Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.839 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
P. Mekes schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:20:
[...]

Dat is nog maar de vraag. Er is aangetoond dat bij droog weer en 5 graden de zomerband nog beter remt dat de winterband. Echter, het verschil is een stuk kleiner dan bij 20 graden. De vraag is dan ook waar het omslagpunt ligt. En dit kan best bij 0 graden liggen.

Natuurlijk is de winterband ook een compromis. De ideale band voor elke weersomstandigheid bestaat uiteraard niet. En de 7 graden grens die je elke keer hoort lijkt me een commerciele grens. Maar ik denk serieus dat je van december tot en met half maart veilig(er) op winterbanden kan rijden.
Dat vind ik ook. Het uitgangspunt is altijd zomerbanden, alleen bij hele lage temperaturen met kans om sneeuw en ijzel gaan de winterbanden eronder.
In de praktijk is dat ik ze wissel rond Sinterklaas en eind maart gaan ze er weer onderuit.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Tommzz schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:00:
[...]

Dat heeft toch niks met hypocriet zijn of niet te maken. Gaat puur om de veiligheid.
Het is veiliger om met winterbanden bij tempraturen boven 0 te rijden dan met zomerbanden onder die tempratuur.
Dat is toch onzin. Als je boven 0 met winterbanden rijdt is je remweg langer dan met normale banden, punt uit. Dus onveiliger. Dat het andersom mogelijk erger is boeit het niet, het is onveiliger, dus Fastmatti heeft gelijk.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ook gezien dat er flinke verschillen zijn in de winterbanden keuze.
zoals weggedrag, en remafstand.

ik heb hier thuis 2 setjes banden voor onder de auto.
zomerbanden zijn 225,65,R16 achter, en 215,65,R16 voor. (Maxxis Cooper R/T)
Winterbanden zijn 195/65/R16 voor voor en achter. (Continental)

dit omdat ik vaak voor langer tijd met de auto in duitsland ben en geen zin om een bekeuring of schuldvraag van de verzekering te moeten rechtvaardigen.

en plicht in duitsland is het niet, het enigste wat je verplicht bent als automobilist is om je bij slechte weersomstandigheden geen hinder of gevaar voor ander weggebruikers te zijn.
en niet dat je verplicht bent winterbanden onder de auto te hebben de gehele winter.

tevens is het mogelijk bij de duitse KFZ verzekeringen je premie lager te kunnen schalen bij het kunnen tonen dat je in bezit bent van winterbanden.

heb zelf vorige winter bij sneeuwval een kleine test uitgevoers met sneeuwanden & zomerbanden.
waar het glad was heb ik de automaat in 2 gezet, en sneeuwstand geactiveert. motorvermogen word bij tractie verlies verminderd, en zonder te veel gasgeven van de plek afgekomen.

winterbanden is dus een deel van de veiligheid. de manier waarop je auto ermee om gaat is ook weer afhankelijk.(ABS - gladheid met remmen, Traction-Control, etc)

oja, misschien niet ten gunste van verbruik, ik heb ca 100 kilo ballast in vorm van zandzakken achter in de auto d:)b :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:46
Wie heeft bewezen dat dat omslagpunt op 0 graden ligt? Tuurlijk, die 7 graden die de commerciele toko's ons willen laten geloven is ook nergens fatsoenlijk onderbouwd, maar waar leg je de grens? Ga jij ook elk jaar je zomerbanden vervangen omdat je remweg toeneemt naarmate die dingen meer slijten? Of je remblokken? Of je schokdempers? Of misschien meteen maar een andere auto kopen die beter remt?

In de wintermaanden zijn winterbanden gewoon over het algemeen beter dan zomerbanden. In alle andere maanden van het jaar horen die dingen er niet onder en ben je net zo onveilig als zomerbandenrijders in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:21

swtimmer

Ontrafelt het leven!

_JGC_ schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 15:02:
Wie heeft bewezen dat dat omslagpunt op 0 graden ligt? Tuurlijk, die 7 graden die de commerciele toko's ons willen laten geloven is ook nergens fatsoenlijk onderbouwd, maar waar leg je de grens?
Het lijkt me dat deze grens onafhankelijk wetenschappelijk aangetoond moet worden. Puur meet/rekenwerk. Pas dan kan je goed bepalen wat veiliger is. Denk ook aan type ondergrond. Ik kan me voorstellen dat op asfalt normale banden langer goed blijven werken dan op gladde klinker bijv. Een instituut als TNO lijkt mij uitermate geschikt om dit een keer goed te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

swtimmer schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 15:07:
[...]

Het lijkt me dat deze grens onafhankelijk wetenschappelijk aangetoond moet worden. Puur meet/rekenwerk. Pas dan kan je goed bepalen wat veiliger is. Denk ook aan type ondergrond. Ik kan me voorstellen dat op asfalt normale banden langer goed blijven werken dan op gladde klinker bijv. Een instituut als TNO lijkt mij uitermate geschikt om dit een keer goed te testen.
is al gedaan door de duitse adac ;)
http://www.youtube.com/watch?v=1Rjml25CHyU

en goedkope winterbanden test, resultaat is bedroevend slecht voor die ''billig'' bandjes
http://www.youtube.com/watch?v=sprvmVlWfVc

let op, duits gesproken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 11:54
Bij ons gaan de winterbandjes er komende week weer op, je weet maar nooit wanneer je opeens de kriebels krijgt en richting Alpen ‘moet’ >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
In de Consumentengids van deze maand staat ook een winterbandentest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 15:11:
[...]

is al gedaan door de duitse adac ;)
http://www.youtube.com/watch?v=1Rjml25CHyU

en goedkope winterbanden test, resultaat is bedroevend slecht voor die ''billig'' bandjes
http://www.youtube.com/watch?v=sprvmVlWfVc

let op, duits gesproken ;)
Ik kan hier op werk niet echt filmpjes kijken (geen geluid). Maar hebben ze in "labomgeving" op verschillende temperaturen (en dan nu 2, maar een hele reeks) getest?

Kijk ik zie ook in de ANWB test (http://www.anwb.nl/auto/t...st-winterbanden-2010.html) dat met echt slecht weer winterbanden beter presteren. Ik vraag me alleen echt af per wanneer en per wanneer presteren deze banden aanzienlijk slechter dan de normale band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

swtimmer schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:50:
[...]

Ik kan hier op werk niet echt filmpjes kijken (geen geluid). Maar hebben ze in "labomgeving" op verschillende temperaturen (en dan nu 2, maar een hele reeks) getest?

Kijk ik zie ook in de ANWB test (http://www.anwb.nl/auto/t...st-winterbanden-2010.html) dat met echt slecht weer winterbanden beter presteren. Ik vraag me alleen echt af per wanneer en per wanneer presteren deze banden aanzienlijk slechter dan de normale band.
ze hebben iig meer als 2 banden getest ;)
zo een beetje het gehele aanbod van dat jaar was op de testbank.

de vraag wanneer banden beter presteren is een goede. ik denk elk band anders? door bijvoorbeeld de zachtheid van de band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:40
Ik rijd nogsteeds op m'n Toyo R888's, beetje opletten als het regent, maar dat moet je altijd wel met die dingen. Ze zijn zo verschrikkelijk zacht dat ze bij lage temperaturen nog gewoon fatsoenlijk grippen.

Deze winter de auto ook niet nodig om mezelf te verplaatsen, dus hij gaat lekker op stal als het gaat sneeuwen :)

[ Voor 3% gewijzigd door ConZito op 26-10-2010 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:58:
[...]

ze hebben iig meer als 2 banden getest ;)
zo een beetje het gehele aanbod van dat jaar was op de testbank.

de vraag wanneer banden beter presteren is een goede. ik denk elk band anders? door bijvoorbeeld de zachtheid van de band?
Met die 2 doelde ik op 2 temperaturen, niet geheel duidelijk zie ik nu. Maar ja, ik twijfel er niet aan dat dit soort banden beter presteren in de sneeuw. Alleen moeten we niet vergeten dat west-europa over het algemeen niet de gehele tijd zo koud is. Zo is het hier nu (ik zit in de UK) 10 graden, toch zijn al meerdere mensen overgestapt op winterbanden. Ik vraag me dan af in hoeverre dit negatief is voor de prestaties van deze banden en in hoeverre deze mensen nu eigenlijk gevaarlijker af zijn dan wanneer ze niet geswitched zouden zijn. De ADAC, ANWB en consumentenbond test testen in voor Nederlandse bedoelingen extreme omstandigheden, dat is leuk voor als je naar Zwitserland op vakantie gaat maar niet nuttig als je iedere dag naar Utrecht tuft :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee, wat is dat nu?...

http://www.adac.de/infote...=40327&SourcePageId=31821
http://www.anwb.nl/binari...0/wb2010-185-65-r15-t.pdf

Rara wie heeft de test écht gedaan? En waarom presenteren ze beiden de resultaten alsof het hun eigen zijn? Prima natuurlijk als er samen gewerkt wordt, maar waarom daar niet gewoon eerlijk over zijn? Nou vooruit... De prijsindicaties zijn verschillend :/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2010 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 18:42:
Hee, wat is dat nu?...

