Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.840 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:23:
[...]

Net alsof een verkeerspsycholoog antwoord op deze vraag kan geven.
Een verkeerspsycholoog kan zich wel inlezen in vergelijkingstests van zomer- en zogenaamde winterbanden en statistieken raadplegen over de temperaturen en neerslag in de Nederlandse winters.

Uit die tests blijkt dat zomerbanden in koude omstandigen op nat en droog wegdek beter presteren dan sneeuwbanden. Sneeuwbanden zijn alleen goed in rijden op sneeuw en ijs of bij gebruik bij zeer lage temperaturen. Aangezien het in Nederland zelden sneeuwt en niet erg koud wordt zijn zomerbanden in de meeste situaties in het voordeel.

Iemand die sneeuwbanden neemt in Nederland laat zich vooral voor het karretje spannen van de bandenboeren. Je moet of heel angstig zijn in de sneeuw of een enorme waarde hechten aan je mobiliteit en een auto hebben die onrijdbaar is op sneeuw (bijv. achterwielaandrijver met zeer brede achterbanden) om sneeuwbanden nodig te hebben in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:17
Ik mis de optie: "Nee, ik laat de auto staan als de omstandigheden het niet toelaten om met zomerbanden te rijden (sneeuw)"

Ik zie het wel, op het moment is het 6 graden en ik ga vanavond, waarschijnlijk voor het laatst, op stap met de semi-slicks. Dus ik zou vanavond de A15, A27 en A2 vermijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:51

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ConZito schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:50:
Ik mis de optie: "Nee, ik laat de auto staan als de omstandigheden het niet toelaten om met zomerbanden te rijden (sneeuw)"
De laatste keer dat die situatie in nederland voorkwam was in de nacht van 31 januari op 1 februari 1953. Verder heb je altijd met zomerbanden de weg op gekund, hetzij voorzichtiger.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:49
@Fastmatti: ABS heeft inderdaad wel degelijk nut, maar hoeveel mensen weten ABS echt te gebruiken?

Bij 50 km/h kan het verschil tussen goed remmen (tegen de rand van ingrijpen ABS) en vol de rem er in trappen (= ABS misbruiken) 10 ~ 15 meter schelen.

Hoeveel mensen weten dit? In mijn directe omgeving staan ze je allemaal aan te gapen en ik moet toegeven, als ik geen slipcursus had gedaan, dat ik het ook niet wist.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Gonadan schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:59:
[...]

De laatste keer dat die situatie in nederland voorkwam was in de nacht van 31 januari op 1 februari 1953. Verder heb je altijd met zomerbanden de weg op gekund, hetzij voorzichtiger.
Je moet jezelf dan afvragen of je het moet, ik kan voor mezelf geen reden bedenken op het moment om in de auto te stappen als er sneeuw ligt. Niet om boodschappen te doen, niet om te gaan werken en ook niet om ergens op visite te gaan. Daarnaast is m'n huidige auto van het type geen veiligheid, er zit niet eens ABS op, dus ik ga het ook niet opzoeken. Iedereen die het dan raar vindt dat ik niet in die auto stap met sneeuw heeft dan lekker pech :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:43
[...]

Ik weet niet waar jij woont, maar in een beetje stadswijk met een hoop drempels en een gemeente die te weinig strooizout heeft ingekocht is het toch echt wel anders.

Vorig jaar genoeg dagen gezien dat mensen het parkeervak niet in of uit kwamen. Drempels die een onoverkomelijk obstakel vormen... lekker rijden en dan halverwege de rit vast komen te zitten bij de benzinepomp etc.. etc...

Na een hoop gezwoeg en gezweet kom je wel thuis dus het KAN wel ja. Of je er vrolijk van wordt is een tweede. Dat werd ik dus niet dus dit jaar voor het eerst aan de winterbanden. Wordt het een kwakkelwinter, soit, slijten mijn zomerbanden een half jaar niet. Kost bijna niks.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
ConZito schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:16:
[...]

Je moet jezelf dan afvragen of je het moet, ik kan voor mezelf geen reden bedenken op het moment om in de auto te stappen als er sneeuw ligt. Niet om boodschappen te doen, niet om te gaan werken en ook niet om ergens op visite te gaan. Daarnaast is m'n huidige auto van het type geen veiligheid, er zit niet eens ABS op, dus ik ga het ook niet opzoeken. Iedereen die het dan raar vindt dat ik niet in die auto stap met sneeuw heeft dan lekker pech :P
Leuk dat dat kan met jouw werk, maar het is niet mijn baas' probleem dat het sneeuwt en dat ik dan niet op mijn werk kan komen. Of dat ik een flut-auto rij.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

KillaZ schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:16:
@Fastmatti: ABS heeft inderdaad wel degelijk nut, maar hoeveel mensen weten ABS echt te gebruiken?

Bij 50 km/h kan het verschil tussen goed remmen (tegen de rand van ingrijpen ABS) en vol de rem er in trappen (= ABS misbruiken) 10 ~ 15 meter schelen.

Hoeveel mensen weten dit? In mijn directe omgeving staan ze je allemaal aan te gapen en ik moet toegeven, als ik geen slipcursus had gedaan, dat ik het ook niet wist.
Dan heb je het over de 'oudere' ABS-systemen die je er als je geoefend bent inderdaad nog uit kunt remmen. De nieuwere systemen passen tientallen keren per seconde per wiel afzonderlijk de remdruk aan om precies goed te remmen. Daar verlies jij het gegarandeerd van. Een leuke truc als je zo geoefend bent dat het automatisme is, krijg je echter een noodsituatie dan moet ik nog zien of je zo 'goed' weet te remmen. Het gros van de mensen heeft dan voordeel van ABS.
ConZito schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:16:
Ik zou het helemaal niet raar vinden, eerder overdreven voorzichtig maar dat is aan jou. Boodschappen of werk is voor mij reden genoeg, zeker omdat ik geen problemen zie met het rijden in sneeuw. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom sneeuw mij thuis zou moeten houden, tenzij het een pak van een halve meter is. ABS heb ik ook niet, daar heb je echter toch geen reet aan als het glad is, dan glij je toch wel.
EvaluationCopy schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:19:
Ik weet niet waar jij woont, maar in een beetje stadswijk met een hoop drempels en een gemeente die te weinig strooizout heeft ingekocht is het toch echt wel anders.
In een stadswijk van een stad waar vorig jaar geen strooizout meer te zien was. :)
Vorig jaar genoeg dagen gezien dat mensen het parkeervak niet in of uit kwamen. Drempels die een onoverkomelijk obstakel vormen... lekker rijden en dan halverwege de rit vast komen te zitten bij de benzinepomp etc.. etc...

Na een hoop gezwoeg en gezweet kom je wel thuis dus het KAN wel ja. Of je er vrolijk van wordt is een tweede. Dat werd ik dus niet dus dit jaar voor het eerst aan de winterbanden. Wordt het een kwakkelwinter, soit, slijten mijn zomerbanden een half jaar niet. Kost bijna niks.
Zet hem in z'n twee en de meeste problemen met wegkomen verdwijnen als sneeuw voor de zon. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 17-11-2010 15:25 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
EvaluationCopy schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:22:
[...]

Leuk dat dat kan met jouw werk, maar het is niet mijn baas' probleem dat het sneeuwt en dat ik dan niet op mijn werk kan komen. Of dat ik een flut-auto rij.
Als je even begrijpend zou lezen zou je ook zien dat ik het op mezelf betrek en dat het met name een comment was op de poll. Ik snap ook wel dat mensen naar hun werk moeten. Ik heb de luxe om thuis te werken, mijn werkgever doet daar niet zo moelijk over.
Gonadan schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:23:

Ik zou het helemaal niet raar vinden, eerder overdreven voorzichtig maar dat is aan jou. Boodschappen of werk is voor mij reden genoeg, zeker omdat ik geen problemen zie met het rijden in sneeuw. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom sneeuw mij thuis zou moeten houden, tenzij het een pak van een halve meter is. ABS heb ik ook niet, daar heb je echter toch geen reet aan als het glad is, dan glij je toch wel.
Zoals ik net al zei, ik betrek het nu heel erg op mezelf. Ik ga gewoon dat risico niet nemen omdat het voor mij niet nodig is en ook onlogisch. Dat is ook de reden dat ik zo'n "flutauto" heb, er zijn ook mensen die een auto hebben voor de lol, ik rijd op het moment nog maar 300km in de maand ofzo, alles is op loopafstand.

En ik maak me eigenlijk het meest zorgen over andere mensen op de weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
Winterbanden... wie moet ze?

Tsjaa, een leasebak. De ABS werkt hier wel echt ontzettend goed(Skoda Octavia Combi). Vorig jaar in de sneeuw even geprobeerd te remmen met en zonder ABS. Wát een verschil :P

@Hierboven
Precies waar ik me ook het meest zorgen over maak. Vooral als het flink heeft gesneeuwd en je rijdt over de snelweg waar ze enkel de rechter rijbaan van sneeuw ontdaan hebben. Om de een of andere reden vinden mensen het nodig 50km/h te gaan rijden op een droge rijbaan terwijl je op de linker rijbaan die vol met sneeuw ligt ruim 100km/h kunt halen zonder alle kanten op te glijden, al moet je dan wel goed blijven opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik kon vorig jaar hier in het oosten mijn auto toch een kleine 2 weken niet gebruiken omdat ik simpelweg niet van het parkeervak kwam. Nu heb ik mijn auto niet nodig voor het werk maar het is wel verdomde handig dat je hem kunt gebruiken dus ik heb dit jaar voor het eerst een setje gekocht. Mocht het effect niet merkbaar zijn dan gaan ze na de winter net zo snel weer op marktplaats. Heeft het wel effect dan kunnen al jullie onzin roepers mooi m'n besneeuwde dak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kaasplank schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:42:
Ik kon vorig jaar hier in het oosten mijn auto toch een kleine 2 weken niet gebruiken omdat ik simpelweg niet van het parkeervak kwam. Nu heb ik mijn auto niet nodig voor het werk maar het is wel verdomde handig dat je hem kunt gebruiken dus ik heb dit jaar voor het eerst een setje gekocht. Mocht het effect niet merkbaar zijn dan gaan ze na de winter net zo snel weer op marktplaats. Heeft het wel effect dan kunnen al jullie onzin roepers mooi m'n besneeuwde dak op.
Sowieso heb je er weinig kosten aan, mocht het niet helpen dan heb je gewoon een extra set banden om op te rijden. Het kost je hooguit nieuwe velgen of de kosten om ze te verwisselen. Zoveel 'onzinroepers' zijn er trouwens niet, het is geen onzin maar gewoon niet zo nodig als de fabrikanten willen doen geloven.
Japperrrr schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:39:
Winterbanden... wie moet ze?

