Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.680 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 12:43

Sick Nick

Drop the top!

Hij stuurt daar expres naar buiten, op dat moment de wielen naar binnen en zo te horen vol op het gas. Dat is niet 'niks raars' doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233026

Arfman schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 15:43:
Ik was sowieso geen fan van Nankang en daar helpt dit filmpje + de reacties + de overige info op de fora die ik postte niet echt bij :P
Ieder zo zijn eigen afwegingen. Nankang heeft wel een E-keur. Het voldoet dus wel aan bepaalde eisen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-07 16:42
Arfman schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 15:43:
Daarom zei ik ook: lees even de comments. Mensen met 100PK auto's die ook klagen over geen tot weinig grip. Ik snap dat een M3 andere koek is, die heeft zoveel power dat geen enkele winterband dat fatsoenlijk op de weg gaat krijgen.

Kijk ook even naar het momentje op 0:48, hij doet daar niks raars en toch reageert de auto... ehhm ... onverwacht. Ik was sowieso geen fan van Nankang en daar helpt dit filmpje + de reacties + de overige info op de fora die ik postte niet echt bij :P
Heb heel even wat comments door gelezen die op het vw forum waren. Hoofdzakelijk als ik de foto's zie allemaal tuners met sportief rij gedrag. Volgens mij zei er eentje ook van wanneer die normaal rijd nergens last van heeft. Ja het is natuurlijk minder dan zomerbanden op droog wegdek.

Daarbij heeft mijn 350z ook nu nankang snow vs2 banden eronder. Dus ook een auto met veel PK. Maar wat die BMW in dit filmpje heeft heb ik overigens niet in mijn auto. Tuurlijk als ik sportief ga rijden wil die wat meer glijden maar uit dat filmpje is wat overdreven.
Overigens zag ik in tests dat met remweg gemiddeld 10cm langer is dan bijv dunlop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Anoniem: 233026 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 15:50:
[...]

Ieder zo zijn eigen afwegingen. Nankang heeft wel een E-keur. Het voldoet dus wel aan bepaalde eisen. :P
Uhm ja, net zoals APK echt alles zegt (not). :+

E-keur en APK zijn gewoon wat dingen waar een band aan moet voldoen, dat het niet direct dodelijk is. Maar het is echt een wassen neus. Mensen die denken dat banden banden zijn, die hebben het toch flink mis. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:13

pinda powerrr

Slow down...

Heb wel eens de Nankang NS Sport II ofzo gehad. Deze zaten op de velgen die ik van iemand overnam. Bandjes waren nagenoeg nieuw, maar gingen ook nagenoeg nieuw er weer van af :X
Als het KNMI alleen al regen voorspelde gleed ik al weg op rotondes en dan deed ik echt rustig! Op een gegeven moment voel je je gewoon niet meer veilig, dus zijn de banden met een millimeter of zes er af gegaan. Daarna Pirelli P Zero Nero er onder, wat een verschil!!!

Was dus ook een leermomentje voor me. Banden zijn je enige contact met de weg. Sinds bovenstaande heb ik voor zomerbanden, als winterbanden alleen nog maar A merken gereden (Pirelli, Bridgestone en nu Continental).

Overigens zijn de Conti's mij tot nog toe het best bevallen. In de zomer rijd ik de Sportcontact 3 en dat bevalt zo goed, dat ik nu in de winter de wintercontact TS 830 heb. Ook daarover niets dan lof.

Overigens wil ik daarmee niet oordelen over mensen met een minder budget, dat is iets waar ik ook vaak genoeg last van heb :+ Maar ik ben wel kieskeuriger geworden in dit soort dingen (toch ook een stukje veiligheid), dus heb ik maar een apart potje gemaakt voor dit soort uitgaven.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

We kunnen er nog uren over discussiëren.... :|
Ik heb gekozen voor de Nankangs. Dat is mijn keuze geweest. Of ik er spijt van ga krijgen ervaar ik dan wel tijdens de winter. Dat is dan mijn ervaring.
Toch als ik zou zeggen dat ze me wel bevallen zullen veel mensen mijn ervaring niet serieus nemen gok ik zo. :')

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 233026 op 10-12-2011 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

Het Fantoom schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:43:
[...]

Ik kom op veel snelwegen, wie weet hoeveel files ik dan wel niet in m'n eentje veroorzaak...
Ik heb het wel een beetje grof omschreven inderdaad met 'drukken', daarmee bedoel ik meer dat je beter wat dichter op je voorganger kunt rijden omdat ze dan zien dat er iemand langs wil, als je 300meter afstand houdt doen veel auto's niets eens moeite om naar rechts te gaan (wat dan ook wel terecht is), echt bumperkleven doe ik niet en zeker niet in druk verkeer omdat het natuurlijk niet opschiet om één auto op te schuiven in het treintje. Maar ik probeer wel de afstand klein genoeg te houden zodat er geen verkeer van rechts, dat bv achter een vrachtwagen rijdt, zich ertussen kan proppen. En daarbij probeer ik zo min mogelijk de rem aan te tikken, maar ga ik wel direct van het gas als de voorganger remt (wat in feite ook afremmen is).
Volgens mij was je innitiële respons een beetje ongelukkig door de term "drukken". Ik houd niet van kleven, maar ik houd wel van doorrijden en ik maak je echt wel duidelijk dat ik er langs wil. Maar niet door te kleven.
En wubbo van rechts komt er echt niet zomaar voor bij mij.

Eind goed, al goed.

Terug naar de winterbanden: heb ze nog steeds niet.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:50

4x2

lộn xộn quá

Sick Nick schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 15:46:
Hij stuurt daar expres naar buiten, op dat moment de wielen naar binnen en zo te horen vol op het gas. Dat is niet 'niks raars' doen :P
Idd, dit is gewoon express overstuur opwekken.
En een echte held is ie dr ook niet mee als ie het niet afmaakt :+

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:04
4x2 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 11:25:
[...]

Idd, dit is gewoon express overstuur opwekken.
En een echte held is ie dr ook niet mee als ie het niet afmaakt :+
Als je een E92 rijdt ben je sowieso een held, ongeacht of je kunt driften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:35

Mooody

elmoody

Het Fantoom schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 14:30:
[...]

Als je een E92 rijdt ben je sowieso een held, ongeacht of je kunt driften.
Daarvoor dank :P

Na 6 weken levertijd krijg ik maandag eindelijk mijn winterbanden onder mijn E92. (Continental TS810 235/40/18)
Ik kan al op sommige plekken door het rubber van de zomerbanden kijken, dus ze hadden niet later moeten komen... Je mist toch grip als je met "slicks" op nat asfalt rijdt heb ik gemerkt.... joh :/

Nu hoop ik wel op sneeuw, anders had ik mijn geld beter uit kunnen geven aan andere zaken :>

[ Voor 9% gewijzigd door Mooody op 10-12-2011 15:29 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

ze liggen er onder....

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mag hopen dat ze staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:23
Merk dat ik vaker van de formele tests (bv ADAC) kijk dan naar meningen op fora. Mijn ouders vinden hun C-merk banden (helaas) ook prima sturen, maar ja, die waren destijds ook tevreden met de rijeigenschappen van hun Astra, terwijl ze uit een Focus kwamen.

