Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.835 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:48
JdM schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 19:16:
* JdM gaat waarschijnlijk een hoop "ja maar" en "als" over zich heen krijgen en rent daarom bij voorbaat al weg

Wat zou er gebeurd zijn als deze mensen allemaal winterbanden hadden gehad ........ of hebben winterbanden echt alleen zin als het sneeuwt O-)
Gladheid door ijzel, oftewel daar hadden je winterbanden je niet bij geholpen omdat die op ijs/ijzel ook totaal geen grip hebben. Verder rijd je je niet dood omdat je geen grip hebt, maar omdat je te hard rijd. Als je met hagel zonder je rijstijl aan te passen door rijdt kun je onafhankelijk van je type band er gewoon op wachten totdat het fout gaat.
Winterbanden hebben zin als het sneeuwt, bij lage temperaturen en goede wegomstandigheden (lees: droog wegdek) kunnen zomerbanden ook goed presteren.
Beter gezegd, bij temperaturen boven de 0-5 graden presteren zomerbanden beter, daaronder winterbanden. Het grote verschil zie je pas echt bij sneeuw, maar ik mag hopen dat je dan zowiezo al langzamer rijd. Verder krijg je het grote verschil voor zomerbanden als het boven de 15 graden komt.
Maar: Ik heb nog nooit gezien dat mensen door "spontaan lekker weer" zichzelf finaal in de kreukels rijden, dat geldt voor zowel de mensen die op dat moment op winterbanden rijden als op zomerbanden.
Kijk eens naar het nieuws, dagelijks rijden 10-tallen zich in de kreukels of het nu goed of slecht weer is. b.v. http://www.112brabant.nl/...toreportages&foto_id=4286
Ik lees wel (zie hierboven) dat onder onverwachte (slechte) omstandigheden, een ernstig ongeval regelmatig voorkomt.
Doe mij maar lekker mijn winterbanden, die had ik ook gemonteerd als ik niet twee keer naar Oostenrijk ga voor een wintersportvakantie. De reden hiervoor staat in het betreffende artikel.
Dit is het standaard verhaal wat ik al eerder heb aangegeven in dit topic (vorig jaar al ;) ). Als je bij goed weer het met winterbanden net niet haalt is er niemand die roept dat het aan de banden ligt. Als het echter in de winter gebeurt is het eerste wat iedereen roept dat je maar winterbanden had moeten hebben.

Heel simpel gezegd heb je in Nederland pas echt voordeel van winterbanden als het sneeuwt. Voor de rest zijn zomerbanden minstens net zo goed. Kijk maar naar het weer dat het nu is, midden in de nacht zijn winterbanden net iets beter, overdag de zomerbanden. Dus tenzij je dagelijks je banden aanpast aan het huidige weertype hebben sneeuwbanden alleen voordeel als het echt sneeuwt. Ik heb zelf ook winterbanden, maar die gaan er pas op als het echt minstens een weekje aan het vriezen is.
JdM schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 19:51:
Je vergeet de onverwachte omstandigheden voor het gemak even? ;)
En jij vergeet dat de meeste mensen hun banden pas terug wisselen als het alweer een maandje 10+ is ? ;)
Dat gaat me dan minder goed af als ik op normale banden zou rijden, onder de gegeven omstandigheden.
Klopt, alleen hoe vaak kom je een hagelbui tegen en hoe vaak is het in Nederland in de winter boven de 5 graden ? Ik kan 100% zeker zeggen dat dat laatste heel wat vaker voor komt. Alleen dan hoor ik je niet zeggen dat je dat minder goed af zou gaan op winterbanden :)

[ Voor 10% gewijzigd door redwing op 21-10-2010 20:09 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Gezeik zoals vorig jaar heb ik geen zin in.
Achterwiel-aandrijving en PilotSport2 in de winter is geen pretje blijkbaar. :P

De Snowtracks3 heb ik klaarliggen en gaan eronder zodra de eerste sneeuw voorspelt gaat worden. :)

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MelvinB schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 20:22:
Gezeik zoals vorig jaar heb ik geen zin in.
Achterwiel-aandrijving en PilotSport2 in de winter is geen pretje blijkbaar. :P
Lol, die combi zal inderdaad leuke effecten geven, alleen niet als je echt ergens wilt komen :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Wat denk je van een flinke spontane hagelbui? Dat IK en JIJ daarop anticiperen wil niet zeggen dat de rest dat ook doet. Als ik dan netjes een aangepaste snelheid heb MET winterbanden zorgt er alleen maar voor dat ik de malloten zonder winterbanden cq. anticipering op de omstandigheden, kan ontwijken. Dat gaat me dan minder goed af als ik op normale banden zou rijden, onder de gegeven omstandigheden.

De winterbanden discussie zal nooit over zijn, ieder zijn ding. En het zal mij ook een biet zijn dat anderen op normale banden blijven rijden :)
Nou, ik zou je gelijk geven als ik ooit in de omstandigheid was gekomen dat ik bij mezelf denk "damn! ik heb zoiets nodig!". Maar helaas...na 25 jaar, en best wel wat kliks (ik heb jaren gehad met dik 1000km per week) en ook aardig wat onder barre omstandigheden, ben ik nooit in die omstandigheid gekomen. En een paar jaar geleden zat ik bij een klant in Den Haag tegen de kerstdagen en toen was er een sneeuwstorm voorspeld. De snelweg was dus nog helemaal niet geveegd oid, en de strepen waren niet zichtbaar. Een beetje gespeeld en hoewel de auto af en toe kwispelde (deed ik expres door even buiten het spoor te rijden) was het best te doen. Uiteraard met iets van 60-70 naar huis gereden. Dus ja...had ik winterbanden moeten hebben? Tuurlijk, het had een stuk veiliger geweest. Nu moest ik op mijn eigen rijkunsten vertrouwen. Gelukkig kan ik dat. De volgende dag was de sneeuw weg, dus ook het voordeel van de sneeuwbanden. Afgelopen CeBIT ook nog door de sneeuw (in Duitsland) naar huis gereden, maar geen centje pijn. Het slechte zicht was gevaarlijker.
Hagel heb ik het niet eens over. Ik heb me nog nooit onzeker gevoeld met hagel. Een flinke hoosbui (komt veeeeeel vaker voor) is veel gevaarlijker ivm aquaplaneren.

En het argument dat je voor andere auto's moet kunnen wegsturen is een klein beetje gekunsteld natuurlijk. Ik vind ABS wat dat betreft iets belangrijker. Dat werkt het hele jaar door om bestuurbaar te blijven met gladheid. Overigens wil ik jou wel een bruuske beweging zien maken met of zonder sneeuwbanden in de sneeuw. Ik garandeer je dat je in het rond gaat. Het is geen Koenraads Kleefpasta natuurlijk.

Nee, als je je aanpast blijf ik erbij dat er niets aan de hand is. Ja, het heeft nut, en ja, je hebt meer controle. Maar nee, het is niet nodig in Nederland voor die paar dagen per jaar. Maar misschien ben ik gewoon een uitzonderlijk goede chauffeur... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Dat ongeluk, zulke vroege gladheid, dat verrast je gewoon. En dan kun je wel winterbanden hebben, je bent nog steeds verrast en dus zul je altijd te hard rijden, ongeacht het banden type. Als er ergens ijzel ligt bijvoorbeeld, en je hebt het niet door, dan kun je nog wel winterbanden hebben, het gaat je niet (genoeg) helpen.
mphilipp schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 19:35:
@!Null: SUV's zijn geen terreinwagens.
Ja zo redeneer ik ook altijd.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:37
dreamscape schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:38:
[...]

Dus eerst beaam je dat winterbanden alleen nuttig zijn voor wie op wintersport gaat en vervolgens blijken ze ook ontzettend handig op het parkeerterrein op je werk.

Volgens mij spreek je jezelf een beetje tegen. Of werk je in een wintersportgebied? :)
Ach, ze zijn ook wel nuttig om op het ongestrooide en ongeschoven parkeerterrein van je werk te rijden... totdat je auto daar een dag staat en je wielen zover in de sneeuw zijn weggezakt dat de bodem van je auto op de sneeuw ligt, dan helpen winterbanden jou ook niet meer :P
Heeft collega vorig jaar meegemaakt, hij had dan nog zomerbanden waarmee ik het een wonder vond dat ie zonder al teveel moeite over 40cm sneeuw kon rijden, maar met winterbanden was ie ook niet weggekomen.

* _JGC_ is blij met auto die extreem hoog op zn poten staat, en dan is het geen SUV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:04
Gladheid door ijzel, oftewel daar hadden je winterbanden je niet bij geholpen omdat die op ijs/ijzel ook totaal geen grip hebben.
had hem al eerder gepost, maar speciaal voor jou nog een keer. watch and learn.

YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
melcon schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 23:31:
[...]

had hem al eerder gepost, maar speciaal voor jou nog een keer. watch and learn.

YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice
Tja, alleen ging het hier om hagel wat dus een losse laag op de weg vormt. Dan kun je wel wat meer grip op de hagelkorrels hebben, dat is helaas wat anders dan goed kunnen remmen. Verder rijden ze in dat filmpje geen 80+ wat normaal gesproken de snelheid is waarop er echt doden/zwaar gewonden vallen. Met 80+ doe je ook met winterbanden niet veel meer (niet verwarren dat stukken beter dan een zomerband hetzelfde is als goede grip hebben)

Daarnaast zou het ook wel leuk zijn als ze in hetzelfde filmpje laten zien hoe je op een normale weg zou kunnen remmen/sturen. Dan valt pas echt op dat ook al stuurt een winterband op ijs nog wel enigszins, vergeleken met de grip die je normaal hebt stelt het nog niets voor.

En als laatste heb ik wel vaker filmpjes gezien en in dit filmpje zorgen ze er wel voor dat winterbanden er extra goed uitkomen (wat niet zo gek is gezien wie het filmpje heeft gemaakt). Wat b.v. opvalt is dat ze het over ABS hebben welke bij de zomerbanden voluit aan het werk zou zijn terwijl je in alle gevallen de wielen gewoon ziet doorglijden (ABS zorgt juist dat je wielen blijven draaien).
Nu geloof ik best dat ze de test netjes uitgevoerd hebben, maar het lijkt er wel sterk op dat ze de beste winterband die ze hebben op die auto hebben liggen. De vraag is of je die bij 10+ graden nog wilt rijden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Onder de 5 km/h werkt ABS niet meer, anders zou je nooit tot stilstand kunnen komen (de computer blijft dan immers de remdruk verlagen om een stilstaand wiel te voorkomen, terwijl je wil stil staan ;) ). Dus dat het wiel uiteindelijk blokkeert klopt 100%.
Gladheid door ijzel, oftewel daar hadden je winterbanden je niet bij geholpen omdat die op ijs/ijzel ook totaal geen grip hebben
Jij geeft aan dat je met winterbanden op ijs / ijzel totaal geen grip hebt (niet hagel waar je het nu over hebt), zoals je ziet is het tegenovergestelde waar. Met 80km/h zal je het waarschijnlijk ook niet redden maar het verschil is wel zo groot dat je wel kan stellen dat het wel het verschil tussen blikschade en serieus letsel kan maken.

Bij 10+ rij je niet op winterbanden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onverwachte omstandigheden die in Nederland toch vaker voorkomen dan sneeuw: Is het compleet onverwacht mooi weer!! Sta je daar op je winterbanden; kan je weer de krik en sleutel pakken voor je naar je werk rijdt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
melcon schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 07:55:
Onder de 5 km/h werkt ABS niet meer, anders zou je nooit tot stilstand kunnen komen (de computer blijft dan immers de remdruk verlagen om een stilstaand wiel te voorkomen, terwijl je wil stil staan ;) ). Dus dat het wiel uiteindelijk blokkeert klopt 100%.
Dan moet je mij eens vertellen hoe de ABS computer je snelheid weet als alle 4 je wielen blokkeren. Denkt hij dan ook dat je stilstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:49
Heb ze gister ook besteld :) Moest de optie winterbanden doen bij het leasecontract en kreeg van de week een brief. Alleen zei de bandenman dat de voorraad nieuwe banden klein zijn en dat het best wel even kan duren...

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
melcon schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 07:55:
Als je naar het filmpje kijkt zie je zodra ze gaan remmen geen enkele beweging meer in het wiel.
[...]
Jij geeft aan dat je met winterbanden op ijs / ijzel totaal geen grip hebt (niet hagel waar je het nu over hebt), zoals je ziet is het tegenovergestelde waar. Met 80km/h zal je het waarschijnlijk ook niet redden maar het verschil is wel zo groot dat je wel kan stellen dat het wel het verschil tussen blikschade en serieus letsel kan maken.
Klopt, ik doelde ook meer op de hagel waar het in het bericht over gaat. Maar dan nog, als je met winterbanden het verschil maakt tussen blikschade en serieus letsel rijd je al veel te hard voor de omstandigheden.
Bij 10+ rij je niet op winterbanden ;)
Dus jij verwisselt je banden verschillende keren per winter ? Ik heb sinds vorig jaar ook winterbanden en het is zelfs met de winter van vorig jaar verschillende keren voor gekomen dat het overdag boven de 10 kwam (vaker dan dat er echt sneeuw op de weg lag). Ik ga ze dan echt niet wisselen, maar je moet je er dan wel van bewust zijn dat je op niet optimale banden rijd (oftewel wat rustiger rijden, eerder remmen, wat meer afstand houden.)

Het is niet de vraag of winterbanden beter presteren op sneeuw/ijs, het is de vraag of de nadelen van winterbanden in Nederland wel tegen de voordelen op wegen. 90% van de Nederlanders legt die banden er nl. te vroeg onder en halen ze er te laat weer van af. Verder is het ook in een 'echte' winter nog vaak genoeg goed weer.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Vorig jaar was het een barre winter en heb eigenlijk maar 1 moment gehad waarvan ik dacht dat winterbanden hadden kunnen helpen. Maar dit jaar gebruik ik mijn gezond verstand op de weg, dat is een stuk goedkoper :)

Mensen die met winterbanden rijden overschatten de functie van die dingen. Het is dan niet zo dat je als een dolle op de weg kan gaan scheuren "omdat ze winterbanden hebben" Ik denk dat je dan beter af bent zonder winterbanden en zoals genoemd je gezond verstand in het verkeer gebruiken :)

[ Voor 40% gewijzigd door Slasher op 22-10-2010 08:19 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat vinden jullie trouwens van de winterbandenrijders die winterbanden onder de 4mm oprijden in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

* Matis meldt

Afgelopen winter voor het eerst met winterbanden gereden. Dat reed toch een stuk beter dan op reguliere zomerbanden (ondanks dat de auto nog nieuwe zomerbanden in september 2009 had gekregen).

@Slasher, ondanks het feit dat je altijd met gezond verstand moet rijden, geloof ik niet dat het in jouw specifieke geval niets uitmaakt of je op zomer- of winterbanden rijdt. Daarnaast zijn het de kosten ook niet.
We hebben vorig jaar een setje winterbanden (4 x 185/60 R15 Vredestein snowtrac 3) met bijbehorende stalen velg (4x100 15 inch) voor 150 euro totaal aangeschaft.

Voor dat geld zou ik niet eens twijfelen om er winterbanden onder te leggen. Gezond verstand of niet.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

150 euro vind ik wel een beetje aan de goedkope kant of heb ik dat mis?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik neem aan dat hij een setje tweedehands heeft gekocht? 1 jaar gebruikt voor wintersport en daarna auto verkocht of zoiets?

Tenminste, dat heb ik vorig jaar ook gedaan. De set was nog praktisch nieuw, alleen gebruikt voor 1 seizoen wintersport en de eigenaar had in februari een andere auto gekocht. Zijn vrouw vond in oktober dat die stapel banden al veel te lang ontzettend in de weg stond en dus mocht het voor een prikkie weg.

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 22-10-2010 08:40 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Waarschijnlijk tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop ook nog eens een setje te vinden voor mijn auto. Probleem is echter dat de goedkope setjes op MP allemaal enorm ver weg zijn.

Edit: Iemand ervaring met het merk Ceat Artic (waarschijnlijk 3).... of is de vraag moeten stellen eigenlijk al het antwoord geven ;)

Edit 2:
Weet het antwoord al :/

http://www.reifendirekt.de/review/107/Ceat_Arctic3_adac.html
http://www.reifendirekt.d...kumweltundwirtschaft.html

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2010 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Slasher schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 08:30:
150 euro vind ik wel een beetje aan de goedkope kant of heb ik dat mis?
Het is zeker aan de goedkope kant. De banden waren nog nieuw.
Ze waren aangeschaft voor een leasewagen-rijder, maar die heeft ze nooit opgehaald. De dealer (waar we ook onze auto gekocht hebben) had ze dus nog liggen en ze paste perfect onder onze auto. :)

Het hoeft dus niet veel te kosten, alleen moet je er wel voor openstaan.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Matis schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 09:06:
Het hoeft dus niet veel te kosten, alleen moet je er wel voor openstaan.
Beetje onzinnige uitspraak, gezien je een enorm buitenkansje hebt gehad dat je iets splinternieuws voor een zacht tweede hands prijsje hebt kunnen kopen.

