemaal in het topic maar ik zal het even samenvatten:
• winterbanden hebben flink aan populariteit gewonnen door de onverwacht zware sneeuwval van drie jaar geleden;
• dat in combinatie met de fabels over dat ze beter zijn in regen of op ijzel maakt dat je voor gek verklaard wordt als je ze niet hebt.
Vroegâh bestonden ze ook nog niet in de huidige vorm, je zag het met name bij wintersporters al wel vaker terugkomen. Binnen Nederland was het langzaam in opkomst, de grote klap kwam door die winter met veel sneeuw. Daardoor hebben veel mensen het geprobeerd en ook ervaren wat het verschil is, helaas blijft de kans op sneeuw in Nederland gewoon klein.
PS:
Stopteken? Nog steeds niets aan die zware voet gedaan?
En ja...voor het eerst in mijn leven aangehouden door agenten in burger/ stopteken etc. Ik zal de details besparen (is off topic), maar het had zo in blik op de weg gekund.
Nu wachten op de boete van de officier, mijn snelheid lag op zo'n 35-40 KM te hard. Voor de overige zaken heb ik gelukkige geen boete gekregen...

Vorig jaar, een station met 215/55/R16 Prima mee door de sneeuw gekomenDeathchant schreef op woensdag 28 december 2011 @ 11:47:Echter ligt het denk ik ook gewoon eraan wat voor soort auto en banden je normaliter hebt en hoeveel km/jaar dat je rijdt om iets zinnigs te kunnen zeggen of winterbanden nut hebben of niet.
Ik doe het standaard altijd. Ik vind het veel prettiger rijden als het echt winter is. En met een auto van 1059kg die 180pk heeft, zal het ook wel wat meer zin hebben
Twee jaar geleden, een sedan met 215/50/R17 Prima mee door de sneeuw gekomen
Dit jaar, een coupé met 235/45/R18 en mocht er sneeuw komen dan ploeg ik me er weer vrolijk doorheen. Ik rij zo'n 40-50K per jaar en nooit de behoefte gehad om op deze hype mee te liften. Een extra reden is ook dat winterbanden niet zorgen voor significant minder schades in de winter (bron: leasemaatschappij)
Het is een extra gevoel van veiligheid dat mensen denken te moeten aankopen. Het zal voor sommige mensen ook echt wel werken, net zoals sommige mensen zich ook echt beter voelen als ze een placebo toegediend krijgen in plaats van een "echt" geneesmiddel. De geest doet een boel.
/(bb|[^b]{2})/
Rijstijl verbeter je niet met banden...tdw schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:10:
Ik gleed bij nat weer al uit elke bocht. Ik zou het in de sneeuw niet aandurven op die banden te gaan rijden. Daarom heb ik voor winterbanden gekozen.
/(bb|[^b]{2})/
Of als het daar niet aan ligt volgend jaar eens goede zomerbanden kopen. Beter 1 set goede zomerbanden dan een paar prulsetjes zomer+winterbanden.
Wat ik begreep is dat er vaak wel meer schades zijn in de winter, maar dat het totale schadebedrag wel meevalt omdat het veel meer om kleine schades gaat.JohnR schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:52:Een extra reden is ook dat winterbanden niet zorgen voor significant minder schades in de winter (bron: leasemaatschappij)
[ Voor 38% gewijzigd door redwing op 28-12-2011 13:10 ]
[removed]
Details --> DMVerwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:47:
Dank je wel! Dank voor de recap, was wel snel door de topic heen gegaan, maar dit is erg handig!
En ja...voor het eerst in mijn leven aangehouden door agenten in burger/ stopteken etc. Ik zal de details besparen (is off topic), maar het had zo in blik op de weg gekund.![]()
Nu wachten op de boete van de officier, mijn snelheid lag op zo'n 35-40 KM te hard. Voor de overige zaken heb ik gelukkige geen boete gekregen...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
7k per jaar? Dan rijdt je toch praktisch nooit in de sneeuw?Deathchant schreef op woensdag 28 december 2011 @ 11:47:
[...]
Ik woon in het uiterste zuiden ervan waar het in de zomer meestal warmer is dan de rest van nederland en in de winter meestal kouder.
Ik heb een Peugeot 206RC en de winterbanden (GY ultragrip7) en velgen gewoon klaar liggen. Ik heb ze nog steeds niet verwisseld. Hier is het nu gewoon 9 graden buiten. Ik rijd weliswaar maar rond de 7k km/jaar, maar heb altijd winterbanden.
Of je nu veel vermogen heb of niet, dat maakt niet uit voor winterbanden.
Uiteindelijk heb je op dezelfde band en auto met 100 of 180 pk dezelfde remweg bij een gelijk gewicht en gelijke snelheid.