http://www.adac.de/infote...=40327&SourcePageId=31821
http://www.anwb.nl/binari...0/wb2010-185-65-r15-t.pdf

Rara wie heeft de test écht gedaan? En waarom presenteren ze beiden de resultaten alsof het hun eigen zijn? Prima natuurlijk als er samen gewerkt wordt, maar waarom daar niet gewoon eerlijk over zijn? Nou vooruit... De prijsindicaties zijn verschillend :/
banden zijn in duitsland goedkoper ;)
dat is ook de reden dat ik in duitsland banden haal voor mijn auto.
hier zou ik ca 250 t/m 300 euro per band kwijt zijn (nederland)
in duitsland betaal ik voor mijn banden 95 euro per stuk incl montage en verwijdering (duitsland)

ik gok op ADAC, de duitse adac doet meerder test per band. maar word er ook naar de algehele levensduur gekeken van de band.

ik heb met mijn winterbanden nu ca 24.000 km gereden, en zou zo nog eens 25K erbij kunnen doen.
mijn zomerbanden heb ik al sinds dag 1 onder mijn auto, en heb er 37k mee gereden sindsdien.
en als ik de slijtage bekijk, nog eens goed voor minimaal 20K erbij, als niet meer _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:50
Heel simpel: Duitsland is veel groter, grotere afzetmarkt en meer leden voor een club als ADAC. Daarnaast worden Duitsers ontzettend geil van uitgebreide tests met tabellen, grafieken en meetresultaten, dus reken maar dat de ANWB die test van hun (zoals bekend) grote vrienden ADAC hebben overgenomen.

Edit:
En waarom ook niet? Het heeft geen enkele zin om in Nederland ook zo'n peperdure test te gaan doen als de Duitsers hem al gedaan hebben. Het klimaat in Duitsland is hetzelfde als het klimaat in Nederland, zeker voor die 70% winterbandengebruikers die ook op wintersport gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door dreamscape op 26-10-2010 21:50 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:28
_JGC_ schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 15:02:
In de wintermaanden zijn winterbanden gewoon over het algemeen beter dan zomerbanden.
Nogmaals, dat kun je niet zo makkelijk zeggen...... Zolang je op een droog wegdek rijdt zijn zomerbanden (als je naar de testen kijkt) tot rond het nulpunt beter. Als je dan bedenkt dat de gemiddelde temp in de winter rond de 3.3 graden ligt pleit dat voor de zomerband. Pas bij sneeuw/ijs zijn ze echt slechter maar dat heb je nu niet echt veel dagen per jaar, uit mijn hoofd was dat iets van 15 sneeuwdagen waarbij je ook nog moet bedenken dat er dan maar zelden sneeuw blijft liggen op de doorgaande wegen. Daarnaast moet je dan wel weer meetellen dat bij regen de winterbanden weer in het voordeel zijn en dan wordt het toch heel lastig om te zeggen wat beter is, zeker als je b.v. bij sneeuw de auto thuis kunt laten staan.

Stellen dat winterbanden in de winter over het algemeen beter zijn is dus nogal kort door de bocht, dat ligt echt aan de winter en of je de auto af en toe kunt laten staan.
In alle andere maanden van het jaar horen die dingen er niet onder en ben je net zo onveilig als zomerbandenrijders in de winter.
In tegenstelling tot wat ik hier boven schrijf over zomerbanden in de winter zijn winterbanden in de zomer echter in alle situaties slechter (ook, op een modderige weg dan misschien niet)

Het grote voordeel van winterbanden is vooral dat als het een keertje glad is je optimale banden ervoor hebt en dat als het beter weer is je toch maar iets minder grip hebt dan zomerbanden. Je hebt dus minder verrassingen, maar daarmee kun je nog steeds niet uitvlakken dat zomerbanden een groot gedeelte van de tijd toch de betere keuze zou zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:47:
Het klimaat in Duitsland is hetzelfde als het klimaat in Nederland, zeker voor die 70% winterbandengebruikers die ook op wintersport gaan.
Landklimaat versus zeeklimaat zou ik toch niet hetzelfde klimaat willen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:47:
Heel simpel: Duitsland is veel groter, grotere afzetmarkt en meer leden voor een club als ADAC. Daarnaast worden Duitsers ontzettend geil van uitgebreide tests met tabellen, grafieken en meetresultaten, dus reken maar dat de ANWB die test van hun (zoals bekend) grote vrienden ADAC hebben overgenomen.

Edit:
En waarom ook niet? Het heeft geen enkele zin om in Nederland ook zo'n peperdure test te gaan doen als de Duitsers hem al gedaan hebben. Het klimaat in Duitsland is hetzelfde als het klimaat in Nederland, zeker voor die 70% winterbandengebruikers die ook op wintersport gaan.
Dat de test wordt overgenomen daar is niets mis mee natuurlijk. Maar waarom dat niet gewoon vermelden en in plaats daarvan het presenteren als 'kijk eens wat voor moois de ANWB weer voor haar leden doet'.

In de intro staat nog 'met Europese zusterclubs' terwijl iets verder glashard staat 'De ANWB testte in totaal 28 winterbanden '. Kijk je op de ADAC site, besef je dat de ANWB nergens te bekennen is en gewoon wat centjes op tafel heeft gelegd voor de gegevens; de ADAC heeft een veel uitgebreider verslag en ook filmbeelden. Tsja, dat is een beetje lastig he? Met al die ADAC logo's, dus die heeft de ANWB dan maar niet overgenomen.

Let wel, het is goed dat het overgenomen wordt, maar ik walg een beetje van de houding en de verdoezeling. Ik betaal (2010 nog) een hoop centjes aan de ANWB, en verwacht dan ook op zijn minst gewoon een stukje eerlijke informatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2010 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 08:11:
[...]

Landklimaat versus zeeklimaat zou ik toch niet hetzelfde klimaat willen noemen.
Inderdaad. Daarom zie je al het verschil tussen West Nederland en Oost Nederland, bijvoorbeeld afgelopen winter. Oosten is veel harder getroffen, Duitsland nog erger. En nu ook weer een stuk eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:50
!null schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 09:36:
[...]

Inderdaad. Daarom zie je al het verschil tussen West Nederland en Oost Nederland, bijvoorbeeld afgelopen winter. Oosten is veel harder getroffen, Duitsland nog erger. En nu ook weer een stuk eerder.
En zo heeft Hamburg ook een zeeklimaat en Zuid-Limburg ook een landklimaat. Waar het mij om ging is dat gemiddeld genomen de omstandigheden behoorlijk vergelijkbaar zijn en de resultaten van een Duitse winterbandentest ook voor Nederland heel representatief kunnen zijn.

En mensen die op wintersport gaan richting Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk (toch een belangrijk deel van de winterbandengebruikers) hebben al helemaal te maken met de omstandigheden in Duitsland. Nogal wiedes.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
dreamscape schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 09:37:
[...]

En zo heeft Hamburg ook een zeeklimaat en Zuid-Limburg ook een landklimaat. Waar het mij om ging is dat gemiddeld genomen de omstandigheden behoorlijk vergelijkbaar zijn en de resultaten van een Duitse winterbandentest ook voor Nederland heel representatief kunnen zijn.
Ik had niet door dat het om de test ging, ik dacht om argumenten om het e.e.a bijvoorbeeld verplicht te maken.

Ik woon in de Randstad en hoef niet zo snel winterbanden, vind het niet zo nodig. Maar als ik zie hoe het er afgelopen winter in het Oosten van het land aan toe ging, dan kan ik me voorstellen dat je daar wat eerder naar winterbanden neigt. Zeker als je wat achteraf woont en men strooit niet zo uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Heeft er iemand ervaring met het halen van winterbanden in het buitenland?
Ik wil Michelin Alpin A4 of Goodyear ultragrip 7+ banden hebben op stalen velg maar niemand kan het spul meer leveren.

In Duitsland schijnt er nog wel een aardige voorraad te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik heb al aardig wat setjes gehaald bij http://www.autobandenmarkt.nl/, leveren (na betaling) binnen een week.

Vorige week nog beide banden besteld daar toevallig (voor vriendin en schoonouders).

Edit: Zie nu dat je compleet met velg wil, hebben ze ook wel geloof ik, maar geen ervaring mee.