Tsjaa, een leasebak. De ABS werkt hier wel echt ontzettend goed(Skoda Octavia Combi). Vorig jaar in de sneeuw even geprobeerd te remmen met en zonder ABS. Wát een verschil :P

@Hierboven
Precies waar ik me ook het meest zorgen over maak. Vooral als het flink heeft gesneeuwd en je rijdt over de snelweg waar ze enkel de rechter rijbaan van sneeuw ontdaan hebben. Om de een of andere reden vinden mensen het nodig 50km/h te gaan rijden op een droge rijbaan terwijl je op de linker rijbaan die vol met sneeuw ligt ruim 100km/h kunt halen zonder alle kanten op te glijden, al moet je dan wel goed blijven opletten.
Dit soort trollenmedeweggebruikers is nu precies waar mensen bang voor zijn. Zo'n mafkees die met 100 voorbij komt en denkt dat alles goed gaat als hij een hard stukje sneeuw tegen komt. 8)7

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Tuurlijk heeft het effect en iedereen die roept dat winterbanden in de sneeuw niet werken heeft het dan ook niet begrepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd gedacht dat ABS er voornamelijk voor was om tijdens een noodstop de auto nog bestuurbaar te houden. Hoeveel mensen zouden dat weten ;) Daarbij is dit bovenstaande effect echt niet van toepassing op een nieuwe auto. Daar is het gewoon het pedaal zo hard mogelijk intrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Japperrrr schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:39:
@Hierboven
Dit is juist de reden waarom ik me druk zou maken om andere weggebruikers. Mensen die denken 100 km/h denken te kunnen gaan rijden als er een pak sneeuw ligt. Het lukt mij ook wel die 100km/h te halen maar veilig is dat zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:44
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:23:
[...]

Net alsof een verkeerspsycholoog antwoord op deze vraag kan geven.

Edit:
artikel gelezen. Het is er een die impliciet beweert dat bijvoorbeeld ABS geen nut heeft omdat mensen daardoor meer risico gaan nemen.
Dat zegt hij niet. Hij zegt dat het netto effect wel eens nul zou kunnen zijn. Zit wat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:49
Gonadan schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:23:
[...]

Dan heb je het over de 'oudere' ABS-systemen die je er als je geoefend bent inderdaad nog uit kunt remmen. De nieuwere systemen passen tientallen keren per seconde per wiel afzonderlijk de remdruk aan om precies goed te remmen. Daar verlies jij het gegarandeerd van. Een leuke truc als je zo geoefend bent dat het automatisme is, krijg je echter een noodsituatie dan moet ik nog zien of je zo 'goed' weet te remmen. Het gros van de mensen heeft dan voordeel van ABS.
Dat wist ik niet, het was dan ook een Opel Astra uit 2006, maar als ik het goed begrijp hoef je de grens dus niet meer op te zoeken en kan je hem gewoon vol intrappen?

Gelukkig heb ik een Clio uit 2002 :o Hoef ik mijn automatisme niet te verleggen

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
[...]

Vorig jaar anders meegemaakt. Heb heel wat busjes en auto's met zomerbanden door de sneeuw mogen drukken, om vervolgens te zien dat ze nog geen 50 meter verder weer stranden. Dat terwijl ik zelf zonder problemen met de carterpan over de sneeuw slepend de oprit op het werk betrad als eerste... de 2e met zomerbandjes bleef hangen in de bocht en moest geduwd worden.

Overigens vorig jaar ook iets meegemaakt, op een helling geparkeerd met banden in de sneeuw, met het idee: of ik kom er wel uit, of ik laat gewoon de auto achteruit rollen. Toen ik anderhalf uur later terugkwam zat de auto dus vast: er was een of andere l*l die zijn auto stijf achter mijn auto had geparkeerd waardoor ik moest hellingproeven met voorbanden in de sneeuw. Kan je nog zulke mooie winterbanden hebben, maar wegkomen kan je niet dus. Gelukje bij het ongelukje was dat ik 2 koters mee had die mij geholpen hebben om de auto uit de sneeuw te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
thejoker80 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:50:
[...]

Dit is juist de reden waarom ik me druk zou maken om andere weggebruikers. Mensen die denken 100 km/h denken te kunnen gaan rijden als er een pak sneeuw ligt. Het lukt mij ook wel die 100km/h te halen maar veilig is dat zeker niet.
Het hangt natuurlijk ook wel van de situatie af, maar 5cm sneeuw is makkelijk te doen. Het probleem is vooral dat er een soort ijslaag ontstaat tussen de linker en rechter rijbaan. Daardoor durven mensen minder snel naar links, en als die sneeuw dan ook nog eens redelijk vers is lijkt het meer dan dat er in werkelijkheid ligt. Een gestrooide rijbaan op de snelweg is in Nederland bijna nooit glad. Er kan natuurlijk altijd ergens een stuk ijs liggen, maar die kans lijkt me niet veel groter dan dat er bijvoorbeeld een klein gat in de weg zit. En om dan op die gestrooide rijbaan met 50km/h naar je bestemming te rijden is nou ook weer wat overdreven. Ook zie je dat wanneer je zelf de linker rijbaan op gaat er direct meer auto's achter je aan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Ehhh...ABS is geen superrem en zorgt er niet (direct) voor dat je remweg verkort. In de sneeuw zelfs juist niet en kun je beter heeeeel zachtjes remmen, want je ABS (afhankelijk van aangrijpingspunt/afstelling) zorgt er dan voor dat je niet remt. Praktijkervaring.
Het hoofddoel van ABS is dat je auto controleerbaar/bestuurbaar blijft tijdens het remmen. Je kunt dus desnoods midden in een bocht volop de rem erop knallen, en 'gewoon' doorgaan met de bocht (uitgetest). Ook het remmen onder natte omstandigheden is beter controleerbaar.

Aangezien de meeste mensen niet/niet goed kunnen remmen, resulteert ABS er doorgaans in dat je remweg korter is. Maar ook daar is een kanttekening bij te plaatsen: onderzoek heeft aangetoond dat veel mensen de rem weer loslaten als er een aanrijding plaats (gaat) vinden. Vandaar dat je tegenwoordig zaken als brake-assist op auto's aantreft. Gelukkig heb ik ooit een anti-slipcursus gevolgd, waarbij we uitgebreid gespeeld hebben met ABS (uitschakelbaar) zodat ik (denk ik) er aardig mee om kan gaan. Je moet inderdaad (bij een noodstop, niet bij elk stoplicht) de rem vol intrappen.

Overigens heeft ABS in het begin wel degelijk geleid tot meer ongelukken. Ik vrees hetzelfde voor de lane-assist en collision avoidance.

Verder ben ik het met die prof eens: het is gewoon kolder in Nederland. De bandenboeren zijn het er uiteraard niet mee eens, en de 'instanties' als ANWB zijn zo corrupt als de pest natuurlijk. Objectief bekeken is het gewoon onzinnig gezien het kleine window waarin je ze (zinvol) kunt gebruiken (buiten wintersport uiteraard).

Fastmatti
Je betrekt alles wel heel erg op jezelf he. Ik doe al 26 jaar zonder dus ze zijn niet nodig. Dat banden in de tussentijd veranderd zijn en banden breder geworden zijn doet kennelijk niet ter zake.
Tuurlijk betrek ik het op mezelf. Ik kan niet voor jou spreken. Als jij winterbanden wil, koop ze. Koop er 8 voor mijn part. Met chromen spinners desnoods. Maar praat mij niet aan dat ze nodig zijn, want dat zijn ze gewoon niet.
Weet je wat? I'll put my money where my mouth is. Als er deze winter sneeuw valt, ga ik erop uit en film mijn ritje met mijn actioncam. Ik post het filmpje op tjoeptjoep en dan mag jij mij aanwijzen waar het gevaar was. Waar ik aan de dood ontsnapt ben. Of beter nog: zal ik je komen ophalen voor een ritje? Kun je zien hoe gevaarlijk het wel niet is.

En nogmaals: ik twijfel niet aan het nut van winterbanden. Het zijn geweldige dingen, en heel hard nodig als je in Winterberg woont ofzo. Of in Aspen. Weet je wat nóg beter is: een 4x4. Koop dan een Subaru (die hebben allemaal 4wd, behalve de kleinste). Want dát is pas veilig in nat weer, op sneeuw en bij modder op de weg. Dan ben je pas goed bezig. Veel nuttiger dan alleen banden die het maar een paar dagen per jaar doen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:18

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

ABS zorgt er voor dat je wielen niet blokkeren. Niks meer niks minder. :)

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je roept nou wel dat je nog beter een 4x4 aan kunt schaffen, maar ondanks de extra aangedreven wielen die je uit de shit trekken als je vast staat in de sneeuw, remt dat ding op de verkeerde banden nog steeds net zo slecht als een fwd of rwd-auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irritinus
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 22:47
Afgelopen week met de vele regen veel plassen en bij ons in de buurt veel vrachtwagensporen op de wegen die vol lagen met veel water, met mijn winterbandjes helemaal geen last van aquaplaning terwijl ik met mijn zomerbandjes bij flinke buien op dezelfde wegen er zeker wel last van heb. (beiden goed diep profiel)

Zoiets moet je ervaren voor dat je er uberhaupt iets over kan zeggen.

Misschien moeten mensen eens praten met mensen die er kennis van hebben en een neutrale positie innemen: ANWB wegenwachten, automonteurs en Rijvaardigheids/slipcursus instructeurs. En naar testresultaten van wetenschappelijke onderbouwde tests kijken van onafhankelijke instituten.

En niet met een bandenboer of een lease auto rijdertje die er iets van vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Eigenlijk de voornaamste reden dat ik op winterbanden rijd is om mijn zomerwielen te sparen, in de zomer rijd ik op 18" lichtmetaal en in de winter op 16" lichtmetaal, als ik nu naar de 16" wielen kijk zijn ze behoorlijk aangetast door het zout (voornamelijk aan de binnenkant). Het is dan wel vrij voor de hand liggend om op de wielen die ik in de winter gebruik ook winterbanden te leggen. Ook als ik hier in mijn omgeving kijk is dat voor verschillende mensen de reden, dat de winterbanden in de sneeuw beter zijn en in normale koude omstandigheden gelijkwaardig is dan mooi meegenomen.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Binnenkort gaan ze er bij mij ook weer op. Ik monteer ze meestal als het net iets boven het vriespunt is. Het zijn nog Snowtrac's van de vorige generatie (2 ipv 3).

Het is hier met sneeuw altijd lachen op de parkeerplaats bij de AH. Van die leuke kinderkopjes met vastgereden sneeuw/ijs. Mensen met zomerbanden komen letterlijk hun parkeerplaatsen dan niet eens af omdat die iets schuin lopen. Zeer vermakelijk om te zien. Zeker als je ze ziet kijken naar mensen die zonder te slippen rustig de parkeerplaats afrijden ;)

UNOX: The worst operating system

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Korvaag schreef op donderdag 18 november 2010 @ 00:05:
Zeer vermakelijk om te zien. Zeker als je ze ziet kijken naar mensen die zonder te slippen rustig de parkeerplaats afrijden ;)
Ach...ik gun jou wel 3 dagen lol per jaar... ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Arfman
  • Laatst online: 14:08

Arfman

Drome!