Wat me bij de wat objectievere tests vaak opvalt is dat er slechts zeer zelden banden zijn die op alle fronten goed werken. Uiteraard is een band voor elke fabrikant een compromis, en de eindwaardering in een test ook afhankelijk van de prioriteiten van de testers. Vooral bij de winterbanden zie je de B-merken vaak hoger scoren dan bij de zomerbanden, tov de A-merken.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-07 10:35
de meneer of mevrouw in t filmpje met de nankangs, gooit er zomaar even 420PK en 400NM op in de bocht, en dan gaan wij concluderen dat nankang banden troep zijn? :? lekker realistisch

ik verwacht dat een setje conti's ook wel is een glijder wil maken met als je ze zo stressed.

@arfman: vraag me af hoe jij de bocht neemt als je dat normaal vind haha O-) :)

[ Voor 37% gewijzigd door Reloader op 10-12-2011 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 18:17
Je kunt het ook anders bekijken. Voor het spelen is Nankang misschien wel de juiste band. Goedkoop, limiet die lager ligt en in de meest vreemde maten verkrijgbaar. Dat laatste is mijn reden geweest om voor de NS2 te gaan. Geen ander merk (waarvan ik weet) die 185/35R17 in zijn collectie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb een mooi setje Nokians opgehaald in 185 maat, daar kom ik beter mee vooruit dan met de splinternieuwe Michel 225's die er normaal onder liggen, en blijven mijn alu velgen ook mooi met al dat zout.
Al valt de winter tot nu toe een beetje tegen maar je weet maar nooit wat er nog gaat komen.

Ik kende Nokian niet echt maar heb wat research gedaan en ze zijn zo ongeveer de uitvinder van de winterband, bijna heel Zweden, Noorwegen en Finland rijdt op Nokian's maar ze worden hier niet zoveel verkocht.

[ Voor 26% gewijzigd door Bierkameel op 10-12-2011 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:51

Arfman

Drome!

Anoniem: 233026 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 00:12:
We kunnen er nog uren over discussiëren.... :|
Ik heb gekozen voor de Nankangs. Dat is mijn keuze geweest. Of ik er spijt van ga krijgen ervaar ik dan wel tijdens de winter. Dat is dan mijn ervaring.
Toch als ik zou zeggen dat ze me wel bevallen zullen veel mensen mijn ervaring niet serieus nemen gok ik zo. :')
Met het risico weer een shitstorm op te roepen, maar het is natuurlijk niet alleen jouw keuze :)

Als jij met jouw hakkietakkie bandjes tegen mij aan glijd, en je zou vast kunnen stellen dat (lees deze zin nogmaals voordat je reageert, mensen!) het met A-merk banden niet gebeurd was, dan ben ik (met mijn dure Dunlop winterbanden) dus alsnog de sjaak omdat jij bezuinigd op banden.

Natuurlijk bedoel ik dit niet persoonlijk naar jou toe (je doet immers al de moeite om winterbanden te kopen en te monteren en dat geeft aan dat je autorijden serieus neemt, top) en is dit gechargeerd om mijn punt duidelijk te maken, maar dit wilde ik toch even gezegd hebben. In het verkeer is niets alleen maar jouw eigen keus.

Overigens vind ik dat bovenstaand verhaal net zo hard van toepassing is op onderhoud van je auto, geldige APK, fatsoenlijk je ruiten ijsvrij maken in de winter en ga zo maar door ..

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:53

Daniel36

vernieuwde formule

}) ik rij op zomerbanden deze winter

[ Voor 9% gewijzigd door Daniel36 op 11-12-2011 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Welke winter??? :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Arfman schreef op zondag 11 december 2011 @ 00:23:
[...]
Natuurlijk bedoel ik dit niet persoonlijk naar jou toe (je doet immers al de moeite om winterbanden te kopen en te monteren en dat geeft aan dat je autorijden serieus neemt, top) en is dit gechargeerd om mijn punt duidelijk te maken, maar dit wilde ik toch even gezegd hebben. In het verkeer is niets alleen maar jouw eigen keus.

Overigens vind ik dat bovenstaand verhaal net zo hard van toepassing is op onderhoud van je auto, geldige APK, fatsoenlijk je ruiten ijsvrij maken in de winter en ga zo maar door ..
Eigenlijk zou je voor banden een basis norm moeten hebben, net zoals voor emissies, APK, enzovoorts, waarbij de lat wat hoger ligt dan het huidige keurmerk (da's volgens mij rond en zwart, grofweg). Die norm mag best een moving target zijn. Probleem is dan weer kosten, uiteraard (aan de andere kant: ik heb het nooit vreemd gevonden dat mijn banden samen meer waard waren dan mijn auto...), en dat banden dan gemaakt worden naar de letter van de normering, niet naar het idee er achter. En specialty banden worden dan een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Reloader schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 21:07:
de meneer of mevrouw in t filmpje met de nankangs, gooit er zomaar even 420PK en 400NM op in de bocht, en dan gaan wij concluderen dat nankang banden troep zijn? :? lekker realistisch
Wat bedoel je met 'en 400Nm' want het koppel is toch in feite ook vermogen aan de wielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ijdod: Volgens mij is er wel degelijk een soort van standaard voor banden, voor wat betreft loopvlak/ profiel dan.
En ze moeten te recyclen zijn. Heel belangrijk...

:D

Ik ga mijn rijstijl iets aanpassen denk ik, wellicht dat ik dan wel aan de 45.000 km gedreven as/ 60.000-80.000 niet aangedreven as kom....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het Fantoom schreef op zondag 11 december 2011 @ 11:58:
[...]

Wat bedoel je met 'en 400Nm' want het koppel is toch in feite ook vermogen aan de wielen?
Het koppel = het draaimoment= de kracht waarmee de motor de krukas laat spinnen.
Het vermogen= 't werk wat "t draaimoment" in een bepaalde tijdsspanne uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20
Bierkameel schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 22:05:
Ik heb een mooi setje Nokians opgehaald in 185 maat, daar kom ik beter mee vooruit dan met de splinternieuwe Michel 225's die er normaal onder liggen, en blijven mijn alu velgen ook mooi met al dat zout.
Al valt de winter tot nu toe een beetje tegen maar je weet maar nooit wat er nog gaat komen.

Ik kende Nokian niet echt maar heb wat research gedaan en ze zijn zo ongeveer de uitvinder van de winterband, bijna heel Zweden, Noorwegen en Finland rijdt op Nokian's maar ze worden hier niet zoveel verkocht.
Inderdaad, voordat ik richting Noorwegen ging stond Nokian vanwege de onbekendheid en naam in de rij van Wanli, Nangkang, Speedgrip etc. Toen ik er echter achter kwam dat half het land op nokian rijdt was de conclusie al snel dat het gewoon een goede A-merk band is :)

Dinsdag komen mijn winterbanden er weer onder. Veel te laat eigenlijk maar dit jaar pakt het goed uit. Heb een setje nieuwe Snowtrac3 banden met 15 inch LM Anzio Vision GM velgen (BBS CK replica). De velg vind ik super onder een witte auto, denk dat alleen de 15 inch wat negatief effect zal hebben. Het belangrijkste is dat ik weer op winterbanden verder ga :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

ijdod schreef op zondag 11 december 2011 @ 11:40:
[...]