[ Voor 20% gewijzigd door Master__R op 01-11-2010 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zelf heb ik gisteren via autobandenmarkt vier nieuwe zomerbanden besteld. Worden afgeleverd bij een garage in de buurt. Maar het bedrijf achter de site is dus in weze een Duits bedrijf want bij de daadwerkelijke bevestiging zie je Delticom AG staan. Afijn, heb gekozen voor Pirelli P4 Cinturato. Geen winterbanden genomen want de auto die ik heb gebruik ik sporadisch. En als ik het gebruik is het in het weekend voor kleine (vaak) stadsritjes. Dus met zo weinig km's (<3000km / jaar) ga ik er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 14:04
Joosie200 schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:59:
Zelf heb ik gisteren via autobandenmarkt vier nieuwe zomerbanden besteld. Worden afgeleverd bij een garage in de buurt. Maar het bedrijf achter de site is dus in weze een Duits bedrijf want bij de daadwerkelijke bevestiging zie je Delticom AG staan. Afijn, heb gekozen voor Pirelli P4 Cinturato. Geen winterbanden genomen want de auto die ik heb gebruik ik sporadisch. En als ik het gebruik is het in het weekend voor kleine (vaak) stadsritjes. Dus met zo weinig km's (<3000km / jaar) ga ik er niet aan beginnen.
Tja, dan heeft je post weinig met dit topic te maken ;)

Ik heb hoop dit jaar voor het eerst met winterbanden te gaan rijden.
Moet toch elke dag 100 km rijden voor woon-werk (niet over de snelweg) dus vind het wel een keer kunnen.

Het moet deze set gaan worden in 165/70/14 volgens mij:

Vredestein (Snowtrac 3?) met de volgende velgen:
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/albertcuyplaan/image002.jpg

Toch net wat mooier dan standaard zwart of grijs staal :)

De zomerbanden zijn 185/55/15 en de auto is een Fiat Punto 1.4 16v.

[ Voor 4% gewijzigd door Hoyden op 01-11-2010 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
van 185/55/15 naar 165/70/14? Is dat niet een beetje veel verschil in breedte? Is 175/65/14 niet een betere keuze dan? Heb je ook minder afwijking in de rolomtrek tov de originele maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 09:33
Vorige week ook 2 setjes Dunlop Wintersport 3D besteld (175/65/14 en 205/55/16). Heb ze al betaald maar laat ze pas in december monteren. Belachelijk dat er nog maar zo weinig te krijgen is, de mevrouw van de garage wist me te vertellen dat *knip* dit jaar al massaal in augustus voor winterbanden kwamen. 8)7

Modbreak:Dergelijke krachttermen dragen niets bij aan de discussie. Dat kan heel goed op een beschaafdere manier worden verwoord.

[ Voor 20% gewijzigd door Steffie op 15-11-2010 16:00 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dat krijg je met die hype. Massaal mensen wijsmaken dat je eind september al met winterbanden moet rijden en dat in combinatie met de winter van vorig jaar en de angst dat banden niet meer leverbaar zijn als de hel echt losbreekt. Op zich is het wel handig om ze al te hebben liggen voor de komende winter, maar ik zet ze er zelf nog niet onder, vorst op tijden dat ik de weg op moet ligt nog niet in het vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 14:04
_JGC_ schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 09:57:
van 185/55/15 naar 165/70/14? Is dat niet een beetje veel verschil in breedte? Is 175/65/14 niet een betere keuze dan? Heb je ook minder afwijking in de rolomtrek tov de originele maat.
Die breedte maakt me niet zoveel uit.
En de rolomtrek verschil is minimaal lijkt mij. (0,36%)

Die andere maat was natuurlijk wel een optie, maar prijs technisch was dit volgens mij beter.

[ Voor 12% gewijzigd door Hoyden op 02-11-2010 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:12
_JGC_ schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 11:13:
Dat krijg je met die hype. Massaal mensen wijsmaken dat je eind september al met winterbanden moet rijden en dat in combinatie met de winter van vorig jaar en de angst dat banden niet meer leverbaar zijn als de hel echt losbreekt. Op zich is het wel handig om ze al te hebben liggen voor de komende winter, maar ik zet ze er zelf nog niet onder, vorst op tijden dat ik de weg op moet ligt nog niet in het vooruitzicht.
Ik heb ze ook al besteld in september, maar ik vertik het om ze eronder te zetten zolang het structureel warmer is dan 5 graden. Zal wel begin december worden voor ze eronder komen. Vroeg besteld, dus goede prijs betaald en meer dan voldoende keus ;)
Zie er trouwens genoeg mensen nu al mee rijden... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:58

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb vorige maand een setje op de kop getikt voor mijn Octavia (bijna nieuwe stalen 14" velgen met bijna nieuwe banden, 8mm profiel). Ik twijfel alleen nog even wanneer ik ze eronder ga laten leggen, er wordt op de radio al veel geadverteerd met de Winterbandenwisselweken, maar ik vind het nog veels te warm daarvoor. Aan de andere kant zijn mijn zomerbanden voor wel redelijk versleten, dus wat is wijsheid :).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Net 4 nieuwe Snowtracs 3's + stalen velgen op de nieuwe Aygo gegooid.
Ook maar meteen de winterbanden op de Grande Punto gelegd, ook Snowtrac 3.
Echt perfecte banden, ik heb ze nu onder een paar auto's gehad en daarom weer een set voor de Aygo gekocht.

Wisselen doe ik altijd zelf, net 8 banden gedaan in anderhalf uur, na een week trek ik de bouten altijd nog een keer na.
Als ik een goede garagekrik had ging het nog snel, met zo'n standaard krikje is het best wel behelpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Hoyden schreef op maandag 01 november 2010 @ 20:34:
[...]

Tja, dan heeft je post weinig met dit topic te maken ;)
Wel degelijk, wie heeft winterbanden en zo ja waarom? Zo nee, waarom niet? Als ik nu de auto gewoon nodig had voor werk/studie e.d. en dus meer kilometers maak zou ik winterbanden eerder overwegen. Maar daar heb ik als student een OV-chipkaart voor. Dus tja.. de auto die ik heb is voor erbij, in het weekend. Dus maakte ik voor mij de afweging: dan maar geen winterbanden. Kosten/baten analyse.

Kost mij te veel in verhouding tot het profijt wat het je oplevert doordat ik weinig km's maak. Maar indien ik voor winterbanden zou kiezen zou ik net zoals jij en tig anderen voor Vredestein Snowtrac 3 gaan. Heb ze afgelopen jaar zelf meegemaakt in Zweden tijdens de kerst en die dingen doen wat ze moeten doen als winterband. Goed, ze liggen bij mijn zus straks onder de auto maar afijn, tis iig een geschikte band als je voor winterbanden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Wie heeft ervaring met GT Radial Champiro winterbanden? Ik ben op Marktplaats een setje van vier velgen met die banden tegengekomen voor mijn BMW. Nu kan ik alleen vrij weinig info vinden over die banden. In de ANWB-test van dit jaar (en vorige jaren) komen de banden niet voor. Ik schiet volgens mij niet heel veel op met waardeloze winterbanden, dan kan ik bij wijze van spreken net zo goed op zomerbanden blijven rijden.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik heb zelf Champiro zomerbanden aangetroffen onder de volvo die ik had voor mijn micra. Kon er ook niks over vinden wat mijn vermoeden bevestigt dat het gewoon no-name budgetspul is. Dan zullen winterbanden vast niet beter zijn. Dus ik zeg: get rid of them while you can, want tis net zo veilig om die onder je auto te hebben als babi pangang banden. (die stelselmatig als slecht te oordeel staan bij adac/anwb e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Daar was ik al bang voor. Ik kon mij al niet voorstellen dat de ANWB (en dus ook de ADAC) een set uitstekende winterbanden al jaren buiten hun test houden. Ga dus toch maar even verder kijken voor een setje fatsoenlijke winterbanden.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik rij in de winter gewoon op mijn zomersetje tot het weer echt slecht wordt: ijzel of sneeuw.
Setje heb ik in half uurtje gewisseld!
Zanniebal schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:53:
Heeft er iemand ervaring met het halen van winterbanden in het buitenland?
Ik wil Michelin Alpin A4 of Goodyear ultragrip 7+ banden hebben op stalen velg maar niemand kan het spul meer leveren.
Stuur mij maar een pm, ik woon in Duitsland. ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 18:53:
banden zijn in duitsland goedkoper ;)
dat is ook de reden dat ik in duitsland banden haal voor mijn auto.
hier zou ik ca 250 t/m 300 euro per band kwijt zijn (nederland)
in duitsland betaal ik voor mijn banden 95 euro per stuk incl montage en verwijdering (duitsland)
Banden zijn in Dld inderdaad goedkoper, maar zo'n overdreven prijsverschil zoals jij nu hier schetst is wel heel erg overdreven! Waarschijnlijk A-merk banden in NL en B-merk banden in Dld.
_JGC_ schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 09:57:
Maakt niks uit. Ik heb onder mijn auto de volgende setjes:
Zomer 205/40R18 (7x18") en winter 175/60R16 (5,5x16"), beiden (lichtmetaal) velgen zijn origineel MINI
De wintervelg is zelfs juist smaller dan de overige originele 16" velgen. Zijn op de markt gebracht als speciale wintervelg om eventueel sneeuwkettingen omheen te kunnen leggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Mini Poeper op 10-11-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Ik moet er binnenkort toch echt aan gaan geloven, het begint inmiddels wel erg spannend te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:25

Arfman

Drome!

Afgelopen weekend de winterbandjes er ook weer onder gelegd, 16" Dunlop Winter Sport 3D.