Kansloze reactie weer. Kansloos topic ook, het blijft toch welles/nietes, onderbouwd gereageerd wordt er ook niet dus ik zie geen reden om dit topic nog in de gaten te blijven houden, sorry.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• redwing
  • Nu online
Arfman schreef op donderdag 18 november 2010 @ 00:27:
Kansloze reactie weer. Kansloos topic ook, het blijft toch welles/nietes, onderbouwd gereageerd wordt er ook niet dus ik zie geen reden om dit topic nog in de gaten te blijven houden, sorry.
Volgens mij is er toch genoeg onderbouwing te vinden in dit topic, het nadeel is alleen dat het echt van je voorkeur afhangt of het wel/niet goed is om met winterbanden te rijden. Gemiddeld genomen zijn zomerbanden beter, maar als het een keer echt koud/glad is zijn winterbanden stukken beter. En welke je zwaarder vindt wegen ligt van je eigen situatie af (b.v. moet je ver rijden of kun je de auto laten staan). Veel andere argumenten zijn er nu eenmaal niet, beide banden hebben zijn voors en zijn tegens.

[removed]

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
maar het heeft ook nog gewoon te maken met de meerdere omstandigheden bijvoorbeeld:
- Temperatuur
- Omgeving waarin je rijd (in de stad of veel achteraf)
- De maat banden
- Op wintersport gaan ja of nee

In vergelijking tedts wordt er vaak uitgegaan van dezelfde maat banden, opzicht is dit ook wel goed maar het niet wat vaak in de praktijk gebeurd. Zo hebben gewoon auto's er in de zomer brede banden opzitten (225>), het is dan de vraag of dat in de winter met de sneeuw ook goed gaat, dan zou je liever smallere banden willen.

• Gonadan

Gonadan

Irritinus schreef op woensdag 17 november 2010 @ 22:43:
Afgelopen week met de vele regen veel plassen en bij ons in de buurt veel vrachtwagensporen op de wegen die vol lagen met veel water, met mijn winterbandjes helemaal geen last van aquaplaning terwijl ik met mijn zomerbandjes bij flinke buien op dezelfde wegen er zeker wel last van heb. (beiden goed diep profiel)

Zoiets moet je ervaren voor dat je er uberhaupt iets over kan zeggen.
Je rijdt dan dus sowieso te hard. ;)

Het kan goed zijn dat winterbanden daar een voordeel bieden, maar ze zijn in principe niet ontworpen voor regen. Ik denk dan ook dat jouw winterbanden gewoon een ander profiel hebben dan jouw zomerbanden (duh) en dat als jij andere zomerbanden had gehad je daar net zo goed had kunnen rijden zonder aquaplaning. :)
Misschien moeten mensen eens praten met mensen die er kennis van hebben en een neutrale positie innemen: ANWB wegenwachten, automonteurs en Rijvaardigheids/slipcursus instructeurs. En naar testresultaten van wetenschappelijke onderbouwde tests kijken van onafhankelijke instituten.

En niet met een bandenboer of een lease auto rijdertje die er iets van vind.
Eigenlijk zijn de tests absoluut niet belangrijk. Winterbanden zijn gewoon beter in sneeuw en koude, zomerbanden zijn beter in de andere gevallen. In Nederland zit het winterweer meestal op het randje, vandaar dat er zoveel discussie over is. Of je ze neemt of niet ligt niet aan allerlei tests of meningen van 'professionals' maar gewoon aan je eigen situatie.
Blueone schreef op woensdag 17 november 2010 @ 23:24:
Eigenlijk de voornaamste reden dat ik op winterbanden rijd is om mijn zomerwielen te sparen, in de zomer rijd ik op 18" lichtmetaal en in de winter op 16" lichtmetaal, als ik nu naar de 16" wielen kijk zijn ze behoorlijk aangetast door het zout (voornamelijk aan de binnenkant). Het is dan wel vrij voor de hand liggend om op de wielen die ik in de winter gebruik ook winterbanden te leggen. Ook als ik hier in mijn omgeving kijk is dat voor verschillende mensen de reden, dat de winterbanden in de sneeuw beter zijn en in normale koude omstandigheden gelijkwaardig is dan mooi meegenomen.
Als ik in die situatie zat zou ik ook zeker winterbanden nemen, imo ben je dan gewoon stom als je het niet doet. Je moet toch al twee sets hebben. Zelf rijdt ik echter gewoon op staal + wieldop ( :+ ) dus heb geen reden om het te wisselen in de winter.

Dat is een beetje het probleem van dit topic. We weten allemaal wat winterbanden doen, maar iedereen heeft een andere situatie. De één heeft toch al twee sets, de ander niet. De één moet 80 km naar werk, de ander 15 km. De één is altijd erg voorzichting, de ander heeft wel erg veel zelfvertrouwen. Hoe kan je het dan eigenlijk met elkaar vergelijken? :)
Arfman schreef op donderdag 18 november 2010 @ 00:27:
Post dan überhaupt niet, deze reactie is ook kansloos en off-topic. Imo gewoon een troll. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• redwing
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 18 november 2010 @ 08:45:
[...]

Het kan goed zijn dat winterbanden daar een voordeel bieden, maar ze zijn in principe niet ontworpen voor regen. Ik denk dan ook dat jouw winterbanden gewoon een ander profiel hebben dan jouw zomerbanden (duh) en dat als jij andere zomerbanden had gehad je daar net zo goed had kunnen rijden zonder aquaplaning. :)
Ik denk inderdaad dat het dan eens tijd wordt voor goede zomerbanden. Bij normale temperaturen en regen zijn bij vergelijkbare zomer/winterbanden de zomerbanden normaal gesproken beter. Oftewel de zomerbanden waar het hier om gaat zijn niet zo geschikt voor regen (sportbanden), hebben minder profiel of zijn gewoon van mindere kwaliteit.

[removed]

• Irritinus
Gonadan schreef op donderdag 18 november 2010 @ 08:45:
[...]

[...]

Eigenlijk zijn de tests absoluut niet belangrijk. Winterbanden zijn gewoon beter in sneeuw en koude, zomerbanden zijn beter in de andere gevallen. In Nederland zit het winterweer meestal op het randje, vandaar dat er zoveel discussie over is. Of je ze neemt of niet ligt niet aan allerlei tests of meningen van 'professionals' maar gewoon aan je eigen situatie.

[...]
Ik rijd in ieder geval niet harder dan de toegestane 50 die je er mag, maar het is in dit geval een niet helemaal normale situatie. Er liggen geulen met 2 a 3 cm water in de vrachtwagen sporen en dan ga je al rijd je 30 zweven met je zomerbandjes. Mijn winterbanden voeren het water velen malen beter af door de vele lamellen en groeven.
Ik had het niet over een regenbuitje en een glad wegdek, maar echt over diepe plassen. Mijn zomerbandjes zijn net nieuw en van een A-Merk (Toyo) deze voeren bij een gewone regenbui het water perfect af. Maar als er een centimeter water op de weg staat heb je voordeel met je winterbanden (vredestein) en aangezien het in Nederland nog wel eens flink door wil regenen.

Ik heb de winterbanden ook niet voor de sneeuw gekocht, maar voor de herfst/winter omstandigheden in Nederland. Ik ben eigenlijk altijd 's ochtends vroeg en 's avonds op de weg dus de temperatuur is dan ook sneller lager. Wel heb ik bandjes met weinig lengte profiel aangezien ik niet veel op de snelweg ben te vinden en de opgegeven maximum snelheid is geloof ik "maar" 170 lager kon ik niet vinden (alles daarboven is marketing en duurder heb je niets aan tenzij je regelmatig harder rijd dan 160km/h)
redwing schreef op donderdag 18 november 2010 @ 08:59:
[...]

Ik denk inderdaad dat het dan eens tijd wordt voor goede zomerbanden. Bij normale temperaturen en regen zijn bij vergelijkbare zomer/winterbanden de zomerbanden normaal gesproken beter. Oftewel de zomerbanden waar het hier om gaat zijn niet zo geschikt voor regen (sportbanden), hebben minder profiel of zijn gewoon van mindere kwaliteit.
"Normale temperaturen en regen" ?
Wat is normaal, een zomers buitje? Het is nu herfst, 's ochtends en 's avonds ligt de temperatuur onder de 7 graden en met die regen van van de week heb je aan je winterbandjes meer dan aan je zomerbandjes.

Edit: Maar desondanks blijft het natuurlijk zo dat je bij slechtere weersomstandigheden ten alle tijden je rij gedrag aan moet passen en dat doe ik gelukkig ook. Af en toe heb je er van die randdebielen bij...

[ Voor 30% gewijzigd door Irritinus op 18-11-2010 09:25 ]

• ZTeeVeR
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 10:05
Volgens mij staat er zelfs een test in de autokampioen van deze maand/kwartaal. Ze hebben zomerbanden met winterbanden vergeleken in Nederlands weer. Dus geen vrieskou maar wel veel water. Volgens mij kwamen de winterbanden zeker niet als beste uit de test. Ja,ze stonden wel in de top 5 geloof ik, maar sommige zomerbanden doen het gewoon beter.

Het profiel van de winterbanden kan er misschien wel voor zorgen dat er meer water wordt afgevoerd, maar ik denk dat je het verschil pas gaat merken als het met bakken uit de hemel komt. De vraag is dan of je tijden zo'n situatie je auto(banden) op de limiet rijdt..

Over het algemeen denk ik (maar dat ben ik maar) dat het verschil voor de normale rijder te verwaarlozen is. Echter, in de sneeuw ga je echt het verschil wel merken. De vraag is dus of je het waard vind om voor die situatie winterbanden aan te schaffen.

Als je naar het oosten gaat (Duitsland en verder) an zijn winterbanden volgens mij verplicht, dus dat is een korte discussie. Voor in Nederland? tsja, ik ben zelg geniegd om ze wel aan te schaffen. Op het moment zitten ze bij mijn leasepakket dus ik laat ze er maar gewoon onderzetten. Vorig jaar december met al die sneew? Ik zag de meest mooie en geavanceerde wagens vastzitten en alle kanten opgaan, ik kwam er netjes doorheen met mijn winterbanden op mijn voorwiel aangedreven diesel...Maar ja, zou dat elk jaar zo zijn? En, met extreme sneeuw moet je zoeizo proberen niet de weg op te gaan. (ik was toevallig getuige op een bruiloft, maar veel gasten hebben ook gewoon afgebeld, who can blame them)

Dell XPS L702X, Ci72620M, 6GB, Geforce GT 550M

• Irritinus
ZTeeVeR schreef op donderdag 18 november 2010 @ 09:25:
Volgens mij staat er zelfs een test in de autokampioen van deze maand/kwartaal. Ze hebben zomerbanden met winterbanden vergeleken in Nederlands weer. Dus geen vrieskou maar wel veel water. Volgens mij kwamen de winterbanden zeker niet als beste uit de test. Ja,ze stonden wel in de top 5 geloof ik, maar sommige zomerbanden doen het gewoon beter.
Afgelopen zomer 2 maanden sneeuw, dus 60 dagen rond en onder het vriespunt (1/6 van het jaar), tja wie stelt de definitie voor "Nederlands" weer. Maar ik geloof best dat goede zomerbanden regen water beter zouden moeten afvoeren.
Het profiel van de winterbanden kan er misschien wel voor zorgen dat er meer water wordt afgevoerd, maar ik denk dat je het verschil pas gaat merken als het met bakken uit de hemel komt. De vraag is dan of je tijden zo'n situatie je auto(banden) op de limiet rijdt..
Vaak kom je in dit soort situaties onverwachts terecht, een plotselinge hoosbui, een plas in een bocht die dieper is dan verwacht. Maar je hebt gelijk met het op de limiet rijden. Als je met winterbanden rijd door een diepe plas dan heb je daar voordeel aan, maar het is gewoon verstandig er ruim onder te blijven.
Over het algemeen denk ik (maar dat ben ik maar) dat het verschil voor de normale rijder te verwaarlozen is. Echter, in de sneeuw ga je echt het verschil wel merken. De vraag is dus of je het waard vind om voor die situatie winterbanden aan te schaffen.