Eigenlijk zou je voor banden een basis norm moeten hebben, net zoals voor emissies, APK, enzovoorts, waarbij de lat wat hoger ligt dan het huidige keurmerk (da's volgens mij rond en zwart, grofweg). Die norm mag best een moving target zijn. Probleem is dan weer kosten, uiteraard (aan de andere kant: ik heb het nooit vreemd gevonden dat mijn banden samen meer waard waren dan mijn auto...), en dat banden dan gemaakt worden naar de letter van de normering, niet naar het idee er achter. En specialty banden worden dan een probleem
Inderdaad. Probleem is alleen dat mensen dan weer gaan bezuinigen onder het mom van "ja die winterbanden zijn me ineens duur, laat maar hoor!". Terwijl die 4 banden samen ervoor zorgen dat je op de weg blijft, dat je bochten goed kunt nemen, hard kunt remmen als het moet, en dat allemaal op een zeer klein raakvlak (was het niet qua oppervlakte gelijk aan een 2 euro stuk per band ofzo?). Ach ja.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 00:50

4x2

lộn xộn quá

Anoniem: 395522 schreef op zondag 11 december 2011 @ 12:13:
[...]
Het koppel = het draaimoment= de kracht waarmee de motor de krukas laat spinnen.
Het vermogen= 't werk wat "t draaimoment" in een bepaalde tijdsspanne uitvoert.
Hij is bijdehand aan het doen, gewoon negeren ;)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arfman schreef op zondag 11 december 2011 @ 00:23:
[...]

Met het risico weer een shitstorm op te roepen, maar het is natuurlijk niet alleen jouw keuze :)

Als jij met jouw hakkietakkie bandjes tegen mij aan glijd, en je zou vast kunnen stellen dat (lees deze zin nogmaals voordat je reageert, mensen!) het met A-merk banden niet gebeurd was, dan ben ik (met mijn dure Dunlop winterbanden) dus alsnog de sjaak omdat jij bezuinigd op banden.

Prima joh ;) Leven en laten leven , toch? Ik ga me ook niet verdedigen in zo'n eeuwige discussie. In dit topic wil ik mijn ervaringen delen (dat is ook de bedoeling van het topic) met de door mij gekozen winterbanden.
Ik ben geen zakelijke rijder. Ik heb de nodige bandentesten doorgelezen van de anwb en adac. Qua testresultaten liggen banden qua cijfers redelijk dicht tegen elkaar.

Heb nu bijna 300km op mijn Nankangs gereden. Tot zover prima. >:)
peugeot206gt schreef op zondag 11 december 2011 @ 12:16:
[...]Inderdaad, voordat ik richting Noorwegen ging stond Nokian vanwege de onbekendheid en naam in de rij van Wanli, Nangkang, Speedgrip etc. Toen ik er echter achter kwam dat half het land op nokian rijdt was de conclusie al snel dat het gewoon een goede A-merk band is :)
My 2 cents!
In Nederland doen we dan minachtend over die onbekende merken, omdat ze slecht uit testen komen terwijl de landen waar langer sneeuw ligt die merken juist vaker gemonteerd worden. :')

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 233026 op 12-12-2011 09:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 18:56
Om één heel simpele reden, die hier ook al vaker terug is gekomen.
Een "B"-merk band kan heel goed zijn in de sneeuw, maar zwaar minder als er geen sneeuw ligt.
In de landen waar eigenlijk in de wintermaanden non-stop sneeuwcondities zijn, voldoen ze dus goed. In de landen waar 15 dagen sneeuw ligt, en de rest van het seizoen gewoon koud en nat is, is het dus goed mogelijk dat ze zwaar onder de maat presteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even wat anders (en vergeef me als dit al is besproken in deze topic), maar wat vinden we van all season tires?
Worden deze door jullie gebruikt, zijn er goede ervaring, waarom niet voor all seasons kiezen maar voor seperate winter/zomer banden etc etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Ultrasub: Dat zal best... ;)

Overigens zijn mijn winterbanden minder breed(165 ipv 185). Dat stuurt prima.
Komende week gaat temperatuur nog niet erg naar beneden. Het mag nu toch wel gaan vriezen zo half december.

@WendyVBass: Dat schijnt op alle fronten net niet alles te zijn. Volgens de testen dan he en die zijn alles bepalend... :') Ik heb daar geen ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
Anoniem: 395522 schreef op maandag 12 december 2011 @ 12:10:
Even wat anders (en vergeef me als dit al is besproken in deze topic), maar wat vinden we van all season tires?
Worden deze door jullie gebruikt, zijn er goede ervaring, waarom niet voor all seasons kiezen maar voor seperate winter/zomer banden etc etc?
Schijnt het allemaal net niet te zijn, maar persoonlijk denk ik dat een paar goede allseason banden niet onderdoen voor middelmatige winterbanden of eco-zomerbanden. In de zachte winters zoals we die hier in NL kennen heb je aan allseason ruim voldoende.

Als je qua maatvoering een beetje geschikte banden kunt vinden waar je zowel zomer of winter op rijdt, en je niet heel veel kilometers maakt, zou ik eerder allseason overwegen dan winterbanden. Als je 10K per jaar rijdt ben je na 5 jaar nog niet door het profiel van de gemiddelde band heen, maar gaat de kwaliteit van zo'n band wel achteruit vanwege ouderdom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_JGC_ schreef op maandag 12 december 2011 @ 12:30:
[...]

Schijnt het allemaal net niet te zijn, maar persoonlijk denk ik dat een paar goede allseason banden niet onderdoen voor middelmatige winterbanden of eco-zomerbanden. In de zachte winters zoals we die hier in NL kennen heb je aan allseason ruim voldoende.

Als je qua maatvoering een beetje geschikte banden kunt vinden waar je zowel zomer of winter op rijdt, en je niet heel veel kilometers maakt, zou ik eerder allseason overwegen dan winterbanden. Als je 10K per jaar rijdt ben je na 5 jaar nog niet door het profiel van de gemiddelde band heen, maar gaat de kwaliteit van zo'n band wel achteruit vanwege ouderdom.
Dat was mijn gedachte ook, dat met de zachte winters zoals wij deze hebben, deze banden best wel eens een optie konden zijn. Vooralsnog gebruik ik al sinds jaar en dag "gewone" zomerbanden het hele jaar door, maar als all season banden iets meer grip schijnen te geven in de winter en verder ook lang genoeg meegaan als je er het hele jaar door mee blijft rijden, dan zou ik dit nog wel het overwegen waard vinden.

Alleen rijd ik eerder richting richting de 30.000-40.000 km per jaar...en heb ik ongeveer ieder anderhalf jaar nieuwe banden...

Ik ga maar eens mijn track history qua banden verwisselen opvragen bij mijn dealer, eens uitrekenen wat voor mij een goede optie kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

franssie

Save the albatross

Anoniem: 395522 schreef op maandag 12 december 2011 @ 12:42:
[...]