Oftewel het risico zit in je rechtervoet, niet in het motorvermogen.
Wat ik overigens ook altijd een stom argument vind is dat mensen zeggen ik heb 4WD en winter banden dat is veiliger dan FWD en winter banden.
De remweg blijft gewoon hetzelfde. Je zal alleen in het bochtenwerk wat meer tractie hebben. Als je gewoon rolt zal het ook niet uitmaken.
Je komt met een 4WD natuurlijk ook makkelijker weg, maar dat heeft niets met veiligheid te maken.
Nee, maar als je met 20 uit een bocht schuift waar de rest met 35-40 doorheen komt dan is er klaarblijkelijk iets mis met mijn auto. En aangezien de voorbanden van "Sunny" zijn was dat een vrij makkelijke conclusie.
Alsof ik overal plankgas door de bocht ros ofzo
Heb een goede set winterbanden. De vorige eigenaar heeft blijkbaar bespaard op banden. En aangezien er nog 7mm op zat vind ik het ook weer zonde om die banden zomaar weg te gooien.redwing schreef op woensdag 28 december 2011 @ 13:08:
[...]
Of als het daar niet aan ligt volgend jaar eens goede zomerbanden kopen. Beter 1 set goede zomerbanden dan een paar prulsetjes zomer+winterbanden.
[ Voor 34% gewijzigd door tdw op 28-12-2011 16:22 ]
~ James May
Zou ik ook vinden. Met 20 uit de bocht vliegen is tenslotte een heel stuk goedkoper dan een setje bandentdw schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:20:
De vorige eigenaar heeft blijkbaar bespaard op banden. En aangezien er nog 7mm op zat vind ik het ook weer zonde om die banden zomaar weg te gooien.

/(bb|[^b]{2})/
Nee, juist andersom. Een setje banden is goedkoper dan uit de bocht vliegenJohnR schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:25:
[...]
Zou ik ook vinden. Met 20 uit de bocht vliegen is tenslotte een heel stuk goedkoper dan een setje banden

~ James May
Nou als je nog een knetterend Golfje 2 rijdt is daar nog over te discussiëren hoor.tdw schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:35:
Nee, juist andersom. Een setje banden is goedkoper dan uit de bocht vliegen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kom maar op met die bronvermelding dan want een andere leasemaatschappij en de grootste verzekeringsmaatschappij denken er anders over.JohnR schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:52:
[...]
Vorig jaar, een station met 215/55/R16 Prima mee door de sneeuw gekomen
Twee jaar geleden, een sedan met 215/50/R17 Prima mee door de sneeuw gekomen
Dit jaar, een coupé met 235/45/R18 en mocht er sneeuw komen dan ploeg ik me er weer vrolijk doorheen. Ik rij zo'n 40-50K per jaar en nooit de behoefte gehad om op deze hype mee te liften. Een extra reden is ook dat winterbanden niet zorgen voor significant minder schades in de winter (bron: leasemaatschappij)
[...]
Plus:Gonadan schreef op woensdag 28 december 2011 @ 11:09:
[...]
Staat allemaal in het topic maar ik zal het even samenvatten:
• mensen gaan vaker met de auto op wintersport (en in verschillende buitenlanden zijn ze aanbevolen of verplicht);
• auto's hebben steeds bredere banden waardoor het weggedrag op sneeuw steeds slechter wordt.
Dat is toch geen gekke gedachte, 4 jaar is voor een band heel oud._JGC_ schreef op donderdag 29 december 2011 @ 08:44:
Ik heb ook een keer met die gedachte een stel 4 jaar oude Dunlop bandjes met 7mm profiel achterop laten zitten. Zonde om weg te gooien, maar toen ik een keer achterstevoren op een rotonde kwam te staan terwijl het helemaal niet glad was, heb ik ze maar vervangen. Ik heb toen nog geluk gehad dat ik de enige was die op dat moment in de buurt van die rotonde was...
Ik denk dat er genoeg banden zijn die pas na een jaar of 6 a 7 APK afkeur zijn. Vaak door scheuren aan de zijkant.
Brede banden maakt niets uit, het gaat gewoon om de druk per cm2. Zolang het gewicht van de auto ook zwaarder wordt is er dus niet echt een groot probleem.Maasluip schreef op donderdag 29 december 2011 @ 09:52:
[...]
Plus:
• mensen gaan vaker met de auto op wintersport (en in verschillende buitenlanden zijn ze aanbevolen of verplicht);
• auto's hebben steeds bredere banden waardoor het weggedrag op sneeuw steeds slechter wordt.
Brede banden onder een lichte auto is dus wel een probleem.
Wintersport vind ik dan wel weer een goed argument om winterbanden te nemen
Al mis ik de comfort van m'n 225 bandjes wel (tov de 205 winterbanden die er nu onder liggen...)
