Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.874 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
peukiemon schreef op donderdag 01 december 2011 @ 20:09:
[...]

Waarom onverzekerd en strafbaar, volgens de wet mag je met 1.0 mm rondrijden en is 1.6 een richtlijn voor de apk om banden te vervangen.
Volgens de ANWB:
Wettelijk en ook voor de APK-keuring is 1,6 mm de minimale profieldiepte, de ANWB adviseert minimaal 2 mm.
Voor wat het waard is.

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 01-12-2011 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
PWM schreef op donderdag 01 december 2011 @ 20:13:
[...]
Volgens de ANWB:
[...]
Voor wat het waard is.
Als dat soort dingen hebben alleen invloed op je verzekering als ze kunnen aantonen dat je daardoor een ongeluk hebt veroorzaakt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peukiemon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:31
De gewenste en vereiste minimale profieldiepte van autobanden
Voor wat betreft de gewenste en vereiste profieldiepte van banden zijn de volgende punten van belang:<br>
Nieuwe autobanden hebben normaliter een profiel van ongeveer 8 mm.
Bandenfabrikanten raden aan om zomerbanden al te vervangen bij een profieldiepte van 3 mm, terwijl voor winterbanden dit advies wordt gegeven bij 4 mm. Wanneer de profieldiepte kleiner is dan deze gewenste diepte, dan wordt met name de remweg langer en loopt men meer risico op en bij aquaplaning.
Veel garagebedrijven en bandenbedrijven raden aan de autobanden te vervangen bij een profieldiepte van 2 mm.
Volgens de Wet moet de minimale profieldiepte van autobanden 1 mm bedragen om aan het verkeer te mogen deelnemen.
Bij een APK-keuring wordt een minimale profieldiepte van 1,6 mm als veiligheidsnorm gebruikt. Wanneer de profieldiepte minder is, dan wordt het dringende advies gegeven de banden te gaan vervangen.

Per 11 april dit jaar is er wel een verplichting van 1.6mm gekomen bij banden van voertuigen >3500 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:36

Meneer aard

Porsche rulez!

Maar in de praktijk wordt gewoon 3 mm aangehouden en voor winterbanden 4 ivm het niet meer echt als een winterband gezien, eerder een 4 seizoenen band. Dit omdat dan de lamellen werking in de band minder wordt om de sneeuw e.d. eruit te drukken.

Dat laatste over >3500kg is puur in het leven geroepen om Europese regelgeving. NL was het enige land waar nog met gladde banden mocht worden gereden.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:52
Dat profiel is alleen maar van belang op een natte weg, maar het wegdek is in NL wel het grootste deel van de tijd droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op een droge weg kan je dan weer beter 0mm dan 1mm profiel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
begintmeta schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:06:
Op een droge weg kan je dan weer beter 0mm dan 1mm profiel hebben.
Maakt echt niets uit, de rubbersoort is veel meer van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Meh..
Agree over compound, maar het maakt wel degelijk uit. Waarom denk je dat ze in F1 zo pissed waren toen er groeven in moesten? ;)
Groeven is:
1. Minder contact oppervlak op zelfde bandbreedte (en als er dan in F1 al wordt gezeurd over 2 of 3 groeven, dan weet je het wel)
2. Beweging van de blokken/lamellen. Zonder tussenliggende groeven is de band consistenter te krijgen.

(Hebben we het over het dagelijkse leven, dan valt het wel mee allemaal, en zal de compound keuze zwaar overheersen inderdaad)

[ Voor 25% gewijzigd door UltraSub op 01-12-2011 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

peukiemon schreef op donderdag 01 december 2011 @ 20:09:
[...]

Waarom onverzekerd en strafbaar, volgens de wet mag je met 1.0 mm rondrijden en is 1.6 een richtlijn voor de apk om banden te vervangen.
Da's dan iig niet de Nederlandse wet.

Bij de APK komt het onder de 2,5mm als aanbeveling op het keuringsrapport te staan, en bij 1,6 moeten ze toch echt vervangen worden ;)
redwing schreef op donderdag 01 december 2011 @ 20:28:
[...]

Als dat soort dingen hebben alleen invloed op je verzekering als ze kunnen aantonen dat je daardoor een ongeluk hebt veroorzaakt.
Tja, dat is natuurlijk een vrij makkelijke. Nat wegdek + weinig profiel.. Mooi, dat is dat, hebben we dat ook weer aangetoond :Y)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

peukiemon schreef op donderdag 01 december 2011 @ 20:31:
De gewenste en vereiste minimale profieldiepte van autobanden
Voor wat betreft de gewenste en vereiste profieldiepte van banden zijn de volgende punten van belang:<br>
Nieuwe autobanden hebben normaliter een profiel van ongeveer 8 mm.
Bandenfabrikanten raden aan om zomerbanden al te vervangen bij een profieldiepte van 3 7 mm,
Wij van WC-eend... Natuurlijk adviseren bandenfabrikanten om je banden al te wisselen als je ze net gekocht hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, het is een duits domein met nederlandse reviews. Ik kijk nog wel even.

@Gonadan: same to you.."als je dat al als denigrerend opvatte" ...... :+
Now drop it like it's friggin hot.

@topic: heb mijn garage gebeld om te vragen hoe druk ze het hebben met de winterbanden. Meneer zei dat ik beter een afspraak kon maken (als het nodig zou zijn) wanneer het qua weersomstandigheden ECHT nodig was, aangezien ze nu al vol zitten met afspraken voor iedereen die nu al z'n winterbanden er op wil hebben... ;)
Moet zoiezo even checken hoe het met de slijtage van mijn banden zit, in april 2010 laten vervangen...hmmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
redwing schreef op donderdag 01 december 2011 @ 20:28:
Net als dat een gevangenisstraf alleen geldt als ze je pakken en het kunnen bewijzen. :+
Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 08:30:
@Gonadan: same to you.."als je dat al als denigrerend opvatte" ...... :+
Now drop it like it's friggin hot.
offtopic:
Ik post inhoudelijk over jouw bericht, jij begint denigrerend op de man. Zoek het dus maar bij jezelf en zet die gekleurde bril af. Issues? :N

[ Voor 35% gewijzigd door Gonadan op 02-12-2011 08:37 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 08:33:

[...]

offtopic:
Ik post inhoudelijk over jouw bericht, jij begint denigrerend op de man. Zoek het dus maar bij jezelf en zet die gekleurde bril af. Issues? :N
oh *snip*..het is de moeite niet waard. :D

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2011 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

offtopic:
Doe maar DM, niets voor in het topic.
'Winter des doods' is niet te voorspellen
DE BILT - Drie maanden Siberische kou, een dik pak sneeuw en verraderlijke ijzel.

Foto: ANP
De winter slaat begin december in West-Europa genadeloos toe, zo voorspellen meerdere weerbureaus in Duitsland, Groot-Brittannië en de VS op basis van seizoensverwachtingen. Maar het KNMI heeft zijn twijfels over dergelijke langetermijnvoorspellingen.
''De voorspellingshorizon voor het weer is 10 dagen'', zegt Cees Molenaars van het KNMI.

Het KNMI volgt ''met belangstelling'' de langetermijnverwachtingen en voorspellingen over hete zomers en koude winters. Er bestaan heel veel weermodellen, maar is er is onvoldoende wetenschappelijke grond om ze echt serieus te nemen, aldus Molenaars. ''In het voorjaar zeiden sommigen dat we een lange hete zomer zouden krijgen. We kennen het resultaat.''

Lees verder via titel (is link).
Onderhand begin ik mij inderaad wel af te vragen waar die rottige sneeuw nu blijft. Eerst zou het begin november zijn, toen eind november, daarna begin december en waar is de sneeuw nu? Zo zijn mijn bandjes al versleten voordat ze nodig zijn. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 02-12-2011 09:35 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan die "ene" site niet meer vinden, alleen deze nog: http://www.tyrereviews.co.uk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 09:33:
Kan die "ene" site niet meer vinden, alleen deze nog: http://www.tyrereviews.co.uk/
Dat wordt wel een hoop leeswerk, zou er geen site zijn die dit soort gegevens analyseert? Per type auto en dergelijke, kan best interessant zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Gonadan schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 09:22:
Onderhand begin ik mij inderaad wel af te vragen waar die rottige sneeuw nu blijft. Eerst zou het begin november zijn, toen eind november, daarna begin december en waar is de sneeuw nu? Zo zijn mijn bandjes al versleten voordat ze nodig zijn. :+
Hier heb ik ze een week of 4-5 geleden gekocht. "Meteen maar onder de auto zetten?" zei de monteur nog, maar omdat ik zomers een andere maat rijd, 2 banden had laten vernieuwen en de andere 2 velgen nog thuis in de garage had laten liggen, en het in de vooruitzichten nog niet op sneeuw ging lijken dat maar afgewezen.