Overigens Bameel; de monteur die onze auto's onderhoudt werkt bij een garage, en die weigeren om Snowtrac 3's uit te leveren, zo ontzettend veel klachten hebben ze erover gehad (overmatig trillen, lijken alsof de vering van de auto loszit, en nog veel meer). Hij geloofde de klachten niet, heeft ze onder z'n Mazda gelegd en dacht vervolgens dat de versnellingsbak naar z'n grootje ging, zo trilde die auto. Bijzonder dat jij er dus zo tevreden over bent.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 22:30

Rejgun

Leven is Bier drinken

Ik geloof Bierkameel wel.

Ik ken zelf meerdere mensen (waaronder ikzelf :) ) die de snowtrac 3 hebben. En ik hoor enkel tevreden reacties. De Snowtrac 3 heef tinmiddels meerdere tests gewonnen. O.a die van de anwb, het Duitse ADAC,het Zwitserse TCS en het Oostenrijkse ÖAMTC.

Natuurlijk zit er verschil in bandenmaten en kunnen persoonlijke ervaringen anders zijn. Maar dit is voor het eerst dat ik lees of hoor dat de banden trillen. Dit komt ook in geen enkele test terug. Misschien een serie met een 'productiefout geleverd gehad" ??

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Bierkameel schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 12:15:
Net 4 nieuwe Snowtracs 3's + stalen velgen op de nieuwe Aygo gegooid.
Ook maar meteen de winterbanden op de Grande Punto gelegd, ook Snowtrac 3.
Echt perfecte banden, ik heb ze nu onder een paar auto's gehad en daarom weer een set voor de Aygo gekocht.

Wisselen doe ik altijd zelf, net 8 banden gedaan in anderhalf uur, na een week trek ik de bouten altijd nog een keer na.
Als ik een goede garagekrik had ging het nog snel, met zo'n standaard krikje is het best wel behelpen :P
Ghe, ik heb net zaterdag bij de hornbach een krik gehaald, kost an sich geen drol, 22,50 :)
Gaat tot 2000 kg

edit, zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://pan7.fotovista.com/dev/7/3/02628337/g_02628337.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door kamstra op 15-11-2010 20:21 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Het nadeel met die krikjes is dat ze zo hoog zijn, heb zelf ook zo'n knakending van Kinzo en ik kom maar wat vaak auto's tegen waar hij niet onder past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

_JGC_ schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 11:13:
Dat krijg je met die hype. Massaal mensen wijsmaken dat je eind september al met winterbanden moet rijden en dat in combinatie met de winter van vorig jaar en de angst dat banden niet meer leverbaar zijn als de hel echt losbreekt.
überhaupt al mensen wijsmaken dat ze met winterbanden moeten rijden... :X

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:30
Ik heb ook een setje winterbanden. Ben nog opzoek naar een setje lm velgen. Anders zet ik ze gewoon weer op mijn zomer velgen. Ik vind het altijd een beetje zonde om in de zomer met mooie velgen te rijden en dan in de winter van die lelijke stalen eronder te schroeven.
Ben dus nog niet gewisseld, verspelling worden al beter, maar nog niet koud genoeg.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
ConZito schreef op maandag 15 november 2010 @ 20:33:
Het nadeel met die krikjes is dat ze zo hoog zijn, heb zelf ook zo'n knakending van Kinzo en ik kom maar wat vaak auto's tegen waar hij niet onder past.
Mijn (verlaagde) auto rijd ik daarom altijd op twee plankjes. ;)
mphilipp schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:24:
überhaupt al mensen wijsmaken dat ze met winterbanden moeten rijden... :X
Ik verwissel pas als het ijzelt of sneeuwt! Setje heb ik al wel klaar staan.
ymoona schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:33:
Ik heb ook een setje winterbanden. Ben nog opzoek naar een setje lm velgen. Anders zet ik ze gewoon weer op mijn zomer velgen. Ik vind het altijd een beetje zonde om in de zomer met mooie velgen te rijden en dan in de winter van die lelijke stalen eronder te schroeven.
Ben dus nog niet gewisseld, verspelling worden al beter, maar nog niet koud genoeg.
Ik weet niet welke maat je er nu onder hebt, maar ik rij in de zomer op lm 18" en in de winter op lm 16"
Stel, stel hè dat er veel sneeuw komt te liggen en je rijdt tegen een stoeprand omdat je deze niet ziet door hoge sneeuw of je glijdt door ijzel ietsje door en toch een randje raakt ben je blij dat het niet je dure grote set is. Wel heb ik beide setjes oem velgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:58

SeatRider

Hips don't lie

SeatRider schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 12:00:
Ik heb vorige maand een setje op de kop getikt voor mijn Octavia (bijna nieuwe stalen 14" velgen met bijna nieuwe banden, 8mm profiel). Ik twijfel alleen nog even wanneer ik ze eronder ga laten leggen, er wordt op de radio al veel geadverteerd met de Winterbandenwisselweken, maar ik vind het nog veels te warm daarvoor. Aan de andere kant zijn mijn zomerbanden voor wel redelijk versleten, dus wat is wijsheid :).
Inmiddels afgelopen zaterdag bij de bandenboer geweest, was voor 55 euro klaar (wisselen + opslag zomerbanden + velgen). Het is heel grappig, maar ik vind m er met frisse wieldoppen eigenlijk helemaal niet gek uitzien, en hij rijdt ook beter nu (dus op zeker volgend voorjaar nieuwe zomerbanden voor).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mini Poeper schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 02:56:
[...]
Ik verwissel pas als het ijzelt of sneeuwt! Setje heb ik al wel klaar staan.
Ik wissel niet. Niet nodig voor die paar dag dat het hier een beetje glad is. Als je op wintersport gaat ok, dan moet het. En daar is het ook zinvol, maar hier in NL...kom op, leer autorijden! Je snelheid aanpassen en nóg beter anticiperen en gewoon weten wat je auto kan (in die omstandigheden), nadenken en niet kutten met je iphone enzo...gewoon rijden. Ik zie écht de noodzaak niet. Uitzonderingen daargelaten: mensen die in het landelijke gebied wonen waar niet gestrooid wordt hebben denk ik wel een goede reden. Maar ik heb me sinds 1984 nog nooit onzeker of bijzonder onveilig gevoeld. Ik heb zelfs afgereden in de sneeuw (ok, het was een beetje aan het smelten). Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig met die idioterie? Drie dagen sneeuw en dan winterbanden...ik wou dat ik achter die marketingmachine zat...had ik nou een eiland (in de zon dan).

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mphilipp schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 09:50:
Drie dagen sneeuw en dan winterbanden...
Volgens mij was het afgelopen winter wel wat extremer dan dat. Je bent het nu wel wat aan het bagatelliseren.

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 16-11-2010 09:53 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:32
Zover ik het weet, heeft mijn vader al in 10 jaar geen winterbanden gebruikt. Dit wordt de eerste winter dat ik een eigen auto heb, en ik ga geen winterbanden nemen. Ik zie de nut niet zo, beetje meer grip, ja leuk, maar als je normaal auto rijd, heb je dat niet nodig (A)

althans, dat is toch waar winterbanden voor worden gebruikt :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Het is al eerder gezegd, als je gegarandeerd mobiel wil zijn, zijn winterbanden een uitkomst. Als je de keuze hebt om de auto te laten staan als het sneeuwt, of minimale afstanden moet overbruggen dan is het echt geen noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gegarandeerd mobiel ben je nooit, je bent nml afhankelijk van andere zaken dan alleen je auto en het wegdek. Als de hele weg vast staat met zomerbandrijders die niet vooruit kunnen of durven, sta jij ook stil met winterbanden. Verder worden veel mensen overmoedig van "goede banden" en krijg je daardoor juist ongelukken.

De mijne liggen nog in de garage, heb nog iets van 2,5mm profiel op de voorste zomerbanden en die hebben nog gewoon grip met 2 graden en mist zoals gisteravond. Voordat ik die dingen ga monteren moet het eerst maar eens flink gaan vriezen of moet er glibberige neerslag komen, of moeten die zomerbanden onder de 2mm komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
mphilipp schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 09:50:
[...]