<>
Ik ga maar eens mijn track history qua banden verwisselen opvragen bij mijn dealer, eens uitrekenen wat voor mij een goede optie kan zijn.
Als je puur naar de kosten kijkt combinatie winter + zomer banden ws beter, alhoewel met opslag en 2x per jaar wisselen ...
Het wisselen is mij gewoon veel te veel moeite - dus dat is de reden dat ik op all seasons sta. Bevalt goed, winterbanden zijn dan misschien beter als het echt winters is, gemiddeld zit ik goed.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:30

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De meesten hier hebben de winterbanden alleen maar om die échte sneeuw door te kunnen, verder merk je in de praktijk weinig omdat je die extremen toch niet opzoekt. Wat dat betreft zouden (goede!!) vierseizoenenbanden geen slechte optie zijn, je levert relatief weinig in maar bent niet meteen de sjaak als het sneeuwt. Het enige nadeel is dat ze toch nog wat harder slijten dan de gewone banden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bij veel kilometers kunnen 2 sets wel uit ja. Het voordeel dat allseasons hebben is dat als het dan half november tijdens de voorspelde sneeuwval ineens gewoon droog blijft en temperatuur oploopt tot 15 graden, dat je dan tenminste op fatsoenlijke banden rijdt die geschikt zijn voor die omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En laten we eerlijk zijn, negen van de tien gaan de winterbanden in de zomer 'oprijden' zodra er te weinig profiel op zit. Dan kan je sowieso beter vierseizoenenbanden hebben. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik weet dat grote delen van de politie (regio's, dus niet het KLPD) op Goodyear Vector allseasons rijden. Die komt ook goed uit de testen, dus dat zal wellicht een geschikt alternatief zijn. Maar het blijft concessies doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een stomme vraag dan wellicht, maar wanneer je op all season banden rijdt, gaat dit dan ten kosten van je (sportieve) rijcomfort ten tijde van geen sneeuw? Of moet je dan investeren in eventuele sportievere varianten van de all season band? Of kun je met een gemiddelde all season band nog steeds met 190 km door de haarspeldbochten van Luxemburg crossen zonder je zorgen te hoeven maken over grip etc?

Ofwel: nu rijd ik Michelin Pilot Primacy 185/50/16/84V. Geen super bijzondere, sportieve banden, maar uitermate geschikt om (in combi met mijn auto) aan mijn "race" impulsen te voldoen. Als ik gelijkwaardige stunts wil blijven doen met mijn auto, zonder bang te zijn dat ik minder grip heb etc, moet ik dan investeren in "sportieve" all season banden?
Of werkt het niet zo met all season banden? Kan er online niet veel over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-07 23:13
Ik vind het verschrikkelijke banden. Maar er zijn ook mensen weer helemaal dol op. Feitelijk gezien is het natuurlijk een minder "sportieve" band vanwege het compromis. En een high performance zomerband zal altijd beter zijn, maar daar moet je dan ook wel de auto naar hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Waar blijft die winter zeg....
Ik wil wel eens wat sneeuw zien, om mijn bandjes te testen :)

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 395522 schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:14:
Nog een stomme vraag dan wellicht, maar wanneer je op all season banden rijdt, gaat dit dan ten kosten van je (sportieve) rijcomfort ten tijde van geen sneeuw? Of moet je dan investeren in eventuele sportievere varianten van de all season band? Of kun je met een gemiddelde all season band nog steeds met 190 km door de haarspeldbochten van Luxemburg crossen zonder je zorgen te hoeven maken over grip etc?

Ofwel: nu rijd ik Michelin Pilot Primacy 185/50/16/84V. Geen super bijzondere, sportieve banden, maar uitermate geschikt om (in combi met mijn auto) aan mijn "race" impulsen te voldoen. Als ik gelijkwaardige stunts wil blijven doen met mijn auto, zonder bang te zijn dat ik minder grip heb etc, moet ik dan investeren in "sportieve" all season banden?
Of werkt het niet zo met all season banden? Kan er online niet veel over vinden.
Uiteraard doe je concessies, dat lees je overal, vierseizoenenbanden zijn nu eenmaal minder goed in de droge omstandigheden dan gewone banden. Maar als ik jouw rijstijl zo een beetje bekijk denk ik dat jij toch wel een setje per jaar verslijt en dus makkelijk gewone en winterbanden kunt gebruiken. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gonadan schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:42:
[...]

Uiteraard doe je concessies, dat lees je overal, vierseizoenenbanden zijn nu eenmaal minder goed in de droge omstandigheden dan gewone banden. Maar als ik jouw rijstijl zo een beetje bekijk denk ik dat jij toch wel een setje per jaar verslijt en dus makkelijk gewone en winterbanden kunt gebruiken. :+
;) setje per anderhalf jaar ja..
Blijf wel gewoon op m'n zomerbandjes rijden, totdat het gaan sneeuwen en ik de proef op de som kan nemen. En als het toch niet gaat om wat voor reden dan ook (in tegenstelling tot afgelopen jaar of de jaren ervoor) dan koop ik wel winterbandjes...

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Tegen de tijd dat het zo ver is kan je alleen nog bij bandenboeren terecht met hakkietakkie banden. Ik heb al ruim een maand een tweetal nieuwe Snowtrac 3's gemonteerd op velg in de garage liggen, nog steeds niet gemonteerd, maar tegen de tijd dat dat nodig wordt wil ik niet hoeven wachten tot de garage tijd of voorraad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-07 14:23
Mijne liggen ook nog lekker op zolder. Ze gaan er pas om als het gaat sneeuwen en daar lijkt het voorlopig nog absoluut niet op. Morgen wordt zelfs 9 graden voorspeld :o

[ Voor 13% gewijzigd door havana op 12-12-2011 14:37 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M'n dealertje doet niet aan hakkie takkie banden en ik plemp m'n auto neer, neem tegen een zacht prijsje een huurautotje met winterbandjes mee en rijd daar geduldig in rond tot dat mijn bruta bruta klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Anoniem: 233026 schreef op maandag 12 december 2011 @ 09:34:
[...]

Prima joh ;) Leven en laten leven , toch? Ik ga me ook niet verdedigen in zo'n eeuwige discussie. In dit topic wil ik mijn ervaringen delen (dat is ook de bedoeling van het topic) met de door mij gekozen winterbanden.
Top, ook zeker doen. Ben ik ook wel benieuwd naar hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:04

Deathchant

Don't intend. Do!

dfrenner schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:33:
Waar blijft die winter zeg....
Ik wil wel eens wat sneeuw zien, om mijn bandjes te testen :)
Nee nee, laat de sneeuw maar wegblijven. Ik heb pas een Peugeot 206RC gekocht. Ik wil nog even genieten van die mooie atlantis velgjes :)

Mijn goodyear ultragrip 7 (die ik altijd op mijn 206 GTI gebruikt heb) gaan nu het 6e jaar in. Dus als de winter komt, heb ik ze zo omgelegd.
Alleen het probleem is dat ik -1,9% km teller afwijking heb. Ik moet nu met de 206RC eigenlijk 195/55/15 hebben, in plaats van de huidige 185/55/15.
Om even in te haken op de discussie A-merk/B-merk.....tja, zoals ik al zei, de ultragrip7 gaan nu het 6e jaar eronder en ze zijn nog steeds goed. Ik vind ze best slijtvast. Ik heb ook Wanli's gehad, en die banden hoef ik absoluut nooit meer. Schuiven, schuiven en nog eens schuiven. Echt een drama. Ze kostten me idd niet veel per stuk, maar ik waag me er niet meer aan.
De volgende keer wordt het toch weer een ultragrip.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Anoniem: 395522 schreef op maandag 12 december 2011 @ 15:35:
M'n dealertje doet niet aan hakkie takkie banden en ik plemp m'n auto neer, neem tegen een zacht prijsje een huurautotje met winterbandjes mee en rijd daar geduldig in rond tot dat mijn bruta bruta klaar is.
En als die dealer zegt dat het nog 2 weken duurt voordat hij de gewenste banden in de juiste maat heeft en dat deze banden veel duurder als normaal zijn vanwege de hoge vraag? Ga jij dan ook gewoon 2 weken in een huurauto met winterbanden rijden en vervolgens 150 euro/band aftellen waar je normaal voor 100 euro/band klaar was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_JGC_ schreef op maandag 12 december 2011 @ 16:40:
[...]