Heb nog steeds geen haast gemaakt om andere kruissleutel of luchtsleutel te halen. Heb een sleutel bij de auto zitten, maar ik gok dat ik die na 2 velgwissels dwars doormidden breek zo krom is die inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Gonadan schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 09:37:
[...]

Dat wordt wel een hoop leeswerk, zou er geen site zijn die dit soort gegevens analyseert? Per type auto en dergelijke, kan best interessant zijn.
Ik vind het juist wel fijn om 'geschreven' feedback te lezen over een band. Percentages zeggen me niet zoveel, zeker niet als je het hebt over stuurrespons etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Timmert schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:19:
Ik vind het juist wel fijn om 'geschreven' feedback te lezen over een band. Percentages zeggen me niet zoveel, zeker niet als je het hebt over stuurrespons etc...
Zeker, het geeft dan ook veel beter de nuance van de score weer. Zelf vind ik het echter ook wel lekker om eens een samenvatting te zien van al die geschreven beoordelingen. Ik ben dan ook zo'n persoon die dan alle releases gaat lezen en die samenvatten in een excelletje ofzo. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Gonadan schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 09:37:
[...]

Gonadan schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:22:
[...]

Ik ben dan ook zo'n persoon die dan alle releases gaat lezen en die samenvatten in een excelletje ofzo. :+
Werk aan de winkel dan. Op Google kun je spreadsheets sharen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gonadan schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 09:22:
[...]

Ik kijk altijd op wetter.de (naast KNMI en zo). Daar zie je dat de vorstgrens tot woensdag pas ergens in Rusland, voorbij Moskow ligt. Dan wordt het hier ook niet onwijs koud.
De pluimverwachting van het KNMI geeft een berekening met een graadje nachtvorst, maar de algemene verwachting gaat niet lager dan +3.

Ik heb sinds gisteren ook mijn winterbanden eronder. Heb speciaal een maatje kleiner genomen om te kijken hoe dat rijdt. Normaal 185/65R15, nu 175/65R15.
* Maasluip is niet van de bredebandenclub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:40:
[...]

[...]

Werk aan de winkel dan. Op Google kun je spreadsheets sharen :+
Bandenmerk + soort auto en gewicht+automerk + aantal gereden km+differentiatie in weersomstandigheden.
Die site die ik niet meer weet te vinden heeft dat, alleen moet je dan door alle reviews ook weer heen, iets van een index is dan inderdaad fijn.

SUCCES! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:48:
Bandenmerk + soort auto en gewicht+automerk + aantal gereden km+differentiatie in weersomstandigheden.
Die site die ik niet meer weet te vinden heeft dat, alleen moet je dan door alle reviews ook weer heen, iets van een index is dan inderdaad fijn.
Maar kan je dan wel filteren op die omstandigheden bijvoorbeeld? Want dan leest het al en stuk gemakkelijker.
Nu even niet, zoveel tijd heb ik ook weer niet over. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:48:
[...]

Is het niet tyretest.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JACKPOT!

:D Yup, dat is de website! Best grappig, alleen de subjectiviteit van de mensen die een review plaatsen is natuurlijk iets wat je in je achterhoofd moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:14:
JACKPOT!

:D Yup, dat is de website! Best grappig, alleen de subjectiviteit van de mensen die een review plaatsen is natuurlijk iets wat je in je achterhoofd moet houden.
Ja en Google translate in een extra tabje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Ik ben nu toch wel volledig van overtuigd dat de 7 graden regel volledig uit de lucht gegrepen is. Maar oh wat is het lekker om bijna afgeschreven winterbanden sportief af te rijden: half januari gaan de nieuwe er onder; Winter Sport 4D (want ondanks wat ik nu schrijf zijn het enorm fijne banden). Ik rijd op Dunlop Winter Sport 3D (4mm voor, 5mm achter) en ik krijg zonder moeite wielspin op nat wegdek. Enthousiast wegrijden bij een stoplicht of vlot gas geven in z'n 2 kunnen deze bandjes niet verdragen. En dat terwijl het één van de beste (zo niet de beste) winterbanden zijn op nat wegdek. Bovenstaande krijg ik zelfs niet voor elkaar met de Energy Savers die ik er in de zomer onder heb liggen. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Gabliboeba op 04-12-2011 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:36

Meneer aard

Porsche rulez!

Die 7 graden regel zal ongetwijfeld bewezen zijn. Maar ik merk wel aan mijn zomer rubber dat ze harder worden door de kou. Nu heb ik een redelijk soft afgeveerde auto maar met de zomer banden eronder merkte je meer van de weg als wat ik nu met winterbanden heb.

Op de val reep gisteren nog een setje UG8 geregeld voor mn vriendin der auto. Ben benieuwd hoe die gaan bevallen want uit de test van de anwb kwam die UG8 voor 175 uit de test met redelijke zijdelingse grip in de sneeuw. Maar 205 (die ik er onder heb liggen) dan weer niet). Wel is waar liggen er 165`ers onder de auto van me vriendin maar toch. Zolang het functioneert vind ik het prima. Wou setje winterbanden hebben en dit hadden ze nog. Ga ik niet moeilijk lopen doen en daarbij gaan straks die prijzen weer omhoog. Ze hebben nog steeds hun huiswerk niet gedaan bij de banden fabrikant! Ben benieuwd of dat gevolgen weer gaat hebben voor de productie van zomer rubber. Maar zo extreem, denk dat het niet zover gaat komen ivm die staking vorig jaar bij michelin/frankrijk.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:59
Maasluip schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:41:
Ik heb sinds gisteren ook mijn winterbanden eronder. Heb speciaal een maatje kleiner genomen om te kijken hoe dat rijdt. Normaal 185/65R15, nu 175/65R15.
* Maasluip is niet van de bredebandenclub
klopt je afrol omtrek nog wel?

65% van 185mm is een kleinere wang hoogte als 65% van 175mm. Volgens mij had een 175/70R15 beter in de buurt gekomen.

In de winter ben ik ook geen lid van de brede banden club. Er zit sinds vrijdag 195/65R15 onder de mazda 3 in plaats van 215/45R17 voor de rest van het jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door martijn_tje op 04-12-2011 21:42 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

Gabliboeba schreef op zondag 04 december 2011 @ 21:07:
Ik ben nu toch wel volledig van overtuigd dat de 7 graden regel volledig uit de lucht gegrepen is. Maar oh wat is het lekker om bijna afgeschreven winterbanden sportief af te rijden: half januari gaan de nieuwe er onder; Winter Sport 4D (want ondanks wat ik nu schrijf zijn het enorm fijne banden). Ik rijd op Dunlop Winter Sport 3D (4mm voor, 5mm achter) en ik krijg zonder moeite wielspin op nat wegdek. Enthousiast wegrijden bij een stoplicht of vlot gas geven in z'n 2 kunnen deze bandjes niet verdragen. En dat terwijl het één van de beste (zo niet de beste) winterbanden zijn op nat wegdek. Bovenstaande krijg ik zelfs niet voor elkaar met de Energy Savers die ik er in de zomer onder heb liggen. :P
Grappig, ik rijd in de winter ook op Winter Sport 3D's, maar ik merk juist een enorme verbetering t.o.v. de zomerbanden met koud weer (Michelin Pilot Sport 3, ik bezuinig niet op banden ;)). Ook op nat wegdek. Als het iets warmer word zijn de zomerbanden op nat wegdek dan wel weer beter.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Laatst online: 23:09
Die van mij zitten er sinds afgelopen vrijdag weer op. Dit seizoen maar op stalen velgen. Was iets goedkoper met de wissel. En dan zou ik het eventueel zelf ook nog kunnen doen. Maar moet je ze dan elke keer weer balanceren en uitlijnen? Daar heb ik natuurlijk de tools zelf niet voor.
Ohja het zijn Vredesteins Giugiaro nog wat :). Vorig jaar gespaard bij een C1000 in Enschede :)

[ Voor 14% gewijzigd door Master FX op 04-12-2011 22:14 ]

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Maar moet je ze dan elke keer weer balanceren en uitlijnen?
Nee, dat hoeft niet.