Maar goed, je hoeft niet nieuw te kopen, je kunt betaalbaar een tweedehands setje scoren. Alleen werkt dat niet als iedereen dat gaat doen :P
Plus, dat je wel goeie winterbanden wil. Want je kunt denk ik beter goeie normale banden hebben dan slechte winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Dan moet je mij eens vertellen hoe de ABS computer je snelheid weet als alle 4 je wielen blokkeren. Denkt hij dan ook dat je stilstaat?
Je ABS computer is er continu van op de hoogte hoe snel jij rijdt, dus als al jouw 4 wielen blokkeren als je 80 rijdt gaat de computer er niet van uit als je stilstaat. Hoe weet de computer anders wanneer je langzamer als 5 km/h rijdt? Een modern abs systeem controleert van elk wiel elke 8ms de draaisnelheid. Daar wordt ook de snelheid uit afgeleid. Het monteren van een verkeerde wielomtrek op auto's met ABS wordt niet voor niets afgeraden, dit kan een zeer nadelige werking hebben op het ABS. De werkelijke snelheid is dan namelijk niet gelijk aan de gemeten snelheid.

@Redwing:
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/nov09.html - regelmatig boven de 10, zelfs 15. Hier monteer je dus nog geen winterbanden....
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/dec09.html - 2 keer boven de 10, 17 vorstdagen, gemiddeld 2,2
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/jan10.html - 0 keer boven de 10, 23 vorstdagen, gemiddeld -0,5
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/feb10.html - 3 keer boven de 10, 11 tot 21 vorstdagen, gemiddeld 1,6
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/mrt10.html - eerste 10 dagen koud, daarna tijd voor zomerbanden.

2008:
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/dec08.html - 3 keer boven de 10, gemiddeld 2,4, 15 vorstdagen
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/jan09.html - 0 keer boven de 10, gemiddeld 0,8, 17 vorstdagen

Dus ik weet niet waar jij woont :P maar in Nederland komt het in de wintermaanden vrijwel niet boven de 10 en heeft het dus best zin om op winterbanden te rijden. Vooral als je ook nog even kijkt naar het aantal vorstdagen :)

Dus nee, ik verwissel mijn banden niet verschillende keren per winter, ik zet ze er halverwege november onder en halverwege februari / maart als de temp weer boven de 10 komt gaan ze weer onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
melcon schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 10:08:
[...]

Je ABS computer is er continu van op de hoogte hoe snel jij rijdt, dus als al jouw 4 wielen blokkeren als je 80 rijdt gaat de computer er niet van uit als je stilstaat. Hoe weet de computer anders wanneer je langzamer als 5 km/h rijdt? Een modern abs systeem controleert van elk wiel elke 8ms de draaisnelheid. Daar wordt ook de snelheid uit afgeleid. Het monteren van een verkeerde wielomtrek op auto's met ABS wordt niet voor niets afgeraden, dit kan een zeer nadelige werking hebben op het ABS. De werkelijke snelheid is dan namelijk niet gelijk aan de gemeten snelheid.
Dus, ABS leidt je gereden snelheid af aan de rotatiesnelheid van de wielen. Wat als ik nou op een mooie geijzelde parkeerplaats alle 4 m'n wielen laat blokkeren. Dan is voor het systeem de snelheid toch 0?

Ik heb wel vaker op z'n parkeerplaats gehad (1 plakaat ijzel) dat ik echt niet harder dan 5 km/u reed, en dat toch je ABS ingreep zodra ik remde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Redwing:
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/nov09.html - regelmatig boven de 10, zelfs 15. Hier monteer je dus nog geen winterbanden....
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/dec09.html - 2 keer boven de 10, 17 vorstdagen, gemiddeld 2,2
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/jan10.html - 0 keer boven de 10, 23 vorstdagen, gemiddeld -0,5
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/feb10.html - 3 keer boven de 10, 11 tot 21 vorstdagen, gemiddeld 1,6
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/mrt10.html - eerste 10 dagen koud, daarna tijd voor zomerbanden.

2008:
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/dec08.html - 3 keer boven de 10, gemiddeld 2,4, 15 vorstdagen
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/jan09.html - 0 keer boven de 10, gemiddeld 0,8, 17 vorstdagen

Dus ik weet niet waar jij woont :P maar in Nederland komt het in de wintermaanden vrijwel niet boven de 10 en heeft het dus best zin om op winterbanden te rijden. Vooral als je ook nog even kijkt naar het aantal vorstdagen :)

Dus nee, ik verwissel mijn banden niet verschillende keren per winter, ik zet ze er halverwege november onder en halverwege februari / maart als de temp weer boven de 10 komt gaan ze weer onderweg.
Zomerbanden doen het bij droog wegdek simpelweg beter dus geef ook het aantal regendagen maar en hoeveel uur per dag de weg daadwerkelijk nat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De meeste mensen monteren die dingen al als ze een keer moeten krabben (begin Oktober), en halen die dingen pas in april/mei er weer onder weg... "April doet wat ie wil, het kan mogelijk nog een keer gaan vriezen" :X.

Ik laat nu de zomerbanden er gewoon onder tot half november, dingen zijn bijna op, en wil na de winter gewoon frisse start met 2 nieuwe achterbanden. Half November tot eind Februari de winterbanden eronder, en aangezien die nog maar 5mm op de voorbanden hebben vervang ik daar 2 van als we halverwege de winter toch nog een strenge winter krijgen. Het is dan hopen dat ze nog verkrijgbaar zijn, maargoed, ik woon 8km van mijn werk, de fiets doet het ook, en anders kan ik altijd nog een uurtje gaan lopen.

@hierboven: bij regen doen mijn zomerbanden het beter dan mijn winterbanden. De winterbanden moeten het puur van <2 graden en rotzooi op de weg hebben hier. Maakt dus eigenlijk niet zoveel uit hoeveel regendagen je hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 22-10-2010 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Dat is afhankelijk van de temperatuur, hoe dichter bij het vriespunt hoe meer die verhouding zich omdraait.
Dus, ABS leidt je gereden snelheid af aan de rotatiesnelheid van de wielen. Wat als ik nou op een mooie geijzelde parkeerplaats alle 4 m'n wielen laat blokkeren. Dan is voor het systeem de snelheid toch 0?

Ik heb wel vaker op z'n parkeerplaats gehad (1 plakaat ijzel) dat ik echt niet harder dan 5 km/u reed, en dat toch je ABS ingreep zodra ik remde.
Die snelheid wordt permanent in de gaten gehouden, dus als jij met b.v. 30 op een geijzelde parkeerplaats rijdt en alle 4 de wielen blokkeren weet het abs systeem dat jij nog niet stil staat. Het verlaagd de remdruk, wielen draaien weer, systeem constateert dat je b.v. nog 27 rijdt maar nog steeds wil afremmen, remdruk wordt verhoogd tot het punt waarop je blokkeert. En dan begint het verhaal weer van voren af aan.

Op het moment dat je heel weinig grip hebt gaat dit heel lang door, als je wel eens bij b.v. prodrive in lelystad een rijvaardigheidstraining hebt gedaan waarbij ze ook een stuk weg hebben wat net zo glad is als ijs, kun je dit heel goed merken. Van 100 naar +/- 30 gaat het wel aaridg, maar van 30 naar 0 duurt heel lang vanwege het constante blokkeren en deblokkeren.

Om in te gaan op dat het abs bij jou wel ingreep, er zit wel verschil in ABS systemen want er zijn meerdere fabrikanten maar ook meerdere generaties. Er zijn zelf systemen die kunnen detecteren dat ze op sneeuw rijden en hun cyclus tijden daarop aanpassen (verlengen dus, langer blokkeren). Maar ook bij jouw systeem zal er een punt zijn waarop het ABS het wiel toe staat te blokkeren anders kun je nooit tot stilstand komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ik snap je verhaal, heb ook wel eens een slipcursus gedaan en speel graag met auto's in gladde omstandigheden.
Maar dit ging om een ABS systeem op een Toyota uit '90, dus verwacht niet de laatste truucjes in elektronica die je in de nieuwste auto's vind.

Maar goed, er zal een ondergrens aan zitten, al is die maar 2 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@_JGC_ De meeste mensen zijn er inderdaad wat aan de vroege kant mee en laten ze dan ook nog aardig lang zitten. Ik rij ook wel veel over achteraf weggetjes met veel modder, dus dan zijn winterbandjes ook wel handig.

@!null, dat is geen state of the art ABS nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nederland heeft gewoon 4 seizoenen per jaar wisselvallig kutweer, en dit land is dan ook uitermate geschikt voor de AllSeasons. Het is geen echte zomerband en geen echte winterband, wat precies aansluit op ons klimaat: we hebben geen echte zomers en geen echte winters :P

Afgezien van dat mijn allseasons van alle banden (incl zomer/winterspecifiek) volgens denieuweband.nl de laagste rolweerstand hebben bij de beste natte grip en het laagste geluidsniveau O-)
Het kleine zuinige Fiat Punto (Evo) 1.3Diesel topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
@Redwing:
....