Als je naar het oosten gaat (Duitsland en verder) an zijn winterbanden volgens mij verplicht, dus dat is een korte discussie. Voor in Nederland? tsja, ik ben zelg geniegd om ze wel aan te schaffen. Op het moment zitten ze bij mijn leasepakket dus ik laat ze er maar gewoon onderzetten. Vorig jaar december met al die sneew? Ik zag de meest mooie en geavanceerde wagens vastzitten en alle kanten opgaan, ik kwam er netjes doorheen met mijn winterbanden op mijn voorwiel aangedreven diesel...Maar ja, zou dat elk jaar zo zijn? En, met extreme sneeuw moet je zoeizo proberen niet de weg op te gaan. (ik was toevallig getuige op een bruiloft, maar veel gasten hebben ook gewoon afgebeld, who can blame them)
Afgelopen winter 2 maanden sneeuw gehad, deze winter voorspellen ze ook een redelijk pittige winter. Ik heb de keuze gemaakt om de relatief kleine investering te doen en een set gekocht.

• redwing
  • Nu online
Irritinus schreef op donderdag 18 november 2010 @ 09:20:
[...]
"Normale temperaturen en regen" ?
Wat is normaal, een zomers buitje? Het is nu herfst, 's ochtends en 's avonds ligt de temperatuur onder de 7 graden en met die regen van van de week heb je aan je winterbandjes meer dan aan je zomerbandjes.
Tja, dan blijf ik erbij dat jij voor regenweer schijnbaar betere winter dan zomerbanden hebt. Als je de testen hierover bekijkt zul je zien dat winterbanden het niet slecht doen maar dat bovenaan eigenlijk altijd een zomerband staat (en dat geldt tot +/- 0 graden). Dit ligt natuurlijk wel aan het type van zowel de winter als de zomerbanden. Gemiddeld gesproken zijn zomerbanden beter in de regen wat echter niet wil zeggen dat elke zomerband beter is dan elke winterband (zelfs als je alleen a-merken vergelijkt)

De groeven van winterbanden zijn nl. niet optimaal voor regen afvoer omdat ze zo gemaakt zijn dat sneeuw er wordt uit geperst tijdens het rijden. Bij zomerbanden hoeven ze dat niet te doen en kunnen ze de groeven dus optimaal voor regenafvoer maken.

Als je zoals jij dus winterbanden koopt omdat je veel in de regen rijdt kun je beter eens naar een zomerband kijken die goed presteert tijdens regen. Als je ze ook koopt voor de koude dagen met sneeuw zijn je winterbanden natuurlijk de goede keuze.

[removed]

• ZTeeVeR
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 10:05
Tsja, je hebt een punt. Aan de andere kant, Nederland staat nou niet echt berucht om zijn geweldige winters....ik denk dat aan de manier waarop heel Nederland ongeveer stil stond in die periode we toch wel kunnen concluderen dat dat iets is wat niet vaak voorkomt. (anders begint zteever nu een langlaufbaanparcourbedrijfje)

Deze winter wordt vel neerslag verwacht, als het dus koud wordt krijg je veel sneeuw, anders niet...volgens mij zijn ze daar nog niet uit.

Ben het helemaal met je eens vwb de winterbanden, persoonlijk ga ik ze ook zeker aanschaffen. (aangezien ik volgend jaar niet meer ga leasen).

Dell XPS L702X, Ci72620M, 6GB, Geforce GT 550M

• Gonadan

Gonadan

Irritinus schreef op donderdag 18 november 2010 @ 09:20:
Ik rijd in ieder geval niet harder dan de toegestane 50 die je er mag, maar het is in dit geval een niet helemaal normale situatie. Er liggen geulen met 2 a 3 cm water in de vrachtwagen sporen en dan ga je al rijd je 30 zweven met je zomerbandjes. Mijn winterbanden voeren het water velen malen beter af door de vele lamellen en groeven.
Ik had het niet over een regenbuitje en een glad wegdek, maar echt over diepe plassen. Mijn zomerbandjes zijn net nieuw en van een A-Merk (Toyo) deze voeren bij een gewone regenbui het water perfect af. Maar als er een centimeter water op de weg staat heb je voordeel met je winterbanden (vredestein) en aangezien het in Nederland nog wel eens flink door wil regenen.
Toyo heb ik geen ervaring mee dus kan ik weinig over zeggen, ze komen in algemene tests niet naar voren, alleen bij echte bandensites. Zijn ze wel van dezelfde breedte als jouw winterbanden? Jouw zomerbanden hebben dus gewoon een erg gesloten profiel.

Daarbij wil ik nog wel even zeggen dat als er 50 toegestaan is dit niet betekent dat het in alle situaties veilig is. Als ik grote plassen zie ga ik daar niet met 50 doorheen rossen, ongeacht of ik winterbanden heb of niet. Buiten dat het gewoon slecht voor de auto is, is het gewoon niet veilig. Om dan met winterbanden te gaan rijden zodat je er wel doorheen kan rossen is nu net wat dat afgefakkelde Volkskrant artikel aanstipte. ;)
Ik heb de winterbanden ook niet voor de sneeuw gekocht, maar voor de herfst/winter omstandigheden in Nederland. Ik ben eigenlijk altijd 's ochtends vroeg en 's avonds op de weg dus de temperatuur is dan ook sneller lager. Wel heb ik bandjes met weinig lengte profiel aangezien ik niet veel op de snelweg ben te vinden en de opgegeven maximum snelheid is geloof ik "maar" 170 lager kon ik niet vinden (alles daarboven is marketing en duurder heb je niets aan tenzij je regelmatig harder rijd dan 160km/h)
Winterbanden zijn beter in sneeuw en dergelijk weer, goede zomerbanden winnen het gewoon van winterbanden in de regen. Het hangt uiteraard altijd af van het type profiel dat je kiest dus je kunt het niet één op één vergelijken. Daarom zijn winterbanden zo populair bij automobilisten die normaal op sportieve banden rijden, die hebben gewoon slechte regenafvoer en flink baat bij een andere band. Al zou een goede en smallere zomerband dan ook al goed genoeg zijn, maar ja, als je dan toch bezig bent kan je het beter meteen goed doen.

Een punt wat ik nogal met een pak zout wil nemen is het verhaal dat onder de zeven graden het rubber van zomerbanden zou verharden. Nu begrijp ik gerust wel dat de samenstelling een flink verschil kan maken, maar volgens mij worden de banden altijd nog warm van het rijden. In ieder geval warmer dan die 7 graden.
redwing schreef op donderdag 18 november 2010 @ 09:48:
Als je zoals jij dus winterbanden koopt omdat je veel in de regen rijdt kun je beter eens naar een zomerband kijken die goed presteert tijdens regen. Als je ze ook koopt voor de koude dagen met sneeuw zijn je winterbanden natuurlijk de goede keuze.
In dat geval zou ik dan liever kijken naar een winterband die goed presteert tijdens regen. Prestaties in sneeuw zouden voor mij ondergeschikt zijn omdat de neerslag in de winterperiode in Nederland toch voor het grootste deel nat is.

Edit:
Ik heb onderhand ook gevonden dat die 7 graden voornamelijk voortkomt uit vergelijkingen met hogesnelheidsbanden, in geval van 'normale' banden is het verschil al snel minder.

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 18-11-2010 10:10 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• EvaluationCopy
Vanaf volgende week gaat de winter waarschijnlijk voor het eerst zijn kopje opsteken, wellicht dat we dan wat ervaringen kunnen delen. B)

• Irritinus
Gonadan schreef op donderdag 18 november 2010 @ 09:51:
[...]

Toyo heb ik geen ervaring mee dus kan ik weinig over zeggen, ze komen in algemene tests niet naar voren, alleen bij echte bandensites. Zijn ze wel van dezelfde breedte als jouw winterbanden? Jouw zomerbanden hebben dus gewoon een erg gesloten profiel.
Ze hebben dezelfde breedte, mijn banden zijn maar 14 inch dus het contact oppervlak is sowieso niet groot te noemen.

Daarbij wil ik nog wel even zeggen dat als er 50 toegestaan is dit niet betekent dat het in alle situaties veilig is. Als ik grote plassen zie ga ik daar niet met 50 doorheen rossen, ongeacht of ik winterbanden heb of niet. Buiten dat het gewoon slecht voor de auto is, is het gewoon niet veilig. Om dan met winterbanden te gaan rijden zodat je er wel doorheen kan rossen is nu net wat dat afgefakkelde Volkskrant artikel aanstipte. ;)

[...]
Klopt daar heeft die professor in de VK volkomen gelijk in, ik rijd ook absoluut niet met de max snelheid door diepe plassen, ik matig altijd mijn snelheid (soms tot ergenis van achterliggers).

Winterbanden zijn beter in sneeuw en dergelijk weer, goede zomerbanden winnen het gewoon van winterbanden in de regen. Het hangt uiteraard altijd af van het type profiel dat je kiest dus je kunt het niet één op één vergelijken. Daarom zijn winterbanden zo populair bij automobilisten die normaal op sportieve banden rijden, die hebben gewoon slechte regenafvoer en flink baat bij een andere band. Al zou een goede en smallere zomerband dan ook al goed genoeg zijn, maar ja, als je dan toch bezig bent kan je het beter meteen goed doen.

Een punt wat ik nogal met een pak zout wil nemen is het verhaal dat onder de zeven graden het rubber van zomerbanden zou verharden. Nu begrijp ik gerust wel dat de samenstelling een flink verschil kan maken, maar volgens mij worden de banden altijd nog warm van het rijden. In ieder geval warmer dan die 7 graden.

[...]

In dat geval zou ik dan liever kijken naar een winterband die goed presteert tijdens regen. Prestaties in sneeuw zouden voor mij ondergeschikt zijn omdat de neerslag in de winterperiode in Nederland toch voor het grootste deel nat is.
Ik heb precies gedaan wat je hier zegt, ik heb gekeken in de tests naar banden die op een nat wegdek ook goed presteren. Mensen denken namelijk vaak dat "Winter"banden een synoniem is van sneeuwbanden, maar het kan ook regenen of droog zijn in de winter ;)

Ook denk ik dat we over een jaar of 5 tot 10 allemaal op all weathers of zomerbanden rijden in de winter, want die zomerbanden van nu hebben de winter prestaties van de winterbanden van 5 jaar geleden. Die ontwikkeling staat absoluut niet stil iig.