En als die dealer zegt dat het nog 2 weken duurt voordat hij de gewenste banden in de juiste maat heeft en dat deze banden veel duurder als normaal zijn vanwege de hoge vraag? Ga jij dan ook gewoon 2 weken in een huurauto met winterbanden rijden en vervolgens 150 euro/band aftellen waar je normaal voor 100 euro/band klaar was?
Maak jij je daar nou maar vooral geen zorgen over, het zijn mijn zuur verdiende centjes en gelukkig niet die van jou! :9
Verder is mijn aanpak t.a.v. winterbanden allang besproken en bekritiseerd in deze thread, maar dank voor je oprechte bezorgdheid. :o _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 10:50
Afgelopen zaterdag kwam ik bij de auto en zag dat ik een lekke (winter)band had. Het dreigbriefje over een onafgehandelde financiële zaken leerde mij al snel dat mijn band was lekgestoken. Helaas voor mij heeft de dreiger de verkeerde persoon aan de verkeerde auto gelinkt, en zit ik nu met de ellende. :(

Lekke band

Steekgaten

Ik heb geen reservewiel bij mijn auto en de ANWB kon ook niet veel betekenen. De auto moest afgesleept worden. Gelukkig wel vervangend vervoer.

Gisteren gebeld met profile tyrcentre. Ze gaven aan dat mijn 19inch winterband nergens te krijgen is, althans niet hetzelfde merk/type. Ik heb voorgesteld om er een ander merk onder te zetten met een gelijk profiel en deze achter te monteren. Helaas gaat het ruim 6 dagen duren voordat ze dat ding binnen hebben.

Nu maar hopen dat als ik de auto terug heb, de dreiger niet weer dezelfde fout maakt en de verkeerde auto vernielt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat een laag volk bestaat er op deze wereld... Al aangifte gedaan bij politie? Niet dat ik denk dat die veel kunnen beginnen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
_JGC_ schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:48:
Wat een laag volk bestaat er op deze wereld... Al aangifte gedaan bij politie? Niet dat ik denk dat die veel kunnen beginnen overigens.
Totdat ik zeker wist dat de band was lekgestoken, wilde de politie niets doen met de dreigbrief. Nadat de ANWB meneer vier gaten kon aanwijzen, gaven ze aan dat ze een kopietje zouden sturen. Maar ik denk dat ze er uberhaupt niets mee kunnen. Mooi excuus om een IP-camera'tje aan te schaffen. :-)

Wushu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Echt te extreem. Weet jij veel in wat voor een vete jij terecht bent gekomen per ongeluk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:59
Anoniem: 395522 schreef op maandag 12 december 2011 @ 12:10:
Ik heb afgelopen jaar op Vredestein Quatracs gereden onder mijn voorloopwagen VW Polo. Naar mijn ervaring voldeden ze ruim in zowel zomer als winter, zelfs onder de barre sneeuwomstandigheden afgelopen winter. Ik zou ze niet onder een auto leggen met sportieve inslag, maar het is niet zo dat ik me in heb moeten houden met rotondes omwille van de banden. Ze gaven me nooit een instabiel of zwabberend gevoel. Ja, misschien enkel wanneer ik op topsnelheid reed in Duitsland (176 km/h), maar dat zou ook met het onderstel of andere zaken te maken kunnen hebben.

In vergelijking met de de winterbanden die ik nu heb (Michelin Alpin 4) heb ik er nu echt slappe hap onder liggen, waarbij de ESP veel sneller ingrijpt dan dat ik meemaakte met de All Seasons. Kleine noot hierbij is wel dat de Michelins onder mijn DS3 liggen, dus het is een beetje appels/peren, hoewel de wegligging van de DS3 normaal gesproken een stuk strakker is dan die van een Polo.

All Season zou ik zelf aanbevelen aan iemand als mijn vader, die normaal gesproken meer auto's dan sets banden verslijt, maar toch in de winter niet de auto zou willen laten staan. De extra grip van reguliere banden zou hij toch geen gebruik van maken in bochten en op rotondes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Iemand nog recente ervaringen met autobandenmarkt.nl? Ik lees gemengde ervaringen namelijk.
Gaat in mijn geval om complete wielen, dus inclusief stalen velgen.

Zag dat ik Continental WinterContact TS 810 in 185/65 R15 88T nog wel kon krijgen, maar niet in de H uitvoering zoals ik nu de zomerbanden rijdt. Nou is dat de snelheidsindicator...maakt dat nog uit?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20
Hoor daar gemengde verhalen over. Laatst iemand die een band met een zijwaartse afwijking had gekregen. Kan je toch weer gaan zitten wachten op een nieuwe band als je die uberhaupt krijgt... Ik wilde LM via autobandenmarkt bestellen maar heb het uiteindelijk via de profile gedaan :)

Sinds vandaag ook gemonteerd (Vredesteijn snowtrack3):

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/fbe0xh.jpg

In combinatie met 15 inch Anzio Vision (fietswielen) :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 22:54

franssie

Save the albatross

The Eagle schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:40:
Iemand nog recente ervaringen met autobandenmarkt.nl? Ik lees gemengde ervaringen namelijk.
Gaat in mijn geval om complete wielen, dus inclusief stalen velgen.
Ik heb er banden gekocht - prima. Stalen velgen heb ik ook wel eens bij bandengids.nl besteld, ging ook goed.
Slelheidsindicatie hoger mag dacht ik altijd, lager dan wat je auto kan (los of dat op de weg mag) is dacht ik niet in alle landen toegestaan bij wet en/of verzekering. Misschien mag het hier in de APK ook niet omdat je toch naar Duitsland kan rijden met je auto.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ik heb vaak in auto's een sticker zien zitten dat de (toegestane) V-max lager is ivm winterbanden met een lagere rating. Het gebeurt dus wel, hoe het reglementair zit geen idee. Zolang je die v-max niet haalt maakt het voor het rijden niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Voor de APK is dit voor zover ik zie iig geen eis :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:49
Ik weet wel dat het in veel gevallen genoeg is om duidelijk zichtbaar een note te hebben hangen/liggen dat je banden hebt die een lagere max hebben. Maar hoe de regels precies zijn weet ik ook niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 19:49:
Ik weet wel dat het in veel gevallen genoeg is om duidelijk zichtbaar een note te hebben hangen/liggen dat je banden hebt die een lagere max hebben. Maar hoe de regels precies zijn weet ik ook niet.
Zoiets was het inderdaad, een sticker op je dashboard ofzo. Die sticker kreeg je er dan bij?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

mcsluis schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:24:
...Ik heb geen reservewiel bij mijn auto...
Dit blijft toch wel erg onhandig. Begrijp niet dat ze niet minstens een thuiskomer erin leggen. Je ziet het steeds vaker :|

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

psy schreef op woensdag 14 december 2011 @ 08:41:
Dit blijft toch wel erg onhandig. Begrijp niet dat ze niet minstens een thuiskomer erin leggen. Je ziet het steeds vaker :|
Omdat er dan bijna altijd 'run-flat'-banden onder gezet worden, waardoor je in ieder geval de garage kunt halen. Hoeveel mensen zijn er nog bereid om de krik te pakken? De meesten bellen liever pechhulp, ANWB, leasemaatschappij of kachelen rustig naar de garage.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
psy schreef op woensdag 14 december 2011 @ 08:41:
[...]