Ik stel dat er meer dagen zijn dat de temp boven de 10 komt dan dat er echt sneeuw op de weg ligt. De eerste staat mooi in jouw lijstje, maar de 2e zie ik niets van terug (en dan heb ik het niet over je achteraf straatje waar niet geveegd/gestrooid wordt en waar je je makkelijk op aan kan passen). Je hebt in Nl gemiddeld zo'n 15 sneeuwdagen per jaar waarvan in de meeste gevallen je er op de doorgaande wegen alleen in de ochtend wat last van hebt.

Verder is het zo dat bij droog wegdek (ook met niet al te strenge vorstdagen) een zomerband meer grip heeft (een winterband heeft door zijn vorm standaard minder contact met de weg). Als je het dus goed wilt gaan vergelijken moet je ook regen mee gaan nemen. En daarnaast vergeet je dat veel mensen rond november hun banden er op leggen en rond eind maart/april ze er pas weer afhalen. Vooral die eerste + laatste maand is het vaak nog te warm voor die banden (niet te vergeten de mensen die ze maar in de zomer oprijden ivm kostenbesparing......)
Dat is ook ongeveer wat ik zelf doe, al leg ik ze er waarschijnlijk pas onder als er de eerste keer sneeuw/echt rotweer wordt aangekondigt. Ik gebruik ze dan ook vooral omdat ik weet dat ook als er sneeuw ligt, de vrouw toch een eind zal moeten rijden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Helemaal eens zullen we het mischien niet worden maar het komt in de buurt ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook de winterband is een compromis en dat als de winterbandbrigade dat zou onderkennen dan zou deze discussie niet keer op keer gevoerd worden. Daarbij wordt het effect van de winterband natuurlijk volledig teniet gedaan als je door de winterband harder gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
melcon schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:51:
Helemaal eens zullen we het mischien niet worden maar het komt in de buurt ;) :)
Och, eigenlijk zeg ik precies hetzelfde alleen leg ik de nadruk op dat winterbanden in veel situaties toch slechter presteren terwijl jij de nadruk legt op de tijden dat het toch wel heel handig is. Beide versies kloppen, maar uiteindelijk heb ik nu ook winterbanden om de reden die jij noemt (weliswaar vooral voor de vrouw maar toch ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ghehe zonder dat filmpje gestart te hebben wist ik na 2 seconden al dat dat bij Snowworld Zoetermeer is. Kom ik daar misschien te vaak? Al 3x deze maand :')

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Ik heb een aantal vragen m.b.t. winterbanden.
Ik heb altijd een leaseauto gehad en ik heb nu voor het eerst een priveauto. Nu wil ik hier ook weer winterbanden onder hebben. Ik ben altijd gewend geweest naar de dealer te rijden en alles werd geregeld, echter verwacht ik als priverijder dat de prijzen daar flink wat hoger zullen liggen dan bijvoorbeeld bij een Euromaster. Wat is verstandig om te doen? Naar de dealer te gaan, of naar een Euromaster? En heeft een Euromaster ook opslag voor je zomer/winter banden? En wat gaat het überhaupt kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 21:06

d-motion

zow... en dan nu...

Leuk topic...

Ik rij zelf een Subaru Legacy... Die heeft permanent 4x4... Ik ga zodirect net als alle andere Nederlanders het winterseizoen in.... Met een kleine 1000km per week (veel snelweg) wil ik toch weten :

Hebben winterbanden dan wel nut? Tuurlijk... En zelfs verplicht als je de duitse grens overgaat...

Maar over het algemeen hebben 4x4 toch iets minder last van minder grip als standaard 2 wiel aangedreven auto's...(Mits het profiel goed is natuurlijk!)...

Iemand hier met meer ervaring met permanent 4x4 en winterbanden?

[ Voor 3% gewijzigd door d-motion op 25-10-2010 00:17 ]

WWW.RC5.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Erazzzer schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 23:51:
Ik heb een aantal vragen m.b.t. winterbanden.
Ik heb altijd een leaseauto gehad en ik heb nu voor het eerst een priveauto. Nu wil ik hier ook weer winterbanden onder hebben. Ik ben altijd gewend geweest naar de dealer te rijden en alles werd geregeld, echter verwacht ik als priverijder dat de prijzen daar flink wat hoger zullen liggen dan bijvoorbeeld bij een Euromaster. Wat is verstandig om te doen? Naar de dealer te gaan, of naar een Euromaster? En heeft een Euromaster ook opslag voor je zomer/winter banden? En wat gaat het überhaupt kosten?
Vind het nog wel meevallen. Ben begin dit jaar bij zowel de lokale VW-dealer als de KwikFit geweest voor een offerte. Beide was even hoog.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
4x4 heeft voornamelijk voordelen bij het niet vast komen te zitten. Maarja, als je moet remmen bijvoorbeeld, dan maakt het niet zoveel uit dat je 4x4 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdens het aandrijven kan je kracht verdelen, maar *alle* auto's remmen met 4 wielen. Daar heb je dan ook meer aan andere snufjes dan 4x4 :) Neemt niet weg dat al het andere wat al gezegd is over winterbanden nog steeds geldt. Je afstand en snelheid aanpassen en je bewust zijn van de capaciteiten van je auto (al dan niet met winterbanden) is vele malen belangrijker dan wat voor snufjes dan ook*

* of je moet zoiets laten monteren... Ook áls je het ooit voor elkaar krijgt in een slip te raken, merk je niet zo veel als je je voorganger raakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb gewoon een enorme bullbar op de voorkant. Kan ik iig zonder al te veel schade weer verder rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 19:25
Ik heb de winterbandjes er ook maar weer onder gezet. Ik was nu toch eenmaal bezig die 20cm modder van de auto te wassen. :P Ik zal er nu nog niet echt voordeel van hebben, alhoewel bij hevige regenval de winterbanden het water ook beter afvoeren. Bovendien slijten de zomerbandjes zo ook minder.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToCuS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:45

ToCuS

It begins in the brain!

ik rij deze winter mijn zomerbanden lekker op en gooi dan zsm allseasons eronder... afgelopen winter ook gewoon met zomerbanden gereden, ging prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
rimave schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 08:20:
Ik heb de winterbandjes er ook maar weer onder gezet. Ik was nu toch eenmaal bezig die 20cm modder van de auto te wassen. :P Ik zal er nu nog niet echt voordeel van hebben, alhoewel bij hevige regenval de winterbanden het water ook beter afvoeren. Bovendien slijten de zomerbandjes zo ook minder.
Als jouw winterbanden de regen beter afvoeren, dan mag jij wel eens om andere zomerbanden ;)

Ik laat het zomerrubber er nog even een paar weken onder zitten. Denk wel dat ik komende week de winterbanden even in de kofferbak prop om ze bij het tankstation op 2.4 bar te brengen, kan ik ze er zo onder zetten als dat nodig is.

Heb nog geen compressor of bandenpomp aangeschaft, en die van mijn ouders is stuk, verder is het oppompen van banden bij dichtstbijzijnde tankstation gratis, dus waarom dan een compressor kopen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 15:59
_JGC_ schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 08:50:
[...]

Als jouw winterbanden de regen beter afvoeren, dan mag jij wel eens om andere zomerbanden ;)

Ik laat het zomerrubber er nog even een paar weken onder zitten. Denk wel dat ik komende week de winterbanden even in de kofferbak prop om ze bij het tankstation op 2.4 bar te brengen, kan ik ze er zo onder zetten als dat nodig is.

Heb nog geen compressor of bandenpomp aangeschaft, en die van mijn ouders is stuk, verder is het oppompen van banden bij dichtstbijzijnde tankstation gratis, dus waarom dan een compressor kopen :P.
Dat is hier inderdaad ook een grap. Bij de goedkope Tango kun je bij ons gratis de banden oppompen terwijl je bij de duurdere benzinestations allemaal moet betalen. Niet dat het erg veel is maar ik vond het wel weer typisch.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

d-motion schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 00:11:
Leuk topic...

Ik rij zelf een Subaru Legacy... Die heeft permanent 4x4... Ik ga zodirect net als alle andere Nederlanders het winterseizoen in.... Met een kleine 1000km per week (veel snelweg) wil ik toch weten :

Hebben winterbanden dan wel nut? Tuurlijk... En zelfs verplicht als je de duitse grens overgaat...