• redwing
  • Nu online
Irritinus schreef op donderdag 18 november 2010 @ 10:12:
Ik heb precies gedaan wat je hier zegt, ik heb gekeken in de tests naar banden die op een nat wegdek ook goed presteren. Mensen denken namelijk vaak dat "Winter"banden een synoniem is van sneeuwbanden, maar het kan ook regenen of droog zijn in de winter ;)
En heb je je zomerbanden ook op die keuze uitgezocht ? Anders is het nogal logisch dat je winterbanden het beter doen in de regen. Winterbanden die uitgezocht zijn op regenafvoer zullen het nl. nogal snel beter doen dan een willekeurige zomerband die daar niet op is uitgezocht.

Het gaat in dit topic weliswaar over zomer en winterbanden, maar ook in de types zelf zit al heel veel verschil (meer/minder groeven, harder/zachter, veel regenafvoer of juist beter op droog wegdek etc.).
[...]

Edit:
Ik heb onderhand ook gevonden dat die 7 graden voornamelijk voortkomt uit vergelijkingen met hogesnelheidsbanden, in geval van 'normale' banden is het verschil al snel minder.
Zodra de weg kouder is worden ook de banden kouder, en de banden zullen dan weliswaar niet ook op 7 graden zitten maar wel op een lagere temperatuur dan dat het 25 graden buiten is. Bij de meeste testen zie je trouwens dat die 7 al lang geen hard getal meer is, over het algemeen is de grens waar zomer/winterbanden echt verschil gaan maken al gezakt tot rond het vriespunt.

[removed]

Verwijderd

Er zijn dus gewoon winterbanden die het prima doen in natte condities. Zulke winterbanden kunnen dus prima gebruikt worden in de Nederlandse kwakkelwinter zolang je maar een beetje de temperaturen in de gaten houdt. Zo heb ik mijn winterbanden trouwens ook uitgezocht, want regen komt net iets vaker voor dan sneeuw. Met zulke banden ben je altijd mobiel itt de zomerband die in die testen iets beter scoren. Ook de winterband blijft een compromis natuurlijk.

Er moet niet net gedaan worden of de zomerbandrijder heel uitgewogen de beste band uitkiest en dat de winterbandrijder zomaar een willekeurige winterband uitkiest.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2010 10:34 ]

• Gonadan

Gonadan

Irritinus schreef op donderdag 18 november 2010 @ 10:12:

Ook denk ik dat we over een jaar of 5 tot 10 allemaal op all weathers of zomerbanden rijden in de winter, want die zomerbanden van nu hebben de winter prestaties van de winterbanden van 5 jaar geleden. Die ontwikkeling staat absoluut niet stil iig.
Zeg dat dan meteen, dat scheelt een hele discussie. :+

Dan is het zo klaar als een klontje, die zomerbanden van je zijn niet specifiek goed in de regen. Jouw winterbanden zijn dat wel, daar heb je ze op uitgezocht. Nogal wiedes die winterbanden dan beter presteren in de regen. :D
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 10:30:
Er zijn dus gewoon winterbanden die het prima doen in natte condities. Zulke winterbanden kunnen dus prima gebruikt worden in de Nederlandse kwakkelwinter zolang je maar een beetje de temperaturen in de gaten houdt. Zo heb ik mijn winterbanden trouwens ook uitgezocht, want dit regen komt net iets vaker voor dan sneeuw. Met zulke banden ben je altijd mobiel.

Er moet niet net gedaan worden of de zomerbandrijder heel uitgewogen de beste band uitkiest en dat de winterbandrijder zomaar een willekeurige winterband uitkiest.
Zeker niet, maar omdat een zomerband gemiddeld beter is in de regen is het dus gemiddeld genomen niet verstandig om winterbanden te kopen voor de regen. Regen komt in Nederland niet 'iets' meer voor dan sneeuw, het komt vele malen meer voor. En als de sneeuw met pekel tot brij gereden wordt gaan de omstandigheden al snel op regen lijken. Als je dan toch winterbanden neemt kies dan inderdaad een type dat erg goed met regen omgaat. Dat is ook precies waarom veel mensen geen winterbanden willen, hun zomerbanden kunnen namelijk al goed met de regen omgaan. Die ene keer dat het dan sneeuwt overleef je wel, uitzonderingen als afgelopen jaar daar gelaten.
redwing schreef op donderdag 18 november 2010 @ 10:28:
Zodra de weg kouder is worden ook de banden kouder, en de banden zullen dan weliswaar niet ook op 7 graden zitten maar wel op een lagere temperatuur dan dat het 25 graden buiten is. Bij de meeste testen zie je trouwens dat die 7 al lang geen hard getal meer is, over het algemeen is de grens waar zomer/winterbanden echt verschil gaan maken al gezakt tot rond het vriespunt.
Je hebt gelijk, ik dacht aan een absolute temperatuur maar het gaat natuurlijk om het relatieve verschil. :)

[ Voor 51% gewijzigd door Gonadan op 18-11-2010 10:36 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Irritinus
Gonadan schreef op donderdag 18 november 2010 @ 10:31:
[...]

Zeg dat dan meteen, dat scheelt een hele discussie. :+

Dan is het zo klaar als een klontje, die zomerbanden van je zijn niet specifiek goed in de regen. Jouw winterbanden zijn dat wel, daar heb je ze op uitgezocht. Nogal wiedes die winterbanden dan beter presteren in de regen. :D
Hehe, >:) mijn zomerbanden zaten bij aanschaf al eronder. Maar ik denk dat 999 van de 1000 Nederlanders standaard zomerbanden eronder hebben zitten en dat het dan sowieso aan te raden is om winterbanden te nemen in de herfst/winter. De meeste zomerbanden zitten standaard onder een auto bij de aanschaf en dit zullen niet de beste zijn (zelden iig).

Edit:
Gonadan schreef op donderdag 18 november 2010 @ 10:31:
[...]
En als de sneeuw met pekel tot brij gereden wordt gaan de omstandigheden al snel op regen lijken.
Dit is (zoals bijvoorbeeld ook bij de ADAC test vermeldt staat) eerder te vergelijken met aquaplaning omstandigheden waarbij je met winterbanden weliswaar in het voordeel bent (tegenover de standaard zomerband waar de gemiddelde Nederlander op rijdt)

[ Voor 24% gewijzigd door Irritinus op 18-11-2010 10:42 ]

• Gonadan

Gonadan

Irritinus schreef op donderdag 18 november 2010 @ 10:37:
Hehe, >:) mijn zomerbanden zaten bij aanschaf al eronder. Maar ik denk dat 999 van de 1000 Nederlanders standaard zomerbanden eronder hebben zitten en dat het dan sowieso aan te raden is om winterbanden te nemen in de herfst/winter. De meeste zomerbanden zitten standaard onder een auto bij de aanschaf en dit zullen niet de beste zijn (zelden iig).
Toen ik mijn auto kocht zaten er Ceat'jes onder. :X
Dit is (zoals bijvoorbeeld ook bij de ADAC test vermeldt staat) eerder te vergelijken met aquaplaning omstandigheden waarbij je met winterbanden weliswaar in het voordeel bent (tegenover de standaard zomerband waar de gemiddelde Nederlander op rijdt)
Zolang het nog een stevige brij is wel ja, op een drukkere weg wordt het al snel een laag water met af en toe nog een stukje brij. Dan heb ik toch liever een band die goed met regen omgaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _JGC_
Mja, als ik zie hoe de gemiddelde autorijder banden monteert... de leaserijder krijgt gewoon standaard banden gemonteerd die af-fabriek ook gemonteerd zijn. Over het algemeen ecobanden die het niet super doen in regen. Verder monteren veel garages nieuwe banden standaard op de vooras, of worden versleten banden naar achteren gebracht, omdat er wordt gedacht dat de achterkant toch wel meekomt met de voorkant. Voor veel auto's gaat dat jaren goed, maar probeer het eens met een Peugeot 206 met lichte motor en je komt erachter waarom goede achterbanden zo belangrijk zijn.
Wat mijn broer vorig jaar had vond ik ook zoiets... hij moest 2 nieuwe banden, want ze waren bijna versleten. Wat wordt er gedaan? "Ik heb nog een Continental besteld, en die samen met je reservewiel gemonteerd, want die was nog helemaal ongebruikt". Heb je dus een nieuwe band aan de ene kant, met een band die een paar jaar in de kofferbak heeft gelegen aan de andere kant. Wel voldoende profiel, maar vanwege de ouderdom is die oude band stukken minder dan de nieuwe band. De versleten band is vervolgens reservewiel geworden: nog net voldoende profiel voor de APK, maar daar was het ook mee gezegd.

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 18 november 2010 @ 10:28:
Laat dat in Nederland maandenlang nu elke ochtend het geval zijn. Vergeet niet dat bij een buitentemperatuur van tegen de 7 graden het wegdek hooguit 1 á 2 graden is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2010 11:34 ]

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 11:24:
Laat dat in Nederland maandenlang nu elke ochtend het geval zijn. Vergeet niet dat bij een buitentemperatuur van tegen de 7 graden het wegdek hooguit 1 á 2 graden is.
Ja leuk, maar daar gaat het natuurlijk niet over. We waren er net uit dat het niet om absolute maar relatieve temperatuur gaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 18 november 2010 @ 11:43:
[...]

Ja leuk, maar daar gaat het natuurlijk niet over. We waren er net uit dat het niet om absolute maar relatieve temperatuur gaat.
Ik zeg alleen maar dat de ondergrens veel sneller bereikt is dan de buitentemperatuur doet vermoeden.

• redwing
  • Nu online
Irritinus schreef op donderdag 18 november 2010 @ 10:37:
[...]
Aangezien diezelfde 999 van de 1000 ook weer een standaard winterband pakt maakt het geen bal uit en zijn de winterbanden gemiddeld gezien weer alleen bij koud weer/sneeuw echt beter ;)
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 11:24:
[...]

Laat dat in Nederland maandenlang nu elke ochtend het geval zijn.
Voorlopig heb ik pas 1 of 2 ochtenden gezien waarbij het onder 0 was 's morgens vroeg. Deze hele week is het b.v. nog iedere dag (zelfs heel vroeg) boven 0. Verder rijd je niet alleen 's morgens heel vroeg, maar moet je 's avonds ook weer naar huis terwijl het dan een stuk warmer is. Als je dan als argument voor winterbanden wil pakken dat het 's morgens onder 0 is vergeet je dus dat het dat de rest van de dag niet is.