[ Voor 45% gewijzigd door TommyGun op 29-12-2011 10:26 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Dat is dus gewoon kul:JohnR schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:52:
[...]
Een extra reden is ook dat winterbanden niet zorgen voor significant minder schades in de winter (bron: leasemaatschappij)
http://www.achmea.nl/pers...anden-minder-schades.aspx
En ook de bron van een leasemaatschappij waarvan ik de naam helaas niet meer weet. Die zag een enorme afname aan kop-staart schades bij het verplicht stellen van winterbanden over het leasepark. Je staat namelijk gewoon domweg VEEL eerder stil.
Willekeurig quotje:
• Op droog wegdek is de remweg van een zomerband ongeveer 15 % korter dan de remweg van een winterband.
• Ook op nat wegdek presteert de zomerband beter dan de winterband: een 12 % kortere remweg.
• Op een besneeuwde weg is de remweg van een winterband echter 50 % korter dan de remweg van een zomerband.
Ik kies er in ieder geval zeer bewust voor winterbanden icm met rijstijl aanpassen. Ik mag bij droog en nat wellicht dan iets in het nadeel zijn. Bij sneeuw ben ik enorm in het voordeel. Als ik deze zaken bij elkaar optel kom ik voor mijzelf op winterbanden uit.
[ Voor 62% gewijzigd door Korvaag op 29-12-2011 12:21 ]
Bij regen is winterband dus slechter
Bij droog weer is ie dus slechter
Bij sneeuw is ie veel beter
laten we aannemen dat je 4 maand rondrijd met winterbanden, van 1 dec tot 1 apr (de meesten rijden er langer mee)
Hoeveel dagen van die 4 maand regent het, is het droog, en sneeuwt het / ligt er sneeuw?
ik geloof minder en minder in die dingen...
Ik zit voor m'n werk elke dag veel op de weg dus bij sneeuw niet rijden is geen optie. Ik heb dan liever dat ik bij nat/droog iets minder snel stilsta dan bij sneeuw helemaal niet.
Overigens gaan tests er (terecht) vanuit dat de winterband nieuw is. Een winterband met nog 50% profiel presteert natuurlijk aanzienlijk minder goed. Natuurlijk speelt dit ook bij zomerbanden, maar bij winterbanden is het effect groter.
Mijn winterbanden blijven voorlopig nog op zolder liggen. Ik zie geen enkele reden om te monteren.
[ Voor 41% gewijzigd door havana op 29-12-2011 12:48 ]
Mee eens.havana schreef op donderdag 29 december 2011 @ 12:41:
Dit soort wetmatigheden gaan alleen op als je vergelijkbare banden (qua prijs en uitvoering) met elkaar vergelijkt.
Toon dat eens aan?Dus niet de duurste winterband met een matige zomerband vergelijken, zoals veel tests doen.
Dat is geen argument. Slijtage is bij alle banden aanwezig dus ook afname van de prestaties is bij alle banden aanwezig. Het is aan de eigenaar om ze tijdig te vervangen. Dit is eerder een kostenafweging dan een argument voor of tegen winterbanden.Overigens gaan tests er (terecht) vanuit dat de winterband nieuw is. Een winterband met nog 50% profiel presteert natuurlijk aanzienlijk minder goed. Natuurlijk speelt dit ook bij zomerbanden, maar bij winterbanden is het effect groter.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat van die tests is al meerdere keren voorbij gekomen in dit topic.
[ Voor 20% gewijzigd door havana op 29-12-2011 13:04 ]
Qua slijtage maak ik mij niet zoveel zorgen, die extra kosten zijn imo verwaarloosbaar vergeleken met aanschaf, opslag en wisselen. Feit is wel dat het gebruik van winterbanden gewoon extra kosten met zich meebrengt. Of je dat het waard vind is en blijft persoonlijk, vandaar dat de discussies over persoonlijke situaties ook zo weinig toevoegen. Daar is toch geen eenduidig antwoord op te vinden.havana schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:03:
Daar heb je zeker gelijk in. Het is wel iets om rekening mee te houden als je voor winterbanden kiest. Je kunt ze niet "oprijden", want dan heb je er geen voordeel meer van. Dit, in combinatie met het feit dat ze sneller slijten, zorgt ervoor dat het best een duur grapje kan zijn. Zeker als je ook nog eens gelooft in de 7-graden hype en/of een slaaf bent van bandenboeren als Kwikfit, die je aanpraten dat je toch echt in oktober al je bandjes moet wisselen.
De bewering, geen bewijs van de stelling dat de meeste tests vergelijken met inferieure gewone banden.Dat van die tests is al meerdere keren voorbij gekomen in dit topic.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit topic is gesloten.