Gladheid door ijzel, oftewel daar hadden je winterbanden je niet bij geholpen omdat die op ijs/ijzel ook totaal geen grip hebben. Verder rijd je je niet dood omdat je geen grip hebt, maar omdat je te hard rijd. Als je met hagel zonder je rijstijl aan te passen door rijdt kun je onafhankelijk van je type band er gewoon op wachten totdat het fout gaat.JdM schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 19:16:
* JdM gaat waarschijnlijk een hoop "ja maar" en "als" over zich heen krijgen en rent daarom bij voorbaat al weg
Wat zou er gebeurd zijn als deze mensen allemaal winterbanden hadden gehad ........ of hebben winterbanden echt alleen zin als het sneeuwt
Beter gezegd, bij temperaturen boven de 0-5 graden presteren zomerbanden beter, daaronder winterbanden. Het grote verschil zie je pas echt bij sneeuw, maar ik mag hopen dat je dan zowiezo al langzamer rijd. Verder krijg je het grote verschil voor zomerbanden als het boven de 15 graden komt.Winterbanden hebben zin als het sneeuwt, bij lage temperaturen en goede wegomstandigheden (lees: droog wegdek) kunnen zomerbanden ook goed presteren.
Kijk eens naar het nieuws, dagelijks rijden 10-tallen zich in de kreukels of het nu goed of slecht weer is. b.v. http://www.112brabant.nl/...toreportages&foto_id=4286Maar: Ik heb nog nooit gezien dat mensen door "spontaan lekker weer" zichzelf finaal in de kreukels rijden, dat geldt voor zowel de mensen die op dat moment op winterbanden rijden als op zomerbanden.
Dit is het standaard verhaal wat ik al eerder heb aangegeven in dit topic (vorig jaar alIk lees wel (zie hierboven) dat onder onverwachte (slechte) omstandigheden, een ernstig ongeval regelmatig voorkomt.
Doe mij maar lekker mijn winterbanden, die had ik ook gemonteerd als ik niet twee keer naar Oostenrijk ga voor een wintersportvakantie. De reden hiervoor staat in het betreffende artikel.
Heel simpel gezegd heb je in Nederland pas echt voordeel van winterbanden als het sneeuwt. Voor de rest zijn zomerbanden minstens net zo goed. Kijk maar naar het weer dat het nu is, midden in de nacht zijn winterbanden net iets beter, overdag de zomerbanden. Dus tenzij je dagelijks je banden aanpast aan het huidige weertype hebben sneeuwbanden alleen voordeel als het echt sneeuwt. Ik heb zelf ook winterbanden, maar die gaan er pas op als het echt minstens een weekje aan het vriezen is.
En jij vergeet dat de meeste mensen hun banden pas terug wisselen als het alweer een maandje 10+ is ?JdM schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 19:51:
Je vergeet de onverwachte omstandigheden voor het gemak even?
Klopt, alleen hoe vaak kom je een hagelbui tegen en hoe vaak is het in Nederland in de winter boven de 5 graden ? Ik kan 100% zeker zeggen dat dat laatste heel wat vaker voor komt. Alleen dan hoor ik je niet zeggen dat je dat minder goed af zou gaan op winterbandenDat gaat me dan minder goed af als ik op normale banden zou rijden, onder de gegeven omstandigheden.
[ Voor 10% gewijzigd door redwing op 21-10-2010 20:09 ]
[removed]