Ik heb er een busje schuim/pur bij gekregen dat je het lek kan vullen en nog ong 15 KM kan rijden naar een veilige locatie of garage. Prima oplossing dus, maar tegen vier steekgaten heeft het geen zin. :-(

Inmiddels is de auto weer terug. Dit was de laatst beschikbare 19inch winterband. Als het weer voorkomt moet ik waarschijnlijk over naar stalen velg met winterband. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 14 december 2011 @ 08:46:
[...]

Omdat er dan bijna altijd 'run-flat'-banden onder gezet worden, waardoor je in ieder geval de garage kunt halen. Hoeveel mensen zijn er nog bereid om de krik te pakken? De meesten bellen liever pechhulp, ANWB, leasemaatschappij of kachelen rustig naar de garage.
Dr worden absoluut niet altijd run-flats ondergelegd, juist vaak gewoon een spuitbusje met rommel erbij, waardoor je de band volspuit en daarna kan wegflikkeren. Persoonlijk vind ik zelfs een thuiskomer al erg vervelend, ben blij dat ik bij mijn beide auto's gewoon een volwaardig reservewiel heb (bij de lease-auto zelfs nog als optie aan moeten vinken :S). Bij lekke banden tot nu toe altijd zelf gewisseld en de lekke band even bij een bandenboer afgegooid voor plakken/vervangen. Scheelt een hoop tijd en gedoe, ik ben liever 10 mins bezig dan 60+ mins wachten op ANWB.

Zelfde geldt eigenlijk nu voor winterbanden, met de zakelijke auto 'verplicht' om dat bij een bandenboer te doen. Prive doe ik het zelf, scheelt een hoop tijd en gedoe. Zodra het echt koud wordt even op een zaterdagochtend een half uurtje besteden om te wisselen, ipv 4 weken van te voren afspraak en een uur wachten bij een bandenboer (+ reistijd/plannen van zo'n afspraak). Prijstechnisch maakt het weinig uit, banden wisselen kost 25,- per keer inclusief opslag. Maar je krijgt vaak wat korting als er nieuwe banden op moeten.

[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 14-12-2011 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier gewoon een normale reserveband, alhoewel ik betwijfel of de kwaliteit van dat ding nog redelijk is, dezelfde banden had ik achter ook liggen, die liggen nu al een paar jaar in de garage te verstoffen, moeten nog steeds een keer afgevoerd worden. Veilig rijden kan je niet meer op die dingen.
Zojuist nog even wat olie en koelvloeistof bijgevuld, meteen ook maar even de compressor gebruikt om mijn zomerbandjes van extra lucht te voorzien. Ik moet dat echt vaker gaan doen en niet als de auto merkbaar minder gaat lopen omdat de peilstok op de helft staat of omdat ik STOP en een koelvloeistof-symbool in het dashboard krijg. Bleek dat de bandenspanning rondom zo ongeveer gedaald was naar 2 bar, moet 2.4bar zijn, ik pomp ze altijd op tot 2.5bar. Laatste controle daarop was 10.000km geleden :X.
Winterbanden liggen nog in de schuur te wachten tot het echt winter gaat worden, met deze temperaturen doen die zomerbanden - als er genoeg lucht in zit - het ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 20-07 22:38

MrSleeves

You'll thank me later.

Bij mij ligt er een gastank op de plek van mijn reservewiel. In plaats daarvan zat er ook zo'n spuitbus bij, maar daar ben ik niet van gecharmeerd.
In plaats daarvan heb ik ook nog een bandenreperatieset erbij gekocht aangezien er naast het busje ook een compressortje bij de auto kwam. In theorie, al is het niet ideaal langs de kant van de weg, kan ik de band "plakken".

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
een tijdje geleden kwam hier een discussie voorbij om enkel de aangedreven wielen te voorzien van winterrubber, toevallig kwam er op autoblog vandaag dit filmpje voorbij...
Nu verliezen de achterbanden hun grip veel eerder dan de voorbanden waardoor een heftige overstuurreactie ontstaat die zeer lastig op te vangen is. Deze situatie zal ook optreden bij bijvoorbeeld winterbanden op twee wielen: doordat de gripniveaus in noodsituaties zo ver uit elkaar liggen reageert een auto onvoorspelbaar en zal het een stuk lastiger zijn een plotselinge manoeuvre met goede afloop uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-07 14:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Goh, en daarom dus ook: de beste banden achter. Als je 2 banden moet vervangen: op de achteras leggen en de banden van de achteras op de vooras leggen.

Ik weet niet of het hier al eens ter sprake is gekomen, maar ergens op Got wel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Komt in elk bandentopic wel een paar keer naarvoren :P. Mogelijk in dit topic al eerder zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Hoeveel mensen zijn er nog bereid om de krik te pakken? De meesten bellen liever pechhulp, ANWB, leasemaatschappij of kachelen rustig naar de garage.
Ik zou dolgraag zelf die band wisselen, alleen ben ik niet van plan om voor die enkele keer mijn achterbak op te offeren...
_JGC_ schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 15:50:
Komt in elk bandentopic wel een paar keer naarvoren :P. Mogelijk in dit topic al eerder zelfs.
en wellicht wel een aantal keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-07 14:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Helaas bestaat er nog een hoop eigen "expertise" over. Eerste hit op google op "beste banden achter" krijg je een topic op het Mazda6 forum waar maar liefst 59% heeft gestemd op "beste banden op de vooras".

@Erkens, zo'n Yeti heeft toch een kanjer van een kofferbak? Het enige wat ik nu vervelend vind is dat het reservewiel in de achterbak ligt en ik het er dus nooit uit krijg als ik met bagage rij. Dat had mijn vorige auto toch beter geregeld (in een kooi onder de auto).
Maar dan nog: aantal keren lekke band met een moderne auto: 0.
Met een klassieker: 3. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 16-12-2011 15:57 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als ik met mijn 206 die band eruit moet halen wordt dat ook een probleem... eerst de hele kofferbak ontruimen, kleed omhoog, met dopsleutel bout losdraaien, onder de auto kruipen, draadmand met band en krik pakken, auto op schaarkrik zetten en bandjes wisselen maar. Vervolgens met een houten reservewiel naar een garage rijden...
Zie je mij dat al doen aan de snelweg op de vluchtstrook? Zoals collega met lekke band laatst zei: "Ik laat mooi niet mijn aars eraf rijden als ik aan het banden wisselen ben, daar hebben we de ANWB voor".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maasluip schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 15:55:
Helaas bestaat er nog een hoop eigen "expertise" over. Eerste hit op google op "beste banden achter" krijg je een topic op het Mazda6 forum waar maar liefst 59% heeft gestemd op "beste banden op de vooras".
Erger nog, ik heb zelfs de discussie met garageboeren moeten aangaan en moeten eisen dat ze de nieuwe banden achter zetten. Ze hebben het uiteindelijk gedaan, maar niet van harte.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:23

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Gonadan schreef op woensdag 14 december 2011 @ 08:37:
[...]

Zoiets was het inderdaad, een sticker op je dashboard ofzo. Die sticker kreeg je er dan bij?
In Duitsland moet je voor de bestuurder duidelijk zichtbaar in de auto aangegeven dat de banden een lagere maximale snelheid hebben dan de auto kan. Dat geldt voor mijn auto bijv. waar T-klasse banden (vmax 190km/u) onder zitten, terwijl zijn top ruim boven de 200 ligt.
Voor Nederland geldt deze eis niet, en voor zover ik weet in geen enkel ander land dan Duitsland.