Maar over het algemeen hebben 4x4 toch iets minder last van minder grip als standaard 2 wiel aangedreven auto's...(Mits het profiel goed is natuurlijk!)...

Mwoa, zo leuk vind ik het topic nou ook weer niet :*)
Op welk forum je ook kijkt, overal wordt de discussie over "winterbanden wel/niet" gevoerd en overal leidt de discussie ertoe dat er een kamp met voorstanders is die je voor gek verklaren als je met zomerbanden blijft rijden en een kamp met verstokte zomerbandrijders die het allemaal maal onzin vinden, alle testresultaten naar het rijk der fabelen verwijzen, er op wijzen dat er in NL nauwelijks sneeuw valt, dat winterbanden alleen nuttig zijn als je naar wintersport gaat én alles wordt beargumenteerd met het feit dat ze al jaaaaarenlang schadevrij de winter doorglibberen op hun zomerbanden.
Oh ja, naast deze 2 kampen is er meestal ook nog wel een enkeling die zweert bij all-seasons ;)

Nog even aandacht voor je bewering mbt winterbanden in Dld: daar zit je dus fout! Absoluut niet verplicht zodra je de grens overgaat. De regelgeving daarover is niet zo zwart/wit.

Daarnaast heb ik ervaring met permanent 4x4 en winterbanden (als Audi quattro daar ook onder valt), wat wilde je daarover weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Is idd de Tango. Goedkoopste brandstof in de buurt, niks aan service erbij, maar wel gratis je banden oppompen. Best wel gek dat je bij andere tankstations 50 cent moet betalen voor een beetje lucht terwijl je net voor 50 euro veel te dure diesel hebt getankt.

@hierboven: hoorde vanmorgen op het nieuws dat in Duitsland de boete naar 40 euro ging voor rijden in de sneeuw met zomerbanden met 80 euro als het ook daadwerkelijk gevaar oplevert. Ik zou wat dat betreft niet naar Duitsland gaan met zomerbandjes als er sneeuw verwacht wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door _JGC_ op 25-10-2010 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

_JGC_ schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 09:06:
Is idd de Tango. Goedkoopste brandstof in de buurt, niks aan service erbij, maar wel gratis je banden oppompen. Best wel gek dat je bij andere tankstations 50 cent moet betalen voor een beetje lucht terwijl je net voor 50 euro veel te dure diesel hebt getankt.
offtopic:
Dat is vaak de schuld van de mensen zelf. Zo'n apparaat kost ook geld, plus het onderhoud daarvan. En er zijn ook zat mensen die alleen maar daar komen om de banden op te pompen en verder niets. Dat kost een pomphouder dan alleen maar geld. Als je vaste klant van zo'n pomp bent zou je bij de volgende tankbeurt natuurlijk die 50 cent kunnen terugvragen voor het oppompen van je banden.

Ergens begrijp ik het wel

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punt is natuurlijk wel dat je nu wel moet gaan wisselen. Collega's van mij moeten nu soms al drie weken wachten hun afspraak voor het wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik betaal liever 50 cent voor een fatsoenlijke luchtpomp dan gratis voor een brak systeem. De pompen bij de tankstations wijken altijd bizar ver af. De nauwkeurigste bij mij in de buurt geeft constant 0.3 bar teveel aan, de onnauwkeurigste zit doet 0.5 bar te weinig.

[edit]
Ik heb trouwens winterbanden, in de schuur. :+ Ik had de keus tussen winterbanden met 1.0-0.5mm profiel of een stel gloednieuwe Yokohama zomerbanden. Dan ga ik liever met nieuwe zomerbanden rijden dan met versleten winterbanden.

[ Voor 15% gewijzigd door AtleX op 25-10-2010 09:25 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 09:10:
Punt is natuurlijk wel dat je nu wel moet gaan wisselen. Collega's van mij moeten nu soms al drie weken wachten hun afspraak voor het wisselen.
Daarom leg ik ze ook gewoon thuis in de schuur. Oppompen bij tankstation als ik daar tijd en zin voor heb, en in een klein uurtje vervangen als ik daar tijd en zin voor heb. Zo lastig is het niet om het zelf te vervangen. Weet niet wat dat is met sommige mensen, zodra er een lampje vervangen moet worden of een wiel verwisseld moet worden gaan ze ineens weer naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
AtleX schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 09:24:
[...]

Ik betaal liever 50 cent voor een fatsoenlijke luchtpomp dan gratis voor een brak systeem. De pompen bij de tankstations wijken altijd bizar ver af. De nauwkeurigste bij mij in de buurt geeft constant 0.3 bar teveel aan, de onnauwkeurigste zit doet 0.5 bar te weinig.
En waarmee meet jij het dan?

Ik heb zelf ook een flinke compressor en een simpel spanningsmetertje van een paar euro, wijken ook aardig af van elkaar. Ik weet nooit welke ik moet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Ben ook in de markt voor winterbanden. De Kwikfit heeft 't bij mij al verknald wegens compleet onduidelijke site zonder enige indicatie van de kosten :(

Iemand andere tips? Bij Euromaster heb ik nu een duidelijk beeld van de kosten. +/- 250 euro voor 4 banden, 18 euro voor het wisselen en 8 euro pj voor opslag.

[ Voor 15% gewijzigd door havana op 25-10-2010 09:53 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat dat betreft verkloot elke aanbieder van banden het. Er wordt altijd geadverteerd met prijs incl montage, zonder balanceren en zonder ventielen en meestal ook excl verwijderingsbijdrage. Vraag is dan:
- wat is de verwijderingsbijdrage
- welke malloot monteert nieuwe banden zonder nieuwe ventielen, en wat kosten die
- welke malloot monteert nieuwe banden zonder balanceren, en wat kost dat

Ik ben een eerlijke garage gewend die gewoon de kosten adverteert waarin alles al verwerkt is, en dan nog sta ik soms te kijken van de dure 2 halen 3 betalen advertenties (nee! geen typo!) van toko's als euromaster waar vervolgens nog veel verborgen kosten achter de aanbieding vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

!null schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 09:43:
[...]

En waarmee meet jij het dan?
Ik heb recent een keer meegewerkt aan een onderzoek naar de kwaliteit van die pompen, daarbij moest ik met geijkte meters de boel controleren.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

AtleX schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 09:24:
[...]

De Tango bij ons heeft alles behalve een brak systeem. Ding is in ieder geval nieuwer dan bij veel andere pompstations.
_JGC_ schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 09:43:
[...]

Daarom leg ik ze ook gewoon thuis in de schuur.
Idem hier, ze liggen/hangen nog in de schuur. (ik heb zo'n steun waar ze boven elkaar hangen, 15 euro bij de Aldi ofzo)
Weet niet wat dat is met sommige mensen, zodra er een lampje vervangen moet worden of een wiel verwisseld moet worden gaan ze ineens weer naar de dealer.
Je moet natuurlijk wel de ruimte hebben om ze op te kunnen slaan.

[ Voor 34% gewijzigd door MrSleeves op 25-10-2010 10:12 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Ik pomp mijn banden gewoon op met mijn hogedruk fietspomp.

@ JGC

Ik heb om die reden twee lokale kleinere bandenboeren nu maar eens gemaild voor een offerte. Grote jongens met hun misselijke marketingstrategie gun ik mijn zuur verdiende centen niet :r

[ Voor 63% gewijzigd door havana op 25-10-2010 10:11 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 09:05:
...Op welk forum je ook kijkt, overal wordt de discussie over "winterbanden wel/niet" gevoerd en overal leidt de discussie ertoe dat er een...

...kamp met voorstanders is die je voor gek verklaren als je met zomerbanden blijft rijden en een...

...kamp met verstokte zomerbandrijders die het allemaal maal onzin vinden, alle testresultaten naar het rijk der fabelen verwijzen, er op wijzen dat er in NL nauwelijks sneeuw valt, dat winterbanden alleen nuttig zijn als je naar wintersport gaat én alles wordt beargumenteerd met het feit dat ze al jaaaaarenlang schadevrij de winter doorglibberen op hun zomerbanden...
Aan het aantal woorden wat je besteedt aan beiden kampen kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat jij in de eerste categorie valt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, waarbij de zomerbandrijders met argumenten en meetresultaten komen blijft de winterbandenbrigade maar herhalen dat onder de 7 graden de winterband beter presteert. Dat is inmiddels al heel vaak ontkracht, maar toch blijft de winterbandenbrigade de zomerbandrijders belachelijk maken.

Zolang de winterbandenbrigade niet erkent dat ook hun band een compromis is, zal deze discussie gevoerd blijven worden. Daarbij hoor je nooit iemand over de winterbandrijders die ver in de lente nog op winterbanden rijden terwijl de remafstanden dan ook aanzienlijk groter zijn.