Hét grote voordeel van losse velgen is dat je zelf kunt wisselen waardoor je geen slachtoffer bent van oplichtersclubs zoals Kwikfit waar je al in oktober een afspraak moet maken "omdat je anders niet aan de beurt komt". 8)7 De ware reden is natuurlijk dat dit soort clubs maar al te graag zien dat je véél te vroeg al op winterbanden staat. Winterbanden slijten veel harder dan zomerbanden en zijn ook nog eens duurder.

De 7 graden-regen is nog nooit overtuigend aangetoond door een onafhankelijke instantie, wel door de bandenfabrikanten zelf natuurlijk. Gek genoeg zijn er hele volksstammen die dergelijke onderzoeken serieus nemen.

Mijn winterbanden (op velg) blijven voorlopig op zolder liggen. Ik leg ze er pas op als het gaat sneeuwen en zodra de sneeuw definitief weg is gaan ze weer naar zolder.

[ Voor 4% gewijzigd door havana op 05-12-2011 08:13 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 15:24
havana schreef op maandag 05 december 2011 @ 07:43:
[...]

Nee, dat hoeft niet.

Hét grote voordeel van stalen velgen is dat je zelf kunt wisselen waardoor je geen slachtoffer bent van oplichtersclubs zoals Kwikfit waar je al in oktober een afspraak moet maken "omdat je anders niet aan de beurt komt". 8)7 De ware reden is natuurlijk dat dit soort clubs maar al te graag zien dat je véél te vroeg al op winterbanden staat. Winterbanden slijten veel harder dan zomerbanden en zijn ook nog eens duurder.

De 7 graden-regen is nog nooit overtuigend aangetoond door een onafhankelijke instantie, wel door de bandenfabrikanten zelf natuurlijk ;)

Mijn winterbanden (op velg) blijven voorlopig op zolder liggen. Ik leg ze er pas op als het gaat sneeuwen en zodra de sneeuw definitief weg is gaan ze weer naar zolder.
Respect, jij gaat ze dus met sneeuw en kou zelf onder je auto zetten? Ik zet ze er zelf ook onder hoor, maar wel iets eerder dan met sneeuw en vrieskou :)

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Zodra de sneeuw voorspeld wordt (maar er nog niet ligt) zet ik ze eronder. Ik doe dit in een garage dus van kou e.d. heb ik niet veel last. Vorig jaar heb ik ze er op 25 november opgezet en op 26 november viel de eerste sneeuw.

[ Voor 54% gewijzigd door havana op 05-12-2011 08:11 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

havana schreef op maandag 05 december 2011 @ 07:43:
[...]

Nee, dat hoeft niet.

Hét grote voordeel van stalen velgen is dat je zelf kunt wisselen waardoor je geen slachtoffer bent van oplichtersclubs zoals Kwikfit waar je al in oktober een afspraak moet maken "omdat je anders niet aan de beurt komt". 8)7 De ware reden is natuurlijk dat dit soort clubs maar al te graag zien dat je véél te vroeg al op winterbanden staat. Winterbanden slijten veel harder dan zomerbanden en zijn ook nog eens duurder.
Wat een BS :D
En waarom zou je LM-velgen niet zelf kunnen wisselen? Ik vind het trouwens niet zo erg dat m'n winterbanden van €100 p/s sneller slijten dan m'n zomerbanden van €230.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

martijn_tje schreef op zondag 04 december 2011 @ 21:39:
[...]

klopt je afrol omtrek nog wel?

65% van 185mm is een kleinere wang hoogte als 65% van 175mm. Volgens mij had een 175/70R15 beter in de buurt gekomen.
Juist andersom. 65% van 185 is natuurlijk meer dan 65% van 175.

175/70R15 is een zeer incourante maat. Bij autobandenmarkt.nl worden ze online niet eens aangeboden. Op andere plaatsen vind ik er 1 of 2. De goedkope versies van mijn auto worden ook op 175/65R15 geleverd. De tellerafwijking standaard is vrij klein (2-3 km) en is nu ook nog maar 5 km/h bij 90 km/h.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 05-12-2011 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
fsfikke schreef op maandag 05 december 2011 @ 08:09:
[...]

En waarom zou je LM-velgen niet zelf kunnen wisselen? Ik vind het trouwens niet zo erg dat m'n winterbanden van €100 p/s sneller slijten dan m'n zomerbanden van €230.
Je hebt gelijk, ik bedoelde eigenlijk "losse velgen". LM of staal maakt inderdaad geen fluit uit. Ik vergelijk met de situatie waarbij je dezelfde velg blijft gebruiken.

Mijn Michelin winterbanden zijn overigens wel degelijk duurder dan mijn zomerbanden (dankzij aanbiedingen die met zomerbanden veel talrijker zijn).

[ Voor 72% gewijzigd door havana op 05-12-2011 08:16 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ewivis schreef op maandag 05 december 2011 @ 07:44:
[...]
Respect, jij gaat ze dus met sneeuw en kou zelf onder je auto zetten? Ik zet ze er zelf ook onder hoor, maar wel iets eerder dan met sneeuw en vrieskou :)
Je ziet toch aan de verwachting wel wanneer ze er onder moeten. 1 of 2 dagen voordat het gaat sneeuwen is toch vroeg genoeg zonder dat je in de sneeuw moet zitten. De kou kun je weinig aan doen, maar gezien de 15 minuten die het verwisselen duurt en dat je toch continue bezig bent zorgt er wel voor dat je daar weinig last van hebt (en nu heb ik wel altijd nog het voordeel dat ik evt.ook binnen kan verwisselen ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Grrrr, de linker voorband loopt langzaam leeg :( Het gaat niet snel, absoluut niet, maar wel irritant als je eens in de 2 weken mag bijpompen. Morgen maar ff langs de bandenboer om te zien wat er aan de hand is. Is meestal een brak ventiel toch? Er lijkt niks in het loopvlak te zitten nml.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Timmert schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:29:
Ja en Google translate in een extra tabje :+
De Nederlandse variant is autobandentest.com, moet je die vertaling eens bekijken. Dan is Google Translate inderdaad een beter idee. :D

Deze site ken ik wel inderdaad, vaak geeft het net even wat meer informatie over het gebruik en de specifieke ervaring. Alleen jammer dat je niet kan zoeken op autotype ofzo.

Een neef van me werkt bij een bedrijf wat ook veel met banden te maken heeft. Hij gaf aan dat de omstandigheden toch meer doen voor de temperatuur van de banden dan je zou verwachten. Hij heeft met sensoren in de wielen rondgereden waar je kon meten wat de druk en temperatuur was van de banden. Toen het begon te regenen daalde de temperatuur zo vijf à tien graden. Het 7-gradenverhaal blijft natuurlijk zeer discutabel, maar blijkbaar zit er toch meer verschil in dan we eerder aannamen a.d.h.v. de theorie. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Laatst online: 23:09
fsfikke schreef op maandag 05 december 2011 @ 08:09:
[...]

Nee, mijn winterbanden gingen om de zelfde LM velgen als mijn zomerbanden. Dus zomer er af, winter op de LM velg. Nu heb ik de winterbanden op stalen velgen laten zetten, zodat de zomerbanden dus op de LM velgen blijven.....

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op maandag 05 december 2011 @ 16:20:
Toen het begon te regenen daalde de temperatuur zo vijf à tien graden. Het 7-gradenverhaal blijft natuurlijk zeer discutabel, maar blijkbaar zit er toch meer verschil in dan we eerder aannamen a.d.h.v. de theorie. :)
Ik verwacht dat regen ook veel meer aan de temperatuur van een band doet dan alleen de buitentemperatuur. Dat kun je zelf ook al snel voelen, zodra het gaat regenen is het voor je gevoel veel kouder omdat je gewoon sneller afkoelt door het water.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:59
Grrrrrene schreef op maandag 05 december 2011 @ 09:28:
Grrrr, de linker voorband loopt langzaam leeg :( Het gaat niet snel, absoluut niet, maar wel irritant als je eens in de 2 weken mag bijpompen.
Meestal idd het ventiel.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Master FX schreef op maandag 05 december 2011 @ 17:47:
[...]

Nee, mijn winterbanden gingen om de zelfde LM velgen als mijn zomerbanden. Dus zomer er af, winter op de LM velg. Nu heb ik de winterbanden op stalen velgen laten zetten, zodat de zomerbanden dus op de LM velgen blijven.....
Oei ja, in dat geval .. zelf heb ik de luxe positie dat ik voor beide auto's een apart setje velgen heb (zelfs 1 LM setje) en een buurman met goede krik + momentsleutel. Ik heb ze er dan ook 2 of 3 weken geleden opgezet, geen zin om daar in de kou mee te gaan staan (heb wel een garage maar daar past of de auto in of iemand die aan het werk is, niet beide :P).