Voor winterbanden is het ook wel logisch, tot niet heel lang geleden waren er nauwelijks winterbanden te koop die een hogere klasse hadden dan T.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 15:57
deepbass909 schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 16:54:
Voor Nederland geldt deze eis niet, en voor zover ik weet in geen enkel ander land dan Duitsland.
Logisch ook. Alleen in Duitsland is het mogelijk om legaal zo hard te rijden. In NL is het niet mogelijk om legaal harder dan 130 te rijden.

In NL is het nogal maf om een verplichting te hebben voor allerlei stickertjes die aangeven dat je 'maar' 190 mag. Dat is dermate ver boven legale snelheden, dat je daar echt geen andere wettelijke maatregelen bij nodig hebt.

Banden met snelheidsindicaties lager dan T heb ik eigenlijk nog nooit gezien, maar de codering bestaat wel. Mocht je nou banden monteren met een K- of L-aanduiding, dan is het slim om daar rekening mee te houden.
Plak in dat geval ook maar een stickertje op het dashboard... :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:31
De afgelopen winter op mijn Opel Corsa A winterbanden gehad. Die auto is nu hobbyproject, ik heb nu een Opel Vectra B en daar passen de winterbanden en velgen van mijn Corsa niet op. De remmen zijn te groot voor de 14 inch banden en de velgen hebben ook nog eens een andere steek (4x100 tegen 5x110).

Afgelopen winter is mij het voordeel van winterbanden wel duidelijk geworden. Ik weet niet meer welk merk het is, ligt hier nog ergens. Aangezien deze niet passen vandaag maar nieuwe winterbanden gehaald voor de Vectra en laten monteren. Ik heb er nu Micheling Alpin A3's op liggen in de maat 195/65/15. Als zomerbanden heb ik Michelin Energysaver's in dezelfde maat op de auto liggen en die bevallen eigenlijk prima.

Ook direct een setje sneeuwkettingen gescoord. Ik woon echt in the middle of nowhere. Als het goed sneeuwt is het minimaal enkele kilometers door de sneeuw baggeren voordat ik een weg tegenkom waar uberhaubt iets aan de sneeuw gedaan is. Nu maar hopen dat ik hiermee dit jaar niet insneeuw :). Een 4x4 kopen alleen voor die paar dagen in het jaar gaat me nu ook weer wat ver :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

deepbass909 schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 16:54:
[...]
België afaik ;)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle meldt zich officieel in dit topic.

Donderdag winterslofjes + velgen besteld, woensdag worden ze gemonteerd.
4x Goodyear UltraGrip 8 + stalen velgen. 185/65R15. Benieuwd hoe dat rijdt.

Overigens: Er loopt hier iemand rond die zijn winterbanden (net als ik) ook gewoon vrij goedkop bij de lokale Profile bandenboer haalde. Ik deel die ervaring nu: 650 euro voor banden + velgen + montage etc. Da's niet te duur imho :)
Opslag kon ook a 70e per jaar, maar ik heb zelf gewoon een kelderbox, dus dat was onzin :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Bij mijn dealer zit opslag erbij, als je ze bij hem ook laat wisselen / uitlijnen etcetera. Kost dan E50 per wisselberut. Vond dat eigenlijk geen hele rare prijs, want ze nemen toch behoorlijk wat ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

The Eagle schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 14:20:
* The Eagle meldt zich officieel in dit topic.

Donderdag winterslofjes + velgen besteld, woensdag worden ze gemonteerd.
4x Goodyear UltraGrip 8 + stalen velgen. 185/65R15. Benieuwd hoe dat rijdt.

Overigens: Er loopt hier iemand rond die zijn winterbanden (net als ik) ook gewoon vrij goedkop bij de lokale Profile bandenboer haalde. Ik deel die ervaring nu: 650 euro voor banden + velgen + montage etc. Da's niet te duur imho :)
Opslag kon ook a 70e per jaar, maar ik heb zelf gewoon een kelderbox, dus dat was onzin :)
Ik vind dat duur
voor net geen 600 eur heb ik 4 jaar continental winterbanden die op mijn originele velg gemonteerd worden + opslag..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
[...]

ik, vanochtend vroeg... :( niet van harte want ja.. wie vind een lekke band nou tof :P

Afbeeldingslocatie: http://i177.photobucket.com/albums/w221/shameete/Seat%20Ibiza%20ST/IMAG0102.jpg

ik ben in elk geval blij dat ik bij bestelling van de auto heb aangegeven een reservewiel te willen en geen DHZ schuimbus oid.
anders had ik vanochtend niet na 10 minuten al weer mobiel geweest, want het gaatje zat dus mooi in de wang en was dermate groot dat schuim geen oplossing was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 09-07 15:06
Hoe kom je aan een gaatje in de wang van je band :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 15:57
Iets uitgespookt met de vrouw van de buurman? :)

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 17-12-2011 22:34 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
shameete schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 15:22:
[...]

ik, vanochtend vroeg... :( niet van harte want ja.. wie vind een lekke band nou tof :P

[afbeelding]

ik ben in elk geval blij dat ik bij bestelling van de auto heb aangegeven een reservewiel te willen en geen DHZ schuimbus oid.
anders had ik vanochtend niet na 10 minuten al weer mobiel geweest, want het gaatje zat dus mooi in de wang en was dermate groot dat schuim geen oplossing was geweest.
Dat zwarte reservewiel staat nog beter ook onder die witte auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
frickY schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 16:25:
Hoe kom je aan een gaatje in de wang van je band :?
ja, zeg het maar.. er zat voor de rest ook geen schade naast van bijv. op een stoeprand klappen ofzo.
waarschijnlijk over iets heen gereden wat de wang ook heeft geraakt.

banden zijn amper een maand oud. 8)7
dreamscape schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 22:34:
Iets uitgespookt met de vrouw van de buurman? :)
}:|

[ Voor 28% gewijzigd door Shanquish op 18-12-2011 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Whahaha _O-

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Misschien heeft ie per ongeluk op z'n wang gebeten. Gebeurt mij ook wel eens.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 15:55:
Dat is ook praktischer met voorwielaandrijving :).
Over het algemeen zijn de voorbanden op en hebben de achterbanden nog profiel zat.
Dus verse banden voor, ze slijten sneller en zijn op een gegeven moment weer aardig gelijk en daarna weer slechter dan de achterbanden.
Ik ben een keer gaan glijden in een bocht en dat was over de voorbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is precies de 'expertise' waar hij op doelt. Maargoed, je moet het zelf weten. Ik hoop alleen dat je niet in mijn flank eindigt. /gechargeerd ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Nieuwe banden op de vooras leggen is echt een noob actie....
Waarom denk je dat vrijwel elke auto die uit de fabriek komt rollen een onderstel heeft wat afgesteld is op meer onder- dan overstuur? Juist, omdat onderstuur heel simpel op te lossen is door simpelweg wat minder gas te geven. Overstuur is dus juist veel lastiger op te lossen.
Dus de conclusie is dat je het liefst meer grip op de achterwielen hebt dan op de voorwielen wat dus inhoudt dat nieuwe banden op de achteras thuis horen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:31
Als er verschil in mijn banden zit neem ik ook altijd achter de beste. Op mijn opgefokte Corsa versleet ik elk jaar wel 2 banden. De nieuwe zette ik telkens achter er op en die dan een jaar achter hadden gezeten kwamen er voor op. Jaartje later waren de voorbanden weer "op" en weer dezelfde handeling.