Om nog maar te zwijgen over de mensen die hun winterbanden in de zomer oprijden :F

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2010 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:05:
Wat dat betreft verkloot elke aanbieder van banden het. Er wordt altijd geadverteerd met prijs incl montage, zonder balanceren en zonder ventielen en meestal ook excl verwijderingsbijdrage. Vraag is dan:
- wat is de verwijderingsbijdrage
- welke malloot monteert nieuwe banden zonder nieuwe ventielen, en wat kosten die
- welke malloot monteert nieuwe banden zonder balanceren, en wat kost dat

Ik ben een eerlijke garage gewend die gewoon de kosten adverteert waarin alles al verwerkt is, en dan nog sta ik soms te kijken van de dure 2 halen 3 betalen advertenties (nee! geen typo!) van toko's als euromaster waar vervolgens nog veel verborgen kosten achter de aanbieding vandaan komen.
Bij zowel euromaster als profile staat duidelijk op de site wat alles kost hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Op de website ja, maar niet in de folder. Dan nog de prijzen die ze hanteren... balanceren personenwagenband: 14,80 euro. Wat zijn dat voor prijzen? Voor dat geld mogen ze mijn velgen ook wel richten, dat ga ik niet betalen voor balanceren. Bij de eerlijke garage is de all-in prijs voor monteren + balanceren + ventielen + verwijderingsbijdrage misschien 10 euro hoger dan die van een kale band, en dan nog zitten ze met de kale bandenprijs rond het bedrag wat een euromaster rekent. Snap je nu waarom de banden bij de euromaster altijd in de aanbieding zijn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Laatst online: 01:03

Aapje

Opel-beun
Mijn theorie van winterbanden met 4,5mm profiel (rondom) hebben meerwaarde tegenover zomerbanden is wel goed toch? Kan voor een zachte prijs nmlk een setje velg+winterband krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:41:
Op de website ja, maar niet in de folder. Dan nog de prijzen die ze hanteren... balanceren personenwagenband: 14,80 euro. Wat zijn dat voor prijzen? Voor dat geld mogen ze mijn velgen ook wel richten, dat ga ik niet betalen voor balanceren. Bij de eerlijke garage is de all-in prijs voor monteren + balanceren + ventielen + verwijderingsbijdrage misschien 10 euro hoger dan die van een kale band, en dan nog zitten ze met de kale bandenprijs rond het bedrag wat een euromaster rekent. Snap je nu waarom de banden bij de euromaster altijd in de aanbieding zijn? ;)
mwoah.

Ik ben nu ook bezig met winterbanden. Ik kan bij de euromaster goodyear ultragrip 7+ in de maat 205/55 R16 krijgen voor 500,- compleet waarbij je bij 4 banden 1 band gratis krijgt. Als ik dezelfde banden op internet bestel dan vind ik ze voor 110 euro per stuk. Dat maakt dus 440 voor een setje. Als balanceren en de rest 10 euro zou kosten dan zou me dat 20 euro schelen op de prijs bij euromaster. Voor dat kleine beetje verschil lig ik niet wakker en heb ik er ook nog eens geen extra werk mee. Wanneer ik bij euromaster de volle mep zou moeten betalen voor alle 4 de banden dan zou het bestellen op internet pas aantrekkelijk worden.

update
Net bij euromaster geweest. Het is blijkbaar ontzettend moeilijk om aan die banden te komen. Ik heb ze vriendelijk bedankt en ben naar mijn garage gegaan. Die had nog een setje vredestein banden staan die volgens de monteur nog geen 100 euro 't stuk kosten. Woensdag gaat de auto er heen voor een nieuwe APK en dan gaan direct de winterbanden er op.

[ Voor 12% gewijzigd door Kaasplank op 25-10-2010 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Vorig jaar mijn winterbanden bij Profile tyrecenter gekocht. Via de site besteld en ik liet ze op mijn huidige velgen leggen. Prima service! Snel, vakkundig en de website werkt erg goed en makkelijk.

Heb toen Vredestein Snowtrack 3 gekocht in de aanbieding. Erg tevreden tot nu toe. Had ze eigenlijk gekocht voor de wintersport (en heb ze ook flink nodig gehad, zowel in Oostenrijk als in Duitsland) maar door het weer hier in Nederland kwamen ze ook thuis goed van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Aapje schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:54:
Mijn theorie van winterbanden met 4,5mm profiel (rondom) hebben meerwaarde tegenover zomerbanden is wel goed toch? Kan voor een zachte prijs nmlk een setje velg+winterband krijgen :)
Winterbanden moeten minimaal 4mm zijn, die van 4.5mm zijn dus bijna op. Je hebt er misschien een maand voordeel van, daarna eigenlijk alleen maar nadeel, aangezien met 4mm profiel je waaierprofiel weg is en je eigenlijk gewoon zomerbanden met zachter dan normaal rubber overhoudt.
Nieuwe winterbanden hebben om die reden ook meer profiel dan een nieuwe zomerband. In het eerste jaar zullen ze vanwege dat hogere profiel meer water afvoeren, maar omdat ze relatief snel slijten is dat voordeel na 1 seizoen ook al vervlogen.

Reken voor een setje stalen velgen iets van 100-120 euro, voor die prijs kan je stalen velgen bij de meeste demontagebedrijven kopen. Als je set versleten banden op velg rond die prijs ligt kan je het doen, maar reken er maar op dat je met die banden niet de hele winter doorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aapje schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:54:
Winterbanden verliezen hun groot deel van hun werking onder de 4mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Weet dat winterbanden onder de 4mm weinig nut hebben... Maar hebben ze alsnog voordelen tegenover Zomerbanden?

Hoef in principe alleen deze winter ermee te rijden.

Kratje bier voor LM-Velgen met 4,5mm winterbanden trouwens. Dus hoef geen velgen te kopen e.d. en ze liggen al erop :)

[ Voor 26% gewijzigd door Aapje op 25-10-2010 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Voor kratje bier gewoon doen, die velgen, mits ze recht zijn, zijn al meer waard dan dat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hierboven: hoorde vanmorgen op het nieuws dat in Duitsland de boete naar 40 euro ging voor rijden in de sneeuw met zomerbanden met 80 euro als het ook daadwerkelijk gevaar oplevert. Ik zou wat dat betreft niet naar Duitsland gaan met zomerbandjes als er sneeuw verwacht wordt.
Ik maak veel kilometers in Dld + Au en rij al jarenlang met winterbanden. Vorig weekend is er nog een pakje sneeuw gevallen in de regio waar ik tot vrijdagmiddag was met mijn zomerbanden, zo vroeg in het seizoen was ook voor mij een verrassing.

De reden dat ik reageerde op de regelgeving in DLD, was omdat een ander schreef dat je bekeurd kunt worden zodra je de grens overgaat maar dat is absoluut niet correct.
De regelgeving is vrij onduidelijk waardoor velen er vanuit gaan dat je verplicht bent om winterbanden te gebruiken in Dld. In AU al eens een interessant artikel gelezen omdat de politie daar het ook onduidelijk vind en daarom ook nauwelijks bekeurd.
Wie bepaalt er namelijk dat er sprake is van winterse omstandigheden en wie bepaalt dat een ongeluk is veroorzaakt door het gebruiken van zomerbanden? Een stukje "glad ijs", die regeltjes >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aapje schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:18:
Weet dat winterbanden onder de 4mm weinig nut hebben... Maar hebben ze alsnog voordelen tegenover Zomerbanden?

Hoef in principe alleen deze winter ermee te rijden.

Kratje bier voor LM-Velgen met 4,5mm winterbanden trouwens. Dus hoef geen velgen te kopen e.d. en ze liggen al erop :)
Doen dus, volgend jaar een nieuwe setje banden online kopen en je kunt weer jaren voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Maar het heeft dus voordeel tegenover Zomerbanden.. dat vraag ik nmlk want mij gaat 't meer om de moeite om te wisselen. ??

Prijs gaat 't duidelijk niet om. De lm-velgen ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 07:55:
* of je moet zoiets laten monteren... Ook áls je het ooit voor elkaar krijgt in een slip te raken, merk je niet zo veel als je je voorganger raakt ;)

Dat is wel mogelijk, dit is de normale rally kar van Ken Block, best gaaf als je door de sneeuw moet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 22:38

TMoose

Mooooooose !!

d-motion schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 00:11:
Leuk topic...

3 jaar geleden met heb ik in Oostenrijk erg veel plezier gehad van de combinatie legacy en snowtrac :) Vooral bij optrekken merk je dat je VEEL meer grip hebt. Bij remmen geeft het geen voordeel t.o.v. 2WD. Afremmen op de motor gaat echter ook via de 4 wielen, en dat is vooral bij afdalingen en stuk stabieler dan afremmen op de motor bij voorwielaandrijving.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 21:06

d-motion

zow... en dan nu...