Over dat banden/temperatuurverhaal: ik denk inderdaad dat niet alleen de buitentemperatuur meespeelt, maar ook o.a. asfalttemperatuur en rubbersamenstelling. Bottom line is gewoon dat je met winterbanden in bepaalde situaties net iets meer marge creëert, en in sommige andere situaties juist iets minder. Mij lijkt met 15 graden in de regen rondrijden met winterbanden aanmerkelijk minder grip te geven dan dezelfde situatie met zomer/allseasonbanden. Zolang je je maar bewust bent van het verschil in omstandigheden en je niet bewust de extra marge opzoekt.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:21

_Christiaan_

Master of SOG

Grrrrrene schreef op maandag 05 december 2011 @ 09:28:
Grrrr, de linker voorband loopt langzaam leeg :( Het gaat niet snel, absoluut niet, maar wel irritant als je eens in de 2 weken mag bijpompen. Morgen maar ff langs de bandenboer om te zien wat er aan de hand is. Is meestal een brak ventiel toch? Er lijkt niks in het loopvlak te zitten nml.
Ik hoop voor je dat het een lek ventiel is.

Bij mij waren mn velgen lek. Blijkbaar kan dat. Nu had ik el-cheapo velgen (€275 voor 225/45/17 Goodyear Ultragrip Performance velgen+banden, 3 jaar geleden, banden zijn nog goed), maar het kan dus.

I.p.v. de meesten hier mag ik nieuwe velgen i.p.v. banden uitzoeken; de winterbanden (waar ik in de zomer mee doorrijd) zijn nog goed. De velgen van mijn keuze zijn €680, gaat weer hard zo :X

[ Voor 3% gewijzigd door _Christiaan_ op 05-12-2011 23:39 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Gonadan schreef op maandag 05 december 2011 @ 16:20:
Een neef van me werkt bij een bedrijf wat ook veel met banden te maken heeft. Hij gaf aan dat de omstandigheden toch meer doen voor de temperatuur van de banden dan je zou verwachten. Hij heeft met sensoren in de wielen rondgereden waar je kon meten wat de druk en temperatuur was van de banden. Toen het begon te regenen daalde de temperatuur zo vijf à tien graden. Het 7-gradenverhaal blijft natuurlijk zeer discutabel, maar blijkbaar zit er toch meer verschil in dan we eerder aannamen a.d.h.v. de theorie. :)
Vrij logisch, water geleid de temperatuur veel beter dan lucht, de invloed van water op een x temperatuur op een band zal dus groter zijn dan van lucht met temperatuur x. Daarnaast zal een natte band afkoelen door verdamping (het aloude blaas over je arm experiment, blaas eerst over je arm, lik daarna over dezelfde plek en blaas nog een keer). Het verklaart ook mooi waarom de verschillen bij onafhankelijke tests op droog nihil zijn tot onder 0, maar bij nat wegdek wel duidelijk aanwezig zijn.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op maandag 05 december 2011 @ 22:41:
Ik verwacht dat regen ook veel meer aan de temperatuur van een band doet dan alleen de buitentemperatuur. Dat kun je zelf ook al snel voelen, zodra het gaat regenen is het voor je gevoel veel kouder omdat je gewoon sneller afkoelt door het water.
Speedpete schreef op maandag 05 december 2011 @ 23:47:
Vrij logisch, water geleid de temperatuur veel beter dan lucht, de invloed van water op een x temperatuur op een band zal dus groter zijn dan van lucht met temperatuur x. Daarnaast zal een natte band afkoelen door verdamping (het aloude blaas over je arm experiment, blaas eerst over je arm, lik daarna over dezelfde plek en blaas nog een keer). Het verklaart ook mooi waarom de verschillen bij onafhankelijke tests op droog nihil zijn tot onder 0, maar bij nat wegdek wel duidelijk aanwezig zijn.
Helemaal mee eens, het is echter een scenario waar ik zelf nog geen rekening mee had gehouden. Mijn ervaring is nameljk dat het aantal momenten waarop ik rijd en de weg écht helemaal droog is in deze tijd nogal schaars zijn. De temperaturen komen dus al snel laag te liggen en de rijweerstand zal de band niet zo snel verwarmen als op droog.

Dit verandert niet heel veel aan de situatie, maar voor mij houdt het wel in dat de 7-graden regel niet meer 100% onzin is. Iets waar ik eerst wel naar neigde.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 08:56:
Dit verandert niet heel veel aan de situatie, maar voor mij houdt het wel in dat de 7-graden regel niet meer 100% onzin is. Iets waar ik eerst wel naar neigde.
Aan de andere kant, als het op een temperatuur van 45 graden slechts 5 graden scheelt kan ik me weer niet voorstellen dat dat zo'n grote impact zal hebben. Voor mij blijft die 7 graden regel nog steeds redelijk onzinnig. Natuurlijk zal de band bij lagere temperaturen wel iets kouder gaan worden, alleen hoeveel en bij welke temperatuur het echt verschil gaat maken is per band anders. Daarnaast is er natuurlijk ook een heel groot verschil of je op een echt natte weg rijdt, een vochtige weg of door een stortbui rijdt, waarbij het vooral bij het laatste uit zal maken terwijl de 1e het meeste voorkomt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 09:16:
Aan de andere kant, als het op een temperatuur van 45 graden slechts 5 graden scheelt kan ik me weer niet voorstellen dat dat zo'n grote impact zal hebben.
Het was het verschil tussen 25 en 15 graden in de band. Als het buiten warmer en droog was ging de band naar in de 30 graden.
Voor mij blijft die 7 graden regel nog steeds redelijk onzinnig. Natuurlijk zal de band bij lagere temperaturen wel iets kouder gaan worden, alleen hoeveel en bij welke temperatuur het echt verschil gaat maken is per band anders. Daarnaast is er natuurlijk ook een heel groot verschil of je op een echt natte weg rijdt, een vochtige weg of door een stortbui rijdt, waarbij het vooral bij het laatste uit zal maken terwijl de 1e het meeste voorkomt.
Het belangrijkste argument, en de enige, in dit topic om die 7-graden regel te falsifiëren was dat de omgevingstemperatuur een verwaarloosbare invloed heeft op de temperatuur van de band. Dit argument blijkt nu dus pertinent onwaar te zijn als de band nat is. Hierdoor is de 7-graden regel niet meer zonder meer onwaar, maar hoogstwaarschijnlijk situatieafhankelijk.

Wat betreft de mate van regen, dat maakt niet veel uit. Neem nogmaals het voorbeeld van over de arm blazen. Het maakt weinig uit of de arm 'gewoon nat' of zeiknat is. Je zal daarin hooguit het verschil merken tussen vocht van mist of van water.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:29

Illusion

(the art of)

Zonet de winterbanden toch maar onder de 307SW gezet. Het viel me alleen op dat mijn wielbouten best wel roestig zijn. Dusdanig dat de bouten zwaar draaien terwijl ze niet vastzitten. Moet ik die komende zomer vervangen of kan dat geen kwaad?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 09:29:
[...]

Het was het verschil tussen 25 en 15 graden in de band. Als het buiten warmer en droog was ging de band naar in de 30 graden.
Is dat geen lage temp dan in die band? Ik ben gewend dat ze tegen de 40 graden worden, maar dat kan ook aan het type auto/band liggen natuurlijk.
[...]
Het belangrijkste argument, en de enige, in dit topic om die 7-graden regel te falsifiëren was dat de omgevingstemperatuur een verwaarloosbare invloed heeft op de temperatuur van de band. Dit argument blijkt nu dus pertinent onwaar te zijn als de band nat is. Hierdoor is de 7-graden regel niet meer zonder meer onwaar, maar hoogstwaarschijnlijk situatieafhankelijk.
Klopt
Wat betreft de mate van regen, dat maakt niet veel uit. Neem nogmaals het voorbeeld van over de arm blazen. Het maakt weinig uit of de arm 'gewoon nat' of zeiknat is. Je zal daarin hooguit het verschil merken tussen vocht van mist of van water.
Als het regent wordt je hele band inclusief alle groeven nat, als je alleen een vochtige weg hebt vooral het stuk wat de weg raakt. In het eerste geval zal je band dus veel meer afkoelen dan in het laatste.Stop je arm maar in koud water en ik durf te wedden dat je het een stuk kouder krijgt dan dat je er wat druppels op legt ;)