Alleen in december/januari zit het gemiddeld gesproken pas echt regelmatig onder 0, als je dan meeneemt dat veel mensen hun banden van oktober t/m maart eronder hebben liggen betekent dat dat die dus 2 maanden iets meer grip hebben (en bij evt. sneeuw natuurlijk veel meer), maar dat ze ook 4 maanden met minder grip rijden. Dan kun je wel denken dat je goed bezig bent omdat je die 2 maanden de optimale band hebt, maar daar kan ik het niet echt mee eens zijn :)

Maar dit is waar het de hele discussie al over gaat, winterbanden zijn in bepaalde situaties beter en zomerbanden in andere. Aangezien je niet dagelijks gaat wisselen moet je dus kijken voor welke periode je welke band het beste kunt pakken. Neem daar dan wel in mee in welke situaties winterbanden juist niet beter zijn. En dat is wat veel mensen vergeten, die denken, ik heb winterbanden dus ik doe het goed (en dat is ook waar de bandenfabrikanten op proberen te sturen)

Mijn winterbanden gaan er dan ook pas op als de voorspelling voor minstens een week rond het 0-punt liggen + winterse neerslag en ze gaan er weer af zodra het standaard 5+ is.

Oh, en van je edit, de meeste koeling komt niet van het wegdek maar van de lucht.

[removed]

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 11:49:
[...]

Ik zeg alleen maar dat de ondergrens veel sneller bereikt is dan de buitentemperatuur doet vermoeden.
En ik geef aan dat de ondergrens afhankelijk is van de buitentemperatuur, niet van die van het wegdek. Als er 7 graden geroepen wordt dan gaat dat over de buitentemperatuur, niet die van het wegdek of wat dan ook.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Korvaag
  • Laatst online: 11-09 12:27
Ik heb momenteel even niet meer zo'n zin om alle eerste pagina's door te lezen.. maar remweg is ook nog een vrij belangrijk punt. Er is een leasemaatschappij die heeft uitgezocht in hun eigen pool dat bij rijders die winterbanden hebben een stuk minder kop/staart aanrijdingen gemeld worden (die ze moeten vergoeden) dan bij de zomerbanden. Nu weet ik even niet meer of dit een 100% wetenschappelijk verantwoord onderzoek is (zal wel niet) maar het geeft toch wel aan dat de remweg met een winterband toch een stuk beter uitpakt dan met een zomerband binnen die maatschappij... en dit is over een hele winter gemeten dus niet alleen met sneeuw.

Trouwens een leuk feit: de ANWB wegenwacht rijdt het hele jaar door met winterbanden.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Korvaag schreef op donderdag 18 november 2010 @ 23:37:
Er is een leasemaatschappij die heeft uitgezocht in hun eigen pool dat bij rijders die winterbanden hebben een stuk minder kop/staart aanrijdingen gemeld worden (die ze moeten vergoeden) dan bij de zomerbanden. Nu weet ik even niet meer of dit een 100% wetenschappelijk verantwoord onderzoek is (zal wel niet) maar het geeft toch wel aan dat de remweg met een winterband toch een stuk beter uitpakt dan met een zomerband binnen die maatschappij... en dit is over een hele winter gemeten dus niet alleen met sneeuw.
Misschien moet de oorzaak van kop-staart botsingen gezocht worden in die malloten die ook al regent het pijpestelen nog steeds 160 blijven rijden en op +/- 3cm van je bumper af zitten. Er zijn echt hele volksstammen die gewoon veeeeeel te dicht op iemand zitten en nog steeds veel te hard rijden. Misschien zijn de mensen die winterbanden hebben zich iets meer bewust van de omstandigheden. Wat weer niet wil zeggen dat anderen dat niet zijn, of dat winterbandenmensen altijd beter opletten. Kortom, het is eigenlijk weer een typisch statistiekje waar je geen ros aan hebt.

Als je een aanrijding hebt met glad weer, heb je gewoon te hard gereden/niet opgelet/niet voldoende afstand gehouden. Punt is alleen dat 'te hard' voor veel mensen iets met de max.snelheid te maken heeft en dat is niet zo. Je moet altijd kijken naar de situatie, en je snelheid overeenkomstig aanpassen. En niet in blinde paniek raken als je tóch gaat schuiven. Ik heb dat soort situatie namelijk ook wel eens meegemaakt. De engste was nog wel op mijn brommertje (bijna 25 jaar geleden). Ik reed de enige straat in die volledig in de schaduw lag en dus nog voorzien was van een fijne ijslaag. De rest was lekker ontdooid. Ik reed dus bijna de woonkamer van een (terrified) gezin in...zó aan de eettafel. Ik was wel zo helder om mijn remmen los te laten en met mijn voeten aan de grond af te remmen + versnelling 1 tikkie terug...

Met de auto iets dergelijks. Een afrit die dus niet ijsvrij was. En dat merk je pas als je erop zit. Ik dacht al 'wat doet die auto daar in de berm'. Dat was dus een meneer die in paniek raakte en is gaan remmen en sturen. Ik heb teruggeschakeld en zoveel mogelijk geprobeerd de snelheid eruit te halen zonder hard te remmen. Echt remmen kun je sowieso beter niet doen op ijs, want je abs verhindert dan enige vertraging. Gelukkig ging dat goed. Geen idee of winterbanden iets hadden gescheelt; ik weet niet of die dingen op ijs nog wat doen. Evengoed ook voor mij een teken dat ik toch nog te hard reed. Ik was in feite niet op mijn hoede door de heerlijk schone en droge A15 op een heerlijke zonnige winterdag. Blijkbaar hadden de vegers eea op de afrit geschoven denk ik. Aandachtspuntje voor volgende keer. Overigens was ik er natuurlijk wel geweest als er een vrachtwaggel met 60kmh aan het uitvoegen was geweest voor me. Ik had geen kant meer op gekund... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Trouwens een leuk feit: de ANWB wegenwacht rijdt het hele jaar door met winterbanden.
Staatsbosbeheer ook. En dat is niet om de winter, maar om de M+S die op die banden staat. Wegenwacht en staatsbosbeheer willen nog wel eens off-road gaan om hun werk te kunnen doen, en dan wil je dus ook in een zachte berm of in het bos weg kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
_JGC_ schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 01:17:
[...]

Staatsbosbeheer ook. En dat is niet om de winter, maar om de M+S die op die banden staat. Wegenwacht en staatsbosbeheer willen nog wel eens off-road gaan om hun werk te kunnen doen, en dan wil je dus ook in een zachte berm of in het bos weg kunnen komen.
En daarnaast is de ANWB er nu net zo eentje die altijd de hele dag moet rijden en overal moet kunnen komen ongeacht het weer en daarnaast b.v. ook auto's moet kunnen slepen. Oftewel net zo'n geval waar je weinig keuze hebt en winterbanden nodig hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M+S banden hoeven ook helemaal geen winterbanden te zijn. Pas met het berg of sneeuwvlokje heb je met een winterband te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Waar staat de S van M+S dan voor?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik heb momenteel even niet meer zo'n zin om alle eerste pagina's door te lezen.. maar remweg is ook nog een vrij belangrijk punt. Er is een leasemaatschappij die heeft uitgezocht in hun eigen pool dat bij rijders die winterbanden hebben een stuk minder kop/staart aanrijdingen gemeld worden (die ze moeten vergoeden) dan bij de zomerbanden. Nu weet ik even niet meer of dit een 100% wetenschappelijk verantwoord onderzoek is (zal wel niet) maar het geeft toch wel aan dat de remweg met een winterband toch een stuk beter uitpakt dan met een zomerband binnen die maatschappij... en dit is over een hele winter gemeten dus niet alleen met sneeuw.

Wat moeten we nu met dat soort informatie? Kom dan op zijn minst met een bron ofzo, nu is het gewoon maar wat roepen. :D

Het geeft helemaal niets aan wat remweg betreft. Het geeft alleen maar aan dat winterbandrijders (de bestuurders ja, niet de banden zelf) minder kopstaartbotsingen ervaren dan zomerbandrijders. Zoals mphilipp al terecht aanstipt zou je dat eerder moeten zoeken in het verantwoordelijkheidsgevoel van die rijders.
_JGC_ schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 01:17:
[...]

Wat Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c8iqmmUl0zkqGoGccrhXjfFM/full.png zegt, M&S staat niet voor winterband maar voor modder en sneeuw, zie dat maar meer als een alle tereinenband ofzo. :)
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 08:24:
M+S banden hoeven ook helemaal geen winterbanden te zijn. Pas met het berg of sneeuwvlokje heb je met een winterband te maken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 08:30:
Waar staat de S van M+S dan voor?
Snow, maar M+S staat voor het blokkenprofiel dat onder andere winterbanden hebben. De redenering mag echter niet omgedraaid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Klopt, maar als je de keuze hebt tussen zomers M+S rijden en winters op winterbanden, of gewoon het hele jaar op winterbanden, dan zou ik al snel voor die laatste gaan. M+S banden zullen wat minder slijten dan winterbanden in de zomer, maar M+S is ook niet geoptimaliseerd voor droog wegdek of snelweg bij de zomerdag. Lijkt me dat de ANWB wel uitzoekt welke winterband de minste nadeel heeft in niet-winterse omstandigheden.
Als de bandenboeren het goed doen, dan verkopen ze gewoon 3 sets banden per jaar: zomerbanden in de zomer, M+S in herfst en voorjaar voor mensen die niet in de randstad wonen en winterbanden in die 2-3 wintermaanden dat het koud wordt :P. Moet ze maar niet op een idee brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_JGC_ schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 10:49:
Klopt, maar als je de keuze hebt tussen zomers M+S rijden en winters op winterbanden, of gewoon het hele jaar op winterbanden, dan zou ik al snel voor die laatste gaan. M+S banden zullen wat minder slijten dan winterbanden in de zomer, maar M+S is ook niet geoptimaliseerd voor droog wegdek of snelweg bij de zomerdag. Lijkt me dat de ANWB wel uitzoekt welke winterband de minste nadeel heeft in niet-winterse omstandigheden.
Dat is nog maar de vraag, ik weet eigenlijk niet hoe M&S-banden zich verhouden tot zomerbanden qua grip en remweg. Ik kan mij wel voorstellen dat M&S-banden het in ieder geval beter doen dan winterbanden in niet-winterse omstandigheden, dan zou je in het kader van de veiligheid toch liever twee keer wisselen per jaar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
M+S heeft meer met het profiel te maken, dat ze zich niet volvreten met sneeuw of modder.
Winterbanden heeft meer met de samenstelling van het rubber te maken, al hebben ze vaak gelijke trekjes als M+S banden om zich ook niet vol te vreten met sneeuw.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

!null schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 11:10:
M+S heeft meer met het profiel te maken, dat ze zich niet volvreten met sneeuw of modder.
Winterbanden heeft meer met de samenstelling van het rubber te maken, al hebben ze vaak gelijke trekjes als M+S banden om zich ook niet vol te vreten met sneeuw.
M&S draait inderdaad voornamelijk om profiel, maar ook winterbanden draaien voornamelijk om profiel. De aparte samenstelling is een deel van de voordelen, maar de meeste winst komt uit het profiel. In het geval van winter heb je van die lamellen om meer grip te krijgen. Ik kan mij zo voorstellen dat M&S-banden juist meer voor drek en water geschikt zijn dan voor glad oppervlak.

Feit blijft wel dat beiden significant anders zijn dan zomerbanden. Daarom zou ik wel eens een test willen zien met alledrie naast elkaar. Ik vermoed namelijk dat een M&S-band gemiddeld beter presteerd in regen en droogte dan een winterband.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:32
Nu de winter voor de deur staat, ben ik toch maar eens gaan kijken naar een setje winterbanden.