Ik wissel niet. Niet nodig voor die paar dag dat het hier een beetje glad is. Als je op wintersport gaat ok, dan moet het. En daar is het ook zinvol, maar hier in NL...kom op, leer autorijden! Je snelheid aanpassen en nóg beter anticiperen en gewoon weten wat je auto kan (in die omstandigheden), nadenken en niet kutten met je iphone enzo...gewoon rijden. Ik zie écht de noodzaak niet. Uitzonderingen daargelaten: mensen die in het landelijke gebied wonen waar niet gestrooid wordt hebben denk ik wel een goede reden. Maar ik heb me sinds 1984 nog nooit onzeker of bijzonder onveilig gevoeld. Ik heb zelfs afgereden in de sneeuw (ok, het was een beetje aan het smelten). Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig met die idioterie? Drie dagen sneeuw en dan winterbanden...ik wou dat ik achter die marketingmachine zat...had ik nou een eiland (in de zon dan).
Grotendeels mee eens! Vind het ook niet nodig; behalve als je RWD auto hebt.
Maar laat ik nu net aan jouw genoemde omstandigheden voldoen:
- ik woon in Dld (verzekeringskwestie, toch begin er pas aan als het ijzelt of sneeuwt)
- ik woon in landelijk gebied (en mijn familie in NL ook)
- niet alleen landelijk waar ik woon, ook heuvelachtig (vorig jaar kwam ik echt niet omhoog op mijn zomerbanden toen het gesneeuwd had, had dus net een dag eerder de wielen moeten wisselen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Winterbanden geven in winterse omstandigheden meer grip, en als je daarop inspeelt (dus niet harder gaan rijden omdat je winterbanden hebt maar snelheid hetzelfde of juist lager als met zomerbanden) is het wat mij betreft gewoon veiliger. Daarnaast was ik vorig winter erg blij dat ik ze had, duidelijk meer grip dan andere mensen met allweather/zomerbanden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999

Zorro

Z

Het is gewoon weer iets wat je niet mist als je het nooit gehad hebt.
Ik heb ze ook nooit gemist, maar vorig jaar had ik voor het eerst winterbanden. Ok, het was dan ook wel toevallig een goede winter daarvoor, maar toch, nu ik eenmaal winterbanden gehad heb wil ik niet meer anders.
Zo lachen om bij een helling (nou ja, licht omhoog lopende weg eigenlijk, helling is een beetje sterk uitgedrukt) in de sneeuw de auto's zonder winterbanden te zien glijden terwijl je zelf gemakkelijk kan doorrijden.

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
_JGC_ schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 11:33:
Gegarandeerd mobiel ben je nooit, je bent nml afhankelijk van andere zaken dan alleen je auto en het wegdek. Als de hele weg vast staat met zomerbandrijders die niet vooruit kunnen of durven, sta jij ook stil met winterbanden. Verder worden veel mensen overmoedig van "goede banden" en krijg je daardoor juist ongelukken.

De mijne liggen nog in de garage, heb nog iets van 2,5mm profiel op de voorste zomerbanden en die hebben nog gewoon grip met 2 graden en mist zoals gisteravond. Voordat ik die dingen ga monteren moet het eerst maar eens flink gaan vriezen of moet er glibberige neerslag komen, of moeten die zomerbanden onder de 2mm komen.
En als m'n tante een piemel had gehad was het m'n oom. Je snapt best wat er bedoeld wordt, als er sneeuw ligt ben je met een winterband mobieler. Dat allerlei andere effecten ervoor zorgen dat je in de file staat of je auto niet wil starten doet nu natuurlijk niet ter zake, het gaat nu over het nut van winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Gunner schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 09:53:
[...]

Volgens mij was het afgelopen winter wel wat extremer dan dat. Je bent het nu wel wat aan het bagatelliseren.
En dat was de extreemste winter in 475 jaar. Jij bent de boel aan het overdrijven. ik rij al auto sinds 1984 en heb nog nooit het gevoel gehad dat het veel te gevaarlijk was om te rijden. Op één keer na, maar daar hadden winterbanden ook niet geholpen. Dat was een dikke laag ijzel, dan heb je spijkerbanden nodig om te kunnen rijden.

Ik bagetaliseer niets, maar ik zie de noodzaak gewoon niet. Normaal gesproken hebben we een dag of 3 sneeuw. Nounou...dás erg. We klagen toch altijd dat we nooit meer een witte kerst hebben? Dus voor die paar dagen een paar cm sneeuw zie ik inderdaad de noodzaak niet. Helemaal niet als je in de randstad woont, want er wordt meteen gestrooid en geveegd. Ik woon in het mondaine Gorinchem en zodra er 2 vlokjes vallen, gaan de strooiwagens eruit. Een paar jaar geleden ben ik nog rond de kerst in een sneeuwstorm vanuit Den Haag naar huis gereden. Geen centje pijn. Gewoon je snelheid aanpassen en goed uitkijken.

Tuurlijk zijn er altijd 'hairy' momenten, maar doordat ik mijn snelheid aanpas is er alsnog niets aan de hand. In ieder geval niets dat speciale banden vereist. En ik ga toch niet op wintesport, dus ik vind het totaal overbodig. Tenzij (zoals ik al eerder aangaf) in het buitengebied woont waar ze niet of weinig strooien/vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

mphilipp schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 14:31:
[...]

En dat was de extreemste winter in 475 jaar. Jij bent de boel aan het overdrijven. ik rij al auto sinds 1984 en heb nog nooit het gevoel gehad dat het veel te gevaarlijk was om te rijden. Op één keer na, maar daar hadden winterbanden ook niet geholpen. Dat was een dikke laag ijzel, dan heb je spijkerbanden nodig om te kunnen rijden.

Ik bagetaliseer niets, maar ik zie de noodzaak gewoon niet. Normaal gesproken hebben we een dag of 3 sneeuw. Nounou...dás erg. We klagen toch altijd dat we nooit meer een witte kerst hebben? Dus voor die paar dagen een paar cm sneeuw zie ik inderdaad de noodzaak niet. Helemaal niet als je in de randstad woont, want er wordt meteen gestrooid en geveegd. Ik woon in het mondaine Gorinchem en zodra er 2 vlokjes vallen, gaan de strooiwagens eruit. Een paar jaar geleden ben ik nog rond de kerst in een sneeuwstorm vanuit Den Haag naar huis gereden. Geen centje pijn. Gewoon je snelheid aanpassen en goed uitkijken.

Tuurlijk zijn er altijd 'hairy' momenten, maar doordat ik mijn snelheid aanpas is er alsnog niets aan de hand. In ieder geval niets dat speciale banden vereist. En ik ga toch niet op wintesport, dus ik vind het totaal overbodig. Tenzij (zoals ik al eerder aangaf) in het buitengebied woont waar ze niet of weinig strooien/vegen.
Let wel op, je redeneert heel erg vanuit jezelf.
Het kan ook een ander zijn die zijn snelheid niet aanpast, die geen winterbanden heeft en op je af komt?

Denk dat de noodzaak in de randstad inderdaad minder is dan in het noorden/oosten des lands.
Maar toch kan ik elk jaar weer hard lachen om de slippende zomerbandjes als er een laagje sneeuw ligt. :)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

EWK schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 15:39:
[...]

Let wel op, je redeneert heel erg vanuit jezelf.
Het kan ook een ander zijn die zijn snelheid niet aanpast, die geen winterbanden heeft en op je af komt?

Denk dat de noodzaak in de randstad inderdaad minder is dan in het noorden/oosten des lands.
Maar toch kan ik elk jaar weer hard lachen om de slippende zomerbandjes als er een laagje sneeuw ligt. :)
Waren je zinnige argumenten op? ;)

En als iemand nou versleten banden heeft, kapotte abs of geen bril (terwijl dat heel hard nodig is), bejaarden die geen overzicht hebben, een vergeten landmijn uit WO2? Anticiperen is vooruit kijken, maar je kunt onmogelijk rekening houden met alle dingen die op je af komen.

Ik blijf er gewoon bij: normaal gesproken hebben we hier een dag of 3 sneeuw, en het is gewoon klinklare nonsense om daarvoor speciaal winterbanden te kopen. Want het voordeel van winterbanden (dat ik heus wel zie) komt alleen naar voren bij sneeuw. Bij regen zijn 'normale' banden net zo goed/slecht. Ik schuifel wel die paar dagen, en dan alleen als het nodig is. Ik heb overigens een lease-auto en ik meen dat winterbanden meeleasen in kosten variëert van €5-10/mnd dus voor het geld zou ik het niet hoeven doen. Maar ja...ik vind het in ieder geval voor mijn situatie onzin.

Ik denk dat investeren in een anti-slip cursus en/of verhoogde rijvaardigheid veel zinvoller is. Daar heb je het hele jaar lol van.

Ik zal me verder niet meer bemoeien met deze topic. Mijn standpunt is duidelijk, en dat zal niet zomaar veranderen.

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 16-11-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
ik heb simpelweg het geld niet om voor die paar weken dat er sneeuw valt een euro of 600 weg te leggen. Wintersport doe ik niet aan.

als ik een nieuwe auto koop ooit dan gooi ik er lekker allseason banden onder en ben ik klaar maar nu nog een extra set banden is zo achterlijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:54
Nu ben ik vrij dom en heb ik ongetwijfeld wat gemist, maar waar komen zomerbanden opeens vandaan?
Volgens mij kenden wij in Nederland 10-15-20 jaar geleden (doorhalen wat niet van toepassing is) gewoon "banden". Toen kwamen er opeens "winterbanden" en nu zijn er kennelijk ook al zomerbanden.
Volgende stap: slicks, intermediates en full-wet's?

Overigens ik twijfel niet aan het nut van winterbanden, maar zal ze zelf niet aanschaffen. Ze hebben ongetwijfeld betere prestaties, maar ik denk dat er niet veel mensen zijn die onder normale omstandigheden de mogelijkheden van hun banden kennen. Ik zelf in ieder geval niet.