Jammer dat hierover niet meer te vinden is, ik neem b.v. aan dat in de zomer hetzelfde gebeurt tussen mooi weer en regenachtig weer en wat is nu echt de impact hiervan. Die 7 graden vind ik nl. gewoon een rare regel. Het lijkt me nl. iets dat per band verschillend is, afhankelijk is van het weer, hoe hard je rijdt etc. Sowieso als je ziet wat er uit de verschillende testen komt lijkt de grens eerder bij 0 graden dan bij 7 te liggen (al zijn de testen dan meestal wel met koude banden gedaan)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

We zijn het eigenlijk dus eens, alleen de nuance is nog onduidelijk, daar ben ik wel benieuwd naar.
Als het regent wordt je hele band inclusief alle groeven nat, als je alleen een vochtige weg hebt vooral het stuk wat de weg raakt. In het eerste geval zal je band dus veel meer afkoelen dan in het laatste.Stop je arm maar in koud water en ik durf te wedden dat je het een stuk kouder krijgt dan dat je er wat druppels op legt ;)
Zeker, maar het is niet zwart wit. Een klein buitje kan er al voor zorgen dat een halve dag lang de banden geheel nat worden. Punt is dat het over het algemeen vaker nat dan droog is, maar voor de theorie maakt het verder weinig uit.
Jammer dat hierover niet meer te vinden is, ik neem b.v. aan dat in de zomer hetzelfde gebeurt tussen mooi weer en regenachtig weer en wat is nu echt de impact hiervan. Die 7 graden vind ik nl. gewoon een rare regel. Het lijkt me nl. iets dat per band verschillend is, afhankelijk is van het weer, hoe hard je rijdt etc. Sowieso als je ziet wat er uit de verschillende testen komt lijkt de grens eerder bij 0 graden dan bij 7 te liggen (al zijn de testen dan meestal wel met koude banden gedaan)
De 7 graden op zich is een arbitraire grens die door de fabrikanten bepaald is. Het zal inderdaad voor de één misschien 10 graden zijn en voor de ander 0. Je weet het gewoon niet. Waarschijnlijk is het een gunstig afgerond gemiddelde. Het enige wat we nu wel zeker weten is dat de temperatuur in ieder geval niet niets uitmaakt.

Het lijkt mij trouwens dat ze een band wel testen als hij wat ingereden is, of heb je specifiek in tests gelezen dat dat niet het geval was?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Gonadan schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 13:37:
Het enige wat we nu wel zeker weten is dat de temperatuur in ieder geval niet niets uitmaakt.
Maar dat wisten we toch al? Het onderzoek dat ik ooit in heb kunnen zien repte van max. 5% invloed van de buitentemperatuur op de band.
Het lijkt mij trouwens dat ze een band wel testen als hij wat ingereden is, of heb je specifiek in tests gelezen dat dat niet het geval was?
Mij lijkt het logisch dat ze het vermelden in de testverantwoording als dit het geval is, en ik kom het nooit tegen. Daarnaast zijn veel tests onder vrij 'normale' temperaturen op een natte epoxybaan. De hele 7-graden factor speelt dan geen rol. Wat ik graag zou zien in een test is remmen en uitwijken met zowel koude banden
als met banden die 20 minuten ingereden zijn. Dit zowel op asfalt als op droog en nat epoxy. Vervolgens ook - als het even kan - met wisselende buitentemperaturen.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 13:37:
De 7 graden op zich is een arbitraire grens die door de fabrikanten bepaald is. Het zal inderdaad voor de één misschien 10 graden zijn en voor de ander 0. Je weet het gewoon niet. Waarschijnlijk is het een gunstig afgerond gemiddelde. Het enige wat we nu wel zeker weten is dat de temperatuur in ieder geval niet niets uitmaakt.
Ik denk inderdaad dat het een heel gunstig gemiddelde is (voor de fabrikanten dan), zeker aangezien de banden de laatste jaren nog steeds met stappen vooruit gaan. Je zou toch verwachten dat die temp dan langzaam aan mee omlaag gaat.

Oftewel ik geloof best dat het echt wel wat uitmaakt wat de temperatuur is. Ik denk alleen wel dat de waarde ervan zwaar overdreven is en dat je eigenlijk alleen maar echt verschil hebt op sneeuw/ijs. Dat is ook mijn eigen ervaring met verschillende auto's/banden. Nu zullen er best uitzonderingen zijn waarbij het wel snel veel uitmaakt maar met de gemiddelde band valt het nogal mee (wat je trouwens ook uit de meeste testen wel ziet komen)
Als je naar filmpjes van dat soort testen kijkt zie je meestal dat ze staan te wachten, de test doen en weer achteraan aansluiten. Vooral dat je ze meestal in de rij ziet staan wachten geeft mij het idee dat ze dus niets inrijden en gewoon gelijk gaan testen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Speedpete schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:25:
Maar dat wisten we toch al? Het onderzoek dat ik ooit in heb kunnen zien repte van max. 5% invloed van de buitentemperatuur op de band.
Aan de hand van dat onderzoek werd in dit topic de conclusie getrokken dat de invloed te verwaarlozen was. Dat blijkt dus niet helemaal waar te zijn. Het is in sommige situaties alles behalve te verwaarlozen blijkbaar. Dat onderzoek sprak waarschijnlijk over normale, droge omstandigheden.
redwing schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:31:
Ik denk inderdaad dat het een heel gunstig gemiddelde is (voor de fabrikanten dan), zeker aangezien de banden de laatste jaren nog steeds met stappen vooruit gaan. Je zou toch verwachten dat die temp dan langzaam aan mee omlaag gaat.

Oftewel ik geloof best dat het echt wel wat uitmaakt wat de temperatuur is. Ik denk alleen wel dat de waarde ervan zwaar overdreven is en dat je eigenlijk alleen maar echt verschil hebt op sneeuw/ijs. Dat is ook mijn eigen ervaring met verschillende auto's/banden. Nu zullen er best uitzonderingen zijn waarbij het wel snel veel uitmaakt maar met de gemiddelde band valt het nogal mee (wat je trouwens ook uit de meeste testen wel ziet komen)
Ja precies, zoals we nu redeneren zal het zonder meer zo zijn dat winterbanden bij lagere temperaturen toch meer voordelen blijken te hebben. Niet zo definitief zoals de bandenindustrie adverteert, maar als het lekker koud wordt zullen ze dus toch zachter blijven.

De hoofdconclusie blijft gewoon staan, pas als het echt flink sneeuwt ga je de échte winst pakken. Tot die tijd is het voornamelijk situatieafhankelijk en moet persoonlijke voorkeur maar de keuze bepalen. :)
Als je naar filmpjes van dat soort testen kijkt zie je meestal dat ze staan te wachten, de test doen en weer achteraan aansluiten. Vooral dat je ze meestal in de rij ziet staan wachten geeft mij het idee dat ze dus niets inrijden en gewoon gelijk gaan testen.
Ah op die manier, dat zou goed kunnen. Al zou ik toch denken dat ze allemaal eerst even warm gereden hebben, dan koelen ze echt niet zomaar af als je even stil staat te wachten. Je zou toch verwachten dat een bandentest de banden op bedrijfstemperatuur test, niet koud.

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 06-12-2011 21:40 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Ik zag daarstraks een aantal strooiwagens rijden. Helemaal de weg kwijt. Zijn ze aan het repeteren ofzo? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Vanochtend zouden een aantal mensen toch graag gezien hebben dat er gestrooit werd, er waren diverse ongelukken gebeurd door gladheid (o.a. noord noord-brabant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Blueone schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:00:
Vanochtend zouden een aantal mensen toch graag gezien hebben dat er gestrooit werd, er waren diverse ongelukken gebeurd door gladheid (o.a. noord noord-brabant).
Of men past gewoon de snelheid aan. De mensen zijn toch ook niet achterlijk? (nouja, blijkbaar wel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik zie zat lease rijders met winterbanden alsnog met 140 voorbij komen blazen, ie denken heilig te zijn met winterbanden... Dus wat dat betreft. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tsja, weken lang glimt het wegdek van de regen, nu was het toevallig ijzel. Je hoeft toch niet naar het weerbericht of de thermometer te kijken? Achteraf gewoon weer lekker op de ANWB kafferen dat ze het verkeerde advies gegeven hebben. :+

Ja, mensen zijn achterlijk. Als je naar buiten stapt kan je al voelen of het glad kan zijn of niet. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 06-12-2011 22:04 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aan de kettingbotsing van minimaal 10 auto's te zien op de A50 bij Heerde vanochtend, was winterbanden/strooigoed/opletten van bestuurders toch nuttig geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Gabliboeba schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:02:
[...]
Of men past gewoon de snelheid aan. De mensen zijn toch ook niet achterlijk? (nouja, blijkbaar wel...)
Maar dan is het toch altijd makkelijk als er gestooit wordt als de regen aanvriest.
Volgens jou hoeft er dan nooit gestooit te worden?