Ik heb een setje op het oog met de volgende maat: 7J16 5x112x57 ET42

Alleen kan ik er niet veel van wijs worden of deze op met A3 S-Line Sportsback uit 2005 passen?

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Welke motorisering? Maar in principe past dat gewoon. Verder rekening houden dat het naafgat 57.1mm is, anders moet er weer een ring bij als het groter is. En als het kleiner is dan past het sowieso niet natuurlijk :+

[ Voor 60% gewijzigd door ConZito op 22-11-2010 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik merk met 2 graden en regen op kinderkopjes ook al wel verschil met mijn zomerbanden hoor. Die zijn gewoon keihard als je dan van de parkeerplaats wegrijdt en hebben nouwelijks grip.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
ConZito schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:06:
Welke motorisering? Maar in principe past dat gewoon. Verder rekening houden dat het naafgat 57.1mm is, anders moet er weer een ring bij als het groter is. En als het kleiner is dan past het sowieso niet natuurlijk :+
Het is een 2.0 TFSI. :) Moet ik nu ook echt perce minimaal een V hebben kwa snelheidsindex of kan ik met winterbanden met H ook prima uit de voeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:44
Als de 0 ºC -graden regel klopt, dan is het vanaf medio deze week echt winterbandenweer! Gemiddelde temps dalen dan onder de 0 ºC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Danielson schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:15:
[...]

Het is een 2.0 TFSI. :) Moet ik nu ook echt perce minimaal een V hebben kwa snelheidsindex of kan ik met winterbanden met H ook prima uit de voeten?
Dat ligt eraan hoe hard je rijdt. Je mag met winterbanden een andere rating rijden, maar dan moet er in het zicht een stickertje zitten waarop je maximum snelheid staat. Maar ik neem aan dat je toch niet vaak 210 plus rijdt, dus ik zou daar verder niet echt een punt van maken en er is toch niemand die ernaar kijkt, het mag ook gewoon met winterbanden, een lagere rating rijden.

Wat betreft die 2.0TFSI, als je 312mm remschijven hebt, kan het zijn dat niet al het 16" gebeuren past. Orgineel VAG-staal is over het algemeen geen punt, maar sommig lichtmetaal komt tegen de remklauw aan.

[ Voor 18% gewijzigd door ConZito op 22-11-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Arnout schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:16:
Als de 0 ºC -graden regel klopt, dan is het vanaf medio deze week echt winterbandenweer! Gemiddelde temps dalen dan onder de 0 ºC.
Afgelopen vrijdag met redelijk wat mist en -1 naar huis gereden, had van gripproblemen geen last met zomerbanden. Ik zet de winterbanden deze week er ook onder, en dan niet vanwege de temperaturen, maar vanwege de verwachte neerslag.
Het is wel het KNMI waar we het over hebben, maar toch, bij lage temperaturen kan het nooit kwaad, ook al zitten ze ernaast met die neerslag :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

_JGC_ schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:23:
[...]
Afgelopen vrijdag met redelijk wat mist en -1 naar huis gereden, had van gripproblemen geen last met zomerbanden.
Nee natuurlijk niet. Zijn de afgelopen 100 jaar mensen massaal van de weg gegleden als het even onder 0 was dan (zonder ijzel/sneeuw)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Danielson schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:15:
[...]

Tja dat dilemma had ik ook, er zat Y op (tot 300) en eigenlijk dus W nodig. Zit nu V onder(tot 240)
Merk wel dat die banden voor hoge snelheid ook een stuggere wang hebben en dus beter in de bochten ;-)

Ik heb de TS830P, P van performance ;-)

Ik merk op nat al een wereld van verschil met de Contisport 3 die eronder zaten, nu waren die ook best glad geworden op het laatst ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Danielson schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:01:
Nu de winter voor de deur staat, ben ik toch maar eens gaan kijken naar een setje winterbanden.

Ik heb een setje op het oog met de volgende maat: 7J16 5x112x57 ET42

Alleen kan ik er niet veel van wijs worden of deze op met A3 S-Line Sportsback uit 2005 passen?

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?
Ik twijvel alleen nog erg over de ET waarde, kan iemand hier meer duidelijkheid over geven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

van de week nieuwe winterbanden aangeschaft voor onder me opel astra '95
met nieuwe stalen velgen koste dit me 700 euro (incl opslag zomer banden).
iets meer dan waar ik op gerekend had. maar dit kwam vooral omdat ik de stalen velgen vergeten was mee te rekenen.

in december ga ik een week naar berlijn, en daar zijn nou eenmaal winterbanden verplicht met winters weer.
achteraf was de trein voor 4 personen goedkoper geweest. maar ik hoop een hoop profijt te hebben tijdens het winterse weer in nederland.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zo, 700 euro... wat voor sloffen heb je er dan onder liggen? Stalen velgen zouden misschien max 150 euro moeten doen, 700 euro voor een hele set vind ik schrikbarend duur, al helemaal voor een standaardauto zoals een Astra.

Ik was voor mijn Golf III destijds 30 euro per velg kwijt bij een demontagebedrijf (rechte velgen, wel gebruikt), voor mijn Peugeot 206 was ik 55 euro kwijt voor een set van 4 velgen, kwamen van iemand die bij een peugeot dealer werkte, die dingen werden weggegooid omdat een klant op het laatste moment had besloten om alsnog lichtmetaal onder zijn nieuwe 206 te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Nou ze zitten er weer onder...
Vorig jaar ook en geweldig in combinatie met DSTC van Volvo!

Op sommige stukken waar je omhoog reed stonden mensen met de mededeling "door rijden, niet stilstaan", ik stilstaan, raampje open, "wat is er aan de hand?".
Toen dachten ze dat ik niet meer verder zou komen... hahaha, er stonden namelijk al 3 auto's stil, zonder verder te komen.

Maar echt zonder problemen, zo weggereden! Geweldig die winterbanden!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Danielson schreef op maandag 22 november 2010 @ 11:23:
[...]

Ik twijvel alleen nog erg over de ET waarde, kan iemand hier meer duidelijkheid over geven? :)
Je hebt nu een 2.0TFSI op orgineel 17" Audi gok ik zo. Die zijn 7.5J ET56, nu ga je naar 7J, dus je velg wordt om te beginnen al een half inch (12/13mm) smaller, maar het hart komt wel 14mm verder naar buiten.

Als ik dat zo even bereken dan, tromroffel, komt de boel 8mm verder naar buiten (7.65mm om precies te zijn), lijkt me geen punt zonder verlaging en correcte afrolmaat van de geplaatste band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
ik heb sinds vorigjaar winterbanden, en moet zeggen dat het echt wel beter rijd in de sneeuw :p
je ploegt overal gewoon doorheen. had het echt niet verwacht!
mja ik ga dan ook van 225 breed op 18'' naar 205 breed op 16''.
alleen die ballonnen rijden dan weer niet zo fijn op snelheid :| zwabbert alle kanten op.

Ligt ook wel een beetje aan het type auto, want ik reed met een citroen xantia de zelfde weg als dat ik met de leon reed. ik reed met de leon rond de 70 (vol besneeuwd) en had nergens last van en met die xantia reed ik 40 en de xantia brak uit :')

[ Voor 19% gewijzigd door MexxT op 22-11-2010 12:42 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
_JGC_ schreef op maandag 22 november 2010 @ 12:27:
Zo, 700 euro... wat voor sloffen heb je er dan onder liggen? Stalen velgen zouden misschien max 150 euro moeten doen, 700 euro voor een hele set vind ik schrikbarend duur, al helemaal voor een standaardauto zoals een Astra.

Ik was voor mijn Golf III destijds 30 euro per velg kwijt bij een demontagebedrijf (rechte velgen, wel gebruikt), voor mijn Peugeot 206 was ik 55 euro kwijt voor een set van 4 velgen, kwamen van iemand die bij een peugeot dealer werkte, die dingen werden weggegooid omdat een klant op het laatste moment had besloten om alsnog lichtmetaal onder zijn nieuwe 206 te zetten.
700 voor een astra die vaak op 15 inch staan is vrij veel wellicht, ligt ook aan de maat velg he.

Maar voor alleen de winterbanden 225/45 R17 V94 onder mijne was al 230*4=920 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M&S = Microsoft & Shit, dit even terzijde.
Die winterbanden die men hier aansmeert zijn meer goed voor de bandenverkoop dan voor de gebruiker, als je in echt winterse toestanden moet rijden, dan komen er pas echte winterbanden aan te pas.
Tot 4% meer trekkracht in de sneeuw (ten opzichte van de oude typen winterbanden, voor prestaties in de sneeuw.Dus maakt niet veel uit hé

Het echte spul
Deze zijn natuurlijk alleen in winterse gebieden te gebruiken maar zijn dan ook de enige manier om vooruit te raken.
Wikipedia: Winterband

Bestuurder,
Houd altijd in gedachten dat een beijzelde weg
Twee keer zo glad is als een besneeuwde weg;
Vier keer zo glad is als een natte weg of een weg met een laagje gesmolten sneeuw;
Acht keer zo glad is als een droge weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

LOL, de pro-winterbanden figuren gaan natuurlijk nooit toegeven dat ze voor niks 700 euro hebben uitgegeven.

Hier heeft een collega die zelfs 890,- heeft moeten lappen voor een bepaalde bandenmaat door schaarste.
En daarna maar blazen op die linkerbaan.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

BertV schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:04:
LOL, de pro-winterbanden figuren gaan natuurlijk nooit toegeven dat ze voor niks 700 euro hebben uitgegeven.

Hier heeft een collega die zelfs 890,- heeft moeten lappen voor een bepaalde bandenmaat door schaarste.
het is omdat het verplicht is in duitsland, anders had ik het niet gedaan vorig jaar ging prima op zomerbanden. :P

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BertV schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:04:

Dus eigenlijk geef je gewoon toe dat ze meer grip hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:08:
[...]

Dus eigenlijk geef je gewoon toe dat ze meer grip hebben?
Je moet ze passief gebruiken. Dus net doen alsof je ze niet hebt. Dan kunnen ze veiligheid tot gevolg hebben. Ga je rijden met de instelling dat je al die hulpmiddelen hebt, dan help je het voordeel zelf naar de knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik zit eerlijk gezegd nog te twijfelen om wat ik doe....de huidige banden onder mijn auto (zitten er nu 2 jaar op) zijn zomerbanden...en hiermee ben ik vorige winter ook goed doorgekomen.... Ik moet echter nieuwe banden hebben en zit een beetje te twijfelen tussen nieuwe zomer en anders all season banden... winterbanden (vind ik) hebben niet zoveel nut in Nederland...echt vriezen doet het niet (schijnen pas echter nut te hebben bij minus 5 onder nul) waardoor de band niet zijn volledige hardheid behaald.....

Maarja...contisports of alltracs moet ik wel hebben (weinig geluid in de auto)...de vraag is alleen of ik deze in de zomerversie of allseason versie neem...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BertV schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:10:
[...]