Slippen met "zomerbanden" kan of wijzen op een zeer goede wagenbeheersing of op een slechte.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

check! winterbanden: snowtrac 3 op stalen velgen. Vorig jaar bijna van de weg afgegleden bij rucphen (strooien, doen ze dat in brabant?) en nu wil ik iets meer marge :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Er zit wel een verschil in het verkeersbeeld van toen, de banden van toen en de auto's van toen. Maar toegegeven, toen ging het ook. Wat je nu echter wel ziet is dat banden steeds, groter, stugger en breder worden en er echt "zomer" banden op de markt komen die weldegelijk riskanter zijn bij kou en vocht. Maar of je dan persee een winterband moet kopen? Ik vind van niet, je hebt ook banden die het fantastisch doen in de regen en dat is denk ik nuttiger hier in Nederland.

Vorig jaar had ik ook winterbanden op m'n toenmalige auto en ik heb daar echt wel profijt van gehad tijdens die extreme weersomstandigheden. Maar had ik een setje normaal rubber gehad ipv. die achterlijk brede sloffen dan had het ook wel goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 22:30

Rejgun

Leven is Bier drinken

PainkillA schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 18:10:
ik heb simpelweg het geld niet om voor die paar weken dat er sneeuw valt een euro of 600 weg te leggen. Wintersport doe ik niet aan.

als ik een nieuwe auto koop ooit dan gooi ik er lekker allseason banden onder en ben ik klaar maar nu nog een extra set banden is zo achterlijk duur.
Laat die all seasons banden maar lekker waar ze liggen, namelijk bij de bandenboer.
Bij een wintertest eindigen ze steevast onderaan en dat doen ze bij een zomertest ook. Zijn echt banden die in geen 1 categorie uitblinken, maar overal een beetje eonderaan bungelen, omdat een band nu eenmaal niet goed kan zijn in de zomer EN in de winter.

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels ook een set winterbanden besteld. Hopen dat ze een beetje snel geleverd worden voor als de winter echt losbarst in december. Na vorig jaar wil ik eigenlijk niet meer op zomerbanden blijben tobben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Ik ben blij dat wij onze winterbandjes er in november al om hadden, paar dagen naar oostenrijk geweest vorige week en na een dag in de sneeuw bleek er in het dal ook een cm of 15 te liggen.

Verschillende auto's (waaronder een stoere 4x4) achterstevoren zien staan, er lag er zelfs al een in de greppel... maar wij hadden nog prima grip (maar even wat remtests gedaan om zeker te zijn :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:28
Spoetnik385 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 18:22:
Nu ben ik vrij dom en heb ik ongetwijfeld wat gemist, maar waar komen zomerbanden opeens vandaan?
Volgens mij kenden wij in Nederland 10-15-20 jaar geleden (doorhalen wat niet van toepassing is) gewoon "banden". Toen kwamen er opeens "winterbanden" en nu zijn er kennelijk ook al zomerbanden.
Volgende stap: slicks, intermediates en full-wet's?
Tja, je kunt het wel over banden en winterbanden hebben, maar dat klinkt ook niet echt logisch. Winterbanden zijn ten slotte ook gewoon banden. En de gewone 'banden' dan zomerbanden gaan noemen is dan wel het meest logisch :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens verwachten ze volgende week al sneeuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B1tneuker
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:23
Rejgun schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 20:02:
[...]

Laat die all seasons banden maar lekker waar ze liggen, namelijk bij de bandenboer.
Bij een wintertest eindigen ze steevast onderaan en dat doen ze bij een zomertest ook. Zijn echt banden die in geen 1 categorie uitblinken, maar overal een beetje eonderaan bungelen, omdat een band nu eenmaal niet goed kan zijn in de zomer EN in de winter.
De Goodyear Vector 4Seasons doen het ander best aardig in de Winterbandentest 2010 van de ANWB.
Ze presteren dan wel niet zo goed als een aantal winterbanden, maar ook zeker niet slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
redwing schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 21:31:
[...]

Tja, je kunt het wel over banden en winterbanden hebben, maar dat klinkt ook niet echt logisch. Winterbanden zijn ten slotte ook gewoon banden. En de gewone 'banden' dan zomerbanden gaan noemen is dan wel het meest logisch :)
Ik werk al 20 jaar bij enige bandenfabrikant die Nederland telt en we maken daar al zolang ik weet (en daarvoor) winter en zomerbanden (en meer soorten)
Het grote verschil zit hem in de lamellen die een winterband wel heeft en een zomer band niet, en dan ook nog het loopvlak compound uiteraard.
Die lamellen zorgen ervoor dat de band in de sneeuw 'hapt' en het aande achter er weer uitspuugt. vooral dat uitspugen is erg belangrijk.

meer hierover hier
Rejgun schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 20:02:
[...]

Beetje domme redenatie lijkt mij.
hoe kun je een all seasonband vergelijken met een winterband (of met een zomerband)?
De quatrac 2 is een all season band die het erg goed doet ook bij winterse omstandigheden, maar verwacht niet de eigenschappen van een winterband. Ook als zomerband functioneer ie goed, maar heeft wat mindere eigenschappen tov de zomerband maar het is wel een zeer goed alternatief voor de mensen met een iets minder dikke portomonaie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarlyNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-09 06:25
Ook hier zitten de winterbandjes weer fijn onder de Scirocco ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 18:51:
check! winterbanden: snowtrac 3 op stalen velgen. Vorig jaar bijna van de weg afgegleden bij rucphen (strooien, doen ze dat in brabant?) en nu wil ik iets meer marge :)
Yeah! Eind oktober mijn nieuwe wagen in ontvangst genomen, tijdens het bestellen in augustus direct maar een setje stalen velgen met snowtrac 3 erbij gekocht! Rij er inmiddels al een week op en bevalt prima! :)

Voor de mensen die nog steeds geen winterbanden willen nemen, je doet toch ook langer met twee paar schoenen, alleen je moet ze even betalen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dat argument gaat alleen op als je veel kilometers maakt. Als je 35K per jaar doet zoals ik, kan een set winterbanden wel uit. Doe je hooguit 5-10K per jaar, dan heb je je auto waarschijnlijk al ingeruild voor een andere voordat je banden versleten zijn. Een set winterbanden doet niks extra qua inruil bij de meeste garages, dus dat geld ben je dan gewoon kwijt. Van mijn vorige auto heb ik ze destijds gewoon bewaard en bij de eerstvolgende winter overgezet op stalen velgen die passen op mijn huidige auto, de rolomtrek en breedte verschillen niet zoveel tussen een Golf III en een Peugeot 206. Ik ga nu het 5e seizoen in met die dingen, maar moet waarschijnlijk deze winter nog 2 vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
Ik rij 12.500 - 15.000 kilometer per jaar, maar toch heb ik het gedaan omdat je anders zo staat te glibberen met de zomerbandjes, dan moet je al allseasonbanden nemen.. Ook blijven je lichtmetalenvelgen nu mooi omdat ze niet met stooizout ed. in aanraking komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Martine op 17-11-2010 05:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op woensdag 17 november 2010 @ 01:49:
Een set winterbanden doet niks extra qua inruil bij de meeste garages, dus dat geld ben je dan gewoon kwijt.
Ik zou zeggen kijk eens op marktplaats. Daar gaan versleten winterbanden op stalen velgen nog voor bijna de nieuwprijs weg. Waarom zou je überhaupt je set gratis weggeven bij inruil?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2010 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Toch ff reageren. Dezelfde discussie heb ik ook al jaren met mijn schoonvader.

Waarom winterbanden?
1. Je hebt meer grip.
Klopt, alleen bij sneeuw. Winterbanden werken door hun lamellen en die werken alleen in sneeuw. De andere rubbercompound levert alleen voordeel op droog wegdek, onder 0 graden celsius (bron Autoweek/ANWB-tests). Bij nat wegdek is het profiel van belang, en zomerbanden kunnen over het algemeen meer liter/omwenteling afvoeren (zie specsheets).
Dus als het óf sneeuwt óf droog maar onder nul is zijn winterbanden beter.

2. Je velgen worden niet aangetast door pekel.
Tja... wassen moet je ook in de winter. Ik heb echter nog nooit een velgbeschadiging door pekel gezien. De autolak moet je toch ook verzorgen?

3. Het is niet duurder, want je gebruikt je zomerbanden niet.
Ja maar winterbanden slijten veel sneller. Sowieso al door de zachtere compound, maar ook de lamellen zijn minder diep dan het profiel van een zomerband (3-4mm vs. 6-8mm). Zodra de lamellen versleten zijn, vervalt ook het voordeel van de winterband grotendeels en moet je dus nieuwe. Met 2 sets banden winter+zomer doe je dus (veel) minder lang dan met 2 sets zomerbanden.