[ Voor 11% gewijzigd door Avvd op 06-12-2011 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Blueone schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:05:
[...]

Maar dan is het toch altijd makkelijk als er gestooit wordt, ik zie het verband even niet.
Tegen een fikse hagelbui valt niet te strooien. Als bestuurder merk je en zie je dat het hagelt. Dan behoor je ook te weten dat het glad is, en pas je je snelheid aan.

Strooien heeft geen zin als er niets aan het bewustzijn van de automobilisten verandert. Hoe vaak ik mensen wel niet in een treintje (veel te korte onderlinge afstand) zie rijden op hetzelfde platgereden spoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik vind het zelf eigenlijk wel goed dat er juist nu gestrooit wordt, af en toe zit het tegen het vriezen aan en iedereen moet weer wennen aan de gladheid. Op sommige plekken was het ook al glad zonder hagelbuien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gabliboeba schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:07:
[...]
Tegen een fikse hagelbui valt niet te strooien. Als bestuurder merk je en zie je dat het hagelt. Dan behoor je ook te weten dat het glad is, en pas je je snelheid aan.
Ik weet niet of je ooit zo'n hagelbui bent tegengekomen, maar tegen de tijd dat het begint te hagelen zie je plotseling niets meer en rijd je op ijsblokjes. Helaas is dat nu een van de dingen waar je maar heel weinig aan kunt doen alleen hopen dat je geluk hebt en de snelheid er uit kan halen zonder te gaan glijden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 23:52:
Ik weet niet of je ooit zo'n hagelbui bent tegengekomen, maar tegen de tijd dat het begint te hagelen zie je plotseling niets meer en rijd je op ijsblokjes. Helaas is dat nu een van de dingen waar je maar heel weinig aan kunt doen alleen hopen dat je geluk hebt en de snelheid er uit kan halen zonder te gaan glijden.
Feit blijft natuurlijk dat de gemiddelde automobilist gewoon veel te weinig afstand houdt (ja ook ik). Twee seconden gebeurt zelden en de mensen die bij slecht weer of schemer/donker meer afstand houden zijn ook een minderheid.

In bovenstaande situatie acht ik het zeer waarschijnlijk dat de plotselinge hagel ervoor gezorgd heeft dat één of andere gestresste malloot vol in de ankers is gegaan waardoor de rest er bovenop zat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gonadan schreef op woensdag 07 december 2011 @ 09:49:
[...]

Feit blijft natuurlijk dat de gemiddelde automobilist gewoon veel te weinig afstand houdt ...
inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pffff...winterbanden....ik ga waterskies en een zeil monteren op mijn auto. Wat een gezwabber op de weg. Iedereen de hele tijd vol in de remmen, de hele tijd zo'n zee van rode lampjes die aan en uit gaan...Houd wat afstand en cruise lekker door...houd nu al m'n hart vast voor de echte winter, zal op de A 44 wel weer één groot crash feest worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ach, je zag het een paar weken terug met mist ook: allemaal die felrode lampen aan, liefst nog 2 zelfs, en dan met 140+ over de linkerbaan kachelen, flink bumperkleven en extreem vaak in de rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echt, begrijp me niet verkeerd, ik ben geen heilige en waar mogelijk cross ik het liefst zo hard mogelijk over de linkerbaan, maar houd gewoon wat meer afstand en probeer een soort van flow er in te houden. Dat eeuwige getrap op die rem. Afstand houden, snelheid controleren met je gaspedaal en dan alleen remmen als het echt nodig is...en geen idee wat voor soort lampjes er tegenwoordig in de wat nieuwere auto's zitten, maar oogverblindend soms...

Excuus, ben weer uitgezeken..! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Gonadan schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:39:
Aan de hand van dat onderzoek werd in dit topic de conclusie getrokken dat de invloed te verwaarlozen was. Dat blijkt dus niet helemaal waar te zijn. Het is in sommige situaties alles behalve te verwaarlozen blijkbaar. Dat onderzoek sprak waarschijnlijk over normale, droge omstandigheden.
Als het het onderzoek / de onderzoeken zijn die ik ergens vorig jaar noemde, dan speelden de omstandigheden als droog/nat nagenoeg geen rol. Het is/was een combinatie van onderzoeken waaruit - even uit mijn hoofd - naar voren komt dat:
- Ongeacht zomer/winter een band na een bepaalde tijd (20 minuten rijden) dezelfde bandenspanning heeft.
- De bandenspanning wordt naast de beginspanning bepaald door de opwarming van de band
- 95% van de temperatuur van een band wordt bepaald door interne wrijving van de band.

Heeft de temperatuur dan invloed op de band? Jazeker, maar die is bij een 'warme' band nihil, maar bij een nog opwarmende band van grote invloed, het is namelijk de begintemperatuur. Dit verklaart ook waarom je op winterbanden veel makkelijker wegrijdt in sneeuw dan met zomerrubber.

Maar buiten dit geeft de discussie mijn inziens wel aan dat er rond het hele bandenverhaal veel onduidelijkheid bestaat. Ik wil graag weten waar de kern van waarheid nu echt zit maar helaas zijn er weinig onderzoeken over. De onderzoeken die ik vorig jaar nog vond zijn nu nog enkel achter een betaalportal te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je herhaalt nu exact het punt wat we eerder tegen spraken. Ik ga het niet meer herhalen voordat ik nieuwe informatie heb gevonden, in ieder geval zijn die onderzoeken voor mij niet meer heilig.

Edit: Niet naar bedoeld overigens, maar het heeft weinig zin om er over te discussiëren zonder aanvullende informatie.

[ Voor 24% gewijzigd door Gonadan op 07-12-2011 13:59 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Gonadan schreef op woensdag 07 december 2011 @ 13:43:
Je herhaalt nu exact het punt wat we eerder tegen spraken. Ik ga het niet meer herhalen voordat ik nieuwe informatie heb gevonden, in ieder geval zijn die onderzoeken voor mij niet meer heilig.
Ik ga ook weer even op onderzoek uit, toch handig als we het een keer boven tafel hebben. Buiten dat is onderzoek nooit heilig ;)
Edit: Niet naar bedoeld overigens, maar het heeft weinig zin om er over te discussiëren zonder aanvullende informatie.
Zo vat ik het ook niet op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 11:39:
Echt, begrijp me niet verkeerd, ik ben geen heilige en waar mogelijk cross ik het liefst zo hard mogelijk over de linkerbaan, maar houd gewoon wat meer afstand en probeer een soort van flow er in te houden.
Afstand houden is dus niet zo hard mogelijk over de snelweg crossen want a) creëer je een gat waar rechtsrijders gebruik van kunnen maken en dus voorschieten en b) spoor je je voorligger niet aan om naar rechts op te schuiven, wat hij waarschijnlijk wel eerder zal doen als het verkeer dicht achter hem rijdt/drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Het Fantoom schreef op woensdag 07 december 2011 @ 23:34:
[...]

Afstand houden is dus niet zo hard mogelijk over de snelweg crossen want a) creëer je een gat waar rechtsrijders gebruik van kunnen maken en dus voorschieten en b) spoor je je voorligger niet aan om naar rechts op te schuiven, wat hij waarschijnlijk wel eerder zal doen als het verkeer dicht achter hem rijdt/drukt.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hCCBI.jpg

WendyVBass beschrijft juist de enige manier om zo hard mogelijk door te rijden. Maar dan niet alleen voor zichzelf. Wat jij beschrijft heet in normale taal gewoon asociaal rijgedrag.

Als niet iedereen de hele dag remgolven aan het creëren is, zou het aantal files en de lengte daarvan drastisch afnemen.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

*cricket*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
_Christiaan_ schreef op maandag 05 december 2011 @ 23:38:
[...]

Bij mij waren mn velgen lek. Blijkbaar kan dat. Nu had ik el-cheapo velgen (€275 voor 225/45/17 Goodyear Ultragrip Performance velgen+banden, 3 jaar geleden, banden zijn nog goed), maar het kan dus.