Je moet ze passief gebruiken. Dus net doen alsof je ze niet hebt. Dan kunnen ze veiligheid tot gevolg hebben. Ga je rijden met de instelling dat je al die hulpmiddelen hebt, dan help je het voordeel zelf naar de knoppen.
Dat is ook onzin natuurlijk. Er is geen reden om tussen de zomerbandrijders 40 op de snelweg te gaan rijden terwijl je met jouw banden gewoon veilig 100 kunt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:32:
[...]

Dat is ook onzin natuurlijk. Er is geen reden om tussen de zomerbandrijders 40 op de snelweg te gaan rijden terwijl je met jouw banden gewoon veilig 100 kunt rijden.
Dat verschil is helemaal niet zo groot. Je bevestigd mijn vooroordeel over winterbandrijders.

Grip heb je alleen als je grip kunt maken. Op vastgereden sneeuw en/of ijs kun je geen grip krijgen tenzij je spikes onder je auto hebt. Op spiegelgladde wegen helpen winterbanden dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:32:
[...]

Zo groot is het verschil tussen zomer- en winterbanden niet. Als jij winterbanden neemt om harder te kunnen rijden dan zijn ze niets, maar dan ook helemaal niets veiliger.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

* EWK heeft ze er net ook onder gezet.
Blijft een rotklus, maar eigenlijk ook wel zo gedaan.

@BertV
Ben het met je ' voor niets 700 euro uitgeven' natuurlijk niet eens.
Als je 700 euro betaalt voor alleen 4 stalen velgen doe je iets niet goed.*

*of je moet uber duper super mike® tell® sell® gepatenteerde® velgen hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door EWK op 22-11-2010 13:45 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als je met zomerbanden met moeite 40 kunt rijden, gaat 100 je met winterbanden no way lukken zonder brokken. Ik heb vorig jaar met winterbanden een 100km/h weg bereden met 60km/h, er was geschoven en gestrooid, maar het sneeuwde zo hard dat dat niet veel hielp. Boven de 60 begon de auto gewoon te zwabberen omdat ook winterbanden de sneeuwzooi niet meer af konden voeren. Lekker met 50km/h naar huis getuft, geen zin om over de kop in de sloot te belanden omdat de achterkant besluit om uit te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

EWK schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:43:
* EWK heeft ze er net ook onder gezet.
Blijft een rotklus, maar eigenlijk ook wel zo gedaan.

@BertV
Ben het met je ' voor niets 700 euro uitgeven' natuurlijk niet eens.
Als je 700 euro betaalt voor alleen 4 stalen velgen doe je iets niet goed.*

*of je moet uber duper super mike® tell® sell® gepatenteerde® velgen hebben.
Je rijdt in nagenoeg dezelfde tijd 2 setjes banden aan gort, alleen valt het pas later op.
Je hebt iig de economie op de kortere termijn weer wat geholpen: (ik zie dat jij het zelf doet, dat scheelt natuurlijk)

- extra kosten wintermodel-banden (?)
- kosten extra stalen wielen
- kosten monteren
- kosten opslag zomerbanden

[ Voor 3% gewijzigd door BertV op 22-11-2010 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

BertV schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:53:
[...]

Je rijdt in nagenoeg dezelfde tijd 2 setjes banden aan gort, alleen valt het pas later op.
Je hebt iig de economie op de kortere termijn weer wat geholpen: (ik zie dat jij het zelf doet, dat scheelt natuurlijk)

- kosten monteren
Niet geheel eens :).

Niet eens, als ik de winterbanden er onder heb, liggen de zomerbanden niets te doen. Per saldo dus 0 extra kosten.Misschien slijten winterbanden iets sneller door zachter rubber?
Eens, eenmalige kosten.
- kosten monteren
Niet eens, half uur van mijn eigen tijd, per saldo 0.
Niet eens, liggen in de schuur te wachten op het voorjaar. Wederom 0 dus.

Niet alleen help ik de economie, ik help mijn eigen veiligheid, die van een ander, en ik heb toch regelmatig leedvermaak op parkeerplaatsen waar niet gestrooid is en mensen met zomerbanden niet wegkomen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om tussen het wel of niet winterband nog maar eens een andere knuppel in het hoenderhok te gooien... Als men dan toch vanwege dat stukje extra veiligheid op winterbanden overgaat, waarom zie ik er dan zovelen die er brede wintersloffen ondergooien? (En nee, terug van 225 naar 205 is nauwelijks een bewuste veiligheidskeuze te noemen). Ik neem aan dat iedereen toch wel weet dat brede banden ten koste gaan van de grip?

Alles meer dan 185 is als winterband is volgens mij totale waanzin (Zomers heeft het eigenlijk al geen praktisch nut, maar goed. Als je het dan over winterbanden gaat hebben vanwege de veiligheid, dan heb je het met brede sloffen toch echt niet begrepen...)

Bron:
http://books.google.nl/bo...0banden%20glijden&f=false

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
ConZito schreef op maandag 22 november 2010 @ 12:40:
[...]

Je hebt nu een 2.0TFSI op orgineel 17" Audi gok ik zo. Die zijn 7.5J ET56, nu ga je naar 7J, dus je velg wordt om te beginnen al een half inch (12/13mm) smaller, maar het hart komt wel 14mm verder naar buiten.

Als ik dat zo even bereken dan, tromroffel, komt de boel 8mm verder naar buiten (7.65mm om precies te zijn), lijkt me geen punt zonder verlaging en correcte afrolmaat van de geplaatste band.
Kijk! Een kenner :) Super! Mijn auto is wel verlaagd, maar gewoon af fabriek (S-Line)! Moet goedkomen dus? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

EWK schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:02:
[...]

Niet geheel eens :).

Niet eens, als ik de winterbanden er onder heb, liggen de zomerbanden niets te doen. Per saldo dus 0 extra kosten.Misschien slijten winterbanden iets sneller door zachter rubber?
Eens, eenmalige kosten.
- kosten monteren
Niet eens, half uur van mijn eigen tijd, per saldo 0.
Niet eens, liggen in de schuur te wachten op het voorjaar. Wederom 0 dus.

Niet alleen help ik de economie, ik help mijn eigen veiligheid, die van een ander, en ik heb toch regelmatig leedvermaak op parkeerplaatsen waar niet gestrooid is en mensen met zomerbanden niet wegkomen.
Winterbanden zijn over het algemeen iets duurder dan zomerbanden, daarom waarschijnlijk de extra kosten. Maar dat is niet echt noemenswaardig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:10
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:03:
Ik neem aan dat iedereen toch wel weet dat brede banden ten koste gaan van de grip?
ik zal wel een nitwit zijn, maar wat is hier de logica achter?

edit: ah, je bedoelt; brede banden op ijs gaat ten koste van grip ...

[ Voor 12% gewijzigd door monkel op 22-11-2010 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat iedereen toch wel weet dat brede banden ten koste gaan van de grip?
Als het nat is, niet als het droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
monkel schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:18:
[...]

Druk op de weg... Bredere banden is minder druk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

monkel schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:18:
Brede banden is een groter oppervlak om het gewicht over te verdelen, dus een lagere druk per vierkante centimeter.

spuit11 :+
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:20:
Als het nat is, niet als het droog is.
Duh. :z

[ Voor 23% gewijzigd door Gonadan op 22-11-2010 14:25 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Danielson schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:07:
[...]

Kijk! Een kenner :) Super! Mijn auto is wel verlaagd, maar gewoon af fabriek (S-Line)! Moet goedkomen dus? :)
Dat is millimeterwerk, met verlaagd bedoel ik ook echt 5cm en meer. Dat S-Line onderstel is iets van 20mm ten opzichte van standaard. Achteraan is het sowieso geen probleem bij de A3, vooraan gaat het bij ET38/7J spannend worden.
Om tussen het wel of niet winterband nog maar eens een andere knuppel in het hoenderhok te gooien... Als men dan toch vanwege dat stukje extra veiligheid op winterbanden overgaat, waarom zie ik er dan zovelen die er brede wintersloffen ondergooien? (En nee, terug van 225 naar 205 is nauwelijks een bewuste veiligheidskeuze te noemen). Ik neem aan dat iedereen toch wel weet dat brede banden ten koste gaan van de grip?

Alles meer dan 185 is als winterband is volgens mij totale waanzin (Zomers heeft het eigenlijk al geen praktisch nut, maar goed. Als je het dan over winterbanden gaat hebben vanwege de veiligheid, dan heb je het met brede sloffen toch echt niet begrepen...)
Als het droog is, betekent breder simpelweg meer rubber, dus meer grip. Wel minder druk per cm2, maar dat is bij veel moderne auto's echt geen probleem, die wegen al snel 1300~1500kg en dan heb je gewoon een simpele Duitse middenklasser.

Ook bij regen betekent meer rubber nogsteeds meer grip (tot op zekere hoogte natuurlijk), een brede band kan ook meer water afvoeren. Je moet er alleen voor zorgen dat de wieldruk per cm2 niet te laag wordt. Op sneeuw werkt het twee kanten op, breeder is minder druk per cm2 maar je zakt minder ver weg en smaller is meer druk per cm2 waardoor je meer sneeuw wegdrukt, beide marginaal allemaal. Veel belangrijker is dat de lamellen hun werk daar goed doen en de band van zichzelf fatsoenlijk gript.

Voor hier in Nederland zou ik niet veel smaller gaan dan standaard wat betreft winterbanden, als je auto standaard al op 225 wordt gezet heeft dat een reden, namelijk een behoorlijke hoeveelheid vermogen en een vrij fors gewicht. Ik zie nu namelijk niet in waarom je met dit weer je rij-eigenschappen nadelig zou moeten beinvloeden met 185 brede bandjes.

Verder is het ook ook afhankelijk van de auto, het vermogen, het gewicht en de rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaaaaaja, nee, erg leuke argumenten :P

>> "Ik neem winterbanden want dat is veiliger bij sneeuw enzo. Vorig jaar ben ik er wel achtergekomen"
<< "Je weet dat breed totale onzin is voor winterbanden?"
>> "Niet bij droog wegdek!"

Ik bedoel... Ga je moeder voor de gek houden ;) Zomerbanden presteren bij droog wegdek in de winter ook beter dan winterbanden.

Of die laatste: "behoorlijke hoeveelheid vermogen" iets wat juist bij gladheid iets is wat je al niet nodig hebt. Bovendien vraag ik me ten zeerste af hoe ernstig je de overige verkeersdeelnemers dagelijks in gevaar wil brengen met wat voor omstandigheden dan ook als je het hebt over merkbaar betere rij-eigenschappen van de brede sloffen.

Volgens mij is de bron, waar mensen het werkelijk getest hebben, redelijk duidelijk over de verschillen. Ik zou zeggen, lees het dan ook eens ;)

Dat je breed mooier vind staan, tjsa, daar kan ik ook wel in meegaan, maar dat is feitelijk ook alles wat je eraan hebt tenzij je van circuitracen houdt of mongolisch weggedrag vertoont op de openbare weg.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2010 14:33 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.