KillaZ schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:16:
@Fastmatti: ABS heeft inderdaad wel degelijk nut, maar hoeveel mensen weten ABS echt te gebruiken?
Bij 50 km/h kan het verschil tussen goed remmen (tegen de rand van ingrijpen ABS) en vol de rem er in trappen (= ABS misbruiken) 10 ~ 15 meter schelen.
Ehhh...ABS is geen superrem en zorgt er niet (direct) voor dat je remweg verkort. In de sneeuw zelfs juist niet en kun je beter heeeeel zachtjes remmen, want je ABS (afhankelijk van aangrijpingspunt/afstelling) zorgt er dan voor dat je
niet remt. Praktijkervaring.
Het hoofddoel van ABS is dat je auto controleerbaar/bestuurbaar blijft tijdens het remmen. Je kunt dus desnoods midden in een bocht volop de rem erop knallen, en 'gewoon' doorgaan met de bocht (uitgetest). Ook het remmen onder natte omstandigheden is beter controleerbaar.
Aangezien de meeste mensen niet/niet goed kunnen remmen, resulteert ABS er doorgaans in dat je remweg korter is. Maar ook daar is een kanttekening bij te plaatsen: onderzoek heeft aangetoond dat veel mensen de rem weer loslaten als er een aanrijding plaats (gaat) vinden. Vandaar dat je tegenwoordig zaken als brake-assist op auto's aantreft. Gelukkig heb ik ooit een anti-slipcursus gevolgd, waarbij we uitgebreid gespeeld hebben met ABS (uitschakelbaar) zodat ik (denk ik) er aardig mee om kan gaan. Je moet inderdaad (bij een noodstop, niet bij elk stoplicht) de rem vol intrappen.
Overigens heeft ABS in het begin wel degelijk geleid tot meer ongelukken. Ik vrees hetzelfde voor de lane-assist en collision avoidance.
Verder ben ik het met die prof eens: het is gewoon kolder in Nederland. De bandenboeren zijn het er uiteraard niet mee eens, en de 'instanties' als ANWB zijn zo corrupt als de pest natuurlijk. Objectief bekeken is het gewoon onzinnig gezien het kleine window waarin je ze (zinvol) kunt gebruiken (buiten wintersport uiteraard).
Fastmatti
Je betrekt alles wel heel erg op jezelf he. Ik doe al 26 jaar zonder dus ze zijn niet nodig. Dat banden in de tussentijd veranderd zijn en banden breder geworden zijn doet kennelijk niet ter zake.
Tuurlijk betrek ik het op mezelf. Ik kan niet voor jou spreken. Als jij winterbanden wil, koop ze. Koop er 8 voor mijn part. Met chromen spinners desnoods. Maar praat mij niet aan dat ze nodig zijn, want dat zijn ze gewoon niet.
Weet je wat? I'll put my money where my mouth is. Als er deze winter sneeuw valt, ga ik erop uit en film mijn ritje met mijn actioncam. Ik post het filmpje op tjoeptjoep en dan mag jij mij aanwijzen waar het gevaar was. Waar ik aan de dood ontsnapt ben. Of beter nog: zal ik je komen ophalen voor een ritje? Kun je zien hoe gevaarlijk het wel niet is.
En nogmaals: ik twijfel niet aan het nut van winterbanden. Het zijn geweldige dingen, en heel hard nodig als je in Winterberg woont ofzo. Of in Aspen. Weet je wat nóg beter is: een 4x4. Koop dan een Subaru (die hebben allemaal 4wd, behalve de kleinste). Want dát is pas veilig in nat weer, op sneeuw en bij modder op de weg. Dan ben je pas goed bezig. Veel nuttiger dan alleen banden die het maar een paar dagen per jaar doen.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.