TMoose schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 14:38:
[...]

3 jaar geleden met heb ik in Oostenrijk erg veel plezier gehad van de combinatie legacy en snowtrac :) Vooral bij optrekken merk je dat je VEEL meer grip hebt. Bij remmen geeft het geen voordeel t.o.v. 2WD. Afremmen op de motor gaat echter ook via de 4 wielen, en dat is vooral bij afdalingen en stuk stabieler dan afremmen op de motor bij voorwielaandrijving.
Zoals het ernu uitziet ga ik niet naar het buitenland... maar aangezien ik toch redelijk wat rij ga ik maar eens op zoek naar een set goedkope velgen en goede banden... Eens kijken wat voor mij een beetje leuke set gaat kosten...

WWW.RC5.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voor het wisselen kan je het beste gewoon naar een naamloze autogarage gaan, ik laat ze hier altijd voor 7,50 per band wisselen incl balanceren etc. 2 andere naamloze garages in de buurt vragen 10euro per band, dit is vaak een stuk minder dan de "merk" autobanden centrums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Fulda Kristall Montero 3 zijn geen harde stuiterbanden!

Ik vond mijn auto met nieuwe winterbanden helemaal niet lekker rijden, en was vandaag op onderzoek uit gegaan.
De garage heeft ze gemonteerd op de velgen en op de auto. Dan ga je ervanuit dat alles in orde is.

Niet dus; De linkerbanden waren voorzien van 2.6 bar luchtdruk (bij 11 graden), en de rechterbanden waren voorzien van 3.0 bar luchtdruk. Nu staan ze weer op 2.3 bar. Hetzelfde als mijn zomerbanden en rijden ze prima.

Kuil banden in Engelbert, let op je bandenspanning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
_JGC_ schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 09:43:
[...]

Daarom leg ik ze ook gewoon thuis in de schuur. Oppompen bij tankstation als ik daar tijd en zin voor heb, en in een klein uurtje vervangen als ik daar tijd en zin voor heb. Zo lastig is het niet om het zelf te vervangen. Weet niet wat dat is met sommige mensen, zodra er een lampje vervangen moet worden of een wiel verwisseld moet worden gaan ze ineens weer naar de dealer.
Als leaserijder krijg je die winterbanden niet eens mee, die gaan na de winter in de opslag. Dus dan moet je wel naar een banden montage toko. Gelukkig heb ik 2 maanden geleden al een afspraak gemaakt, had nog alle keus :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:13
Blasterxp schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 19:27:

Ik vond mijn auto met nieuwe winterbanden helemaal niet lekker rijden, en was vandaag op onderzoek uit gegaan.
De garage heeft ze gemonteerd op de velgen en op de auto. Dan ga je ervanuit dat alles in orde is.

Niet dus; De linkerbanden waren voorzien van 2.6 bar luchtdruk (bij 11 graden), en de rechterbanden waren voorzien van 3.0 bar luchtdruk. Nu staan ze weer op 2.3 bar. Hetzelfde als mijn zomerbanden en rijden ze prima.

Winterbanden horen volgens mij iets harder te zijn als zomerbanden. Op je banden staat als het goed is hoeveel er max in mag, als je daar 1-1,5 bar onder gaat zitten zit je meestal wel goed en comfortabel.

Ik doe er meestal 2,5 -2,8 in (Michelin Alpin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Blasterxp schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 19:27:

Heel veel garages doen maar wat. Ik ben een keer in discussie gegaan met een monteur die zei dat hij alle banden op 2.5 bar oppompte en dat dat beter was dan een te lage bandenspanning. Dat het contactoppervlak fors afneemt en daardoor de temperatuur hoger wordt en de grip lager, was volgens hem niet gevaarlijk genoeg om de moeite te nemen om even in de deurstijl of bij de tankdeksel te kijken.

Vorige week mijn vader ook, krijgt 2 nieuwe banden voor (nog zoiets, nieuwe banden horen achter, niet voor), begon na een halfuur rijden het lampje van de bandenspanning te branden. Het blijkt dat de Seat Leon is uitgerust met een sensor die de wielomtrek meet, en als wielen links en rechts teveel afwijken door te hoge of te lage spanning, dat het lampje gaat branden. Is overigens ook leuk als je om door de APK te komen een halfversleten band vervangt door een nieuwe, mag je de andere kant ook doen wil dat lampje uit gaan.
Master__R schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 19:42:
[...]
Winterbanden horen volgens mij iets harder te zijn als zomerbanden. Op je banden staat als het goed is hoeveel er max in mag, als je daar 1-1,5 bar onder gaat zitten zit je meestal wel goed en comfortabel.

Ik doe er meestal 2,5 -2,8 in (Michelin Alpin).
Er wordt aangeraden om met 0.2 bar extra te gaan rijden, dus als je normale bandenspanning 2.4 is, dan doe je met winterbanden 2.6.

[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 25-10-2010 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 19:44:
[...]
Is overigens ook leuk als je om door de APK te komen een halfversleten band vervangt door een nieuwe, mag je de andere kant ook doen wil dat lampje uit gaan.
Banden moet je altijd per paar vervangen tenzij het profielverschil minimaal is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Blueone schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 20:12:
[...]
Banden moet je altijd per paar vervangen tenzij het profielverschil minimaal is
In de praktijk gebeurt dat dus lang niet altijd. Voor de APK boeit het ook geen zak, die eist gewoon dat de band onbeschadigd is en dat de profieldiepte 1.6mm of meer is. Verder moeten de beste banden achter, maar er zijn maar weinig monteurs die dat doen. Bij de meeste garages worden de voorste banden achter gelegd en komen er voor 2 nieuwe banden. Bij een heleboel auto's maakt dat niet zoveel uit, maar als je dat bij een bijvoorbeeld een Peugeot 206 probeert lig je al snel uit de bocht als je niet oppast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Hoe komt dat eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 19:44:
[...]

Heel veel garages doen maar wat. Ik ben een keer in discussie gegaan met een monteur die zei dat hij alle banden op 2.5 bar oppompte en dat dat beter was dan een te lage bandenspanning. Dat het contactoppervlak fors afneemt en daardoor de temperatuur hoger wordt en de grip lager, was volgens hem niet gevaarlijk genoeg om de moeite te nemen om even in de deurstijl of bij de tankdeksel te kijken.
2,5 bar is voor de meeste auto's ook gewoon toegestaan.
Omdat je overstuur amper kunt corrigeren bij een voorwielaangedreven auto.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:08:
[...]
[...]
Die 2.5 bar is voor moderne auto's vaak geen probleem nee, de meesten zitten ergens rond 2.4, sommigen nog iets hoger. Voor oudere auto's is 2.5 gewoon veel te veel, mijn vorige auto heeft ook een tijdje op 2.5 gereden terwijl er 2.1 in moest, wat als gevolg had dat het midden van het loopvlak versleet terwijl de kanten nog lang nog niet op waren.

Wat betreft dat overstuur, hangt erg veel van de auto af. Heeft te maken met het gewicht van de auto en de verdeling daarvan op de wielen. Verder spelen dingen als vering ook nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:22

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:08:
[...]

[...]

Gecontroleerd overstuur is bij lange FWD's soms wél de makkelijkste manier om een bocht te nemen bij (heel) glad wegdek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 21:54
Jep :) Gewoon extra gas geven om hem recht te trekken. Met een RWD ben je dan best wel verloren...

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Beerkeeper schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 07:33:
Jep :) Gewoon extra gas geven om hem recht te trekken. Met een RWD ben je dan best wel verloren...
Beter is het om gewoon wat rustiger te rijden. Dat extra gas is leuk totdat het iets verderop in de bocht nog net iets gladder is en je er helemaal finaal uitknalt......
Verder kun je met een RWD als je weet wat je doet nog veel makkelijker driftend de bocht door maar dat is weer een ander verhaal.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

redwing schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 07:39:
[...]

Beter is het om gewoon wat rustiger te rijden. Dat extra gas is leuk totdat het iets verderop in de bocht nog net iets gladder is en je er helemaal finaal uitknalt......
Verder kun je met een RWD als je weet wat je doet nog veel makkelijker driftend de bocht door maar dat is weer een ander verhaal.
Ik zeg ook niet dat je rallye-style de bocht door moet driften, maar bij echt goed ijzel is meer dan stapvoets (= langzamer dan wandelen) onmogelijk tenzij je een beetje 'creatief' met de handrem rijdt.

Jammer dat mensen bij een rijbewijs alleen maar leren hoe een auto werkt en hoe de regels in elkaar steken. Ik heb al eerder geroepen dat een verplichte slipcursus bij elk rijbewijs geen slechte zet zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
HTT-Thalan schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 08:15:
[...]