I.p.v. de meesten hier mag ik nieuwe velgen i.p.v. banden uitzoeken; de winterbanden (waar ik in de zomer mee doorrijd) zijn nog goed. De velgen van mijn keuze zijn €680, gaat weer hard zo :X
Het was waarschijnlijk het ventiel. Kosten 18 euro, vriendin haalt hem zometeen op :) Het was roest rond de velgrand. Is weggeslepen en wat rubber erop gesmeerd. Nu is hij weer dicht.
[...]

Je maakt een grapje, toch? Hoop ik? Als een rechtsrijder in zo'n gat duikt haal je je voet van het gas cq. zet je je cruisecontrol even uit en laat je het gat weer groeien tot ~2s. Wat punt b betreft: waarom moet jouw voorganger aangespoord worden om plaats te maken? Dat doe je niet door drukken (jouw woorden!) dat doe je door geduldig wachten op een gaatje. Echt, dit is nu precies waarom we in de winter bij 1 vlok sneeuw weer allerlei ongelukken hebben: mensen vinden dat ze het alleenrecht hebben op de linkerbaan en dat iedereen die niet minstens 140 rijdt maar naar rechts moet en wel direct.

Het best rijden we door als mensen niet gaan bumperkleven, om de haverklap de rem even aan moeten tikken en gewoon afstand houden. Dat is wat WendyVBass bedoelde :)

[ Voor 30% gewijzigd door Grrrrrene op 08-12-2011 10:40 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Ach, als je aan het kleven bent en je denkt dat ze naar rechts hadden kunnen gaan (genoeg ruimte naar jouw idee) kan je ook gewoon zelf naar rechts gaan en netjes inhalen :P Probleem opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfff...laat @Het Fantoompje lekker kleven/ plakken, zolang ie het maar op winterbanden doet ( :D ) .

Serious, big *cricket* voor die respons, misschien moeten we even uitvogelen welke snelweg hij gebruikt, dan weten we ook dat hij debet is aan de filevorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 10:42:
Pfff...laat @Het Fantoompje lekker kleven/ plakken, zolang ie het maar op winterbanden doet ( :D ) .

Serious, big *cricket* voor die respons, misschien moeten we even uitvogelen welke snelweg hij gebruikt, dan weten we ook dat hij debet is aan de filevorming.
Ik kom op veel snelwegen, wie weet hoeveel files ik dan wel niet in m'n eentje veroorzaak...
Ik heb het wel een beetje grof omschreven inderdaad met 'drukken', daarmee bedoel ik meer dat je beter wat dichter op je voorganger kunt rijden omdat ze dan zien dat er iemand langs wil, als je 300meter afstand houdt doen veel auto's niets eens moeite om naar rechts te gaan (wat dan ook wel terecht is), echt bumperkleven doe ik niet en zeker niet in druk verkeer omdat het natuurlijk niet opschiet om één auto op te schuiven in het treintje. Maar ik probeer wel de afstand klein genoeg te houden zodat er geen verkeer van rechts, dat bv achter een vrachtwagen rijdt, zich ertussen kan proppen. En daarbij probeer ik zo min mogelijk de rem aan te tikken, maar ga ik wel direct van het gas als de voorganger remt (wat in feite ook afremmen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Jullie hebben allebei een punt. WendyvBass met de flow, en Het Fantoom met niet teveel afstand houden.
Ik zelf hou de flow er in, als ik zie dat iemand naar links gaat om daarna weer netjes naar rechts te gaan, los ik op tijd gas, dropped mijn snelheid maar met een paar km, tegen de tijd dat ik daar aan kom kan ik weer op het gas. Zie ik dat het een oude muts is die daarna km's links zal blijven (ja, dat kun je vaak van te voren zien), dan rem ik pas laat, om het maximale effect in zijn/haar spiegel te creëeren. Ja, dat is asosciaal. Helpt vaak wel.
Maar door de bocht genomen, ben ik een flow rijder. Rijdt zoveel relaxter.

Ik snap werkelijk niet dat mensen mij beginnen te duwen bij 120 met 20 man voor me;
1. Ik ga pas naar rechts als ik zie dat je kruissnelheid hoger gaat zijn dan de mijne
2. Het ook nut heeft.

Mbt punt 1, dat zie je aan hoe hard iemand aan komt, en wat voor auto het is. Maar mijn kruissnelheid ligt tussen de 150-170. Zijn er niet veel die harder willen. Dus het nut om mij te gaan duwen is absoluut 0. Als ik vrij baan krijg zie je meestal ook ineens een gat als een gek vallen, want ze houden het niet eens bij als ik terug ga naar kruissnelheid.

En voor de moraalridders, bovenstaand gaat met beleid en nadenken. En niet als het wegdek vol ligt met sneeuw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Het hele punt is dat je met een "leven en laten leven" instelling echt serieus het beste opschiet. Dan gebeurt het inderdaad wel eens dat iemand er van rechts tussenschiet, even de CC eraf en weer verder gaan. Je komt 5 seconden later thuis. Het alternatief is jachtig gaan rijden, gaatjes dichthouden en af en toe op de rem moeten. Je komt zeker niet eerder thuis en je veroorzaakt (samen met vele anderen) files en opstoppingen. Om nog maar te zwijgen over je bloeddruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
In de spits is het alternatief voor zo weinig mogelijk remmen == flow, inderdaad jachtig rijden. Das helemaal niet relaxed, en in de spits scheelt die paar minuten een paar km harder hebben kunnen rijden echt he-le-maal niks in totale reistijd. Echt waar. Als je ziet hoe hard je moet rijden om er veel vanaf te schaven... ik heb me er al lang bij neergelegd. In de spits ga ik "toeren", ik rij hard als de ruimte er is, maar is die er niet, nou ja.. dan niet. :)

Overigens, de verhalen dat het helemaal nergens goed voor is om überhaupt harder te rijden op relatief korte afstanden, is ook bullshit. Zonder noemenswaardig verkeer, een rit van 46 km woon/werk, 18 minuten. Ultimo op die afstand is 17 minuten, maar dan wil je de snelheden niet weten.
Normaal woon werk, 30 minuten. Dus kom niet aan met dat het niks scheelt :P
Maar volledig eens met het gewoon flow rijden in de spits of bij drukker verkeer. Dan scheelt die 10 seconden dat je 150 kunt rijden he-le-maal niks op dit soort afstanden. Naja, laat het 40 seconden zijn.

Neemt niet weg dat het gewoon frusterend is dat sommigen gewoon niet naar links gaan (maar daar hebben ze rechts inhalen goedkoper voor gemaakt dan kleven ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
_Christiaan_ schreef op maandag 05 december 2011 @ 23:38:
[...]

wat zijn je ervaringen met 's zomers op winterbanden doorrijden?
slijten ze buitensporig snel? of is het verschil met andere banden hooguit een paar procent?

als je toch doorrijdt tot ze op zijn, maak ej optimaal gebruik van de banden, terwijl je anders elk jaar twee keer moet wisselen, en dat kost je dan 100 euro per jaar extra, plus opslag van de banden ( of ze liggen in de weg in de berging) en als je dan moet wissellen omdat het winter wordt, dan gooi je er al snel nieuwe onder, omdat je anders halverwege het seizoen nog eens moet wiseelen a nog eens 50 euro extra.

dan cocludeer ik dat het dus 100 tot 150 euro extra kost = 25 euro per band. dat is meer dan 25 % van neiuwe banden, dus bij 25% meer slijtage in de zomer kan het nog uit er op door te rijden.?

is het comfort goed? hebben ze 's zomers ook gewoon goede grip etc?

of is het brandstofverbruik en lawaai in de zomer dan onnodig hoog?

ik heb ook eens een zomer doorgereden op winterbanden, ik heb er nog nooit last van gehad. het was wel zo dat ze volgens mij idd wel sneller slijten dan gewone banden, maar zolang rijd ik nog geen auto, en de eerste autos maakte ik mij heemaal niet druk om de banden. die waren weer weg voordat de banden af waren zeg maar.....