Ik zie veel mensen hun winterbanden al begin oktober onder hun wagen monteren, terwijl het dan nog rustig >10 graden Celsius is. Ze rijden flink wat kilometers, zodat tegen de tijd dat het echt gaat winteren (dec-jan) hun lamellen al geslonken zijn naar 2 mm. En maar raggen op die bandjes in de regen en de sneeuw, want het zijn wel winterbanden hè!
Hoeveel dagen heb je nu werkelijk grip tekort met je zomerbanden? Ik nooit, want ik pas mijn rijgedrag aan. Als je dit niet kunt of wilt, heb je op sneeuw- of échte winterdagen profijt van je banden, mits ze nog redelijk nieuw zijn. Het zou kunnen dat dit 20 dagen/jaar zijn. Voor die 20 dagen koop ík in ieder geval geen winterbanden, daarvoor is autorijden me al duur genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorig jaar was het geen 20 dagen, maar ruim twee maanden! Bovendien zaten daar een aantal dagen waarbij je met zomerbanden gewoon niet op je bestemming aan kwam. Zie hier de reden waarom de winterband ineens een stuk populairder is.

Natuurlijk zijn ze niet zaligmakend, maar voor iemand die dagelijks op de weg zit begint het redelijk noodzakelijk te worden. Zomerbanden worden steeds meer geschikt voor enkel de zomer en banden worden steeds breder. Beide is gunstig in de zomer, maar ongunstig in de winter. Argumenten dat het vroeger ook zonder kon gaan dus niet op.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2010 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:39:
Vorig jaar was het geen 20 dagen, maar ruim twee maanden! Bovendien zaten daar een aantal dagen waarbij je met zomerbanden gewoon niet op je bestemming aan kwam.
Dan weet je meer dan ik. Ik heb toch al die tijd vrolijk rondgereden. Als je in het buitengebied woont kan ik me daar iets bij voorstellen, maar in de steden was het gewoon goed te doen. Maar misschien ben ik een uitzonderlijke chauffeur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
mphilipp schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:47:
[...]

Dan weet je meer dan ik. Ik heb toch al die tijd vrolijk rondgereden. Als je in het buitengebied woont kan ik me daar iets bij voorstellen, maar in de steden was het gewoon goed te doen. Maar misschien ben ik een uitzonderlijke chauffeur...
Of je "denkt" dat je een uitzonderlijke chauffeur bent, zoal 80 % van nederland. :)

Ik heb onder beide auto's winterbanden. De reden om winterbanden te nemen is de verrassing wegnemen. Als ik ergens bent op 100 km van huis en het begint te sneeuwen, kan ik nog steeds zonder zorgen naar huis. De rest van de tijd zullen winterbanden minder nodig zijn, maar het sluit wel de verrassing uit als het opeens begint te sneeuwen.

Één onbewaakt moment bij -3 waarbij het opeens ergens glad is terwijl je dit niet verwacht had, kan ervoor zorgen dat je schade rijd. Liever een setje winterbanden van een paar honderd euro, dan ook maar 1 keer schade. Dat kost namelijk een stuk meer.

Ik lees wel in dit topic dat mensen die winterbanden hebben allemaal erg positief zijn en allemaal overtuigd zijn dat ze beter zijn dan zomerbanden en dat mensen die alleen zomerbanden hebben, winterbanden overbodig en geldverspilling vinden. De waarheid zal in het midden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Veel mensen, of beter gezegd de leasemaatschappijen, leggen ze er veel te vroeg onder in het seizoen. Dan zijn ze serieus veel slechter dan een normale band en vaak ook nog eens een paar maten smaller, dat helpt ook niet mee. En wat al gezegd is, ze slijten als de pest als het warm is.

En mooi lichtmetaal kan wel serieus aangetast worden door pekel, zeker velgen met gepolijste delen die niet verdicht zijn worden heel snel lelijk. Maar overgrote deel van de velgen kan er gewoon tegen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat het gebruik van stalen velgen bij winterbanden gebruiken meer te maken had met het leggen van sneeuwkettingen en de schade die dat aan LM velgen kan toebrengen dan met pekel?

Maargoed, sneeuwkettingen mogen in nederland sowieso niet gebruikt worden geloof ik, dus ook dat is alleen voor de wintersporters onder ons. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nomis schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:55:
[...]
Of je "denkt" dat je een uitzonderlijke chauffeur bent, zoal 80 % van nederland. :)
Ik heb in ieder geval sinds 1984 (dat zijn 26 winters) nog nooit een slippartij meegemaakt. Gewoon je gezond verstand gebruiken, weten wat je auto kan en - belangrijker nog - weten wat jij kan. Dus uitzonderlijk of niet, ik voel die noodzaak niet. En dat is geen bravoure. Ik ben niet iemand die onnodige risico's neemt. Ik blijf erbij dat het in Nederland (in de steden, platteland is wat anders) gewoon kolder is. Zeker voor die zielige winters die wij hier hebben. En ook afgelopen winter heb ik geen enkel probleem gehad. Alleen op de parkeerplaats was het een beetje prutsen, maar met beleid (ik heb een fluwelen voet) kom je er wel. Als je maar niet in paniek raakt.

Denk ervan wat je wilt, maar ik zit echt niet op te scheppen (pubertijd heb ik al heel lang achter me) of leuk te doen. Misschien heb ik gewoon iets meer vertrouwen in mijn eigen rijkunsten dan anderen (let op: ik zeg niet dat ik beter rij dan anderen). Ik heb die extra zekerheid niet zo nodig. Ik weet wat kan en wat niet kan. Als ik het te gevaarlijk vind, ga ik gewoon niet de baan op. In die 26 jaar heb ik dat welgeteld 1x meegemaakt, en toen hadden winterband me ook niet geholpen want er lag een dikke laag ijzel. Gewoon een glijbaan waar je auto al door de kromming van het wegdek gaat glijden (zonder dat je zelf iets doet). Nou ja....voor 1x per 26jaar winterbanden kopen is een beetje overdreven,niet? Ik ben met mijn toermotor (BMW RT) ook offroad geweest op gravelwegen enzo. Daar zeggen ook veel mensen van dat het alleen met een 4x4 of een offroad motor kan. Go figure....ik ben gewoon goed... :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

[...]

Misschien ben je het vergeten, maar vorig jaar was het strooizout op. De wijk uitkomen hier was al een hachelijke omgeving, laat staan 40km naar je werk rijden (ik) als 60km (vriendin). Dus ik heb zelfs bij ons Twingootje uit 1994 een setje stalen velgen + winterbanden, thankyouverymuch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Nu online
mphilipp schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:12:
[...]

Ik heb in ieder geval sinds 1984 (dat zijn 26 winters) nog nooit een slippartij meegemaakt. Gewoon je gezond verstand gebruiken, weten wat je auto kan en - belangrijker nog - weten wat jij kan. Dus uitzonderlijk of niet, ik voel die noodzaak niet. En dat is geen bravoure. Ik ben niet iemand die onnodige risico's neemt. Ik blijf erbij dat het in Nederland (in de steden, platteland is wat anders) gewoon kolder is. Zeker voor die zielige winters die wij hier hebben. En ook afgelopen winter heb ik geen enkel probleem gehad. Alleen op de parkeerplaats was het een beetje prutsen, maar met beleid (ik heb een fluwelen voet) kom je er wel. Als je maar niet in paniek raakt.

Denk ervan wat je wilt, maar ik zit echt niet op te scheppen (pubertijd heb ik al heel lang achter me) of leuk te doen. Misschien heb ik gewoon iets meer vertrouwen in mijn eigen rijkunsten dan anderen (let op: ik zeg niet dat ik beter rij dan anderen). Ik heb die extra zekerheid niet zo nodig. Ik weet wat kan en wat niet kan. Als ik het te gevaarlijk vind, ga ik gewoon niet de baan op. In die 26 jaar heb ik dat welgeteld 1x meegemaakt, en toen hadden winterband me ook niet geholpen want er lag een dikke laag ijzel. Gewoon een glijbaan waar je auto al door de kromming van het wegdek gaat glijden (zonder dat je zelf iets doet). Nou ja....voor 1x per 26jaar winterbanden kopen is een beetje overdreven,niet? Ik ben met mijn toermotor (BMW RT) ook offroad geweest op gravelwegen enzo. Daar zeggen ook veel mensen van dat het alleen met een 4x4 of een offroad motor kan. Go figure....ik ben gewoon goed... :Y)
Als je het zo stelt, kan ik natuurlijk niet ander dan je gelijk geven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Vandaag maar afspraak gemaakt voor eind volgende week. Langzaam dalen de temperaturen nu toch naar het punt waarop winterbanden niet nadelig zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik heb vorig jaar ook zonder problemen en zonder winterbanden rondgereden, ook in plattelandsgebieden. Het enige wat mij misschien uitzonderlijk maakte was dat ik ook daadwerkelijk langzamer ging rijden als de auto begon te 'dweilen'. Het feit dat het al bij 25 km/u gebeurde zou een hint kunnen zijn dat winterbanden toch wel handig waren geweest. Ware het niet dat de weg op dat moment gewoon een ijsbaan was, dan gaan winterbanden je ook niet echt helpen.
Arfman schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:20:
Misschien ben je het vergeten, maar vorig jaar was het strooizout op. De wijk uitkomen hier was al een hachelijke omgeving, laat staan 40km naar je werk rijden (ik) als 60km (vriendin). Dus ik heb zelfs bij ons Twingootje uit 1994 een setje stalen velgen + winterbanden, thankyouverymuch.
Mja, het was af en toe hachelijk, maar zolang je rustig rijdt en op tijd weggaat is er helemaal geen probleem. Ok, af en toe moet je in z'n twee optrekken, maar dat is gewoon een kwestie van nadenken.