Gisteren nog bijna vast gezeten in de modder, was op een erg modderig landweggetje gereden wat doodliep. Ik kwam er met mijn net nieuwe winterbanden precies door, scheelde echt niets. Volgens mij was ik met mijn zomerbanden al in de problemen gekomen. Niet vanwege de winterse omstandigheden maar op dat moment ben je toch blij dat je een net wat opener profiel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-07 12:58
Wat erger ik me aan mensen die met dit weer rijden alsof het totaal niet glad kan zijn. Ze komen als een bezetene op rotondes afrijden en gaan waar mogelijk op het laatste moment op de rem. Voor hen lijkt "is het wegdek schoon, dan is het ook niet glad" de gouden regel.

Maar oh wee als er een centimetertje sneeuw ligt. Dan zijn ze niet vooruit te branden en schreeuwen ze moord en brand als ze ingehaald worden :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Gabliboeba schreef op zondag 18 december 2011 @ 20:54:
Wat erger ik me aan mensen die met dit weer rijden alsof het totaal niet glad kan zijn. Ze komen als een bezetene op rotondes afrijden en gaan waar mogelijk op het laatste moment op de rem. Voor hen lijkt "is het wegdek schoon, dan is het ook niet glad" de gouden regel.

Maar oh wee als er een centimetertje sneeuw ligt. Dan zijn ze niet vooruit te branden en schreeuwen ze moord en brand als ze ingehaald worden :')
Hoe weet jij dat dat dezelfde mensen zijn? Want ik heb het idee dat juist mensen die met droog weer al ruim voor de bocht al afremmen en rotondes in slakkengang nemen, met sneeuw nog voorzichtiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Gabliboeba schreef op zondag 18 december 2011 @ 20:54:

Ik rij met dit weer ook nog wel gewoon zoals ik anders rij. Moest net wel krabben, dus kan glad zijn, maar wegen zijn gewoon goed. Kijk alleen wel iets extra vooruit om te kijken of er marges zijn mocht het toch glad zijn. Rotondes kun je prima doorschieten als er klinkers in het middengedeelte liggen. Zelfde als een grasveld naast een weg. Wordt een ander verhaal als er een betonnen muur achter staat, of ander verkeer aankomt. Dan gewoon iets voorzichtiger doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat is verstandig? Ik heb een set winterbanden die in sneeuw of een diepe plas merkbaar beter presteren. Bij ijs maakt het geen zak uit of ik nou op winterbanden of normaalbanden rijd, tenzij er sneeuw op ligt. Ik heb mijzelf geen enkele keer uit een parkeervak hoeven uit te graven, maar ik heb ze in het normaalverkeer eigenlijk niet nodig gehad. Bovendien is de droogweerperformance echt ronduit slecht. De auto gaat er van hangen in bochten en de auto wordt zoekerig bij het rechtuit rijden.

Bij normale plassen of bij droog wegdek presteren de normaalbanden beduidend beter. En aangezien bij sneeuwval 90% van de weggedeeltes vrijwel droog is, betwijfel ik echt of het nut heeft. De normaalbanden zijn 205/55/15 en de winterbanden zijn 175/70/14. Wat is verstandig? Ik heb het gevoel dat het veiliger wordt op 10% van de weggedeeltes, maar onveiliger op 90% van de weggedeeltes.

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 19-12-2011 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Palomar schreef op zondag 18 december 2011 @ 23:20:
[...]

Ik rij met dit weer ook nog wel gewoon zoals ik anders rij. Moest net wel krabben, dus kan glad zijn, maar wegen zijn gewoon goed. Kijk alleen wel iets extra vooruit om te kijken of er marges zijn mocht het toch glad zijn. Rotondes kun je prima doorschieten als er klinkers in het middengedeelte liggen. Zelfde als een grasveld naast een weg. Wordt een ander verhaal als er een betonnen muur achter staat, of ander verkeer aankomt. Dan gewoon iets voorzichtiger doen.
Lokaal was het opzich vrij glad, wel even beetje uitbreken op de rotonde. Heb nog geen winterbanden en ga ze ook niet kopen meer dit jaar, alleen deze week nog, dan 2 weken vakantie en daarna nog maar 1 week naar werk. Als het echt glad wordt dan neem ik de trein wel.

Trouwens, op Popgom.nl hebben ze nog prima banden op voorraad, zelfs de bandjes die op nummer 1 bij de ANWB uit de bus kwamen:
http://www.popgom.nl/band...act-ts800/185-60-r15-84-t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Trommelrem schreef op maandag 19 december 2011 @ 08:37:
Wat is verstandig? Ik heb een set winterbanden die in sneeuw of een diepe plas merkbaar beter presteren. Bij ijs maakt het geen zak uit of ik nou op winterbanden of normaalbanden rijd, tenzij er sneeuw op ligt. Ik heb mijzelf geen enkele keer uit een parkeervak hoeven uit te graven, maar ik heb ze in het normaalverkeer eigenlijk niet nodig gehad. Bovendien is de droogweerperformance echt ronduit slecht. De auto gaat er van hangen in bochten en de auto wordt zoekerig bij het rechtuit rijden.

Bij normale plassen of bij droog wegdek presteren de normaalbanden beduidend beter. En aangezien bij sneeuwval 90% van de weggedeeltes vrijwel droog is, betwijfel ik echt of het nut heeft. De normaalbanden zijn 205/55/15 en de winterbanden zijn 175/70/14. Wat is verstandig?
Wat is de vraag? :+

Aangenomen dat het gaat om of je de winterbanden eronder moet doen: dat moet je zelf weten. Moet je ervoor naar de garage? Dan zou ik het persoonlijk gewoon alvast doen. Kan je het zelf thuis? Dan zou ik wachten tot de eerste echte sneeuw.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gHiKwS9PubDy5wZFmCpLfw0o/full.jpg

Vanochtend brak mijn achterkant gewoon een flink stuk uit toen ik de bocht door ging, maar dat was gelukkig op de fiets. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Gonadan schreef op maandag 19 december 2011 @ 08:46:
[...]

Wat is de vraag? :+

Aangenomen dat het gaat om of je de winterbanden eronder moet doen: dat moet je zelf weten. Moet je ervoor naar de garage? Dan zou ik het persoonlijk gewoon alvast doen. Kan je het zelf thuis? Dan zou ik wachten tot de eerste echte sneeuw.
Ik vraag me af of het wel echt verstandig is om op winterbanden te rijden, want bij droog weer is het gewoonweg gevaarlijk. De bandjes zet ik er zelf op, ze zitten namelijk op eigen wielen. Heb ze echter niet thuis liggen, maar bij m'n ouders 20 km verderop. Voor deze week wacht ik er nog even mee denk ik.

De vraag is meer of er tests zijn met winterbanden in normale weersomstandigheden? Want ik heb het idee dat winterbanden alleen worden getest in winterse omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
zijn die banden dan nog wel goed? mijn winterbanden hebben ook met droog weer geen nadelig effect.
alle andere winterbanden die ik ooit heb gehad heb ik ook nooit problemen mee gehad.
enige nadelige effect wat ik heb, is dat die banden meer herrie maken.
[...]

het verraderlijke zit 'm in viaducten, straten met kinderkopjes en dergelijke...
en marges aanhouden omdat het glad is... als je eenmaal glijd dan is de grootste marge nog te klein ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Shanquish op 19-12-2011 09:06 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.