...

Jammer dat mensen bij een rijbewijs alleen maar leren hoe een auto werkt en hoe de regels in elkaar steken. Ik heb al eerder geroepen dat een verplichte slipcursus bij elk rijbewijs geen slechte zet zou zijn.
Dat zou inderdaad geen overdreven luxe zijn inderdaad. Al is het alleen maar om het feit dat je dan al eens gevoeld hebt hoe het is als de auto glijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ik zeg ook niet dat je rallye-style de bocht door moet driften, maar bij echt goed ijzel is meer dan stapvoets (= langzamer dan wandelen) onmogelijk tenzij je een beetje 'creatief' met de handrem rijdt.
En wat ik zeg is dat je dan dus beter stapvoets kunt gaan rijden :+ Als je zo weinig grip hebt kun je wel 'creatief' met de handrem gaan rijden maar aangezien je schijnbaar geen grip hebt kun je toch echt beter dan maar langzaam/niet gaan rijden. Of denk je dat je zonder grip met je handrem wel even uit kunt wijken als je toch iets over het hoofd hebt gezien/fout hebt ingeschat.
Zodat iedereen 'creatief' met een handrem door de bocht gaat rijden ? Ja, dan zal de weg echt veiliger worden. Ik geloof dat dat ook net de reden was waarom mensen die een slipcursus gehad hebben gemiddeld meer ongelukken maken. Ze proberen meer uit omdat ze 'weten' wat de auto doet en daarmee gaat er juist vaker iets mis :P

Oh en ja, ik heb ook een slipcursus gehad en dat was heel leuk/leerzaam, maar wat ik er ook zag is dat je zoiets echt niet in een dagje leert. Het verschil tussen hoe mensen reageren is gewoon echt enorm, de ene haalt de auto met een vinger uit de slip, de ander stuurt continue de verkeerde kant op en zal het nooit leren.

[ Voor 11% gewijzigd door redwing op 26-10-2010 11:24 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wordt wel vaker geroepen helaas bleek uit de proef dat het aantal ongevallen juist toenam. De overmoed die jonge rijders hebben wordt namelijk alleen maar gevoed door de slipcursus.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2010 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 08:15:...Jammer dat mensen bij een rijbewijs alleen maar leren hoe een auto werkt en hoe de regels in elkaar steken. Ik heb al eerder geroepen dat een verplichte slipcursus bij elk rijbewijs geen slechte zet zou zijn.
Ik zou eerder ijveren voor meer aandacht voor defensief rijden. Oftewel, voorkomen dat mensen in de problemen komen in plaats van ze leren hoe ze uit de problemen komen. Het eerste is veel effectiever en kweekt geen overmoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Roenie schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 09:09:
[...]
Ik zou eerder ijveren voor meer aandacht voor defensief rijden. Oftewel, voorkomen dat mensen in de problemen komen in plaats van ze leren hoe ze uit de problemen komen. Het eerste is veel effectiever en kweekt geen overmoed.
@ jou en de rest, op zich hebben jullie een punt. Jeugd heeft inderdaad een tendens naar overmoed in het verkeer, maar op één of andere manier heb ik het gevoel dat goed om kunnen gaan met je voertuig voor veel nederlanders in het hedendaagse verkeersbeeld een vergeten kunst aan het worden is.

Misschien dan toch maar, net als bij oudjes, om de zoveel jaar een 'checkup' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:19

ST10©DE

Dus.............

Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:25:
[...]

Wie bepaalt er namelijk dat er sprake is van winterse omstandigheden en wie bepaalt dat een ongeluk is veroorzaakt door het gebruiken van zomerbanden? Een stukje "glad ijs", die regeltjes >:)
Dat is dan ook de reden dat nu de regels in Duitsland verandert zijn en de boete's verdubbelt. Dus als je komende winter naar Duitsland gaat, zou ik zeker winterbandjes eronder leggen. De duitse verkeersminister pleit er zelfs voor om de nieuwe duitse regels voor de hele EU te laten gelden.

Overigens was ik afgelopen weekend in Duitsland en het viel me op dat daar al erg veel met winterbanden werd gereden.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P. Mekes schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:34:
[...]

Dat is dan ook de reden dat nu de regels in Duitsland verandert zijn en de boete's verdubbelt. Dus als je komende winter naar Duitsland gaat, zou ik zeker winterbandjes eronder leggen. De duitse verkeersminister pleit er zelfs voor om de nieuwe duitse regels voor de hele EU te laten gelden.
Inderdaad, want de weersomstandigheden voor Duitsland gelden in heel Europa. Graag zou ik zien dat de winterbandrijders bij droog wegdek en temperaturen boven 0 ook gewoon bekeurd worden. Het is enorm hypocriet dit maar één kant op te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:12
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:50:
[...]

Inderdaad, want de weersomstandigheden voor Duitsland gelden in heel Europa. Graag zou ik zien dat de winterbandrijders bij droog wegdek en temperaturen boven 0 ook gewoon bekeurd worden. Het is enorm hypocriet dit maar één kant op te laten werken.
Dat heeft toch niks met hypocriet zijn of niet te maken. Gaat puur om de veiligheid.
Het is veiliger om met winterbanden bij tempraturen boven 0 te rijden dan met zomerbanden onder die tempratuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommzz schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:00:
[...]

Dat heeft toch niks met hypocriet zijn of niet te maken. Gaat puur om de veiligheid.
Het is veiliger om met winterbanden bij tempraturen boven 0 te rijden dan met zomerbanden onder die tempratuur.
Keer op keer is aangetoond dat dit niet het geval is. Wanneer geven jullie eindelijk eens toe dat ook de winterband een compromis is en eentje die eigenlijk alleen maar bij sneeuw goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Roenie schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 09:09:
[...]
Met defensief rijden haal je al veel, maar met defensief rijden kan je niet voorkomen dat je toch gaat glijden bij ijzel of sneeuw. Afgelopen winter heb ik op 1 van de laatste dagen van de gladheid verschrikkelijk defensief gereden, en toch ging ik juist uitgerekend die dag dwars en ben ik tot 2 keer uit de bocht gegleden (bij lagen snelheid en gelukkig alles zonder schade). De andere dagen was ik juist lekker offensief aan het rijden en waar ruimte was, de auto dwars aan het gooien.
Overigens dit allemaal in een oude BMW zonder traction control en alleen ABS, maar met winterbanden.

En ik kan je echt melden, met een RWD-auto rij je aanzienlijk makkelijker door sneeuw dan met een fwd. Het is onkunde en ingrijpen van systemen als TC die het bij echte gladheid moeilijk maken (daarom kan je een TC ook uitschakelen, op een besneeuwde ondergrond met minimale grip kan TC je behoorlijk tegenwerken om op gang te komen). Er is bijv. ook geen vaste regel die zegt dat je alleen zonder wielspin weg moet rijden. Soms is het handiger om juist wel wielspin te hebben (zodat de auto zich bijv. door die paar cm sneeuw heen kan graven en grip krijgt op de weg). Maar soms ook juist niet.

Een slipcursus (of eigenlijk rijvaardigheidscursus) is in mijn ogen zeker wel nuttig. Ik heb dit jaar een halve dag een dergelijke cursus mogen doen en ik merkte dat er zeker wel punten waren die ik bij heb geleerd. Frustrerend genoeg kan ik bepaalde dingen bijv. erg goed (driften/powersliden), maar andere dingen die eigenlijk belangrijker zijn, weer niet (zoals uit een slib ineens grip krijgen met de voorwielen.. wat kan gebeuren als je in een berm komt).

Wat betreft de centrale vraag van dit topic, de winterbanden liggen al klaar, nu nog een moment om ze te monteren. Maar eigenlijk moeten ze vervangen worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:19

ST10©DE

Dus.............

Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:12:
[...]

Keer op keer is aangetoond dat dit niet het geval is. Wanneer geven jullie eindelijk eens toe dat ook de winterband een compromis is en eentje die eigenlijk alleen maar bij sneeuw goed werkt.
Dat is nog maar de vraag. Er is aangetoond dat bij droog weer en 5 graden de zomerband nog beter remt dat de winterband. Echter, het verschil is een stuk kleiner dan bij 20 graden. De vraag is dan ook waar het omslagpunt ligt. En dit kan best bij 0 graden liggen.

Natuurlijk is de winterband ook een compromis. De ideale band voor elke weersomstandigheid bestaat uiteraard niet. En de 7 graden grens die je elke keer hoort lijkt me een commerciele grens. Maar ik denk serieus dat je van december tot en met half maart veilig(er) op winterbanden kan rijden.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Pagina: 1 ... 5 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.