Het grote verschil is wel dat ik zo'n 10 km moet rijden, dan is rustig aan doen niet zo erg. In jouw geval kan het flink extra tijd gaan kosten lijkt mij. Als je dan met winterbanden daadwerkelijk veiliger een hogere snelheid kunt halen is dat wel handig.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Prima, dan kom jíj wel de weg op in die uitzonderlijke omstandigheden, maar je medeweggebruikers dan? Die hebben misschien niet zulk best rubber of stuurmanskunsten. Dan lijkt het me veiliger, als heel NL last heeft van de weersomstandigheden, om thuis te blijven. Welk belangrijk werk denken we wel niet te hebben als we niet 1 dagje thuis kunnen blijven omdat dat veiliger voor ons én onze medemens is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phusebox schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:28:
Vandaag maar afspraak gemaakt voor eind volgende week. Langzaam dalen de temperaturen nu toch naar het punt waarop winterbanden niet nadelig zijn ;).
Kon dat nog dan. Collega's hier moeten soms weken wachten voor ze hun banden konden wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woelders schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:39:
Prima, dan kom jíj wel de weg op in die uitzonderlijke omstandigheden, maar je medeweggebruikers dan? Die hebben misschien niet zulk best rubber of stuurmanskunsten. Dan lijkt het me veiliger, als heel NL last heeft van de weersomstandigheden, om thuis te blijven. Welk belangrijk werk denken we wel niet te hebben als we niet 1 dagje thuis kunnen blijven omdat dat veiliger voor ons én onze medemens is?
Gewoon werk waar mijn baas verwacht dat ik op kom dagen! Volgens mij heeft 99% van de werkenden dat. Daarbij had je rond Kerst vorig jaar dan wel twee weken thuis kunnen blijven,

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2010 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Nu online
Ben ik volledig met je eens. Maar wat gebeurt er als het overdag tijdens werktijd begint te sneeuwen en niet meer stopt voor er tegen einde werktijd een dik pak sneeuw ligt en heel nederland naar huis moet? >:)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Prima, dan kom jíj wel de weg op in die uitzonderlijke omstandigheden, maar je medeweggebruikers dan? Die hebben misschien niet zulk best rubber of stuurmanskunsten.
Ja, en als er een Boeing op mijn dak komt ben ik ook dood. Hou nou eens op met elk risicootje in je leven te willen afdekken. Ik heb een anti slip cursus gevolgd met de auto en een verhoogde rijvaardigheidstraining gevolgd met de motor. Ik vertrouw op mijn inzicht en gezond verstand voor die paar dagen.

Maar wie wil, mag ze rustig nemen. Fine by me. Maar ik blijf me verzetten tegen de noodzaak voor Nederland (buiten het landelijke gebied dan). Het is gewoon kolder. Maar goed, wie gelooft dat het nodig is, mag van mij best de bandenboeren blijven spekken. Het is een beetje als de rugprotectoren en de fluorvestjes op de motor die ze iedereen aanpraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:45:
[...]

Kon dat nog dan. Collega's hier moeten soms weken wachten voor ze hun banden konden wisselen.
Ehm ja was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ik mis denk ik even wat je probeert te zeggen. Moet ik thuis blijven omdat er medeweggebruikers zijn die niet kunnen rijden? Als je dat bedoelt ben ik dat niet met je eens, een weggebruiker moet zelf inschatten of hij in staat is veilig over de weg te gaan, zo niet moet híj thuisblijven, niet ik. Daarbij was het natuurlijk niet één dagje maar enkele weken een drama.

Zoals ik al aangaf ben ik echt geen uitzondering qua stuurmanskunsten, het overgrote deel van de weggebruikers kon rustig aan gewoon op zijn bestemming komen in mijn omgeving. Weliswaar over een ijsbaan, maar dan maar rustig. De mensen die het niet redden, zoals mijn buurvrouw, stonden aan het eind van de straat al achterstevoren. Die is dan inderdaad ook lekker thuis gaan werken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nomis schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:48:
[...]
Ben ik volledig met je eens. Maar wat gebeurt er als het overdag tijdens werktijd begint te sneeuwen en niet meer stopt voor er tegen einde werktijd een dik pak sneeuw ligt en heel nederland naar huis moet? >:)
:)
Dan rij ik gewoon naar huis. Ik heb dat een paar jaar geleden meegemaakt. Een heuse blizard toen ik in Den Haag zat. Gewoon naar huis gereden. Strepen op de snelweg waren niet te zien, je reed maar achter elkaar aan in het spoor. Even een paar keer expres om te checken uit het spoor gaan rijden. Ging ook goed, alleen slinger je een beetje bij de heuveltjes met samengedrukte sneeuw. Als je in het spoor blijft en 60-70 blijft rijden, gaat het prima. En natuurlijk goed afstand houden.

Ook vorig jaar vanaf de CeBIT in Hannover naar huis toen het onderweg ging sneeuwen. En niet te zuinig ook. Door aangepaste rijstijl, afstand houden en goed opletten ging dat allemaal prima. Mijn 2 passagiers hebben zich geen moment onveilig gevoeld.

Ik zei toch al dat ik gewoon erg goed ben... :Y) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je betrekt alles wel heel erg op jezelf he. Ik doe al 26 jaar zonder dus ze zijn niet nodig. Dat banden in de tussentijd veranderd zijn en banden breder geworden zijn doet kennelijk niet ter zake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:52

Damian

Insane Obtrusion

Vorige winter voor het eerst met winterbanden op de Seat gereden, en ik wil geen winter meer zonder.

geniaal. Lachend langs mensen zonder winterbandjes die de snelweg oprit niet op komen tuffen.

Vredestein Snowtrac 2 zit er onder, werken geniaal.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:58:
Je betrekt alles wel heel erg op jezelf he. Ik doe al 26 jaar zonder dus ze zijn niet nodig. Dat banden in de tussentijd veranderd zijn en banden breder geworden zijn doet kennelijk niet ter zake.
In al die tijd heeft hij ze blijkbaar nog steeds niet nodig gehad, dus waarom zou hij zijn mening moeten bijstellen? Natuurlijk betrekt hij het op zichzelf, hij heeft geen problemen gehad maar moet wel betalen als hij ze gaat gebruiken. ;)

Zelf heb ik ook nooit problemen gehad maar ik zou niet durven zeggen of ze nodig zijn of niet. Er zijn best situaties geweest waarin ik dacht dat als ik ze gehad zou hebben ik misschien harder kon rijden of beter kon wegkomen. Echter heb ik nooit echt haast dus zal me dat jeuken. Ik denk dat je er pas echt een uitspraak over kunt doen als je langere tijd met en zonder hebt gereden.

Wel vraag ik mij altijd weer af of het wel veiliger wordt met winterbanden, mijn gevoel zegt dat mensen ze eerder gebruiken om harder te kunnen dan om een grotere veiligheidsmarge te hebben. Dan helpt het natuurlijk nog geen reet, alleen voor de reistijd. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 17-11-2010 14:08 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Nu online
Geen idee of er al een poll in dit topic stond, maar ik kan me niet herinneren er een tegen gekomen te zijn.

Poll: Heb jij winterbanden?
Ja, mijn baas betaald ze, dus waarom niet.
Ja, Ik vind het gewoon veiliger.
Nee, ze bieden te weinig voordelen.
Nee, ze zijn te duur.
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=364903&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:44
Leuk stukje van Trouw.

http://www.trouw.nl/nieuw...ebben_weinig_effect_.html
'Winterbanden hebben weinig effect'

(Novum) - Winterbanden hebben in de Nederlandse kwakkelwinters bitter weinig effect. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zijn de banden alleen effectief bij temperaturen onder het vriespunt en bij sneeuwval. "En dat komt in Nederland amper voor."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Nomis schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:13:
Geen idee of er al een poll in dit topic stond, maar ik kan me niet herinneren er een tegen gekomen te zijn.

Poll: Heb jij winterbanden?
Ja, mijn baas betaald ze, dus waarom niet.
Ja, Ik vind het gewoon veiliger.
Nee, ze bieden te weinig voordelen.
Nee, ze zijn te duur.
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik mis de optie " Ja, ik wil in oostenrijk op wintersport en/of door duitsland kunnen rijden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net alsof een verkeerspsycholoog antwoord op deze vraag kan geven.

Edit:
artikel gelezen. Het is er een die impliciet beweert dat bijvoorbeeld ABS geen nut heeft omdat mensen daardoor meer risico gaan nemen. Daarbij volledig voorbijgaand aan het feit dat ABS aantoonbaar heel veel verkeersongevallen heeft voorkomen. Dit soort dingen krijg je als je een alfa-wetenschapper beta-onderzoek laat doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2010 14:32 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.