[ Voor 9% gewijzigd door engelbertus op 09-12-2011 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Arfman schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:15:
Het hele punt is dat je met een "leven en laten leven" instelling echt serieus het beste opschiet. Dan gebeurt het inderdaad wel eens dat iemand er van rechts tussenschiet, even de CC eraf en weer verder gaan. Je komt 5 seconden later thuis. Het alternatief is jachtig gaan rijden, gaatjes dichthouden en af en toe op de rem moeten. Je komt zeker niet eerder thuis en je veroorzaakt (samen met vele anderen) files en opstoppingen. Om nog maar te zwijgen over je bloeddruk.
En daar bovenop: het is ook ronduit asociaal om zo jachtig te rijden en mensen van rechts niet er even tussen te laten zodat ze bijvoorbeeld een vrachtwagen kunnen inhalen. Veel snelwegen zijn maar tweebaans en op de rechterbaan heb je nu eenmaal vrachtauto's die maar 80km/u mogen rijden. Dus mensen die (op de teller) 120 willen rijden, rijden typisch iets langzamer dan de auto's op de linkerbaan maar tevens veel sneller dan de vrachtauto's op de rechterbaan.

Als je continu voorkomt dat zij er tussen kunnen op de linkerbaan, dwing je hen dus om steeds af te remmen als ze naar een vrachtauto toe rijden. Ronduit asociaal. En tevens dom. Want als het te vaak gebeurt, zul je vanzelf zien dat deze mensen gewoon links blijven plakken ("Waarom zou ik naar rechts gaan als ik dan bij de volgende vrachtwagen er weer niet tussen gelaten word"?) en dan op deze linkerbaan het verkeer (en jou als "jager") enigszins ophouden. Wat schiet je er dan mee op? De beste flow heb je namelijk pas als iedereen ten eerste zo weinig mogelijk remt en ten tweede zoveel mogelijk wegoppervlakte benut (dus ook rechts rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

UltraSub schreef op donderdag 08 december 2011 @ 23:14:

Overigens, de verhalen dat het helemaal nergens goed voor is om überhaupt harder te rijden op relatief korte afstanden, is ook bullshit. Zonder noemenswaardig verkeer, een rit van 46 km woon/werk, 18 minuten. Ultimo op die afstand is 17 minuten, maar dan wil je de snelheden niet weten.
Normaal woon werk, 30 minuten. Dus kom niet aan met dat het niks scheelt :P
Jep, helemaal mee eens. Ooit een keer voor een storing op een ungodly hour naar het werk moeten rijden, reistijd 15 minuten. Normaal gesproken zo'n 25 minuten. Iets te hard gereden (niet heel erg, rijbewijs is me lief) en gewoon vlot optrekken na een stoplicht/rotonde.

Vanmorgen om 07:00 weggereden, 7:25 aangekomen. Gisteren reed ik om 07:45 weg, 08:30 aangekomen. Drukte speelt echt een grote rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Het is over het algemeen niet de max snelheid die het hem doet, maar het niet heel hard hoeven afremmen en het fatsoenlijk kunnen optrekken. Als ik zie hoe tergend traag sommige mensen om een rotonde gaan en daarna tergend traag optrekken, dan ben je op een route van 35km met 8 rotondes waar je 's nachts 20 minuten over doet ineens ruim de helft meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Klopt. Dat heet gemiddelde snelheid :)
En het is heel simpel. Schroef je die van 85 kmh in de spits naar 135 als je 's nachts naar een storing rijdt, dan is het een simpele rekensom. En maximum telt wel degelijk in je gemiddde ;)
Maar je hebt gelijk inderdaad. Komt het weer; flow. Wat radicaal om zeep is gedurende de meeste spits helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds dinsdag voor het eerst winterbanden laten monteren. Ik heb dan wel een B-merk gekozen maar dat kwam, voornamelijk doordat de bekende bandenbedrijven bij mij in de buurt niet de gewenste maat konden leveren. Banden besteld in Duitsland en laten monteren bij een montagebedrijf. Alles naar tevredenheid gegaan.
De Nankang banden die ik nu heb worden wisselend beoordeeld. Terwijl mensen in het buitenland in heuvelachtige gebieden het een prima band vinden, zijn er hollanders die de banden bekritiseren. Volgens mij zonder enige ervaring met de betreffende band dus hecht ik niet veel waarde aan de ervaringen op internet.... Maar goed, ik heb qua winterbanden dan wel geen top merk, voor dat geld wil ik het wel eens proberen. Mijn budget speelde verder ook mee. Dat mag niet het belangrijkste zijn volgens alles en iedereen maar toch was het wel zo. Die ik nu heb zijn overigens niet het allergoedkoopste. En als het echt te gek en te glad gaat worden qua weer dan werk ik wel thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:32:
... De Nankang banden die ik nu heb worden wisselend beoordeeld. Terwijl mensen in het buitenland in heuvelachtige gebieden het een prima band vinden, zijn er hollanders die de banden bekritiseren. ...
Hoe zit het met de Limburgers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:54:
[...]

Hoe zit het met de Limburgers?
Die stonden er niet tussen... :P
De website die ik heb bekeken is www.tyretest.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:32:
De Nankang banden die ik nu heb worden wisselend beoordeeld. Terwijl mensen in het buitenland in heuvelachtige gebieden het een prima band vinden, zijn er hollanders die de banden bekritiseren. Volgens mij zonder enige ervaring met de betreffende band dus hecht ik niet veel waarde aan de ervaringen op internet....
M3 op Nankang: (lees ook even de reacties)
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=YfigW_Rxr_c]

Hier wordt verwezen naar een filmpje waarin de remweg wordt getest tussen WanLi/Nankang/ander hokkietokkiemerk banden versus Dunlop. Helaas is het filmpje weg maar de remweg met de goedkope banden was bijna 2 x zo lang:
http://www.alfaforum.nl/forum/archive/index.php?t-24546.html
http://www.vwforum.nl/vol...oet-gaan-rijd-t90224.html

Geen succes dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het ook sterk afhankelijk van de auto waar ze op gemonteerd zijn net als de bandenmaat. Ik heb geen M3 ;)

Ik geloof ook best dat de A-merken wat beter zijn maar ik heb beperkt budget. Ik ga het mee maken hoe de banden mij gaan bevallen. ;) Hou jullie op de hoogte... :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2011 14:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Arfman schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:47:
[...]

M3 op Nankang: (lees ook even de reacties)
[video]

Hier wordt verwezen naar een filmpje waarin de remweg wordt getest tussen WanLi/Nankang/ander hokkietokkiemerk banden versus Dunlop. Helaas is het filmpje weg maar de remweg met de goedkope banden was bijna 2 x zo lang:
http://www.alfaforum.nl/forum/archive/index.php?t-24546.html
http://www.vwforum.nl/vol...oet-gaan-rijd-t90224.html

Geen succes dus :)
Beetje vreemd filmpje. Vind je het gek dat je grip verlies in zo auto als je veel gas geef in een bocht.
Want dit kan ik ook mijn "grip" verliezen op mijn Michelin pilot sport banden.

Heb zelf nu ook nankang winterbanden erop zitten. En ja op droog weg dek heb ik wat minder grip dan me michelins maar de slechtste "winterband" is nog steeds beter dan de beste "zomerband" op sneeuw. Het belangrijkste is je rechtervoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
itsleon schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:34:
... de slechtste "winterband" is nog steeds beter dan de beste "zomerband" op sneeuw. ...
Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:39
Zo naar de garage om de Dunlop 4D winterbandjes te laten monteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
en met slechtste bedoel ik niet van dat ze kapot zijn maar de goedkoopste band die je kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
itsleon schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 15:00:
en met slechtste bedoel ik niet van dat ze kapot zijn maar de goedkoopste band die je kan halen.
Dan zou ik nog benieuwd zijn, ik had al aangenomen dat je min of meer het bovenstaande zou bedoelen (al zou ik denken dat de goedkoopste zeker niet noodzakelijk de slechtste zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb grofweg hetzelfde als die bmw in het filmpje hierboven, uiteraard iets minder extreem maar als ik meer wat sportiever op trek of door de bocht wil (en dan gewoon goed gas geef halverwege de bocht) grijpt de elektronica al in omdat er niet genoeg tractie is. Dat had ik op de zomerbanden bijna nooit.

Staat tegenover dat ik nu hopelijk in de sneeuw wel weg kom, dat lukt op de zomerbanden ook bijna nooit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Daarom zei ik ook: lees even de comments. Mensen met 100PK auto's die ook klagen over geen tot weinig grip. Ik snap dat een M3 andere koek is, die heeft zoveel power dat geen enkele winterband dat fatsoenlijk op de weg gaat krijgen.

Kijk ook even naar het momentje op 0:48, hij doet daar niks raars en toch reageert de auto... ehhm ... onverwacht. Ik was sowieso geen fan van Nankang en daar helpt dit filmpje + de reacties + de overige info op de fora die ik postte niet echt bij :P

Pagina: 1 ... 39 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.